i iur. N n leeien [KEN QBMms ^sch oninpen KennemeflaniPs ptorie 0. L. Vrouw ter Hooi. PROVINCIAAL NIEUWS. Par- ront- plus co pe ri a- ÏNK, sater. I .■i486. INTER. ij ringen nningen ïitn. oor den nood- Jandsch bezit 500 per nminste maand controle lkmaar, iijk. LIGTEN- I. zal op December ir In de Her- Ik" van P. verzoeke ien heer P. open aagdijk on- et lerkelder Weiland Zwaag on zamen gr. twee Boe tte van eir- huizingen ind tiq de en "g- ndt elf en fen hil- uot crrares e (ECHT I iweg 44 Zaterdag 16 December Betreffende het devote Heiligdom van O. L. Vrouw ter Nood te Heiloo, mogen wij weder blijde mededeelin- gen doen over het afgeloopen Bede- vaartsjaar. Het getal pelgrims naar dit oord van uitverkiezing, nam dit jaar weder belangrijk toe; niet minder dan 15812 bedevaartgangers kwamen er onder geestelijke leiding de H. Maagd begroeten en vereeren. Bovendien kwamen er, als immer, nog velen méér, wier getal dus niet onder bo vengenoemd cqfer begrepen is, op eigen gelegenheid neerknielen voor het beeld der H. Moeder Maagd, „God's Heylge Moeder weerd", om Haar te eeren „met duysenden gebe den." De Bissch. Commissie gaf in dit 'aar gevolg aan haar voornemen, om eet nieuw rustaltaar op te richten ,-eor de H. Sacramentsprocessies, dat onlangs gereed is gekomen, en in het aanstaande jaar in bet steeds schoo ier wordende Mariapark, .de bede- .aartgjingere zal stichten door zijne '■choonheid en aanpassing aan de lan ttetyke omgeving, waar het toonen ..al \oö do vereering der H. Maagd in stede van ons af te trekken van Chris 'us, ons tot altqd groeiende vereering au Hem brengt, dien Zij Haar Zoon ooct.t noemen. Da tlaag3che Broederschap schonk rrs het levensgroots beeld der H. Maagd voor de Bedevaartkerk, dat daar in het aanstaande jaar de pel grims zal stichten; de uitvoering van dit beeld werd opgedragen aan den beeldhouwer Otto Mengelberg. De Bisschoppelijke Commissie is hot ijverig Bestuur zeer erkentelijk /:o. uit kostbaar geschenk, en hoopt lat Let. goede voorbeeld, hier gege ven, anderen tot naijver zal prikkelen det beeldje der H. Maagd in de ka- *vc., word dit jaar gesierd door een yUreor 1, vervaardigd door den heer Hans Mengelberg. Zeo groe't steeds meer en meer de devotie tot de zoete Moedermaagd, „de wondervolle roze in Holland's .aio", op deze vredige Bedevaart plaats ".."aar men gevoelt welk een ror - „h* ons daar door God is ge schonken, vooral in deze dagen van )u. ai, oa verwarring en wij voelen ons i'Aaröoor aangespoord, om onzen Jank voor deze goede gave door we- d -gave te toonen. A's een der beste middelen daartoe is ztkar te beschouwen, het zich in la ten senrijven als stichter der Beevaarts jcera in het kunstvolle Stiehtingsboek, dat 'i die kerk in de nabijheid van 't altaar rist, als een stille aanbeveling rtn al de ingeschrevenen aan Maria e" Haar G. Kind. 1) Wp«t hos schoon het ook op „Ka- pi' is, wq moeten niet vergeten, dat ue Bedcvaartskapel nog steeds slechts als enne voorloopige is te beschou wen, en dat het ideaal der Bissch. lomio'ssio blijft de bouw van eene de- iaiciti'm „kapel-van-eerherstel", welke w eeuwen zal getuigen van de nktetarhe'd van Neerland's Katho- 'ekeD voor de terugkeer van O. L. t'ro'ny ter Nood in Haar eens yerwoes te Heiligdom. En geen jaar is meer aangewezen Om een belangrijken steun te geven aan de tot standkoming van dit ide aal, dan het aanstaande. Immers dan is het drie en een halve eeuw geleden dai de oorspronkelijke kapel van O. L. V. ter Nood verwoest werd, en alle g* iddelen in het werk werden gesteld ca fccens de devotie tot de H. Maagd ra vernietigen. Alles scheen er op te eikei, dat die toeleg zou gelukken, doch ziet. in schooner luister dan ooit, trekt, „Capelle soet" opnieuw als vóór dia droeve dagen, het Roomsche volk "ia bet lage land, dat na driehonderd 'i vijftig jaren zich verheugt in een hersteld Heiligdom, en knielend aan Maria's voeten vraagt, dat het daar niet bij moge blijven, maar dat eens, 2la weleer een geloovig Nederland zal knielen aan de voeten van Haar, „die eenmaal dat Nederland zoo groot een jchut.se bood, en zoo waar een Moe der was. 2) In dat jaar van stille en diepgevoel de dank, hoopt de Bissch. Commissie cok in staat te worden gesteld uitvoe- ïing te kunnen geven aan Haar voor nemen om aan het einde van het de pelgrims zoo wel bekende beuken laantje, een devotie-kapel te kunnen stichten, gewijd aan het Titel-feest der Devotie tot. O. L. Vrouw ter Nood, bet bezoek der H, Maagd aan Haar i. nicht Elisabeth", waar de pelgrims, ua de H Maagd in Haar Heiligdom K hebben gegroet, dankbaar neder- knielend het woord van de H. Elisa beth zullen herhaipn: „Van waar ge schiedt mij dit, dat de Moeder des Hoeren tot mq komt." De Bissch. Commissie is overtuigd, dat zij dit zal kunnen doen, wanneer ieder pelgrim a.s. jaar daarvoor slechts een kleine aalmoes afzondert, vertrou wend dat zq die iets meer kunnen ge ven dat ook gaarne zullen doen. Reeds van nu af zullen giften voor dat „ge dachtenis-kapelletje" welkom zijn, welke gezonden kunnen worden aan de leden der Bissch. Commissie, die «net groote dankbaarheid die gaven |ullen. ontvangen, In het octaaf van het leest _jler Onbevlekte Ontvangenis 1922. De Bissch. Commissie van O. L. V. ter Nood. Mgr. J. J. GRAAF, Huls „Duinrust". Overveen, Voorzitter. ,J. A. F. KRONENBURG, C.s.s.R. Sup. Prov. Keizers gracht 220, Amsterdam. B. DE JONG. Pastoor, Heiloo C. J. GONNET, Archivaris, Haarlem. JAN STU1JT, Architect. Bezuidenhout. 195 den Haag G. TH. M. VAN DEN BOSCH Kennemersingel 12 Alkmaar, Seer.-Penningm. 1) Stichters zijn zq, die een gift ge ven van 25 of meer. Ook vereeni- gingen kunnen zich als zoodanig la ten inschrijven; welk een heerliik mid del voor Vereenigingen om dus na mens ALLE leden de H. Maagd te eeren. 2) Schrijven van Z. Em. Kard. van Rossum aan de Bissch. Commissie. <o)- CONFERENTIE VOOR NÏET- KATHOLIEKEN. Gisterenavond werd in de St. Domi nicuskerk aan de Laat, alhier, de laatste conferentie voor niet-Katholie- ken gehouden. Als spreker trad op den WelEerw. Pater Otten O. F. M. met het onder werp: Aflaten. De WelEerw. spreker sprak in de- «er voege: ln deze laatste conferentie zal ik spr.eken over de aflaten, een onder werp waarover nog al vaak buiten de Katholieke Kerk eigenaardige opvat tingen bestaan en scheeve voorstellin gen van gemaakt worden, en daarom ook een stof die steeds actueel blijft. Ik zegde zooeven „eigenaardige op vattingen" en dat is ook niet te veel gezegd. Zoo meende men veelal, dat aflaten zijn vergeving, kwijtschelding van zonden, zelfs dat het een soort vrij brieven zqn voor toekomstige zonden en dat zq daarom juist tot de zonde zouden brengen. Dit zqn wel de ergste en meest schee ve voorstellingen. Om een goed be grip te hebben over de Katholieke leer in deze, is het noodig, dat wij eerst een fundament leggen, waarop dan de leer der aflaten stevig kan opgetrokken worden Wq zouden ons ook met de stof over aflaten kunnen gaan bewegen op histo risch gebied, maar dat zal ik van avond niet doen, in verband niet het korte tijdsbestek, waarover ik beschik. Bo vendien kan dat vvur u ook nog een aanleiding zqn om over dit onderwerp meer inlichtingen te vragen. De heipalen van den leer der aflaten zijn twee voorname artikelen vau ons geloof, nl. de gemeenschap der heili gen en de vergiffenis der zonden. Die leer over de gemeenschap der heiligen is hier van zóóveel belang, dat als men die goed begrijpt, men in beginsel voor het grootste gedeelte de leer der aflaten heeft begrepen. Wij zeggen dan, dat de Kerk van Christus de hier op aarde levende is niet de geheele kerk uit drie dee- len bestaat, en wel de strijdende kerk, ue zegepralende kerk in den hemel, en de lijdende kerk, dit zijn zij die in het vagevuu¥'verblijven, ter uitboeting van tijüelqke straffen, menschen die wél in de liefde Gods gestorven zijn, .maar nog tijdelijke straffen uit moeten boe ten, omdat die na de vergiffenis der zonde overgebleven zijn, en ook om dat volgens den bijbel niets wat be smet is in den hemel zal kunnen ko men, dit is: niet opgaan tot God. De louterines-plaats noemen wq het vagevuur. Volgens het- Katholieke leerstuk van de gemeenschap der Heiligen, bestaat er tusseheD deze drie (Je: len der Kerk een band van gemeenschap, en dat r.oe men wij: gemeenscha;, der heiligep, op grond daarvan dat de zegepralende Kerk bestaat uit onbesmette zielen, uit Heiligen, terwijl ook heilig zijn, zq die zich in het vagevuur bevinden tot vol making der ziel, want het staat toch vast, uat zq eenmaal in den hemel zul len Komen. Tenslotte noemen wij ook nog heilig de strijdende Kerk, omdat wij gehei ligd zijn door het doopsel en omdat wij lid zijn vau de Kerk van Christus en deel hebben in haar genademidde len. Vooreerst bestaat er gemeenschap van strijd met de zegepralende kerk, j doordat die Heiligen onze voorbeelden en onze voorsprekers zijn; wq bidden voor hen, en zij voor ons. Dan bestaat er ook- gemeenschap doordien alle leden der strijdende kerk deel hebben aan de genaden der kerk; en gemeenschap met de lijdende Kerk hebben we, omdat wij op aarde kunnen voldoen voor die zielen welke in het vagevuur vertoeven, omdat wq kunnen zorgen, dat zq eerder gezui verd zijn. Ik stip dit even aan, omdat voor 'n goed begrip der aflaten ook noodig is (1 leer van de gemeenschap der hei ligen, en omdat door de Protestanten gewoonlijk het vagevuur als niet be staande wordt beschouwd. Wij vinden in het 2e boek der Machabeeën echter een sterk bewqs voor het bestaan van het vagevuur. En nu wordt wel door sommigen beweerd, dat dit boek niet bijbelsch zou zqn, maar do Katholieke Kerk neemt dit echter wél aan, en als men vraagt, hoe zq weten kan dat dit boek bijbelsch is, dan antwoordt zq: krach tens de leer van hen tot wie Christus gezegd heeft: Wie U hoort, hoort Mq, enz. Wil men het bewqs voor het bestaan' van het vagevuur uit dit boek, dan le ze men slechts de geschiedenis van Judas den Machabeeër, die na ie over winning onder den lijfrok der gesneu velde soldaten voorwerpen vond die aan Heidensche afgoden behoorden, niettegenstaande hen verboden was zich die voorwerpen toe te eigenen. Judas dacht toen direct, dat hun dood de straf was voor deze zonde, hij hielde het er echter voor dat de zonde zelf vergeven was, nik ar dat nog niet alle straffen waren uitgeboet; om die reden hield hij geldinzamelingen ten einde offers te kunnen brengen voor de rust hunner zielen. Hier zit dus duidelijk in, dat offers zouden worden opgedragen, ondat hun loutering door de verdiensten daar van zooveel te meer kon bespoedigd worden. Ik weet nu wel dat velen het boek der Machabeeën niet als Bijbelsch be schouwen, maar zelfs in dat geval nog behoudt het zijn kracht, want als wij bijv. aannemen zouden, dat het boek niet Bijbelsch is. dan is het toch nog historisch, dan behoort het nog tot dat gene wat geschreven is vóór Christus. De Joden hielden het, blijkens dit boek voor vast en zeker, dat zoo'n plaats bestaat. Als nu de Joodsche opvattingen valsch geweest waren, zou dan Chris tus. die zoo voortdurend en scherp in ging tegen alles wat verkeerd was, er niet geen enkel woord over gerept heb hen? er zijn afkeuring niet hebben over te kennen gegeven? Wij vinden integendeel echter een plaats in den Bijbel waar Christus spreekt over zonden, die noch hier, noch in het andere leven vergiffenis zullen vinden. Ook Paulus, die steeds met zooveel kracht inging tegen elke verkeerde op vatting, Paulus, die zoo goed begreep, dat het rijk van Christus universeel moest zijn en alle Joodsche instellin gen weg moesten, heeft ooit het be staan van het vagevuur bestreden. Merkwaardig zijn ook nog de op schriften op de begraafplaatsen in de catacomben, waarop we voortdurend lezen een opwekking om te bidden voor de rust der zielen van de afgestor venen, die misschien nog wat uit te boeten hebben Augustinus, deze getuige van veel gezag zegt dat zjjn moeder hem op haar sterfbed verzocht haar te geden ken in zqn gebeden, en hijzelf doet voor haar jaren daarna nog dit ver zoek aan den lezer. Het 2e voorname punt waar het om gaat is de vergiffenis der zonden. Wij houden het er bij, dat Christus aan Zijn Kerk de macht gegeven heeft om in zijn naam vergiffenis der zonden te schenken aan den beroiiwvollen zondaar; zeggende: Ik zal u den sleu tel geven van het Rijk der Hemelen en al wat gji op aarde zult. gebonden heb ben zal ook in den hemel gebonden zjjn, en al wat gq op aarde zult ont bonden hebben zal ook in den hemel ontbonden zijn. W-ij noemen een ernstige overtreding begaan met volkomen vrijheid en ken nis, doodzonde, omdat ze ons berooft van de liefde Gods, welke ze letterlijk afsnijdt, en omdat de liefde van God voor ons het geestelijke levenselement is, zonder het welk een ziel afsterft. Een dagelij ksehe zo ide is er een van veel geringer -n aard, waardoor wel de liefde van Gol voor ons vtr flauwd wordt, maar waardoor ae ons niet berooM wordt. De zonde maakt ons schuldig te genover God, en Gol is oneindig, daarom ook duurt de straf oneindig. Wanneer de mensoh iin b rouw en boete met het voornemen niet meer te zondigen tot God terugkeert, wordt hem de zonde vergeven en daarmede ook de eeuwige straf, maar er kan <xsh een tijdelijke straf over- blijv.ii, omdat i-n de zonde ook zit een zich toewenden tot het schepsel dit is iets ein ligs. Welnu: deze overblijwende straf moeten wij uitboeten door gebed, boetvaard gheid en aflaten. De afaat bcteefcent absoluut nooit verg ffen;s der zonden, want zouden worden noo t vergeven zonder be rouw. Door de af'aat wordt echter wél weggenomen de tijdelijke s raf voor de zonde, de straf d e nog uitgeboet moet worden hier of hiernamaals Dat is de gezon le kern van de Katholieke leer ov r de aflaten; en wij v nden die reeds t rug in de eerste tijden if christenen. Paulus paste ook reeds de aflaten toe waar hij in zijn eerste brief aan de Cor nthiërs optreedt tegen een man die openbare zonden bedreven had. en in zijn tweeden brief, toen de ze man daarover berouw be oom de en boetvaard g was, beveelt dat hem kwijtschelding van tijdelijke straffen zal verleend worden. Dan in lateren tijd vinden wij de aflaten in een an deren vorm, n.i als verzachting voor zware kerkboeten dj© toen in zwang waren. Soms werden die zware boeten op voorspraak der martelaren vermin derd; dus een aflating van t-ijdelij ke straffen. In de latere eeuwen geraakten die straffen in onbruik en werden ae vervangen do-or de tegenwoordige af laten. Men spreekt nu over een volle af laat en een gedeeltelijke, de voile is kwijtschelding van alle giraffen. Wij steunen op den bijbel als wq zeggen, dat er nog tijdelijke straffen uit te boeten blijven na vergeving der zonden. Als voorbeeld daarvan dieae de tocht der Joden door de woestijn; 'ioen de Joden irp opstand kwamen» werd hun düt wel door God op de bede van Mozes vergeven, maar zij mochten niet het beloofde land in gaan. Toen Dav'd zwaar gezondigd had kwam de Profeet Nathan en Da vid verkreeg vergiffenis zijner zon den toen hij toonde e?n onrecht be rouw te hebbsn, maar e-«n tijdelijke straf bleef voor hem nog u:t te boe ten, en het kind dat hij zoo beminde moest sterven. Dat is het fundament van cmze lept Natuurlijk ligt het voor de hand dat een vo'Ien aflaat zot moe'iijk, bij na onmogelijk te verd'em-n is, waar wij menschen zoo moeilijk geheel in God kunnen omgaan. Als wij snreken van één jaar af laat 200 dagen enz., dan bele-kent d'.t n:ef, dat, voor rooveel tijd kwijt- sche'd'ng van straf wordt, verleend, maar wel dat kwijtscheld'ng wordt vereend over een straf, waarvoor de zonde in de eerste tijden van het christendom zro'ang openbare boe te bad moeten doen. Nu rest nog de kwestie d r aflaat brieven, eigenlijk is het juis'e woord: biechtbrief, De gewoonte om deze br even te geven bestaat sinds eeu wen al niet meer. Aan den aflaatbrief was soars een aalmoes verbonden, maar dat betee- kende absoluut niet, dat men om de ze aalmoes kwijtschelding ver'. r eg. Wij moeten hier om deze zaak duidelijk te maken er de aandacht op vestigen, dat de pr.eat.r, hoewel hq de macht heeft zonden te ver geven, hij daarbij gebo iden is aan een zekere rechtsmacht, sommige zonden kunnen bijv. alleen door den Bisschop of door den Paus verge ven worden, en zoo kont het dat wel eens z.g. aflaatbrieven verleend werden, waardoor de priester voor den bezitter van zob'n brief, wél de macht, verkreeg die zonden te ver geven, mits de biechteling een op recht berouw vertoonde. Het goidt hier dus alleen een uit breiding van rechtsmacht, en geen vrijsteil ng van zonden, of uog min der een vrijstelling voor toekomstige zonden. Ik moet hierbij toegeven, als men mij een desj>enreffemde vraag zou stellen, dat er zek-er wel misbruik van deze brieven gemaakt is, vooral met die waaraan een aalmoes ver bonden was, maar de leer is daar door nog niet bedorven; de leer bleef ongerept, ondanks deze minderwaar dige sujetten. i De Katholieke Kerk is op het con cilie van Tarente in het begin der 16e eeuw met ijzeren kracht tegen dergelijke m sbruiken opgetreden. Thans worden aan aflaten nog al leen geestelijke werken verbonden. Ik zal tevreden zijn als deze con ferenties de uitwerking mogen heb beu, dat mijn tosooorders een juis- tereo me -ning gekregen hebban over oaxs geloof. En zij kunnen hun kennis nog uit- bre.den door het geschreven woord en ik beveel hier dan aan twee boekjes van de hand van den Wel- eerw. Pater G. A. Meijer, die U van zetr groot nut zouden zijn, ook op his orisch gebied. Ten slotie dank ik u ook namens de andere s^-rekiars voor uw aandach tig gehoor, dat door óns zeer ge waardetrd werd. Wij hebben succes bereikt als u door grootere kennis van ons geloof zuU ko.nen ooi grootere waardearing Voor wie nog inlichtingen verlan gen, zijn die ten allen tijde te be komen aan de pastorie en verder beslaat er ook gelegenheid een ge regelde our.ms omtrent da leerstel lingen van ons geloof te volgen. WARMENHU1ZEN. WARMENHUiZLN. - Gemeente raad. (Vervolg). Een schrijven van het bestuur der R. K. Land en Tuinbonwbond, a.'d. Wannenlrir z'en, waarin verzocht wordt aan de p.dute.s der landerijen vooricOjig uil stel van befa.iiig te verkenen en bij eventueele voortdu.ing der ma.a.se een vermindering van bijv. 23 pCt der pacuisom te willen verkenen. Voorgesteld wordt het pi an in ha.. den van B. en V/. te s lellen om prae- advies. De heer Swan ach; het wenSJiel'ijk hei nu reeds te behandelen. De eerste termijn van be ia ing is reeds iang voorbij en over 14 dagen is hel de aangewezen tijd tot beuling van hei restant. De Voorzitter: het is u bekend, dat wij, waf de be.aüng betrat- W€' zooveel mogciijk consideratie gebru, ken. Wat het laatste gedeelte Setreit moet er rekening worden gehouden met de pacht, opbrengst enz. De heer Molenaar vindt bet betreu renswaardig dat er zoo'n verzoek is ingekomen, 't Is van zulk een uitge breide aard; het mag wel eerst van beide kanten worden bezien. Zoo veel niogeiijk consideratie gebrui ken is gewensent. Ook zit er een linant.ëei en tevens moreel gevaar in. De heer Slot merkt op dat het voor de gemeente gevaar oplevert, de ge meente zou de dupe worden, de particulieren en anaere corporatien ziuhen er niet op ingaan. Wordt het door de gemeente gedaan, dan ook door alle corporatiën. De Voorzitter acht het verzoek van zulk iinantieel ingrijpenden aard dat het wel degelijk eerst mag wor den overwogen en stelt dus voor aan den raad het praeadvies, van jS, en W. ai' te wachten, Aangenomen. Overeenkomstig liet advjes .van de gaseommissie stellen B. en W. voor de uitkeering aan J. Vos met 1 Januari 1923 te doen eindigen. Na eenige bespreking kunnen alle leden zich er mede vereenigen; te meer, wijl de gemeente in dit gevai reeds meer heeft gedaan dan waar toe z'ij verplicht was. B. en W. stelten voor aan bet vei- ilngsbestuur te Warmenhuizen te ver- koopen het gedeelte openbaar vaar water, waarover het veilingsgebouw is gezet en dit gedeelte aan de open bare dienst te onifekken en den priis te bepMen op f 1. De Voorzitter deelt mede, dat Het nog steeds een verzuim is geweest om deze zaak af te handelen, 't Is slechts een vï^-tel voor den vorm. De heer -"n vraagt of het Vei- lingsbestuur aan leze oppervlakte vol doende heeft De heer Slot stelt bet aanbod ten zeeiSfe op prijs. Spr. kan echter niet mededeeten hoe de uitbreiding «jai plaats vinden. Het voorstel wordt verder door ai- k leden goedgekeurd. B. en W. stel.en voor een com missie uit den Raad te benoemen om naast of met B. en W. na te gaan welke perceelen bouwland in aan merking zouden kunnen komen voor verbetering der slooten, in verband mei de eventueele bestrijding der werkloosheid. De Voorzitter deelt inede dat ge- hikkig de werkloosheid nog geen grooten omvang heeft. Voorlóópig is er een sfuk weg bij den West- hieschen dijk te beharden bij voor komende werkloosheid; dit is echter een betrekkelijk onbeduidend werk, van zieer korten duur. Naar aanleiding echter van bet ge sprokene van den heer Swan in ae laatst gehouden vergadering, stellen B. en W. voor naar pracdsch en productief werk uit te zen, doch zou den gaarna wenschen dat een paar leden a.s commissie toetraden. Na eenige bespreking worden de heeren Slot en Nannes door den Voorzitter als leden toegevoegd. Deze heeren zullen met of naast B. en W. iungeeren, doch de even tueele voorstellen ziugen in open bare raadsvergadering plaarts vinden. De Voorzitter acht h'et om den iïnantiëelen kant gewenscht den ge heelen Raad er in te kennen. Mededeelingen. Ged. Staten deelen mede, -dat een gemeenschappelijke rege Lig tuss hen Schoort, Warmenhiuizen en Koedijk met betrekking tot de organisa.ie van den keuringsdienst voor vee en vleesdh zou worden goedgekeurd en verzoekt toezending der instructies voor het personeel. De gemeensc-iappelijke regeling en de kosten van keuring worden arti- kelSgewijze door den Voorzitter ten beste gegeven en voor 5 jaar aan vaard. De onkosten der keuringen kun nen echter elk jaar gewijzigd worden. Het bedrijf moet zichzelf kunnen redden. De begroeiing wordt goed gekeurd op een ontvangst en uit gave van i 2750. De heer Slot vraagt of zoo'n amb tenaar ook nog pensioenbijdrage be taalt De Voorzitter geeft te kennen dat daar nog niet over gesproken is. Ged. Staten deelen mede, dat voot het diens .jaar 1922 in de kosten van den keuringsdienst van waren door de gemeente moet worden betaald een bedrag van f 462.73. De Minister van Onderwijs deelt mede, dat de gevraagde maentiging tol uitbreiding van de bijzondere sdhool te Krabbendam niet kan wor den verleend. In het deSJetreifend schrijven stelt de Minister voor de twee lokalen uit te breiden. De heer Slot merkt op dat dit voor stel niet kan worden opgevolgd, wijl oir knoeiwerk is. Als de sc-ioo opjie ner en B. en W. meenen dat er een derde lokaai bijgebouwd moet wor den, kan de Min.ster niet anders oordeelen. De Voorzitter acht Het ook het beste om een derde lokaai te bouwen doüi de gemeente is wel be.angheb- bende, doc.i het S-nooJbestUiur meer; dus wij kunnen aiwacaten wat he. sc.ioclOestuur meldt naar aanleiding vmi dit ook door hun ontvaargen sciirijven. Hierna doet de Voorzitter mede- deeling dat de ophaaldienst is gere geld en om de 14 d gen over hei g» iieele dorp zal werken. Spr. deelt mede dat de H. O., die van t 14400 reeds gebracht was op t 14000 nu, wijl er een abuis in cfe telling was geslopen, gesteld kan worden op 1' 1200J. Verder dat het Hoofd der school praejsohe bezwaren heeft om de sdnociaagen te beperken van Maan dag tot en met Vrijdag. Vooral, om dat de lesuren der onderwijzers en onderwijzeiessen, oie cursussen vol gen boi.en de gemeente g.s.enl zijm op Woensdag- en Za.erua^miJdag. Vermeerdering van hondenbelas ting is n.et mogelijk, wijl de klassen reeds eenigsz.ns zijn gewijzigd en reeos op peil gebracht. In overleg met den directeur dér gasiab.iek zal voortaan de rekening aier gas.abriek meer gesp-c-i'ieeeiü worden aangeboden. Door B. en W. is als architect aan gewezen voor den bouw van de nieu we O. L, School de Weer Leijen te Bergen. Een nieuwe verordening op üe heffing en inning der schooige.den wordt hierna behlandeld en aangeno men, B. en W. stellen voor voor het jaar 1923 ten behoeve van de gemeente eer kasgeldleening aan te gaan groot f 10.000 tegen ten hoogste 6 pCt.. als mede een kasgeld leen ing voor het gas bedrijf groot 20000 tegen ten hoog- ste 6 pCt. Voorzitter deelt mede dat een geld- leening ten behoeve van de gemeent6 noodig is; wijl gevreesd wordt dat de ontvangsten niet geregeld zullen kun nen komen. De heer Gufker deelt mee. dat het gasbedrijf een geldleening aangaat in hoofdzaak om voor den winter steen kolen aan te schaffen en omdat steeds verschillende betalingen moeten s»e- schieden. Voorzitter deelt mede dat. het kas geld is verbruikt om den ovenhouw te voldoen. Overeenkomstig het advies der gas eommissie stellen B. en W. voor met ingang van 1 Januari 1923 den gas- priis met 1 cent per kub. M. te vermin- deren, en aizoo te brengen op 15 eent voor gas geleverd over den gewonen meter, 16 cent voor gas over den munt gasmeter en 12 cent voor motorgas. Voorts wordt voorgesteld op het meerdere verbruik in de maanden Jan. Febr„ Maart, en April boven de over eenkomstige maanden van het jaar 1921 een reductie op den gasprqs te ge ven van 7 cent per kub. M. De verbruikers, die na die maanden in 1921 zijn aangesloten zullen eerst 50 kub. M. moeten gebruiken alvorens voor reductie in aanmerking te kun nen komen. De heer Slot zou gaarne een andere regeling willen zien. De slechtste klanten in 1921 genie ten nu de meeste voordeelen. Terwijl de toen goede verhruikers geen profqt hebben. Hq noemt dit een groote tegenstrijdigheid. Voorzitter gevoelt de billijkheid van het idee van den heer Slot, doch dit systeem is van den zomer gehandhaafd en heeft succes opgeleverd, daarom willen wq het nu ook de wintermaan den probeeren. De heer Nannes betoogt dat het idee Slot alleen dan uitvoerbaar is als de gasverbruikers in klassen verdeeld worden. Na eenige besprekingen zegt de Voorzitter toe nog eens met den direc teur te spreken over de mogelijkheid of er een billijker regeling te treffen is Als leden der gascomi.sie moeten aftreden de heeren C. Nannes en VV. Gutker. Beiden worden herbenoemd. Op voorstel van B. en W. wordt het salaris van den doodgraver van 35 op 20 gebracht. Bq de rondvraag stelt de beer Slot de vraag waarom on de agenda niet geplaatst is benoeming: Ambtenaar ter Secretarie. De Voorzitter deelt mede dat dit beuoort tot de competentie van B. en W. Wijl de gemeente echter over volon tairs kan beschikken, acht men een oproep nog niet zoo noodig. De heer Gutker wijsi op den ver waarloosden toegangsweg bij de haan. Voorzitter doet toezegging verbete ring aan te brengen. De heer Molenaar wijst op het ge vaar dat er in schuilt Klassificatie der gemeenten; speciaal voor kleine en plattelandsgemeenten. Men krijgt daardoor het gevaar dat men moeilijk personeel zal kinnen krij gen; wijl het met zich brengt vershfil tering der'positie van de ambtenaren. Voorzitter: ik ben het volkomen met u eens. Er zal wel een gemeenschappelijke actie geschieden, om d't tegen te gaan Er is ook reeds plaatselijk vergaderd met den heer Cuperu? van Krabben dam, de arbeidersorganisatie, den heer Van Baar, Warmenhuizen, Voorzitter der Hanze en den heer Knijnenburg. onderwijs en uit de besprekingen is gebleken dat het leven te platti lande, niet minder duur is d n de steden. Wijl de rondvraag niets meer ople vert wordt met een woord van dank de vergadering gesloten. Lichtbeeldenavond. Woensdag avond hadden wq bet genoegen ons reisje naar Indiê voort te zetten. Onze gids, de Weleerwaarde heer Bik. kane laan der Parochie kweet zich op voor treffelijke wijze van zijn geheel belang looze opgevatte taak. om ons te mt-rs waardigheden en schoonheden, die wij op onzen tocht ontmoetten of passeer den, te leeren kennen. »n alles «at ZijnEerwaarde dacht, dat ons inn in teresseeren gaf hjj tekst en uitleg 't Was wederom een gen. volle, maar voor alles leerzame avona. Zoo'n avond strekt niet alleen int ontwikkeling van onze aarurii. -kun dige kennis, maar vermeerdert n- ze sympathie voor het Patronaat-w- rk en dit werk beperkt zich ni-t a l "n tot de jeugd, maar stelt zich «uk n-n doel en dit liet Zijn Eerwaarde in /.i n sittwoord duidelijk uitkomen, out»1:-- keling en beschaving te brengen lan dt ouderen. Naar aanleiding van eeu cm. j en- berichtje betreffende de laatstgeb n liehtbeeldenavoitd in het Patin, i n. svaariu abusievelijk vermeid -t uni tut de kapelaan optrad als e.\(ii-l deelde de kapelaan nude, lat ui t.aast zqn Priester-zijn, er geen zan ,e op na hield; dat hij in de drie |aar t l voor het Patronaat heeft geoaan ge schiedde steeds geheel belangloos, slechts eenmaal had hq als spreker voor de R. K. Kiesvereeuigiug honora rium ontvangen. Het betreft hier n zetfout, de zetter had u.l. „exploitant" voor „explicateur" gelezen! Red. Moge het zqnEerwaarde gegeven zijn nog vele jaren zijn I te krachten t( wijden aan het Patronaatswerk, dat is daar zijn wq van overtuigd de wensch van al onze Parochianen! f i'i

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1922 | | pagina 9