wan het
9\
•1
„Noord-Hollandsch Dagblad’*
l I
A--
1
K van ge I i e- v e r k 1 ar i ng.
Kerk lij sten.
Swedtfibuty...»
OuMIbera e
■o. e
of Joh de Heer
f;
I
Eplsiel en Evangelie -
Mls-aanwüzer.
£8 F ebt u ir*a 1923
4
X
l
K
1
arr. jozefkerk.
OFFICIEEL KERK
Mis: Ne derelinquaa.
de
der
bouwen, eene voor U, eene voor Mzes,
TWEEDE ZONDAG IN DE VASTEN.
MAX.
1) Lucas: IX. 28M.
Marcus: IX, 19.
met
27
Broers: En over die woorden
Pastoor: Kon het ook and es
Zo.
aflaat
2
[en oufed-
die, als
- 1
i.»:
FEBRUARI
den dag,
Maart Z.
ICHT
Ctxmpelte volgent den B. Mattheüs;
XVII. 1—9.
Ia dien tijde nam Jezus met zich Petrus
xi Jacobus en deszeH» broeder Joannes, en
leidde hen afzonderlijk on eenen hoogen
berg; en hij werd voor hen van gedaante
veranderd. En zijn aangezicht blonk als de
zon. en zijne kleederen werden wit als
sneeuw En zie, hun verschenen Mozes en
van den H. Jozef vooraf
uur Lof ter
Van I
biechten.
£rit
■3— w
oe*, die lijnrecht ingaan tegen de bewerin
gen van bet Jtandelsbl td”.
„De Katholiek bij zjjn wetensctvippclifk
onderzoek vo ko nen vrij; nij ia ech er niet
vrij om ediijiibaar wetensch ppe ijke con
dities als ware wetenschap Ie beschouwen.
De nict-Kalholiek beeft ook zijn uo-pna's,
mocht .er echter werkelijk een ondogma
tisch pr< fessor gevonden woeden, dan bez t
hij een vworreefcdat niemand hem benijden
zal, namelijk de vrijheid otn te dwalen >t
om de vglscbe twyfclachlige conclusies der
wetenschap te beschouwen of le verkoudi-
oen al» ware wetenschap. jffXTh W.
Zo. half 8 en uur stelle H.H. Missen
half 11 Hooguit, Onder alle H.H. Missen
ALKMAAR.
B UAURENT1US.
Zo. hatf 7t kwart voor 8 en 9 uur de
st lie H H. Missen, half 11 Hooesnh, 1
uur Leer ne, 3 uur Bijbel en Liturgie. Van
24 ge», om te komen bd-len, 6 uur lij
densmeditatie, De leden van de Bt. A’.ov-
»w OonoT-trafie worden a'len verwacht in
het lof en de Meditatie en beeecen zi h -ta-r
na naar 'iet Pa ronaat. Ooilocte voor do
P ut stichting.
Ma. 7 uur Ooner. vrw de meisjes.
Dt. kwart voor 8 voo- de mannen.
Wo. half 8 voor de vrouwen.
Gedachten, iseweki bij 't lezen van ^Het
Zoeklicht” op bladz 201, eerste kolom (1*.
Jg Nft 14).
„Ik oeioof, dat u Je goeder tiojw ia en
geloof dat ook van Swedenborg, l o. v. zijn
visioenen; maar daarmede staal hoi nog niet
vast, dat hy zien niet vergist"
Juist; een meuscri kan «ia» vergissen,
kan dwalen ter goéder trouw. Dat onder
vindt iedereen wel een» ooit Op geb.ed
van godsdienst doorredeoeereadi zou de con
clusie moeten zijn; aU God dus wil, dat
wij, doler» van mensenen. Zjjn weg en wet
steeds houden, Zyn leer zuiver bewareu.
moei Hjj ook aan da menseden icb ge
geven hebben, dat onherroepelijk bove" i.en
menach uitgaat. Wat hel béwacen van Ziju
woorden, net leiden op 4jj> weg aangial
Wy katholieken hebben dal in dei
baren Paus, den óppersten leider,
leider, niet dolen-kan
Op ieder gewoon menach toegepast, dus
ook op den hedacteur, luidt du» die uit
spraak Ik geloof, dat Joh. de Heer te goe
der houw is, maar daarmede staan nog Liet
vast, dat hy zich niet vergist: Ook als hjj
„zjjn" opvatting van den Bybel geeft, „zijn
uitleg daarin legt.
Hij gaat door
„Dat de innerlijke zin van de Schrift jp-
TWEEDE ZONDAG IN DE SASTEN.
Epistel uit den eersten brief van den
B. apostel Paulus aan de Thessalonicensen;
IV, 1—7.
Broeders, wy bidden en smeeken u door
den Heer Jezus, dat, gelijk gij van ons ont
vangen hebt, hoe gy tAjet wandelen om
Gode te behagen gy ook alzoo wandelt, op
dat gij meer moogt toenemen. Want gjj weet,
welke bevelen fk u uoor den Heer Jezus ge
reven heb. Want dit ie de wil Gods, uwe
heiligmaking, dat gij u onthoudt van hoere
rij; dal een ieder van u wete zijn vat in hei
ligheid en eere te bezitten; niet in drift vaa
begeerlijkheid, gelijk de heidenen, die God
niet kent.en; en du ni mand in eenigen
handel zijnen broeder verdrukke of bedriege;
want de Heer is een wreker van dit alles,
gelijk wy u voorzegd en betuigd hebben.
Wam Qbd heeft ons niet tot onzuiverheid,
maar tot heiligheid geroepen, door Chris
tus Jezus onsen
Z_.
3e gebed bjz. 101.
Cl r stopborue, 3e gebed van
dag, 3e gvbt’i van don H. Albinus.
MAART. Z, Henf cus. 3c gebed van
dag, derde gebed blz. 101.
MAART. Mis: van den Zon lag met
en Evangelie van den dag.
Pastoor: Omdat bq dus vóór de andere apostelen Jezus Godheid te
getuigen had, verdiende bq ook vóór de anderen vzn diens goddelijke
glorie getuige te zyn.
Jansen: Kjjk, het drietal, dat hier Zijn verheerlijking mocht aanschou
wen, moest eens ook tegenwoordig syn bij Zyn vernedering in Geth
semane.
Pastoor: Precies, op ben immers kon Hy meer dan op de anderen
staat maken, aangezien zij boven de anderen bevoorrecht waren. De
oude waarheid: van wien meer gegeven is. zal meer gekisebt wordenl
Hen leidde Hij afzonderlijk op eenen hoogen berg
Jansen: De berg Thabor!
Pastoor: Zooals de oude overlevering getuigt! Vandaar dat het feest
vaif 's Heeren gedaanteverwisseling by.de Grieken Tkaborion genoemd
wordt. Op twee uur afstand ten oosten van Nazareth heft deze berg
zes honderd meter boog zijn kruin in de lucht. Een bevallig en aantrek
kelijk schouwspel met zyn al tijd-groene, zachtglooiende hellingen, met
zyn ruinen van kerken en kapellen op de flanken, gebouwd ter ge
dachtenis aan de groote gebeurtenissen, ons hier voor oogen gesteld.
Daar op dien hoogen bergtop werd Hij voor hen van gedaante veran
derd.
Jansen: Wat hebben wy precies onder dis uitdrukking to verstaan?
Pastoor: Was Jezus God*
Jansen; Dat was Hy.
Pastoor: En was die Godheid kennelijk in zijn gestalte, zoodat een
Ieder Hem aanzag voor wat Hy was?
Jansen: Dat weer nietl
Pastoor: Dus werd een voortdurend mirakel verelscht om die God
heid bedekt te houden onder den sluier Zqner menschheid. Op dit oogen-
blik echter hield bet wonder op en straalde Gods wezen door Zyn
menschheid heen, als de zon door de wolken.
Secretaris: Zyn aangedicht blonk als de son en Zijn kleederen werden
wit als sneeuw.
Pastoor: Als echte Oosterlingen hadden de leerlingen niets schooner
om iets te vergelijken, dan de zon. die eeuwige licht- en levensbron.
Zyn kleederen, zegt Sint Marcus, wei den blinkende, zeer wit als sneeuw,
hoedanige geen voller op aarde zoo wit maken kan
Men voelt als het ware de onmacht der apostelen om in vergelijkin
gen weer te geven wat hun oogen hier te aanschouwen kregen.
Jansen: En zie hun verschenen Motes en Elias met Hem sprekende.
Waarom juist die twee, Pastoor?
Pastoor: Omdat in het Oud Verbond de wil van God, geopenbaard in
de H. Schrift, „de Wet en de Profeten” genaamd werd. Hier werd do
wet door Mozea, den grooten Wetgever, verzinnebeeld en de profeten
door, Elias. Heel de Joodsche Godsdienst alzoo vertegenwoordigd en
verpersoonlijkt in deze twee Godsmanneu
Secretaris: Die zich met Hem onderhielden. Wssjaret, Pastoor?
Pastoor: Sint Lucas zegt ons dit: zij bespraken 'Zijnen uitgang, rffrk
Bij zou volbrengen in Jerusalem, onderhielden zich dus over Zijn bit
ter lijden en toekoipatigcn dood. Welk aangrijpend onderwerp voor een
gesprek! Te midjEen van'Zyn glorie hadden zy het over zyn aanstasn-
de beproevingsri; op het oogenblik, dat Zijn godheid uitblonk, herin
nerden zy Heft» Zijn menschheid en den Kruisweg, die Hem wachtte.
Secretaris: Petsut nu nam het woord op en zeide tot Jezus: Heer,
het is ons goed hier te sün.- indien Gjj wilt, toten wij Her dtig tenten
beet onliekend was tot kin het tijdstip d»l
de Hcere dien aan Swedenborg openbaar e
en ook niemand, die niet met de geschr’ft»ii
van de Nieuwe kerk bekend'is. ooit dez«a
innerlijken zin zal kunnen weten of ver
waan”, is een groote vergissing en aanmati
ging tevens”
Dal is geen klein beet ie
Doch Öatzeifde zinnetje kan geschreven
worden over ieder Bijbellezer, die daarin
bet „zijne” zoekt en natuurlijk vindt,
en ook van de groo e mannen der prolestanl-
•che her vorming
Dal beweren ovvt net tijdperk vóór 1500
is een groote vergissing en aanmatiging te
vens Men moet wel ontzct'end slecht thuis
zijn in de godgeleerde en godvruchtige schrij
vers, om dat te kunnen volhouden. Ja, lorn
had niet iedereen ziju Bijbel; ja, toen kou
niet ieder er zijn meening in v;nden! G. an
winder, waarom vonden de pro eslanten dan
niet een eeuw of tien vroeger c» boekdruk
kunst uil en leerden alle mensenen Irze.i
De nuryver vervolgt
„Er ia zeker wal goeds in uwe leer,
maar dm'goede je niet bijzonder Swcdcnix>r-
gioanacb en het bijzonder Swedenborgjasu-
•che is niet geed
Dat zou in een katholieken mond bcel
juist klinken
Maar nier gaat Job de Heer buiten zijn
boekje
Wat geeft hem bet recht om de bijbel
opvatting, den bijbeluitleg van een ander
„niet goed” te noemen? Is hiervan de
reden omdat ze niet orercens emt mét dén
zijnen, die des heeren Joh de Ht«r? Sisst
die dan aL bujtcti-Bijlielsih gezag boven den
Bijbel? Is zjjne opvatting dan de eenig-
g«<de, de zui ver-bijbel«-tie? Hoe bewijst hij
dat? Dooi zijn Innerlijke overtuiging? Die
kan ter gieder trouw zijn, doch niettemin
dwalen. En dat kan ook het geval zyn met
zijn vjaioencir'of openbaringen o< ingevjn-
gcu, die hij mogelijkerwijze daarover be-ft
gehad
Wat controtcerl nu de juistheid vgn de oo
vrttingeu? Heeft Swedenborg het goed „n
vergist ziet» J<h de Heer? Of andersom?
En de anderen, die ook uit hun Bijbel om
hun Bij!>el, lot een innerlijke overtuiging
komen, die weer totaal anders is. als de
overtuiging van Swedenborg en van Jon
i de Heer beide? Ook die kunnen 1^- gcelér
•rouw rijn en toch zich reegissen? Wie
Lbeeft dan het ware? Wie slaat er stil, en vast
te midden van al die dolenden? Waar
I is daa de echte en rechte wég dci fleê-
ren? In zoo n opvatting kan -h de Bijbef
geen steun zijn, geen vastheid, gee*i rots'
Is het wonder, dat tengevolge van die' op
vatting de twijfel ontstaal by velen, of er
wel ieu vali uil te richten met den Bijbel-
alleen en du« geen geloof, daJ daarop steunt.1
laten varen?
De Katholieken kennen de andere, ff wié
eeuige uploasMig de Bijbel is Gods Woord
verklaaru d<x>r nel uez^g van God. dat leeft
in den Pausl „Bazuin”
Douwen, eene voor U, eene voor M->zes, eene voor Elias.
Pastoor; By het vermelden dier woorden van Petrus voegt Sint Mar
cus er by: Petrus wist niet wat hij zeide, want alle drie waren met vreet
vervuld. Zyn wóórden waren dus misplaatst, boe zoo?
Peeters: Zoo juist boorde Hy den Meester met Mozee en Elias spre
ken over Zyn uitgang te Jerusalem, bq voor zich had bet op die be
proevingen niet begrepen, wilde op den Thabor blijven, waar het hem
goed was te zyn. liever dan af te dalen naar een wereld, die Klaar stond
hen als vijanden te ontvangen.
Jansen: Mooi gezegd en hoogst waarschijnlijk tevens, maar onwaar
schijnlijk vind ik weer, dat de apostel daar boven zoo op eens de be-
noo^ligdbeden voor drie tenten klaar bad
Pastoor: Men behoeft hier niet aanstonds te denken aan tenten, zoo
als Cook ze voor zyn louristen aan de Njjloevera uitspant, leder jaar
vierden de Joden bun Loofhuttenfeest, waarop ze ter herinnering aan
het zwrrvend woestqnleven den dag doorbrachten onder een bladerdak.
Klaarblijkelijk dacht Petrus aan hutten of teuten van dit eenvoudig
makelij, waartoe de begroeide kruin van den Thabor alles leverde wat
noodig wa*. Maar terwijl hij nog sprak, zie zoo overschaduwde hen een
heldere wolft. En zie, eene stem kwam uit da wolk en zeide:
Secretaris: Dezelfde woorden, die uit den hemel klonken bij den Doop
van Christus ter Jortfaan: Deze is Mijn welbeminde Zoon, in wien Ik
mijn welbehagen heb, hoort Hem.
Pastoor: Niet lang evenwel kon bet menschelyk organisme deze bo-
vepaardscyp heerlijkheid verdragen. Onderwijl de leerlingen in diepe
I aanbidding en gejaagd door groote vrees op hun aangezichten lagen
uitgestrekt, verdwenen Mozes en Elias, verzwond de lichte wolk en
werd de Meester weer gelijkvormig aan andere menschenkindeken. Ka
kon het drietal weer in de wereld terugkeeren; wat zij gezien en ge
hoord hadden moest ben in bet uur der verzoeking een rijke troost en
blijde heugenis blijven; bij Jenus' bloedigen Kruisweg hadden zy zich
te binnen te brengen, boe zy Hem verheerlijkt gezien hadden op den
Thabor. zoodat hun oogen dén glans niet verdragen konden.
Jansen: Bij het afdalen van den berg, zeide Jezus nog: Spreekt nie
mand van dit gezicht voordat de Zoon des menschen van den dood
verrezen is. Waar was dat goed voor? Te hoeren, wat daar boven was
voorgevallen, kon Jezus’ reputatie niet ander» dan voordeelig zijn.
Pastoor: Toch zal Hij zonder motief zulks niet gezegd beboen. Zou
den de andere negen niet afgunstig geweest zijn op bet zeer-bizonder
voorrecht aan het uitverlrttren drietal te beurt gevallen. En wilde Jezus
hen enons misschien niet een schoone les geven in de nederigs
heid? Nederig zyn zonder verdiensten is geen kunst, zegt Sint Chrysosi
tomus. Maar nederig blijven terwijl God zelf onze verdiensten erkent/
ons Zjjn gunsten en gaven acbankt, dat is de hoogste deugd, die denk
baar is. En dit is lang de onbelangrijkste les uiel, dis dit volschooné
Evangelie ons voor oogea uouüL
is hij mer vrij om te dwalen, dus niet vrjj
om onwetenscnappelijk te zijn
De ondosniwtl*. he geleerde is ook vrij om
onwetenschappelijk te zijn en zi|n eige.n fc 1-
bace weten»< nap als Ware wetenschap uit
te bazuinen
Dp m echter geen vrijheid, maar losban
digheid op wetenschap;>elijk gebied
Trouwen* vragen wij ons eerst eens af wat
is een ondogmatisch geleerde; theo e'.isrti
kan zoo iemand bestaan; men kan zich zon
iemand denken, maar practweh staat ieder
merweh op een zeker standpunt, hi-cft ir 'er
roennch eene levensbeschouwing, die irml-
taat i» v»n verscnillcnde factoren, zooals
op'oeding, onderwij» o ngeving etc etc. Een
ondognia'iach geleerde is geen reëel n e is. tl
maar een wezen,, dat a l ert beslaat» in net
verstand cn de inbeelding
Welk dogma bcheervctn meestal de zg
oudogniMisi nc profes* oren De dogma's dal
het bovennatuurlijke niet bestaan kan, dat tel
womier een onmogelijkni-|d ia, dat de Kalho
lieke Kerk een rein i» dec w(. e ischap en
vooruHgang, etc. etc Als we dat alles sa-
fT>enr»<ten komen we tot de volgende <x>n'l»-
Secretaris: Een kolossaal verschil. Pastoor, tusseben het Evangelie
van verleden Zondag en dat van vandaag. DAAr vinden we Ons Heer
in strijd met den duivel, hier treffen wy Hem in vereeniging met Zyn
Vader. Vorigen Zondag was het de hel, die tegen Hem woedde, vao-
daag is het de hemel, die voor Hem opengaat.
Pastoor; Waarschijnlijk is dit om ons op het hart te binden, dat
indien wy op het voorbeeld van den Zaligmaker den duivel weerstaan,
ook wy in de hemelacbe glorie zullen ingaan.
Jansen: Is de Evangelist Mattheus de eenige, die de gedaantever
wisseling vermeldt?
Pastoor* Ook by Sint Lucas en Sint Marcus wordt ze gevonden 1) en
van wat zy voor bijzonders hebben, willen we by den uitleg dezer won
derbare episode naarstig gebruik maken.
Peeters: Eerst dan maar de omstandigheden van tüd. Wanneer ge
viel dit?
Pastoor: Gedurende het derde, dus laatste jaar van Jezus' openhaar
leven en wel naar aanleiding van deze gebeurtenis. Voor het eerst had
de Meester onomwonden u>t zyn discipelen van zijn nabijen dood ge
sproken: „Zie, wy gaan op naar Jeruzalem, waar de Zoon des men-
sóhen aan de heidenen zal overgpleverd worden, bespot, gegeeseld en
béspogen; en nadat Zy hem zullen gegeeseld hebben, zullen zij Hem
dooden en ten derden dage zal Hy verrijzen.”
iten ze stellig in zak en as^h?
't Was hen of de grond onder hun
wankele voeten wegzonk. AjfK hadden-zy verlaten om Jezus te vol
gen en nu voorzegde Hy, dat de dood Hem welhaast weg zou nemen.
Wat moest er zonder herder van de schapen worden?
Secretaris: Maar er werd toch bijgevoegd, dat Hy uit zijn graf her
rezen zou?
Pastoor: Zeker, maar men gelooft lichter aan iemands dood dan aan
Iemands verrijzenis, en de eerste indruk, dien de profetie hjj hen Wekte,
waa, dat Jezus ten minste voor een tijd ben aan zich zelven overliet.
Dat las de Meester in hun geschokte harten en hij wilde nu den in-
vioed rijk sten onder zjjn leerlingen inscherpen, did Hy wel waarlijk Gods
soon was en zij gevolgelijk niets te verliezen hadden met Hem te die
nen en trouw te xtlijven tot bet bitter einde toe. H# nam dut met zich.
Jansen: Petrus, Joannes en Jacobus, doch waarom juist deze drie?
Secretaris: Petrus buitet kijf omdat hij de eerste onder de twaalven
was.
Pastoor: Tot wien de Meester juist een week nadien dit gewichtig
woord te zeggen had: Oij zijt Petrus en ap deze steenrots tal ik mgn
berk bouwen.
Secretaris: En Joannes, wijl die de meest geliefde leerling was.
Pastoor: Goed, maar Jacobus dan? Denk eens na! Jacobus zou de
eerste apostel zijn, die zijn bloed voor Christus te vergieten had, de eer
ste martelaar van bet twaalftal. Wat wil dal zeggen: martelaar?
Breers: BeSoekent: bloedgetuige!
Wjj lezen in een z. g. liberale oouraot naar
aanleiding der op te richten Katholieke Uni-
versiteit: „De Katholiek is bij zijn weten
schappelijk onderzoek niet vrij, omdat de con
eltisies van zijn werenschap niet strijdig mo
gen zyn met de Katholieke dogma’s”.
De ipeclmre l ui ei'ulcitspiofpisoren zijn
ondogmatisch dus vry, de Katholieke dogma
tisch dus niet vrij”.
I Nu meent de lezer zeker, dat deze liberale
I wijsheid staat in een courant van een 3040
jaar geleden; maar neen, deze dogma’s uit
den liberalen pruikentijd staan werkelijk in
h«t „Handelsblad” van 10 Februari 1928,
zegge 1 9 r
Hoe is uet mogelyk! Meenen de liberalen
dan nog het monopolie te hebben der weten
schap, zyn ze nog niet wyzer'geworden?
1-aat zy. die zulke dwaasheden zeggen,
toch eens een weinig meer kennis nemen
van de leer der Katholieke Kerk; ik wed dat
de schrijver van dat «tukte niet goed be
grijpt wat een dogma is.
leder Katholiek professor is op zuiver we
tenschappelijk gebied volkomen vrij-
7x>u een wetenschappelijke conclusie met
de vaste geloofspunten der Katholieke leer
in botsing komen, dan blijft hjj nog vry,
want niet gedwongen, maar met volle vrij
heid zal h|j dan datgene kiezen wat hem het
meest rationeels toeschijnt, namelijk de on
feilbare leer der Kerk boven de eonclbsie
v*n het feilbare en aan zoo vele dwalingen
onderhevige menscheltyk verstand.
Hij behoeft zijn verstand geen geweld aan
te doen, integendeel hei verstand zelve zegt
hem: de leer der Kerk is onfeilbaar, zy
heeft eene ondervinding van 20 eeuwen en
onder haar zonen die baar leer hebben be
leden en verdedigd, telt zfj de grootste ge
leerden van alle eeuwen, dus ik zou dwaas
on onverstandig zijn die conclusie der we
tenschap lx ogee t<* sle 1 n dan n.iar gezag;
de wetenschap dwaalt dus in dat punt; is
dus geen ware otetenschao maar schijnt
het sleeht* te zijn.
Hy duet dus zooals ieder vrij en weten
schappelijk mensch zal doen, namelijk een
zeker en vastslaand weienschapj>elyk feil var
kiezen boven een feilbare conclusie dar
wetenschap
De Katholieke «deerde is dus vrij; ail(an
Elias, met Hem sprekende. Petrus nu nam
het woord op. en zeide tot Jezus Heer, het
is ons goed hier te zijn; Indies Gy wüL la
ten wfj hier drie tenten maken, Irene voor
U, eene voor Mozes. en eene voor Elias.
Terwijl hy nog sprak, zie, eene stem kwam
uit de wolk, die zdde: Deze is mijn welbe
minde Zoon, in wien ik mijn welbehagen
heb; hoort hem. En de leerlingen dit boe
rende. vielen op hunne aangezichten, en wa
ren zeer bevreesd En Jezu- naderde, en
raakte ben aan, en zeide bun: Staat op. en
vreest niet Als zij nu bunne oogen ophie
ven. zagen zij niemand, dan Jezus alleen. En
als zy den berg afgingen, gebood Jezus hun,
en zeide: Spreekt nietnan 1 van dit gezicht,
voor dat de Zoon des menschen van den
dood verrezen is.
Wo 5e der 7 Wwnwiagen d e bet feest
van den H. Joeef vooraf gaan.
Do 7 uur Lof ter eere van het *L
Sa rament. Van half 78 uur gelegen-
be;d om te biechten.
Vr. 6 uur de Ie H. Mis voor Joinnes
van Latum lid van den R. K. Volksbond.
Vrijdag 4 uur biec+itbooren voor de
scttooljonKtne, voor wie Zaterdag half 8
aisemeene H. Oommunie. 7 uur oefening
oefening van (kvi H. Kruisweg, waarna vw
eer ng van de Litanie van het H. Kruis.
Za van 46 en van half 79 uur
bceohtboori'U.
Zo a.s. halfjaarlijkache collecte voor te
St Pieecspenning.
Do. 1 Maart 7 uur ptechtig Lof met de
Hvmw ter eere van den H. Joseph.
In de maand Maart na de H. Mis het
gebed ter are van den H. Joseph.
ST. DOMLNICUa
Heden 2e Zondag van de Vasten, 6 inr
ha|f 8 en 9 uur de zulle H.H. Missen met
orxMTT ohting, faaif 11 Hcogmis met predi
katie, onder de H.H. Missen sch aal collecte
voor de kerk, half 1 Cat voor de groot»
Leer ng, 5 uur Oongri-gatje vuor de man
nen, 6 uur v«w de jongens, 7 uur Lof
voer de Gel. Zielen.
Di. morgen van 7 *uur af uitstelling van
bet Alkrhe ligzte. 9 uur gea. H. Mia ter
eere van den H. Antonau, 7 uur Medita
te over bet Lijden Onnes Heeren Jezus
Olir-stua. Dinsdagmiddag 4 uur moeten al
le temieren biechten om Woeusdagmoa es
kwart voor 7 gezamenlijk te eommunl-'
ceereu. DuMdagaveod vaa 67 uur ge
legenheid om te biechten.
Wo. Ae «ter 7 Woensdagen ter eere vaa
den H. Joseph, hajf 8 gea. H. MJa, 7
uur OongTegmoe voor <ie vrouwen en om
half 8 Lof ter eere van den H.
Do. avond 7 uur Cnagregatie
me sjee.
Do. avond vaa 68 uur bieen iiatom
Vr. Ie Vrijdag der maand bijzonder
toegewijd aan de vereermg van Jezus*
Goddelijk Hart, half 8 gez. H. Mis met
u;t»telLng van bet Allerheiligste.
*s Avonds 7 uur Kru.sweg.
Za. avond 7 uur Lof ter eere i
Allerh. Maagd en Moeder Godi Maria.
Zo. le Zondag der maand met vouen
van den Allerh. Rozenkrans.
WEEKKALENDER.
85 FEBRUARI. Tweede Zosxlag van de
fasten. Ms: Reminisccre (V.320, B.198,
0.252) Geen Gloria. Tweede en derie ge-
oed A. onnet s en Omnjpotras (V.261
B.64 C95). Oio
86 FEBRUARI. Jf»; Redhne me. Ge
neden ais gistiTen.
27. FEBRUARI. MIs: 'Rbi «Hxit. Ge
beden a|s gasteren.
28 -
Geboden ais giste
1 MAART. Fee;
bertus. Mie:
FEBRUARI.
■ris teren.
.jstdaf van den H. Buit-
8tatu:t. (V.1832 RJ2 C3)
3e gebed en laats te evangel ie van Dnn-
derdag in de 3e week van de Vasten.
MAART. M:s: Ego autem. Gebeden
Woensdag.
3 MAART. Mis: Le» Domini Gebeden
als geboren Vierde gebed voor den Paus
DOMINICAANBTHF. KALENDER.
25 FEBRUARI Tweede Zondag van de
Vasten. Gedachten» van den Z. Oon-
«tant.UB derde gebed blz. 101.
26 FEBRUARI. M:s van den Zondag
oratie en Evangelie van den dag.
FEBRUARI. Ms van den Zondag
met oratie en Evangelie van den dag.
28 FEBRUARI Z.. V tlana. 9e gebed
van
1
ten
2
ten
3
oralie