II 3: ft* Epistel en Evangelie Kerklijsten. Mlsaanwllzcr. 10 Augustus 1923 ■o. 40. Vespers en daarna ae ueno- - voor de leden van de Der- niKMHflR Evangelle-verklarlng. Amsterdam. Overige dagen nei de 12 hl de de Zo. mis. Ten Hemel Epistel - be- hart In over Do. Za. SPANBROEK, half 8 Vroegmis, 10 uur Hoogmis g van Maria Hemelvaart, te dag- De H. H. Missen zooals - - uui' om Huwelijksmis van 57 uur biechthooren van Maria Hemelvaart, te f, volle aflaat, half 8 en 9 u en om te biechten. De gebeden worden verzocht voor Eerw, Zuster Margaretha en Anna Leekjuvr. van Corn. Wokke, die met de laatste H. H. Sa cramenten der Stervenden zijn voorzien en van den H. Joa- het erfdeel des Heeren verblijven. Toen be val mjj de Schepper van alle dingen, en sprak tot mjj; die mjj geschapen heeft, heeft in'mjjne tente gerust, en seide mjj: Woon in Jaoob, en bezit uw erfdeel in Israel, en schiet uwe wortelen onder Mjjne uitverkore nen. En aldus ben ik in Sion gevestigd, en insgelijks beb ik in de geheiligde stad ge rust, en mijne macht was in Jerusalem. En ik heb onder een verheerlijkt volk wortelen geschoten, welk zijn aandeel heeft in het erfdeel van mjjnen God, en mjjn verblijf is in de volheid der heiligen. Ik ben hoog op gewassen, als een ceder op den Libanon, en als een cipres op den berg Sion; ik ben op geschoten als een palmboom te Cades, en als een rozestruik te Jericho; als een schoone als de „den TWAALFDE ZONDAG Na PINKSTER, listel uit den tweeden brief van den apostel Paulus aan de Korinthiêra; III, 4—9. Broeders, wjj hebben door Christus zooda nig vertrouwen bij God, niet, dat wjj van ons «elven bekwaam zjjn, om iets te denken, als uit onj zelven; maar onze bekwaamheid is van God, die ons ook tot bekwame dienaars van het nieuw verbond heeft gemaakt, niet van de letter, maar van den geest; want de letter doodt, en de geest maakt levend. In dian nu de bediening des doods, die met let teren in steenen gedrukt is, met heerlijkheid vergezeld ging, zoodat de kinderen van Israel bet aangezicht van Moses niet konden aan schouwen om den glans van zjjn aangezicht, die echter voorbij gteg, boe veel te meer zal de bediening des geestee in heerlijkheid zjjn? Want indien de bediening der veroordeeling met heerlijkheid is, veel meer zal de bedie ning der rechtvaardiging in heerlijkheid over vloeien. Wetgeleerde tot den jongt - -ikt Gi «agaten niet, maar al- ;*aie van onze eigen natie en "godsdienst zijn.” Wegens moord op een Heiden wilden zij geen Israëliet ter dood brengen; wel was het verkeerd een Heiden te dooden, met wien zij niet in oorlog waren maar wederkeerig achtten zjj zich niet ver plicht een Heiden in doodsgevaar te helpen en diens leven te redden. Vooral ten aanzien van de Samaritanen rustte op elk Israëliet’ de dure plicht ze niet lief te hebben, maar te haten. Vandaar om zich te rechtvaardi gen de sluw overlegde vraag van den Wetgeleerde tot den jongen leeraar: Wie is dam mijn naaste? Maakt Gjj dit nu eens voor ons uit? Jansen: En op die vraag sloeg, haan op de pan, het antwoord van barmhartigen Samaritaan”. Moeten we hier aan een verdichtsel denken of aan een wer kelijk gepasseerd feit? Pastoor: Het heeft al den schjjn van het laatste. De rol, die aan den Samaritaan toe gekend wordt, is zoo aangrijpend schoon, dat ging het hier om een verzonnen fa bel de toehoorders in hun haat tegen die menschen de fictie nauwelijks hadden kun nen gelooven. Overigens had „een man, die in de handen van moordenaars gevallen was” toentjjds om den dood niets van een bakersprookje. De weg van Jerusalem naar Jericho Hep door een woestenij, met holen en spelonken te kust en te keur, een uitermate in de parochiekerk. WOGNUM. lederen Zondag 7 uur Vroegmis, om 9 uiv Hoogmis en 8 uur Vespers. In de week de H. Mis om 8 uur. Za. van half 8 tot 4 en van 5—7 ma gelegenheid om te biechten. HEM EN VENHUIZEN. half 8 Vroegmis, 10 uur Hoog- H. LAURENTIUS. Zo. 12e Zondag na Pinksteren, h-ilf 7, kw, voor 8 en 9 uur de stille H. H. Missen half 11 de Hoogmis, 1 uur Bybel en Liturgie, 6 uur Broederschapslof met predikatie, kwart voor 7 Congr. van den H. Aloysius. Collecte voor de St. Josephschooi: Ma. 7 uur Congr. voor de meisjes. Di. kwart voor 8 Congr. voor de mannen Van half 7half 8 gelegenheid om te biech ten, Dien dag geboden vasten- en onthou- dingsdag. TWAALFDE ZONDAG NA PINKSTEREN. De barmhartige Samaritaan. Jansen: Een prachtig Evangelie Pastoor, dat van dien barmhartigen Samaritaan, even diepzinnig van leering als aangrijpend van coloriet Een ,jnemento”, wel waard om na den goddank voorbijen oorlog aan de zeventien bakkeleiende mogendhe den te worden opgezonden, met een onder schrift als dit: Der Mensch soH zich pleegt te dragen, nam bjj zuiverenden wjjn om diens wonden te wasscben en pijn stillende olie om ze te verzachten en te doen sluiten. Nog op heden is deze „Samari- tanenbalsem” in onze apotheken bekend. Zelf te voet gaande, hief hij hem op zijn juk- beest en sloeg den moeizamen weg in naar de herberg, het eenig onderdak, dat in Ju dea voor de Samaritanen openstond. In de herberg verzorgde hy hem, bracht hem te bed voorzag hem van voedsel en toen hjj ’s mor gens vertrekken moest, heeft hyr alsof het zyn kind ware, geld achtergelaten by den waard. Jansen: Twee tien] in gen, naar onze vorige berekening een waarde vertegenwoordigend van plus minus vijftien stuivers. In de „Twee de Steden” is het duurder. Pastoor: Volgens diezelfde berekening van vroeger het loon van twee dagen arbeid, het geen naar de waardij der dingen van dien tjjd ver kon strekken. Evenwel, het was slechts als een i conto voor bet volle bedrag: wat gij meer aan hem ten koste zult leggen, zal ik u wedergeven. Dit alles was vrién delijk en edelmoedig zooveel als men van een vriend had kunnen verwachten; het wordt hier gedaan door een vreemde, een buitenlander. Hiermee is de parabel tot een eind; maar evenzeer als bjj de eerste kwestie, geeft Je sus antwoord op de vraag: Wie is mjjn naas te? met een handige tegenvraag: Wie dan van deze drie dunkt u de naaste geweest te zjjn van dengene, die onder de moordenaars gevallen was. Wat met andere woorden zeg1 gen wil: Wie van de drie heeft zijn plicht als evenmensch tegenover den hulpbehoe venden broeder begrepen en volbracht? En wederom wordt de uit het veld geslagen in- terpellant gedwongen zjjn lumineuze strik vraag zelf te beantwoorden, wat deze nood gedwongen doet, zonder nochtans den ge- vloekten naam van Samaritaan te willen uitspreken: Hy, die barmhartigheid aan hem gedaan heeft. Ga henen, sprak Jesus, en het zou een lust geweest zjjn den Pharizeeër als een ge slagen hond te zien aftrekken, ga henen en doe gij desgelijks! 1) De mensch moet niet haten, want kort is het leven, Moet, els hij gekrenkt wordt, van harte vergeven, Hoevelen hebben op aarde den oorlóg verklaard, pn maken eerst vrede, diep onder de aard. olijfboom op de velden, als een plaanboom aan den waterkant ben ik by de wegen op geschoten. Ik heb eenen geur gegeven als kaneel en welriekende balsem; ik heb eenen zoeten geur gegeven, als uitgelezens mirre. Evangelie volgens den H. Lucas: X, 3Ö-42. In dien tijde kwam Jezus in een zeker dorp, en eene vrouw, met name Martha, ont ving Hem in haar huis, en zij had eene zus ter, met name Maria, die oU aan de voeten des Heeren zat, en Zjjn woord aanhoorde. Maar Martha was veel bezig met dienen. En stil staande, zeide zjj: Heer, neemt Gjj er geen acht op, dat mjjne zuster mjj alleen laat dienen? Zeg haar dan, dat zjj mij hel ps. En de Heer antwoordde en zeide haar: Martha, Martha, gjj zjjt bezorgd en bekom merd met vele zaken; doch een is er maar noodig. Maria heeft bet beste deel verkoren, hetwelk haar niet zal ontnomen worden. nicht hassen, denn kurz ist das Lcben, Er soil, wenn er gekrknkt wird, von Herzen vergeben, Wie viele haben auf Erden den Krieg sich erklkrt, Und machen eret Frieden tief unter der Erd- t1) Pastoor: Doe dat, mjjn zoon, en de hemel zegene je poging met een gunstig bescheid. Maar aangezien we niet op antwoord wach ten kunnen, gaan we ondertusschen gezapig onzen gang. De zaak is wel de moeite waard. We hebben hier een gesprek met Christus over een gewetensvraag, waarom trent het voor ons allen van het grootste gewicht is, goed ingelicht te worden en hoewel de vragen met geen goede bedoeling gedaan zjjn, wordt de inlichting niettemin gegeven. Secretaris, het woord is aan U. Secretaris: Evangelie volgens den H. Lu cas: X, 23—87. In dien tijde zeide Jezus tot Zjjn leerlin gen: Zalig zjjn de oogen, die zien hetgeen gjj ziet; want Ik zeg u dat veie profeten sn koningen gewenscht hebben te zien, het- gene gjj ziet, en zij hebben bet niet gezien; ®u te hooren hetgene gjj hoort, en zy heb ben het niet gehoord. En ziet, een wetge leerde stond op en zeide om Hem te beproe ven: Meester, wat moet ik doen om het eeuwig leven te bezitten? En Hij hem: Wat staat er in de Wet ge Hoe leest gjj daar? Hjj antwoordde en zei: Gjj zult den Heer Uwen God beminnen hart, uit geheel uw ziel, uit doen om het eeuwig leven te bezitten? Willems: Maar, Pastoor, indien Jezus zich als de Messias uitgaf, wat lag dan meer voor de band, dan dat men Hem onder vroeg omtrent iets wat met zjjn zending zoo nauw verband hield? En hoe moet ik het dan verstaan, dat die vraag gedaan werd om Hem te beproeven? Pastoor. Omdat het er bljjkbaar om te doen was Jezus in een strikvraag te van gen, en de interpellant Hem met zichzelf of met de Wet in tegenspraak zocht te bren gen: de gebruikelijke taktiek der Pharizeeën tijdens Jezus’ laatste levensjaren. Maar Je zus doorziet het listig spel, dat hier ge speeld wordt en legt op zjjn beurt zjjn kwel geest het vuur aan de schenen met aller- handigst de rollen om te keeren: Wat staat er, o Wetgeleerde, in de Wet? Hoe leest ge daar? Waarop de man om zjjn houding te redden, niets overbleef dan zelf een ant woord te bedenken, om zich uit zjjn eigen valstrik los te werken. Broers: En hjj met een souvereln gebaar OFFICIEEL KERKBERICHT van het „Noord-Hollandsch Dagblad” er een Leviet omtrent die plaats, hjj zag hem en ging voorbjj. Maar een Samaritaan, die een reis deed, kwam omtrent hem, zag hem en werd door medeljjden bewogen. En hjj ging tot hem, verbond zjjn wonden, goot er olie en wjjn in en hem op zjjn jukbeest leggende, bracht hjj hem in een herberg en droeg zorg voor hem. Des anderen daags nu nam hij twee tienlingen, die hjj den waard gaf en zeide: Draag zorg voor hem en alles wat ge meer moogt uitgegeven hebben, zal ik u bij mjjn terugkomst weder geven. Wie van deze drie dunkt u, dat de naaste geweest is van hem, die onder de moordenaars gevallen was? En hjj zeide: Die hem barmhartigheid bewezen heeft. En Jezus zeide hem: Ga henen en doe ook zoo. Peeters: ’t Klinkt misschien wel wat naief, maar..., had men toentjjds al advo caten en procureurs? ’k Dacht zoo, dat die een produkt onzer moderne beschaving wa ren. Pastoor: In het Joodsche land waar lang niet ieder lezen kon en maar een enkele no tabele den Bybel rjjk was, vond men zooge naamde schrjjvers of wetgeleerden, waar van de knapsten deel uitmaakten van het Sanhedrin, een wetgevend lichaam, dat over de zuiverheid van het geloof te waken had. Die leeraars der Wet hadden de functie de Schriften voor te lezen en ze aan de geloo- vigen te verklaren. Zulk een wetgeleerde nu stond op; waaruit we opmaken, dat Je zus alstoen in een particulier huis of in de synagoge het woord voerde, en zeide om hem te beproeven: Meester, wat moet ik geschikt terrein voor een misdadigen over val. Nog wordt een deel van dien weg van daag de „Bloedberg” genaamd en dat juist niet om zjjn gegarandeerde veiligheid. Of het nu Arabieren waren, die van roof leefden, of Romeinsche soldaten, die aan ’t muiten waren, bljjkt uit niets, doch hun op treden was onmenecheljjk-barbaarsch. Niet slechts zjjn geld, maar ook zjjn kleederen namen zjj hem af; brachten hem wonden toe, opdat hjj niet in staat zou zjjn hen te ver volgen en Heten hem half dood liggen. Peeters: Het gebeurde nu, dat een priester langs dien weg kwam. Ook toevallig!.... Pastoor: Jericho was een heerlijk gelegen en alleraangenaamst verbljjf, een echte tuin stad, zouden wjj zeggen. Geen wonder dus, dat veel priesters daar hun woonplaats hadden en van Levieten vergezeld van daar opgingen naar Jeruzalem, dat zeven uur gaans was, als het hun beurt was om in dem tempel dienst te doen. Deze Joodsche priester heeft waarschjjnijjk het gekerm ge hoord en begrepen, dat de man moest omko men, zoo hjj hem hulpeloos liggen Het. Maar wat raakte hem dat! De Wet, die hjj op zjjn duimpje kende, verpHehtte alléén tot hnlp- verleening, wanneer een os of ezel op den weg was neergestort. Dit bier betrof maar een mensch, waar de Wet van zweeg. Wat deerde hem dien lamenteerenden Jood, hjj ging voorbjj Broers: Die Leviet, wat was dat voor een landsman? Pastoor: Een lid van den stam van Levi, die uitsluitend voor den tempeldienst te zor gen had. Broers: Uit welken stam insgelijks priesters gekozen werden? Pastoor: Zonder mankeeren, maar priesters droegen de eigenlijke offers op en leidden de godsdienstige plechtigheden, ter wijl de Levieten daarbij hand- en spandienst verleenden. Ook het verzorgen van een ge wonde viel zeer zeker onder hun functie, al leen maar, deze man liet het nog treuriger liggen dan zjjn voorganger, hjj bespeurde hem niet slechts, maar kwam en zag en ging, zjjn deerniswaardigen toestand gewaarwor dend, zoo koud als steen voorbjj. Hoe heerljjk doet op dien droef-donkeren achtergrond de lichtende figuur van onzen Samaritaan, een man uit het volk, dat door de Joden boven alle andere natiën verfoeid werd en waarmee alle omgang uit den boo ze werd geacht. Zonder vieren en vjjven ging hjj recht op den kermenden Jood af, en begon bjj gebrek aan geneeskundige hulp dien zoo goed het kon te behandelen. Uit de kleine provisie, die elk reizend Oosterling bjj WEEKKALENDER. 12 AUGUSTUS 12e Zondag na Pinksteren tweede gebed van de H. Clara. Feestdag v. den H. Wigbertus, V. 1896, B. 21, tweede ge bed van den H. Hippolytus, derde gebed A cunctis. 14 AUGUSTUS. Feestdag van den H. We- renfridus, V. 1896, B. 21, tweede gebed van de Vigilie van Maria ten Hemel opneming derde gebed van den H. Eusebius, laatste evangelie van de vigilie. 15 AUGUSTUS Ten Hemelopneming van de H. Maagd. Credo, Praefaüe van de H. Maagd. 16 AUGUSTUS. Feestdag chim. 17 AUGUSTUS feestdag van den H. Je roen. V. 1897, B. 21, Tweede gebed van den H. Hyacinthus, derde gebed van het octaaf van de H. Maagd, vierde van den H. Lau- rentius. 18 AUGUSTUS. Mis van 15 Augustus twee de gebed van den H. Avapitus, derde gebed van den H. Geest, vierde gebed voor den Paus. DOMINICAANSCHE KALENDER 12 AUGUSTUS. 10e Zondag N. 0. D. ge dachtenis van de H. Clara. 18 AUGUSTUS. H. Hippolytus, tweede en derde gebed blz. 392. 14 AUGUSTUS. H. Mis blz. 1, gedachtenis van den H. Eusebius, derde gebed blz. 392 15 AUGUSTUS. O. L. Vr. Ten Hemelop- uning. 16 AUGUSTUS. H. Joachim, blz. 504. 17 AUGUSTUS. H. Hyacinthus, gedachte nis van den H. Laurentius blz. 789. 18 AUGUSTUS. B. Aimo. 21 Fobr., gedach tenis van het octaaf van O. L. Vrouw en van den H. Agapitus. Evangelie volgeos den H. Lucas; X, 23—37. In dien tjjde zeide Jesus tot Zjjne leerlin gen: Zalig zjjn de oogen, die zien, hetgene gjj ziet; want Ik zeg o, dat vele profeten en koningen gewenscht hebben te zien, het gene gjj ziet, en zjj hebben bet niet gezien; en te hooren, hetgene gjj hoort, en zjj hebben bet niet gehoord. En ziet, een wetgeleerde stond op, en zeide om Hem te beproeven: Meester, wat moet ik doen, om bet eeuwig leven te bezitten? En Hjj zeide tot hem: Wat staat er in de wet geschreven? Hoe leest gjj daar? Hjj ant woordde en zeide: Gjj zult den Heer uwen God beminnen uit geheel uw hart, uit ge heel uwe ziel, uit al uwe krachten, en uit al uw verstand; en uwen naaste geljjk zelven. En Hjj zeide hem: Gjj hebt wel ge antwoord; doe dit, en gjj zult leven. Maar, om zich te rechtvaardigen, zeide hjj tot Je sus: Wie is toch mjjn naaste? En Jesus nam het woord, en zeide: Zeker mensch ging van Jerusalem naar Jericho, en viel in de han den van moordenaars, die, na hem uitge schud, en wonden toegebracht te hebben, henen gingen, en hem half dood Heten lig gen. Het gebeurde nu, dat een priester langs dien weg kwam, en hem gezien hebbende, voorbjj ging. Ook kwam ?r een-, leviet om trent die plaats, hjj zag hem en ging voor bjj. Maar een Samaritaan, die eene reis deed, kwam omtrent hem, zag hem, en werd door barmhartigheid bewogen. En hjj ging tot hem, verbond zjjne wonden, goot er oUe en wjjn in, en hem op zjjn jukbeest leggende, bracht hjj hem in eene herberg, en droeg zorg voor hem. Des anderen daags nu nam bjj twee tienlingen, die hjj den waard gaf, en zeide: Draag zorg voor hem, wat gjj voor onkosten maakt, zal ik, bjj mjjne terugkomst, u wedergeven. Wie van deze 8 denkt u, dat de naaste geweest is van hem die onder de moordenaars gevallen wm? En hjj zeide: Die hem barmhartigheid bewe zen heeft. En Jeans zeide hem: G* henen, en doe ook zoo. 15 Augustus. opneming der B. Maagd Maria. uit het boek Eccleeiasticus; XXIV, 11—13 en 15—20. Ik heb in alles rust gezocht, en ik zal in 7 uur, hail 9 eu tuut 11 <te Hoogmis Des middags te 8 uur Vespers. In de week de ti.IP. Missen te 7 uur, kwart na 8 en 9 uur. lederen Dinsdag dee avonds te 7 oir Zo. half 8 Vroegmis, 10 uur Hoogmis Dez» week half 8 H. Mis. Za. van half 3uur "biechthooren. MKHRMRl .IK Zo. 7 uur Vroegmis, IQ uur Hoogmis de week de H.IL Missen kwart 7 en half 9. avond 7 uur Lof. van 48 uur biechfböoFefL W ER V EitoH OOP. Zo. 7 uur Vroegmis. 10 uur Hoogmis half 3 Lof en Bozenbo In de week aiie dagen de H.H. Mis sen om 7 en 8 uur. BERGEN. Zo. onder de H. H. Missen van 7, half 9 en 10 uur Uefdadigheidspredikatie en coUeo- te voor de nieuwe kerk, 1 uur de Cat., 2 uur Lof, half 3 H. Familie voor de vrouwen, 5 uur Mariacongregatie voor de jongens Ma. gaat onze jaarlijksche bedevaart naar Heüoo. DL vigilievan Maria Hemelvaart, geboden vasten- en outhoudingsdag. Wo. feestdag van Maria Hemelvaart, te vieren als Zondag. op Zondag, te 7 en half 9 en 10 uur 2uur plechtige rale Absolutie de Orde. Do. avond 7 uur het Lof ter eere van bet H. Sacrament. Za. nam. van 5half 9 uur gelegenheid Lot ter eere van den H. Antonius. OOSTER-BLOKKLR. Zo. Half 8 Vroegmis, half 10 Hoogmis. 2 uur Vespers. I lederen dag kwart over 8 de H. Mis. WESTER-BLOKKER. uur de Vroegmis, halt 10 de Wo. feest van Maria Hemelvaart, te vie ren als Zondag, De HH. Missen als op Zon dag te half 7, kwart voor 8 en 9 uur stille H. H. Missen en om half 11 de Hoogmis, te 6 uur Lof met Roz. Do. avond 7 uur Lof ter eere van het H. Sacrament. Vr. avond 7 uur Lof ter eere van het H. Hart. Van 4half 5 biechthooren voor de kinderen, die nog niet plechtig zjjn aangeno men. Za. van 46 en van half 79 uur gele genheid om te biechten. Tusschen 4 en 6 uur moeten de meisjes komen biechten die plechtig zijn aangenomen Zo. aa. d« iaarHkache collecte voor de Kathedrale kerk te Ifaariem. at. DOMlNiCVS. Heden de 12e Zondag na Pinksteren, 6 u. half 8 en 9 nur de stille H. H. Missen, balf 11 de Hoogmis, Onder de H. H. Missen zal met toestemming van Z. D. H. den Bisschop de Woleerw. Pater v. Daal hof, Missionaris in Engelsch Indie, een woord van afscheid richten tot zjjn oud-stadgenooten, waarna hjj een collecte zal houden voor zjjn Missie. Na den middag te 5 uur Congregatie voor de mannen, te 6 uur voor de jongens en te 7 uur het Lof. DL VigHiedag, geboden vasten- en ont- houdingsdag, van 7 uur af uitstelling van Zo. 7 Hoogmis, ‘s middags 2 "uur Lof. Overige dagen om 7 uur H. Mis te de kloosterkapel en kwart over 8 H. Min het Allerheiligste, te 8 uur de gezongen H. Mis ter eere van den H. Antonius, kwart over 6 moeten alle kinderen biechten, waarna van 8 uur gelegenheid om te biechten, te 7 u. Lof ter eere van den H. Antonius. Wo. feestdag van Maria Hemelvaart, te vieren als Zondag. De H. H. Missen te 6, u. half 8 en 9 uur om half 11 uur de Hoogmis Onder de HH. Missen collecte voor de Ka thedraal, 7 uur Lof en feestpredikatie Do. avond 7 uur Congregatie voor de meia- jee. Vr. feestdag v. d. H. Hyacinthus, beljjder onzer H. Orde, met vollen aflaat, des avonds 7 uur Lof ter eere van het H. Hart van Jezus. Za. avond ter eere van de Allerh. Maagd en Moeder Gods Maria. ST. JOSEPHKERK. Zo. 2e Zondag der maand, bijzonder toe gewijd aan den Zoeten Naam Jezus. Collec te tot schulddelging der kerk, half 8 en 9 nur stille HH. Missen en om half 11 de Hoogmis balf 7 Lof met gebeden en gezangen ter eere van den Zoeten Naam Jezus. Ma. van 45 uur biechten voor de kin deren, 7 uur het Lof ter eere van den H. Pe trus, Mart. Patroon der zieken. Di. vasten- en outhoudingsdag. Onder de H. Mis van half 8 algemeene H. Communie voor de kinderen der 4e, 5e, 6e klas en der naleering, half 10 Veni Creator en gezongen Wo. feestda vieren als Zom de stille HH. Missen, half 11 Hoogmis, om 7 uur het Lof. Do. half 10 Veni Creator en gezongen Hu welijksmis, 7 uur Ix>f ter eere van het H. Sacrament. Vr. feest van den H. Hyacinthus, beljjder van onze H. Orde, volle aflaat PAROCHIEKERK VAN DEN H. NICO LAAS. Prins Hendrikkade. Om 7 uur, ha]f 9 en 12 uur de stille HJL Missen, en lu uur de Hoogmis. PAROCHIEKERK VAN O. L Vr. ONBEVLEKT ONTVANGEN. (De Posthoorn) Haarlemmerstraat bij1 de Eenboocnsiuia. De HJS. Missen half 7, half 8, 9, i half 11 de Hoogmis. ROOH1EKERK VAN DE H. RITA Buiksioterweg 95, over het LI. Zo. de H.H. Misset, te 7, 9 en 11 utT de Hoogmis. PAROCHIEKERK VAN DE IL MARU MAGDALENA. Sj laarndammersiraati Zo. de H.H. Missen om 6, 7, hajf 9 en 12 uren. Om 10 uur Hoogmis, HOORN. PAROCHIEKERK VAN DE H.H. CYRIACUS EN FRANC1SCU3 (VAN ASSISI E. (Groote Noord.) Des Zondags de stille H.H. Missen te uur en half 11 de H'-!- FAL„,_ Buiksioterweg 95, over bet IJ. Hoogmis. 'AROCHI j zeide tot staat er in de Wet geschreven? Gjj zult den uit geheel uw al uw krachten en uit al uw verstand; en uwen naaste geljjk u zelven. En Hjj zeide hem: Gjj hebt wel geantwoord, doe dit en gjj zult leven. Maar om zich te rechtvaar digen zeide hjj tot Jezus: Wie is toch mjjn naaste? En Jezus nam het woord en zeide: Zeker mensch ging van Jerusalem naar Je richo en viel in de handen van moordenaars die na hem uitgeschud en wonden toege bracht te hebben, henen gingen en hem half dood lieten liggen. Het gebeurde nu, dat I een priester langs dien weg kwam en hem I gezien hebbende, voorbjj ging. Ook kwam naar huis getonden werd: Doe dit en gjj zult leven! Jansen: Deden ze er dan niet naar? Ik dacht, dat juist die Pharizeeën zoo vurige dienstkloppers waren. Pastoor: Wat uiterljjk ceremonieel treft, niets vaster, alleen maar, hun was verre. Secretaris Gepleisterde graven. Pastoor: Tegen wier opvatting van Gods vereering Jezus het volk waarschuwde met de beteekenisvolle woorden: De Wetgeleer den en Pharizeeën zjjn gezeten op den stoel van Mozes; onderhoudt wat zjj u leeren, maar doet niet wat zjj doen! Onze man hier schijnt daarop (jeen uitzondering te maken, wel sprak hij als een boek, doch zjjn manier van doen was minder mooL Peeters: Maar hjj gaf het nog niet op en poogde zich te rechtvaardigen. Pastoor: Het gebod van God om den naaste lief te hebben, was zonneklaar, maar vroeg hjj, wat heb ik zoo al onder mjjn naaste te verstaan? Op dit stuk domineer den onder de Joodsche leeraars de meest bizarre ideeën. Hun schriftverklaring luid de aldus: „Waar God zegt: Gjj zult uwen naaste liefhebben, zondert hjj alle heidenen uit, want zjj zjjn onze leen diegenen zjjn bet,*:! Heiden wilden zjj geen Israëliet ter dood 1

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1923 | | pagina 5