van het „Noord-Hollandscti Dagblad” Kerklijsten. Epistel en Evangelie Di liuod li spoedig voortlil. Mlsaonwilzer. 'I 1 I I i flLKMMB. Evangelle-verklarlng. 14e ZONDAG NA PINKSTEREN. flouttrtfaB. Om 7 H.H. M. PAROCHIEKERK van o. U Vr. onbevlekt ontvangen. wfiarfliBLÓkkra. eer jong.^_ H. I men op de our. uuc 2 uur Vespers. I.a.,.» a— Uit „de Ster”. Evangelie vol uta’ Hoogmis en 8 uur Vespers. waar over Mammon beteekent Jansen Bijgevolg krjjgen stuk Gode vertouwen anemonen. MAX. j hemel boeien kraoht th xfln arm en de edachtento bls. 392 d 2e van I kwaad biet. Ik ken een I me eens to: heb je geld dan r na Pinkste- Zephyrinue, beeldt u, dat Lloyd Geoi men en beenen te kort de in kaart, maar hun aau alien Heer, bun in tot van af te tr Secretaris: seien en korts tom God dan ven en de verantwoordelijkheid van het ven. t bet Eva»* itigbeid. wil, ook de H. LAURENT1US. na Pinksteren, half 7, kw. i stille H.H. Missen, half 11 j zondigenééns in het voWWj, :ing van slechte schriften to- in ge^ cniaakt to. Wereldsche tem, trachten beslag te 1«( van de B Pastoor: deel, dat ons de lijke ■©deleer w ”P «yd® ntet. 7*»®$?®» dh» bï voor d en belangen en op de van zjjn heb je ’t niet.... U weet de rest. Pastoor: Jawel maar met dat al moet de mammon onze dienaar bljjven, en ons niet de baas worden; wjj mogen ons van ons geld bedienen, inaar het dienen mogen we niet. Secretaris: Gjj kunt niet God dienen en Mammon. En vraagt daarin steekt, welke dit achter schuilt.... Men neer men. gaat Hjj bewüzen argumenten. Ten Sanders: Aanschouwt de vogelen des he mels, dat ze niet zaaien noch maaien, noch in schuren vergaderen en Uw Hemelscbe vader voedt ze nochtans. Pastoor: Het ziet er fraai uit voor den mensch, dat hjj ter schole wordt gezonden bq de vogels, maar ziet, boe zeldzaam to het dat een van hen omkomt uit gebrek aan voedsel, zelfs in den winter. Ze leggen geen voorraad op, en denken aan geen brood- oogen wachten op God, die reeft. Hq is bun Maker en Zo. 14e Zondag i voor 8 en 9 uur de w de Hoogmis, Van 24 uur to de kerk open om te komen bidden, te 6 uur Lof met pre dikatie, kwart voor 7 Congregatie van den H. Aloysius. Collecte voor de Piusstichting. Ma. 7 uur Congregatie voor de meisjes. Di. avond kwart .voor 8 Congregatie voor de mannen. Wo half acht Congregatie voor de vrou wen, half 10 vergadering van de zelatricen van het H. Hart. Do. avond 7 uur het Lof ter eere van bet H. Sacrament. Vr. avond 7 uur Lof ter eer van het H. Hart Vr. 4 uur moeten de schoolmeisjes komen biechten die nog niet plechtig zjjn aangeno men. Za. van 46 en van half 79 uur gelegen heid om te biechten, te 4 uur moeten alle schooljongens komen biechten, die plechtig zjjn aangenomen. Za. en Zo. te verdienen een vollen aflaat Zo. aa. na de Hoogmis Te Deum ter ge legenheid van den verjaardag van H. M. on ze geëerbiedigde Koningin. Volgens Bisschoppelijke verordening moe ten alle kinderen, die in 1924 de laj school zullen verlaten eenmaal per weel de kerk komen voor de voorbereiding de Vernieuwing der Doopbeloften. Ook die kinderen welke reeds plechtig zjjn aangenomen. De meisjes lederen Maandag te 18 uur en de jongens iederen Zaterdag te 12 uur. Daar bij wordt een les afgevraagd. Wo. om 9 uur plechtige Jaargetij voor Cornelia KoningGroot. H. DOMIN1CU8. Heden de 14e Zondag na Pinksteren te 6 uur half 8 en 9 uur de stille H H. Missen met onderrichting, half 11 de Hoogmis met .predikatie. Onder de H. H. Missen schaalcol- lecte voor de scholen. Na den middag geen Congregatie voor de mannen en jongens Se 7 uur Lof voor de geloovige zielen. Wegens schoonmaak der kerk deze week eUcvu n. Mts ««u li*n 8, echter wordt toch om 7 uur de H. Communie uitgereikt. Geen Congregaties, alleen Zaterdagavond 7 uur het Lof. Zondag 1ste Zondag der maand, met vol len aflaat van den AllerheiHgsten Rozen krans. De geloovige» worden verzocht kerkboe ken en kussens mede naar huis te nemen, daar ze anders gematekeljjk verloren gaan. ST. JOSEPHKERK Zo. collecte voor de kerk, half 8 en 9 uur stille H. H. Missen, half 11 de Hoogmis VEERTIENDE ZONDAG NA PINKSTER. Epistel uil den brief van den H apostel Paulus aan de Galaten; V, 16—24. Broeders, wandelt naar den geest, en KÜ zult de begeerte des vleeechee niet volbren gen. Want het vleesch begeert legen den geest, en de geest tegen bet vleesch; want zij strijden tegen elkander, zoodat gij niet doet, wat gij wel wildet. Doch, indien gjj door den geest geleid wordt, zjjt gü niet on der de wet. Nu de werken des vleeschee zijn bekend; zjj zjjn hoererjj, onzuiverheid, oneer baarheid, ontucht, afgoderij, tooverjj, vijand schap, twist, afgunst, gramschap, gekjjf, ver deeldheden, ketterijen, njjd, doodslagen, dron kensohappen, brassen en dergeljjkeu, waar van ik u voorzeg, gelijk ik u reeds voorzegd heb, dat die zulke dingen doen, het rjjk Gods ■iet zullen beërven. Maar de vrucht des gees ten is liefde, blijdschap, vrede, verduldigheid, goedertierenheid, goedheid, lankmoedigheid, aachtmoedigtieid. getrouwheid. zedigheid, eerbaarheid, reinheid. Tegen zulken ia de wet niet. Die Christus dan toebebooren, krui sigen hun vleesch met de ongeregeldheden en begeerten. Evangelie volgens den H. Mattheua; VI, 24- 83. In dien tjjde zeide Jezus tot Zjjne leerlin gen: Niemand kan twee heeren dienen; want hij zal of den eenen haten, en den anderen Men to maar één keer jong 1 Ja, dat ’s waar, maar niet lang. Want de tjjd vliegt zoo schrikkelijk snel voorbjj en in die jaren vliegt hij nog veel vlugger, zou men zeggen. En eens die jaren voorbjj, ge ziet ze niet meer terug. Adieu 1 Scboone jaren. De jaren der jeugd zijn wel de schoonste jaren van ’t leven. Jonger begrijpt men nog zoo weinig en men staat nog niet in *t echte leven. Ouder, begrijpt men veel te goed en teleurgesteld erkent men de arme werkelijk heid van *t leven. Maar, de jaren daartus- scben is alles licht en zon en vreugde. De eerste liefde, de volle groei, de volle kracht, blyde hoop en onwankelbaar betrouwen in de toekomst! men grijpt het leven met twee banden vast ea men voelt zich overgeluk kig van te leven alleen. Bn men maakt plan nen en bouwt kasteelen inde lucht. Oewlcbtlge jaren. *t Is tijd van de grssS» beelelleu t is OOK de t|jd van den grooten strijd. *t Is de groote overgangsperiode tot het werkelijke leven. Zoovelen maken dan een crisis door. Ze le zen en zien en hooren van allee an bun ge loof en hun deugd worden in gevaar gebracht Ze voelen in zien de opwelling der driften die In die jaren gewedig kunnen zjjn. En buiten in de wereld staat alles gereed om ben in ver leiding te brengen. En zoo zjj niet op hun hoede zjjn en hun hoofd niet koel houden om kalm te redeneeren, dan gaan ze met den grooten stroom mee’t Is de keuze geest. Voor dezen tweesprong gesteld moet hjj kiezen of deelen: hemel of aarde, God of menschl Broers: Ik dacht zoo dat we, zoolang we geen Karthuizers of Trappisten waren, met allebei te maken hadden? Pastoor: Met alle twee te maken hebben, ja; achter alle twee aan te loepen, neen! Aangezien we met beide voeten op aarde staan, hebben we aan de aarde zeker onze aandacht te schenken; aangezien we er evenwel niet langs trekken dan als pel grims op reis naar ons eeuwig Huis, moet dit wil het goed zjjn een voorbijgaan de aandacht en geen dienstbaarheid zjjn. De open reden ligt voor de hand Pastoor: Een algemeens stelregel schynljjk een spreekwoord onder de joden. En een waar woord voor alle tjjden! Ver- irge, die toch al ar- komt, nog eens anderen heer er bjj kreeg, de heer Poincaré bijvoorbeeld, zou dat, voor zulk een geniaal minister zelfs, te barden zijn? Willems: Hjj zal of den eenen haten en den anderen liefhebben of den eenen voor staan e» den anderen verachten. Jansen: Maar hier gaat bet toch geen twee machthebbers die vijandig tegen In de week de H. Mis om uur. Z». van half 3 tot 4 en van 6—7 ut* gelegenheid om te biechten. OFFICIEEL KERKBERICHT ge nu wat dit dan zegt, wat "lepere gedachte daar dient zjjn geld, wan neer men, om bet te gewinnen, de goddelij ke Wet met voeten treedt, of zich oneerlijk verrjjkt ten kost van den naaste; of jaagt naar winst op dagen die God voor Zich apart gezet heeft; of die niets van dit allee doet, maar zjjn kapitaal laat accresseeren en vrekkig rente op rente stapelt, zonder den arme te achten, die om brood krfjt. In al die gevallen bezit niet de man bet geld, maar het geldbezit den man en to hjj van dat geld de prooi en de buit. Jansen: En bijgevolg Pastoor: Bijgevolg hebben we scherp voor oogen te houden, wat Jezus aan bet eind van zjjn instructie ons op bet hart bindt: Zoekt eerst het Rjjk Gods. Jezus zegt niet: zoekt enkel het Rjjk Gods maar: zoekt het eerst! Hjj weet, dat we het buiten geld en goed kwalijk stellen kunnen, dat een va der voor de positie zijner kinderen te zor gen heeft, een m*n Toor “i" echtgenoote. Maar bjj dit al mag het Rjjk Gods niet uit geschakeld worden noch de tweede rang be kleeden. Die aandeelhouders in de firma „Haal, Houd en Heb” zondigen door mis trouwen jegens God, Ze stellen bet voor, die accountants van den Satan, alsof God zich enkel aan de ziel laat gelegen liggen en ons lichaam daarbij over het hoofd ziet. Tegen dit op de spits drjjven van het puur-stoffe- Ijjke, verheft de Meester zjjn waarschuwend woord: Daarom zeg ik u. Seeretaris. weeet niet bezorgd wat gjj eten zult, noch voor uw lichaam, waarmede gjj u kleeden zult. Pastoor: En die stelling met niet minder dan vjjf eerste alzoo.... Broers: Is bet leven niet meer dan bek voedsel en het lichaam meer dan de Hee ding? Pastoor: Met andere woorden: voedsel en Heeding zjjn middelen tot onderhoud van bet leven en het doel is edeler en voortref felijker dan de middelen. Het fijnste voed sel en de fraaiste Hoeren zjjn van de aarde, maar ons leven is de adem Gods. En wie het meerdere geeft, geeft insgelijks het min dere. Hot tweede motief tot luidt.... t tusschen leven en dood, geloof of ongeloof, deugd of ondeugd, geluk of ongeluk. *t Is in die jaren dat de beslissing vallen moet. ’t Zjjn dus wel de gewichtigste jaren van het leven. Heel de toekomst hangt er van af Men is maar één keer jongl.„^ En niet lang....... Ervan geprofiteerd dusd Maarll jaren lang zult ge uw jeugd betreuren. en als een vloek zal ze op uw leven wegen en als een wroeging zal ze u altijd bjjbljj- venals ge de jaren uwer jeugd zult mis bruiken in losbandigheid en zingenot. Er zjjn er zooveel die, oud geworden, hun jeugd vervloeken met schreiende stpm en wanhopig uitroepen: o geef me mjjn jeugd terug! Ware ze opnieuw te beginnen, hoe héél anders zouden ze te werk gaan! Nu weten ze beter wS* het zeggen wil: Men is maar éénen k< En niet lang- en de zonde der jeugd is de wonde van den ouderdom. Men is maar éénen keer jong! En men kan het niet zjjn, gelijk het be hoort, zonder dey godsdienst. Vooral in de jd is de godsdienst noodig. „jj vooral leert ons de waarde van het le- le* Over de gehechtheid aan aardsebe goederen. Evangelie volgens Matthews VI, 2433. In dien tjjde zeide Jezus tot Zijn discipe- en: Niemand kan twee heeren dienen, want hjj zal óf den eenen haten en den anderen liefhebben, óf den eenen voorstaan en den anderen verachten: gjj kunt niet God dienen en Mammon. Daarour zeg ik u: weeet niet bezorgd voor uw leven, wat gjj eten zult; noch voor uw lichaam, waarmede gjj u kleeden zult: is bet leven niet meer dan bet voedsel en het lichaam niet meer dan de Heeding? Aanschouwt de vogelen des he mels, dat ze niet zaaien noch maaien, noch in schuren vergaderen en uwe hemelsei» Vader voedt ze toch; zjjt gjj lieden niet veel beter dan zjj; en wie van u kan met bezorgd te zjjn één elle aan zjjn lengte toevoegen? En waarom zjjt gjj bezorgd voor Heeding Aauziet de leliën des velda Jioe ze groeien. Ze arbeiden niet of spinnen niet en ik zeg u, dat zelfs Salomon in al zjjn heerlijkheid niet gekleed was geljik ééne van deze. In dien nu God het kruid des velds, dat heden is en morgen in den oven geworpen wordt, al zóó kleedt, hoeveel te meer u, kleingeloo- vigen! Weest dan niet bezorgd, zeggende: wat zullen wjj eten of wat zullen wjj drin ken of waarmede zullen wij ons kleeden, want dit allee zoeken de heidenen. Want uw vader weet dat «fl dit a'les noodig hebt. Zoekt dan eerst het Rjjk Gods en Zjjne Ge rechtigbeid en al het overige zal u worden toegeworpen. Pastoor: Heel een parelsnoer van kost- baar-wli.nzende steenen wordt ons in dese laatste Zondag e angelies om den hals ge hangen. Voor veertien dagen werd ons de nederigheid op het hart gebonden, verleden Zondag ging h^t over dankbaarheid, van daag is er weer sprake van onthechting aan aantsebe goederen. Onze secretaris ver dient om zjjn gevoel volle iezirg het recht van af te trapjien Secretaris: Dan wilde ik eerst wei eens weten, waar en wanneer dit wjjze woord tot de leerlinge" gesproken werd. I“astoor. In dien tijde bevond de Meester zich op den berg der Zaligheden. >de te beetudeeren. ecies en wei dat Voorname -J grondslag van de Cbrfete- proclameert de mensch beeft spj^s g. Eigenaar en Meester; maar be halve dit alles is Hjj uw Vader en in Zjjn schatting gaat gjj vele muschjes te boven. Derde motief om toch maar onbezorgd te zjjn Secretaris: Wie van u kan met l»ezorgd te zjjn, ééne elle aan zjjn lengte toevoegen? Jansen: Dat zal waar zjjn en ’t zou er vreemd gaan uitzien, als we die kunst ver stonden. Maar wat een vreemde, exborhi- tante uitdrukking! Had Christus nog ge zegd: Wie kan een centimeter aau zjjn lengte toedoen? Pastoor: Waaruit blykt dat Jezus' woor den ietwat anders op te vatten zjjn. Het Grieksche woord be teek ent evenzeer leven», lengte als wel lichaamslengte, zoodat Jezus’ gedachte evengoed aldus kan worden ge formuleerd. Wie is in Staat een spanne tijds aan zjjn leeftjjd toe te voegen. Niet maar God meet onze» levensduur af, alzoo rust op Hem ook de zorg, dat zjjn schepselen in 't (even bljjven. Het vierde motief om onze vrooljjkheid door geen wereldscbe zorgen te verzuren, wordt niet aan de vogels maar aan de bloe men ontleend, die nog minder daa vogels zjjn. Secretaris: Aanziet de leliën dee velde hoe ze groeien. Zjj arbeiden niet of spinnen niet en ik zeg u dat zelfs Salomon m al zjjne heerlijkheid niet gekleed was geljjk eene van deze. Pastoor: Dit ia een ander deel van onze zorg: waarmee zullen wjj ons kleeden, de sociale vraag van de Dames-wereld, voor wie deze overweging speciaal to aangebaald. Weest maar niet bezorgd, stelt Jesus haar gerust en troost haar met bekoorlijk beeld der leliën des velds. Jansen: Ik dacht dat de lelie geen tropi sche bloem was. Groeit die wel in Palestina? Pastoor: Of die er groeit en vaak zoo tal- rjjk, dat ze uitgeetrekte velden als met een Smyrnatapjjt bedekt. Alleen worden in het Oosten met de naara v. lelie tal v. andere soorten gedoodverfdt, maar alle schitterend van coloriet, zooato amaryllen, tulpen en anemonen. Die bloemen nu werken niet en spinnen niet en toch was Salomon, m Jood- beminnen, of hjj zal den eenen verdragen, en den anderen versmaden. Gjj kunt God en den Mammon niet dienen Daarom zeg ik u: Weest niet bekommerd voor uw leven, wat gjj zult eten, noch voor uw lichaam, waarmede gjj a zult Meeden. Is het leven niet meer, dan het voedsel, en het lichaam niet meer, dan de Heeding? Beschouwt de vogelen des hemels, wjjl zjj noch zaaien, noch maaien, noch in schuren verzamelen, en uw hemelscbe Vader voedt ze. Zjjt gjj niet veel waardiger, dan zjj? Maar wie van u kan met zjjne zorg zjjne leng te eene el vergrooten? En, wat zjjt gjj voor kieeding bezorgd? Beschouwt de leliën des veld» hoe zjj groeien; zjj arbeiden of spin nen niet En Ik zeg u, dat Salomon zelf ia al zjjne heerlijkheid niet gekleed is geweest, geljjk een van die. Indien dan God het veld gewas, dat heden is, en morgen in den oven geworpen wordt, zoo bekleedt, hoeveel te meer daa u, gjj Heingeloovigen? Weest dan niet bekommerd, zeggende: Wat zullen wjj eten, of wat zullen wjj drinken, of waarmede zullen wjj ons Heeden? Want de heidenen zjjn voor dit allee bezorgd. Maar uw Vader weet, dat gjj dit alles noodig hebt. Zoekt dan eerst het rjjk Gods en Zjjne gerechtigheid, en al deze dingen zullen koegeworpen wor den. IK MAG ALLES LEZEN Ik ben geen kind meer! Vergift is gevaarljjk voor groote schen zoowel sus voor kinderen. Mjj kan dat geen kwaad! Misschien op het oogenblik zelf niet, maar later?.Men sterft niet altjjd een schieljj- ken dood. Men moet toch op de hoogte sfjnt Door slechte lezing geraakt ge hoogte, maar wel in de laagte, ’t Is maar eens in *t voorbi Hoogt gjj zondigen. gaan? Lezinu weten verboden. *t Is maar nieuwsgierigheid! En alt nleuwiwivigheid wilt ge uw ziel besmeur»** «n uw heiligste plichten met de voeten treden? En hebt g| maar zooveel wilskracht om u te overwinnen.? EN WAT DOET OU met nw newatau}., met uw plichten ain mennen? met het goed voorbeeld dat ge geven moet? met de verboden medewerking aan het kwaad door ondersteuning? Zeg mjj wat gjj leest en ik zal u zeggen wie gjj zjjtl weet, lat gij Pastoor: 0’ sche zonde, omdat de Heidenen zonder God in de wereld zjjn en zjjn Voorzienigheid niet begrjjpen en het is schande voor de Christe nen om te doen zooals die Heidenen doen en hoofd en hart met deze dingen te vervul len. Secretaris: En dit zal van de pericoop wei het kort besluit zjjn: zoekt dan eerst het Rjjk Gods en Zjjne gerechtigheid en al het overige zal u toegeworpen worden. Het Rjjk Gods zoeken dat is: den hemel trachten te winnen, niet waar? Pastoor: Precies! Secretaris: Waarom dan voet gelie er nog bjj: en zjjne Gerec Pastoor: Omdat wie het doel middelen moet willen. Het te ons met genoeg zeggen: ik wil den hemel verwerven. Dn noodudteljjke voorwaarde om er te komen, moet ingeiOks vervuld. En nu is het zoo, dat enkel rechtvaardigen daar binnenkomen Bijgevolg te de eenige weg, die er toe leidt, dat we jagen naar gerechtigheid, dat te naar heiligheid van leven en alleen, zoodra die voorwaarde is vervuld, zal onze God ook zorg dragen, dat al bet overige ons toege- worpen wordt. half 7 het Lof. Ma. van 4—5 uur biechten voor de kinde, ren, 7 uur Lof ter eere van den H. Petras Mart. Patroon der zieken. Di. onder de H. Mis van half acht alge- meene H. Communie voor de kinderen der leering van de 4e $e 6e en 7e klas. Do. half 10 Veni Creator en gesongen hu welijksmis 7 uur Lof ter eere van het Aller* Sacrament. Za. 1ste Zaterdag der maand, voile aflaat Zo. aa. Ie Zondag der maand, volle aflaat de Euch. dag in onze kerk, den geheelett dag uitstelling van het Allerheiligste, half 7 Lof en Processie ter eere der Koningin va» den AUerh. Rozenkrans. rAROOHlEKERK VAN DEM H. NIOULAAS. Pnns tlendrikkadn. uur, nap 9 en 18 uur de «tl!» een, eui 10 uur de Hoogmis* 29 AUGUSTUS Ontfeoofdii Joannes, gedachtenis van de 30 AUGUSTUS H. Rosa, gedachtenis den H. Felix. 31 AUGUSTUS H. Raymundus. 1 SEITEMBER. Mis blz. lx van de H. Aegidius, derde geb« over elkander staan? Pastoor: Met uw welnemen gaat het hier eenerzjjds over God. den oppersten Koning, en anderzjjds over den Overste der wereld, Satan. Broers: Alzoo hier de duivel? Pastoor: Mammon is een Syrisch woord, dat gewin beteekent, zoodat al wat in de wereld voor gewin geacht wordt, mammon is. Voor sommigen is hun buik bun mam mon, voor anderen hun gemak, hun spel, bun tj|dverdrjjf. Voor anderen wereidsch goed, eerbewijzen en bevordering. De toeiui ching der menschen was de mammon der Pharizeeërs; in één woord, het eigen-ik, de eenheid, waarin de drieheid der wereld haar middelpunt heeft, het jpnneljjke, wereldsch- gezinde eigen-ik to de mammon, die in ver- eeniging met God niet kan gediend worden. Merk wel dat er niet staat: wjj moeten niet, of wjj behooren niet, maar dat er staat: wjj kunnen niet. Zoo on vereenigbaar en tegen strijdig zjjn de geboden van God en den mammon, dat wy ze beiden niet disnen kun nen. Jansen: Een beel mooi en heel wjjséljjk princiep voor menschen, die goed voer, een warmen stal en hun scheepjes op 't droge hebben. Maar voor ons, die nog door de we reld moeten, Ijjkt me die mammon nog zoo 12 2. i liedje, dat het met J 'an doe je wonderen sche oogen de Rotascbild onzer dagen, niet gekleed geljjk een van deze. Waarop dan volgt de vanzelfsprekende conclusie: Secretaris: Imlien nu God het kruid des velds, dat heden is en morgen in den oven geworpen Vordt, alzoo kleedt, hoeveel te meer zal Hy u kleeden, Heingeloovigen. Pastoor: In bet Oosten duurt die pracht vaak niet langer dan vier en twintig uur, de felle Zuiderzon verdort in een enkele mid dag de heerijjkste bloemenweelde tot een bussels onoogljjke stengels. Broers: Die dan in den oven geworpen worden. Anthraciet zou, dunkt me, beter branden. Pastoor: In Palestina beeft elk gezin een Hein draagbaar fornuis, een soort onenlucht kachel, waarin de middagkoet wordt opge sloten en waaromheen dor gras wordt opge stapeld, dat aangestoken en ontvlamd een intense hitte geeft. Gjj zjjt edele sebep- van voortreffelijker aard dan die idige veldbloemen zegt Christus, zal i niet zorgen voor u? ’t Is bet vierde motief voor ons betrouwen op Gods Voor zienigheid. Jansen: En bet allerlaatste to nu licht te vinden: weeet dan niet bezorgd, zeggende: wat zullen wjj eten of drinken of waarmee zullen wjj ons kleeden, want dit alles zoeken de Heidenen. Maar uw hemelscbe Vader dit alles noodig hebt. •verbezorgdheid is een beiden- (De PteUnuorn) Haarlemmerstraat bjj de Eenboortuima. De H.H. Missen half 7, half 8, 9, 12 «ur en l.alf 11 de Hoogmis. PAROCHIEKERK VAN DE H RITA Buiksjotcrweg 96, over bet U. Zo. de H.H. Misset, te 7, 9 en 11 au» de Hoogmis. PAROCHIEKERK VAN DE H. MARIa magdalena. Spaamdanunerstrnatb Zo. de H.H. Missen om 6, 7, haft 9 en 12 uren. Om 10 uur Hoogun» HOORN. PAROCHIEKERK VAN DE H.H. OYRIAGUte nN FRANC18CU8 VAM (Crrxjute Noord.) Des Zondags de suilo H.H. Missen te 7 uur, half 9 en t» half 11 de Hoogmis Des middags be 3 uur Vesper*. In de treek de H.H. Missen te 7 kwart ua 8 en 9 uur. lederen Dinsdag des avond» te l Lof ter eere van den H. Antomua. OOST tR-BLOKKEK. Zo. Kalf 8 Vroeamia, half 10 Hoogmia. 2 uur Vecpera. i Zo. 7 uur de Vroegmis, tiatf 10 de Hoogmis, 'a middags 8 uur Lof. Overige dagen om 7 uur H. Mis te kloosterkapel en kwart over 8 H. Mis oe parootuekerk. WOGNUM. lederen Zondag 7 uur Vroegmis, oos I WEEKKALENDER. 26 AUGUSTUS. 14e Zondag ren Tweede gebed van den H. derde gebed A cunctto. 27 AUGUSTUS. Feestdag van den H. Jo seph Calasanctius 28 AUGUSTUS. Feestdag van den H. Au gustinus. Tweede gebed van den H. Hermes Credo. 29 AUGUSTUS. Onthoofding v»n den H. Joannes. Tweede gebed van de H. Sabina. 30 AUGUSTUS Feestdag van de H. Rosa van Lima, Tweede gebed van den H. Felix. 31 AUGUSTUS. Feestdag van den H. Rajj- mundus. 1 SEPTEMBER. Mis van de H. Mi gebed van de H. Aegidius, derde gel de 12 broeders, vierde gebed voor den Paus. DOMINICAANSCHE KALENDER 26 AUGUSTUS 12e Zondag N. 0. D. twee de en derde gebed blz. 392. 27 AUGUJrHJS H. Jozef gedachtenis van den H Rufus 28 AUGUSTUS H. Augustinus. - ’".ng van den e H. Sabina. van

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1923 | | pagina 5