„Noord-Hollandsch Dagblad”
Kerklijsten.
Eylstel en Evangeile
Hivangelie-verklaring.
Misaanwfjzer.
IS Maart 1923
van
2.-
3.60
25.—
1.25
15.-
M_M. te 7 eii 8 taw.
1.—
MAX.
3.-
19.50
2.50
5.—
RLKMZBR
Rmsfenfam.
Voert het heiligdom
Eerherstel.
Vorig? bedrajz f 13.595.19*4
N.N Egmond aan Zee 5.—
UUT”
7 uur Lof ter eere van hat Allerh
H. Bened iotus Gedachtenis
uur
9
H.H.
uur.
1.—
PASSIEZONDAG.
wij niet te recht, dat Gt)
weg m;
o verwin
Vrijdi
24
g«i
Zo
en
Avonds 7 uur
Di. 8 uur «2.
H. Antonius.
Wo. avond 7 uw Lof ter eere van deg
H. Joseph en Lijdensmeditatie.
Vr. avond 7 utr Kruiswegoefening en
vereering der relikwie van het H. Kruis.
Za. nam. tan 2—3 uw en vanaf 5 uur
gelegenheid ooi te biechten.
0FFICIEEL KERKEERICHT
van het
H. LAURENTIüa
Heden Pass e-'öodag. half 7, kwnri vror
8 en 9 uur de stille H.H. Missen, half
11 de Hoogmis, 1 uur Leering. 8 uur
den dag.
23 MAART. O. L Vrouw van Smarten.
486 gedachtenis van de Z. Sibyilma en van
den dag.
24 MAART. H. Aartsengel Gabrël. Ge
dachtenis van den dag.
Zo.
i 9 uur
mis, half 7 Lijdensmeditatie.
Ma feest van den H. Joaef, patroon
van onze kerk, 9 uur ges. H. Mis. Van
45 uur bieohtbooron voor de k n<ier«i,
7 uur lof tier eere van den H. Jozef.
Di. ouder de H. Mis van hajf 8 al-
gemeene H. Communie voor de kinderen
der leering van de 4e, 5e 6e klas en der
Naiecring.
Wo 9 uur Maandd enst voor Jacob Bra-
kenloff, 7 uur Lof ter eere van den H.
Joseph.
Do. 7 uur Lof ter eere van het Allerh
Sbj ramen t.
Vr. 7 uur Kruisweg.
baar beter, zij toch namen steenen op om den vermeeftdi
teraar te steenigen. Maar Jesus’ uur
Zich en -
Pastoor:
bet terrein en vervolgde onbevreesd ryn predikwerk alsof
l. 2.
springt: geen spotternij, bedreiging of beleediging. mag in staat zijn
den Christen af te houden van zijn plicht. Zooals Jesus Zjjn Vader dien
de, trouw en sterk, zoo moeten wy zonder blikken of blozen achter Jd>
zus gaan. De nauwe doornige weg mag vol worstelingen zijn, maar
aan net einde schittert ons de overwinning tegen en het honderdvou
dig Apóetelloon.
Pastoor: Welk een aangrijpende inleiding tot het treurspel zijner Pas
sie, dat nu volgen gaat. Welhaast zal Jezus als misdadiger gevat wor
den en als booswicht doodbloeden aan het kruis, maar zelfs zjjn hef
tigste vjjauden hebben niets om Hem van aangezicht tot aangezicht ts
verwjjten.
Jansen: Ik meende anders, dat de Phariseeën Hem nog al van een en
ander te beschuldigen hadden, van Sabbathschennis en overtreding
hunner overleveringen?
Pastoor: Zeker, maar bier wordt niet naar laster en achterklap ge
vraagd, maar Hij sommeert ze om in Zjjn tegenwoordigheid- dit nu eens
wakr te maken. Wie van u zal Mjj van zoude overtuigen? En boe het
ook woelde in hun booze harten, allen deden er het zwjjgen toe. Na
het stellen van deze kwestie zweeg ook Jezus een oogenblik om hen
gelegenheid tot antwoorden te geven. Doch toen zij in een spijtig stil
zwijgen volhardden, nam Jezus wederom het woord. Kunnen d? Jóden
Hem van geen enkele zonde overtuigen, dan hebben zjj Hem ook nooit
op een leugen betrapt; waarom dan weigeren ze Hem te gelooven: In
dien Ik u de waarheid zeg, waarom gelooft ge Mg niet?
Secretaris: Omdat ze tegen Hem ingenomen waren.
Pastoor: Juist en tot die bevinding van hun tegenstrijdig gedrag was
ook Jezus gekomen; verplicht als zij zjjn te erkennen, dat Hjj niet liegt
terwijl zjj niettemin volstandig weigeren Hem te gelooven. Waarom?
Omdat Hij, komend uit God van Godswege spreekt tot hen, die niet
uit God zjjn.
Secretaris. Die uit God it, hoort Godt woorden, daarom hoort gij te
niet, omdat gij niet uit God zijt.
Pastoor: W’aarop de Joden bjj mangel van een pasgevend antwoord
hun toevlucht namen tot beleedigingen; zeggen wij niet te recht, dat Gf
een Samaritaan zijt en den duivel in hebt?
Jansen: Waarom geeft Jezus enkel antwoord op de tweede beschul
diging en laat Hjj de eerste rusten?
Pastoor: Buiten kyf om de Samaritanen, die HU insgelijks redden
kwam, niet te grieven of te ontstemmen. Docji na die onderbreking
wendt Jezus zich van de Phariseeën af en richt zich tot het volk om
het iets belangrijks aan te zeggen: Voorwaar, voorwaar Ik zeg u, in
dien iemand mijn woord onderhoudt, hij zal in eeuwigheid den dood
niet zien. De zin ia overduidelijk: Wie in Jezus gelooft en leeft naar
dit geloof, zal ingaan in het hemelsch Rjjk. Maar zjjn vjjanden wilden
Hem misverstaan en namen dit op als sprak Hjj van den natuurlijken
dood. Nu wisten zjj, dat HU een duivel inhad, want alleen een bezetene
kon zoo godslasterlijk spreken. Immers Abraham de groote Vader en
de Profeten, Gods gezanten, waren gestorven, was Hy dan meerder dan
die uitverkoren vrienden Gods? Wien maakt Gy uzelven? Op die aan
tijging moet Jezus openijjk zeggen wie Hjj is. Dat doet HU, doch als
gewoonlUk door te verwijzen naar Zyn werken. Het was gemakkelyk
zich voor den Messias uit te geven, maar het viel niet zoo licht dit te
bewjjzen. Als Ik u zeg, wie Ik ben, zult ge Mjj voor de voeten werpen,
dat het gemakkelyk valt zich zelven te verheerlüken. Zoo ga Ik dan
ook niet te werk, het is mijn Vader, die Mij verheerlijkt met Zyn macht
in myn handen te stellen en u aldus te toonen, wie Ik ben. Mjjn ge
tuigenis verkiest ge niet te gelooven, geloof dan ten minste de getui
genis van Hem, dien ge Uw God noemt, maar dien ge niet kent....
Jansen: Het uitverkoren volk, het bondsvolk der Hebreeën kende dea
waren God toch? t
Pastoor: Maar het volstaat niet God te kennen, ook moet men Hem
gehoorzamen. Geloof zonder de werken is als een doode boom. Een
boom te hebben, die geen vrucht voortbrengt, is, alsof men geen boom
bezit De godsdienst der Phariseeën wordt door Jezus voor niets ge
acht Alsnu komt Hjj -met zjjn derde verklaring:Muar Ik ken Hem en
zoo Ik reide, dat Ik Hem niet kende, ware Ik een leugenaar aelijk
gij. Maar Ik ken Hem en onderhoud Zijn woord.
Ziet nu hoe Jezus hier zjjn vjjanden de baas bljjft. Eerst heeft HU
hen uitgedaagd Hem van zonde en leugens te overtuigen, daarop ver-
wjjt Hjj hen de leugen van hun eigen leven.
Jansen: En in beide gevallen hebben tij biets te antwoorden.
Pastoor: Dan beschuldigt ny hen God niet te kennen, aangezien zQ
weiger?» Hem te gehoorzamen, maar vordert voor zich op, dat Hy dien
God wel kent en Zjjn woord bewaart, dat wil hier zeggen, spreekt en
handelt in Zjjn naam.
Jansen: En wederom 'kunnen zy Hem niet tegenspreken
Pastoor: Nu gaat HU hen den laatsten slag toebrengen. Zy stelden
er roem in kinderen van Abraham te zjjn, welnu, zegt Jezus, Abraham,
uw vader staat aan mjjn zjjde en niet aan de uwe, immers A? verlangde
mijn dag te zien-
Jansen: Jawel, dat ziet op zyn verwachting van den Messias, die uit
zijn bloed moest voortkomen, maar hoe kan Jezus zeggen: hij heeft
dien gezien en it verheugd geweest. Tusscben Abraham’s dood en
Christus' komst liggen, napen ik, enkele eeuwen.
Pastoor: Doch de ziel van den Aartsvader was In het Voorgeborchte
en heeft daar door een bizondere openbaring den dag van den Messias
en zjjn komst in de wereld kunnen aanschouwen en zich kunnen ver
heugen over die gebeurtenis, die op zijn nabye verlossing wees. Maar
ge begrypt boe dit beroep op Abraham de hartstochten der Phariseeën
prikkelde. Wederom verstaan zy ’s Heeren woord in een vleescheljjken
zin en antwoorden met spotternij: Gxj zijt nog geen vijftig jaren en Of
hebt Abraham gezien? Hier geeft de Meester viérde plechtige ver
klaring: Voorwaar Ik zeg u, eer Alraham er was, ben Ik. Als menseh
immers was Hij den eersten Kerstnacht geboren, maar als Zoon van
God bestond HU van eeuwigheid. Verstaat ge nu nóg 't voorgeven der
ongeloovigen, dat Jezus nooit beweerd heeft de Zoon van God te zijn?
Jansen: De Phariseeën verstonden den zin van Jezus’ woorden bljjk-
len Godslas-
1’ uur was nog niet gekomen, fff verborg
ging uit den Tempel. Gebeurde dit door een mirakel?
»r: Niemand, die dit weet! In elk geval bleef Hjj meester van
1L.T er niets aan
de hand ware. En dit is wel de les, die hier het meest in het oog
Totaal f 13 714.04*4
21e Vraasf. Heb U wel eens meer een
kerk freziën zonder Kruiswe??
Correspondentie, Aan de echtirenoo-
te van den niet nederipen man Stuur
U maar altoos aan hetzelfde adres.
Maandstond.
Wo. De H.H. M-M. te 7 en 8 Mur.
’s nam. hall 4 St. Joaefslof.
Do. De H.H. M_Mt te 7 en F faw-
Vr. De H.M. Missen: te 7 uur en ocd
gez. H. Mis ter eere van
N.N. tyjmond aan
vnn den H. Cyr Hus. 87 en
19 MAART. H. Jo/ef. g
den dag.
20 MAART. Zl Ambrosius, gedachtenis
van den dag.
21 MAART,
van den dag.
22 MAART. Z. Isnandus. Gedachten s van
EVANGELIE.
Evangelie volgens den H. Joannes;
- VHI, 46—59.
In dien tUde zeide Jesus tot de scharen
der Joden: Wie van u zal MU van zonde
overtuigen? Indian Ik u de waarheid zeg,
waarom gelooft gy MU niet? Die uit God ia,
boort Gods woorden. Daarom hoort gU ze
niet, omdat gy uit God niet zfiL Toen ant
woordden de Joden en zeiden Hem: Zeggen
wU niet te recht dat GU een Samaritaan zUt,
en den duivel In hebt? Jesus antwoordde:
Ik heb den duivel niet in; maar Ik eer mU-
nen Vader, en gjj onteert My. Ik echter zoek
Myne eer niet; daar is er een, die ze zal zoe
ken en recht doen. Voorwaar, voorwaar Ik
zeg u, indien iemand Mijn woord onder
houdt; hU zal in eeuwigheid den dood niet
zien. Daarop zeiden de Joden: Nu weten
wij dat GU den duivel in hebt. Abraham is
gestorven, en ook de Profeten, en Gy zegt,
zoo iemand Myn woord onderhoudt, hU zal
in eeuwigheid den dood niet smaken. ZUt
GU grooter dan onze vader Abraham, die
gestorven is? Ook zyn de Profeten gestor
ven. Wien maakt GU Uzelven? Jezus ant
woordde: Indien Ik Mijzelven verheerlyk. is
Mijne eer niets; die My verheeriykt, is myn
Vader, van wien gjj zegt, dat HU uw God is,
en gjj kent Hem niet; maar Ik ken Hem. En
zoo Ik zeide, dat Ik Hem niet kende, ware
Ik een leugenaar, gelijk gy. Maar Ik ken
I Hem, en onderhoud Zyn woord- Abraham,
uw vader, heeft verlangd Mynen dag te zien
hjj heeft dien gezien, en is verheugd ge
weest. De Joden zeiden hem dan: GU zyt
nog geen vyftig jaren oud, en hebt Gij Abra
ham gezien? Jesus zeide hun: Voorwaar,
voorwaar Ik zeg u, eer Abraham er was,
ben Ik. Toen namen zy steenen op, om op
Hem te werpen, maar Jezus verbergde zich,
en ging uit den tempeL
Kvangelie volgent den H. Joannes Vlll, 4650.
Jensen: Wat ik aHereent wel een» weten wilde.... waarom wordt
deze Zondag Passie-Zondag genoemd? *t Duurt, meen ik, flog een dag
of wat eer we den goeden Vrjjdag hebben.
Pastoor: Zeer juist, maar tot het vieren van zoo heugelyke gebeurte
nis kan een enkele gedenkdag niet volstaan. Zeker is heel de vasten
een heilige tjjd, doch naarmate we den verjaardag van 's Heeren ster
ven naderen, wordt de laatste der lUdensweken gansch bizonder ge
vierd en „Passietyd' genoemd, waarvan de eerste dag dan gevolgeljjk
Passie-Zondag heet. Met het oog hierop is bet Evangelie ook met zorg
gekoxen. 't Bevat als het ware de ouverture van 's Heeren aanstaande
Ijjden. Met verrassende snelheid wint Satan op het oogenblik der be
slissing al meer terrein. De schare, die Hem tot in Jerusalem's poorte
het „Hosannah” had toegezongen, druipt Af. en een andere hoop volks
zal straks het „Kruis Hem! Kruis Hem!” asnheffen. De priesters zullen
«traks hun kleederen scheuren, om Jezus als Godslasteraar te verdoe
men. Die Hem sarren, hoonen en tergen zullen aan het kruis, voelen
zich het booze bloed reeds naar bet aangezicht stijgen.
Secretaris: Waar greep dit spannend samentreffen plaats?
Jansen: En op welken tyd van Jezus’ openbaar leven?
Peeters: En wat was de bedoeling, die daarbij voorzat?
Pastoor: Te dien tijde was Jezus in bet derde jaar van zyn omwan
deling op aarde. Het was begin October en in April van het volgend
jaar zou Hy ter dood gebracht worden. Na,Zyn wonderbare Gedaan-
te-Verwisaeling was Jezus met Zyn discipelen opgegaan naar Jeruza
lem om er het Loofhuttenfeest te vieren.
Jansen: Wat by de Joden tot op heden gevierd wordt, ter gedachte
nis aan wat
Pastoor: Ter gedachtenis aan de veertig jaren door het Hebreeuw-
sche volk in woestjjntenten gesleten; tot heugenis aan dat merkwaar
dig tjjdvak uit bun historie verbleven de Joden acht dagen in rustieke
tenten of loofhutten. Die week liep nu op het einde en de Joodsche pel
grims, uit alle deelen des lands te Jerusalem saamgekomen, waren nog
niet huiswaarts gekeerd, doch vertoefden voor een deel althans in den
Tempel. Onder hen hebben zich de Phariseeën, de Wetgeleerden en
Overpriosters gemengd. Niet zonder resultaat hebben zij de booze harts
tochten der menigte geprikkeld. En van Jezus’ prediking voor zulk een
gehoor heeft ons Evangelie da rumoerige en oproerige slotpassage.
Jansen: Ten minste die preek wordt zoo vaak door Jezus’ vyanden
onderbroken, dat het meer op een samenspraak gelijkt.
Peeters: En meer nog op een debat in bet wilde weg met dreigends
handtastelijkheden op het eind.
Pastoor: Op die allerbelangrijkste bladzijde nu staan vier verklarin
gen van Ons Heer geboekt met op elk dier verklaringen het antwoord,
dat Zyn vijanden er op gaven. Eerste verklaring.-
Secretaris: Wie van u tal Mij van zonde overtuigen?
lijk te Oosnmu nicer ren. Dnsdagavond 7
uur Med tatie ov>r het Lijden des Heeren
Wo. avond 7 uur Congregatie voor de
vrouwen.
Do. avond 'oor de meisje®.
Vr. feestdag der Zeven Smarten,
gez. H. Mis, 7 uur Kruisweg.
Za. avond 7 uur Lof ter core der
Allerh. Maagd en Moeder Gois Maria.
Zo. Palmzondag, iegin van deu H.
Paaschtljd
8T. JO8EFKERK.
«Mlecte soor de kerk, half 8 en
stille H.H. Missen, half 11 Hoog-
EPISTEL.
PASSIE-ZONDAG.
Epistel uit den brief van den H. apostel
Paulus aan de Hebreeën, IX, 1115.
Broeders! Christus gekomen zynde als
Hoogepriestur dei toekomende goederen, is
door sen grooter sn volmaakter tabernakel,
niet met handen gemaakt, dat is: niet van
deze schep^iag, noch door bet bloed van
hokken of kalveren, maar door Zyn eigen
bloed, eenmaal ingegaan in het Heiligdom,
on heeft ssne eeuwigs verlossing bewerkt.
Want, indien het bloed van bokken en stie
ren, en het besproeien met de asch van een
vaarskalf ds onreinen heiligt ter zuivering
des vlee .chee, hoe zeel te meer zal het bloed
van Christus, die door den H“iligen Geest
■icb-zeiven onbevlekt aan God heeft opge
dragen, ons geweten reinigen van doode
-.rerkea, om don levenden God te dienen?
En daarom is EU de Middelaar van bet
nieuwe verbond; opdat door de tusschen-
komst van Zynen dood, ter verzoening der
overtredingen, die onder bet eerste Verbond
begaan waren, zy. die geroepen zijn, de be-
-o’te dor eeuwige erfenis ontvangen, in
Thristu» Jeeus onzen Heer.
PAROCHIEKERK VAN DEN H.
NICO LA AS.
Prins Hendr kkade.
Om 7 uur, half 9 en 12 uur de stille
H.H. M en 10 uur de Hoogmis.
Avonds 7 uur BroelerschapCof.
PAROCHIEKERK VAN O L Vr.
ONBEVLEKT O5T1V \NGEN.
(De Postixioc Haarlemmerstraat bij
de Eeulaoornsitue.
De H.H. M seen half 7, half 8, 9. 12
uur en half 11 de Hoogmis 7 uur larf
PAROCHIEKERK VaN DE H. RiTA
Bu ksjo erweg 95, ovir bet IJ.
Zo. de H.H. M seen te 7, 9 en 11 uur
de Hoogmis. 7 uur lo.' en jredjka ie
PAROCHIEKERK VAN DE H. MARIa
Magdalena.
aariidanim rs raat,
de HJL M.seeu o«n 5, 7, haff
12 uren. Om 10 uur Hoogmis,
HOORN.
PAROCHIEKERK VAN D®
OYR1ACUS EN FRANCISCUS VAN
ASS1S1E.
(Groo.e Noord
Des Zondage de sJlle il.H. Missen te
7 uur, iuqf 9 en te half 11 de Hoogmis
Des m ddage ge 3 uur Vesperu.
In de week de H.I1. Missen te 7 uur,
kwart na 8 en 9 uur.
letkron Dinsdag des avonds to 7 uur
Laf ter eere van den H. Antonius,
l ’T VELD.
Zo De H.H. Missen te half 8 en 10
uur. te half 3 Lijdensmeditatie en Lof.
Ma. De H.H. Missen te 7 en 8
De H.H. M.M. te 7 en 9 uur gez.
WEEKKA LENDER.
18 MAART Passiezondag. Mis: Judfc» nre
(V.432. B.256. O..317) Geen G]oria. 2e ge
bed van den H. Oyrillus. Crido.
19 MAART. Feestdag van den H. Jo
seph. Mis: Justus. 3e gebed en laatste
evangelie van Maandag na Passiezondag.
IVaefaÜe van den H. Joseph. (V.62 R59
Cri>lo
20 MAART. Feestdag van den H.
Wulfram. Mis: Starurt. (V.1837. R.13) 2e
gebed en ;aatste evangelie van Dinsdag
na Passiezondag.
21 MAART. Feestdag van den H. Be
nediotus. 9e gebed en laatste evangelie
van Woensdag na Pass’ettondag.
22 MAART. Donderdag na Passiezon
dag. 9e gel>ed: Ecc]es ae of voor den Paus
23 MAART. Feestdag van de Zeven
ftnarten der H. Maagd (V.1242. B.538
0.717) 2e gebod en laatste evangelie van
lag na Passiezondag. Credo.
MAART. Feestdag van den Aartaen-
Galvël. (V.1630. B.721.. G.56.) 2e
gebed en laatste evangelie van Zaterdag
na Passiezondag. 3e gebed voor den Paus.
DOMINIOAAN3CHE KALENDER.
18 MAART. Passiezondag. Gedacht.'ttis
- - - - - - pebed Wz jol
iachtenis van
tot lafenis der jreloovine zielen 1.—
Van één onzer eroede Zelafricen 12.—
Comité van Actie 17.—
Bijdrage voor de nieuwe wijwa-
terbak ter eere van de H Maria
en Sint joseiph van een echtge
noot, om voor haren man nog;
meer de deugd van nederig
heid en zachtmoedigheid van
het H Hart voor hem te mogen
verkrijgen 2 50
De Oveis’e van het-St Willibnor-
dus-Gesticht te Apeldoorn 2 50
uur gez. H. Mis
ding voor de jedeu
tiscuen Bood.
IX. vau 7 uur af uitstelling van het
Aller lie Lgsie, 9 uur gez, H. Mis ter eere
van den H. An ton us. Na den middag
moeten atje kindcran komen b.eoliten, o u kwart voor 8
Woensdagmorgen kwart orer 7 gt zamvn 's Heeren Lijden. Half 4 H. Kruisweg
M. H. te Heiloos voor beter
schap van mijn kinderen
Van de Zus.ers F ran iesea nessen
te Bennebroek
N. N. te Obdam
N.N. Esmond aan den Hoef
ter eere van d. H. Antonius
Comité van Actie
Van een Kaartparbitje Esmond
aan den Hoef—Wimmeniun ter
eere van den H. Joseph
N.N. Egmond aan den Hoef van
ontvangen rente
N.N. Egmond aan den Hoef
ter eere van de H., Margaretha
Maria voor een Zalig sterfuur
maande.ifksche bijdrage
Door tusschenkomst van het
Comité van actie op den dag' der
inzegening
N.N. Uit de spaarpot der kin
deren ter eere van den H.
Joseph
Van Tante Bet uit dankbaarheid
ter eere van den H. Joseph
den Hoef
11 de Hoogmis, 1
Bijl»!. Van 24 uur is do k-rk oren om
te komen bidd'si. Hedon orgleeie voor
de 3t_ JoTOfscCoo» 6 uur Lijdoiuwned lade.
Ma. 7 uur Ctongvegafe voor de meisjes.
Di. kwart voor 8 \o»r de mannen.
Wo. half 8 voor de wouwen.
Do. avond <m 7 uur Lof ter eere van
he; H. Snirameot.
Vr. 4 uur moe-en do schooi meisjes ko
men breohien, voor wie Zau-rdag half 8
de H. Paasolicommunie, 7 uur oefening
van den H. Kruisweg, waarna vertering
van de Relikwie van het H. Kruis..
Za. van 46 en van half 7—9
bieehthoori».
Zo. ai, PalmBond'».''. Kwart over 10
wyding en uitreiking dre palmen. Kin
deren mogen geen naJm halen. Voor palm
en wjjwater v»rvo.g« men rich bij den
koster. Jaarlijkscbe collecte 'O< het H.
Laud, welke collecte de heeren Broeder-
meesuers van het H. Sacrament gelieven
in te zamelen.
Zondag a s. beg-nt de H. Paasohtijd
wefke duurt tot an met den 8en April.
H. DOMÏN10U8,
Heden Passiezondag, 6 uur hajf 8 en
9 uur de stille HJ. Missen, half 11 de
Hoogmis. Vandaag onder de H.H. Mis
sen 1 eMadi^neèdsi redikatis voor de Mar-
thavereeniging, die in de mifddaihgiieid
der goloov gen aanbesolea wordt, half 1
Cat„ voor de groote leering, 5 uur con
gregatie vuur de mannen, 6 uur vuor de
jongens^ 7 uur Lof. Vso 68 uur ge-
Jegvnbetd om te biechten.
Ma. feestdag van dea H. Joseph, zon
der verdichting tot kerkelijke vter.ng, 9
- u vu- i uur eu aanbid-
t van den Buotians-
Za. De H.H. M.M. te 7 en 8 wsr.
's Nam. 3 uur Marialof en Rocoenhoedje.
O0STER-BLOKKER. i
Zo. Half 8 Vroegmis, half 10 Hoogmis.
2 uur Vespers.
Iedere dag om 8 .15 de H. Mis.
I SCHAGEN.
Zo Passie-Zondag. 7 uur tot zekere Int
en voor P. Heemskerk. 10 uw voor de
Parochie, half 2 Cat. 7 juir Lof en t-ij-
dentmeditaiie.
Ma. Feest van den H. Jcxzief. 7lu«riw»r
overl. ouders. 10 ujt voor S. Hoedjes *an
Berkei, 7 uur Lof.
Di 8 ujt voor J. B, Keet en overt,
grootouders.
Wq. 8 u'ir gez. H. Mis voor S. Kruljer
Bekker en Arie Deutekom. 7 -zur Lof ter
eere van den H. Joseph!
Do. 8 oor voor S. Mulder **>»vr. Gaans—
Mecklinghoff.
Vr. Feest oer Zeven Smarten van Marta.
8 trar voor Adrianus Deutekom en J. B.
Keet. 7 uw H. Kruisweg. t
Za. 8 uur voor overt, familie Ten Win
kelKeet en voor Theod. Bieéker en overt,
lamilie. 7 uur Lot
BERGL74.
Zo. De H.H. Missen te 7 uw, Half
en 10 uur. 1 uur Cat, 2 uur H. Lira,
voor de vrouwen, 7 uw Lof en Med.
Ma. Feestdag van den H. Jozef. 7 uw
irez. H. Mis en Aljr H. Communie voor
de leden v. d. H. Familie en der IMaris-
Conaregatie*. 's Avonds 7 uur plechtij!
Lof.
Wo. 7 uur Lof ter eere van deiriH. Jozef.
Dot. 7 uur Lof ter eere van het H. Sacra
ment
Vr. Feestdag v. d Zeven Smarten van
Maria, 's Avonds 7 uur Oef. v. d. H.
Kruisweg.
Za. van 5—half 9 uur gelegenheid om te
biechten.
De gebeden worden verzocht voor Hie
ronymus Roobeek, Evert Dingerdis en Mar-
aaretha Kraakman, hsvr. van Jan Wokke
die met de laatste H.H. Sacramenten der
Stervenden zijn voorzien.
i WAARLAND.
Zo. Half 8 voor W. Zit en overt, tam.
10 uus voor de Parochie. Half 2 Cat. half
3 Loi en Meditatie, 4 uur Caledusmus.
Ma, half 8 gez. H. Mis ter eere vu
den H. Joacph. ’s Nam. 3 uw Lof ter
eere van den H, Joseph.
Vr. nam. 3 uur Oef. v. d. H. 9T. uiswe*
De gebeden worden wrzochl voor Ja
cobus Ligthaat, die met de laatste H.H.
Sacramenten der Stervenden b voorzien.
T ZAND.
Zo. na de Hoogmis Cat.,, half 3 Vespers.
Deze week Catechismus Laar gewoonte.
Ma. Feestdag van den H. Joseph, geen
verplichting om de H. Mis te booren of
om zich van sla vet ijk werk te ontiiouden,
De H. Mis van 8 uru aal gezongen .-worden.
ut pleditig Lof.
i. H. Mis ter t ere van oen
f