Tweede blad.
Koord-Hollandscii
Dagblad.
I'
Woensdag 25 April 1823.
flLKMHHP.
SPORT EN SPEL
KUNST EN KENNIS.
-
De verlaging der schoolgelden.
PROVINCIAAL NIEIWS.
RECHTSZAKEN.
zal
dat
cent* zal koeten.
staLousc. et alliier,
«jp
een prachtwerk
ing’ekjomen een
P&irtxleum Oom
te
er
zou
i-
dus worden ontwikkeld
tan
van
om
technische tüinbouwvakken woidt ook
even ih Duitsch. Engelsch
het
en
BERGEN.
BERGEN. H nderwet. Door de N.V.
Acctylena, te Amsterdam, is aan B. en
W. deaec gemeen.e vergunning gevraagd
tot het plaatsen ten behoeve van O.
N euwjand van een ondergroudsene stalen
tank voor berging van benzine, met eene
af-
van G. F. Handel bemerkten wij al met een
doen te hebben.
In hun gisterenmiddag gehouden vergade
ring hebben B. en W. het voorstel aan den
Raad tot verlaging der schoolgelden in
den geest als wy zulks aankondigden in ons
blad van Maandag vastgestekl.
In het algemeen wordt het huidige sy
steem van schoolgeldheffing gehandhaafd, b.
v. wat betreft de reductie voor meerdere ge-
zinskinderen en meerdere schoolgaande kin
deren.
Thans zal daarnaast worden voorgesteld,
het belastbaar inkomen volgens de Rijksiu-
komstei lasting als basis te nemen voor
de bereniuing der schoolgelden, wat op
zich zelf al een beduidende verlaging be-
teekent, daar het Rijk v&“ het werkelijk in
komen een aanzienlijken aftrek voor kinde
ren in mindering brengt.
De finantieel-belangrijkste wijziging ech
ter, welke B. en W. zullen voorstellen, be
staat in een zóó groote verlaging der tarie
ven, als wel niemand had durven hopen.
Ook wij niet.
Toen wy er in onze vorige mededeeling
Immers gewag van maakten, dat in stilte ge
hoopt werd, de tarieven tot op de helft
kunnen verminderen, toen voegden wjj
aan toe, dat men zóóver wellicht niet
kunnen komen.
Doch ziel Inderdaad zullen B. en W voor
stellen, de tarieven (in doorsnee) met de
helft te verlagen!
Wjj meennen alle ouden van schoolgaan
de kinderen met dit voorstel van B. en W.
al wel reeds by voorbaat te mogen geluk-
wenschen.
Wy nemen immers aan, dat de Raad, al
thans de meerderheid van den raad, met bei
de handen de gelegenheid, door B. en W. ge
boden, zal aangrijpen om een einde te ma
ken aan een onmogelijken toestand.
HET GEBOUW DER NIEUWE KAMER
VAN KOOPHANDEL.
Naar wy vernemen, zal per 1 Mei a.s. het
gebouw der nieuwe Kanffer van Koophandel
aan de Oude Gracht perceel, voorbeen be
woo nd door den heer C. W. Bruinvis in
gebruik genomen worden.
Van den Minister ia nadat daarover
nog heel wat geschrijf noodig geweest is
thans bericht ingekomeo, dat bet ge
bouw door de Kamer in koop aanvaard mag
worden
stigen atyl en ‘verre van gemakkeüjk m was
een waardig slot van dit concert.
De sopraan-aolisle, onze stadgenoote Me
vrouw C. G, de Langevan Ryn, liet zich
boeren in de liederen van: Dvorak, César
Franck en Fauré. Haar stem klonk frisch
en helder en haar voordracht was zeer mu
zikaal. Wel zouden wij haar nu en dan meer
legato willen booten zingen en in de Fran-
sche liederen betere nasale klanken.
Zeer genoten hebben wij bjj dit concert
van het vioolspel van den Utrechtschensolo-
violist Francis Koene. Reeds bjj bet 1ste deel
van de door hem gespeelde sonate in D-dur
1-r? <t« i_i i-i_a n -*
narechten soto-vjolist te
Maar vooral kwam zijn goort talent in de
Fuga uit de Sonate in G-moli van J. S.
Bach aan den dag. Dit stuk, bijna geheel
uit duboeigiepen bestaande, werd metier
lijk gespeeld. Hoe duidelijk kou men de
tlieinas van het contrapunt onderscheiden.
Het klonk, al«ot het door meerdere violis
ten werd gespeeld. Francjs Koene is on-
tegenzeggelijk een groot artist en wjj ver
langen er nu reeds naar, hem spoedig weer
te hooren.
De beer van Langen begeleidde dc zan
geres en den violist smaakvol en correct.
Zijn solonummers (bovengenoemd jklonken
wat onduidelijk, maar dit zal voor een groot
gedeelte geleden hebben aan het mce.lyk té
bespelen orgel. K.
zeer
plaatsen de duurste landerjjen geheel door
snijdt en afscheidt van de boerderijen.
Op den voorgrond stellende, dat het eigen
lijke groenten vervoer van de Streek, zich
concentreerende iu de veiling by *t station
Bovenkarspel—Grootebroek volkomen ge
holpen is met een goede vaartverbetering
vandaar naar Broekerhaven en op den duur
met een sluis tusschen het polderwatsr en
de bestaande Zeehaven, waardoor dus de
behoefte aan het snelle vervoer met groots
motorschepen vervalt, meende spreker vol
gende tracé als een voorloopige schets te
kunnen aangeven.
Op Avenhorn wordt een sluis gebouwd
toegang gevend tot de te verbeteren trek
vaart op Hoorn. Aan het eind van die trek
vaart dus bjj de Waal en de M esterpoorts-
gracht 'tornt de haven van Hoorn, door een
zeesluis in verbinding staand met t Hoorn-
sche Hop. Het station, de binnenhaven en
de buitenhaven komen aldus vlak bij elkan
der en alles is dadtljjk gericht op de te ver
wachten opbloei na de afsluiting en inpolde
ring.
De in het rapport voorgestelde kaden
kwam naar sprekers meening veel te yvr
van de buitenhaven en van de aanwezige
pakhuizen, terwjjl op de toekomst blijkbaar
niet was gelet.
Van deze binnenhaven uit gaat bet ka
naai westelijk van bet Keert* tot den Hoort
schen weg, alwaar het via een sluis in u»
Kromme Leek, dus het polderwater van di
OPHEFFING TU1NBOUW-W.NTER-
SCHOOL TE ALKMAAR.
Men schrijft ons uit Langendnk:
Op de Alg. vergadering van oen Noor
dermaiKtoond Vriglag i.i. te Oudkatspel
gehouden, werd over dit onderwerp een
rede gehouden, we.ke wii met het d.o.v,
debat beloofden apart op .te nemen.
De in.eider de heer j. Haze.oop
Riikstu.nóouwconsuient en Directeur
van genoemde schooi begon mef te
zeelten, dat er bii jie Regeering D.an-
nen oestaan om de tuinbouwwin.erscno
len te Alkmaar en Hoorn samen te doen
smeden, tpr. memoreert hoe 8 jaar
ge.edai de schooi is gesticht naar aan
leiding van den aandrang, uie uit tuin-
bouwkr ngen o-- de Regeering was uit
geoefend. Er was verschil van inzicht
Een groot deel wenschte de school te
Hoorn, eet» ander deel te Alkmaar en
tens.otte verkreeg men beide scholen
Nu zim we zegt spr. in de le
vensvatbaarheid der school te Allernaar
wei wat teleurgesteld. Wel hebben
n.euwe inrichtingen eenigen tijd nood.g
om in te burgeren, maar het leeningen
aantal blijft veel te ger.n£. Het gemid
delde aantal nieuwe keringen per (aar
is over 8 jaren slechts 9 per klasse
geweest dus voor de geheele school (2
klassen) 18 per jaar. Speciaal uit deze
streek was het be zeek miniem. Van de
72 leerlingen in totaal waren er uit Lan
gendijk en omgeving slechts 6 n.l. 4
uit Koedijk en 2 uit St Pancras, van
den Laugendijk zelf de school door
niemand bezocht geweest
Het is heel goea moge.iik, dat het tot
opheffing zal komen, want weliswaar
adviseert de Bezuinigingsinspect.e tot
samensmelting, maar spr. vreest, dat dit
practisch zal neerkomen od ooheffin"
der Alkmaarscue zcnooL En nu meent
spr. dat het goed is dat men in tuin-
bouwkringen hierop wordt voorbereid,
opdat men niet zal kunnen zeggen: Haa
den wij dat geweten, dan zouden zeker
jxrrineen zijn gedaan om de animo voor
dit onderwijs oo te wekken.
Spr. wijst erop, dat hoe langer hoe
meer behoefte bestaat aan ontwikkc.de
voormannen in nen tuinbouw, en ooft
in de organisaties. Beha.ve de gewone
onderwijs geg,
en handelscorrespondente. Ook
tuinix. uw bedrijf zelf vraagt meer
meer wetenschappelijke k nnis oo
bied van selectie en oiantekundrg
bied.
Verder moet men niet vergeten het
onderwijs in boekhouden, waarvoor een
uiterst bekwame, leerkracht aanwezig is.
Wanneer zou blijken dat er bezwaren
zijn van tijd of afstand, dan zouden zeer
zpker voorstellen om net onderwijs an
ders in te richten, ernstig worden over
wogen, als hiervan dan maar mededee
ling wordt gedaan.
Sjr. zeg;, volstrekt geen „oratio pro
domo” te Louden, want voor hern is fei
telijk de so..ooi een blox aan het been,
maar spr. zou bet jammer vinden voor
den tu.nbouw, indion de settooi zon moe
ien verdwijnen. Vorig jaar waren er maar
4 nieuwe leerlingen en van de aangifte
van leert ngen in Oct. a.s. zal het voort
bestaan der sciiool vrijwel afhangen.
Eu nu vraagt sjAker om mede te wer
ken, zelf In eigen omgeving de belang
stelling voor dit onderwijs op tó wekken
en daardoor de deelname lio>ger op te
voeren.
De heer J. Ootjers zegt wel te kunnen
ondersc. ryven wat de heer HaaeLo,» over
bet nut van tu.nbouwonderwijs heeft ge
zegd, Ook spreker beeft de oprichting be
vorderd en toegejuicht. En daaro.n be
treurt spreker thans wil hij ronduit
zijn meen ng zeggen het te moeien
betwijfelen of de school levensvatbaar
ste.d heeft. Dit had toch na acht jaren
eons geoonsta.ei rd moeten worden en in
tegendeel jaarlijks wordt bet minder. Er
wordt "blijkbaar meer gevoeld voor de ge
wone cursussen ter pjaatee, d;e zeer goed
gaan. En te verwond, ren is dit met, voor
al hier, waar de meesten kleine tuinders
zijn, wier zoons spoedig in het bedrijf
mee moeten werken en men hen niet
naar Alkmaar kan laten gaan. Bovendien
is de winter juist hier de meest on ge
selt, k.e tijd en is het noodig de jon
gens vroegtijdig de kunde van het kooé-
afbladen eigen te maken. Wat de andere
vakken bejeft, wijst spreker op de be
staande U. L. Ö.-scuooi waar de gewensch
te mi’ rdtre ontwikkeling in de eerst# jaren
na Let verlaten der school, kan wordan
opgedaan. Het is jammer wégens het groo
te nut van i.ooger tumiouwond rwijs, maar
K VEREENTGING TQT ONTWIKKE
LING VAN DEN LANDBOUW IN
HOLLANDS NOORDERKWARTIER.
Vervolg van he hoofdblad.
Spr. begon met te zeggen, dat er moed
toe behoort kritiek uit te oefenen op een der-
geljjk keurig uitgevoerd rapport, gedekt door
zoovele namen. Zjjn oveituiging, dat de in
houd een onvoldoende kennis verraadt van
ons zoo moeilijk polderland, waardoor kana
len worden ontworpen, die eenerzyds veel te
duur zyn en anderzijds toch nog voor bet ei
genlijk gewest veel te weinig geven, noopt
hem daartegen krachtig op te komen.
Hy zal zyn voordracht als volgt verdeelen:
1. Bespreking der rentabiliteit
2. De toestand der waterwegen in Geest-
mer-Ambacht en Schager- en Niedorper
K°kge, gelyk deze nu is, gelyk hy door het
rapport wordt voorgestel»! vu gelijk spreker
dien zou wenschen. Dit is het Westelijk deel
van Westfriesland, namelijk ten Westen van
de lyn Aartswoud-Avenhom.
3. Hetzelfde voor Vlei Noorder Koggen
en Drechterlaud; dus voor het Oostelyk deel
van Westfriesland, ongeveer ten Oosten van
de lyn Aarswoud-Avenborn.
1. Rentabiliteit De aanlegkosten der voor
gestelde kanalen: Stol)>en-Kolhoru, Alkmaar-
n. Medemblik en Grootebroek zijn begroot
op 15.5 millioen. Na aftrek van bet vak
Schageu-Kolhorn en van de sluis te Medem
blik en zonder opneming van bet kanaal Op-
meer-Oostwoud, is het bedrag 14 millioen.
Hiervoor 5 pCt rente en 2 pCt voor af
schrijving, bediening en onderhoud te zamen
rekenende (naar spreker s meening wel zeer
laag genomenj, komt het rapport tot de con
clusie, dat dus één millioen voordeel voor
de gemeenschap te boeken moet zyn om tot
den aanleg van de kanalen te besluiten.
Het rapport becijfert werkelijk dit voordeel
maar spreker maakte door vele voorbeelden
duidelijk, dat het voor den landbouw becij
ferde voordeel van 425.000 aan gerechte
twyfel onderhevig ia. Hy wees er vooral op,
dat door deze enkele zeer groote kanalen
waaraan bytia geen enkel dorp rechtstreeks
gelegen is, de ontvangst per schip van 200
ton, waarop de besparing van vrachtkosten
berekend is, zeer te betwijfelen is. Ver
der wees hy cr op, da* de op deze wijze ver
kregen 425.000 nog met 200.000 wordt
verhoogd met het oog op 5000 H A. land, die
in de toekomst tengevolge der kanalen nog
voor den groentebouw zullen worden ge
bruikt. Door voor vraebtbesparing op bouw
materialen, brandstof en stukgoederen op
soortgelijke wjjze nog 335.000 te becijfe
ren, is de rekening bijna sluitend gemaakt;
waarbij deze echter voor het algemeen be
lang toch nog niet uitkomt, aangezien deze
besparing voor een zeer groot deel toch zou
voortkomen uit vrachtvermindering der
spoorwegen en dus uit anderen hoofde als
een verliespost voor bet Rjjk verschijnt.
Aan de hand van vele cyfen over andere
veel kleinere kanalen, zoowel wat betreft af
metingen jaarlyksch vervoer als het voorko
men van industrie langs die kanalen, werd
aangetoond, dat men m Westfriesland een
land zonder eenige industrie, zeker met kana
len van veel geringer afmeting toekan dan nu
geprojecteerd zyn.
In dit verband wees spreker er ook op, dat
in de toekomst door de Zuiderzeewerken een
prachtig verbindingskanaal Enkhuizen-
Hoorn-Amsterdam zal ontstaan, dat zeer ge-
makkelyk vanaf Schardam, by Hoorn, langs
bestaande breeds waterwegen een uitsteken
de verbinding met Alkmaar kan geven. Bij
de bespreking der details kwam hy hierop
terug.
Spreker kwam tot de conclusie, dat het
kanalennet slechts dan economisch zal uitko
men, indien eenerzfjds de aanlegkosten sterk
worden gereduceerd en anderzijds tegelijk
toch gezorgd wordt, dat bijna alle dorpen
aan het kanalennet komen te liggen. Dit is
z. i. mogelyk door een sterke beperking der
eischen.
Wy hebben zeide spreker, geen behoefte
san een groot scheep vaartkanaal van Enk-
huizen naar Alkmaar. De groote fout voor
Westfriesland is steeds geweest, dat de ver
binding tusschen het bestaand binnenwater
en de zee achterwege is gebleven. Zorg voor
eenige goede sluizen in den Westfrieschen
omringdijk, dan zal alleen daardoor al een
groote verbetering intreden.
2. Waterwegen in GeesUner-Ambacht en
Schager- en Niedorper Kogge. Aan de hand
van groote kaarten werd duidelijk gemaakt
dat dit geheele, gebied, vroeger in hoofd
zaak zyn water loozende op de Heer Hugo-
waard en daarmee in verband staande meren
dit thans doet op de nA de droogmaking ge-
vomde ringslooten. Het geheele gebied is
daarvoor doorsneden met vry breede boog
liggende vaarten, die als scheepvaartkanalen
gebruikt worden.
De eenige toegang tot dit groote gebied
was tot voor kort het sluisje te Zes Wielen
bij Alkmaar, ter breedte van 3.15 Meter, waar
by nu gekomen is de sluis te Rustenburg,
breed 5 Meter. Te Niedorper Verlaat ligt nog
een sluisje tusschen Geestmer-Ambacht en de
Niedorper-Kogge, ter breedte van S.25 M.
Het rapport stelt nu voor dit gebied voor:
lo. Gemeenlegging van het Zuidelijk deel van
Gééstmer-Anrbachteboezem, L c. van de
ringsloot van Rustenburg tot Roskambrug
by Oudkarspel met den Schermerboezem.
Behoudens eenige opmerkingen kan spreker
zich hiermede vereenigen
2o. Gemeenlegging van bet Noordelijk deel
van Geestmer-Ambachuboezem met den boe
zem van Niedorper Kogge.
Spreker meende dat het wenschelyk is
daarby dan tevens den Scbagerboezem te
voegen.
De verplaatsing van bet gemaal te Aarts-
woud naar Kolborn werd door hem bestreden
als onnoodig en nadeelig voor de pl.m. 4400
H.A. tusschen Rustenburg en de Langereis
terwijl de daarby voorgestelde wegneming
van het kanaal KolhornAarts woud via de
pinnen der Zuiderzeewerken de verbinding
tusschen Kolhorn en Medemblik (d.w.z. het
IJselmeer) sterk zou b» nadeelen.
Voor de verbetering van de scheepvaart
wordt voorgesteld:
a. Een groot sobeepvaartkanaal Kolhorn-
Stolpen ^au het Neordboll. kanaal, met een
zjjtak naar Behagen. Dit moet in hoofdzaak
dienen voor de verbinding van de Wieringer-
tank voor berging vaa benzine, met i
inriohting voor vullen, ventileeren en
tappen.
Mede js bij B.^n
verzoek van deG»nt;A
pony te Rotterdam om vergunning tot het
plaatsen en instalieeren van een auioge-
njsch gejaschte stalen tank voor het op
berg?® van benzine op het terrein van
den lieer Heisdingon,
Verjag ng. Wij vernemen dat het
tramtar ef op het traject BergenAjkmaar
worden verlaagd in dier voege
met ingang van’ 1 Mei a.s. een retour 30
i
Op wachtgeld. De heer L. de Lie Me
zal 16. Mei a.s. op
wachtgeld worden gesteld en dienpengevol
ge den dienst verlaten,
J B., R. J. te Alkmaar, A. N rfe Castri-
cutn. M. C. Q.. te Poortvliet, dronken
schap, ae ie 5 dagen hechtenis, tbc St, 3e
en 4e ieder f 2 Ixx te subs. 1 dag beent
J. 1. te Alkmaar, J. P. te Akersloot,
overtreding keunngswet, ieder f boete
subs. 3 dagen heclitenis.
P. K. te Schermeruorn, C K. te Zuid
en Noord-Scnarwouae, P. B._ J. tl. Ke briek
op Langendijk, C. P. G.. H. kie V., te
Alkmaar. T. L. te Scnoori. J. S„ te Zuid-
Sciiarwoude. P. J. R., te Bergen, over
treding motor- en njw«etwet. de f 3 lioete
sub». 1 week tuchtschool, 'de 2e. 4e, We cn
10e ieder f 4 boete subs. 4 dagen taèca-
lenis. de 3e f 8 en f 4 boe.e subs 4
en 2 eugen hechtenis, de 5e «n oe ieder
t 3 boete subs. 2 dagen hechtenis, de W*
en 8e ieder f 2 boete subs. 1 dag tiec.it.
L. L>. te Limmen, U C. H 'te Lg-
tnond aan den Hoef, Th. de J.. iR. vVL,
J. H. te Zuid-Scharwoude, J. M. te uc-
verv^jk. K. B._ Th. H., C. >H ,U, 1 'D, U
S„ 1. B.. F. T., C F, A V. J C.VUL
te Alkmaar, J. J. T. te Wognum. overtre
ding pci.beverordening, de le. oe en 12e
ied t» t 1 boete subs. 1 dagiwchteius, de 2e
tcn.£gavc aan de o-joers,, oe 3e 1 s
boete subs. 5 aagen hechtenis, de te 5c en
13e ieder f 2 boete subs. 2 dagen tiecn-
teuis, öe 7e. 8e We en 17e iedo.* f 5 boete
subs. 3 d. gen hechtenis, de 10a 'f 4 boete
subs. 4 o gen hechtenis, de 11e en 14e
icdqr f 3 boete subs. 2 dagen hechtenis, de
lue f o boete subs. 3 dagen oechtems, oe
16e f 3 en f 4 boete subs. t*n 4 d gen
hecltiti.js, ue 18e l 1.50 boete subs. 1
week tuditscuooi.
KANTONGERECHT TE ALKMAAR
Mondelinge uitspraak 20 April *23.
1 V. te Egtnond aan Zee. in staat va»
dronkenschap de o.de versóx-en. f 6 boete
subs. 3 dagen hechtenis.
J G. Lz., D. G. Dz. te 'Egtnond aan
Zee, iaditwetoverireding. de le I 15 boete
sitbs. 7 dagen hechtenis, de 2e if 2ü boete
sub's. 10 dagen hechtenis.
D. A» v. d. L., C T, ze ’Alkmaar, overtre
ding velligneidswet, die le t 4 boete subs.
2 dagen uecatems, de 2e f 3 lioete subs. 2
dagen ueentenis.
meer met Alkmaar, spreker oetwistte de wen
schelykheid hiervan. De Wieringermrer
krjjgt uitstekende verbindingswegen namen-
Ijjk via Medemblik, via Wieringen en via
de Kooi aan het Noorduoll. kanaal. Verreweg
het grootste gedeelte van de Wieringermeer
heeft korter afstand af te leggen na. r Alk
maar via de Kooi, dan via Kolborn. Deze
2.5 millioen kan ten veile bespaard tdüven.
b Een scheepvaankanaal Alkmaar-Oi-
val-Oudkarspel-Dirkshorn en Alkmaar-Um-
val-Oud k ars jiel- K cdhom.
Spreker meende in de plaats van deze ka
nalen te kunnen voorstellen één kanaal Alk
maar -Umval- naar Scbagen Verlaatsluis en
vandaar één tak westelijk naar Dirkslinrn.
één tak noordelijk naar de Scbagervaart naar
Schagen en een tak oostelyk langs Zijdewind
en Lutjewinkel naar Kolhorn. De afstand
Kolhorn- NoordholL kanaal wordt daardooi
eer korter; Schagen-Noordboll. kanaal even
eens. Voor Schagen geeft dat zi groote ver
betering. Het kauaal Stol pen-Kolhorn met
zykanaal Schagen gaf geen verbinding tret
het bestaand vaarwater van Schagen en bleef
zoo ver mogelyk van het station. Spreker’»
bedoeling is juist, dat het kanaalverbinding
zal krijgen met het vaarwater en met het
station; Schagen zal daardoor een goede
scheepvaartverbinding krijgen met Geestmer-
Ambacut, met de geheele Schager- a Niedor
per Kogge, met Kolborn -Wieringermeer-
en met het NoordholL kanaal. Maar in i*det
geval krjjg^ op deze wyze het plattel’nd
goede verbindingswegen met Schagen, met
de Langedyk, met Kolhorn en ook onderling
De Langedyk krygt de zoo gewenselie ver
binding, waardoor de groote omweg over
Alkmaar kan vervallen.
Spreker suggereerde voor Alkmaar een
groot voordeel, indien uit de bespaarde mil
lioen en een klein deel gebruikt wondt voor
sluisverbinding, in plaats van de Overtoom
aan de zes wielen met Geestmer Amba-ht»
polder, in plaats van de Overtoom aan den
Om val met de Schermer, en aan de Ooster-
tocht voor de Heerhugowaard.
Langs dezen weg wordt niet in woord
maar in weik,lijkheid openlegging van bet
platteland verkregen.
3. Waterwegen in Vier Noorder Koggen en
Drechterland.
De toestand is hier een geheel andere, het
overtollige water wordt rechtstreeks op zee
afgemalen, terwjjl de enkele uitzonderingen
als Baarsdorpermeer, Acbterkogge, Wester-
veer enz. uitslaan op nel gemeente water van
de polders, waarin ze liggen. Van houger lig
gende ringslooten is dus geen sprake.
Toch hebben ook hier steeds vele vaarte»
bestaan, als bjjv. van Hoorn respectievelijk
op Enkhuizen, Medemblik, Avenhorn en
Oudedjjk.
De overgang van den eenen polder in den
anderen verkreeg men door overtoomen,
waarvan de oude kaarten tallooze aan wijzen
Ook vanuit de zeehavens te Hoorn, Groote
broek, Enkhuizen, Medemblik kan men met
behulp van overtoomen in het binnenwater
komen.
Na de verharding der wegen en den aan
leg der spoorwegen was mede in verband
I met de diepere afmaling der polder wateren
I de vaart op deze binnenwateren sterk afge
nomen en zyn de meeste overtoomen verdwe
nen. In den laatsten tyd vroeg de toename
der groenteteelt een goed vervoer per water
naar de veilingen, terwjjl zoowel ten be
hoeve van bet wegonderhoud, van de leve
ring van kunstmeststoffen als van fourage
weer meer belangstelling komt voor het bjj-
na geheel verdwenen verkeer per water. Het
spreekt van zelf dat in polders als bet Groot
slag het Westelijk gedeelte de Wester-
koggen, Ursem, Hensbroek. Obdam en Geest
mer Ambacht het binnenverkeer als bet
eenig mogelijke nooit weg is geweest.
Het rapport stelde voor een groot scheep-
vaartskanaal van AlkmaarRustenburg
Enkhuizen, met zijkanten naar Hoorn. Me
demblik, Andjjk en Grootebroek, tezamen
kostende ruim 9 millioen.
Spreker kwam hier sterk tegenop; een
verbinding van Friesland en Groningen met
Alkmaar langs dat kanaal was volgens hem
niet noodig; die verhouding geschiedde te
genwoordig via den Helder, via Edam of via
Amsterdam en kau via de afsluiting, indien
men op *t IJselmeer wilde bljjven, evengoed
via Wieringende Kooi gaan en natuurlijk
ve -1 beger via Schardam langs het nieuwe
Kanaal. Voor den afvoer van groenten en
den aanvoer der materialen moet men dit
deel van Westfriesland niet in verbinding
brengen met Alkmaar, maar met de Zaan-
streek en Amsterdam. Dit bereikte men door
bjj Avenhorn het buitenwater Scherroer-
boezem op te zoeken vandaar staan dan
gehèel onpartijdig de wegen open naar
Alkmaar, Zaanstreek en Amsterdam cn
naar Purtnerend.
Dit kanaal moest volgens spreker
duur worden aangezien bet tracé’ op
CONCERT ORPHEUS".
Wanneer het mannenkoor „Orjjtieus’’ on
der lejdiug van den directeur Fred. J.
Roeske een kerkcunoert geert, kan meu ve -
zekvuxl zyn, dal de belangsiedmg groot is.
Zoo wa., er dan ook gisterenavond in de
Groote Kerk weer etan zeer talrjjk publiek
aanwezig, om het met zorg samengestelde
en afwisselende programma te volgen.
Na het openingsnummer, Is.e dee* uil de
2de Sonate (Omoll) van Jueef Renner Jr.,
door den organist den heer P. A van Langen
gespeeld waarop wjj aanstonds nog even
terugkomen werd medegedeeld, <mt de
tenor-soLst Herman Dykstra door ziekte vei-
biiiderd was le Zingen en dat daarvoor m
de plaats een ArtagjO van Bach voor viool
èn Mai-scn 1 rvompoal v. Lommens zou wor
den gespeeld.
Hiejop zong het mannenkoor „Ecce quo
modo niorilur van J. Handel en „lenebrae
Jfaotad rtdnl’* van M. Haydn. Deze bepie
mummers werden goed van toon in echte
kirkdijke stemming ujigevoerd. Heel mooi
klonk in ^Ecce quonuxio morilur’’ het: „et
Wit in pace memona ejus’’ en even later
,,et in Sion Labitaljo ejus’’. In „Tenebrae
itaotae suilt" hadden wij het verminderde
septjem aecoord op „emis*t klankrijker wil
len hebben, teneinde groo;ere legens e ling té
krijgon met hot daaruji volgende „tspu uum'
Jammer is ’t, dat de Iste teuoreu tegenover
do overige partijen te zwak zijn. Men hoort
te weinig melodie eu te veel ondersteniu.aa.
Het is voor „Orpheus” te wenschen, dat
w nog enkele goede 1ste tenoren Zich als
lid opgeven. Hel klankgchalte zal daaixkior
aanmerkelijk winnen. Maar jagoede 1ste
teiioren vindt men niet zoo gentakkelijk m
ons kleine jiteatsje.
Gok de tater gezongen koorwerken „Scha-
Kceutzer, Beati
n<a,>n?>" *aU ^od^Ksohn Barlhokiy, „Erin-
^lilr vw p
vertolk na r A’ Zweis‘«. ondergingen eene
ir00*. van den dirigent zelf
-1 voor mannenkoor in eru-
ATHLETIEK.
Orsferarond gaf de Zweedsdie gymna-
«t*ekjf-era?.r H/ertbe^ op lu.noodtlihg
den Turnbond Alkmaar en Omstreken een
demonstiatie tn ne: gymnastieklokaal van de
6e Gemeenttshcooi. veie gyninastiekieera-
ren, genooui den en bet ngs.el enden woo.t-
den ueze belangrijke les van den beken
den trainer der Ned. Ajhieaek Unie bij.
De vooruce»en van dezen avond zullen
dan ook voor de Aiktnaarscie lurneis. die
hieraan deelnemen, van niet geringe betee-
keiïis blijken te zyn. Bij de versciuliende
oeieiiingcn. zooajs bij de start van sneiloop,
het hoogspringen, discus- en speerwerpen,
kogti^tvojen etc. constateerden wc grooterc
ol kjciuere ai w ijkingen van de tot heden
gcvolgoe metiiouen.
Waar de neer Hjertberg met zeer veel
succes ain de versci.tiende Amsterdainscne
turnvereenigjngen werkzaam is. twijieien
wc niet, of deze les zal ivoor «de ideclmmer»
der verscililleuue aangesloten vereemgm-
gen van den I urn bond goede vruoiien
afwerpen en Kun op de wedstrijden zeer
acker ten goede komen.
spr. ziet geeu middel Mn de eobool tot
bloei te brengen. i
De heer J. Kliffen stelt de vraag, wat
iemand moet doen met zijn jongen, in
dien hij werkelijk tuinbouwer moet wor
den. Spr. verheugrt zioh er over, dat er
voor gezorgd is dat de kinderen met te
gauw aan bet onderwijs worden onttrok
ken, nooajs in den jongen tijd van spre
ker zelf, dat nu d"- ,J
voor den strijd den levens. Maar
jongens op den gevaarlijken leeftijd
1617 jaar nasr Alkmaar te zenden,
hen vreemde talen te laten leuren e.d.
daarvoor past spr. Eerst een halve student
van den jongen maken en daarna naar
den akker, dat zal tooh pieker wel ave
rechts uiuiomen. Bpr. prefereert verre
de gewone tuinbouwcursussen, waar de theo
r.e tegelijk kan worden aangepast met
de praktijk in het bedrijf, spr. aou het
jammer vinden, wanneer de proeftuin
eveneens zou vêrdwynen. maar gezien de
bezwaren kan hjj geen propaganda maken
voor de sc. ooi te Alkmaar.
Den twxr T. Kostelijk 1*2. spijt het,
bij vor ge sprekers zulk een toon te
booren. üitt naar de bouwvakken, waar
de jongens naar de ambachtschool worden
gezónden en die on» in deze verre vo r
zyu. S;r. beeft auU twee jaren de lessen
in Alkmaar gevoegd; voor jongeren kan
dat geen bezwaar zjjn. Opheffing der
scitool zoj s;r. tenaevrste betreuren en
hjj zou ti.er.egen willen ageeren.
De he r Hazejoop antwoordt, dat, wan
neer de meen.ng van de heer.-u Ootjers
en Kliiïen de algemeene meening zou zijn
er wel net veel aan te doen zou zyn.
Maar de bezwaren zyn overdreven vuor-
gestejd. Het volgen der vakken Du psch
en Engejsch is met verplichtend, verwijl
het U. L. O. op 1314 jar gen leeftijd
ajs een goede voorlxre.dmg kan worden
beschouwd. Dat in 2 winterhalfjaren van
de jongens halve siudenten zouden wor
den gemaakt, acht spr. overdreven. Ver
der heeft spr. reeds gezegd, dat wanneer
de w.n.er een bezwaar zou zijn er mis
schien een zo.iur-cbool van gemaakt zou
kunnen worden.
Ageeren tegen opheffing zal weinig hel
pen, hec een.ge middel voor beiio.13 der
sc..ooi zal zijn een groot ere aang.fte .van
n.euwe leerLngeh. Zien de heeren er eet?
ter n ets in en denkt men ook epl.-rs
zooajs hier, dan zal »j<. geen vrijheid kun
nen v.nden o.n voor bet voortbestaan der
school te adv seeren.
H ermede waren de besprekingen over
dit punt geëindigd.