van het I 4 „Noord-Hollandsch Dagblad” Kerklijsten. t I Mlsaanwilzer. Epistel en Evangelie I i 17 Augustus 1923 Eucharistische kruistocht. HUMRHL n i J Missionarissen en Socialisten. Evangelie-verklarlng. OFFICIEEL KERKBERICHT rin AN DE H. RITA 0 4a 0 on 9 aDen 1 t gedood, dat zyn bloed het water. De levende van den H. Phi- jd van de vigilie 7 «1 1 3 6 0 0 0 0 0 JHiEKERK VAN DB H. MARIA. Magdalena. rug, en verheerlijkte God met luide stem, en viel op i(jn aangezicht voor deezelfs voeten, en bedankte Hem; en deze was een Sama ritaan. En Jestu antwoordde, en telde: Zijn er geen tien gezuiverd? Waar zQn dan de negen? Daar ié niemand gevonden, die terug keerde, en God verheerlijkte, dan deze vreem deling. En Hfj reide hem: Sta op, ga, want uw geloof heeft u getond gemaakt. In over iheid om te bieeb- ter eere van de geen zjjn stern pp voren deed evenals nu ook toen aan de orde van den dag scheen. Als de nood niet meer njjpt ver- nooit quite met ons, rijn mildheid moet het laatste woord hebben. En dacbtenis van den Z. Aemilia 17 Aug., en van het octaaf van O. L. Vrouw. 20. AUGUSTUS H. Bernardus. 21 AUGUSTUS H. Joanna Francisca ge dachtenis van het octaaf van O L. Vrouw. 22 AUGUSTUS Octaafdag van O. L. Vr. Zo. 9 en VROEGER als de Heilige Teerspijze naar een zieke werd gedragen,, luidden de klokken, rinkel den 'de bellen, Vlamden de kaarsen, de pries ter ging in kerkelijk gewaad en droeg open lik het Heilig Sacrament. De geloovigen volgden dan eerbiedig biddend, of tenminste tonder eenige uitsondering staakten hun werk. de mannen ontblootten het hoofd en allen knielden en baden in stilte. NU moet de H. Hostie als een voorwerp van schande worden verborgen: iedereen en al les mag op straat worden vertoond, behalve Jesus. Dat is onrechtvaardig. Maar niemand kan ons beletten te knielen als de priester voorbijgaat met bet Allerhei ligste Sacrament. Laten wij den ouden eerbied herstellen of trouw bewaren. Weet ge wat ge daardoor belijdt? en te helpen --i en Galilea in zeker dorp kwam...... Men herinnert zich de uitvallen van den Belgischen socialist v. A Velde tegen de Ka tholieke instellingen en Paters in den Con go. Tegen die uitvallen, die nog wel in de Kamer gedaan werden, heeft Katholiek Bel gië op spontane wjjzA geprotesteerd. Nu is het wel eens interessant te vernemen, wat tegenover de Katholieken, de Socialisten in den Congo doen. Ziehier een lijstje, waarin de praestatiee der twee partijen eenigSzins vergeleken worden: In den Oongo: Socialistische Hospitalen Socialistische lazaretten voor lijders aan slaapziekte Hospitalen der Paters Jezuiëten Lazaretten der Jezuiët^ Socialistisch) Hemelvaart, gedachtenis van den H. Timo- theus. 23 AUGUSTUS Z. Jacobus. Tweede gebed en derde gebed blz. 392 24 AUGUSTUS H. Bartholomaeua AUGUSTUS H. Ludovicns Za. van heid om te biechten. Tusschen 4 en 6 moeten de jongens komen biechten die plech tig zijn aangenomen DL te 7 uur In de Kapel der Eerw. Zusters aan de Oude Gracht maandoefening voor de Duitsche meisjes. H. DOM1N1CUS. Heden 13e Zondag na Plnksteren te 6 uur half 8 en 9 uur de stille H. H. Missen met onderrichting, half 11 de Hoogmis met pre dikatie, ander alle HH. WJsaen schaal collecte voor de jeugQorg nfsstie lu dcm> Na den middag te S aur Congregatie voor de mannen, 6 uur voor de jongens en om 7 uur H LAURENTIUS: Zo 13e Zondag na Plnksteren, half 7, kw. voor 8 en 9 uur de stille H.H Missen, met onderrichting, half 11 de Hoogmis met predi katie Van 24 uur is de kerk open om te komen bidden, 6 uur Broederschapslof met predikatie, kwart voor 7 Congregatie van den H Aloyshis.. Gy belijdt dan openlijk wat de H.H. Martelaren van Goreum heb ben beleden met hun bloed, wat onze vaderen trots alle vervolging ons hebben geleerd, wat gijzelf als den kostbaarsten schat aan uwe kinderen moet laten G|j belijdt dan uw geloof, dat de HeUiffe Hostie, Jesus ie. Vervul dan van nu af het verlangen uwer kerkeljjke Overheid, stel een daad van rechtvaardigheid, geloof en liefde, verzeker u den zegen van Jezus, en bij het voorbijgaan des Heeren knielt allen zonder eenige uitzondering en bidt in stilte: Geloofd zij het H. Hart van Jo- zus in het Allerheiligste Sacrament. Seer. E. K. Begijnhof, Breda. WEEKKALENDER. 19. AUGUSTUS. 13e Zondag na Pinkster» tweede gebed van het octaaf van O. L. Vr. ?0 AUGUSTUS Feestdag van den H. Ber nardus Tweede gebed van het octaaf 21 AUGUSTUS Feestdag van de H. Joan na de (Aantal. Tweede gebed van bet octaaf 22 AUGUSTUS Octaafdag van Maria-He- <nel vaart. Tweede gebed van den H. Timo- theus. 23 AUGUSTUS Feestdaj lippus Benitius Tweede gel van St. Bartholomaeua. 25 AUGUSTUS Feestdag van den H. Gre gorius V 1898, B 22 Tweede gebed van den H. Ludovicus, derde gebed A cunctis, vierde gebed voor den Paus. DOMINICA ANSCHE KALENDER. 19 AUGUSTUS 11 Zondag N: 0. D. ge- Collecte voor de Kathedraal te Haarlem. Ma. 7 uur Congregatie voor de meisjes. DL kwart voor 8 Congregatie voor mannen Wo. half 8 Congr. voor de vrouwen. Do. avond om 7 uur Lof ter eere van het H. Sacrament. Vr. van 4—'half 5 biechtbooren voor de kin deren, ide nog niet plechtig zijn aangenomen 7 uur Lof ter eere van het H. Hart. en van half 79 uur gelegen uur EG1 Zo. half 8 de Vr* mis, des avonds om de H. Maagd. Hedenmiddag half twee vertrekt de proces sie naar Heiloo. Opstelling in Rinnegom om half twee. Wo. avond om 7 uur Lof ter eere van den H. Joseph. Do. avond van 78 uur oefening van bet H. Uur. Za. van 38 uur gelegen! ten, en om 7 uur het Lof H. Maagd BERGEN. Zo. de H.H. Missen te 7, half 9 en 10 uur de Hoogmis, 1 uur de Cat., 2 uur Lof, en R. Familie voor de mannen half 7 Mariacongre gatie voor de jongens. Dl. avond 7 uur vergadering voor de leden van de Derde Orde. Do. avond 7 uur Lof ter eere van het H. Sacrament. Za. van 5half 9 uur gelegenheid om te biechten. De gebeden worden verzocht voor Eerw. Zuster Margaretha. Anna Leek, hsvr. van O. Wokke en Anna Wokke, die met de laatste H. H. Sacramenten der Stervenden zjjn voor zien. DERTIENDE ZONDAG NA PINKSTER. Epistel uit den brief van den H. apostel Paulus aan de Galaten; III, 1622. Broeders, de beloften zijn aan Abraham tn zijnen nazaat gedaan. Daar staat niet: ■Eu zijnen nazaten, als aan velen; maar aan eenen: En uwen nazaat, die Christus is. Dit zeg ik dan: De wet, die vierhonderd en der tig jaren daarna gegeven is, doet het ver bond, hetwelk door God bekrachtigd ia, geenszins te niet, om de beloften te verijde len. Want, indien de erfenis uit de wet komt, dan komt zjj nu niet uit de belofte. Doch God heeft die aan Abraham door de belofte geschonken. Waartoe is dan de wet? Zij is om de overtreding ingesteld, en is door En gelen besteld in de hand van eenen midde laar, tot dat die nazaat komt, aan wien de belofte gedaan is. Nu een middelaar is niet van eenen alleen; maar God is een. Is dan de wet tegen Gods beloften? Dit zij verre. Want indien er eene wet was gegeven, die levend konde maken, dan zoude de rechtvaardig heid waarlijk uit de pret zjjn. Maar de schriftuur heeft allee onder de zonde beslo ten, opdat de belofte door het geloof aan Jesus Christus den geloovigen zoude gege ven worden. Evangelie volgens den H. Lucas: XVII, 11—19. In dien tjjde ging Jesus naar Jerusalem, en trok midden door Saiuarië en Galilea. En als Hjj in een zeker dorp kwam, ontmoetten Hem tien melaatsche mannen, die van verre stonden. Eq ijj verhieven hunne stem, en zeiden: Jesus, Meester, ontferm U onzer! Hjj hen ziende, zeide Gaat vertoont u den priesters. En het geschiedde, terwjjl zjj gin gen, dat zjj gezuiverd werden. Een van hen dan ziende, dat hjj gezuiverd was, keerde te- 0 7 voor deze zieken 4 Scholen: Lagere scholen voor de blanken Lagere scholen voor de zwartjes Meer uitgebreid lag. scholen Avondscholen Vakscholen Socialistische helden, gestorven op het veld van eer Scholen der Jezuiëten: Lagere scholen voor de blanken Lagere scholen voor de zwartjes Meer uitgebreid lag. scholen Avondscholen Vakscholen Jezuiëten gestorven op het veld van eer 19 7 Lof met gebeden en gezangen ter eere O. L. Vrouw ter Nood: Wegens de schoonmaak der kerk deze week geen Lof en geen H. Mis om 9 uur behalve Donderdag. Do. 9 uur Venl Creator en gezongen H. Mis tot intentie van een Zilveren Bruidspaar ümttnlML PAROCHIEKERK VAN DEN H, NIOOLAAS. Prins Hendrikkade. 1 Om 7 uur, ha]f 9 en 12 uw de stille H.H. Miseen, en 10 uw de Hoogmis. PAROCHIEKERK VAN O. L Vr. ONBEVLEKT ONTVANGEN. (De Posthoorn) Haarlemmerstraat bij de Benhoornsjuia. De H.H. Miseen half 7, half 8, 9, 12 uur en Lalf 11 de Ho< parochiekerk Buiks]oterweg 95, over bet U. Zo. de H.H. Miseet te 7, 9 en 11 uw de R PAf baden en zeven dagen lang zich afzonder» in zjjn huis. Op den zevenden dag werd het wasschen scheren cn baden nogmaals her haald en dan eerst mocht hjj in het Heilig dom op den Tempelberg verschijnen, om de voorgeschreven offers op te dragen. In het noordwesten van den „Voorhof der vrouwen’ bevond zich in den tempgl «en Vertrek waar de door den priester rein verklaarden wer- d» bijeengebracht Zoodra de Migrepha. de gewijde gong, weerklonk, voerde hen een dienstman naar de Nicanorpoort, waar het hoofd der dienstdoende priesterklasse hun reiniging voltooide. Drie lammeren werden onder zinrijke ceremoniën als schuld- zoen en brandoffer aan God opgedragen, voor de armen werden twee duiven in de plaats der kostbare lammeren gesteld. Keeron we nu tot de melaatschen van ons Evangelie terug Uit de maatschappij geban nen deelden zjj broederlijk hun afzondering en schande en schamel onderhoud. Gemeen schappelijk leed had hen de klove doen over stappen, die in normale omstandigheden de Joden van den Samaritaan gescheiden hield Zoo sleepten ze aan dien uithoqk van het dorp hun treurig leven voort, tot ze op een dag Jezus van Nazareth van verre naderen zagen. Broers: Maar hoe wisten ze, dat Hjj het was. Hoe kwamen ze er toe, dat Hij in staat zou zjjn hen te genezen? Pastoor: Ik zou zoo denken: als morgen aan den dag een afdoend middel tegen te ring gevonden werd, wisten alle teringlijders binnen een week, waar ze met hun kwaal hadden heen te gaan. Jesus, de wonderdoe ner, was een bekende en veelbesproken fi guur geworden in *t Joodsche land, dat kon niet anders. En wel menigwerf hadden de on- gelukkigen onder elkaar verzucht en gemij merd: och, zoo Hjj toch deez’ kant eens uit kwam, licht, dat Hjj zich ook over ons ont- fenndel Daar ontmoeten ze Jesus op het oogenblik dat Hjj het dorpje binnenkwam en kunnen nu niet wachten tot Hjj zich van zjjn reis ver kwikt heeft, maar zorg dragend, dat ze op een afstand bljjven, waartoe de Wet ver plichtte verheffen zjj te tarnen hunne stem en roepen: Jesus, Meester, ontferm u onzer! Jansen: Korte metten! de kloosterkapel en kwast over 8 H. Min in de parochiekerk. WÜGNUM. lederen Zondag 7 uur V roegmta, uia’ Hoojmi» «a 9 uur Vespers. In de week de H. Mi» o» 9 uur. Za. van bajf 3 tot 4 *1 vaa az w* gelegenheid om te biechten. HEM EN VENHUIZEN. Zo, half 8 .Vroegmis, 10 uur Hoog mis. de week de en half SL JF Lof. 48 uur biechthctoiteft VVÊRVERSH (KW. Zo. 7 uur Vroegmis. 10 uur Hoogmis Jansen: Altijd er op uit om mjjn aardrijke kundige kennis te vermeerderen, wou ik wel graag den naam van dat dorp weten, om mjj beter te kunnen oriënteeren, weet u Pastoor; Jammer voor Jansen verzwijgt het Evangelie dien, maar ’t moet een plaatsje van beteekenis geweest zjjn, aangezien het niet minder dan tien melaatschen telde. De ze weerzinwekkende ziekte, die eerst de huid dan het vleesch en daarna de beenderen aan tastte, komt in Europeeeche Jamlee ïoO goed als niet meer voor, nutkt moet in het O» ten tijdens Jwïs' omwandeling een chronisch voorkomend verschijnsel geweest zjjn. Broers: Vandaar, dat de Mozaische Wet al die bepalingen In het leven riep om haar voortgang te stuiten. Pastoor: Precies, en daar de ceremonieels Wet nog van kracht was, droeg Christus er zorg voor, dat zij werd nagekomen en dat haar goede naam werd hooggehouden. Wie aan.zjjn Ijjf eenigen huiduitslag gewaar werd moest zich door den priester laten onderzoe ken, die naar de in Lev. 13, 43—46 gege ven voorschriften had uit te maken of hier een geval van melaatschheid aanwezig was. Bjj constateering van melaatschheid werd de lijder voor onrein verklaard, van het maat schappelijk verkeer buitengesloten en naar een barak buiten den stadsmuur verwezen; h|j werd verplicht gescheurde kleederen te dragen, zijn kin te bewimpelen en de voorbjj gangers te waarschuwen met het beroep: on rein! onrein! Wanneer de priester daarentegen een me laatsche, die hem getoond werd, voor vol komen genezen verklaarde, liet hfj twee vol gens de Spijswet „reine’’ vogels, benevens cederhout, coccus en hysop in een aarden vat met water naar de barakken buiten de muren brengen. Cocctts, waarnaar het meer bekende cochenille genoemd wordt, was een kleurstof uit de eieren van de schildluis be reid, hysop een aromatische plant, uit de familie van den tjjm. Een der twee vogels werd boven het vat gedood, dat zijn bloed zich vermengde met het water. De levends vogel werd zevenmaal In het met bloed ver mengde water gedompeld, waarop de melaat sche daarmee besprenkeld en de vogel vrij gelaten werd. Daarop moest de gereinigde zjjn kleeren wasschen, zjjn Mtür scheren rich de H.H. Miseen om 5, 7, hstf 12 uren. Om 10 uur Hoogmis. HOORN. PAROCHIEKERK VAN DE H.H. OÏRIACUS EN KRANC18CU8 VAN ASSISIE. (Groote Noord.) Des Zondags de suRe HJL Miseen te 7 uk, halt 9 en te half 11 de Hoogmis Des middags te 8 uur Vespera. In de week de H.H. Missen te Z uur, kwart ns 8 en 9 uur. lederen Dinsdag des avonds te Z uur Lof ter eere van den H. Antouina OOSTER-BLOKKER. Zo, half 3 Vroegmis, half 10 Hoogmis. 2 uur Vespers. lederen dag kwart over 8 de H. Mis. W ESTER-BLOKKER. Zo. 7 uur de Vroegmis, hstt 10 de Hoogmis, 's middags 2 uur Dot. Overige dagen om 7 uur H. Mjs in dikatie, onder allo voor de jeugaor«< mannen, 6 uur voor de jongens en om 7 het Lof. Ma avond 7 uur Lof en aanbidding voor de leden van den Euch. Bond. Dl. morgen van 7 uur af uitstelling vaa het Allerheiligste, 8 uur gezongen H. Mis ter eere van den H. Antonius. DL avond kwart over zes moeten alle kin deren biechten om Woensdagmorgen kwart over zeven gezamenlijk te comniunlceeren DL avond 7 uur het Lof ter eere van den II. Antonius. Wo. 7 uur Congregatie voor de vrouwen Do. avond voor de meisjes. Vr. en Za. avond om 7 uur LoL ST. JOSEPHKERK. Zo. collecte voor de Kathedraal, half 8 en 9 uur de stille H. H. Missen, half 11 de Hoog mis voor de lev. en overt, leden der Broe derschap van O L Vrouw, ter Nood, half half 3 Loi en Rtwenho.^je, In de week aRe dagen de H.H. Mis sen om 7 en 8 uur. Pastoor: Kort maar krachtig, want alles wat er te zeggen of te vragen viel, bleek er in vervat. Ze erkenden in Jesus hun Mees ter, hun Messias, geloofden in Zjjn sicriit en vertrouwden op Zjjn goedheid, verklaarden vol deemoed, dat ze naar zjjn hulp uitzagen es dat alles in vjjf woorden. Secretaris: Om nog te z wjjgen, dat ze te sa men baden, want van het gezamenlijk gebed leert Christus, dat het uitermate vrucht baar is. Pastoor: Op de waarschijnlijkheid van die veronderstelling vestig ik de aandacht we gens het feit, dat op staanden voet zonder vieren en vjjven hun bede verhooring vond. Hjj, hen ziende zeide: Gaat, vertoont u aan de priesters. Broers: Een oogenblikje! Zooeven werd one uitgelegd, dat die priesters over de ge vallen van melaatschheid hadden te oordee- len en bjj hen het noodige verlof te bekomen was om bjj genezing van die kwaal weer in de maatschappij terug te koeren. Maar dit is hier de zaak toch niet Niet om onder zocht te worden zond Hjj hen hoogerop, want eerst op weg daarheen greep hun ge nezing plaats. Bljjft de vraag: om wat reden werd dit eigenaardig gebod gegeven? Pastoor: Het was een op de proefstelling van hun gehoorzaamheid, zooals dit ook met Naam an het geval was: Ga heen eu waach u in de Jordaan! Hjj óf ons genezen óf ona zeggen, dat Hjj dit niet verkiest! Maar het deemoedig en erkentelijk hart dezer tien me- laatsehen was bereid om blindelings te doen, wat Christus gebood. Waarschijnlijk zat er nog deze andere bedoeling achter om name lijk een uitspraak of getuigschrift van den priester uit te lokken, dat de genezing radi caal en blijvend was en tevena de priester klasse op te wekken om te onderzoeken naar den Eenen, die zulk een macht had over lichaamskrankte. Secretaris: Een van hen dan, ziende dat hjj gezuiverd was, keerde terug. Pastoor: Keerde terug, maar hoe? Met groote stem God verheerlijkend, erkennend dat zjjn genezing van Hem kwam en hjj hief in lof en dank, zooals hjj het te in smeekgebed. Een zaak, die RINNEGOM Zo. de HH. Misen te 7 uur voor A. Tromp Modder en overt, ouders, half 10 de Hoogmis voor de parochie. Schaalcollecte half twee vertrek der processie naar Heiloo, 7 uur Lot met Te^ieum Ma 7 uur voor G. Apeldoorn en C. Waard. DL 7 uur voor J. van der Velden en overt, ouders. Wo. 7 uur voor Adrianus Apeldoorn Do. 7 uur voor J. Noort, 7 uur Lof met Rozenhoedje. Vr. 7 uur voor Adr. Groot Van 47 uur biechtbooren. Za. 7 uur voor de Z.Eerw heer Pastoor A. Breems, van 38 uur biechtbooren Zo. aa. 7 uur voor G. Hollander. Deze week elders de H. H. Misspn: Zo. voor P. Levering—KabeL DL voor G. de WitZuurbier Wo. voor N. Zuurbier en W. de Waard. Dond. voor Ed. de WaardNoort Vr. voor M. Kaptein. Za. voor L. Valkering en eebtgen. LIMMEN. Zo. Euch. dag 7 uur en half 9 stille H. H. Missen, 10 uur de plechtige Hoogmis, half 8 plechtig Lof. Wo.avond om 7 uur Lof ter eere van den H. Cornelius met Rozenhoedje. Cat. naar gewoonte. De gebeden worden verzocht voor Simon Verver, die in den Heer is overleden. OBDAM. Zo. om 8 uur de Vroegmis, half 11 de Hoog mis, 2 uur Cat., 8 uur Vespers. Vr. avond 8 uur Kruisweg. Za. van half 6half 9 uur gelegenheid om te biechten. WAUMKWUUI7PN. Zo. om 7 uur de Vroegmis, 10 uur de Hoog mis, 1 uur Cat, 2 uur Vespers met Rozenh„ voor de vruchten der aarde. Wo. avond om 7 uur Lof met Rozenhoedje Do. 7 uur het Lof. Za. na de H. H. bissen en des namiddags van 48 uur gelegenheid om te biechten IMOND AAN DEN HOEF roegmis, 10 uur de Hoog- m 7 uur Lof ter eere van geien we in negen van de tien gevallen het huisnummer vaa onz-éfi weldoener. En wan- nsar ónze kerken twee soort van altaren was opgericht, het een om iets te vragen, ’t ander om Is danken, tien tegen een, dat het eerste zwart van menschen, het tweede le dig en uitverkocht zou staan. Merk hier de biaondere notitie op die Christus van dien eenen nam, van dan Samaritaan, die dank- baarheid toonde: Zijn er geen tien gezuiverd Waar zjjn de negen? Daar is niemand gevost den, die terugkeerde dan deze vreemdeling. Het geeft te kennen boe Hjj toornt, wegens de ondankbaarheid van het Joodsche volk, voor wie Hjj zooveel heeft gedaan en vaa wie Hjj zoo weinig heeft ontvangen. Willems: Kon die lofspraak op den vreem deling niet beduiden, dat ook de heidensebe volkan eenmaal tot den waren godsdienst touden geroepen worden? Pastoor: Zeker, maar dit was dan nieuw bljjk, maar de bevestiging van vroeger reeds was voorbeduid in Jansen: In de roeping der Driekoningen. Peetere: En ir de lofspraak op het geloof van den Romeinschen Honderdman. Broers.' Ook in de tweede broods verme nigvuldiging, voorafbeelding van het Sacra ment des Altaars, teweeggebracht om de hei denen te gerieven. Pastoor: Nu nog één woordje en onze pe- riooop is klaar. Sta op, sprak Jesus, uw ge loof heeft u gezond gemaakt. Jansen: Niets bizonders, gezond dat waren ze reeds! Pastoor: Genezen van de lepra door de macht van Christus uit mededoogen met hun lijden, zeker; maar hier is sprake van wat anders en wat beters. Van den man, die op het aangezicht voor Jesus’ voeten ligt, God verheerlijkend met luider stem, wordt hier de ziel genezen, de ziel gered. Jesus voorzegt hem zjjn bekeering, zjjn volharding ten ein de toe; canoniseert hem, om zoo te zeggen, reeds vooruit. Het best bewijs, dat dankbaarheid den weg opent tot nieuwe weldaden. God speelt gaande van dank zegging tot nieuwe genade komen we ten leste tot de gelukkige eindgenade. die vaa een zalige eeuwigheid. MAX- SPANBROEK. Zo. half 8 Vroegmis, 10 uur Hoogmis Dez» week hatf 8 H. Mis. Za. van half 3uur Mechthooreu. MEDEMBLIK. Zo. 7 uur Vroegjmis, IQ uur Hoogmis de week de H.H. Missen kwart 7 eu ha]I Do. avond 7 Za. van DERTIENDE ZONDAG NA PINKSTEREN De genezing van de tien melaatschen. Evangelie volgens den H. Lucas: XVII, 11-rlH. In dien tjjde ging Jezus naar Jerusalem en trok midden door Samaria en Galilea. En als Hij in een zeker dorp kwam, ontmoetten Hem tien melaatsche mannen, die van verre stonden. En zjj verhieven hunne stem en zei den: Jezus, Meester, ontferm u onzer! Hjj hen ziende, zeide: Gaat, vertoont u den pries ters. En hel geschiedde terwjjl zjj ging«a dat zjj gezuiverd werden. E»» rju; hen dan, ziende dat hjj gezlnverd was, keerde terug Bo wrüthfijjkte God met luide stem en viel op zjjn aangezicht voor deszelfs voeten en bedankte Hem, en deze was een Samaritaan En Jezus antwoordde en zeide: £jjn er geen tien gezuiverd? Waar zjjn dan de negen? Daar is niemand gevonden, die terugkeerde en God verheerlijkte dan deze vreemdeling. En Hjj zeide hem: Sta op, ga; want u geloof heeft u gezond gemaakt. Pastoor: Hier hebben we oen bericht, dat by geen der drie andere Evangelisten te vin den is. Secretaris: Is daar soms een bizondere re den voor op te pompen? Pastoor: Misschien wel deze, omdat Lucas die zich met do studie en de praktjjk der g<H}eeskunde had beziggehouden en door Pau lue de medicijnmeester” genoemd wordt, bjj voorkeur gevallen van wonderbaarljjke geneeskunde boekte, die hem als medicus meer dan do anderen boeiden. Vooral het cureeren van de ongeneeslijk geachte melaatschheid moest zjjn belang stelling gaande maken. De Joden dachten, dat melaatschheid een ziekte was, die tot straf voor een bijzondere zonde strekte, en meer dan elke andere krankheid een teeken van Gods ongenade Inhield, daarom heeft Christus, gekomen om de zonde weg te ne- mon en Gods toorn af te wenden, er bizon dere zorg voor gedragen om de melaatschen te reinigen, die Hjj op zjjn weg ontmoette. Waarschijnlijk trok hjj juist met het doel deze ongelukkigen te vinden es het grensland tusschen Sa mart» door. Als Hjj nu

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1923 | | pagina 5