zEum.
Dekkleeden,
Dorschkleeden
OPREIS
WAAROM
JET GROENE KRUIS.'
HaagMjde K *7,
Meubelfabriek „Eik A Linden”,
UNDCNaRAOHT K>—W, ALKMAAR.
pneumatiek
a.s. Maandag 17 Sept. GEOPEND.
Boerenplaats
te
Wilt gij Timmeren?
loopt doo Uw Hoot
bij STEUN
asm do Zeswielea.
or-li F. !HRIh*w
MEUBELHANDEL,
daar ia JE ADRES voor GOED en
GOEDKOOP Meubflnir.
Staaldraadtouw
H. WORTtiBOER,
Mat «enigst met
suggbs werkend
bevruGhtingsmid-
del voor Koeien.
R
Bedevaart
RlHMflRR-KmiHflR.
VERKOUDJltBt"
Paardtt-, hadekkn
en allen soorten Touw
tegen neer eoneurreorondo prge
verkrfcbear bg
ZwakkB zenuwen
maken Bwskke meneeben.
Zenuwhoofdpijn, pijnen in
rag en lendenprikkelbaar
heid, luztelooebeid, geduri
ge vermoeidheid, angst,
zonder te weien waarvoor
dat alles komt uit zwak
ke zenuwen voort
NiiRvi Ziimcki talmt'
Meeat gelesen Zeeuwsch
Dagblad in alle kringen
dor peovinsie.
oosrs*
OpBEbare Verkooping
te Btrgn
AdYirtiiniMvirkieHi
I
Imrt uit grooten voorraH
Centraal Drogist
RAINEXPELLER
Vlaggen In alle mataR.
Taksltilokkww.
Prima Steigertouwen
1.1. VarkBiBfokkir».
Emti Sdngw to»nulr Strijk- n filmriiiichtiii
„DE LELIE”,
P. KUIJPER CO.
J. van der Veen
p'
to store ttecfrtetM taricMtaa.
Telef. Int 86
14 Mtoerterrt fa dtt MmL
Overspanning.
Fnco’t Zreawtabtottre
Prima droge turf.
ba JAC. GROOT C«., Laea
i
Ztet mi mrtulgt N.
BRILLEN,
PINCE NEZ,
SO-EASY,
LOUPEN,
LENSGLAZEN,
PRISMA KIJKERS,
MICROSCOPEN,
enx. enz.
S C H A G E N.
Salonameublementen, Buffetten,
Dressoirs, Stoelen, Tafels enz.
StaRriUNton (grootste koene en roomed Her te lande).
EPISTEL EN EVANOBUE,
V.WKNTl enden zondag ma
PINKSTER.
Epistel «ft den brief van den H. apostel
Paulus aan de EphesHn IV, 16.
gevangen
R'ChtersM
JICHT "l
SPIT J»
MolBizailM, TBitsn.
lOHtBn BR nZBfBfl
EVANGEL IF-VERKLARING.
KER KLUSTEN.
Mto gabaai.
aotiris to Rlkmar,
is voornemens op Zaterdagen
>2 September 1928 bjj opbod
en 29 September 1928 bij afslag
telkens de. middags 12 uur, in
het café Central” van den beer
P. I. 6. mi ToorRcnburglU
Notaris te Alkmaar.
op
een
zeL
7
van
de
it»
r»
Gebruikt
Per koker 60 cent
TB KOOP.
Het j
electrise!
■jg
i
voor-
en priéel,
de Meeelas was, bijgevolg pro-
J zichzelf eb God. Maar de
dit niet, en wilden het niet
dat het Geloof niet
eteede de vrucht van redeneerfog te. Maar
naar oase Zaak Langestraat
Voor een Pathéfoon met 20
nummers voor slechte f 55,
Rente Alkmaareche Naaime-
ohteehaodel A. HHdering.
Alkmaar, Telefoon 236.
KemimMwec
BMP alkkaak tereJI
de R.
halte aan
Limmen.
Te bevragen R^kaatraatweg
B 56, Limmen.
De jaarlijksche Bedevaart naar het genade
oord der Troosteresse der bedrukten, zal ge
houden worden op Woensdag 18 Septnibsr, ver
trek vei Hlkmiar I nr, terugreis Vrfdig 21
September, aankomst llkmaar 6 aar.
Prijs der kaartjes met reiswijzer
ALKMAAR en HEILOO fn.—
CASTRICUM en UITGEEST f 10.50
KROMMENIE en ASSENDELFT f 10.—
AMSTERDAM f 9.—
Kaartjes worden na ontvangst van postwissel
en opgaaf van naam, geboortedatum en woon
plaats toegezonden door den ZeerEerw. Heer
DIRECTEUR, Verdronk en oord 76.
A. KLOOSTER, Mient is.
C. BOTS, Heerenstraat 6.
pa, AM later tegen Hem kon worden
bracht „Meester, sprak een van hen,
te het grootste gebod in de Wet"?
Secretaris: Even stoppen, eerste graat!
Dat zei die Wetgeleerde om Hem te beproe
ven, niet? Maar me dunkt, de vraag was
simple comma bonjour, aonder haken of
oogen.
Een kindkan de wasch toen
dat niet, het was een strik-
fijnste bizonderheden over-
De moMterannl h dageigks geopend van 96 nr.
Zaterdags van 91 nar.
gij waardig bewandelt den
gfl geroepen rijt; verdrag
ie. met aDe nederigheid, zac
moedigheid en lankmoedigheid. Bevlgtigt
'érède te bewaren. GR zflt een lichaam
een b--
uwen roep geroepen xQt Daar b^een Heer,
Vom -jr, -- --
allen, die boven allen, door allen, en in ons
BUROKRWOONHUIS.
Te koop een nieuw Bnrger-
woonhuio met Schuurtje en mooie
<rwt M Apen, kort bg
Kerk, School en Tram
de Rgkastraatweg te
Secretaris: Hadden ze in eik
Hem. Gaf Hfl aan da beimQdei
keur, dan zouden se Hem de argumenten
voor den SsftttaZedlenst voor de,weten wer-
stena, maar weet ge wat een eeavoudte
landman eens tot een r-■---
verborgenheden van den
volstrekt niet. P Z
vfech eet Wanneer ik visch eet en ik kom
aan een graat, dan slik ik die graat niet in
maar ik leg haar op zgde. Wanneer ik by
bet. leien van de H. Schrift op iets stuit, dat
mjj onbegrijpelijk voorkomt, dan zeg ik: dat
te een graat en dan leg ik dat op zijde. En
naar dit voorbeeld willen we nu eens zien
di* Evangelie voor graten vinden
met
van
onmiddelliA
verdroven\
dooreeiienkde,
irwijvmd met
•KxfwiuM
«mwv*xx»cihb
mrflioenen lijden
hebben daaraan
hunne genezing
te danhen-•»
van 2 tot 25 m.M.
ot. por Meter.
ALKMAAR,
ZaMSMkt 8, (bg de Vlotbrug)
TtlitaM SM.
Prima fokvarkeus, ingeechre-
ven ia het NoordhoUandeeh
Groot- Yorkshire Varkenietam*
boek, steeds af te geven.
Gebr. ZUURBIER,
„Waterrijk” Egmond-binnen.
hen, xjjnde een leeraar der
>d in
B Heer
God beminnen uit geheel uw hart, uit
uwe xiel, en uit geheel uw verstand
het grootste en het eerste gebod. En
lit geljjk is: Gjj suit uwe
gelgk u seiven. Vaa dese
geheels Wet en de
Se Pbariseên
J. ZIJDEWIND,
Bdkmerweg, *t Zand.
Twvmm Hgf mjj beleoM
aanbevelen voor het maken vaa
Keotewwaa, Leideete mt, van
gobndU Btetw^wteww.
m
Verkrijgbaar bg: AviaïnAAL
Egmond-Binnen, B. KRAAK
MAN, HeOo, J. NUYEN8 Lim
men, D. JAK Assendelft, A.
GROEN Heer Hugowaard, A.
BRAK Stompetoren, H. SCHOU
TEN Waxmenbuteen.
Voor engroa bfl: G. J. VAN
BARNEVELD, Nd.-Scharwonde
Te Alkmaar verkrijgbaar bij
la. Nierop A Slothoubsr, Langs-
straat; Jan do Vries, Lutlik-Oudorp
WAARSCHUWINe.
«kTIONA-
LEN BAND.
Pastoor: Zeg
vraag tot in de
legd een pgl met weerhaken, die moést rit
ten blgven, waar hg ook trof. De Joodsche
Wet, weet ge, bestond uit tal van voorsehrif
ten van Godswege opgelegd maar ook uit
een menigte menschelgke insettingen, die de
Pharisefin er aan hadden toegevoegd.
Broers: Met betrekking tot de Sabbata-
rust hebben we verleden week daar al staal
tjes van gezien.
Pastoor: Weet ge aan hoeveel geboden de
Synagoge in Jesus’ tjjd de hand hield? Zg
bereikten het respectabele cgfer van zeshon
derd dertienDriehonderd vgf en zestig
verbo4en om gelgken tred te houden met de
dagen van het jaar en twee honderd acht en
veertig geboden om parallel te gaan met het
aantal ledematen van het menscheljjk
lichaam.
Jansen: Groote apostel, dat is een doolhof
om te te verdwalen
Pastoor: En juist om in dien dwaaltuin
den weg niet bijster te worden, zocht mon
naar een centraal punt, waarnaar men zich
richten kon; vandaar de kwestie: welke on
der al die geboden ia de eerste, de voor
naamste?
Broers: Kijk, juist de kwestie, die de wet
geleerde aan Jesus stelde!
Pastoor: Aan Jesus stelde in de hoop, dat
ZQn decisie zou indruischen tegen wat
dit stuk de meening der Pharise«n was.
Jansen: En die opinie was....?
Pastoor: Natuurlijk zochten ze het ook hier
weer in het uiterlijke en gaven aan de cere-
monieele voorschriften den voorrang boven
de zedewet. Een ceremonie was in hun oog
van meer belang dan een goed werk
Willems: En wat achtten ze van die cere-
monieel-wet wel 't voornaamste?
Pastoor: Daaromtrent was verschil van ge
voelen. Sommigen vonden dat de wet der
besnijdenis het grootste gebod was, anderen
de wet, die den Sabbat regelde, weer ande
ren de wet op de offeranden, al naar zij zel-
ven daarin profijt vonden. Nu wilden zij eens
weten, wat Jeeus hiervan dacht, hopend het
volk tegen Hem in het harnas te jagen, in
dien zijn antwoord niet strookte met het al
gemeen heerschend gevoelen. Immers, zoo
Hg het eene gebod verhief, zouden zij het
soo voorstellen alsof Hij daardoor de andere
geboden minachtte en verkleinde.
Jansen: Dus al wederom een dilemma.
Pastoor: Niets vaster. Van tweeén een.
Jeeus zou antwoorden of zwijgen. Indien H(j
er het zwjjgen toe deed
Secretaris: Had men «on prachtig voor
wendsel dat Hg de Wet niet kende en dat Hij
voortaan had te luisteren in plaats van te
leeren.
Pastoor: En indien Hjj een dicisie gaf
Secretaris: Hadden se in eik geval vat op
de voor-
Loeterdijk E «30 SCHAGEN
WORDT
Door levering ven HELDER waachgoed tegen BILLIJKE
prgsen hopen wjj op ieders gunst
Nette en prompte bediening ia verzekerd.
Prijscouranten worden op aanvrage gratis toegezonden
Beleefd aanbevelend,
Dr. Pol Demade beveelt
de Sanguineee aan voor
zaike lijdersen noemt die
,een plantaardige tOatCMI
yen dén eersten rang”.
Probeer het eens, els gij
zwak sjjtWai de Bangui
nose voor honderden ge
daan heeft, doet zij gaarne
ook voor U.
Prfis per fl. f 2.— 6 fl
f 15.-, 12 fl. f 21.—.
Te verkrijgen bg Apo
thekers en Drogisten.
Wacht U voor Mamaak!
VAN* DAM A Co.
De Riementraat 9e/4
Don Haag.
Broeders, ik die in den Heere
ben, bid u, dat
staat waartoe i
alkander in liefd
moedigheid en lankmoedigheid. Bevljjtigt u
de eenheid des geeatee door den band van
- -- en
ieest’géigk rt ook tot eene hoop van
„„u: roep geroepen zQt Daar is een Heer,
een geloof, een doop, een God en Vader van
allen, die boven allen, door allen, en in ons
allen is, die gezegend ia in alle eeuwigheid.
Amen.
Evangelie volgens den H. Mattheus;
XX FL 3546.
In dien tijde kwamen de Pbariseën bfl Je
zus en een van f x“’
Wet ondervroeg Hem om Hem te beproe-
v«i: Meester, welk ie het grootste
de Wet? Jezus zeide hem: Gjj zult
swee C
geheel
Dit te
het tweede aan dit
naaste beminnen
twee geboden hangt de
Profeten af. Daar au de Pbariseën bgeen
waren, ondervroeg Jezus hen en zeide: Wat
dunkt n van den Christas? Wiens zoon Is
Hg? Zg antwoordden Hem in den geest dan
Heer, zeggende: De Heer beeft tot mijnen
Heer gezegd: Zit aan mijn rechterhand, tot
dat ik Uwe vjjanden stelle tot een voetbank
uwer voeten. Indien David Hem dan Heer
noemt, hoe is Hjj zijn zoon? En niemand
kon Hem een woord antwoorden, noch heeft
iemand Hem van dien dag af meer durven
ondervragen.
ZEVENTIENDE ZONDAG NA
PINKSTEREN.
Het voornaamste gebod.
Evangelie volgens den H. Mattheus XXH
84- 46.
Secretaris: Ik ben zoo vrjj om aanstonds
na de lezing met de bekentenis op de vlak
te te komen, dat de zaak mij nog niet glas
helder is. Ik begrijp niet best boe de Kerk
voor haar Zondagsevangeliën passages uit
gekozen heeft, die voor vakgeleerden mis
schien gesneden brood rgn, maar voor ge
wone huis- of tuinmenschen Syrlaks lijken.
Men zoü een geboren Phariseër moeten zijn
otn zin en verband te snappen.
Pastoor: Geen enkel ander boek ter we
reld bevat zooveel gezonden zin ais de Bij
bel, maar er zjjn vele dingen in, die ophelde
ring en toelichting vereischen. Misschien
veronderstelt de Kerk wel, dat die huis- of
tuinlui bijvakgeleerden hun licht ont
steken zullen, zooals wfj hebben uitgevon
den» Alles hangt af van de wfjze waarop ge
tot dit groote onde boek komt. Ge kunt met
uw hand het gevest van een zwaard aanvat
ten ot het scherpe lemmet. Ge kunt op de
mysteriën van den BQbel den regel van ver
menigvuldiging of van aftrekking willen toe-
passon. Er zjjn dingen in zwaar om te ver
BNKHUIZEN.
Zo. half ach* de Vroegmh, 10 uur da Hoog
mis.
In de week de H. Mis om half acht.
DL en Da avond 1 uur Lof.
Za. van half S af gelegenheid cm te Mechr
ten.
SCHOORL.
Zo. Aanhiddingsfeert 6 uur Commuiileuit-
reiken, 7 uur H. Mie, half 10 Hoogmis, des
namiddags geen Cat-2 uur openlijke aanbid
ding, 7 uur plechtig Lof met predikatie, pro
cesise en Te Deum.
Ma. de H. H. Mfeeen om haM 7 en half arfrt
7 uur professie en inkieedtng vnn leden der
Derde Orde.
DL bedevaart naar Heiloo, *s morgens om
half 7 CommunimdtrelkBa, eu H. Mis om 8
uur vertrek, om kwart voor 10 aankomst te
Heiloo.
Wo., Vr. en Za. Quatertemperdagen gebo
den vasten en onthoudingsdsw*”-
Do. avnod 7 trar Lof.
Za. van 87 uur biechthooren.
Deze week Cat, aay.oon.
Secretarie: Sm wami Dsvfl M *M
geest dan Hoer, mwanda: De Bosr boe* g»
zegd tot ntim Haar: lit mm uritai aadbtar-
hand, totdat flt uwe vgaadea steDe tot aaa
voetbank uwer weten. Indian DarvM Haan
dan Heer noemt, boa la H9 ten u*i Zoon?
Pastoor: Zfn zittm wQst op rast an haar-
schappij, zQn ritten aan Gods rechterhand
duidt de hoogste eer en soevereine macht
aan, Z*n vfanden onderwerpende tot zo als
een voetbank voor sfn voeten zjjn, zooals
men in bet Oosten met gevangen koningen
deed.
Secretarie: Er was geen andere consequen
tie mogefijk dan dat te Messtin.,— waarlijk'
God was.
Pastoor: En onze Heer verklaarde van zich
zelfdat HJ d
clameerde Hfl
Phariseta sagen dit 1
inzien, waaruit biQkt,
wat dese geleerde Rabbi's toen niet beant
woorden konden, dat verstaat, God zij ge
loofd, thans de eenvoudigste Christen. Zoo
als het eerste woord, heeft onze secretaris
ook het laatste. Hoe taddt te oplossing?
Secretaris: Christus als God is Davids
Heer, Christas ais mensch is Davids Zoon.
MAX.
K. BERK HOUWER aan het
Hof te Alkmaar, in het open
baar te verkoopen
De alom zeer gunstig bekend
staande
aan den Ooztdijk en Blokker-
weg ia do Schermeer, gemeente
Akersloot, met ERF, BOET,
WEILAND en KADE, samen
groot 22.16 10 H.A.
Te veilen in peroeelen.
Aanvaarding, vrjj van huur,
de landerijen mei Kerstmi. 1923,
de gebouwen en erf 1 Mei 1924.
Behoorendo tot den boedel
van wglen den Hoer F. 8PAAN.
Inliobtingen worden verstrekt
ten kantore van genoemden
Notaris Oudegracht 289, bg wien
tgdig rituatiekaarien verkrijg
baar zijn.
Inmiddels uit do hand te koop.
Handeislieden, Zaken men -
echen, Industrieelen
wenscht gg nieuwe relaties
aan te knoopen of oude
uit te breiden in ZEE
LAND, adverteert dan
in te
Ooncnrroerendo Advertentie
tarieven.
Proefnummers op aanvraag
beschikbaar.
Men richte zich tot het
Bureau yan de
Telefoon 207 en 97.
pra; prefereerde H| tea Sabbatidi—et, tea
moest Hfl doorgaan voor een verrader van
te besnijdenis. Hoe Hij zich keeren o! wen
den sou, altijd was Hg er gloeiend bij.
Jansen: Dat hadden ze knap achter me
kaar gekregen
Pastoor: Niet waar?, doch hun doortrapte
listigheid maakte een treurig figuur bjj den
schitterenden eenvoud, waarmee Jesus dien
valstrik losknoopte. Het woord nemend, be
gon Hij den tekst zelf van de Wet op te zeg
gen
Secretaris.Gjj zult den Heer uw God
Pastoor: Neem hier liever de woorden van
Sint Marcus XII 30, die aan Jesus’ uitspraak
de volle maat geeft: Hoor o Israel! De Heer
uw God is de ware God. En gij zult den Heer
uw God liefhebben uit geheel uw hart, uit ge
heel uw ziel, uit geheel uw verstand en ai uw
krachten; dat is het grootste en eerste ge
bod. In die paar enkele woorden was allee
gezegd. Jesus had geantwoord, had hun be
scheid gegeven in deze belangrijke kwestie.
Van de ritueele wetten had Hij geen woord
gerept, waarmee de beschuldiging viel, dat
Hg aan de een boven de andere de voorkeur
gaf. Hij schonk aan den Innerlljken dienst, I
die van de ziel, den voorrang boven den uit-
wendigen eeredienst, wat elk gezond men-
zchen verstand had toe te juichen. Als eerste
gebod gaf Hij datgene aan, wat Gods eigen
hand als eerste op de Wetstafelen schreef,
waardoor de goddelijke wet mijlen ver bo
ven alle andere werd hoog gehouden. Er
bleef den Pbariseën wederom niets anders
over den een beschamende aftocht.
Jansen: Maar ik laat ze niet gaan juist op
het oogenblik dat de moeilijkheden, die
graten noemt, voor den dag komen. En ook
Jeeus liet ze niet gaan vooraleer hun af
tocht in een vlucht ontaardde. Dit zijn de
uiterlgke feiten, die ik snap, maar nu de in
nerlijke kern.U heeft het woord. Pastoor.
Pastoor: Jesus, die op al hun kwesties ge
antwoord had, wilde nu op zijn beurt de on
dervragers aan de kaak stellen. In den Mes
sias, waar zij den mond van vol hadden, za
gen zij niets anders en beters dan enkel een
mensch. Jesus laat hen nu zelf getuigen, dat
zij het mis hebben. Wat denkt ge van den
Christus, vroeg Hij, wiens Zoon Hjj? Met
andere voorden: Ge verwacht een Messias,
een Christus en beschikt alzoo over de mid
delen om Hem te erkennen. Welnu van wien
stamt Hij af?
Secretaris: Van David, was het eenstem
mig antwoord.
Pastoor: Naar het woord der profeten,
.van David, die ook bg de Joden voor een
geïnspireerd schrijver gold, wat wil zeggen?
Secretaris: Dat God hem ingaf wat hg te
schrijven had, zoodat dwaling buitengesloten
bleef.
Pastoor: En dit soo zijnde hebben we, om
iets te weten van den komenden Christus,
David Zijn stamhouder te ondervragen. Wat
nu heeft die van Hem gezegd? Hoe noemt
hg Hem?
Secretaris: Zijnen Heer.
Pastoor: Kon hg, sprekend over zijn eigen
alztamnteling. Hem dus als mensch taxeeren
Neen toch, te meer wijl hg denzelfden naam
van Heer tegeUjk aan God den Vader en
aan den Messias zijn eigen nazaat geeft. Ia
dat niet aan beiden dezelfde Godheid toeken-
nen? Lees nu *t bewjjs van Christus eens in
zeit De
--leren mg
Ik lees den Bgbel zooals ik
graat, dan slik ik die graat
leg haar op zqde. Wanneer ik bg
net. lezen van de H. Schrift op ie
nfij onbeprijpelgk voorkomt, dan
naar dit voorbeeld willen we nu eens zien
wat we in dit Evangelie voor graten vinden
Dit is het laatste twistgesprek van Jesus
x de Phariseën. Het geviel op Dinsdag
de Goede Week, twee dagen alzoo na
den indrukwekkenden intocht onzes Heeren
binnen Jerusalem. Reeds was besloten tot
Zgn val, maar, gezien zgn groeiende popu
lariteit, durfden de Oversten der Joden Je
sus niet openlijk in het aangericht weer
staan. Vandaar nieuwe strikken om Hem tot
eenig onvoorzichtig antwoord te verlokken,
dat de gemoederen zou voorbereiden op
Zgn verpordeeling.
Peetérs: En dat gebeurde in Jerusalem, da
stad, die Hg niet levend meer verlaten zou?
Pastoor: Precies, onderwijl Hg in de tem-
pelgalerijen leerde en predikte, werd Hg ach
tereenvolgens door niet minder dan vier de
putaties geïnterviewd. De eersten waren
zendelingen van het Sanhedrni.waar ge
meer van gehoord hebt.
Jansen: De Hooge Raad der Joden, die
onder presidium van den Hoogepriester over
de zuiverheid de« Geloofs had te waken en
uit een en zeventig leden bestond, deels
Joodsche priesters, I.evieton en notabele lee-
ken.
Pastoor: Zij kwamen met de vraag: ,Jn
wiens naam Hij sprak en handelde”. Daarna
een stoet Herodianen, party gangers van He-
rodes, die Hem interpelleerden, ^>t men ja
dan neen de Romeinsêhe belasting te betalen
had". Vervolgens een commissie uit de Sa-
dueeën
Peelers: Wat zgn dat voor snuiters?
Pastoor: Zg hadden hun naam van
Sochaeus, die omstreeks twee honderd vier
zekeren Sadoc, een discipel van Antigonus
en tachtig jaren vóór Christus leefde. Zy
liggen onder zware afkeuring van de scha
vers van hun eigen volk, als menschen van
een platten, loszinnig e levenswandel, waar
toe trouwens hun beginselen ook leidden.
Van alle Joodsche secten waren zg het ge
ringst in aantal, maar meestal personen van
aanzien en rang. Zij ontkenden de opstan
ding. Er is geen toekomende staat, zeiden
zg, geen leven na dit leven. Als het lichaam
sterft, wordt ook de ziel vernietigd. Er is
geen straf of loon in de andere wereld, geen
toekomend oordeel, geen hemel en geen hel
Zg beweerden, dat er buiten God geen geest
was en wilden van geen goddelijke ingeving
der profeten weten, noch van ©enigerlei
Openbaring, behalve hetgeen door God
ve op den berg Sinai gesproken was. Ze stel
den Jesus de bizarre vraag ter oplossing
„van de zeven broeders, die met één vrouw
getrouwd waren”. Matt. 22-28.
Deze allen werden door den Wgzen Leer
aar weerlegd en tot zwijgen gebracht. Maar
het was wel de ure der verzoeking. Daar
verschgnen de Phariseën weer op het tooneel
hopend te slagen, waar allen gefaald hebben
om uit Jezus’ mond een woord los te kfij-
in het Oranje-Hotel, op DlM-
dsg 23 SspteHbw 1923. d*
morgens 11 uur, ten overstaan
van
van het kapitale, nog nieuwe
Woon- en Winkelhuis
tevens ingerioht voor Pension
te Bergen aan de Breélaan Nos. 9
en 11, tegenover het Station der
Stoomtram en naast het Oranje-
Hotel aldaar, met voor- en
achtertuin, bergplaats
geheel groot 4 A. 72 e.A.
perceel is voorzien van
:h licht en Waterleiding
bevat beneden ■igarenmsga-
sgn en winkel „Vorstenlanden”
en woning, in gebruik bij den
eigennar, verder zgn de bene
denwoning on de bovenwoning
mot aparte ingang aan straat
ingerioht voor pension genaamd
„Jacobs” en verhuurd voor f850
por jaar, aan Mej? de Wed.
DUITS.
Broeder bg biljetten ontschreven.
Eigendom van dan heer M.
ZAADNOORDIJK te Borgen.
Bezichtiging op den verkoop-
dag van 10-11 uur en overige»
na aanvrage bij de bewoners.
Meerdere inlichtingen geeft de
Notaris.