Noorr^
Tweede Blad
Donderdag 23 November 1922.
RECHTSZMEM.
PROVSNGIML MÜUWS.
ARRONDISSEMENTSRECHT
BANK.
Zitting van 21 November '22.
NIEUWE ZAKEN.
Gauw en goed geholpen.
Onze groote rechtbank begint ook
al aan snei recht te doen en dat
nog wel op instigatie van een ouden
bedelaar WLIem S. 'n grondwerker
zonder grond en zonder werk.
Willem had op 21 October te Alk
maar aan 'n politieagent om 'n cent
gevraagd, niet om die cent, maar
met het doel naar een Rijkswerkin
richting te worden opgezonden.
De Officier vorderde nu 3 dagen
hechtenis en 2 jaar en 6 maanden op
zending.
Willem vroeg ot de rechtbank niet
dadelijk uitspraak kon doen. Hij heelt
last van asthma en daarom heelt
hij 't in de benauwde cel niet best.
Voorts zou het Willem zeer aange
naam zijn, ais de rechtbank hem
wou opknappen met 1 jaar en 5
maanden opzending. Dat convenieer
de hem beter.
De heeren keken elkander eens
aan, smoesden wat en het gevolg
was d t W'ilem al zijn lieverkoekjes
direct gebakken kreeg. Zoo'n bedie
ning animeert de klanten, nietwaar?
Vervalsching abonnements
kaart Hoil. Spoor.
Onlangs stond terecht de z.g. ver
zekeringsagent Louis jean v. d. T.
wegens oplichting van 50 pop>, die
hij een aspiraut inspecteur uit den
zak had geklopt op 'n vernikkelatieve
advertentie.
Die zeilde mijnheer van 't W.
moest nu alweer terecht staan omdat
hij een abonnementskaart van de
Holl. Spoor had vervalscht.
v. d. T. was nog altijd gedetineerd
voor het vorige zaakje en verscheen
dus nu in z'n „Solemneel" oiiow-
pak, 'n verdediger kon er ook niet
overschieten, aangezien hij uit an
deren hootde was gedetineerd.
Dien kan meneer trouwens ook wel
missen. In het vejkoopen van praat
jes en uitdenken van spitsvondig
heden is hij gewoonweg reusach
tig x).
Ma„r hij kletste te veel en daar
door nad hij in de instructie bij
den rechtercommissaris z'n mond al
lang voorbij gepraat.
V. 't W. had 'n slimme truc litge-
«jaaJ'd om 'n abonnementskaart voor
x maand, die hij had aangevraagd
onder den valschen naam L. J. Cor-
lie, pas klaar te maken voor 'n jaar
ten dienste van zichzelf.
Hoezeer de heer v. 't W. nu ook
z'n best deed om er zich onderuit
Ie wurmen en de rechtbank' wijs te
maken, dat hij de vervalsching alleen
had begaan om de kwaliteit van <jijn
vrienden op de proef te sielien, de
Officier vond de praatjes van bekl.
eenvoudig belachelijk en vorderde
niet minder dan 2 jaar gevangenis-
Straf.
De beklaagde schrok zóó van die
zwaar gekruide vordering dat hij
heelemaal niets meer te zeggen had.
En daaruit trokken wij de con-
•hisie, dat de duw, die de Officier
hem probeerde te geven, al tamelijk
teelijk was aangekomen. Nu, 't is ook
willetjes.
x) jeiend voor H.H. Advokaten.
Red.
RECHTZAKEN.
KANTONGERECHT TE ALKMAAR.
Mondelinge uitspraak van 17 Nov.
P. S., te Noord Soharwoude, A K..
te Koedijk, C. K,, te Alkmaar, J.
G. te St. Pancras, A. R. te Broek
op Langendijk, Overtreding 'Keu
ringsverordening, de le en 4e teder
f 15 boete oF 7 dagen hechtenis, de
2e f25 boete of 10 dagen hechtenis
de 3c ïriges'.roken, de 5e f20.—
boete of 10 dagen hechtenis.
C. G. B., te Alkmaar, Nachtru
moer vcrw .ken. f4 boete of 2 da
gen hechtenis.
J. S„ te A.kmaar P. V., te Ur-
sem, Dronkenschap, ®do le f5 boe
te of 14 dagen tuchtschool, de
2e f 5 boete of 3 dagen hechtenis
Tt wGVTBL P" M" W- S- M. de J
B te Alkmaar, D. V., te
Wormerveer, W. H., te Graft, G.
te mgowaard, M. J. K.' te
Heiloo Overtreding Politie verorde-
P '3 boete of 3 dagen
hechten.s, de 2e f2 boete of 1 dag
hechten s. de 3e en 4e ieder f 4 boete
of 1 week tuchtschool, de 5e f3
boete of 1 week tuchtschool, de ge
f 5 boete of 3 dagen hechtenis, de 7e
f 4 boete of 4 dagen hechtenis, de
8e 15 boete of 3 dagen hechtenis.
J. J. S., te Alkmaar, W.. A. S.",
J. P. L., H.. J. de O., te Amster
dam, H. Th. 3., te Leiden, J. J., te
Schage». C. O., te Utrecht, W. G. te
Caslrieum. C. B., te St.. Pancras
B. C. M., to Steinenburg, J.. G. A.,
ie Zandpoort, Te snel motorrijden
de le, 3e, 4e, 9o, 10e en 11e ieder
f 8 boete of 4 dagen hechtenis de
2e ca 8e ieder f 12 boete of 8 da
gen hechtenis, de 5e en 7e ieder
f 10 boete of 5 dagen hechtenis, de
6e (6 boete of 4 dagen hechtenis
If An- W- dc V-' A* C* A'
V-i 0. P- ft, P. J, H., J. Th'
K., te Alkmaar, L. K., te Haarlem',
H. G. D., te Beverwijk, O. P. IJ.,
te Oudkarspel, J. v. M., J. B., te
Zuidsoharwoude, G. K., J. B., M- de
B„ te Ou dorp, A. H., G. L., EL S.,
D. V., te Broek op Langendijk, B.
de G., te Hoorn, Dt T., N. B., G.
0.. te Gastericum, H. S. te Oterleek,
B. J. T., te Akersloot, G.. .O., te
Koedijk, J. K., te Barsingerhorn, A.
B., te Heemskerk, T. de W., te Ber
gen. G. M., W. de B-, te Zuid- en
Noordsehermer, Overtreding Rijwiel
reglement, de le, 5e en 6e ieder f4
en f 12 boeten of 4 en 8 dagen hech
te nis. de 2e, 3e, 4e, 8e, 9e, 13e
14e, 16e, 17e.. 18e, 21e, 22e, 24e
27e, 29e, en 31e ieder f4 boete of
4 dagen hechtenis, de 7e, 11e, 12e,
19e. 20e en 25e ieder f3 boete of
1 week tuchtschool, de 10e en 26e
ieder teruggave aan de ouders zon
der toepassing van eenige straf, de
15e f2 boete of 1 week tuchtschool
de 23e, 28e en 30e ieder f3 boete
of 3 dagen hechtenis.
PROV STATEN VAN NOORD
HOLLAND
Ged Staten stellen voor, met in
gang van 1923 tot wederopzeggens de
volgende subsidies te verleenen:
Aan de Vereeniging van Handeldrij-
venden" te Medemblik, ten behoeve
van tiaar handelscursus, met ingang
w>n het jaar 1922 tot wederopzeggens
ten hoogste f213 50 per jaar. Aan de
al deeling Beverwijk en omstreken van
..De Hanze", ten behoeve v. haar han
delscursus, over het jaar 1922 een bij
drage van ten hoogste f 175.
HEEMSKERK
HEEMSKERK Brandwonden -
Terwijl Zondagmorgen de dienstbode
van den heer C. A. van Zanten de
kachel aanmaakte, waren er eenige
vonken waarschijnlijk tussdhen haar
kleeren gekomen, zoodat zij spoedig
in brand stond. Spoedig wist men haar
te blusschen Zij bekwam ernstige
brandwonden aan ham- ajmen en
tichaam. Haar toestand is op het oogeu-
blik redelijk
Uitvoering. De tooneelveree
niging ,.Ons Genoegen" zal Zondag en
Maandag as. haar eerste uitvoering
van dezen winter geven; zij hebben
een zwaar stuk geleerd en voeren op
..Shylock, de Jood van Venetié". Wij
twijfelen niet of zij zullen evenals an
dere jaren succes hebben.
HOOGHEEMRAADSCHAP.
Gistermorgen te 11 uur vergader
den in het stadhuis, alhier, dijkgraaf en
heemraden van het Hoogheemraad
schap „Noord-Hollands Noorderkwar
tier.
De dijkgraaf opent de vergadering
en heet allen hartelijk welkom. Spr.
hoopt, dat de punten in aangename
gedachtenwisseling zullen worden be
handeld.
Berichten van verhindering hebben
ingezonden een viertal leden.
De notulen worden vastgesteld.
Medegedeeld wordt dat de begroo-
tdng 1922 goedgekeurd is, evenals de
leeningen ad 300.000 en 240.000,
deze laatste tegen een rente van 5 pCt
Gok zijn goedgekeurd de instructies
van secretaris, enz., de verordening op
de reis- en verblijfkosten en het be
sluit tot uitbreiding van het perso
neel.
Verder wordt het volgende medege
deeld.
Met betrekking tot de invordering
van den omslag, dienst 1921 heb ik
de eer uw College bet volgende mede
te deelen.
Behalve de door „Drechterland" en
„Waard en Groet" verschuldigde om
slagen, bedraagt het nog te betalen
gedeelte 2036.12
Onder dit bedrag is begrepen*
lo. vorderingen op
failliete boedels en
ter zake van vrijwil
lige verkoopingtn 397.23
2o. aanslagen in
gevolge art 24 der
Wet van 9 Mei 1902,
Staatsblad No. 54
(nieuwe eigenaren) 561.59
3o. nog op naam
staande van overle
denen j 56.30 1015.12
Het resteerende bedrag ad 1021.
omvat de volgende aanslagen:
64 aanslagen van 0.25
16 M
37
40
25
30
3
0.26 Lm. 1.—
1.01
2.51
5.01
10.01
25.01
50.—
2.50
5.—
10.—
25.-
50.—
217 aanslagen in totaal.
Het kohier is vastgesteld ten be
drage van 1.338.444.11; het eerstge
noemde bedrag ad 2036.12 bedraagt
hiervan pl.m. 15/100 procent
Het nog lo betalen gedeelte be
draagt per kadastrale gemeente gemid
deld 2036.12/102 of iets minder dan
20 gulden.
Ik heb de eer uw College mede te
deelen, dat het kohier van omslag,
dienst 1922, is opgemaakt tot een be
drag van 1.330.686.92, omvattende
pi.m. 58000 aanslagen.
Hiervan zijn 37504 aanslagen ten
bedrage van 840.563.59 Vt betaald.
Van hef resteerende bedrag ad
490.123.321f moet door verschillen
de waterschappen nog gestort worden
157.026.68 yi, zoodat nog ten laste
van schuldplichtige ingelanden over
blijft een soia van 333.096.64.
De Penningmeester-
Voor kennisgeving aangenomen.
Den penningmeester wordt dank ge
bracht.
Naar de heeren bektend is hieelt
de regeling van de fïnancieele ver
houding tusscihen de Provincie en
het Hoogheemraadschap in de ge
heime vergadering van 25 Juli f.1. een
punt van gedachten-wisseling uitge
maakt.
De drie rapporteurs hebben daarin
ieder hunne zienswijze medegedeeld
en naar aanleiding daarvan hebfcën
Dijkgraaf en Hoogheemraden
deze belangrijke aangelegenheid in
overweging genomen.
Spoedig zal aan Ged. Staten een
uitgebreid advies worden toegezon
den, waarin wordt uiteengezet, hoe
naar onze opvatting de finandeele
verhouding tussdhen Provincie en
Hoogheemraadschap behoort te zijn,
met verzoek Dijkgraaf en Hoogheem
raden in de geelgenheid te stellen
deze zaak in een vergadering van
Ged. Staten toe te lichten.
Wij meenen onder deze omstandig
heden voorloopig geen verdere me-
dedeelingen te moeten doen, maai
het resultaat der besprekingen met
Ged. Staten af te wachten.
Goedgekeurd.
De algemeene beschouwingen wor
den geopend.
De heer Kaan vreest dat als de
Zaanlandsche Communicatieweg in
beheer genomen wordt nog meer
dere wegen zullen volgen. De tech
nische dienst heeft al we.k genoeg.
We moeten dus niet naar meer werk
zoeken.
De heer Schipper is het hiermede
eens. Ook spr. meent dat het beter
is als het Hoogheemraadschap zich
alleen bepaalt tot het beheer der
d'ijekn. Nemen we de wegen er bij,
dan zal het waterschap nog onsym
pathieker worden dan het al is. De
legger kan door de Provindë wor
den gebruikt, maar overigens moet
het Hoogheemraadschap niet verder
gaan.
De dijkgraaf merkt op, dat ook
spr. liever gezien had, dat deze twee
Mar later gekomen was. Maar het is
hier een prindpieek kwestie en die
moeten we behandelen, op het oogen
blik, dat ze zich voordoen. We heb
ben nu veel werk. Dat geeft spr.
toe, maar we moeten verder zien.
In verband heirmede geeft spr. een
sheets van de Zuiderzeewerken. Het
Hoogheemraadschap zal hier weinig
te (toen krijgen. Dan houden we
als belangrijk alleen over de Honds-
bossche Zeewering. Er is dus wel
eenige reden, om naar uitbreiding
van onze taak uit te zien en dat doen
we door het beheer over de wegen
over te nemen. We kunnen dan ook
goedkooper werken dan een klein
Schaam, in dit geval de provincie.
De heer Kraaïj vraagt hoe het
Hoogheemraadschap denkt over de
invoering van nieuwe wegschappen.
Is U toegedaan van de meening.
dat de eigendom de wegen onder
houdt.
De dijkgraaf antwoordt dat de
Zaanlandtsche Communicatieweg het
met onzen steun zelf kan doen.
De heer Breebaart meent, dat de
provincie dit punt in het geding
ïrengt zonder de gevolgen ervan te
kennen of te bevroeden. Zij had
eerst de zaak moeten onderzoeken.
Verder wil spr, opmerken, dat wat
later behoort te geschieden, ook la
ter beslist hoort te woraen. Spr.
ontraadt, om op het voorstel van
de provincie In te gaan. Nu krijgen
we dit en morgen krijgen we er
nog meer bij.
De Dijkgraaf antwoordt, dat het
bestuur niet overhaast heeft gehan
deld. In de eerstvolgende Statenzit-
ting komt dit punt nog niet aan de
orde. We hebben dus tijd genoeg
o-m de kwestie te onderzoeken. Kun
nen we een besluit nemen, dal goed
is voor het Hoogheemraadschap en
de provincie, dan moeten we dat
doen, ook al zouden we het liever
een jaar Later gedaan hebben.
De heer Kooijman gaat accoord
met de voordracht, zooals ze is in
gediend. Ook spr. acht het verkies
lijker, dat het onderhoud in handen
blijft van de instelling, die het be
heer reeds verdienstelijk heeft ge
voerd. Maar de provincie wil dat
niet. Wegen die vroeger kwaal wa
ren, worden nu gebruikt voor het
intercommunale verkeer.
Zware vrachtwagens rijden er over.
Dus kan spr. zich voorstellen dat de
provincie zegt, dat de kosten door
grootere gemeenschappen gedragen
moeten worden. Spr. hecht hieraan
zeer veel waarde. We krijgen dit
straks ook bij de wegen en vaarten
van de zes Noord-Hollandsche ste
den. Het gaat hier dus om een
groot beginsel. Widen Ged. Staten
niet op dit voorstel ingaan, dan die
nen de belanghebbenden in een be
paalde streek toch op de goedkoopste
manier administratief geholpen te wor
den. Vordert het Hoogheemraadschap
de gelden in, dan moet het ook voor
het onderhoud zorgen. Het Provin-
daal Bestuur heeft de macht en is
er toe in staat, om ons de inning
op te dragen. Dan moeten wij toch
zorgen dat wij die gelden kunnen
besteden, zoo als wij dat wenschen.
De heer Kaan wil aan Gedeputeer
de Staten schrijven, dat het Hoog
heemraadschap wel steun wit ver
leenen.
De Dijkgraaf merkt op, dat de
Provincie eerst een tijdeljjlde rege
ling zai treffen Hiermede wordt dus
tijd gewonnen en zullen vrij' er j
noeg over kunnen overhandelfen. L
overname ktomt op de laatste plaats.
Spr. meent dait men nu moet be
stuiten al dan niet den Zaanland-
sctien Coirimunicatieweg in nanden
vaip de instelling te laten. -
De heer Pijper heeft met genoegen
het voorstel gelezen. AHerwege
wordt geklaagd over de slechte we
gen en wijze van betaling. Stpr. hoopt
dat de gedachtengang van net diage-
fijksdh bestuur gesteund zal worden
Men krijgt een betere verhouding
van gebruiksrecht en onderhbuds-
püdit.
De heer Burger staat geheel aan
de Zijde van dijkgraaf en hoogheem
raden. Spr. zet uiteen, waarom.
De weg in kwestie Is van algemeen
belang, dus is het buitengewoon on
billijk, als niet allen meebetaien. We
moeten met alle k'radht ageeren te
gen het voornemen, om den weg in
beheer te geven aan de provincie.
De heer Breebaart bfijft zidh' ver
zetten. We kunnen de gevolgen van
het voorstel niet overzien.
De algemeene beschouwingen wor
den gesloten.
De heer De Boer zou eerst wil
len beslissen al dan niet het onder
houd In handen der bestaande instel
ling te laten met of zonder pro
vincialen steun.
De Dijkgraaf komt met het voor
stel den brief in gedeelten te behan
delen. We moeten beslissen over de
algemeene strekking van den brief.
Met 14 tegen 4 stemmen wordt
de strekking goedgekeurd.
De brief komt nu in behandeling.
Daartoe gemachtigd door de Alge
meene Vergadering van het Bestuur
van ons waterschap, hebben wij de eer
uw College mede te deelen, dat wij
met groote belangstelling van uw
hiernevens aangehaald schrijven heb
ben kennis genomen.
Wort in uwe missive van 12 Octo
ber 1921 alleen gesproken van de
wegen en vaarten tusschen de Zes
Noord-Hollandsche Steden en van den
Zaanlandschen Communicatieweg, in
Uwe missive van 20 September 1922
wordt in uitzicht gesteld, dat ook
ten aanzien van andere wegen onze
medewerking zal worden ingeroepen.
Verklaarden wij ons dan ook bij
schrijven van 1 November 1921 in be
ginsel tot medewerking volkomen be
reid, het doet ons leed te moeten me-
dedeelen, dat aan uw gewijzigd voor
stel voor ons ernstige bezwaren zijn
verbonden. Slechts noode zullen wfl
daaraan onze medewerking kunnen
verleenen en wij behouden ons voor,
ons standpunt met alle kracht naar
voren te brengen, indien dat voorstal
in ongewijzigden vorm bij de Staten
mocht worden ingediend. Intusschen
hopen wij, dat onze overwegingen u
aanleiding mogen geven om in uw
ontwerp de door ons voorgestelde wij
zigingen aan te brengen, opdat de
practische tenuitvoerlegging door ons
met die instemming kan geschieden,
welke voor het welslagen dezer zaak
gewenscht is.
Ons bezwaar rust hierop, dat wèl
de administratieve en de financieele,
doch niet de technische uitvoering aan
ons Hoogheemraadschap wordt toever
trouwd.
Brengt uw college den Zaanland
schen Communicatieweg in beheer en
onderhoud bij de Provincie, dan bren-
ge het ook de volle kosten ten laste
van de Provinciale bas.
Intusschen, wij kunnen ons tot op
zekere hoogte verklaren, dat uw col
lege voor een dergelijken maatregel
terugdeinst, omdat, wat hier zou gel
den ten aanzien van den Zaanland-
scbon Communicatieweg, straks zou
moeten worden toegepast op do Zes
Stedenwegen. De consequentie van dit
beginsel zou een aanslag beteekenen
op de Provinciale kas.
Maar, indien uw college die conse
quentie niet aanvaardt, en voormalige
onderhoudsplichtigen niet van de op
hen rustenden last wil ontheffen, of,
zooals thans, de streekbelanghebben-
dei. extra wil belasten, daarbij handha
vende het beginsel, dat in art. 231
der Gemeentewet is neergelegd, in ar
tikel 70 der Spoorwegwet is doorge
voerd en ook in artikel 2, 3de lid van
de wet van 10 November 1900 is toe
gepast, dan kan ook redelijkerwijze
worden geëischt, dat een ander begin
sel evenmin wordt losgelaten, dat
worde gehandhaafd datgene, waarvan
de geheele waterstaatswetgeving is
doortrokken, en dat in de praktijk
vruchtdragend is gebleken het be
ginsel, dat beheer iii de eene en toe
zicht in de andere hand zq.
Wjj hebben daarom gezocht naar
andere motieven, die bij u kunnen be
staan, en wij meenen die te hebben
gevonden in de op de wegencongres
sen verdedigde stelling, dat de Provin
cie het orgaan is, dat in de toekomst
het beheer over wegen als deze voor
namelijk voor het groote intereommu
nale verkeer behoort te voeren.
Maar men vergete niet, dat in die
verslagen de Provincie steeds werd
gesteld tegenover kleine organen. Men
plaatste haar als groot, draagkrachtig
lichaam, tegenover kleine gemeenten,
waterschappen e.d., omdat die honder
den kleine waterschappen en gemeen
ten niet steeds in staat zq'n en beschik
ken over een goed geschoold perso
neel en over voldoende hulpmiddelen,
omdat het wegbeheer naar de eischen
des Ujds te voeren.
Thans heeft men het Hoogheemraad
schap Noordhollands Noorderkwartier
dat, zeewerend en wegbeheerond bei
de, een oppervlakte beslaat van
142.000 H.A. Vast staat, dat 't weg
beheer een waterstaatabelang is en
sedert eeuwen met die taak de water
schappen zijn belast. Hun taak is in
de eerste plaats een van praktijk, van
beheer; slechts bij zeer hooge uitzon
dering hebben zij uitsluitend een ad
ministratieve of financieele strekking
in welke uitzonderingsgevallen zij op-
geherau worden zoodra het doel, waar
voor zij zijn opgericht, is bereikt.
De taak van ons waterschap is een
„beheerstaak"; «jj is daardoor meer
specifiek en bep filer dan die van de
Provincie, welke vooral in de laatste
jaren meer algemeen en omvangrijker
is geworden.
Is het daaroij v«.] goed gezien, de
bemoeiingen der rrovincie nog meer
uit te breiden en over twee organen
te verdeelen datgene, wat naar zijn
wezen bij één thuis behoort? Om de
Provincie ook tot beheer te roepen
naast het toezicht, waarmede Grond
wet en wet haar bekleedt?
Was het niet beter ons de taak aan
te wijzen, welke uw College zich zelf
wenscht op te leggen, ons wegbeheer
uit te breiden, dat reeds onvangrqker
is dan dat van de Provinciën Noord-
holland, Zuid-Holland, Utrecht, Zee
land, Friesland en Drente te zamen
en alzoo voort te bouwen op het
Statenbesluit, dat ons reeds belastte
met het wegbeheer in een gebied, dat,
naar uw eigen erkentenis, waterstaat
kundig één geheel vormt?
Het toezicht op het onderhoud en
beheer van den Zaanlandschen Com
municatieweg kan aan den technisch
ambtenaar worden opgedragen, die
thans reeds belast is met het toezicht
over den Westzaner- en Assendelver
zeedijk en den Sint Aagtendijk met de
daarop gelegen wegen. Bq het verrich
ten van zijn inspecties volgt hij op
deheenreis den eenen, op de terugreis
den anderen weg. Het meeste toezicht
op de wegen wordt vereischt in den
herfst en den winter, daar dan de mees
te verhardingsmaterialen worden aan
gebracht. De belangrijkste werkzaam
heden aan de zeedijken zijn dan afge-
loopen, zoodat de werkkring van den
technisch ambtenaar zonder bezwaar
in dien tijd kan worden uitgebreid.
Dezelfde argumenten worden straks
ook van toepassing op de Zes Steden-
wegen. Nog sterker dan ten aanzien
van den Zaanlandschen Communicatie
weg pleit alles er voor, dat ook de
Zes Stedenwegen straks bij het Hoog
heemraadschap in beheer en onder
houd komen.
Het gedeelte weg van Amsterdam
naar Punnerend en dat van het
Schouw over Broek in Waterland en
Monnikendag naar Edam, tot de krui
sing met den weg naar Katham, zijn
als het ware van nature aangewezen,
om te worden gevoegd bij het district
van den technisch ambtenaar te Mon
nikendam.
De wegen van Punnerend over
Oosthuizen naar Oudendijk en die van
Oosthuizen over Edam naar Monni
kendam, tot waar deze weg wordt ge
kruist door den weg naar Kathan,
zouden zonder bezwaar kunnen worden
gebracht onder het toezicht van on
zen technisch ambtenaar te Edam.
De weg van Oudendijk over Hoorn
naar Enkhuizen is aangewezen voor 't
toezicht van onzen teohnisoh ambte
naar te Hoorn. Van dezen weg wordt
thans reeds het gedeelte, liggende op
den Drechterlandschen Westerdijk,
door ons beheerd.
Naar ons oordeel is scheiding van
beheer en toezicht uit economisch oog
punt van zéér groote beteekenis.
De bestudeering van de voorgestel
de wijziging van ons bestuursreglement
geeft, mede in verband met de hiervo-
ren door ons ontwikkelde denkbeelden
aanleiding tot afwijkende voorstellen
Wij hebben gemeend die te moeten sar
menvatten in een ontwerp-regiements-
wijziging, en bieden u die, zooals zq
door de Algemeene Vergadering van
ons Bestuur in haar bijeenkomst van
22 November 1922 is vastgesteld, ver
gezeld van eene memorie van toelich
ting aan.
l)e briel' wordt na enkele kjeine
wijzigingen vastgesteld.
Het ontwerp-wijzigingsbesluit wordt
ook goedgekeurd.
De vergadering wordt hierna tot 2
uur verdaagd.
Te ongeveer kwart na twee uur
wordt de vergadering heropend. Wel
kom wordt gebeeten de heer Thierie.
le ingenieur van de Zuiderzeewerken.
Vervolgens ie aan de orde de Ont-
werp-Dvereenkoimst tusschen:
Ir. H. Wortmaix, Directeur-Generaal
der Zuiderzeewerken te 's-Graveaihage,
ten deze nandelende namens den Staat
der Nederlanden, krachtens machtiging
van den Minister van Waterstaat;
Het Hoogheemraadschap Nóordhol-
lands Noorderkwartier.
Hieraan is het volgende ontleend:
Artikel 1.
Door en ten laste van den Staat (Zui
derzeewerken)) worden, in verbond
met den voorgenomen aanleg van de'n
afsluitdijk door het Amsteldiep, de vol
gende werken gemaakt:
1. Een zeedijk over het Balgzarid,
langs den Ba Igdijk en ongeveer even
wijdig aan en op eenigen afstand van
den Koegraszeedijk, van de Van Ewijck
sluis tot nabij het fort Oostoever
Deze dijk zal eenzerijds aansluiten
legen den afsluitdijk door het Amstel
diep, en anderzijds tegen den Koegras
zeedijk
2. Éene tijdelijke keer- en door-
vaartsluis in den Balgdijk nabij de
Van Ewijcksluis.
Deze sluis dient ter verbinding van
de Van Ewijcksvaart met een afwa
teringskanaal, te graven tusschen den
Balgdijk «n den Koegraszeedijk ©ener
zijds en den sub 1 genoemden zeedijk
anderzijds.
3 Eene schutsluis nabij de Kool
Deze sluis dient ter verbinding van
het sub 2 genoemde kanaal met h©l
Noordtiollandsch Kanaal De te door
graven Koegraszeedijk wordt over het
Oostelijke hoofd, der schutsluis omge
legd. 1
4. Eene tijdelijke afdamming van
liet sub 2 genoemde kanaal nabij de
Van Ewijcksluis.
Deze afdamming sluit ceucrzjjdfi aan
bij den afsluitdijk door het Amsteldiep
en anderzijds bij den Balgdijk
Over den dam wordt een tijdelijke
weg gelegd ter verbinding van den
weg over den afsluitdijk voornoemd
met den Van Ewijcksvaartweg.
5. D© noodige aansluitingen, omleg
gingen en wijzigingen van bestaande
werken, in verband met den aanleg
der nieuwe werken.
Artikel 2.
De keer- en doorvaarLsluis wordt ge
bouwd is gewapend beton en verkrijgt
een wijdte van 7,00 M., met een drtm-
peldiepte van 3.40 M. N..A.P. De
sluis wordt voorzien van 2 stel vloed
deuren, keerende tot 3.70 M. -f- N.
A P, en 1 stel ebdeuren, keerende tot
0.30 M. N A..P,de bovenkant der
dekzerken komt op 400 M. N A..P.
ie liggen. De sluis wodrt ter weers
zijden aan den te doorgraven Balg
dijk aangesloten; de aansluitingen wor
den aangelegd met een dwarsprofiel
tenminste even hoog en zwaar als dat
van den Balgdijk ter plaatse.
De schutsluis nabij de Kooi ver
krijgt aan de zuïdcostzijde een hoog
hootd, keerende tot 3.25 M. -|- NAP.
met naar weerszijden tot 3.00 M.
N.A.P.' keerende stormdeuren. De
Koegraszeedijk wordt ter plaatse over
dit hoold omgelegd met een kruins-
Iioogte van 3.50 M. -f- N..A.P., eene
kruinsbreedte van minstens 3 Meter
en wederzijdsche beloopen van 3 op 1.
Nabij de Kooi wordt de Balgweg
door middel van een op- en afrit ter
bi-»odja van 600 M. en onder een©
helling van 40.1 over den Balgdijk
heengeleid naar het in zuidelijke rich
ting te verplaatsen poet veer aldaar. De
kruin van den Bal,1 i wordt ten be-
lioeve van den overlig afgegraven tot
350 M. -)- NA .P„ over een lengte van
105 M., met wederzijdsche aansluitin
gen onder 20 op 1 f>eze afgraving zal
niet geschieden, voordat de omringdam
van den lontworpen sluisput van de
schutsluis nabij de Kooi voltooid is
en tegen den Balgdijk aansluitend ia
gemaakt en een tijdelijke verdediging
van rijsbeslag met steenbezetting rei
kende tot 250 M. -f- N.A.P., waar
boven krammat pp het buitenbeloop
van dien omringdam is aangebracht.
Het gedeelte van den Balgweg langs
den te maken oprit aan ae binnen
zijde van den Balgdijk, wordt voor
zooveel noodig omgelegd door uitbou
wen in het Balgkanaal.
Het contract wordt artikelsgewijze
hehandeld en zonder hoofdelijke stem
ming vastgesteld.
Aan de orde is de Verordening tot
herziening van de zerordening tot re
geling van de pensioenen van den Dijk
graaf, de Hoogheemraden en de amb
tenaren van het Hoogheemraadschap
Noordtiollandsch Noorderkwartier, hun
ne weduwen en weeaen.
Artikel 1.
De verordening tot regeling van de
pensioenen van den D.jkgraaf, de
Hoogheemraden en de ansbteanaren
van bet Hoogheemraadschap Noord-
hollands Noorderkwartier, hunne we
duwen en weezen, blijft behalve voor
den Dijkgraaf en de Hoogheemraden,
van kracht voor de op 1 Juli 1922
in dienst zijnde ambtenaren, waarop
zij op dien datum van toepassing was,
zoolang deze ambtenaren in dinst van
het Hoogheemraadschap blijven eu
voor zoover hare bepalingen aan die
ambtenafen en aan hunne weduwen
en weezen hoogere pensioensaanspra
ken geven dan de Pensoienwet 1922.
De in dit artikel aangehaalde ver
ordening wordt eveneens gehandhaafd
voor hen, die reeds krachtens haar
gepensionneerd zijn, zoomede voor de
bestuursleden en ambtenaren van de
opgeheven waterschappen, die een
wacntgeld genieten ten laste van het
Hoogneemraadsdhap Noordhollands
Noorderkwarietr, voor zoover deze
verordening op hen van toepassing is
verklaard.
Artikel 2.
Bij toekenning van pensioen volgens
de wet, wordt in ieder voorkomend
geval door Dijkgraaf en Hoogheem
raden bepaald het bedrag, waarmede
dit pensioen moet worden verhoogd
krachtens de bepalingen der in art, 1
aangehaalde verordening.
De verhooging, in het voorgaande lid
bedoeld, zoomede het uitsluitend krach
tens de in art. 1 aangehaalde verorde
ning verleendde pensioen, komen ten
laste van het Hoogheemraadschap.'
Artikel 3.
Deze verordening wordt geacht in
werking te zijn getreden op 1 Juli
1922.
De heer Kaan wijst op enkele fou
ten in de bestaande verordening
De verordening wordt vastgesteld.
De dijkgraaf vraagt 3/12 van de be
groeting 1922 toe te staan voor 1923,
ten behoeve van de werken aan de
dijken Aan de Hondsbossche zal men
zooveel mogelijk aanbesteden. De ar
beiders zullen aannemer worden -en
het Hoogheemraadschap zal de ma
terialen aankoopen.
De heer Nes dacht, dat eigen beheer
de voorkeur verdiende. Spr. wil de
werken aan de Hondsboesche niet
aanbesteden. I
De ingenieur wilde zoo weinig mo
gelijk wijziging brengen in de L. I an
de werkwijze. Er zijn echLer moeilijk
heden ontslaan door de nieuwe pen
sioenwet. Op 't oogenblik zijn er 60
arbeiders. Gaan we in eigen beheer
werken, dan zitten we over een paar
jaar met een 20-tal ambtenaren teveel.
Zonder het werk te schaden, kan men
het aanbesteden.
De heer Molenaar is ijterk voor be
stedon.
De iieer Groot dringt erop aan, geen
werken in daggeld te geven.
Het voorstel wordt aangenomen.
De dijkgraaf sluit hierna onder danl
'de vergadering