Evangel ie-verklaring. Leeken-lgostolaat Epistel en Evangelie Kerklijsten. ALKMAAR. VastengsdaGlrte. Mlt-sanwimr. 2 Maart 1923 I DERDE ZONDAG IN DE VASTEN. i eu ztlf» wonderbare bekeeriugcn de I um sloof en in stand gehouden door het ongeloof, open- MAX. naar voor dn Haifjaarltjksche collecte voor de t*. Fie- terspenn ng. Z. Draw, gedactsteniM van 4 duchten eenu laai gaan naar hen, ophoudeljjk azn.-poren tol matjgieid. MAART. Feestdag van de H. Fran- Ronutna. Min: Ooguovt 0e gebed Vrijdag In de derde week van de Va* 8 1 den dag. 9 van kwart voor 8 7 uur Lof bei beid? Neem! Onbekwaamheid om te spreken? Neen! Gebrek aan een ge- schikte gelegenheid? Neen! Het was een slag met den vleugel vaa den •tonwnee dolvel op uw beide lippen. Al* iemand zich eens verstoutte om kwaad te spreken van uw vader of moeder, van nw vrouw of kind, wat waarheid. Zy kunnen voor zoo menig uldtge 7' - 1 ik*- acre verklaring xeveu dan ze toe te *cürtj- ven aan de gebedeu van zoovele brave vurige katholieken in Europe «erin* door zyu aposto.ischen arbejd, naar ‘t gtiuigcus* zeil van desen groot en Aoovtrl van ludiè Ook zoovele missionarissen bevestpieu o.-*,- mjj thuis; voor zoover gjj dit aan een van deae mJ daan hebt, hebt ge dat mjj gedaaa. Jansen: Maar, pastoor, w dat openlik uitkomen voor mijn geloof nu soo bijnier noodig? Heeft l'-hnstua op een andere plaat* niet even goed gezegd, dat godsdienst een zaak van het hart b? Pastoor: Zeker, godsdienst ia een taak vaa bet hart, geen wonder dus dat ge, waar er zooveel Katholieken roodioopen met den mond vol over hun geloof, maar in wier hart enkel ds wereld heeraeht, koud wordt aangedaan door al dat uitwendige en innerlijk -onware en dat ge, op weg om met die honderden mee te loepen ia ren vroom ©ogenblik lie ver terug zoudt keeren ea «egt: Neen zóó niet, godsdienst moet een naak des harten bljjvea, voor mijn Gwd wil ik belijden, maar voor ds Wie beeft deze beitaiuuig al uu*l ’tie ge boord of gelezen luimen, hoe vaak werd over dit onderwerp gesproken by geiegeiui^ id van of na 'n uebooden MJruêwéek, zooais we er iu on. and zoovel ie x-eti kregen, eO die alle vuorwHM<.dig eu welgeslaagd verlou- pen zjjn En toch zijn er nog zoo velen, die slechts 'n flauw begrip hebben van wal ixivfiwULazuie tjtei eigenlijk z^gen wil Ter nadere verklaruig dan La.en we hier v.dgen Eenieder van ons, van welke sekse, Leeftijd of stand ook, kan apostel zijn en dat wez-u- lijk zonder veel moeite en vokrtrskt zo oever komen. V» ie onzer kan er al niet medewerken aan den bloei van 't Apoetelwerk Hoe gü<nakke- Hjk kan een ieder vmi tijd tol tijd b v. elke week of elke maand op een bepaalden «n va* le stellen dag een H Coinmnuje (Apos tolische H Communie) opdragen voor de uitbreiding van on* H. geloof en tot wel slagen van den moeite vollen arbeid der mjssionansseu. Kan men niet zonder veel bezwaar Ly morgen- of avondgebed of bij gemeenwcfaappeljjk rooenboedje in *t huis gezin 'n kort gel>ed tot die intentie vei"rKis ten? Deze middelen toch liggen ui t bereik van eenieder, T zij groot of klein, arm of ryk En zal zulks zyne uitwerking musea Geejatrins Immers beeft Christus ons niet ale by testament nagelaten „Alles wal ge den Vader in Myuen Naam zult vragen, Hjj zal net LI ge'en?" Hoe veel te meer zal de Hemelvcne Vader het gebed vertKx>i«a, dal gestort wordt tot uitbreiding van *t Ver lossingswerk, dat Christus, diens Goddelijke OFFICIEEL KERKEEFICHT van het „Noord-Hollandsch Dagblad” DERDE ZONDAG IN DE VASTEN. Epzsrid uit ben brief van den B. apostel Pnulut aan de EphesUrs; F, 10. Broeder», zjjt navolger» van God, als wel beminde kinderen, en wandelt ia de liefde, «oo als Christus ons beeft bemind, en zich «elven voor ons aan God heeft opgedragen tot een toen- en slachtoffer vaa «enen aan genamer geur Hoererfj dan, en alle onzui verheid, of gierigheid worden onder u zelfs niet genoemd gelijk bet heiligen voegt, noch oneerbaarheid, noch ijdele woorden, noch scherts, die niet betaamt; maar wilt Bever dankzeggen. Want weet, dit, en neemt het ter harte, dat noch hoereerder, noch ontuch tige, noch gierigaard, hetwelk afgoderij is. eenig deel bebbe aan bet rijk van Christus en van God. Niemand misleide u door Ijdele ving en nasstenliefde stellen. Slechts één wil ik noemen en lot bet beoefenen er vsn opwekken, n.L de onthouding van alcoholi sche dranken Denkt nu .niet, dat ik alle lezeressen en lezers tot geh<elouthoudérs wil maken. Overdrjjrmg schaadt, zeker in dit opzicht. Maar ik wil even toch er op wijzen, dal H. LAURENTIU& Zo. 3e Zo. dag van de Vasten, half 7 kwart ww 8 en 9 uur stille H.li. M.iseu half 11 Hoogmis, 1 uur Leering. Van 2—4 is de kerk open om te konen btddtn. Geen Bjoel cursus. 6 uur lajdensmed ta ie de lijdelijke onthouding gedurende den Vas tentijd geheel ligt In de Ijjn vaa de boven geciteerde bisschoppelijke woorden Onthouding van alcoholica voor den min of meer gereuelden gebruiker een daad van versterving iedereen, die ae tOnigéo tijd be oefende, weel dat net menigmaal -tyi offer tje kost het cefé voorbij te gaan, thuis zich tevreden lc «tellen zonder «en glaas.s, voor al voor een glas door een vriendelijken gastheer aangeboden, even vriéndelijk Ie be danken. Dal koel dikwerf moeite. .Maar Tlei heeft levens bet voordeel, dal men tn ge- dachten eens laat gaan naar ben, die on ophoudelijk aan.-po ren tol matijgieid, die zelfs durven vragen geheetoulhouding. On- willekeoflg zal meat zich afvragen, of de velen, die ook in net Roomsche kamp zich hebben opgetnaakl tot den strijd legen hei drankmi bruik, nersenschunnieii najagen of een doel voor oogen hebben, misschien rel ft wel een Loffelijk doel Eji wanneer uien dan bedenkt, dat mannen en vrouwen vaa beteo- kejiia ah eeu Kardinaal Mercmr, Mgr Die pen van 's-Hertogenboech, Mgr De. Jan 01av Smit, Apiwlolisch Vicaris van Noorwegen en Spitsbergen, Minister Buys de Boerenbrvuck, Mevr Bronsveld—Vitringa, ld der Tweede Kamer en meerdere Hoo.nsche Kawrle<.eti tot dal leger benooren, dus tot ben, die da^e- Ijjka zich onthouden van alcotKilische dran ken, dan voelt men zich door zyn hjdeujke Vasten-ver>tervlng in goed gezelschap. Men gaat gundiger over die drankbestrijders den ken en dan hebben wjj reeds veel g,. worn en Maar toch ik zou het niet wagen de aai.dachi te vestigen juist op dezen vorm van versterving, wanneer het niet teve.na was een voortreffelijke daad van naasten liefde. ik zal U mm vermoeien met cijfer* en statistieken. Misschien 0oe ik dat t>y gelegeimcjd wel eens Maar denkt U tous •en oogenblik in den toestand van eeu vrouwmoeder van een talrijk gezin, wier man drinkt, veelvuldig drinkt en liet *no«- ste deel van zijn weekloon naar de her berg breuju. r Denkt niet, dat men xauke toestanden niet kent In de enkele weken, die er in dit jaar gijn verstreken, is men in de nuddet- matige provinciestad, waar jk woon, reeda mijn hulp komen inroepen voor 2 gezinnen als boven bedoeld, waarvan de toestand zoo bedroevend is, dal het koste wat kust, hier in o e t worden ingegrepen Hoe Och, er beataat wel eeu kleine schare van mede lijdende, doelbewuste menschea, die zullen tracaleu hier iets te redden. Maar dat is met voldoende. AUe-'u het voorbeeld van velen, van zeer velen, kan afdoende zjjn. Wanneer wij den dronkaard wijzen op de ellende van soudt ge hem duchtig te woori «taan en ongezouten de waarheid zeg gen. Maar nu geldt bet immers Jezus Christus maar, wat immers de moeite niet waard ie! 't Kwam zelfs niet bjj u op om kalm te antwoor den: „Daar denk ik anders overt Daar protesteer ik tegen! Het spijt mjj u zoo iets te booren zeggen.” Wjj, Christenen, behoorden in zulke oogen- blikken vier of vjjf vragen te onzer beschikking te hebben om iedereen tot zwjjgen te brengen, die ons geloof en onzen godsdienst aanrandt. Vraag bijvoorbeeld aan den spotter: Waarde Heer, soudt ge in plaats van die geestigheden mij eens willen zeggen, welk verschil er bestaat tueseben den toestand der vrouw in China of in Europa? Wat dunkt u verder van de Bergrede? Hoe luidt uw advies over de naastenliefde, zooals die in de H. Schrift bevolen wordt? Kunt ge u vereenigen met de Tien Geboden? Hebt ge in de wereldliteratuur, die ge ongetwijfeld on der de knie hebt, ooit een aangrijpender karakter aangetroffen, dan dat van Jezus Christus? Zoudt ge zoo goed willen zjjn mjj de troostende en stichtende sterfbedden van atheisten eens op te noemen? Hoe verklaart ge het feit, dat te allen tjjde ouder de geprononceerde belijders van het Christendom vele van zie grootste genieën geweest zijn, die de wereld ooit aanschouwd heeft? Wilt ge mij onder de taltooze universiteiten ter wereld er drie noemen, die door ongeioovigen gesticht zijn en nu nog door ongeioovigen worden onderhouden? Sterker uog. Het ongeloof ia zoo verbazend luidruchtig in zijn snoeven, dat het wel veel goeds en prijzenswaardigs moet ts vermelden hebben. Zie in het gewone, alledaagsche leven eens rond naar liefdadige in stellingen, door dal ongeloof gesticht en gesteund; instellingen, dis openlijk en beslist tegen God en godsdienst gekant zjjn en die toch even beslist ten bate der lijdende menschheid werken Hoe zijn bun namen? Waar zjjn de asylen en tehuizen en toevluchtsoorden en instellingen, op gericht door bet ongeloof en in stand gehouden door het ongeloof, open lijk gekant tegen God en godsdienst en toch werkend tot verlichting van bet menscheiijk lijden? Daar staat het Christendom, daar staat het ongeloof. Vergelijk wat zij gedaaa hebben. Het Christendom met een gebed op de lippen, met een zegen op het gelaat; beide handen vol hulp voor allen, die hulp behoeven; de moe der van duizend toevluchtsoorden voor blinden, voor zieken, weezen en idioten; de moeder van machtige missiewerken tot prediking aan de heidenen de moeder van tallooze scholen, die millioenen kinderen onder eeu tucht brengen, die de bestaansvoorwaarde ia van een eerbaar en verdienstelijk leven. Het ongeloof maakt geen pluksel voor de gewonden, bakt geen brood voor de hongerigen, schudt geen kussens op voor zieken, biedt geen troost aan rouwdragenden, siert geen graf voor de dooden. Terwijl Chria- tus. onze gewonde Christus, onze verreien Christus gezegend zjj Zjjn Naam daar altoos voor ons staat, wijzend op weeshuis en hospitaal en tot on» spreekt: Ik was ziek en gij gaaft me een rustbed; ik was blind, gij waart een arte voor mijn oogen; Ik was wees, en gij waart een moeder voor mjjn «iel; ik was verdwaald in het gebergte en gjj bracht mü thuis; voor zoover gjj dit aan een van deae mjjn minste broeders ge le Zondag der maand, met vollen af]ast van den Allerh. Ro/a-riKrans 6 uur, hall b eu 9 uur de stille H.H. Missen mei on dtrr.ciiüng, half 11 Hoogmis mei preui kaüe. Vandaag onder alle H.H. Missen dn sotiaataoDecte voor de Diuestichüng, iialf 1 CXt. vox de giooo Leer.ug, uur (rin- gnrgaue voor de mannen, 6 uur voor dn jongens, 7 uur Lol on prxx-ees.e ter eern der Ko.dngm van duo AH>rti. Rozenkrans. Ma. 7 uk vergadering en Lof voor de 3e Orde van den H. JJomuucua, toegankelijk voor allen. IX. Ie Dinsdag der maand, bij zonder ge wijd aan de verver ng van den H. Vaiier IXxniniizM, van 7 uur af mukciling van bet AHerbe ligsta, 9 uur ges. H. Mm, na den middag moeien alle k.nderen biech ten ooi Woewtoagniocgvji «wart voor 7 ^ezaïnonlijk te OomnMniloeeren. LM. avond 7 uur Med. latte over het Lijden oozes llcvrvn Jeaus Christus. Welnu, zy. gr niet in «taal deze middelen aan Ie «eiuien en ook aan vrienden en k. o- oinea aan ie bevelen? Toe, probeert :>el eens. Weeat er van overtuigd, dal ge hierdoor aan God eeu zeer aangenaam en aan de Kerk een hoogst verdienstelijk werk venic-ti V. d A. Miaaie-kalender der E.E. Pa:ers van het H. Hart, In Zjjn Vastenbrief »an dit jaar vermaant onze Bwstoop zijn geloovijen, dat zjj zich vrijwillige versier vingen zullen opleggen, om, zooala de H Apostel Paulus zegt, wat ont breekt aan Christus lijden en smarten, In oos aan te vullen voor Zjjn Ljchaam de H. Kerk. En Z. D. H. Mgr Diepen schrijft irwgeljjks in Zjjn Vastenbrief van 1923„Hei ligt B G. naar behooreo den tjjd vaa de Vamen ook door werken van versterving en van nsustenljefde.’* Nu kan men op verschillende manieren zich versterven, men kaa ook op meerdere wijzen tegelijkertijd een daad van verster- vrouw en kinderen, dan blijft hij meestal ongevoelig, hoogstens brengt hjj het tot eeu vei locking van zjjn Leven, maar hij gaai zjjn gang. Kunnen wjj hem wijzen op eigen voorbeeld en op het voorbeeld van tientallen, die uit onbaatzuchtige Ijefde z,ch het genot’ van geestrijke dranken hebben ontzegd, dan maak? zulk* meer indruk dan men opper vlakkig deuken zou Iedere drankbestrijder «eet bij ondervinding, dat het goede voor beeld zeer veel uitwerkt Ik citeerde Mgr. D>epen’s VtotenbnH Misschien mag ik ook eens herhalen, wa< deze Kerkvorst sprak op het Sobrietas Con gres jn 1920: „Boomscbe Drankbestrijding ie Missiewerk, n»et mpider verdtenssteljjk dan het uitgaan onzer mimionarisseu naar vreem de landen.” Maar dan zullen aeker velen, getroffen door dit Biascnoppeljjk woord, gaarne en met blijmoedigheid gedurende deze Vaatrn zich widen onthouden van den drank, om in den geest der Kerk te beoefensu ten daad van versterving en van naastettoefde C. V. MAART. Peestda< van de 40 Mar telaren van gebaste. 9e gebed van Z*b?w da£ in de derde week van de Vasten, 3e gebed A ouneu», 4e gebed voor den Paus. DOMINI GAAN 3UHE KALENDER 4 MAART. 3e Zondag van de Vasten. Gedaniveni* van deu H. Caaimirua, derde getjed btz. 101. 5 MAART. Mi* van den Zöndag met geben en evangelie van den dag. 6 MAART. 4. Jordanus. gedaoutenin van den dag en derde gebed biz. 101. T MAART. H. Tuoma*. van Aquine. ge dachten;* van den dag. MAART. H. Joanne* gedachtenia^vau. MAART. H. Francasca. gednVntente den dag. io maart. den dag, derde gebed bis. 101. meuschen niet. In zulk zeggen spreekt wel ter degs een nobele trek van uw hart, maar toch, die u dat „niet voor de menaeben” influiatert, is Satan. Want ge weet. Satan «egt het aitoos juist omgekeerd al» Jezus het zegt. En Jezus heeft wel verre van dat voor Hem uitkomen voor de menschen af te keuren, bet u'veeleer als plicht opgelegd. Zoo immers »->rak Hjj: Wie Mjj belijden zal voor de menschen, die zal Ik belijden voor de en gelen Gods, maar urn er dan ook aanstonds op te laten volgen: wie Mij verloochenen zal voor de menschen. die tal Ik verloochenen voor de engelen God*. (L C.) Het is alzoo: belijden of verloochenen. Een derde kent Jezus niet. Van een neutrale zone, waarop ge u buiten de kwestie soudt kunnen houden, •preekt Jezus nooit. Geen enkel woord. Het is vóór of tegen. Leven of docri. En daarom beljjden of verloochenen en wel een beljjden of ver loochenen voor de menschen. En al zegt nu het Evangelie: uw aalmoes zjj in bet verborgen, en al voegt datzelfde Evangelie er bjj: uw jfebed zjj fn de binnenkamer vaa os huis, dit alles ontslaat u geen oogenblik van den plicht om voor ja menschen uw Jetus te beljjden, op straffe dat ge door Hem niet roti de menschen te belijden. Hem reed* daardoor voor de menschen ver loochent. Niet ruw of plomp. Niet als het geen tin heeft en geen pa* geeft. De paarlen mogen niet voor de zwjjnen jfeworpen ei> de wjjze kent zjju tjjd. Maar nooit mag swjjgan regel of gewoonte worden. Er moet voor Chri»- tus gesproken en wie dat niet durft of er uit verlegenheid van afziet, wete wel, dat hjj schuldig staat aan verloochening van zyu Heer en God. Dat merkt ge in bet gewone leven weL Heeft iemand onder zijn fa milieleden of vrienden een groot beer, een man van naam en aanzien, dan heeft hjj er altoo* Isat ü- te doen uitkomen, dat die man van zjj* familie of van zjjn vrienden 1*. Maar hebt ge onder uw verwanten een veracht of mislukt persoon, voor wien uw vrienden den neus zouden optrekken, dan doet ge liefst, als hadt ge heel dien meusch en zijn familieband vergeten En aan dien trek van uw hart knoopt Jezus nu sjjn eisch vast, dat ge Hem zult belijden voor de menschen. Hjj, de eeuwige Zoon van God, is van te goeden huise om te worden doodgezwegen. En daarom i» bet niet genoeg, dat ge Hem ia uw binnenkamer belijdt, of in de kerk of in den omgang met enkel geloofsgenooten, neen, is zeg u, waar bet op aan komt, ia juist, dat ge den moed hebt om uw geloof in Hem te be ljjden voor de menschen. Du* niet, zonal* sommigen het opvatten, die wel voor hun geloof dur ven uilkotnen als ie met een .armen drommel van doen hebben, maar dia «ich muisstil houden, «oodra ze staan tegenover een beer of dame. Zulk sen moed tegenover de kleinen der wereld, die gepaard gaat met zoo verregaande lafheid tegenover de groeten der aarde, wjjst Jezus van de hand. Daar past Hjj voor. Zelf heeft Hjj het ons anders geleerd. Hjj be leed de gueue beljjdeni» niet alleen onder de viasebers van G> uesarrth, ds boeren van Capbarnaum en het Jerusalenuich straatpubliek, maar even kloek en heldhaftig voor de geleerden en boogjrrzeteaen la laraM voor het Sanhedrin en vo« r Jen Mud voogd van Rome’s keizer. En soo nu eischt Hjj ook van u. dal ge Hem jóó op bet hart zult dra gen en met zulk een innige trouw zult aankleven, dat gr Hem voor geen enkelen menach vertoochent, maar Hem moedig en onversaagd voor meoaobsn van allen raag eiken stead durft bellid** Paatoor: Wie kaa «eggen, waarom de Kerk juist dit Evangelie op dezen Zondag geplaatst heeft? Secretaris: Me dunkt soo, omdat het tegen den tjjd gaat, waarop wjj allen genoodigd worden den duivel ttH te drjjven uit ons eigen hart. door een goede Faaschbiecbt. Jansen. En dan ia het zaak pp de eerste plaste den stommen duivel nit te drjjven, die ona den mond snoert en de keel dichtknijpt, roodst onze zonden voor ons «elven houden, en een rouwmoedige beljjdenia uiman. Pastoor: Heel goed opgemerkt en zie nu eens boe dit Evangelie zulk een schuldig zwjjgen veroordeelt Hier was een geval van bange, huise lijke zorg en droefheid. De zoon des huizes was van een boozen great bezeten, die zijn tong verlamde en hem sprakeloos maakte. Geen woord kon hjj uitbrengen, de vorming van geregeld opeenvolgende klanken «as voor zjjn spraakorgaan totaal onmogeljjk. De geest die zich van dezen jongeling had meester gemaakt w*s een stomme geest door Jezus zelf zoo genoemd een geest die in onzen tjjd al even algemeen verspreid en even fel en krachtig is als in de dagen van bet Nieuwe Tes tament Er beeft veel noodlottig bijgeloof in de wereld geheerscht om trent dit beseten zjjn door boose geesten. Maar terwijl wjj alle tooverjj beslist verwerpen, moet iedereen, die in de H. Schrift gelooft óók hou den. dat er Satanische machten over de wereld verspreid sjjn. Dat die het niet meer zoozeer op onze lichamen gemunt betriten, komt allicht hiervandaan, dat zjj nu de zielen der menschen in hun macht hebben. Terwijl er dienende geesten zjjn om te zegenen, sjjn er ook helsche gees ten om ons legen te werken, tegen te atreven, ten onder te brengen. Je zus sprak tot zulk een geestelijk wezen, toen Hjj, staande tegenover den swaarbeproefden bezetene uit onzen tekst met luider stem uitriep: Gjj stomme geest Ik beveel u, ga uit van hem! Tégen dezen stommen, satanischen duivel moet ik voortdurend op uw hoede te zjjn. Het stilzwijgen kan niet genoeg verheerlijkt worden, en er zjjn macht van spreekwoorden, die bet daarmee eens zjjn. Zeker, zwjjgen ia goud, maar somtijd» is stilzwijgen een verachtelijke misdaad, het rechtstreekse^ gevolg der rampzalige macht van den stommen duivel uit onzen tekst Geen uwer of hjj is er bjj de een of andere gelegenheid wel eens getuige van geweest, dat bet Christengeloof tot mikpunt van spotternijen werd gekozen Misschien was bet op een dag aan de Beur*, toen er niet veel te doen was. of bet was buiten op de boerderij onder de boomen, of bet was op de sociëteit, of bet was op straat toen ge van,uw wei\ op weg naar hui* waart, of het wa» hjj een andere gelegenheid, die ge u nog wei suit herinneren. Iemand haalde met een spottend lachje een Bijbel tekst aan. en gaf een caricatuur van geloof en godsdienst zoogenaamd om te bewjjsen. dat al die vrome dingen klinkklare huichelarij zjjn. of hjj veroordeelde «ich een dubbelzinnige woordspeling met betrekking tot ieta, dat Jezus gezegd heeft Het gelach was algemeen, «onder dat één mond ook de uwe niet een enkel woord van protest deed boo ren. Wat deed u toen soo jammerlijk bet stilzwjjgen bewaren? Beacheidea- MAART Feeandag van de H. FeHd- en PerjieUza. Ma: Me expect*verunt 9e gebed en laatsue evangelie van lAna- dag in de derde week van de Vasten. 7 MAART I^eestdag van den H. Tho mas van Aquine. Mis: In medio. 2e ge bed en laatste evangelie van Woensdag in de derde week van de Vasten. Crixio. 8 MAART Feestdag van den H. Joan nes de Di». Mis: Os justi. 9e gebed en laatste evangelie van Donderdag jn de derde week van de Vasten. 9 czsca van ten. 10 u waarschuwen WEEKKA1.EN DER. 4 MAART Derde Zondag van de Vas ten. Mis: Oouli. (V.3&4 M216. O..272) 2e gebed van den H. Oasunirua, 3e gebed van den H. Lucius. {V.1216. BL525.. 0.699) Geen Glor a. Oredo. 5 MAART. M.s; In Deo. Tweede ge bed: A ounotis, derde gebed Omnipolena. 6 - tas Zoon, op aarde begonnen wa»? Heeft niet de H Tbercsia door baar aan houdend gebed tot die intensie zooals we die hier bedoelen, meer zielen voor iteu hemel gewonnen dan de H. Lranclscus Xa- woorden; want door deze komt de gram schap Gods over de kinderen des ongeloofs. Wordt dm geene deelgenooten met hen. Want voorheen waart gjj duisternis, en nu zjjt gjj licht in den Heer Wandelt dan als kinderen des lichts; want de vrucht des licht» is alle goedheid, rechtvaardigheid en waarheid Evangelie volgens den B. Lucas; XI. 14—28 In dien tjjde dreef Jesus eenen duivel uit, die stom was. En ais Hjj den duivel had uit gedreven. sprak de stomme, en de scharen waren verwonderd. Maar etnigen van hen zelden: Hjj drjjft den duivel uit dovr Beël zebub, den vorst der duivelen En anderen, om Hem te beproeven, begeerden van hem een toeken uit den hemel Maar Hjj, hunne gedachten ziende, zeide hun: Alle rjjk, dat in zich zelf verdeeld ia, zal verwoest wor den, en het eene huis zal op hel andere val len. Indien dan ook ds satan tegen zich «el ven verdeeld ia, hoe zal zjjn rjjk blijves staan?- wjjl gjj zegt, dat ik door Beëlzebub de duivelen uitdrijf, door wien drjjven uwe kinderen ze uit? Daarom zullen die uwe rechten zijn. Maar, indien ik dow den vin ger Gods de duivelen uitdrjjf, ddn b waar lijk het rjjk Gods tot u gekomen. Als een welgewapende zjjn hof bewaart, dan ia al les, wat hjj bezit, in vrede. Maar indien iemand sterker dan hjj hem overvalt ea overwint, dan neemt hjj al de wapenen, waar op hjj vertrouwde, weg, en deelt den buit uit. Die niet met mjj ia, is tegen mjj; en die niet met mjj vergadert, die verstrooit. Wanneer de onzuivere geest van den menseb is uitgegaan, doorwandelt lui water- looze plaatsen, en zoekt rust, en die niet vin dende, zegt hjj: Ik zal wederkeeren tot mijn huis, waar Ik ben uitgegaan. En daar ko mende, vindt hjj hel geveegd en versierd. Dan gaat hjj, en binnen gaande wonen zjj daar. En het laatste van dien menach wordt erger dan het eerste. Nu gebeurde bet, ter- wjjl hjj dit zeide, dat eene vrouw uit de me nigte hare stem verhief, en zeide: Zalig de schoot, die u gedragen beeft, en de bor sten, die gjj gezogen hebt. Waarop hjj telde: Ja, maar zalig sjjn zjj, die bet woord God* booren en het onderhouden. Ma. 7 uur OongTcgatie v<ior de meisje*. LM. kwart vw»>r B tooi de mannen. Wo. 7 uk Lof bei eere van dwo H. Jozef, half 8 Coukt. tooi de vrouwen. Do. 7 oor 1x4 ter eere van Irel H. Sacr. Vr. 4 uur biechiuooren «xx de scbool- me.siee, vour wie Za.erdag half 8 algern. H." Ouunnurue, 7 upr oefening van deu H Kruisweg mei v. roering vau de Rebkwie van het H. Krui*. Za. vau 4—6 en van half 7—9 i geicgvnhed ooi te biechien. Heden te verdienen eeu voile aflaat. HT. DOMLNICUS. Heden 3e Zzuuiag van de Vasten, tex-ert

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1923 | | pagina 5