KIRKLIJSTEN.
HANDEL EN MARKT.
Noor*1 H^Hsch
Tweede P'»d
Zatep*a4 ?8 December 199X
IN EN OM ALKMAAR.
Vöór da begrootinss-debatfen
IV.
Alvorens de Hoofdstukken der Uit
gaven te bespreken, willen wij op nog
enkele interessante Inkomstenposten
wijzen.
Het interessante van den post bui
tengewone ontvangsten „Aandeel uit-
keering Oorlogswinstbelasting ter be
strijding van buitengewone uitgaven"
is daarin gelegen, dat er in 't geheel.
géén post voor geraamd staat!
B, en W. schijnen zich derhalve niet
te vleien met de hoop, dat de gemeente
Alkmaar uit de laatste uitkeering der
O.-W. belasting nog een sommetje in
de wacht zal kunnen sleepen.
't Zal dus geheel en al een buiten
kansje yoor het dienstjaar 1923 zijn,
wanneer or voor Alkmaar nog iets van
terecht komt.
Maar hoe kon Mr. Leesberg dan
laatst bü de behandeling van het werk
verschaffingsvraagstuk er op zinspe
len, dat de regeering aan onze gemeen
te een aandeel uit de laatste uitkeering
der genoemde belasting „misschien wel
eens zou kunnen onthouden", wanneer
Alkmaar zich bij de vaststelling der
Iconen in werkverschaffing zoo „roy
aal" gedroeg?
Intusschen: wij gelooven niet, dat
wij het kansje op uitkeering zoo erg
pessimistisch behoeven te beschouwen:
in zijn laatste schrijven aan het ge
meentebestuur aangaande de loonen in
werkverschaffing zegt de Minister van
Arbeid toch zélf, dat Alkmaar er fi-
oantieel niet best voorstaat, en overi
gens 't is in Den Haag toch wel be
kend, dat we hier (laat de Raad eens
'n beetje ondeugend zijn) een braaf
college van B. en W. hebben.
Onder buitengewone Inkomsten vin
den we voorts geen post uitgetrokken
voor „bijdrage in de koaten van werk
verschaffing"; beteekent dit, dat B.
en W. bü de opmaking der begrooting
op geen steun van Ryk en Provincie
rekenden?
Dan zal ook in dit opzicht indien
althans het jongste raadsbesluit van
kracht biyft de begrooting in de
praktijk méé moeten vallen.
Of heeft men vanaf dan aanvang, de
oventueele bijdragen van Rijk en Pro
vincie willen beschouwen als in min
dering te brengen op „Onvoorziene
Uitgaven"?
■Uit den inleidingsbrief tot de. be-
grouting blijkt» dat li. w. than.6 den
lyd gekomen achten om de onkosten
yoor werkverschaffing niet langer uit
buitengewone inkomsten t6 bestrijden,
doch het daartoe noodige willen putten
uit „Onvoorziene uitgaven"; in het
algemeen meet men het streven naar
geleidelijke normalisatie van ons ge
meentelijk finantieel leven ten zeerste
'oeluichen, en het getuigt dan ook van
,rjjs beleid, wanneer B. en W. voor uit
gaven cis deze steeds trager willen
oenen; 't is echter de vraag, of
juist *rn opzichte van de werkverschaf
itiys.iosten en juist nu de tijd da&r is
om op ééns met het tot op heden ge
volgde systeem te breken.
Re.eds zagen wq in een ander artikel
de mogelijkheid onder het oog, voorals
nog zoolang de ergste werkloosheid
duurt voor een zeker deel van deze
kosten te leenen.
Zal dit trouwens ook niet noodig
blyken? Er blijkt onder „Onvoorziene"
een post ad 25.090 voor werkver
schaffing gedacht te zijn (het restant
van wat de Raad alreeds voor werk
verschaffing bestemde?)
Wanneer we nu'heel braaf zijn, de
looonen des ministers en daarmede te
kens ock de subsidie van Rijk en Pro
vincie aanvaarden, dan zullen wij voor
25.900 plus 25 püt. van dit bedrag,
'S tezamen 31.250 werk kunnen ver
schaffen.
Zal dit voor hèèl den in 1923 vol
genden crisistijd voldoende blijken?
Wanneer we onze berekening in bo
venbedoeld ander artikel nagaan, dan
moeten we vreezen.
Thans zetten we ons te kluiven aan
Ie weliswaar beknabbelde, maa? tcefe
toss: vette brökjSs der uitgaven-
oosten.
De jaarwedden van burgemeester,
secretaris en ontvanger laten wy met
eerbiedigen schroom passeeren, over
tuigd als wy ervan zün, dat deze brok
jes uit den schotel niet te vet genoemd
mogen worden, in aanmerking geno
men de te bekleeden functie, èn het
feit, dat jarenlang dergelyke functie's
xl te schraal beloond zyn.
Om vervolgens aan te vallen op.
„presentiegelden leden van den Raad
3200." (vorig jaar eveneens
f 8200 en in 1921: 2408).
Daarby doen wy tevens een greep
naar„jaarwedden der Wethou
ders.... f 6000.
Men versta ons goed:
We willen niet beweren, dat een
zethouder, die zyn taak consciëntieus
opvat, met 2000 per jaar te rijkelijk
beloond zou zijn (wy weten, dat het
wethouderschap héél veel van den
persoon vordert!), noch ook, dat
een Raadslid, die werk maakt van zyn
lidmaatschap, ook buiten de raadsver
gadering, zichzelf met 8 per zitting
als een late D, W.-er zou hebben te be
schouwen.
Maar=- wé hebben het reeds vroeger
oetoogu er dient een goed voorbeeld
gegeven te worden, aan ambtenaren
en werklieden, die binnenkort hun
vacantietoeslag gaan missen en (wat
we in de huidige omstandigheden in-
tussehen niet zoo heel erg vinden) et
telijke uren langer zullen moeten gaan
arbeiden.
Omwille der bezuiniging.
Doch waar het gemeenteperso-
neel zich deze onprettigheden in naam
der bezuiniging getroosten moet
daar zou het voorzeker een goeden in
druk maken, wanneer ook de gemeen
tebazen eens voor zichzelf bet voor
beeld van eenige bezuiniging gaven.
Overigens zouden wij onderscheid
willen maken tusschen wethoudersjaar
wedden en presentiegelden van raads
leden.
Hoewel zoowel 't wethouders- als het
raadslidmaatschap de vervulling be-
teekenen van een politieke (eervolle)
functie, den persoon direkt of indirekt
door de kiezers opgedragen-zoo heeft
het wethouderschap voorzeker toch
méér van een werkfunctie, welke be
taald moet worden, dan het radslid
maatschap.
En daarom, 't zou wenschelijk
zijn, dat ook de wethouders eigener be
weging iets van hun jaarwedde wil
den laten vallen, doch met meer
récht mag verlangd worden, dat de
raadsleden hun presentiegeld verlagen.
o
1.
AiietuQogsten. jkunnen nog dat dan doen met
Ik weet wel, - dat ook door de /oneindig volmaakten God, die om
Burgemeester Wendelaar in de
politiek,
Naar wij vernemen zal de heer
Mr. W. C. Wendelaar, burge
meester van Alkmaar, zich bij de
komende 5'.a.en verkiezingen laten
candideeren door den Vrijheids
bond, en wèl in de plaats van
Mr. w. C. Bosman, die geen nieu
we candidatuur wenscht te aan
vaarden.
eHt kan niet ontkend worden,
dat de burgemeester door deze
daad zijn standpunt boven de par
tijen" wel een ietsje prijs geeft.
LEZING BR. FREDERIK
VAN EDEN.
Gisterenavond werd in de groote
Harmonie-zaal, welke voor deze ge
legenheid geheel met toehoorders
gevuld was. door Dr. Frederik van
Eden een lezing gehouden, met als
onderwerp: Mijn overgang tot de
R. K. Kerk.
De voorzitter vg,n den Dioc. R. K.
Vereeniging van Bijzondere Onder
wijzers. de heer Ammcrdorffer opent
de vergadering, heet alle aanwezigen
welkom en constateert dat het be
wijs geleverd is door de talrijke op
komst, dat de Bioo. Vereen, goed
gedaan heeft door deze lezing open
baar te doen zyn en voor ieder toe
gankelijk te stellen, alsmede door de
keuze van den sprek-,**.
Hierna verkrijgt Lr. F ederik varxj
Eden het woord o.n yAoh in dezen
voege uit te laten:
Beminde geloofsgenowten.
Het is voor mij een aangename
aanhef te kunnen zeggen: beminde
geloofsgenooten. Ik had ze vroe
ger niet, nu heb ik ze wel en ik
heb ze lief.
Het is wel duidelijk wat ge
wensobt van mij te hooren: hoe ik
van het donkere land van ongeloof
gekomen ben m uw land van zon
en lioht.
Mijn tocht naar uw land is geen
tocht geweest over ijs van één nacht
Ik heb er jaren over gedaan en het
is niet gegaan na een pijnlijken
strijd, maar onmerkbaar zacht. Ik
voel mij als een thuiskomendie zwer
ver. Het eigenaardige wat mij tot
spreken brengt is, dat ik een kost
baren schat gevonden heb.
Ik eisch van u dat ge beginnen
moet met mij te vertrouwen, dat,
wat ik u zeg volkomen uit mijn
hart komt. Liefst had Ik aan deze
zaak geen ruchtbaarheid gegeven
Het is een intieme zaak tusschen
God en mijzelve. Ik mag echter niet
zwijgen, omdat ik eon stem van
God in mij hoor. Een der schoon
ste dingen die ik in de R. K. Kerk
gevonden heb is het verirouwen in
mijn oprechtheid, waar ik levens
lang ondervonden heb dat dit niet
steeds het geval was.
Ik geef nu het ver. rouwen dat ik
genoten heb in onbeperkte mate
terug, en leg u inijn diepste we
zen bloot
Ge begrijpt wél dat ieder onzer
in de Christelijke gemeenschap een
taak te vervullen heeft; er zijn er
die moeten spreken omdat God hen
toegerust heeft met de gave van
het woord.
Het geloof is niet iets van e©n
eenzame van den enkeling, inaar
het is gegrond op fjaambqorigheid,
anderen moeten en mogen weten wat
in ons omgaat.
Het was voor mij een van de eer
ste en mooiste ervaringen dat men
in de R. K. gemeenschap niet
schroomt voor zijn Godsdienstig ge
voel uit te komen. En nu moge men
zeggen dat dit soms wel eens ge
vaar tot, profanatie kan geven, ik
heb ondervonden, dat dit toch. niet
het geval is.
Ik was 7 jaar student, maar noch
onder mijn aocadomie-, noch onder
mijn kringgenooten heb ik ooit de
trouw en de liefde gevonden die
my in de R. K. gemeenschap: ten
deel viel.
Ik beu geweest in oen klooster
waar jonge missionarissen opgeleid
werden tot een vrijwillig martelaar
schap. Ik heb ze gezien: jong
5 spoelsoh en toch volkomen (vervuld
nnjh vroomheid en. liefde tof den
protestantsehe zending uitstekend
werk wordt gedaan, maar hef Pro
testantisme biedt ons niet die vas
te majest/euze eenheid van het R.
K. Geloof.
In alle Kath. Kerken en dat zijn
er duizenden, over de hee3# wereld,
wordt op een gelijk uur het zelfde
Offer opgedragen aan God eu alle
geloovigen zijn één in verzuchtingen
Ik heb pas in de Roomsoh Katho
lieke Kerk lemen bidden. Het niet
waardeeren van het gebed is een
van de voornaamste beletselen voor
den niet-Katholiek voor zijn over
gang tot die Kerk, en zonder g-''»ed
kan men niet die diepe ziele-een
heid bezitten die da Katholieken
kenmerkt.
Wij moeten bedenken dat onzie
Goddelijke Meester ons wel geleerd
heeft het geb d in de afzondering,
maar ook dat aan de tafel, dat is
het gezamenlijks.
Eerst toen ik Katholiek werd, heb
ik de waarde hier van begrepen.
Liefde en geloof mod er zijn en
zonder deze twee is geen beke-ring
mogelijk.
Be onloochenbare werking van het
gebed begreep ik ais -zalfsuggestie,
en dat alles zie ik nu anders, ik
v'ndt het niet meer kinderachtig als
ik jong en oud Onze Vaders en
Weesgegroeten zie b dden.
Het is een dwaze aanmatiging te
meenen, dat wij terstond die gepaste
gewijde woorden zouden kunnen v'n-
den die noodig zijn on ons tot God
te richten, en daarom naeim ik ook
geen aaustoot meer aan h©t formu
lier gebed.
Het eenige waar ik mij nog wel
eens aan erger, dat is liet af to
vlug b'dden van gebeden.
Bij mij moet alles zoo langzaam
gebeden worden, dat het geheeï in
mij kan doordringen en ik geheel
in het gebed kan opgaan.
Ik heb het oog zeker niet dicht
voor sómmige dingen die men kin
derlijk moge noemen, maar ik meen
geen recht te hebben daarop critiek
fe kunnen uitoefenen, oindat ik als
pas opgenomen® in den se oof der
Moederkerk daardoor ondankbaar
zou zijn.
Niets is in deze wereld volmaakt,
dan alleen de schepping, die alles
omvat.
Paulus zegt. dat een weinigje ken
nis van God verwijdert, maai' veel
kennis voort tot God.
Do kerk is niet reactionair, zij
heeft gevoeld, dat het niet ging om
liet aardsehe voordeel, als dat alles
moest gepaard gaan met achteruit
gang voor de ziel. Wat de vruchten
zijn.van de z.g. wetenschap en ma
terialisme hebben we kunnen zien
en ondervinden we nog steeds, aan
de gevolgen van den oorlog 'en als
daaruit nog iets terecht kómt, dan
zal het zijn, dank zij de Kerk.
Jaren lang heb ik gemaond, dat
wij niet mochten gelooven oo ge-
zag, maar ik ben yan dje meaning
teruggekomen. Het zelfde gebeurt
toch ook in de wetenschap en het
gezag der kerk is oneindig veel
grooter.
Boor het lioht der genade, dat
in ons doordringt gaan wij ons aan
die genade onderwerpen en nemen
in ons op het geloof.
Toen ik in de R. K. Kerk kwam,
heb ik pas ondervonden welk ver
schil er was tusschen het volgen
van een H. Mis al» toeschouwer en
als geloovige.
Een H. Mis is altijd mooi, eiken
dag, en al ziet men ze eiken dag
ze blijft haar schoonheid behouden.
Toen ik jaren geleden in Bazel
in oogetiblikken van droefgeestig
heid Gods hiuis opzocht, belandde
ik in een kerk, maar liet was een
leege kerk, zonder altaar, zonder
kruisbeeld, zonder iets van al liet
schoone der R. K. Kerken, het was
me toen reeds een lichaam zon
der ziel!
In ai mijn werk is een stijgende
behoefte merkbaar aan een kerk
met liturgie.
Het Pro.esrantiame he.ft veel goeds
gedaan als critiek, maar de afschei
ding zelf heeft hen geen baat ge
geven.
In de R. K. Kerken spreekt
de liturgie een taal die alle woer
den ver te boven gaat.
Dó lYS-arde van üiize woorden is
slechts gebrekkig, men kan er niet
alle gevoelens door uitdrukken en
deze aanvulling verkrijgt de iR. K.
Kerk door haar liturgie, de gebrui
ken, die het verhavendste weergeven
Dat de Protestanten de (Eucharis
tie verwerpen, is oorzaak van hun
verdeeidhe.d.
De gedachte aan Jezus en de
dood gaan samen, ik was er steeds
van vervuld, maar de wezenlijkheid
ons geleden heeft en zich kruisigen
liet?
Be ontkenning van de Godheid
van Christus is tot nog steeds het
motief geweest van alle protestanten
en moderirsten, maar wie Hem lief
heeft, moet Hem- vertrouwen en
ook gelooven.
Ik onderwerp mij aan hef gezag
der Kerk, op grond van de eigen
woorden van Christus.
Het hinderde mij wel pens als
de geloovige® zich zélve gingen be-
sehu!d:gen (de biecht, Red.) van
d'ngen, die wij hen, volgens onze
onpervlakk'ge meening, toch niet
zoo kwaad zouden kunnen nemen.
Maar nu begrijp ik, dat dit noodiff
is en de verhouding voi'-onen weer
geeft tusschen de Goddelijk© vol
maaktheid en de mensehelijke zon
d:gheid.
Tk heb een grooten schat gekre
gen, en hem med» te dee'en aan an
der-ui is mijn grootste iro ef, waar
mede ik mij tot u gericht heb.
Ik dank u voor uw aandacht en
vraag het mij te vergeven als mijn
woord te zwak geweest is om door
te dringen tot uw hart. (Applaus.)
Hierna wordt gepauzeerd.
Na de pauze draagt Br. Freder k
van Eeden een serie eigen gedich
ten voor. die door hem geschreven
werden na zijn overgang tot de R
K Kerk.
Ademlooze stilte heerschte in de
zaal, terwijl Br van Eeden met
zeer veel gevoel en oprechtheid
zijn gedichten, zooveel oii.boezemin-
gen van een ziel, die zich tot haar
schepper, den Ailer' oogsten, Almaeh-
tigen God richt, voordroeg.
En na ejk gedicut kondigde het
applaus der menigte aan, hoezeer
de wóórden van Dr. van Eeden
insloegen.
De heer Ammerdorfter spreekt yer
voigens den heer Dr. van Eeden
toe en drukt den wensch uit, dat
God hém moge gebruiken als werk
tuig om anderen tot. de Lichtstad,
be brengen. (Applaus.)
DE LOONEN IN WERKVER
SCHAFFING.
Naar wii vernemen heeft de Mi
nister van Arbeid, bij wien de bur
gemeester gister ter audiëntie gé-
weest is, om als nog een hoogere
Rijkssubsidie voor die werkver
schaffing en tevens een hoogei
loon voor de tewerkgestelden te
verkrijgen, den burgemeester me
degedeeld, dat Z.Exc. vasthoudt,
aan zijn besluit zooms wij dat gis
teren reeds publiceerden.
TE WATER.
Hedenmorgen geraakte de melk
wagen met bussen en flesschen
vari den heer Nijsen, die, den Kool
tüiii inrijdende, uit moest wijken
voor een jongen, te water. De hr.
N. kon de wagen niet meer hou
den met het bekende gevolg.
Dank zij toeschietende hulp
wiist men den wagen en bussen
weer op het droge te brengen.
Het is voor den heer N. een
leeiiike schad epos aangezien een
der oussen nog geheel gevuld met
melk was en de andere drie gedeél
tefijk.
DRANKWET.
B. en W. brengen ter algemeene ken
nis, dat by hun college is ingekomen
een verzoek van G. Timmer, wonende
alhier, om verlof tot den verkoop van
alcoholvrijen drank, in de gelagkamer
van perceel Sint Annastraat. wijk C
nr. 23.
Binnen twee weken na dagteeke-
uing dezes, kan ieder tegen het ver-
leenen van het verlof, schriftelijk be
zwaren by hun college inbrengen.
GESLAAGD.
Onze oud-stadgenoot, de heer S. El-
te, thans leeraar te Zwolle, slaagde gis
ter te Amsterdam voor het examen
Geschiedenis M. O.
WEDEKSPANNIGHEID.
Tegen drie personen werd door de
politie, terzake wederspannigheid, pro
ces-verbaal opgemaakt»
AVONTURIERSTER.
Een minderjarig meisje, dat in Bei
der werd aangetroffen en te Bgvërfiik
woont, is door de «ddsficaê politie
voqt éérder transport naar Alkmaar
gebracht. 2y is door de zorg der Poli
tie alhier weder onder de ouderlijke
macht teruggesteld.
RIJWIEL VERMIST.
Door een inwoner dezer gemeente is
by de politie aangifte gedaan van de
vermissing van zijn rijwiel, dat hy on
beheerd en niet afgesloten voor zyn
woning had neergezet.
VERDUISTERING.
Door een alhier wonend winkelier is
bij de politie aangifte gedaan, terzake
vau Christus &tond voor mij niet vel(iuistering, gepleegd door een per-
vast.
Mijn ergste dwaling komt voor
in een mijneir werken, waarin ik
Jezus beschouwde als ©en Literaire
schepping. Het is een grofheid, ©en
beleed ging, waar ik mij nu voor
schaam.
Geen protestant heeft mij kunnen
doen gevoelen die wezenlijke God
heid en de menschheid van Jezus.
Ik heb dat geloof alleen verkre
gen door de leer der Katholieke
Kerk.
Ten slotte heb ik de gren&elooze
onzinnig.,e,d ingezien teoorijeieno er
het wezen van Jezus, opvdat ik de
wonderbare werking dei' gienade op
mij heb laten ingaan.
Wij tnogen onze moeder aan
haai' graf zieker niet wantrouwen
cn uitschelde®, hoeveel te minder
soon, die bij hem als knecht in dienst
was.
SCHOORSTEENBRANDJE.
Donderdagnacht brak een schoor
steenbrandje uit in een perceel, staan
de in de Bloeinstraat en bewoond door
D., welk brandje bijtijds met eenige
emmers water kon worden gobhiseht.
OPEN IN GNIEUWE ZAAK.
Hedenavond opent de heer F, Pos-
thunia in het perceel Lindelaan 21 een
drogisterij, welke zaak in deze volk
rijke buurt zeer zeker in een lang
gevoelde behoefte voorziet.
Dank zij den goeden architeetoni-
schen smaaic van den bouwkundige
J. Th. van Veen te Bergen, is net
perceel, oorheen een z.g. stil huis.
omgebouwd tot- een moderne zaak,
welke iu allé opzichten \cldoel. Dt
vriendelijke gevel, voorzien van glas
in lood met drogisten-attributen, vraagt
dadelijk de aandacht, terwijl de win
kel zelf door de lichte vreftint waar
in het gehoduen is, een alleraangc-
nnamslen indruk maakt. De fa. van
Veen en Doorenbosrh te Bergen beeft
dan ook alle eer van haar werk.
De heer Posthuma heeft voor, een
uitgerbeide sorteering di-ogjslerijen e.d.
gezorgd, zoodat men niet licht teleur
gesteld zal worden, doordat men een
of ander artikel niet. zal kunnen be
komen.
Als bijzonderheid zij nog vermeld,
dat deze week een poedermortier gé-
etaieerd wordt, dateerende uil het steé-
nen tijdperk
Wij wenschen den heer Posthuma
veel succes in zijn nieuwe zaak
EGMONB AAN ZEE.
Zo. 7 uur de Vroegmis, half 10
de Hoogmis, 2 uur Vespers met
Rozenh.. daarna gelegenheid otn te
biechten tof 8 uur.
Ma. Hoogfeest van Kerstmis, om
5 uur de Nachtmis, daarna de 2e
H. Mis, om half 10 de Hoogmis,
2 uur de plechtige Vespers daarna
gel. om te biechten tot 5 uur.
Bi. 2e Kerstdag, dag van devo-tie
7 uur de Vroegmis, half 10 de Hoog
mis, 2 uur Vespers met Rozenh.
Wo. de H. Mis bij de Eerw. Zus
ters, 7 uur Lof ter eere van den
H. Joseph.
Do. 8 uur de H. Mis, 's middags
van 5—6 oefening van het H. Uur.
Vr. 8 uur H. Mis.
Za. 8 uur H. Mis van 3—5 en
van 6—8 uur bieohthooren.
HEILOO.
Zo. 7 uur voor Willem Som broek
half 9 tot intentie, 10 uur voor de
parochie, geen Cat,, half 3 Con
gregatie der H. Familie inannenafd.,
voor allen toegankelijk, daarna gel.
om te biechten, 7 uur Lof met Roz.
Ma. 5 uur voor de parochie, half
7 voor Adr anus Koppes, 7 uur vooi'
Antonius v. d. Steen, 9 uur voor Her
manus Meijer, had 10 voor Joannes
Bern. Buiteman, 10 uur Eeuwige Me
morie, half 3 plechtige Vespers,'
waarna biechthooren tol 5 uur.
Bi. 7 uur voor Maria Dijkman,
wed. Bakker, half 9 tot intentie, 10
uur voor Jacob Verduin en Wil-
lieimina Kuis, half 3 Vespers met
Rozenhoedje.
Wo. 7 uur voor Adriana Mole
naar—Bruijns. 8 uur yoor Mattheus
van Veen.
Do. 7 uur voor Helena Zonneveld
Hoxlenberg, lid van het Genootschap
van het H. Hart, 8 uur voor overl.
fam. de Waard.
Vr. 7 uur voor Geertruida Kla
ver—Hoogland. 8 uur voor overl.
fam. Loeff—Reijnders.
Za. 7 uur voor Willibroi'dus Duin
meijer. Op Kapel half 9 tot zekere
intentie. Van 4 uur af bieohthooren
7 uur Marialof.
Cat. gewoon, behalve Ma. en DL
GASTRIC UM.
Zo. 7 uur Vroegmis, 10 uur Hoog
mis, 1 uur Gat., 2 uur oefening
voor de leden van de B rde Orde
daarna H. Familie, vervolgens .Lof.
Ma. Hoogfeest van Kerstmis, 5 uur
plechtige Nachtmis, 6 en half 7
H. Mis, half 9 en 9 uur stille
H.H» Missen, half 10 Hoogmis, 2
uur plechtige Vespers.
Na de Hoogmis tot 12 uur gel. om
te biechten.
Bi. feestdag van den H. Stephanus
7 uur Vroegmis. 10 uur Hoogmis,
2 uur Lof.
Overige dagen de H.H. Missen om
7, 8 en half 9 uur.
Za. van 4—8 uur biechthooren
haif 7 Lof ter eere van Maria.
HEERHUGOWAARDt
(H. Hart.)
Zo. half 8 voor 'P eter Beers,
half 9 voor de parochie, 10 uur
voor Wilhelmus en Marie Zweekhorst
half 3 Lof en Rozenh. Na het
Txof biechthooren to 8 uur.
Ma. Hoogieest van Kerstmis, 5
uur de Nachtmis voor A. F. van
der Burg en M. van Zutphen. 6
uur voor overl. fam. de Goede
Hruin, half 7 vooi overl. fam» Groen
Koopman, half 8 voof faïoGutÊ
8 'dur V30Ï Maai tje Doodeman hvr.
van P. Blom, half 9 voor overl.
fam. Groen—Belis. 10 uur voor
overl. fam. Ursem—Groot.
Half 3 Lof met. feestpredikatie
daarna bieenti.ooren.
Di. 2e Kerstdag half 8 voor de
leden van den R. K. Volksbond,
hajf 9 voor Shno n Tesselaar, 10
uur voor overl. fam. Overiootn—
Koopman, half 3 Lof en Rozenh.
Wo. half 8 voor Petrus S.oop en
Cath. Smit, tia.f 9 voor Neeltje We
ver wed. van KL Kieft.
Do. half 8 voor Engeltje Groot
half 9 voor Clasina Rietveld—Tim
mer, Na de H. Mis van half 9 wordt
de Kinderzegen gegeven.
Vr. haif 8 voor Geertruida Pouw
Heemskerk, half 9 v. P. v. d.. Hulst.
Za. half 8 voor Mar.a Kolenberg
en overi. fam., half 9 voor Cornelia
Wessel ng. Van 4—8 uur biechthoo
ren, 7 uur Lof met Rozenhoedje.
RINNEGOM.
Zo. half 8 voor de parochie. 10
uur voor G. Apejuoorn en G. Scheer
man, 2 uur Vespers met Roz. Na dé
Hoogmis en Vespers biecutl:oor..n.
Ma. Hoogfeest van Kerstmis, 5
uur Nachtmis voor de Parochie, 6
uur voor W. Zuurbier, half 7 v,
de oven. fam. Abbo, 9 uur voor
G. Gaarthuis. 'half 10 v-oor W. Ad
miraal, 10 'uur plechtige Hoogmis v.
C. Apeldoorn—de (Waard. Schaaleol-
lectevoor de sieraden der kerk. Na
de H M's Aha. Derte Órda
A O ft DA.
a K VEREEN JlüMiSütBObW
JST. Wn.IJBRORü".
Wegens KL :u niet Maandag, maar
Woensdag 27 Bee. van 78 uui
Voorschotbank.
'Br.sdag 26 Dec.'s namiddags half één
Rep, Mannenkoor ft. li. Volksbond.
Trite'! 3d Dec.:
'ontribntb lvlslin .en:
l5 uur Afd Meubelmaker».
5fi uur Afd l! - iwvaknrbt'ide-t.
56 uur Afd Melaalbewerkers.
fi7 uur AM Tahit werkers.
78 uur Afd Bakker*.
78 uur Afd Fabrieksarbeiders.
K7 uur Afd OndprsteunintrdondA
7Pling 'Olieman en Haker
7h. 9 uur Transporiartwidera.
89 uur Afd Kleermakers»
8—9 uur „V A F C".
'iltinsen
5—6 uut Ard Snaarka»
67 uur Afd. Bibli©' h "et
78 uur Bureau van Ariwidireeht.
66 uur opcaai voor lid Wed.-
«teun R K. (ten'rale Ziekenkas »,*-
ook R K. Goflp. Levensverz. „Concor
dia"
ATTENTIE
De Bib]iolheek is jederen Zaterdag
lan 67 uur en niet van 7—half 8^
2 uur pl. Vespers met feestpredika
tie. Na Hoogmis en Vesp. biechth
Bi. 2e Kerstdag, feestdag van
den H. Stephanus. dag van devotie.
De H.H. Missen half 8 voor G.
Boendermaker en Gr. Kabel, 10 uur
Hoogmis voor P. de Wit en A. Pol
2 uur Vespers met Rozenh.
Wo. half 8 voor N. Beuker, half
9 voor E. de Waard—Noort
Do. half 8 voor de leden van
het Retra. tewerk, half 7 Lof met Roz
Vr. half 8 voor G. de Wit—Zuur
bier. Van 4—7 uur biechthooren.
Za. half 8 voor de overl. fam.
Leek. Van 3—8 uur biechthooren.
Zo. a,s. half 8 voor G. Levering.
Deze week elders de H.H, M.ssen:
Zond. voor M. van Dam—Baart
en overi. kind.
Dinsd. voor de lev. leden van den
Lev. Rozenkrans.
Woensd. voor de overl. leden van
den Lev. Rozenkrans.
Dond. voor M. Noort—Oorneiisse.
Vrijd* v. A. Straathof—Noort..
Zat. voor da Z»Eerw. Pastoor
A. Breems.
URSEM.
Zo. half 8 voor de Parochie, 10
uur voor Elisabeth Koppes en overl
fam.. half 2 Cat», half 3 Vespers,
Van 5—8 uur biechthooren.
Ma. 6 uur voor de Parochie, 2e
H. Mis voor Georgius Stam en
overi. fam., 3e H. Mis voor Cornells
Schaap en Geertje Knijn. half 9
voor Jacob en Gerrit Koster, 9
uur voor Joanna v. Diepen, aalt 10
voor Jan Schilder, half 3 Vesper»
Van 58 uur bieohthooren.
Di. half 8 voor overt, fam. Groot
en Kaandorp 10 uur voor Aagje
en Niesje Kuijper half 3 Lof.
WO. 7 uur voor TneoJorus Kaan
dorp, 8 uur voor Jo.ian Stam.
Do. 7 uur voor overt, fam. Sijs
en Sengers. 8 uur voor Aafje Groot
en Ne<je Nieuvveboer.
Vr. 7 uur voor Tncolora Peere
boom, 8 uur Voor Jan Koemeester
en Trijntje Steur.
ALKMAAR, 23 Dec Botermarkt
Hoogste f 1.20, mddeil f 1.15laagste
fl.10. Aanvoer 1075 kop.
Eieren f 111250 per 100 stuks.
PROtTBNDIML NIEUWS.
BERGEN.
BERGEN. Gunstig beschikt. Op
een verzoek van den R. K. Volks
bond alhier, om de straatlantaarns jn
den nacht van 24 op 25 December
a.s. tot 6 uur in den morgen te laten
branden, is gunstig beschikt
Herbenoemd. In de dezer da
gen gehouden vergaderingen zijn tot
poldermeester benoemd:
yan de Vereeniging vin Polders ea
Ohidgecciueraé iandêii, de heer Jn.
Duin;* van den Oudburgerpoidcr de
heer Jb. Swaan Jbz. Sr. van den
Zuurvenspolder de heer Jb. Swaan
Jbz. Sr., van den Danilaiiderpoider
de heer Jb. van Reenen. van den
Sluispoider, de heer Jb. Schut te
Alkmaar. Van den Pniiiate nschen pol
der. de heer W. Swaan Hz®., van den
Noorder Reeker- en Mangeq.o.ütr,
de heer Jb. de Wit; van den Zuider
en Midden Reekerpolder de heer K,
SChuijt.
Aanbesteding. Voor het ver
lichten der gewone onderhoudswer
ken aan de diverse gemeentegehou-
wen z'y'n voor 1923 aangewezen:
voor het timmerwerk C. Noort;
metselwerK J. Hou ten bos; se..itder-
werk N. Weyersstucauoorsvvern C.
Dames; looagieterswerk j. G. Dei ver;
wagenmaker..werk C. Broer.jes. Le
vering van brandstoffen J. den Das.
Hei smidswerk zal onder de sme
den worden verdeeld, evenais iiet
voorgaand jaaar.
Aiwijkiug toegestaan. Door
den Inspecteur van de Volksgezond
heid, aideeling Drankbestnjoiny is ten
aanzien van de concertzaal, oehoo-
ren.de bij de Rustende Jager alhier, at-
wiiking toegestaan van de eisChen
nu; betrekking tot toetreding van
licht en lucht, onder voorwaarde dat
niet een verandering zal worden aan
gebracht, waardoor de besiaande ge
legenheid tot toetreding va® buiten
lucht zoude worden verminderd en
dait de lokaliteit uitsluitend bij' kunst
'jl-W wordt oéblwiikt.