van het „Noord-Hollandscti Dagblad”
Kerklijsten.
Epistel en Evangelie
Di liuod li spoedig voortlil.
Mlsaonwilzer.
'I
1
I
I
i
flLKMMB.
Evangelle-verklarlng.
14e ZONDAG NA PINKSTEREN.
flouttrtfaB.
Om 7
H.H. M.
PAROCHIEKERK van o. U Vr.
onbevlekt ontvangen.
wfiarfliBLÓkkra.
eer jong.^_
H.
I
men
op de
our.
uuc
2 uur Vespers.
I.a.,.» a—
Uit „de Ster”.
Evangelie vol
uta’ Hoogmis en 8 uur Vespers.
waar
over
Mammon
beteekent
Jansen Bijgevolg krjjgen
stuk
Gode
vertouwen
anemonen.
MAX. j
hemel
boeien
kraoht th xfln arm en de
edachtento
bls. 392
d 2e
van
I
kwaad biet. Ik ken een I
me eens to: heb je geld dan
r na Pinkste-
Zephyrinue,
beeldt u, dat Lloyd Geoi
men en beenen te kort
de
in
kaart, maar hun
aau alien
Heer, bun
in
tot
van af te tr
Secretaris:
seien en
korts tom
God dan
ven en de verantwoordelijkheid van het
ven.
t bet Eva»*
itigbeid.
wil, ook de
H. LAURENT1US.
na Pinksteren, half 7, kw.
i stille H.H. Missen, half 11
j zondigenééns in het voWWj,
:ing van slechte schriften to- in ge^
cniaakt to. Wereldsche
tem, trachten beslag te 1«(
van de B
Pastoor:
deel, dat ons de
lijke
■©deleer w
”P «yd® ntet. 7*»®$?®» dh» bï voor d en
belangen
en op de
van zjjn
heb je ’t niet.... U weet de rest.
Pastoor: Jawel maar met dat al moet de
mammon onze dienaar bljjven, en ons niet
de baas worden; wjj mogen ons van ons
geld bedienen, inaar het dienen mogen we
niet.
Secretaris: Gjj kunt niet God dienen en
Mammon.
En vraagt
daarin steekt, welke dit
achter schuilt.... Men
neer men.
gaat Hjj bewüzen
argumenten. Ten
Sanders: Aanschouwt de vogelen des he
mels, dat ze niet zaaien noch maaien, noch
in schuren vergaderen en Uw Hemelscbe
vader voedt ze nochtans.
Pastoor: Het ziet er fraai uit voor den
mensch, dat hjj ter schole wordt gezonden
bq de vogels, maar ziet, boe zeldzaam to het
dat een van hen omkomt uit gebrek aan
voedsel, zelfs in den winter. Ze leggen geen
voorraad op, en denken aan geen brood-
oogen wachten op God, die
reeft. Hq is bun Maker en
Zo. 14e Zondag i
voor 8 en 9 uur de w
de Hoogmis, Van 24 uur to de kerk open
om te komen bidden, te 6 uur Lof met pre
dikatie, kwart voor 7 Congregatie van den
H. Aloysius. Collecte voor de Piusstichting.
Ma. 7 uur Congregatie voor de meisjes.
Di. avond kwart .voor 8 Congregatie voor
de mannen.
Wo half acht Congregatie voor de vrou
wen, half 10 vergadering van de zelatricen
van het H. Hart.
Do. avond 7 uur het Lof ter eere van bet
H. Sacrament.
Vr. avond 7 uur Lof ter eer van het H.
Hart
Vr. 4 uur moeten de schoolmeisjes komen
biechten die nog niet plechtig zjjn aangeno
men.
Za. van 46 en van half 79 uur gelegen
heid om te biechten, te 4 uur moeten alle
schooljongens komen biechten, die plechtig
zjjn aangenomen.
Za. en Zo. te verdienen een vollen aflaat
Zo. aa. na de Hoogmis Te Deum ter ge
legenheid van den verjaardag van H. M. on
ze geëerbiedigde Koningin.
Volgens Bisschoppelijke verordening moe
ten alle kinderen, die in 1924 de laj
school zullen verlaten eenmaal per weel
de kerk komen voor de voorbereiding
de Vernieuwing der Doopbeloften.
Ook die kinderen welke reeds plechtig zjjn
aangenomen.
De meisjes lederen Maandag te 18 uur en
de jongens iederen Zaterdag te 12 uur. Daar
bij wordt een les afgevraagd.
Wo. om 9 uur plechtige Jaargetij voor
Cornelia KoningGroot.
H. DOMIN1CU8.
Heden de 14e Zondag na Pinksteren te 6
uur half 8 en 9 uur de stille H H. Missen
met onderrichting, half 11 de Hoogmis met
.predikatie. Onder de H. H. Missen schaalcol-
lecte voor de scholen. Na den middag geen
Congregatie voor de mannen en jongens Se
7 uur Lof voor de geloovige zielen.
Wegens schoonmaak der kerk deze week
eUcvu n. Mts ««u li*n 8, echter wordt
toch om 7 uur de H. Communie uitgereikt.
Geen Congregaties, alleen Zaterdagavond
7 uur het Lof.
Zondag 1ste Zondag der maand, met vol
len aflaat van den AllerheiHgsten Rozen
krans.
De geloovige» worden verzocht kerkboe
ken en kussens mede naar huis te nemen,
daar ze anders gematekeljjk verloren gaan.
ST. JOSEPHKERK
Zo. collecte voor de kerk, half 8 en 9 uur
stille H. H. Missen, half 11 de Hoogmis
VEERTIENDE ZONDAG NA PINKSTER.
Epistel uil den brief van den H apostel
Paulus aan de Galaten; V, 16—24.
Broeders, wandelt naar den geest, en KÜ
zult de begeerte des vleeechee niet volbren
gen. Want het vleesch begeert legen den
geest, en de geest tegen bet vleesch; want
zij strijden tegen elkander, zoodat gij niet
doet, wat gij wel wildet. Doch, indien gjj
door den geest geleid wordt, zjjt gü niet on
der de wet. Nu de werken des vleeschee zijn
bekend; zjj zjjn hoererjj, onzuiverheid, oneer
baarheid, ontucht, afgoderij, tooverjj, vijand
schap, twist, afgunst, gramschap, gekjjf, ver
deeldheden, ketterijen, njjd, doodslagen, dron
kensohappen, brassen en dergeljjkeu, waar
van ik u voorzeg, gelijk ik u reeds voorzegd
heb, dat die zulke dingen doen, het rjjk Gods
■iet zullen beërven. Maar de vrucht des gees
ten is liefde, blijdschap, vrede, verduldigheid,
goedertierenheid, goedheid, lankmoedigheid,
aachtmoedigtieid. getrouwheid. zedigheid,
eerbaarheid, reinheid. Tegen zulken ia de
wet niet. Die Christus dan toebebooren, krui
sigen hun vleesch met de ongeregeldheden
en begeerten.
Evangelie volgens den H. Mattheua;
VI, 24- 83.
In dien tjjde zeide Jezus tot Zjjne leerlin
gen: Niemand kan twee heeren dienen; want
hij zal of den eenen haten, en den anderen
Men to maar één keer jong 1
Ja, dat ’s waar, maar niet lang. Want de
tjjd vliegt zoo schrikkelijk snel voorbjj en in
die jaren vliegt hij nog veel vlugger, zou men
zeggen. En eens die jaren voorbjj, ge ziet ze
niet meer terug. Adieu 1
Scboone jaren.
De jaren der jeugd zijn wel de schoonste
jaren van ’t leven. Jonger begrijpt men nog
zoo weinig en men staat nog niet in *t echte
leven. Ouder, begrijpt men veel te goed en
teleurgesteld erkent men de arme werkelijk
heid van *t leven. Maar, de jaren daartus-
scben is alles licht en zon en vreugde. De
eerste liefde, de volle groei, de volle kracht,
blyde hoop en onwankelbaar betrouwen in de
toekomst! men grijpt het leven met twee
banden vast ea men voelt zich overgeluk
kig van te leven alleen. Bn men maakt plan
nen en bouwt kasteelen inde lucht.
Oewlcbtlge jaren.
*t Is tijd van de grssS» beelelleu t is OOK
de t|jd van den grooten strijd. *t Is de groote
overgangsperiode tot het werkelijke leven.
Zoovelen maken dan een crisis door. Ze le
zen en zien en hooren van allee an bun ge
loof en hun deugd worden in gevaar gebracht
Ze voelen in zien de opwelling der driften die
In die jaren gewedig kunnen zjjn. En buiten
in de wereld staat alles gereed om ben in ver
leiding te brengen. En zoo zjj niet op hun
hoede zjjn en hun hoofd niet koel houden om
kalm te redeneeren, dan gaan ze met den
grooten stroom mee’t Is de keuze
geest. Voor dezen tweesprong gesteld moet
hjj kiezen of deelen: hemel of aarde, God
of menschl
Broers: Ik dacht zoo dat we, zoolang we
geen Karthuizers of Trappisten waren, met
allebei te maken hadden?
Pastoor: Met alle twee te maken hebben,
ja; achter alle twee aan te loepen, neen!
Aangezien we met beide voeten op aarde
staan, hebben we aan de aarde zeker onze
aandacht te schenken; aangezien we er
evenwel niet langs trekken dan als pel
grims op reis naar ons eeuwig Huis, moet
dit wil het goed zjjn een voorbijgaan
de aandacht en geen dienstbaarheid zjjn.
De open reden ligt voor de hand
Pastoor: Een algemeens stelregel
schynljjk een spreekwoord onder de joden.
En een waar woord voor alle tjjden! Ver-
irge, die toch al ar-
komt, nog eens
anderen heer er bjj kreeg, de heer Poincaré
bijvoorbeeld, zou dat, voor zulk een geniaal
minister zelfs, te barden zijn?
Willems: Hjj zal of den eenen haten en
den anderen liefhebben of den eenen voor
staan e» den anderen verachten.
Jansen: Maar hier gaat bet toch
geen twee machthebbers die vijandig tegen
In de week de H. Mis om uur.
Z». van half 3 tot 4 en van 6—7 ut*
gelegenheid om te biechten.
OFFICIEEL KERKBERICHT
ge nu wat dit dan zegt, wat
"lepere gedachte daar
dient zjjn geld, wan
neer men, om bet te gewinnen, de goddelij
ke Wet met voeten treedt, of zich oneerlijk
verrjjkt ten kost van den naaste; of jaagt
naar winst op dagen die God voor Zich
apart gezet heeft; of die niets van dit allee
doet, maar zjjn kapitaal laat accresseeren
en vrekkig rente op rente stapelt, zonder
den arme te achten, die om brood krfjt. In
al die gevallen bezit niet de man bet geld,
maar het geldbezit den man en to hjj van
dat geld de prooi en de buit.
Jansen: En bijgevolg
Pastoor: Bijgevolg hebben we scherp voor
oogen te houden, wat Jezus aan bet eind
van zjjn instructie ons op bet hart bindt:
Zoekt eerst het Rjjk Gods. Jezus zegt niet:
zoekt enkel het Rjjk Gods maar: zoekt
het eerst! Hjj weet, dat we het buiten geld
en goed kwalijk stellen kunnen, dat een va
der voor de positie zijner kinderen te zor
gen heeft, een m*n Toor “i" echtgenoote.
Maar bjj dit al mag het Rjjk Gods niet uit
geschakeld worden noch de tweede rang be
kleeden. Die aandeelhouders in de firma
„Haal, Houd en Heb” zondigen door mis
trouwen jegens God, Ze stellen bet voor, die
accountants van den Satan, alsof God zich
enkel aan de ziel laat gelegen liggen en ons
lichaam daarbij over het hoofd ziet. Tegen
dit op de spits drjjven van het puur-stoffe-
Ijjke, verheft de Meester zjjn waarschuwend
woord: Daarom zeg ik u.
Seeretaris. weeet niet bezorgd wat gjj
eten zult, noch voor uw lichaam, waarmede
gjj u kleeden zult.
Pastoor: En die stelling
met niet minder dan vjjf
eerste alzoo....
Broers: Is bet leven niet meer dan bek
voedsel en het lichaam meer dan de Hee
ding?
Pastoor: Met andere woorden: voedsel en
Heeding zjjn middelen tot onderhoud van
bet leven en het doel is edeler en voortref
felijker dan de middelen. Het fijnste voed
sel en de fraaiste Hoeren zjjn van de aarde,
maar ons leven is de adem Gods. En wie
het meerdere geeft, geeft insgelijks het min
dere.
Hot tweede motief tot
luidt.... t
tusschen leven en dood, geloof of ongeloof,
deugd of ondeugd, geluk of ongeluk. *t Is in
die jaren dat de beslissing vallen moet.
’t Zjjn dus wel de gewichtigste jaren van
het leven. Heel de toekomst hangt er van af
Men is maar één keer jongl.„^
En niet lang.......
Ervan geprofiteerd dusd
Maarll
jaren lang zult ge uw jeugd betreuren.
en als een vloek zal ze op uw leven wegen
en als een wroeging zal ze u altijd bjjbljj-
venals ge de jaren uwer jeugd zult mis
bruiken in losbandigheid en zingenot.
Er zjjn er zooveel die, oud geworden, hun
jeugd vervloeken met schreiende stpm en
wanhopig uitroepen: o geef me mjjn jeugd
terug!
Ware ze opnieuw te beginnen, hoe héél
anders zouden ze te werk gaan! Nu weten
ze beter wS* het zeggen wil:
Men is maar éénen k<
En niet lang-
en de zonde der jeugd is de wonde van
den ouderdom.
Men is maar éénen keer jong!
En men kan het niet zjjn, gelijk het be
hoort, zonder dey godsdienst. Vooral in de
jd is de godsdienst noodig.
„jj vooral leert ons de waarde van het le-
le*
Over de gehechtheid aan aardsebe
goederen.
Evangelie volgens Matthews VI, 2433.
In dien tjjde zeide Jezus tot Zijn discipe-
en: Niemand kan twee heeren dienen, want
hjj zal óf den eenen haten en den anderen
liefhebben, óf den eenen voorstaan en den
anderen verachten: gjj kunt niet God dienen
en Mammon. Daarour zeg ik u: weeet niet
bezorgd voor uw leven, wat gjj eten zult;
noch voor uw lichaam, waarmede gjj u
kleeden zult: is bet leven niet meer dan bet
voedsel en het lichaam niet meer dan de
Heeding? Aanschouwt de vogelen des he
mels, dat ze niet zaaien noch maaien, noch
in schuren vergaderen en uwe hemelsei»
Vader voedt ze toch; zjjt gjj lieden niet veel
beter dan zjj; en wie van u kan met bezorgd
te zjjn één elle aan zjjn lengte toevoegen?
En waarom zjjt gjj bezorgd voor Heeding
Aauziet de leliën des velda Jioe ze groeien.
Ze arbeiden niet of spinnen niet en ik zeg
u, dat zelfs Salomon in al zjjn heerlijkheid
niet gekleed was geljik ééne van deze. In
dien nu God het kruid des velds, dat heden
is en morgen in den oven geworpen wordt,
al zóó kleedt, hoeveel te meer u, kleingeloo-
vigen! Weest dan niet bezorgd, zeggende:
wat zullen wjj eten of wat zullen wjj drin
ken of waarmede zullen wij ons kleeden,
want dit allee zoeken de heidenen. Want
uw vader weet dat «fl dit a'les noodig hebt.
Zoekt dan eerst het Rjjk Gods en Zjjne Ge
rechtigbeid en al het overige zal u worden
toegeworpen.
Pastoor: Heel een parelsnoer van kost-
baar-wli.nzende steenen wordt ons in dese
laatste Zondag e angelies om den hals ge
hangen. Voor veertien dagen werd ons de
nederigheid op het hart gebonden, verleden
Zondag ging h^t over dankbaarheid, van
daag is er weer sprake van onthechting
aan aantsebe goederen. Onze secretaris ver
dient om zjjn gevoel volle iezirg het recht
van af te trapjien
Secretaris: Dan wilde ik eerst wei eens
weten, waar en wanneer dit wjjze woord tot
de leerlinge" gesproken werd.
I“astoor. In dien tijde bevond de Meester
zich op den berg der Zaligheden.
>de te beetudeeren.
ecies en wei dat Voorname
-J grondslag van de Cbrfete-
proclameert de mensch beeft
spj^s g.
Eigenaar en Meester; maar be
halve dit alles is Hjj uw Vader en in Zjjn
schatting gaat gjj vele muschjes te boven.
Derde motief om toch maar onbezorgd te
zjjn
Secretaris: Wie van u kan met l»ezorgd te
zjjn, ééne elle aan zjjn lengte toevoegen?
Jansen: Dat zal waar zjjn en ’t zou er
vreemd gaan uitzien, als we die kunst ver
stonden. Maar wat een vreemde, exborhi-
tante uitdrukking! Had Christus nog ge
zegd: Wie kan een centimeter aau zjjn
lengte toedoen?
Pastoor: Waaruit blykt dat Jezus' woor
den ietwat anders op te vatten zjjn. Het
Grieksche woord be teek ent evenzeer leven»,
lengte als wel lichaamslengte, zoodat Jezus’
gedachte evengoed aldus kan worden ge
formuleerd. Wie is in Staat een spanne tijds
aan zjjn leeftjjd toe te voegen. Niet
maar God meet onze» levensduur af, alzoo
rust op Hem ook de zorg, dat zjjn schepselen
in 't (even bljjven.
Het vierde motief om onze vrooljjkheid
door geen wereldscbe zorgen te verzuren,
wordt niet aan de vogels maar aan de bloe
men ontleend, die nog minder daa vogels
zjjn.
Secretaris: Aanziet de leliën dee velde hoe
ze groeien. Zjj arbeiden niet of spinnen niet
en ik zeg u dat zelfs Salomon m al zjjne
heerlijkheid niet gekleed was geljjk eene van
deze.
Pastoor: Dit ia een ander deel van onze
zorg: waarmee zullen wjj ons kleeden, de
sociale vraag van de Dames-wereld, voor
wie deze overweging speciaal to aangebaald.
Weest maar niet bezorgd, stelt Jesus haar
gerust en troost haar met bekoorlijk beeld
der leliën des velds.
Jansen: Ik dacht dat de lelie geen tropi
sche bloem was. Groeit die wel in Palestina?
Pastoor: Of die er groeit en vaak zoo tal-
rjjk, dat ze uitgeetrekte velden als met een
Smyrnatapjjt bedekt. Alleen worden in het
Oosten met de naara v. lelie tal v. andere
soorten gedoodverfdt, maar alle schitterend
van coloriet, zooato amaryllen, tulpen en
anemonen. Die bloemen nu werken niet en
spinnen niet en toch was Salomon, m Jood-
beminnen, of hjj zal den eenen verdragen, en
den anderen versmaden. Gjj kunt God en den
Mammon niet dienen Daarom zeg ik u: Weest
niet bekommerd voor uw leven, wat gjj zult
eten, noch voor uw lichaam, waarmede gjj a
zult Meeden. Is het leven niet meer, dan het
voedsel, en het lichaam niet meer, dan de
Heeding? Beschouwt de vogelen des hemels,
wjjl zjj noch zaaien, noch maaien, noch in
schuren verzamelen, en uw hemelscbe Vader
voedt ze. Zjjt gjj niet veel waardiger, dan zjj?
Maar wie van u kan met zjjne zorg zjjne leng
te eene el vergrooten? En, wat zjjt gjj voor
kieeding bezorgd? Beschouwt de leliën des
veld» hoe zjj groeien; zjj arbeiden of spin
nen niet En Ik zeg u, dat Salomon zelf ia
al zjjne heerlijkheid niet gekleed is geweest,
geljjk een van die. Indien dan God het veld
gewas, dat heden is, en morgen in den oven
geworpen wordt, zoo bekleedt, hoeveel te
meer daa u, gjj Heingeloovigen? Weest dan
niet bekommerd, zeggende: Wat zullen wjj
eten, of wat zullen wjj drinken, of waarmede
zullen wjj ons Heeden? Want de heidenen
zjjn voor dit allee bezorgd. Maar uw Vader
weet, dat gjj dit alles noodig hebt. Zoekt dan
eerst het rjjk Gods en Zjjne gerechtigheid,
en al deze dingen zullen koegeworpen wor
den.
IK MAG ALLES LEZEN
Ik ben geen kind meer!
Vergift is gevaarljjk voor groote
schen zoowel sus voor kinderen.
Mjj kan dat geen kwaad!
Misschien op het oogenblik zelf niet, maar
later?.Men sterft niet altjjd een schieljj-
ken dood.
Men moet toch op de hoogte sfjnt
Door slechte lezing geraakt ge
hoogte, maar wel in de laagte,
’t Is maar eens in *t voorbi
Hoogt gjj zondigen.
gaan? Lezinu
weten verboden.
*t Is maar nieuwsgierigheid!
En alt nleuwiwivigheid wilt ge uw ziel
besmeur»** «n uw heiligste plichten met de
voeten treden? En hebt g| maar zooveel
wilskracht om u te overwinnen.?
EN WAT DOET OU
met nw newatau}.,
met uw plichten ain mennen?
met het goed voorbeeld dat ge geven
moet?
met de verboden medewerking aan het
kwaad door ondersteuning?
Zeg mjj wat gjj leest en ik zal u zeggen
wie gjj zjjtl
weet, lat gij
Pastoor: 0’
sche zonde, omdat de Heidenen zonder God
in de wereld zjjn en zjjn Voorzienigheid niet
begrjjpen en het is schande voor de Christe
nen om te doen zooals die Heidenen doen
en hoofd en hart met deze dingen te vervul
len.
Secretaris: En dit zal van de pericoop wei
het kort besluit zjjn: zoekt dan eerst het
Rjjk Gods en Zjjne gerechtigheid en al het
overige zal u toegeworpen worden.
Het Rjjk Gods zoeken dat is: den hemel
trachten te winnen, niet waar?
Pastoor: Precies!
Secretaris: Waarom dan voet
gelie er nog bjj: en zjjne Gerec
Pastoor: Omdat wie het doel
middelen moet willen. Het te ons met genoeg
zeggen: ik wil den hemel verwerven. Dn
noodudteljjke voorwaarde om er te komen,
moet ingeiOks vervuld. En nu is het zoo,
dat enkel rechtvaardigen daar binnenkomen
Bijgevolg te de eenige weg, die er toe leidt,
dat we jagen naar gerechtigheid, dat te naar
heiligheid van leven en alleen, zoodra die
voorwaarde is vervuld, zal onze God ook
zorg dragen, dat al bet overige ons toege-
worpen wordt.
half 7 het Lof.
Ma. van 4—5 uur biechten voor de kinde,
ren, 7 uur Lof ter eere van den H. Petras
Mart. Patroon der zieken.
Di. onder de H. Mis van half acht alge-
meene H. Communie voor de kinderen der
leering van de 4e $e 6e en 7e klas.
Do. half 10 Veni Creator en gesongen hu
welijksmis 7 uur Lof ter eere van het Aller*
Sacrament.
Za. 1ste Zaterdag der maand, voile aflaat
Zo. aa. Ie Zondag der maand, volle aflaat
de Euch. dag in onze kerk, den geheelett
dag uitstelling van het Allerheiligste, half 7
Lof en Processie ter eere der Koningin va»
den AUerh. Rozenkrans.
rAROOHlEKERK VAN DEM H.
NIOULAAS.
Pnns tlendrikkadn.
uur, nap 9 en 18 uur de «tl!»
een, eui 10 uur de Hoogmis*
29 AUGUSTUS Ontfeoofdii
Joannes, gedachtenis van de
30 AUGUSTUS H. Rosa, gedachtenis
den H. Felix.
31 AUGUSTUS H. Raymundus.
1 SEITEMBER. Mis blz. lx
van de H. Aegidius, derde geb«
over elkander staan?
Pastoor: Met uw welnemen gaat het hier
eenerzjjds over God. den oppersten Koning,
en anderzjjds over den Overste der wereld,
Satan.
Broers: Alzoo
hier de duivel?
Pastoor: Mammon is een Syrisch woord,
dat gewin beteekent, zoodat al wat in de
wereld voor gewin geacht wordt, mammon
is. Voor sommigen is hun buik bun mam
mon, voor anderen hun gemak, hun spel,
bun tj|dverdrjjf. Voor anderen wereidsch
goed, eerbewijzen en bevordering. De toeiui
ching der menschen was de mammon der
Pharizeeërs; in één woord, het eigen-ik, de
eenheid, waarin de drieheid der wereld haar
middelpunt heeft, het jpnneljjke, wereldsch-
gezinde eigen-ik to de mammon, die in ver-
eeniging met God niet kan gediend worden.
Merk wel dat er niet staat: wjj moeten niet,
of wjj behooren niet, maar dat er staat: wjj
kunnen niet. Zoo on vereenigbaar en tegen
strijdig zjjn de geboden van God en den
mammon, dat wy ze beiden niet disnen kun
nen.
Jansen: Een beel mooi en heel wjjséljjk
princiep voor menschen, die goed voer, een
warmen stal en hun scheepjes op 't droge
hebben. Maar voor ons, die nog door de we
reld moeten, Ijjkt me die mammon nog zoo
12 2. i liedje, dat het met
J 'an doe je wonderen
sche oogen de Rotascbild onzer dagen, niet
gekleed geljjk een van deze. Waarop dan
volgt de vanzelfsprekende conclusie:
Secretaris: Imlien nu God het kruid des
velds, dat heden is en morgen in den oven
geworpen Vordt, alzoo kleedt, hoeveel te
meer zal Hy u kleeden, Heingeloovigen.
Pastoor: In bet Oosten duurt die pracht
vaak niet langer dan vier en twintig uur, de
felle Zuiderzon verdort in een enkele mid
dag de heerijjkste bloemenweelde tot een
bussels onoogljjke stengels.
Broers: Die dan in den oven geworpen
worden. Anthraciet zou, dunkt me, beter
branden.
Pastoor: In Palestina beeft elk gezin een
Hein draagbaar fornuis, een soort onenlucht
kachel, waarin de middagkoet wordt opge
sloten en waaromheen dor gras wordt opge
stapeld, dat aangestoken en ontvlamd
een intense hitte geeft. Gjj zjjt edele sebep-
van voortreffelijker aard dan die
idige veldbloemen zegt Christus, zal
i niet zorgen voor u? ’t Is bet vierde
motief voor ons betrouwen op Gods Voor
zienigheid.
Jansen: En bet allerlaatste to nu licht te
vinden: weeet dan niet bezorgd, zeggende:
wat zullen wjj eten of drinken of waarmee
zullen wjj ons kleeden, want dit alles zoeken
de Heidenen. Maar uw hemelscbe Vader
dit alles noodig hebt.
•verbezorgdheid is een beiden-
(De PteUnuorn) Haarlemmerstraat bjj
de Eenboortuima.
De H.H. Missen half 7, half 8, 9, 12
«ur en l.alf 11 de Hoogmis.
PAROCHIEKERK VAN DE H RITA
Buiksjotcrweg 96, over bet U.
Zo. de H.H. Misset, te 7, 9 en 11 au»
de Hoogmis.
PAROCHIEKERK VAN DE H. MARIa
magdalena.
Spaamdanunerstrnatb
Zo. de H.H. Missen om 6, 7, haft
9 en 12 uren. Om 10 uur Hoogun»
HOORN.
PAROCHIEKERK VAN DE
H.H. OYRIAGUte nN FRANC18CU8 VAM
(Crrxjute Noord.)
Des Zondags de suilo H.H. Missen te
7 uur, half 9 en t» half 11 de Hoogmis
Des middags be 3 uur Vesper*.
In de treek de H.H. Missen te 7
kwart ua 8 en 9 uur.
lederen Dinsdag des avond» te l
Lof ter eere van den H. Antomua.
OOST tR-BLOKKEK.
Zo. Kalf 8 Vroeamia, half 10 Hoogmia.
2 uur Vecpera. i
Zo. 7 uur de Vroegmis, tiatf 10 de
Hoogmis, 'a middags 8 uur Lof.
Overige dagen om 7 uur H. Mis te
kloosterkapel en kwart over 8 H. Mis
oe parootuekerk.
WOGNUM.
lederen Zondag 7 uur Vroegmis, oos
I
WEEKKALENDER.
26 AUGUSTUS. 14e Zondag
ren Tweede gebed van den H.
derde gebed A cunctto.
27 AUGUSTUS. Feestdag van den H. Jo
seph Calasanctius
28 AUGUSTUS. Feestdag van den H. Au
gustinus. Tweede gebed van den H. Hermes
Credo.
29 AUGUSTUS. Onthoofding v»n den H.
Joannes. Tweede gebed van de H. Sabina.
30 AUGUSTUS Feestdag van de H. Rosa
van Lima, Tweede gebed van den H. Felix.
31 AUGUSTUS. Feestdag van den H. Rajj-
mundus.
1 SEPTEMBER. Mis van de H. Mi
gebed van de H. Aegidius, derde gel
de 12 broeders, vierde gebed voor den Paus.
DOMINICAANSCHE KALENDER
26 AUGUSTUS 12e Zondag N. 0. D. twee
de en derde gebed blz. 392.
27 AUGUJrHJS H. Jozef gedachtenis van
den H Rufus
28 AUGUSTUS H. Augustinus.
- ’".ng van den
e H. Sabina.
van