i
iur.
N
n leeien
[KEN
QBMms
^sch
oninpen
KennemeflaniPs ptorie
0. L. Vrouw ter Hooi.
PROVINCIAAL NIEUWS.
Par-
ront-
plus
co pe
ri a-
ÏNK,
sater.
I
.■i486.
INTER.
ij ringen
nningen
ïitn.
oor den
nood-
Jandsch
bezit
500 per
nminste
maand
controle
lkmaar,
iijk.
LIGTEN-
I. zal op
December
ir In de Her-
Ik" van P.
verzoeke
ien heer P.
open
aagdijk on-
et lerkelder
Weiland
Zwaag on
zamen gr.
twee Boe
tte van eir-
huizingen
ind tiq de
en
"g-
ndt
elf
en
fen
hil-
uot
crrares
e
(ECHT I
iweg 44
Zaterdag 16 December
Betreffende het devote Heiligdom
van O. L. Vrouw ter Nood te Heiloo,
mogen wij weder blijde mededeelin-
gen doen over het afgeloopen Bede-
vaartsjaar. Het getal pelgrims naar dit
oord van uitverkiezing, nam dit jaar
weder belangrijk toe; niet minder dan
15812 bedevaartgangers kwamen er
onder geestelijke leiding de H. Maagd
begroeten en vereeren. Bovendien
kwamen er, als immer, nog velen
méér, wier getal dus niet onder bo
vengenoemd cqfer begrepen is, op
eigen gelegenheid neerknielen voor
het beeld der H. Moeder Maagd,
„God's Heylge Moeder weerd", om
Haar te eeren „met duysenden gebe
den."
De Bissch. Commissie gaf in dit
'aar gevolg aan haar voornemen, om
eet nieuw rustaltaar op te richten
,-eor de H. Sacramentsprocessies, dat
onlangs gereed is gekomen, en in het
aanstaande jaar in bet steeds schoo
ier wordende Mariapark, .de bede-
.aartgjingere zal stichten door zijne
'■choonheid en aanpassing aan de lan
ttetyke omgeving, waar het toonen
..al \oö do vereering der H. Maagd in
stede van ons af te trekken van Chris
'us, ons tot altqd groeiende vereering
au Hem brengt, dien Zij Haar Zoon
ooct.t noemen.
Da tlaag3che Broederschap schonk
rrs het levensgroots beeld der H.
Maagd voor de Bedevaartkerk, dat
daar in het aanstaande jaar de pel
grims zal stichten; de uitvoering van
dit beeld werd opgedragen aan den
beeldhouwer Otto Mengelberg.
De Bisschoppelijke Commissie is
hot ijverig Bestuur zeer erkentelijk
/:o. uit kostbaar geschenk, en hoopt
lat Let. goede voorbeeld, hier gege
ven, anderen tot naijver zal prikkelen
det beeldje der H. Maagd in de ka-
*vc., word dit jaar gesierd door een
yUreor 1, vervaardigd door den heer
Hans Mengelberg.
Zeo groe't steeds meer en meer de
devotie tot de zoete Moedermaagd,
„de wondervolle roze in Holland's
.aio", op deze vredige Bedevaart
plaats ".."aar men gevoelt welk een
ror - „h* ons daar door God is ge
schonken, vooral in deze dagen van
)u. ai, oa verwarring en wij voelen ons
i'Aaröoor aangespoord, om onzen
Jank voor deze goede gave door we-
d -gave te toonen.
A's een der beste middelen daartoe
is ztkar te beschouwen, het zich in la
ten senrijven als stichter der Beevaarts
jcera in het kunstvolle Stiehtingsboek,
dat 'i die kerk in de nabijheid van 't
altaar rist, als een stille aanbeveling
rtn al de ingeschrevenen aan Maria
e" Haar G. Kind. 1)
Wp«t hos schoon het ook op „Ka-
pi' is, wq moeten niet vergeten, dat
ue Bedcvaartskapel nog steeds slechts
als enne voorloopige is te beschou
wen, en dat het ideaal der Bissch.
lomio'ssio blijft de bouw van eene de-
iaiciti'm „kapel-van-eerherstel", welke
w eeuwen zal getuigen van de
nktetarhe'd van Neerland's Katho-
'ekeD voor de terugkeer van O. L.
t'ro'ny ter Nood in Haar eens yerwoes
te Heiligdom.
En geen jaar is meer aangewezen
Om een belangrijken steun te geven
aan de tot standkoming van dit ide
aal, dan het aanstaande. Immers dan
is het drie en een halve eeuw geleden
dai de oorspronkelijke kapel van O.
L. V. ter Nood verwoest werd, en alle
g* iddelen in het werk werden gesteld
ca fccens de devotie tot de H. Maagd
ra vernietigen. Alles scheen er op te
eikei, dat die toeleg zou gelukken,
doch ziet. in schooner luister dan ooit,
trekt, „Capelle soet" opnieuw als vóór
dia droeve dagen, het Roomsche volk
"ia bet lage land, dat na driehonderd
'i vijftig jaren zich verheugt in een
hersteld Heiligdom, en knielend aan
Maria's voeten vraagt, dat het daar
niet bij moge blijven, maar dat eens,
2la weleer een geloovig Nederland zal
knielen aan de voeten van Haar, „die
eenmaal dat Nederland zoo groot een
jchut.se bood, en zoo waar een Moe
der was. 2)
In dat jaar van stille en diepgevoel
de dank, hoopt de Bissch. Commissie
cok in staat te worden gesteld uitvoe-
ïing te kunnen geven aan Haar voor
nemen om aan het einde van het de
pelgrims zoo wel bekende beuken
laantje, een devotie-kapel te kunnen
stichten, gewijd aan het Titel-feest der
Devotie tot. O. L. Vrouw ter Nood,
bet bezoek der H, Maagd aan Haar
i. nicht Elisabeth", waar de pelgrims,
ua de H Maagd in Haar Heiligdom
K hebben gegroet, dankbaar neder-
knielend het woord van de H. Elisa
beth zullen herhaipn: „Van waar ge
schiedt mij dit, dat de Moeder des
Hoeren tot mq komt."
De Bissch. Commissie is overtuigd,
dat zij dit zal kunnen doen, wanneer
ieder pelgrim a.s. jaar daarvoor slechts
een kleine aalmoes afzondert, vertrou
wend dat zq die iets meer kunnen ge
ven dat ook gaarne zullen doen. Reeds
van nu af zullen giften voor dat „ge
dachtenis-kapelletje" welkom zijn,
welke gezonden kunnen worden aan
de leden der Bissch. Commissie, die
«net groote dankbaarheid die gaven
|ullen. ontvangen,
In het octaaf van het leest
_jler Onbevlekte Ontvangenis 1922.
De Bissch. Commissie van
O. L. V. ter Nood.
Mgr. J. J. GRAAF,
Huls „Duinrust". Overveen,
Voorzitter.
,J. A. F. KRONENBURG,
C.s.s.R. Sup. Prov. Keizers
gracht 220, Amsterdam.
B. DE JONG. Pastoor, Heiloo
C. J. GONNET, Archivaris,
Haarlem.
JAN STU1JT, Architect.
Bezuidenhout. 195 den Haag
G. TH. M. VAN DEN BOSCH
Kennemersingel 12 Alkmaar,
Seer.-Penningm.
1) Stichters zijn zq, die een gift ge
ven van 25 of meer. Ook vereeni-
gingen kunnen zich als zoodanig la
ten inschrijven; welk een heerliik mid
del voor Vereenigingen om dus na
mens ALLE leden de H. Maagd te
eeren.
2) Schrijven van Z. Em. Kard. van
Rossum aan de Bissch. Commissie.
<o)-
CONFERENTIE VOOR NÏET-
KATHOLIEKEN.
Gisterenavond werd in de St. Domi
nicuskerk aan de Laat, alhier, de
laatste conferentie voor niet-Katholie-
ken gehouden.
Als spreker trad op den WelEerw.
Pater Otten O. F. M. met het onder
werp: Aflaten.
De WelEerw. spreker sprak in de-
«er voege:
ln deze laatste conferentie zal ik
spr.eken over de aflaten, een onder
werp waarover nog al vaak buiten de
Katholieke Kerk eigenaardige opvat
tingen bestaan en scheeve voorstellin
gen van gemaakt worden, en daarom
ook een stof die steeds actueel blijft.
Ik zegde zooeven „eigenaardige op
vattingen" en dat is ook niet te veel
gezegd. Zoo meende men veelal, dat
aflaten zijn vergeving, kwijtschelding
van zonden, zelfs dat het een soort vrij
brieven zqn voor toekomstige zonden
en dat zq daarom juist tot de zonde
zouden brengen.
Dit zqn wel de ergste en meest schee
ve voorstellingen. Om een goed be
grip te hebben over de Katholieke leer
in deze, is het noodig, dat wij eerst een
fundament leggen, waarop dan de leer
der aflaten stevig kan opgetrokken
worden
Wq zouden ons ook met de stof over
aflaten kunnen gaan bewegen op histo
risch gebied, maar dat zal ik van avond
niet doen, in verband niet het korte
tijdsbestek, waarover ik beschik. Bo
vendien kan dat vvur u ook nog een
aanleiding zqn om over dit onderwerp
meer inlichtingen te vragen.
De heipalen van den leer der aflaten
zijn twee voorname artikelen vau ons
geloof, nl. de gemeenschap der heili
gen en de vergiffenis der zonden.
Die leer over de gemeenschap der
heiligen is hier van zóóveel belang,
dat als men die goed begrijpt, men
in beginsel voor het grootste gedeelte
de leer der aflaten heeft begrepen.
Wij zeggen dan, dat de Kerk van
Christus de hier op aarde levende
is niet de geheele kerk uit drie dee-
len bestaat, en wel de strijdende kerk,
ue zegepralende kerk in den hemel, en
de lijdende kerk, dit zijn zij die in het
vagevuu¥'verblijven, ter uitboeting van
tijüelqke straffen, menschen die wél in
de liefde Gods gestorven zijn, .maar
nog tijdelijke straffen uit moeten boe
ten, omdat die na de vergiffenis der
zonde overgebleven zijn, en ook om
dat volgens den bijbel niets wat be
smet is in den hemel zal kunnen ko
men, dit is: niet opgaan tot God.
De louterines-plaats noemen wq het
vagevuur.
Volgens het- Katholieke leerstuk van
de gemeenschap der Heiligen, bestaat
er tusseheD deze drie (Je: len der Kerk
een band van gemeenschap, en dat r.oe
men wij: gemeenscha;, der heiligep,
op grond daarvan dat de zegepralende
Kerk bestaat uit onbesmette zielen, uit
Heiligen, terwijl ook heilig zijn, zq die
zich in het vagevuur bevinden tot vol
making der ziel, want het staat toch
vast, uat zq eenmaal in den hemel zul
len Komen.
Tenslotte noemen wij ook nog heilig
de strijdende Kerk, omdat wij gehei
ligd zijn door het doopsel en omdat
wij lid zijn vau de Kerk van Christus
en deel hebben in haar genademidde
len.
Vooreerst bestaat er gemeenschap
van strijd met de zegepralende kerk,
j doordat die Heiligen onze voorbeelden
en onze voorsprekers zijn; wq bidden
voor hen, en zij voor ons.
Dan bestaat er ook- gemeenschap
doordien alle leden der strijdende
kerk deel hebben aan de genaden der
kerk; en gemeenschap met de lijdende
Kerk hebben we, omdat wij op aarde
kunnen voldoen voor die zielen welke
in het vagevuur vertoeven, omdat wq
kunnen zorgen, dat zq eerder gezui
verd zijn.
Ik stip dit even aan, omdat voor 'n
goed begrip der aflaten ook noodig is
(1 leer van de gemeenschap der hei
ligen, en omdat door de Protestanten
gewoonlijk het vagevuur als niet be
staande wordt beschouwd.
Wij vinden in het 2e boek der
Machabeeën echter een sterk bewqs
voor het bestaan van het vagevuur.
En nu wordt wel door sommigen
beweerd, dat dit boek niet bijbelsch
zou zqn, maar do Katholieke Kerk
neemt dit echter wél aan, en als men
vraagt, hoe zq weten kan dat dit boek
bijbelsch is, dan antwoordt zq: krach
tens de leer van hen tot wie Christus
gezegd heeft: Wie U hoort, hoort Mq,
enz.
Wil men het bewqs voor het bestaan'
van het vagevuur uit dit boek, dan le
ze men slechts de geschiedenis van
Judas den Machabeeër, die na ie over
winning onder den lijfrok der gesneu
velde soldaten voorwerpen vond die
aan Heidensche afgoden behoorden,
niettegenstaande hen verboden was
zich die voorwerpen toe te eigenen.
Judas dacht toen direct, dat hun
dood de straf was voor deze zonde, hij
hielde het er echter voor dat de zonde
zelf vergeven was, nik ar dat nog niet
alle straffen waren uitgeboet; om die
reden hield hij geldinzamelingen ten
einde offers te kunnen brengen voor
de rust hunner zielen.
Hier zit dus duidelijk in, dat offers
zouden worden opgedragen, ondat hun
loutering door de verdiensten daar
van zooveel te meer kon bespoedigd
worden.
Ik weet nu wel dat velen het boek
der Machabeeën niet als Bijbelsch be
schouwen, maar zelfs in dat geval nog
behoudt het zijn kracht, want als wij
bijv. aannemen zouden, dat het boek
niet Bijbelsch is. dan is het toch nog
historisch, dan behoort het nog tot dat
gene wat geschreven is vóór Christus.
De Joden hielden het, blijkens dit
boek voor vast en zeker, dat zoo'n
plaats bestaat.
Als nu de Joodsche opvattingen
valsch geweest waren, zou dan Chris
tus. die zoo voortdurend en scherp in
ging tegen alles wat verkeerd was, er
niet geen enkel woord over gerept heb
hen? er zijn afkeuring niet hebben
over te kennen gegeven?
Wij vinden integendeel echter een
plaats in den Bijbel waar Christus
spreekt over zonden, die noch hier,
noch in het andere leven vergiffenis
zullen vinden.
Ook Paulus, die steeds met zooveel
kracht inging tegen elke verkeerde op
vatting, Paulus, die zoo goed begreep,
dat het rijk van Christus universeel
moest zijn en alle Joodsche instellin
gen weg moesten, heeft ooit het be
staan van het vagevuur bestreden.
Merkwaardig zijn ook nog de op
schriften op de begraafplaatsen in de
catacomben, waarop we voortdurend
lezen een opwekking om te bidden
voor de rust der zielen van de afgestor
venen, die misschien nog wat uit te
boeten hebben
Augustinus, deze getuige van veel
gezag zegt dat zjjn moeder hem op
haar sterfbed verzocht haar te geden
ken in zqn gebeden, en hijzelf doet
voor haar jaren daarna nog dit ver
zoek aan den lezer.
Het 2e voorname punt waar het om
gaat is de vergiffenis der zonden.
Wij houden het er bij, dat Christus
aan Zijn Kerk de macht gegeven heeft
om in zijn naam vergiffenis der zonden
te schenken aan den beroiiwvollen
zondaar; zeggende: Ik zal u den sleu
tel geven van het Rijk der Hemelen en
al wat gji op aarde zult. gebonden heb
ben zal ook in den hemel gebonden
zjjn, en al wat gq op aarde zult ont
bonden hebben zal ook in den hemel
ontbonden zijn.
W-ij noemen een ernstige overtreding
begaan met volkomen vrijheid en ken
nis, doodzonde, omdat ze ons berooft
van de liefde Gods, welke ze letterlijk
afsnijdt, en omdat de liefde van God
voor ons het geestelijke levenselement
is, zonder het welk een ziel afsterft.
Een dagelij ksehe zo ide is er een
van veel geringer -n aard, waardoor
wel de liefde van Gol voor ons vtr
flauwd wordt, maar waardoor ae
ons niet berooM wordt.
De zonde maakt ons schuldig te
genover God, en Gol is oneindig,
daarom ook duurt de straf oneindig.
Wanneer de mensoh iin b rouw en
boete met het voornemen niet meer
te zondigen tot God terugkeert,
wordt hem de zonde vergeven en
daarmede ook de eeuwige straf, maar
er kan <xsh een tijdelijke straf over-
blijv.ii, omdat i-n de zonde ook zit
een zich toewenden tot het schepsel
dit is iets ein ligs.
Welnu: deze overblijwende straf
moeten wij uitboeten door gebed,
boetvaard gheid en aflaten.
De afaat bcteefcent absoluut nooit
verg ffen;s der zonden, want zouden
worden noo t vergeven zonder be
rouw.
Door de af'aat wordt echter wél
weggenomen de tijdelijke s raf voor
de zonde, de straf d e nog uitgeboet
moet worden hier of hiernamaals
Dat is de gezon le kern van de
Katholieke leer ov r de aflaten; en
wij v nden die reeds t rug in de
eerste tijden if christenen.
Paulus paste ook reeds de aflaten
toe waar hij in zijn eerste brief aan
de Cor nthiërs optreedt tegen een
man die openbare zonden bedreven
had. en in zijn tweeden brief, toen de
ze man daarover berouw be oom de
en boetvaard g was, beveelt dat hem
kwijtschelding van tijdelijke straffen
zal verleend worden. Dan in lateren
tijd vinden wij de aflaten in een an
deren vorm, n.i als verzachting
voor zware kerkboeten dj© toen in
zwang waren.
Soms werden die zware boeten op
voorspraak der martelaren vermin
derd; dus een aflating van t-ijdelij
ke straffen.
In de latere eeuwen geraakten
die straffen in onbruik en werden ae
vervangen do-or de tegenwoordige af
laten.
Men spreekt nu over een volle af
laat en een gedeeltelijke, de voile
is kwijtschelding van alle giraffen.
Wij steunen op den bijbel als wq
zeggen, dat er nog tijdelijke straffen
uit te boeten blijven na vergeving
der zonden.
Als voorbeeld daarvan dieae de
tocht der Joden door de woestijn;
'ioen de Joden irp opstand kwamen»
werd hun düt wel door God op de
bede van Mozes vergeven, maar zij
mochten niet het beloofde land in
gaan.
Toen Dav'd zwaar gezondigd had
kwam de Profeet Nathan en Da
vid verkreeg vergiffenis zijner zon
den toen hij toonde e?n onrecht be
rouw te hebbsn, maar e-«n tijdelijke
straf bleef voor hem nog u:t te boe
ten, en het kind dat hij zoo beminde
moest sterven.
Dat is het fundament van cmze lept
Natuurlijk ligt het voor de hand dat
een vo'Ien aflaat zot moe'iijk, bij
na onmogelijk te verd'em-n is, waar
wij menschen zoo moeilijk geheel in
God kunnen omgaan.
Als wij snreken van één jaar af
laat 200 dagen enz., dan bele-kent
d'.t n:ef, dat, voor rooveel tijd kwijt-
sche'd'ng van straf wordt, verleend,
maar wel dat kwijtscheld'ng wordt
vereend over een straf, waarvoor de
zonde in de eerste tijden van het
christendom zro'ang openbare boe
te bad moeten doen.
Nu rest nog de kwestie d r aflaat
brieven, eigenlijk is het juis'e woord:
biechtbrief, De gewoonte om deze
br even te geven bestaat sinds eeu
wen al niet meer.
Aan den aflaatbrief was soars een
aalmoes verbonden, maar dat betee-
kende absoluut niet, dat men om de
ze aalmoes kwijtschelding ver'. r eg.
Wij moeten hier om deze zaak
duidelijk te maken er de aandacht
op vestigen, dat de pr.eat.r, hoewel
hq de macht heeft zonden te ver
geven, hij daarbij gebo iden is aan
een zekere rechtsmacht, sommige
zonden kunnen bijv. alleen door den
Bisschop of door den Paus verge
ven worden, en zoo kont het dat
wel eens z.g. aflaatbrieven verleend
werden, waardoor de priester voor
den bezitter van zob'n brief, wél de
macht, verkreeg die zonden te ver
geven, mits de biechteling een op
recht berouw vertoonde.
Het goidt hier dus alleen een uit
breiding van rechtsmacht, en geen
vrijsteil ng van zonden, of uog min
der een vrijstelling voor toekomstige
zonden.
Ik moet hierbij toegeven, als men
mij een desj>enreffemde vraag zou
stellen, dat er zek-er wel misbruik
van deze brieven gemaakt is, vooral
met die waaraan een aalmoes ver
bonden was, maar de leer is daar
door nog niet bedorven; de leer bleef
ongerept, ondanks deze minderwaar
dige sujetten. i
De Katholieke Kerk is op het con
cilie van Tarente in het begin der
16e eeuw met ijzeren kracht tegen
dergelijke m sbruiken opgetreden.
Thans worden aan aflaten nog al
leen geestelijke werken verbonden.
Ik zal tevreden zijn als deze con
ferenties de uitwerking mogen heb
beu, dat mijn tosooorders een juis-
tereo me -ning gekregen hebban over
oaxs geloof.
En zij kunnen hun kennis nog uit-
bre.den door het geschreven woord
en ik beveel hier dan aan twee
boekjes van de hand van den Wel-
eerw. Pater G. A. Meijer, die U van
zetr groot nut zouden zijn, ook op
his orisch gebied.
Ten slotie dank ik u ook namens
de andere s^-rekiars voor uw aandach
tig gehoor, dat door óns zeer ge
waardetrd werd.
Wij hebben succes bereikt als u
door grootere kennis van ons geloof
zuU ko.nen ooi grootere waardearing
Voor wie nog inlichtingen verlan
gen, zijn die ten allen tijde te be
komen aan de pastorie en verder
beslaat er ook gelegenheid een ge
regelde our.ms omtrent da leerstel
lingen van ons geloof te volgen.
WARMENHU1ZEN.
WARMENHUiZLN. - Gemeente
raad. (Vervolg). Een schrijven
van het bestuur der R. K. Land
en Tuinbonwbond, a.'d. Wannenlrir
z'en, waarin verzocht wordt aan de
p.dute.s der landerijen vooricOjig uil
stel van befa.iiig te verkenen en bij
eventueele voortdu.ing der ma.a.se
een vermindering van bijv. 23 pCt
der pacuisom te willen verkenen.
Voorgesteld wordt het pi an in ha..
den van B. en V/. te s lellen om prae-
advies.
De heer Swan ach; het wenSJiel'ijk
hei nu reeds te behandelen. De eerste
termijn van be ia ing is reeds iang
voorbij en over 14 dagen is hel de
aangewezen tijd tot beuling van hei
restant.
De Voorzitter: het is u bekend,
dat wij, waf de be.aüng betrat- W€'
zooveel mogciijk consideratie gebru,
ken. Wat het laatste gedeelte Setreit
moet er rekening worden gehouden
met de pacht, opbrengst enz.
De heer Molenaar vindt bet betreu
renswaardig dat er zoo'n verzoek is
ingekomen, 't Is van zulk een uitge
breide aard; het mag wel eerst van
beide kanten worden bezien. Zoo
veel niogeiijk consideratie gebrui
ken is gewensent. Ook zit er een
linant.ëei en tevens moreel gevaar in.
De heer Slot merkt op dat het voor
de gemeente gevaar oplevert, de ge
meente zou de dupe worden, de
particulieren en anaere corporatien
ziuhen er niet op ingaan. Wordt het
door de gemeente gedaan, dan ook
door alle corporatiën.
De Voorzitter acht het verzoek
van zulk iinantieel ingrijpenden aard
dat het wel degelijk eerst mag wor
den overwogen en stelt dus voor aan
den raad het praeadvies, van jS, en
W. ai' te wachten,
Aangenomen.
Overeenkomstig liet advjes .van de
gaseommissie stellen B. en W. voor
de uitkeering aan J. Vos met 1
Januari 1923 te doen eindigen.
Na eenige bespreking kunnen alle
leden zich er mede vereenigen; te
meer, wijl de gemeente in dit gevai
reeds meer heeft gedaan dan waar
toe z'ij verplicht was.
B. en W. stelten voor aan bet vei-
ilngsbestuur te Warmenhuizen te ver-
koopen het gedeelte openbaar vaar
water, waarover het veilingsgebouw
is gezet en dit gedeelte aan de open
bare dienst te onifekken en den
priis te bepMen op f 1.
De Voorzitter deelt mede, dat Het
nog steeds een verzuim is geweest
om deze zaak af te handelen, 't Is
slechts een vï^-tel voor den vorm.
De heer -"n vraagt of het Vei-
lingsbestuur aan leze oppervlakte vol
doende heeft
De heer Slot stelt bet aanbod ten
zeeiSfe op prijs. Spr. kan echter niet
mededeeten hoe de uitbreiding «jai
plaats vinden.
Het voorstel wordt verder door ai-
k leden goedgekeurd.
B. en W. stel.en voor een com
missie uit den Raad te benoemen om
naast of met B. en W. na te gaan
welke perceelen bouwland in aan
merking zouden kunnen komen voor
verbetering der slooten, in verband
mei de eventueele bestrijding der
werkloosheid.
De Voorzitter deelt inede dat ge-
hikkig de werkloosheid nog geen
grooten omvang heeft. Voorlóópig
is er een sfuk weg bij den West-
hieschen dijk te beharden bij voor
komende werkloosheid; dit is echter
een betrekkelijk onbeduidend werk,
van zieer korten duur.
Naar aanleiding echter van bet ge
sprokene van den heer Swan in ae
laatst gehouden vergadering, stellen
B. en W. voor naar pracdsch en
productief werk uit te zen, doch zou
den gaarna wenschen dat een paar
leden a.s commissie toetraden.
Na eenige bespreking worden de
heeren Slot en Nannes door den
Voorzitter als leden toegevoegd.
Deze heeren zullen met of naast
B. en W. iungeeren, doch de even
tueele voorstellen ziugen in open
bare raadsvergadering plaarts vinden.
De Voorzitter acht h'et om den
iïnantiëelen kant gewenscht den ge
heelen Raad er in te kennen.
Mededeelingen.
Ged. Staten deelen mede, -dat een
gemeenschappelijke rege Lig tuss hen
Schoort, Warmenhiuizen en Koedijk
met betrekking tot de organisa.ie van
den keuringsdienst voor vee en
vleesdh zou worden goedgekeurd en
verzoekt toezending der instructies
voor het personeel.
De gemeensc-iappelijke regeling en
de kosten van keuring worden arti-
kelSgewijze door den Voorzitter ten
beste gegeven en voor 5 jaar aan
vaard.
De onkosten der keuringen kun
nen echter elk jaar gewijzigd worden.
Het bedrijf moet zichzelf kunnen
redden. De begroeiing wordt goed
gekeurd op een ontvangst en uit
gave van i 2750.
De heer Slot vraagt of zoo'n amb
tenaar ook nog pensioenbijdrage be
taalt
De Voorzitter geeft te kennen dat
daar nog niet over gesproken is.
Ged. Staten deelen mede, dat voot
het diens .jaar 1922 in de kosten van
den keuringsdienst van waren door
de gemeente moet worden betaald
een bedrag van f 462.73.
De Minister van Onderwijs deelt
mede, dat de gevraagde maentiging
tol uitbreiding van de bijzondere
sdhool te Krabbendam niet kan wor
den verleend.
In het deSJetreifend schrijven stelt
de Minister voor de twee lokalen uit
te breiden.
De heer Slot merkt op dat dit voor
stel niet kan worden opgevolgd, wijl
oir knoeiwerk is. Als de sc-ioo opjie
ner en B. en W. meenen dat er een
derde lokaai bijgebouwd moet wor
den, kan de Min.ster niet anders
oordeelen.
De Voorzitter acht Het ook het
beste om een derde lokaai te bouwen
doüi de gemeente is wel be.angheb-
bende, doc.i het S-nooJbestUiur meer;
dus wij kunnen aiwacaten wat he.
sc.ioclOestuur meldt naar aanleiding
vmi dit ook door hun ontvaargen
sciirijven.
Hierna doet de Voorzitter mede-
deeling dat de ophaaldienst is gere
geld en om de 14 d gen over hei g»
iieele dorp zal werken.
Spr. deelt mede dat de H. O., die
van t 14400 reeds gebracht was op
t 14000 nu, wijl er een abuis in
cfe telling was geslopen, gesteld kan
worden op 1' 1200J.
Verder dat het Hoofd der school
praejsohe bezwaren heeft om de
sdnociaagen te beperken van Maan
dag tot en met Vrijdag. Vooral, om
dat de lesuren der onderwijzers en
onderwijzeiessen, oie cursussen vol
gen boi.en de gemeente g.s.enl zijm
op Woensdag- en Za.erua^miJdag.
Vermeerdering van hondenbelas
ting is n.et mogelijk, wijl de klassen
reeds eenigsz.ns zijn gewijzigd en
reeos op peil gebracht.
In overleg met den directeur dér
gasiab.iek zal voortaan de rekening
aier gas.abriek meer gesp-c-i'ieeeiü
worden aangeboden.
Door B. en W. is als architect aan
gewezen voor den bouw van de nieu
we O. L, School de Weer Leijen te
Bergen.
Een nieuwe verordening op üe
heffing en inning der schooige.den
wordt hierna behlandeld en aangeno
men,
B. en W. stellen voor voor het jaar
1923 ten behoeve van de gemeente eer
kasgeldleening aan te gaan groot
f 10.000 tegen ten hoogste 6 pCt.. als
mede een kasgeld leen ing voor het gas
bedrijf groot 20000 tegen ten hoog-
ste 6 pCt.
Voorzitter deelt mede dat een geld-
leening ten behoeve van de gemeent6
noodig is; wijl gevreesd wordt dat de
ontvangsten niet geregeld zullen kun
nen komen.
De heer Gufker deelt mee. dat het
gasbedrijf een geldleening aangaat in
hoofdzaak om voor den winter steen
kolen aan te schaffen en omdat steeds
verschillende betalingen moeten s»e-
schieden.
Voorzitter deelt mede dat. het kas
geld is verbruikt om den ovenhouw te
voldoen.
Overeenkomstig het advies der gas
eommissie stellen B. en W. voor met
ingang van 1 Januari 1923 den gas-
priis met 1 cent per kub. M. te vermin-
deren, en aizoo te brengen op 15 eent
voor gas geleverd over den gewonen
meter, 16 cent voor gas over den munt
gasmeter en 12 cent voor motorgas.
Voorts wordt voorgesteld op het
meerdere verbruik in de maanden Jan.
Febr„ Maart, en April boven de over
eenkomstige maanden van het jaar
1921 een reductie op den gasprqs te ge
ven van 7 cent per kub. M.
De verbruikers, die na die maanden
in 1921 zijn aangesloten zullen eerst
50 kub. M. moeten gebruiken alvorens
voor reductie in aanmerking te kun
nen komen.
De heer Slot zou gaarne een andere
regeling willen zien.
De slechtste klanten in 1921 genie
ten nu de meeste voordeelen.
Terwijl de toen goede verhruikers
geen profqt hebben. Hq noemt dit een
groote tegenstrijdigheid.
Voorzitter gevoelt de billijkheid van
het idee van den heer Slot, doch dit
systeem is van den zomer gehandhaafd
en heeft succes opgeleverd, daarom
willen wq het nu ook de wintermaan
den probeeren.
De heer Nannes betoogt dat het idee
Slot alleen dan uitvoerbaar is als de
gasverbruikers in klassen verdeeld
worden.
Na eenige besprekingen zegt de
Voorzitter toe nog eens met den direc
teur te spreken over de mogelijkheid
of er een billijker regeling te treffen is
Als leden der gascomi.sie moeten
aftreden de heeren C. Nannes en VV.
Gutker.
Beiden worden herbenoemd.
Op voorstel van B. en W. wordt het
salaris van den doodgraver van 35
op 20 gebracht.
Bq de rondvraag stelt de beer Slot
de vraag waarom on de agenda niet
geplaatst is benoeming: Ambtenaar ter
Secretarie.
De Voorzitter deelt mede dat dit
beuoort tot de competentie van B. en
W.
Wijl de gemeente echter over volon
tairs kan beschikken, acht men een
oproep nog niet zoo noodig.
De heer Gutker wijsi op den ver
waarloosden toegangsweg bij de haan.
Voorzitter doet toezegging verbete
ring aan te brengen.
De heer Molenaar wijst op het ge
vaar dat er in schuilt Klassificatie der
gemeenten; speciaal voor kleine en
plattelandsgemeenten.
Men krijgt daardoor het gevaar dat
men moeilijk personeel zal kinnen krij
gen; wijl het met zich brengt vershfil
tering der'positie van de ambtenaren.
Voorzitter: ik ben het volkomen met
u eens.
Er zal wel een gemeenschappelijke
actie geschieden, om d't tegen te gaan
Er is ook reeds plaatselijk vergaderd
met den heer Cuperu? van Krabben
dam, de arbeidersorganisatie, den heer
Van Baar, Warmenhuizen, Voorzitter
der Hanze en den heer Knijnenburg.
onderwijs en uit de besprekingen is
gebleken dat het leven te platti lande,
niet minder duur is d n de steden.
Wijl de rondvraag niets meer ople
vert wordt met een woord van dank
de vergadering gesloten.
Lichtbeeldenavond. Woensdag
avond hadden wq bet genoegen ons
reisje naar Indiê voort te zetten. Onze
gids, de Weleerwaarde heer Bik. kane
laan der Parochie kweet zich op voor
treffelijke wijze van zijn geheel belang
looze opgevatte taak. om ons te mt-rs
waardigheden en schoonheden, die wij
op onzen tocht ontmoetten of passeer
den, te leeren kennen. »n alles «at
ZijnEerwaarde dacht, dat ons inn in
teresseeren gaf hjj tekst en uitleg
't Was wederom een gen. volle,
maar voor alles leerzame avona.
Zoo'n avond strekt niet alleen int
ontwikkeling van onze aarurii. -kun
dige kennis, maar vermeerdert n-
ze sympathie voor het Patronaat-w- rk
en dit werk beperkt zich ni-t a l "n
tot de jeugd, maar stelt zich «uk n-n
doel en dit liet Zijn Eerwaarde in /.i n
sittwoord duidelijk uitkomen, out»1:--
keling en beschaving te brengen lan
dt ouderen.
Naar aanleiding van eeu cm. j en-
berichtje betreffende de laatstgeb n
liehtbeeldenavoitd in het Patin, i n.
svaariu abusievelijk vermeid -t uni tut
de kapelaan optrad als e.\(ii-l
deelde de kapelaan nude, lat ui
t.aast zqn Priester-zijn, er geen zan ,e
op na hield; dat hij in de drie |aar t l
voor het Patronaat heeft geoaan ge
schiedde steeds geheel belangloos,
slechts eenmaal had hq als spreker
voor de R. K. Kiesvereeuigiug honora
rium ontvangen. Het betreft hier n
zetfout, de zetter had u.l. „exploitant"
voor „explicateur" gelezen! Red.
Moge het zqnEerwaarde gegeven zijn
nog vele jaren zijn I te krachten t(
wijden aan het Patronaatswerk, dat is
daar zijn wq van overtuigd de
wensch van al onze Parochianen!
f i'i