wan het 9\ •1 „Noord-Hollandsch Dagblad’* l I A-- 1 K van ge I i e- v e r k 1 ar i ng. Kerk lij sten. Swedtfibuty...» OuMIbera e ■o. e of Joh de Heer f; I Eplsiel en Evangelie - Mls-aanwüzer. £8 F ebt u ir*a 1923 4 X l K 1 arr. jozefkerk. OFFICIEEL KERK Mis: Ne derelinquaa. de der bouwen, eene voor U, eene voor Mzes, TWEEDE ZONDAG IN DE VASTEN. MAX. 1) Lucas: IX. 28M. Marcus: IX, 19. met 27 Broers: En over die woorden Pastoor: Kon het ook and es Zo. aflaat 2 [en oufed- die, als - 1 i.»: FEBRUARI den dag, Maart Z. ICHT Ctxmpelte volgent den B. Mattheüs; XVII. 1—9. Ia dien tijde nam Jezus met zich Petrus xi Jacobus en deszeH» broeder Joannes, en leidde hen afzonderlijk on eenen hoogen berg; en hij werd voor hen van gedaante veranderd. En zijn aangezicht blonk als de zon. en zijne kleederen werden wit als sneeuw En zie, hun verschenen Mozes en van den H. Jozef vooraf uur Lof ter Van I biechten. £rit ■3— w oe*, die lijnrecht ingaan tegen de bewerin gen van bet Jtandelsbl td”. „De Katholiek bij zjjn wetensctvippclifk onderzoek vo ko nen vrij; nij ia ech er niet vrij om ediijiibaar wetensch ppe ijke con dities als ware wetenschap Ie beschouwen. De nict-Kalholiek beeft ook zijn uo-pna's, mocht .er echter werkelijk een ondogma tisch pr< fessor gevonden woeden, dan bez t hij een vworreefcdat niemand hem benijden zal, namelijk de vrijheid otn te dwalen >t om de vglscbe twyfclachlige conclusies der wetenschap te beschouwen of le verkoudi- oen al» ware wetenschap. jffXTh W. Zo. half 8 en uur stelle H.H. Missen half 11 Hooguit, Onder alle H.H. Missen ALKMAAR. B UAURENT1US. Zo. hatf 7t kwart voor 8 en 9 uur de st lie H H. Missen, half 11 Hooesnh, 1 uur Leer ne, 3 uur Bijbel en Liturgie. Van 24 ge», om te komen bd-len, 6 uur lij densmeditatie, De leden van de Bt. A’.ov- »w OonoT-trafie worden a'len verwacht in het lof en de Meditatie en beeecen zi h -ta-r na naar 'iet Pa ronaat. Ooilocte voor do P ut stichting. Ma. 7 uur Ooner. vrw de meisjes. Dt. kwart voor 8 voo- de mannen. Wo. half 8 voor de vrouwen. Gedachten, iseweki bij 't lezen van ^Het Zoeklicht” op bladz 201, eerste kolom (1*. Jg Nft 14). „Ik oeioof, dat u Je goeder tiojw ia en geloof dat ook van Swedenborg, l o. v. zijn visioenen; maar daarmede staal hoi nog niet vast, dat hy zien niet vergist" Juist; een meuscri kan «ia» vergissen, kan dwalen ter goéder trouw. Dat onder vindt iedereen wel een» ooit Op geb.ed van godsdienst doorredeoeereadi zou de con clusie moeten zijn; aU God dus wil, dat wij, doler» van mensenen. Zjjn weg en wet steeds houden, Zyn leer zuiver bewareu. moei Hjj ook aan da menseden icb ge geven hebben, dat onherroepelijk bove" i.en menach uitgaat. Wat hel béwacen van Ziju woorden, net leiden op 4jj> weg aangial Wy katholieken hebben dal in dei baren Paus, den óppersten leider, leider, niet dolen-kan Op ieder gewoon menach toegepast, dus ook op den hedacteur, luidt du» die uit spraak Ik geloof, dat Joh. de Heer te goe der houw is, maar daarmede staan nog Liet vast, dat hy zich niet vergist: Ook als hjj „zjjn" opvatting van den Bybel geeft, „zijn uitleg daarin legt. Hij gaat door „Dat de innerlijke zin van de Schrift jp- TWEEDE ZONDAG IN DE SASTEN. Epistel uit den eersten brief van den B. apostel Paulus aan de Thessalonicensen; IV, 1—7. Broeders, wy bidden en smeeken u door den Heer Jezus, dat, gelijk gij van ons ont vangen hebt, hoe gy tAjet wandelen om Gode te behagen gy ook alzoo wandelt, op dat gij meer moogt toenemen. Want gjj weet, welke bevelen fk u uoor den Heer Jezus ge reven heb. Want dit ie de wil Gods, uwe heiligmaking, dat gij u onthoudt van hoere rij; dal een ieder van u wete zijn vat in hei ligheid en eere te bezitten; niet in drift vaa begeerlijkheid, gelijk de heidenen, die God niet kent.en; en du ni mand in eenigen handel zijnen broeder verdrukke of bedriege; want de Heer is een wreker van dit alles, gelijk wy u voorzegd en betuigd hebben. Wam Qbd heeft ons niet tot onzuiverheid, maar tot heiligheid geroepen, door Chris tus Jezus onsen Z_. 3e gebed bjz. 101. Cl r stopborue, 3e gebed van dag, 3e gvbt’i van don H. Albinus. MAART. Z, Henf cus. 3c gebed van dag, derde gebed blz. 101. MAART. Mis: van den Zon lag met en Evangelie van den dag. Pastoor: Omdat bq dus vóór de andere apostelen Jezus Godheid te getuigen had, verdiende bq ook vóór de anderen vzn diens goddelijke glorie getuige te zyn. Jansen: Kjjk, het drietal, dat hier Zijn verheerlijking mocht aanschou wen, moest eens ook tegenwoordig syn bij Zyn vernedering in Geth semane. Pastoor: Precies, op ben immers kon Hy meer dan op de anderen staat maken, aangezien zij boven de anderen bevoorrecht waren. De oude waarheid: van wien meer gegeven is. zal meer gekisebt wordenl Hen leidde Hij afzonderlijk op eenen hoogen berg Jansen: De berg Thabor! Pastoor: Zooals de oude overlevering getuigt! Vandaar dat het feest vaif 's Heeren gedaanteverwisseling by.de Grieken Tkaborion genoemd wordt. Op twee uur afstand ten oosten van Nazareth heft deze berg zes honderd meter boog zijn kruin in de lucht. Een bevallig en aantrek kelijk schouwspel met zyn al tijd-groene, zachtglooiende hellingen, met zyn ruinen van kerken en kapellen op de flanken, gebouwd ter ge dachtenis aan de groote gebeurtenissen, ons hier voor oogen gesteld. Daar op dien hoogen bergtop werd Hij voor hen van gedaante veran derd. Jansen: Wat hebben wy precies onder dis uitdrukking to verstaan? Pastoor: Was Jezus God* Jansen; Dat was Hy. Pastoor: En was die Godheid kennelijk in zijn gestalte, zoodat een Ieder Hem aanzag voor wat Hy was? Jansen: Dat weer nietl Pastoor: Dus werd een voortdurend mirakel verelscht om die God heid bedekt te houden onder den sluier Zqner menschheid. Op dit oogen- blik echter hield bet wonder op en straalde Gods wezen door Zyn menschheid heen, als de zon door de wolken. Secretaris: Zyn aangedicht blonk als de son en Zijn kleederen werden wit als sneeuw. Pastoor: Als echte Oosterlingen hadden de leerlingen niets schooner om iets te vergelijken, dan de zon. die eeuwige licht- en levensbron. Zyn kleederen, zegt Sint Marcus, wei den blinkende, zeer wit als sneeuw, hoedanige geen voller op aarde zoo wit maken kan Men voelt als het ware de onmacht der apostelen om in vergelijkin gen weer te geven wat hun oogen hier te aanschouwen kregen. Jansen: En zie hun verschenen Motes en Elias met Hem sprekende. Waarom juist die twee, Pastoor? Pastoor: Omdat in het Oud Verbond de wil van God, geopenbaard in de H. Schrift, „de Wet en de Profeten” genaamd werd. Hier werd do wet door Mozea, den grooten Wetgever, verzinnebeeld en de profeten door, Elias. Heel de Joodsche Godsdienst alzoo vertegenwoordigd en verpersoonlijkt in deze twee Godsmanneu Secretaris: Die zich met Hem onderhielden. Wssjaret, Pastoor? Pastoor: Sint Lucas zegt ons dit: zij bespraken 'Zijnen uitgang, rffrk Bij zou volbrengen in Jerusalem, onderhielden zich dus over Zijn bit ter lijden en toekoipatigcn dood. Welk aangrijpend onderwerp voor een gesprek! Te midjEen van'Zyn glorie hadden zy het over zyn aanstasn- de beproevingsri; op het oogenblik, dat Zijn godheid uitblonk, herin nerden zy Heft» Zijn menschheid en den Kruisweg, die Hem wachtte. Secretaris: Petsut nu nam het woord op en zeide tot Jezus: Heer, het is ons goed hier te sün.- indien Gjj wilt, toten wij Her dtig tenten beet onliekend was tot kin het tijdstip d»l de Hcere dien aan Swedenborg openbaar e en ook niemand, die niet met de geschr’ft»ii van de Nieuwe kerk bekend'is. ooit dez«a innerlijken zin zal kunnen weten of ver waan”, is een groote vergissing en aanmati ging tevens” Dal is geen klein beet ie Doch Öatzeifde zinnetje kan geschreven worden over ieder Bijbellezer, die daarin bet „zijne” zoekt en natuurlijk vindt, en ook van de groo e mannen der prolestanl- •che her vorming Dal beweren ovvt net tijdperk vóór 1500 is een groote vergissing en aanmatiging te vens Men moet wel ontzct'end slecht thuis zijn in de godgeleerde en godvruchtige schrij vers, om dat te kunnen volhouden. Ja, lorn had niet iedereen ziju Bijbel; ja, toen kou niet ieder er zijn meening in v;nden! G. an winder, waarom vonden de pro eslanten dan niet een eeuw of tien vroeger c» boekdruk kunst uil en leerden alle mensenen Irze.i De nuryver vervolgt „Er ia zeker wal goeds in uwe leer, maar dm'goede je niet bijzonder Swcdcnix>r- gioanacb en het bijzonder Swedenborgjasu- •che is niet geed Dat zou in een katholieken mond bcel juist klinken Maar nier gaat Job de Heer buiten zijn boekje Wat geeft hem bet recht om de bijbel opvatting, den bijbeluitleg van een ander „niet goed” te noemen? Is hiervan de reden omdat ze niet orercens emt mét dén zijnen, die des heeren Joh de Ht«r? Sisst die dan aL bujtcti-Bijlielsih gezag boven den Bijbel? Is zjjne opvatting dan de eenig- g«<de, de zui ver-bijbel«-tie? Hoe bewijst hij dat? Dooi zijn Innerlijke overtuiging? Die kan ter gieder trouw zijn, doch niettemin dwalen. En dat kan ook het geval zyn met zijn vjaioencir'of openbaringen o< ingevjn- gcu, die hij mogelijkerwijze daarover be-ft gehad Wat controtcerl nu de juistheid vgn de oo vrttingeu? Heeft Swedenborg het goed „n vergist ziet» J<h de Heer? Of andersom? En de anderen, die ook uit hun Bijbel om hun Bij!>el, lot een innerlijke overtuiging komen, die weer totaal anders is. als de overtuiging van Swedenborg en van Jon i de Heer beide? Ook die kunnen 1^- gcelér •rouw rijn en toch zich reegissen? Wie Lbeeft dan het ware? Wie slaat er stil, en vast te midden van al die dolenden? Waar I is daa de echte en rechte wég dci fleê- ren? In zoo n opvatting kan -h de Bijbef geen steun zijn, geen vastheid, gee*i rots' Is het wonder, dat tengevolge van die' op vatting de twijfel ontstaal by velen, of er wel ieu vali uil te richten met den Bijbel- alleen en du« geen geloof, daJ daarop steunt.1 laten varen? De Katholieken kennen de andere, ff wié eeuige uploasMig de Bijbel is Gods Woord verklaaru d<x>r nel uez^g van God. dat leeft in den Pausl „Bazuin” Douwen, eene voor U, eene voor M->zes, eene voor Elias. Pastoor; By het vermelden dier woorden van Petrus voegt Sint Mar cus er by: Petrus wist niet wat hij zeide, want alle drie waren met vreet vervuld. Zyn wóórden waren dus misplaatst, boe zoo? Peeters: Zoo juist boorde Hy den Meester met Mozee en Elias spre ken over Zyn uitgang te Jerusalem, bq voor zich had bet op die be proevingen niet begrepen, wilde op den Thabor blijven, waar het hem goed was te zyn. liever dan af te dalen naar een wereld, die Klaar stond hen als vijanden te ontvangen. Jansen: Mooi gezegd en hoogst waarschijnlijk tevens, maar onwaar schijnlijk vind ik weer, dat de apostel daar boven zoo op eens de be- noo^ligdbeden voor drie tenten klaar bad Pastoor: Men behoeft hier niet aanstonds te denken aan tenten, zoo als Cook ze voor zyn louristen aan de Njjloevera uitspant, leder jaar vierden de Joden bun Loofhuttenfeest, waarop ze ter herinnering aan het zwrrvend woestqnleven den dag doorbrachten onder een bladerdak. Klaarblijkelijk dacht Petrus aan hutten of teuten van dit eenvoudig makelij, waartoe de begroeide kruin van den Thabor alles leverde wat noodig wa*. Maar terwijl hij nog sprak, zie zoo overschaduwde hen een heldere wolft. En zie, eene stem kwam uit da wolk en zeide: Secretaris: Dezelfde woorden, die uit den hemel klonken bij den Doop van Christus ter Jortfaan: Deze is Mijn welbeminde Zoon, in wien Ik mijn welbehagen heb, hoort Hem. Pastoor: Niet lang evenwel kon bet menschelyk organisme deze bo- vepaardscyp heerlijkheid verdragen. Onderwijl de leerlingen in diepe I aanbidding en gejaagd door groote vrees op hun aangezichten lagen uitgestrekt, verdwenen Mozes en Elias, verzwond de lichte wolk en werd de Meester weer gelijkvormig aan andere menschenkindeken. Ka kon het drietal weer in de wereld terugkeeren; wat zij gezien en ge hoord hadden moest ben in bet uur der verzoeking een rijke troost en blijde heugenis blijven; bij Jenus' bloedigen Kruisweg hadden zy zich te binnen te brengen, boe zy Hem verheerlijkt gezien hadden op den Thabor. zoodat hun oogen dén glans niet verdragen konden. Jansen: Bij het afdalen van den berg, zeide Jezus nog: Spreekt nie mand van dit gezicht voordat de Zoon des menschen van den dood verrezen is. Waar was dat goed voor? Te hoeren, wat daar boven was voorgevallen, kon Jezus’ reputatie niet ander» dan voordeelig zijn. Pastoor: Toch zal Hij zonder motief zulks niet gezegd beboen. Zou den de andere negen niet afgunstig geweest zijn op bet zeer-bizonder voorrecht aan het uitverlrttren drietal te beurt gevallen. En wilde Jezus hen enons misschien niet een schoone les geven in de nederigs heid? Nederig zyn zonder verdiensten is geen kunst, zegt Sint Chrysosi tomus. Maar nederig blijven terwijl God zelf onze verdiensten erkent/ ons Zjjn gunsten en gaven acbankt, dat is de hoogste deugd, die denk baar is. En dit is lang de onbelangrijkste les uiel, dis dit volschooné Evangelie ons voor oogea uouüL is hij mer vrij om te dwalen, dus niet vrjj om onwetenscnappelijk te zijn De ondosniwtl*. he geleerde is ook vrij om onwetenschappelijk te zijn en zi|n eige.n fc 1- bace weten»< nap als Ware wetenschap uit te bazuinen Dp m echter geen vrijheid, maar losban digheid op wetenschap;>elijk gebied Trouwen* vragen wij ons eerst eens af wat is een ondogmatisch geleerde; theo e'.isrti kan zoo iemand bestaan; men kan zich zon iemand denken, maar practweh staat ieder merweh op een zeker standpunt, hi-cft ir 'er roennch eene levensbeschouwing, die irml- taat i» v»n verscnillcnde factoren, zooals op'oeding, onderwij» o ngeving etc etc. Een ondognia'iach geleerde is geen reëel n e is. tl maar een wezen,, dat a l ert beslaat» in net verstand cn de inbeelding Welk dogma bcheervctn meestal de zg oudogniMisi nc profes* oren De dogma's dal het bovennatuurlijke niet bestaan kan, dat tel womier een onmogelijkni-|d ia, dat de Kalho lieke Kerk een rein i» dec w(. e ischap en vooruHgang, etc. etc Als we dat alles sa- fT>enr»<ten komen we tot de volgende <x>n'l»- Secretaris: Een kolossaal verschil. Pastoor, tusseben het Evangelie van verleden Zondag en dat van vandaag. DAAr vinden we Ons Heer in strijd met den duivel, hier treffen wy Hem in vereeniging met Zyn Vader. Vorigen Zondag was het de hel, die tegen Hem woedde, vao- daag is het de hemel, die voor Hem opengaat. Pastoor; Waarschijnlijk is dit om ons op het hart te binden, dat indien wy op het voorbeeld van den Zaligmaker den duivel weerstaan, ook wy in de hemelacbe glorie zullen ingaan. Jansen: Is de Evangelist Mattheus de eenige, die de gedaantever wisseling vermeldt? Pastoor* Ook by Sint Lucas en Sint Marcus wordt ze gevonden 1) en van wat zy voor bijzonders hebben, willen we by den uitleg dezer won derbare episode naarstig gebruik maken. Peeters: Eerst dan maar de omstandigheden van tüd. Wanneer ge viel dit? Pastoor: Gedurende het derde, dus laatste jaar van Jezus' openhaar leven en wel naar aanleiding van deze gebeurtenis. Voor het eerst had de Meester onomwonden u>t zyn discipelen van zijn nabijen dood ge sproken: „Zie, wy gaan op naar Jeruzalem, waar de Zoon des men- sóhen aan de heidenen zal overgpleverd worden, bespot, gegeeseld en béspogen; en nadat Zy hem zullen gegeeseld hebben, zullen zij Hem dooden en ten derden dage zal Hy verrijzen.” iten ze stellig in zak en as^h? 't Was hen of de grond onder hun wankele voeten wegzonk. AjfK hadden-zy verlaten om Jezus te vol gen en nu voorzegde Hy, dat de dood Hem welhaast weg zou nemen. Wat moest er zonder herder van de schapen worden? Secretaris: Maar er werd toch bijgevoegd, dat Hy uit zijn graf her rezen zou? Pastoor: Zeker, maar men gelooft lichter aan iemands dood dan aan Iemands verrijzenis, en de eerste indruk, dien de profetie hjj hen Wekte, waa, dat Jezus ten minste voor een tijd ben aan zich zelven overliet. Dat las de Meester in hun geschokte harten en hij wilde nu den in- vioed rijk sten onder zjjn leerlingen inscherpen, did Hy wel waarlijk Gods soon was en zij gevolgelijk niets te verliezen hadden met Hem te die nen en trouw te xtlijven tot bet bitter einde toe. H# nam dut met zich. Jansen: Petrus, Joannes en Jacobus, doch waarom juist deze drie? Secretaris: Petrus buitet kijf omdat hij de eerste onder de twaalven was. Pastoor: Tot wien de Meester juist een week nadien dit gewichtig woord te zeggen had: Oij zijt Petrus en ap deze steenrots tal ik mgn berk bouwen. Secretaris: En Joannes, wijl die de meest geliefde leerling was. Pastoor: Goed, maar Jacobus dan? Denk eens na! Jacobus zou de eerste apostel zijn, die zijn bloed voor Christus te vergieten had, de eer ste martelaar van bet twaalftal. Wat wil dal zeggen: martelaar? Breers: BeSoekent: bloedgetuige! Wjj lezen in een z. g. liberale oouraot naar aanleiding der op te richten Katholieke Uni- versiteit: „De Katholiek is bij zijn weten schappelijk onderzoek niet vrij, omdat de con eltisies van zijn werenschap niet strijdig mo gen zyn met de Katholieke dogma’s”. De ipeclmre l ui ei'ulcitspiofpisoren zijn ondogmatisch dus vry, de Katholieke dogma tisch dus niet vrij”. I Nu meent de lezer zeker, dat deze liberale I wijsheid staat in een courant van een 3040 jaar geleden; maar neen, deze dogma’s uit den liberalen pruikentijd staan werkelijk in h«t „Handelsblad” van 10 Februari 1928, zegge 1 9 r Hoe is uet mogelyk! Meenen de liberalen dan nog het monopolie te hebben der weten schap, zyn ze nog niet wyzer'geworden? 1-aat zy. die zulke dwaasheden zeggen, toch eens een weinig meer kennis nemen van de leer der Katholieke Kerk; ik wed dat de schrijver van dat «tukte niet goed be grijpt wat een dogma is. leder Katholiek professor is op zuiver we tenschappelijk gebied volkomen vrij- 7x>u een wetenschappelijke conclusie met de vaste geloofspunten der Katholieke leer in botsing komen, dan blijft hjj nog vry, want niet gedwongen, maar met volle vrij heid zal h|j dan datgene kiezen wat hem het meest rationeels toeschijnt, namelijk de on feilbare leer der Kerk boven de eonclbsie v*n het feilbare en aan zoo vele dwalingen onderhevige menscheltyk verstand. Hij behoeft zijn verstand geen geweld aan te doen, integendeel hei verstand zelve zegt hem: de leer der Kerk is onfeilbaar, zy heeft eene ondervinding van 20 eeuwen en onder haar zonen die baar leer hebben be leden en verdedigd, telt zfj de grootste ge leerden van alle eeuwen, dus ik zou dwaas on onverstandig zijn die conclusie der we tenschap lx ogee t<* sle 1 n dan n.iar gezag; de wetenschap dwaalt dus in dat punt; is dus geen ware otetenschao maar schijnt het sleeht* te zijn. Hy duet dus zooals ieder vrij en weten schappelijk mensch zal doen, namelijk een zeker en vastslaand weienschapj>elyk feil var kiezen boven een feilbare conclusie dar wetenschap De Katholieke «deerde is dus vrij; ail(an Elias, met Hem sprekende. Petrus nu nam het woord op. en zeide tot Jezus Heer, het is ons goed hier te zijn; Indies Gy wüL la ten wfj hier drie tenten maken, Irene voor U, eene voor Mozes. en eene voor Elias. Terwijl hy nog sprak, zie, eene stem kwam uit de wolk, die zdde: Deze is mijn welbe minde Zoon, in wien ik mijn welbehagen heb; hoort hem. En de leerlingen dit boe rende. vielen op hunne aangezichten, en wa ren zeer bevreesd En Jezu- naderde, en raakte ben aan, en zeide bun: Staat op. en vreest niet Als zij nu bunne oogen ophie ven. zagen zij niemand, dan Jezus alleen. En als zy den berg afgingen, gebood Jezus hun, en zeide: Spreekt nietnan 1 van dit gezicht, voor dat de Zoon des menschen van den dood verrezen is. Wo 5e der 7 Wwnwiagen d e bet feest van den H. Joeef vooraf gaan. Do 7 uur Lof ter eere van het *L Sa rament. Van half 78 uur gelegen- be;d om te biechten. Vr. 6 uur de Ie H. Mis voor Joinnes van Latum lid van den R. K. Volksbond. Vrijdag 4 uur biec+itbooren voor de scttooljonKtne, voor wie Zaterdag half 8 aisemeene H. Oommunie. 7 uur oefening oefening van (kvi H. Kruisweg, waarna vw eer ng van de Litanie van het H. Kruis. Za van 46 en van half 79 uur bceohtboori'U. Zo a.s. halfjaarlijkache collecte voor te St Pieecspenning. Do. 1 Maart 7 uur ptechtig Lof met de Hvmw ter eere van den H. Joseph. In de maand Maart na de H. Mis het gebed ter are van den H. Joseph. ST. DOMLNICUa Heden 2e Zondag van de Vasten, 6 inr ha|f 8 en 9 uur de zulle H.H. Missen met orxMTT ohting, faaif 11 Hcogmis met predi katie, onder de H.H. Missen sch aal collecte voor de kerk, half 1 Cat voor de groot» Leer ng, 5 uur Oongri-gatje vuor de man nen, 6 uur v«w de jongens, 7 uur Lof voer de Gel. Zielen. Di. morgen van 7 *uur af uitstelling van bet Alkrhe ligzte. 9 uur gea. H. Mia ter eere van den H. Antonau, 7 uur Medita te over bet Lijden Onnes Heeren Jezus Olir-stua. Dinsdagmiddag 4 uur moeten al le temieren biechten om Woeusdagmoa es kwart voor 7 gezamenlijk te eommunl-' ceereu. DuMdagaveod vaa 67 uur ge legenheid om te biechten. Wo. Ae «ter 7 Woensdagen ter eere vaa den H. Joseph, hajf 8 gea. H. MJa, 7 uur OongTegmoe voor <ie vrouwen en om half 8 Lof ter eere van den H. Do. avond 7 uur Cnagregatie me sjee. Do. avond vaa 68 uur bieen iiatom Vr. Ie Vrijdag der maand bijzonder toegewijd aan de vereermg van Jezus* Goddelijk Hart, half 8 gez. H. Mis met u;t»telLng van bet Allerheiligste. *s Avonds 7 uur Kru.sweg. Za. avond 7 uur Lof ter eere i Allerh. Maagd en Moeder Godi Maria. Zo. le Zondag der maand met vouen van den Allerh. Rozenkrans. WEEKKALENDER. 85 FEBRUARI. Tweede Zosxlag van de fasten. Ms: Reminisccre (V.320, B.198, 0.252) Geen Gloria. Tweede en derie ge- oed A. onnet s en Omnjpotras (V.261 B.64 C95). Oio 86 FEBRUARI. Jf»; Redhne me. Ge neden ais gistiTen. 27. FEBRUARI. MIs: 'Rbi «Hxit. Ge beden a|s gasteren. 28 - Geboden ais giste 1 MAART. Fee; bertus. Mie: FEBRUARI. ■ris teren. .jstdaf van den H. Buit- 8tatu:t. (V.1832 RJ2 C3) 3e gebed en laats te evangel ie van Dnn- derdag in de 3e week van de Vasten. MAART. M:s: Ego autem. Gebeden Woensdag. 3 MAART. Mis: Le» Domini Gebeden als geboren Vierde gebed voor den Paus DOMINICAANBTHF. KALENDER. 25 FEBRUARI Tweede Zondag van de Vasten. Gedachten» van den Z. Oon- «tant.UB derde gebed blz. 101. 26 FEBRUARI. M:s van den Zondag oratie en Evangelie van den dag. FEBRUARI. Ms van den Zondag met oratie en Evangelie van den dag. 28 FEBRUARI Z.. V tlana. 9e gebed van 1 ten 2 ten 3 oralie

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1923 | | pagina 5