van het
yjNoord-Hollandsch Dagblad”
f»
Niji mi Kittollek MQlallit zlli?
r
19 October
go.
EPISTEL EN EVANGELIE.
5
II
EVANGELIE-VÉRKLARING.
Older lit lik.
MISAANWIJZER.
KERKUJSTEM.
OFFICIEEL KERKBERICHT
t, niet afmat is het
gebed
te
tot
ikl
de verdi
Evangel!
ons dan, wat dunkt Is
i Cesar cjjns te betalen of
van Je-
op een
juk van het men
der hartstochten,
zoo’n Juk ik, kom
al een
i disci-
Jesus
de zegepalm
G. H.
lijk brave, recht
eena zjjn over de
der Wet en hun
Zo. al
den der
tf Mij,
penning.
En
langzamerhand socialist, tenminste in hun
denkbeelden. i
noodigen
om half 6
Wo. avond half acht Congregatie voor de
vrouwen.
Do. avond om half acht Congregatie voor
de meisjes.
Do. morgen te 9 uur gezongen H. MIs tot
zekere Intentie.
ST JOSEPH.
Zo. de collecte voor de kerk, half 8 en 9
uur de stille H. H. Missen om half 11 uur do
Hoogmis, voor de lev. en overt, leden der
Broederschap van O. L. Vrouw ter Nood
half 7 Ix>f met gebeden en gezangen ter eere
van O. L. Vrouw ter Nood.
Ma van 4—5 uur biechthooren voor de
kinderen.
DL 7e der 15 Dinsdagen ter eere van den
H. Vader Dominicus, volle afkiat. Onder de
;emeene H. Comma
er 4e, 5e 6e en 7e
■sgatie voor de jongena.
Ma en v<
kort Lof en
en derde
24 L_
gebed van Kerkwijding.
25 OCT. Mis van Kerkw
bed van den H. Crispinus,
392.
26 OCT. Z. Damianus, tweede gebed en
derde gebed als gisteren.
27 OCT. Mis van Kerkwijding. Tweede
gebed bla 892.
lü ruil daa
aan God,
cyns onzer
Ouse ziel,
Zo. 22ste Zon<
kwart voor 8 en
sen, half 11 de H<
te voor het semii.
en Liturgie, Van
om
lof
22 OCT. Mis van kerkwijding blz. 513.
23 OCT. Z. Bartholomeus, tweede l
rde gebed bla 392.
OCT. H. Aartsengel Raphael, tweede
TWEE EN-TW1NTIG8TE ZONDAG NA
PINKSTEREN.
Geef den keizer wat doe keizers ie.
Secretaris: Heeft u niet te kennen gege
ven, dat dit de laatste preek of les zou zjjn
die we van Jezus in de Zondagsevangeliën
te hooren krijgen?
Pastoor: Zjjn laatste rechtstreeksch onder
richt, zeker; want eigenlijk houdt alles in 't
leven onzee Heeren voor ons leering in zijn
mirakelen, die we don volgenden Zondag
te aanschouwen krijgen, zoowel als zijn voor
spellingen die ons over veertien dagen zul
len worden voorgehouden. Nu vraag ik op
mijn beurt onzen secretaris: wanneer had het
voorgelezen debat van Jezus met de Phari
seën plaat*?
Secretaris: Ik meen dat u dat vroeger al
heeft uitgemaakt. Was bet niet op Dinsdag
van de goede week in dan tempel? In die
dagen vooral zochten zijn vijanden Jezus
er onder te krijgen, doch aangezien bet volk
nog altijd op zijn hand was, waren se er op
uit, zgn goeden naam bij de menigte in dis-
creidiet te brengen
Pastoor.en trachtten Hem in zijn woor-
was, Hem met zich
s volkshartatoch-
want had het
op iel
zachtmoedig en grootmoe-
putatie op Hem af, saamgeeteld uit twee ele
menten
Jansen: Hun leerlingen met de Herodia-
nen
Pastoor: In Jerusalem, de Heilige Priester
stad wemelde bet van studenten, die uit al
le oorden van Palestina saamgevioeid, de
lessen kwamen volgen van Gamaliel en an
dere door wetenschap beroemde Phariseën.
Onder deze hun leerlingen zochten de mees
ters enkele jongelieden uit om die op Jezus
af te zenden.
Ja*^e,V w**rom gingen ze zelf niet?
Dat die heeren aan overdreven bedeesdheid
laboreerden, heb ik nog nooit bemerkt.
Pastoor: Met zelf behendig op den achter
grond te blijven, meenden zu dat Jezus min-
TWEE EN TWINTIGSTE ZONDAG NA
PINKSTEREN.
Epistel uit den brief van den H. apostel
Paulus aan de Phillppensen; I, 6—11.
w(j betrouwen op den Heer Je-
HQ, die het goede werk In u hapft
L het ook zal voltrekken, tot aen
van Jesus Christus. Gelijk bet voor mfl
|k is, dat ik dit gevoelen voor u allen
.11 m<jn hart draag, en gij
i, in de verdediging, en
elie, deelge-
ant God ia
derwerpen. Om alle wantrouwen te sussen,
beginnen ze met mooi weer te spelen
Secretaris: Meester, zeggen ze, wij weten
dat Gjj oprecht zjjt en Jeu weg Gods naar
waarheid leert, en dat Gjj niemand ontziet,
w|jl gij geen acht geeft op het aanzien der
menschen.
Pastoor: De goddelijke Meester ontvangt
dus heel wat lofspraken op zjjn rechtzinnig
heid, op zjjn onpartijdigheid en onafhanke
lijk oordeel. Hoe komt dit nu met den min
der vleienden naam, dien Hjj hun aanstonds
voor de voeten werpt: Huichelaars, geveins
den!
Secretaris: Omdat die heele rimram niet
gezegd werd uit zuivere meeulng, maar om
ons Heer een rad voor de oogen te draaien
Pastoor: Wat aantoont, dat de beste din
gen door de kwade intentie, die er achter zit,
waardeloos en verderfelijk worden. Dezelfde
woorden zouden, bezield door geloof en lief
de, den hemel gewonnen hebben voor wie ze
■praken; in den mond der Phariseën zjjn ze
de treurigste huichelarij.
Jansen: En die leerlingen gavea hun mees
ters op dit stuk niets toe.
Pastoor: Alles loopt zooals het loopen
moet, denken de huichelaars, het pad is ge
baand, Jezus' wantrouwen ingeel apen. Thans
kan de fjjngeeponnen intrige op de vlakte
komen.
Secretaris:
het
niet
Pastoor: Cesar weet ge was de ge
bruikelijke naam voor de Romeinsche keizers
Keizer Tiberius regeerde alstoen en het Jood
ache Volk, door de Romeinsche legioenen on
derworpen, betaalde in kwaliteit van winge
west ook belasting aan den keizer. In ruil
voor de onderboorigheid genoten de Jo
den allerwege bescherming, waar ze ook
heentrokken binnen de onmetelfjke rjjksgren
zen; als Romeinsche bi
langrijke handetevoord
rechten verzekert
cjjns niet te duur
speeld. om Haar bij het volk gebaat
aken, laat men Haar een leer verkoudi
die zjj geenszins leert noch leeren kan.
om op de zaak terug te komen, laat
niet bij dit verraaseud-scherpe aat-
i, doch voltooit zjjn sensatie.»
Secretaris: Geef God wat aan God toe
komt.
Pastoor: Men had bom voor de vraag ge
steld: Wien moeten we gehoorzamen: God
of den Cesar? Het onverwachte antwoord
luidt: Allebei, aan God en aan Cesar! Een
antwoord, dat niet verouderd is, maar geldt
voor alle tijden en alle menschen. Uit hoe
veel w^zensdeelen zjjn wjj samengesteld?
Broers: Uit twee de ziel en het lichaam.
Pastoor: Voor welk leven dragen we al-
soo de verantwoording?
Broers: Voor tweeërlei, het tegenwoordi
ge en het toekomstige leven.
Pastoor: Welk gezag hebben we bjjgevolg
te erkennen.?
Broers: Een tweevoudig gezag, het bur
gerlijke en het geestelijke.
Pastoor: Of om in den stjjl van bet
Evangelie te spreken:
Broers: God en den Keizer.
Pastoor: Kerk en Staat Aan de Kerk in
geestelijke, aan den Staat In burgerlijke za
ken.
Pastoor: Doch ais de Staat ieto verordent,
wat de kerk verbiedt?
Broers. Dan bewijst dit dat de Staat bui
ten zjjn terrein geraakt is en op dat stuk
geen recht van spreken heeft. Men beeft Ce
sar niet te geven, wat God toekomt.
Pastoor; Perfect! Dank zjj de staatswet
ten, genieten we onze burgerlijke vrijheid
en veiligheid, eigendomsrecht en ruilverkeer
belangrijke weldaden, waarvoor wjj den
staat teruggeven: onze schatplichtigheid en
gehoorzaamheid. Maar dank zjj de Kerkelij
ke wetten, genieten we ons godsdienstig le
ven, gewetenrast, onzen eeredieust, die Gods
zegen over ons neerdalen doet en het uitzicht
op 'n eeuwig heil, weldaden die onvergelijk»
ljjk hooger staan dan die der maatschappij
irvoor geven we aan de Kerk en
Dien zjj vertegenwoordigt, den
gehoorzaamheid en oase liefde.
die naar Gods beeld geschapen ia
roept ons toe: aan God te geven, wat Godss
;ers werden hun be
en en burgerlijke
waarvoor die jaarRjksche
w.etaald was. Maar van den
anderen kant konden de Joden maar niet ver
reten dat zjj bet uitverkoren Volk Gods het
Bondsvolk waren. Gelijk vanzelf spreekt
leefde vooral de lagere bevvolkf
rusalem met de Romeinsche besei
gespannen voet. Ook elders in Kanakn erger
de men zich wei aan de keizerlijke uniform
maar toch in Caesarea of Joppe griefde deze
uniform den Jood laag ntot zoo sterk als bin
nen Jerusalems heilige wallen.
Geen onbesnedene mocht binnen den heL
Broeder
sus, dat 1
begonnen,
dig
biüijl
heb, omdat ik u in i
allen ia mijne boeien,
de bevestiging van bist
mjjner vreugde zjjt.
zucht tot u allen
_J van Jesus Chris-
dat uwe liefde meer en
dat G|j niemand ontziet; wijl GQ geen acht
geeft op het aanzien der menschen. Zeg ons
dan, wat dunkt U: Is bet geoorloofd, den
keizer cijns te betalen, of niet? Dan, Jeeus
hunne boosheid kennende, zeide: Wat toetst
geveinsden? Toont Mij den eflne-
En «1 vertoonden Hem eenen dea
ling. En Jesus reide hun: Wiens beeld «n
opschrift is dit? ZU zelden Hem: Des Kei
zers. Toen zeide Hfl hun. Geeft dan den kei-
zer, dat den keizer toekomt, en aan God,
dat God toekomt.
te zetten, spraken zjj: Wjj hebben bevonden,
dat dese verbood den keizer schatting te be
talen, zeggende, dat hqzelf de konmg, de
Messias Dezelfde methode, die thans
nog met succes tegen Christus’ Kerk wordt
uitgei
te uu
Kr
Jezus het
woord blijven,
tegen Hem te weer
t Hjj gemeene zaak
maakt met de overheerschers en hun. natio
nale verwachtingen den bodem inslaat.
Pastoor: Doch bjj al hun dubbelgebelde
wjjsheid vergaten ze één ding, dat Jezus hun
boosheid kende en in hun harten las als in
een open boek. Op het onverwachts geeft
Hjj een wending aan de zaak door als ware
bet argeloos naar het geld te vragen, waar
mee de cijns betaald werd.
Secretaris Zjj toonden Hem een tian-
ling en Jezus zeide hun: Wiens beeld en op
schrift is dit? Zjj zeiden Hem: Van Ceear!
Pastoor: Met dit antwoord uit hun mond
te writ
nissen.
uiet alleen maai sloegen aan al Israels na
tionale verwachtingen den bodem in.
De Joodsche leiders zagen dan ook de on
mogelijkheid in om het juk van dan Romein
af te werpen. Wat zou bun weeriooze hoop
tegen de scherp gedrilde en sterk gewapende
legioenen beginnen? En op hulp van buiten
viel evenmin te rekenen. Rome had alles aan
zich onderworpen. Er was geen vrjj Egypte
geen Syrië, geen Assyria meer.
Vandaar dat men het hoofd boog en in
Fariseesche overgeeeteljjkheid een afleiding
zocht voor het gekrenkte nationaal gevoeL
Maar zulk diep overleg hield men er ia
Jerusalems achterbuurten niet op na. Daar
bleef men in verbeten woede, uit hoogen,
ruwen volkstrots op Rome en al wat Ro-
meinsch was smalen, eu zoo kreeg men tel
kens opstootjes, oproert jes, botsingen tus-
seben het lagere volk en het garnizoen.
Jansen: Jongens, dan zit er wel elecuibi-
teit in de lucht en was het menscheljjker-
wjjze gesproken voor Jezus een onbegon
nen werk om zich uit die impasse te redden.
Men vordert Hem op met ja of neen te ant
woorden. Zoo het neen is, wat Qjj antwoordt
niet betalen, zullen de Herodianen Hem op
slag en stoot aan PUatus overleveren. Indien
ja: er moet betaald worden, zal het volk
Hem afvallen en zich t
stellen, voorgevend dat
den H. Mattheus;
15—21.
In dien tijde gingen de phariseën benen,
en hielden raad, hoe z|j Jeeus in Zijne woor
den zouden vangen. En zjj zonden hunne leer
lingen met de Herodianen tot Hem, en sol
den: Meester, wjj weten, dat GQ oprecht zift,
en den weg God» naar waarheid leert, en
r. tweede re
Ie gebed bis.
nooten
mjjn getuige, hoe mine i
is sset do innsrljjks IMde
tus. En dit bid ik, dat ui
meer toeneme in wetenschap, es In alle kso-
nis, opdat rü het beste goedkeurt, opdat gij
oprecht en zonder aanstoot zQt tot Aen dag
v^n Christus, vervuld zijnde met do vrucht
der rechtvaardigheid door Jeeus Christus, tot
eer en lof van G
Evangelie vi
ten ondervraagd had Hjj de portée zijner
woorden niet dermate te berekenen als staan
de van aangezicht tot aangezicht met sfln
geslagen vijanden. Saulus, die later do H.
Paulus worden zou, lag toen tijd» op studio
in Jerusalem; waarom sou Hjj nog
haantje de voorste ook niet tot de
pelen behoord hebben, die tot
kwamen?
Broers: Maar die Herodianen, wat was dat
voor secte, Pastoor?
Pastoor: Niet zoozeer een godsdienstige
secte sis wel een politieke partij. Handlan
gers en voorstanden van de politiek van
Herodes, die er naar streefde om de Romein
sche overbeersching zonder meer als een be
staande zaak te aanvaarden.
Peeten: Doch er staat me zoo iets bjj, dat
die Herodes Viervorst van Galllea was en
dit hier passeerde in Judea, te Jerusalem,
waar Herodee niets in de melk te brokken
had.
Pastoor: Zeker, de Herodianen waren
meerendeels Gslileeërs, maar in deze maand
van 't jaar, kwamen er Joden allerwege van
Dan tot Bersabee naar Jerusalem om het
Paaschfeest te vieren.
Secretaris: De Viervorst zelf was die week
immers in de Hoofdstad hoe kon PUatus an
ders op den goeden Vrijdag Jezus tot hem
zenden.
Jansen: Maar indien zooals U zegt
die Herodianen partijgangers van Rome wa
ren, soo moesten ze toch als vuur en water
met de Phariseën verkeeren, die de partij der
Al-Joden of Chauvinisten vertegenwoordig
den.
Pastoor: De Herodianen waren den Schrift
geleerden een doorn in het vleeech, maar
vóór alles en meer dan alles baatten zjj Je
zus en om Ham den voet dwars te zetten,
speelden ie mooi weer met wie in gewone
tflden hun bitterste vjjanden waren.
Jansen: En waarom werd die samenwer
king met de Herodianen op zulk een prijs
gesteld?
Pastoor: Als Jezus maar één woord losliet
tegen de Romeinsche overbeersching, zou
den de Herodianen Hem zonder de minst*
consideratie aan den Landvoogd overieveron
onderwjjl de Phariseën zich dan schijnbaar
buiten spel hielden. Det was de opzet.
Zoo trok dan voorbereid door verraad en
ondersteund door de openbare macht de
fraaie deputatie op Jezus af. Oogeosohipi-
e Joden, die het on
tneming van een punt
den te vangen. De toeleg wa
zeiven of met de populaire
ten in conflict te brengen, wm.» u*<
volk Hem eenmaal losgelaten, zoo konden
zjj Hem zonder vrees ter dood brengen. Deze
interpellatie nu over Joodsche schatplichtig
heid aan den Romeinschen Cesar, was de
eerste stap in die richting gedaan. De Pha
riseën hadden met gesloten deuren zitting
gehouden en een valstrik bedacht, waarin
Jezus naar zjj hoopten zonder mankee
ren verward moest raken. Om hun plan te
zekerder te doen slagen, zonden zij een de-
Och. hos zoet is het hun nul En hoe licht
te dragen!.... totdat.... ja totdat ze tot
bezinning komen.
En dan drukt loodzwaar de mode, en buigt
het menscheljjk opzicht al meer en dieper
hun nek. en striemt en pijnigt het juk der
hartstochten!
Arme verblinden!
Ach, laten we toch Jesus gelooven en Zijn
juk opnemen.
Hij alleen kon zeggen naar* waarheid:
Mjjn juk is soet, en m#n last te licht.
Blijft moedig de voetstappen van Jesus
drukken, jongens!
De eeuwigheid wenkt
wacht!
Je hebt heel wat jukken!
Het juk der mode, het juk
sahelUk opzicht, het juk der
Als ie een keer onder i
je er niet zoo gemakkelQk onder uit.
Want het juk der mode knelt geweldig,
dat van het menscheljjk opzicht is loodzwaar
en het juk der hartstochten werkt zóó ver-
lammend, dat er baast geen lust of fut meer
oveibljjft, om het af te werpen.
Toch moet ge ze afwerpen, die drie
met geweld!
Want het eenlge juk, dat precies past
niet knelt, niet drukt, r' J
juk van Christus.
Neemt mijn juk op n, zoo zegt Christus.
Gij zHt daar niet vrjj in, pas opt
Wel dwingt Christus niet.
Hjj wil vrije dienaren.
Maar plicht te het, dat ge vrQ het juk
Rood en geloovig gaan niet samen en
de ionge man of huisvader, die roode denk
beelden er op na houdt, al Is hfj niet b|j een
roode vereeniging aangesloten, gaat gods
dienstig den berg af en wordt gaandeweg
ongeloovig.
i Tintelend van waarheid is het briefje dat
’«een Duiteoh Pastoor schreef aan het Bestuur
eener socialistische vereeniging in antwoord
op eene uitnoodiging om te komen debattee-
ren over de vraag of godsdienst en sodalis
me vereenigbaar zijn. De pastoor had dezen
brief ontvangen:
Geëerde Heer Pastoor.
Ondergetoekende veroorlooft zich bjj dese,
U in naam van het agitatie-comité, uit te
i tot de openbare vergadering, die
6 M| den herbergier Alois Oesendorf,
8ellenstrasse, gehouden wordt In die verga
dering zal de heer Dr. Laaien berg uit Dus
seldorf over het thema handelen^ „Kan een
Katholiek sociaal-democrs^tjlhl^'Dsar de
ze voordracht U zeer zekeFïal interesseeren,
zoo verwachten wf) U zeker en verzekeren
wü U de volste vrijheid van spreken en vrfl
debat Zou U tegen onze verwachting niet
ter vergadering verschenen, dan nemen wfl
aan, dat U het met Dr. Laufenberg eens is.
Het Agitatie-Comité
I. A. JAOOB.
OnzBiddelljjk zond de Pastoor zijn ant
woord:
Lieve Jaoob.
De In uw brief opgeworpen vraag is voor
mjj al laag opgelost Sedert gü en andere
parochianen bij de soclaal-democraten z|jt
gegaan, hebt gij U van het Kerkdak leven sa
den godsdienst op de Zondagen gebed te
ruggetrokken, geen Paachen meer gehouden,
en dat te aa al sinds rde jaren. Hoe der
halve de eoclaal-democratie op het Katho
liek gdoofdeven werkt is derhalve bekend,
en daaraan zal de rede van Dr. Laufenberg
niets veranderen. Aan hunne vruchten zult
g|i ze kennen. Als wederbewD» van vrlend-
sohap noodig ik U uit weer naar do kerk te
komen, en naar de Mteeie die gepredikt
wordt
Uw oude Pastoor groet U.
Dis ondervinding doet ieder priester op,
die mat rooden omgaat.
Ze verdwenen uit de Kerk.
Terwjjl andersom ook dikwjjto voorkon»;
de arbeider* die de kerk schuwen, worden
van den H. Evaristus,
id als gisteren.
27 OCT. Vigilie van den feestdag van de H
Apostelen Simon en Judas; zonder Gloria of
Credo, tweede gebod, concede, derde gebed
Ecclesiae, vierde gebed voor den Paus.
DOMINICAANSCHE KALENDER
21 OCT. 20e Zondag N. O. D. gedachte
nis van den Z. Petrus, 22 Oct, H. Ursula
en derde gbed blz. 392.
WEEKKALENDER.
21 OCT. 22e Zondag na Pinksteren. Twee
de gebed van den H. Hilarion. Credo, Prae-
fatie van de H. Drievuldigheid.
22 OCT. Mis als gisteren zonder Gloria
of Credo. Tweede gebed A eunctis, derde
gebed Fidelium, vierde gebed naar keuse.
23 OCT. Als gisteren behalve het gebed
Fidelium.
24 OCT. Feestdag' van den H. Aartsengel
Raphaël V. 1630 B. 721 C. 56 Credo.
25 OCT. Feestdag van de H. Crysanthus
en Darla, Tweede gebed A eunctis, derde ge
bed naar keuze.
26 OCT. Feestdm
tweede en derde gel
aanvaardt, hetwelk Chirtu* biedt.
En we behoeven er niet voor terug
schrikken.
Want HU, die Zfjn juk oplegt, te niet 'n
strenge meester, die meer oplaadt, dan we
dragen kunnen.
O, neenl
Pak bet gerust op iel
Want: „Ut ben
dig van harte”.
Heeft Christus niet eerst het zwaarste juk
zelf gedragen?
Welnu, H|j dis alt HeMs tot ons het
zwaarste juk getorst heeft, vraagt, dat wjj
Zjjn voetstappen tullen drukken om ons
juk Hem na te dragen.
Geen nood, dat Hjj boven je krachten de
laat zal verzwaren.
'n Welwillende Meester wil Hjj zjin.
En voelt ge je zelf erg bezwaard en *f-
getaal, ga dan tot Heto, en Hjj zal je ver
kwikken.
Hebt ge over dit allee wei een* goed na
gedacht, jongens?
En hoe komt het dan, dat zooveel jongen*
vaa jullie leeftijd, het juk van Christus heb
ben afgeschud?
Zjjn die ook, toen het begon te drukken,
tot Jeeus zelf gegaan in de H- Communie, i
om van dies druk bstogj /- wordsa?
’t Is wel heel ask! Maar juist als de harts
tochten het meest gaan opxpalen, hevig aan
zetten tot dienstweigering, dan gaan de jon
gens minder tot Jeeus in plaat* van meer:
En het gevolg is, dat het zoete juk van Je
sus hun al meer bitter voorkomt; en de lich
te last aldoor zwaarder wordt aangevoeld.
Dan, zoo vleien de hartstochten, de mods,
het menschelijk opzicht, te het toch zoeter en
lichter hun juk te dragen.
En ze bezwijken!
Jezus juk wordt met ’n ruk afgeworpen,
en „bljj” staan ze nu onder het juk der mo
de der hartstochten, van het menschelijk
opzicht!
ALKMAAR.
H. LAURENTIUS.
ulag na Pinksteren, te half 7
n 9 uur de stille H. H. Mte-
Hoogmis, Jaarljjksche collec-
inarte Hageveld. 1 uur Bijbel
uur is de kerk open
te komen bidden, 6 uur Broederschaps-
met predikatie, en de Octobergebeden,
daarna de Congregatie van den H. Aioysiu*
Deze week iederen avond om 7 uur Lof
met gebeden en gezangen.
Na het Lof Maandag congregatie voor de
meisje*.
DL voor de mannen.
Wo. voor de vrouwen.
Wo. half 11 vergadering van de zelatricen
van het H. Hart.
Vr. 4 uur moeten alle schooljongens ko
men biechten, die nog niet plechtig zjjn aan
genomen, voor wie Zaterdag half acht alg*-
meene H. Communie.
Za. van 46 en van half 7—9 uur gelegen
heid om te biechten.
Tusschen 4 en 6 uur moeten alle school
meisjes komen biechten die plechtig zjjn aan
genomen.
Zo. a.s. Jaarl. Collecte voor de Katholieke
Sociale Actie
Wo. begint de Internationale Novene voor
den wereldvrede, op initiatief van den R. K
Vrouwen bon-’
jf DOMINICUS.
Heden de 22*te Zondag na Pinksteren. te
6 uur, half acht en 9 uur de stille H. H. Mi*
sen met onderrichting, half 11 de Hoogmis
met predikatie. Onder alle H. H. Missen de
sohaalcollecte voor ds Piusstlohting, half 1
Cat. voor de groots leering, half 4 voorbe
reiding voor de kinderen van 7 jaar en ouder
die eind» November worden aangenomen 5
uur Congregatie voor de mannen, 6 uur voor
de jongens en te 7 uur Lof en oefeningen der
Octobennaand, zoo ook de geheele week.
Dl. de 7e der 15 Dinsdagen ter eere van
onzen H. Vader Dominicus, van 7 uur af
uitstelling van het Allerheiligste 9 uur ges.
H. MIs, na den middag moeten alle kinderen
biechten om Woensdagmorgen kwart over 7
gezamenlijk te communiceeren.
en, liet Jezus hun zichzelven von-
Faut de munt van een honing te aan
vaarden stond naar het oordeel der Jood
sche Rabijnen gelijk met dien» gezag te er
kennen En daar het geld van Cesar tot in
Jerusalem, ja in de voorhoven* des tempels
gevonden werd, zoo bleek hieruit dat diens
gezag ten minste factisch werd erkend en
aanvaard.
Waarom ter wereld weigerden zjj dan
schatting te betalen? Geef den Cesar, wat
des Ceearo. Nu ge weet, hoe de Joodsche
priesters drie dagen later dit antwoord voor
Pilatus misvormden tot onherkenbaar wor-
H. Mis van half acht
nie voor.de kinderen,
klas.
In de Octobermaand eiken avond in de
week te 7 uur het Lof, Rozenhoedje en ges.
BERGEN,
tmeene H. Communie voor de le-
L Familie, afd. H. Theresia en de
afd. H. Gerardus Majeila.
De H. H. Missen te 7, half 9 eo 10 uur,
1 uur de Cat., 2 uur Lof en Rozenhoedje
daarna de H. Familie voor de vrouwen om
4 uur Mariacongregatie voor de meisjes in
de Kapel der Eerw. Zusters half 7 Mariacon
gregatie voor de jongens.
'olgende avonden der week 7 uur
i Rozenhoedje.
Za. nam. van 5half 9 uur gelegenheid om
te biechten.
De gebeden worden verzocht voor:
Anna Leek hsvr. van Corn. Wokke, Ma
ria Zevenhuizen v. <L Kapelle en Joanna
Ruis, hsvr. vjui Arte Slikker, die met de
laatste H. H. Sacramenten der Stervenden
zjjn voorzien en voor Helena Nivart die in
den Heer i« overleden.
LGMOND AAN DEN HOEF.
Zo. om half acht de Vroegmis, 10 uur de
Hoogmis, om half twee de Cat., om half 3
Lof ter eere van de Allerh. Maagd met de
Octobergebeden.
Ma. wordt om 7 en 8 uur de H. Communie
uitgereikt, om 9 uur gezongen Jaargetijde
voor Pieter Straat, en daarna de October
gebeden.
DL om 7 uur de H. Mis en daarna de Oo-
tobergebeden.
Wo. wordt om 7 en 8 uur de H. Communis
uitgereikt, om half tien gezongen H. Mi* v.
Bruidegom en Bruid met Ven! Creator, das
avonds om 7 uur het Lof ter eere van den
H. Joseph met de Octobergebeden. daarna
vergadering van ed selatneen van het H.
Hart.
Do. 7 uur de H. Mis en daarna de October
gebeden Jaarljjksche visitatie door den H,
Eerw. heer Deken, om 11 uur vergadering v.
Kerk- eu Armbestuur, om 12 uur worden de
kinderen van de Zondagsche leering in de
kerk verwacht, dee middags om 4 uur zal de
Kruisweg worden gewjjd eu opgericht door
den Hoogeerw. heer Deken.