van het
J
„Noord-Hollandsch Dagblad”
I
I’
I
4
j 5 J H I 3tJs -
MISAANWUZER.
AMSFERDAM.
KERKUJSTEN.
ALKMAAR.
J
i
Wl
MAX.
5
Wö. 4T,
EVANGELIE-VERKLARING.
EPISTEL EN EVANGELIE,
uur Lof
voorspelde vereeniging van uu w
huweljjk
na-
te
eljjk
gen-
iruik van
uist bet te-
aan
H. AJoysius. Collecte voor de kerk,
eiken avond te 7 uur
stangen,
regatie voor de mets-
t mee
item van Jezus Chris-
te slaan. Dit allee nu
der maand, bijzonder toe
loddeljjk Hart van Jezus,
onder de
Commu-
i voor Jo-
itje DotMeman
~>t dat zjj
-i deo wind
'ealoten.
t des hemels
kloosterkapel en kwart over 8 H. Mie in de
parochiekerk.
namen Mj-
ihandelende
WOGNUM.
7 uur Vroegmis, om 9 uur
uur Vespers.
tor tot op
Ma. van
ren.
W 4e der 15 Dinsdagen ter eere van den
dit
legurs
nun
doende, door de r*
tus zelf in den wiro
sloeg
Chris*
»«gt,
gebet
ristische dag in onze kerk, den gebeelen
half 11 pL
en processie
Allerh. Bo-
*ebed blz. 892.
*BER H. Franciscus.
5 OCTOBER Z. Rajjmundus.
6 OCTOBER H. Bruno.
der geroepenen; in
vooral het Christus’ wil en wensch
maar allen te redden.
WEEKKALENDUj
30 SEPT. 19e Zondag nalffl
gebed van den H. Hieronymtrf*
OFFICIEEL KERKBERICHT
ril. LAURENTIUS.
Zo. 19e Zondag na Pinksteren, half 7, kw.
voor acht en 9 uur de stille H. H. Missen half
11 de Hoogmis, van 24 uur is de kerk
open om te komen bidden, 1 uur Bijbel en
Liturgie, 6 uur Broederechapslof met predi
katie te kwart voor 7 Congregatie van den
i toorn over
reeetzaal was
H. Vader Dominicus, volle aflas
H. Mis van half acht algemeene
nie voor de kinderen van de Se en 3e klas.
Do. feest van den H. Vader Franciscus,
volle aflaat, Van 5—7 uur gelegenheid om
te biechten.
Vr. 1ste Vrijdag
gewijd aan het G,
half acht gez. H. Mis met uitstelling van het
Allerheiligste.
Za. 1ste Zaterdag der maand, volle aflaat
In de Octobermaand eiken avond in de
week te 7 uur Lof, Rozenh. en gez.
Zo. aa. Hoogfeest der Koningin van den
Allerh. Rozenkrans, volle aflaat, de Eucha
ristische dag in onze kerk, den gebeelen dag
uitstelling van het Allerheiligste, half 11 pL
Hoogmis, half 7 plechtig Lof
ter eere der Koningin van den
zenkrans.
In de Octobermaam
Lot met Rozenh. en
Ma. na het Lof Cot
jes.
DL kwart voor acht Congregatie voor de
mannen.
Wo. half acht Congregatie voor de vrou
wen.
Vr. 4 uur moeten alle schoolmeisjes ko
men biechten, die nog niet plechtig sjjn aan
genomen.
Za. van 46 en van half 79 uur gelegen
heid om te biechten. Tusschen 4 en 8 uur
moeten alle schooljongens komen biechten
die plechtig zjjn aangenomen.
TTaHar d« H/wyrmia tnt
de reis naar Kevelaar.
Do. 9 uur gezongen H. Mis voor de leden
der Broederschap van God. Aanbidding.
Vr. acht uur gezongen H. Mis voor de le
den van het Genootschap van bet H. Hart.
Zo. aa. Feestdag van des Allerh. Rczen-
krans.
lederen Zondag
Hoogmis en om 2
n de week de H. Mis om 8 uur.
Za. van half 8 tot 4 en van 5—7 uur ge-
legenheid om te biechten.
HEM EN VENHUIZEN.
Zo. half acht de Vroegmis, 10 uur de Hoog
mis.
SPANBROEK.
Zo. half acht de Vroegmis, 10 uur Hoog
mis.
Deze week half acht de H. Mis.
Za. van half 87 uur biechthoorm.
MEDEMBLIK.
is, 10 uur Hoogmis.
H. Missen kwart over 7
isten gaan met den sto
omt, want alle dingen
dit, dat aanzienlijke
plegen genoodigd te
Zo. 7 uur Vro«
In de week de
en half negen.
Do. avond om 7 uur Lot.
Za. van 48 uur biechthooren.
WER VERSHOOF.
Zo. 7 uur Vroegmis, 10 uur Hoogmis, half
8 Lot met Rozenh.
In de week alle dagen de H. H. Missen
om 7 en 8 uur.
SCHAOEN.
Zo. 7 uur voor Maria Dorbeck, Anna Ma
ria Dorbeck en overleden ouders. Tot zekere
intentie, 10 uur voor de parochie, half twee
Cat., 7 uur Iztf tot opening van de October
maand.
Ma. acht uur voor Jan Baptist Keet. Adri
anus Deutekom. Willem Melten en Aagje Ta
mes.
Di. feest van de H. H. Engelbewaarders
8 uur voor Guurtje Henneman Ter eere van
den H. An toni us tot zekere intentie
Wo. 9 uur gezongen jaargetijde
anna Kruijer geb. Bekkqr, Antje I
Willem en Maria Bleeker.
Do. feest van den H. Franciscus, 8 uur
voor Jan Baptist Keet, Henricua Boeje en
Adriana Plukker.
Vr. acht uur voor wed. Alida Deutekom
v. d. Fluit, Meeet verlaten ziel in het
ivuur.
acht uur voor Joanna Clasina Lina
Dorbeck, geb. Keet, Adam Kroone.
Deze week lederen vond om 7 uur Lof
ter eere van de Allerh. Maagd Maria, waar
onder Rozenh.
Men wordt herinnerd aan het betalen der
plaatsengelden waartoe op de gewone wyze
gelegenheid IS. Maandag en Dinodagool>»ond
In den nacht van Zaterdag op Zondag
7 October wordt wegens het einde van den
zomertijd de klok weer verzet Men wordt
verzocht er on te letten in verband met het
uur der H. H. Missen op aanstaanden Zon
dag. die* gedaan worden op bet uur, dat do
klok Zondag 7 October aanwjjst.
deren, 2e
5redo.
1 OCTOBER Feestdag van den H. Bavo,
Credo, Vc blz. 1909. B. blz. 22
Feestdag
NEGENTIENDE ZONDAG NA
PINKSTEREN.
De Parabel van het Bruilofstmaal.
Secretaris: Weer voor het eerst sinds twee
maanden, dat we een parabel onder de
oogen krjjgcn; die van den barmhartigen Sa
maritaan was de laatste.
Pastoor: Reden temeer om onze oogen
duchtig open te boudéB bs het phosphoor
onzer hos-en» niet te sparen. De*H. Schrift
is niet zelden bet eenvoudigste en duide
lijkste aller boeken genoemd. In zekeren
zin is dat waar. De val des menscben, Je
verlossing, onze vernieuwing tot heiligheid
en de eeuwige zaligheid door Christus Jesus
worden daarin beschreven en aangeboden
op zóó klaarduideljjke wjjzo, dat de zoekende
ziel ten aanzien van deze waarheden niet
dwalen kkn. Ze zjjn echter menigmaal toege-
licbt door beelden en figuren, die geheel
vreemd zijn aan onze dageljjksche ervaring.
Daardoor komt de doordenkende lezer vaak
voor uitdrukkingen te staan, die duister
voor hem zijn. lie reden hiervan ligt voor de
hand. Moses, David, Isaias en niet het minst
onze Heer Jesus maken geen gebi
vreemde of ongewone beelden. Juis
gendeel. Zij ontleenen hun gelijkenissen
de.-eenvoudigste voorwerpen uit het alle-
daagsche leven; veel eenvoudiger, dan me-
nigen zou willen gelooven. Zij schreven en
spraken voor het volk, voor de menigte.
Maar wjj, Westeringen, zjjn gewoon ijk ge
neigd te vergeten, dat de Bybel een Oos-
tersch boek is, geschreven in het Oosten,
voor Oosterlingen en door Oosterlingen.
Daardoor is veel wat volkomen begrijpelijk
was voor den ongeletterden Jood, juist
moeilijk verstaanbaar voor ons, Westerlin
gen. Maar eigenaardig juist de moei-
ykheden en onjuistheden, welke dit boek
schijnbaar bevat, zijn zooveel ongezochte
bewijzen, dat het ia, wat het beweert te be
staan, want dat .anders dit boek ónmogelijk
echt en onvervalsoht zou zijn.
Secretaris: Zegt u ons eerst maar eens, bij
welke gelegenheid do parabel werd uitge
sproken, en welk doel Jesus daarmee voor
oogen stond. Dat geeft altijd min of meer
licht.
Pastoor: ’t Was de laatste maal, dat Je
sus voor het volk sprak, de laatste maal,
dat Hjj Sion het heil aanbood en de kinde
ren Jacobs op het hart bond naar de roep
stem Gods te luisteren. Hjj was op aarde
gekomen, niet om een Joodsch volk van
overheersching te bevrijden, maar om de
wereld te redden voor eeuwig. Hjj was
mensch geworden, niet om als Zoon des men
schen aan het hoofd der Joden tegen de Ro
meinen in te gaan, maar om als Zoon van
God bét Koninkrijk der hemelen te stichten.
Maar zijn volk, het uitverkoren volk van Is
raël, was blind en doof geworden voor het
£odsrjjk, had oog en oor aleen voor de ber-
PAROCH1EKERK VAN DEN
H. N1COLAAS.
Prins Hendrikkade.
Om 7 uur, half 9 en 12 uur de stille H. H.
Missen, en 10 uur de Hoogmis.
4 PAROCHIEKERK VAN O. L. Vr.
ONBEVLEKT ONTVANGEN
De Posthoorn, Haarlemmerstraat bij
de Eenhoornsluis.
De H. H. Missen half 7, half 8, 9, 12 uur en
half 11 de Hoogmis.
PAROCHIEKERK VAN DE H. RITA
Buiksloterweg 96, over het IJ.
Zo. de H. H. Missen te 7, 9 en 11 uur de
Hoogmis.
PAROCHIEKERK VAN DE H. MARIA
MAGDALENA.
SpaarndammeretraaL
Zo. de H. H. Missen om 5, 7, half 9 en 12
uren. Om 10 uur Hoogmis.
HOORN.
PAROCHIEKERK VAN DE
H.H. CYRIACUS EN FRANCISCUS VAN
ASSISIE.
T» Groote Noord.
Des Zondags de stille H. H. Missen te 7
uur, half 9 en te half 11 de Hoogmis Des
middags te 3 uur Vespers.
In de week de H. H. Missen te 7 uur, kw.
na 8 en 9 uur.
lederen Dinsdag des avABJ^^b?
ter eere van den H. Antoniu^^F
Zo. half acht de Vroegmis, half 10 H>og-
mis, 2 uar Vespers.
léderen dag kwart over 8 de H. Mis.
WESTER BLOKKER.
Zo. 7 uur de Vroegmis, half 10 de Hoog
mis, des middags 2 uur Lot.
Overige dagen om 7 uur H. Mis in de
OP DEN NEGENTIENDEN ZONDAG NA
PINKSTER.
Epistel uit den brief van den H. Apostel
Paulus aan de Epbesiërs; IV, 2328.
Broeders, vernieuwt u in den geest van
uw gemoed, en doet aan den nieuwen
mensch, die naar God in rechtvaardigheid
en in ware heiligheid geschapen is. Daarom
legt af de leugentaal, een ieder spreke de
waarheid met runen naaste; want wy zyn
leden met elkander; wordt gram, maar zon
digt niet, de zou ga niet onder over uwe
gramschap. Geeft oen duivel geene plaats;
die gestolen heeft, stele niet meer; maar hjj
arbeide liever en werke iets goeds roet zyne
handen, opdat by iets bebbe, om mede te
deelen dengene, die in nood is.
Evangelie volgens den H. Mattbeus;
XXII, 1—14.
In dien tjjde sprak Jezus tot de over-
prtesters en phariseën in gelUkenissen, en
reide: Het ryk der hemelen is gelyk eenen
koning. die voor zyuyn zoon ssnn bruilof»
had aangericht. Ln h|j zond zjjne knechten
om de genooden ter bruiloft te roepen, en
zy wilden niet komen. Hjj zond wederom
andere knechten en zelde: Zegt den genoo
den: Ziet, ik heb myn maal bereid, myne
ossen en gemeste beesten zyn geslacht, en
al'es is gereed; komt ter bruiloft.
6 OCTOBER Feestdag
2e gebed van den H. Bi
den Paus.
DOM1NICAANSCHE KALENDER
30 SEPT. 17 Zondag N. O. D. gedachtenis
▼an den H. Hieronymus.
1 OCTOBER H. Bavo.
2 OCTOBER H. H. Engelbewaarders; ge
dachtenis van den H. Leodegarius. 11 Oct.
3 OCTOBER Z. Dominicus, Mis blz. 45,
2e en 8e
4 OCT
ureoo, Vrou. iw». o. oiz. at
2 OCTOBER Feestdag van de H. H. En
gelbewaarders. 2e gebeo van den H. Bavo.
3 OCTOBER Feestdag van den H. EwaJ-
dus. V. blz. 1911 B. blz. 23, 2e gebed van
den H. Bavo:
4 OCTOBER Feestdag van den H. Fran
ciscus. 2e gebed van den H. Bavo.
5 OCTOBER Mis als Maandag 2e gebed
▼au den H. Placidus Se gebed Concede.
- van den H. Bruuo
lavo, Se gebed voor
voorspeiae vereeiuguig van ua Woord met
de menschbeid, want in het mensengewu.
den Woord zijn beide naturen zoo nauw en
innig verbonden
Jansen: Dat zij door maar één persoon
gedragen worden.
Pastoor: Ook bet geheimzinnig
van Christus met Zyn Kerk is hier in beeld
gebracht.Wat deed die Koning?
Secretaris: Hy zond zyn knechten om de
genooden ter bruiloft te roe[>en, en zjj wil
den niet komen.
Jansen: Heel vriéndelijk van dien koning.
maar hy moest zyn menscben een beetje vry
beid van beweging laten. Zoo als bet hier
toegaat, heeft bet wel iets van de vriend
schap der Socialisten: Wees myn broeder,
één van zin, anders sla ik je de hersens in!
Pastoos: Vergeet niet dat deze lieden
reeds vroeger genoodigd waren en de in vita
tie hadden aangenomen. De gastheer was
dus in zyn recht op ben te rekenen, te meer
omdat bet zijn onderdanen waren; hen uit
duizenden uit te kiezen beteekende voor hen
een groote eer en alles bij elkaar genomen
hadden zjj tot teeken van eerbiedenis zjjn
noodiging te aanvaarden.
Jansen: Maar indien de gasten al geïnvi
teerd waren, behoefden ze toch niet meer
geroepen te worden?
Pastoor: Oosterache zedenl Nog op heden
ziet men in Syrische steden tegen den tjjd
dat het feestmaal ia toebereid, de knechten
langs de deur der
reotiepen uitroep:
zjjn gereed. Zelfs ook
gasten by herhaling
worden. DaV mondeling noodigen is ook bij
de plattelandsbevolking ten onzent nog in
gebruik, en zoo’n „bruidnoodiger” gelijk het
in het oostelyk deel van ons land heet, heeft
vaak even goed zijn vaste formule als in
bet Oosten.
Broers: Wie stellen die knechten en die
gasten nu eigenlijk voor?
Pastoor: Die genoo«ligden verbeelden hier
on tegen zeggelijk de Joden. Van plan om op
aarde een volmaakten en definitieven Gods
dienst te stichten, denkt God daarbij aller
eerst aan Zijn uitverkoren volk; tot ben
zendt Hij zjjn profeten, die van den eersten
tot den laatsten de komst van den Messias
hebben aangekondigd en zjjn weg bereid.
Peetere: Maar zjj weigerden dien weg op
gaan.
Pastoor: En waren daar nog druk
roepst---
vind U J.-LK
op heden en verleden, maar nu heft
itus den sluier der toekomst op en voor
zegt, wat er na zijn lijden en hemelvaart
gebeuren gaat. Het feestmaal zal dan be
reid zfln, wat wil zeggen...,?
Secretaris: Dat Zijn Kerk alsdan gesticht
en voor een ieder toegankelijk zyn zal.
Pastoor: Nog eenmaal, doch dan voor het
laatst aal het Joodecbe vólk de roepstem
stelling van den verbasterden Joodschen
Staat. Daarom erkenden ze in Hem hun Mes
sias niet, want Hij geleek in niets op wat zij
zich hadden voorgesteld. Plechtig wordt Lun
nu aangekondigcL en ’t is de eerste waar
heid, die de parabel ons inscherpt
door die noodiging halsstarrig in
te slaan, zullen worden buitengi
Jansen: Maar dat Koninkrijk
werd niettemin gesticht?
Pastoor: Om u te dienen, maar aangezien
de eerstgenoodigden weigerden binnen te
gaan richtte Jesus zich tot de anderen, gaat
nu zjjn roepstem uit tot alle volkeren der
wereld. Alleen maar hoeft men niet te ge
looven, dat in ruil daarvoor niets zal wor
den teruggeéischt. Om zjjn eeuwig heil te
verwerven is het geenszins voldoende in de
„brulloftszaal”, dat ia de Christelijke gods
dienst, te worden binnengelaten. Wel dege
lijk moet aan de gestelde voorwaarden van
onschuld en rechtvaardigheid voldaan wor
den.
Broers: Het bruiloftskleed, dat niemand
thuis mag laten.
Pastoor: En zoo springen uit dese propbe-
tische parabel drie waarheden in het oog. Op
de eerste paats
Jansen: De verwerping van het Joodsche
volk.
Pastoor: Tweedens.
Peetere: De roeping der beidensebe
tién.
8roers: En ten derde de verpichting voor
ein Jedermann om zyn eigen heil te bewer
ken.
Pastoor: Maar nu wordt het toch tyd om
tot de zaak te komen en dat een beetje plot
seling. Vooruit Secretaris.
Secretaris: Het ryk der hemelen is gelijk
aan eenen koning die voor zjjn zoon een bnti
loft had aangericht.
Jansen: Hoe moet ik dat verstaan, een ko
ninkrjjk, dat gelijk aan een koning is.
Pastoor: Een elliptische wending, waar
van de zin toch licht te begrijpen valt. In
het ryk der hemelen gaat het eenigszina toe
zooals bet toegaat in het koninkrijk van een
souverein, die de bruiloft van zjjn zoon viert
Broers: Dat ryk der hemelen beduidt de
eeuwige zaligheid, niet?
Pastoor: Pardon, dat woord krjjgt hier op
de lippen van Christus een breederen zin, ’t
slaat zoowel op den hemel als op den weg,
die er heen leidt: bedoelt wordt niet enkel
de triumpheerende Kerk, maft ook
Broers; De strijdende Kerk op aarde....
En die schijnt Christus hier voornamelijk op
bet oog te hebben.
Pastoor: Die koning stelt natuurlijk God
zelf voor, de souverein over al wat geshapen
is en in meer bepaalden zin: God de Vader,
aangezien er staat, dat Hy een Zoon beeft
Jansen: Maar wat beduidt dat huwelijk
van dien Zoon?
Pastoor: DaV js ouder het mystieke beeld
van een groote bruiloft de van de propheten
in zijn gelijkenis, dat de aangesproken gast
dat kleed ontvangen beeft, maar niet van
zins bleek bet aan te trekken en zich alzoo
aan een «ware beleediging schuldig maakte
wat ook blijkt uit het feit, dat bij verstom
de, de bekentenis van zyn schuld. Geen en
kel excuse had hjj aan te voeren. Zoodat
de volle maat van ’s Konings
ly;m wordt uitgegoten, De fe<
schitterend verlicht, terwijl de straat daar
buiten doodsch en donker lag. Wfrpt nem,
«egt de vont. 1» de uiterste duisternis, met
gebonden handen en voeten, dat hem geen
kans blijft om terug te keeren.
Secretaris Levenslange verbanning naar
de buitenste duisternis uit de feestzaal, die
den hemel vooretelt. Maar dan kan dat brui-
lofstkleed hier ook alleen de heiligmakends
genade verzinnebeelden, zonder welke de
ziel buiten het Ryk Gods wordt gebannen
aan de hel vervalt. Schrikkelijk vooruitzicht
vooral door dat driegement van Christus’
slotwoord: Velen zyn geroepen, maar weini
gen uitverkoren.
Pastoor: Zeker reden te over om „met
vreeze en siddering” aan onze zaligheid t«
arbeiden, maar pas op, dat ge dit vaak mis
bruikte woord niet misverstaat. Zijn er ve
len geroepen?
Jansen: Alle volkeren van alle tyden.
Pastoor: En zijn die allen tenslotte uit
verkoren?
Jansen: Helaas maar weinigen.
Pastoor: Weinigen, ja, in vergelijking met
het ontzaglijk cijfer der geroepenen; in ver-
geli
om
Jansen: Dus daar volgt niet uit, dat er
minder uitverkorenen dan verdoemden zul
len zjjn?
Pastoor: Allerminst. Het bevolkingscijfer
van hemel en hel blijft ’t geheim van God,
en in elk geval is dit woord niet naar den
letter op te vatten: velen heeft hier den zin
van allen, ik vraag nu: wat hebben we dan
onder weinigen te verstaan? Wil Christus
enkel de waarheid proclameermij allen zijn
wel geroepen, maar niet allen uitverkoren?
Of heeft zyn woord een strengeren zin? Praa
tisch staat dit alleen als een paal 4»ven wa
ter: elke ziel, die in staat van genade voor
God verschijnt.
Jansen: Met haar bruilofstkleed aan...-
Pastoor: ....zal gered; elke ziel daarente
gen, zonder feestgewaad ten oordeel, ko
mend, zal verloren zijn. Dit zegt voor ons
genoeg! Hoe groot of klein het totaal der
uitverkorenen ook zijn moge, wij zullen er
doel van uitmaken, indien wij trouw en ge-
loovig de voorwaarden vervullen. Doen we
saam ons best dat eindcijfer met zooveel ge
lijksoortige grootheden te vermeerderen ala
...onze cursus leden telt.
ST. DOMINICUS.
Heden de 19e Zondag na Pinksteren, te
6 uur, half acht, en 9 uur de stille H. H. Mis
sen met onderrichting, half 11 de Hoogmis
met predikatie, Onder alle H. H. Missen de
schaalcollecte voor de SL Pieterspenning,
half een Cat. voor de groote leering, 5 uur
Congregatie voor de mannen, 6 uur voor de
jongens, 7 uur Veni Creator en Lof tot ope
ning van de Octobermaand. Gedurende die
geheels maand des avonds 7 uur Lof en
voorgeschreven gebeden. Z. H. de Paus ver
leent aan allen, die deze oefeningen bijwonen
telkens een aflaat van 7 jaren en 7 maal
veertig dagen en aan hen, die tienmaal deze
oefeningen hebben bijgewoond een vollen
aflaat mits zy biechten en communiceeren
en bidden tot intentie van Z. H. den Paus
5 Onze Vaders en 5 Weesgegroeten. Zieken
en allen die wettig verhinderd zyn deze oe
feningen in de kerk bij te wonen, kunnen de
zelfde aflaten verdienen, wanneer zij thuis
deze oefeningen verrichten.
Ma. avond half acht vergadering van de
Derde Orde.
Di. 4e der 15 Dinsdagen ter eere van on
zen H. Vader Dominicus, van 7 uur af uit
stelling van het Allerheiligste, 9 uur gez.
H. Mis. Dinsdagmiddag moeten alle kinderen
biechten om Woensdagmorgen te 7 uur ge
zamenlijk te communiceeren.
Wo. te 9 uur de H. Mis op het Kerkhof
waaronder gelegenheid om te communicee-
ren.
Wo. avond half acht Congregatie voor de
vrouwen en Donderdagavond voor de meis
jes. Donderdagavond van 68 uur gelegen
heid om te biechten. Donderdag 'feestdag
den H. Franciscus, 9 uur gezongen H. Mis.
Vr. 1ste Vrijdag van de maand, bijzonder
gewyd aan de vereering van Jezus’ Godde
lijk Hart, met vollen aflaat half acht gezon
gen H. MIs met uitstelling van het Allerhel
lig» te.
Zo. Hoogfeest van den Allerh. Rozenkrans
van Zaterdagmiddag 12 uur tot Zondag mid
dernacht zoo dikwyls te verdienen een vol
len aflaat als men na gebiecht on gecommuni
ceerd te hebben deze kerk bezoekt en bidt
tot intentie van Z. H. den Paus 5 Onze Va
der» en 5 Weesgegroeten.
Deze week zullen de dames der Catharina-
vereeniging haar collecte houden voor de
arme zieken, welke collecte aan een ieder
bijzonder wordt aanbevalen.
ST JOMMTPRK.
Zo. Collacte tot schulddelging der kerk,
half acht en 9 uur de stille H. H. Missen,
half 11 Hoogmis half 7 Lof met Veni Crea-
-van (je Octobermaand.
uur biechten voor de kinde-
Maar zy achtten het niet, en gingen henen
de een naar zyn landgoed, en de ander naar
zijnen koophandel; en de overige
ne knechten, en hen emadelijk bel
doodden zij dezelve. Toen de koning dit
hoorde, werd hy vergramd zond zijne legers
vernielde die moordenaars en stak hunne
stad in brand. Toen zeide hy tot zijne knech
ten: De bruiloft is wel bereid, maar de ge
nooden waren die niet waardig. Gaat dan
tot de uiteinden der wegen, en noodigt allen
die gij vindt, ter bruiloft.
En zjjne knechten gingen naar de wegen
verzamelden allen, die zjj vonden, goeden en
kwaden, en de bruiloft werd vol gasten.
Maar de koning kwam binnen, om de gas
ten te zien, en zag daar eenen mensch, die
geen bruiloftskleed aan had. En hij zeide
hem: Vriend! hoe zyt gij hier binnen geko
men zonder bruiloftskleed? En hij verstomde
Toen zeide de koning aan de dienaren:
Bindt hem handen en voeten, en werpt hem
in de uiterste duisternis, daar geween en ge
knars der tanden zal zijn, want velen zyn
geroepen, maar weinigen uitverkoren
hooren: Komt, want alle dingen zjjn go-
Jansen: Dat slaat ongetwijfeld op de apos
telen, die aan bun stamgenooten het eerst
het Evangelie predikten, z(j het ook «onder
resultaat.
Pastoor: Doordat ze, als de gasten van
dien koning, het niet achtten. Sommigen zul
len onverschillig naar hun landgoed of naar
hun koophandel gaan, aardsche belangen
stellen boven hun eeuwig heil; anderen zul
len zjjn knechten smadelijk behandelen, ja
dooden. Wat tot de laatste letter is vervuld
geworden in den marteldood vkn Sint Sto-
phanus en Sint Jacobus en zooveel andere
.eerlingen des Heeren. Maar de Koning, J1*
hoorend werd vergramd, zond zyn le
vernielde die moordenaars en stak
stad in brand.
Broers: Maar aangezien de gasten teg
zjjn onderdanen waren, was hun stad ey
ijjk zjjn stad.
Pastoor: Juist, uiaar in zjjn verbolgenheid
verscheurt Hjj iederen band tusschen Hem
en het uitverkoren Jerusalem, dat na den
Godsmoord zjjn stad niet langer blyven
kan. Zjjn legerscharen zendt Hjj tegen haar
af, de Romeinscbe legioenen in zyn hand
de instrumenten Zijner koninklijke wraak
en vernielt door zyn veldheer Titus die moor
denaare en steekt hun stad in brand. Na het
kruisjaar komt, eer bet een halve eeuw ver
der is, het jaar der verwoesting van Jeru
salem en dan zal ’s Koning* wraak over de
zondestad worden uitgegoten, dat al Jerusa
lem's straten zullen kermen en weeklagen
in doodsmart. Hiermee is de eerste waar
heid der parabel: de verwerping van het
Joodsche volk, geproclameerd. Wat volgt
slaat op de roeping der heidenen. De brui
loft is wel bereid, zegt de koninklijke gast
heer, maar de genooden waren die niet
waardig. Het bedryf van bet Joodsche volk
zal de Menschwording en de Verlossing niet
van zjjn vrucht berooven. Gaat dan tot de
uiteinden der wegen en noodigt allen, die
gjj vindt ter bruiloft. Nu, ge weet, hoe de
apostelen dit naar de letter deden. Paulus
en Barnabas sloegen te Antiochië het stof
van hun voeten en spraken bet uit. Aan U
moest eerst het Woord Gods gepredikt wor
den, doch nadetnaai gjj dit verwerpt, wen
den wij on* voortaan tot de ongeloovigen.
Op het bevel des Heeren: Predikt allen vol
keren, gaan zjj naar de wegen, verzamelen
allen die zjj vinden, goeden en kwaden, tot
de bruilofstzaal vol gasten ia Alleen maar,
en dit is de derde waarheid der parabel
dat de millioenen Christenen, die de zaal der
Kerk nu vullen, niet van meening zjjn. alsof
een Christelijk entréekaartie etiket voor hen
voldoende ia, ter zaligheid. Een bruilofst-
kleed ie de allereerste eisch! Wanneer in t
Oosten een aanzienlijk beer *jjn onderhoori-
geo by zich noodigde, zond hjito veren een
feestgewaad, dat zjj liehoorljjk voor herp
verschijnen zouden. Christus ▼MondéntëH