van het
„Noord-Hollandsch Dagblad”
I
Kerklijsten.
Epistel en Evangelie
Mltaanwijzer.
•j
11 Mei 192&
bed van den
voor de
uur
van
-
MAX.
stem
brengen op de Roomsche lijs
en H. E. Bosman
Amsterdam.
voor de j
ningexi der
IJL van 7 uur af uitstelbng
Allerheiligste, .9 uur gez. H7
eere van t’
Beoefen de
gerechtigheid.
Voor het heiligdom
Eerherstel.
Evangelle-vorklaring.
IUM3M»
H. LAURENTIUS.
Zo. half 7, kwart -voor 8 en 9 uur
stille H.H. Missen, half 11 de Hoogmis
van 24 uur is de kerk open. 3 uur
Biibel en Liturgie, 6 uur Broeder-
scnapslof met predikatie, kwart voor
7 Congregatie van den H. Aloysius.
Collecte voor de Piusstichttng.
Ma. 7 uur Congregatie v. d. meisjes
JDi. kw. voor 8 voor de mannen.
fWo. half 8 voor de vrouwen.
Do., Vr. en Za. 7 uur Meimaandlof.
Vr. 4 uur moeten alle schoohneisies
komen biechten die nog piet plechtig
zijn aangenomen,, voor wie Zaterdag
.half 8 algem. H. Communie. Za. van
46 en van half 7—9 uur biechthooren.
Tusschen 4 en 6 uur moéten alle school
jongens komen biechten die plechtig
zijn aangenomen.
Za. geboden Vastendag. WÜdingvan
de Doopvont
Zo. as. Ho
gelaat en met milde handl Zóó zult gjj da Schagen
gerechtigheid beoefenen. Zóó zullen de b»-\ Vr 9' uur maanddienst voor
Martinus Xaverius Paleari
Namens de R. K. Kiesvereeniging
alhier worden alle stemgerechtigden
onngend verzocht hun (haar)
uit te I
ten Mr. A.
ST. DOMIN1CUS.
Heden Zondag onder het octaaf van
's Heeren Hemeivaart, uur, half 8 en
9 uur de stille H.H. Missen roet on
derrichting, half 11 Hoogmis met pre
dicate; onder alle H.H. Missen schaal-
collecte voor de kerk, half 1 Cat, voor
de kinderen der groote leering, 5 uur
Congregatie voor de mannen, 6 uur
voor de jongens, 7 uur Lof en oefe
ningen der Meimaand, zoo ook de ge-
heeie week.
van het
Mis ter
den H. Antonius. Dinsdag-
de Hoogmis. 7 uur Lot en predikatie.
PAROCHIEKERK VAN LAE H. MARIA
i MAGDALENA.
13 MEI. Zondag onder het octaaf van
Hemelvaart, tweede gebed van den
H. Aufridus (V.1850 B.15) derde ge
bed van het octaaf van Hemelvaart
14 MEI. Maandag onder het octaaf
van Hemelvaart, tweede gebed van den
H. Bonifadus„derde gebed Concede.
15 MEI. Feestdag van den H. Jo
annes Baptista de la Salie, tweede
gebed van het octaaf van Hemelvaart
16 MEI. Feestdag van den H. UbaN
dus, tweede gebed van het octaaf, der
de gebed Concede.
17 MEI. Octaaf van 's Heeren He
melvaart, tweede gebed van den H.
Paschalis.
18 MEI. Feestdag van den H. Ve-
Mantius, tweede gebed van den vorigen
Zondag. I i
J9 MEI. Vigilie van Pinksteren.
DOMINlCAANSCHE KALENDER.
13 MEI. Zondag onder het octaaf
van Hemelvaart, gedachtenis van He-
meivaartdag en Z. ImeMa (16 Sept)
14 MEI. L Aoddius. .Oed. van He
melvaart
15 MEL H. Joannes (blz. 41) ged.
ran Hemelvaart. i
16 MEI. H. Joannes ged. van Hemel
vaart i **l
17 MEI. Octaafdag van Hemelvaart
ged. van den Z. Andreas. i
18 MEI. H. Venantius. ged. van den
vor gen Zondag. i
19 MEI. Vigilie van Pinksteren.
middag 4 uur moeten alle kinderen
biechten om Woensdagmorgen 7 uur
gezamenlijk te communiceeren.
Wo. half 8 Congr. voor de vrouwen.
Do. half 8 Congr. voor de meisjes.
W°. J uur de H. Mis van de
Kindshera.
Za Vigilie van Pinksteren, geboden
vasten- en onthoudingsdag.
Zo. Hoogfeest van l*fnksteren met
vollen aflaat van den Allerh. Rozenkr
ST. JOSEFKERK
Zo. 2e Zondag der maand, bijzonder
toegewijd aan den Z. Naam Jezus, co?
lede tot schulddelging der kerk, half 8
en 9 uur stille H H. Missen, half 11
Hoogmis, half 7 Lof.
Ma. van 4—5 uur biechten
kinderen.
DL onder de H. Mis van half 8 aL
gemeene H. Communie voor de k n-
oeren der Leering van de 2e en 3e
klas, halt 10 Veni Creator en g<t
Huwelijksmis.
Za. Vigilie van Pinksteren, geboden
vasten- en onthoudingsdag.
In deze week e.ken dag 7 u. Lof.
Op den 2en Pinksterdag, gaat de der-
tiei.de jaanijksche bedevaart der A|k-
maarsch'.- Broederschap van O. L Vr
ter Nood naar Heiloo met de tram
van 9.17. Alle Kath. vereemgingen
onzer stad worden weer uHgenoodigd.
evenals de vorige [aren, om met hun
ne vaandels aan deze bedevaart ucvl
te nemen.
jt
A
N.N. Eg-mond aan den hoef voor den
0.50
eert
100.—
2.70
14.680.53
Totaal
9
J
5.UU
4.00
1.00
i
gezicht der aarde, maar gekomen binnen de
l
2.75
10.70
geheel on» doen en laten
_j xjjn God te kennen, te
het
PAROCHIEKERK VAN DEN H.
Nico laas.
Prins Hendrikkade.
half 9 en 12 uur de stille
en 10 uur de Hoogmis,
uur Broederschapetof.
Zo.
en
1 00
10.—
2.50
17.—
1.00
20.55
OFFICIEEL
i!
een fundeei
Ook wij
ft van Rinks te ren.
uur H. Mis voor Martha
Bd van de Meisjescongregatie
uur gez. maanddienst voor
geerlyke goederen, die kostbare schatten
door den Profeet voorspeld, uw deel zijn:
Vrede, rust en veiligheid voor eeuwig, in
den hemel der hemelen, waar geen honger
meer kwelt, geen dorst meer brandt; waar
wij verzadigd worden uit den vollen over
vloed van het huis des Heeren, onzen bes
ten Vader.
Alkmaar, den Hen Mei 1923.
M. P. A. OOMS, D. P.
In de vierde zaligspreking worden door
den Goddelyken Meester zalig geprezen zij,
die hongeren en dorsten naar de rechtvaar-
zien, zuuals Jay er uil zag op üeu weg naar
Emmaus, zooaia Hy verscheen m de Opper
zaal van Jeiusalem. Hoe verlangend zmien
wy zyu om Hem te zienl ik heu een» gere
zen van een ’“n.,,, me bimu geboren was. Hy
was gehuwd met een ueldevuile vrouw, me
trouw voor hem zorg dioeg geuurenue de
lange jareu van duisternis. Up zekeren dag
zeiue een geneesheer lol hem. ik kan nu ue
«mar wegnemen, ue bimmreid cmeereu en
hy need bui ouk. l>u weru ueu man me uug
nooit van zyu leven een bloem gezien tutu,
een roos ter nanu gesveru en by was van ver-
wouuemig vervmu en ue reuen van zyu
huisgezin, die hy loidus nog mei gezien aan,
verschenen voor hem en hy .cmuruu uaueu
van verrukking, loluat try promeung ÜJuiep;
Ik nau allereerst mouten vragen uen man te
zien, me my genezen ueutk. nreug my by
den dokterl
Wanneer van onze oogen de aardsche
schenen zuilen aigevaiien zyu en wy een
hemersch Licht aauscuouwen, moet onze eer
ste kreet mei zyu: U, myu verloren jongen,
o, myu gestorven ecuigeuoot, o myu uier-
uveu ontelbare menigten nchameu au> ontel
bare geesten zal bevallen, up uen Hernei-
vaarisuag verhief Hy zich door uen damp
kring van Palesuna ouruoog. Hy was bet
baren anuu gelijk, maar behoort onze eerste
kreei U> zyu; Waar is Jezus, me <111 alles mo-
gelyk hoeli gemaaktf Hreng my lol uen
grouten Geneesheer.
lerwyl we m onze gedachten op den He
mel vaat top van uen Uiyfberg vertoeven, ver-’
blyd ik my ook over bet atscheiusgebaar,
de laatste geste, me Jezus gemaakt UeetU
Eu Zyne banden opneffeuue zegende Hy heul
Het verheugt my zoo, uat Hy zyue iiauuen
heeft opgebeveu. Gebaren zyu uikwyls üilruk
wekkeuuer aan woorueu, houdingen vaak
welsprekender dan vertoogen.
Jezus had een gebaar van verachting ge
maakt, toen Hy met zyn vinger in het zand
schreef; een gebaar van walging toen Hy uit
riep: Ga achter my Hatan; een gebaar van
veroordeeling toen Hy toornde: Wee u,
Schriftgeleerden en Phariseedn. Doch Ziin
Vorig bedrag 1L302.83
Mevr. Gr. te Njjmegeu
Van een plecbiiguu aauuemeliug
voor den nieuwen kruisweg uit
myn spaarpot wie volgt my
N.h. voor bet herstel van een zieke
zuster
ZESDE ZONDAG NA PA8CHEN.
Epistel uü den eersten brief van
tl. apostel Petrus; IV, 7—11.
Welbeminden, weest voorzichtig, en waak
zaam door gebeden. Maar vooral zij uwe on
derlinge liefde tot elkander aanhoudend;
want de liefde bedekt vele zonden. Zjjt
gasivry jegens elkander, zonder ontevreden
heid. Een leder bediene de genade, gelijk bij
die ontvangen heeft, met betrekking tot el
kander, als goede uitdeelers van Gods ve
lerhande genade. Indien iemand spreekt, hij
spreke al» woorden Gods; indien iemand
dient, hy doet dit, als uit eene kracht, die
God verleent; opdat God in alles verheerlijkt
worde door Jesus Ohriatu» onsen Heer,
Evangelie volgens den R. Joannes;
XV, 26, 27, XVI, 1—4.
In dien tijde reide Jeeu» aan Zjjne leer
lingen: Als de Vertrooster zal gekomen zijn,
dien Ik u van den Vader zal zenden, die da
Geest der waarheid ia, en van den Vader
voortkomt, die zal getuigenis ven My ge
ven; en gij zult getuigenis geven, omdat gij
van het begin af by Mjj geweest zyu Dit heb
Ik u gezegd, opdat gy u niet zoudet ergeren
Zjj zullen u buiten de synagogen stooten; ja,
het uur komt, dat ai, die u om het leven
brengt, zal meenen Goue dienst te doen. En
dit zullen zij u aaudoeu, omdat zjj noch den
Vader, noch Mij kennen. Docb Ik heb u dit
gezegd, opdat als het uur zal gekomen zijn,
zjj gedenken zult, dat ik het u gezegd heb.
laatste gebaar Is een gebaar van zegening.
ZQn armen zjjn mtgestrbkt, de palmen ZQuur
handen benedenwaart» gekeerd en zoo liét
Hy Zyu zegen uedui vTueleu op den Ulyfberg
Zijn zegen op Palestina, ojju zegen op uu ge
heel» aarde.
De wreede wereld verwelkomde Ham bjj
den aanvang van Zijn leven in een wieg
van struo en verjoeg Hem uit dit levèu muTdb
punt van een speéi, maar toch zegent Hg
naar. Opvarende al bouger en honger zag
Hy aah de eene zyde llêlhleLiiu wïCtr men
Hem een plaats tuoschen het vee aan weeë
en aan de andere zyde Golgotha, waar men
Hem een plaats lusSimen twee mooruunaara
gaf. rxrnvtu als de onthutste en augsug sta
rende oogen van de kleine gioep op uëa
Uiyioerg Hem gewaar werden, zagüu zu nóg
bui geuaar oer ultge^pruidu handen, den zé
gen. En dat is ZQu nouaing loi op oen uag
van heUun. Zegen over au lauuouweu, loc
aal zy wil zyu van lellBu en groeten van ro
zen en bestrooid zyu mul sinaragu van gras,
zegen op Ou Kegecriugun, lolual zy reeuc-
vaaruiger en menseberyker zyu guworuun.
Zegen op ue volkeren, louiav zy biuuund
ueuxkmeruu voor Hem. zegen op au gunuete
aarae luiaal elke berg een Uryluurg van bei-
ligüeiu is en elk meur een meer van Gau.ua
1» geworden, o ver vloeiend van de heerlyk-
iiem onze» Heeren Jezus.
is dat ook onze houuiug? Is het de gebalde
vuist of au geopende banupaimr Is hut loom
of is bet yneuueiykhuidr leur savamsch of
iels Clrrmielyks r GoU geve om» uu geuaus
van de open nauUparm, gvupeuU nam ooveu
om een zegun te ontvangen, geopend «aar
beuuueu om een zegen uil le spn-aun. Ver
vuil er de wereld muuel Er is aiiya ie veel
mmachliug voor anderen geweesu Te veel
zelfzucut uoor alle eeuwen neen. Voor leven
en voor dood, voor tyd en eeuwigheid, voor
aarde en voor hemel uen zegen. Het ver*
hevenst gebaar dat er ooit gemaakt is, de
laatste groet van onzen ten hemel varenden
Heiland: En Zijne handen opheffende, z»>
gende Hy hen.
HEEREN HEM EL V AAK 1.
Evangelie volgens den U, Marcus;
XVI, 14—20.
Pastoor: Ouder de gebergten van Paleeti-
na is er geen zoo aantrekkelijk als de Ulyf-
berg. Daar werd de narede gehouden van de
prediking onzes Hoeren op aarde. Het is een
heuvel van kalksteen, drleuonaerd Eng. voet
hoog en twee duizend zevenhonderd voet
boven den zeespiegel. Uver dien berg nam
Koumg David met een gebroken hart de
vlucni. Uver dien berg voerde Pompe jus zyn
dood en verderf brengende legerscharen.
Hier legde het vermaarde tiende legioen
zyu baiteryeu voor de belegering aan. De
Hof van Gethsemane weem aan den voet
van dezen berg. Langs de buuedeupaden
walmden ae fakkels en lamaarnen van die
Jezus kwamen gevangen nemen. Van de boo
men op dezen berg werden de »n k k nn ge
plukt en nedergewoipen op het pad voor Je-
zus s triomptitucht. Halverwege dezen berg
brak Jezus in roerende weeklacht uit: Jeru
salem, Jerusalem, boe menigmaal wilde ik
uw kinderen vergaderenVan dezen
bergtop voer Jezus hemelwaarts toen Hy zyu
levenstaak volbracht bad. Er was niets meer
voor Hem te doen. Een offer was er noodig
om vrede te maken tusschen de opstandigH
aarde en den vertoornden hemel en dat of
fer had Hy gebracht. De dood moest over
wonnen woruen en Hy bad den voet Zijner
Opstanding hem op den nek gezet De drie-
en-derüg jareu van vrijwillige ballingschap
waren geèiudigd. Het teederst en aangry-
pendst vaarwel, dat ooit gehoord werd,
moest nu worden uitgesproken. Op den Olyf-
berg staat Jezus te midden van een groep
G&Uieoticbo visócbera. Zy hadden samen me»
nig uur van droefheid en vervolging door
leefd en door die broederschap van het lij
den waren zjj elkaar des te dierbaarder ge
worden. Zjj hadden verwacht, dat Hy by hen
zou biyven, tot den dag waarop Hy zyu aard-
•chea troon in het bezit zou nemen en een
aleer des hemels. Eu nog altyd ryst en sijjgt
Hy, met verwelkomd door een engelenkoor,
zouals in den eeisum Kenuiacnl Hem er
ecu begeleidde, maar de gausebe hemel
snelt toe om Hem by z.yn terug keer den wei
komslgroei te brengen. Het was de grooisie
dag in den Hemel, lerwyl Hy de treaeu van
den troon hekriml, dien Hy ane-eu-derug ja
reu tevoren om ouzuniwiile had veriaiun,
gaat er uil du neirscbaien een gejuich op
van Huigen en Gberuoynfm en Gerat» en
Aartsengelen: Halleluja! Heli u op, gy eeuwi
ge pooriuu, opaal ae nouuig der Ee»u uigal
Geen wonder dal de Kurk van Ghrisius
zou luislerryk dun Heiuelvaarisdag viert,
want du lessuu, die by uu» gueti zyu even
diepzinnig ais verbulluud. Unze meuscbelyke
natuur 1» op den huldigen uag m den ne-
mul. Juist zuuals zy Jezus veerug uageu had
den gezien, vuur Hy op; hoofd, guiaai, scuuu
ders en heel bel muuocbelyk oigauisme. De
meiiscbiieiU ten hemel guvaien, welk een nau
wen baud van ouliuimiug vormt dal tus-
scheu Jezus en die hier uug beneden m den
stryd zyu. Vol biiuukeuen voer Hy ten he
mel, Inmekeuen m bei gelaat, bueekenen
aan de handen, lilleekenen aan de voelen.
Dat doet hem in verbinding biyven met al
ae lydenden, met al de vermoeiden, met al
de bedrukten.
De bewoners des hemels, die nooit onze
wereld beschouwden, bewegen zich uu rond
om Hem been en zien uit zyn lichamelyke
vormen iets van hetgeen ons menschelyk
lichaam eenmaal zyu zal, wanneer in de
opstanding ten jongstee dage de hemel
eunigu wezen, waarvan de wereld ooit zag,
dat bet zichzelf kon opbeffen; voor waar, ars
Hy zichzelf kun opbeffen, kan Hy ook wel
gemakkelyker werk doen en ons ophef
fen.
Ook dit is een verkwikkende en troost
rijke gedachte, die misschien nog nooit bij
u is opgekomen; wy zullen den Heer even-
zoo zien, al» H ij er op aarde uitzag. Zoo-
als Hy immers uit het graf opstond, voer Hy
van den Olijfberg omhoog. Wij zullen Hem
nieuwen kniinweg
N.N. Egmond aan den hoef ter
van de H. Moeder Gods
Mevr. Wed. van G. te Njjmegen
Door tuKsehenkomst van N.N.
Comité van Actie
Van N.N. ter eere van de H. Marg.
Maria voor een spoedige genezing
Van een beste zelatrice
N.N. Egmond aan den hoef uit de
spaarpot onzer kinderen
Nog een beste zelatrice
Door tusschenkomst van een onzer
kerkmeesters van J. St. te Den
Haag
N.N. Egmondermeer volgens belofte 200.
Van een armen Amerikaan 10 pCt.
van myu inkomsten
Zo. 7
Hougm.s, s middags y uur LiM.
Uver.ge dagen om
zijn ezel, noch Iets vu alles, wat hem toe
komt.
Daarom ook schreef God aan bet volk
van Israél. in alle bijzonderheden de plicht
voor, welke de Heer jegen» zjjn knecht de
dienstmaagd jegens hare meesteres, de over
ste jegens zijne onderhoorige, de onderdaan
jegens de overheid, de kooper jegens den
verkooper, da»ry£e jegens den arme, de be
schermheer jegens zijn buurman, te vervul
len had; ojpdat eendracht en vrede onder
hen bloeien en eenieder, onder het loof der
wijngaarden voor zjjn buis, zijnen naaste
van de weldaden God» verbale.
De Profeet Isaias teekent den vrede met
deze seboone woorden: „De werking der ge
rechtigheid is nut en veiligheid voor eeu
wig” J
Vrede rust en veiligheid voor eeuwigt
schatten, weggelegd voor hen, die honge- -
ren en dorsten naar de rechtvaardigheid,
die er naar streven Gode te geven, wat Go
des is, en den naaste, wat den naaste toe
komt
Leggen wjj er ons derhalve volijverig op
toe God te aanbidden en te loven, te prij
zen en te danken, te bidden te smeeken met
alle krachten onzer ziel: erken Hem met uw
verstand’ als den Oorsprong van allee; dien
Hem met uwen wil als den rechtmatigen
Heer en Meester van allee, bemin Hem uit
geheel uw hart als den gever van alle goe
de gaven.
Draagt verder en verheerlijkt den Heer
ook in uwe lichamen door het heilig Doop
sel, tempels van den H. Geest; levende woon
tenten des Heeren door de H. Communie.
Daarom weest immer rein in uwe gedach
ten. zuiver in uwe woorden, zedig In klee-
ding en houding kuisch in bandel eu wan-
deL Looft en prjjst den Heer, onzen God, in
uwe harten! Zoo zult gij de gerechtigheid
beoefenen.
En wat uwen naaste betreft:
Eert uw vader en moeder, opdat gij lang
en gelukkig moogt leven op aarde;
deert of kwetst den naaste in geenendecle;
breekt nooit de heilige beloften van uw
huweljjk, en schendt nimmer zjjne heilige
wetten;
hebt den grootsten eerbied voor het eigen
dom van uwen medebroeder, en pleegt nooit
sabotage;
wees bezorgd voor den nzam en de faam
van uw buurman; voorkomt elkander met
eer»; --
helpt en «teunt elkanoë» in geestelijken sn
tjjdeljjken nood, met een gul hart en Mn bljj
34e vraag: Wie heeft ‘t ook weer ge
zegd, dat onze kerken worden gebouwd op
iring van koperen centen?
hebben al onze boop gevestigd
op den kleinen manen de zuinige
huismoeder.
schupier zou zwaaien, die mach tiger was dan
van een Pharao, een David oi een Gesar.
Maar uu vahcu al die wenscheu en verwach
tingen in duigen. Jezus heeft Zyu laatsten
raad gegeven, Zjjn laatste meaelyaen be
toond, Zyn laatste woord gesproken. Zyn
Lauden zyu huk» en rechts uiigustrekt, zoo-
als iemaud pleegt te doen, wauueer hy een
zugeuUedu uitepreekt en plotseling wordt
de sterkste en outzaglykste wet vau alle we
relden builen werking gesteld. Het is de wet,
die sedert de wereldbollen gesdiapen
werden ze by elkander houdt. Die elk atof
fèlyk voorwerp op aarde doet biyven of
van de aarde aigeshugerd bet weer
derwaarts doet terugkeereu. Die de plane
ten Laugs hun baueu doel wemelen rond de
zon, en al de zonnestelsels doei wemelen
rondom den troon van God; de wet der
zwaarlekraciiL Voor een oogeuuiik wordt die
wel builen werking gesteld, ten emde Je
zus’ Uchaam omhoog te laten gaan. Du sterk
ste natuurwet, die de geleerden ooit gewogen
of gemeten hebben, moet zich gewonnen ge
ven aan Hem, die deze wet schiep. De ge
heiligde voelen van onzen Heiland stygen
langzaam van de oppervlakte der kalkrots
en scheiden voor eeuwig.
Achterover gebogen, doodsbleek van ont
roering en mei starende blikken zien de dis
cipelen hun Heer opstijgen van den vasten
aardbodem. Zy willen zyu voeten grypeu om
die nog eenmaal aan te raken, maar Hy is
reeds buiten bun bereik. Houger dan de top
pen der vjjgeboomen, welker vruchten zjj
geplukt hadden, booger dan de Olijfberg, die
den berg beschaduwden. Al booger
tot Hy bei Bethlehem te zien krjjgt, waar
Hy geboren werd en den Jordaau, waarin Hy
gedoopt werd en den Calvarieberg, waarop
Hy aan hut kruis werd genageld. Al hoo-
ger, totdat Hy in een lucht blauwer dan
het meur dal Hem niet kou doen zinken
verdwyut in een zee van luister die Hem op
neemt ui haar golvende heerlijkheid. De vis-
sebers Haren en staren, maar het eene oogen
blik verloopt naar het andere en Hjj komt
niet weder te voorschijn. Verdwenen uit het
7 uur rt. Mi» in
digbeid; want zjj zullen verzadigd worden.
Dezen nu worden gedreven door een hon
ger en eenen dorst van geheel bijzonderen
aard. Ter bevrediging, toch hunner behoefte
aan spijs en drank, begeven zjj zich niet
naar de voorraadschuren en de fonteinen
dezer wereld, neen, zjj zoeken naar een spjjs
en een ‘drank, die de ziel voedt en laaft,
niet voor dit tjjdelyke, maar voor het
eeuwig leven.
Dit verondersteld ook een geheel bjjzon
deren smaak Wie echter dien in het geloof
gezuiverden smaak bezitten, en op hun aard
schen pelgrimstocht naar de kostbaarste
spjjs hongeren en naar den heeljjksten drank
dorsten, worden door den Heer zalig gepre
zen. En niet een menwh of een Engel, maar
God zelf zal bun drang en hun drift bevre
digen uit den overvloed var. Zjjn huis: „Za
lig z(j. die hongeren en dorsten naar de recht
vaardigheid, want zjj zullen verzaligd wor
den.
Die rechtvaardigheid hiér bedoeld bestem
pelen wjj met den titel van volmaaktheid;
en zoo Is zjj de samenvatting van alle deug
den tegelijk.
Zóó opgevat, Is een rechtvaaardig men»ch
een volmaakt mensch, die onder alle opzich
ten zjjn plicht vervult, die in alles correct
handelt, die de juiste maat in allee betracht
in niets te kort schiet, noch ook.de perken
te buiten gaat; is één woord, die God geeft
wat Gode» is en aan den naaste, wat den
naaste toekomt.
Wie echter rechtvaardig is, moet volgens
de uitspraak van den H. Geest, nog recht
vaardiger worden. En inderdaad, de w?g
van den rechtvaardige is als een glanzend
licht dat geetadig aanwast tot den vollen
middag.
De rechtvaardigheid, In den zin der H.
Schrift, betreft op de eerste plaats onze
verhouding tegenover God en onze plich
ten jegens Hem.
De Heer immers vraagt: „Wanneer Ik uw
God ben, waar ia dan mijn eer?”
De rechtvaardigheid eischt, dat wjj len
Heer onzen God prijzen met al wat
wjj zjjn en met alles wat wjj hebben. Mén
aunt omnia, Mijner ia alles zoo spreekt de
Heer. Daarom moet ons wederwoord met
den H. Augustinus wezen: Omnia mea tua
aunt: Al bet mjjne o Heerl ia het Uwe. Al
onze gedachten en begeerten, al onze woor
den en werken, gel1
moet er op gericht
beminnen en ts dienen. Zóó luidt ook
gebod van den Meester: „Gy zult den Heer
uwen God liefhebben, sn dienen uit geheel
uw hart uit geheel uw ziel, unt geheel uw
verstand en met al uwe krachten”. Zóó ver
langt het ook de H. Apostel Paulus: „Het
zij g|j eet, hetzij gij drinkt, faetzy gij iets an
der» doet doet alles ter eere Gods. Zóó luidt
ook den grondspreuk van-den H. Ignatius
van Loyoü: Ad majorem; tot meerdere glo
rie van God. Heil onsl wanneer wjj naaruaar
streven: Want al wie den Heer verheerlijken
sullen ook op hunne beurt door den Heer
verheerlijkt worden.
De rechtvaardigheid In den zin der H.
Schrift, betreft op de tweede plaau onze ver
houding tot den naaste en onze plichten je
gens hem. Daarom schreef God met eigen
vinger op de Wetstafel van den Sinai: „Eer
uwen vader en uwe moeder: Gy zult niet
doodslaan; Gjj zult geen overspel bedrijven;
Gjj zult niet stelen; Gy zult tegen uwen naaa
te geen valsche getuigenis geven; Gjj zult
uws naaste huisvrouw niet begeeren, noch
zjjn dienstmaagd, noch zjjn dienstknecht,
noch zjjn dienstmaagd, noch zjjn os, noch
i SpaarndamaKTSirsat,
de HJH. M.asea om 6, 7, hajf
19 urea. Om 10 uur Hoogmis
HOORN.
PAROCHIEKERK VAN DE
H.H. OYR1ACUS EN ERAhClHCUS VAM
ASR181E.
(Groene Noord.)
De* Zondag» de sulle H.H. Missen te
7 uur, Laif 9 en te naif 11 de Hoognus
Des middags te 8 uur Vespem.
In de week de H.H. Missen te 7 uu^
kwart na b en 9 uur.
lederen Dinsdag des avonds te 7
Lol sec eere van den H. Anuaxuu.
DOS IER-HLOKK1X i
Zo. Kalf 8 Vroegmis, half 10 Hoogmfau
2 uur Vespers. i
lederen dag kwart over 8 de H. Mm.
W ESTER11DOKKJLR.
uur dc V roegmis, natf 10 da
Om 7 uur,
H.H. M.seen
Avouds 7
PAROCHIEKERK VAN O. L. Vr.
ONBEVLEKT ONTVANGEN.
(De Posthoorn) Haarlemmerstraat bij
de Eeuboocusiuia.
De H.H. Misseu half 7, half 8, 9. 19
uur en half 11 de Hoogmis, 7 uur l»g
PAROCHIEKERK VAN DE H. RlTA
Buiksjoterweg 95, over het IJ.
Zo. de HJL Missen t» 7, 9 en 11 uur
KERKBERICHT