Luxe Meuiieltjes, Speelgoederen, VAN CLEEF's een heerlijk kistje droge Sigaren, Voor de it. Hieolaas Extra bijblad van het „Noord-Hollandseh Dagblad" VERKOOPHUIS Laat 72 Alkmaar. St. Nicolaas-Cadeaux JAC, SLOTEMAKEB, Op ALLE 8(aalwaren KORTING hij 103. «nes. Bolides. C. HEINIS, Mient 29, Alkmaar. Sigaren, Sigaretten en Tabak. Donderdag 23 November 1922, St> Si. H5c©la®s»aw©iisi- Hst Si. ftisaiaasfeest. Sin! Nicolaas. Ir 10, 25, 50 en 100 stuks. HEERENSTRAAT 7, .Bezint eer U begint, Aficolaas Is bijna daar. Payglop 3, Alkmaar. „St. Nicolaas" fa het Hollamlsche volksfeest by uitnemendheid. Dat was het al eeuwen terug, en dat zal het nog blijven, zoolang de wereld bestaat. De populariteit van Sinterklaas goed heilig man staat daarvoor borg. Heel wat oude gebruiken en gewoon ten mogen aan den tjjd en den nieu wen geest zijn geofferd. Sinterklaas heeft zich niet laten verdringen. Behalve in Rusland, metnen we, is er nog maar éen land, waar de Heilige zoo algemeen in hooge en groote ver eering staat. En dat land is Holland. Hier wordt het feest gevierd door oud en jong, door rijk en ook arm en de 5 December-avond is voor bijna alle huisgezinnen, waar liefde en eendracht de leden bindt, misschien de gezellig ste avond van heel het jaar De avond van verrassingen en grapjes, ingege ven door ware liefde, echte hartelijk heid en oprechte sjmpathie, welke vindingrijk en gul maken. De avond als vader, moeder en kin deren te zameu zijn in blije, angstige spanning als de bel klingt en „Zwarte Piet" of „een gedienstige," „spoorloos verdwenen" plaatsvervanger een pak je, groot of klein, op stoep of in gang heeft neergezet. De avond als de kinderen, al groot en overal verspreid, dikwijls van verre komen, om thuis te zijn. Thuis, weer allen vereend, als zooveel jaren gele den, toen ze nog klem waren en moe der nog waakte over hen met zorg en liefde, welke alleen een moeder kent Dien avond wordt de band weer in nig en vast gelegd om allen, die het huisgezin vormen; wordt de liefde weer verinnigd om ze mee te dragen als een sterk-makend geluk. Zoo is „Sinterklaas-avond" meer dan een feestavond van pret en jolijt. Hij brengt stemmingen, ook van sprookje en legende. Zelfs de grooten worden klein met de kleinen. Ook voor hen is het: .Vol verwachting klopt ons hart Wie de koek krijgt, wip de gard. De gedachte aan verdichting ver dwijnt en de verbeelding groeit tot werkelijkheid. En toeh, hoe weinig weten de mees ten van den „goeden Sint" anders dan zijn naam, hoe weinig kent men de ie genden om zijn persoon en daden ge- w even. Naar de oude legenden vertellen, was de Heilige de beschermer van kin doren, jonkvrouwen en zeevaarders. Redenen dus genoeg, om hem de al- gomeene sympathie te doen verwer ven. Een sympathie, welke antipapis ten wel eens een doorn 111 het oog is geweest. Zelfs beeft het niet aan po gingen ontbroken, om de viering van het St. Nieolaasfeest onmogelijk te ma ken. Zoo werd o.m. te Dordrecht in 1657 het St. Nieolaasfeest door het heer- schend strenge Calviinisme als susper- stitieus geweerd en werd in een Delft sche keur van 1600 vrboden op 5 Dec. op de markt kraaien te zetten, waar verscheidene goederen verkocht worden, „die men den cleijnen kinde ren dyets maeckt, dat den zelfden Ni- eolaes hen luyden geeft, tweick een saecke is nyet alleen strijdend ende theghens alle goedt ordre ende poli- tije maer oouk de luyden afleidende van de ware godsdienst, ende strecken de tot waengeloof, supersitie ende af- goderije." Maar de Calvinistische besturen van Dordrecht en Delft en nog andere plaatsen hebben met hun anti-katho lieke actie geen kans gezien, het St. Nieolaasfeest te (iotn verdwijnen. Daarvoor was het te veel in den volksaard ingegroeid. In onze Sinterklaas-versjes is heel wat verdichting en fantasie. „Zie ginds komt de stoomboot van Spanje weer aan", is een dichterlijke .lijheid met de waarheid finaal in strijd. De Heilige had met Spanje niets te maken. De H. Nicolaas was bisschop van Myra, een zeestad in Lydië, tijdgenoot van (Jonstantijn gestorvp» in 627 en be graven in do kerk van den H. Stepha- nus in Apulië. Omdat volgens de legende genees krachtige olit uit lie beendpren van den Heilige vloeide roofden kooplieden het lijk uit het klooster op uen Sions- berg bij Myra Het Dos ter sell liedje, waarin het heet „Heo ligt in de kark van Romen, „Mit sien beide beentjes bloot," is dan ook eer: puur verzinsel. Oorspronkelyk een Oosteisch» Heili ge, werd hij inter naar het Westen en laas een drievoudig patronaat. Oude legenden vertellen in haar naï viteit het volgende: Zoo wordt verhaald dat de Bisschop eens 'n storm voorspeld had en later door zjjn gebed de zee tot bedaren bracht. Hierdoor werd hjj verheven tot schuts patroon der zeevaarders. In tal van zee steden, welke den schutsheilige vereer den als Amsterdam, Kampen en Stavo ren, werden kerken en kapellen ter zjj- ner eer gesticht. Over ,.St. Nicolaas als kindervriend" is de litteratuur uitgebreider. Daar is de legende, volgens welke drie kinderen bij een slachter om nacht verblijf vroegen. De man was zoo wreed, dat hij de kinderen slachtte en inzoutte. Op een dag komt ook St. Ni colaas bij «en slachter om onderdak vragen. Ah de slachter den Heilige alleen brood voorzet, vraagt deze, of hjj van het vleeseh mag hebben, dat in het vat zit. Op deze_ vraag schrikt de slachter zoo, dat hjj wil vluchten. St. Nicolaas houdt hem tegen en maant hem tot boe tedoening. Daarna laat de Heilige zich naar het vat brengen, legt zijn vinger op den rand en de kinderen worden weer le vend. Het huls te Amsterdam, hoek Dam en Damrak, draagt nog een ouden ge velsteen, waarin deze legende is inge- beiteld. „St. Nicolaas en de drie kinde ren in de tobbe". Dat de heilige eens de drie dochters van een verarmd man had bewaard voor 't haar dreigend gevaar van onze- ddijken levenswandel, door drie avon den de gelden, benoodigd voor het uit zet der meisjes, door 't raam te gooien zoodat het huwelijk der meisjes moge lijk was, was de oorzaak dat hij ook als de beschermer der jonkvrouwen werd geëerd. Eenmaal beschermheer der jonkvrou welijke eer, werd hij weldra zoo le zen we in Mozaitk van F. W. Drijver, waaraan bovenstaande legenden zijn ontleend gepromoveerd tot huwelijks makelaar. Do „vrijere" en „vrijsters" bewaren hieraan nog een herinnering. En waar komt het „sehoenzetten" vandaan? Ook al eenvoudig. De Heilige gooi de op een nacht een geldbeurs door het raam van een arm soldaat. De geld beurs kwam juist terecht in zijn schoen die voor 's mans b>'d stond Dat gelukkig gevolg spoorde aan tot navolging en in de 16e eeuw was het sehoenzetten al in gebruik zooals blijkt uit Bredero's „Moortje". „Asset Sinter Claes was, so sette men Hun tot jou went de schoen. Wat pleger jouw moer, Griet, Jans, daer een hiele hoop goet in te doen. -<ol- .unar fcpanje overge- mefT speciaal bracht. Zooali b»vïngczsgii, bad St. Niee- lu een coupe eerste klasse van een sneltrein Rotterdam —Amsterdam zat de beroemdp kunstschilder De Wolf en z'n vrouwtje, 'u levenslustige, vroo- ijjke brunette, wier mondje geen oogen blik stilstond. „ik verheug me erin, manlief, het Sint Nieolaasfeest weer in mijn ouder lijk huis te vieren „Ja Lucietje, ik evenzoo, maar hoe staat het met ons collation?" „Wat heb je nu al hungerl" lachte Lucie, maar pakte uit de reistasch 'n paar gemeubileerde broodjes. Zelf deed zjj zich te goed aan een heerlijken appti en legde de schillen op een kartonnen dekseltie op haar schoot. „Bah. wat krjjg ik vuile handen van dat reizen. Als ik ze maar eens kon wasschen." „Wel neem de appelschillen en wrijf je viugers er mee af", zei haar man. die al aan zjjn tweede broodje begon. „Uch, dat fa ook een mooie manier van behi>en. Maar enfin, ik zal het probeeren Zij had hierbij haar ringen afgedaan en babbelde verd-r voort, zonder dat baar man er naar luisterde. Hij ver diepte zich in de „Katholieke Illustra tie". „Ziezoo, dat fa afgeloopen", zei Lu cie, pakte de schillen vlug in het kar tonnen dekseltje en wierp het heele boeltje uit het portierraam. Het volgend oogenblik stiet zij een luiden kreet uit, viel verschrikt op de bank cn staarde haar man ademloos aan. „Wel lieve wat mankeert er aan?" vroeg Frits verschrikt. „Ikikheb mijn ringen uit het raam gegooid", stamelde zjj. „Ja, vrouwtje-lief, daar zal niet veel aan te doen zijn", cn hij baalde zijn horloge uit den zak en wierp snel een blik uit den coupé. Lucie had haar gezicht tegen Let raampje gedrukt en staarde droevig in de verte. Wat een verdriet. Dien kostbaren briljanten ring van haar verloving, dan een ring met turkii- zen en nog het ergste: haar trouwring, haar gelukalle waren wegl „Ik was veel liever thuisgebleven. Als het nu maar geen slecht voortee ken is, dat ik mijn trouwring verloorl" „Kom, Lucietje, kom, niet bijgeloo- vig worden. Ik schilder een paar vier kante meters meer en koop dan nieu we ringen voor je en daarmee basta!" Eenige minuten later reed de trein bet station binnen. Nadat zij hun bagage hadden be zorgd, begaf Frits zich naar het bu reau van den stationschef, om dezen mededeeling te doen van het verlies en gaf het uur van wegwerpen op en verzekerde den gelukkigen vinder een goede belooning. En zoo verlieten ze met een beetje hoop in het hart het station. Het rijtuig hield voor de ouderlijke woning stil. „Heerejé, onze jonge mevrouw" zei de gedienstige. „PsstI hou je stil, Marie, ga even naar beneden om mijn man met de ba- gage te helpen." Dan opent ze zachtjes de deur van de huiskamer. Daar stond midden in de kamer pa pa, de luitenaot-kolonei, bezig zijn brieven na te zien, terwijl mama op de sauseuse zat. „Lucietje. jij? Wel, dat is nu tegen St. Nicolaas een prettige verrassing!" riep de oude beer vol vreugde, toen zijn eenige dochter hem om den hals viel. Frits trad nu ook binnen, met uit gestrekte handen liep papa hem tege moet en mama kuste haar dochter en vroeg: „Maar, Lucietje, je ziet zoo be drukt, wat is er?" En Frits vertelde nu wat de oorzaak was. De jonge vrouw moest eenige plagerijen over haar slordigheid door staan. Ze kon niet oegrijpen, dat Frits heelemaal niets van haar ver driet scheen te gevoelen. De St. Nicolaasavond brak aan met al de gezellige drukte, verrassingen en geheimzinnigheden daaraan ver bonden Aan het einde van het souper wer den er op een elegante kristallen pla teau allerlei aardigheden van verschil lende grootte en 1' ur van fondant en suiker gepresenteerd. Frits bood zijn vrouwtje een suike ren appel aart, en toen zij dezen open de, vond zjjhare ringenl Met een jubelkreet: „Mijn mooie ringen, alle drie!" viel zjj haar man on den hals. Deze lachte, dat de tra- ner hem over dp wangen liepen en allen stemden met zijn vrooljjkheid in. „Frits. wat kunt ge je toch goed houden als je een geheim hebt", zei zijn vrouwtje met een van vreugde stralend gezichtje. ",t Moest immers een Sint Nicolaas- verrassing worden", antwoordde Frits. „Alleen papa wist van mijn geheim af." Het waren werkelijk Lucie's ringen. Een wegwerker, uitgelokt door de be- looning, had nauwkeurig de plek on derzocht en do appelschillen met hun inhoud gevonden. De vreugde was algemeen en tel kens als Lucie naarh aar vingers keek zei ze: „Wat hem ik roch gelukkig op dezen St. Nieolaas avoudl" Nog iemand anders bracht een goe den avond met vrouw en kinderen door: de wegwerker, die een ruime belooning had ontvangen en de stati- onsbeambten, die den avonddienst hadden deden zich te goed aan fijne sigaren, waarvan de eclitgenoot der gelukkige Lucie een groote hoeveel heid had beschikbaar gesteld op dien St. Nieolaasaetiid -(O) Hoe blij fa het herdenken aan Sint Niklaas, wanneer wij fa avonds, voor aleer naar t»pd te gaan, nog zongen: Sinte Niklaas, heilige man, Met uwen besten tabbaart aan, Gij rijdt er mee naar Spanje, Um appelkens ian Oranje. Om peerkens van Con 16, Condé, Breng mij toch oog wat ineê. En wanneer wij 's anderdaags, al voor het krieken van den dag, bene den kwamen, om al de lekkernijen en het speelgoed te zien door Sinter Klaas gebracht, weergalmde het huis door: Danke Sint Niklaas! en in de buurt was het gansch den dag trom- melgeroffel en trompetgeschal. Geluk kige tijden, tc ras vergaan! Alhoewel het Sint Nikiaasfeest een echt christelijk feest is, zijn er zekere gebruiker, van den Wodanrit der oude gentianen in gemengd. Toen reed Wo- tiati op zijn paard door het luchtruim en beloonde of bestrafte zijn volk; nu fa het de goede heilige died e kinde ren beloont om hun braafzijn en straft om hunne ongehoorzaamheid. Onveranderd bleef het Sint Nikiaas feest bjj ons Vlaamsche volk voortle ven en, wie de prachtige schilderij van Jan Steen aanschouwt, kaïi zich zelve in het midden stellen en meele ven met die kinderij die lustig spelen nieuwsgierig zien langs waar Sinter Klaas is heengevlogen, of spijtig gram als de jongen die eene roede in zjjn holleblok vindt. Zoo was het toen. zoo fa het nog bjj onze brave menschen. Reeds een tijd lang zjjn de kinderen braaf geweest en menigmaal heeft Klaas van uit de schouw appelen en sneukelgoed geworpen. Brieven, de wenscb naar geschenken bevattende, werden geschreven en aan de schouw irelegd, opdat Klaas zou weten wat hij brengen moet. Eindelijk is dev ooravond aange broken. De kinderen stellen hun schoen, of hun holleblok, of hangen hunne kous, aan de schouw, zonder te vergeten er hooi, wortelen of rapen in te steken voor Klaas z'n ezel. Dan zin gen de kinderen een liedje, dat ver schilt van streek tot streek. Dit van Brucge is e:,ren aardig: Kousen en schoenen staan te pronken, Al in den heerd. De kinderkens slapen, dat ze ronken, Daar komt een peerd. 't Is een peerd geljjk een ezel. O Heilige Man, 'k Zal een deuntje voor u lezen, Breng mij wat dan. Te Turnhout zingen zij: Rinte Nicolaas, mijn goeie man, Wilt ge mew at geven, Dan dien ik u al mijn leven, Geeft gij mij niet. Dan dien ik niet, Dan zijt gij mijn St. Niklaasken niet. 's Morgens vroeg zijn de kinderen al vroeg uit het bed om te zien wat Klaas heeft meegebracht. De folklore is rijk aan al wat Klaas geven kan, zonder te gewagen van bet speelgoed: poppen, treins, soldatentnïgen, winkel en keukengericf, hebben de snoeperij en iets eigenaardigs, hun vorm heeft een legendarischen oorsprong. De bisschoppelijke stad van St. Ni klaas Myra, ligt aan zee, en menigmaal heeft de Heilige, de schippers behou den tijdens de stormen, daarom geeft men de scheepkens van marsepein. Hot brood, mild aan den arme ge schonken door den bisschop, had een bijzonderen vorm. daarom de broode-1 of koekemannen. ruiters wier hoofd, ook den kop van het paard, steenen schilderijtjes zijn. De onontbeerlijke „speculaas" op dien dag. schijnt ons te komen van het Rijnland, waar men „speculaze" platte koeken met kruiden, bakte ter eere van den Heilige. Ook de peper moppen en peperbollen hebben er den oorsprong van. In onzen jongen tijd kwamen, fa- morgens vroeg de bakkers in de straat „heete brood" toeten, lange broodjes met worst. De lekkerkoek „heiligmakerêê of liever „Huwelijksmakker", gedenkt het feit dat St. Niklaas een bruidschat schonk aan drie maagden, die be stemd waren als slavinnen verkocht te worden door bun vader en alzoo een deftig huwelijk konden aangaan. Op dit feit steunt het gebruik dat men hier aantreft, aan de geliefden, harten van marsepein aan te bieden. Doch St. Niklaas fa niet alleen de kindervriend, hij werd ook als- be schermheilige gekozen door de kleer makers, omdat hij de noodlijdenden ter hulp kwam; door de oude kleerkoo- pers, omdat hij, ten einde veel te kun nen geven, zelf oud en versleten klee- ren droeg: door de kooplui, omdat zij met Klaasdag goede zaken deden. -to)- Er fa geen heilige wiens naam alge meen wordt gewaardeerd in ons land, en geen heilige tevens wiens algemee- ne bekendheid even groote onbekend heid mag heeten. De Katholieken weten dat St. Ni colaas een heusche heilige fa. In Am sterdam is zijn patronage gehuldigd in een monumentale kerk maar ove rigens staan ook de onzen tamelijk vreemd tegenover zijn figuur. En toch, er is haast geen heilige, wiens voorbeeld nuttiger is voor juist onzen kouden, hebzuchtigen tijd. Men leest van hem teekenen van so bere zeKbehceisching reeds in zijn prilste jeugd en als jongeling, vroeg tijdig wees, verdeelde hij zijn groot® rijkdommen onder de weduwen e* wee <i Vindt U nergens zoo goedkoop als in Geen aangenamer voor Heeren Rookers als, Groote sorteering in alle eerste klas merken Beleefd aanbevelend, Een cadeau moet toch worden gekocht, vergeet niet als U voor het rijwiel iets wilt gerei), dat U voor de geschiktste gelegenheid bjj JAN BLOKEiAN» moet wezen, die heelt alle kwaliteiten voor extra lage prjjzen. Moffelen en Nikkelen daar is op dit oogenblik zeer goede gelegenheid voor en U kunt ze hier kosteloos laten bewaren. Ruime bergplaats voor den Winter voor rijwielen i 2.tot het Vooriaar. Beparatie'a zeer billijk. Voor solide tijd wordt ingestaan. Ook nog verschillende 2de hands Rijwielen tegen zeer lage prijs. LET OP LEJTTIK-OUOOKP S. ONDER GARANTIE ZO'A /-■ :v--n HES IK ONTVANGEN: Handwarmers vanaf f 1 30. Zaklantaarns vanaf f 0.50. Binnenbanden f 1.met een jaar garantie. Buitenbanden f 3.Koperen Carbidlantaarns vanaf f 2.20. Imitatie Solar vanaf f 6.50. Bellen vanaf 25 cent. TE VEEL OM OP TE NOEMEN. G'-OOT IS DE OMZET. LAAG ZIJN DE PRIJZEN.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1922 | | pagina 6