Evangel ie-verklaring.
Leeken-lgostolaat
Epistel en Evangelie
Kerklijsten.
ALKMAAR.
VastengsdaGlrte.
Mlt-sanwimr.
2 Maart 1923
I
DERDE ZONDAG IN DE VASTEN.
i
eu ztlf» wonderbare bekeeriugcn
de
I
um
sloof en in stand gehouden door het ongeloof, open-
MAX.
naar voor dn
Haifjaarltjksche collecte voor de t*. Fie-
terspenn ng.
Z. Draw, gedactsteniM van
4
duchten eenu laai gaan naar hen,
ophoudeljjk azn.-poren tol matjgieid.
MAART. Feestdag van de H. Fran-
Ronutna. Min: Ooguovt 0e gebed
Vrijdag In de derde week van de Va*
8 1
den dag.
9
van
kwart voor 8
7 uur Lof bei
beid? Neem! Onbekwaamheid om te spreken? Neen! Gebrek aan een ge-
schikte gelegenheid? Neen! Het was een slag met den vleugel vaa den
•tonwnee dolvel op uw beide lippen. Al* iemand zich eens verstoutte om
kwaad te spreken van uw vader of moeder, van nw vrouw of kind, wat
waarheid. Zy kunnen voor zoo menig uldtge
7' - 1 ik*-
acre verklaring xeveu dan ze toe te *cürtj-
ven aan de gebedeu van zoovele brave
vurige katholieken in Europe
«erin* door zyu aposto.ischen arbejd, naar
‘t gtiuigcus* zeil van desen groot en Aoovtrl
van ludiè
Ook zoovele missionarissen bevestpieu o.-*,-
mjj thuis; voor zoover gjj dit aan een van deae mJ
daan hebt, hebt ge dat mjj gedaaa.
Jansen: Maar, pastoor, w dat openlik uitkomen voor mijn geloof nu
soo bijnier noodig? Heeft l'-hnstua op een andere plaat* niet even goed
gezegd, dat godsdienst een zaak van het hart b?
Pastoor: Zeker, godsdienst ia een taak vaa bet hart, geen wonder dus
dat ge, waar er zooveel Katholieken roodioopen met den mond vol over
hun geloof, maar in wier hart enkel ds wereld heeraeht, koud wordt
aangedaan door al dat uitwendige en innerlijk -onware en dat ge, op
weg om met die honderden mee te loepen ia ren vroom ©ogenblik lie
ver terug zoudt keeren ea «egt: Neen zóó niet, godsdienst moet een
naak des harten bljjvea, voor mijn Gwd wil ik belijden, maar voor ds
Wie beeft deze beitaiuuig al uu*l ’tie ge
boord of gelezen luimen, hoe vaak werd
over dit onderwerp gesproken by geiegeiui^ id
van of na 'n uebooden MJruêwéek, zooais
we er iu on. and zoovel ie x-eti kregen, eO
die alle vuorwHM<.dig eu welgeslaagd verlou-
pen zjjn En toch zijn er nog zoo velen, die
slechts 'n flauw begrip hebben van wal
ixivfiwULazuie tjtei eigenlijk z^gen wil Ter
nadere verklaruig dan La.en we hier v.dgen
Eenieder van ons, van welke sekse, Leeftijd
of stand ook, kan apostel zijn en dat wez-u-
lijk zonder veel moeite en vokrtrskt zo oever
komen.
V» ie onzer kan er al niet medewerken aan
den bloei van 't Apoetelwerk Hoe gü<nakke-
Hjk kan een ieder vmi tijd tol tijd b v. elke
week of elke maand op een bepaalden «n
va* le stellen dag een H Coinmnuje (Apos
tolische H Communie) opdragen voor
de uitbreiding van on* H. geloof en tot wel
slagen van den moeite vollen arbeid der
mjssionansseu. Kan men niet zonder veel
bezwaar Ly morgen- of avondgebed of bij
gemeenwcfaappeljjk rooenboedje in *t huis
gezin 'n kort gel>ed tot die intentie vei"rKis
ten? Deze middelen toch liggen ui t bereik
van eenieder, T zij groot of klein, arm of
ryk En zal zulks zyne uitwerking musea
Geejatrins Immers beeft Christus ons niet
ale by testament nagelaten „Alles wal ge
den Vader in Myuen Naam zult vragen,
Hjj zal net LI ge'en?" Hoe veel te meer zal
de Hemelvcne Vader het gebed vertKx>i«a,
dal gestort wordt tot uitbreiding van *t Ver
lossingswerk, dat Christus, diens Goddelijke
OFFICIEEL KERKEEFICHT
van het „Noord-Hollandsch Dagblad”
DERDE ZONDAG IN DE VASTEN.
Epzsrid uit ben brief van den B. apostel
Pnulut aan de EphesUrs; F, 10.
Broeder», zjjt navolger» van God, als wel
beminde kinderen, en wandelt ia de liefde,
«oo als Christus ons beeft bemind, en zich
«elven voor ons aan God heeft opgedragen
tot een toen- en slachtoffer vaa «enen aan
genamer geur Hoererfj dan, en alle onzui
verheid, of gierigheid worden onder u zelfs
niet genoemd gelijk bet heiligen voegt, noch
oneerbaarheid, noch ijdele woorden, noch
scherts, die niet betaamt; maar wilt Bever
dankzeggen. Want weet, dit, en neemt het
ter harte, dat noch hoereerder, noch ontuch
tige, noch gierigaard, hetwelk afgoderij is.
eenig deel bebbe aan bet rijk van Christus
en van God. Niemand misleide u door Ijdele
ving en nasstenliefde stellen. Slechts één wil
ik noemen en lot bet beoefenen er vsn
opwekken, n.L de onthouding van alcoholi
sche dranken Denkt nu .niet, dat ik alle
lezeressen en lezers tot geh<elouthoudérs wil
maken. Overdrjjrmg schaadt, zeker in dit
opzicht.
Maar ik wil even toch er op wijzen, dal
H. LAURENTIU&
Zo. 3e Zo. dag van de Vasten, half 7
kwart ww 8 en 9 uur stille H.li. M.iseu
half 11 Hoogmis, 1 uur Leering. Van 2—4
is de kerk open om te konen btddtn.
Geen Bjoel cursus. 6 uur lajdensmed ta ie
de lijdelijke onthouding gedurende den Vas
tentijd geheel ligt In de Ijjn vaa de boven
geciteerde bisschoppelijke woorden
Onthouding van alcoholica voor den min
of meer gereuelden gebruiker een daad van
versterving iedereen, die ae tOnigéo tijd be
oefende, weel dat net menigmaal -tyi offer
tje kost het cefé voorbij te gaan, thuis zich
tevreden lc «tellen zonder «en glaas.s, voor
al voor een glas door een vriendelijken
gastheer aangeboden, even vriéndelijk Ie be
danken. Dal koel dikwerf moeite. .Maar Tlei
heeft levens bet voordeel, dal men tn ge-
dachten eens laat gaan naar ben, die on
ophoudelijk aan.-po ren tol matijgieid, die
zelfs durven vragen geheetoulhouding. On-
willekeoflg zal meat zich afvragen, of de
velen, die ook in net Roomsche kamp zich
hebben opgetnaakl tot den strijd legen hei
drankmi bruik, nersenschunnieii najagen of
een doel voor oogen hebben, misschien rel ft
wel een Loffelijk doel Eji wanneer uien dan
bedenkt, dat mannen en vrouwen vaa beteo-
kejiia ah eeu Kardinaal Mercmr, Mgr Die
pen van 's-Hertogenboech, Mgr De. Jan 01av
Smit, Apiwlolisch Vicaris van Noorwegen en
Spitsbergen, Minister Buys de Boerenbrvuck,
Mevr Bronsveld—Vitringa, ld der Tweede
Kamer en meerdere Hoo.nsche Kawrle<.eti
tot dal leger benooren, dus tot ben, die da^e-
Ijjka zich onthouden van alcotKilische dran
ken, dan voelt men zich door zyn hjdeujke
Vasten-ver>tervlng in goed gezelschap. Men
gaat gundiger over die drankbestrijders den
ken en dan hebben wjj reeds veel g,. worn en
Maar toch ik zou het niet wagen de
aai.dachi te vestigen juist op dezen vorm
van versterving, wanneer het niet teve.na
was een voortreffelijke daad van naasten
liefde. ik zal U mm vermoeien met cijfer*
en statistieken. Misschien 0oe ik dat t>y
gelegeimcjd wel eens Maar denkt U tous
•en oogenblik in den toestand van eeu
vrouwmoeder van een talrijk gezin, wier
man drinkt, veelvuldig drinkt en liet *no«-
ste deel van zijn weekloon naar de her
berg breuju. r
Denkt niet, dat men xauke toestanden niet
kent In de enkele weken, die er in dit
jaar gijn verstreken, is men in de nuddet-
matige provinciestad, waar jk woon, reeda
mijn hulp komen inroepen voor 2 gezinnen
als boven bedoeld, waarvan de toestand zoo
bedroevend is, dal het koste wat kust, hier
in o e t worden ingegrepen Hoe Och, er
beataat wel eeu kleine schare van mede
lijdende, doelbewuste menschea, die zullen
tracaleu hier iets te redden. Maar dat is met
voldoende. AUe-'u het voorbeeld van velen,
van zeer velen, kan afdoende zjjn. Wanneer
wij den dronkaard wijzen op de ellende van
soudt ge hem duchtig te woori «taan en ongezouten de waarheid zeg
gen. Maar nu geldt bet immers Jezus Christus maar, wat immers de
moeite niet waard ie! 't Kwam zelfs niet bjj u op om kalm te antwoor
den: „Daar denk ik anders overt Daar protesteer ik tegen! Het spijt mjj
u zoo iets te booren zeggen.” Wjj, Christenen, behoorden in zulke oogen-
blikken vier of vjjf vragen te onzer beschikking te hebben om iedereen
tot zwjjgen te brengen, die ons geloof en onzen godsdienst aanrandt.
Vraag bijvoorbeeld aan den spotter: Waarde Heer, soudt ge in plaats
van die geestigheden mij eens willen zeggen, welk verschil er bestaat
tueseben den toestand der vrouw in China of in Europa? Wat dunkt
u verder van de Bergrede? Hoe luidt uw advies over de naastenliefde,
zooals die in de H. Schrift bevolen wordt? Kunt ge u vereenigen met de
Tien Geboden? Hebt ge in de wereldliteratuur, die ge ongetwijfeld on
der de knie hebt, ooit een aangrijpender karakter aangetroffen, dan dat
van Jezus Christus? Zoudt ge zoo goed willen zjjn mjj de troostende en
stichtende sterfbedden van atheisten eens op te noemen? Hoe verklaart
ge het feit, dat te allen tjjde ouder de geprononceerde belijders van het
Christendom vele van zie grootste genieën geweest zijn, die de wereld
ooit aanschouwd heeft? Wilt ge mij onder de taltooze universiteiten ter
wereld er drie noemen, die door ongeioovigen gesticht zijn en nu nog
door ongeioovigen worden onderhouden? Sterker uog. Het ongeloof ia
zoo verbazend luidruchtig in zijn snoeven, dat het wel veel goeds en
prijzenswaardigs moet ts vermelden hebben.
Zie in het gewone, alledaagsche leven eens rond naar liefdadige in
stellingen, door dal ongeloof gesticht en gesteund; instellingen, dis
openlijk en beslist tegen God en godsdienst gekant zjjn en die toch even
beslist ten bate der lijdende menschheid werken Hoe zijn bun namen?
Waar zjjn de asylen en tehuizen en toevluchtsoorden en instellingen, op
gericht door bet ongeloof en in stand gehouden door het ongeloof, open
lijk gekant tegen God en godsdienst en toch werkend tot verlichting
van bet menscheiijk lijden?
Daar staat het Christendom, daar staat het ongeloof. Vergelijk wat zij
gedaaa hebben.
Het Christendom met een gebed op de lippen, met een zegen op het
gelaat; beide handen vol hulp voor allen, die hulp behoeven; de moe
der van duizend toevluchtsoorden voor blinden, voor zieken, weezen en
idioten; de moeder van machtige missiewerken tot prediking aan de
heidenen de moeder van tallooze scholen, die millioenen kinderen onder
eeu tucht brengen, die de bestaansvoorwaarde ia van een eerbaar en
verdienstelijk leven.
Het ongeloof maakt geen pluksel voor de gewonden, bakt geen brood
voor de hongerigen, schudt geen kussens op voor zieken, biedt geen
troost aan rouwdragenden, siert geen graf voor de dooden. Terwijl Chria-
tus. onze gewonde Christus, onze verreien Christus gezegend zjj Zjjn
Naam daar altoos voor ons staat, wijzend op weeshuis en hospitaal
en tot on» spreekt: Ik was ziek en gij gaaft me een rustbed; ik was
blind, gij waart een arte voor mijn oogen; Ik was wees, en gij waart een
moeder voor mjjn «iel; ik was verdwaald in het gebergte en gjj bracht
mü thuis; voor zoover gjj dit aan een van deae mjjn minste broeders ge
le Zondag der maand, met vollen af]ast
van den Allerh. Ro/a-riKrans 6 uur, hall b
eu 9 uur de stille H.H. Missen mei on
dtrr.ciiüng, half 11 Hoogmis mei preui
kaüe. Vandaag onder alle H.H. Missen dn
sotiaataoDecte voor de Diuestichüng, iialf
1 CXt. vox de giooo Leer.ug, uur (rin-
gnrgaue voor de mannen, 6 uur voor dn
jongens, 7 uur Lol on prxx-ees.e ter eern
der Ko.dngm van duo AH>rti. Rozenkrans.
Ma. 7 uk vergadering en Lof voor de 3e
Orde van den H. JJomuucua, toegankelijk
voor allen.
IX. Ie Dinsdag der maand, bij zonder ge
wijd aan de verver ng van den H. Vaiier
IXxniniizM, van 7 uur af mukciling van
bet AHerbe ligsta, 9 uur ges. H. Mm, na
den middag moeien alle k.nderen biech
ten ooi Woewtoagniocgvji «wart voor 7
^ezaïnonlijk te OomnMniloeeren. LM. avond
7 uur Med. latte over het Lijden oozes
llcvrvn Jeaus Christus.
Welnu, zy. gr niet in «taal deze middelen
aan Ie «eiuien en ook aan vrienden en k. o-
oinea aan ie bevelen? Toe, probeert :>el
eens.
Weeat er van overtuigd, dal ge hierdoor
aan God eeu zeer aangenaam en aan de
Kerk een hoogst verdienstelijk werk venic-ti
V. d A.
Miaaie-kalender der E.E. Pa:ers
van het H. Hart,
In Zjjn Vastenbrief »an dit jaar vermaant
onze Bwstoop zijn geloovijen, dat zjj zich
vrijwillige versier vingen zullen opleggen, om,
zooala de H Apostel Paulus zegt, wat ont
breekt aan Christus lijden en smarten, In
oos aan te vullen voor Zjjn Ljchaam de H.
Kerk. En Z. D. H. Mgr Diepen schrijft
irwgeljjks in Zjjn Vastenbrief van 1923„Hei
ligt B G. naar behooreo den tjjd vaa de
Vamen ook door werken van versterving
en van nsustenljefde.’*
Nu kan men op verschillende manieren
zich versterven, men kaa ook op meerdere
wijzen tegelijkertijd een daad van verster-
vrouw en kinderen, dan blijft hij meestal
ongevoelig, hoogstens brengt hjj het tot eeu
vei locking van zjjn Leven, maar hij gaai
zjjn gang. Kunnen wjj hem wijzen op eigen
voorbeeld en op het voorbeeld van tientallen,
die uit onbaatzuchtige Ijefde z,ch het genot’
van geestrijke dranken hebben ontzegd, dan
maak? zulk* meer indruk dan men opper
vlakkig deuken zou Iedere drankbestrijder
«eet bij ondervinding, dat het goede voor
beeld zeer veel uitwerkt
Ik citeerde Mgr. D>epen’s VtotenbnH
Misschien mag ik ook eens herhalen, wa<
deze Kerkvorst sprak op het Sobrietas Con
gres jn 1920: „Boomscbe Drankbestrijding
ie Missiewerk, n»et mpider verdtenssteljjk dan
het uitgaan onzer mimionarisseu naar vreem
de landen.”
Maar dan zullen aeker velen, getroffen
door dit Biascnoppeljjk woord, gaarne en
met blijmoedigheid gedurende deze Vaatrn
zich widen onthouden van den drank, om
in den geest der Kerk te beoefensu ten daad
van versterving en van naastettoefde
C. V.
MAART. Peestda< van de 40 Mar
telaren van gebaste. 9e gebed van Z*b?w
da£ in de derde week van de Vasten, 3e
gebed A ouneu», 4e gebed voor den Paus.
DOMINI GAAN 3UHE KALENDER
4 MAART. 3e Zondag van de Vasten.
Gedaniveni* van deu H. Caaimirua, derde
getjed btz. 101.
5 MAART. Mi* van den Zöndag met
geben en evangelie van den dag.
6 MAART. 4. Jordanus. gedaoutenin van
den dag en derde gebed biz. 101.
T MAART. H. Tuoma*. van Aquine. ge
dachten;* van den dag.
MAART. H. Joanne* gedachtenia^vau.
MAART. H. Francasca. gednVntente
den dag.
io maart.
den dag, derde gebed bis. 101.
meuschen niet.
In zulk zeggen spreekt wel ter degs een nobele trek van uw hart,
maar toch, die u dat „niet voor de menaeben” influiatert, is Satan. Want
ge weet. Satan «egt het aitoos juist omgekeerd al» Jezus het zegt. En
Jezus heeft wel verre van dat voor Hem uitkomen voor de menschen
af te keuren, bet u'veeleer als plicht opgelegd. Zoo immers »->rak Hjj:
Wie Mjj belijden zal voor de menschen, die zal Ik belijden voor de en
gelen Gods, maar urn er dan ook aanstonds op te laten volgen: wie Mij
verloochenen zal voor de menschen. die tal Ik verloochenen voor de
engelen God*. (L C.)
Het is alzoo: belijden of verloochenen. Een derde kent Jezus niet. Van
een neutrale zone, waarop ge u buiten de kwestie soudt kunnen houden,
•preekt Jezus nooit. Geen enkel woord. Het is vóór of tegen. Leven of
docri. En daarom beljjden of verloochenen en wel een beljjden of ver
loochenen voor de menschen.
En al zegt nu het Evangelie: uw aalmoes zjj in bet verborgen, en al
voegt datzelfde Evangelie er bjj: uw jfebed zjj fn de binnenkamer vaa
os huis, dit alles ontslaat u geen oogenblik van den plicht om voor ja
menschen uw Jetus te beljjden, op straffe dat ge door Hem niet roti
de menschen te belijden. Hem reed* daardoor voor de menschen ver
loochent.
Niet ruw of plomp. Niet als het geen tin heeft en geen pa* geeft. De
paarlen mogen niet voor de zwjjnen jfeworpen ei> de wjjze kent zjju tjjd.
Maar nooit mag swjjgan regel of gewoonte worden. Er moet voor Chri»-
tus gesproken en wie dat niet durft of er uit verlegenheid van afziet,
wete wel, dat hjj schuldig staat aan verloochening van zyu Heer en God.
Dat merkt ge in bet gewone leven weL Heeft iemand onder zijn fa
milieleden of vrienden een groot beer, een man van naam en aanzien,
dan heeft hjj er altoo* Isat ü- te doen uitkomen, dat die man van zjj*
familie of van zjjn vrienden 1*.
Maar hebt ge onder uw verwanten een veracht of mislukt persoon,
voor wien uw vrienden den neus zouden optrekken, dan doet ge liefst,
als hadt ge heel dien meusch en zijn familieband vergeten
En aan dien trek van uw hart knoopt Jezus nu sjjn eisch vast, dat
ge Hem zult belijden voor de menschen. Hjj, de eeuwige Zoon van God,
is van te goeden huise om te worden doodgezwegen. En daarom i» bet
niet genoeg, dat ge Hem ia uw binnenkamer belijdt, of in de kerk of in
den omgang met enkel geloofsgenooten, neen, is zeg u, waar bet op
aan komt, ia juist, dat ge den moed hebt om uw geloof in Hem te be
ljjden voor de menschen.
Du* niet, zonal* sommigen het opvatten, die wel voor hun geloof dur
ven uilkotnen als ie met een .armen drommel van doen hebben, maar dia
«ich muisstil houden, «oodra ze staan tegenover een beer of dame. Zulk
sen moed tegenover de kleinen der wereld, die gepaard gaat met zoo
verregaande lafheid tegenover de groeten der aarde, wjjst Jezus van de
hand. Daar past Hjj voor. Zelf heeft Hjj het ons anders geleerd. Hjj be
leed de gueue beljjdeni» niet alleen onder de viasebers van G> uesarrth,
ds boeren van Capbarnaum en het Jerusalenuich straatpubliek, maar
even kloek en heldhaftig voor de geleerden en boogjrrzeteaen la laraM
voor het Sanhedrin en vo« r Jen Mud voogd van Rome’s keizer.
En soo nu eischt Hjj ook van u. dal ge Hem jóó op bet hart zult dra
gen en met zulk een innige trouw zult aankleven, dat gr Hem voor geen
enkelen menach vertoochent, maar Hem moedig en onversaagd voor
meoaobsn van allen raag eiken stead durft bellid**
Paatoor: Wie kaa «eggen, waarom de Kerk juist dit Evangelie op
dezen Zondag geplaatst heeft?
Secretaris: Me dunkt soo, omdat het tegen den tjjd gaat, waarop wjj
allen genoodigd worden den duivel ttH te drjjven uit ons eigen hart.
door een goede Faaschbiecbt.
Jansen. En dan ia het zaak pp de eerste plaste den stommen duivel
nit te drjjven, die ona den mond snoert en de keel dichtknijpt, roodst
onze zonden voor ons «elven houden, en een rouwmoedige beljjdenia
uiman.
Pastoor: Heel goed opgemerkt en zie nu eens boe dit Evangelie zulk
een schuldig zwjjgen veroordeelt Hier was een geval van bange, huise
lijke zorg en droefheid. De zoon des huizes was van een boozen great
bezeten, die zijn tong verlamde en hem sprakeloos maakte. Geen woord
kon hjj uitbrengen, de vorming van geregeld opeenvolgende klanken
«as voor zjjn spraakorgaan totaal onmogeljjk. De geest die zich van
dezen jongeling had meester gemaakt w*s een stomme geest door
Jezus zelf zoo genoemd een geest die in onzen tjjd al even algemeen
verspreid en even fel en krachtig is als in de dagen van bet Nieuwe Tes
tament Er beeft veel noodlottig bijgeloof in de wereld geheerscht om
trent dit beseten zjjn door boose geesten. Maar terwijl wjj alle tooverjj
beslist verwerpen, moet iedereen, die in de H. Schrift gelooft óók hou
den. dat er Satanische machten over de wereld verspreid sjjn. Dat die
het niet meer zoozeer op onze lichamen gemunt betriten, komt allicht
hiervandaan, dat zjj nu de zielen der menschen in hun macht hebben.
Terwijl er dienende geesten zjjn om te zegenen, sjjn er ook helsche gees
ten om ons legen te werken, tegen te atreven, ten onder te brengen. Je
zus sprak tot zulk een geestelijk wezen, toen Hjj, staande tegenover den
swaarbeproefden bezetene uit onzen tekst met luider stem uitriep: Gjj
stomme geest Ik beveel u, ga uit van hem!
Tégen dezen stommen, satanischen duivel moet ik
voortdurend op uw hoede te zjjn.
Het stilzwijgen kan niet genoeg verheerlijkt worden, en er zjjn macht
van spreekwoorden, die bet daarmee eens zjjn. Zeker, zwjjgen ia goud,
maar somtijd» is stilzwijgen een verachtelijke misdaad, het rechtstreekse^
gevolg der rampzalige macht van den stommen duivel uit onzen tekst
Geen uwer of hjj is er bjj de een of andere gelegenheid wel eens getuige
van geweest, dat bet Christengeloof tot mikpunt van spotternijen werd
gekozen Misschien was bet op een dag aan de Beur*, toen er niet veel
te doen was. of bet was buiten op de boerderij onder de boomen, of bet
was op de sociëteit, of bet was op straat toen ge van,uw wei\ op weg
naar hui* waart, of het wa» hjj een andere gelegenheid, die ge u nog
wei suit herinneren. Iemand haalde met een spottend lachje een Bijbel
tekst aan. en gaf een caricatuur van geloof en godsdienst zoogenaamd
om te bewjjsen. dat al die vrome dingen klinkklare huichelarij zjjn. of
hjj veroordeelde «ich een dubbelzinnige woordspeling met betrekking
tot ieta, dat Jezus gezegd heeft Het gelach was algemeen, «onder dat
één mond ook de uwe niet een enkel woord van protest deed boo
ren.
Wat deed u toen soo jammerlijk bet stilzwjjgen bewaren? Beacheidea-
MAART Feeandag van de H. FeHd-
en PerjieUza. Ma: Me expect*verunt
9e gebed en laatsue evangelie van lAna-
dag in de derde week van de Vasten.
7 MAART I^eestdag van den H. Tho
mas van Aquine. Mis: In medio. 2e ge
bed en laatste evangelie van Woensdag in
de derde week van de Vasten. Crixio.
8 MAART Feestdag van den H. Joan
nes de Di». Mis: Os justi. 9e gebed en
laatste evangelie van Donderdag jn de
derde week van de Vasten.
9
czsca
van
ten.
10
u waarschuwen
WEEKKA1.EN DER.
4 MAART Derde Zondag van de Vas
ten. Mis: Oouli. (V.3&4 M216. O..272) 2e
gebed van den H. Oasunirua, 3e gebed van
den H. Lucius. {V.1216. BL525.. 0.699)
Geen Glor a. Oredo.
5 MAART. M.s; In Deo. Tweede ge
bed: A ounotis, derde gebed Omnipolena.
6 -
tas
Zoon, op aarde begonnen wa»?
Heeft niet de H Tbercsia door baar aan
houdend gebed tot die intensie zooals we
die hier bedoelen, meer zielen voor iteu
hemel gewonnen dan de H. Lranclscus Xa-
woorden; want door deze komt de gram
schap Gods over de kinderen des ongeloofs.
Wordt dm geene deelgenooten met hen.
Want voorheen waart gjj duisternis, en nu
zjjt gjj licht in den Heer Wandelt dan als
kinderen des lichts; want de vrucht des
licht» is alle goedheid, rechtvaardigheid en
waarheid
Evangelie volgens den B. Lucas;
XI. 14—28
In dien tjjde dreef Jesus eenen duivel uit,
die stom was. En ais Hjj den duivel had uit
gedreven. sprak de stomme, en de scharen
waren verwonderd. Maar etnigen van hen
zelden: Hjj drjjft den duivel uit dovr Beël
zebub, den vorst der duivelen En anderen,
om Hem te beproeven, begeerden van hem
een toeken uit den hemel Maar Hjj, hunne
gedachten ziende, zeide hun: Alle rjjk, dat
in zich zelf verdeeld ia, zal verwoest wor
den, en het eene huis zal op hel andere val
len. Indien dan ook ds satan tegen zich «el
ven verdeeld ia, hoe zal zjjn rjjk blijves
staan?- wjjl gjj zegt, dat ik door Beëlzebub
de duivelen uitdrijf, door wien drjjven uwe
kinderen ze uit? Daarom zullen die uwe
rechten zijn. Maar, indien ik dow den vin
ger Gods de duivelen uitdrjjf, ddn b waar
lijk het rjjk Gods tot u gekomen. Als een
welgewapende zjjn hof bewaart, dan ia al
les, wat hjj bezit, in vrede. Maar indien
iemand sterker dan hjj hem overvalt ea
overwint, dan neemt hjj al de wapenen, waar
op hjj vertrouwde, weg, en deelt den buit
uit. Die niet met mjj ia, is tegen mjj; en die
niet met mjj vergadert, die verstrooit.
Wanneer de onzuivere geest van den
menseb is uitgegaan, doorwandelt lui water-
looze plaatsen, en zoekt rust, en die niet vin
dende, zegt hjj: Ik zal wederkeeren tot mijn
huis, waar Ik ben uitgegaan. En daar ko
mende, vindt hjj hel geveegd en versierd.
Dan gaat hjj, en binnen gaande wonen zjj
daar. En het laatste van dien menach wordt
erger dan het eerste. Nu gebeurde bet, ter-
wjjl hjj dit zeide, dat eene vrouw uit de me
nigte hare stem verhief, en zeide: Zalig
de schoot, die u gedragen beeft, en de bor
sten, die gjj gezogen hebt. Waarop hjj telde:
Ja, maar zalig sjjn zjj, die bet woord God*
booren en het onderhouden.
Ma. 7 uur OongTcgatie v<ior de meisje*.
LM. kwart vw»>r B tooi de mannen.
Wo. 7 uk Lof bei eere van dwo H.
Jozef, half 8 Coukt. tooi de vrouwen.
Do. 7 oor 1x4 ter eere van Irel H. Sacr.
Vr. 4 uur biechiuooren «xx de scbool-
me.siee, vour wie Za.erdag half 8 algern.
H." Ouunnurue, 7 upr oefening van deu H
Kruisweg mei v. roering vau de Rebkwie
van het H. Krui*.
Za. vau 4—6 en van half 7—9 i
geicgvnhed ooi te biechien.
Heden te verdienen eeu voile aflaat.
HT. DOMLNICUS.
Heden 3e Zzuuiag van de Vasten, tex-ert