KIRKLIJSTEN. HANDEL EN MARKT. Noor*1 H^Hsch Tweede P'»d Zatep*a4 ?8 December 199X IN EN OM ALKMAAR. Vöór da begrootinss-debatfen IV. Alvorens de Hoofdstukken der Uit gaven te bespreken, willen wij op nog enkele interessante Inkomstenposten wijzen. Het interessante van den post bui tengewone ontvangsten „Aandeel uit- keering Oorlogswinstbelasting ter be strijding van buitengewone uitgaven" is daarin gelegen, dat er in 't geheel. géén post voor geraamd staat! B, en W. schijnen zich derhalve niet te vleien met de hoop, dat de gemeente Alkmaar uit de laatste uitkeering der O.-W. belasting nog een sommetje in de wacht zal kunnen sleepen. 't Zal dus geheel en al een buiten kansje yoor het dienstjaar 1923 zijn, wanneer or voor Alkmaar nog iets van terecht komt. Maar hoe kon Mr. Leesberg dan laatst bü de behandeling van het werk verschaffingsvraagstuk er op zinspe len, dat de regeering aan onze gemeen te een aandeel uit de laatste uitkeering der genoemde belasting „misschien wel eens zou kunnen onthouden", wanneer Alkmaar zich bij de vaststelling der Iconen in werkverschaffing zoo „roy aal" gedroeg? Intusschen: wij gelooven niet, dat wij het kansje op uitkeering zoo erg pessimistisch behoeven te beschouwen: in zijn laatste schrijven aan het ge meentebestuur aangaande de loonen in werkverschaffing zegt de Minister van Arbeid toch zélf, dat Alkmaar er fi- oantieel niet best voorstaat, en overi gens 't is in Den Haag toch wel be kend, dat we hier (laat de Raad eens 'n beetje ondeugend zijn) een braaf college van B. en W. hebben. Onder buitengewone Inkomsten vin den we voorts geen post uitgetrokken voor „bijdrage in de koaten van werk verschaffing"; beteekent dit, dat B. en W. bü de opmaking der begrooting op geen steun van Ryk en Provincie rekenden? Dan zal ook in dit opzicht indien althans het jongste raadsbesluit van kracht biyft de begrooting in de praktijk méé moeten vallen. Of heeft men vanaf dan aanvang, de oventueele bijdragen van Rijk en Pro vincie willen beschouwen als in min dering te brengen op „Onvoorziene Uitgaven"? ■Uit den inleidingsbrief tot de. be- grouting blijkt» dat li. w. than.6 den lyd gekomen achten om de onkosten yoor werkverschaffing niet langer uit buitengewone inkomsten t6 bestrijden, doch het daartoe noodige willen putten uit „Onvoorziene uitgaven"; in het algemeen meet men het streven naar geleidelijke normalisatie van ons ge meentelijk finantieel leven ten zeerste 'oeluichen, en het getuigt dan ook van ,rjjs beleid, wanneer B. en W. voor uit gaven cis deze steeds trager willen oenen; 't is echter de vraag, of juist *rn opzichte van de werkverschaf itiys.iosten en juist nu de tijd da&r is om op ééns met het tot op heden ge volgde systeem te breken. Re.eds zagen wq in een ander artikel de mogelijkheid onder het oog, voorals nog zoolang de ergste werkloosheid duurt voor een zeker deel van deze kosten te leenen. Zal dit trouwens ook niet noodig blyken? Er blijkt onder „Onvoorziene" een post ad 25.090 voor werkver schaffing gedacht te zijn (het restant van wat de Raad alreeds voor werk verschaffing bestemde?) Wanneer we nu'heel braaf zijn, de looonen des ministers en daarmede te kens ock de subsidie van Rijk en Pro vincie aanvaarden, dan zullen wij voor 25.900 plus 25 püt. van dit bedrag, 'S tezamen 31.250 werk kunnen ver schaffen. Zal dit voor hèèl den in 1923 vol genden crisistijd voldoende blijken? Wanneer we onze berekening in bo venbedoeld ander artikel nagaan, dan moeten we vreezen. Thans zetten we ons te kluiven aan Ie weliswaar beknabbelde, maa? tcefe toss: vette brökjSs der uitgaven- oosten. De jaarwedden van burgemeester, secretaris en ontvanger laten wy met eerbiedigen schroom passeeren, over tuigd als wy ervan zün, dat deze brok jes uit den schotel niet te vet genoemd mogen worden, in aanmerking geno men de te bekleeden functie, èn het feit, dat jarenlang dergelyke functie's xl te schraal beloond zyn. Om vervolgens aan te vallen op. „presentiegelden leden van den Raad 3200." (vorig jaar eveneens f 8200 en in 1921: 2408). Daarby doen wy tevens een greep naar„jaarwedden der Wethou ders.... f 6000. Men versta ons goed: We willen niet beweren, dat een zethouder, die zyn taak consciëntieus opvat, met 2000 per jaar te rijkelijk beloond zou zijn (wy weten, dat het wethouderschap héél veel van den persoon vordert!), noch ook, dat een Raadslid, die werk maakt van zyn lidmaatschap, ook buiten de raadsver gadering, zichzelf met 8 per zitting als een late D, W.-er zou hebben te be schouwen. Maar=- wé hebben het reeds vroeger oetoogu er dient een goed voorbeeld gegeven te worden, aan ambtenaren en werklieden, die binnenkort hun vacantietoeslag gaan missen en (wat we in de huidige omstandigheden in- tussehen niet zoo heel erg vinden) et telijke uren langer zullen moeten gaan arbeiden. Omwille der bezuiniging. Doch waar het gemeenteperso- neel zich deze onprettigheden in naam der bezuiniging getroosten moet daar zou het voorzeker een goeden in druk maken, wanneer ook de gemeen tebazen eens voor zichzelf bet voor beeld van eenige bezuiniging gaven. Overigens zouden wij onderscheid willen maken tusschen wethoudersjaar wedden en presentiegelden van raads leden. Hoewel zoowel 't wethouders- als het raadslidmaatschap de vervulling be- teekenen van een politieke (eervolle) functie, den persoon direkt of indirekt door de kiezers opgedragen-zoo heeft het wethouderschap voorzeker toch méér van een werkfunctie, welke be taald moet worden, dan het radslid maatschap. En daarom, 't zou wenschelijk zijn, dat ook de wethouders eigener be weging iets van hun jaarwedde wil den laten vallen, doch met meer récht mag verlangd worden, dat de raadsleden hun presentiegeld verlagen. o 1. AiietuQogsten. jkunnen nog dat dan doen met Ik weet wel, - dat ook door de /oneindig volmaakten God, die om Burgemeester Wendelaar in de politiek, Naar wij vernemen zal de heer Mr. W. C. Wendelaar, burge meester van Alkmaar, zich bij de komende 5'.a.en verkiezingen laten candideeren door den Vrijheids bond, en wèl in de plaats van Mr. w. C. Bosman, die geen nieu we candidatuur wenscht te aan vaarden. eHt kan niet ontkend worden, dat de burgemeester door deze daad zijn standpunt boven de par tijen" wel een ietsje prijs geeft. LEZING BR. FREDERIK VAN EDEN. Gisterenavond werd in de groote Harmonie-zaal, welke voor deze ge legenheid geheel met toehoorders gevuld was. door Dr. Frederik van Eden een lezing gehouden, met als onderwerp: Mijn overgang tot de R. K. Kerk. De voorzitter vg,n den Dioc. R. K. Vereeniging van Bijzondere Onder wijzers. de heer Ammcrdorffer opent de vergadering, heet alle aanwezigen welkom en constateert dat het be wijs geleverd is door de talrijke op komst, dat de Bioo. Vereen, goed gedaan heeft door deze lezing open baar te doen zyn en voor ieder toe gankelijk te stellen, alsmede door de keuze van den sprek-,**. Hierna verkrijgt Lr. F ederik varxj Eden het woord o.n yAoh in dezen voege uit te laten: Beminde geloofsgenowten. Het is voor mij een aangename aanhef te kunnen zeggen: beminde geloofsgenooten. Ik had ze vroe ger niet, nu heb ik ze wel en ik heb ze lief. Het is wel duidelijk wat ge wensobt van mij te hooren: hoe ik van het donkere land van ongeloof gekomen ben m uw land van zon en lioht. Mijn tocht naar uw land is geen tocht geweest over ijs van één nacht Ik heb er jaren over gedaan en het is niet gegaan na een pijnlijken strijd, maar onmerkbaar zacht. Ik voel mij als een thuiskomendie zwer ver. Het eigenaardige wat mij tot spreken brengt is, dat ik een kost baren schat gevonden heb. Ik eisch van u dat ge beginnen moet met mij te vertrouwen, dat, wat ik u zeg volkomen uit mijn hart komt. Liefst had Ik aan deze zaak geen ruchtbaarheid gegeven Het is een intieme zaak tusschen God en mijzelve. Ik mag echter niet zwijgen, omdat ik eon stem van God in mij hoor. Een der schoon ste dingen die ik in de R. K. Kerk gevonden heb is het verirouwen in mijn oprechtheid, waar ik levens lang ondervonden heb dat dit niet steeds het geval was. Ik geef nu het ver. rouwen dat ik genoten heb in onbeperkte mate terug, en leg u inijn diepste we zen bloot Ge begrijpt wél dat ieder onzer in de Christelijke gemeenschap een taak te vervullen heeft; er zijn er die moeten spreken omdat God hen toegerust heeft met de gave van het woord. Het geloof is niet iets van e©n eenzame van den enkeling, inaar het is gegrond op fjaambqorigheid, anderen moeten en mogen weten wat in ons omgaat. Het was voor mij een van de eer ste en mooiste ervaringen dat men in de R. K. gemeenschap niet schroomt voor zijn Godsdienstig ge voel uit te komen. En nu moge men zeggen dat dit soms wel eens ge vaar tot, profanatie kan geven, ik heb ondervonden, dat dit toch. niet het geval is. Ik was 7 jaar student, maar noch onder mijn aocadomie-, noch onder mijn kringgenooten heb ik ooit de trouw en de liefde gevonden die my in de R. K. gemeenschap: ten deel viel. Ik beu geweest in oen klooster waar jonge missionarissen opgeleid werden tot een vrijwillig martelaar schap. Ik heb ze gezien: jong 5 spoelsoh en toch volkomen (vervuld nnjh vroomheid en. liefde tof den protestantsehe zending uitstekend werk wordt gedaan, maar hef Pro testantisme biedt ons niet die vas te majest/euze eenheid van het R. K. Geloof. In alle Kath. Kerken en dat zijn er duizenden, over de hee3# wereld, wordt op een gelijk uur het zelfde Offer opgedragen aan God eu alle geloovigen zijn één in verzuchtingen Ik heb pas in de Roomsoh Katho lieke Kerk lemen bidden. Het niet waardeeren van het gebed is een van de voornaamste beletselen voor den niet-Katholiek voor zijn over gang tot die Kerk, en zonder g-''»ed kan men niet die diepe ziele-een heid bezitten die da Katholieken kenmerkt. Wij moeten bedenken dat onzie Goddelijke Meester ons wel geleerd heeft het geb d in de afzondering, maar ook dat aan de tafel, dat is het gezamenlijks. Eerst toen ik Katholiek werd, heb ik de waarde hier van begrepen. Liefde en geloof mod er zijn en zonder deze twee is geen beke-ring mogelijk. Be onloochenbare werking van het gebed begreep ik ais -zalfsuggestie, en dat alles zie ik nu anders, ik v'ndt het niet meer kinderachtig als ik jong en oud Onze Vaders en Weesgegroeten zie b dden. Het is een dwaze aanmatiging te meenen, dat wij terstond die gepaste gewijde woorden zouden kunnen v'n- den die noodig zijn on ons tot God te richten, en daarom naeim ik ook geen aaustoot meer aan h©t formu lier gebed. Het eenige waar ik mij nog wel eens aan erger, dat is liet af to vlug b'dden van gebeden. Bij mij moet alles zoo langzaam gebeden worden, dat het geheeï in mij kan doordringen en ik geheel in het gebed kan opgaan. Ik heb het oog zeker niet dicht voor sómmige dingen die men kin derlijk moge noemen, maar ik meen geen recht te hebben daarop critiek fe kunnen uitoefenen, oindat ik als pas opgenomen® in den se oof der Moederkerk daardoor ondankbaar zou zijn. Niets is in deze wereld volmaakt, dan alleen de schepping, die alles omvat. Paulus zegt. dat een weinigje ken nis van God verwijdert, maai' veel kennis voort tot God. Do kerk is niet reactionair, zij heeft gevoeld, dat het niet ging om liet aardsehe voordeel, als dat alles moest gepaard gaan met achteruit gang voor de ziel. Wat de vruchten zijn.van de z.g. wetenschap en ma terialisme hebben we kunnen zien en ondervinden we nog steeds, aan de gevolgen van den oorlog 'en als daaruit nog iets terecht kómt, dan zal het zijn, dank zij de Kerk. Jaren lang heb ik gemaond, dat wij niet mochten gelooven oo ge- zag, maar ik ben yan dje meaning teruggekomen. Het zelfde gebeurt toch ook in de wetenschap en het gezag der kerk is oneindig veel grooter. Boor het lioht der genade, dat in ons doordringt gaan wij ons aan die genade onderwerpen en nemen in ons op het geloof. Toen ik in de R. K. Kerk kwam, heb ik pas ondervonden welk ver schil er was tusschen het volgen van een H. Mis al» toeschouwer en als geloovige. Een H. Mis is altijd mooi, eiken dag, en al ziet men ze eiken dag ze blijft haar schoonheid behouden. Toen ik jaren geleden in Bazel in oogetiblikken van droefgeestig heid Gods hiuis opzocht, belandde ik in een kerk, maar liet was een leege kerk, zonder altaar, zonder kruisbeeld, zonder iets van al liet schoone der R. K. Kerken, het was me toen reeds een lichaam zon der ziel! In ai mijn werk is een stijgende behoefte merkbaar aan een kerk met liturgie. Het Pro.esrantiame he.ft veel goeds gedaan als critiek, maar de afschei ding zelf heeft hen geen baat ge geven. In de R. K. Kerken spreekt de liturgie een taal die alle woer den ver te boven gaat. Dó lYS-arde van üiize woorden is slechts gebrekkig, men kan er niet alle gevoelens door uitdrukken en deze aanvulling verkrijgt de iR. K. Kerk door haar liturgie, de gebrui ken, die het verhavendste weergeven Dat de Protestanten de (Eucharis tie verwerpen, is oorzaak van hun verdeeidhe.d. De gedachte aan Jezus en de dood gaan samen, ik was er steeds van vervuld, maar de wezenlijkheid ons geleden heeft en zich kruisigen liet? Be ontkenning van de Godheid van Christus is tot nog steeds het motief geweest van alle protestanten en moderirsten, maar wie Hem lief heeft, moet Hem- vertrouwen en ook gelooven. Ik onderwerp mij aan hef gezag der Kerk, op grond van de eigen woorden van Christus. Het hinderde mij wel pens als de geloovige® zich zélve gingen be- sehu!d:gen (de biecht, Red.) van d'ngen, die wij hen, volgens onze onpervlakk'ge meening, toch niet zoo kwaad zouden kunnen nemen. Maar nu begrijp ik, dat dit noodiff is en de verhouding voi'-onen weer geeft tusschen de Goddelijk© vol maaktheid en de mensehelijke zon d:gheid. Tk heb een grooten schat gekre gen, en hem med» te dee'en aan an der-ui is mijn grootste iro ef, waar mede ik mij tot u gericht heb. Ik dank u voor uw aandacht en vraag het mij te vergeven als mijn woord te zwak geweest is om door te dringen tot uw hart. (Applaus.) Hierna wordt gepauzeerd. Na de pauze draagt Br. Freder k van Eeden een serie eigen gedich ten voor. die door hem geschreven werden na zijn overgang tot de R K Kerk. Ademlooze stilte heerschte in de zaal, terwijl Br van Eeden met zeer veel gevoel en oprechtheid zijn gedichten, zooveel oii.boezemin- gen van een ziel, die zich tot haar schepper, den Ailer' oogsten, Almaeh- tigen God richt, voordroeg. En na ejk gedicut kondigde het applaus der menigte aan, hoezeer de wóórden van Dr. van Eeden insloegen. De heer Ammerdorfter spreekt yer voigens den heer Dr. van Eeden toe en drukt den wensch uit, dat God hém moge gebruiken als werk tuig om anderen tot. de Lichtstad, be brengen. (Applaus.) DE LOONEN IN WERKVER SCHAFFING. Naar wii vernemen heeft de Mi nister van Arbeid, bij wien de bur gemeester gister ter audiëntie gé- weest is, om als nog een hoogere Rijkssubsidie voor die werkver schaffing en tevens een hoogei loon voor de tewerkgestelden te verkrijgen, den burgemeester me degedeeld, dat Z.Exc. vasthoudt, aan zijn besluit zooms wij dat gis teren reeds publiceerden. TE WATER. Hedenmorgen geraakte de melk wagen met bussen en flesschen vari den heer Nijsen, die, den Kool tüiii inrijdende, uit moest wijken voor een jongen, te water. De hr. N. kon de wagen niet meer hou den met het bekende gevolg. Dank zij toeschietende hulp wiist men den wagen en bussen weer op het droge te brengen. Het is voor den heer N. een leeiiike schad epos aangezien een der oussen nog geheel gevuld met melk was en de andere drie gedeél tefijk. DRANKWET. B. en W. brengen ter algemeene ken nis, dat by hun college is ingekomen een verzoek van G. Timmer, wonende alhier, om verlof tot den verkoop van alcoholvrijen drank, in de gelagkamer van perceel Sint Annastraat. wijk C nr. 23. Binnen twee weken na dagteeke- uing dezes, kan ieder tegen het ver- leenen van het verlof, schriftelijk be zwaren by hun college inbrengen. GESLAAGD. Onze oud-stadgenoot, de heer S. El- te, thans leeraar te Zwolle, slaagde gis ter te Amsterdam voor het examen Geschiedenis M. O. WEDEKSPANNIGHEID. Tegen drie personen werd door de politie, terzake wederspannigheid, pro ces-verbaal opgemaakt» AVONTURIERSTER. Een minderjarig meisje, dat in Bei der werd aangetroffen en te Bgvërfiik woont, is door de «ddsficaê politie voqt éérder transport naar Alkmaar gebracht. 2y is door de zorg der Poli tie alhier weder onder de ouderlijke macht teruggesteld. RIJWIEL VERMIST. Door een inwoner dezer gemeente is by de politie aangifte gedaan van de vermissing van zijn rijwiel, dat hy on beheerd en niet afgesloten voor zyn woning had neergezet. VERDUISTERING. Door een alhier wonend winkelier is bij de politie aangifte gedaan, terzake vau Christus &tond voor mij niet vel(iuistering, gepleegd door een per- vast. Mijn ergste dwaling komt voor in een mijneir werken, waarin ik Jezus beschouwde als ©en Literaire schepping. Het is een grofheid, ©en beleed ging, waar ik mij nu voor schaam. Geen protestant heeft mij kunnen doen gevoelen die wezenlijke God heid en de menschheid van Jezus. Ik heb dat geloof alleen verkre gen door de leer der Katholieke Kerk. Ten slotte heb ik de gren&elooze onzinnig.,e,d ingezien teoorijeieno er het wezen van Jezus, opvdat ik de wonderbare werking dei' gienade op mij heb laten ingaan. Wij tnogen onze moeder aan haai' graf zieker niet wantrouwen cn uitschelde®, hoeveel te minder soon, die bij hem als knecht in dienst was. SCHOORSTEENBRANDJE. Donderdagnacht brak een schoor steenbrandje uit in een perceel, staan de in de Bloeinstraat en bewoond door D., welk brandje bijtijds met eenige emmers water kon worden gobhiseht. OPEN IN GNIEUWE ZAAK. Hedenavond opent de heer F, Pos- thunia in het perceel Lindelaan 21 een drogisterij, welke zaak in deze volk rijke buurt zeer zeker in een lang gevoelde behoefte voorziet. Dank zij den goeden architeetoni- schen smaaic van den bouwkundige J. Th. van Veen te Bergen, is net perceel, oorheen een z.g. stil huis. omgebouwd tot- een moderne zaak, welke iu allé opzichten \cldoel. Dt vriendelijke gevel, voorzien van glas in lood met drogisten-attributen, vraagt dadelijk de aandacht, terwijl de win kel zelf door de lichte vreftint waar in het gehoduen is, een alleraangc- nnamslen indruk maakt. De fa. van Veen en Doorenbosrh te Bergen beeft dan ook alle eer van haar werk. De heer Posthuma heeft voor, een uitgerbeide sorteering di-ogjslerijen e.d. gezorgd, zoodat men niet licht teleur gesteld zal worden, doordat men een of ander artikel niet. zal kunnen be komen. Als bijzonderheid zij nog vermeld, dat deze week een poedermortier gé- etaieerd wordt, dateerende uil het steé- nen tijdperk Wij wenschen den heer Posthuma veel succes in zijn nieuwe zaak EGMONB AAN ZEE. Zo. 7 uur de Vroegmis, half 10 de Hoogmis, 2 uur Vespers met Rozenh.. daarna gelegenheid otn te biechten tof 8 uur. Ma. Hoogfeest van Kerstmis, om 5 uur de Nachtmis, daarna de 2e H. Mis, om half 10 de Hoogmis, 2 uur de plechtige Vespers daarna gel. om te biechten tot 5 uur. Bi. 2e Kerstdag, dag van devo-tie 7 uur de Vroegmis, half 10 de Hoog mis, 2 uur Vespers met Rozenh. Wo. de H. Mis bij de Eerw. Zus ters, 7 uur Lof ter eere van den H. Joseph. Do. 8 uur de H. Mis, 's middags van 5—6 oefening van het H. Uur. Vr. 8 uur H. Mis. Za. 8 uur H. Mis van 3—5 en van 6—8 uur bieohthooren. HEILOO. Zo. 7 uur voor Willem Som broek half 9 tot intentie, 10 uur voor de parochie, geen Cat,, half 3 Con gregatie der H. Familie inannenafd., voor allen toegankelijk, daarna gel. om te biechten, 7 uur Lof met Roz. Ma. 5 uur voor de parochie, half 7 voor Adr anus Koppes, 7 uur vooi' Antonius v. d. Steen, 9 uur voor Her manus Meijer, had 10 voor Joannes Bern. Buiteman, 10 uur Eeuwige Me morie, half 3 plechtige Vespers,' waarna biechthooren tol 5 uur. Bi. 7 uur voor Maria Dijkman, wed. Bakker, half 9 tot intentie, 10 uur voor Jacob Verduin en Wil- lieimina Kuis, half 3 Vespers met Rozenhoedje. Wo. 7 uur voor Adriana Mole naar—Bruijns. 8 uur yoor Mattheus van Veen. Do. 7 uur voor Helena Zonneveld Hoxlenberg, lid van het Genootschap van het H. Hart, 8 uur voor overl. fam. de Waard. Vr. 7 uur voor Geertruida Kla ver—Hoogland. 8 uur voor overl. fam. Loeff—Reijnders. Za. 7 uur voor Willibroi'dus Duin meijer. Op Kapel half 9 tot zekere intentie. Van 4 uur af bieohthooren 7 uur Marialof. Cat. gewoon, behalve Ma. en DL GASTRIC UM. Zo. 7 uur Vroegmis, 10 uur Hoog mis, 1 uur Gat., 2 uur oefening voor de leden van de B rde Orde daarna H. Familie, vervolgens .Lof. Ma. Hoogfeest van Kerstmis, 5 uur plechtige Nachtmis, 6 en half 7 H. Mis, half 9 en 9 uur stille H.H» Missen, half 10 Hoogmis, 2 uur plechtige Vespers. Na de Hoogmis tot 12 uur gel. om te biechten. Bi. feestdag van den H. Stephanus 7 uur Vroegmis. 10 uur Hoogmis, 2 uur Lof. Overige dagen de H.H. Missen om 7, 8 en half 9 uur. Za. van 4—8 uur biechthooren haif 7 Lof ter eere van Maria. HEERHUGOWAARDt (H. Hart.) Zo. half 8 voor 'P eter Beers, half 9 voor de parochie, 10 uur voor Wilhelmus en Marie Zweekhorst half 3 Lof en Rozenh. Na het Txof biechthooren to 8 uur. Ma. Hoogieest van Kerstmis, 5 uur de Nachtmis voor A. F. van der Burg en M. van Zutphen. 6 uur voor overl. fam. de Goede Hruin, half 7 vooi overl. fam» Groen Koopman, half 8 voof faïoGutÊ 8 'dur V30Ï Maai tje Doodeman hvr. van P. Blom, half 9 voor overl. fam. Groen—Belis. 10 uur voor overl. fam. Ursem—Groot. Half 3 Lof met. feestpredikatie daarna bieenti.ooren. Di. 2e Kerstdag half 8 voor de leden van den R. K. Volksbond, hajf 9 voor Shno n Tesselaar, 10 uur voor overl. fam. Overiootn— Koopman, half 3 Lof en Rozenh. Wo. half 8 voor Petrus S.oop en Cath. Smit, tia.f 9 voor Neeltje We ver wed. van KL Kieft. Do. half 8 voor Engeltje Groot half 9 voor Clasina Rietveld—Tim mer, Na de H. Mis van half 9 wordt de Kinderzegen gegeven. Vr. haif 8 voor Geertruida Pouw Heemskerk, half 9 v. P. v. d.. Hulst. Za. half 8 voor Mar.a Kolenberg en overi. fam., half 9 voor Cornelia Wessel ng. Van 4—8 uur biechthoo ren, 7 uur Lof met Rozenhoedje. RINNEGOM. Zo. half 8 voor de parochie. 10 uur voor G. Apejuoorn en G. Scheer man, 2 uur Vespers met Roz. Na dé Hoogmis en Vespers biecutl:oor..n. Ma. Hoogfeest van Kerstmis, 5 uur Nachtmis voor de Parochie, 6 uur voor W. Zuurbier, half 7 v, de oven. fam. Abbo, 9 uur voor G. Gaarthuis. 'half 10 v-oor W. Ad miraal, 10 'uur plechtige Hoogmis v. C. Apeldoorn—de (Waard. Schaaleol- lectevoor de sieraden der kerk. Na de H M's Aha. Derte Órda A O ft DA. a K VEREEN JlüMiSütBObW JST. Wn.IJBRORü". Wegens KL :u niet Maandag, maar Woensdag 27 Bee. van 78 uui Voorschotbank. 'Br.sdag 26 Dec.'s namiddags half één Rep, Mannenkoor ft. li. Volksbond. Trite'! 3d Dec.: 'ontribntb lvlslin .en: l5 uur Afd Meubelmaker». 5fi uur Afd l! - iwvaknrbt'ide-t. 56 uur Afd Melaalbewerkers. fi7 uur AM Tahit werkers. 78 uur Afd Bakker*. 78 uur Afd Fabrieksarbeiders. K7 uur Afd OndprsteunintrdondA 7Pling 'Olieman en Haker 7h. 9 uur Transporiartwidera. 89 uur Afd Kleermakers» 8—9 uur „V A F C". 'iltinsen 5—6 uut Ard Snaarka» 67 uur Afd. Bibli©' h "et 78 uur Bureau van Ariwidireeht. 66 uur opcaai voor lid Wed.- «teun R K. (ten'rale Ziekenkas »,*- ook R K. Goflp. Levensverz. „Concor dia" ATTENTIE De Bib]iolheek is jederen Zaterdag lan 67 uur en niet van 7—half 8^ 2 uur pl. Vespers met feestpredika tie. Na Hoogmis en Vesp. biechth Bi. 2e Kerstdag, feestdag van den H. Stephanus. dag van devotie. De H.H. Missen half 8 voor G. Boendermaker en Gr. Kabel, 10 uur Hoogmis voor P. de Wit en A. Pol 2 uur Vespers met Rozenh. Wo. half 8 voor N. Beuker, half 9 voor E. de Waard—Noort Do. half 8 voor de leden van het Retra. tewerk, half 7 Lof met Roz Vr. half 8 voor G. de Wit—Zuur bier. Van 4—7 uur biechthooren. Za. half 8 voor de overl. fam. Leek. Van 3—8 uur biechthooren. Zo. a,s. half 8 voor G. Levering. Deze week elders de H.H, M.ssen: Zond. voor M. van Dam—Baart en overi. kind. Dinsd. voor de lev. leden van den Lev. Rozenkrans. Woensd. voor de overl. leden van den Lev. Rozenkrans. Dond. voor M. Noort—Oorneiisse. Vrijd* v. A. Straathof—Noort.. Zat. voor da Z»Eerw. Pastoor A. Breems. URSEM. Zo. half 8 voor de Parochie, 10 uur voor Elisabeth Koppes en overl fam.. half 2 Cat», half 3 Vespers, Van 5—8 uur biechthooren. Ma. 6 uur voor de Parochie, 2e H. Mis voor Georgius Stam en overi. fam., 3e H. Mis voor Cornells Schaap en Geertje Knijn. half 9 voor Jacob en Gerrit Koster, 9 uur voor Joanna v. Diepen, aalt 10 voor Jan Schilder, half 3 Vesper» Van 58 uur bieohthooren. Di. half 8 voor overt, fam. Groot en Kaandorp 10 uur voor Aagje en Niesje Kuijper half 3 Lof. WO. 7 uur voor TneoJorus Kaan dorp, 8 uur voor Jo.ian Stam. Do. 7 uur voor overt, fam. Sijs en Sengers. 8 uur voor Aafje Groot en Ne&ltje Nieuvveboer. Vr. 7 uur voor Tncolora Peere boom, 8 uur Voor Jan Koemeester en Trijntje Steur. ALKMAAR, 23 Dec Botermarkt Hoogste f 1.20, mddeil f 1.15laagste fl.10. Aanvoer 1075 kop. Eieren f 111250 per 100 stuks. PROtTBNDIML NIEUWS. BERGEN. BERGEN. Gunstig beschikt. Op een verzoek van den R. K. Volks bond alhier, om de straatlantaarns jn den nacht van 24 op 25 December a.s. tot 6 uur in den morgen te laten branden, is gunstig beschikt Herbenoemd. In de dezer da gen gehouden vergaderingen zijn tot poldermeester benoemd: yan de Vereeniging vin Polders ea Ohidgecciueraé iandêii, de heer Jn. Duin;* van den Oudburgerpoidcr de heer Jb. Swaan Jbz. Sr. van den Zuurvenspolder de heer Jb. Swaan Jbz. Sr., van den Danilaiiderpoider de heer Jb. van Reenen. van den Sluispoider, de heer Jb. Schut te Alkmaar. Van den Pniiiate nschen pol der. de heer W. Swaan Hz®., van den Noorder Reeker- en Mangeq.o.ütr, de heer Jb. de Wit; van den Zuider en Midden Reekerpolder de heer K, SChuijt. Aanbesteding. Voor het ver lichten der gewone onderhoudswer ken aan de diverse gemeentegehou- wen z'y'n voor 1923 aangewezen: voor het timmerwerk C. Noort; metselwerK J. Hou ten bos; se..itder- werk N. Weyersstucauoorsvvern C. Dames; looagieterswerk j. G. Dei ver; wagenmaker..werk C. Broer.jes. Le vering van brandstoffen J. den Das. Hei smidswerk zal onder de sme den worden verdeeld, evenais iiet voorgaand jaaar. Aiwijkiug toegestaan. Door den Inspecteur van de Volksgezond heid, aideeling Drankbestnjoiny is ten aanzien van de concertzaal, oehoo- ren.de bij de Rustende Jager alhier, at- wiiking toegestaan van de eisChen nu; betrekking tot toetreding van licht en lucht, onder voorwaarde dat niet een verandering zal worden aan gebracht, waardoor de besiaande ge legenheid tot toetreding va® buiten lucht zoude worden verminderd en dait de lokaliteit uitsluitend bij' kunst 'jl-W wordt oéblwiikt.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1922 | | pagina 5