i J BURGERLIJKE STAND TELE6RAMMEt SCEEPSTMDINGEM. i erg mou- ven de bezwaren tegen het plan van Aalst omdat zy goed tal g®- zoi pa n beboette is i'z»n is maar maakte dateert Ap« *jq r 1 aijn; heeft Boeking pelis Ou Oudes en Aallje de Boer. GEBOREN: Josephus, x v. Teunss de R uitat SijLske Dijkstra. OVERLEDEN k Jan Hoogland, 72 {ear. i I GETROUWD: *i Johannes Groen en Catharina de Groot. Gerrit Jan Bo]ink en Yda Gerarda Haast. Pieter Simon van Waning eu Anna Maria Petrus Rood an Aapje Guyt_ Cor- udes en Frederika de Weert. Dirk r ea We zullen aanstonds voor de kanalen ’n We zullen aanstonds voor de kanalen *n rijksbijdrage moeten vragen, en dat zal nie» gaan op een plan met kleine plaatselijke kanaaltjes. Ook voor de Sehager Kogge is de opzet van ’t plan van een groot-, baast een levensbelang, want de bemaling kan hierdoor voor een groot deel beperkt wor den. De ontwerpen te klein bekijken is een fout, die nadeelige gevolgen kan medeslee- pen, daarom meen ik te moeten waarschu wen tegen een plan dat niet anders beoogt dan te voorzien in kleine onmiddellijke be hoeften. (applaus). De voorzitter geeft in overweging de zaak wat meer van den algeineenon kant te bekijken, want als ieder de belangen van ejjn eigen streek gaat bespreken, dan ko men We aan geen einde. De heer R. Slot betoogt, dat de rentabi- liteitsberekeningen ook gebaseerd zijn op de cijfers van de omzetten en het vervoer aan de veilingen en dat deze gegevens juist zijn. De groote verdienste van Let plan van den, maar wij waren verplicht is te aanvaarden en dan was beter bet zekere voor het te nemen. Onze berekening mag men sjeohta bo n.L een proefneming (VEREENTGING TOT 0NTWIKK1 LING VAN DEN LANDBOUW IN HOLLANDS NOORDERKWARTIER (Vervolg dte kwart over één wordt do vergade- Wng heropend. Nog zfj medegedeeld, dat ook aanwe zig waren de Edel ach tb. heer burgemees ter mr. W. O. Wendejaar, benevens de wethouders A. F. Thomsen en J. Cloeck, die door den voorzitter welkom gehee- ten werden. 1 Aan de orde is thans de benoeming Van een voorzitter. Benoemd wordt de heer K. Breebaart Jz Het bestuur heeft rich op het standpunt geplaa’st, dat aan het debat volle vrij heid moet veneend worden wat betreft de lengio der discussies. Het eerst komt de beurt voor re- pLek de heer Ringers, die zegt, den in leider geleidelijk te willen volgen in rijn uiteenaetting. Allereerst wil zpr. het ont staan der plannen van do comnfssie van Aapt toelichten. Oorspronkelijk werd veel meer redaoht aan den aanleg van spoor wegen in West-Fkiesjand, voor uitbreiding der scheepvaart voelde toenmaals niemand wat Omstreeks 1890 w»rd cpgericht de West Frieeche Kanaalvereeniging, en bet heeft eerst nog lang geduurd voor er wer kelijk leven in de zaak kwam. Na den oorlog werd er een vergade ring geitenden, waarin een vraag ter si rake kwam, die door Ged. Staten ge stejd was, n.1. of men nog niet den tijd ge komen achtte om West friesland uit zajn isolatie te helpen. Een commissie werd gevormd onder leiding van den heer van Aalst, aan apr. werd opgedragen de des betreffende plannen uit tie zoeken en aan de hand daarvan een rapport op te maken. De heer Visser heeft niet bet recht op grond van de ovvrziahtkaartjes, voor komende In dit rapport de conclusie te trekken dat ik niet op de booste zou rijn van de streek, want ais hij dat wel kon dan stood bet er heel slecht voor met de spoorwegdirectie, die aan de hand van kaarsjes welke op den keper be schouwd sejden juist zijn, den treinen loop toel cj.i, en wel zoo dat ieder ei makkelijk mee terecht kan. Xte commissie beeft zich allereerst! afgevraagd, wat voor een systeem meest onlworieu wordt, en toen d.t eenmaal vaststond, is dit in een rapport samen gevat. i De su b-com missie beeft samengewerkt met do Prov. Commissie van advies. Tel kens a|s een stuk klaar was werd het voorgelegd en werden de eventueete be zwaren onder oogen genomen. Onder deee bezwaren waren er vde die ook tuans nog door den beer Visser gemaakt worden, en die toen a[s niet gegrond ter rijde werden gelogd. Wat nu betreft de kwestie der renta biliteit waar Prof. Visser een heeie be schouwing over gehouden beeft, diene dat de commissie alle kanalen gejirojec- teerd heeft, aj-xX reeds morgen de plan nen moesten worden uitgewerkt. Voorko men moest wordendat later de beg op ting met een flink bedrag zou rtr-zucgd worden,. omdat gebleken was, dat tiet bestek zooveel duurder uilviel. Om deze re'kn hebben wij alles zoo ho>g mogvujk geraamd, zelfs hébben wij er op geregend ofsotiooii dat net rechtstreeks in onze bedoej.ng lag, dat bij elke brug tevens twee bnigwaoliti-rshuisjes moesten ge bouwd worden. Dat de raming echter teer breed genomen is bleek ons nog de zer dagen uit het feit, dat elders bij aan- bested ng van eenzelfde brug ala door or is geraamd op f54.000 sjecntB een beurag van f36.000 moest betaald worden. Nu kan natuurlijk op een dergelijke berekening wel criüek uitgeoefend wor- een ba- voor o us ouizektna ten ontweren, pen tot 1000 - woord om de werktuigcommissie en de verschillende aanwezige leden van ge meenteraden te wijzen op bet feit dat het door de provincie aangeboden nieu we conceptreglement voor het verkeer en voertuigen bepalingen .bevat inzake de motortractors. vra<ntauto’s, wagens enz., welke zeer groote bezwaren oc. zullen leveren o.a. door vaststelling der asbreedte enz.). De heer Stapel dankt den aftredenden voorzitter voor de leiding dezer verga dering en voor het vele goede wat hii ti kiens ziin voorzitterschao voor de ver- eeniging gedaan heeft en drukt de hoop uit, dat zijn gezondheid spoedig van dien aard moge zijn, dat hij weer even veel als vroeger kan prestee ren Hierna volgt sluiting. don, daar het bij ons niet de vraag ge weest is, of die voortdurend door de ka nalen zullen gaan, maar of ze er in kunnen Het mag niet verhinderd worden, dat ook grootere schepen door de kanalen kunnen Niet overal zal M]zoo een oeververdedi ging noodig zijn, maar toch moeten we be schikken over de plaats om ze mo noodig aan te brengen. De bruggen moeten ook op voldoende hoogte geplaatst worden, o|xlat ze niet steeds voor ejk vaartuig moeten geopend worden, op die manier is slechts een heel licht» bediening noodig, en kan mis schien een bezuiniging gemaakt worden op het brugwachters personeel. Ben voorbeeld van slechte bruggen te de spoorbrug bij de Bo.erhuiaen, die boo ger en breeder kon zijnen verder in geen enkel opzicht voldoet. Dat wii onze plannen zooveel groo ter en degelijker hebben opgevat u* na tuurlijk mede oorzaak geworden van het duurder uitvallen, maar een ding is zeker: Men krijgt waar voor zijn geld, en dat is reeds veel! Er is door den inleider ook gezegd, dat in het Noorden de kanalen kiem zijn, en daar juist het verkeer druk is, waarin hii jneent een bewijs te zien voor de deugdelijkheid van- kleine ka nalen die handel en industrie zouden bevorderen. Niets is evenwél n'st.der waar, als hier geen groote kanalen zijn komt er ock geen industrie, dat is ten ailen tijde gebleken. Er is ook door den inleider gezegd aai in hootdzaak het sneiveilceer ter zij de moet jxezet worden en g-e porders en dorpen verbinding, moeten krijgen met net hootdkanaai, maar dat kost een enorme som ge ids en moeite we gens de vele siuiswerken, die juist het kostbaarste zijn. En nu nog wat betreffende de ver houding van de Ned. Spoorwegen tot het kanaal. Zeer zeker zal het vervoer te lande door middel van de spoorwe gen er door verminderd .worden. Onze rentaoiliteitsberekèmng is op te vatten als een algemeene beschouwing, die niet van te voren precies in geheel on aanvechtbare getallen is uit te drukken Heel groot bezwaar is ook gemaakt door den inleider tegen bet afgesnéuen land in den Ursemmerpokïer, maar Ik zou wer eens willen zien Tioe do mi lei der een kanaai wil projecteeren zonder land af te snijden; dat kon nu een maal niet anders, en ik moet hier met genoegen constateeren jdat de nuimes- sence van de algemeene leiding niet door den inleider aangevochten is. De bezwaren, dat de Medembiikker vaart niet op de plaats aangebracht is waar inleider meent{ dat ze zich bevinden moet bestaan in de werkelijkheid niet, wanta wij hebben alleen op die wijze kun nen handelen om te voorkomen, dat brokstukken land zouden aigesneoen worden. t De kwestie Hoorn is met deze ge meente nog jiiet uitgevochten, terwijl ook het vraagpunt omtrent de plaats der pakhuizen geen onoverkomelijk be zwaar vormt naar de voorstelling die van Aalst zich van deze situatie maakt Spr. heeft, otfidat hij zeker van zijn zaak wilde zijn, de proef genomen, wat er waar was van de onderzoekingen als zou de weerstand grooter worden naarmate het kanaal kleiner is en liet oen schipper van de West-Friesland een reis maken. Van Alkmaar tot Pure merend werd in het groote kanaal een snelheid van 11.78 K.M. per uur be reikt in het kleinere kanaal gekomen was de snelheid niet grooter dan 81/» K.M. per uur, terwijl toch dezelfde hoe veelheid benzine verbruikt werd, en op zee verkreeg de schipper, steeds met hetzelfde verbruik van benzine eeni snelheid van 12 K.M. Wij hebben bij onze plannen heefo- maal geen jachtpad gemaakt, waarvan oe inleider ons een verwijt maakt maar wij deden dit juist daarom omdat wii het niet noodig achtten, er wordt niet meer gejaagd; en bovendien zouT den er dan vele bruggetjes over skx> ten moeten gelegd worden. Een voordeel van een breed kanaal is ook nog dat het gelegenheid schept eindelijks eens goede verkeerswegen door het in dit opzicht zoo arme West- Friesland te maken. Een verbinding Kolhorn-Medemblik zou natuurliik wei tot stand kunnen gebracht worden. Van een verdieping bij Langereis is nog niet veel te zeggen, en ais wii. spreken van verplaatsen en van modernise eren, dan moet men dit niet verkeerd gaan tut leggen; wij bedoelen er alleen mede het berekenen van wat in het onderha vige geval het voordeeligst is, en der halve’ moet voorgestaan worden. Spr. hoopt, dat wat hy in deze betrekke- Ijjk korte repliek en zonder geheel voorbe reid te zjjn heeft opgemerkt, mag bijdra gen om het bestaande inzicht bjj de tegen standers van het rapport van Aalst te ver broeden. (Apjilaus). De heer Vlieger, secretaris van de veree- niging „Schuttevaer’1 heeft in de inleiding van den heer Visber met een zeker genoe gen geboord dat. deze voor meer vaarwater is. Spr. luisterde echter slechts tot on ze- van de rentabiliteit jden voor wat ze is, waarvan we bjjvoor baat overtuigd rijn, dat ze verbaaend zal meevapen. fr is ook gezegd, dal onze opzet te groot i*, dat wij een kleiner plan moestem voorstaan omdat d.t meer in het belang van den landbouw zal zajn, enz. Spr. moet hier echter aanmeraen, dat hij weigeren zou mede te werken aan een plan, dat niet geschikt is voor schepen van 150 ton. Spr. sou integendeel op den vóórgrond willen sollen, dat kanalen ge maakt worden, die juist op dene schepen berekend zijn. Wejke moet nu de verhouding rijn van bet kanaal tot het dwarsprofiel van bet schip. Als men bet' kanaal dieper maakt, dan wordt daardoor ook de weer stand van bet schip belangrijk, vermin derd. Naar de ma» van de doorsnee wordt van het kanaal vlak de drukking «roxer of kje.ner, dat verklaart, waarom wij in onae pjannen een groo.cre water diepte eu breedte hebben vourgesteld. Spr. gaat hier aan de hand van beel wat cajfmnateriaal na, iioe dit vraagstuk in versonillende andere landen behandeld is geworden, en welke conclusies door de onderzoekingen werden getrokken. Deze resultaten rijn voor ons van groot %eiang, en bet rou onverantwoordelijk aijn ais wij er niet ona voordeel mee op deden. De econoon.sche snelheid is ge- hCvi afhankelijk van de doorsnee van bet kanaal: voor tjalken moet dit zijn maal de diep» en voor motorschepen 10 maal de diep». De commissie van Aalst is in dit opv.icht nog zuinig geweest, want zój heeft slechte 7 maal de diepte genbmeu ajs kanaalbreedte. De Dreutsche hoofdvairt te een klein water en beeft een doorsnee van 32 M2, onze doorsnee te 54 M2, maar voor de Drentsobe hoofd vaart te men genoodzaakt geworden de snelheid der motorschepen te beperkt n, omdat anders dc oevers zo.iden vernietigd wordjn. De outer verdediging aldaar kost foO per strekkende meter, die *an ons is veel goedkooper n.1. zoowaX de beift daarvan. Voor de DrenLsolie hoofd Y®art Is maxiniumsneflieid bepaald oj> *0(1 meier per minuut, of 6 K.M. per uur. donepen met een gstaotaen diepgang das 1.26 worden niet toegeiaton of moeten rich met een gedeeltelijke lading tevro- den stellen. Een grootere snelheid cn oen zwaardere vracht is buitengesloten, om dat de oeververdediging bet niet verdra gen kan; oorzaak van dit alles te echter de geringe breedte en diepte van het kanaal, dje den weerstand klein maken. Heteejfde zien we bij bet Merwedekar naai dat veel te klein js geworden en waarvan de bruggen veel te laag waarom? Omdat men niet gerekend op de toekomst. Wij hebben echter gemeend, die fout niet te moeten maken en plannen to volgens dewelke we sehe- ton kunnen hebben. Als de inleider spreekt van 1000 tan dan moet hij dat eohter niet zoo positief in de AGENDA. COMITÉ „HULP IN NOOD". Vergadering op Vrijtrig 2T7 avonds 81,'» uur. MEJSJFSBOND „ST .AGNES-. Vrijdag »j. bijeenkomst voor de van den St. Agneslxsnd in ’t Marthageboirw, Parkstraat 10, des avonds van 7 lot 9 uur.. Denkt om de reiskas en *t mjssiebusje. denmorgen tot hem gericht, hii heeft deze vergadering met de grootste be langstelling gevolgd en heeft d< n indrul? opgedaan, dat men stee<ts zorgen moet dat de belangen der verschillende par tijen voldoende behartigd worden, door zoowel fn groote als in kleine kanalen goed te voorzien (applaus). Spr. jieeft den heer Vlieger volkomen £eliilc als oeze het heeft over de herrie op de ka nalen in Groningen en zou daarom wij len zeggen: maak groote kanalen, maar rg ook voor de kleine, opdat beide r rtijen hun zin hebben. Zoodra er in een streek een groote bevolking komt moet er voldoende gek^enheid zijn voor afvoer. Spr. hoogt tenslotte dat hef een ed voorteeken mag zijn, dat deze vergadering.gehouden is in een zaal die heet „De Harmonie” en dat trots alle meeningsverschil steeds ef n eenheid van geest zal heerschen, die de verschillende partifen in de goede banen 'houdt (ap plaus). De Voorzitter deert mede, dat het be stuur deze zaak nog eens zal overwegen om dan te trachten of eenheid te vencril gen Is. Spr. dankt prof. Visser voor rijn inleiding en de gedachterewissetaars voor hun bemerkingen en sfuit hiermede de discussie over dit onderwerp. Prof. Visser wenscht nog eens het algteaeene te, dte niq4 «teer details van kleinere plannetjes tot bijna waardeloos wordt herleid. De heer D. de Boer licht toe, hoe zjjn bouwteokening ook onder de kan aal plan nen der oommieaie van Aalst te gekomen, n.Late toenmalige voorzitter van de vere N.-H. Noorderkwartier. Spr. voelt rich vrjj behagelqk omdat sjjn naam er on der vermeld is. Is het prof. Visser bekend dat in de Scherm ervaart gevaren wordt met 50-tons motortiooten, dat deze vaart daarvan erg veel te lijden heeft en dat moet voorzien worden in de oeververbreeding daar er an ders gejaar voor algeheele vernietiging dreigt. Ged. Staten hebben voor wat de beslis sing betreft, het laatste woord in deze zaak Dat er mensohen zajn, die nonder geheel op de hoogte te rijn van be» rap port van Aajst toch tlete plannen gaan bestrijden, was oorzaak dat men deze be- sprek niren heeft u;tgviokt_ Bij een plan voor kleinere kanalen Is bet are-r neker de vraag of men met goed gevolg bij het Rijk mi subsidie zal kunnen aankjoppen. Spr. aou in o/tr- weging willen geren, dat ajs men het rapport van Aalst n:et wil men toch „as-je-blef" ook het andere to>h niet nemen za|. De Diejachtb. heer W. O. Wendbaar regt, dat waar de voorritter in oen lo>p der versadering de veronderstelling geuit heeft, dat spr-8 tegenwoordiglieid in deae aaal een bewijs te voor de belangstelling welke bet Dag. Bestuur der gemeente Alkmaar v. d. landbouw heeft, hij er prijs op stelt, mede te doelen, dat ook hij dee^genamen heeft aan de bespreking van de kanaalpfannen van Aalst, omdat het een bejang is voor de etM Alkmaar en voor haar omgeving, voor heel dje streek. Bpr. had e genlijk gedacht dat bet ver- aet tegen de p]aimm van Aalst van ge heel andere rijde aou gekomen rijn Technisch rijn grooue kanalen reel be ter dan kjeine, en als er eenig bezwaar in NoordHodand gemaakt werd, had spr. aanvankelijk gedacht dan zou dit wel vki finanticep-n aard geweest zajn. Spr. had veel eerder bezwaren ver- waoht uit het Zuiden, en zou wel aan de vergadering in orerwi-ging willen ge- - - te wikken en te wegen voor men op deze bezwaren mocht ingaan. i T'er'-ctit beeft do heer de Boer opee- merkt, dat men hier voorriohtig mo st rijn met betrekking tot den regeering»- steun, omdat de Regeering bij v orreur steunt plannen met inter provinciaal be lang en dat is toch wel bet plan van Aalst. Het ligt niet op den weg zich beangst te maken voor de uit te geven mill oenen Laat men toch vooral niet schreeuwen voor men gelagen te. i Het zal beusoh wel medevalien, want juist a|B men de groote lijnen in het oog boudt kan men de plannen met een gerust hart aanvaarden, omdat zij goed zijn en in de werkelijke behoefte voor dien. (Applaus.) De heer Visser in zijn dupliek op de verschillende bj re kers terugkomende merkt allereerst op, dat de overziohtkaartjes op het e>rste gez'cht reeds voor iemand die maar eenigrins m de Streek bekend ie opvallen door hun onjuistheid, Spr. meen de dus wel degelijk reden te hebben voor meening dat de heer Ringers hier een onbekende is. Maakt nien de industrie als men ka nalen heeft, of is bet juift omgekeerd? meurt van wel, want in den Beetn- soer bijv, heeft men toch kanalen en geen industrie. A]s pien overtuigd te, dat men daar geen industrie krijgt, hoeft men dan ook geen groo» kanalen te Jraren. Op spVs. opmerking dat er aan een kanaal naar E neer weinig gereageerd, De brug bij de boiernu'zen is niet slecht opgezet, maar slecht gebouwd. De vraag js hier maar wat men ver wacht, daar staat of daar valt alles mee. Daar is op gegrondvest de overtuiging of men breede of smalle kanalen moet projecteert n. Spr. blijft ondanks alle andere verkon digde meeningen volhouden dat de weg van Avenhorn over Alkmaar naar de Zaanstreek niet de kortste is. De toekomst van Hoorn ligjt langs den kant der Zuiderzee en met langjs een andere zijde, zooais men dat in het plan van Aalst schijnt te willen. Ate het Merwedekanaal nu al niet meer vo.doet, dan kan men eigenlijk wel aan den gang blijven. opr. reist dikwijls langs het Merwede kanaal en ziet dan nog telkens menschen aan de jaaglijn, zóó oud is dan toch zijn voorstelling in deze niet Als de wind halverwege keert zal men toêh steeds als er geen moforkracht bit de hand is, moeten sleepun. De kwestie van het .Winkeierdiep kan men natuur lijk van verschillende zijden bekijken. Spr. wil voorkomen, dat per ezelkar alles naar het achterland zal moeten ver voerd wonden. Door de oplossing, van het vraagstuk zooais dit mij voor Schagen wondt aan gegeven, bereikt men alleen, dat de groote steden worden bereikt, in het plan moet echter ook datgene opgeno men worden wat men in de toekomst wil bereiken. Men moet om den Re- geeringssteun te verkrijgen een groot pian aankleven, wordt er hier beweerd van meerdere zijden, dat be teek ent dus zooveel als dar men altijd maar groot- sche plannen zal moeten maken ea el kander oplagen om wél subsidie te ver krijgen. 1 i De hecle kwestie berust daarop of men ook het platteland wil begunsti gen of dat men alleen het oog op de steden gevestigd houdt. Dc heer v. Hoek, directeurgeneraal van den landbouw dankt voor de wel komstwoorden van den voorzitter he- Ml INONOELUK. LONDEN, 26 April In de mf|n Tooterille nabü New-Castle heeft een overstrooming plaats gehad in een gang 200 voet onder den grond waar door 123 arbeiders werden bedreigd. Allen vluchtten, doch zeven arbeidern konden de schacht niet pieer verlaten, reochng^brigade aan bet werk gegaan. DOOR BRAND VERNIELD PARIJS, 26 April Het arsenaal te Maubeuge welke vesting sufSs den oor- k>g is ontmanteld, js door brand ver nield. De schade wordt op veie millk»- nen francs geschat. I DE DU1TSCHE NOTA AAN DE GEALLIEERDEN. BERLIJN, 2fi April. Het Dutlsctoe Rijk»- kabjtiet beeft a^ch gisterenmiddag opnieuw bezjg gehouden met de beantwoording van de rede van Cairzon. De samenstelling der HQta aan alle geallieerde mogendheden wordt tegen morgen verwacht DE STAKING TE NEW-YORK. NEW-YORK, 25 ApriL De algemeene sta king der zeelieden is iheden in de New- Yorksche haven door dé organisaties gepro clameerd. Bij de staking zjjn in totaal 30.ÜUQ arbeiders betrokken. STOOMVAARTLIJNEN. 8T0OMV. MIJ. NEDERLAND, Lombok uitreis, arriveerde 26 April te Gravesend. KON. NED. 3TB. MIJ. Hector, vertrok 24 April van Piraeus naat Salonica. Orpheus, vertrok 25 April van Rotter dam naar Amsterdam. Pollux, arr. 24 April van Sulina te Braila Venus, vertrok 25 April van Samos naar Lefkandi. KON. WEST-IND. MAILD. Alkmaar vertrok 25 April van Amste0 dam naar Chili. Almelo, van Chili naar Amatenism P*** 26 April de Azoren. Delft, arr. 25 April van Chili te Londen. Vesta, van Curasao naar Laudscrona, pass. 25 April Holtenau. ROTI'. LLOYD. Besoeki, thuiareia, pass. 24 April Point de Galle. Toba, uitreis, arr. 24 April le Durban. KON. ROLL. LLOYD. Flondria vertrok 25 April vaa Assater- dam naar Buenos Ayres. HOLLAND AMERIKA LUN. Cardiganahira, van de N. Pacifickust m Lond.-RotL arr. 23 April te San Pedro. kars hoogte met gaaosem aaar dsa IaM- der, omdat hjj sou wüten oatradwi diens plan op te volgen, daar de 15 mdlioen ia dit geval als verloren zouden kunnen wor den beschouwd, wat hü toch niet gnuur sou willen, (gelach). Van de scheepvaarttoestanden inleider rich een voorstelling die uit de dagen van zjjn grootje (hilariteit). Hoe ideaal de kleine kanalen zijn, kunnen wjj zien aan het Winkeler Diep, waar er haast geen dag voorbijgaat zonder aanva ringen. kibbel partijtjes en dies meer, de veldwachter komt er geregeld bjj te pas, en spr. zou toch niet willen dat in ons mooie West-Friesland een gelijke toestand in het leven werd geroepen, dank zij de hulp van Prof. Visser (gelach). Het Winkeler Diep, een kanaal naar het hart van den inleider noemt men in die streek heel populair „De loopgraaf' (ge lach). Spr. noemt nog enkele vaarwaters van dezelfde breedte, alles gaat er nog met het zelfde slakkengangetje van een paar eeu wen geleden, met 3 K.M. per uur beu je al een heele racer! (gelach). Met kleine kwantum» varen gaat in dit geval kwalijk beter en rendabel, zijnde „slootjes” seker niet! (gelach). Dit blijkt ten overvloede uit de vracht tarieven; spr. beschikt ongelukkiglijk niet anders dan over cijfers die nog dateeren uit den „goeden ouden crisistijd” (gelach), maar zal toch aan de hand daarvan cijn argument nader kracht bijzetten. Hier volgt een reeks van cijfers die tel kens uitvallen in het nadeel der kleine ka nalen, en zelfs opvallende verschillen aan wijzen, als bijv, AmsterdamVechel 126 K.M. groot kanaal, vrachtprijs 4.15; Am sterdamVianen, klein kanaal 149 K.M„ vrachtprijs f 1.50, terwijl bovendien op al le groote kanalen een vermeerdering van verkeer tot 600 en 800 pet. merkbaar, en het verkeer op de kleine kanalen in vele ge vallen afneemt. In de streken die door kleine kanalen bediend worden is geregeld een achteruit gang van het scheepvaartverkeer te bemer ken ondanks den vooruitgang van het zie lenaantal der bevolking. Dat Avenhorn, Medemblik, Kolhorn en Hoorn per groot schip kunnen bereikt woi den lijkt spr. geen argument voor minder waterwegen. Ook blijkt dat men zich niet op de beurt- vaardere kan beroepen, want wat rij doen is niet meer dan een soort pakketdienst verrichten. Betreffende de kostverlorenvaart moet spr. opmerken dat als prof. Visser van zijn tijd was (gelach) dat hg dan weten sou, dat men daar reeds een halve eeuw zwoegt om ze toch maar door eeu betere vervan gen te krijgen. Ook te er geen aanleiding om te spreken van één dienst AlkmaarFriesland, er gaan toch ook diensten naar Gromngen Drenthe en elders. Wat ook nog betreft de kwertls van de jaagpaden, kijk: mya grootvader vertelde mg als jongen precies hetzelfde als wa< Prof. Visser mjj nu wil laten slikken voor het nieuwste (gelach). Tegenwoordig heett men of» de meeste schepen geen lijn meer, en als men er toch een heeft, dan zjjn er geen knechte om se trekken, en se hebben daarin gelijk ook! (gelach). Spr. zou den inleider willen verwijten: „maar je bent veel te krenterig!" Maak goede ruime kanalen, xe brengen hun geld dubbel en dwars op_ Waar kleine Vaarwaters zijn, b(jv. in Groningen daar heeft men de meeste ar moede, en als men geld dan toch verknoei en wil, welnu, prof. Visser doe het dan niet aan slooten gp stinkputtenl (hilariteit en ap plaus). De heer Helder wethouder te Schagen te het eenige lid der commissie van acht, dat de kwestie Schagen heeft verdedigd, daar om wil hij nog eens terugkomen op de be weringen van Prof. Visser ten deze. Van Schagen uit kan men natuurlijk in verschillende richtingen gaan, maar het lag in de bedoeling verbetering te brengen in den toestand, zoowel voor het achterland, ate voor deze gemeente self, en bovendien was gewenscht een kanaal van een capaci teit die 't mogelijk maakt den groothandel te bevorderen. Wjj hebben dan de oplossing gezocht naar het noorden omdat Schagen slechts 5 K.M. van het Noord-Hollandsch kanaal verwijderd ligt. Alle plannen die van Scha gen uitgingen hebben steeds die richting beoogd. Een groot deel van het achterland sou op die wgze direct al voor de kleine scheep vaart bereikbaar worden gesteld, terwijl tevens een verbinding met Anna Paulowna en Wieringen tot stand kon gebracht wor den. De waarde van den grond zal door een kanaal belangrijk stijgen, en die kans is te grooter, naarmate het kanaal ruimer zal zyn; wg willen absoluut geen slootje. Marktplaatsen die de beste kanalen krij gen hebben dan ook de beste klanten.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1923 | | pagina 7