van het „Noord-Hollandsch Dagblad” Kerklijsten. MIsaenwHzer. Epistel ei Evangelie ZEVENDE ZONDAG NA PINKSTER. Epistel uit den brief vaa den H. ai Paulus aan de Romeinen; VI, Ui Broeders, ik spreek msneeheljjkerwljsa om de zwakheid van uw vleeseh; want, ge ljjk gjj uwe leden hebt overgegeven, om te dienen der onzuiverheid, en der ongerechtig heid ter ongerechtigheid, zoo geeft nu uwe leden over, om der rechtvaardigheid te die nen ter heiligmaking. Want toen gjj slaven der zonden waart, waart gjj vrjj van de rechtvaardigheid. Masr, wat vrucht had* gjj toen in dl» dingen, waarover gjj u nu schaamt? Want net einde daarvan te de dood Maar nu gjj vrjj ran de sonde, en dienaren Gods sjjt geworden, beM Ktl >we vrucht in de heiligmaking, en uw einde te het eeuwig leven. Want de vergelding der zonde ia de dvod; maar de genade Gods is het eeuwig leven in Christue Jesus, onsen Heer. Ik ktk geen godsdienst noodig 8 Juli 1923 sa. I van 4 4 Voor het heiligdom v<u Eerherstel. niKMHRI H. LAURENTIU& Evangelie-verklaring. De H. Paulus. ■w kis de hevigste >ul 1.— 5.89 onbekend zjjn. Jezus houden en MAX. l i OFFICIEEL KERKEERICHT zande dien man ver- hjj tegen uwe beitt- van den H. Anicletus. ie derde gebed naar ver- n was afgeloopen waren, toen eerst 1-— 18.— zal In het rijk der hemelen ingaan; maar, die den wil MQns Vaden doet, die in den hemel is, die zal Ingaan In het rijk der he melen. naamkaartje met adres en beroep., ge wilt u« identiteitskaart toe of uw trouwboekje.... En v er van de H. H. Martelaren 1882 B 10. i den H. Matthcua; 15-21. school bjj geen woes 13.— 5 1 1.— 17.60 12.36 gebed van den H. Bo- ’èbed voor den Paus. tKALENDER N. 0. D. Tweede en der- Vurig bedrag 16.806.19 K N. N. Egmoud aau uen Hoef Uit onzen Kerk-Spaarpot N. N. ter eere v. d H. An toni ue N. N. ter eere van bet H. Hart N. N. Eginond aan den Hoef ter eere van bet H. Hart N. N. Egmond aau den Hoef ter eere van de H. Margaretha Maria Comité Vacantie Van één onzer beste Zelatricen hi. N. Egmood aan den Hoef voor oen zaligen levensstaat Van nog een beste Zelatrice Van een armen Amerikaan 10 pC’L van mjjn inkomsten 40e Vraag. Wie mag t nog onl dat wq in dezen slechten tjjd 't allerlaatst moeten gaan bezuinigen op onze goede wer ken? Moet niet juist door onze goede werken de tqd beter worden? Zo. 7e Zondag na l*inksteren. Half 7, kw. voor 8 en 0 uur de stille H. H. Misken, half 11 do Hoogmis, 1 uur Bybel en Liturgie, 6 uur Broederecbapsiof mei predikatie, kwart voor 7 Congregatie van den H. Aloysius. Ma. 7 uur Congregatie voor de meisjes. DL kwart voor 8 voor de mannen. Wo. half 8 voor de vrouwen. Do. avond 7 uur bet Lof ter eere van bet H. Sacianient. ven den Heer Jezus. Stellig heeft de Christus verklaard, dat er tusscheu zijn volgelingen en de wereld een onderscheid bestaat als van schapen en wol ven maar zn achten bet beter te weten en zijn van oordeel, dat htu> kinderen en de kin deren der wereld al van één soort zijn. Ze zien er daarom niet bet minste gevaar in dat hun gedoopte en Christus opgedragen kinderen omgang en soms drukken omgang hebben met kinderen van hun jaren uit gezin nen, waar Christus niet gekend wordt. En als hun de keuze staat tusschen kinderen van een Iets minderen stand uit Christelijke ge zinnen en kinderen van hun eigen stand, maar die buiten alle geloof staan, geven ze maar al te dikwjjls aan dien fntrnmHjksa omgang voor hun kinderen de vooikeur. WEEKKALENDER. 8 JULI. Zevende Zondag na Plnksteren. te gebed van de H. Elisabeth, derde gebed A cunotte. Credo. Praefatie van de H. Drie vuldigheid. 9 JULI. Feeetd van Gorcum. 10 JULI. Feestdag van de H. Zeven Broe ders. Tweede gebed A cunctis, derde ge bed naar verkiezing. 11 JULI. Feestdag van den H. Martelaar Plus. Tweede en derde gebed als gisteren van den H. Joannes Gu- gebed van den H. Na- valt, bid dan tot God vol vertrouwen: Heer, leidt ons niet in bekoring en de Heer zal ook a antwoorden- R-trouw soon, schep moed dochter. MHne rensde |s v renoer*" ZAA volhardend rullen wil on het sterfbed met Sint Psnlna g»tnlr*n. Tk hch d«n roe den striid gestreden, Ik heb mën loopbaan volbracht Ik heb bet geloof behonden. Daarom la mfl de kroon der rereehtleheld weggelegd, welke de rechtvaardige Rechter mjj op den dag der vergelding zal opzetten. Alkmaar Juli M. P. A OOM 8, D. P. 12 JULI. Feestdag albertus. Tweede bor. 13 JULI. Foeetdas i gebed A cunctis, kiezing. 14 JULI. Feestdag van den H. Marcellinus V 1889 B 10. Tweede - naventura, derde gebed DOM1N1CAANSCHE 8 JULI. 5e Zondag N. C. 2 de gebed blz. 892. 9 JULI. H. Joannes en Gezellen. 10 JULI. H. Zeven Broeders blz. 24. Tweede en derde gebed blz. 892. tl JULI. Z. Ignatius en Gezellen. 12 JULL H. Joannes. 13 JULL Z. Jacobus. Tweede en derde ge bed blz. 892. 14 JULI. H. Bonaventura. KATBCHISMU8-LE8SBN. Eerste klas. Gebeden en kleine Katechtemus voor Communicanten. Tweede klas, vraag 171178 kleine Kate- ohismus. Derde klas, vraag 171—178 Kleine KateeMa- mus Vierde klaa. vraag 466461 groots Katechls mus. 1 Vijfde klaa vraag 446449 gr. Katechtemus Zesde klaa les 25—88. Zevende klaa Repetitie. Ik heb geen godsdienst noodig. Zou bet wel waar zijn, dat gtj geen gods dienst noodig hebt? Om te gaan en te staan en te eten en te slapen, jahebt ge geen godsdienst noodig. Honden en katten gaan en staan en eten en slapen ook Maar om mensch te zijn, volledig mensch, eerlijk en deugdzaam mensch, zoudt ge daar voor geen godsdienst noodig hebben? Laat on» een zien. Wie zjjt gij? Een aardige vraag hé? Ge geeft mjj en op den koop aarmee weet ik wie gij zjjtten minste voor een deeL En daarom vraag ik u nog eens: Wie zijl gij-als mensch? Een redelijk wezen, ia 't niet waar? vanwaar komt gij vanwaar komt uw stand? Maar zeg mij nu eens, gij die nu bestaat en vóór honderd jaar niet bestond, boe zjjt gjj begonnen te bestaan? Door vader en moeder, natuurlijk. Maar, vader en moe der? Door grootvader en grootmoeder, ook nog natuurlijk. Maar, de eerste oudere en grootoudere?.... Want om een duizendste, en een hond ere te en een tweede te hebben, moet er toch een eerste, een begn, zjjn. En die eerste vanwaar komen die? Niet meer van vader en moeder: andere zijn ze de eer ste niet meer En niet door bun eigen. Want om door hun eigen te zijn, zouden ze reeds moeten zijn voor zo bestonden: men kan maar iota veroorzaken voor zoover men reeds bestaak. Er ia dus geen andere uitleg mogelijk dan deze: Er moet een wezen zijn, eeuwig en oneindig volmaakt dat door zich zelf bestaat en daarom de oorzaak kan tjj» en i* van al wat ia beginnen bestaan, of, wat hetzelfde ia: Buiten God, is alles geschapen door God zelf. De mensch, evenals al bet overige is ge schapen door God en beeft aan God zijn be staan te danken. Dan vraag ik M voor de derde maal: Wie zjjt gjj? En antwoord: Een redelijk schepsel Gods. Dat staat niet geschreven op uw naamkaartje maar dat staal geschreven op en in uw eigen menscheljjk wezen. En dan redeneer ik voort; Indien gjj, jaenseben, een schepsel van God zjjt, indien gjj met rede en verstand be gaafd zjjt, zjjt gjj totaal afhankelijk van God en moet gjj, met heel uw wezen, die afhanke lijkheid erkennen. Nu, dat juist is godsdienstig zjjn. Wilt gjj dus waarijjk mensch zjjn, dan moet gjj God uwen Schepper erkennen en hul digen; moet gjj dus, want dat is hetzelfde, een godsdienst hebben. Ik heb geen godsdienst noodig. Ie dus hetzelfde al» te zeggen. ik ben geen mensch, geen schepsel van God. ZEVENDE zondag na pinkster en. Evangelie volgens den H. Mattbeus VII; 15—21 Secretaris: Wat hebben we eigenljjk ouder een valscheo profeet te verstaan, Pastoor, b dat een mensch, die valsche 'voorspellin gen ten beste geeft? Pastoor: Dat uiet_„. ten minste hier niet Onder da oude Wet was een profeet niet en kel een van God verlicht man, die de toe komst voorspelde: men gaf dien naam aan al len, die met een goddelyke sending bet volk onderwezen. Jansen: Een valsche profeet is hier dus één dwaalleeraar, die in plaats vsn waar heid leugens verkondigt? Pastoor: Precies en die valsche leeraars worden hier door Jesus ontmaskerd. Jansen: Ze dragen dus een masker? Pastoor: Ze doen zich ulterljjk ab schapen voor; hun voorkomen en optreden b zoo zacht en zonnig als zomerweer, wie zou niet gaarne naar hen luisteren? Maar die schaap» kleederen zjjn maar omgehangen; in waar heid en inwendig Secretaris: Zjjn het grijpende wolven. Jansen: Maar dan snap ik niet hoe in de Bergrede, die de pit en kern ZjjnerMPfddeer moet inhouden, Christus zoo scherp te velde trekt tegen zjjn tegenstanders en hen met een bitter woord ah wolven doodverft? Peetere: En ik vat niet recht hoe de Kerk ons een Evangelie voorhoudt, dat in dagen der valsche profeten ongetwijfeld recht van bestaan had, maar in onze wuw actualiteit noch raison d’etre meer heeft Pastoor: Beide opwerpingen: boe de bena- jning van wolven moet opgevat worden en boe er ook nu nog zeer zeker van wolven •Ptnke zjjn kan, worden glansrijk opgeloet m een schoone bladzjjde van Dr. Kuyper, Christenouders, zegt hij, stellen 1* opvoeding van hun kinderen bo- Voor de opstanding van Petrus achtte on ze goedertierens Zaligmaker, Jezus Chris tus. God gezegend in eeuwigheid, één oog opslag van genadige ontferming voldoen de; voor de bekeering echter van Paulua, ook Saulus genaamd, zal de goddelijks Ge neesheer krachtiger en geweldiger middelen aanwenden. Saulus, een Israëliet uit den stam van Ben jamin lupus rapax grijpende wolf te Tarsus geboren, had te Jeruzalem de beroem de school van Gamaliel gevolgd. Om in zjjn levensonderhoud te kunnen voorzien sa niemand tot last te zjjn, had hjj het tenten maken geleerd. Beboerende tot de sects der dweepzieke Farizeërs, had hjj zich ah levenstaak gesteld de voorvaderlijke overleveringen hoog in eere te houden, meer dan al zjjne geioofage- nooten. Vandaar zjjn ijver tegen de christe nen en zjjne instemming met de steeniging van dan heiligen Diaken Stephanus. Maar 't gebed van dan martelaar steeg ten hamel voor den vervolger De grijpende wolf van den morgen zal in den avondstond den buit veideelen. Niet tevreden de Christenen uit Jeruza lem verbannen te hebben, ging Saulus, ker ker en dood voor de leerlingen dea Heeren zoekend, naar den hoogepriester om last brieven voor Synagogen te Damascus, ten einde daar alle beïjjders van Jezus' Naam, manen en vrouwen, gevankelijk naar Jeru zalem te voeren en aan de boegen Raad over te leveren. Ah hjj nu, met die volmacht toegerust, de stad Damascus naderde, zie, omstraalde hem plotseling een geweldig licht uit dan hemel, en ter aarde vallende, boorde hjj sens stenu -Saulual Saulus! waarom vervolgt gjj Mjj?” En hjj sprak: ^Heer! wie zjjt GQ?~’ Deze ant woordde: ,Jk ben Jezus, Dien gjj vervolgt!" Bevend mi ontroerd vroeg Saulus: „Heer, wat wilt gjj dat ik doen zal?" En de Heer seide: „Sta op en ga in de stad, en daar zal u gezegd worden, wat gjj doen moet”. De mannen nu, die hem vergezelden, ston den verbaasd, w^l z| Fel d« stem boorden, maar niemand zagen. Saulus stond dan van den grond op, en ab hjj zjjne oogen opendeed, zag hjj niets. Zf namen hem nu bjj de band en leidden hem de etend binnen. Daar bracht hjj drie dagen door zonder te zien, aonder t« eten, of te drinken. Toen kwam het bevel des Heeren tot Ana nias. „Sta op en ga in de straat de Rechte genoemd, en vraag in het huis van Judas, maar eenen man uit Tarsus, met name 8au- lua, want sle, hjj bidt en hjj heeft eenen man, Ananias genaamd, tot zich zien binnenkomen om hem de handen op te leggen, opdat hjj weder ziende worde.” Ananias waagde de tegen bedenking: „Heer van velen heb ik a nomen, hoeveel kw; gen in Jeruzalem gedaan heeft; en boe hjj hier is uitgerust met volmacht van de Opper priesters, om allen gevangen te nemen, die Uwen Naam aanroepen” Doch de Heer seide hem: „Ga, want deze b Mjjn uitverkoren werktuig, om mjjnen Naam te brengen voor heidenen en konio- gieu en Israël» kinderen en Ik zal hem too- nen, hoeveel hjj voor mijnen Naam moet lij den.” Daarop ging Ananias heen, en ging bet van u zelf en met zulk t-en laatdunkend neerzien op de lieden der wereld, heeft Je zus zeggen niets uitstaan dc. Ge hebt bet ook op bet weiland wei eens gezien, boe een schaap «om» zeer vinnig stouten en alle» beludve lief kan zjjn. Maar dit is de zaak. Een houd ia sterk op bel eigen erf en dit maakt, dat de lie,len der wereld In do wereld zooveel sterker zjjn daa gjj; zoodat ge niet tegen ben zjjt opgewas sen zoodat uw kind weerloos tegen ben overslaat en het stellig verliest zoo het on der hen terechtkomt. Dst vooreerst en dan in de tweede plaats dit. De lieden der wereld zjjn fanatiek in hun ijver voor de wereld en zjjn er daarom op uil om uw kind, dat nu nog tegenstribbelt van den geest der wereld te doortrekken. Ze rus ten niet, oer ook uw kind in de wereld op gaat. En dat te juist de oorzaak, waarom Jezus de wwlveo noemt. Ze willen uw kind aau zich geljjk maken, in zich opnemen en dus geestelijk verslinden En daartegenover nu staan wjj en staan onze kinderen als weerlooze schapen maar als sebaapkena van de kudde onze» Heeren. Niet als een hert of een rund, waar eeu wolf evengoed op aauvliegt, maar zeer be paaldelijk ala „schajten". Waarom dat Eenvoudig, omdat een hert zich met zjjn gewei verdedigt totdat bel neervalt, maai een schaap, als de wolf komt, naar zjjn teer der vlucht. En hierin ligt du» de Eerst uw kinderen zóó onder de schaduw zijner vleugelen opvoeden tol ze klaar zjjn. En .u ut dan klaar zjjn, dan ze de wereld inzenden, daa ze onder de wolven laten uit gaan maar als sahapen, d.w.z. als jong» maanen wier schild <te Heer ia. Ie h' ter en alleen de Geest Gods dit wonder ge wrocht heeft Thane geeft de Heer een nieuw bewjja, dat de stichting der Kerk Zjjn werk te, door uit de scharen Zjjner vijanden den wreed*ten en tegelijk den meeet begaafden Paulua uit te kiezen, om Zjjnen Naam te brengen voor de volkeren en voor de heidenen, en voor de koningen en Israël» kinderen. Deze prediking van dan nieuwen Apostel geschiedde met geetadigen arbeid en ten koe ts van de hevigste vervolgingen en de gruwzaamste folteringen. Voegt daarbij den inwenJigen strjjd om zjjnen Meester immer getrouw te blijven. Hoort hem klagen en zuchten: Opdat de verhevenheid der Openba ringen mjj niet tot hoogmoed brenge, te mij de prikkel des vleeecbes gelaten, die bondge noot van Satan, welke mjj kastijdt Daarom heb ik den Beer tot driemaal toe gebeden, dat hjj van mjj mocht weggaan. Maar de Heer antwoordde mjj: „Mjjne genade te u genoeg, o, Paulus! En al dat strijden en al dat lijden werd bekroond met zijnen mar teldood, zijn onthoofding te Rome op dea weg van Ostia, in het jaar 67 van de Chris telijke jaartelling. Wel mocht de H. Paulus getuigen: „Wat ik ben, ben ik door Gods genade, en Zijne genade te in mjj nisk jjd"l geweest; ik heb meer gewekt dan de overige apostelen.” X Was alsof hjj door zjjn Qver wilde goed maken, dat hjj vroeger de Kerk van Christus vervolgd had. Geheel zjjn leven besteedde hjj voor Chrietu*. zoodat Ml sitroept: Ik leef niet meer, maar Christus leeft in mf. Voor Christus telde hjj Ijjden noch strijden zoodat hn getuigt: Ik vloei over van blijdschap ia alle verdrukking. Ook in onze ziel straalt bet licht des he mels door bet H. Geloof. Ook wjj vernemen de stem van Christus in ons hart Waarom vervolgt gjj Mjj door uwe ongodsdienstigheid en heiligschennis door uw vloeken en las teren doo: uw verzet tegen ouders en oversten door uw snoeplust dronkenschap en overdaad? Waarom vervolgt gjj Mjj door uwe onzedigheid in kleeding woorden en werken door die hemeltergende kinderbe perking door uwe onrechtvaardigheid en uw bedrog in den handel door uwe —r- roof, liegen en lasteren? Sluiten we toch niet onze oogen voor dst licht, noch onze ooren voor die stem, tnasr antwoorden wjj met Sint Paulus berouwvol en welgemeend: Heer, wat wilt Gjj, dat ik doen zal? Het antwoord luidt: Zoek u een Ananias, opdat hjj u dn handen oplegge en u van zonden zuivere. Als dan verder de strijd der volharding zwaar Vóór Christus tegen de wereld te strjj- den te de levensroeping ook voor onze kinds reu. Daardoor alleen kunnen ze eens de kroon verwerven. Eu natuurlijk tegen de we raid strijden kunt ge niet, al» ge in een boek bljjft zitten. Daartoe moet ge in de wereld uitgaan. En ala een sciiaapske der kudde u wagen midden onder de wolveu. Zoo moet gjj doen en zoo moet ook uw kind doen. Edoch, niet voordat bet klaar, voordat bel gerjjpt, voordat het welgewapend en toeg» nut te. Maar zoo bedoelden zulke oudere bet vol strekt niet. Ze zeggen niet: mijn zoon te zoo vroeg rjjp en brandt zoozeer van ijver voor den Chrteta», dat hjj nu reeds onder de wol veu wil om voor zjjn Heiland te strijden. 0, neen niets daarvan. Als er zulk een ijver voor den Heer Je zus door ben in hun zoons gekweekt was, zouden ze de eerste zijn om bun kinderen naar een school te zenden, waar de Christus in eere is Maar juist dezen ijver hebtien ze niet van kiudsbeen af aangekweekt, die ijver te in hun kind niet ontvlamd. Vandaar dat bun kin deren die wolven zoo lief en prettig vin den En nu zeggen: Vader, laat u my liever onder die wolven gaan. Zoo flinke, forsche dieren. Daar by die schapen te hel mjj zoo laf En dan antwoorden die ouders: Nu, mjjn jongen, dwingen «ril ik u niet. Ate bet u le ven kan veraangenamen, welnu, ga dan on der de wolven. Maar laat u niet bjjten. Pas op! Bedenk toch wat er ligt in de scherpe te genstelling, die Jezus tusschen schapen ea wolven maakt. Wil Jesus daarmee zeggen, dat zjjn volge lingen allen zonder onderscheid soo zacht en zoo lief zijn, en dat daartegen de lieden der wereld zoo boosaardig zjjn als eas wild dier? Ju het minste ni«A Met zulk ee» vWen huls binnen, en hem de handen opleggende, seide hjj: ..Broeder Saulus! de heer Jezus, die u op den weg verschenen is, heeft mij ge zonden. opdat gfl zoudt zien, en vervuld wor den met den H Geest”. Terstond Helen er als schubben van zQne oogen, en Saulus werd weder ziende, en hjj predikte Jezus den ge- kruisten, den Zoon Gods. Thans was Ssulus wel Belijder van Chris tus, maar nog geen Apostel Daarom begaf hjj zich naar Jeruzalem, om Petrus te zien en zich met den Prins der Apostelen is verbinding te stellen. Want waar Petrus, de Paus ia, daar te ook de Kerk. Paulua had het Evangelie niet van «enigen mensch ontvangen, noch geleerd, maar door de Openbaring van Jezus Christus zei ven. Bewonderen en aanbidden wjj de leiding der Voorzienigheid in de bekeering van den H. Paulus. Eerst toch had Christus eenvoudige en ongeletterde manuen, arme visschers en tol lenaars tot verkondigers Zjjner leer uitverko ren; opdat hun zwakheid getuigente zou af- u, dat geen mensc tieljjke macht of wjjs- de Kerk gesticht heeft, maar dat lou- En godsdienst hebt ge zeker en vast noo- dir om een eerltfk en deugdzaam mensch te zjjn. Eerlijk zijn wfl zeggen: aan Iedereen re ven wat iedereen toekomt. Dn» ook aan Gnd. Nu. tonder godsdienst reeft ge niet aan GM wat God toekomt. Een volledig eerlfk mensch moet dus een godsdienst hebben. Ik wil niet zeggen, dat al wie niet katho liek is. een onrechtvaardig mensch te. Verre van daar. In zake geld en goed kan m«n zeer eerlijk zijn tegenover de menschen: maar ik houd staande dat men zonder godsdienst niet eerlijk is tegenover God, die er toch wei recht op heeft. En deugdzaam zjjn, goed, verdraagzaam, werkzaam, zedelqk. zuiver zijn i» zeker niet gemakkeljjk. zoo niet ónmogelijk zonoer gods dienst. Indien ge geen boogei wezen erkent, geen hoogere wet geen sanctie van hierbo ven. wat zal u recht houden midden In dm strijd en de tallooze bekoringen? Zelfs met de gedachte aan God vraagt de deugd In spanning on moeite, wat zal bet dan zjjn Boe der die boogere gedachte? Nu. zie maar eens rondom u Hoe minder geloof, boe meer mis daden. De godsdienst te de beste, zoo niet de eenigste waarborg van zedelijk en rede lijk leven Zeg dus niet dat gjj geen godsdienst noodig hebt Gjj. zoowel als iedereen, hebt godsdienst noodig. en in alle geval blijft God uw Schep per en als zoodanig beeft Hij recht op uwen «eredienst en uwe buide. Zoolang gQ God niet wegcijferen kunt, kunt kunt ge ook de nood zak »IQk beid van dea godsdienst niet wegrjjferen. Ea God wegcijferen kunt gjj evenmin als het gewelf des hemels omverwerpen of de zeeën uitgieten. Evangelie volgens VII, 15 In dien tjjde seide Jesus aan Zjjne leerlin gen: Wacht u voor de valsche profeten, die in sohaapskleederen tot u komen, maar In wendig grijpende wolven sjjn. Aan hunne vruchten suit gjj se kennen. Plukt men wel druiven van de doërnen, of vjjgen van de distelen? Alsoo brengt ieder goede boom goede vruchten voort. Een goede boom kan geene kwade vruchten, noch een kwade boom goede vruchten voortbrengen. Ieder boom, die geene goede vruchten voortbrengt, aal uitgehakt, en in het vuur geworpen worden. Zoo dan, aan hunne vruchten zult gjj ze ken nen. Niet ieder, die tot Mjj zegt: Heer, Heer, voor hun kinderen de voorkeur, wat nog erger te, zoo er een school moet gekozen, waar hun kinderen been sul len gaan, hetzjj dan een lagere of een hooge re school, ook dan sjjn vele van die ouders wjjzer dan de Heer Jezus en gelooven se er niets van dat ook hierbjj van schapen en wolven sprake komt. Want ja, zoo in het algemeen zjjn ze dan wel voor Christelijk onderwijs. Op zich self te dit natuurljjk beter. En stond al het overi ge geljjk, dan zouden se de voorkeur geven aan een Christelijke lagere en een Christelij ke boogere schooi. Maar ate het overige nu niet geljjk staal eu er aan zulk een Christelijke school óf meer moet betaald óf geen gelijke privile giën zjjn te verkrqgen, óf de kring niet zoo van zjjn stand ia, dan moet bet „Christelij ke" weer geheel op den achtergrond treden en zendt men zjjn kind onder de wolven, zoo ate Jezus zou zeggen, maar zooate zii het Jezus verbeteren willen onder de fatsoenlijke menectoen. Maar zult ge sergen. Ook Jeaus deed zoo. Ook Hjj hield zjjn discipelen niet apart. Zelf immers zegt Hjj het, juist üi het woord waarop men zich beroept: Ziet ik zend u ais schapee in bet midden der wolven. En dat te ook zoo; alleen met dit verschil dat Jezus se onder de wolven zond toen ze klaar waren. t Nergens leest ge In de Heilige Schrift, dat de Heer Jesus toen Hjj Petrus en Andreas Joannes en Jacobus en wie al niet, tol zjjn trawanten kooe, ze eerst naar de scholen der Schriftgeleerden of naar de toenmalige Universiteit in Jerusalem zond. lieze mannen waren eerst op Joannes den Dooper geweest. Waarijjk „fatsoenlijke" schoot Zoo midden in de stjjn, bjj «en man met een beestenvel om en allerlei zondaars en tollenaars ate leerlingen In het oog loopend een bijzondere school. En toen had Jezus zelf een school ge vormd en in twee klassen, ate ge zoo wilt, afzonderlijk de twaalven en afzonderlijk de zeventigen onderwezen. En hoezeer te Jezus er beducht voor, dat Zjjn discipelen onder verkeerden invloed rullen komen, dat als Hjj de meesters van die andere scholen ontmoet, Hjj bqna altoos zelf het woord voert en zjjn jongeren dekt Zoo heeft de Heer Jezus, die er blijkbaar heel anders over dacht dan zulke ouders, zjja jongeren geheel apart opgevoed en bui ten den invloed van die offleieele scholen ge houden. En toen eerst, toen dat geschied was, toen die opvoeding genoegzaam en se in zooverre klaar w heeft Jezus se aangesteld om uu daa ook hun ambteljjke bediening te beginnen ea toen heeft Jezus ze in de wereld uitgezonden, zeg gende: Ziet, Ik zend u ate schapen M hat midden der wolven. En natuurlijk dit moet dan ook Zjjn onze kinderen eenmaal voiwaeeea en rerjjpt, dan moetea se de wereld in; daa niet tenger een Doopersche mjjding. Jesus self bad het in Joh. 17: Ik bid U, Vader, niet dat Gjj se aft de wereld wegneemt, maar dat Gjj se bewaart tn de wereii

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1923 | | pagina 5