Noorr^ Tweede Blad Donderdag 23 November 1922. RECHTSZMEM. PROVSNGIML MÜUWS. ARRONDISSEMENTSRECHT BANK. Zitting van 21 November '22. NIEUWE ZAKEN. Gauw en goed geholpen. Onze groote rechtbank begint ook al aan snei recht te doen en dat nog wel op instigatie van een ouden bedelaar WLIem S. 'n grondwerker zonder grond en zonder werk. Willem had op 21 October te Alk maar aan 'n politieagent om 'n cent gevraagd, niet om die cent, maar met het doel naar een Rijkswerkin richting te worden opgezonden. De Officier vorderde nu 3 dagen hechtenis en 2 jaar en 6 maanden op zending. Willem vroeg ot de rechtbank niet dadelijk uitspraak kon doen. Hij heelt last van asthma en daarom heelt hij 't in de benauwde cel niet best. Voorts zou het Willem zeer aange naam zijn, ais de rechtbank hem wou opknappen met 1 jaar en 5 maanden opzending. Dat convenieer de hem beter. De heeren keken elkander eens aan, smoesden wat en het gevolg was d t W'ilem al zijn lieverkoekjes direct gebakken kreeg. Zoo'n bedie ning animeert de klanten, nietwaar? Vervalsching abonnements kaart Hoil. Spoor. Onlangs stond terecht de z.g. ver zekeringsagent Louis jean v. d. T. wegens oplichting van 50 pop>, die hij een aspiraut inspecteur uit den zak had geklopt op 'n vernikkelatieve advertentie. Die zeilde mijnheer van 't W. moest nu alweer terecht staan omdat hij een abonnementskaart van de Holl. Spoor had vervalscht. v. d. T. was nog altijd gedetineerd voor het vorige zaakje en verscheen dus nu in z'n „Solemneel" oiiow- pak, 'n verdediger kon er ook niet overschieten, aangezien hij uit an deren hootde was gedetineerd. Dien kan meneer trouwens ook wel missen. In het vejkoopen van praat jes en uitdenken van spitsvondig heden is hij gewoonweg reusach tig x). Ma„r hij kletste te veel en daar door nad hij in de instructie bij den rechtercommissaris z'n mond al lang voorbij gepraat. V. 't W. had 'n slimme truc litge- «jaaJ'd om 'n abonnementskaart voor x maand, die hij had aangevraagd onder den valschen naam L. J. Cor- lie, pas klaar te maken voor 'n jaar ten dienste van zichzelf. Hoezeer de heer v. 't W. nu ook z'n best deed om er zich onderuit Ie wurmen en de rechtbank' wijs te maken, dat hij de vervalsching alleen had begaan om de kwaliteit van <jijn vrienden op de proef te sielien, de Officier vond de praatjes van bekl. eenvoudig belachelijk en vorderde niet minder dan 2 jaar gevangenis- Straf. De beklaagde schrok zóó van die zwaar gekruide vordering dat hij heelemaal niets meer te zeggen had. En daaruit trokken wij de con- •hisie, dat de duw, die de Officier hem probeerde te geven, al tamelijk teelijk was aangekomen. Nu, 't is ook willetjes. x) jeiend voor H.H. Advokaten. Red. RECHTZAKEN. KANTONGERECHT TE ALKMAAR. Mondelinge uitspraak van 17 Nov. P. S., te Noord Soharwoude, A K.. te Koedijk, C. K,, te Alkmaar, J. G. te St. Pancras, A. R. te Broek op Langendijk, Overtreding 'Keu ringsverordening, de le en 4e teder f 15 boete oF 7 dagen hechtenis, de 2e f25 boete of 10 dagen hechtenis de 3c ïriges'.roken, de 5e f20.— boete of 10 dagen hechtenis. C. G. B., te Alkmaar, Nachtru moer vcrw .ken. f4 boete of 2 da gen hechtenis. J. S„ te A.kmaar P. V., te Ur- sem, Dronkenschap, ®do le f5 boe te of 14 dagen tuchtschool, de 2e f 5 boete of 3 dagen hechtenis Tt wGVTBL P" M" W- S- M. de J B te Alkmaar, D. V., te Wormerveer, W. H., te Graft, G. te mgowaard, M. J. K.' te Heiloo Overtreding Politie verorde- P '3 boete of 3 dagen hechten.s, de 2e f2 boete of 1 dag hechten s. de 3e en 4e ieder f 4 boete of 1 week tuchtschool, de 5e f3 boete of 1 week tuchtschool, de ge f 5 boete of 3 dagen hechtenis, de 7e f 4 boete of 4 dagen hechtenis, de 8e 15 boete of 3 dagen hechtenis. J. J. S., te Alkmaar, W.. A. S.", J. P. L., H.. J. de O., te Amster dam, H. Th. 3., te Leiden, J. J., te Schage». C. O., te Utrecht, W. G. te Caslrieum. C. B., te St.. Pancras B. C. M., to Steinenburg, J.. G. A., ie Zandpoort, Te snel motorrijden de le, 3e, 4e, 9o, 10e en 11e ieder f 8 boete of 4 dagen hechtenis de 2e ca 8e ieder f 12 boete of 8 da gen hechtenis, de 5e en 7e ieder f 10 boete of 5 dagen hechtenis, de 6e (6 boete of 4 dagen hechtenis If An- W- dc V-' A* C* A' V-i 0. P- ft, P. J, H., J. Th' K., te Alkmaar, L. K., te Haarlem', H. G. D., te Beverwijk, O. P. IJ., te Oudkarspel, J. v. M., J. B., te Zuidsoharwoude, G. K., J. B., M- de B„ te Ou dorp, A. H., G. L., EL S., D. V., te Broek op Langendijk, B. de G., te Hoorn, Dt T., N. B., G. 0.. te Gastericum, H. S. te Oterleek, B. J. T., te Akersloot, G.. .O., te Koedijk, J. K., te Barsingerhorn, A. B., te Heemskerk, T. de W., te Ber gen. G. M., W. de B-, te Zuid- en Noordsehermer, Overtreding Rijwiel reglement, de le, 5e en 6e ieder f4 en f 12 boeten of 4 en 8 dagen hech te nis. de 2e, 3e, 4e, 8e, 9e, 13e 14e, 16e, 17e.. 18e, 21e, 22e, 24e 27e, 29e, en 31e ieder f4 boete of 4 dagen hechtenis, de 7e, 11e, 12e, 19e. 20e en 25e ieder f3 boete of 1 week tuchtschool, de 10e en 26e ieder teruggave aan de ouders zon der toepassing van eenige straf, de 15e f2 boete of 1 week tuchtschool de 23e, 28e en 30e ieder f3 boete of 3 dagen hechtenis. PROV STATEN VAN NOORD HOLLAND Ged Staten stellen voor, met in gang van 1923 tot wederopzeggens de volgende subsidies te verleenen: Aan de Vereeniging van Handeldrij- venden" te Medemblik, ten behoeve van tiaar handelscursus, met ingang w>n het jaar 1922 tot wederopzeggens ten hoogste f213 50 per jaar. Aan de al deeling Beverwijk en omstreken van ..De Hanze", ten behoeve v. haar han delscursus, over het jaar 1922 een bij drage van ten hoogste f 175. HEEMSKERK HEEMSKERK Brandwonden - Terwijl Zondagmorgen de dienstbode van den heer C. A. van Zanten de kachel aanmaakte, waren er eenige vonken waarschijnlijk tussdhen haar kleeren gekomen, zoodat zij spoedig in brand stond. Spoedig wist men haar te blusschen Zij bekwam ernstige brandwonden aan ham- ajmen en tichaam. Haar toestand is op het oogeu- blik redelijk Uitvoering. De tooneelveree niging ,.Ons Genoegen" zal Zondag en Maandag as. haar eerste uitvoering van dezen winter geven; zij hebben een zwaar stuk geleerd en voeren op ..Shylock, de Jood van Venetié". Wij twijfelen niet of zij zullen evenals an dere jaren succes hebben. HOOGHEEMRAADSCHAP. Gistermorgen te 11 uur vergader den in het stadhuis, alhier, dijkgraaf en heemraden van het Hoogheemraad schap „Noord-Hollands Noorderkwar tier. De dijkgraaf opent de vergadering en heet allen hartelijk welkom. Spr. hoopt, dat de punten in aangename gedachtenwisseling zullen worden be handeld. Berichten van verhindering hebben ingezonden een viertal leden. De notulen worden vastgesteld. Medegedeeld wordt dat de begroo- tdng 1922 goedgekeurd is, evenals de leeningen ad 300.000 en 240.000, deze laatste tegen een rente van 5 pCt Gok zijn goedgekeurd de instructies van secretaris, enz., de verordening op de reis- en verblijfkosten en het be sluit tot uitbreiding van het perso neel. Verder wordt het volgende medege deeld. Met betrekking tot de invordering van den omslag, dienst 1921 heb ik de eer uw College bet volgende mede te deelen. Behalve de door „Drechterland" en „Waard en Groet" verschuldigde om slagen, bedraagt het nog te betalen gedeelte 2036.12 Onder dit bedrag is begrepen* lo. vorderingen op failliete boedels en ter zake van vrijwil lige verkoopingtn 397.23 2o. aanslagen in gevolge art 24 der Wet van 9 Mei 1902, Staatsblad No. 54 (nieuwe eigenaren) 561.59 3o. nog op naam staande van overle denen j 56.30 1015.12 Het resteerende bedrag ad 1021. omvat de volgende aanslagen: 64 aanslagen van 0.25 16 M 37 40 25 30 3 0.26 Lm. 1.— 1.01 2.51 5.01 10.01 25.01 50.— 2.50 5.— 10.— 25.- 50.— 217 aanslagen in totaal. Het kohier is vastgesteld ten be drage van 1.338.444.11; het eerstge noemde bedrag ad 2036.12 bedraagt hiervan pl.m. 15/100 procent Het nog lo betalen gedeelte be draagt per kadastrale gemeente gemid deld 2036.12/102 of iets minder dan 20 gulden. Ik heb de eer uw College mede te deelen, dat het kohier van omslag, dienst 1922, is opgemaakt tot een be drag van 1.330.686.92, omvattende pi.m. 58000 aanslagen. Hiervan zijn 37504 aanslagen ten bedrage van 840.563.59 Vt betaald. Van hef resteerende bedrag ad 490.123.321f moet door verschillen de waterschappen nog gestort worden 157.026.68 yi, zoodat nog ten laste van schuldplichtige ingelanden over blijft een soia van 333.096.64. De Penningmeester- Voor kennisgeving aangenomen. Den penningmeester wordt dank ge bracht. Naar de heeren bektend is hieelt de regeling van de fïnancieele ver houding tusscihen de Provincie en het Hoogheemraadschap in de ge heime vergadering van 25 Juli f.1. een punt van gedachten-wisseling uitge maakt. De drie rapporteurs hebben daarin ieder hunne zienswijze medegedeeld en naar aanleiding daarvan hebfcën Dijkgraaf en Hoogheemraden deze belangrijke aangelegenheid in overweging genomen. Spoedig zal aan Ged. Staten een uitgebreid advies worden toegezon den, waarin wordt uiteengezet, hoe naar onze opvatting de finandeele verhouding tussdhen Provincie en Hoogheemraadschap behoort te zijn, met verzoek Dijkgraaf en Hoogheem raden in de geelgenheid te stellen deze zaak in een vergadering van Ged. Staten toe te lichten. Wij meenen onder deze omstandig heden voorloopig geen verdere me- dedeelingen te moeten doen, maai het resultaat der besprekingen met Ged. Staten af te wachten. Goedgekeurd. De algemeene beschouwingen wor den geopend. De heer Kaan vreest dat als de Zaanlandsche Communicatieweg in beheer genomen wordt nog meer dere wegen zullen volgen. De tech nische dienst heeft al we.k genoeg. We moeten dus niet naar meer werk zoeken. De heer Schipper is het hiermede eens. Ook spr. meent dat het beter is als het Hoogheemraadschap zich alleen bepaalt tot het beheer der d'ijekn. Nemen we de wegen er bij, dan zal het waterschap nog onsym pathieker worden dan het al is. De legger kan door de Provindë wor den gebruikt, maar overigens moet het Hoogheemraadschap niet verder gaan. De dijkgraaf merkt op, dat ook spr. liever gezien had, dat deze twee Mar later gekomen was. Maar het is hier een prindpieek kwestie en die moeten we behandelen, op het oogen blik, dat ze zich voordoen. We heb ben nu veel werk. Dat geeft spr. toe, maar we moeten verder zien. In verband heirmede geeft spr. een sheets van de Zuiderzeewerken. Het Hoogheemraadschap zal hier weinig te (toen krijgen. Dan houden we als belangrijk alleen over de Honds- bossche Zeewering. Er is dus wel eenige reden, om naar uitbreiding van onze taak uit te zien en dat doen we door het beheer over de wegen over te nemen. We kunnen dan ook goedkooper werken dan een klein Schaam, in dit geval de provincie. De heer Kraaïj vraagt hoe het Hoogheemraadschap denkt over de invoering van nieuwe wegschappen. Is U toegedaan van de meening. dat de eigendom de wegen onder houdt. De dijkgraaf antwoordt dat de Zaanlandtsche Communicatieweg het met onzen steun zelf kan doen. De heer Breebaart meent, dat de provincie dit punt in het geding ïrengt zonder de gevolgen ervan te kennen of te bevroeden. Zij had eerst de zaak moeten onderzoeken. Verder wil spr, opmerken, dat wat later behoort te geschieden, ook la ter beslist hoort te woraen. Spr. ontraadt, om op het voorstel van de provincie In te gaan. Nu krijgen we dit en morgen krijgen we er nog meer bij. De Dijkgraaf antwoordt, dat het bestuur niet overhaast heeft gehan deld. In de eerstvolgende Statenzit- ting komt dit punt nog niet aan de orde. We hebben dus tijd genoeg o-m de kwestie te onderzoeken. Kun nen we een besluit nemen, dal goed is voor het Hoogheemraadschap en de provincie, dan moeten we dat doen, ook al zouden we het liever een jaar Later gedaan hebben. De heer Kooijman gaat accoord met de voordracht, zooals ze is in gediend. Ook spr. acht het verkies lijker, dat het onderhoud in handen blijft van de instelling, die het be heer reeds verdienstelijk heeft ge voerd. Maar de provincie wil dat niet. Wegen die vroeger kwaal wa ren, worden nu gebruikt voor het intercommunale verkeer. Zware vrachtwagens rijden er over. Dus kan spr. zich voorstellen dat de provincie zegt, dat de kosten door grootere gemeenschappen gedragen moeten worden. Spr. hecht hieraan zeer veel waarde. We krijgen dit straks ook bij de wegen en vaarten van de zes Noord-Hollandsche ste den. Het gaat hier dus om een groot beginsel. Widen Ged. Staten niet op dit voorstel ingaan, dan die nen de belanghebbenden in een be paalde streek toch op de goedkoopste manier administratief geholpen te wor den. Vordert het Hoogheemraadschap de gelden in, dan moet het ook voor het onderhoud zorgen. Het Provin- daal Bestuur heeft de macht en is er toe in staat, om ons de inning op te dragen. Dan moeten wij toch zorgen dat wij die gelden kunnen besteden, zoo als wij dat wenschen. De heer Kaan wil aan Gedeputeer de Staten schrijven, dat het Hoog heemraadschap wel steun wit ver leenen. De Dijkgraaf merkt op, dat de Provincie eerst een tijdeljjlde rege ling zai treffen Hiermede wordt dus tijd gewonnen en zullen vrij' er j noeg over kunnen overhandelfen. L overname ktomt op de laatste plaats. Spr. meent dait men nu moet be stuiten al dan niet den Zaanland- sctien Coirimunicatieweg in nanden vaip de instelling te laten. - De heer Pijper heeft met genoegen het voorstel gelezen. AHerwege wordt geklaagd over de slechte we gen en wijze van betaling. Stpr. hoopt dat de gedachtengang van net diage- fijksdh bestuur gesteund zal worden Men krijgt een betere verhouding van gebruiksrecht en onderhbuds- püdit. De heer Burger staat geheel aan de Zijde van dijkgraaf en hoogheem raden. Spr. zet uiteen, waarom. De weg in kwestie Is van algemeen belang, dus is het buitengewoon on billijk, als niet allen meebetaien. We moeten met alle k'radht ageeren te gen het voornemen, om den weg in beheer te geven aan de provincie. De heer Breebaart bfijft zidh' ver zetten. We kunnen de gevolgen van het voorstel niet overzien. De algemeene beschouwingen wor den gesloten. De heer De Boer zou eerst wil len beslissen al dan niet het onder houd In handen der bestaande instel ling te laten met of zonder pro vincialen steun. De Dijkgraaf komt met het voor stel den brief in gedeelten te behan delen. We moeten beslissen over de algemeene strekking van den brief. Met 14 tegen 4 stemmen wordt de strekking goedgekeurd. De brief komt nu in behandeling. Daartoe gemachtigd door de Alge meene Vergadering van het Bestuur van ons waterschap, hebben wij de eer uw College mede te deelen, dat wij met groote belangstelling van uw hiernevens aangehaald schrijven heb ben kennis genomen. Wort in uwe missive van 12 Octo ber 1921 alleen gesproken van de wegen en vaarten tusschen de Zes Noord-Hollandsche Steden en van den Zaanlandschen Communicatieweg, in Uwe missive van 20 September 1922 wordt in uitzicht gesteld, dat ook ten aanzien van andere wegen onze medewerking zal worden ingeroepen. Verklaarden wij ons dan ook bij schrijven van 1 November 1921 in be ginsel tot medewerking volkomen be reid, het doet ons leed te moeten me- dedeelen, dat aan uw gewijzigd voor stel voor ons ernstige bezwaren zijn verbonden. Slechts noode zullen wfl daaraan onze medewerking kunnen verleenen en wij behouden ons voor, ons standpunt met alle kracht naar voren te brengen, indien dat voorstal in ongewijzigden vorm bij de Staten mocht worden ingediend. Intusschen hopen wij, dat onze overwegingen u aanleiding mogen geven om in uw ontwerp de door ons voorgestelde wij zigingen aan te brengen, opdat de practische tenuitvoerlegging door ons met die instemming kan geschieden, welke voor het welslagen dezer zaak gewenscht is. Ons bezwaar rust hierop, dat wèl de administratieve en de financieele, doch niet de technische uitvoering aan ons Hoogheemraadschap wordt toever trouwd. Brengt uw college den Zaanland schen Communicatieweg in beheer en onderhoud bij de Provincie, dan bren- ge het ook de volle kosten ten laste van de Provinciale bas. Intusschen, wij kunnen ons tot op zekere hoogte verklaren, dat uw col lege voor een dergelijken maatregel terugdeinst, omdat, wat hier zou gel den ten aanzien van den Zaanland- scbon Communicatieweg, straks zou moeten worden toegepast op do Zes Stedenwegen. De consequentie van dit beginsel zou een aanslag beteekenen op de Provinciale kas. Maar, indien uw college die conse quentie niet aanvaardt, en voormalige onderhoudsplichtigen niet van de op hen rustenden last wil ontheffen, of, zooals thans, de streekbelanghebben- dei. extra wil belasten, daarbij handha vende het beginsel, dat in art. 231 der Gemeentewet is neergelegd, in ar tikel 70 der Spoorwegwet is doorge voerd en ook in artikel 2, 3de lid van de wet van 10 November 1900 is toe gepast, dan kan ook redelijkerwijze worden geëischt, dat een ander begin sel evenmin wordt losgelaten, dat worde gehandhaafd datgene, waarvan de geheele waterstaatswetgeving is doortrokken, en dat in de praktijk vruchtdragend is gebleken het be ginsel, dat beheer iii de eene en toe zicht in de andere hand zq. Wjj hebben daarom gezocht naar andere motieven, die bij u kunnen be staan, en wij meenen die te hebben gevonden in de op de wegencongres sen verdedigde stelling, dat de Provin cie het orgaan is, dat in de toekomst het beheer over wegen als deze voor namelijk voor het groote intereommu nale verkeer behoort te voeren. Maar men vergete niet, dat in die verslagen de Provincie steeds werd gesteld tegenover kleine organen. Men plaatste haar als groot, draagkrachtig lichaam, tegenover kleine gemeenten, waterschappen e.d., omdat die honder den kleine waterschappen en gemeen ten niet steeds in staat zq'n en beschik ken over een goed geschoold perso neel en over voldoende hulpmiddelen, omdat het wegbeheer naar de eischen des Ujds te voeren. Thans heeft men het Hoogheemraad schap Noordhollands Noorderkwartier dat, zeewerend en wegbeheerond bei de, een oppervlakte beslaat van 142.000 H.A. Vast staat, dat 't weg beheer een waterstaatabelang is en sedert eeuwen met die taak de water schappen zijn belast. Hun taak is in de eerste plaats een van praktijk, van beheer; slechts bij zeer hooge uitzon dering hebben zij uitsluitend een ad ministratieve of financieele strekking in welke uitzonderingsgevallen zij op- geherau worden zoodra het doel, waar voor zij zijn opgericht, is bereikt. De taak van ons waterschap is een „beheerstaak"; «jj is daardoor meer specifiek en bep filer dan die van de Provincie, welke vooral in de laatste jaren meer algemeen en omvangrijker is geworden. Is het daaroij v«.] goed gezien, de bemoeiingen der rrovincie nog meer uit te breiden en over twee organen te verdeelen datgene, wat naar zijn wezen bij één thuis behoort? Om de Provincie ook tot beheer te roepen naast het toezicht, waarmede Grond wet en wet haar bekleedt? Was het niet beter ons de taak aan te wijzen, welke uw College zich zelf wenscht op te leggen, ons wegbeheer uit te breiden, dat reeds onvangrqker is dan dat van de Provinciën Noord- holland, Zuid-Holland, Utrecht, Zee land, Friesland en Drente te zamen en alzoo voort te bouwen op het Statenbesluit, dat ons reeds belastte met het wegbeheer in een gebied, dat, naar uw eigen erkentenis, waterstaat kundig één geheel vormt? Het toezicht op het onderhoud en beheer van den Zaanlandschen Com municatieweg kan aan den technisch ambtenaar worden opgedragen, die thans reeds belast is met het toezicht over den Westzaner- en Assendelver zeedijk en den Sint Aagtendijk met de daarop gelegen wegen. Bq het verrich ten van zijn inspecties volgt hij op deheenreis den eenen, op de terugreis den anderen weg. Het meeste toezicht op de wegen wordt vereischt in den herfst en den winter, daar dan de mees te verhardingsmaterialen worden aan gebracht. De belangrijkste werkzaam heden aan de zeedijken zijn dan afge- loopen, zoodat de werkkring van den technisch ambtenaar zonder bezwaar in dien tijd kan worden uitgebreid. Dezelfde argumenten worden straks ook van toepassing op de Zes Steden- wegen. Nog sterker dan ten aanzien van den Zaanlandschen Communicatie weg pleit alles er voor, dat ook de Zes Stedenwegen straks bij het Hoog heemraadschap in beheer en onder houd komen. Het gedeelte weg van Amsterdam naar Punnerend en dat van het Schouw over Broek in Waterland en Monnikendag naar Edam, tot de krui sing met den weg naar Katham, zijn als het ware van nature aangewezen, om te worden gevoegd bij het district van den technisch ambtenaar te Mon nikendam. De wegen van Punnerend over Oosthuizen naar Oudendijk en die van Oosthuizen over Edam naar Monni kendam, tot waar deze weg wordt ge kruist door den weg naar Kathan, zouden zonder bezwaar kunnen worden gebracht onder het toezicht van on zen technisch ambtenaar te Edam. De weg van Oudendijk over Hoorn naar Enkhuizen is aangewezen voor 't toezicht van onzen teohnisoh ambte naar te Hoorn. Van dezen weg wordt thans reeds het gedeelte, liggende op den Drechterlandschen Westerdijk, door ons beheerd. Naar ons oordeel is scheiding van beheer en toezicht uit economisch oog punt van zéér groote beteekenis. De bestudeering van de voorgestel de wijziging van ons bestuursreglement geeft, mede in verband met de hiervo- ren door ons ontwikkelde denkbeelden aanleiding tot afwijkende voorstellen Wij hebben gemeend die te moeten sar menvatten in een ontwerp-regiements- wijziging, en bieden u die, zooals zq door de Algemeene Vergadering van ons Bestuur in haar bijeenkomst van 22 November 1922 is vastgesteld, ver gezeld van eene memorie van toelich ting aan. l)e briel' wordt na enkele kjeine wijzigingen vastgesteld. Het ontwerp-wijzigingsbesluit wordt ook goedgekeurd. De vergadering wordt hierna tot 2 uur verdaagd. Te ongeveer kwart na twee uur wordt de vergadering heropend. Wel kom wordt gebeeten de heer Thierie. le ingenieur van de Zuiderzeewerken. Vervolgens ie aan de orde de Ont- werp-Dvereenkoimst tusschen: Ir. H. Wortmaix, Directeur-Generaal der Zuiderzeewerken te 's-Graveaihage, ten deze nandelende namens den Staat der Nederlanden, krachtens machtiging van den Minister van Waterstaat; Het Hoogheemraadschap Nóordhol- lands Noorderkwartier. Hieraan is het volgende ontleend: Artikel 1. Door en ten laste van den Staat (Zui derzeewerken)) worden, in verbond met den voorgenomen aanleg van de'n afsluitdijk door het Amsteldiep, de vol gende werken gemaakt: 1. Een zeedijk over het Balgzarid, langs den Ba Igdijk en ongeveer even wijdig aan en op eenigen afstand van den Koegraszeedijk, van de Van Ewijck sluis tot nabij het fort Oostoever Deze dijk zal eenzerijds aansluiten legen den afsluitdijk door het Amstel diep, en anderzijds tegen den Koegras zeedijk 2. Éene tijdelijke keer- en door- vaartsluis in den Balgdijk nabij de Van Ewijcksluis. Deze sluis dient ter verbinding van de Van Ewijcksvaart met een afwa teringskanaal, te graven tusschen den Balgdijk «n den Koegraszeedijk ©ener zijds en den sub 1 genoemden zeedijk anderzijds. 3 Eene schutsluis nabij de Kool Deze sluis dient ter verbinding van het sub 2 genoemde kanaal met h©l Noordtiollandsch Kanaal De te door graven Koegraszeedijk wordt over het Oostelijke hoofd, der schutsluis omge legd. 1 4. Eene tijdelijke afdamming van liet sub 2 genoemde kanaal nabij de Van Ewijcksluis. Deze afdamming sluit ceucrzjjdfi aan bij den afsluitdijk door het Amsteldiep en anderzijds bij den Balgdijk Over den dam wordt een tijdelijke weg gelegd ter verbinding van den weg over den afsluitdijk voornoemd met den Van Ewijcksvaartweg. 5. D© noodige aansluitingen, omleg gingen en wijzigingen van bestaande werken, in verband met den aanleg der nieuwe werken. Artikel 2. De keer- en doorvaarLsluis wordt ge bouwd is gewapend beton en verkrijgt een wijdte van 7,00 M., met een drtm- peldiepte van 3.40 M. N..A.P. De sluis wordt voorzien van 2 stel vloed deuren, keerende tot 3.70 M. -f- N. A P, en 1 stel ebdeuren, keerende tot 0.30 M. N A..P,de bovenkant der dekzerken komt op 400 M. N A..P. ie liggen. De sluis wodrt ter weers zijden aan den te doorgraven Balg dijk aangesloten; de aansluitingen wor den aangelegd met een dwarsprofiel tenminste even hoog en zwaar als dat van den Balgdijk ter plaatse. De schutsluis nabij de Kooi ver krijgt aan de zuïdcostzijde een hoog hootd, keerende tot 3.25 M. -|- NAP. met naar weerszijden tot 3.00 M. N.A.P.' keerende stormdeuren. De Koegraszeedijk wordt ter plaatse over dit hoold omgelegd met een kruins- Iioogte van 3.50 M. -f- N..A.P., eene kruinsbreedte van minstens 3 Meter en wederzijdsche beloopen van 3 op 1. Nabij de Kooi wordt de Balgweg door middel van een op- en afrit ter bi-»odja van 600 M. en onder een© helling van 40.1 over den Balgdijk heengeleid naar het in zuidelijke rich ting te verplaatsen poet veer aldaar. De kruin van den Bal,1 i wordt ten be- lioeve van den overlig afgegraven tot 350 M. -)- NA .P„ over een lengte van 105 M., met wederzijdsche aansluitin gen onder 20 op 1 f>eze afgraving zal niet geschieden, voordat de omringdam van den lontworpen sluisput van de schutsluis nabij de Kooi voltooid is en tegen den Balgdijk aansluitend ia gemaakt en een tijdelijke verdediging van rijsbeslag met steenbezetting rei kende tot 250 M. -f- N.A.P., waar boven krammat pp het buitenbeloop van dien omringdam is aangebracht. Het gedeelte van den Balgweg langs den te maken oprit aan ae binnen zijde van den Balgdijk, wordt voor zooveel noodig omgelegd door uitbou wen in het Balgkanaal. Het contract wordt artikelsgewijze hehandeld en zonder hoofdelijke stem ming vastgesteld. Aan de orde is de Verordening tot herziening van de zerordening tot re geling van de pensioenen van den Dijk graaf, de Hoogheemraden en de amb tenaren van het Hoogheemraadschap Noordtiollandsch Noorderkwartier, hun ne weduwen en weeaen. Artikel 1. De verordening tot regeling van de pensioenen van den D.jkgraaf, de Hoogheemraden en de ansbteanaren van bet Hoogheemraadschap Noord- hollands Noorderkwartier, hunne we duwen en weezen, blijft behalve voor den Dijkgraaf en de Hoogheemraden, van kracht voor de op 1 Juli 1922 in dienst zijnde ambtenaren, waarop zij op dien datum van toepassing was, zoolang deze ambtenaren in dinst van het Hoogheemraadschap blijven eu voor zoover hare bepalingen aan die ambtenafen en aan hunne weduwen en weezen hoogere pensioensaanspra ken geven dan de Pensoienwet 1922. De in dit artikel aangehaalde ver ordening wordt eveneens gehandhaafd voor hen, die reeds krachtens haar gepensionneerd zijn, zoomede voor de bestuursleden en ambtenaren van de opgeheven waterschappen, die een wacntgeld genieten ten laste van het Hoogneemraadsdhap Noordhollands Noorderkwarietr, voor zoover deze verordening op hen van toepassing is verklaard. Artikel 2. Bij toekenning van pensioen volgens de wet, wordt in ieder voorkomend geval door Dijkgraaf en Hoogheem raden bepaald het bedrag, waarmede dit pensioen moet worden verhoogd krachtens de bepalingen der in art, 1 aangehaalde verordening. De verhooging, in het voorgaande lid bedoeld, zoomede het uitsluitend krach tens de in art. 1 aangehaalde verorde ning verleendde pensioen, komen ten laste van het Hoogheemraadschap.' Artikel 3. Deze verordening wordt geacht in werking te zijn getreden op 1 Juli 1922. De heer Kaan wijst op enkele fou ten in de bestaande verordening De verordening wordt vastgesteld. De dijkgraaf vraagt 3/12 van de be groeting 1922 toe te staan voor 1923, ten behoeve van de werken aan de dijken Aan de Hondsbossche zal men zooveel mogelijk aanbesteden. De ar beiders zullen aannemer worden -en het Hoogheemraadschap zal de ma terialen aankoopen. De heer Nes dacht, dat eigen beheer de voorkeur verdiende. Spr. wil de werken aan de Hondsboesche niet aanbesteden. I De ingenieur wilde zoo weinig mo gelijk wijziging brengen in de L. I an de werkwijze. Er zijn echLer moeilijk heden ontslaan door de nieuwe pen sioenwet. Op 't oogenblik zijn er 60 arbeiders. Gaan we in eigen beheer werken, dan zitten we over een paar jaar met een 20-tal ambtenaren teveel. Zonder het werk te schaden, kan men het aanbesteden. De heer Molenaar is ijterk voor be stedon. De iieer Groot dringt erop aan, geen werken in daggeld te geven. Het voorstel wordt aangenomen. De dijkgraaf sluit hierna onder danl 'de vergadering

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1922 | | pagina 5