i
J
BURGERLIJKE STAND
TELE6RAMMEt
SCEEPSTMDINGEM.
i
erg
mou-
ven de bezwaren tegen het plan van Aalst
omdat zy goed
tal
g®-
zoi
pa
n beboette is
i'z»n is maar
maakte
dateert
Ap« *jq
r 1
aijn;
heeft
Boeking
pelis Ou
Oudes en Aallje de Boer.
GEBOREN:
Josephus, x v. Teunss de R uitat
SijLske Dijkstra.
OVERLEDEN
k Jan Hoogland, 72 {ear.
i I GETROUWD: *i
Johannes Groen en Catharina de Groot.
Gerrit Jan Bo]ink en Yda Gerarda Haast.
Pieter Simon van Waning eu Anna Maria
Petrus Rood an Aapje Guyt_ Cor-
udes en Frederika de Weert. Dirk
r
ea
We zullen aanstonds voor de kanalen ’n
We zullen aanstonds voor de kanalen *n
rijksbijdrage moeten vragen, en dat zal nie»
gaan op een plan met kleine plaatselijke
kanaaltjes. Ook voor de Sehager Kogge is
de opzet van ’t plan van een groot-, baast
een levensbelang, want de bemaling kan
hierdoor voor een groot deel beperkt wor
den.
De ontwerpen te klein bekijken is een
fout, die nadeelige gevolgen kan medeslee-
pen, daarom meen ik te moeten waarschu
wen tegen een plan dat niet anders beoogt
dan te voorzien in kleine onmiddellijke be
hoeften. (applaus).
De voorzitter geeft in overweging de
zaak wat meer van den algeineenon kant
te bekijken, want als ieder de belangen van
ejjn eigen streek gaat bespreken, dan ko
men We aan geen einde.
De heer R. Slot betoogt, dat de rentabi-
liteitsberekeningen ook gebaseerd zijn op
de cijfers van de omzetten en het vervoer
aan de veilingen en dat deze gegevens juist
zijn.
De groote verdienste van Let plan van
den, maar wij waren verplicht
is te aanvaarden en dan was
beter bet zekere voor het
te nemen.
Onze berekening
mag men sjeohta bo
n.L een proefneming
(VEREENTGING TOT 0NTWIKK1
LING VAN DEN LANDBOUW IN
HOLLANDS NOORDERKWARTIER
(Vervolg
dte kwart over één wordt do vergade-
Wng heropend.
Nog zfj medegedeeld, dat ook aanwe
zig waren de Edel ach tb. heer burgemees
ter mr. W. O. Wendejaar, benevens de
wethouders A. F. Thomsen en J. Cloeck,
die door den voorzitter welkom gehee-
ten werden. 1
Aan de orde is thans de benoeming
Van een voorzitter.
Benoemd wordt de heer K. Breebaart Jz
Het bestuur heeft rich op het standpunt
geplaa’st, dat aan het debat volle vrij
heid moet veneend worden wat betreft
de lengio der discussies.
Het eerst komt de beurt voor re-
pLek de heer Ringers, die zegt, den in
leider geleidelijk te willen volgen in rijn
uiteenaetting. Allereerst wil zpr. het ont
staan der plannen van do comnfssie van
Aapt toelichten. Oorspronkelijk werd veel
meer redaoht aan den aanleg van spoor
wegen in West-Fkiesjand, voor uitbreiding
der scheepvaart voelde toenmaals niemand
wat Omstreeks 1890 w»rd cpgericht de
West Frieeche Kanaalvereeniging, en bet
heeft eerst nog lang geduurd voor er wer
kelijk leven in de zaak kwam.
Na den oorlog werd er een vergade
ring geitenden, waarin een vraag ter
si rake kwam, die door Ged. Staten ge
stejd was, n.1. of men nog niet den tijd ge
komen achtte om West friesland uit zajn
isolatie te helpen. Een commissie werd
gevormd onder leiding van den heer van
Aalst, aan apr. werd opgedragen de des
betreffende plannen uit tie zoeken en aan
de hand daarvan een rapport op te maken.
De heer Visser heeft niet bet recht
op grond van de ovvrziahtkaartjes, voor
komende In dit rapport de conclusie te
trekken dat ik niet op de booste zou rijn
van de streek, want ais hij dat wel kon
dan stood bet er heel slecht voor met
de spoorwegdirectie, die aan de hand
van kaarsjes welke op den keper be
schouwd sejden juist zijn, den treinen
loop toel cj.i, en wel zoo dat ieder ei
makkelijk mee terecht kan.
Xte commissie beeft zich allereerst!
afgevraagd, wat voor een systeem meest
onlworieu wordt, en toen d.t eenmaal
vaststond, is dit in een rapport samen
gevat. i
De su b-com missie beeft samengewerkt
met do Prov. Commissie van advies. Tel
kens a|s een stuk klaar was werd het
voorgelegd en werden de eventueete be
zwaren onder oogen genomen.
Onder deee bezwaren waren er vde die
ook tuans nog door den beer Visser
gemaakt worden, en die toen a[s niet
gegrond ter rijde werden gelogd.
Wat nu betreft de kwestie der renta
biliteit waar Prof. Visser een heeie be
schouwing over gehouden beeft, diene
dat de commissie alle kanalen gejirojec-
teerd heeft, aj-xX reeds morgen de plan
nen moesten worden uitgewerkt. Voorko
men moest wordendat later de beg op
ting met een flink bedrag zou rtr-zucgd
worden,. omdat gebleken was, dat tiet
bestek zooveel duurder uilviel. Om deze
re'kn hebben wij alles zoo ho>g mogvujk
geraamd, zelfs hébben wij er op geregend
ofsotiooii dat net rechtstreeks in onze
bedoej.ng lag, dat bij elke brug tevens
twee bnigwaoliti-rshuisjes moesten ge
bouwd worden. Dat de raming echter
teer breed genomen is bleek ons nog de
zer dagen uit het feit, dat elders bij aan-
bested ng van eenzelfde brug ala door or is
geraamd op f54.000 sjecntB een beurag
van f36.000 moest betaald worden.
Nu kan natuurlijk op een dergelijke
berekening wel criüek uitgeoefend wor-
een ba-
voor o us
ouizektna
ten ontweren,
pen tot 1000
- woord om de werktuigcommissie en de
verschillende aanwezige leden van ge
meenteraden te wijzen op bet feit dat
het door de provincie aangeboden nieu
we conceptreglement voor het verkeer
en voertuigen bepalingen .bevat inzake
de motortractors. vra<ntauto’s, wagens
enz., welke zeer groote bezwaren oc.
zullen leveren o.a. door vaststelling der
asbreedte enz.).
De heer Stapel dankt den aftredenden
voorzitter voor de leiding dezer verga
dering en voor het vele goede wat hii
ti kiens ziin voorzitterschao voor de ver-
eeniging gedaan heeft en drukt de hoop
uit, dat zijn gezondheid spoedig van
dien aard moge zijn, dat hij weer even
veel als vroeger kan prestee ren
Hierna volgt sluiting.
don, daar het bij ons niet de vraag ge
weest is, of die voortdurend door de ka
nalen zullen gaan, maar of ze er in kunnen
Het mag niet verhinderd worden, dat ook
grootere schepen door de kanalen kunnen
Niet overal zal M]zoo een oeververdedi
ging noodig zijn, maar toch moeten we be
schikken over de plaats om ze mo noodig
aan te brengen.
De bruggen moeten ook op voldoende
hoogte geplaatst worden, o|xlat ze niet
steeds voor ejk vaartuig moeten geopend
worden, op die manier is slechts een
heel licht» bediening noodig, en kan mis
schien een bezuiniging gemaakt worden
op het brugwachters personeel.
Ben voorbeeld van slechte bruggen te
de spoorbrug bij de Bo.erhuiaen, die boo
ger en breeder kon zijnen verder in
geen enkel opzicht voldoet.
Dat wii onze plannen zooveel groo
ter en degelijker hebben opgevat u* na
tuurlijk mede oorzaak geworden van
het duurder uitvallen, maar een ding
is zeker: Men krijgt waar voor zijn
geld, en dat is reeds veel!
Er is door den inleider ook gezegd,
dat in het Noorden de kanalen kiem
zijn, en daar juist het verkeer druk is,
waarin hii jneent een bewijs te zien
voor de deugdelijkheid van- kleine ka
nalen die handel en industrie zouden
bevorderen. Niets is evenwél n'st.der
waar, als hier geen groote kanalen zijn
komt er ock geen industrie, dat is ten
ailen tijde gebleken.
Er is ook door den inleider gezegd
aai in hootdzaak het sneiveilceer ter zij
de moet jxezet worden en g-e porders
en dorpen verbinding, moeten krijgen
met net hootdkanaai, maar dat kost
een enorme som ge ids en moeite we
gens de vele siuiswerken, die juist het
kostbaarste zijn.
En nu nog wat betreffende de ver
houding van de Ned. Spoorwegen tot
het kanaal. Zeer zeker zal het vervoer
te lande door middel van de spoorwe
gen er door verminderd .worden. Onze
rentaoiliteitsberekèmng is op te vatten
als een algemeene beschouwing, die
niet van te voren precies in geheel on
aanvechtbare getallen is uit te drukken
Heel groot bezwaar is ook gemaakt
door den inleider tegen bet afgesnéuen
land in den Ursemmerpokïer, maar Ik
zou wer eens willen zien Tioe do mi lei
der een kanaai wil projecteeren zonder
land af te snijden; dat kon nu een
maal niet anders, en ik moet hier met
genoegen constateeren jdat de nuimes-
sence van de algemeene leiding niet
door den inleider aangevochten is. De
bezwaren, dat de Medembiikker vaart
niet op de plaats aangebracht is waar
inleider meent{ dat ze zich bevinden
moet bestaan in de werkelijkheid niet,
wanta wij hebben alleen op die wijze kun
nen handelen om te voorkomen, dat
brokstukken land zouden aigesneoen
worden. t
De kwestie Hoorn is met deze ge
meente nog jiiet uitgevochten, terwijl
ook het vraagpunt omtrent de plaats
der pakhuizen geen onoverkomelijk be
zwaar vormt naar de voorstelling die
van Aalst zich van deze situatie maakt
Spr. heeft, otfidat hij zeker van zijn
zaak wilde zijn, de proef genomen, wat
er waar was van de onderzoekingen
als zou de weerstand grooter worden
naarmate het kanaal kleiner is en liet
oen schipper van de West-Friesland
een reis maken. Van Alkmaar tot Pure
merend werd in het groote kanaal een
snelheid van 11.78 K.M. per uur be
reikt in het kleinere kanaal gekomen
was de snelheid niet grooter dan 81/»
K.M. per uur, terwijl toch dezelfde hoe
veelheid benzine verbruikt werd, en op
zee verkreeg de schipper, steeds met
hetzelfde verbruik van benzine eeni
snelheid van 12 K.M.
Wij hebben bij onze plannen heefo-
maal geen jachtpad gemaakt, waarvan
oe inleider ons een verwijt maakt
maar wij deden dit juist daarom omdat
wii het niet noodig achtten, er wordt
niet meer gejaagd; en bovendien zouT
den er dan vele bruggetjes over skx>
ten moeten gelegd worden.
Een voordeel van een breed kanaal
is ook nog dat het gelegenheid schept
eindelijks eens goede verkeerswegen
door het in dit opzicht zoo arme West-
Friesland te maken. Een verbinding
Kolhorn-Medemblik zou natuurliik wei
tot stand kunnen gebracht worden.
Van een verdieping bij Langereis is nog
niet veel te zeggen, en ais wii. spreken
van verplaatsen en van modernise eren,
dan moet men dit niet verkeerd gaan tut
leggen; wij bedoelen er alleen mede
het berekenen van wat in het onderha
vige geval het voordeeligst is, en der
halve’ moet voorgestaan worden.
Spr. hoopt, dat wat hy in deze betrekke-
Ijjk korte repliek en zonder geheel voorbe
reid te zjjn heeft opgemerkt, mag bijdra
gen om het bestaande inzicht bjj de tegen
standers van het rapport van Aalst te ver
broeden. (Apjilaus).
De heer Vlieger, secretaris van de veree-
niging „Schuttevaer’1 heeft in de inleiding
van den heer Visber met een zeker genoe
gen geboord dat. deze voor meer vaarwater
is. Spr. luisterde echter slechts tot on ze-
van de rentabiliteit
jden voor wat ze is,
waarvan we bjjvoor
baat overtuigd rijn, dat ze verbaaend zal
meevapen. fr is ook gezegd, dal onze
opzet te groot i*, dat wij een kleiner plan
moestem voorstaan omdat d.t meer in het
belang van den landbouw zal zajn, enz.
Spr. moet hier echter aanmeraen, dat
hij weigeren zou mede te werken aan een
plan, dat niet geschikt is voor schepen
van 150 ton. Spr. sou integendeel op den
vóórgrond willen sollen, dat kanalen ge
maakt worden, die juist op dene schepen
berekend zijn.
Wejke moet nu de verhouding rijn
van bet kanaal tot het dwarsprofiel van
bet schip. Als men bet' kanaal dieper
maakt, dan wordt daardoor ook de weer
stand van bet schip belangrijk, vermin
derd. Naar de ma» van de doorsnee
wordt van het kanaal vlak de drukking
«roxer of kje.ner, dat verklaart, waarom
wij in onae pjannen een groo.cre water
diepte eu breedte hebben vourgesteld.
Spr. gaat hier aan de hand van beel
wat cajfmnateriaal na, iioe dit vraagstuk
in versonillende andere landen behandeld
is geworden, en welke conclusies door
de onderzoekingen werden getrokken.
Deze resultaten rijn voor ons van groot
%eiang, en bet rou onverantwoordelijk aijn
ais wij er niet ona voordeel mee op
deden. De econoon.sche snelheid is ge-
hCvi afhankelijk van de doorsnee van bet
kanaal: voor tjalken moet dit zijn
maal de diep» en voor motorschepen
10 maal de diep». De commissie van Aalst
is in dit opv.icht nog zuinig geweest, want
zój heeft slechte 7 maal de diepte genbmeu
ajs kanaalbreedte.
De Dreutsche hoofdvairt te een klein
water en beeft een doorsnee van 32 M2,
onze doorsnee te 54 M2, maar voor de
Drentsobe hoofd vaart te men genoodzaakt
geworden de snelheid der motorschepen te
beperkt n, omdat anders dc oevers zo.iden
vernietigd wordjn. De outer verdediging
aldaar kost foO per strekkende meter, die
*an ons is veel goedkooper n.1. zoowaX de
beift daarvan. Voor de DrenLsolie hoofd
Y®art Is maxiniumsneflieid bepaald oj>
*0(1 meier per minuut, of 6 K.M. per uur.
donepen met een gstaotaen diepgang das
1.26 worden niet toegeiaton of moeten
rich met een gedeeltelijke lading tevro-
den stellen. Een grootere snelheid cn oen
zwaardere vracht is buitengesloten, om
dat de oeververdediging bet niet verdra
gen kan; oorzaak van dit alles te echter de
geringe breedte en diepte van het kanaal,
dje den weerstand klein maken.
Heteejfde zien we bij bet Merwedekar
naai dat veel te klein js geworden en
waarvan de bruggen veel te laag
waarom? Omdat men niet gerekend
op de toekomst.
Wij hebben echter gemeend, die fout
niet te moeten maken en plannen to
volgens dewelke we sehe-
ton kunnen hebben.
Als de inleider spreekt van 1000 tan
dan moet hij dat eohter niet zoo positief
in de
AGENDA.
COMITÉ „HULP IN NOOD".
Vergadering op Vrijtrig 2T7
avonds 81,'» uur.
MEJSJFSBOND „ST .AGNES-.
Vrijdag »j. bijeenkomst voor de
van den St. Agneslxsnd in ’t Marthageboirw,
Parkstraat 10, des avonds van 7 lot 9 uur..
Denkt om de reiskas en *t mjssiebusje.
denmorgen tot hem gericht, hii heeft
deze vergadering met de grootste be
langstelling gevolgd en heeft d< n indrul?
opgedaan, dat men stee<ts zorgen moet
dat de belangen der verschillende par
tijen voldoende behartigd worden, door
zoowel fn groote als in kleine kanalen
goed te voorzien (applaus). Spr. jieeft
den heer Vlieger volkomen £eliilc als
oeze het heeft over de herrie op de ka
nalen in Groningen en zou daarom wij
len zeggen: maak groote kanalen, maar
rg ook voor de kleine, opdat beide
r rtijen hun zin hebben. Zoodra er in
een streek een groote bevolking komt
moet er voldoende gek^enheid zijn
voor afvoer. Spr. hoogt tenslotte dat hef
een ed voorteeken mag zijn, dat deze
vergadering.gehouden is in een zaal die
heet „De Harmonie” en dat trots alle
meeningsverschil steeds ef n eenheid van
geest zal heerschen, die de verschillende
partifen in de goede banen 'houdt (ap
plaus).
De Voorzitter deert mede, dat het be
stuur deze zaak nog eens zal overwegen
om dan te trachten of eenheid te vencril
gen Is. Spr. dankt prof. Visser voor rijn
inleiding en de gedachterewissetaars
voor hun bemerkingen en sfuit hiermede
de discussie over dit onderwerp.
Prof. Visser wenscht nog eens het
algteaeene te, dte niq4 «teer details van
kleinere plannetjes tot bijna waardeloos
wordt herleid.
De heer D. de Boer licht toe, hoe zjjn
bouwteokening ook onder de kan aal plan
nen der oommieaie van Aalst te gekomen,
n.Late toenmalige voorzitter van de vere
N.-H. Noorderkwartier. Spr. voelt
rich vrjj behagelqk omdat sjjn naam er on
der vermeld is.
Is het prof. Visser bekend dat in de
Scherm ervaart gevaren wordt met 50-tons
motortiooten, dat deze vaart daarvan erg
veel te lijden heeft en dat moet voorzien
worden in de oeververbreeding daar er an
ders gejaar voor algeheele vernietiging
dreigt.
Ged. Staten hebben voor wat de beslis
sing betreft, het laatste woord in deze zaak
Dat er mensohen zajn, die nonder
geheel op de hoogte te rijn van be» rap
port van Aajst toch tlete plannen gaan
bestrijden, was oorzaak dat men deze be-
sprek niren heeft u;tgviokt_
Bij een plan voor kleinere kanalen Is
bet are-r neker de vraag of men met
goed gevolg bij het Rijk mi subsidie zal
kunnen aankjoppen. Spr. aou in o/tr-
weging willen geren, dat ajs men het
rapport van Aalst n:et wil men toch
„as-je-blef" ook het andere to>h niet
nemen za|.
De Diejachtb. heer W. O. Wendbaar
regt, dat waar de voorritter in oen lo>p
der versadering de veronderstelling geuit
heeft, dat spr-8 tegenwoordiglieid in deae
aaal een bewijs te voor de belangstelling
welke bet Dag. Bestuur der gemeente
Alkmaar v. d. landbouw heeft, hij er prijs
op stelt, mede te doelen, dat ook hij
dee^genamen heeft aan de bespreking van
de kanaalpfannen van Aalst, omdat het
een bejang is voor de etM Alkmaar en
voor haar omgeving, voor heel dje streek.
Bpr. had e genlijk gedacht dat bet ver-
aet tegen de p]aimm van Aalst van ge
heel andere rijde aou gekomen rijn
Technisch rijn grooue kanalen reel be
ter dan kjeine, en als er eenig bezwaar in
NoordHodand gemaakt werd, had spr.
aanvankelijk gedacht dan zou dit wel vki
finanticep-n aard geweest zajn.
Spr. had veel eerder bezwaren ver-
waoht uit het Zuiden, en zou wel aan
de vergadering in orerwi-ging willen ge-
- -
te wikken en te wegen voor men op deze
bezwaren mocht ingaan. i
T'er'-ctit beeft do heer de Boer opee-
merkt, dat men hier voorriohtig mo st
rijn met betrekking tot den regeering»-
steun, omdat de Regeering bij v orreur
steunt plannen met inter provinciaal be
lang en dat is toch wel bet plan van
Aalst.
Het ligt niet op den weg zich beangst
te maken voor de uit te geven mill oenen
Laat men toch vooral niet schreeuwen
voor men gelagen te. i
Het zal beusoh wel medevalien, want
juist a|B men de groote lijnen in het
oog boudt kan men de plannen met een
gerust hart aanvaarden, omdat zij goed
zijn en in de werkelijke behoefte voor
dien. (Applaus.)
De heer Visser in zijn dupliek op de
verschillende bj re kers terugkomende merkt
allereerst op, dat de overziohtkaartjes op
het e>rste gez'cht reeds voor iemand die
maar eenigrins m de Streek bekend ie
opvallen door hun onjuistheid, Spr. meen
de dus wel degelijk reden te hebben
voor meening dat de heer Ringers hier een
onbekende is.
Maakt nien de industrie als men ka
nalen heeft, of is bet juift omgekeerd?
meurt van wel, want in den Beetn-
soer bijv, heeft men toch kanalen en
geen industrie.
A]s pien overtuigd te, dat men daar
geen industrie krijgt, hoeft men dan
ook geen groo» kanalen te Jraren. Op
spVs. opmerking dat er
aan een kanaal naar E
neer weinig gereageerd,
De brug bij de boiernu'zen is niet slecht
opgezet, maar slecht gebouwd.
De vraag js hier maar wat men ver
wacht, daar staat of daar valt alles mee.
Daar is op gegrondvest de overtuiging
of men breede of smalle kanalen moet
projecteert n.
Spr. blijft ondanks alle andere verkon
digde meeningen volhouden dat de weg
van Avenhorn over Alkmaar naar de
Zaanstreek niet de kortste is.
De toekomst van Hoorn ligjt langs
den kant der Zuiderzee en met langjs
een andere zijde, zooais men dat in het
plan van Aalst schijnt te willen.
Ate het Merwedekanaal nu al niet
meer vo.doet, dan kan men eigenlijk wel
aan den gang blijven.
opr. reist dikwijls langs het Merwede
kanaal en ziet dan nog telkens menschen
aan de jaaglijn, zóó oud is dan toch zijn
voorstelling in deze niet
Als de wind halverwege keert zal men
toêh steeds als er geen moforkracht bit
de hand is, moeten sleepun. De kwestie
van het .Winkeierdiep kan men natuur
lijk van verschillende zijden bekijken.
Spr. wil voorkomen, dat per ezelkar
alles naar het achterland zal moeten ver
voerd wonden.
Door de oplossing, van het vraagstuk
zooais dit mij voor Schagen wondt aan
gegeven, bereikt men alleen, dat de
groote steden worden bereikt, in het
plan moet echter ook datgene opgeno
men worden wat men in de toekomst
wil bereiken. Men moet om den Re-
geeringssteun te verkrijgen een groot
pian aankleven, wordt er hier beweerd
van meerdere zijden, dat be teek ent dus
zooveel als dar men altijd maar groot-
sche plannen zal moeten maken ea el
kander oplagen om wél subsidie te ver
krijgen. 1 i
De hecle kwestie berust daarop of
men ook het platteland wil begunsti
gen of dat men alleen het oog op de
steden gevestigd houdt.
Dc heer v. Hoek, directeurgeneraal
van den landbouw dankt voor de wel
komstwoorden van den voorzitter he-
Ml INONOELUK.
LONDEN, 26 April In de mf|n
Tooterille nabü New-Castle heeft een
overstrooming plaats gehad in een
gang 200 voet onder den grond waar
door 123 arbeiders werden bedreigd.
Allen vluchtten, doch zeven arbeidern
konden de schacht niet pieer verlaten,
reochng^brigade aan bet werk
gegaan.
DOOR BRAND VERNIELD
PARIJS, 26 April Het arsenaal te
Maubeuge welke vesting sufSs den oor-
k>g is ontmanteld, js door brand ver
nield. De schade wordt op veie millk»-
nen francs geschat.
I DE DU1TSCHE NOTA AAN DE
GEALLIEERDEN.
BERLIJN, 2fi April. Het Dutlsctoe Rijk»-
kabjtiet beeft a^ch gisterenmiddag opnieuw
bezjg gehouden met de beantwoording van
de rede van Cairzon. De samenstelling der
HQta aan alle geallieerde mogendheden wordt
tegen morgen verwacht
DE STAKING TE NEW-YORK.
NEW-YORK, 25 ApriL De algemeene sta
king der zeelieden is iheden in de New-
Yorksche haven door dé organisaties gepro
clameerd. Bij de staking zjjn in totaal 30.ÜUQ
arbeiders betrokken.
STOOMVAARTLIJNEN.
8T0OMV. MIJ. NEDERLAND,
Lombok uitreis, arriveerde 26 April te
Gravesend.
KON. NED. 3TB. MIJ.
Hector, vertrok 24 April van Piraeus naat
Salonica.
Orpheus, vertrok 25 April van Rotter
dam naar Amsterdam.
Pollux, arr. 24 April van Sulina te Braila
Venus, vertrok 25 April van Samos naar
Lefkandi.
KON. WEST-IND. MAILD.
Alkmaar vertrok 25 April van Amste0
dam naar Chili.
Almelo, van Chili naar Amatenism P***
26 April de Azoren.
Delft, arr. 25 April van Chili te Londen.
Vesta, van Curasao naar Laudscrona,
pass. 25 April Holtenau.
ROTI'. LLOYD.
Besoeki, thuiareia, pass. 24 April Point
de Galle.
Toba, uitreis, arr. 24 April le Durban.
KON. ROLL. LLOYD.
Flondria vertrok 25 April vaa Assater-
dam naar Buenos Ayres.
HOLLAND AMERIKA LUN.
Cardiganahira, van de N. Pacifickust m
Lond.-RotL arr. 23 April te San Pedro.
kars hoogte met gaaosem aaar dsa IaM-
der, omdat hjj sou wüten oatradwi diens
plan op te volgen, daar de 15 mdlioen ia
dit geval als verloren zouden kunnen wor
den beschouwd, wat hü toch niet gnuur
sou willen, (gelach).
Van de scheepvaarttoestanden
inleider rich een voorstelling die
uit de dagen van zjjn grootje (hilariteit).
Hoe ideaal de kleine kanalen zijn, kunnen
wjj zien aan het Winkeler Diep, waar er
haast geen dag voorbijgaat zonder aanva
ringen. kibbel partijtjes en dies meer, de
veldwachter komt er geregeld bjj te pas,
en spr. zou toch niet willen dat in ons
mooie West-Friesland een gelijke toestand
in het leven werd geroepen, dank zij de
hulp van Prof. Visser (gelach).
Het Winkeler Diep, een kanaal naar het
hart van den inleider noemt men in die
streek heel populair „De loopgraaf' (ge
lach).
Spr. noemt nog enkele vaarwaters van
dezelfde breedte, alles gaat er nog met het
zelfde slakkengangetje van een paar eeu
wen geleden, met 3 K.M. per uur beu je al
een heele racer! (gelach).
Met kleine kwantum» varen gaat in dit
geval kwalijk beter en rendabel, zijnde
„slootjes” seker niet! (gelach).
Dit blijkt ten overvloede uit de vracht
tarieven; spr. beschikt ongelukkiglijk niet
anders dan over cijfers die nog dateeren
uit den „goeden ouden crisistijd” (gelach),
maar zal toch aan de hand daarvan cijn
argument nader kracht bijzetten.
Hier volgt een reeks van cijfers die tel
kens uitvallen in het nadeel der kleine ka
nalen, en zelfs opvallende verschillen aan
wijzen, als bijv, AmsterdamVechel 126
K.M. groot kanaal, vrachtprijs 4.15; Am
sterdamVianen, klein kanaal 149 K.M„
vrachtprijs f 1.50, terwijl bovendien op al
le groote kanalen een vermeerdering van
verkeer tot 600 en 800 pet. merkbaar, en
het verkeer op de kleine kanalen in vele ge
vallen afneemt.
In de streken die door kleine kanalen
bediend worden is geregeld een achteruit
gang van het scheepvaartverkeer te bemer
ken ondanks den vooruitgang van het zie
lenaantal der bevolking.
Dat Avenhorn, Medemblik, Kolhorn en
Hoorn per groot schip kunnen bereikt woi
den lijkt spr. geen argument voor minder
waterwegen.
Ook blijkt dat men zich niet op de beurt-
vaardere kan beroepen, want wat rij doen
is niet meer dan een soort pakketdienst
verrichten.
Betreffende de kostverlorenvaart moet
spr. opmerken dat als prof. Visser van zijn
tijd was (gelach) dat hg dan weten sou,
dat men daar reeds een halve eeuw zwoegt
om ze toch maar door eeu betere vervan
gen te krijgen.
Ook te er geen aanleiding om te spreken
van één dienst AlkmaarFriesland, er
gaan toch ook diensten naar Gromngen
Drenthe en elders.
Wat ook nog betreft de kwertls van de
jaagpaden, kijk: mya grootvader vertelde
mg als jongen precies hetzelfde als wa<
Prof. Visser mjj nu wil laten slikken voor
het nieuwste (gelach). Tegenwoordig heett
men of» de meeste schepen geen lijn meer,
en als men er toch een heeft, dan zjjn er
geen knechte om se trekken, en se hebben
daarin gelijk ook! (gelach).
Spr. zou den inleider willen verwijten:
„maar je bent veel te krenterig!"
Maak goede ruime kanalen, xe brengen
hun geld dubbel en dwars op_
Waar kleine Vaarwaters zijn, b(jv. in
Groningen daar heeft men de meeste ar
moede, en als men geld dan toch verknoei
en wil, welnu, prof. Visser doe het dan niet
aan slooten gp stinkputtenl (hilariteit en ap
plaus).
De heer Helder wethouder te Schagen te
het eenige lid der commissie van acht, dat
de kwestie Schagen heeft verdedigd, daar
om wil hij nog eens terugkomen op de be
weringen van Prof. Visser ten deze.
Van Schagen uit kan men natuurlijk in
verschillende richtingen gaan, maar het lag
in de bedoeling verbetering te brengen in
den toestand, zoowel voor het achterland,
ate voor deze gemeente self, en bovendien
was gewenscht een kanaal van een capaci
teit die 't mogelijk maakt den groothandel
te bevorderen.
Wjj hebben dan de oplossing gezocht
naar het noorden omdat Schagen slechts
5 K.M. van het Noord-Hollandsch kanaal
verwijderd ligt. Alle plannen die van Scha
gen uitgingen hebben steeds die richting
beoogd.
Een groot deel van het achterland sou
op die wgze direct al voor de kleine scheep
vaart bereikbaar worden gesteld, terwijl
tevens een verbinding met Anna Paulowna
en Wieringen tot stand kon gebracht wor
den.
De waarde van den grond zal door een
kanaal belangrijk stijgen, en die kans is te
grooter, naarmate het kanaal ruimer zal
zyn; wg willen absoluut geen slootje.
Marktplaatsen die de beste kanalen krij
gen hebben dan ook de beste klanten.