ft*
Kerklijsten.
tpistel en Evangelie
99
--
---
SO Juli 1923
MAX. I
RUM Ml.
HmttnfaM.
Evangelie-verklaring.
Gfod te zjjn
EMU»»*?»™*.
De binnenkant.
9
ver-
H.H.
do
P. QÜIRINU8.
uur
<xn
,U en uwe kinderen .die bin-
Dec Zond
7 uur, half
om
leven
mon
;elen saamgelokt, maar gij hebt
Zoo worde dan uw hui» u woest
ezongen
ter eere
den tjjd
i in den
moeten ‘alle schooljongens komen biechten
die plechtig zjjn aai
Heden kwart voor
aanbiddii
lie voor
en
w’
toen, dat het onmoge
win te «luiten, tenijj hjj
over al do bergen rondom een muur optrok,
maar Hjj cal bij de beproeving ook uitkomst
geven, opdat g|j die kunt verdragen.
Evangelie volgens den H. Lucas;
XIX. 41—<7.
In dien tijde, ala Jesus Jerusalem nader
de. en de stad sag. weende Hij over haar, en
seide: Ach dat gij nog op desea dag uwen
dag erkendet, hetgeoe u tot vrede strekt;
maar, het is nu voor uwe oogen verborgen.
Want er zullen dagen over u komen dat uwe
vjjanden u met oenen wal omringen, u be
legeren. en van alle kanten sullen benauwen
en dat zjj u, en uwe kinderen in u, ten gronde
verdelgen en in u den eenen steen op den
anderen niet sullen laten, omdat gö c
uwer bezoeking niet gekend hebt. Én
tempel komende, begon Hjj degenen, die
daar verkochten en kochten, er uit te drijven
en seide bun: Daar staat geschreven: Mijn
huis is een huis des gebeds; maar
er een roofnest van gemaakt. En F
dagelijks in den tempel.
der meer van zjjn fouten,
misstappen. Dat is noodig.
belijdenis van fouten. Mas
is een rouwmoedige schuldbekentenis. Dus
voor God,
de plaats van
God bekleedt. Het is een rouwmoedige be
kentenis welke dus insluit een spijt over
de zonden, in zooverre en omdat se zonden
zjjn, dus gedachten, woorden of werken, die
tegen Gods wil ingaan. Even noodzakeljjk
zit in dat berouw derhalve het vaste, bet
eerlijke voornemen, om die zonden te ver
mijden, en al datgene, wat uit onder rinding
gesproken, noodzakeltot die zonden
voert.
Nu kan iemand huichelen.
Nu kan iemand met den mond schuld be
kennen, zonder dat bet hart er deel aan
beeft, zonder dat er spraak is van een ern
stig en eerljjk voornemen, maar dan ook is
die biecht ongeldig.
Daar wordt door den priester in de biecht
geen enkele zonde vergeven, tenzjj in zoo-
ST. JOSEPH.
Zo. Collecte voor de scholen, half 8 en 9
uur stille H. H. Missen, half 11 Hoogmis half
7 het Lof
Ma. van 46 uur biechten voor de kinde
ren, 7 uur Lof ter eere van den H. Petrus
Mart. Patrnon der zieken.
Di. onder de H. Mie van half 8 algemeene
H. Communie voor de kinderen d'r le. 2e en
Sr klas.
Do. om half 10 Veni Creator en
Huwi-ljjkKinia, des avonds 7 uur Lc
van b-*t Alierh. Sacrament.
Za. C uur Jaarstond voor Leonardos Den-
aeman.
na Pinkateren te 6,
J H. H. Mieren met
in de parochiekerk.
WOGNUM.
lederen Zondag 7 uur Vroegmis,
9 uia’ Hoogmis en 8 uur Vespers.
In de week de H. Mis om 8 uur.
Za. van hatf 1 kot 4 en van 67 utr
gelegenheid cm te biechten.
HEM EN VENHUIZEN.
Zo. half 8 Vroegmis, 10 uur Hoog
mis.
PAROCHIEKERK VAN DEN B.
NKOLAA&.
Prins Hendrikkade.
Om 7 uur, bajf 9 en 18 utw de stille
HJ1. Missen, en 10 uur de Hoogmis.
PAROCHIEKERK VAN O. L. Vr.
ONBEVLEKT ONTVANGEN.
(De Posthoorn) Haarlemmerstraat bij
de SBuhoomsjuia,
De HJI. Missen half 7, half 8, 9, 18
uur en half 11 de Hoogmis.
PAROCHIEKERK VAN DE H. RITA
Buiksjoterweg 96, over bet U.
Wo. 7 uur Congregatie voor de -rouwen
Do. avond 7 uur Tx>f voor de mehjes.
Vr. avond 7 uur het Lof ter^eere van het
Alierh. Hart van Jezus
Za.avond ter eere van de Ailerb Maagd
en Moeder Gods Maria.
Maandagavond 6 Augustus tn deze kerk
verpachting van opengevallen plaatsen. Al
len, die geen genoegen met hun plaatsen
nemen, worden verzocht, die tjjdig op te
zeggen. Ruilen van plaatsen kan niet ge
schieden.
H. LAÜRENTIUS
Zo. 9 Zondag na Pinksteren half 7, kwart
voor 8 an 9 uur de stille H. H. Missen half
11 de Hoogmis? Onder de H. H. Missen Uef-
dsdigheidspredikatie, waarna jaarl. collecte
ten behoeve van de St. Vine. Ver., Couferen
tie van den EL Laurentius. te 1 uur Bybel en
Liturgie, te 8 ur Broederschapalof met predi
katie kwart voor 7 Congr. van den H. Aloy-
sius.
Ma. 7 uur Congregatie voor de meisjes.
DL kwart voor 8 voor de mannen
Wo. half 8 voor de vrouwen.
Wo. morgen half 11 vergadering van de
ueiatrices van het H. Hart.
Do. avond 7 uur het Lof ter eere van het
H. Sacrament.
Vr. avond 7 uur Lof ter eere van het H.
Hart.
Vr. 4 uur moeten alle schoolmeisjes komen
biechten, die nog niet plechtig zjjn aangeno-
mea^voor wie Zaterdag half 8 algrmeene
Za. vau 4-6 oa' van liaU 7 ‘9 uur ge
legenheid om te biechten. Tusechen 46 uur
x ^.^.4 gfcam .11/* a A hI 1r\ 1 i n lrz\w\A„
enomen.
H. Mis voor de leden
en de weldoeners der St. Vine. Ver
Do. half 10 Huwelijksmis
Zo. kwart voor 8 H. Mis voor Edu
ard van Campen, lid van dan R. K. Metaal-
bewerkenbond, on te half 11 voor de leden
en weldoeners van „Hulp in Nood"
ST. DOMLNICUS.
Heden de »e Zondag n
half 8 en 9 uur de stille
onderrichting half 11 de Hoogmis met predi
katie, Onder de H. H. Missen schaaloollecte
voor de scholen, half 1 Cat. voor de groo
te leering, 5 uur Congregatie voor de mannen
6 uur voor de jongens en om 7 uur bot Lof.
DL van 7 uur af uitstelling van het Al
lerheiligste, half 10 gezongen Huwelijk-mh
Na den middag te kwart over zes moeten
alle kinderen biechten om Woensdagmorgen
kwart over 7 gezamenlijk te communiceeren
Di. avond 7 uur Lofrter eere van den H. An
tonius.
NEGENDE ZONDAG NA PINKSTER
Epistel uit den eersten brief van‘den
H. Apostel Paulus san de Corinthiër*.
X, 6—IX
Broeders, laten wjj geene begeerte tot het
kwaad hebben, gelijk zjj gehad hebben.
Wordt ook geene afgodendienaars, geljjk
eenigen van hen, zooals er geschreven staat
Het volk zat om te eten en te drinken, en
zjj stonden op on; te spelen. Laten wjj ook
niet hoereeren, geljjk eenigen van hen gehoe
reerd hebben, en waarom er op eenen dag
drie en twintig duizend gesneuveld zjjn. La
ten wjj den Gezalfde niet tergen, geljjk eeni-
gen van hen getergd hebben, en door de
slangen omgekomen zjjn. Dit alles is hun ge
fcohied tot afbeelding en is geschreven tot
onderrichting van ons, die de laatste tijden
beleven. Zoo dan, die meent, dat hjj staat
zie toe, dat hjj niet valle. Geene beproeving
dan die menscheljjk is, kome over u, Want
God is getrouw, Hjj zal niet toelaten, dat gjj
boven uw vermogen zoudet beproefd worden
te booren, dat Jezus weende,
zag ik den Zoon van God boven
roefheid en dergeljjke klein-men-
soheljjke aandoeningen verheven. Wat vindt
u daarvan?
Pastoor: Ik vind dat de opmerking van
Meyer opvallend aan den ouden weg van
Kralingen herinnert Reeds de Kerkvader
Epiphauius stuit er over, dat er in zjjn tjjd
menschen gevonden worden, die deze karak
tertrek van Jezus min of meer karakterloos
vonden. Wat alleen de noodzakelijkheid be
wijst om de H. Schrift te lezen in het licht
van het Syrische leven. Toegegeven, in het
Westen worden schreien— eu weenen voor
week en onmannelijk gehouden, onzen jon
geus wordt geleerd hun tranen te verbijten.
Maar de opinie van den Oosterling staat
hierin lijnrecht tegenover de onze. Het
wordt daar, ook in onzen tjjd, volstrekt niet
on waardig of onmannelijk geacht te wee
nen. Bjj ontelbare gelegenheden voert de
Bijbel mannen op, mannen uit één stuk, en
om den dood geen verwijfde karakters, die
zich aan hartstochteljjke uitlatingen overge
ven en. daarbjj hevige kreten slaken en over
vloedig tranen storten, zonder dat iemand
dit kinderachtig of onwelvoegeljjk vindt
Ezau, de felle jager en rosse woudlooper,
hief overstelpt door smart en woede, zjjn
stem op en weende, toen hjj ontdekte, dat
zjjn broeder Jacob zjjn zegen had wegge
roofd. De geharde krijgsman Saül weende
de edelmoedigheid van David, die zjjn
gespaard had. Op de tijding, dat Am-
door Absalon vermoord was, hieven
de zonen des konings hunne stemmen op
en weenden, insgelijks weenden koning Da
vid en al zijn knechten met groot geween.
Zoo ook is het van den „Man van Smarten”
die meer dan anderen heel zijn leven door
geleden heeft, geheel in overeenstemming
met zijn volkomen Ooetersche mannelijke
i die niet volmaakt zijn, in-
Hem ook niet lazen: Jezus
en de
Of hadden ze het niet God tergt
marktplein uitgegild: Zjjn bloed
ons en onze kinderen!
Nu het zou dan ook over hen en hunne
kinderen komen. En nu ziet Jezus die moe
ders daar staan, wier eigen kinderen dan
mannen van dertig, veertig jaar zouden zjjn
en die dan zoo schrikkelijk gemarteld en
ultgemoord moeten worden. Al de wallen
van Jerusalem met kruisen als twzaaid en
aan elk kruis een vloekende Jood, die hing
weg te sterven als spotbeeld van dat ééne
kruis, waaraan Jerusalem haar Koning had
gekruisigd.
Jezus voelt dat hjj wel niet de oorzaak
maar dan toch de tusschenschakel is waar
door dat vreeseljjke lijden over Jerusalem
komen zal.
En moest het dan niet Zijn eigen lijden
verzwaren, het lijden van Hem, die zoo roe
rend betuigd had: Jerusalem, Jerusalem,
hoe menigmaal heb ik u willen bijeenverga
deren, gelijk de klokhen hare kiekens onder
haar vleugelen saamgelokt, maar gij hebt
niet gewild. JL_l_
gelaten.
Secretaris: En die propbede van Jesus,
zegt u, is leterljjk vervuld geworden?
Pastoor: Oordeel zelf, met den tekst van
Flavius Joeephus voor u. Veertig jaar na
Christus’ dood sloegen de Romeinscbe le
gers het beleg om de oproerige boofdstad
van Judea.
Secretarie: „Er zullen dagen komen dat
uw vjjanden u belegeren.”
Pastoor: Titus
lijk was haar gel
(Groote Noord.)
ge de auile H.H. Missen te
9 en te half 11 <te Hoogmis
Des middags te 8 uur Vespers.
In de week de H.H. Miseen te 7 uur,
kwart na 8 eu 9 <ur.
lederen Dinsdag dee avonds te 7
Lof oer eere van den H. Afltoniua.
QOSTER-BLOKKER. i
2a. Kalf 8 Vroeemts, half 10 Hoogmis.
2 uur Vespers.
lederen dag kwart over 8 <te H. Mis.
WESTER-BLOKKER.
uur de
Zo de H.H. Misse», te 7, 9 en 11 uur
de Hoogmis.
PAROCHIEKERK VAN DE ff. MARIa
i MAGDALENA.
8r«fl mdamtnerrirnet
de H H. Minen om 5, 7. hatf
19 uren. Om 10 uur Hoogmis,
HOORN. - i
PAROCHIEKERK VAN DE
OYRIACÜS EN FRANC13CU8 VAN
t ASSIS* ff
SPANBROEK.
Sk». half 8 Vroeemiz, 10 uur Hcr»gmte
Dese w - - -
Za van
Pastoor: Omdat de Heiland niet over zich
zalven, maar om Jerusalem tranen stortte,
om de „Stad des vredee” die niet erkennen
wilde, wat haar tot vrede, tot vergiffenis
strekte. Luister, liever dan naar mjj, naar
deze fraaie bladzijde van Dr. Kuyper:
Hem gaan ze kruisigen, en Hjj zal ster
vend bezwijken, maar dan zal het niet uit
zjjn.
Zjjn kruis zal een nasleep hebben. Na het
kruisjaar komt, eer het een halve eeuw ver
der Ls, het jaar der verwoesting van Jerusa
lem, en dan zullen de phiolen van Gods hei
lige wrake over de zondeetad worden uit
gegoten, dat het één kermen van doodsmart
m al Jerusalems straten zal worden.
Dat moeet. Dat kou niet uitbljjven.
Het kruis moest er zjjn om de wereld te
redden, maar het kruis kon er niet komen
of het moest zoo biterijjk aan de zondestad
die het dorst oprichten, gewroken worden,
-ende op het
I kome over
Zo, 7 uur de Vroegmis, half 10 <te
Hoogmis, *s middags 8 uur Lof.
Overige dagen om 7 uur H. Mj« te
de kloosterkapel en kwart over 8 H. Mie
NEGENDE ZONDAG NA PINKSTEREN.
De verwoesting van Jerusalem.
Pastoor: Vooraleer het infanteric-gevecht
een aan vang neemt, wilde ik naar het illus-
stro voorbeeld van Joffre, Haig en Hinden- o
burg eens met je welnemen het zwaar ge- met zjjn belangrijke voorspellingen omtrent
schut eens laten hooren. Nur mit ein bisschen v 1
andre Worte: onze gemoedelijke Bjjbel-exe-
gesc laten we deez’ keer door wat gewichti
ge Dogmatiek voorafgaan. Op wat wijze,
vraag ik, heeft Jezus Christus bewezen de
Zoon van God te zjjn?
Jansen: Vooreerst doordien alle voorspellin
gen, omtrent Zjjn persoon gedaan, ook in
Zjjn persoon vervuld zjjn geworden!
Pastoor: Al geuoeg, ik schenk je de rest
Hoe dat bewjjs wordt opgezet, verstaat ge.
Duizenden jaren vóór den Messias in het
vleesch verscheen, stond Zjjn beeld duideljjk
en kennelijk in de H. Boeken, geteekend.
Vaa de eerste tijden der wereld af, had de
Vader, geljjk St. Paulus zegt, Zjjn Zoon in
gébracht in de wereld. Nog niet in het
vleesch, maar in beeld, opdat wanneer Hjj
kwam het Joodsche volk dat vanouds
gegeven, beeld met Zjjn verschijning verge-
Hjkend, in heilige geestdrift uit zou roepen:
Gjj zjjt de Zone Gods, de Koning van Israël
en alom de stem des gejuich» zou opgaan:
Heden is in onze ooren en voor onze oogen
deze Schrift vervuld geworden!
In de H. Schrift alzoo stond de Christus-
Messias afgebeeld in een breede reeks van
personen en episoden, afgebeeld in zjjn ka
rakter, afgebeeld in het werk dat Hjj volbren
gen, in de overiwnning die Hjj behalen zou,
maar afgebeeld vooral in het lijden, dat Hem
zou overkomen.
Al die voorspellingen nu, gangbaar in de
toenmalige scholen der Schriftgeleerden en
voortlevend in den mond des volks, zjjn tot
de laatste letter en tot in de fjjnste bijzon
derheden door Christus vervuld geworden
Doch er bestaat nog een ander bewjjs van
Christus' Godheid door de prophetieën. Wie
kent dat?
Peeters: Tijdens Zjjn omwandeling op aar-
de voorspelde de Zaligmaker zelfs verschil
lende dingen, die letterlijk zjjn uitgekomen.
Hjj was nu blijkbaar de Godsgezant, voor
wiens oog de toekomst geen geheim ver-
Pastoor: Waaruit te besluiten valt?
Peetere: ....Dat wat Hjj leerde ook ge
loofwaardig was....
Pastoor: En aangeMea H| beleed de Zoon
OFFICIEEL KERKEERICHT
van het „Noord-Hollandsch Dagblad”
Peeters: Hebben wjj te gelooven, dat Hjj
dit werkeljjk was.
Pastoor: Nu treffen we in het Evangelie
van dezen Zondag voor 't eerst zulk een
voorspelling aan.
Secretaris: Pardon, Pastoor, maar....ver
geet U den eersten Zondag van den Advent
het naderend wereldeinde niet?
Pastoor: Je hebt, als altijd geljjk, Secreta
ris, maar toch heb ik geen ongeljjk. Want de
prophetie van het Algemeen Oordeel en na
derend wereldgericht is zooals vanzelf
spreekt nog uiet gerealiseerd, staat nog
te bezien, zooals eeu ongeloovige zeggen
zou. Dat Christus hier goed gezien heeft,
daarvan is het bewjjs nog niet te leveren.
Mcar met de prophetie die nu aan de orde
is, staat het anders. Dat Jerusalem ia ver
woest geworden op de radicale wjjze, die
Jezus aangaf, is sedert lang een historisch
feit en bewjjst alzoo de goddeljjko voorken
nis van Christus. Vandaar dat do koninklijke
vrjjgeest Frederik de Groote op zjjn vraag
aan Gellert: wat hjj wel van den Christus
dacht, zeer ad rem ten antwoord kreeg: wat
denkt uwe Majesteit van de verwoesting van
Jerusalem?
Secretaris: Maar wat denkt UEerwaarde
van de voorlezing van het Evangelie? Dan
hebben wo een kastok om de verschillende
vragen aan op te hangen.
Evangelie volgens den H. Lucas; XIX,
41 47
„In dien tjjde, als Jezus Jerusalem nader
de. en de stad zag, weende Hjj over haar en
zeide: Ach, dat gjj nog op dezen uwen dag
erkende, wat u tot vrede strekt; maar, het
is nu voor uwe oogen verborgen. Want er
zullen dagen over u komen, dat uwe vjjanden
u met een wal omringen, u belegeren en van
alle kanten zullen benauwen, en dat zjj u
en uwe kinderen in u ten gronde verdelgen,
en in u den eenen steen op den anderen niet
zullen laten, omdat gjj den tjjd uwer bezoe
king met gekend hebt. En in den tempel ko
mend, begon Hjj degenen die daar verkoch
ten en kochten er uit te drjjven en zeide hun:
Daar staat geschreven: Mjjn huis is een huis
des gebeds, maar gjj hebt er een roofnest
van gemaakt. En Hjj leerde dagelijks in den
tempel.”
Meyer: Ik weet niet hoe ik het uit «al
drukken, maar.... het doet mjj altjjd zoo
pjjnljjk aan - -
Veel liever r
smart en dri
natuur, ja, zou
dien wjj van L
weende.... Toen Hjj nabjj kwam
stad zag weende Hjj over haar.
Jansen: Pastoor, nu dat „weenen” van
Jezus ik zal maar zeggen ethnografisch
is toegelicht met verwijzing naar het spon
taan karakter en het hartstochteljjk tempe-
iament der Oosterlingen, kom ik weer met
een zwarigheid van Theologischen aard op
de vlakte. Jesus staat er is tot tranen
toe geroerd? Maar waarom? Omdat Jeru
salems straatpubliek, dat nu luidkeels Ho
sanna roept, Hem over enkele dagen nur
het kruis zal dringen. Evenwel staat me by,
dat Jezus geenszins gedwongen, maar vrjj-
wülig, wjjl Hjj dit eigenmachtig wude
Zichselven in den dood gaf. Hoe dan valt
het sielkundig te verklaren dien loopvan
anken naar eigen keus en keur zoo bitter
te betreuren?
verre God vergeeft.
Wie den biechtvader tracht te bedriegen,
meent God wat wijs te maken.
Of er nu zulke katholieken zijn? JawelI
Maar dan ontvangen die niet het H. Saera
ment, maar doen daarbQ nog een groote
doodzonde.
Nauw fa verband hiermede staat de ook
al uiterijjke plicht van Pascben-houden.
Daar wordt een „goede" H. Communie
eischt, die dus voorafgegaan moet worden
door een goede heilig biecht, zoodat de
uiterljjke daad niets anders 1» dan een tee-
ken, hoe het inwendig gesteld is.
En grootere „innerlijkheid” is toch niet
denkbaar.”
met op gelijken afstand van elkaar dertien
stadions, waarin hjj bezettiug legde
Secretaris: „Zjj zullen u met een wal om
ringen en van alle kanten benauwen.”
Pastoor: Dat dit naar de letter uiikwam,
moeten twee cijfers u leeron. Jerusalem had
een omtrek van drie ea dertig stadiën, de
Romeinsche muur van Titus mat er zes en
dertig, Zoodat, na al de ellende van een
langdurig beleg, waarin de moeders hun
eigen kinderen opaten, de stad ten leste
werd ingenomen.
Secretaris: „En met den grond werd ge-
Ijjk gemaakt”
Pastoor: Dermate dat de puinhoopen der
stad nog voor een deel de valleien en ravij
nen vullen, die haar omringen, op één
plaats zelfs tot een diepte van honderd vjjf
en twintig voet Het South-Kensington Mu
seum te Londen bewaart het model van een
plattegrond van Jerusalem, zooals de stad
moet geweest zjjn ten tjjde van David en
Salomon; samengesteld naar het resultaat
van jarenlange nauwkeurige onderzoekin
gen. Zooals ze moet geweest zjjn dus. voor
dat de haar omringende diepe ravjjnen wa
ren gevuld en opgehoogd met het puin en
de half-verbrande overblijfselen van muren
en gebouwen.
Secretaris: „I
nen ilw muren zjjn.”
Pastoor: Niet alleen werd de stad ver
woest, maar door de verwoede Romeinen
totaal uitgemoord.
Secretaris: „En den eenen steen op den
anderen niet zullen laten."
Pastoor: Zoodat zelfs de Joden de plaats
waar eertijds bun boofdstad stond, niet
meer terugkenden.
Secretaris: „Omdat gij den tjjd uwer be
zoeking niet gekend hebt.”
Pastoor: Onzen Heer verklaart hier op
nieuw, dat de verwoesting van Jerusalem
een strafgericht beteekont. Ze hoeft gewn-
gerd God te ontvangen. Welnu God zal
haar aan haar zelve overiaten, tnaar dat
zal haar ondergang zijn. Du Messias <teor
haar ter dood veroordeeld, zal op zj|n beurt
over haar het doodvonnis uitsproken. Schrik
kelük Godsoorded, dat te denken geeft; dat
ons noopt onze harten uiet te verharden,
als God met ajjn genade ons bezoekt, opdat
ook niet m ons eens bewaarheid worde de
aangrijpende klacht van den teruggewezen
Zaligmaker: Dat wjj den tjjd onzer bezoe
king niet gekend hebben.
half 8 H. Ml».
|f 3uur bieebthooruu.
medembuk.
Zo. 7 uur Vroegmis, 10 uur Hoogmis
In de wee* de H.H. Miseea kwart
over 7 ea hall 9.
Do. avond 7 uur Lot.
Za. van 48 uur btechthomreo.
W ER VERSHOOF.
Zo. 7 uur Vroegmis. 10 uur Hooemte
half 8 Lol en Roeenho -Je.
In de *eek ajlc dagen de H.H. Mis
sen om 7 en 8 uur.
BERGEN.
Zit. Hoogfeest van Aanbidding om God te
danken voor alle weldaden in deze kerk
ons geschonken, kwart voor zeven wordt het
Allerheiligste Sacrament ter Aanbidding uit
gesteld. De H. H. Missen te 7, half 9 en 10
uur de Hoogmis, 2 uur gemeenschappelijke
'ïng voor de kinderen half 3 H. Fami
de mannen 7 uur plechtig Lof, pro
cessie feestpredikatie en Te Deum
Do. 7 uur Lof ter eere van bet H. Sacr.
Vr. 7 uur de oefening van den H Kr«fc<w.
Za. nam. van 5half O uur gelegenheid
om te biechten.
De gebeden worden verzocht voor Grietje
Kraakman, har. van Jan Wokke, die in den
Heer is overleden.
HEILOa
Zo. 7 uur tot zekere intentie, half 9 tot in
tnntie, 10 uur voor de parochie, half 12 en 1
uur Cat., half 3 Congregatie der H. Familie
vrouwenafdeeling, 7 uur het Lof.
Ma. 7 uur voor Maria Leiding—Mejjer.
Di. 7 uur voor Henricus Kroon.
Wo. 7 uur voor Anna Verduin wed. Zon
neveld.
Do. 7 uur gez. H. Mis ^>or de leden van
Altijddurende Aanbidding, 8 uur voor Adri-
anus Kaandorp
Vr. 7 sur voor Renier Kraakman en Agn.
Roobeek, 8 uur voor Petronella Broers
Does wdk.
Za. 7 en 8 uur voor Bart. Rolee en Guur-
tje Groot. Van 4 uur af biechthooren, half
8 Marialof
Cat. naar gewoonte.
ZWAAG.
Zo. 7 uur de Vroegmis, 10 uur de Hoog
mis, kwart over 2 de Vespers met Roz.
Uitreiking der H. Comm une onder de
Vroegmis en te kwart voor 9
Jo de week lederen dag II. Mix om 8 uur
Za vanaf 3 uur gelegenheid om te biech
ten.
WEEKKALENDER
22 JULI. 9e Zondag na Pinksteren. Credo
Tweede gebed en laatste Evangelie van de
H. Maria Magdalena. Praefatie van de H.
Drievuldigheid.
28. JULI. Feeetdag van den H. Apollinaris
Tweede gebed van den H. Liborius.
24 JULI. Feestdag van den H. Bernulphus
V1892 B 20. Tweede gebed van de vigilie
▼an den H. Jacobus, derde gebed van de H.
Christina.
25 JULI. Feestdag van den H. Jacobus
Tweede gebed van den H. Christophorus. Cre
latie van de H. H. Apostelen
26 JULI. Feestdag van de H. Anna
27 JUIJ. Feestdag van den H. Pantaloon
2e gebed A eunctis, derde gebed naar ver^
kiezing.
28 JULI. Feestdag van den H. Nazarius
2e en derde gebed als gisteren, vierde ge
bed voor den Paus.
DOMINICAANSCHE KALENDER
22 JUIJ. 7e Zondag N. O. D. gedachtenis
van de H. Maria Magdalena.
23 JULI. Z. Joanna, gedachtenis van den
H. Apollinaris, derde gebod blz. 398.
24 JULI. Z. Augustinus, 27 Juli, gedachte
nis van de H. Christina, derde gebed als gis
teren.
25 JULI. H. Jacobus, gedachtenis van den
H. Christophorus
26 JULI. H. Anna
27 JULI. Mis van den Zondag; 2e gebed
en derde gebed blz. 392.
28 JULI. Z. Antonius, gedachtenis van den
H. Nazarius.
KATECHISMUS-LESSEN
Eerste klas Gebeden en KI. Kateehismus
voor oommui*4cauten.
Tweede klas vraag 179182 kl. katech.
Derde klas vraag 179182 kl. katech.
Vierde klas vraag 465 gr. katech.
Vjjfde klas vraag 456465
Zesde en Zevende klas repetitie.
Wjj zjjn voor een groot deel huichelaars.
We stellen ons tevreden met zoo uiterijjk
maar een beetje mooi aan te doen.
Het Katholiek geloof kjjkt alleen maar
naar het uiterlyk nakomen van plichten
over het innerlijke, over de eigenlijke bekee
ring tot God, over den inkeer tot zichzelf
maakt het zich niet druk.
Zie maar eens naar de Sacramen tan
En.kjjk maar eens naar de.biecht
nietwaar?
Al het leeljjke, al bet oppervlakkige, al
het valsche wat over dit sacrament is ge
zegd en geschreven, is niet weer te geven.
Zeer velen schjjnen het ah een feit te be
schouwen, dat de biecht eigenlijk den
mensch slechter maakt, want de gedachte:
met biechten ben ik er weer af, moet toch
verkeerd werken
Dat zou werkeljjk zoo zjjn, ah bet niet
anders was.
Want biechten h het meest-famerljjke
werk dat iemand kan doen.
Het is niet een eenvoudig vertellen zon-
groote en kleine
De biecht h een
van fouten. Maar nog meer. Het
eeu zelfvernedering, niet alleen
óók voor een mensch, die