Tweede blad. Koord-Hollandscii Dagblad. I' Woensdag 25 April 1823. flLKMHHP. SPORT EN SPEL KUNST EN KENNIS. - De verlaging der schoolgelden. PROVINCIAAL NIEIWS. RECHTSZAKEN. zal dat cent* zal koeten. staLousc. et alliier, «jp een prachtwerk ing’ekjomen een P&irtxleum Oom te er zou i- dus worden ontwikkeld tan van om technische tüinbouwvakken woidt ook even ih Duitsch. Engelsch het en BERGEN. BERGEN. H nderwet. Door de N.V. Acctylena, te Amsterdam, is aan B. en W. deaec gemeen.e vergunning gevraagd tot het plaatsen ten behoeve van O. N euwjand van een ondergroudsene stalen tank voor berging van benzine, met eene af- van G. F. Handel bemerkten wij al met een doen te hebben. In hun gisterenmiddag gehouden vergade ring hebben B. en W. het voorstel aan den Raad tot verlaging der schoolgelden in den geest als wy zulks aankondigden in ons blad van Maandag vastgestekl. In het algemeen wordt het huidige sy steem van schoolgeldheffing gehandhaafd, b. v. wat betreft de reductie voor meerdere ge- zinskinderen en meerdere schoolgaande kin deren. Thans zal daarnaast worden voorgesteld, het belastbaar inkomen volgens de Rijksiu- komstei lasting als basis te nemen voor de bereniuing der schoolgelden, wat op zich zelf al een beduidende verlaging be- teekent, daar het Rijk v&“ het werkelijk in komen een aanzienlijken aftrek voor kinde ren in mindering brengt. De finantieel-belangrijkste wijziging ech ter, welke B. en W. zullen voorstellen, be staat in een zóó groote verlaging der tarie ven, als wel niemand had durven hopen. Ook wij niet. Toen wy er in onze vorige mededeeling Immers gewag van maakten, dat in stilte ge hoopt werd, de tarieven tot op de helft kunnen verminderen, toen voegden wjj aan toe, dat men zóóver wellicht niet kunnen komen. Doch ziel Inderdaad zullen B. en W voor stellen, de tarieven (in doorsnee) met de helft te verlagen! Wjj meennen alle ouden van schoolgaan de kinderen met dit voorstel van B. en W. al wel reeds by voorbaat te mogen geluk- wenschen. Wy nemen immers aan, dat de Raad, al thans de meerderheid van den raad, met bei de handen de gelegenheid, door B. en W. ge boden, zal aangrijpen om een einde te ma ken aan een onmogelijken toestand. HET GEBOUW DER NIEUWE KAMER VAN KOOPHANDEL. Naar wy vernemen, zal per 1 Mei a.s. het gebouw der nieuwe Kanffer van Koophandel aan de Oude Gracht perceel, voorbeen be woo nd door den heer C. W. Bruinvis in gebruik genomen worden. Van den Minister ia nadat daarover nog heel wat geschrijf noodig geweest is thans bericht ingekomeo, dat bet ge bouw door de Kamer in koop aanvaard mag worden stigen atyl en ‘verre van gemakkeüjk m was een waardig slot van dit concert. De sopraan-aolisle, onze stadgenoote Me vrouw C. G, de Langevan Ryn, liet zich boeren in de liederen van: Dvorak, César Franck en Fauré. Haar stem klonk frisch en helder en haar voordracht was zeer mu zikaal. Wel zouden wij haar nu en dan meer legato willen booten zingen en in de Fran- sche liederen betere nasale klanken. Zeer genoten hebben wij bjj dit concert van het vioolspel van den Utrechtschensolo- violist Francis Koene. Reeds bjj bet 1ste deel van de door hem gespeelde sonate in D-dur 1-r? <t« i_i i-i_a n -* narechten soto-vjolist te Maar vooral kwam zijn goort talent in de Fuga uit de Sonate in G-moli van J. S. Bach aan den dag. Dit stuk, bijna geheel uit duboeigiepen bestaande, werd metier lijk gespeeld. Hoe duidelijk kou men de tlieinas van het contrapunt onderscheiden. Het klonk, al«ot het door meerdere violis ten werd gespeeld. Francjs Koene is on- tegenzeggelijk een groot artist en wjj ver langen er nu reeds naar, hem spoedig weer te hooren. De beer van Langen begeleidde dc zan geres en den violist smaakvol en correct. Zijn solonummers (bovengenoemd jklonken wat onduidelijk, maar dit zal voor een groot gedeelte geleden hebben aan het mce.lyk té bespelen orgel. K. zeer plaatsen de duurste landerjjen geheel door snijdt en afscheidt van de boerderijen. Op den voorgrond stellende, dat het eigen lijke groenten vervoer van de Streek, zich concentreerende iu de veiling by *t station Bovenkarspel—Grootebroek volkomen ge holpen is met een goede vaartverbetering vandaar naar Broekerhaven en op den duur met een sluis tusschen het polderwatsr en de bestaande Zeehaven, waardoor dus de behoefte aan het snelle vervoer met groots motorschepen vervalt, meende spreker vol gende tracé als een voorloopige schets te kunnen aangeven. Op Avenhorn wordt een sluis gebouwd toegang gevend tot de te verbeteren trek vaart op Hoorn. Aan het eind van die trek vaart dus bjj de Waal en de M esterpoorts- gracht 'tornt de haven van Hoorn, door een zeesluis in verbinding staand met t Hoorn- sche Hop. Het station, de binnenhaven en de buitenhaven komen aldus vlak bij elkan der en alles is dadtljjk gericht op de te ver wachten opbloei na de afsluiting en inpolde ring. De in het rapport voorgestelde kaden kwam naar sprekers meening veel te yvr van de buitenhaven en van de aanwezige pakhuizen, terwjjl op de toekomst blijkbaar niet was gelet. Van deze binnenhaven uit gaat bet ka naai westelijk van bet Keert* tot den Hoort schen weg, alwaar het via een sluis in u» Kromme Leek, dus het polderwater van di OPHEFFING TU1NBOUW-W.NTER- SCHOOL TE ALKMAAR. Men schrijft ons uit Langendnk: Op de Alg. vergadering van oen Noor dermaiKtoond Vriglag i.i. te Oudkatspel gehouden, werd over dit onderwerp een rede gehouden, we.ke wii met het d.o.v, debat beloofden apart op .te nemen. De in.eider de heer j. Haze.oop Riikstu.nóouwconsuient en Directeur van genoemde schooi begon mef te zeelten, dat er bii jie Regeering D.an- nen oestaan om de tuinbouwwin.erscno len te Alkmaar en Hoorn samen te doen smeden, tpr. memoreert hoe 8 jaar ge.edai de schooi is gesticht naar aan leiding van den aandrang, uie uit tuin- bouwkr ngen o-- de Regeering was uit geoefend. Er was verschil van inzicht Een groot deel wenschte de school te Hoorn, eet» ander deel te Alkmaar en tens.otte verkreeg men beide scholen Nu zim we zegt spr. in de le vensvatbaarheid der school te Allernaar wei wat teleurgesteld. Wel hebben n.euwe inrichtingen eenigen tijd nood.g om in te burgeren, maar het leeningen aantal blijft veel te ger.n£. Het gemid delde aantal nieuwe keringen per (aar is over 8 jaren slechts 9 per klasse geweest dus voor de geheele school (2 klassen) 18 per jaar. Speciaal uit deze streek was het be zeek miniem. Van de 72 leerlingen in totaal waren er uit Lan gendijk en omgeving slechts 6 n.l. 4 uit Koedijk en 2 uit St Pancras, van den Laugendijk zelf de school door niemand bezocht geweest Het is heel goea moge.iik, dat het tot opheffing zal komen, want weliswaar adviseert de Bezuinigingsinspect.e tot samensmelting, maar spr. vreest, dat dit practisch zal neerkomen od ooheffin" der Alkmaarscue zcnooL En nu meent spr. dat het goed is dat men in tuin- bouwkringen hierop wordt voorbereid, opdat men niet zal kunnen zeggen: Haa den wij dat geweten, dan zouden zeker jxrrineen zijn gedaan om de animo voor dit onderwijs oo te wekken. Spr. wijst erop, dat hoe langer hoe meer behoefte bestaat aan ontwikkc.de voormannen in nen tuinbouw, en ooft in de organisaties. Beha.ve de gewone onderwijs geg, en handelscorrespondente. Ook tuinix. uw bedrijf zelf vraagt meer meer wetenschappelijke k nnis oo bied van selectie en oiantekundrg bied. Verder moet men niet vergeten het onderwijs in boekhouden, waarvoor een uiterst bekwame, leerkracht aanwezig is. Wanneer zou blijken dat er bezwaren zijn van tijd of afstand, dan zouden zeer zpker voorstellen om net onderwijs an ders in te richten, ernstig worden over wogen, als hiervan dan maar mededee ling wordt gedaan. Sjr. zeg;, volstrekt geen „oratio pro domo” te Louden, want voor hern is fei telijk de so..ooi een blox aan het been, maar spr. zou bet jammer vinden voor den tu.nbouw, indion de settooi zon moe ien verdwijnen. Vorig jaar waren er maar 4 nieuwe leerlingen en van de aangifte van leert ngen in Oct. a.s. zal het voort bestaan der sciiool vrijwel afhangen. Eu nu vraagt sjAker om mede te wer ken, zelf In eigen omgeving de belang stelling voor dit onderwijs op tó wekken en daardoor de deelname lio>ger op te voeren. De heer J. Ootjers zegt wel te kunnen ondersc. ryven wat de heer HaaeLo,» over bet nut van tu.nbouwonderwijs heeft ge zegd, Ook spreker beeft de oprichting be vorderd en toegejuicht. En daaro.n be treurt spreker thans wil hij ronduit zijn meen ng zeggen het te moeien betwijfelen of de school levensvatbaar ste.d heeft. Dit had toch na acht jaren eons geoonsta.ei rd moeten worden en in tegendeel jaarlijks wordt bet minder. Er wordt "blijkbaar meer gevoeld voor de ge wone cursussen ter pjaatee, d;e zeer goed gaan. En te verwond, ren is dit met, voor al hier, waar de meesten kleine tuinders zijn, wier zoons spoedig in het bedrijf mee moeten werken en men hen niet naar Alkmaar kan laten gaan. Bovendien is de winter juist hier de meest on ge selt, k.e tijd en is het noodig de jon gens vroegtijdig de kunde van het kooé- afbladen eigen te maken. Wat de andere vakken bejeft, wijst spreker op de be staande U. L. Ö.-scuooi waar de gewensch te mi’ rdtre ontwikkeling in de eerst# jaren na Let verlaten der school, kan wordan opgedaan. Het is jammer wégens het groo te nut van i.ooger tumiouwond rwijs, maar K VEREENTGING TQT ONTWIKKE LING VAN DEN LANDBOUW IN HOLLANDS NOORDERKWARTIER. Vervolg van he hoofdblad. Spr. begon met te zeggen, dat er moed toe behoort kritiek uit te oefenen op een der- geljjk keurig uitgevoerd rapport, gedekt door zoovele namen. Zjjn oveituiging, dat de in houd een onvoldoende kennis verraadt van ons zoo moeilijk polderland, waardoor kana len worden ontworpen, die eenerzyds veel te duur zyn en anderzijds toch nog voor bet ei genlijk gewest veel te weinig geven, noopt hem daartegen krachtig op te komen. Hy zal zyn voordracht als volgt verdeelen: 1. Bespreking der rentabiliteit 2. De toestand der waterwegen in Geest- mer-Ambacht en Schager- en Niedorper K°kge, gelyk deze nu is, gelyk hy door het rapport wordt voorgestel»! vu gelijk spreker dien zou wenschen. Dit is het Westelijk deel van Westfriesland, namelijk ten Westen van de lyn Aartswoud-Avenhom. 3. Hetzelfde voor Vlei Noorder Koggen en Drechterlaud; dus voor het Oostelyk deel van Westfriesland, ongeveer ten Oosten van de lyn Aarswoud-Avenborn. 1. Rentabiliteit De aanlegkosten der voor gestelde kanalen: Stol)>en-Kolhoru, Alkmaar- n. Medemblik en Grootebroek zijn begroot op 15.5 millioen. Na aftrek van bet vak Schageu-Kolhorn en van de sluis te Medem blik en zonder opneming van bet kanaal Op- meer-Oostwoud, is het bedrag 14 millioen. Hiervoor 5 pCt rente en 2 pCt voor af schrijving, bediening en onderhoud te zamen rekenende (naar spreker s meening wel zeer laag genomenj, komt het rapport tot de con clusie, dat dus één millioen voordeel voor de gemeenschap te boeken moet zyn om tot den aanleg van de kanalen te besluiten. Het rapport becijfert werkelijk dit voordeel maar spreker maakte door vele voorbeelden duidelijk, dat het voor den landbouw becij ferde voordeel van 425.000 aan gerechte twyfel onderhevig ia. Hy wees er vooral op, dat door deze enkele zeer groote kanalen waaraan bytia geen enkel dorp rechtstreeks gelegen is, de ontvangst per schip van 200 ton, waarop de besparing van vrachtkosten berekend is, zeer te betwijfelen is. Ver der wees hy cr op, da* de op deze wijze ver kregen 425.000 nog met 200.000 wordt verhoogd met het oog op 5000 H A. land, die in de toekomst tengevolge der kanalen nog voor den groentebouw zullen worden ge bruikt. Door voor vraebtbesparing op bouw materialen, brandstof en stukgoederen op soortgelijke wjjze nog 335.000 te becijfe ren, is de rekening bijna sluitend gemaakt; waarbij deze echter voor het algemeen be lang toch nog niet uitkomt, aangezien deze besparing voor een zeer groot deel toch zou voortkomen uit vrachtvermindering der spoorwegen en dus uit anderen hoofde als een verliespost voor bet Rjjk verschijnt. Aan de hand van vele cyfen over andere veel kleinere kanalen, zoowel wat betreft af metingen jaarlyksch vervoer als het voorko men van industrie langs die kanalen, werd aangetoond, dat men m Westfriesland een land zonder eenige industrie, zeker met kana len van veel geringer afmeting toekan dan nu geprojecteerd zyn. In dit verband wees spreker er ook op, dat in de toekomst door de Zuiderzeewerken een prachtig verbindingskanaal Enkhuizen- Hoorn-Amsterdam zal ontstaan, dat zeer ge- makkelyk vanaf Schardam, by Hoorn, langs bestaande breeds waterwegen een uitsteken de verbinding met Alkmaar kan geven. Bij de bespreking der details kwam hy hierop terug. Spreker kwam tot de conclusie, dat het kanalennet slechts dan economisch zal uitko men, indien eenerzfjds de aanlegkosten sterk worden gereduceerd en anderzijds tegelijk toch gezorgd wordt, dat bijna alle dorpen aan het kanalennet komen te liggen. Dit is z. i. mogelyk door een sterke beperking der eischen. Wy hebben zeide spreker, geen behoefte san een groot scheep vaartkanaal van Enk- huizen naar Alkmaar. De groote fout voor Westfriesland is steeds geweest, dat de ver binding tusschen het bestaand binnenwater en de zee achterwege is gebleven. Zorg voor eenige goede sluizen in den Westfrieschen omringdijk, dan zal alleen daardoor al een groote verbetering intreden. 2. Waterwegen in GeesUner-Ambacht en Schager- en Niedorper Kogge. Aan de hand van groote kaarten werd duidelijk gemaakt dat dit geheele, gebied, vroeger in hoofd zaak zyn water loozende op de Heer Hugo- waard en daarmee in verband staande meren dit thans doet op de nA de droogmaking ge- vomde ringslooten. Het geheele gebied is daarvoor doorsneden met vry breede boog liggende vaarten, die als scheepvaartkanalen gebruikt worden. De eenige toegang tot dit groote gebied was tot voor kort het sluisje te Zes Wielen bij Alkmaar, ter breedte van 3.15 Meter, waar by nu gekomen is de sluis te Rustenburg, breed 5 Meter. Te Niedorper Verlaat ligt nog een sluisje tusschen Geestmer-Ambacht en de Niedorper-Kogge, ter breedte van S.25 M. Het rapport stelt nu voor dit gebied voor: lo. Gemeenlegging van het Zuidelijk deel van Gééstmer-Anrbachteboezem, L c. van de ringsloot van Rustenburg tot Roskambrug by Oudkarspel met den Schermerboezem. Behoudens eenige opmerkingen kan spreker zich hiermede vereenigen 2o. Gemeenlegging van bet Noordelijk deel van Geestmer-Ambachuboezem met den boe zem van Niedorper Kogge. Spreker meende dat het wenschelyk is daarby dan tevens den Scbagerboezem te voegen. De verplaatsing van bet gemaal te Aarts- woud naar Kolborn werd door hem bestreden als onnoodig en nadeelig voor de pl.m. 4400 H.A. tusschen Rustenburg en de Langereis terwijl de daarby voorgestelde wegneming van het kanaal KolhornAarts woud via de pinnen der Zuiderzeewerken de verbinding tusschen Kolhorn en Medemblik (d.w.z. het IJselmeer) sterk zou b» nadeelen. Voor de verbetering van de scheepvaart wordt voorgesteld: a. Een groot sobeepvaartkanaal Kolhorn- Stolpen ^au het Neordboll. kanaal, met een zjjtak naar Behagen. Dit moet in hoofdzaak dienen voor de verbinding van de Wieringer- tank voor berging vaa benzine, met i inriohting voor vullen, ventileeren en tappen. Mede js bij B.^n verzoek van deG»nt;A pony te Rotterdam om vergunning tot het plaatsen en instalieeren van een auioge- njsch gejaschte stalen tank voor het op berg?® van benzine op het terrein van den lieer Heisdingon, Verjag ng. Wij vernemen dat het tramtar ef op het traject BergenAjkmaar worden verlaagd in dier voege met ingang van’ 1 Mei a.s. een retour 30 i Op wachtgeld. De heer L. de Lie Me zal 16. Mei a.s. op wachtgeld worden gesteld en dienpengevol ge den dienst verlaten, J B., R. J. te Alkmaar, A. N rfe Castri- cutn. M. C. Q.. te Poortvliet, dronken schap, ae ie 5 dagen hechtenis, tbc St, 3e en 4e ieder f 2 Ixx te subs. 1 dag beent J. 1. te Alkmaar, J. P. te Akersloot, overtreding keunngswet, ieder f boete subs. 3 dagen heclitenis. P. K. te Schermeruorn, C K. te Zuid en Noord-Scnarwouae, P. B._ J. tl. Ke briek op Langendijk, C. P. G.. H. kie V., te Alkmaar. T. L. te Scnoori. J. S„ te Zuid- Sciiarwoude. P. J. R., te Bergen, over treding motor- en njw«etwet. de f 3 lioete sub». 1 week tuchtschool, 'de 2e. 4e, We cn 10e ieder f 4 boete subs. 4 dagen taèca- lenis. de 3e f 8 en f 4 boe.e subs 4 en 2 eugen hechtenis, de 5e «n oe ieder t 3 boete subs. 2 dagen hechtenis, de W* en 8e ieder f 2 boete subs. 1 dag tiec.it. L. L>. te Limmen, U C. H 'te Lg- tnond aan den Hoef, Th. de J.. iR. vVL, J. H. te Zuid-Scharwoude, J. M. te uc- verv^jk. K. B._ Th. H., C. >H ,U, 1 'D, U S„ 1. B.. F. T., C F, A V. J C.VUL te Alkmaar, J. J. T. te Wognum. overtre ding pci.beverordening, de le. oe en 12e ied t» t 1 boete subs. 1 dagiwchteius, de 2e tcn.£gavc aan de o-joers,, oe 3e 1 s boete subs. 5 aagen hechtenis, de te 5c en 13e ieder f 2 boete subs. 2 dagen tiecn- teuis, öe 7e. 8e We en 17e iedo.* f 5 boete subs. 3 d. gen hechtenis, de 10a 'f 4 boete subs. 4 o gen hechtenis, de 11e en 14e icdqr f 3 boete subs. 2 dagen hechtenis, de lue f o boete subs. 3 dagen oechtems, oe 16e f 3 en f 4 boete subs. t*n 4 d gen hecltiti.js, ue 18e l 1.50 boete subs. 1 week tuditscuooi. KANTONGERECHT TE ALKMAAR Mondelinge uitspraak 20 April *23. 1 V. te Egtnond aan Zee. in staat va» dronkenschap de o.de versóx-en. f 6 boete subs. 3 dagen hechtenis. J G. Lz., D. G. Dz. te 'Egtnond aan Zee, iaditwetoverireding. de le I 15 boete sitbs. 7 dagen hechtenis, de 2e if 2ü boete sub's. 10 dagen hechtenis. D. A» v. d. L., C T, ze ’Alkmaar, overtre ding velligneidswet, die le t 4 boete subs. 2 dagen uecatems, de 2e f 3 lioete subs. 2 dagen ueentenis. meer met Alkmaar, spreker oetwistte de wen schelykheid hiervan. De Wieringermrer krjjgt uitstekende verbindingswegen namen- Ijjk via Medemblik, via Wieringen en via de Kooi aan het Noorduoll. kanaal. Verreweg het grootste gedeelte van de Wieringermeer heeft korter afstand af te leggen na. r Alk maar via de Kooi, dan via Kolborn. Deze 2.5 millioen kan ten veile bespaard tdüven. b Een scheepvaankanaal Alkmaar-Oi- val-Oudkarspel-Dirkshorn en Alkmaar-Um- val-Oud k ars jiel- K cdhom. Spreker meende in de plaats van deze ka nalen te kunnen voorstellen één kanaal Alk maar -Umval- naar Scbagen Verlaatsluis en vandaar één tak westelijk naar Dirkslinrn. één tak noordelijk naar de Scbagervaart naar Schagen en een tak oostelyk langs Zijdewind en Lutjewinkel naar Kolhorn. De afstand Kolhorn- NoordholL kanaal wordt daardooi eer korter; Schagen-Noordboll. kanaal even eens. Voor Schagen geeft dat zi groote ver betering. Het kauaal Stol pen-Kolhorn met zykanaal Schagen gaf geen verbinding tret het bestaand vaarwater van Schagen en bleef zoo ver mogelyk van het station. Spreker’» bedoeling is juist, dat het kanaalverbinding zal krijgen met het vaarwater en met het station; Schagen zal daardoor een goede scheepvaartverbinding krijgen met Geestmer- Ambacut, met de geheele Schager- a Niedor per Kogge, met Kolborn -Wieringermeer- en met het NoordholL kanaal. Maar in i*det geval krjjg^ op deze wyze het plattel’nd goede verbindingswegen met Schagen, met de Langedyk, met Kolhorn en ook onderling De Langedyk krygt de zoo gewenselie ver binding, waardoor de groote omweg over Alkmaar kan vervallen. Spreker suggereerde voor Alkmaar een groot voordeel, indien uit de bespaarde mil lioen en een klein deel gebruikt wondt voor sluisverbinding, in plaats van de Overtoom aan de zes wielen met Geestmer Amba-ht» polder, in plaats van de Overtoom aan den Om val met de Schermer, en aan de Ooster- tocht voor de Heerhugowaard. Langs dezen weg wordt niet in woord maar in weik,lijkheid openlegging van bet platteland verkregen. 3. Waterwegen in Vier Noorder Koggen en Drechterland. De toestand is hier een geheel andere, het overtollige water wordt rechtstreeks op zee afgemalen, terwjjl de enkele uitzonderingen als Baarsdorpermeer, Acbterkogge, Wester- veer enz. uitslaan op nel gemeente water van de polders, waarin ze liggen. Van houger lig gende ringslooten is dus geen sprake. Toch hebben ook hier steeds vele vaarte» bestaan, als bjjv. van Hoorn respectievelijk op Enkhuizen, Medemblik, Avenhorn en Oudedjjk. De overgang van den eenen polder in den anderen verkreeg men door overtoomen, waarvan de oude kaarten tallooze aan wijzen Ook vanuit de zeehavens te Hoorn, Groote broek, Enkhuizen, Medemblik kan men met behulp van overtoomen in het binnenwater komen. Na de verharding der wegen en den aan leg der spoorwegen was mede in verband I met de diepere afmaling der polder wateren I de vaart op deze binnenwateren sterk afge nomen en zyn de meeste overtoomen verdwe nen. In den laatsten tyd vroeg de toename der groenteteelt een goed vervoer per water naar de veilingen, terwjjl zoowel ten be hoeve van bet wegonderhoud, van de leve ring van kunstmeststoffen als van fourage weer meer belangstelling komt voor het bjj- na geheel verdwenen verkeer per water. Het spreekt van zelf dat in polders als bet Groot slag het Westelijk gedeelte de Wester- koggen, Ursem, Hensbroek. Obdam en Geest mer Ambacht het binnenverkeer als bet eenig mogelijke nooit weg is geweest. Het rapport stelde voor een groot scheep- vaartskanaal van AlkmaarRustenburg Enkhuizen, met zijkanten naar Hoorn. Me demblik, Andjjk en Grootebroek, tezamen kostende ruim 9 millioen. Spreker kwam hier sterk tegenop; een verbinding van Friesland en Groningen met Alkmaar langs dat kanaal was volgens hem niet noodig; die verhouding geschiedde te genwoordig via den Helder, via Edam of via Amsterdam en kau via de afsluiting, indien men op *t IJselmeer wilde bljjven, evengoed via Wieringende Kooi gaan en natuurlijk ve -1 beger via Schardam langs het nieuwe Kanaal. Voor den afvoer van groenten en den aanvoer der materialen moet men dit deel van Westfriesland niet in verbinding brengen met Alkmaar, maar met de Zaan- streek en Amsterdam. Dit bereikte men door bjj Avenhorn het buitenwater Scherroer- boezem op te zoeken vandaar staan dan gehèel onpartijdig de wegen open naar Alkmaar, Zaanstreek en Amsterdam cn naar Purtnerend. Dit kanaal moest volgens spreker duur worden aangezien bet tracé’ op CONCERT ORPHEUS". Wanneer het mannenkoor „Orjjtieus’’ on der lejdiug van den directeur Fred. J. Roeske een kerkcunoert geert, kan meu ve - zekvuxl zyn, dal de belangsiedmg groot is. Zoo wa., er dan ook gisterenavond in de Groote Kerk weer etan zeer talrjjk publiek aanwezig, om het met zorg samengestelde en afwisselende programma te volgen. Na het openingsnummer, Is.e dee* uil de 2de Sonate (Omoll) van Jueef Renner Jr., door den organist den heer P. A van Langen gespeeld waarop wjj aanstonds nog even terugkomen werd medegedeeld, <mt de tenor-soLst Herman Dykstra door ziekte vei- biiiderd was le Zingen en dat daarvoor m de plaats een ArtagjO van Bach voor viool èn Mai-scn 1 rvompoal v. Lommens zou wor den gespeeld. Hiejop zong het mannenkoor „Ecce quo modo niorilur van J. Handel en „lenebrae Jfaotad rtdnl’* van M. Haydn. Deze bepie mummers werden goed van toon in echte kirkdijke stemming ujigevoerd. Heel mooi klonk in ^Ecce quonuxio morilur’’ het: „et Wit in pace memona ejus’’ en even later ,,et in Sion Labitaljo ejus’’. In „Tenebrae itaotae suilt" hadden wij het verminderde septjem aecoord op „emis*t klankrijker wil len hebben, teneinde groo;ere legens e ling té krijgon met hot daaruji volgende „tspu uum' Jammer is ’t, dat de Iste teuoreu tegenover do overige partijen te zwak zijn. Men hoort te weinig melodie eu te veel ondersteniu.aa. Het is voor „Orpheus” te wenschen, dat w nog enkele goede 1ste tenoren Zich als lid opgeven. Hel klankgchalte zal daaixkior aanmerkelijk winnen. Maar jagoede 1ste teiioren vindt men niet zoo gentakkelijk m ons kleine jiteatsje. Gok de tater gezongen koorwerken „Scha- Kceutzer, Beati n<a,>n?>" *aU ^od^Ksohn Barlhokiy, „Erin- ^lilr vw p vertolk na r A’ Zweis‘«. ondergingen eene ir00*. van den dirigent zelf -1 voor mannenkoor in eru- ATHLETIEK. Orsferarond gaf de Zweedsdie gymna- «t*ekjf-era?.r H/ertbe^ op lu.noodtlihg den Turnbond Alkmaar en Omstreken een demonstiatie tn ne: gymnastieklokaal van de 6e Gemeenttshcooi. veie gyninastiekieera- ren, genooui den en bet ngs.el enden woo.t- den ueze belangrijke les van den beken den trainer der Ned. Ajhieaek Unie bij. De vooruce»en van dezen avond zullen dan ook voor de Aiktnaarscie lurneis. die hieraan deelnemen, van niet geringe betee- keiïis blijken te zyn. Bij de versciuliende oeieiiingcn. zooajs bij de start van sneiloop, het hoogspringen, discus- en speerwerpen, kogti^tvojen etc. constateerden wc grooterc ol kjciuere ai w ijkingen van de tot heden gcvolgoe metiiouen. Waar de neer Hjertberg met zeer veel succes ain de versci.tiende Amsterdainscne turnvereenigjngen werkzaam is. twijieien wc niet, of deze les zal ivoor «de ideclmmer» der verscililleuue aangesloten vereemgm- gen van den I urn bond goede vruoiien afwerpen en Kun op de wedstrijden zeer acker ten goede komen. spr. ziet geeu middel Mn de eobool tot bloei te brengen. i De heer J. Kliffen stelt de vraag, wat iemand moet doen met zijn jongen, in dien hij werkelijk tuinbouwer moet wor den. Spr. verheugrt zioh er over, dat er voor gezorgd is dat de kinderen met te gauw aan bet onderwijs worden onttrok ken, nooajs in den jongen tijd van spre ker zelf, dat nu d"- ,J voor den strijd den levens. Maar jongens op den gevaarlijken leeftijd 1617 jaar nasr Alkmaar te zenden, hen vreemde talen te laten leuren e.d. daarvoor past spr. Eerst een halve student van den jongen maken en daarna naar den akker, dat zal tooh pieker wel ave rechts uiuiomen. Bpr. prefereert verre de gewone tuinbouwcursussen, waar de theo r.e tegelijk kan worden aangepast met de praktijk in het bedrijf, spr. aou het jammer vinden, wanneer de proeftuin eveneens zou vêrdwynen. maar gezien de bezwaren kan hjj geen propaganda maken voor de sc. ooi te Alkmaar. Den twxr T. Kostelijk 1*2. spijt het, bij vor ge sprekers zulk een toon te booren. üitt naar de bouwvakken, waar de jongens naar de ambachtschool worden gezónden en die on» in deze verre vo r zyu. S;r. beeft auU twee jaren de lessen in Alkmaar gevoegd; voor jongeren kan dat geen bezwaar zjjn. Opheffing der scitool zoj s;r. tenaevrste betreuren en hjj zou ti.er.egen willen ageeren. De he r Hazejoop antwoordt, dat, wan neer de meen.ng van de heer.-u Ootjers en Kliiïen de algemeene meening zou zijn er wel net veel aan te doen zou zyn. Maar de bezwaren zyn overdreven vuor- gestejd. Het volgen der vakken Du psch en Engejsch is met verplichtend, verwijl het U. L. O. op 1314 jar gen leeftijd ajs een goede voorlxre.dmg kan worden beschouwd. Dat in 2 winterhalfjaren van de jongens halve siudenten zouden wor den gemaakt, acht spr. overdreven. Ver der heeft spr. reeds gezegd, dat wanneer de w.n.er een bezwaar zou zijn er mis schien een zo.iur-cbool van gemaakt zou kunnen worden. Ageeren tegen opheffing zal weinig hel pen, hec een.ge middel voor beiio.13 der sc..ooi zal zijn een groot ere aang.fte .van n.euwe leerLngeh. Zien de heeren er eet? ter n ets in en denkt men ook epl.-rs zooajs hier, dan zal »j<. geen vrijheid kun nen v.nden o.n voor bet voortbestaan der school te adv seeren. H ermede waren de besprekingen over dit punt geëindigd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1923 | | pagina 5