van het J „Noord-Hollandsch Dagblad” I I’ I 4 j 5 J H I 3tJs - MISAANWUZER. AMSFERDAM. KERKUJSTEN. ALKMAAR. J i Wl MAX. 5 Wö. 4T, EVANGELIE-VERKLARING. EPISTEL EN EVANGELIE, uur Lof voorspelde vereeniging van uu w huweljjk na- te eljjk gen- iruik van uist bet te- aan H. AJoysius. Collecte voor de kerk, eiken avond te 7 uur stangen, regatie voor de mets- t mee item van Jezus Chris- te slaan. Dit allee nu der maand, bijzonder toe loddeljjk Hart van Jezus, onder de Commu- i voor Jo- itje DotMeman ~>t dat zjj -i deo wind 'ealoten. t des hemels kloosterkapel en kwart over 8 H. Mie in de parochiekerk. namen Mj- ihandelende WOGNUM. 7 uur Vroegmis, om 9 uur uur Vespers. tor tot op Ma. van ren. W 4e der 15 Dinsdagen ter eere van den dit legurs nun doende, door de r* tus zelf in den wiro sloeg Chris* »«gt, gebet ristische dag in onze kerk, den gebeelen half 11 pL en processie Allerh. Bo- *ebed blz. 892. *BER H. Franciscus. 5 OCTOBER Z. Rajjmundus. 6 OCTOBER H. Bruno. der geroepenen; in vooral het Christus’ wil en wensch maar allen te redden. WEEKKALENDUj 30 SEPT. 19e Zondag nalffl gebed van den H. Hieronymtrf* OFFICIEEL KERKBERICHT ril. LAURENTIUS. Zo. 19e Zondag na Pinksteren, half 7, kw. voor acht en 9 uur de stille H. H. Missen half 11 de Hoogmis, van 24 uur is de kerk open om te komen bidden, 1 uur Bijbel en Liturgie, 6 uur Broederechapslof met predi katie te kwart voor 7 Congregatie van den i toorn over reeetzaal was H. Vader Dominicus, volle aflas H. Mis van half acht algemeene nie voor de kinderen van de Se en 3e klas. Do. feest van den H. Vader Franciscus, volle aflaat, Van 5—7 uur gelegenheid om te biechten. Vr. 1ste Vrijdag gewijd aan het G, half acht gez. H. Mis met uitstelling van het Allerheiligste. Za. 1ste Zaterdag der maand, volle aflaat In de Octobermaand eiken avond in de week te 7 uur Lof, Rozenh. en gez. Zo. aa. Hoogfeest der Koningin van den Allerh. Rozenkrans, volle aflaat, de Eucha ristische dag in onze kerk, den gebeelen dag uitstelling van het Allerheiligste, half 11 pL Hoogmis, half 7 plechtig Lof ter eere der Koningin van den zenkrans. In de Octobermaam Lot met Rozenh. en Ma. na het Lof Cot jes. DL kwart voor acht Congregatie voor de mannen. Wo. half acht Congregatie voor de vrou wen. Vr. 4 uur moeten alle schoolmeisjes ko men biechten, die nog niet plechtig sjjn aan genomen. Za. van 46 en van half 79 uur gelegen heid om te biechten. Tusschen 4 en 8 uur moeten alle schooljongens komen biechten die plechtig zjjn aangenomen. TTaHar d« H/wyrmia tnt de reis naar Kevelaar. Do. 9 uur gezongen H. Mis voor de leden der Broederschap van God. Aanbidding. Vr. acht uur gezongen H. Mis voor de le den van het Genootschap van bet H. Hart. Zo. aa. Feestdag van des Allerh. Rczen- krans. lederen Zondag Hoogmis en om 2 n de week de H. Mis om 8 uur. Za. van half 8 tot 4 en van 5—7 uur ge- legenheid om te biechten. HEM EN VENHUIZEN. Zo. half acht de Vroegmis, 10 uur de Hoog mis. SPANBROEK. Zo. half acht de Vroegmis, 10 uur Hoog mis. Deze week half acht de H. Mis. Za. van half 87 uur biechthoorm. MEDEMBLIK. is, 10 uur Hoogmis. H. Missen kwart over 7 isten gaan met den sto omt, want alle dingen dit, dat aanzienlijke plegen genoodigd te Zo. 7 uur Vro« In de week de en half negen. Do. avond om 7 uur Lot. Za. van 48 uur biechthooren. WER VERSHOOF. Zo. 7 uur Vroegmis, 10 uur Hoogmis, half 8 Lot met Rozenh. In de week alle dagen de H. H. Missen om 7 en 8 uur. SCHAOEN. Zo. 7 uur voor Maria Dorbeck, Anna Ma ria Dorbeck en overleden ouders. Tot zekere intentie, 10 uur voor de parochie, half twee Cat., 7 uur Iztf tot opening van de October maand. Ma. acht uur voor Jan Baptist Keet. Adri anus Deutekom. Willem Melten en Aagje Ta mes. Di. feest van de H. H. Engelbewaarders 8 uur voor Guurtje Henneman Ter eere van den H. An toni us tot zekere intentie Wo. 9 uur gezongen jaargetijde anna Kruijer geb. Bekkqr, Antje I Willem en Maria Bleeker. Do. feest van den H. Franciscus, 8 uur voor Jan Baptist Keet, Henricua Boeje en Adriana Plukker. Vr. acht uur voor wed. Alida Deutekom v. d. Fluit, Meeet verlaten ziel in het ivuur. acht uur voor Joanna Clasina Lina Dorbeck, geb. Keet, Adam Kroone. Deze week lederen vond om 7 uur Lof ter eere van de Allerh. Maagd Maria, waar onder Rozenh. Men wordt herinnerd aan het betalen der plaatsengelden waartoe op de gewone wyze gelegenheid IS. Maandag en Dinodagool>»ond In den nacht van Zaterdag op Zondag 7 October wordt wegens het einde van den zomertijd de klok weer verzet Men wordt verzocht er on te letten in verband met het uur der H. H. Missen op aanstaanden Zon dag. die* gedaan worden op bet uur, dat do klok Zondag 7 October aanwjjst. deren, 2e 5redo. 1 OCTOBER Feestdag van den H. Bavo, Credo, Vc blz. 1909. B. blz. 22 Feestdag NEGENTIENDE ZONDAG NA PINKSTEREN. De Parabel van het Bruilofstmaal. Secretaris: Weer voor het eerst sinds twee maanden, dat we een parabel onder de oogen krjjgcn; die van den barmhartigen Sa maritaan was de laatste. Pastoor: Reden temeer om onze oogen duchtig open te boudéB bs het phosphoor onzer hos-en» niet te sparen. De*H. Schrift is niet zelden bet eenvoudigste en duide lijkste aller boeken genoemd. In zekeren zin is dat waar. De val des menscben, Je verlossing, onze vernieuwing tot heiligheid en de eeuwige zaligheid door Christus Jesus worden daarin beschreven en aangeboden op zóó klaarduideljjke wjjzo, dat de zoekende ziel ten aanzien van deze waarheden niet dwalen kkn. Ze zjjn echter menigmaal toege- licbt door beelden en figuren, die geheel vreemd zijn aan onze dageljjksche ervaring. Daardoor komt de doordenkende lezer vaak voor uitdrukkingen te staan, die duister voor hem zijn. lie reden hiervan ligt voor de hand. Moses, David, Isaias en niet het minst onze Heer Jesus maken geen gebi vreemde of ongewone beelden. Juis gendeel. Zij ontleenen hun gelijkenissen de.-eenvoudigste voorwerpen uit het alle- daagsche leven; veel eenvoudiger, dan me- nigen zou willen gelooven. Zij schreven en spraken voor het volk, voor de menigte. Maar wjj, Westeringen, zjjn gewoon ijk ge neigd te vergeten, dat de Bybel een Oos- tersch boek is, geschreven in het Oosten, voor Oosterlingen en door Oosterlingen. Daardoor is veel wat volkomen begrijpelijk was voor den ongeletterden Jood, juist moeilijk verstaanbaar voor ons, Westerlin gen. Maar eigenaardig juist de moei- ykheden en onjuistheden, welke dit boek schijnbaar bevat, zijn zooveel ongezochte bewijzen, dat het ia, wat het beweert te be staan, want dat .anders dit boek ónmogelijk echt en onvervalsoht zou zijn. Secretaris: Zegt u ons eerst maar eens, bij welke gelegenheid do parabel werd uitge sproken, en welk doel Jesus daarmee voor oogen stond. Dat geeft altijd min of meer licht. Pastoor: ’t Was de laatste maal, dat Je sus voor het volk sprak, de laatste maal, dat Hjj Sion het heil aanbood en de kinde ren Jacobs op het hart bond naar de roep stem Gods te luisteren. Hjj was op aarde gekomen, niet om een Joodsch volk van overheersching te bevrijden, maar om de wereld te redden voor eeuwig. Hjj was mensch geworden, niet om als Zoon des men schen aan het hoofd der Joden tegen de Ro meinen in te gaan, maar om als Zoon van God bét Koninkrijk der hemelen te stichten. Maar zijn volk, het uitverkoren volk van Is raël, was blind en doof geworden voor het £odsrjjk, had oog en oor aleen voor de ber- PAROCH1EKERK VAN DEN H. N1COLAAS. Prins Hendrikkade. Om 7 uur, half 9 en 12 uur de stille H. H. Missen, en 10 uur de Hoogmis. 4 PAROCHIEKERK VAN O. L. Vr. ONBEVLEKT ONTVANGEN De Posthoorn, Haarlemmerstraat bij de Eenhoornsluis. De H. H. Missen half 7, half 8, 9, 12 uur en half 11 de Hoogmis. PAROCHIEKERK VAN DE H. RITA Buiksloterweg 96, over het IJ. Zo. de H. H. Missen te 7, 9 en 11 uur de Hoogmis. PAROCHIEKERK VAN DE H. MARIA MAGDALENA. SpaarndammeretraaL Zo. de H. H. Missen om 5, 7, half 9 en 12 uren. Om 10 uur Hoogmis. HOORN. PAROCHIEKERK VAN DE H.H. CYRIACUS EN FRANCISCUS VAN ASSISIE. T» Groote Noord. Des Zondags de stille H. H. Missen te 7 uur, half 9 en te half 11 de Hoogmis Des middags te 3 uur Vespers. In de week de H. H. Missen te 7 uur, kw. na 8 en 9 uur. lederen Dinsdag des avABJ^^b? ter eere van den H. Antoniu^^F Zo. half acht de Vroegmis, half 10 H>og- mis, 2 uar Vespers. léderen dag kwart over 8 de H. Mis. WESTER BLOKKER. Zo. 7 uur de Vroegmis, half 10 de Hoog mis, des middags 2 uur Lot. Overige dagen om 7 uur H. Mis in de OP DEN NEGENTIENDEN ZONDAG NA PINKSTER. Epistel uit den brief van den H. Apostel Paulus aan de Epbesiërs; IV, 2328. Broeders, vernieuwt u in den geest van uw gemoed, en doet aan den nieuwen mensch, die naar God in rechtvaardigheid en in ware heiligheid geschapen is. Daarom legt af de leugentaal, een ieder spreke de waarheid met runen naaste; want wy zyn leden met elkander; wordt gram, maar zon digt niet, de zou ga niet onder over uwe gramschap. Geeft oen duivel geene plaats; die gestolen heeft, stele niet meer; maar hjj arbeide liever en werke iets goeds roet zyne handen, opdat by iets bebbe, om mede te deelen dengene, die in nood is. Evangelie volgens den H. Mattbeus; XXII, 1—14. In dien tjjde sprak Jezus tot de over- prtesters en phariseën in gelUkenissen, en reide: Het ryk der hemelen is gelyk eenen koning. die voor zyuyn zoon ssnn bruilof» had aangericht. Ln h|j zond zjjne knechten om de genooden ter bruiloft te roepen, en zy wilden niet komen. Hjj zond wederom andere knechten en zelde: Zegt den genoo den: Ziet, ik heb myn maal bereid, myne ossen en gemeste beesten zyn geslacht, en al'es is gereed; komt ter bruiloft. 6 OCTOBER Feestdag 2e gebed van den H. Bi den Paus. DOM1NICAANSCHE KALENDER 30 SEPT. 17 Zondag N. O. D. gedachtenis ▼an den H. Hieronymus. 1 OCTOBER H. Bavo. 2 OCTOBER H. H. Engelbewaarders; ge dachtenis van den H. Leodegarius. 11 Oct. 3 OCTOBER Z. Dominicus, Mis blz. 45, 2e en 8e 4 OCT ureoo, Vrou. iw». o. oiz. at 2 OCTOBER Feestdag van de H. H. En gelbewaarders. 2e gebeo van den H. Bavo. 3 OCTOBER Feestdag van den H. EwaJ- dus. V. blz. 1911 B. blz. 23, 2e gebed van den H. Bavo: 4 OCTOBER Feestdag van den H. Fran ciscus. 2e gebed van den H. Bavo. 5 OCTOBER Mis als Maandag 2e gebed ▼au den H. Placidus Se gebed Concede. - van den H. Bruuo lavo, Se gebed voor voorspeiae vereeiuguig van ua Woord met de menschbeid, want in het mensengewu. den Woord zijn beide naturen zoo nauw en innig verbonden Jansen: Dat zij door maar één persoon gedragen worden. Pastoor: Ook bet geheimzinnig van Christus met Zyn Kerk is hier in beeld gebracht.Wat deed die Koning? Secretaris: Hy zond zyn knechten om de genooden ter bruiloft te roe[>en, en zjj wil den niet komen. Jansen: Heel vriéndelijk van dien koning. maar hy moest zyn menscben een beetje vry beid van beweging laten. Zoo als bet hier toegaat, heeft bet wel iets van de vriend schap der Socialisten: Wees myn broeder, één van zin, anders sla ik je de hersens in! Pastoos: Vergeet niet dat deze lieden reeds vroeger genoodigd waren en de in vita tie hadden aangenomen. De gastheer was dus in zyn recht op ben te rekenen, te meer omdat bet zijn onderdanen waren; hen uit duizenden uit te kiezen beteekende voor hen een groote eer en alles bij elkaar genomen hadden zjj tot teeken van eerbiedenis zjjn noodiging te aanvaarden. Jansen: Maar indien de gasten al geïnvi teerd waren, behoefden ze toch niet meer geroepen te worden? Pastoor: Oosterache zedenl Nog op heden ziet men in Syrische steden tegen den tjjd dat het feestmaal ia toebereid, de knechten langs de deur der reotiepen uitroep: zjjn gereed. Zelfs ook gasten by herhaling worden. DaV mondeling noodigen is ook bij de plattelandsbevolking ten onzent nog in gebruik, en zoo’n „bruidnoodiger” gelijk het in het oostelyk deel van ons land heet, heeft vaak even goed zijn vaste formule als in bet Oosten. Broers: Wie stellen die knechten en die gasten nu eigenlijk voor? Pastoor: Die genoo«ligden verbeelden hier on tegen zeggelijk de Joden. Van plan om op aarde een volmaakten en definitieven Gods dienst te stichten, denkt God daarbij aller eerst aan Zijn uitverkoren volk; tot ben zendt Hij zjjn profeten, die van den eersten tot den laatsten de komst van den Messias hebben aangekondigd en zjjn weg bereid. Peetere: Maar zjj weigerden dien weg op gaan. Pastoor: En waren daar nog druk roepst--- vind U J.-LK op heden en verleden, maar nu heft itus den sluier der toekomst op en voor zegt, wat er na zijn lijden en hemelvaart gebeuren gaat. Het feestmaal zal dan be reid zfln, wat wil zeggen...,? Secretaris: Dat Zijn Kerk alsdan gesticht en voor een ieder toegankelijk zyn zal. Pastoor: Nog eenmaal, doch dan voor het laatst aal het Joodecbe vólk de roepstem stelling van den verbasterden Joodschen Staat. Daarom erkenden ze in Hem hun Mes sias niet, want Hij geleek in niets op wat zij zich hadden voorgesteld. Plechtig wordt Lun nu aangekondigcL en ’t is de eerste waar heid, die de parabel ons inscherpt door die noodiging halsstarrig in te slaan, zullen worden buitengi Jansen: Maar dat Koninkrijk werd niettemin gesticht? Pastoor: Om u te dienen, maar aangezien de eerstgenoodigden weigerden binnen te gaan richtte Jesus zich tot de anderen, gaat nu zjjn roepstem uit tot alle volkeren der wereld. Alleen maar hoeft men niet te ge looven, dat in ruil daarvoor niets zal wor den teruggeéischt. Om zjjn eeuwig heil te verwerven is het geenszins voldoende in de „brulloftszaal”, dat ia de Christelijke gods dienst, te worden binnengelaten. Wel dege lijk moet aan de gestelde voorwaarden van onschuld en rechtvaardigheid voldaan wor den. Broers: Het bruiloftskleed, dat niemand thuis mag laten. Pastoor: En zoo springen uit dese propbe- tische parabel drie waarheden in het oog. Op de eerste paats Jansen: De verwerping van het Joodsche volk. Pastoor: Tweedens. Peetere: De roeping der beidensebe tién. 8roers: En ten derde de verpichting voor ein Jedermann om zyn eigen heil te bewer ken. Pastoor: Maar nu wordt het toch tyd om tot de zaak te komen en dat een beetje plot seling. Vooruit Secretaris. Secretaris: Het ryk der hemelen is gelijk aan eenen koning die voor zjjn zoon een bnti loft had aangericht. Jansen: Hoe moet ik dat verstaan, een ko ninkrjjk, dat gelijk aan een koning is. Pastoor: Een elliptische wending, waar van de zin toch licht te begrijpen valt. In het ryk der hemelen gaat het eenigszina toe zooals bet toegaat in het koninkrijk van een souverein, die de bruiloft van zjjn zoon viert Broers: Dat ryk der hemelen beduidt de eeuwige zaligheid, niet? Pastoor: Pardon, dat woord krjjgt hier op de lippen van Christus een breederen zin, ’t slaat zoowel op den hemel als op den weg, die er heen leidt: bedoelt wordt niet enkel de triumpheerende Kerk, maft ook Broers; De strijdende Kerk op aarde.... En die schijnt Christus hier voornamelijk op bet oog te hebben. Pastoor: Die koning stelt natuurlijk God zelf voor, de souverein over al wat geshapen is en in meer bepaalden zin: God de Vader, aangezien er staat, dat Hy een Zoon beeft Jansen: Maar wat beduidt dat huwelijk van dien Zoon? Pastoor: DaV js ouder het mystieke beeld van een groote bruiloft de van de propheten in zijn gelijkenis, dat de aangesproken gast dat kleed ontvangen beeft, maar niet van zins bleek bet aan te trekken en zich alzoo aan een «ware beleediging schuldig maakte wat ook blijkt uit het feit, dat bij verstom de, de bekentenis van zyn schuld. Geen en kel excuse had hjj aan te voeren. Zoodat de volle maat van ’s Konings ly;m wordt uitgegoten, De fe< schitterend verlicht, terwijl de straat daar buiten doodsch en donker lag. Wfrpt nem, «egt de vont. 1» de uiterste duisternis, met gebonden handen en voeten, dat hem geen kans blijft om terug te keeren. Secretaris Levenslange verbanning naar de buitenste duisternis uit de feestzaal, die den hemel vooretelt. Maar dan kan dat brui- lofstkleed hier ook alleen de heiligmakends genade verzinnebeelden, zonder welke de ziel buiten het Ryk Gods wordt gebannen aan de hel vervalt. Schrikkelijk vooruitzicht vooral door dat driegement van Christus’ slotwoord: Velen zyn geroepen, maar weini gen uitverkoren. Pastoor: Zeker reden te over om „met vreeze en siddering” aan onze zaligheid t« arbeiden, maar pas op, dat ge dit vaak mis bruikte woord niet misverstaat. Zijn er ve len geroepen? Jansen: Alle volkeren van alle tyden. Pastoor: En zijn die allen tenslotte uit verkoren? Jansen: Helaas maar weinigen. Pastoor: Weinigen, ja, in vergelijking met het ontzaglijk cijfer der geroepenen; in ver- geli om Jansen: Dus daar volgt niet uit, dat er minder uitverkorenen dan verdoemden zul len zjjn? Pastoor: Allerminst. Het bevolkingscijfer van hemel en hel blijft ’t geheim van God, en in elk geval is dit woord niet naar den letter op te vatten: velen heeft hier den zin van allen, ik vraag nu: wat hebben we dan onder weinigen te verstaan? Wil Christus enkel de waarheid proclameermij allen zijn wel geroepen, maar niet allen uitverkoren? Of heeft zyn woord een strengeren zin? Praa tisch staat dit alleen als een paal 4»ven wa ter: elke ziel, die in staat van genade voor God verschijnt. Jansen: Met haar bruilofstkleed aan...- Pastoor: ....zal gered; elke ziel daarente gen, zonder feestgewaad ten oordeel, ko mend, zal verloren zijn. Dit zegt voor ons genoeg! Hoe groot of klein het totaal der uitverkorenen ook zijn moge, wij zullen er doel van uitmaken, indien wij trouw en ge- loovig de voorwaarden vervullen. Doen we saam ons best dat eindcijfer met zooveel ge lijksoortige grootheden te vermeerderen ala ...onze cursus leden telt. ST. DOMINICUS. Heden de 19e Zondag na Pinksteren, te 6 uur, half acht, en 9 uur de stille H. H. Mis sen met onderrichting, half 11 de Hoogmis met predikatie, Onder alle H. H. Missen de schaalcollecte voor de SL Pieterspenning, half een Cat. voor de groote leering, 5 uur Congregatie voor de mannen, 6 uur voor de jongens, 7 uur Veni Creator en Lof tot ope ning van de Octobermaand. Gedurende die geheels maand des avonds 7 uur Lof en voorgeschreven gebeden. Z. H. de Paus ver leent aan allen, die deze oefeningen bijwonen telkens een aflaat van 7 jaren en 7 maal veertig dagen en aan hen, die tienmaal deze oefeningen hebben bijgewoond een vollen aflaat mits zy biechten en communiceeren en bidden tot intentie van Z. H. den Paus 5 Onze Vaders en 5 Weesgegroeten. Zieken en allen die wettig verhinderd zyn deze oe feningen in de kerk bij te wonen, kunnen de zelfde aflaten verdienen, wanneer zij thuis deze oefeningen verrichten. Ma. avond half acht vergadering van de Derde Orde. Di. 4e der 15 Dinsdagen ter eere van on zen H. Vader Dominicus, van 7 uur af uit stelling van het Allerheiligste, 9 uur gez. H. Mis. Dinsdagmiddag moeten alle kinderen biechten om Woensdagmorgen te 7 uur ge zamenlijk te communiceeren. Wo. te 9 uur de H. Mis op het Kerkhof waaronder gelegenheid om te communicee- ren. Wo. avond half acht Congregatie voor de vrouwen en Donderdagavond voor de meis jes. Donderdagavond van 68 uur gelegen heid om te biechten. Donderdag 'feestdag den H. Franciscus, 9 uur gezongen H. Mis. Vr. 1ste Vrijdag van de maand, bijzonder gewyd aan de vereering van Jezus’ Godde lijk Hart, met vollen aflaat half acht gezon gen H. MIs met uitstelling van het Allerhel lig» te. Zo. Hoogfeest van den Allerh. Rozenkrans van Zaterdagmiddag 12 uur tot Zondag mid dernacht zoo dikwyls te verdienen een vol len aflaat als men na gebiecht on gecommuni ceerd te hebben deze kerk bezoekt en bidt tot intentie van Z. H. den Paus 5 Onze Va der» en 5 Weesgegroeten. Deze week zullen de dames der Catharina- vereeniging haar collecte houden voor de arme zieken, welke collecte aan een ieder bijzonder wordt aanbevalen. ST JOMMTPRK. Zo. Collacte tot schulddelging der kerk, half acht en 9 uur de stille H. H. Missen, half 11 Hoogmis half 7 Lof met Veni Crea- -van (je Octobermaand. uur biechten voor de kinde- Maar zy achtten het niet, en gingen henen de een naar zyn landgoed, en de ander naar zijnen koophandel; en de overige ne knechten, en hen emadelijk bel doodden zij dezelve. Toen de koning dit hoorde, werd hy vergramd zond zijne legers vernielde die moordenaars en stak hunne stad in brand. Toen zeide hy tot zijne knech ten: De bruiloft is wel bereid, maar de ge nooden waren die niet waardig. Gaat dan tot de uiteinden der wegen, en noodigt allen die gij vindt, ter bruiloft. En zjjne knechten gingen naar de wegen verzamelden allen, die zjj vonden, goeden en kwaden, en de bruiloft werd vol gasten. Maar de koning kwam binnen, om de gas ten te zien, en zag daar eenen mensch, die geen bruiloftskleed aan had. En hij zeide hem: Vriend! hoe zyt gij hier binnen geko men zonder bruiloftskleed? En hij verstomde Toen zeide de koning aan de dienaren: Bindt hem handen en voeten, en werpt hem in de uiterste duisternis, daar geween en ge knars der tanden zal zijn, want velen zyn geroepen, maar weinigen uitverkoren hooren: Komt, want alle dingen zjjn go- Jansen: Dat slaat ongetwijfeld op de apos telen, die aan bun stamgenooten het eerst het Evangelie predikten, z(j het ook «onder resultaat. Pastoor: Doordat ze, als de gasten van dien koning, het niet achtten. Sommigen zul len onverschillig naar hun landgoed of naar hun koophandel gaan, aardsche belangen stellen boven hun eeuwig heil; anderen zul len zjjn knechten smadelijk behandelen, ja dooden. Wat tot de laatste letter is vervuld geworden in den marteldood vkn Sint Sto- phanus en Sint Jacobus en zooveel andere .eerlingen des Heeren. Maar de Koning, J1* hoorend werd vergramd, zond zyn le vernielde die moordenaars en stak stad in brand. Broers: Maar aangezien de gasten teg zjjn onderdanen waren, was hun stad ey ijjk zjjn stad. Pastoor: Juist, uiaar in zjjn verbolgenheid verscheurt Hjj iederen band tusschen Hem en het uitverkoren Jerusalem, dat na den Godsmoord zjjn stad niet langer blyven kan. Zjjn legerscharen zendt Hjj tegen haar af, de Romeinscbe legioenen in zyn hand de instrumenten Zijner koninklijke wraak en vernielt door zyn veldheer Titus die moor denaare en steekt hun stad in brand. Na het kruisjaar komt, eer bet een halve eeuw ver der is, het jaar der verwoesting van Jeru salem en dan zal ’s Koning* wraak over de zondestad worden uitgegoten, dat al Jerusa lem's straten zullen kermen en weeklagen in doodsmart. Hiermee is de eerste waar heid der parabel: de verwerping van het Joodsche volk, geproclameerd. Wat volgt slaat op de roeping der heidenen. De brui loft is wel bereid, zegt de koninklijke gast heer, maar de genooden waren die niet waardig. Het bedryf van bet Joodsche volk zal de Menschwording en de Verlossing niet van zjjn vrucht berooven. Gaat dan tot de uiteinden der wegen en noodigt allen, die gjj vindt ter bruiloft. Nu, ge weet, hoe de apostelen dit naar de letter deden. Paulus en Barnabas sloegen te Antiochië het stof van hun voeten en spraken bet uit. Aan U moest eerst het Woord Gods gepredikt wor den, doch nadetnaai gjj dit verwerpt, wen den wij on* voortaan tot de ongeloovigen. Op het bevel des Heeren: Predikt allen vol keren, gaan zjj naar de wegen, verzamelen allen die zjj vinden, goeden en kwaden, tot de bruilofstzaal vol gasten ia Alleen maar, en dit is de derde waarheid der parabel dat de millioenen Christenen, die de zaal der Kerk nu vullen, niet van meening zjjn. alsof een Christelijk entréekaartie etiket voor hen voldoende ia, ter zaligheid. Een bruilofst- kleed ie de allereerste eisch! Wanneer in t Oosten een aanzienlijk beer *jjn onderhoori- geo by zich noodigde, zond hjito veren een feestgewaad, dat zjj liehoorljjk voor herp verschijnen zouden. Christus ▼MondéntëH

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1923 | | pagina 5