1
I.
TELEGRAMMEK
Ml INONGELUK.
LONDEN, 26 April. In de mijn
Tooterilte natni New-Castle heeft een
overst rooming plaats gehad in een
gang 200 voet onder den .grond waar
door 123 arbeiders .werden bedreigd.
Allen vluchtten, doch zeven arbeiden*
konden de schacht niet meer verlaten,
ren reocn'ng^brigadc is aan bet werk
gegaan.
SC^EFPSTIMINGEN.
BURüERLIJKE STAND
■-'Ja
erg
moo-
(ge-
Hierna volgt sluiting.
en
benzine
het Merwede-
krit
maakte
dateert
n be!»efte is
i aën is maar
en
ajn;
heeft
We zullen aanstonds voor de kanalen ’n
We zullen aanstonds voor de kanalen ’n
ryksbydrage moeten vragen, en dat zal nie»
gaan op een plan met kleine plaatselijke
op de toekomst.
Wij I
is een
i kan medealge-
te moeten wxarscbu-
juist aje men de groot» lijnen in het
een
irden, omdat zij goed
•keljjke behoefte voor-
AGENDAt,
COMITÉ „HULP IN NOOIT'.
Vergader trg op Vrijdag 27 April aj>
avonds &i/> uur.
MEISJESBOND „ST .AGNES”.
Vrijdag ax. bijeenkomst voor de ledetf
van den St. Agneslond in *t Marthageboow,
Parkstraat 10, des avonds van 7 tot 9 uur..
Denkt om de reiskas en 1 missiebusje.
denmorgen tot hem gericht, hii heeft
deze vergadering met de grootste be-
langstelling gevolgd en heeft d<m indruk
opgedaan, dat mén steeds zorgen moet
dat de belangen der verschillende par
tijen vo’doende behartigd worden, door
zoowel in groote als in kleine kanalen
goed te voorzien (applaus). Spr. g<teft
den heer Vlieger volkomen pelijk Ids
oeze het heeft over de herrie op de ka
nalen in Groningen en zou daarom wij
len zeggen: maak groote kanalen, maar
zorg ook voor de kleine, opdat beide
partijen hun zin hebben. Zoodra er in
een streek een groote bevolking komt
moet er voldoende gelegenheid zijn
voor afvoer. Sor. hoopt tens otte dat het
een '_ecl voorteeken mag zijn, dat deze
vertedering gehouden is in een zaal die
heet „De Harmonie” en dat trots alle
meenmfrsverschil steeds een eenheid van
geest zat heerschen, die de verschillende
partijen in de goede banen "houdt (ap
plaus).
De Voorzitter deelt mede, dat het be-
Stuur deze zaak nog» eens zal overwegen
om dan te trachten of eenheid te verkrip
gen Is. Spr. dankt prof. Visser voor zijn
inleiding en de gedachtenwisselaara
voor hun bemerkingen en sfuit hiermede
de discussie over dit onderwerp.
Prof. Visser wenscht nog eens het
woord om de werktuigeommissie en de
verschillende aanwezige leden van ge
meenteraden te wijzen op bet feit dat
het door de provincie aangeboden nieu
we conceptreglement voor het verkeer
en voertuigen bepalir^en«jbevat inzake
de motort.actors, vra .iiauto’s, wagens
enz., welke zeer g-oote bezwaren op
zullen leveren o.a. door vaststelling der
asbreedte enz.).
De heer Stapel dankt den aftredenden
voorzitter voor de leiding dezer verga
dering en voor het vele goede wat hii
tiidens ziin voorzitterschap voor de ver-
eeniging gedaan heeft en drukt de hoop
uit, dat zijn gezondheid spoedig van
dien aarid moge ziin, dat hii weer even
veel als vroeger kan prestee ren
(VEREENTGING TOT ONTWIKKl.
- LING VAN DEN LANDBOUW IN
HOLLANDS NOORDERKWARTIER
- I i| (Vervolg.)
Te kwart over één wordt do vergade-
ring heropend.
Nog rij medegedeeld, dat ook aanwe
zig waren de Edejachtb. heer burgemees
ter mr. W. O. Wendeja&r, benevens de
wethouders A. F. Thomsen en J. Cloeck,
die door den voorzitter welkom gehee-
len werden. i
I Aan de orde Is thans de benoeming
Van een voorzitter.
Benoemd wordt de heer K. Breebaart Jz
Het bestuur heeft rich op het standpunt
(geplaatst, dat ®an het debat volle vrij
heid moet veneend worden wat betreft
de lengte der discussies.
Het eerst komt aan de beurt voor re-
pl’ek de heer Ringirs, die negt, den in
leider geleidelijk te wijlen volgen in zijn
uiteenzetting. Allereerst wil «pr. het ont
staan der plannen van d» comnfssie van
Aalst toe] oh ten. Oorspronkelijk werd veel
knecr gedacht aan den aanleg van spoor
wegen in Westfriesjanri, voor uitbreiding
der scheepvaart roeide toenmaals niemand
wat. Omstreeks 1890 werd opgericht de
West frieecho Kanaalvereeniging, en het
heeft eerst nog lang geduurd voor er wer
keiijk loven in de zaak kwam.
Na den oorlog werd er een vergade-
Jraig gehouden, waarin een vraag ter
•trake kwam, dje door Ged. Staten ge
stx:id was, n.L of men nog niet den tijd ge
komen aouito om West friesland uit zijn
isolatie te helpen. Een commissie werd
geroemd onder leiding van den heer van
Aalst, aan spr. werd opgedragen de des
betreffende plannen uit te zoeken en aan
deband daarvan een rapport op te maken.
Dc heer Visser heeft niet bet recht
op grond van de orerzioblkaartje», voor
kómende In dit rapport de ooaclusie te
trekken dat ik niet op de booste zou rijn
van de s.rcek, want aja hij dat wel kon
dan stond bet er heel slecht voor met
de spoorw'egdlrectie, die aan de hand
van kaartjes welke op den keper be-
scliouwd zeiden juist rijn, den treinen
loop toelegt, en wel zoo dat ieder er
makkelijk mee terecht kan.
iDe commissie beeft zach allereerst
afgevraagd, wat voor een systeem meest
ontworjen wordt, en toen d t eenmaal
vastslond. is dit in een rapport samen
gevat.
Le subcommissie heeft «aroengewerkjt
met de ITw. Oommissje van advies. Tel
kens a]« een stuk klaar was werd het
voorgeicgd en werden de eventuceie be
zwaren onder ongen genomen.
Onder deze bezwaren waren er veie die
ook thans nog door den heer Visser
gemaakt worden, en die toen ajs niet
gegrond ter zijde werden gelegd.
Wat nu betreft de kwestie der renta
biliteit waar Prof. Viseer een heele be- 4
schouwing over gehouden heeft, dien»
dat commissie alle kanalen gvpTOjec-
tereu beeft, ajsol reeds morgen de plan
nen moesten worden uitgewerkt. Voor ko
nten moest, worden dat later de beg. «vo
ting met een flink bedrag zou vtr.MJOud
worden, omdat gebleken was, dat bet
bestek zooveel duurder uixviel. Om deze
reden hebben wij alles zoo hojg mogelijk
geraamd, zelfs* hebben wij er op gereseod
ofschoon dat niet rechtstreeks in onze
bedoej-ng lag, dat bij elke brug tevens
twee brugwachtershuisjes moeiten ge
txxiwd worden. Dat de raming echter
«M-r lo-ed genomen is bleek ons nog de
zer dagen uit het feit, dat elders bij aan
besterf ng van eenzelfde brug als door ois
geraamd op f54.000 sjeenth een beurag
van f36.000 moest betaald worden.
Nu kan natuurlijk op een dergeltfke
berekening wel criüek ui:geoefend wor
den, maar wij waren vei plicht een b«-
DOOR BRAND VERNIELD
PARIJS, 26 April. Het arsenaal te
Maubeuge welke vesting snfXs den oor-
is ontmanteld, js door brand ver
nield. De schade wordt op vele nullioe-
nen francs geschat.
DE DUITSCHE NOTA AAN DE
GEALLIEERDEN.
BERLIJN, 24> April Het Duitsche Rijk»-
kabmet beeft zjch gislerenmiddag opnieuw
bezig gehouden met de beantwoording van
de rede van Curzon. De samenstelling der
nqta aan alle geallieerde mogendheden wordt
tegen morgen verwac ht
DE STAKING TE NEW-YORK.
NEW-YORK, 25 ApriL De algemeene sta
king der zeelieden is heden in de New-
Yorksche haven door de organisaties gepro
clameerd. Bij de staking rijn ia smaal 3U.ÜU0
arbeiders betrokken.
STOOMVAARTLIJNEN.
STOOMV. MIJ. NEDERLAND,
Lombok uitrei», arriveerde 26 April ta
Gravesend.
KON. NED. STB. MIJ.
Rector, vertrok 24 April'van Piraeus naat
Saloniea.
(Jrpheus, vertrok 26 April van Rotter
dam uaar Amsterdam.
Pollux, arr. 24 April van Sulina te Braila
Venus, vertrok 26 April van Samos naar,
Lefkandi.
KON. WEST-IND. MAILD.
Alkmaar vertrok 26 April van Amster
dam uaar Chili.
Almelo, van Chili naar Amsterdam pass.
26 April de Aioren.
Delft, arr. 26 April van Chili te Londen.
Vesta, van Curasao naar Landscrona,
pass. 26 April Holtenen.
ROTT. LL0YD.
Besoeki, thuisreis, pass. 24 April Point
de Galle.
Toba, uitreis, arr. 24 April te Durban.
KON. HOLL. LLOYD.
Flondria vertrok 25 April vaa Amster
dam naar Buenos Ayres.
HOLLAND AMERIKA LUN.
Cudiganahirri van de N. Pacifickust n,
Lond.-Rott. arr. 23 April te San Pedro.
kanaaltjes. Ook voor de Sehagér Kogge is
de opzot van ’t plan van een groot-, haast
een levensbelang, want de bemaling kan
hierdoor voor een groot deel beperkt wor
den.
De ontwerpen te klein bekijken
fout, die nadeelige gevolgen
pen, daarom meen ik te mo
wen tegen een plan dat niet ander- '-eoogt
dan te voorzien in kleine onmiddelljjk.e be
hoeften. (applaus).
De voorzitter geeft in overweging de
zaak wat meer van den algemeenen kant
te bekijken, want als ieder de belangen vaa
rijn eigen streek gaat bespreken, Alan ko
men we aan geen einde. T
De beer R. Slot betoogt, dat de rentabi-
liteitsberekeningen ook gebaseerd zjja op
de cijfers van de omzetten en het vervoer
aan de veilingen en dat dese gegevens juist
zjjn.
De groote verdienste vaa Let plan van
hare hoogte ante goaoegsa naar doe ialel-
der, omdat hU zou wOlea ontraden dieee
plan op te volgen, daar de 16 milfioen ia
dit geval als verloren zouden kunnen wor
den beschouwd, wat hij toch niet graag
sou willen, (gelach).
Van de scheepvaartteestanden
inleider zich een voorstelling die
uit de dagen van zjjn grootje (hilariteit).
Hoe ideaal de kleine kanalen zjjn, kunnen
wjj zien aan het Winkeler Diep, waar er
haast geen dag voorbijgaat zonder aanva
ringen, kibbelpartijtjes en dies meer, de
veMwachter komt er geregeld hg te pas,
en spr. zou toch niet willen dat in ons
mooie West-Friesland een gelijke toestand
in het leven werd’ geroepen, dank zjj de
hulp van Prof. Visser (gelach).
Het Winkeler Diep, een kanaal naar het
hart van den inleider noemt men in dis
streek heel populair „De loopgraaf’
lach).
Spr. noemt nog enkele vaarwaters van
dezelfde breedte, alles gaat er nog met het
zelfde slakkengangetje van een paar eeu
wen geleden, met 3 K.M. per uur ben je al
een heele racer! (gelach).
Met kleine kwantums varen gaat in dit
geval kwallik beter en rendabel, zijilïfe
^lootjes” zeker niet! (gelach).
Dit blijkt ten overvloede uit de vracht
tarieven; spr. beschikt- ongelukkiglijk niet
anders dan over cijfers die nog dateeren
uit den „goeden oudeu crisistijd’' (gelach),
maar zal toch aan de hand daarvan zjjn
argument nader kracht bijzetten.
Hier volgt een reeks van cijfers die tel
kens uitvallen in het nadeel der kleine kar
nalen, en zelfs opvallende verschillen aan-
wjjzen, als bijv, AmsterdamVechel 126
K.M. groot kanaal, vrachtprijs 4.15; Am
sterdamVianen, klein kanaal 149 K.M.,
vrachtprijs 1.50, terwijl bovendien op al
le groote kanalen een vermeerdering van
verkeer tot 600 en 800 pet. merkbaar, en
het verkeer op de kleine kanalen in vele ge
vallen afneemt.
In de streken die door kleine kanalen
bediend worden is geregeld een achteruit
gang van het scheepvaartverkeer te bemer
ken ondanks den vooruitgang vaa hot zie
lenaantal der bevolking.
Dat Avenhorn, Medemblik, Kol horn en
Hoorn per groot schip kunnen bereikt woi
den lijkt spr. geen argument voor minder
waterwegen.
Ook blijkt dat men zich niet op de beurt-
vaarders kan beroepen, want wat zij doen
is niet meer dan een soort pakketdienst
verrichten.
Betreffende de kostverlorenvaart moet
spr. opmerken dat als prof. Visser van zijn
tjjd was (gelach) dat hij dan weten zou,
dat men daar reeds een halve eeuw zweegt
om ze toch maar door een betere vervan
gen te krijgen.
Ook is er geen aanleiding om te spreken
van één dienst Alkmaar—Friesland, er
gaan toch ook diensten gaar Groningen
Drenthe en elders. I
Wat ook nog betreft de kwestie van de
jaagpaden, kijk: mijn grootvader vertelde
mij als jongen precies hetzelfde als wat
Prof. Visser mij nu wil laten slikken voor
het nieuwste (gelach). Tegenwoordig heeft
men op de meeste schepen geen lijn meer,
en als men er toch een heeft, dan zjjn er
geen knechts om ze trekken, en ze hebben
daarin gelijk ook! (gelach).
Spr. zou den inleider willen verwijten:
„maar je bent veel te krenterig!”
Maak goede ruime kanalen, ze brengen
bun geld dubbel en dwars op-
Waar kleine vaarwaters zjjn, bfjv. in
Groningen daar heeft men de nieste ar
moede, en ais men geld dan toch verknoei
en wil, welnu, prof. Visser doe bet dan niet
aan slooten en stinkputtenl (hilariteit en ap
plans).
De heer Helder wethouder te Behagen is
het eenige lid der commissie van acht, dat
de kwestie Schagen heeft verdedigd, daar
om wil hg nog eens terugkomen op de be
weringen van Prof. Visser ten deze.
Van Schagen uit kan men natuurlijk in
verschillende richtingen gaan, maar het lag
in de bedoeling verbetering te brengen in
den toestand, zoowel voor het achterland,
als voor deze gemeente zelf, en bovendien
was gewenspht een kanaal van een capaci
teit die ’t ^togeljjk maakt den groothandel
te bevorderen.
Wjj hebbèn dan de oplossing gezocht
naar het noorden omdat Schagen slechts
6 K.M. van het Noord-Hollandsch kanaal
verwijderd ligt. Alle plannen die van Scha-
gen uitgingen hebben steeds die richting
beoogd.
Een groot deel van het achterland zou
op die wjjze direct al voor de kleine scheep
vaart bereikbaar worden gesteld, terwjjl
tevens een verbinding met Anna Paulowns
en Wierüigen tot stand kon gebracht wor
den.
De waarde van den grond zal door een
kanaal belangrijk stijgen, en die kans is te
grooter, naarmate het kanaal ruimer zal
zjjn; wjj willen absoluut geen slootje.
Marktplaatsen die de beste kanalen krij
gen hebben dan ook de beste klanten.
doen, daar het bij ons niet de vraag ge
weest is, at dje voortdurend door de ka
nalen zullen gaan, maar of neer in kunnen
Het mag niet verhinderd worden, dat cok
grootere sotiepen door de kanalen kunnen
Niet overaj zal aleoo een oeververdedi
ging noodig ajn, maar toch moeten we be
schikken over de plaats om se zoo noodig
aaa te brengen.
De bruggen moeten ook op voldoende
hoogte geplaatst worden, opdat ze niet
steeds roor ejk vaartuig moeten geopend
worden, op die manier is slechts een
bee| lichte bediening noodig, «i kan mis
schien een besuiniging gemaakt worden
op het brugwachters personeel.
Een voorbeejd van slechte bruggen te
de spoorbrug bij de Bo.erhuiren, die boo
ger en breeder kon zijn en verder in
geen enkel opzicht voldoet. f
Dat wil onze plannen zooveel groo
ter en degelijker hebben opgevat is na
tuurlijk mede oorzaak geworden van
het duurder uitvallen, maar een ding
is zeker: Men krijgt waar voor zijn
geld, en dat is reeds veelL
Er is door den inleider ook gezegd,
dat in het Noorden de kanalen klein
zijn, en daar juist het verkeer druk is,
waarin hii jneent een bewijs te zien
voor de deugdelijkheid van kleine ka
nalen die handel en industrie zouden
bevoraeren. Niets is evenwei n^.der
waar, als hier geen groote kanalen zijn
komt er ock geen industrie, dat is ten
allen tijde gebleken.
Er is ook door den inleider gezegd
aat ih hooidzaak het snelveikeer ter zi£-
de moet 'gezet worden en polders
en dorpen verbinding^ moeten krijgen
met het hootdkanaai, maar dat kost
een enorme som geids en moeite we
gens de vele sluiswerken, die juist liet
kostbaarste zijn.
‘En nu nog' wat betreffende de ver
houding van de Ned. Spoorwegen tot
het kanaal. Zeer zeker zal het vervoer
te lande door middel van de spoiorwe-
Igen er door \erminderd .worden. Onze
’rentaoiliteitsberekening is op te vatten
als een algemetene beschouwing, die
niet van te voren precies ia geheet on
aanvechtbare getallen is uit te drukken
Heel groot bezwaar is ook gemaakt
door den inleider tegen bet afgesnéuen
land in den Ursemmerpokfer, maar Ik
zou wer eens willen zien Tïoe de mifei
der een kanaal wft proïecteeren zonder
land af te snijaen; dat kon nu een
maal niet anders, en ik moet hier met
genoegen constateeren jiat jde quintes
sence van de algemeene leiding niet
door den inleider aangevochten is. De
bezwaren, dat de Medemblikker vaart
met op de plaats aangebracht is waar
inleider meentj dat ze zich bevinden
moet bestaan m de werkelijkheid niet,
wanta wij hebben alleen op die wijze kun
nen handelen om te voorkomen, dat
brokstukken land zouden aigesneoen
worden. i
De kwestie Hoorn is met deze ge
meente nog Riet uitgevochten, terwijl
ook het vraagpunt omtrent de plaats
der pakhuizen geen onoverkomelijk be
zwaar vormt naar de voorstelling die
van Aalst zich van deze situatie maakt
Spr. heeft, omdat hij zeker van zijn
zaak wilde zijn, de proef genomen, wat
er waar was van de onderzoekingen
als zou de weerstand grooter worden
naarmate het kanaal kleiner is en bet
oen schipper van de West-Friesland
een reis maken. Van Alkmaar tot Pur-
merend werd in het groote kanaal een
snelheid van 11.78 K.M. per uur be-
■eikt, in het kleinere kanaal gekomen
was de snelheid niet grooter dan 81/»
K.M. per uur, terwijl toch dezelfde hoe
veelheid benzine verbruikt werd, en op
zee verkreeg de schipper, steeds met
hetzelfde verbruik van benzine eem
snelheid van 12 K.M.
Wij hebben bij onze plannen heete-
maal geen jachtpad gemaakt, waarvan
oe inleider ons een verwijt maakig
maar wij deden dit juist daarom omdat
wij het niet noodig achtten, er wordt
niet meer gejaagd; en bovendien zou
den er dan vele bruggetjes over sloo
ten moeten gelegd worden.
Een voordeel van een breed kanaal
is ook nog dat het gelegenheid schept
eindelijks eens goede verkeerswegen
door het in dit opzicht zoo arme West-
Friesland te maken. Een verbinding
Kolhorn-Medemblik zou natuurlijk wel
tot stand kunnen gebracht worden.
Van een verdieping bij Langereis is nojr
niet veel te zeggen, en als wii spreken
van verplaatsen en van modernise eren,
dan moet men dit niet verkeerd gaan uit
leggen; wij bedoelen er alleen mede
het berekenen van wat in het onderha
vige geval het voordeeligst is, en der
halve moet voorgestaan worden.
Spr. hoppt, dat wat hjj in deze betrekke-
Ijjk korte repliek en zonder geheel voorbe
reid te zijn treeft opgemerkt, mag bijdra
gen om bet bestaande inzicht by de tegen
standers van het rapport van Aalst te ver
broeden. (Applaus).
De heer Vlieger, secretaris van de veree-
niging „Schuttevaer” heeft in de inleiding
vaa den heer Visser met een zeker genoe
gen geboord dat deze voor meer vaarwater
is. Spr. luisterde echter slechts tot on ze-
Aatet MgC te «wt feR, dat de opzei
«en algMvrane te, die «let door details van
kleinere plannetjes tot bijna waardeloos
wordt herleid.
De heer D. de Boer licht toe. hoe zjjn
bouwteekening ook onder de ksnaalplan-
nen der commissie van Aalst te gekomen,
nJ. als toenmalige voorzitter van de ver-
eeniging N.-H. Noorderkwartier. Spr. voelt
zich vrjj behagelgk omdat zjjn naam er on
der vermeld is.
Is het prof. Visser bekend dat in de
Schermervaart gevaren wordt met 50-tons
motorbooten, dat deze vaart daarvan erg
veel te Ijjden heeft en dat moet voorzien
worden in de oeververt reeding daar er an
ders gevaar voor algeheels vernietiging
dreigt.
Ged. Staten hebben voor wat de beslis
sing betreft, het laatste woord in deze zaak
Dat er menschen zajn, die zonder
gelreel op de hoogte te zrijn van het rap
port van Aajst toch deze plannen gaan
bestrijden, was oorzaak dat men deze be
sprekingen heeft uitgejbkt.
Bij een plan roor kleinere kanalen is
bet aw-r zieker de vraag of men met
goed gex-ojg bij het Rijk on subsidie zal
kunnen aankjoppen. Spr. zrxi in o.vr-
weging willen geren, dat a]s men het
rapport van Aajst niet wil men toch
„as-je-blef" ook het andere to-h niet
nemen zaj.
De Biejachtb. heer W. O. Wendeiaar
aegt, dat waar de voorzitter In den k»p
der vergadering de veronderstelling geuii
ticoft, dat sprts tegenwoordigheid in deze
naai een bewijs te voor de belangstelling
wejke het Dag. Bestuur der gemeeme
Alkmaar v. d. landbouw heeft, hij er prijs
op stelt, mede te doelen, dat ook hij
deelgenomen heeft aan de bespreking van
de kMaalplannen van Aalst, omdat bet
een be|ang is voor de »tad Alkmaar en
voor haar omgeving, roor heel die streek.
Sjr. had e genlijk gedacht dat het ver
net tegen de plannen van Aalst van ge
heel andre rijde zou gekomen rijn
Technisch rijn groote kanalen veel be
ter dan kleine, en als er eenig bezwaar in
Nconi-Holland gemaakt werd, had spr.
aanvankelijk gedacht dan aou dit wel vati
finantiee(en aard geweest rijn.
Spr. had reet eerder bezwaren ver
wacht uit het Zuiden, en zou wel aan
de vergadering in overweging willen ge
ven de bezwaren tegen het plan van Aaist
te wikken en te wegen voor men op deze
bezwaren mocht ingaan.
Ttrecht heeft de heer de Boer opre-
merkt, dat men hier voorzichtig mo st
zijn met betrekking t<* den regeenngs-
steun, omdat do Begeering bij v orreuX
steunt plannen met inter jronnciaal be
lang en dat is toch wel het plan van
Aalst.
Het ligt niet op den weg ach beangst
te maken roor de uit te geven mill ó-nen
Laat men toch vooral niet schreeuwen
voor men gesiagenote. i
Het zal beusoh wel medevallen, want
oog houdt, kan men "de ptannen met
gerust hart aanvaai
zijn en in 'de werkeljj
sfien. (Applaus.)
De lieer Viseer in zjjn dupliek op de
verschillende ajre kers terugkomende merkt
aJJeroTst op, dat de overriohtkaartjee op
het eerste gezicht reeds voor iemand die
maar eenigrinz jn de Sireek bekend ie
opvallen door hun onjuistheid. Sjjt. meen
de dus wel degelijk reden t» hebben
voor meening dat de beer Ringers hier een
onbekende is.
Maakt men de Industrie als men ka
nalen heeft, of js het juist omgekeerd?
8}<. meent van wel, want ia den neem
ster bijv, hez'ft men' tgch kanalen en
geen Indus irte.
Ajs men overtuigd ie, dat men daar
geen industrie krijgt, hoeft men dan
ook geen groote kanajen te traven. Op
spr*s. opmerking dat er
aan een kanaal naar E
zeer weinig gereageerd.
De brug bij de bourntxaen is niet slecht
Opgezet, maar slecht gebouwd.
De vraag Js hier maar wat men ver
wacht, daar staat of daar vart alles mee.
Daar is op gegrondvest de overtuiging
of men breede of smalle kanalen moet
projecteeren.
Spr. blijft ondanks alle andere verkon
digde meeningen vofhouden dat de weg
van Avenhorn over Alkmaar naar de
Zaanstreek niet de kortste is.
JJe toekomst van Hoorn iigjt langs
den kant der Zuiderzee en met lan^js
een andere zijde, zooais men dat in het
plan van Aalst schijnt te willen.
Ahs het Merwedekanaal nu al niet
meer vodoet, dan kan men eigenlijk wel
aan den gang blijven.
;>pr. reist dikwijls langs
kanaal en ziet dan nog telkens menschen
aan de jaaglijn, zóó oud is dan toch zijn
voorstelling in deze niet
Ais de wind halverwege keert zal men
toch steeds als er geen motorkracht bii
de hand is. moeten sleepen. .De kwestie
van het .Winkelerdiep kan ruen natuur-
Fuk van verschillende zijden bekijken.
Spr. wil voorkomen, dat per ezelkar
alles naar het achterlaxid zal moeten ver
voerd wonden.
Door de oplossing van het vraagstuk
zooais dit mij voor Schagen wordt aan
gegeven. bereikt men alleen, dat de
groote steden worden bereikt, in het
plan moet echter ook datgene opgepo-
men worden wat men in de toekomst
wil bereiken. Men moet om den Re-
gceringssteun te verkrijgen een groot
pian aankleven, wordt er hier beweerd
van meerdere zijden, dat be teek ent dus
zooveel ah dat men altijd maar groot-
sche plannen zai moeten maken ea el
kander opiagen om wél subsidie te ver
krijgen. i
Be heele kwestie berust daarop of
men ook het ptattebnd wil begunsti
gen of dat men alleen het oog op ds
steden gevestigd houdt.
De heer v. Hoek, directeurgeneraal
van den landbouw dankt voor de wel
komstwoorden van den voorzitter he-
dcnepen met een «Knieren diepgang daa
1.26 warden niet taegeiston af moeten
zich met een gedeetteJïjke lading tevre
den «teilen. Een grootere snelheid en oen
zwaardere vracht is buitengesloten, om
dat de oeverrerdediging bet niet verdra
gen kan; oorzaak van dit allea is echter do
geringe breedte en diepte van het kanaal,
dje den weerstand kléin maken.
Hetzelfde sien we bij het Merwedekai-
naaj daj reet te klein is geworden
waarvan de bruggen weel te laag
waarom? Omdat men niet gerekend
toekomst.
hebben echter gemeend, die fout
niet te moeten maken en plannen te
ten ontwerpen, volgens dewelke we sche
pen tot 1000 ton kunnen hebben.
Ais de inleider spreekt van 1000 ton
dan moet hij dat echter niet zoo positief
GETROUWD:
Johannes Groen en Catharina de Groot.
Gerrit Jan Bolink en Yda Ger«rda Haast
Pieter Simon van Waning en Anna Maria
Borking Pelrus Rood en Aaltje GuyL. Cor
nells Oudea en Frederika de Weert. Dirk
Oudes en Aaltje de Boer.
GEBOREN:
Josephus, v. Teunia de Rujter
Sjjtske Dijkstra.
OVERLEDEN
Jan Hoogland, 72 tear.
de verhouding rijn
1 van
Ale men het kanaal dieper
wordt daankor ook de weer-
vermin-
doorsnee
het kanaal vlak de drukking
dat verklaart, waarom
diepte en brêêdte hebben vojrgest«jd.
Spr. gaat hier aan de hand van heel
w*at cijfermateriaal na, hoe dit vraagstuk
in verschillende andere landen behandeld
is geworxien, en wejke conclusies door
de onderzoekingen werden getrokken.
Deze resultaten zijn roor ons van groot
Belang, en het zou onverantwoordelijk zyn
ajs wij er niet ons voordeel mee op-
deden. De euonotn sche snelheid is ge
heel afhankelijk van de doorsnee van liet
kanaal: voor tjalken mo.'t dit Hjn 4y,
maal de diepte en voor motorschepen
10 maal de diepte. De commissie van Aalst
te in dit opzicht nog zuinig geweest, want
nj heeft «Kcbts 7 maal de diepte genomen
ajs kan a al breed te.
De ürentsche hoofdvaart te een klein
water en heeft een doorsnee van 32 M2,
onze doorsnee is 64 M2, maar roor de
Drentscbe hoofdvaart is men genoodzaakt
geworden de snelheid der motorschepen te
beperken, omdat anders de oevers zouden
vernietigd worden. De oeververdediging
atdaar kost f 60 per strekkende meter, die
van ons is reel goedkooper n.l. zoowat de
helft daarvan. Voor de Drenlsche iioofd
vaart i« de maximumsnelheid bepaald op
100 meter pér minuut, of 6 K.M. per uur.
den, maar wij waren verplicht
•ia te aanvaarden en dan was roor ons
beter bet zekere voor het onzektm
te nemen.
Onze berekening van de rentabiliteit
mag men «]eohts houden voor wat ze is,
n.L een proefneming waarvan we bij voor
baat orertu.gd rijn, dat verbazend zal
meevallen. Er is ook gezegd, dat onze
opzet te groot te, dat wij een kleiner plan
moesten voorstaan omdat d;t meer in het
belang van den landbouw zal zijn, enz,
Spr. moet bier echter aanmerxen, dat
hij weigeren zou mede te werken aan een
plan, dat niet geschikt is voor schepen
van 150 ton. Spr. zou integendeel op den
voorgrond willen «tellen, dat kanalen ge
maakt worden, die juist op deze sobejxm
berekend rijn.
■Welke moet nu
van het kanaal tot het dwarsjrofjel
het schip,
maakt, aan
«tand van het achip belangrijk
derd. Naar de mate van de
wordt van I
grooter of kje.ner, u.», i-wn c, wuanan
wjj in onze plannen een gruo ure water-
Spr. gaat hier aan de hand