van het yjNoord-Hollandsch Dagblad” f» Niji mi Kittollek MQlallit zlli? r 19 October go. EPISTEL EN EVANGELIE. 5 II EVANGELIE-VÉRKLARING. Older lit lik. MISAANWIJZER. KERKUJSTEM. OFFICIEEL KERKBERICHT t, niet afmat is het gebed te tot ikl de verdi Evangel! ons dan, wat dunkt Is i Cesar cjjns te betalen of van Je- op een juk van het men der hartstochten, zoo’n Juk ik, kom al een i disci- Jesus de zegepalm G. H. lijk brave, recht eena zjjn over de der Wet en hun Zo. al den der tf Mij, penning. En langzamerhand socialist, tenminste in hun denkbeelden. i noodigen om half 6 Wo. avond half acht Congregatie voor de vrouwen. Do. avond om half acht Congregatie voor de meisjes. Do. morgen te 9 uur gezongen H. MIs tot zekere Intentie. ST JOSEPH. Zo. de collecte voor de kerk, half 8 en 9 uur de stille H. H. Missen om half 11 uur do Hoogmis, voor de lev. en overt, leden der Broederschap van O. L. Vrouw ter Nood half 7 Ix>f met gebeden en gezangen ter eere van O. L. Vrouw ter Nood. Ma van 4—5 uur biechthooren voor de kinderen. DL 7e der 15 Dinsdagen ter eere van den H. Vader Dominicus, volle afkiat. Onder de ;emeene H. Comma er 4e, 5e 6e en 7e ■sgatie voor de jongena. Ma en v< kort Lof en en derde 24 L_ gebed van Kerkwijding. 25 OCT. Mis van Kerkw bed van den H. Crispinus, 392. 26 OCT. Z. Damianus, tweede gebed en derde gebed als gisteren. 27 OCT. Mis van Kerkwijding. Tweede gebed bla 892. lü ruil daa aan God, cyns onzer Ouse ziel, Zo. 22ste Zon< kwart voor 8 en sen, half 11 de H< te voor het semii. en Liturgie, Van om lof 22 OCT. Mis van kerkwijding blz. 513. 23 OCT. Z. Bartholomeus, tweede l rde gebed bla 392. OCT. H. Aartsengel Raphael, tweede TWEE EN-TW1NTIG8TE ZONDAG NA PINKSTEREN. Geef den keizer wat doe keizers ie. Secretaris: Heeft u niet te kennen gege ven, dat dit de laatste preek of les zou zjjn die we van Jezus in de Zondagsevangeliën te hooren krijgen? Pastoor: Zjjn laatste rechtstreeksch onder richt, zeker; want eigenlijk houdt alles in 't leven onzee Heeren voor ons leering in zijn mirakelen, die we don volgenden Zondag te aanschouwen krijgen, zoowel als zijn voor spellingen die ons over veertien dagen zul len worden voorgehouden. Nu vraag ik op mijn beurt onzen secretaris: wanneer had het voorgelezen debat van Jezus met de Phari seën plaat*? Secretaris: Ik meen dat u dat vroeger al heeft uitgemaakt. Was bet niet op Dinsdag van de goede week in dan tempel? In die dagen vooral zochten zijn vijanden Jezus er onder te krijgen, doch aangezien bet volk nog altijd op zijn hand was, waren se er op uit, zgn goeden naam bij de menigte in dis- creidiet te brengen Pastoor.en trachtten Hem in zijn woor- was, Hem met zich s volkshartatoch- want had het op iel zachtmoedig en grootmoe- putatie op Hem af, saamgeeteld uit twee ele menten Jansen: Hun leerlingen met de Herodia- nen Pastoor: In Jerusalem, de Heilige Priester stad wemelde bet van studenten, die uit al le oorden van Palestina saamgevioeid, de lessen kwamen volgen van Gamaliel en an dere door wetenschap beroemde Phariseën. Onder deze hun leerlingen zochten de mees ters enkele jongelieden uit om die op Jezus af te zenden. Ja*^e,V w**rom gingen ze zelf niet? Dat die heeren aan overdreven bedeesdheid laboreerden, heb ik nog nooit bemerkt. Pastoor: Met zelf behendig op den achter grond te blijven, meenden zu dat Jezus min- TWEE EN TWINTIGSTE ZONDAG NA PINKSTEREN. Epistel uit den brief van den H. apostel Paulus aan de Phillppensen; I, 6—11. w(j betrouwen op den Heer Je- HQ, die het goede werk In u hapft L het ook zal voltrekken, tot aen van Jesus Christus. Gelijk bet voor mfl |k is, dat ik dit gevoelen voor u allen .11 m<jn hart draag, en gij i, in de verdediging, en elie, deelge- ant God ia derwerpen. Om alle wantrouwen te sussen, beginnen ze met mooi weer te spelen Secretaris: Meester, zeggen ze, wij weten dat Gjj oprecht zjjt en Jeu weg Gods naar waarheid leert, en dat Gjj niemand ontziet, w|jl gij geen acht geeft op het aanzien der menschen. Pastoor: De goddelijke Meester ontvangt dus heel wat lofspraken op zjjn rechtzinnig heid, op zjjn onpartijdigheid en onafhanke lijk oordeel. Hoe komt dit nu met den min der vleienden naam, dien Hjj hun aanstonds voor de voeten werpt: Huichelaars, geveins den! Secretaris: Omdat die heele rimram niet gezegd werd uit zuivere meeulng, maar om ons Heer een rad voor de oogen te draaien Pastoor: Wat aantoont, dat de beste din gen door de kwade intentie, die er achter zit, waardeloos en verderfelijk worden. Dezelfde woorden zouden, bezield door geloof en lief de, den hemel gewonnen hebben voor wie ze ■praken; in den mond der Phariseën zjjn ze de treurigste huichelarij. Jansen: En die leerlingen gavea hun mees ters op dit stuk niets toe. Pastoor: Alles loopt zooals het loopen moet, denken de huichelaars, het pad is ge baand, Jezus' wantrouwen ingeel apen. Thans kan de fjjngeeponnen intrige op de vlakte komen. Secretaris: het niet Pastoor: Cesar weet ge was de ge bruikelijke naam voor de Romeinsche keizers Keizer Tiberius regeerde alstoen en het Jood ache Volk, door de Romeinsche legioenen on derworpen, betaalde in kwaliteit van winge west ook belasting aan den keizer. In ruil voor de onderboorigheid genoten de Jo den allerwege bescherming, waar ze ook heentrokken binnen de onmetelfjke rjjksgren zen; als Romeinsche bi langrijke handetevoord rechten verzekert cjjns niet te duur speeld. om Haar bij het volk gebaat aken, laat men Haar een leer verkoudi die zjj geenszins leert noch leeren kan. om op de zaak terug te komen, laat niet bij dit verraaseud-scherpe aat- i, doch voltooit zjjn sensatie.» Secretaris: Geef God wat aan God toe komt. Pastoor: Men had bom voor de vraag ge steld: Wien moeten we gehoorzamen: God of den Cesar? Het onverwachte antwoord luidt: Allebei, aan God en aan Cesar! Een antwoord, dat niet verouderd is, maar geldt voor alle tijden en alle menschen. Uit hoe veel w^zensdeelen zjjn wjj samengesteld? Broers: Uit twee de ziel en het lichaam. Pastoor: Voor welk leven dragen we al- soo de verantwoording? Broers: Voor tweeërlei, het tegenwoordi ge en het toekomstige leven. Pastoor: Welk gezag hebben we bjjgevolg te erkennen.? Broers: Een tweevoudig gezag, het bur gerlijke en het geestelijke. Pastoor: Of om in den stjjl van bet Evangelie te spreken: Broers: God en den Keizer. Pastoor: Kerk en Staat Aan de Kerk in geestelijke, aan den Staat In burgerlijke za ken. Pastoor: Doch ais de Staat ieto verordent, wat de kerk verbiedt? Broers. Dan bewijst dit dat de Staat bui ten zjjn terrein geraakt is en op dat stuk geen recht van spreken heeft. Men beeft Ce sar niet te geven, wat God toekomt. Pastoor; Perfect! Dank zjj de staatswet ten, genieten we onze burgerlijke vrijheid en veiligheid, eigendomsrecht en ruilverkeer belangrijke weldaden, waarvoor wjj den staat teruggeven: onze schatplichtigheid en gehoorzaamheid. Maar dank zjj de Kerkelij ke wetten, genieten we ons godsdienstig le ven, gewetenrast, onzen eeredieust, die Gods zegen over ons neerdalen doet en het uitzicht op 'n eeuwig heil, weldaden die onvergelijk» ljjk hooger staan dan die der maatschappij irvoor geven we aan de Kerk en Dien zjj vertegenwoordigt, den gehoorzaamheid en oase liefde. die naar Gods beeld geschapen ia roept ons toe: aan God te geven, wat Godss ;ers werden hun be en en burgerlijke waarvoor die jaarRjksche w.etaald was. Maar van den anderen kant konden de Joden maar niet ver reten dat zjj bet uitverkoren Volk Gods het Bondsvolk waren. Gelijk vanzelf spreekt leefde vooral de lagere bevvolkf rusalem met de Romeinsche besei gespannen voet. Ook elders in Kanakn erger de men zich wei aan de keizerlijke uniform maar toch in Caesarea of Joppe griefde deze uniform den Jood laag ntot zoo sterk als bin nen Jerusalems heilige wallen. Geen onbesnedene mocht binnen den heL Broeder sus, dat 1 begonnen, dig biüijl heb, omdat ik u in i allen ia mijne boeien, de bevestiging van bist mjjner vreugde zjjt. zucht tot u allen _J van Jesus Chris- dat uwe liefde meer en dat G|j niemand ontziet; wijl GQ geen acht geeft op het aanzien der menschen. Zeg ons dan, wat dunkt U: Is bet geoorloofd, den keizer cijns te betalen, of niet? Dan, Jeeus hunne boosheid kennende, zeide: Wat toetst geveinsden? Toont Mij den eflne- En «1 vertoonden Hem eenen dea ling. En Jesus reide hun: Wiens beeld «n opschrift is dit? ZU zelden Hem: Des Kei zers. Toen zeide Hfl hun. Geeft dan den kei- zer, dat den keizer toekomt, en aan God, dat God toekomt. te zetten, spraken zjj: Wjj hebben bevonden, dat dese verbood den keizer schatting te be talen, zeggende, dat hqzelf de konmg, de Messias Dezelfde methode, die thans nog met succes tegen Christus’ Kerk wordt uitgei te uu Kr Jezus het woord blijven, tegen Hem te weer t Hjj gemeene zaak maakt met de overheerschers en hun. natio nale verwachtingen den bodem inslaat. Pastoor: Doch bjj al hun dubbelgebelde wjjsheid vergaten ze één ding, dat Jezus hun boosheid kende en in hun harten las als in een open boek. Op het onverwachts geeft Hjj een wending aan de zaak door als ware bet argeloos naar het geld te vragen, waar mee de cijns betaald werd. Secretaris Zjj toonden Hem een tian- ling en Jezus zeide hun: Wiens beeld en op schrift is dit? Zjj zeiden Hem: Van Ceear! Pastoor: Met dit antwoord uit hun mond te writ nissen. uiet alleen maai sloegen aan al Israels na tionale verwachtingen den bodem in. De Joodsche leiders zagen dan ook de on mogelijkheid in om het juk van dan Romein af te werpen. Wat zou bun weeriooze hoop tegen de scherp gedrilde en sterk gewapende legioenen beginnen? En op hulp van buiten viel evenmin te rekenen. Rome had alles aan zich onderworpen. Er was geen vrjj Egypte geen Syrië, geen Assyria meer. Vandaar dat men het hoofd boog en in Fariseesche overgeeeteljjkheid een afleiding zocht voor het gekrenkte nationaal gevoeL Maar zulk diep overleg hield men er ia Jerusalems achterbuurten niet op na. Daar bleef men in verbeten woede, uit hoogen, ruwen volkstrots op Rome en al wat Ro- meinsch was smalen, eu zoo kreeg men tel kens opstootjes, oproert jes, botsingen tus- seben het lagere volk en het garnizoen. Jansen: Jongens, dan zit er wel elecuibi- teit in de lucht en was het menscheljjker- wjjze gesproken voor Jezus een onbegon nen werk om zich uit die impasse te redden. Men vordert Hem op met ja of neen te ant woorden. Zoo het neen is, wat Qjj antwoordt niet betalen, zullen de Herodianen Hem op slag en stoot aan PUatus overleveren. Indien ja: er moet betaald worden, zal het volk Hem afvallen en zich t stellen, voorgevend dat den H. Mattheus; 15—21. In dien tijde gingen de phariseën benen, en hielden raad, hoe z|j Jeeus in Zijne woor den zouden vangen. En zjj zonden hunne leer lingen met de Herodianen tot Hem, en sol den: Meester, wjj weten, dat GQ oprecht zift, en den weg God» naar waarheid leert, en r. tweede re Ie gebed bis. nooten mjjn getuige, hoe mine i is sset do innsrljjks IMde tus. En dit bid ik, dat ui meer toeneme in wetenschap, es In alle kso- nis, opdat rü het beste goedkeurt, opdat gij oprecht en zonder aanstoot zQt tot Aen dag v^n Christus, vervuld zijnde met do vrucht der rechtvaardigheid door Jeeus Christus, tot eer en lof van G Evangelie vi ten ondervraagd had Hjj de portée zijner woorden niet dermate te berekenen als staan de van aangezicht tot aangezicht met sfln geslagen vijanden. Saulus, die later do H. Paulus worden zou, lag toen tijd» op studio in Jerusalem; waarom sou Hjj nog haantje de voorste ook niet tot de pelen behoord hebben, die tot kwamen? Broers: Maar die Herodianen, wat was dat voor secte, Pastoor? Pastoor: Niet zoozeer een godsdienstige secte sis wel een politieke partij. Handlan gers en voorstanden van de politiek van Herodes, die er naar streefde om de Romein sche overbeersching zonder meer als een be staande zaak te aanvaarden. Peeten: Doch er staat me zoo iets bjj, dat die Herodes Viervorst van Galllea was en dit hier passeerde in Judea, te Jerusalem, waar Herodee niets in de melk te brokken had. Pastoor: Zeker, de Herodianen waren meerendeels Gslileeërs, maar in deze maand van 't jaar, kwamen er Joden allerwege van Dan tot Bersabee naar Jerusalem om het Paaschfeest te vieren. Secretaris: De Viervorst zelf was die week immers in de Hoofdstad hoe kon PUatus an ders op den goeden Vrijdag Jezus tot hem zenden. Jansen: Maar indien zooals U zegt die Herodianen partijgangers van Rome wa ren, soo moesten ze toch als vuur en water met de Phariseën verkeeren, die de partij der Al-Joden of Chauvinisten vertegenwoordig den. Pastoor: De Herodianen waren den Schrift geleerden een doorn in het vleeech, maar vóór alles en meer dan alles baatten zjj Je zus en om Ham den voet dwars te zetten, speelden ie mooi weer met wie in gewone tflden hun bitterste vjjanden waren. Jansen: En waarom werd die samenwer king met de Herodianen op zulk een prijs gesteld? Pastoor: Als Jezus maar één woord losliet tegen de Romeinsche overbeersching, zou den de Herodianen Hem zonder de minst* consideratie aan den Landvoogd overieveron onderwjjl de Phariseën zich dan schijnbaar buiten spel hielden. Det was de opzet. Zoo trok dan voorbereid door verraad en ondersteund door de openbare macht de fraaie deputatie op Jezus af. Oogeosohipi- e Joden, die het on tneming van een punt den te vangen. De toeleg wa zeiven of met de populaire ten in conflict te brengen, wm.» u*< volk Hem eenmaal losgelaten, zoo konden zjj Hem zonder vrees ter dood brengen. Deze interpellatie nu over Joodsche schatplichtig heid aan den Romeinschen Cesar, was de eerste stap in die richting gedaan. De Pha riseën hadden met gesloten deuren zitting gehouden en een valstrik bedacht, waarin Jezus naar zjj hoopten zonder mankee ren verward moest raken. Om hun plan te zekerder te doen slagen, zonden zij een de- Och. hos zoet is het hun nul En hoe licht te dragen!.... totdat.... ja totdat ze tot bezinning komen. En dan drukt loodzwaar de mode, en buigt het menscheljjk opzicht al meer en dieper hun nek. en striemt en pijnigt het juk der hartstochten! Arme verblinden! Ach, laten we toch Jesus gelooven en Zijn juk opnemen. Hij alleen kon zeggen naar* waarheid: Mjjn juk is soet, en m#n last te licht. Blijft moedig de voetstappen van Jesus drukken, jongens! De eeuwigheid wenkt wacht! Je hebt heel wat jukken! Het juk der mode, het juk sahelUk opzicht, het juk der Als ie een keer onder i je er niet zoo gemakkelQk onder uit. Want het juk der mode knelt geweldig, dat van het menscheljjk opzicht is loodzwaar en het juk der hartstochten werkt zóó ver- lammend, dat er baast geen lust of fut meer oveibljjft, om het af te werpen. Toch moet ge ze afwerpen, die drie met geweld! Want het eenlge juk, dat precies past niet knelt, niet drukt, r' J juk van Christus. Neemt mijn juk op n, zoo zegt Christus. Gij zHt daar niet vrjj in, pas opt Wel dwingt Christus niet. Hjj wil vrije dienaren. Maar plicht te het, dat ge vrQ het juk Rood en geloovig gaan niet samen en de ionge man of huisvader, die roode denk beelden er op na houdt, al Is hfj niet b|j een roode vereeniging aangesloten, gaat gods dienstig den berg af en wordt gaandeweg ongeloovig. i Tintelend van waarheid is het briefje dat ’«een Duiteoh Pastoor schreef aan het Bestuur eener socialistische vereeniging in antwoord op eene uitnoodiging om te komen debattee- ren over de vraag of godsdienst en sodalis me vereenigbaar zijn. De pastoor had dezen brief ontvangen: Geëerde Heer Pastoor. Ondergetoekende veroorlooft zich bjj dese, U in naam van het agitatie-comité, uit te i tot de openbare vergadering, die 6 M| den herbergier Alois Oesendorf, 8ellenstrasse, gehouden wordt In die verga dering zal de heer Dr. Laaien berg uit Dus seldorf over het thema handelen^ „Kan een Katholiek sociaal-democrs^tjlhl^'Dsar de ze voordracht U zeer zekeFïal interesseeren, zoo verwachten wf) U zeker en verzekeren wü U de volste vrijheid van spreken en vrfl debat Zou U tegen onze verwachting niet ter vergadering verschenen, dan nemen wfl aan, dat U het met Dr. Laufenberg eens is. Het Agitatie-Comité I. A. JAOOB. OnzBiddelljjk zond de Pastoor zijn ant woord: Lieve Jaoob. De In uw brief opgeworpen vraag is voor mjj al laag opgelost Sedert gü en andere parochianen bij de soclaal-democraten z|jt gegaan, hebt gij U van het Kerkdak leven sa den godsdienst op de Zondagen gebed te ruggetrokken, geen Paachen meer gehouden, en dat te aa al sinds rde jaren. Hoe der halve de eoclaal-democratie op het Katho liek gdoofdeven werkt is derhalve bekend, en daaraan zal de rede van Dr. Laufenberg niets veranderen. Aan hunne vruchten zult g|i ze kennen. Als wederbewD» van vrlend- sohap noodig ik U uit weer naar do kerk te komen, en naar de Mteeie die gepredikt wordt Uw oude Pastoor groet U. Dis ondervinding doet ieder priester op, die mat rooden omgaat. Ze verdwenen uit de Kerk. Terwjjl andersom ook dikwjjto voorkon»; de arbeider* die de kerk schuwen, worden van den H. Evaristus, id als gisteren. 27 OCT. Vigilie van den feestdag van de H Apostelen Simon en Judas; zonder Gloria of Credo, tweede gebod, concede, derde gebed Ecclesiae, vierde gebed voor den Paus. DOMINICAANSCHE KALENDER 21 OCT. 20e Zondag N. O. D. gedachte nis van den Z. Petrus, 22 Oct, H. Ursula en derde gbed blz. 392. WEEKKALENDER. 21 OCT. 22e Zondag na Pinksteren. Twee de gebed van den H. Hilarion. Credo, Prae- fatie van de H. Drievuldigheid. 22 OCT. Mis als gisteren zonder Gloria of Credo. Tweede gebed A eunctis, derde gebed Fidelium, vierde gebed naar keuse. 23 OCT. Als gisteren behalve het gebed Fidelium. 24 OCT. Feestdag' van den H. Aartsengel Raphaël V. 1630 B. 721 C. 56 Credo. 25 OCT. Feestdag van de H. Crysanthus en Darla, Tweede gebed A eunctis, derde ge bed naar keuze. 26 OCT. Feestdm tweede en derde gel aanvaardt, hetwelk Chirtu* biedt. En we behoeven er niet voor terug schrikken. Want HU, die Zfjn juk oplegt, te niet 'n strenge meester, die meer oplaadt, dan we dragen kunnen. O, neenl Pak bet gerust op iel Want: „Ut ben dig van harte”. Heeft Christus niet eerst het zwaarste juk zelf gedragen? Welnu, H|j dis alt HeMs tot ons het zwaarste juk getorst heeft, vraagt, dat wjj Zjjn voetstappen tullen drukken om ons juk Hem na te dragen. Geen nood, dat Hjj boven je krachten de laat zal verzwaren. 'n Welwillende Meester wil Hjj zjin. En voelt ge je zelf erg bezwaard en *f- getaal, ga dan tot Heto, en Hjj zal je ver kwikken. Hebt ge over dit allee wei een* goed na gedacht, jongens? En hoe komt het dan, dat zooveel jongen* vaa jullie leeftijd, het juk van Christus heb ben afgeschud? Zjjn die ook, toen het begon te drukken, tot Jeeus zelf gegaan in de H- Communie, i om van dies druk bstogj /- wordsa? ’t Is wel heel ask! Maar juist als de harts tochten het meest gaan opxpalen, hevig aan zetten tot dienstweigering, dan gaan de jon gens minder tot Jeeus in plaat* van meer: En het gevolg is, dat het zoete juk van Je sus hun al meer bitter voorkomt; en de lich te last aldoor zwaarder wordt aangevoeld. Dan, zoo vleien de hartstochten, de mods, het menschelijk opzicht, te het toch zoeter en lichter hun juk te dragen. En ze bezwijken! Jezus juk wordt met ’n ruk afgeworpen, en „bljj” staan ze nu onder het juk der mo de der hartstochten, van het menschelijk opzicht! ALKMAAR. H. LAURENTIUS. ulag na Pinksteren, te half 7 n 9 uur de stille H. H. Mte- Hoogmis, Jaarljjksche collec- inarte Hageveld. 1 uur Bijbel uur is de kerk open te komen bidden, 6 uur Broederschaps- met predikatie, en de Octobergebeden, daarna de Congregatie van den H. Aioysiu* Deze week iederen avond om 7 uur Lof met gebeden en gezangen. Na het Lof Maandag congregatie voor de meisje*. DL voor de mannen. Wo. voor de vrouwen. Wo. half 11 vergadering van de zelatricen van het H. Hart. Vr. 4 uur moeten alle schooljongens ko men biechten, die nog niet plechtig zjjn aan genomen, voor wie Zaterdag half acht alg*- meene H. Communie. Za. van 46 en van half 7—9 uur gelegen heid om te biechten. Tusschen 4 en 6 uur moeten alle school meisjes komen biechten die plechtig zjjn aan genomen. Zo. a.s. Jaarl. Collecte voor de Katholieke Sociale Actie Wo. begint de Internationale Novene voor den wereldvrede, op initiatief van den R. K Vrouwen bon-’ jf DOMINICUS. Heden de 22*te Zondag na Pinksteren. te 6 uur, half acht en 9 uur de stille H. H. Mi* sen met onderrichting, half 11 de Hoogmis met predikatie. Onder alle H. H. Missen de sohaalcollecte voor ds Piusstlohting, half 1 Cat. voor de groots leering, half 4 voorbe reiding voor de kinderen van 7 jaar en ouder die eind» November worden aangenomen 5 uur Congregatie voor de mannen, 6 uur voor de jongens en te 7 uur Lof en oefeningen der Octobennaand, zoo ook de geheele week. Dl. de 7e der 15 Dinsdagen ter eere van onzen H. Vader Dominicus, van 7 uur af uitstelling van het Allerheiligste 9 uur ges. H. MIs, na den middag moeten alle kinderen biechten om Woensdagmorgen kwart over 7 gezamenlijk te communiceeren. en, liet Jezus hun zichzelven von- Faut de munt van een honing te aan vaarden stond naar het oordeel der Jood sche Rabijnen gelijk met dien» gezag te er kennen En daar het geld van Cesar tot in Jerusalem, ja in de voorhoven* des tempels gevonden werd, zoo bleek hieruit dat diens gezag ten minste factisch werd erkend en aanvaard. Waarom ter wereld weigerden zjj dan schatting te betalen? Geef den Cesar, wat des Ceearo. Nu ge weet, hoe de Joodsche priesters drie dagen later dit antwoord voor Pilatus misvormden tot onherkenbaar wor- H. Mis van half acht nie voor.de kinderen, klas. In de Octobermaand eiken avond in de week te 7 uur het Lof, Rozenhoedje en ges. BERGEN, tmeene H. Communie voor de le- L Familie, afd. H. Theresia en de afd. H. Gerardus Majeila. De H. H. Missen te 7, half 9 eo 10 uur, 1 uur de Cat., 2 uur Lof en Rozenhoedje daarna de H. Familie voor de vrouwen om 4 uur Mariacongregatie voor de meisjes in de Kapel der Eerw. Zusters half 7 Mariacon gregatie voor de jongens. 'olgende avonden der week 7 uur i Rozenhoedje. Za. nam. van 5half 9 uur gelegenheid om te biechten. De gebeden worden verzocht voor: Anna Leek hsvr. van Corn. Wokke, Ma ria Zevenhuizen v. <L Kapelle en Joanna Ruis, hsvr. vjui Arte Slikker, die met de laatste H. H. Sacramenten der Stervenden zjjn voorzien en voor Helena Nivart die in den Heer i« overleden. LGMOND AAN DEN HOEF. Zo. om half acht de Vroegmis, 10 uur de Hoogmis, om half twee de Cat., om half 3 Lof ter eere van de Allerh. Maagd met de Octobergebeden. Ma. wordt om 7 en 8 uur de H. Communie uitgereikt, om 9 uur gezongen Jaargetijde voor Pieter Straat, en daarna de October gebeden. DL om 7 uur de H. Mis en daarna de Oo- tobergebeden. Wo. wordt om 7 en 8 uur de H. Communis uitgereikt, om half tien gezongen H. Mi* v. Bruidegom en Bruid met Ven! Creator, das avonds om 7 uur het Lof ter eere van den H. Joseph met de Octobergebeden. daarna vergadering van ed selatneen van het H. Hart. Do. 7 uur de H. Mis en daarna de October gebeden Jaarljjksche visitatie door den H, Eerw. heer Deken, om 11 uur vergadering v. Kerk- eu Armbestuur, om 12 uur worden de kinderen van de Zondagsche leering in de kerk verwacht, dee middags om 4 uur zal de Kruisweg worden gewjjd eu opgericht door den Hoogeerw. heer Deken.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1923 | | pagina 5