Noord-Hollandsch Dagblad
vap het
•I
Kerklijsten.
99
lk wenichts dat Ik gsloovu
kai7!
Misaunwlfzer.
Epistel en Evangelie
ia JmI| 1923
0. H.
HJL
No. 36.
Neem me niet kwalijk
Evangelie-v erklaring.
HLKMRRR
Hmsterdan.
Soldaat.
gjj 4it
mint;
7 uur
Uit de Ster. Kempe.
9 cm
van
tien spottere rammelt
t zoon bljjf de troost uwer ouden;
|t man denk op u sell, op die u
gmi* met
le sohaal-
Naar der waarheid steile transen
Moge een ander u de paden
Tusschen doorn en distien wijten;
Leiden kan slechts Gods genade.
Haar erkennen is bet aandeel.
Niet der wijten, maar der vromen.
Niet door peinzen, neen, door bidden
Zal haar lichtglans tot u komen.
Wil haar 't menseheljjk oog aanschouwen,
0, dan moet uit 's hemels talen
Ons een afstraal ran Gods tonne
In de» harten duittre dalen
Sluit dan niet uw oogen voor dat Licht!
Maar verzucht: Heer, dat ik schouwen
mogel
„Het Schild"
vijand van ons ge
bjj Tus-
i hande-
br'eede kloof, die we ons
wachten sullen te t
les, die Jezus voor
ia too klaar als water:
met
vraag 450456 gr. Katech.
les 29—32,
Margarita
ULI. Mis bis. 72, gedachtenis van de
itdag van O. L. Vrouw van
>1, Credo. Praefatie van de
zjjn mag
Jansen: Dan I
maar dan hoop ik
voor de hand ligt,
aan te toonen.
Is ’t too. mijn jongen? Toe schrijf: jal en
schrijf dat dikwijls.
Want ginder spreekt uw voorbeeldige vsr
der, wien het hooren willen, vaa zjjn knap
pen kerel die 't goed stelt in de kazerne;
thuis denkt uw bekommerd moederken op
haren goeien jongen; daar bidden de kleu
ters voor bun besten broer-eoldaat; ginder
droomt Mien van u, dag en nacht, dag en
nacht Jef!
zijn doortraptheid. Immers neenl Vooreerst
omdat die Heer persoonlek een achtenswaar
dig meqsch was, die met dergelijke slimmig-
"j op had en ook al, omdat
i zyn opziener hem duchtig
papieren kwamen. Wat hij in hem be-
OFFICIEEL KERKBERICHT
binnen de poort komt ge in betrekking
met rapalje, buiten de poort belonkt u 't
portaal der kroeg, en *t verlept gezicht vaa
geel deernen
En 't werd u herhaald:
wees omzichtig, blijf op uw stuk, bewaar
uw geloof, uw eer, uw gezondheidl
Zjjt ge al in botsing geweest met een sy-
felenden fat, een beslobberden pierewaaier,
een baldadigen bullebak?
Hebt ge reeds in ’t arulsvuur gestaan van
spottende kwik ventjes?
En.. ..ongedeerd u doorgeworsteld?
Ik ken u op een prik: ge zocht een ka
meraad, jovialen jongen zooals gij, nog een,
ge weet den weg naar den soldatenkring, en
nar de kerk, en ge gaat, en.
Geene flikkefooi
geen rommelzooi
van kotjes kan ons deren,
maar lol in vlijt
een pot op tijd,
en zingen doen we geern.
j o uur maanuBtuuu vwr v<u
Belsnina Wage naar, geb. Kuiper, des avonds
Congregatie voor de meisjes. 4
avond 7 uur Lof ter eere van het H
Lof ter eere der Allert. Maagd
SF JOSEPHKERK.
Zo. collecte tot schulddelging der kerk,
half 8 en 9 uur de stille H. H. Missen, balt
11 de Hoogmis voor de lev. en overt, leden
der Broederschap van O. L. Vrouw ter Nood
half 7 Lof met gebeden en gezangen ter eere
van O. L. Vrouw ter Nood.
Ma. feest van bet Scapulier van O. L. Vr.
van den Berg Carmel, volle aflaat. Van 4—
5 uur gelegenheid om te biechten voor de
kinderen, 7 uur Lof ter eere van den H. Pe
trus Mart. Patroon der zieken.
DL onder de H. Mis van half 8 algemeens
H. Communie der kinderen, der leering van
de 4e, 5e, 6e klas en der naleering.
Do. avond 7 uur Lof ter eere van het H.
Sacrament.
HEM EN VENHUIZEN.
Zo. half 8 Vroegmis, 10 uw Hoog
mis.
ve der St. Vino. Vereenlging
chie van den H. Laurentlus.
ztjt gij mijnen heer schuldig? En deze zeide:
Honderd vaten olie. En hij zeide hem: Neem
uw handschrift, en zit spoedig neer, en schrijf
vijftig. Daarna zeide hjj tot eenen ander: En
hoeveel zjjt gjj schuldig? Hjj zeide: Honderd
mudden tarwe. Hjj zeide hem: Neem uwen
brief, en schrjjf tachtig. En de heer prees
den onrechtvaardigen rentmeester, om dat
hjj voorzichtig gehandeld had; want de kin
deren dezer wereld zjjn voorzichtiger in hun
geslacht, dan de kinderen des lichts. En Ik
zeg u: Maakt u vrienden van de ongerech
tige rijkdommen, opdat, als gij zult te kort
schieten, zjj u in de eeuwige woningen ont
vangen.
Zeker mensch had velen uitgenoodigd
tot ’n feestmaal.
Allen hadden ze de vereerende uitnoodi-
ging aanvaard. Ze zouden heel graag komen.
Gelijk gebruikelijk was, geschiedde ook
hier.
De gasten werden er namelijk op den dag
van het feest nog eens aan herinnerd, dat ze
stellig verwacht werden.
Doch ziet, wat gebeurde!
Neem me niet kwalijk, zegt de een, maar
ik kan heusch niet komenik heb ’n hof
stee gekocht, en moet daarheen, om se te
bezichtigen.
Neem me niet kwalijk, Zejft de ik
Kan ueuoob kbmen ik heb vjjf kop
pel trekossen gekocht en moet ze probeeren.
Neem me niet waljjk, zegt de derde, ik kan
heusch niet komenik ben getrouwd en
daarom kan ik niet komen....! Noem me
niet kwalijk!
Jawel!
Dat leek toch op niets!
Eerst aannemen, en als ge weet, dat allee
gereed is, om ’n smoesje het weer afzeggen.
Dat maakt men heusch niet goed met te
zeggen: neem me niet kwalijk!
We lezen dan ook, dat de heer, die tot
het feestmaal had uitgenoodigd, vertoornd
werd.
Anderen werden genoodigd, en veront
waardigd sloot de heer de eersten van zijn
tafel uit.
Ziedaar de parabel, welke Jezus Christus
eens uitsprak.
Die geldt ook voor ons.
Want wjj zijn uitgenoodigd, om eens aan
te zitten aan het hemelsche feestmaal.
We hebben die uitnoodiging aan genomen
bij de doopbeloften.
Maar hoeveel katholieken zjjn er niet, die,
in plaats van zich door 'n echt katholiek le
ven gereed te houden tot den opgang naar
het hemelsch feestmaal, altijd 'n smoesje we
ten te vinden, om zich aan hun plicht te ont
trekken?
Ze weten drommelsch goed, dat ze ’s Zon
dags onder zware zonden verplicht zjjn de
H. Mis M te wonen.
Maar dan luidt het: Neem me niet kwalijk,
maar.ik moet voetballen, op m'n duiven
letten, gaan fietsen of zwemmen, uitslapen.
Ze weten drommels goed, dat ze aanstoo-
teljjk gekleed gaan, maar., neem me niet
kwaljjk, t ia model
Ze weten drommels goed dat ze die ver-
keering moeten verbreken, maar.... neem
me niet kwalijk, ’s is al te ver, ik hdb m’n
woord gegeven.
Altot ze niet eerst hun woord kwjjt zijn..
God te dienen boven aL
Och, och!
Wat wordt er gezondigd onder laffe uit
vluchten!
Wees kerel en doe voor alles je plicht
voor God!
Want laten we het toch wel beseffen: God
misleiden dat gnat niet
de Heer van het Evangelie dezen vilicum ini
quitatls inderdaadgeprezen, hebt bravo
geroepen voor dat canaille van een Lupin
die heel onze eerzame moraal in de maling
nam. Maar evenmin ah ons Evangelie hebt
ge daafbij zjjn gewetepldoze doortraptheid
doch slechts zjjn weergalooss handigheid be
wonderd en niet de zaak zelf toegejuicht,
maar de manier waarop. En ge zjjt uit den
schouwburg thuis gekorden mpt een zelfde
dosis eerbiedwaardigen afkeer van diefstal
en oneerlijkheid. Want ge hebt bü U lel ven
een distinctie gemaakt, nagenoeg dezelfde
die de eigenaar in het Evangelie maakte.
Blijft nu nog de vraag: wanneer Jansen tot
die onderscheiding termen vond, met welk
recht blameert hy dan een ander, die iets
dergeljjks deed? Komt nog bjj, dat Christus
met ons het oordeel van dien rijken man voor
oogen te stellen, daar geen ander besluit uit
trekt, dan de algemeene stelling: de kinderen
der wereld zijn voorzichtiger dan de kinde
ren des lichts. Is dit inderdaad bet geval
niet? Overkomt ons niet vaak, dat we tegsu
wil en dank de geslepenheid van een dief
de goochemheid v. een politicus of de fatale
welsprekendheid van een i
loof bewonderen.
En daar is heusch geen kwaad 1
schen dit en het toejuicben van hun
lingen gaapt een breed» -- -—
wel wachten zullen te overschrijden. De ze
les, die Jezus voor eigen rekening neemt
w maakt u vrienden
het geld, dat al te vaak tot ongerechtig
heid dient, vrienden, die U helpen zullen den
hemel binnen te gaan. Dit is de pit en kern
van deze slecht begrepen parabel, dat an
dere opgevangen van de lippen van dien
Heer is maar franje en smuk. Het groote
voorschrift en heilmiddel, ons door den wij
zen leeraar zelf gegeven, luidt: de armen,
door uw aalmoes beweldadigd, moeten
voorspraak bjj het oordeel zjjn, dat rij moogt
ingaaa in de eeuwige woningen MAK.
WEEKKALANDER
15 JULI. 8e Zondair na Pinksteren. 2e ge
bed van den H. Henriet», derde gebed A
cunctis Credo. Praefatie van de H. Drievul
digheid.
16 JULI. Fees!
ien Borg Carmel,
H Maagd.
17 JULI. Feestdag van den H. Alexius. 2e
gebed A cunctis, derde gebed naar verkie
zing. i
18 JULI. Feestdig van den H. Camillus.
19 JULI Feestdag van den H. Vincentiua
k Paulo.
20 JULI Feestdag van den H. Hieronymus
Aemilianus, 2e gebed van de H. Margarita.
21 JULL Feestdag van den H. Fredericus
V 1892 B 19 Tweede gebed van den H. Praxe
dis, derde gebed A cunctis. vierde gebed v.
den Paus.
D0M1NICAAN8CHE KALENDER.
15 JULI. Zondag N. 0. D. gedachtenis van
den H. Henricus derde gebed bla. 392
16 JULI. O. L. Vrouw van den Berg Car
mel.
17 JULI. Z. Ceslaus, tweede en derde ge
bed blz. 392.
18 JULI H. Camillus. 24 Juli.
19 JULI. H. Vin een tl us.
20 JULL H. Hieronymus, gedachtenis van
de H. M.
21. J1
H. Praxedi*
KATECHISMUSLESSEN
le Klas Gebeden en kleine Katech, voor
Communicanten.
2e Klas vraag 174—178 kl. Katech.
3e Klas vraag 174178 kleine Katech.
4e Klas vraag 462464 gr. Katech.
5e Klas i
6e Klas li
7e Klas repetitie.
beden maar matig
die praktijken van
in de i
wonderde, was diens wereldkennis, diens fij
ne truc om zich uit een impasse te redden
wat we vandaag zjjn gladheid, zjjn gewiekst
heid noemen zouden. En Christus laat om
den dood niet na. dat onomwonden in het
licht te stellen. Met de eigen woorden, waar
mee Hjj aangeeft dat de Heer zjjn dienaar
prees, brandmerkt Hjj dezen als een oneer
lijk dienaar: vilicum iniquitatis.
Broers: Pastoor, eer U met Jansen ver
der praat, mag ik als penningmeester van de
club eens vragen of die flesschen trekkerjj
over groote bedragen liep.
Pastoor: Ja, dat liep er nog al in. Met
het vat olie, waarvan hier sprake is, wordt
de Bath bedoeld, die ten naaste bjj veertig
liter inhield; het mud tarwe van dien ande
ren sinjeur, de Cor, was een maat van onge
veer vierhonderd pond.
Broers: De eene schuldenaar had dus 4000
liter af te dragen, de ander 40.000 pond.
Voor een O. W.-er om van te watertanden.
Pastoor: En daar hjj den eerste de helft
in mindering bracht, den tweede 4/6, stopte
hjj hun een geschenk in de hand, dat in de
duizenden liep. Maar niet slechts door dank
baarheid wist hjj ze aan zich te binden, maar
vooral door vreeeaanjaging aan zjjn kant
te krjjgen. Met hem tot valschheid in geschrif
te aan te zetten, maakte bjj ze tot zjjn mede
plichtigen, die hjj later, door wat ze nu chan
tage noemen, n. zjjn pijpen zou laten dansen
Jansen: Summa summarum zoudt u uw
spaarbankboekje ook liever by een ander
brengen. In dien rentmeester zjjn dus twee
dingen te onderscheiden: zjjn oneerlijkheid
die te laken, en zjjn geslepenheid, die te prjj-
sen valk Een subtiele distiuctie-en ge
vaarlijk bovendien. Ik zie geen kans voor
Achtste t-londag na Pinksteren.
De onrechtvaardige Rentmeester.
Jansen: Maar goed. Pastoor, dat U van
daag niet naar het openlucht-spel is, we zit
ten U met smart te wachten. Als U er niet
in siaagt het Evangelie van van morgen af-
doeude op te helderen, breekt er beslist een
crisis uit en kiezen we een anderen Rqks-
kanselier. Daar wordt een sinjeur in opge-
voerd enhooggeprezen, die er zjjn Heer
gewoonweg in laat loopen, wat voor bui
tenstaanders wel heel vermakeljjk zjjn mag
maar toch niet door den christeljjken beugel
kan. Zoodat wjj met geen menschenmogelyk
heid begrijpen, hoe èhristus die infame han
deling voor zjjn rekening nemen en het met
die praktyken eens kan zjjn.
Pastoor: Averechts gelezen, Jansen, met
alle respect; maar tot je troost ben je de
eerste niet en ook de eenige niet. Menig best
paard is over die moeilijkheid gestruikeld
de fout zeker aan mij"
ik, dat de moeilijkheid zoo
dat ze ook gemakkeljjk is
Pastoor: Dat is ze, vooral nu het Evangelie
boek daar open voor ons ligt, wat ons in
staat stelt het geval in kwestie te recon-
•trueeren. Secretaris, doe uw plicht.
Secretaris: In dien tjjde zeide Jezus deze
gelykenis aan Zjjn leerlingen: Zeker rijk man
had eenen rentmeester, die bjj hem werd be-
ichuldigd dat hjj zjjn goed verkwist had.
UÜ nep hem dan en zeide hem: Wat hoor
van u? Doe rekenschap van uw rentmees
nietCl^er’r“fltvS.k,U,t DU renUnee8tor
nHk T25*ee8,^r “ide ïich *elven: Wat
WV1 miin Heer mjj het rentmees-
H. LAURENT1US.
Zo. 8ste Zondag na Pinksteren, half 7, kw.
voor 8 en 9 uur de stille H. H. Missen, half
11 de Hoogmis. Collecte voor de St. Josepb-
school 1 uur Bijbel en Liturgie, 6 uur Broe-
derschapslof met predikatie, te kwart voor
7 Congregatie van den H. Aloysius.
Ma. 7 uur Congr. voor de meisjes.
Dl. kwart voor 8 voor de mannen.
Wo. half 8 voor de vrouwen.
Do. avond 7 uur het Lof ter eere van het
H. Sacrament.
Vr. avond 7 uur Lof ter eere van het H.
Hart.
Vr. 4 uur moeten alle schooljongens ko
men biechten, die nog niet plechtig zjjn aan
genomen. voor wie Zaterdag half 8 algemee
ne n. Communie.
Za. van 46 en vap half 79 uur gele
genheid om te biechten. Tusschen 4 en 6 uur
moeten alls schoolmeisjes komen biechten
die plechtig zjjn aangenomen.
Heden kwart voor 8 H. MIs voor het 1ste
Lustrum v. d. Algem. R. K. Ambtenarenbond
met algem. H. Communie.
Zo. aa. kwart voor 8 H. Mis voor de leden,
en weldoeners der St. Vincentiusvereeniging
Dien dag onder de H. H. Missen Liefdadlg-
heidspredikatie en jaarl. collecte ten behoe-
’’ereeniging voor de paro-
afgezet zjjn.
En hjj riep de schuldenaars van zjjn Heer
een voor een bjj zich en zeide tot den eerste.
Hoeveel zjjt gjj mjjnen Heer schuldig? En
deze zeide: Honderd vaten olie! En hjj zeide
Neem nw handschrift en schrjjf vijftig
Daarna zeide hjj tot een ander: En hoeveel
zjjt gjj schuldig? Hjj zeide: Honderd mudden
tarwe Hjj zeide hem: Neem uw brief en
schrjjf tachtig.
En de Heer prees den onrechtvaardigen
rentmeester, omdat hjj voorzichtig gehan
deld had; *want de kinderen dezer wermd zjjn
voorzichtiger in hun geslacht dan de kinde
ren des lichts. En ik zeg u, maakt u vrien
den van de ongerechtige rjjkdommen, opdat
als gjj zult tekort schieten, zjj u in de eeuwi
ge woningen ontvangen.
Pastoor: Zoo luidt de parabel! Op één punt
hebben de heeren geljjk, de rentmeester, die
hier wordt opgevoerd, is er buiten kjjf ‘een
van verdacht allooL
Mejjer: Dat wou ik ook zeggen, Doch waar
om haalt Christus die geschiedenis dan op,
wat kan daar voor nut in stekta?
Pastoor: Heel ad rem spreekt Mejjer daar
van „een geschiedenis”, want het gaat hier
over een werkeljjk-gebeurd feit, dat onge-
twjjfeld pas was voorgevallen, en waar nog
druk over gesproken werd. Het ophalen van
die opzienbarende historie heeft tweeërlei
nut, aangezien er tweeërlei les in steekt Van
elke fabel immers, elk verhaal, elke parabel
moet de moraal beoordeeld worden naar de
ingevlochten zedeles. Hier is die zedeles twee
ledig. De eerste wo^dt ons door den Heer
van dien opzichter gegeven, de tweede door
CbristUB zelf.
Jansen: Ma/r juist die eerste, daar heb ik
het mjjne niet van. De Heer, zegt Jezus en
keurt dit geenszins af., de Heer prees d—
onrechtvaardigen rentmeester.
Pastoor: Prees hem. soit! Alleen mist
waarom en waarin that is the question! Wat
zou ie denken, gaf Hjj hem een pluinapje om
ACHTSTE ZONDAG NA PINKSTER.
Epistel uit den brief van den H. apostel
Paulus aan de Romeinen; VIH, 12—17.
Broeders, wjj zjjn schuldig, niet aan het
vleesch om naar het vleesoh te leven. Want,
indien gjj naar het vleesch leeft, zoo zult gjj
•uwvwnr maar. Indien gjj de werken des vlee
schee door den geest aooac, nu gg [«.«ui
Want allen, die door den Geest Gods-be
stuurd worden, die zjjn kinderen Gods. Want
gjj hebt niet ontvangen den geest der sla
vernij andermaal tot vrees; maar gjj hebt den
geest der aanneming tot kinderen ontvan
gen, door wien wjj roepen: Abba Vadert
Want de Geest zelf geeft getuigenis aan
onzen geest, dat wjj kinderen Gods zjjn.
Doch, zoo wjj kinderen zjjn, dan zjjn wjj
ook erfgenamen, nameljjk, erfgenamen
God en medeerfgenamen van Christus.
Evangelie volgens den H. Lucas;
XVI, 1—9.
In dien tjjde zeide Jesus deze gelijkenis
aan Zjjne leerlingen: Zeker rjjk man, had
eenen rentmeester, die bjj hem werd be
schuldigd, dat hjj zjjn goed verkwist had.
Hjj riep hem dan, en zeide hem: Wat hoor
ik van u? Doe rekening van uw rentmeester
schap; want gjj kunt nu mjjn rentmeester
niet langer blyven. De rentmeester zeide dan
bjj zich zei ven: Wat zal ik doen, wjj] mjjn
heer mjj het rentmeesterschap afneemt?
Spitten kan Ik niet, te bedelen schaam ik
mjj. Ik weet, wat ik doen zal, opdat zjj mjj
in de hulzen zullen opnemen, als ik van het
rentmeesterschap zal afgezet zjjn. En hjj riep
de schuldenaars van zyuen beer, een voor
een bjj zich, en zeide tot den eerste: Hoeveel
PAROCHIEKERK VAN DEM H,
NIOOLAAS.
■Prins Hendrikkade.
Om 7 uur. half 9 en 12 uur de stllje
H-H. Missen, en 10 uur ds Hoogmis.
PAROCHIEKERK VAN O, L Vt
ONBEVLEKT ONTVANGEN.
(De Posthoorn) Haanesnmeretraat bjj
de Eenboornspria.
De H.H. Missen half 7, half 8, 9, 11
uur en half 11 de Hoogmis.
PAROCHIEKERK VAN DE H. RJTA
Buiksjoterweg 96, over het LI.
Zo. de’H.H. Miseet. te 7, 9 en 11 mm
de Hoogmis.
PAROCHIEKERK VAN DE H. MARIa
MAGDALENA.
Spa&mdauunerstraat.
Kkk. de H.H. Miseeu om 5, 7, hatf
12 uren. Om 10 uur Hoogmis.
HOORN.
PAROCHIEKERK VAN DE
OYRIACUS^^ffl^^P w«W 1VAM
(Groote Noord.)
Dee Zoodage de stale HKL Mlaarn tu
7 uur, hajf 9 en te half 11 de Hoogmis
Des middag* te 9 uur Vaeperu.
In de week de H.H. Mi zoon te 7 oa^
kwart na 8 en 9 uur.
lederen Dinsdag des avonds te 1
Lof ter eere van den H. Antonias,
OOSTER-BLOKKER.
Zou Kalf 8 Vroeemés, bajf 10 Hoogmis.
2 uur Vespers.
lederen dag kwart over 8 ds H. Min
WESTER-BLOKKER.
Zo. 7 uur de Vroegmis, hatf 10 ds
Hoogmis, 's middags 2 uur Lof.
Overige dagen om 7 uur H. Mis te
de kloosterkapel en kwart over 2 H. Min
in de parochiekerk.
WOGNUM.
lederen Zondag 7 uur Vroegmis, om
9 au.' Hoogmis en 2 uur Vespers.
In de week de H. Mis om 8 uur.
Za. van half 8 tot 4 en van 5—7 uu8
gelegenheid om te biechten.
*t Vroor, dat het kraakte.
Vóór de deur stond Jef met een ruwge-
riemd pak onder den arm, en stak een ci-‘
garet op. In ’t portaal bemoedigden vader
en moeder hem zorgzaam, over hunne schou
ders lonkte het opflikkerend gelaat van
Mien, een meisje uit de buurt en over de
werf klavetterden de blokken der spelende
kleuters.
^oodus, jongen, wees een ferm sol
daat boor!” en de oude drukte hem cordaat
de hand
„Jn, vader”.
„En braaf blijven, en! Jef, en goed naar
de kerk gaan” en zorgelijk moederken
wreef met de kneukel twee waterlanden weg
Jet knikte ontroerd, en tikte de aesebe
van zjjn cigaret.
„Jef, en woord houden, hoor” wjjsvin
gerde Mien.
„Wees gerust Mien!.... Dag vader,
moeder, dag Mieal Fransken, Piet, Kee en
Bie, toe laat me toch los! „Het klaverblad
van jeugd hing te bengelen aan zjjn armen.
Jet ging over dee krakenden grit weg, aan 1
den driehoek zag hh even om-
^„Je-ef”, Monk het nog; hjj wier^een
kazerne.
En *t eobeen of taaaehen hem en dit huis
een gouden schakel brak, en hg wegplo/ta,
door een donkere poort, in 't onzekere. Te
gen zjjn bultig pak sloeg de slinger van zjjn
taart geweldig, maar binnen de vesting zjjner
siel, rezen de beste voornemens nu renzig
in de bres, bereid om den aanval te weren
dien men had geseind.
Jef of tape gij ook heet soldaat spe
len is leeren slag leveren; hebt gjj den eer
sten gewonnen?
Niet Vegen de koude, de enthousiaste
jeugd is een vuurberg in Ijsland;
niet tegen de ratatouille, een jonge man
verorbert allen kost,
niet tegen een glimlach om den koddig
toegesproken jas, tien spottere rammelt
je doorheen als niks.
Maar
Vóór dw vertrek is u gezegd geworden:
Gjj zjjt Christen wees dan een Christen
soldaat;
op uw toekomstig gezin.
Ge werdt gewaarschuwd:
ST DOMINICUS.
Beden de 8ete Zondag na Pinksteren, 6
uur, half 8 en 9 uur de stille H H Missen
met onderrichting, half 11 de Ho
predikatie. Onder de H. H. Misson
collecte voor de jeugdorganisatie in deze
paiochie, half 1 de Cai. vo n de groove
leering 5 uur de Congr. vx>r de mannen, 6
uur voor de jongens, 7 uur Lot.
Ma.avond 7 uur Lof aanbidding van
den Euch. Bond.
DL van 7 uur af uitstelling van het Allerh
8 uur de gezongen H. Mh. ter eere van den H.
Antonius Kwart over 6 moeten alle kinde-
A
wat we in hem bewonderden was nu juist
zjjn diefstal niet, doch de gei
k I
Pastoer: Dus ook giL Bratus, hebt als
ren biechten om Woensdagmorgen kwart
over 7 gezamenlijk te communiceecen 7 uur
Lol ter eere van den H. A jtoniuv.
Wo. half 10 gezongen Huwelijksmis tot
zekere intentie
Wo. avond 7 uur de Congregatie voor ds
vrouwen.
Do. 8 uur gezongen Maandstond voor WU
Wage naar, geb. Kuiper, des avonds
nnarnwatin voor mAfataa f 4
Vr. avond
Hart.
Za. avond
en Moeder Gods Maria.
het een bewondering op te pompen, zonder
tegelijk het ander te vergodyken.
Pastoor: Ho, ho, dat volgt volstrekt niet
en mocht die bekoring b(? je opkomen, dan
ia se toch gemakkeljjk weg te bezemen. Eerst
eens wat anders. Heb je door bet Rotter-
damsch tooneel Arsène Lupin zien geven?
Jansen: Zeker, heb ik, Voor geen geld
had ik dat gemist! U moet weten, Pastoor
lat ik verzot t>en op detective-stukken.
Pastoor: In dat geval heb je ook wel Sher
lock Holmes zien opvoeren in de bioscoop?
Jansen: Niets vaster, maar— komea we
op ons i propos terug
Pastoor: Daar dwalen we zoo var niet af
En ben je niet heel en al onbegaan in de
fjjne behendigheid en den bovenmenscheljjke
speurzin van dien menscheljjken politiehond?
Jansen: En of0 Pastoor het was een
feest te zien met wat flair de perfiede aan
slagen van dien bandieten-professor Moriarty
één voor één verijdeld werden.
Pastoor: Dus je hebt even hard geapplau-
diseerd voor Sherlock Holmes als voor dien
anderen politieman, Arsène Lupin?
Jansen: Eigenlijk nog harder voor den
laatste, wat die presteerde, was gewoonweg
fabelacbtig. Maar Pastoor, vergis u niet, Ar-
sëne Lupin was geen detective maar vlak
omgekeerd een reuzengannef, de gentleman
der dieven, de wanhoop van het gansche
politiekorps. Die kreeg voortdurend de han
den op mekaar, heel de zaal daverde van
applaus.
Pastoor: Dus heel een zaal vol fatsoen
lijke menschen, eerzame huisvaders en dito
wederhelften, lachte de sloome streken van
een inbreker toe, en verkneukelde zich in
zjjn succes.
Jansen: Ja, wat wilt U dan- De kerel
was zoo leep als het bout van de galg. Maar
raffineerde slim
heid, waarmee bjj te werk ging.