van het
I
4
„Noord-Hollandsch Dagblad”
Kerklijsten.
t
I
Mlsaanwilzer.
Epistel en Evangelie
I
i
17 Augustus 1923
Eucharistische
kruistocht.
HUMRHL
n
i
J
Missionarissen en
Socialisten.
Evangelie-verklarlng.
OFFICIEEL KERKBERICHT
rin
AN DE H. RITA
0
4a
0
on
9
aDen
1
t
gedood, dat zyn bloed
het water. De levende
van den H. Phi-
jd van de vigilie
7
«1
1
3
6
0
0
0
0
0
JHiEKERK VAN DB H. MARIA.
Magdalena.
rug, en verheerlijkte God met luide stem, en
viel op i(jn aangezicht voor deezelfs voeten,
en bedankte Hem; en deze was een Sama
ritaan. En Jestu antwoordde, en telde: Zijn
er geen tien gezuiverd? Waar zQn dan de
negen? Daar ié niemand gevonden, die terug
keerde, en God verheerlijkte, dan deze vreem
deling. En Hfj reide hem: Sta op, ga, want
uw geloof heeft u getond gemaakt.
In
over
iheid om te bieeb-
ter eere van de
geen
zjjn stern pp
voren deed
evenals nu ook toen aan de orde van den
dag scheen. Als de nood niet meer njjpt ver-
nooit quite met ons, rijn mildheid moet het
laatste woord hebben. En
dacbtenis van den Z. Aemilia 17 Aug., en van
het octaaf van O. L. Vrouw.
20. AUGUSTUS H. Bernardus.
21 AUGUSTUS H. Joanna Francisca ge
dachtenis van het octaaf van O L. Vrouw.
22 AUGUSTUS Octaafdag van O. L. Vr.
Zo.
9 en
VROEGER
als de Heilige Teerspijze naar een zieke
werd gedragen,, luidden de klokken, rinkel
den 'de bellen, Vlamden de kaarsen, de pries
ter ging in kerkelijk gewaad en droeg open
lik het Heilig Sacrament.
De geloovigen
volgden dan eerbiedig biddend,
of tenminste
tonder eenige uitsondering staakten
hun werk.
de mannen ontblootten het hoofd en
allen knielden en baden in stilte.
NU
moet de H. Hostie als een voorwerp van
schande worden verborgen: iedereen en al
les mag op straat worden vertoond,
behalve Jesus.
Dat is onrechtvaardig.
Maar niemand kan ons beletten te knielen
als de priester voorbijgaat met bet Allerhei
ligste Sacrament.
Laten wij den ouden eerbied herstellen of
trouw bewaren.
Weet ge wat ge daardoor belijdt?
en te helpen
--i en Galilea
in zeker dorp kwam......
Men herinnert zich de uitvallen van den
Belgischen socialist v. A Velde tegen de Ka
tholieke instellingen en Paters in den Con
go. Tegen die uitvallen, die nog wel in de
Kamer gedaan werden, heeft Katholiek Bel
gië op spontane wjjzA geprotesteerd. Nu
is het wel eens interessant te vernemen, wat
tegenover de Katholieken, de Socialisten in
den Congo doen. Ziehier een lijstje, waarin
de praestatiee der twee partijen eenigSzins
vergeleken worden:
In den Oongo:
Socialistische Hospitalen
Socialistische lazaretten voor
lijders aan slaapziekte
Hospitalen der Paters Jezuiëten
Lazaretten der Jezuiët^
Socialistisch)
Hemelvaart, gedachtenis van den H. Timo-
theus.
23 AUGUSTUS Z. Jacobus. Tweede gebed
en derde gebed blz. 392
24 AUGUSTUS H. Bartholomaeua
AUGUSTUS H. Ludovicns
Za. van
heid om te biechten. Tusschen 4 en 6
moeten de jongens komen biechten die plech
tig zijn aangenomen
DL te 7 uur In de Kapel der Eerw. Zusters
aan de Oude Gracht maandoefening voor de
Duitsche meisjes.
H. DOM1N1CUS.
Heden 13e Zondag na Plnksteren te 6 uur
half 8 en 9 uur de stille H. H. Missen met
onderrichting, half 11 de Hoogmis met pre
dikatie, ander alle HH. WJsaen schaal collecte
voor de jeugQorg nfsstie lu dcm>
Na den middag te S aur Congregatie voor de
mannen, 6 uur voor de jongens en om 7 uur
H LAURENTIUS:
Zo 13e Zondag na Plnksteren, half 7, kw.
voor 8 en 9 uur de stille H.H Missen, met
onderrichting, half 11 de Hoogmis met predi
katie Van 24 uur is de kerk open om te
komen bidden, 6 uur Broederschapslof met
predikatie, kwart voor 7 Congregatie van den
H Aloyshis..
Gy belijdt dan openlijk
wat de H.H. Martelaren van Goreum heb
ben beleden met hun bloed,
wat onze vaderen trots alle vervolging ons
hebben geleerd,
wat gijzelf als den kostbaarsten schat aan
uwe kinderen moet laten
G|j belijdt dan uw geloof, dat de HeUiffe
Hostie, Jesus ie.
Vervul dan van nu af het verlangen uwer
kerkeljjke Overheid,
stel een daad van rechtvaardigheid,
geloof en liefde,
verzeker u den zegen van Jezus, en bij
het voorbijgaan des Heeren
knielt allen zonder eenige uitzondering en
bidt in stilte: Geloofd zij het H. Hart van Jo-
zus in het Allerheiligste Sacrament.
Seer. E. K. Begijnhof, Breda.
WEEKKALENDER.
19. AUGUSTUS. 13e Zondag na Pinkster»
tweede gebed van het octaaf van O. L. Vr.
?0 AUGUSTUS Feestdag van den H. Ber
nardus Tweede gebed van het octaaf
21 AUGUSTUS Feestdag van de H. Joan
na de (Aantal. Tweede gebed van bet octaaf
22 AUGUSTUS Octaafdag van Maria-He-
<nel vaart. Tweede gebed van den H. Timo-
theus.
23 AUGUSTUS Feestdaj
lippus Benitius Tweede gel
van St. Bartholomaeua.
25 AUGUSTUS Feestdag van den H. Gre
gorius V 1898, B 22 Tweede gebed van den
H. Ludovicus, derde gebed A cunctis, vierde
gebed voor den Paus.
DOMINICA ANSCHE KALENDER.
19 AUGUSTUS 11 Zondag N: 0. D. ge-
Collecte voor de Kathedraal te Haarlem.
Ma. 7 uur Congregatie voor de meisjes.
DL kwart voor 8 Congregatie voor
mannen
Wo. half 8 Congr. voor de vrouwen.
Do. avond om 7 uur Lof ter eere van het
H. Sacrament.
Vr. van 4—'half 5 biechtbooren voor de kin
deren, ide nog niet plechtig zijn aangenomen
7 uur Lof ter eere van het H. Hart.
en van half 79 uur gelegen
uur
EG1
Zo. half 8 de Vr*
mis, des avonds om
de H. Maagd.
Hedenmiddag half twee vertrekt de proces
sie naar Heiloo. Opstelling in Rinnegom om
half twee.
Wo. avond om 7 uur Lof ter eere van den
H. Joseph.
Do. avond van 78 uur oefening van bet
H. Uur.
Za. van 38 uur gelegen!
ten, en om 7 uur het Lof
H. Maagd
BERGEN.
Zo. de H.H. Missen te 7, half 9 en 10 uur
de Hoogmis, 1 uur de Cat., 2 uur Lof, en R.
Familie voor de mannen half 7 Mariacongre
gatie voor de jongens.
Dl. avond 7 uur vergadering voor de leden
van de Derde Orde.
Do. avond 7 uur Lof ter eere van het H.
Sacrament.
Za. van 5half 9 uur gelegenheid om te
biechten.
De gebeden worden verzocht voor Eerw.
Zuster Margaretha. Anna Leek, hsvr. van O.
Wokke en Anna Wokke, die met de laatste
H. H. Sacramenten der Stervenden zjjn voor
zien.
DERTIENDE ZONDAG NA PINKSTER.
Epistel uit den brief van den H. apostel
Paulus aan de Galaten; III, 1622.
Broeders, de beloften zijn aan Abraham
tn zijnen nazaat gedaan. Daar staat niet:
■Eu zijnen nazaten, als aan velen; maar aan
eenen: En uwen nazaat, die Christus is. Dit
zeg ik dan: De wet, die vierhonderd en der
tig jaren daarna gegeven is, doet het ver
bond, hetwelk door God bekrachtigd ia,
geenszins te niet, om de beloften te verijde
len. Want, indien de erfenis uit de wet komt,
dan komt zjj nu niet uit de belofte. Doch
God heeft die aan Abraham door de belofte
geschonken. Waartoe is dan de wet? Zij is
om de overtreding ingesteld, en is door En
gelen besteld in de hand van eenen midde
laar, tot dat die nazaat komt, aan wien de
belofte gedaan is. Nu een middelaar is niet
van eenen alleen; maar God is een. Is dan de
wet tegen Gods beloften? Dit zij verre. Want
indien er eene wet was gegeven, die levend
konde maken, dan zoude de rechtvaardig
heid waarlijk uit de pret zjjn. Maar de
schriftuur heeft allee onder de zonde beslo
ten, opdat de belofte door het geloof aan
Jesus Christus den geloovigen zoude gege
ven worden.
Evangelie volgens den H. Lucas:
XVII, 11—19.
In dien tjjde ging Jesus naar Jerusalem,
en trok midden door Saiuarië en Galilea. En
als Hjj in een zeker dorp kwam, ontmoetten
Hem tien melaatsche mannen, die van verre
stonden. Eq ijj verhieven hunne stem, en
zeiden: Jesus, Meester, ontferm U onzer! Hjj
hen ziende, zeide Gaat vertoont u den
priesters. En het geschiedde, terwjjl zjj gin
gen, dat zjj gezuiverd werden. Een van hen
dan ziende, dat hjj gezuiverd was, keerde te-
0
7
voor deze zieken 4
Scholen:
Lagere scholen voor de blanken
Lagere scholen voor de zwartjes
Meer uitgebreid lag. scholen
Avondscholen
Vakscholen
Socialistische helden, gestorven op het
veld van eer
Scholen der Jezuiëten:
Lagere scholen voor de blanken
Lagere scholen voor de zwartjes
Meer uitgebreid lag. scholen
Avondscholen
Vakscholen
Jezuiëten gestorven op het veld van eer 19
7 Lof met gebeden en gezangen ter eere
O. L. Vrouw ter Nood:
Wegens de schoonmaak der kerk deze
week geen Lof en geen H. Mis om 9 uur
behalve Donderdag.
Do. 9 uur Venl Creator en gezongen H.
Mis tot intentie van een Zilveren Bruidspaar
ümttnlML
PAROCHIEKERK VAN DEN H,
NIOOLAAS.
Prins Hendrikkade. 1
Om 7 uur, ha]f 9 en 12 uw de stille
H.H. Miseen, en 10 uw de Hoogmis.
PAROCHIEKERK VAN O. L Vr.
ONBEVLEKT ONTVANGEN.
(De Posthoorn) Haarlemmerstraat bij
de Benhoornsjuia.
De H.H. Miseen half 7, half 8, 9, 12
uur en Lalf 11 de Ho<
parochiekerk
Buiks]oterweg 95, over bet U.
Zo. de H.H. Miseet te 7, 9 en 11 uw
de R
PAf
baden en zeven dagen lang zich afzonder»
in zjjn huis. Op den zevenden dag werd het
wasschen scheren cn baden nogmaals her
haald en dan eerst mocht hjj in het Heilig
dom op den Tempelberg verschijnen, om de
voorgeschreven offers op te dragen. In het
noordwesten van den „Voorhof der vrouwen’
bevond zich in den tempgl «en Vertrek waar
de door den priester rein verklaarden wer-
d» bijeengebracht Zoodra de Migrepha. de
gewijde gong, weerklonk, voerde hen een
dienstman naar de Nicanorpoort, waar het
hoofd der dienstdoende priesterklasse hun
reiniging voltooide. Drie lammeren werden
onder zinrijke ceremoniën als schuld- zoen
en brandoffer aan God opgedragen, voor de
armen werden twee duiven in de plaats der
kostbare lammeren gesteld.
Keeron we nu tot de melaatschen van ons
Evangelie terug Uit de maatschappij geban
nen deelden zjj broederlijk hun afzondering
en schande en schamel onderhoud. Gemeen
schappelijk leed had hen de klove doen over
stappen, die in normale omstandigheden de
Joden van den Samaritaan gescheiden hield
Zoo sleepten ze aan dien uithoqk van het
dorp hun treurig leven voort, tot ze op een
dag Jezus van Nazareth van verre naderen
zagen.
Broers: Maar hoe wisten ze, dat Hjj het
was. Hoe kwamen ze er toe, dat Hij in staat
zou zjjn hen te genezen?
Pastoor: Ik zou zoo denken: als morgen
aan den dag een afdoend middel tegen te
ring gevonden werd, wisten alle teringlijders
binnen een week, waar ze met hun kwaal
hadden heen te gaan. Jesus, de wonderdoe
ner, was een bekende en veelbesproken fi
guur geworden in *t Joodsche land, dat kon
niet anders. En wel menigwerf hadden de on-
gelukkigen onder elkaar verzucht en gemij
merd: och, zoo Hjj toch deez’ kant eens uit
kwam, licht, dat Hjj zich ook over ons ont-
fenndel
Daar ontmoeten ze Jesus op het oogenblik
dat Hjj het dorpje binnenkwam en kunnen
nu niet wachten tot Hjj zich van zjjn reis ver
kwikt heeft, maar zorg dragend, dat ze
op een afstand bljjven, waartoe de Wet ver
plichtte verheffen zjj te tarnen hunne stem
en roepen: Jesus, Meester, ontferm u onzer!
Jansen: Korte metten!
de kloosterkapel en kwast over 8 H. Min
in de parochiekerk.
WÜGNUM.
lederen Zondag 7 uur V roegmta,
uia’ Hoojmi» «a 9 uur Vespers.
In de week de H. Mi» o» 9 uur.
Za. van bajf 3 tot 4 *1 vaa az w*
gelegenheid om te biechten.
HEM EN VENHUIZEN.
Zo, half 8 .Vroegmis, 10 uur Hoog
mis.
de week de
en half SL
JF Lof.
48 uur biechthctoiteft
VVÊRVERSH (KW.
Zo. 7 uur Vroegmis. 10 uur Hoogmis
Jansen: Altijd er op uit om mjjn aardrijke
kundige kennis te vermeerderen, wou ik wel
graag den naam van dat dorp weten, om mjj
beter te kunnen oriënteeren, weet u
Pastoor; Jammer voor Jansen verzwijgt
het Evangelie dien, maar ’t moet een plaatsje
van beteekenis geweest zjjn, aangezien het
niet minder dan tien melaatschen telde. De
ze weerzinwekkende ziekte, die eerst de huid
dan het vleesch en daarna de beenderen aan
tastte, komt in Europeeeche Jamlee ïoO goed
als niet meer voor, nutkt moet in het O» ten
tijdens Jwïs' omwandeling een chronisch
voorkomend verschijnsel geweest zjjn.
Broers: Vandaar, dat de Mozaische Wet
al die bepalingen In het leven riep om haar
voortgang te stuiten.
Pastoor: Precies, en daar de ceremonieels
Wet nog van kracht was, droeg Christus
er zorg voor, dat zij werd nagekomen en dat
haar goede naam werd hooggehouden. Wie
aan.zjjn Ijjf eenigen huiduitslag gewaar werd
moest zich door den priester laten onderzoe
ken, die naar de in Lev. 13, 43—46 gege
ven voorschriften had uit te maken of hier
een geval van melaatschheid aanwezig was.
Bjj constateering van melaatschheid werd de
lijder voor onrein verklaard, van het maat
schappelijk verkeer buitengesloten en naar
een barak buiten den stadsmuur verwezen;
h|j werd verplicht gescheurde kleederen te
dragen, zijn kin te bewimpelen en de voorbjj
gangers te waarschuwen met het beroep: on
rein! onrein!
Wanneer de priester daarentegen een me
laatsche, die hem getoond werd, voor vol
komen genezen verklaarde, liet hfj twee vol
gens de Spijswet „reine’’ vogels, benevens
cederhout, coccus en hysop in een aarden
vat met water naar de barakken buiten de
muren brengen. Cocctts, waarnaar het meer
bekende cochenille genoemd wordt, was een
kleurstof uit de eieren van de schildluis be
reid, hysop een aromatische plant, uit de
familie van den tjjm. Een der twee vogels
werd boven het vat gedood, dat zijn bloed
zich vermengde met het water. De levends
vogel werd zevenmaal In het met bloed ver
mengde water gedompeld, waarop de melaat
sche daarmee besprenkeld en de vogel vrij
gelaten werd. Daarop moest de gereinigde
zjjn kleeren wasschen, zjjn Mtür scheren rich
de H.H. Miseen om 5, 7, hstf
12 uren. Om 10 uur Hoogmis.
HOORN.
PAROCHIEKERK VAN DE
H.H. OÏRIACUS EN KRANC18CU8 VAN
ASSISIE.
(Groote Noord.)
Des Zondags de suRe HJL Miseen te
7 uk, halt 9 en te half 11 de Hoogmis
Des middags te 8 uur Vespera.
In de week de H.H. Missen te Z uur,
kwart ns 8 en 9 uur.
lederen Dinsdag des avonds te Z uur
Lof ter eere van den H. Antouina
OOSTER-BLOKKER.
Zo, half 3 Vroegmis, half 10 Hoogmis.
2 uur Vespers.
lederen dag kwart over 8 de H. Mis.
W ESTER-BLOKKER.
Zo. 7 uur de Vroegmis, hstt 10 de
Hoogmis, 's middags 2 uur Dot.
Overige dagen om 7 uur H. Mjs in
dikatie, onder allo
voor de jeugaor«<
mannen, 6 uur voor de jongens en om 7
het Lof.
Ma avond 7 uur Lof en aanbidding voor
de leden van den Euch. Bond.
Dl. morgen van 7 uur af uitstelling vaa
het Allerheiligste, 8 uur gezongen H. Mis
ter eere van den H. Antonius.
DL avond kwart over zes moeten alle kin
deren biechten om Woensdagmorgen kwart
over zeven gezamenlijk te comniunlceeren
DL avond 7 uur het Lof ter eere van den
II. Antonius.
Wo. 7 uur Congregatie voor de vrouwen
Do. avond voor de meisjes.
Vr. en Za. avond om 7 uur LoL
ST. JOSEPHKERK.
Zo. collecte voor de Kathedraal, half 8 en
9 uur de stille H. H. Missen, half 11 de Hoog
mis voor de lev. en overt, leden der Broe
derschap van O L Vrouw, ter Nood, half
half 3 Loi en Rtwenho.^je,
In de week aRe dagen de H.H. Mis
sen om 7 en 8 uur.
Pastoor: Kort maar krachtig, want alles
wat er te zeggen of te vragen viel, bleek er
in vervat. Ze erkenden in Jesus hun Mees
ter, hun Messias, geloofden in Zjjn sicriit en
vertrouwden op Zjjn goedheid, verklaarden
vol deemoed, dat ze naar zjjn hulp uitzagen
es dat alles in vjjf woorden.
Secretaris: Om nog te z wjjgen, dat ze te sa
men baden, want van het gezamenlijk gebed
leert Christus, dat het uitermate vrucht
baar is.
Pastoor: Op de waarschijnlijkheid van die
veronderstelling vestig ik de aandacht we
gens het feit, dat op staanden voet zonder
vieren en vjjven hun bede verhooring vond.
Hjj, hen ziende zeide: Gaat, vertoont u aan
de priesters.
Broers: Een oogenblikje! Zooeven werd
one uitgelegd, dat die priesters over de ge
vallen van melaatschheid hadden te oordee-
len en bjj hen het noodige verlof te bekomen
was om bjj genezing van die kwaal weer in
de maatschappij terug te koeren. Maar dit
is hier de zaak toch niet Niet om onder
zocht te worden zond Hjj hen hoogerop,
want eerst op weg daarheen greep hun ge
nezing plaats. Bljjft de vraag: om wat reden
werd dit eigenaardig gebod gegeven?
Pastoor: Het was een op de proefstelling
van hun gehoorzaamheid, zooals dit ook met
Naam an het geval was: Ga heen eu waach
u in de Jordaan! Hjj óf ons genezen óf ona
zeggen, dat Hjj dit niet verkiest! Maar het
deemoedig en erkentelijk hart dezer tien me-
laatsehen was bereid om blindelings te doen,
wat Christus gebood. Waarschijnlijk zat er
nog deze andere bedoeling achter om name
lijk een uitspraak of getuigschrift van den
priester uit te lokken, dat de genezing radi
caal en blijvend was en tevena de priester
klasse op te wekken om te onderzoeken
naar den Eenen, die zulk een macht had
over lichaamskrankte.
Secretaris: Een van hen dan, ziende dat
hjj gezuiverd was, keerde terug.
Pastoor: Keerde terug, maar hoe? Met
groote stem God verheerlijkend, erkennend
dat zjjn genezing van Hem kwam en hjj hief
in lof en dank, zooals hjj het te
in smeekgebed. Een zaak, die
RINNEGOM
Zo. de HH. Misen te 7 uur voor A. Tromp
Modder en overt, ouders, half 10 de Hoogmis
voor de parochie. Schaalcollecte half twee
vertrek der processie naar Heiloo, 7 uur Lot
met Te^ieum
Ma 7 uur voor G. Apeldoorn en C.
Waard.
DL 7 uur voor J. van der Velden en overt,
ouders.
Wo. 7 uur voor Adrianus Apeldoorn
Do. 7 uur voor J. Noort, 7 uur Lof met
Rozenhoedje.
Vr. 7 uur voor Adr. Groot Van 47 uur
biechtbooren.
Za. 7 uur voor de Z.Eerw heer Pastoor
A. Breems, van 38 uur biechtbooren
Zo. aa. 7 uur voor G. Hollander.
Deze week elders de H. H. Misspn:
Zo. voor P. Levering—KabeL
DL voor G. de WitZuurbier
Wo. voor N. Zuurbier en W. de Waard.
Dond. voor Ed. de WaardNoort
Vr. voor M. Kaptein.
Za. voor L. Valkering en eebtgen.
LIMMEN.
Zo. Euch. dag 7 uur en half 9 stille H. H.
Missen, 10 uur de plechtige Hoogmis, half 8
plechtig Lof.
Wo.avond om 7 uur Lof ter eere van den
H. Cornelius met Rozenhoedje.
Cat. naar gewoonte.
De gebeden worden verzocht voor Simon
Verver, die in den Heer is overleden.
OBDAM.
Zo. om 8 uur de Vroegmis, half 11 de Hoog
mis, 2 uur Cat., 8 uur Vespers.
Vr. avond 8 uur Kruisweg.
Za. van half 6half 9 uur gelegenheid om
te biechten.
WAUMKWUUI7PN.
Zo. om 7 uur de Vroegmis, 10 uur de Hoog
mis, 1 uur Cat, 2 uur Vespers met Rozenh„
voor de vruchten der aarde.
Wo. avond om 7 uur Lof met Rozenhoedje
Do. 7 uur het Lof.
Za. na de H. H. bissen en des namiddags
van 48 uur gelegenheid om te biechten
IMOND AAN DEN HOEF
roegmis, 10 uur de Hoog-
m 7 uur Lof ter eere van
geien we in negen van de tien gevallen het
huisnummer vaa onz-éfi weldoener. En wan-
nsar ónze kerken twee soort van altaren
was opgericht, het een om iets te vragen, ’t
ander om Is danken, tien tegen een, dat het
eerste zwart van menschen, het tweede le
dig en uitverkocht zou staan. Merk hier de
biaondere notitie op die Christus van dien
eenen nam, van dan Samaritaan, die dank-
baarheid toonde: Zijn er geen tien gezuiverd
Waar zjjn de negen? Daar is niemand gevost
den, die terugkeerde dan deze vreemdeling.
Het geeft te kennen boe Hjj toornt, wegens
de ondankbaarheid van het Joodsche volk,
voor wie Hjj zooveel heeft gedaan en vaa
wie Hjj zoo weinig heeft ontvangen.
Willems: Kon die lofspraak op den vreem
deling niet beduiden, dat ook de heidensebe
volkan eenmaal tot den waren godsdienst
touden geroepen worden?
Pastoor: Zeker, maar dit was dan
nieuw bljjk, maar de bevestiging van
vroeger reeds was voorbeduid in
Jansen: In de roeping der Driekoningen.
Peetere: En ir de lofspraak op het geloof
van den Romeinschen Honderdman.
Broers.' Ook in de tweede broods verme
nigvuldiging, voorafbeelding van het Sacra
ment des Altaars, teweeggebracht om de hei
denen te gerieven.
Pastoor: Nu nog één woordje en onze pe-
riooop is klaar. Sta op, sprak Jesus, uw ge
loof heeft u gezond gemaakt.
Jansen: Niets bizonders, gezond dat waren
ze reeds!
Pastoor: Genezen van de lepra door de
macht van Christus uit mededoogen met hun
lijden, zeker; maar hier is sprake van wat
anders en wat beters. Van den man, die op
het aangezicht voor Jesus’ voeten ligt, God
verheerlijkend met luider stem, wordt hier de
ziel genezen, de ziel gered. Jesus voorzegt
hem zjjn bekeering, zjjn volharding ten ein
de toe; canoniseert hem, om zoo te zeggen,
reeds vooruit.
Het best bewijs, dat dankbaarheid den
weg opent tot nieuwe weldaden. God speelt
gaande van dank
zegging tot nieuwe genade komen we ten
leste tot de gelukkige eindgenade. die vaa
een zalige eeuwigheid. MAX-
SPANBROEK.
Zo. half 8 Vroegmis, 10 uur Hoogmis
Dez» week hatf 8 H. Mis.
Za. van half 3uur Mechthooreu.
MEDEMBLIK.
Zo. 7 uur Vroegjmis, IQ uur Hoogmis
de week de H.H. Missen kwart
7 eu ha]I
Do. avond 7
Za. van
DERTIENDE ZONDAG NA PINKSTEREN
De genezing van de tien melaatschen.
Evangelie volgens den H. Lucas: XVII,
11-rlH.
In dien tjjde ging Jezus naar Jerusalem
en trok midden door Samaria en Galilea. En
als Hij in een zeker dorp kwam, ontmoetten
Hem tien melaatsche mannen, die van verre
stonden. En zjj verhieven hunne stem en zei
den: Jezus, Meester, ontferm u onzer! Hjj
hen ziende, zeide: Gaat, vertoont u den pries
ters. En hel geschiedde terwjjl zjj ging«a
dat zjj gezuiverd werden. E»» rju; hen dan,
ziende dat hjj gezlnverd was, keerde terug
Bo wrüthfijjkte God met luide stem en viel
op zjjn aangezicht voor deszelfs voeten en
bedankte Hem, en deze was een Samaritaan
En Jezus antwoordde en zeide: £jjn er geen
tien gezuiverd? Waar zjjn dan de negen?
Daar is niemand gevonden, die terugkeerde
en God verheerlijkte dan deze vreemdeling.
En Hjj zeide hem: Sta op, ga; want u geloof
heeft u gezond gemaakt.
Pastoor: Hier hebben we oen bericht, dat
by geen der drie andere Evangelisten te vin
den is.
Secretaris: Is daar soms een bizondere re
den voor op te pompen?
Pastoor: Misschien wel deze, omdat Lucas
die zich met do studie en de praktjjk der
g<H}eeskunde had beziggehouden en door Pau
lue de medicijnmeester” genoemd wordt,
bjj voorkeur gevallen van wonderbaarljjke
geneeskunde boekte, die hem als medicus
meer dan do anderen boeiden.
Vooral het cureeren van de ongeneeslijk
geachte melaatschheid moest zjjn belang
stelling gaande maken. De Joden dachten,
dat melaatschheid een ziekte was, die tot
straf voor een bijzondere zonde strekte, en
meer dan elke andere krankheid een teeken
van Gods ongenade Inhield, daarom heeft
Christus, gekomen om de zonde weg te ne-
mon en Gods toorn af te wenden, er bizon
dere zorg voor gedragen om de melaatschen
te reinigen, die Hjj op zjjn weg ontmoette.
Waarschijnlijk trok hjj juist met het doel
deze ongelukkigen te vinden es
het grensland tusschen Sa mart»
door. Als Hjj nu