van het
Moord-Hollandsch Dagblad”
I
Epistel en Evangelie
Kerklijsten.
RUUI1IM.
99
Rmsftriim.
M Mel 1923
XAA
r
I
van
ti—
:te
Mo. 93»
1
-
-■"1
Voor het heiligdom
Eerherstel.
Evangelie-verklaring.
ZE8DE ZONDAG NA PASCHEN.
zo. -_r
•j
i
JFFICIEEL KERKEERICHT
r»
field.
ora
zijn.
VAN
din
Id-
de H.H. Mis
,O|
in de
•AO
f 14.194JB
I
Dekker-BaE*
1
Collecte voor de kerk.
Rozenhoedje.
biechten om
I
MO
in
de geheel» week,
rekli:
waren alle de leerlin
de plaats; en scWeli,
genl Maar het la geen toeken van zwakheid
ala de menschen overweii"
bun overgroot verdiet. L
Do.
Za.
bijlen, waar
kan omhak-
tobben
wil dan
gedaan heb-
doorgegaan?
een o]
voor
kunnen zjj niet be
dank, Jeans weet en
het aal hem volstekt niet tot troost zijn
dat het reeds zooien;
was. Zeg niet t
rechtvaardigheid
zorgen afweegt,
barmhartigheid
int, die zal MQn
Vader zal hea.
Hem kooien, en
I14.M&M
19A0
Totaal
I» plaats van een vraag da walgende week
«en prachtfilm. 35e Vraag: Wte nou atol
■kMnsa*erig worden f
ave dee
len plaag
Zo. de H.”
de Hoogmis. 7 uur Lot en predikatie.
PAROCHIEKERK VAN DE H. MARIA
MAGDALENA.
Spaarndammcrstraat.
H.H. Misaen om 6, 7, half
uren. Om 10 uur Hoogmis.
geren, oi
vangen hebben evenals
doopt worden? En hl
naam van den Heer J<
pon.
EvangoHe volgens
Bonder ver
sing. de H.H.
nder alle H.H
zoo ook
gekomen waren, werden verbaasd, omdat
ds genade dee H. Oeeetes ook over de hei
denen werd ultgeetort. Want sQ hoorden hen
spreken, en God veibeerilfkon. Toen ant
woordde Petras: kaa wei iemand water wel
deden, die den H. Geest ent-
niet sovden ge-
r bood toe ia den
'ééns Christus te doo-
de kfetnen van 7
nog geen 1«te H.
Öere gedaan 1..LL
week te L- --
In de keilt. Voor bekeerlingen en vot-
Zo. de
9 en 12
eldigd worden door
God z|j dank voor
W^Nlchting, die hun tranen hun geven.
EWh~gTBBa tggajgpian werd op een weiland
gezienasi n 'armen om den hals van ’n
paard, als om t IMF te liefkoozen, want 'n
toeschouwer deed uitroepen: Wel, de £roo-
te man beeft zQn verstand verloren! heen,
dat paard was het eigendom geweest van
zQn zoon, die kort tevoren gestorven was,
en zijn groots hart brak onder dat verdriet.
David deed wel toen hQ rouw droeg over
Absalon; Abraham deed wel, toen hq Sara
beweende; Jezus weende over Lazarus en
do laatste mensch, dien ik in mijn nabQtoid
wensch to zien, wanneer ik onder smart ge
bukt ga, is een wijze naar de wereld die
met enkel phrasen tot mij komt.
Verder merk ik op, dat we om den broe
der te troosten geen afgezaagde mtdrukkin
gen hebben aan te bieden. Ga niet zitten
kennen bQ treurenden en bedroefden. Laat
niet nog meer lijkwagens voorbfl die arme
ziel rfjden. Neem de beloften dee evangelies
spreek die op een manneljjken toon uit.
Zog toch niet, dat zQn smart van vóór de
grondlegging der wereld verordineerd was,
ig evoren in aantocht
hem dat het Gods
la. die onze smarten en
ZQ moeten nu van Gods
en gonads hooren. Met an
dere woorden, geef hun geen sterk water,
wanneer zij balsem noodlg hebben. Troos
telooss troosters rijn ook zQ, die relf nooit
smart ot zorg gekend hebben. God de Heer
houdt do oude menschen op de wereld, ge
loof ik, om juist door hen dat werk van
medelijden en barmhartigheid te verrichten.
Z« hebben kennis aan al wat schrijnt, aan
al wat verzacht. Sommigen onzer
beproevingen gekend, en al hadden
ook nog zooveel vrienden om ons
tóch wenschten wQ, dat vader en moeder
nog in loven waren, om het hun te kunnen
vertellen. Hot sou toch zulk een troost voor
ons geweest zQn, hen in die uren in onze
nabijheid te hebben. Oude menschen weten
wat het zeggen wil 'n eenig kind verloren
te hebben en geen kleine lieveling 's avonds
VOOR HET HEILIGDOM
Eerherstel,
Vorig bedrag
GutniM van Actie
Béu, twee, drie,
Raad maar wie
Uk Sotnnwr voor toot
Heiligdom van Eerherstel
N. N., E#nond aan deu Hoef,
jer eere ran den H. Joseph en
do Ht Maria voor een zieke,
osn ai wat tot zaligrt to
N. N, Efpnond aan den Hoef,
ter acre van do H. Mar* Marto\
voor een zalig sterfuur, maande-
Ufkactw bijdrage voor de maande»
Mei «n Juni
GotnM van Aotrn
N N, Egmondemssor,
tot zekere taientie
Van oen armen Amcrtkaaa
10 wm mffn inkonwta»
1
Pastoor: Het evangelie van dezen Zondag
ordert niet zoozeer een echrifteljjken uit
leg als wel een menschkundige verklaring,
die er op wjjst hoe peillooe-dlopo troost m
deze Pinkstergebeurtenis voor ons ligt.
Troosten is schoon; zelfs In het mln-ernstl
ge. Een kleine deern, die haar speelpop
'alles liet, dat de kop in tweokn brak en
nu snikt van het huilen, wekt tegelijk uw
lach en uw deernis; maar er komt iets
schoons, Iets heiligs in het kinder tafereel,
als ge straks ziet, hoe de kleine ia haar wan
hoop van haar moeder vertroeteld sn ge
troost wordt.
Zoo hoeft God Adam getroost, toen hQ
bevende voor God vlood, en do Heer hem
tot zich riep, zeggende: Adam, waar sQt
gil?
Dat is het eerste in tot troosten, dat men
den in zijn smart verlatene bjj zich roept, of
zelfs als een door zijn smart geroepene naar
hem toe gaat PQn, smart, verdriet geeft
ven gevoel van verlatenheid, van eenzaam
heid, van op zich zelf geworpen te zQn; en
daarom ia het eerste wat wie schreit noo-
dig toeft, dat er iemand is, die zich zijner
tantrekt, die zjjn verlatenheid breekt, die
hem troost, ja voelen doet, dat hjj niet als
een prooi aan zijn smart wordt overgela
ten.
Daarom heet de trooster in de taal, waar
in Joannes schreef, de Paracleot, dat is de
er bjj geroepene en heet troosten in die
aal: naar u roepen. Zooals Ismael in de
Woestjjn neerlag zonder ook maar te kun
nen spreken en dat er toch staat: God
toorde de stem van den jongeling, zoo gaat
>r van elke smart een stemme uit die om
mededoogen, om deernis, om medeleden
roept en Hij die zich aldus laat roepen,
omdat Hjj die stomme taal der smart ver
staat. Hij is de Trooster.
M(ju jongeren, sprak Jezus zelf, vasten
niet zoolang de bruidegom bq hen is. Maar
ook, »a Jezus zelf voegde dit er bq, als ds
bruidegom van hen zal zjjn weggenomen,
ton zou de ooukerkeid in hun ziel te bangjr
ajjn. Dan zou hun hart worden ontroerd.
Zoo kon het daa ook niet Wijven. En
Van fiaW 6—7 uur rel. tot biedften.
Ma. 2e Pinksterdag peen vwrpltdï
tfnp van Zondairvierin? cf Mtsfïtxwen
De H H. Missen al» oo -Zondap. te 6
uur Lof met predikatie. Geen congre
gatie voor de metsfes.
Dl. geen Consrr voor de mannen.
Ma. en Dl. geen Cat
To. haff 11 versnadering van de ae-
btrlees van bet H. Hart.
Wo. haff 8 CongT voor de vrouwen.
Wo. Vr. en Za. Quatertemperdagen
voor de vruchten der aarde, en om nel-
Hge en geleerde priesters voor de kerk
te bekomen. I
Do., Vr. en Za. 7 uur MeimaandTof
i alle schooljongens
Ie nog niet plechtig’
*j Zateidag
HOORN.
PAROCHIEKERK VAN DE
H.H. CYRIACÜ3 EN PRANaHCÜS VAN
5S8TSÏE.
(Groote Noord.)
Des Zondags de atijle H H. Mineen te
7 uur, half 9 en te half 1t ds Hoogmis
Des middags te 8 uur Vespers.
In de week de H H. Missen te 7 uur,
kwart na 8 en 9 our.
lederen Dinsdag des avonds ts 7 uur
Zo.
half 8 Lof en Boaezibo-dje.
In de week aRe dagen
sen om* 7 en 8 uur.
Do. avond 7 uur
bet H. Sacrament.
Za. avond 7 uur Lof ter eere van Ma
ria. Van 38 uur bieohttooren.
HEILOO. I
Zo. 7 uur voor de parochie, Half 9
tot intentie, 10 uur voor Eeuwige Me
morie, half 3 Vesper», 7 uur Ijot met
Meimaandoefening. Na de Vespers gel
om te biechten tot 5 uur.
Ma. 7 uur voor overt (am. Qroot
Schut, half 9 tot intentie, 10 uur voor
de leden van AffijdcL Aanbidding;
DL 7 uur voor Marwaretha Kop»-
Out, elders voor fundi Dekker-Baké
kim.
Wo. 7 uur voor Oeertrukia Kteser—
Hoogland, elder» voor 'fund. Gerritm
Do. 7 uur voor overt, fam. Wessel-
Sip. 8 uur voor Cornells Pepping.
Vr. 7 uur voor Margaretha Hooge-
werf, wed. Pepping 8 uur voor Hele
na Zonneveld HoTl en berg,
Za. 7 uur voor Henricus Kroon, S
uur voor een overt, broeder. Van 4
nur af biedithooren. z
lederen avond haff '8 )-ot met Me^
ntaandoefening. i
Cat naar gewoonte.
Vr. 4 uur mo«
komen biechten,
rijn aangenomen, voor wie
half 8 argem. H. Communie.
Za. van 4—6 en van half 7—0 uur
biedithooren. tusachen 4 en 6 uur moe
ten site schoolmeisje» komen, die reeds
plechtig rijn aangenomen.
Heden algem. H. Communie voor ds
leden van den R. K. Volksbond.
Zo. den 27en Mei, te half 2 zal Z.
D. H. de Bisschop van Haarlem in
onre kerk het H. Vormsel toedienen
aan alle kinderen van onre stad, die
na het laatste Vormsel, den 18deo
April 1921 de eerste H Communie heb
ben gedaan en noc niet gevormd rijn.
Daarom moeten die kinderen van onre
parochie, alle jongens en meisjes, Dins
dag, Woensdag en Donderdag te 12
uur en ook te 4 uur in de kerk ko
men. Wij rekenen op de goede me-
deweridng der ouder». Dus die kinde
ren Dinsdag. Woensdag en Donderdag
met ttft de stad laten gaan.
Hoogmis, *s middags 2 uur Lof.
Overige dagen om 7 uur H. Mis in
de kloosterkapel en kwart over 8 H. Mis
over 7 gezamenlijk te Communjcee-
ren.
Wo., Vr. en Za. Quatertemperdagen
geboden vasten- en onthoudfn eredagen.
Wo. avond half 8 Congregatie voor
de vrouwen.
Do. avond half 8 Congregatie voor
de meisles.
Zo. feestdag der Afferff. Drievuldig
heid.
ST. JOSEFKTRK.
Zo. Hoogfeest van Pfnksteren. volle
aflaat, collecte voor de scholen, half 8
en 9 uur stille H.H. Missen, half 11
plechtige Hoogmis, Van 5—half 7 gel.
om te biechten, half 7 Lof en preek
door een Eerw. Pater Franciscaan tot
opening der bedevaart naarT). L Vr.
ter Nood.
Ma. 2e Pinksterdag, kwart over 7 al-
gemeene H Communie der pelgrims
half 8 H Mis met gezangen, 0 uur
stifle H. Mis. half 11 Hoogtnis.
Te 9.17 vertrekt per tram de ADc-
maarsche Bedevaart der Broederschap
van O. L. Vrouw ter Nood naqr Hei
loo. waar te 10 uur de Hoogmis tot
intentie der pelgrims wordt ongedra
gen. waarna preek en processie over
het Genadeoord half 7 plechtig Lof
preek en gez. ter eere van O. L Vr.
rer Nood en Te Deum, tot sluiting
der Bedevaart
Programma’s voor de bedevaart die
verplichtend rijn, zijn verkrijgbaar aan
de pastorie en bij den koster van onre
kerk.
Wo., Vr en Za. ritn Quatertemper
dagen, geboden vasten- en ontno»
dingsdagen.
Do. van 4—5 uur biechlhooren voor
de kinderen.
Vr. onder de H. Mis van half 8 alge
meene H. Communie voor de kinderen
ering van de 4e, 5e, 6e klas en
i leering.
HOOGFEEST VAN PINKSTER.
Entetel «H de Handelingen der »po»tete»<
n, 1—11.
Toen de pinksterdagen vervuld werden,
waren alle de leerlingen te Minen In dezelf
de plaats; en soNelijk kwam er een geluid
uit den hemel, ala van eenen opkomenden
geweldigen wind, die het geheele hola ver
vulde, daar z|j zaten. En hun verechenen ver
deelde tongen gelijk vuur, welk boven ieder
van hen kwam zitten; en zij werden allen
vervuld met den heiligen Oeeet, en begon
nen verscheidene talen te spreken, zoo als
do heilige Geest hun die gaf te spreken. Daar
woonden te Jerusalem Joden, godsdienstige
mannen, van alle natten, die onder den he
mel zijn Toen dit gerucht zich verspreid
de, kwam er eene menigte te zomen, en wm
verslagen, omdat een teder hen in »tjne taal
hoorde spreken. Zij allen nu waren verbaasd
verwonderden rich en zeiden: Ziet, zjjn zQ
allen, die daar spreken, geene Galileérs? En
boe hooren wij dan leder onze taal, waar wfj
in geboren zijn? Partijen, Meden, Edamiten,
en inwoners van Mesopotamia, Judea en
Cappadoeie, Pontos en Axis, Phrygie sn
Painbylie, Egypte en de landen van Libya,
omtrent Cyrene. ook aankomeMngen van
Rome, Joden en bekeerlingen, Creten en
Arabiërs, w(j hebben hen in onze talen Gods
groote deden hooren spreken.
Evangelie volgens den H. Joannes;
XIV, 28—31.
In dien tijde zekie Jesus aan Zijne leer-
dngen: Zoo iemand mij bemii
woord onderhouden, en Mijn
beminnen, en wjj sullen bij I
ons verblijf bij Hem nemen. Die Mij niet be
mint, onderhoudt Mijne woorden niet En
iet woord, dat gij geboord hebt, is het Mijne
aiet, maar des Vaders, die Mij gezonden
beeft, dit heb Ik u gezegd, toete ik b(j u was
Maar de Vertrooster de H Géést, dien de
Vader in Mijnen naam zal zenden, die zal
u alles leeren, en u allee herinneren, hetgeen
Ik u gezegd heb. Ik laat u den vrede. Ik
geef u dien, niet gelijk de wereld hem geeft
Uw hart z|j niet ontsteld, uooh be
hebt geboord, dat Ik u gezegd tob: Ik ga
en ik kom tot u, Indian gtj bemlndet,
gij zoudet u gewis verblijden, omdat ft tot
0«a Vader ga, w|jl de Vader grooter ia, dan
Ik. En nu tob Ik het u gezegd, eer het ge
schiedt, opdat, als tot zal geschieden, g|
zsudet gsloovM. ft zal niet veel meer met
u spreken. Want de Vsset dessr wereM
komt maar HU hoeft niet» ia NQ Maar op
dat de wereld wete, dat Ik den Vader be
min, en zoo doe, gelijk do Vader M| gebo
den heeft,
- TWEEDEN PINKSTERDAG.
■ftotel uit do Handelingen der apostelen;
X, 84, 42—48.
In dis dagen opende Petrus zfjtien mond,
»n aside:
Mannen broeden, do Heer heeft ons gehe
len het volk aan te kondigen, on te getui
gen. dat HQ het ie, die door God tot rech
ter over levenden en doodon gesteld ia. Allo
profeten geven van Hem getuigenis, dat al
len, die In Hem geiooven, door Zijnen naam
vergeving der zonden verkrijgen. Terwijl
Petrus deze woorden sprak, kwam de H,
Geest op allen, die het woord hoorden. En
de geioovigen uit de Joden, die met Petrus
Lof ter eere van
den H. Joanneet
ÏIÏ, 18—21.
In dien tMe zeide Jeeue tot Nloodetnus:
Zoo toeft God do wereld bemind, dat H|
Zijn eenlggeboren Zoon gaf, opdat al, die in
Hem gelooft, niet verloren ga, maar het eeu
wige leven hebbe. Want God toeft Zflnea
Zoon in de wereld niet gezonden, om de we
reld te oordeelen, maar opdat do wereld
door Hem behouden worde. Die in Hess ge
looft, wordt aiet geoordeeld, maar die mot
gelooft te reeds geoordeeld, omdat h| niet
gelooft in den naam van den eenlggeboren
Zoon Gods, pit te dan bet oordeel, dat het
Hebt tn do wereld gekomen Is, maar dat de
menschen de duisternis meer dan het lioh»
bemind hebben, wijl hunne werken boos wa-
ren. Want al, die kwalijk doet haat bet Hebt,
sn hij komt niet bfl het licht opdat zijne wer
ken niet bestraft wonden; maar, die de waas<-
he+d doet komt b(j hei lioht opdat ztyne wer
ken kenbaar worden, dat rij fn God gedaan
daarom sprak Jezus tot ben: Uw hart worde
niet ontroerd. Ik zal u een anderen Trooster
zenden. En toen kwam God. de Heilige
Geest.
De diepe gedachte hierin te, dat de ver
troosting van menschen te ondiep te, en de
vertrooeting van engelen, te kort schiet en
de ware vertroosting van Gods volk eerst
komt, als God zelf zijn 8ion troosten komt
En dan merk Ik in do eerste plaats op,
dat bijzonder spraakzame menschen onge
schikt zjju om anderen troost te verschaffen
Baldad en Ellphas bezaten de
woords, maar met hun vele wc
den sH Job bijna dood. 0, die woordenrijke
menschen, die de huizon der treurenden
binnentreden en er niet anders doen dan
praten, praten, praten I ZQ stallen hun eigen
zorgen en smarten uit en zeggen dan aan
de arme lijders, dat zQ zich nu ellendig ge
voelen, maar dat zQ over eenlgen tijd er
nog ellendiger aan toe sullen zjjn. Stlltel
Loop zeer Mcht en behoedzaam ia de na
bijheid van een gebroken hartl Spreek met
gedempte stem in de tegenwoordigheid van
een, die door God in rouw of in droefheid
te gedompeld I En ga dan uws weegs: Waar
achtig medelijden heeft niet zoo heel veel
te Mggen. Een kacbtige handdruk, een
deelnemende blik, een enkel woord, maar
dat evenveel beteekente heeft aio een gansch
boekdoel en ge hebt waarschijnlijk al
den troost gegeven, dien een ziel noodlg
toeft.
Voorts merk Ik op, dat diegenen onbe
voegd zjjn om eenigeriei soort van vertrooe
ting te brengen, die enkel en alleen als wo-
deldsohe wjjsgeeren te werk gaan. ZH ko
men binnen en zeggen: Ja, dear hadt go
tevoren op moeten rekenen. De wetten der
natuur moeten hun loop hebbent Neen,
weg met alle mensohelijke wijsheid In zul
ke oogenblikkenl Welk verschil maakt het
voor dieu vader of die moeder aan welke
ziekte huu zoon gestorven is? Hjj is dood
en bet maakt nu volstrekt niets meer uit
of de kwaal in de ruggegraat of in do maag
streek school. Als het een wQegeer uit dö
Stoicijnsühe school is, zal Mj binnentreden
en zeggen: GH moet uw gevoelens in be
dwang houden! Niet zoo scareêenl Een kal
mer stemming in uw gemoed teweeg bren-
H. LAURENTIUa
Heden Hoogfeest van Pinksteren. ot
de NederdaJng dee H. Geestig over dn
Apostelen, hal 7, kwart voor 8 en 9
uur stille H.H. Missen, half 11 de pL
Hoogmis, 6 uur Lof met predikatte en
J! --a. t.^
meer naar bed te kuunen brengen of mid
den in een kamer te staan, waar allo boe
ken en schilderijen en portretten vol droeve
herinneringen z(jn. GQ moet zelf smart en
leed gehad hebben vooraleer rt anderen
in bun smart en leed kunt troosten.
Er zjjn zoo drie, vier dingen, welke wQ
in treurige omstandigheden altQd, naar vo
ren kunnen brengen en de eerste te: dat *t
God te, die ons uit liefde dese beproeving
overzendt. Ik hoor de menschen dikwQte on
der burr leed uitroepen: Ik zou toeb wel
eeus willen weten, wat God tegen mij heeft.
Z(j schijnen te meenen dat God een wrok
tegen hen koestert en dat er daarom ram
pen eu tegenspoeden over hen gekomen z(jn
0 neen, maar dien de Heer liefheeft, kas
tijdt H(j. Een kind komt tot u met een ge
vaarlijken splinter in de hand en terstond
doet ge uw best om hem er uit te trekken
Het te een pijnlijke operatie, maar ge hebt
n nu eenmaal voorgenomen dien splinter
uit te trekken en daarom houdt ge het
kind met een zacbten, maar krachtlgen
gr,.ep vast, want al zou het ook nog zooveel
pQn doen, de splinter moet er uit. Het te
liefde, die u zoo doet bandelen, en ik ge
loof werkelijk dat achter de zorgen en
smarten van deze wereld de liefdevolle
hand van onzen vader zit, die den een of
den anderen doorn uittrekt.
Ook ligt er troost In de gedachte, dat
God door al deze middelen u nuttig maakt
voor uw medemenseben en rQp voor de
eeuwigheid. Weet ge wel, dat zjj die het
meest voor God en de wereld
ben, allen onder de eg zHn
WQs mjj eens een man, die in een openbaar
of of particulier ambt iets voor Christus
heeft gedaan, zonder ooit zorg of leed ge
kend te hebben, wiens levenspad altijd glad
en effen is geweest? Die te er niet Nutteloo
ze wezens zjjn wij doorgaans, zoolang wQ
niet door heili^makende smart herschapen
en vervormd tqn.
Ik bezichtigde eens een ijzerfabriek eu
sag daar hoe de werklieden de staven op
namen en se in de ovens wierpen. Daarna
haalden sjj de witgloeiende massa er uit au
legden haar daarna onder een pletmachine
en daarna op een aambeeld, waarboven
groote stoomhamers op en neer ginger
PAROCHIEKERK van den b,
fl NIOOLAAS.
Prins Hendrikkade.
Om 7 uur, half 9 en 12 uur de stil]»
H.H. Miseem en 10 uur de Hoogmis.
*s Avonds 7 nur Broederoohapekrf.
PAROCHIEKERK VAN 0. L Vt
ONBEVLEKT ONTVANGEN. I
(De Posthoorn) Haanemmeretraat Hf
de Eenhooms|uis.
De H.B Missen half 7, half 8, 9, 19
uur on half 11 de Hoogmis, 7 uur Lof
PAROCHIEKERK VAN DE H. RITA
toterweg 95, over het IJ.
_H. Missen te 7, 9 en 11 uur
der Leei
der Nal
DL avond en verder de gpbeele week
te 7 uur het Lof.
De kinderen der parodiie die on Zon
dag Tt Met het H. Vormsel ontvan
(jen, moeten Dinsdag en ook de volgen
i ter voorbereiding ora 12 uur
rk komen.
Als dat Qzer had kunnen spreken, sou tot
gevraagd tobben: waartoe dient al dat
slaan en beuken toch? En dan sou de werk
man geantwoord hebben: wjj willen bijlen
van u maken, sterke en scherpe
mee men de reuzen dee wouaa
ken en schepen kan bouwen en buizen kaa
doen verrjjzen en duizenden werken der
beschaving tot stand kan brengen. Dat te
de reden waarom wjj soo hameren en beu
ken!
0|: die wjjze legt ook God een ziel in den
oven der beproeving en gaat zQ onder do
pletmachine en daarna op bet aambeeld en
koant er op die ziel slag na slag neer tot
dat sQ eindelQk uitroept: O Heer, wat is
toch de beteekente van dit allee? En dan
antwoordt God: ,Jk wenschte iets zeer nut
tigs van u te maken. GQ moet iets worden
om mee te houwen on om mee te bouwen.**
Er moet meer gereedschap zjjn in de kerk
van Christus. Werkelijke behoefte te er aan
scherpe goede geharde bjjlen en ate er een
andere manier bestaat om zo te maken, dan
in den gloelenden oven of onder den rwa-
ren hamer, dan weet Ik er niets meer van.
Onthoud dus wel, dat als God de een of an
dere kastijding over u brengt, tot alleen go
echiedt om u nuttig en buikbaar te maken.
Maar somtijds als wij bedroefd zjjn, tre
den onze vrienden binnen en doen sq hun
beat om zich tot op zekere hoogte in ons
leed te verplaatsen, maar ons verdriet in
zijn ganachen omvi
grijpen. Maar, God
begrijpt het wél. Hij heeft alle leed doorwo»
steld, en al wat er mede In verband staat.
Hjj heeft de tranen geteld en de zuchten op
gevangen. Been van ons been, vieesch van
ons vieesch, hart van ons hart! Zoolang HU
zich het graf van Lazarus herinnert, zal Hq
aan onze zijde op ’t kerkhof staan. Zoolang
HH z’n eigen hartbrekende smart herinnert,
zal Hjj bq u blijven tn uw bitterste ure.
Eerst wanneer HQ zQn smartvoilen kruisweg
vergeet en ZQn eenzame, slapelooss nach
ten en Zijn vermoeiden geest on ZQn alge-
en uitgeputte lichaam, Zijn schandelijk
brute en ZQn somber graf, dan sal HQ
ook n vergeten! Maar eer nietl
Lof ter eere van den H. Antonhu.
OOSTER-BLOKKER.
Zo. Kalf 8 Vroegmis, half 10 Hoogmis.
2 uur Vespers.
lederen dag kwart over 8 de H. Mte.
WESTER BLOKKER.
7 uur de Vroegmis, hal? 10 de
Overige dagen
in de parochiekerk.
WOGNUM.
lederen Zondag 7 uur Vroegmis,
9 uur Hoogmis en 2 uur Vespers.
In de week de H. Mis om 8 uur.
Zn. van ha]f 3 tot 4 en van 57 uuti
gelegenheid om te biechten.
HEM EN VENHUIZEN.
Zo. half 8 Vroegmis, 10 uur Hoogv
mis, half 8 Vespers, 7 uur Lof.
3PAN BROEK.
Zo. half 8 Vroegmis, 10 uur Hoogmis
Dese week half 8 H. MIs.
Vr. middag 2 uur Kruisweg eo Lot
Za. van half 37 uur biechthooren.
MEDEMBLIK.
Za 7 uuf Vroegmis, 10 uur Hoogmis
In de week de H.H. Missen kwart
over 7 eu half 9.
avond 7 uur Lof.
van 48 uur biechthooren
WERVERSHOOF.
7 uur Vroegmis. 10 uur fioogmU
ST. DOMINICUS. I I
Heden het Hoogfeest yan Pinksteren
of de Nederdaling van den H. Qeest
over de Apostelen, met vollen aflaat
van den Allerh. Rozenkrans, 6 uur,
half 8 en 9 uur de stille H.H. Missen
haff 11 de Solemn. Hoogmis. Onder
aBe H.H. Missen schaalcollecte voor
de Piusstichting, na de Hoogmis Pau-
nelllre zegen voor de leden der Derde
Orde van den H. Dominicus, 7 uur So
lemneel Lof en feestpredikatie.
Ma. 2e Pinksterdag
pftchting tot kerfcefilte
Missen ah op Zondag.
Missen sduuüooflecte voor de l_
organisatie in deze parochfe, 7 uur
en oefeningen (ter Mehnaanri,
Muntdidag 12 uur bewint de voorbn-
.dding en het onderrecht voor ïGen
poowet volwassenen ab kleinen die
zullen worden gevormd. Voor
en ot a:r, die
Tiunle di
laan hebben wordt de t
12 uur onderrichting gei
wnssenen, die nog nfet gevormd rijn.
avond» haff 8 In de pastorie.
DL morgen van 7 uur af uitstelling
van bet ABefheilietrte, 9 uur get H.
Mfc> ter eere van den n. Antoniu».
Dinsdagmiddag moeten alfe kinderen
hechten om woensdagmorgen kwart