II
3:
ft*
Epistel en Evangelie
Kerklijsten.
Mlsaanwllzcr.
10 Augustus 1923
■o. 40.
Vespers en daarna ae ueno- -
voor de leden van de Der-
niKMHflR
Evangelle-verklarlng.
Amsterdam.
Overige dagen
nei
de
12
hl
de
de
Zo.
mis.
Ten Hemel
Epistel
-
be-
hart
In
over
Do.
Za.
SPANBROEK,
half 8 Vroegmis, 10 uur Hoogmis
g van Maria Hemelvaart, te
dag- De H. H. Missen zooals
- - uui' om
Huwelijksmis van 57 uur biechthooren
van Maria Hemelvaart, te
f, volle aflaat, half 8 en 9 u
en
om te biechten.
De gebeden worden verzocht voor Eerw,
Zuster Margaretha en Anna Leekjuvr. van
Corn. Wokke, die met de laatste H. H. Sa
cramenten der Stervenden zijn voorzien en
van den H. Joa-
het erfdeel des Heeren verblijven. Toen be
val mjj de Schepper van alle dingen, en
sprak tot mjj; die mjj geschapen heeft, heeft
in'mjjne tente gerust, en seide mjj: Woon in
Jaoob, en bezit uw erfdeel in Israel, en
schiet uwe wortelen onder Mjjne uitverkore
nen. En aldus ben ik in Sion gevestigd, en
insgelijks beb ik in de geheiligde stad ge
rust, en mijne macht was in Jerusalem. En
ik heb onder een verheerlijkt volk wortelen
geschoten, welk zijn aandeel heeft in het
erfdeel van mjjnen God, en mjjn verblijf is
in de volheid der heiligen. Ik ben hoog op
gewassen, als een ceder op den Libanon, en
als een cipres op den berg Sion; ik ben op
geschoten als een palmboom te Cades, en als
een rozestruik te Jericho; als een schoone
als de
„den
TWAALFDE ZONDAG Na PINKSTER,
listel uit den tweeden brief van den
apostel Paulus aan de Korinthiêra;
III, 4—9.
Broeders, wjj hebben door Christus zooda
nig vertrouwen bij God, niet, dat wjj van ons
«elven bekwaam zjjn, om iets te denken, als
uit onj zelven; maar onze bekwaamheid is
van God, die ons ook tot bekwame dienaars
van het nieuw verbond heeft gemaakt, niet
van de letter, maar van den geest; want de
letter doodt, en de geest maakt levend. In
dian nu de bediening des doods, die met let
teren in steenen gedrukt is, met heerlijkheid
vergezeld ging, zoodat de kinderen van Israel
bet aangezicht van Moses niet konden aan
schouwen om den glans van zjjn aangezicht,
die echter voorbij gteg, boe veel te meer zal
de bediening des geestee in heerlijkheid zjjn?
Want indien de bediening der veroordeeling
met heerlijkheid is, veel meer zal de bedie
ning der rechtvaardiging in heerlijkheid over
vloeien.
Wetgeleerde tot den jongt
- -ikt Gi
«agaten niet, maar al-
;*aie van onze eigen
natie en "godsdienst zijn.” Wegens moord op
een Heiden wilden zij geen Israëliet ter dood
brengen; wel was het verkeerd een Heiden
te dooden, met wien zij niet in oorlog waren
maar wederkeerig achtten zjj zich niet ver
plicht een Heiden in doodsgevaar te helpen
en diens leven te redden. Vooral ten aanzien
van de Samaritanen rustte op elk Israëliet’
de dure plicht ze niet lief te hebben, maar te
haten. Vandaar om zich te rechtvaardi
gen de sluw overlegde vraag van den
Wetgeleerde tot den jongen leeraar: Wie is
dam mijn naaste? Maakt Gjj dit nu eens voor
ons uit?
Jansen: En op die vraag sloeg,
haan op de pan, het antwoord van
barmhartigen Samaritaan”. Moeten we hier
aan een verdichtsel denken of aan een wer
kelijk gepasseerd feit?
Pastoor: Het heeft al den schjjn van het
laatste. De rol, die aan den Samaritaan toe
gekend wordt, is zoo aangrijpend schoon,
dat ging het hier om een verzonnen fa
bel de toehoorders in hun haat tegen die
menschen de fictie nauwelijks hadden kun
nen gelooven. Overigens had „een man, die
in de handen van moordenaars gevallen
was” toentjjds om den dood niets van een
bakersprookje. De weg van Jerusalem naar
Jericho Hep door een woestenij, met holen en
spelonken te kust en te keur, een uitermate
in de parochiekerk.
WOGNUM.
lederen Zondag 7 uur Vroegmis, om
9 uiv Hoogmis en 8 uur Vespers.
In de week de H. Mis om 8 uur.
Za. van half 8 tot 4 en van 5—7 ma
gelegenheid om te biechten.
HEM EN VENHUIZEN.
half 8 Vroegmis, 10 uur Hoog-
H. LAURENTIUS.
Zo. 12e Zondag na Pinksteren, h-ilf 7, kw,
voor 8 en 9 uur de stille H. H. Missen half
11 de Hoogmis, 1 uur Bybel en Liturgie, 6
uur Broederschapslof met predikatie, kwart
voor 7 Congr. van den H. Aloysius. Collecte
voor de St. Josephschooi:
Ma. 7 uur Congr. voor de meisjes.
Di. kwart voor 8 Congr. voor de mannen
Van half 7half 8 gelegenheid om te biech
ten, Dien dag geboden vasten- en onthou-
dingsdag.
TWAALFDE ZONDAG NA PINKSTEREN.
De barmhartige Samaritaan.
Jansen: Een prachtig Evangelie Pastoor,
dat van dien barmhartigen Samaritaan, even
diepzinnig van leering als aangrijpend van
coloriet Een ,jnemento”, wel waard om
na den goddank voorbijen oorlog
aan de zeventien bakkeleiende mogendhe
den te worden opgezonden, met een onder
schrift als dit:
Der Mensch soH
zich pleegt te dragen, nam bjj zuiverenden
wjjn om diens wonden te wasscben en pijn
stillende olie om ze te verzachten en te
doen sluiten. Nog op heden is deze „Samari-
tanenbalsem” in onze apotheken bekend.
Zelf te voet gaande, hief hij hem op zijn juk-
beest en sloeg den moeizamen weg in naar
de herberg, het eenig onderdak, dat in Ju
dea voor de Samaritanen openstond. In de
herberg verzorgde hy hem, bracht hem te bed
voorzag hem van voedsel en toen hjj ’s mor
gens vertrekken moest, heeft hyr alsof het
zyn kind ware, geld achtergelaten by den
waard.
Jansen: Twee tien] in gen, naar onze vorige
berekening een waarde vertegenwoordigend
van plus minus vijftien stuivers. In de „Twee
de Steden” is het duurder.
Pastoor: Volgens diezelfde berekening van
vroeger het loon van twee dagen arbeid, het
geen naar de waardij der dingen van dien
tjjd ver kon strekken. Evenwel, het was
slechts als een i conto voor bet volle bedrag:
wat gij meer aan hem ten koste zult leggen,
zal ik u wedergeven. Dit alles was vrién
delijk en edelmoedig zooveel als men van
een vriend had kunnen verwachten; het
wordt hier gedaan door een vreemde, een
buitenlander.
Hiermee is de parabel tot een eind; maar
evenzeer als bjj de eerste kwestie, geeft Je
sus antwoord op de vraag: Wie is mjjn naas
te? met een handige tegenvraag: Wie dan
van deze drie dunkt u de naaste geweest te
zjjn van dengene, die onder de moordenaars
gevallen was. Wat met andere woorden zeg1
gen wil: Wie van de drie heeft zijn plicht
als evenmensch tegenover den hulpbehoe
venden broeder begrepen en volbracht? En
wederom wordt de uit het veld geslagen in-
terpellant gedwongen zjjn lumineuze strik
vraag zelf te beantwoorden, wat deze nood
gedwongen doet, zonder nochtans den ge-
vloekten naam van Samaritaan te willen
uitspreken: Hy, die barmhartigheid aan hem
gedaan heeft.
Ga henen, sprak Jesus, en het zou een
lust geweest zjjn den Pharizeeër als een ge
slagen hond te zien aftrekken, ga henen
en doe gij desgelijks!
1) De mensch moet niet haten, want kort
is het leven,
Moet, els hij gekrenkt wordt, van harte
vergeven,
Hoevelen hebben op aarde den oorlóg
verklaard,
pn maken eerst vrede, diep onder de
aard.
olijfboom op de velden, als een plaanboom
aan den waterkant ben ik by de wegen op
geschoten. Ik heb eenen geur gegeven als
kaneel en welriekende balsem; ik heb eenen
zoeten geur gegeven, als uitgelezens mirre.
Evangelie volgens den H. Lucas:
X, 3Ö-42.
In dien tijde kwam Jezus in een zeker
dorp, en eene vrouw, met name Martha, ont
ving Hem in haar huis, en zij had eene zus
ter, met name Maria, die oU aan de voeten
des Heeren zat, en Zjjn woord aanhoorde.
Maar Martha was veel bezig met dienen.
En stil staande, zeide zjj: Heer, neemt Gjj
er geen acht op, dat mjjne zuster mjj alleen
laat dienen? Zeg haar dan, dat zjj mij hel
ps. En de Heer antwoordde en zeide haar:
Martha, Martha, gjj zjjt bezorgd en bekom
merd met vele zaken; doch een is er maar
noodig. Maria heeft bet beste deel verkoren,
hetwelk haar niet zal ontnomen worden.
nicht hassen, denn
kurz ist das Lcben,
Er soil, wenn er gekrknkt wird, von
Herzen vergeben,
Wie viele haben auf Erden den Krieg
sich erklkrt,
Und machen eret Frieden tief unter der
Erd- t1)
Pastoor: Doe dat, mjjn zoon, en de hemel
zegene je poging met een gunstig bescheid.
Maar aangezien we niet op antwoord wach
ten kunnen, gaan we ondertusschen gezapig
onzen gang. De zaak is wel de moeite
waard. We hebben hier een gesprek met
Christus over een gewetensvraag, waarom
trent het voor ons allen van het grootste
gewicht is, goed ingelicht te worden en
hoewel de vragen met geen goede bedoeling
gedaan zjjn, wordt de inlichting niettemin
gegeven. Secretaris, het woord is aan U.
Secretaris: Evangelie volgens den H. Lu
cas: X, 23—87.
In dien tijde zeide Jezus tot Zjjn leerlin
gen: Zalig zjjn de oogen, die zien hetgeen
gjj ziet; want Ik zeg u dat veie profeten
sn koningen gewenscht hebben te zien, het-
gene gjj ziet, en zij hebben bet niet gezien;
®u te hooren hetgene gjj hoort, en zy heb
ben het niet gehoord. En ziet, een wetge
leerde stond op en zeide om Hem te beproe
ven: Meester, wat moet ik doen om het
eeuwig leven te bezitten? En Hij
hem: Wat staat er in de Wet ge
Hoe leest gjj daar? Hjj antwoordde en zei:
Gjj zult den Heer Uwen God beminnen
hart, uit geheel uw ziel, uit
doen om het eeuwig leven te bezitten?
Willems: Maar, Pastoor, indien Jezus zich
als de Messias uitgaf, wat lag dan meer
voor de band, dan dat men Hem onder
vroeg omtrent iets wat met zjjn zending
zoo nauw verband hield? En hoe moet ik
het dan verstaan, dat die vraag gedaan werd
om Hem te beproeven?
Pastoor. Omdat het er bljjkbaar om te
doen was Jezus in een strikvraag te van
gen, en de interpellant Hem met zichzelf
of met de Wet in tegenspraak zocht te bren
gen: de gebruikelijke taktiek der Pharizeeën
tijdens Jezus’ laatste levensjaren. Maar Je
zus doorziet het listig spel, dat hier ge
speeld wordt en legt op zjjn beurt zjjn kwel
geest het vuur aan de schenen met aller-
handigst de rollen om te keeren: Wat staat
er, o Wetgeleerde, in de Wet? Hoe leest ge
daar? Waarop de man om zjjn houding te
redden, niets overbleef dan zelf een ant
woord te bedenken, om zich uit zjjn eigen
valstrik los te werken.
Broers: En hjj met een souvereln gebaar
OFFICIEEL KERKBERICHT
van het „Noord-Hollandsch Dagblad”
er een Leviet omtrent die plaats, hjj zag
hem en ging voorbjj. Maar een Samaritaan,
die een reis deed, kwam omtrent hem, zag
hem en werd door medeljjden bewogen. En
hjj ging tot hem, verbond zjjn wonden, goot
er olie en wjjn in en hem op zjjn jukbeest
leggende, bracht hjj hem in een herberg en
droeg zorg voor hem. Des anderen daags
nu nam hij twee tienlingen, die hjj den
waard gaf en zeide: Draag zorg voor hem
en alles wat ge meer moogt uitgegeven
hebben, zal ik u bij mjjn terugkomst weder
geven. Wie van deze drie dunkt u, dat de
naaste geweest is van hem, die onder de
moordenaars gevallen was? En hjj zeide:
Die hem barmhartigheid bewezen heeft. En
Jezus zeide hem: Ga henen en doe ook zoo.
Peeters: ’t Klinkt misschien wel wat
naief, maar..., had men toentjjds al advo
caten en procureurs? ’k Dacht zoo, dat die
een produkt onzer moderne beschaving wa
ren.
Pastoor: In het Joodsche land waar lang
niet ieder lezen kon en maar een enkele no
tabele den Bybel rjjk was, vond men zooge
naamde schrjjvers of wetgeleerden, waar
van de knapsten deel uitmaakten van het
Sanhedrin, een wetgevend lichaam, dat over
de zuiverheid van het geloof te waken had.
Die leeraars der Wet hadden de functie de
Schriften voor te lezen en ze aan de geloo-
vigen te verklaren. Zulk een wetgeleerde
nu stond op; waaruit we opmaken, dat Je
zus alstoen in een particulier huis of in de
synagoge het woord voerde, en zeide om
hem te beproeven: Meester, wat moet ik
geschikt terrein voor een misdadigen over
val. Nog wordt een deel van dien weg van
daag de „Bloedberg” genaamd en dat juist
niet om zjjn gegarandeerde veiligheid.
Of het nu Arabieren waren, die van roof
leefden, of Romeinsche soldaten, die aan ’t
muiten waren, bljjkt uit niets, doch hun op
treden was onmenecheljjk-barbaarsch. Niet
slechts zjjn geld, maar ook zjjn kleederen
namen zjj hem af; brachten hem wonden toe,
opdat hjj niet in staat zou zjjn hen te ver
volgen en Heten hem half dood liggen.
Peeters: Het gebeurde nu, dat een priester
langs dien weg kwam. Ook toevallig!....
Pastoor: Jericho was een heerlijk gelegen
en alleraangenaamst verbljjf, een echte tuin
stad, zouden wjj zeggen. Geen wonder
dus, dat veel priesters daar hun woonplaats
hadden en van Levieten vergezeld van
daar opgingen naar Jeruzalem, dat zeven
uur gaans was, als het hun beurt was om in
dem tempel dienst te doen. Deze Joodsche
priester heeft waarschjjnijjk het gekerm ge
hoord en begrepen, dat de man moest omko
men, zoo hjj hem hulpeloos liggen Het. Maar
wat raakte hem dat! De Wet, die hjj op zjjn
duimpje kende, verpHehtte alléén tot hnlp-
verleening, wanneer een os of ezel op den
weg was neergestort. Dit bier betrof maar
een mensch, waar de Wet van zweeg. Wat
deerde hem dien lamenteerenden Jood, hjj
ging voorbjj
Broers: Die Leviet, wat was dat voor een
landsman?
Pastoor: Een lid van den stam van Levi,
die uitsluitend voor den tempeldienst te zor
gen had.
Broers: Uit welken stam insgelijks
priesters gekozen werden?
Pastoor: Zonder mankeeren, maar
priesters droegen de eigenlijke offers op en
leidden de godsdienstige plechtigheden, ter
wijl de Levieten daarbij hand- en spandienst
verleenden. Ook het verzorgen van een ge
wonde viel zeer zeker onder hun functie, al
leen maar, deze man liet het nog treuriger
liggen dan zjjn voorganger, hjj bespeurde
hem niet slechts, maar kwam en zag en ging,
zjjn deerniswaardigen toestand gewaarwor
dend, zoo koud als steen voorbjj.
Hoe heerljjk doet op dien droef-donkeren
achtergrond de lichtende figuur van onzen
Samaritaan, een man uit het volk, dat door
de Joden boven alle andere natiën verfoeid
werd en waarmee alle omgang uit den boo
ze werd geacht. Zonder vieren en vjjven
ging hjj recht op den kermenden Jood af, en
begon bjj gebrek aan geneeskundige hulp
dien zoo goed het kon te behandelen. Uit de
kleine provisie, die elk reizend Oosterling bjj
WEEKKALENDER.
12 AUGUSTUS 12e Zondag na Pinksteren
tweede gebed van de H. Clara. Feestdag v.
den H. Wigbertus, V. 1896, B. 21, tweede ge
bed van den H. Hippolytus, derde gebed A
cunctis.
14 AUGUSTUS. Feestdag van den H. We-
renfridus, V. 1896, B. 21, tweede gebed van
de Vigilie van Maria ten Hemel opneming
derde gebed van den H. Eusebius, laatste
evangelie van de vigilie.
15 AUGUSTUS Ten Hemelopneming van
de H. Maagd. Credo, Praefaüe van de H.
Maagd.
16 AUGUSTUS. Feestdag
chim.
17 AUGUSTUS feestdag van den H. Je
roen. V. 1897, B. 21, Tweede gebed van den
H. Hyacinthus, derde gebed van het octaaf
van de H. Maagd, vierde van den H. Lau-
rentius.
18 AUGUSTUS. Mis van 15 Augustus twee
de gebed van den H. Avapitus, derde gebed
van den H. Geest, vierde gebed voor den
Paus.
DOMINICAANSCHE KALENDER
12 AUGUSTUS. 10e Zondag N. 0. D. ge
dachtenis van de H. Clara.
18 AUGUSTUS. H. Hippolytus, tweede en
derde gebed blz. 392.
14 AUGUSTUS. H. Mis blz. 1, gedachtenis
van den H. Eusebius, derde gebed blz. 392
15 AUGUSTUS. O. L. Vr. Ten Hemelop-
uning.
16 AUGUSTUS. H. Joachim, blz. 504.
17 AUGUSTUS. H. Hyacinthus, gedachte
nis van den H. Laurentius blz. 789.
18 AUGUSTUS. B. Aimo. 21 Fobr., gedach
tenis van het octaaf van O. L. Vrouw
en van den H. Agapitus.
Evangelie volgeos den H. Lucas;
X, 23—37.
In dien tjjde zeide Jesus tot Zjjne leerlin
gen: Zalig zjjn de oogen, die zien, hetgene
gjj ziet; want Ik zeg o, dat vele profeten
en koningen gewenscht hebben te zien, het
gene gjj ziet, en zjj hebben bet niet
gezien; en te hooren, hetgene gjj
hoort, en zjj hebben bet niet gehoord. En
ziet, een wetgeleerde stond op, en zeide om
Hem te beproeven: Meester, wat moet ik
doen, om bet eeuwig leven te bezitten? En
Hjj zeide tot hem: Wat staat er in de wet
geschreven? Hoe leest gjj daar? Hjj ant
woordde en zeide: Gjj zult den Heer uwen
God beminnen uit geheel uw hart, uit ge
heel uwe ziel, uit al uwe krachten, en uit
al uw verstand; en uwen naaste geljjk
zelven. En Hjj zeide hem: Gjj hebt wel ge
antwoord; doe dit, en gjj zult leven. Maar,
om zich te rechtvaardigen, zeide hjj tot Je
sus: Wie is toch mjjn naaste? En Jesus nam
het woord, en zeide: Zeker mensch ging van
Jerusalem naar Jericho, en viel in de han
den van moordenaars, die, na hem uitge
schud, en wonden toegebracht te hebben,
henen gingen, en hem half dood Heten lig
gen. Het gebeurde nu, dat een priester langs
dien weg kwam, en hem gezien hebbende,
voorbjj ging. Ook kwam ?r een-, leviet om
trent die plaats, hjj zag hem en ging voor
bjj. Maar een Samaritaan, die eene reis deed,
kwam omtrent hem, zag hem, en werd door
barmhartigheid bewogen. En hjj ging tot
hem, verbond zjjne wonden, goot er oUe en
wjjn in, en hem op zjjn jukbeest leggende,
bracht hjj hem in eene herberg, en droeg zorg
voor hem. Des anderen daags nu nam bjj
twee tienlingen, die hjj den waard gaf, en
zeide: Draag zorg voor hem, wat gjj
voor onkosten maakt, zal ik, bjj mjjne
terugkomst, u wedergeven. Wie van deze 8
denkt u, dat de naaste geweest is van hem
die onder de moordenaars gevallen wm?
En hjj zeide: Die hem barmhartigheid bewe
zen heeft. En Jeans zeide hem: G* henen,
en doe ook zoo.
15 Augustus.
opneming der B. Maagd Maria.
uit het boek Eccleeiasticus;
XXIV, 11—13 en 15—20.
Ik heb in alles rust gezocht, en ik zal in
7 uur, hail 9 eu tuut 11 <te Hoogmis
Des middags te 8 uur Vespers.
In de week de ti.IP. Missen te 7 uur,
kwart na 8 en 9 uur.
lederen Dinsdag dee avonds te 7 oir
Zo. half 8 Vroegmis, 10 uur Hoogmis
Dez» week half 8 H. Mis.
Za. van half 3uur "biechthooren.
MKHRMRl .IK
Zo. 7 uur Vroegmis, IQ uur Hoogmis
de week de H.IL Missen kwart
7 en half 9.
avond 7 uur Lof.
van 48 uur biechfböoFefL
W ER V EitoH OOP.
Zo. 7 uur Vroegmis. 10 uur Hoogmis
half 3 Lof en Bozenbo
In de week aiie dagen de H.H. Mis
sen om 7 en 8 uur.
BERGEN.
Zo. onder de H. H. Missen van 7, half 9
en 10 uur Uefdadigheidspredikatie en coUeo-
te voor de nieuwe kerk, 1 uur de Cat., 2 uur
Lof, half 3 H. Familie voor de vrouwen, 5
uur Mariacongregatie voor de jongens
Ma. gaat onze jaarlijksche bedevaart naar
Heüoo.
DL vigilievan Maria Hemelvaart, geboden
vasten- en outhoudingsdag.
Wo. feestdag van Maria Hemelvaart, te
vieren als Zondag.
op Zondag, te 7 en half 9 en 10 uur
2uur plechtige
rale Absolutie
de Orde.
Do. avond 7 uur het Lof ter eere van bet
H. Sacrament.
Za. nam. van 5half 9 uur gelegenheid
Lot ter eere van den H. Antonius.
OOSTER-BLOKKLR.
Zo. Half 8 Vroegmis, half 10 Hoogmis.
2 uur Vespers. I
lederen dag kwart over 8 de H. Mis.
WESTER-BLOKKER.
uur de Vroegmis, halt 10 de
Wo. feest van Maria Hemelvaart, te vie
ren als Zondag, De HH. Missen als op Zon
dag te half 7, kwart voor 8 en 9 uur stille
H. H. Missen en om half 11 de Hoogmis, te
6 uur Lof met Roz.
Do. avond 7 uur Lof ter eere van het H.
Sacrament.
Vr. avond 7 uur Lof ter eere van het H.
Hart. Van 4half 5 biechthooren voor de
kinderen, die nog niet plechtig zjjn aangeno
men.
Za. van 46 en van half 79 uur gele
genheid om te biechten.
Tusschen 4 en 6 uur moeten de meisjes
komen biechten die plechtig zijn aangenomen
Zo. aa. d« iaarHkache collecte voor de
Kathedrale kerk te Ifaariem.
at. DOMlNiCVS.
Heden de 12e Zondag na Pinksteren, 6 u.
half 8 en 9 nur de stille H. H. Missen, balf
11 de Hoogmis, Onder de H. H. Missen zal
met toestemming van Z. D. H. den Bisschop
de Woleerw. Pater v. Daal hof, Missionaris
in Engelsch Indie, een woord van afscheid
richten tot zjjn oud-stadgenooten, waarna
hjj een collecte zal houden voor zjjn Missie.
Na den middag te 5 uur Congregatie voor de
mannen, te 6 uur voor de jongens en te 7
uur het Lof.
DL VigHiedag, geboden vasten- en ont-
houdingsdag, van 7 uur af uitstelling van
Zo. 7
Hoogmis, ‘s middags 2 "uur Lof.
Overige dagen om 7 uur H. Mis te
de kloosterkapel en kwart over 8 H. Min
het Allerheiligste, te 8 uur de gezongen H.
Mis ter eere van den H. Antonius, kwart over
6 moeten alle kinderen biechten, waarna van
8 uur gelegenheid om te biechten, te 7 u.
Lof ter eere van den H. Antonius.
Wo. feestdag van Maria Hemelvaart, te
vieren als Zondag. De H. H. Missen te 6, u.
half 8 en 9 uur om half 11 uur de Hoogmis
Onder de HH. Missen collecte voor de Ka
thedraal, 7 uur Lof en feestpredikatie
Do. avond 7 uur Congregatie voor de meia-
jee.
Vr. feestdag v. d. H. Hyacinthus, beljjder
onzer H. Orde, met vollen aflaat, des avonds
7 uur Lof ter eere van het H. Hart van
Jezus.
Za. avond ter eere van de Allerh. Maagd en
Moeder Gods Maria.
ST. JOSEPHKERK.
Zo. 2e Zondag der maand, bijzonder toe
gewijd aan den Zoeten Naam Jezus. Collec
te tot schulddelging der kerk, half 8 en 9 nur
stille HH. Missen en om half 11 de Hoogmis
balf 7 Lof met gebeden en gezangen ter eere
van den Zoeten Naam Jezus.
Ma. van 45 uur biechten voor de kin
deren, 7 uur het Lof ter eere van den H. Pe
trus, Mart. Patroon der zieken.
Di. vasten- en outhoudingsdag. Onder de
H. Mis van half 8 algemeene H. Communie
voor de kinderen der 4e, 5e, 6e klas en der
naleering, half 10 Veni Creator en gezongen
Wo. feestda
vieren als Zom
de stille HH. Missen, half 11 Hoogmis,
om 7 uur het Lof.
Do. half 10 Veni Creator en gezongen Hu
welijksmis, 7 uur Ix>f ter eere van het H.
Sacrament.
Vr. feest van den H. Hyacinthus, beljjder
van onze H. Orde, volle aflaat
PAROCHIEKERK VAN DEN H.
NICO LAAS.
Prins Hendrikkade.
Om 7 uur, ha]f 9 en 12 uur de stille
HJL Missen, en lu uur de Hoogmis.
PAROCHIEKERK VAN O. L Vr.
ONBEVLEKT ONTVANGEN.
(De Posthoorn) Haarlemmerstraat bij1
de Eenboocnsiuia.
De HJS. Missen half 7, half 8, 9,
i half 11 de Hoogmis.
ROOH1EKERK VAN DE H. RITA
Buiksioterweg 95, over het LI.
Zo. de H.H. Misset, te 7, 9 en 11 utT
de Hoogmis.
PAROCHIEKERK VAN DE IL MARU
MAGDALENA.
Sj laarndammersiraati
Zo. de H.H. Missen om 6, 7, hajf
9 en 12 uren. Om 10 uur Hoogmis,
HOORN.
PAROCHIEKERK VAN DE
H.H. CYRIACUS EN FRANC1SCU3 (VAN
ASSISI E.
(Groote Noord.)
Des Zondags de stille H.H. Missen te
uur en half 11 de H'-!-
FAL„,_
Buiksioterweg 95, over bet IJ.
Hoogmis.
'AROCHI
j zeide tot
staat er in de Wet geschreven?
Gjj zult den
uit geheel uw
al uw krachten en uit al uw verstand; en
uwen naaste geljjk u zelven. En Hjj zeide
hem: Gjj hebt wel geantwoord, doe dit en
gjj zult leven. Maar om zich te rechtvaar
digen zeide hjj tot Jezus: Wie is toch mjjn
naaste? En Jezus nam het woord en zeide:
Zeker mensch ging van Jerusalem naar Je
richo en viel in de handen van moordenaars
die na hem uitgeschud en wonden toege
bracht te hebben, henen gingen en hem half
dood lieten liggen. Het gebeurde nu, dat I
een priester langs dien weg kwam en hem I
gezien hebbende, voorbjj ging. Ook kwam naar huis getonden werd: Doe dit en gjj
zult leven!
Jansen: Deden ze er dan niet naar? Ik
dacht, dat juist die Pharizeeën zoo vurige
dienstkloppers waren.
Pastoor: Wat uiterljjk ceremonieel
treft, niets vaster, alleen maar, hun
was verre.
Secretaris Gepleisterde graven.
Pastoor: Tegen wier opvatting van Gods
vereering Jezus het volk waarschuwde met
de beteekenisvolle woorden: De Wetgeleer
den en Pharizeeën zjjn gezeten op den stoel
van Mozes; onderhoudt wat zjj u leeren,
maar doet niet wat zjj doen! Onze man
hier schijnt daarop (jeen uitzondering te
maken, wel sprak hij als een boek, doch
zjjn manier van doen was minder mooL
Peeters: Maar hjj gaf het nog niet op en
poogde zich te rechtvaardigen.
Pastoor: Het gebod van God om den
naaste lief te hebben, was zonneklaar, maar
vroeg hjj, wat heb ik zoo al onder mjjn
naaste te verstaan? Op dit stuk domineer
den onder de Joodsche leeraars de meest
bizarre ideeën. Hun schriftverklaring luid
de aldus: „Waar God zegt: Gjj zult uwen
naaste liefhebben, zondert hjj alle heidenen
uit, want zjj zjjn onze
leen diegenen zjjn bet,*:!
Heiden wilden zjj geen Israëliet ter dood
1