Noord-Hollandsch Dagblad vap het •I Kerklijsten. 99 lk wenichts dat Ik gsloovu kai7! Misaunwlfzer. Epistel en Evangelie ia JmI| 1923 0. H. HJL No. 36. Neem me niet kwalijk Evangelie-v erklaring. HLKMRRR Hmsterdan. Soldaat. gjj 4it mint; 7 uur Uit de Ster. Kempe. 9 cm van tien spottere rammelt t zoon bljjf de troost uwer ouden; |t man denk op u sell, op die u gmi* met le sohaal- Naar der waarheid steile transen Moge een ander u de paden Tusschen doorn en distien wijten; Leiden kan slechts Gods genade. Haar erkennen is bet aandeel. Niet der wijten, maar der vromen. Niet door peinzen, neen, door bidden Zal haar lichtglans tot u komen. Wil haar 't menseheljjk oog aanschouwen, 0, dan moet uit 's hemels talen Ons een afstraal ran Gods tonne In de» harten duittre dalen Sluit dan niet uw oogen voor dat Licht! Maar verzucht: Heer, dat ik schouwen mogel „Het Schild" vijand van ons ge bjj Tus- i hande- br'eede kloof, die we ons wachten sullen te t les, die Jezus voor ia too klaar als water: met vraag 450456 gr. Katech. les 29—32, Margarita ULI. Mis bis. 72, gedachtenis van de itdag van O. L. Vrouw van >1, Credo. Praefatie van de zjjn mag Jansen: Dan I maar dan hoop ik voor de hand ligt, aan te toonen. Is ’t too. mijn jongen? Toe schrijf: jal en schrijf dat dikwijls. Want ginder spreekt uw voorbeeldige vsr der, wien het hooren willen, vaa zjjn knap pen kerel die 't goed stelt in de kazerne; thuis denkt uw bekommerd moederken op haren goeien jongen; daar bidden de kleu ters voor bun besten broer-eoldaat; ginder droomt Mien van u, dag en nacht, dag en nacht Jef! zijn doortraptheid. Immers neenl Vooreerst omdat die Heer persoonlek een achtenswaar dig meqsch was, die met dergelijke slimmig- "j op had en ook al, omdat i zyn opziener hem duchtig papieren kwamen. Wat hij in hem be- OFFICIEEL KERKBERICHT binnen de poort komt ge in betrekking met rapalje, buiten de poort belonkt u 't portaal der kroeg, en *t verlept gezicht vaa geel deernen En 't werd u herhaald: wees omzichtig, blijf op uw stuk, bewaar uw geloof, uw eer, uw gezondheidl Zjjt ge al in botsing geweest met een sy- felenden fat, een beslobberden pierewaaier, een baldadigen bullebak? Hebt ge reeds in ’t arulsvuur gestaan van spottende kwik ventjes? En.. ..ongedeerd u doorgeworsteld? Ik ken u op een prik: ge zocht een ka meraad, jovialen jongen zooals gij, nog een, ge weet den weg naar den soldatenkring, en nar de kerk, en ge gaat, en. Geene flikkefooi geen rommelzooi van kotjes kan ons deren, maar lol in vlijt een pot op tijd, en zingen doen we geern. j o uur maanuBtuuu vwr v<u Belsnina Wage naar, geb. Kuiper, des avonds Congregatie voor de meisjes. 4 avond 7 uur Lof ter eere van het H Lof ter eere der Allert. Maagd SF JOSEPHKERK. Zo. collecte tot schulddelging der kerk, half 8 en 9 uur de stille H. H. Missen, balt 11 de Hoogmis voor de lev. en overt, leden der Broederschap van O. L. Vrouw ter Nood half 7 Lof met gebeden en gezangen ter eere van O. L. Vrouw ter Nood. Ma. feest van bet Scapulier van O. L. Vr. van den Berg Carmel, volle aflaat. Van 4— 5 uur gelegenheid om te biechten voor de kinderen, 7 uur Lof ter eere van den H. Pe trus Mart. Patroon der zieken. DL onder de H. Mis van half 8 algemeens H. Communie der kinderen, der leering van de 4e, 5e, 6e klas en der naleering. Do. avond 7 uur Lof ter eere van het H. Sacrament. HEM EN VENHUIZEN. Zo. half 8 Vroegmis, 10 uw Hoog mis. ve der St. Vino. Vereenlging chie van den H. Laurentlus. ztjt gij mijnen heer schuldig? En deze zeide: Honderd vaten olie. En hij zeide hem: Neem uw handschrift, en zit spoedig neer, en schrijf vijftig. Daarna zeide hjj tot eenen ander: En hoeveel zjjt gjj schuldig? Hjj zeide: Honderd mudden tarwe. Hjj zeide hem: Neem uwen brief, en schrjjf tachtig. En de heer prees den onrechtvaardigen rentmeester, om dat hjj voorzichtig gehandeld had; want de kin deren dezer wereld zjjn voorzichtiger in hun geslacht, dan de kinderen des lichts. En Ik zeg u: Maakt u vrienden van de ongerech tige rijkdommen, opdat, als gij zult te kort schieten, zjj u in de eeuwige woningen ont vangen. Zeker mensch had velen uitgenoodigd tot ’n feestmaal. Allen hadden ze de vereerende uitnoodi- ging aanvaard. Ze zouden heel graag komen. Gelijk gebruikelijk was, geschiedde ook hier. De gasten werden er namelijk op den dag van het feest nog eens aan herinnerd, dat ze stellig verwacht werden. Doch ziet, wat gebeurde! Neem me niet kwalijk, zegt de een, maar ik kan heusch niet komenik heb ’n hof stee gekocht, en moet daarheen, om se te bezichtigen. Neem me niet kwalijk, Zejft de ik Kan ueuoob kbmen ik heb vjjf kop pel trekossen gekocht en moet ze probeeren. Neem me niet waljjk, zegt de derde, ik kan heusch niet komenik ben getrouwd en daarom kan ik niet komen....! Noem me niet kwalijk! Jawel! Dat leek toch op niets! Eerst aannemen, en als ge weet, dat allee gereed is, om ’n smoesje het weer afzeggen. Dat maakt men heusch niet goed met te zeggen: neem me niet kwalijk! We lezen dan ook, dat de heer, die tot het feestmaal had uitgenoodigd, vertoornd werd. Anderen werden genoodigd, en veront waardigd sloot de heer de eersten van zijn tafel uit. Ziedaar de parabel, welke Jezus Christus eens uitsprak. Die geldt ook voor ons. Want wjj zijn uitgenoodigd, om eens aan te zitten aan het hemelsche feestmaal. We hebben die uitnoodiging aan genomen bij de doopbeloften. Maar hoeveel katholieken zjjn er niet, die, in plaats van zich door 'n echt katholiek le ven gereed te houden tot den opgang naar het hemelsch feestmaal, altijd 'n smoesje we ten te vinden, om zich aan hun plicht te ont trekken? Ze weten drommelsch goed, dat ze ’s Zon dags onder zware zonden verplicht zjjn de H. Mis M te wonen. Maar dan luidt het: Neem me niet kwalijk, maar.ik moet voetballen, op m'n duiven letten, gaan fietsen of zwemmen, uitslapen. Ze weten drommels goed, dat ze aanstoo- teljjk gekleed gaan, maar., neem me niet kwaljjk, t ia model Ze weten drommels goed dat ze die ver- keering moeten verbreken, maar.... neem me niet kwalijk, ’s is al te ver, ik hdb m’n woord gegeven. Altot ze niet eerst hun woord kwjjt zijn.. God te dienen boven aL Och, och! Wat wordt er gezondigd onder laffe uit vluchten! Wees kerel en doe voor alles je plicht voor God! Want laten we het toch wel beseffen: God misleiden dat gnat niet de Heer van het Evangelie dezen vilicum ini quitatls inderdaadgeprezen, hebt bravo geroepen voor dat canaille van een Lupin die heel onze eerzame moraal in de maling nam. Maar evenmin ah ons Evangelie hebt ge daafbij zjjn gewetepldoze doortraptheid doch slechts zjjn weergalooss handigheid be wonderd en niet de zaak zelf toegejuicht, maar de manier waarop. En ge zjjt uit den schouwburg thuis gekorden mpt een zelfde dosis eerbiedwaardigen afkeer van diefstal en oneerlijkheid. Want ge hebt bü U lel ven een distinctie gemaakt, nagenoeg dezelfde die de eigenaar in het Evangelie maakte. Blijft nu nog de vraag: wanneer Jansen tot die onderscheiding termen vond, met welk recht blameert hy dan een ander, die iets dergeljjks deed? Komt nog bjj, dat Christus met ons het oordeel van dien rijken man voor oogen te stellen, daar geen ander besluit uit trekt, dan de algemeene stelling: de kinderen der wereld zijn voorzichtiger dan de kinde ren des lichts. Is dit inderdaad bet geval niet? Overkomt ons niet vaak, dat we tegsu wil en dank de geslepenheid van een dief de goochemheid v. een politicus of de fatale welsprekendheid van een i loof bewonderen. En daar is heusch geen kwaad 1 schen dit en het toejuicben van hun lingen gaapt een breed» -- -— wel wachten zullen te overschrijden. De ze les, die Jezus voor eigen rekening neemt w maakt u vrienden het geld, dat al te vaak tot ongerechtig heid dient, vrienden, die U helpen zullen den hemel binnen te gaan. Dit is de pit en kern van deze slecht begrepen parabel, dat an dere opgevangen van de lippen van dien Heer is maar franje en smuk. Het groote voorschrift en heilmiddel, ons door den wij zen leeraar zelf gegeven, luidt: de armen, door uw aalmoes beweldadigd, moeten voorspraak bjj het oordeel zjjn, dat rij moogt ingaaa in de eeuwige woningen MAK. WEEKKALANDER 15 JULI. 8e Zondair na Pinksteren. 2e ge bed van den H. Henriet», derde gebed A cunctis Credo. Praefatie van de H. Drievul digheid. 16 JULI. Fees! ien Borg Carmel, H Maagd. 17 JULI. Feestdag van den H. Alexius. 2e gebed A cunctis, derde gebed naar verkie zing. i 18 JULI. Feestdig van den H. Camillus. 19 JULI Feestdag van den H. Vincentiua k Paulo. 20 JULI Feestdag van den H. Hieronymus Aemilianus, 2e gebed van de H. Margarita. 21 JULL Feestdag van den H. Fredericus V 1892 B 19 Tweede gebed van den H. Praxe dis, derde gebed A cunctis. vierde gebed v. den Paus. D0M1NICAAN8CHE KALENDER. 15 JULI. Zondag N. 0. D. gedachtenis van den H. Henricus derde gebed bla. 392 16 JULI. O. L. Vrouw van den Berg Car mel. 17 JULI. Z. Ceslaus, tweede en derde ge bed blz. 392. 18 JULI H. Camillus. 24 Juli. 19 JULI. H. Vin een tl us. 20 JULL H. Hieronymus, gedachtenis van de H. M. 21. J1 H. Praxedi* KATECHISMUSLESSEN le Klas Gebeden en kleine Katech, voor Communicanten. 2e Klas vraag 174—178 kl. Katech. 3e Klas vraag 174178 kleine Katech. 4e Klas vraag 462464 gr. Katech. 5e Klas i 6e Klas li 7e Klas repetitie. beden maar matig die praktijken van in de i wonderde, was diens wereldkennis, diens fij ne truc om zich uit een impasse te redden wat we vandaag zjjn gladheid, zjjn gewiekst heid noemen zouden. En Christus laat om den dood niet na. dat onomwonden in het licht te stellen. Met de eigen woorden, waar mee Hjj aangeeft dat de Heer zjjn dienaar prees, brandmerkt Hjj dezen als een oneer lijk dienaar: vilicum iniquitatis. Broers: Pastoor, eer U met Jansen ver der praat, mag ik als penningmeester van de club eens vragen of die flesschen trekkerjj over groote bedragen liep. Pastoor: Ja, dat liep er nog al in. Met het vat olie, waarvan hier sprake is, wordt de Bath bedoeld, die ten naaste bjj veertig liter inhield; het mud tarwe van dien ande ren sinjeur, de Cor, was een maat van onge veer vierhonderd pond. Broers: De eene schuldenaar had dus 4000 liter af te dragen, de ander 40.000 pond. Voor een O. W.-er om van te watertanden. Pastoor: En daar hjj den eerste de helft in mindering bracht, den tweede 4/6, stopte hjj hun een geschenk in de hand, dat in de duizenden liep. Maar niet slechts door dank baarheid wist hjj ze aan zich te binden, maar vooral door vreeeaanjaging aan zjjn kant te krjjgen. Met hem tot valschheid in geschrif te aan te zetten, maakte bjj ze tot zjjn mede plichtigen, die hjj later, door wat ze nu chan tage noemen, n. zjjn pijpen zou laten dansen Jansen: Summa summarum zoudt u uw spaarbankboekje ook liever by een ander brengen. In dien rentmeester zjjn dus twee dingen te onderscheiden: zjjn oneerlijkheid die te laken, en zjjn geslepenheid, die te prjj- sen valk Een subtiele distiuctie-en ge vaarlijk bovendien. Ik zie geen kans voor Achtste t-londag na Pinksteren. De onrechtvaardige Rentmeester. Jansen: Maar goed. Pastoor, dat U van daag niet naar het openlucht-spel is, we zit ten U met smart te wachten. Als U er niet in siaagt het Evangelie van van morgen af- doeude op te helderen, breekt er beslist een crisis uit en kiezen we een anderen Rqks- kanselier. Daar wordt een sinjeur in opge- voerd enhooggeprezen, die er zjjn Heer gewoonweg in laat loopen, wat voor bui tenstaanders wel heel vermakeljjk zjjn mag maar toch niet door den christeljjken beugel kan. Zoodat wjj met geen menschenmogelyk heid begrijpen, hoe èhristus die infame han deling voor zjjn rekening nemen en het met die praktyken eens kan zjjn. Pastoor: Averechts gelezen, Jansen, met alle respect; maar tot je troost ben je de eerste niet en ook de eenige niet. Menig best paard is over die moeilijkheid gestruikeld de fout zeker aan mij" ik, dat de moeilijkheid zoo dat ze ook gemakkeljjk is Pastoor: Dat is ze, vooral nu het Evangelie boek daar open voor ons ligt, wat ons in staat stelt het geval in kwestie te recon- •trueeren. Secretaris, doe uw plicht. Secretaris: In dien tjjde zeide Jezus deze gelykenis aan Zjjn leerlingen: Zeker rijk man had eenen rentmeester, die bjj hem werd be- ichuldigd dat hjj zjjn goed verkwist had. UÜ nep hem dan en zeide hem: Wat hoor van u? Doe rekenschap van uw rentmees nietCl^er’r“fltvS.k,U,t DU renUnee8tor nHk T25*ee8,^r “ide ïich *elven: Wat WV1 miin Heer mjj het rentmees- H. LAURENT1US. Zo. 8ste Zondag na Pinksteren, half 7, kw. voor 8 en 9 uur de stille H. H. Missen, half 11 de Hoogmis. Collecte voor de St. Josepb- school 1 uur Bijbel en Liturgie, 6 uur Broe- derschapslof met predikatie, te kwart voor 7 Congregatie van den H. Aloysius. Ma. 7 uur Congr. voor de meisjes. Dl. kwart voor 8 voor de mannen. Wo. half 8 voor de vrouwen. Do. avond 7 uur het Lof ter eere van het H. Sacrament. Vr. avond 7 uur Lof ter eere van het H. Hart. Vr. 4 uur moeten alle schooljongens ko men biechten, die nog niet plechtig zjjn aan genomen. voor wie Zaterdag half 8 algemee ne n. Communie. Za. van 46 en vap half 79 uur gele genheid om te biechten. Tusschen 4 en 6 uur moeten alls schoolmeisjes komen biechten die plechtig zjjn aangenomen. Heden kwart voor 8 H. MIs voor het 1ste Lustrum v. d. Algem. R. K. Ambtenarenbond met algem. H. Communie. Zo. aa. kwart voor 8 H. Mis voor de leden, en weldoeners der St. Vincentiusvereeniging Dien dag onder de H. H. Missen Liefdadlg- heidspredikatie en jaarl. collecte ten behoe- ’’ereeniging voor de paro- afgezet zjjn. En hjj riep de schuldenaars van zjjn Heer een voor een bjj zich en zeide tot den eerste. Hoeveel zjjt gjj mjjnen Heer schuldig? En deze zeide: Honderd vaten olie! En hjj zeide Neem nw handschrift en schrjjf vijftig Daarna zeide hjj tot een ander: En hoeveel zjjt gjj schuldig? Hjj zeide: Honderd mudden tarwe Hjj zeide hem: Neem uw brief en schrjjf tachtig. En de Heer prees den onrechtvaardigen rentmeester, omdat hjj voorzichtig gehan deld had; *want de kinderen dezer wermd zjjn voorzichtiger in hun geslacht dan de kinde ren des lichts. En ik zeg u, maakt u vrien den van de ongerechtige rjjkdommen, opdat als gjj zult tekort schieten, zjj u in de eeuwi ge woningen ontvangen. Pastoor: Zoo luidt de parabel! Op één punt hebben de heeren geljjk, de rentmeester, die hier wordt opgevoerd, is er buiten kjjf ‘een van verdacht allooL Mejjer: Dat wou ik ook zeggen, Doch waar om haalt Christus die geschiedenis dan op, wat kan daar voor nut in stekta? Pastoor: Heel ad rem spreekt Mejjer daar van „een geschiedenis”, want het gaat hier over een werkeljjk-gebeurd feit, dat onge- twjjfeld pas was voorgevallen, en waar nog druk over gesproken werd. Het ophalen van die opzienbarende historie heeft tweeërlei nut, aangezien er tweeërlei les in steekt Van elke fabel immers, elk verhaal, elke parabel moet de moraal beoordeeld worden naar de ingevlochten zedeles. Hier is die zedeles twee ledig. De eerste wo^dt ons door den Heer van dien opzichter gegeven, de tweede door CbristUB zelf. Jansen: Ma/r juist die eerste, daar heb ik het mjjne niet van. De Heer, zegt Jezus en keurt dit geenszins af., de Heer prees d— onrechtvaardigen rentmeester. Pastoor: Prees hem. soit! Alleen mist waarom en waarin that is the question! Wat zou ie denken, gaf Hjj hem een pluinapje om ACHTSTE ZONDAG NA PINKSTER. Epistel uit den brief van den H. apostel Paulus aan de Romeinen; VIH, 12—17. Broeders, wjj zjjn schuldig, niet aan het vleesch om naar het vleesoh te leven. Want, indien gjj naar het vleesch leeft, zoo zult gjj •uwvwnr maar. Indien gjj de werken des vlee schee door den geest aooac, nu gg [«.«ui Want allen, die door den Geest Gods-be stuurd worden, die zjjn kinderen Gods. Want gjj hebt niet ontvangen den geest der sla vernij andermaal tot vrees; maar gjj hebt den geest der aanneming tot kinderen ontvan gen, door wien wjj roepen: Abba Vadert Want de Geest zelf geeft getuigenis aan onzen geest, dat wjj kinderen Gods zjjn. Doch, zoo wjj kinderen zjjn, dan zjjn wjj ook erfgenamen, nameljjk, erfgenamen God en medeerfgenamen van Christus. Evangelie volgens den H. Lucas; XVI, 1—9. In dien tjjde zeide Jesus deze gelijkenis aan Zjjne leerlingen: Zeker rjjk man, had eenen rentmeester, die bjj hem werd be schuldigd, dat hjj zjjn goed verkwist had. Hjj riep hem dan, en zeide hem: Wat hoor ik van u? Doe rekening van uw rentmeester schap; want gjj kunt nu mjjn rentmeester niet langer blyven. De rentmeester zeide dan bjj zich zei ven: Wat zal ik doen, wjj] mjjn heer mjj het rentmeesterschap afneemt? Spitten kan Ik niet, te bedelen schaam ik mjj. Ik weet, wat ik doen zal, opdat zjj mjj in de hulzen zullen opnemen, als ik van het rentmeesterschap zal afgezet zjjn. En hjj riep de schuldenaars van zyuen beer, een voor een bjj zich, en zeide tot den eerste: Hoeveel PAROCHIEKERK VAN DEM H, NIOOLAAS. ■Prins Hendrikkade. Om 7 uur. half 9 en 12 uur de stllje H-H. Missen, en 10 uur ds Hoogmis. PAROCHIEKERK VAN O, L Vt ONBEVLEKT ONTVANGEN. (De Posthoorn) Haanesnmeretraat bjj de Eenboornspria. De H.H. Missen half 7, half 8, 9, 11 uur en half 11 de Hoogmis. PAROCHIEKERK VAN DE H. RJTA Buiksjoterweg 96, over het LI. Zo. de’H.H. Miseet. te 7, 9 en 11 mm de Hoogmis. PAROCHIEKERK VAN DE H. MARIa MAGDALENA. Spa&mdauunerstraat. Kkk. de H.H. Miseeu om 5, 7, hatf 12 uren. Om 10 uur Hoogmis. HOORN. PAROCHIEKERK VAN DE OYRIACUS^^ffl^^P w«W 1VAM (Groote Noord.) Dee Zoodage de stale HKL Mlaarn tu 7 uur, hajf 9 en te half 11 de Hoogmis Des middag* te 9 uur Vaeperu. In de week de H.H. Mi zoon te 7 oa^ kwart na 8 en 9 uur. lederen Dinsdag des avonds te 1 Lof ter eere van den H. Antonias, OOSTER-BLOKKER. Zou Kalf 8 Vroeemés, bajf 10 Hoogmis. 2 uur Vespers. lederen dag kwart over 8 ds H. Min WESTER-BLOKKER. Zo. 7 uur de Vroegmis, hatf 10 ds Hoogmis, 's middags 2 uur Lof. Overige dagen om 7 uur H. Mis te de kloosterkapel en kwart over 2 H. Min in de parochiekerk. WOGNUM. lederen Zondag 7 uur Vroegmis, om 9 au.' Hoogmis en 2 uur Vespers. In de week de H. Mis om 8 uur. Za. van half 8 tot 4 en van 5—7 uu8 gelegenheid om te biechten. *t Vroor, dat het kraakte. Vóór de deur stond Jef met een ruwge- riemd pak onder den arm, en stak een ci-‘ garet op. In ’t portaal bemoedigden vader en moeder hem zorgzaam, over hunne schou ders lonkte het opflikkerend gelaat van Mien, een meisje uit de buurt en over de werf klavetterden de blokken der spelende kleuters. ^oodus, jongen, wees een ferm sol daat boor!” en de oude drukte hem cordaat de hand „Jn, vader”. „En braaf blijven, en! Jef, en goed naar de kerk gaan” en zorgelijk moederken wreef met de kneukel twee waterlanden weg Jet knikte ontroerd, en tikte de aesebe van zjjn cigaret. „Jef, en woord houden, hoor” wjjsvin gerde Mien. „Wees gerust Mien!.... Dag vader, moeder, dag Mieal Fransken, Piet, Kee en Bie, toe laat me toch los! „Het klaverblad van jeugd hing te bengelen aan zjjn armen. Jet ging over dee krakenden grit weg, aan 1 den driehoek zag hh even om- ^„Je-ef”, Monk het nog; hjj wier^een kazerne. En *t eobeen of taaaehen hem en dit huis een gouden schakel brak, en hg wegplo/ta, door een donkere poort, in 't onzekere. Te gen zjjn bultig pak sloeg de slinger van zjjn taart geweldig, maar binnen de vesting zjjner siel, rezen de beste voornemens nu renzig in de bres, bereid om den aanval te weren dien men had geseind. Jef of tape gij ook heet soldaat spe len is leeren slag leveren; hebt gjj den eer sten gewonnen? Niet Vegen de koude, de enthousiaste jeugd is een vuurberg in Ijsland; niet tegen de ratatouille, een jonge man verorbert allen kost, niet tegen een glimlach om den koddig toegesproken jas, tien spottere rammelt je doorheen als niks. Maar Vóór dw vertrek is u gezegd geworden: Gjj zjjt Christen wees dan een Christen soldaat; op uw toekomstig gezin. Ge werdt gewaarschuwd: ST DOMINICUS. Beden de 8ete Zondag na Pinksteren, 6 uur, half 8 en 9 uur de stille H H Missen met onderrichting, half 11 de Ho predikatie. Onder de H. H. Misson collecte voor de jeugdorganisatie in deze paiochie, half 1 de Cai. vo n de groove leering 5 uur de Congr. vx>r de mannen, 6 uur voor de jongens, 7 uur Lot. Ma.avond 7 uur Lof aanbidding van den Euch. Bond. DL van 7 uur af uitstelling van het Allerh 8 uur de gezongen H. Mh. ter eere van den H. Antonius Kwart over 6 moeten alle kinde- A wat we in hem bewonderden was nu juist zjjn diefstal niet, doch de gei k I Pastoer: Dus ook giL Bratus, hebt als ren biechten om Woensdagmorgen kwart over 7 gezamenlijk te communiceecen 7 uur Lol ter eere van den H. A jtoniuv. Wo. half 10 gezongen Huwelijksmis tot zekere intentie Wo. avond 7 uur de Congregatie voor ds vrouwen. Do. 8 uur gezongen Maandstond voor WU Wage naar, geb. Kuiper, des avonds nnarnwatin voor mAfataa f 4 Vr. avond Hart. Za. avond en Moeder Gods Maria. het een bewondering op te pompen, zonder tegelijk het ander te vergodyken. Pastoor: Ho, ho, dat volgt volstrekt niet en mocht die bekoring b(? je opkomen, dan ia se toch gemakkeljjk weg te bezemen. Eerst eens wat anders. Heb je door bet Rotter- damsch tooneel Arsène Lupin zien geven? Jansen: Zeker, heb ik, Voor geen geld had ik dat gemist! U moet weten, Pastoor lat ik verzot t>en op detective-stukken. Pastoor: In dat geval heb je ook wel Sher lock Holmes zien opvoeren in de bioscoop? Jansen: Niets vaster, maar— komea we op ons i propos terug Pastoor: Daar dwalen we zoo var niet af En ben je niet heel en al onbegaan in de fjjne behendigheid en den bovenmenscheljjke speurzin van dien menscheljjken politiehond? Jansen: En of0 Pastoor het was een feest te zien met wat flair de perfiede aan slagen van dien bandieten-professor Moriarty één voor één verijdeld werden. Pastoor: Dus je hebt even hard geapplau- diseerd voor Sherlock Holmes als voor dien anderen politieman, Arsène Lupin? Jansen: Eigenlijk nog harder voor den laatste, wat die presteerde, was gewoonweg fabelacbtig. Maar Pastoor, vergis u niet, Ar- sëne Lupin was geen detective maar vlak omgekeerd een reuzengannef, de gentleman der dieven, de wanhoop van het gansche politiekorps. Die kreeg voortdurend de han den op mekaar, heel de zaal daverde van applaus. Pastoor: Dus heel een zaal vol fatsoen lijke menschen, eerzame huisvaders en dito wederhelften, lachte de sloome streken van een inbreker toe, en verkneukelde zich in zjjn succes. Jansen: Ja, wat wilt U dan- De kerel was zoo leep als het bout van de galg. Maar raffineerde slim heid, waarmee bjj te werk ging.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1923 | | pagina 5