van het „Noord-Hollandsch Dagblad” I Kerklijsten. Epistel en Evangelie Mltaanwijzer. •j 11 Mei 192& bed van den voor de uur van - MAX. stem brengen op de Roomsche lijs en H. E. Bosman Amsterdam. voor de j ningexi der IJL van 7 uur af uitstelbng Allerheiligste, .9 uur gez. H7 eere van t’ Beoefen de gerechtigheid. Voor het heiligdom Eerherstel. Evangelle-vorklaring. IUM3M» H. LAURENTIUS. Zo. half 7, kwart -voor 8 en 9 uur stille H.H. Missen, half 11 de Hoogmis van 24 uur is de kerk open. 3 uur Biibel en Liturgie, 6 uur Broeder- scnapslof met predikatie, kwart voor 7 Congregatie van den H. Aloysius. Collecte voor de Piusstichttng. Ma. 7 uur Congregatie v. d. meisjes JDi. kw. voor 8 voor de mannen. fWo. half 8 voor de vrouwen. Do., Vr. en Za. 7 uur Meimaandlof. Vr. 4 uur moeten alle schoohneisies komen biechten die nog piet plechtig zijn aangenomen,, voor wie Zaterdag .half 8 algem. H. Communie. Za. van 46 en van half 7—9 uur biechthooren. Tusschen 4 en 6 uur moéten alle school jongens komen biechten die plechtig zijn aangenomen. Za. geboden Vastendag. WÜdingvan de Doopvont Zo. as. Ho gelaat en met milde handl Zóó zult gjj da Schagen gerechtigheid beoefenen. Zóó zullen de b»-\ Vr 9' uur maanddienst voor Martinus Xaverius Paleari Namens de R. K. Kiesvereeniging alhier worden alle stemgerechtigden onngend verzocht hun (haar) uit te I ten Mr. A. ST. DOMIN1CUS. Heden Zondag onder het octaaf van 's Heeren Hemeivaart, uur, half 8 en 9 uur de stille H.H. Missen roet on derrichting, half 11 Hoogmis met pre dicate; onder alle H.H. Missen schaal- collecte voor de kerk, half 1 Cat, voor de kinderen der groote leering, 5 uur Congregatie voor de mannen, 6 uur voor de jongens, 7 uur Lof en oefe ningen der Meimaand, zoo ook de ge- heeie week. van het Mis ter den H. Antonius. Dinsdag- de Hoogmis. 7 uur Lot en predikatie. PAROCHIEKERK VAN LAE H. MARIA i MAGDALENA. 13 MEI. Zondag onder het octaaf van Hemelvaart, tweede gebed van den H. Aufridus (V.1850 B.15) derde ge bed van het octaaf van Hemelvaart 14 MEI. Maandag onder het octaaf van Hemelvaart, tweede gebed van den H. Bonifadus„derde gebed Concede. 15 MEI. Feestdag van den H. Jo annes Baptista de la Salie, tweede gebed van het octaaf van Hemelvaart 16 MEI. Feestdag van den H. UbaN dus, tweede gebed van het octaaf, der de gebed Concede. 17 MEI. Octaaf van 's Heeren He melvaart, tweede gebed van den H. Paschalis. 18 MEI. Feestdag van den H. Ve- Mantius, tweede gebed van den vorigen Zondag. I i J9 MEI. Vigilie van Pinksteren. DOMINlCAANSCHE KALENDER. 13 MEI. Zondag onder het octaaf van Hemelvaart, gedachtenis van He- meivaartdag en Z. ImeMa (16 Sept) 14 MEI. L Aoddius. .Oed. van He melvaart 15 MEL H. Joannes (blz. 41) ged. ran Hemelvaart. i 16 MEI. H. Joannes ged. van Hemel vaart i **l 17 MEI. Octaafdag van Hemelvaart ged. van den Z. Andreas. i 18 MEI. H. Venantius. ged. van den vor gen Zondag. i 19 MEI. Vigilie van Pinksteren. middag 4 uur moeten alle kinderen biechten om Woensdagmorgen 7 uur gezamenlijk te communiceeren. Wo. half 8 Congr. voor de vrouwen. Do. half 8 Congr. voor de meisjes. W°. J uur de H. Mis van de Kindshera. Za Vigilie van Pinksteren, geboden vasten- en onthoudingsdag. Zo. Hoogfeest van l*fnksteren met vollen aflaat van den Allerh. Rozenkr ST. JOSEFKERK Zo. 2e Zondag der maand, bijzonder toegewijd aan den Z. Naam Jezus, co? lede tot schulddelging der kerk, half 8 en 9 uur stille H H. Missen, half 11 Hoogmis, half 7 Lof. Ma. van 4—5 uur biechten kinderen. DL onder de H. Mis van half 8 aL gemeene H. Communie voor de k n- oeren der Leering van de 2e en 3e klas, halt 10 Veni Creator en g<t Huwelijksmis. Za. Vigilie van Pinksteren, geboden vasten- en onthoudingsdag. In deze week e.ken dag 7 u. Lof. Op den 2en Pinksterdag, gaat de der- tiei.de jaanijksche bedevaart der A|k- maarsch'.- Broederschap van O. L Vr ter Nood naar Heiloo met de tram van 9.17. Alle Kath. vereemgingen onzer stad worden weer uHgenoodigd. evenals de vorige [aren, om met hun ne vaandels aan deze bedevaart ucvl te nemen. jt A N.N. Eg-mond aan den hoef voor den 0.50 eert 100.— 2.70 14.680.53 Totaal 9 J 5.UU 4.00 1.00 i gezicht der aarde, maar gekomen binnen de l 2.75 10.70 geheel on» doen en laten _j xjjn God te kennen, te het PAROCHIEKERK VAN DEN H. Nico laas. Prins Hendrikkade. half 9 en 12 uur de stille en 10 uur de Hoogmis, uur Broederschapetof. Zo. en 1 00 10.— 2.50 17.— 1.00 20.55 OFFICIEEL i! een fundeei Ook wij ft van Rinks te ren. uur H. Mis voor Martha Bd van de Meisjescongregatie uur gez. maanddienst voor geerlyke goederen, die kostbare schatten door den Profeet voorspeld, uw deel zijn: Vrede, rust en veiligheid voor eeuwig, in den hemel der hemelen, waar geen honger meer kwelt, geen dorst meer brandt; waar wij verzadigd worden uit den vollen over vloed van het huis des Heeren, onzen bes ten Vader. Alkmaar, den Hen Mei 1923. M. P. A. OOMS, D. P. In de vierde zaligspreking worden door den Goddelyken Meester zalig geprezen zij, die hongeren en dorsten naar de rechtvaar- zien, zuuals Jay er uil zag op üeu weg naar Emmaus, zooaia Hy verscheen m de Opper zaal van Jeiusalem. Hoe verlangend zmien wy zyu om Hem te zienl ik heu een» gere zen van een ’“n.,,, me bimu geboren was. Hy was gehuwd met een ueldevuile vrouw, me trouw voor hem zorg dioeg geuurenue de lange jareu van duisternis. Up zekeren dag zeiue een geneesheer lol hem. ik kan nu ue «mar wegnemen, ue bimmreid cmeereu en hy need bui ouk. l>u weru ueu man me uug nooit van zyu leven een bloem gezien tutu, een roos ter nanu gesveru en by was van ver- wouuemig vervmu en ue reuen van zyu huisgezin, die hy loidus nog mei gezien aan, verschenen voor hem en hy .cmuruu uaueu van verrukking, loluat try promeung ÜJuiep; Ik nau allereerst mouten vragen uen man te zien, me my genezen ueutk. nreug my by den dokterl Wanneer van onze oogen de aardsche schenen zuilen aigevaiien zyu en wy een hemersch Licht aauscuouwen, moet onze eer ste kreet mei zyu: U, myu verloren jongen, o, myu gestorven ecuigeuoot, o myu uier- uveu ontelbare menigten nchameu au> ontel bare geesten zal bevallen, up uen Hernei- vaarisuag verhief Hy zich door uen damp kring van Palesuna ouruoog. Hy was bet baren anuu gelijk, maar behoort onze eerste kreei U> zyu; Waar is Jezus, me <111 alles mo- gelyk hoeli gemaaktf Hreng my lol uen grouten Geneesheer. lerwyl we m onze gedachten op den He mel vaat top van uen Uiyfberg vertoeven, ver-’ blyd ik my ook over bet atscheiusgebaar, de laatste geste, me Jezus gemaakt UeetU Eu Zyne banden opneffeuue zegende Hy heul Het verheugt my zoo, uat Hy zyue iiauuen heeft opgebeveu. Gebaren zyu uikwyls üilruk wekkeuuer aan woorueu, houdingen vaak welsprekender dan vertoogen. Jezus had een gebaar van verachting ge maakt, toen Hy met zyn vinger in het zand schreef; een gebaar van walging toen Hy uit riep: Ga achter my Hatan; een gebaar van veroordeeling toen Hy toornde: Wee u, Schriftgeleerden en Phariseedn. Doch Ziin Vorig bedrag 1L302.83 Mevr. Gr. te Njjmegeu Van een plecbiiguu aauuemeliug voor den nieuwen kruisweg uit myn spaarpot wie volgt my N.h. voor bet herstel van een zieke zuster ZESDE ZONDAG NA PA8CHEN. Epistel uü den eersten brief van tl. apostel Petrus; IV, 7—11. Welbeminden, weest voorzichtig, en waak zaam door gebeden. Maar vooral zij uwe on derlinge liefde tot elkander aanhoudend; want de liefde bedekt vele zonden. Zjjt gasivry jegens elkander, zonder ontevreden heid. Een leder bediene de genade, gelijk bij die ontvangen heeft, met betrekking tot el kander, als goede uitdeelers van Gods ve lerhande genade. Indien iemand spreekt, hij spreke al» woorden Gods; indien iemand dient, hy doet dit, als uit eene kracht, die God verleent; opdat God in alles verheerlijkt worde door Jesus Ohriatu» onsen Heer, Evangelie volgens den R. Joannes; XV, 26, 27, XVI, 1—4. In dien tijde reide Jeeu» aan Zjjne leer lingen: Als de Vertrooster zal gekomen zijn, dien Ik u van den Vader zal zenden, die da Geest der waarheid ia, en van den Vader voortkomt, die zal getuigenis ven My ge ven; en gij zult getuigenis geven, omdat gij van het begin af by Mjj geweest zyu Dit heb Ik u gezegd, opdat gy u niet zoudet ergeren Zjj zullen u buiten de synagogen stooten; ja, het uur komt, dat ai, die u om het leven brengt, zal meenen Goue dienst te doen. En dit zullen zij u aaudoeu, omdat zjj noch den Vader, noch Mij kennen. Docb Ik heb u dit gezegd, opdat als het uur zal gekomen zijn, zjj gedenken zult, dat ik het u gezegd heb. laatste gebaar Is een gebaar van zegening. ZQn armen zjjn mtgestrbkt, de palmen ZQuur handen benedenwaart» gekeerd en zoo liét Hy Zyu zegen uedui vTueleu op den Ulyfberg Zijn zegen op Palestina, ojju zegen op uu ge heel» aarde. De wreede wereld verwelkomde Ham bjj den aanvang van Zijn leven in een wieg van struo en verjoeg Hem uit dit levèu muTdb punt van een speéi, maar toch zegent Hg naar. Opvarende al bouger en honger zag Hy aah de eene zyde llêlhleLiiu wïCtr men Hem een plaats tuoschen het vee aan weeë en aan de andere zyde Golgotha, waar men Hem een plaats lusSimen twee mooruunaara gaf. rxrnvtu als de onthutste en augsug sta rende oogen van de kleine gioep op uëa Uiyioerg Hem gewaar werden, zagüu zu nóg bui geuaar oer ultge^pruidu handen, den zé gen. En dat is ZQu nouaing loi op oen uag van heUun. Zegen over au lauuouweu, loc aal zy wil zyu van lellBu en groeten van ro zen en bestrooid zyu mul sinaragu van gras, zegen op Ou Kegecriugun, lolual zy reeuc- vaaruiger en menseberyker zyu guworuun. Zegen op ue volkeren, louiav zy biuuund ueuxkmeruu voor Hem. zegen op au gunuete aarae luiaal elke berg een Uryluurg van bei- ligüeiu is en elk meur een meer van Gau.ua 1» geworden, o ver vloeiend van de heerlyk- iiem onze» Heeren Jezus. is dat ook onze houuiug? Is het de gebalde vuist of au geopende banupaimr Is hut loom of is bet yneuueiykhuidr leur savamsch of iels Clrrmielyks r GoU geve om» uu geuaus van de open nauUparm, gvupeuU nam ooveu om een zegun te ontvangen, geopend «aar beuuueu om een zegen uil le spn-aun. Ver vuil er de wereld muuel Er is aiiya ie veel mmachliug voor anderen geweesu Te veel zelfzucut uoor alle eeuwen neen. Voor leven en voor dood, voor tyd en eeuwigheid, voor aarde en voor hemel uen zegen. Het ver* hevenst gebaar dat er ooit gemaakt is, de laatste groet van onzen ten hemel varenden Heiland: En Zijne handen opheffende, z»> gende Hy hen. HEEREN HEM EL V AAK 1. Evangelie volgens den U, Marcus; XVI, 14—20. Pastoor: Ouder de gebergten van Paleeti- na is er geen zoo aantrekkelijk als de Ulyf- berg. Daar werd de narede gehouden van de prediking onzes Hoeren op aarde. Het is een heuvel van kalksteen, drleuonaerd Eng. voet hoog en twee duizend zevenhonderd voet boven den zeespiegel. Uver dien berg nam Koumg David met een gebroken hart de vlucni. Uver dien berg voerde Pompe jus zyn dood en verderf brengende legerscharen. Hier legde het vermaarde tiende legioen zyu baiteryeu voor de belegering aan. De Hof van Gethsemane weem aan den voet van dezen berg. Langs de buuedeupaden walmden ae fakkels en lamaarnen van die Jezus kwamen gevangen nemen. Van de boo men op dezen berg werden de »n k k nn ge plukt en nedergewoipen op het pad voor Je- zus s triomptitucht. Halverwege dezen berg brak Jezus in roerende weeklacht uit: Jeru salem, Jerusalem, boe menigmaal wilde ik uw kinderen vergaderenVan dezen bergtop voer Jezus hemelwaarts toen Hy zyu levenstaak volbracht bad. Er was niets meer voor Hem te doen. Een offer was er noodig om vrede te maken tusschen de opstandigH aarde en den vertoornden hemel en dat of fer had Hy gebracht. De dood moest over wonnen woruen en Hy bad den voet Zijner Opstanding hem op den nek gezet De drie- en-derüg jareu van vrijwillige ballingschap waren geèiudigd. Het teederst en aangry- pendst vaarwel, dat ooit gehoord werd, moest nu worden uitgesproken. Op den Olyf- berg staat Jezus te midden van een groep G&Uieoticbo visócbera. Zy hadden samen me» nig uur van droefheid en vervolging door leefd en door die broederschap van het lij den waren zjj elkaar des te dierbaarder ge worden. Zjj hadden verwacht, dat Hy by hen zou biyven, tot den dag waarop Hy zyu aard- •chea troon in het bezit zou nemen en een aleer des hemels. Eu nog altyd ryst en sijjgt Hy, met verwelkomd door een engelenkoor, zouals in den eeisum Kenuiacnl Hem er ecu begeleidde, maar de gausebe hemel snelt toe om Hem by z.yn terug keer den wei komslgroei te brengen. Het was de grooisie dag in den Hemel, lerwyl Hy de treaeu van den troon hekriml, dien Hy ane-eu-derug ja reu tevoren om ouzuniwiile had veriaiun, gaat er uil du neirscbaien een gejuich op van Huigen en Gberuoynfm en Gerat» en Aartsengelen: Halleluja! Heli u op, gy eeuwi ge pooriuu, opaal ae nouuig der Ee»u uigal Geen wonder dal de Kurk van Ghrisius zou luislerryk dun Heiuelvaarisdag viert, want du lessuu, die by uu» gueti zyu even diepzinnig ais verbulluud. Unze meuscbelyke natuur 1» op den huldigen uag m den ne- mul. Juist zuuals zy Jezus veerug uageu had den gezien, vuur Hy op; hoofd, guiaai, scuuu ders en heel bel muuocbelyk oigauisme. De meiiscbiieiU ten hemel guvaien, welk een nau wen baud van ouliuimiug vormt dal tus- scheu Jezus en die hier uug beneden m den stryd zyu. Vol biiuukeuen voer Hy ten he mel, Inmekeuen m bei gelaat, bueekenen aan de handen, lilleekenen aan de voelen. Dat doet hem in verbinding biyven met al ae lydenden, met al de vermoeiden, met al de bedrukten. De bewoners des hemels, die nooit onze wereld beschouwden, bewegen zich uu rond om Hem been en zien uit zyn lichamelyke vormen iets van hetgeen ons menschelyk lichaam eenmaal zyu zal, wanneer in de opstanding ten jongstee dage de hemel eunigu wezen, waarvan de wereld ooit zag, dat bet zichzelf kon opbeffen; voor waar, ars Hy zichzelf kun opbeffen, kan Hy ook wel gemakkelyker werk doen en ons ophef fen. Ook dit is een verkwikkende en troost rijke gedachte, die misschien nog nooit bij u is opgekomen; wy zullen den Heer even- zoo zien, al» H ij er op aarde uitzag. Zoo- als Hy immers uit het graf opstond, voer Hy van den Olijfberg omhoog. Wij zullen Hem nieuwen kniinweg N.N. Egmond aan den hoef ter van de H. Moeder Gods Mevr. Wed. van G. te Njjmegen Door tuKsehenkomst van N.N. Comité van Actie Van N.N. ter eere van de H. Marg. Maria voor een spoedige genezing Van een beste zelatrice N.N. Egmond aan den hoef uit de spaarpot onzer kinderen Nog een beste zelatrice Door tusschenkomst van een onzer kerkmeesters van J. St. te Den Haag N.N. Egmondermeer volgens belofte 200. Van een armen Amerikaan 10 pCt. van myu inkomsten Zo. 7 Hougm.s, s middags y uur LiM. Uver.ge dagen om zijn ezel, noch Iets vu alles, wat hem toe komt. Daarom ook schreef God aan bet volk van Israél. in alle bijzonderheden de plicht voor, welke de Heer jegen» zjjn knecht de dienstmaagd jegens hare meesteres, de over ste jegens zijne onderhoorige, de onderdaan jegens de overheid, de kooper jegens den verkooper, da»ry£e jegens den arme, de be schermheer jegens zijn buurman, te vervul len had; ojpdat eendracht en vrede onder hen bloeien en eenieder, onder het loof der wijngaarden voor zjjn buis, zijnen naaste van de weldaden God» verbale. De Profeet Isaias teekent den vrede met deze seboone woorden: „De werking der ge rechtigheid is nut en veiligheid voor eeu wig” J Vrede rust en veiligheid voor eeuwigt schatten, weggelegd voor hen, die honge- - ren en dorsten naar de rechtvaardigheid, die er naar streven Gode te geven, wat Go des is, en den naaste, wat den naaste toe komt Leggen wjj er ons derhalve volijverig op toe God te aanbidden en te loven, te prij zen en te danken, te bidden te smeeken met alle krachten onzer ziel: erken Hem met uw verstand’ als den Oorsprong van allee; dien Hem met uwen wil als den rechtmatigen Heer en Meester van allee, bemin Hem uit geheel uw hart als den gever van alle goe de gaven. Draagt verder en verheerlijkt den Heer ook in uwe lichamen door het heilig Doop sel, tempels van den H. Geest; levende woon tenten des Heeren door de H. Communie. Daarom weest immer rein in uwe gedach ten. zuiver in uwe woorden, zedig In klee- ding en houding kuisch in bandel eu wan- deL Looft en prjjst den Heer, onzen God, in uwe harten! Zoo zult gij de gerechtigheid beoefenen. En wat uwen naaste betreft: Eert uw vader en moeder, opdat gij lang en gelukkig moogt leven op aarde; deert of kwetst den naaste in geenendecle; breekt nooit de heilige beloften van uw huweljjk, en schendt nimmer zjjne heilige wetten; hebt den grootsten eerbied voor het eigen dom van uwen medebroeder, en pleegt nooit sabotage; wees bezorgd voor den nzam en de faam van uw buurman; voorkomt elkander met eer»; -- helpt en «teunt elkanoë» in geestelijken sn tjjdeljjken nood, met een gul hart en Mn bljj 34e vraag: Wie heeft ‘t ook weer ge zegd, dat onze kerken worden gebouwd op iring van koperen centen? hebben al onze boop gevestigd op den kleinen manen de zuinige huismoeder. schupier zou zwaaien, die mach tiger was dan van een Pharao, een David oi een Gesar. Maar uu vahcu al die wenscheu en verwach tingen in duigen. Jezus heeft Zyu laatsten raad gegeven, Zjjn laatste meaelyaen be toond, Zyn laatste woord gesproken. Zyn Lauden zyu huk» en rechts uiigustrekt, zoo- als iemaud pleegt te doen, wauueer hy een zugeuUedu uitepreekt en plotseling wordt de sterkste en outzaglykste wet vau alle we relden builen werking gesteld. Het is de wet, die sedert de wereldbollen gesdiapen werden ze by elkander houdt. Die elk atof fèlyk voorwerp op aarde doet biyven of van de aarde aigeshugerd bet weer derwaarts doet terugkeereu. Die de plane ten Laugs hun baueu doel wemelen rond de zon, en al de zonnestelsels doei wemelen rondom den troon van God; de wet der zwaarlekraciiL Voor een oogeuuiik wordt die wel builen werking gesteld, ten emde Je zus’ Uchaam omhoog te laten gaan. Du sterk ste natuurwet, die de geleerden ooit gewogen of gemeten hebben, moet zich gewonnen ge ven aan Hem, die deze wet schiep. De ge heiligde voelen van onzen Heiland stygen langzaam van de oppervlakte der kalkrots en scheiden voor eeuwig. Achterover gebogen, doodsbleek van ont roering en mei starende blikken zien de dis cipelen hun Heer opstijgen van den vasten aardbodem. Zy willen zyu voeten grypeu om die nog eenmaal aan te raken, maar Hy is reeds buiten bun bereik. Houger dan de top pen der vjjgeboomen, welker vruchten zjj geplukt hadden, booger dan de Olijfberg, die den berg beschaduwden. Al booger tot Hy bei Bethlehem te zien krjjgt, waar Hy geboren werd en den Jordaau, waarin Hy gedoopt werd en den Calvarieberg, waarop Hy aan hut kruis werd genageld. Al hoo- ger, totdat Hy in een lucht blauwer dan het meur dal Hem niet kou doen zinken verdwyut in een zee van luister die Hem op neemt ui haar golvende heerlijkheid. De vis- sebers Haren en staren, maar het eene oogen blik verloopt naar het andere en Hjj komt niet weder te voorschijn. Verdwenen uit het 7 uur rt. Mi» in digbeid; want zjj zullen verzadigd worden. Dezen nu worden gedreven door een hon ger en eenen dorst van geheel bijzonderen aard. Ter bevrediging, toch hunner behoefte aan spijs en drank, begeven zjj zich niet naar de voorraadschuren en de fonteinen dezer wereld, neen, zjj zoeken naar een spjjs en een ‘drank, die de ziel voedt en laaft, niet voor dit tjjdelyke, maar voor het eeuwig leven. Dit verondersteld ook een geheel bjjzon deren smaak Wie echter dien in het geloof gezuiverden smaak bezitten, en op hun aard schen pelgrimstocht naar de kostbaarste spjjs hongeren en naar den heeljjksten drank dorsten, worden door den Heer zalig gepre zen. En niet een menwh of een Engel, maar God zelf zal bun drang en hun drift bevre digen uit den overvloed var. Zjjn huis: „Za lig z(j. die hongeren en dorsten naar de recht vaardigheid, want zjj zullen verzaligd wor den. Die rechtvaardigheid hiér bedoeld bestem pelen wjj met den titel van volmaaktheid; en zoo Is zjj de samenvatting van alle deug den tegelijk. Zóó opgevat, Is een rechtvaaardig men»ch een volmaakt mensch, die onder alle opzich ten zjjn plicht vervult, die in alles correct handelt, die de juiste maat in allee betracht in niets te kort schiet, noch ook.de perken te buiten gaat; is één woord, die God geeft wat Gode» is en aan den naaste, wat den naaste toekomt. Wie echter rechtvaardig is, moet volgens de uitspraak van den H. Geest, nog recht vaardiger worden. En inderdaad, de w?g van den rechtvaardige is als een glanzend licht dat geetadig aanwast tot den vollen middag. De rechtvaardigheid, In den zin der H. Schrift, betreft op de eerste plaats onze verhouding tegenover God en onze plich ten jegens Hem. De Heer immers vraagt: „Wanneer Ik uw God ben, waar ia dan mijn eer?” De rechtvaardigheid eischt, dat wjj len Heer onzen God prijzen met al wat wjj zjjn en met alles wat wjj hebben. Mén aunt omnia, Mijner ia alles zoo spreekt de Heer. Daarom moet ons wederwoord met den H. Augustinus wezen: Omnia mea tua aunt: Al bet mjjne o Heerl ia het Uwe. Al onze gedachten en begeerten, al onze woor den en werken, gel1 moet er op gericht beminnen en ts dienen. Zóó luidt ook gebod van den Meester: „Gy zult den Heer uwen God liefhebben, sn dienen uit geheel uw hart uit geheel uw ziel, unt geheel uw verstand en met al uwe krachten”. Zóó ver langt het ook de H. Apostel Paulus: „Het zij g|j eet, hetzij gij drinkt, faetzy gij iets an der» doet doet alles ter eere Gods. Zóó luidt ook den grondspreuk van-den H. Ignatius van Loyoü: Ad majorem; tot meerdere glo rie van God. Heil onsl wanneer wjj naaruaar streven: Want al wie den Heer verheerlijken sullen ook op hunne beurt door den Heer verheerlijkt worden. De rechtvaardigheid In den zin der H. Schrift, betreft op de tweede plaau onze ver houding tot den naaste en onze plichten je gens hem. Daarom schreef God met eigen vinger op de Wetstafel van den Sinai: „Eer uwen vader en uwe moeder: Gy zult niet doodslaan; Gjj zult geen overspel bedrijven; Gjj zult niet stelen; Gy zult tegen uwen naaa te geen valsche getuigenis geven; Gjj zult uws naaste huisvrouw niet begeeren, noch zjjn dienstmaagd, noch zjjn dienstknecht, noch zjjn dienstmaagd, noch zjjn os, noch i SpaarndamaKTSirsat, de HJH. M.asea om 6, 7, hajf 19 urea. Om 10 uur Hoogmis HOORN. PAROCHIEKERK VAN DE H.H. OYR1ACUS EN ERAhClHCUS VAM ASR181E. (Groene Noord.) De* Zondag» de sulle H.H. Missen te 7 uur, Laif 9 en te naif 11 de Hoognus Des middags te 8 uur Vespem. In de week de H.H. Missen te 7 uu^ kwart na b en 9 uur. lederen Dinsdag des avonds te 7 Lol sec eere van den H. Anuaxuu. DOS IER-HLOKK1X i Zo. Kalf 8 Vroegmis, half 10 Hoogmfau 2 uur Vespers. i lederen dag kwart over 8 de H. Mm. W ESTER11DOKKJLR. uur dc V roegmis, natf 10 da Om 7 uur, H.H. M.seen Avouds 7 PAROCHIEKERK VAN O. L. Vr. ONBEVLEKT ONTVANGEN. (De Posthoorn) Haarlemmerstraat bij de Eeuboocusiuia. De H.H. Misseu half 7, half 8, 9. 19 uur en half 11 de Hoogmis, 7 uur l»g PAROCHIEKERK VAN DE H. RlTA Buiksjoterweg 95, over het IJ. Zo. de HJL Missen t» 7, 9 en 11 uur KERKBERICHT

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1923 | | pagina 5