1 I. TELEGRAMMEK Ml INONGELUK. LONDEN, 26 April. In de mijn Tooterilte natni New-Castle heeft een overst rooming plaats gehad in een gang 200 voet onder den .grond waar door 123 arbeiders .werden bedreigd. Allen vluchtten, doch zeven arbeiden* konden de schacht niet meer verlaten, ren reocn'ng^brigadc is aan bet werk gegaan. SC^EFPSTIMINGEN. BURüERLIJKE STAND ■-'Ja erg moo- (ge- Hierna volgt sluiting. en benzine het Merwede- krit maakte dateert n be!»efte is i aën is maar en ajn; heeft We zullen aanstonds voor de kanalen ’n We zullen aanstonds voor de kanalen ’n ryksbydrage moeten vragen, en dat zal nie» gaan op een plan met kleine plaatselijke op de toekomst. Wij I is een i kan medealge- te moeten wxarscbu- juist aje men de groot» lijnen in het een irden, omdat zij goed •keljjke behoefte voor- AGENDAt, COMITÉ „HULP IN NOOIT'. Vergader trg op Vrijdag 27 April aj> avonds &i/> uur. MEISJESBOND „ST .AGNES”. Vrijdag ax. bijeenkomst voor de ledetf van den St. Agneslond in *t Marthageboow, Parkstraat 10, des avonds van 7 tot 9 uur.. Denkt om de reiskas en 1 missiebusje. denmorgen tot hem gericht, hii heeft deze vergadering met de grootste be- langstelling gevolgd en heeft d<m indruk opgedaan, dat mén steeds zorgen moet dat de belangen der verschillende par tijen vo’doende behartigd worden, door zoowel in groote als in kleine kanalen goed te voorzien (applaus). Spr. g<teft den heer Vlieger volkomen pelijk Ids oeze het heeft over de herrie op de ka nalen in Groningen en zou daarom wij len zeggen: maak groote kanalen, maar zorg ook voor de kleine, opdat beide partijen hun zin hebben. Zoodra er in een streek een groote bevolking komt moet er voldoende gelegenheid zijn voor afvoer. Sor. hoopt tens otte dat het een '_ecl voorteeken mag zijn, dat deze vertedering gehouden is in een zaal die heet „De Harmonie” en dat trots alle meenmfrsverschil steeds een eenheid van geest zat heerschen, die de verschillende partijen in de goede banen "houdt (ap plaus). De Voorzitter deelt mede, dat het be- Stuur deze zaak nog» eens zal overwegen om dan te trachten of eenheid te verkrip gen Is. Spr. dankt prof. Visser voor zijn inleiding en de gedachtenwisselaara voor hun bemerkingen en sfuit hiermede de discussie over dit onderwerp. Prof. Visser wenscht nog eens het woord om de werktuigeommissie en de verschillende aanwezige leden van ge meenteraden te wijzen op bet feit dat het door de provincie aangeboden nieu we conceptreglement voor het verkeer en voertuigen bepalir^en«jbevat inzake de motort.actors, vra .iiauto’s, wagens enz., welke zeer g-oote bezwaren op zullen leveren o.a. door vaststelling der asbreedte enz.). De heer Stapel dankt den aftredenden voorzitter voor de leiding dezer verga dering en voor het vele goede wat hii tiidens ziin voorzitterschap voor de ver- eeniging gedaan heeft en drukt de hoop uit, dat zijn gezondheid spoedig van dien aarid moge ziin, dat hii weer even veel als vroeger kan prestee ren (VEREENTGING TOT ONTWIKKl. - LING VAN DEN LANDBOUW IN HOLLANDS NOORDERKWARTIER - I i| (Vervolg.) Te kwart over één wordt do vergade- ring heropend. Nog rij medegedeeld, dat ook aanwe zig waren de Edejachtb. heer burgemees ter mr. W. O. Wendeja&r, benevens de wethouders A. F. Thomsen en J. Cloeck, die door den voorzitter welkom gehee- len werden. i I Aan de orde Is thans de benoeming Van een voorzitter. Benoemd wordt de heer K. Breebaart Jz Het bestuur heeft rich op het standpunt (geplaatst, dat ®an het debat volle vrij heid moet veneend worden wat betreft de lengte der discussies. Het eerst komt aan de beurt voor re- pl’ek de heer Ringirs, die negt, den in leider geleidelijk te wijlen volgen in zijn uiteenzetting. Allereerst wil «pr. het ont staan der plannen van d» comnfssie van Aalst toe] oh ten. Oorspronkelijk werd veel knecr gedacht aan den aanleg van spoor wegen in Westfriesjanri, voor uitbreiding der scheepvaart roeide toenmaals niemand wat. Omstreeks 1890 werd opgericht de West frieecho Kanaalvereeniging, en het heeft eerst nog lang geduurd voor er wer keiijk loven in de zaak kwam. Na den oorlog werd er een vergade- Jraig gehouden, waarin een vraag ter •trake kwam, dje door Ged. Staten ge stx:id was, n.L of men nog niet den tijd ge komen aouito om West friesland uit zijn isolatie te helpen. Een commissie werd geroemd onder leiding van den heer van Aalst, aan spr. werd opgedragen de des betreffende plannen uit te zoeken en aan deband daarvan een rapport op te maken. Dc heer Visser heeft niet bet recht op grond van de orerzioblkaartje», voor kómende In dit rapport de ooaclusie te trekken dat ik niet op de booste zou rijn van de s.rcek, want aja hij dat wel kon dan stond bet er heel slecht voor met de spoorw'egdlrectie, die aan de hand van kaartjes welke op den keper be- scliouwd zeiden juist rijn, den treinen loop toelegt, en wel zoo dat ieder er makkelijk mee terecht kan. iDe commissie beeft zach allereerst afgevraagd, wat voor een systeem meest ontworjen wordt, en toen d t eenmaal vastslond. is dit in een rapport samen gevat. Le subcommissie heeft «aroengewerkjt met de ITw. Oommissje van advies. Tel kens a]« een stuk klaar was werd het voorgeicgd en werden de eventuceie be zwaren onder ongen genomen. Onder deze bezwaren waren er veie die ook thans nog door den heer Visser gemaakt worden, en die toen ajs niet gegrond ter zijde werden gelegd. Wat nu betreft de kwestie der renta biliteit waar Prof. Viseer een heele be- 4 schouwing over gehouden heeft, dien» dat commissie alle kanalen gvpTOjec- tereu beeft, ajsol reeds morgen de plan nen moesten worden uitgewerkt. Voor ko nten moest, worden dat later de beg. «vo ting met een flink bedrag zou vtr.MJOud worden, omdat gebleken was, dat bet bestek zooveel duurder uixviel. Om deze reden hebben wij alles zoo hojg mogelijk geraamd, zelfs* hebben wij er op gereseod ofschoon dat niet rechtstreeks in onze bedoej-ng lag, dat bij elke brug tevens twee brugwachtershuisjes moeiten ge txxiwd worden. Dat de raming echter «M-r lo-ed genomen is bleek ons nog de zer dagen uit het feit, dat elders bij aan besterf ng van eenzelfde brug als door ois geraamd op f54.000 sjeenth een beurag van f36.000 moest betaald worden. Nu kan natuurlijk op een dergeltfke berekening wel criüek ui:geoefend wor den, maar wij waren vei plicht een b«- DOOR BRAND VERNIELD PARIJS, 26 April. Het arsenaal te Maubeuge welke vesting snfXs den oor- is ontmanteld, js door brand ver nield. De schade wordt op vele nullioe- nen francs geschat. DE DUITSCHE NOTA AAN DE GEALLIEERDEN. BERLIJN, 24> April Het Duitsche Rijk»- kabmet beeft zjch gislerenmiddag opnieuw bezig gehouden met de beantwoording van de rede van Curzon. De samenstelling der nqta aan alle geallieerde mogendheden wordt tegen morgen verwac ht DE STAKING TE NEW-YORK. NEW-YORK, 25 ApriL De algemeene sta king der zeelieden is heden in de New- Yorksche haven door de organisaties gepro clameerd. Bij de staking rijn ia smaal 3U.ÜU0 arbeiders betrokken. STOOMVAARTLIJNEN. STOOMV. MIJ. NEDERLAND, Lombok uitrei», arriveerde 26 April ta Gravesend. KON. NED. STB. MIJ. Rector, vertrok 24 April'van Piraeus naat Saloniea. (Jrpheus, vertrok 26 April van Rotter dam uaar Amsterdam. Pollux, arr. 24 April van Sulina te Braila Venus, vertrok 26 April van Samos naar, Lefkandi. KON. WEST-IND. MAILD. Alkmaar vertrok 26 April van Amster dam uaar Chili. Almelo, van Chili naar Amsterdam pass. 26 April de Aioren. Delft, arr. 26 April van Chili te Londen. Vesta, van Curasao naar Landscrona, pass. 26 April Holtenen. ROTT. LL0YD. Besoeki, thuisreis, pass. 24 April Point de Galle. Toba, uitreis, arr. 24 April te Durban. KON. HOLL. LLOYD. Flondria vertrok 25 April vaa Amster dam naar Buenos Ayres. HOLLAND AMERIKA LUN. Cudiganahirri van de N. Pacifickust n, Lond.-Rott. arr. 23 April te San Pedro. kanaaltjes. Ook voor de Sehagér Kogge is de opzot van ’t plan van een groot-, haast een levensbelang, want de bemaling kan hierdoor voor een groot deel beperkt wor den. De ontwerpen te klein bekijken fout, die nadeelige gevolgen pen, daarom meen ik te mo wen tegen een plan dat niet ander- '-eoogt dan te voorzien in kleine onmiddelljjk.e be hoeften. (applaus). De voorzitter geeft in overweging de zaak wat meer van den algemeenen kant te bekijken, want als ieder de belangen vaa rijn eigen streek gaat bespreken, Alan ko men we aan geen einde. T De beer R. Slot betoogt, dat de rentabi- liteitsberekeningen ook gebaseerd zjja op de cijfers van de omzetten en het vervoer aan de veilingen en dat dese gegevens juist zjjn. De groote verdienste vaa Let plan van hare hoogte ante goaoegsa naar doe ialel- der, omdat hU zou wOlea ontraden dieee plan op te volgen, daar de 16 milfioen ia dit geval als verloren zouden kunnen wor den beschouwd, wat hij toch niet graag sou willen, (gelach). Van de scheepvaartteestanden inleider zich een voorstelling die uit de dagen van zjjn grootje (hilariteit). Hoe ideaal de kleine kanalen zjjn, kunnen wjj zien aan het Winkeler Diep, waar er haast geen dag voorbijgaat zonder aanva ringen, kibbelpartijtjes en dies meer, de veMwachter komt er geregeld hg te pas, en spr. zou toch niet willen dat in ons mooie West-Friesland een gelijke toestand in het leven werd’ geroepen, dank zjj de hulp van Prof. Visser (gelach). Het Winkeler Diep, een kanaal naar het hart van den inleider noemt men in dis streek heel populair „De loopgraaf’ lach). Spr. noemt nog enkele vaarwaters van dezelfde breedte, alles gaat er nog met het zelfde slakkengangetje van een paar eeu wen geleden, met 3 K.M. per uur ben je al een heele racer! (gelach). Met kleine kwantums varen gaat in dit geval kwallik beter en rendabel, zijilïfe ^lootjes” zeker niet! (gelach). Dit blijkt ten overvloede uit de vracht tarieven; spr. beschikt- ongelukkiglijk niet anders dan over cijfers die nog dateeren uit den „goeden oudeu crisistijd’' (gelach), maar zal toch aan de hand daarvan zjjn argument nader kracht bijzetten. Hier volgt een reeks van cijfers die tel kens uitvallen in het nadeel der kleine kar nalen, en zelfs opvallende verschillen aan- wjjzen, als bijv, AmsterdamVechel 126 K.M. groot kanaal, vrachtprijs 4.15; Am sterdamVianen, klein kanaal 149 K.M., vrachtprijs 1.50, terwijl bovendien op al le groote kanalen een vermeerdering van verkeer tot 600 en 800 pet. merkbaar, en het verkeer op de kleine kanalen in vele ge vallen afneemt. In de streken die door kleine kanalen bediend worden is geregeld een achteruit gang van het scheepvaartverkeer te bemer ken ondanks den vooruitgang vaa hot zie lenaantal der bevolking. Dat Avenhorn, Medemblik, Kol horn en Hoorn per groot schip kunnen bereikt woi den lijkt spr. geen argument voor minder waterwegen. Ook blijkt dat men zich niet op de beurt- vaarders kan beroepen, want wat zij doen is niet meer dan een soort pakketdienst verrichten. Betreffende de kostverlorenvaart moet spr. opmerken dat als prof. Visser van zijn tjjd was (gelach) dat hij dan weten zou, dat men daar reeds een halve eeuw zweegt om ze toch maar door een betere vervan gen te krijgen. Ook is er geen aanleiding om te spreken van één dienst Alkmaar—Friesland, er gaan toch ook diensten gaar Groningen Drenthe en elders. I Wat ook nog betreft de kwestie van de jaagpaden, kijk: mijn grootvader vertelde mij als jongen precies hetzelfde als wat Prof. Visser mij nu wil laten slikken voor het nieuwste (gelach). Tegenwoordig heeft men op de meeste schepen geen lijn meer, en als men er toch een heeft, dan zjjn er geen knechts om ze trekken, en ze hebben daarin gelijk ook! (gelach). Spr. zou den inleider willen verwijten: „maar je bent veel te krenterig!” Maak goede ruime kanalen, ze brengen bun geld dubbel en dwars op- Waar kleine vaarwaters zjjn, bfjv. in Groningen daar heeft men de nieste ar moede, en ais men geld dan toch verknoei en wil, welnu, prof. Visser doe bet dan niet aan slooten en stinkputtenl (hilariteit en ap plans). De heer Helder wethouder te Behagen is het eenige lid der commissie van acht, dat de kwestie Schagen heeft verdedigd, daar om wil hg nog eens terugkomen op de be weringen van Prof. Visser ten deze. Van Schagen uit kan men natuurlijk in verschillende richtingen gaan, maar het lag in de bedoeling verbetering te brengen in den toestand, zoowel voor het achterland, als voor deze gemeente zelf, en bovendien was gewenspht een kanaal van een capaci teit die ’t ^togeljjk maakt den groothandel te bevorderen. Wjj hebbèn dan de oplossing gezocht naar het noorden omdat Schagen slechts 6 K.M. van het Noord-Hollandsch kanaal verwijderd ligt. Alle plannen die van Scha- gen uitgingen hebben steeds die richting beoogd. Een groot deel van het achterland zou op die wjjze direct al voor de kleine scheep vaart bereikbaar worden gesteld, terwjjl tevens een verbinding met Anna Paulowns en Wierüigen tot stand kon gebracht wor den. De waarde van den grond zal door een kanaal belangrijk stijgen, en die kans is te grooter, naarmate het kanaal ruimer zal zjjn; wjj willen absoluut geen slootje. Marktplaatsen die de beste kanalen krij gen hebben dan ook de beste klanten. doen, daar het bij ons niet de vraag ge weest is, at dje voortdurend door de ka nalen zullen gaan, maar of neer in kunnen Het mag niet verhinderd worden, dat cok grootere sotiepen door de kanalen kunnen Niet overaj zal aleoo een oeververdedi ging noodig ajn, maar toch moeten we be schikken over de plaats om se zoo noodig aaa te brengen. De bruggen moeten ook op voldoende hoogte geplaatst worden, opdat ze niet steeds roor ejk vaartuig moeten geopend worden, op die manier is slechts een bee| lichte bediening noodig, «i kan mis schien een besuiniging gemaakt worden op het brugwachters personeel. Een voorbeejd van slechte bruggen te de spoorbrug bij de Bo.erhuiren, die boo ger en breeder kon zijn en verder in geen enkel opzicht voldoet. f Dat wil onze plannen zooveel groo ter en degelijker hebben opgevat is na tuurlijk mede oorzaak geworden van het duurder uitvallen, maar een ding is zeker: Men krijgt waar voor zijn geld, en dat is reeds veelL Er is door den inleider ook gezegd, dat in het Noorden de kanalen klein zijn, en daar juist het verkeer druk is, waarin hii jneent een bewijs te zien voor de deugdelijkheid van kleine ka nalen die handel en industrie zouden bevoraeren. Niets is evenwei n^.der waar, als hier geen groote kanalen zijn komt er ock geen industrie, dat is ten allen tijde gebleken. Er is ook door den inleider gezegd aat ih hooidzaak het snelveikeer ter zi£- de moet 'gezet worden en polders en dorpen verbinding^ moeten krijgen met het hootdkanaai, maar dat kost een enorme som geids en moeite we gens de vele sluiswerken, die juist liet kostbaarste zijn. ‘En nu nog' wat betreffende de ver houding van de Ned. Spoorwegen tot het kanaal. Zeer zeker zal het vervoer te lande door middel van de spoiorwe- Igen er door \erminderd .worden. Onze ’rentaoiliteitsberekening is op te vatten als een algemetene beschouwing, die niet van te voren precies ia geheet on aanvechtbare getallen is uit te drukken Heel groot bezwaar is ook gemaakt door den inleider tegen bet afgesnéuen land in den Ursemmerpokfer, maar Ik zou wer eens willen zien Tïoe de mifei der een kanaal wft proïecteeren zonder land af te snijaen; dat kon nu een maal niet anders, en ik moet hier met genoegen constateeren jiat jde quintes sence van de algemeene leiding niet door den inleider aangevochten is. De bezwaren, dat de Medemblikker vaart met op de plaats aangebracht is waar inleider meentj dat ze zich bevinden moet bestaan m de werkelijkheid niet, wanta wij hebben alleen op die wijze kun nen handelen om te voorkomen, dat brokstukken land zouden aigesneoen worden. i De kwestie Hoorn is met deze ge meente nog Riet uitgevochten, terwijl ook het vraagpunt omtrent de plaats der pakhuizen geen onoverkomelijk be zwaar vormt naar de voorstelling die van Aalst zich van deze situatie maakt Spr. heeft, omdat hij zeker van zijn zaak wilde zijn, de proef genomen, wat er waar was van de onderzoekingen als zou de weerstand grooter worden naarmate het kanaal kleiner is en bet oen schipper van de West-Friesland een reis maken. Van Alkmaar tot Pur- merend werd in het groote kanaal een snelheid van 11.78 K.M. per uur be- ■eikt, in het kleinere kanaal gekomen was de snelheid niet grooter dan 81/» K.M. per uur, terwijl toch dezelfde hoe veelheid benzine verbruikt werd, en op zee verkreeg de schipper, steeds met hetzelfde verbruik van benzine eem snelheid van 12 K.M. Wij hebben bij onze plannen heete- maal geen jachtpad gemaakt, waarvan oe inleider ons een verwijt maakig maar wij deden dit juist daarom omdat wij het niet noodig achtten, er wordt niet meer gejaagd; en bovendien zou den er dan vele bruggetjes over sloo ten moeten gelegd worden. Een voordeel van een breed kanaal is ook nog dat het gelegenheid schept eindelijks eens goede verkeerswegen door het in dit opzicht zoo arme West- Friesland te maken. Een verbinding Kolhorn-Medemblik zou natuurlijk wel tot stand kunnen gebracht worden. Van een verdieping bij Langereis is nojr niet veel te zeggen, en als wii spreken van verplaatsen en van modernise eren, dan moet men dit niet verkeerd gaan uit leggen; wij bedoelen er alleen mede het berekenen van wat in het onderha vige geval het voordeeligst is, en der halve moet voorgestaan worden. Spr. hoppt, dat wat hjj in deze betrekke- Ijjk korte repliek en zonder geheel voorbe reid te zijn treeft opgemerkt, mag bijdra gen om bet bestaande inzicht by de tegen standers van het rapport van Aalst te ver broeden. (Applaus). De heer Vlieger, secretaris van de veree- niging „Schuttevaer” heeft in de inleiding vaa den heer Visser met een zeker genoe gen geboord dat deze voor meer vaarwater is. Spr. luisterde echter slechts tot on ze- Aatet MgC te «wt feR, dat de opzei «en algMvrane te, die «let door details van kleinere plannetjes tot bijna waardeloos wordt herleid. De heer D. de Boer licht toe. hoe zjjn bouwteekening ook onder de ksnaalplan- nen der commissie van Aalst te gekomen, nJ. als toenmalige voorzitter van de ver- eeniging N.-H. Noorderkwartier. Spr. voelt zich vrjj behagelgk omdat zjjn naam er on der vermeld is. Is het prof. Visser bekend dat in de Schermervaart gevaren wordt met 50-tons motorbooten, dat deze vaart daarvan erg veel te Ijjden heeft en dat moet voorzien worden in de oeververt reeding daar er an ders gevaar voor algeheels vernietiging dreigt. Ged. Staten hebben voor wat de beslis sing betreft, het laatste woord in deze zaak Dat er menschen zajn, die zonder gelreel op de hoogte te zrijn van het rap port van Aajst toch deze plannen gaan bestrijden, was oorzaak dat men deze be sprekingen heeft uitgejbkt. Bij een plan roor kleinere kanalen is bet aw-r zieker de vraag of men met goed gex-ojg bij het Rijk on subsidie zal kunnen aankjoppen. Spr. zrxi in o.vr- weging willen geren, dat a]s men het rapport van Aajst niet wil men toch „as-je-blef" ook het andere to-h niet nemen zaj. De Biejachtb. heer W. O. Wendeiaar aegt, dat waar de voorzitter In den k»p der vergadering de veronderstelling geuii ticoft, dat sprts tegenwoordigheid in deze naai een bewijs te voor de belangstelling wejke het Dag. Bestuur der gemeeme Alkmaar v. d. landbouw heeft, hij er prijs op stelt, mede te doelen, dat ook hij deelgenomen heeft aan de bespreking van de kMaalplannen van Aalst, omdat bet een be|ang is voor de »tad Alkmaar en voor haar omgeving, roor heel die streek. Sjr. had e genlijk gedacht dat het ver net tegen de plannen van Aalst van ge heel andre rijde zou gekomen rijn Technisch rijn groote kanalen veel be ter dan kleine, en als er eenig bezwaar in Nconi-Holland gemaakt werd, had spr. aanvankelijk gedacht dan aou dit wel vati finantiee(en aard geweest rijn. Spr. had reet eerder bezwaren ver wacht uit het Zuiden, en zou wel aan de vergadering in overweging willen ge ven de bezwaren tegen het plan van Aaist te wikken en te wegen voor men op deze bezwaren mocht ingaan. Ttrecht heeft de heer de Boer opre- merkt, dat men hier voorzichtig mo st zijn met betrekking t<* den regeenngs- steun, omdat do Begeering bij v orreuX steunt plannen met inter jronnciaal be lang en dat is toch wel het plan van Aalst. Het ligt niet op den weg ach beangst te maken roor de uit te geven mill ó-nen Laat men toch vooral niet schreeuwen voor men gesiagenote. i Het zal beusoh wel medevallen, want oog houdt, kan men "de ptannen met gerust hart aanvaai zijn en in 'de werkeljj sfien. (Applaus.) De lieer Viseer in zjjn dupliek op de verschillende ajre kers terugkomende merkt aJJeroTst op, dat de overriohtkaartjee op het eerste gezicht reeds voor iemand die maar eenigrinz jn de Sireek bekend ie opvallen door hun onjuistheid. Sjjt. meen de dus wel degelijk reden t» hebben voor meening dat de beer Ringers hier een onbekende is. Maakt men de Industrie als men ka nalen heeft, of js het juist omgekeerd? 8}<. meent van wel, want ia den neem ster bijv, hez'ft men' tgch kanalen en geen Indus irte. Ajs men overtuigd ie, dat men daar geen industrie krijgt, hoeft men dan ook geen groote kanajen te traven. Op spr*s. opmerking dat er aan een kanaal naar E zeer weinig gereageerd. De brug bij de bourntxaen is niet slecht Opgezet, maar slecht gebouwd. De vraag Js hier maar wat men ver wacht, daar staat of daar vart alles mee. Daar is op gegrondvest de overtuiging of men breede of smalle kanalen moet projecteeren. Spr. blijft ondanks alle andere verkon digde meeningen vofhouden dat de weg van Avenhorn over Alkmaar naar de Zaanstreek niet de kortste is. JJe toekomst van Hoorn iigjt langs den kant der Zuiderzee en met lan^js een andere zijde, zooais men dat in het plan van Aalst schijnt te willen. Ahs het Merwedekanaal nu al niet meer vodoet, dan kan men eigenlijk wel aan den gang blijven. ;>pr. reist dikwijls langs kanaal en ziet dan nog telkens menschen aan de jaaglijn, zóó oud is dan toch zijn voorstelling in deze niet Ais de wind halverwege keert zal men toch steeds als er geen motorkracht bii de hand is. moeten sleepen. .De kwestie van het .Winkelerdiep kan ruen natuur- Fuk van verschillende zijden bekijken. Spr. wil voorkomen, dat per ezelkar alles naar het achterlaxid zal moeten ver voerd wonden. Door de oplossing van het vraagstuk zooais dit mij voor Schagen wordt aan gegeven. bereikt men alleen, dat de groote steden worden bereikt, in het plan moet echter ook datgene opgepo- men worden wat men in de toekomst wil bereiken. Men moet om den Re- gceringssteun te verkrijgen een groot pian aankleven, wordt er hier beweerd van meerdere zijden, dat be teek ent dus zooveel ah dat men altijd maar groot- sche plannen zai moeten maken ea el kander opiagen om wél subsidie te ver krijgen. i Be heele kwestie berust daarop of men ook het ptattebnd wil begunsti gen of dat men alleen het oog op ds steden gevestigd houdt. De heer v. Hoek, directeurgeneraal van den landbouw dankt voor de wel komstwoorden van den voorzitter he- dcnepen met een «Knieren diepgang daa 1.26 warden niet taegeiston af moeten zich met een gedeetteJïjke lading tevre den «teilen. Een grootere snelheid en oen zwaardere vracht is buitengesloten, om dat de oeverrerdediging bet niet verdra gen kan; oorzaak van dit allea is echter do geringe breedte en diepte van het kanaal, dje den weerstand kléin maken. Hetzelfde sien we bij het Merwedekai- naaj daj reet te klein is geworden waarvan de bruggen weel te laag waarom? Omdat men niet gerekend toekomst. hebben echter gemeend, die fout niet te moeten maken en plannen te ten ontwerpen, volgens dewelke we sche pen tot 1000 ton kunnen hebben. Ais de inleider spreekt van 1000 ton dan moet hij dat echter niet zoo positief GETROUWD: Johannes Groen en Catharina de Groot. Gerrit Jan Bolink en Yda Ger«rda Haast Pieter Simon van Waning en Anna Maria Borking Pelrus Rood en Aaltje GuyL. Cor nells Oudea en Frederika de Weert. Dirk Oudes en Aaltje de Boer. GEBOREN: Josephus, v. Teunia de Rujter Sjjtske Dijkstra. OVERLEDEN Jan Hoogland, 72 tear. de verhouding rijn 1 van Ale men het kanaal dieper wordt daankor ook de weer- vermin- doorsnee het kanaal vlak de drukking dat verklaart, waarom diepte en brêêdte hebben vojrgest«jd. Spr. gaat hier aan de hand van heel w*at cijfermateriaal na, hoe dit vraagstuk in verschillende andere landen behandeld is geworxien, en wejke conclusies door de onderzoekingen werden getrokken. Deze resultaten zijn roor ons van groot Belang, en het zou onverantwoordelijk zyn ajs wij er niet ons voordeel mee op- deden. De euonotn sche snelheid is ge heel afhankelijk van de doorsnee van liet kanaal: voor tjalken mo.'t dit Hjn 4y, maal de diepte en voor motorschepen 10 maal de diepte. De commissie van Aalst te in dit opzicht nog zuinig geweest, want nj heeft «Kcbts 7 maal de diepte genomen ajs kan a al breed te. De ürentsche hoofdvaart te een klein water en heeft een doorsnee van 32 M2, onze doorsnee is 64 M2, maar roor de Drentscbe hoofdvaart is men genoodzaakt geworden de snelheid der motorschepen te beperken, omdat anders de oevers zouden vernietigd worden. De oeververdediging atdaar kost f 60 per strekkende meter, die van ons is reel goedkooper n.l. zoowat de helft daarvan. Voor de Drenlsche iioofd vaart i« de maximumsnelheid bepaald op 100 meter pér minuut, of 6 K.M. per uur. den, maar wij waren verplicht •ia te aanvaarden en dan was roor ons beter bet zekere voor het onzektm te nemen. Onze berekening van de rentabiliteit mag men «]eohts houden voor wat ze is, n.L een proefneming waarvan we bij voor baat orertu.gd rijn, dat verbazend zal meevallen. Er is ook gezegd, dat onze opzet te groot te, dat wij een kleiner plan moesten voorstaan omdat d;t meer in het belang van den landbouw zal zijn, enz, Spr. moet bier echter aanmerxen, dat hij weigeren zou mede te werken aan een plan, dat niet geschikt is voor schepen van 150 ton. Spr. zou integendeel op den voorgrond willen «tellen, dat kanalen ge maakt worden, die juist op deze sobejxm berekend rijn. ■Welke moet nu van het kanaal tot het dwarsjrofjel het schip, maakt, aan «tand van het achip belangrijk derd. Naar de mate van de wordt van I grooter of kje.ner, u.», i-wn c, wuanan wjj in onze plannen een gruo ure water- Spr. gaat hier aan de hand

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1923 | | pagina 3