Moord-Hollandseli Dagblad. JURGENS* VOOR ALLE STAHDEM VISITEKAARTEN Tweede blad. OP HET BROOD VOOR BAKKEN EN BKADEN SCHUIMT IN DE PAN Wauteil 21 IWMbtr 1123. a PROVINCIAAL NIEUWS. de eerstvok nne deze zaak DRUKKERIJ „ÖNS BLAIft BofgMa Alkmaar. wenscht een schuthok of iets van dien aard om losgelaten eenden op te ber gen. De heer Rentenier, voorzitter van de Banne, zegt toe, dat op gende vergadering der Bai ernstig onder de oogen zal worden ge zien. Hij zal de zaak l1_ maken, zoodat geen verzoekschrift aan ■■pMI kwam INGEZONDEN STUKKEN. Uit de geschiedenis van Uitgeest. xv. Hets. ’t geen is in eens; den A SPOEDIGE LEVERING MODELBOEK TER IJUr» PLANTA Telefoon 433 en 633. MO sionaris. Na de pauze werd een overzicht gegeven van verschillende negerfiguren, slavenhandel, door hongersnood geteisterde negers, zoomede negers die reeds tot het Christendom waren overgegaan, missie-sta- tie, kerken, kerkelijke plechtigheden, terwijl het verrukkelijk schoon was te zien het uit gaan eener kerk, menschen die het heiden dom vaarwel hebben gezegd, succes na een 17 jaar onvermoeid werken der misionaris- een bijgestaan door de nonnetjes. Gekomen bij deze laatste voorstelling geraakte de mis sionaris tijdens deze laatste bespreking ia geestdrift. In verband met het feit, dat nog zoo'n groote behoefte aan arbeiders in der wijngaard bestaat, deed spr. een beroep op de aanwezigen om toch vooral gehoor te willen geven aan die roepstem. De Eerw. Kapelaan dankte namens allen hier aanwezig den missionaris, zegt dat Z. Eerw. steaks bij bet uiteinde der zaal met een schaal staat en hoopt dat dan een ieder dien dank omzet in daden door wat daarin te werpen. WIJDEN ES. WljDENES. Gekozen. Tot Hoofd ingeland van de banne is gekozen de heer J. Pereboom Ir. en tot lid van net Dag. Bestuur der banne de heer C. Duin, beiden aftredend. HOOG KARSPEL. HOOGKARSPEL. Vergadering. In de „Landbouw7’ werd een vergade ring gehouden van R. K. Stemgerech tigde Ingelanden van de banne Hoog- karspel naar aanleiding van de peri odieke aftreding van den heer H. Rente nier, voorzitter van de Banne en van den heer W Valentein, als Hoofdinge land. De opkomst was zeer slecht. De heer H. Rentenier werd met bijna ak gemeene stemmen weder candidaat ge steld. In de vacature Valentein besloot men geen candidaat te stellen, daar de verhouding 4 R. K. tegen 3 niet-katho- lieken juist werd geoordeeld. Vervolgens besprak men het tekort der kas. De voorzitter zegt overweging toe van de wijze, waarop dit tekort het best uit den weg is te ruimen, mis- achien wel met behulp van de Prop.- dub. De heer Tuijens acht bet beter, dat /de bestuursleden »elf bij de ingelanden aankloppen om een jaarlijksche bij drage. daar zonder geld geen actie mogelijk is. Besloten werd deze aangelegenheid in een volledige bestuursvergadering onder de oogen te zien. De heer w. Smit vestigt er de aan dacht op, dat bouwers veel last heb ben van eenden, hetgeen erger wordt nu men in Westwoua met kracht tegen de eendenpiaag te vdlde trekt eo de dieren dus hierheen verhuizen. Spr. hoorde, en onder hare leden burgemeesters en pensionarissen telde, terwijl de andere tak aan den ouden godsdienst was getrouw gebleven, en onder hare leden zonen had, die de priesterwijding ontvangen hadden, of kerkmeesters telde, aan wie de belangen hunner geloofsgeuooten ter harte gingen. Dergelijke familiebanden, niet minder die ook van vriendschap, brachten te weeg, dat invloedrijke hervormden door geheime, bij wijlen door openlijke bescherming de Katho lieken uit tal van moeilijkheden wisten te redden, waarin zjj door de gestrengheid der plakkaten of door d<- verdraagzaamheid van dweepzieke ijveraars geraakt waren. En wat de gezindheid der gewone burgerij betreft, hier kwam het eigenbelang, vooral in de handelsteden den Katholieken ten goe de. Want de Republiek, en vooral Holland, begrepen, dat de handel de voornaamste bronaar van hun bestaan was; zjj zagen te recht in, dat niets nadeeliger is voor den handel dan gemis aan vrijheid. Zooals een maal aan de Schelde, zoo wilde men ook toen aan den Amstel vrijheid van gods dienstoefening voor allen, die om hunne ban delsbelangen zich daar kwamen nederzetten Het getal huiskerkjes, vooral te Amsterdam, is immer aanzienlijk geweest in die eeuwen van verdrukking. Een laatste reden tot inschikkelijkheid jegens de Katholieken bracht de hebzucht van schouten en baljuws, die in den benar- den staat hunner Katholieke medeburgers eéh middel zagen om zich te verrijken. Van den aanvang af der Repuoiiek zegt Fïulü o) worden er, die zich bet ooglui kend toelaten van den roomechen kerk dienst Heten afkoopen. Reeds in 1594 werd de baljuw van Grootebroek beschuldigd, dat hij voor 80 gulden in het jaar aan de pa- pizten de uitoefening van bun godsdienst had toegestaan. Dat was toen iets ongehoords, maar spoedig werd bet misbruik een soort van gewoonterecht, waarvan de Katholieken gedurig ojjenljjker partij trokken. Te Uit geest werd jaarlijks 75 gulden betaald. In vier jaren tjjds, van 1638 tot 1642 schrijft Rovenius 10), betaalden de Katholieken niet minder dan 50.000 gulden aan boeken, en ongeveer even zooveel om de ambtena ren de oogen te doen luiken. Maar bjj deze gelden, die onder den naam van recognitie-gelden bekend staan, bleef bet niet. Er moest nog veel meer worden opgobracht. Daartoe behoorde allereerst het admissie- of toelatingsgeld; geen pastoor kon de herderlijke bediening in zijne Statie uitoefenen, tenzij eerst een bepaald bedrag aan Schout en baljuw door de gemeente ge offerd was; op het rekest zelf om admissie, bij gecomitteerde Raden werd ingele- ‘je pastoor de hulp nóodig van een kapelaan, bet kostte opnieuw veel geld. aan de gemeente, die hjj verliet, op aanzien lijke offers te staan. Eischte een kerkhuis dringend herstel, dan moest, om toestem ming te verkrijgen, aan den betrokken amb tenaar, een geschenk in geld worden opge bracht. De schandelijkste knevelarijen echter zoo verhaalt de Post v. d. Neder-Rhjjn 11) waren de zoogenaamde dienvenu-gelden „Wanneer een baljuw sterft en een ander in zijn plaats komt, eischt die van de pastoeren de gouden handschoenen, dat ia eene geluk wensebing, verzeld van een aan zienlijk geschenk in baanen gelde; welk zij, schoon het een geschenk, eene vrijwillige gift noemen, naar hun eigen willekeur be palen en welke eisch van den eenen baljuw zevenhonderd, wederom van eenen anderen duizend en vijftig guldens is, en zoo voorts. Wanneer nu de pastooren, bij hunne geluk- wenschingen aan die Hooggenadige Heeren niet zorge draagen, dat er dit geld tot den laakten kwadrant-penning is, worden zij niet alleen schamper behandeld, met schaam te weggezonden, maar ook haar het verrit ten van hunne» kcrkdièCXi belet." Aan déze schandelijke afpersingen werd eerst den 25en Januari 1787 een einde ge maakt, toen de Republiek op hare grondsla gen wankelde. J. C. VAN DER LOOS 1) Truin R.: 10 jaren «!t den tachtig jari gen oorlog, 7e druk. 's-Gravenhage, Martl- nus Njjhoïf, blz. «rV- 251. 2) Groot Plac-etboeck van Cornelia Cam dl I, blz. 212. 3) L c., blz. 21». 4) L. c„ blz. 208. 5) Knuttel, W. P. C.s De toestand der Ne- derlandsche Katholieken ten tjjde der Repu bliek, 's-Gravenhage, Martinne Njjhoff, 1892 blz. 44, 118, 329. 6) L. o., blz. 258. 7) L. blz. 240. 8) Arebeif v. Utrecht, dl. XVII, blz 462. 9) L. o. blz. 262. 10) Archief van Utrecht, dl. XVH1, bit 21 11) Aangehaald bij Knuttel, Lc., dl. II blz, 260. Geachte Redactie. Ik zal op de hateljjkhed en van J. Admi- raai, voorkomende in uw blad van 16 No- vember, niet ingaan. De hatelijke interruptie, welke A. zich veroorloofde, is helaas niet strafbaar. Ik heb dat zeer jammer gevonden. Het is mij een raadsel waarom A. zich moet mengen in het woord van den ZeerE. Heer Pastoor. Ik ga er evenmin op in, in hoeverre Z.Eerw. op zjjn plaats was. In Avenhorn ken ik niemand en wil er dus graag met A. heen, doch liever niet per fiets, 't Weer is niet erg aanlokkelijk. De heer A. deed beter niet in raadselen te schrijven. Kom ronduit voor de zaak uit; noem personen en daden, welke weergeven de feiten waarop A. zinspeelt. Verdachtmaking zonder bewijzen is een man on waardig. Met dank voor de plaatsing, G. 8MITS. (Zou de heer Smits verder maar liever niet zwijgen? Het Is nu waarlijk mooi ge weest. Red.) gloeien door te schetsen de bet eek en is van het kerkgebouw, aan den dienst van God toegewiWL Het feestgeschenk der dankbare parochianen, de elektrische lichtinstallatie, was nog wet niet geheel gereed, doch met de leiding was ’t zoo ver gevorderd, dat het elektrisch hcht in milden overvloed zijn zachte stralen door het goed gevulde kerk gebouw wierp In het kruis zal een lichtkroon worden aangebracht, doch het daarvoor benoodigde bedrag is nog niet 'aanwezig. Moge Zwaagdijks paro chianen in stalen wedijver zich het een plicht van dankbaarheid rekenen zoo spoedig mogelijk het benoodigde be drag bijeen te brengen, tot meerderen luister van God’s huis. Door den koster en de misdienaars werd een sierli|c klokje voor de sacris tie aangeboden, terwip.de heer P. Wie- ring en echtgenoote blijk gaven van hun godsdienstzin en liefde voor den luister van de woning van den Koning der Koningen door het ten geschenke geven van een van smaak en kunstzin getuigend stel altaarranden. Onder het Lof werd eed coHecte ge houden voor het noodlijdend en hon gerend DuitschJand, waarin zoo velen zelfs aan bet allernoodzakelijkste ge brek lijden. Het opwekkend woord van Pater Ver klei) om op dezen gédenkwaardigen dag uit dankbaarheid een milde gave op het altaar der naastenliefde te brengen, zal zeker wel tot het hart, dat zooveel geen Katholieke scholen of schoolmeesters mogen zijn, noch eenige Katholieke boeken gebruikt worden". Geen wonder, dat door de Staten ge hoopt werd, dat het oude geloof met het thans levende geslacht zou uitsteiven. Hoe komt het dan, dat dit alles niet geschied, ondanks de grimmige plakkaten, welke over een tijdvak van meer dan twee eeuwen tegen de Katholieken werden uitge vaardigd? «Want die plakkaten bleven van kracht en werden zelfs verscherpt gedurende het Twaalfjarig Bestand 16091621; ook nog na den vrede van Munster 1648, toen niets meer van Spanje of van de Spaansche ge zindheid der Katholieken te duchten viel. „Na den vrede van Munster zegt Knut tel 7) had het al den schijn of men erop bedacht was de paapsche stoutigheden den kop in te drukkenallee scheen erop te wijzen, dat men minder dan ooit bereid was den Katholieken medeburgers eenige vrij heid voor hun godsdienst toe te staan. Toch is de loop der zaken een geheel andere ge weest, dan de aanvankelijke maatregelen zonden doen verwachten”. Waaraan dit au is toe te schrijven? Voor de wetten der seven geünieerde pro vinciën werd de Katholieke Kerk niet als rechtspersoon gekend; ambten of waardig heden konden alleen bekleed worden, door wie de gereformeerde religie waren toege daan; inaar burgerlijke rechten waren aan de Katholieken gelaten, zoodat zjj eigenaars konden wezen van huizen en gebouwen, welke voor het houden van godsdienstoefe- l ningen of voor huisvesting dar priesters noo- dig waren. Rij den aanvang der hervorming bedroeg het getal der Katholieken het negen tiende gedeelte der bevolking; en al viel een aan zienlijk gedeelte, zoo van leek en ais van van de Katholieke kerk af, een gedeelte bleef getrouw aan het ,rin zjj van kindsbeen af waren opgogroeid. Nog in 1638 was de helft der adellijke personen van Holland of Katholiek of met een E schen zich maar stil hielden en door stof tot juichen had, zijn doorgedron gen. De geschiedenis der parochie, ver lucht met de beeltenissen van den tegen- woordigen Pastoor en zijn beide voor gangers, zal weldra het licht zien. WESTWOUD. WEST WOUD. Missieavond. Zondag j.j. i» het voor de Missievrienden in onze parochie een genotvollen avond geweest: immers de Weleerw. Father C. van Graven missionaris van de St. Jozef-Congregatte van Mill-HUl was gekomen om in de kolfbaan van mej. de Wed. Schaper een lezing te houden met lichtbeelden over de Missie. De opkomst was schitterend, enkele hon derden hadden aan den oproep gehoor ge geven, zoodat de zaal geheel gevuld vu. Z.Eerw. opend met den Chr. Groet, schet ste de uadeelige gevolgen die luudea ont staan tijdens de voorstelling door het vele rocken, mede in verband met zjjn zwak gei stel. Op voortreffelijke wjjze besprak Z. Eerw. het doel znjjer komst, zich voorstel lende te zjjn een bedelaar in zjjn soort; steeds bet doel voor oogen hebbende meer dere miseie-vrienden aan te werven en in verband hiermede zoekende naar jongens die de roeping gevoelen en liefde bezitten voor de Missie, waarna een reeks voorstel lingen werden gegeven meest betrekking hebbende op de natuur, zooals rotsen, pracn tige tuinen waaronder boomen met reusach tige dikke stammen, terwijl af en toe wilde dieren en verschillende soorten van vogels op het doek werden gebracht, alles op de meest duideijjke verklaringen van den Mis- is 1 twin roerende goederen en den tienden penning bjj verkoop van alle roerende goederen. v Door de algemeen* Staten werd de hon derdste penning goedgekeurd, doch tegen de twee andere, vooraf tegen den tienden penning, rees een krachtig protest. Het --wisten de Staten den hertog te bewegen, de beide gehate be lastingen twee jaren uit te stellen tegen eene vergoeding van twee millioen gulden per jaar. Doch, toen hjj in 1572 zich gereed maakte den tienden penning in te voeren, ontstond er onder alle standen, ook bjj de ‘itig verzet. Het ver- Alva zjjne belasting- De inneming van den Briel door de Wa tergeuzen wat het sein tot den opstand in Hofland en Zeeland. De Calvinisten wierpen onmiddelljjk het masker af, en, evenals in 1566 bjj den beeldenstorm namen zjj de lei ding in handen, terwijl vele Katholieken Vrachtig medededen; want alle Nederlanders zoo in Noord als Zuid, waren door den bit teren nood afkeerig van Alva’s bestuur. Aan bet heffen van den tienden penning viel niet meet te denken; en daar Alva meer dan ooit gebrek had aan geld, beriep bij eene vergadering der Staten van Holland in Den Haag. Doch tezelfdertijd in 1572 hielden de Staten van Holland eene vergadering te Dordrecht, waardoor de Statenvergadering Van Alva mislukte. Op die eerste onwettige zelfstandige ver gadering van de Staten van Holland, werd, om den schtyn van opstand te vennjjden, Prins Willem van Oranje erkend als 's Ko- nings stadhouder van Holland, Zeeland en Utrecht; Paulus Bujjs werd aangeeteld tot landsadvocaat; voor den strijd tegen Alva zouden de noodlge gelden worden tezameu- gebracht; de hervormde godsdienst werd met den Katholieken gelijkgesteld. j **0Paal<l 1) „dat gehouden zal worden vrijheid van religie, en dat een iege lijk de zj)ne in het openbaar, in kerk of ka pel naar het de overheid zal goeddunken, yru oefenen zak zonder dat daarin f overlast mag lijden; verder dat de geestelij ken in bun staat onbekommerd zullen blü- ven". Doch die belofte van godsdienstvrij heid voor de Katholieken werd bjjna overal schandelijk geschonden. Op den 20sten Dec. 1581 vaardigde Wil lem van Oranje het eerste plakkaat uit, waar bjj „eenige pausseljjcke exertien als missen prediken, doopen en andersints” in kerken, zoowel als in particuliere huqsen" „hetzij hei meljjck of openbaar”, onder zware straffen verboden werden. 2) Den 23en Juni 1587 werd een verbod uitgevaardigd tegen „het gaen ter bevaert”. 3) en den 26en Februari 1622 werd bepaald, dat geen priesters, papen of monniken van de Roomsche gesin de in de vereenigde Nederlanden sullen mo gen komen ofte verblijven. 4) En deze lange reeks van plakkaten gedurende de 17e en 18e eeuw, waarmede de ondergang werd be oogd van het Katholieke gqjoof, werden uit gelokt door de klachten van synoden en dasjes, door de mannen, die voorgaven om de „vrfjheid van consciëntie” de wapenen te hebben opgenomen. Niet zonder mede dongen schrijft prof. Fruin 6) kunnen wjj nu nog, na derde halve eeuw, de klach ten hooren door de Katholieken in hunne verdrukking geslaakt. „Merkt wat een groo te pijnen en marteling het voor onze vrome zielen is, dat benemen van alle middelen on zer zaligheid, het derven der waarachtige leering van het Katholieke geloof, de uitrei king der H. Sacramenten. Wjj weten, dat w(j een onsterfelijke ziel hebben, en dat, die verloren, al verloren te, wij weten, dat die niet zalig kan worden zonder het waarach tige geloof en het gebruik der H. Sacramen ten. Wat hartzeer en marteling denkt gij dan wel, dat w|j dag en nacht lijden, die zoo gaarne onze en onze kinder en zielen zou den zalig maken, en dien de middelen ont breken”. Dat griefde het ouderhart het meest, dat zij hun kinderen in onwetendheid en ongods dienstigheid zagen opgroeien. „Het gebod des Heeren belast ons zorg te dragen voor goede onderwijzing onzer kinderen en de natuurlijke liefde dringt ons daartoe; wat pijn en marteling meent gfi dan we), dat wjj lijden, als wjj zien, dat wjj het niet kunnen, dat onze kinderen verwil deren, opwassen als wilde wouters zonder eenige goede leering en oefening, zoodat zjj van God niet weten, on nooit den Katholie ken Kerkdienst gezien hebben. Willen wjj ze ter school laten gaan, zoo zien wjj, dat zjj iemand van hun meesters verleid worden; daar er daar aanhangig 1 het Bannebestuur behoeft te worden gezonden. ZWAAGDiJK. ZWAAGDIJK. 50-iarig bestaan. Zondag 18 Nov. wapperde alhier bijna huis aan huis de vadertandsche drie kleur. ’tOold geen wereldsoh feest maar de herdenking van een belangriic feit in de geschiedenis van Zwaagdijk: het 50-jarig bestaan der Parochie, ’t Was den parochianen dien dag een ofiUeerstaandbare behoefte hulde en dank te brengen aan den Koning der K«ningenK voor de vele aegeningen en genaden in die halve e«uw van den Hemelheer ontvangen. Des morgens na derden ze in grooten getale tot .de Tafel des Heeren. Aan het met groen en bloemen prijkend hoogaltaar droeg de Weleerw. pater VerkTeij, gardiaan van het klooster te Nieuwe Niedorp, de Hoogmis op, als dankoffer aan den Oever van alle goed voor het voorrecht hun in een eigen Parochie geschonken. Des avonds werd een pLecnig Lof ge houden, waarin Pater Verklei) de feest- predicatie hield. De gew'ijde redenaar wist de harten der hoorders nog meer van dankbaarheid jegens God te doen d*t bjj gecomitteerde Raden werd ingele verd, vielen hooge kosten; had een bejaar de of gebrekkig» een kapelaan, hi Werd een kapelaan verplaatst, het In 1569 deelde Alva aan de Staten te Brus sel mede, dat hjj als vast belastingstelsel wilde invoeren den honderdsten penning, dat pCL van alle bezittingen tlgsten penning bjj verkoop van alle on- bjj verkoop van alle roerende goederen. 'derdste penning goedgekeurd, de twee andere, vooraf tegen rees 22 mocht niet baten. Alleen te bewegen, de beide gehate be- twoe jaren uit te stellen tegen er jaar.'Doch, “toen hjj in 1572 zich gereed laakte den tienden penning in te voeren. Katholieken een krach’ lies van Brielle belette plannen uit te voeren. priesters, niet minder geloof, waai opgtigroeid. Nog in 1 Katholiek gehuwd. En zoo de Room- 2::? hua optreden geen aanstoot gaven, waren de aan zienljjke burgers, die bijna overal van de re- geeringsbanken meester waren, wel geneigd de oogen te luiken, indion zich hier of daar een „mispaap” op mocht houden. Het geschiedde vaak, dat de eene tak eener familie tot de „nieuwe religie" be-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1923 | | pagina 5