ft* Kerklijsten. tpistel en Evangelie 99 -- --- SO Juli 1923 MAX. I RUM Ml. HmttnfaM. Evangelie-verklaring. Gfod te zjjn EMU»»*?»™*. De binnenkant. 9 ver- H.H. do P. QÜIRINU8. uur <xn ,U en uwe kinderen .die bin- Dec Zond 7 uur, half om leven mon ;elen saamgelokt, maar gij hebt Zoo worde dan uw hui» u woest ezongen ter eere den tjjd i in den moeten ‘alle schooljongens komen biechten die plechtig zjjn aai Heden kwart voor aanbiddii lie voor en w’ toen, dat het onmoge win te «luiten, tenijj hjj over al do bergen rondom een muur optrok, maar Hjj cal bij de beproeving ook uitkomst geven, opdat g|j die kunt verdragen. Evangelie volgens den H. Lucas; XIX. 41—<7. In dien tijde, ala Jesus Jerusalem nader de. en de stad sag. weende Hij over haar, en seide: Ach dat gij nog op desea dag uwen dag erkendet, hetgeoe u tot vrede strekt; maar, het is nu voor uwe oogen verborgen. Want er zullen dagen over u komen dat uwe vjjanden u met oenen wal omringen, u be legeren. en van alle kanten sullen benauwen en dat zjj u, en uwe kinderen in u, ten gronde verdelgen en in u den eenen steen op den anderen niet sullen laten, omdat gö c uwer bezoeking niet gekend hebt. Én tempel komende, begon Hjj degenen, die daar verkochten en kochten, er uit te drijven en seide bun: Daar staat geschreven: Mijn huis is een huis des gebeds; maar er een roofnest van gemaakt. En F dagelijks in den tempel. der meer van zjjn fouten, misstappen. Dat is noodig. belijdenis van fouten. Mas is een rouwmoedige schuldbekentenis. Dus voor God, de plaats van God bekleedt. Het is een rouwmoedige be kentenis welke dus insluit een spijt over de zonden, in zooverre en omdat se zonden zjjn, dus gedachten, woorden of werken, die tegen Gods wil ingaan. Even noodzakeljjk zit in dat berouw derhalve het vaste, bet eerlijke voornemen, om die zonden te ver mijden, en al datgene, wat uit onder rinding gesproken, noodzakeltot die zonden voert. Nu kan iemand huichelen. Nu kan iemand met den mond schuld be kennen, zonder dat bet hart er deel aan beeft, zonder dat er spraak is van een ern stig en eerljjk voornemen, maar dan ook is die biecht ongeldig. Daar wordt door den priester in de biecht geen enkele zonde vergeven, tenzjj in zoo- ST. JOSEPH. Zo. Collecte voor de scholen, half 8 en 9 uur stille H. H. Missen, half 11 Hoogmis half 7 het Lof Ma. van 46 uur biechten voor de kinde ren, 7 uur Lof ter eere van den H. Petrus Mart. Patrnon der zieken. Di. onder de H. Mie van half 8 algemeene H. Communie voor de kinderen d'r le. 2e en Sr klas. Do. om half 10 Veni Creator en Huwi-ljjkKinia, des avonds 7 uur Lc van b-*t Alierh. Sacrament. Za. C uur Jaarstond voor Leonardos Den- aeman. na Pinkateren te 6, J H. H. Mieren met in de parochiekerk. WOGNUM. lederen Zondag 7 uur Vroegmis, 9 uia’ Hoogmis en 8 uur Vespers. In de week de H. Mis om 8 uur. Za. van hatf 1 kot 4 en van 67 utr gelegenheid cm te biechten. HEM EN VENHUIZEN. Zo. half 8 Vroegmis, 10 uur Hoog mis. PAROCHIEKERK VAN DEN B. NKOLAA&. Prins Hendrikkade. Om 7 uur, bajf 9 en 18 utw de stille HJ1. Missen, en 10 uur de Hoogmis. PAROCHIEKERK VAN O. L. Vr. ONBEVLEKT ONTVANGEN. (De Posthoorn) Haarlemmerstraat bij de SBuhoomsjuia, De HJI. Missen half 7, half 8, 9, 18 uur en half 11 de Hoogmis. PAROCHIEKERK VAN DE H. RITA Buiksjoterweg 96, over bet U. Wo. 7 uur Congregatie voor de -rouwen Do. avond 7 uur Tx>f voor de mehjes. Vr. avond 7 uur het Lof ter^eere van het Alierh. Hart van Jezus Za.avond ter eere van de Ailerb Maagd en Moeder Gods Maria. Maandagavond 6 Augustus tn deze kerk verpachting van opengevallen plaatsen. Al len, die geen genoegen met hun plaatsen nemen, worden verzocht, die tjjdig op te zeggen. Ruilen van plaatsen kan niet ge schieden. H. LAÜRENTIUS Zo. 9 Zondag na Pinksteren half 7, kwart voor 8 an 9 uur de stille H. H. Missen half 11 de Hoogmis? Onder de H. H. Missen Uef- dsdigheidspredikatie, waarna jaarl. collecte ten behoeve van de St. Vine. Ver., Couferen tie van den EL Laurentius. te 1 uur Bybel en Liturgie, te 8 ur Broederschapalof met predi katie kwart voor 7 Congr. van den H. Aloy- sius. Ma. 7 uur Congregatie voor de meisjes. DL kwart voor 8 voor de mannen Wo. half 8 voor de vrouwen. Wo. morgen half 11 vergadering van de ueiatrices van het H. Hart. Do. avond 7 uur het Lof ter eere van het H. Sacrament. Vr. avond 7 uur Lof ter eere van het H. Hart. Vr. 4 uur moeten alle schoolmeisjes komen biechten, die nog niet plechtig zjjn aangeno- mea^voor wie Zaterdag half 8 algrmeene Za. vau 4-6 oa' van liaU 7 ‘9 uur ge legenheid om te biechten. Tusechen 46 uur x ^.^.4 gfcam .11/* a A hI 1r\ 1 i n lrz\w\A„ enomen. H. Mis voor de leden en de weldoeners der St. Vine. Ver Do. half 10 Huwelijksmis Zo. kwart voor 8 H. Mis voor Edu ard van Campen, lid van dan R. K. Metaal- bewerkenbond, on te half 11 voor de leden en weldoeners van „Hulp in Nood" ST. DOMLNICUS. Heden de »e Zondag n half 8 en 9 uur de stille onderrichting half 11 de Hoogmis met predi katie, Onder de H. H. Missen schaaloollecte voor de scholen, half 1 Cat. voor de groo te leering, 5 uur Congregatie voor de mannen 6 uur voor de jongens en om 7 uur bot Lof. DL van 7 uur af uitstelling van het Al lerheiligste, half 10 gezongen Huwelijk-mh Na den middag te kwart over zes moeten alle kinderen biechten om Woensdagmorgen kwart over 7 gezamenlijk te communiceeren Di. avond 7 uur Lofrter eere van den H. An tonius. NEGENDE ZONDAG NA PINKSTER Epistel uit den eersten brief van‘den H. Apostel Paulus san de Corinthiër*. X, 6—IX Broeders, laten wjj geene begeerte tot het kwaad hebben, gelijk zjj gehad hebben. Wordt ook geene afgodendienaars, geljjk eenigen van hen, zooals er geschreven staat Het volk zat om te eten en te drinken, en zjj stonden op on; te spelen. Laten wjj ook niet hoereeren, geljjk eenigen van hen gehoe reerd hebben, en waarom er op eenen dag drie en twintig duizend gesneuveld zjjn. La ten wjj den Gezalfde niet tergen, geljjk eeni- gen van hen getergd hebben, en door de slangen omgekomen zjjn. Dit alles is hun ge fcohied tot afbeelding en is geschreven tot onderrichting van ons, die de laatste tijden beleven. Zoo dan, die meent, dat hjj staat zie toe, dat hjj niet valle. Geene beproeving dan die menscheljjk is, kome over u, Want God is getrouw, Hjj zal niet toelaten, dat gjj boven uw vermogen zoudet beproefd worden te booren, dat Jezus weende, zag ik den Zoon van God boven roefheid en dergeljjke klein-men- soheljjke aandoeningen verheven. Wat vindt u daarvan? Pastoor: Ik vind dat de opmerking van Meyer opvallend aan den ouden weg van Kralingen herinnert Reeds de Kerkvader Epiphauius stuit er over, dat er in zjjn tjjd menschen gevonden worden, die deze karak tertrek van Jezus min of meer karakterloos vonden. Wat alleen de noodzakelijkheid be wijst om de H. Schrift te lezen in het licht van het Syrische leven. Toegegeven, in het Westen worden schreien— eu weenen voor week en onmannelijk gehouden, onzen jon geus wordt geleerd hun tranen te verbijten. Maar de opinie van den Oosterling staat hierin lijnrecht tegenover de onze. Het wordt daar, ook in onzen tjjd, volstrekt niet on waardig of onmannelijk geacht te wee nen. Bjj ontelbare gelegenheden voert de Bijbel mannen op, mannen uit één stuk, en om den dood geen verwijfde karakters, die zich aan hartstochteljjke uitlatingen overge ven en. daarbjj hevige kreten slaken en over vloedig tranen storten, zonder dat iemand dit kinderachtig of onwelvoegeljjk vindt Ezau, de felle jager en rosse woudlooper, hief overstelpt door smart en woede, zjjn stem op en weende, toen hjj ontdekte, dat zjjn broeder Jacob zjjn zegen had wegge roofd. De geharde krijgsman Saül weende de edelmoedigheid van David, die zjjn gespaard had. Op de tijding, dat Am- door Absalon vermoord was, hieven de zonen des konings hunne stemmen op en weenden, insgelijks weenden koning Da vid en al zijn knechten met groot geween. Zoo ook is het van den „Man van Smarten” die meer dan anderen heel zijn leven door geleden heeft, geheel in overeenstemming met zijn volkomen Ooetersche mannelijke i die niet volmaakt zijn, in- Hem ook niet lazen: Jezus en de Of hadden ze het niet God tergt marktplein uitgegild: Zjjn bloed ons en onze kinderen! Nu het zou dan ook over hen en hunne kinderen komen. En nu ziet Jezus die moe ders daar staan, wier eigen kinderen dan mannen van dertig, veertig jaar zouden zjjn en die dan zoo schrikkelijk gemarteld en ultgemoord moeten worden. Al de wallen van Jerusalem met kruisen als twzaaid en aan elk kruis een vloekende Jood, die hing weg te sterven als spotbeeld van dat ééne kruis, waaraan Jerusalem haar Koning had gekruisigd. Jezus voelt dat hjj wel niet de oorzaak maar dan toch de tusschenschakel is waar door dat vreeseljjke lijden over Jerusalem komen zal. En moest het dan niet Zijn eigen lijden verzwaren, het lijden van Hem, die zoo roe rend betuigd had: Jerusalem, Jerusalem, hoe menigmaal heb ik u willen bijeenverga deren, gelijk de klokhen hare kiekens onder haar vleugelen saamgelokt, maar gij hebt niet gewild. JL_l_ gelaten. Secretaris: En die propbede van Jesus, zegt u, is leterljjk vervuld geworden? Pastoor: Oordeel zelf, met den tekst van Flavius Joeephus voor u. Veertig jaar na Christus’ dood sloegen de Romeinscbe le gers het beleg om de oproerige boofdstad van Judea. Secretarie: „Er zullen dagen komen dat uw vjjanden u belegeren.” Pastoor: Titus lijk was haar gel (Groote Noord.) ge de auile H.H. Missen te 9 en te half 11 <te Hoogmis Des middags te 8 uur Vespers. In de week de H.H. Miseen te 7 uur, kwart na 8 eu 9 <ur. lederen Dinsdag dee avonds te 7 Lof oer eere van den H. Afltoniua. QOSTER-BLOKKER. i 2a. Kalf 8 Vroeemts, half 10 Hoogmis. 2 uur Vespers. lederen dag kwart over 8 <te H. Mis. WESTER-BLOKKER. uur de Zo de H.H. Misse», te 7, 9 en 11 uur de Hoogmis. PAROCHIEKERK VAN DE ff. MARIa i MAGDALENA. 8r«fl mdamtnerrirnet de H H. Minen om 5, 7. hatf 19 uren. Om 10 uur Hoogmis, HOORN. - i PAROCHIEKERK VAN DE OYRIACÜS EN FRANC13CU8 VAN t ASSIS* ff SPANBROEK. Sk». half 8 Vroeemiz, 10 uur Hcr»gmte Dese w - - - Za van Pastoor: Omdat de Heiland niet over zich zalven, maar om Jerusalem tranen stortte, om de „Stad des vredee” die niet erkennen wilde, wat haar tot vrede, tot vergiffenis strekte. Luister, liever dan naar mjj, naar deze fraaie bladzijde van Dr. Kuyper: Hem gaan ze kruisigen, en Hjj zal ster vend bezwijken, maar dan zal het niet uit zjjn. Zjjn kruis zal een nasleep hebben. Na het kruisjaar komt, eer het een halve eeuw ver der Ls, het jaar der verwoesting van Jerusa lem, en dan zullen de phiolen van Gods hei lige wrake over de zondeetad worden uit gegoten, dat het één kermen van doodsmart m al Jerusalems straten zal worden. Dat moeet. Dat kou niet uitbljjven. Het kruis moest er zjjn om de wereld te redden, maar het kruis kon er niet komen of het moest zoo biterijjk aan de zondestad die het dorst oprichten, gewroken worden, -ende op het I kome over Zo, 7 uur de Vroegmis, half 10 <te Hoogmis, *s middags 8 uur Lof. Overige dagen om 7 uur H. Mj« te de kloosterkapel en kwart over 8 H. Mie NEGENDE ZONDAG NA PINKSTEREN. De verwoesting van Jerusalem. Pastoor: Vooraleer het infanteric-gevecht een aan vang neemt, wilde ik naar het illus- stro voorbeeld van Joffre, Haig en Hinden- o burg eens met je welnemen het zwaar ge- met zjjn belangrijke voorspellingen omtrent schut eens laten hooren. Nur mit ein bisschen v 1 andre Worte: onze gemoedelijke Bjjbel-exe- gesc laten we deez’ keer door wat gewichti ge Dogmatiek voorafgaan. Op wat wijze, vraag ik, heeft Jezus Christus bewezen de Zoon van God te zjjn? Jansen: Vooreerst doordien alle voorspellin gen, omtrent Zjjn persoon gedaan, ook in Zjjn persoon vervuld zjjn geworden! Pastoor: Al geuoeg, ik schenk je de rest Hoe dat bewjjs wordt opgezet, verstaat ge. Duizenden jaren vóór den Messias in het vleesch verscheen, stond Zjjn beeld duideljjk en kennelijk in de H. Boeken, geteekend. Vaa de eerste tijden der wereld af, had de Vader, geljjk St. Paulus zegt, Zjjn Zoon in gébracht in de wereld. Nog niet in het vleesch, maar in beeld, opdat wanneer Hjj kwam het Joodsche volk dat vanouds gegeven, beeld met Zjjn verschijning verge- Hjkend, in heilige geestdrift uit zou roepen: Gjj zjjt de Zone Gods, de Koning van Israël en alom de stem des gejuich» zou opgaan: Heden is in onze ooren en voor onze oogen deze Schrift vervuld geworden! In de H. Schrift alzoo stond de Christus- Messias afgebeeld in een breede reeks van personen en episoden, afgebeeld in zjjn ka rakter, afgebeeld in het werk dat Hjj volbren gen, in de overiwnning die Hjj behalen zou, maar afgebeeld vooral in het lijden, dat Hem zou overkomen. Al die voorspellingen nu, gangbaar in de toenmalige scholen der Schriftgeleerden en voortlevend in den mond des volks, zjjn tot de laatste letter en tot in de fjjnste bijzon derheden door Christus vervuld geworden Doch er bestaat nog een ander bewjjs van Christus' Godheid door de prophetieën. Wie kent dat? Peeters: Tijdens Zjjn omwandeling op aar- de voorspelde de Zaligmaker zelfs verschil lende dingen, die letterlijk zjjn uitgekomen. Hjj was nu blijkbaar de Godsgezant, voor wiens oog de toekomst geen geheim ver- Pastoor: Waaruit te besluiten valt? Peetere: ....Dat wat Hjj leerde ook ge loofwaardig was.... Pastoor: En aangeMea H| beleed de Zoon OFFICIEEL KERKEERICHT van het „Noord-Hollandsch Dagblad” Peeters: Hebben wjj te gelooven, dat Hjj dit werkeljjk was. Pastoor: Nu treffen we in het Evangelie van dezen Zondag voor 't eerst zulk een voorspelling aan. Secretaris: Pardon, Pastoor, maar....ver geet U den eersten Zondag van den Advent het naderend wereldeinde niet? Pastoor: Je hebt, als altijd geljjk, Secreta ris, maar toch heb ik geen ongeljjk. Want de prophetie van het Algemeen Oordeel en na derend wereldgericht is zooals vanzelf spreekt nog uiet gerealiseerd, staat nog te bezien, zooals eeu ongeloovige zeggen zou. Dat Christus hier goed gezien heeft, daarvan is het bewjjs nog niet te leveren. Mcar met de prophetie die nu aan de orde is, staat het anders. Dat Jerusalem ia ver woest geworden op de radicale wjjze, die Jezus aangaf, is sedert lang een historisch feit en bewjjst alzoo de goddeljjko voorken nis van Christus. Vandaar dat do koninklijke vrjjgeest Frederik de Groote op zjjn vraag aan Gellert: wat hjj wel van den Christus dacht, zeer ad rem ten antwoord kreeg: wat denkt uwe Majesteit van de verwoesting van Jerusalem? Secretaris: Maar wat denkt UEerwaarde van de voorlezing van het Evangelie? Dan hebben wo een kastok om de verschillende vragen aan op te hangen. Evangelie volgens den H. Lucas; XIX, 41 47 „In dien tjjde, als Jezus Jerusalem nader de. en de stad zag, weende Hjj over haar en zeide: Ach, dat gjj nog op dezen uwen dag erkende, wat u tot vrede strekt; maar, het is nu voor uwe oogen verborgen. Want er zullen dagen over u komen, dat uwe vjjanden u met een wal omringen, u belegeren en van alle kanten zullen benauwen, en dat zjj u en uwe kinderen in u ten gronde verdelgen, en in u den eenen steen op den anderen niet zullen laten, omdat gjj den tjjd uwer bezoe king met gekend hebt. En in den tempel ko mend, begon Hjj degenen die daar verkoch ten en kochten er uit te drjjven en zeide hun: Daar staat geschreven: Mjjn huis is een huis des gebeds, maar gjj hebt er een roofnest van gemaakt. En Hjj leerde dagelijks in den tempel.” Meyer: Ik weet niet hoe ik het uit «al drukken, maar.... het doet mjj altjjd zoo pjjnljjk aan - - Veel liever r smart en dri natuur, ja, zou dien wjj van L weende.... Toen Hjj nabjj kwam stad zag weende Hjj over haar. Jansen: Pastoor, nu dat „weenen” van Jezus ik zal maar zeggen ethnografisch is toegelicht met verwijzing naar het spon taan karakter en het hartstochteljjk tempe- iament der Oosterlingen, kom ik weer met een zwarigheid van Theologischen aard op de vlakte. Jesus staat er is tot tranen toe geroerd? Maar waarom? Omdat Jeru salems straatpubliek, dat nu luidkeels Ho sanna roept, Hem over enkele dagen nur het kruis zal dringen. Evenwel staat me by, dat Jezus geenszins gedwongen, maar vrjj- wülig, wjjl Hjj dit eigenmachtig wude Zichselven in den dood gaf. Hoe dan valt het sielkundig te verklaren dien loopvan anken naar eigen keus en keur zoo bitter te betreuren? verre God vergeeft. Wie den biechtvader tracht te bedriegen, meent God wat wijs te maken. Of er nu zulke katholieken zijn? JawelI Maar dan ontvangen die niet het H. Saera ment, maar doen daarbQ nog een groote doodzonde. Nauw fa verband hiermede staat de ook al uiterijjke plicht van Pascben-houden. Daar wordt een „goede" H. Communie eischt, die dus voorafgegaan moet worden door een goede heilig biecht, zoodat de uiterljjke daad niets anders 1» dan een tee- ken, hoe het inwendig gesteld is. En grootere „innerlijkheid” is toch niet denkbaar.” met op gelijken afstand van elkaar dertien stadions, waarin hjj bezettiug legde Secretaris: „Zjj zullen u met een wal om ringen en van alle kanten benauwen.” Pastoor: Dat dit naar de letter uiikwam, moeten twee cijfers u leeron. Jerusalem had een omtrek van drie ea dertig stadiën, de Romeinsche muur van Titus mat er zes en dertig, Zoodat, na al de ellende van een langdurig beleg, waarin de moeders hun eigen kinderen opaten, de stad ten leste werd ingenomen. Secretaris: „En met den grond werd ge- Ijjk gemaakt” Pastoor: Dermate dat de puinhoopen der stad nog voor een deel de valleien en ravij nen vullen, die haar omringen, op één plaats zelfs tot een diepte van honderd vjjf en twintig voet Het South-Kensington Mu seum te Londen bewaart het model van een plattegrond van Jerusalem, zooals de stad moet geweest zjjn ten tjjde van David en Salomon; samengesteld naar het resultaat van jarenlange nauwkeurige onderzoekin gen. Zooals ze moet geweest zjjn dus. voor dat de haar omringende diepe ravjjnen wa ren gevuld en opgehoogd met het puin en de half-verbrande overblijfselen van muren en gebouwen. Secretaris: „I nen ilw muren zjjn.” Pastoor: Niet alleen werd de stad ver woest, maar door de verwoede Romeinen totaal uitgemoord. Secretaris: „En den eenen steen op den anderen niet zullen laten." Pastoor: Zoodat zelfs de Joden de plaats waar eertijds bun boofdstad stond, niet meer terugkenden. Secretaris: „Omdat gij den tjjd uwer be zoeking niet gekend hebt.” Pastoor: Onzen Heer verklaart hier op nieuw, dat de verwoesting van Jerusalem een strafgericht beteekont. Ze hoeft gewn- gerd God te ontvangen. Welnu God zal haar aan haar zelve overiaten, tnaar dat zal haar ondergang zijn. Du Messias <teor haar ter dood veroordeeld, zal op zj|n beurt over haar het doodvonnis uitsproken. Schrik kelük Godsoorded, dat te denken geeft; dat ons noopt onze harten uiet te verharden, als God met ajjn genade ons bezoekt, opdat ook niet m ons eens bewaarheid worde de aangrijpende klacht van den teruggewezen Zaligmaker: Dat wjj den tjjd onzer bezoe king niet gekend hebben. half 8 H. Ml». |f 3uur bieebthooruu. medembuk. Zo. 7 uur Vroegmis, 10 uur Hoogmis In de wee* de H.H. Miseea kwart over 7 ea hall 9. Do. avond 7 uur Lot. Za. van 48 uur btechthomreo. W ER VERSHOOF. Zo. 7 uur Vroegmis. 10 uur Hooemte half 8 Lol en Roeenho -Je. In de *eek ajlc dagen de H.H. Mis sen om 7 en 8 uur. BERGEN. Zit. Hoogfeest van Aanbidding om God te danken voor alle weldaden in deze kerk ons geschonken, kwart voor zeven wordt het Allerheiligste Sacrament ter Aanbidding uit gesteld. De H. H. Missen te 7, half 9 en 10 uur de Hoogmis, 2 uur gemeenschappelijke 'ïng voor de kinderen half 3 H. Fami de mannen 7 uur plechtig Lof, pro cessie feestpredikatie en Te Deum Do. 7 uur Lof ter eere van bet H. Sacr. Vr. 7 uur de oefening van den H Kr«fc<w. Za. nam. van 5half O uur gelegenheid om te biechten. De gebeden worden verzocht voor Grietje Kraakman, har. van Jan Wokke, die in den Heer is overleden. HEILOa Zo. 7 uur tot zekere intentie, half 9 tot in tnntie, 10 uur voor de parochie, half 12 en 1 uur Cat., half 3 Congregatie der H. Familie vrouwenafdeeling, 7 uur het Lof. Ma. 7 uur voor Maria Leiding—Mejjer. Di. 7 uur voor Henricus Kroon. Wo. 7 uur voor Anna Verduin wed. Zon neveld. Do. 7 uur gez. H. Mis ^>or de leden van Altijddurende Aanbidding, 8 uur voor Adri- anus Kaandorp Vr. 7 sur voor Renier Kraakman en Agn. Roobeek, 8 uur voor Petronella Broers Does wdk. Za. 7 en 8 uur voor Bart. Rolee en Guur- tje Groot. Van 4 uur af biechthooren, half 8 Marialof Cat. naar gewoonte. ZWAAG. Zo. 7 uur de Vroegmis, 10 uur de Hoog mis, kwart over 2 de Vespers met Roz. Uitreiking der H. Comm une onder de Vroegmis en te kwart voor 9 Jo de week lederen dag II. Mix om 8 uur Za vanaf 3 uur gelegenheid om te biech ten. WEEKKALENDER 22 JULI. 9e Zondag na Pinksteren. Credo Tweede gebed en laatste Evangelie van de H. Maria Magdalena. Praefatie van de H. Drievuldigheid. 28. JULI. Feeetdag van den H. Apollinaris Tweede gebed van den H. Liborius. 24 JULI. Feestdag van den H. Bernulphus V1892 B 20. Tweede gebed van de vigilie ▼an den H. Jacobus, derde gebed van de H. Christina. 25 JULI. Feestdag van den H. Jacobus Tweede gebed van den H. Christophorus. Cre latie van de H. H. Apostelen 26 JULI. Feestdag van de H. Anna 27 JUIJ. Feestdag van den H. Pantaloon 2e gebed A eunctis, derde gebed naar ver^ kiezing. 28 JULI. Feestdag van den H. Nazarius 2e en derde gebed als gisteren, vierde ge bed voor den Paus. DOMINICAANSCHE KALENDER 22 JUIJ. 7e Zondag N. O. D. gedachtenis van de H. Maria Magdalena. 23 JULI. Z. Joanna, gedachtenis van den H. Apollinaris, derde gebod blz. 398. 24 JULI. Z. Augustinus, 27 Juli, gedachte nis van de H. Christina, derde gebed als gis teren. 25 JULI. H. Jacobus, gedachtenis van den H. Christophorus 26 JULI. H. Anna 27 JULI. Mis van den Zondag; 2e gebed en derde gebed blz. 392. 28 JULI. Z. Antonius, gedachtenis van den H. Nazarius. KATECHISMUS-LESSEN Eerste klas Gebeden en KI. Kateehismus voor oommui*4cauten. Tweede klas vraag 179182 kl. katech. Derde klas vraag 179182 kl. katech. Vierde klas vraag 465 gr. katech. Vjjfde klas vraag 456465 Zesde en Zevende klas repetitie. Wjj zjjn voor een groot deel huichelaars. We stellen ons tevreden met zoo uiterijjk maar een beetje mooi aan te doen. Het Katholiek geloof kjjkt alleen maar naar het uiterlyk nakomen van plichten over het innerlijke, over de eigenlijke bekee ring tot God, over den inkeer tot zichzelf maakt het zich niet druk. Zie maar eens naar de Sacramen tan En.kjjk maar eens naar de.biecht nietwaar? Al het leeljjke, al bet oppervlakkige, al het valsche wat over dit sacrament is ge zegd en geschreven, is niet weer te geven. Zeer velen schjjnen het ah een feit te be schouwen, dat de biecht eigenlijk den mensch slechter maakt, want de gedachte: met biechten ben ik er weer af, moet toch verkeerd werken Dat zou werkeljjk zoo zjjn, ah bet niet anders was. Want biechten h het meest-famerljjke werk dat iemand kan doen. Het is niet een eenvoudig vertellen zon- groote en kleine De biecht h een van fouten. Maar nog meer. Het eeu zelfvernedering, niet alleen óók voor een mensch, die

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1923 | | pagina 5