van het HOUT „Noord-Hollandsch Dagblad” tl Omtrent Gazelle Fietsen, erkend ah de beste en goedkoopste (maf I BS 8 tl L‘s Seta- «Lederhandel, MA0DALMEMIT1AAT 11-11, tegenover elkander. ALKMAAR. Germania Schoenen sijn anders daa andoren, so lijn beter ou goeftoopor. 6ERMANIA SCHOENHANDEL, nikmaar VtrdraakaaaorM TL Naaimachines I I in ALLE MERKEN voorradig. I I Grootste keuze. Laagste pryaen. I I A Heen-vertegenwoordiger der I GUUS KLüNNEN S. J. A. KEESOM, Alkmaar Waagpleia 1, Tel et oom 15». STEUN, ih m Zei Wil!».- P. II. I>E ROVER, Hokelatraat 2S, Alkmaar, Talat. 17. Levert uitsluitend eerste kwaliteit Rund-, Vit kilts- h VarkeosYluscli. Veritas" - Machines I Machiuea f ld.- Gratis Borduur- in Stoplissin. RegeulassiB Pantalons I I 1 Wirtaaisklii- t - Wilt icij Timmeren Koopt dan uw I. I1LLE, litsiTMrt. ilÏBiii ïtl 401 KERK LIJS TEM. Koopt uw Sohoonon IN HET GOEDKOOPSTE ADRES VOOR: RIJPE BANANEN ea voor steeds vnrscb Bibraidi Pinda's ie bfl JAN VAN DER POL. Laat Uta, Tetetoce 211, la da Baiaaa. Het goedkoopste adree voor hot opmaken van Fijne Fruitmanden. ten ™ZdUjZ°P de“ °'Ufb<,rg g^ Ziet Italata Vwv«l|kt artjna. JLaat uw baekea tijdig ▼óór 1 Jaaaari iarichtea deor brt Accoantaataicaa- taor vaa MISAANW1JZER. WEEKKALENDER. EPISTEL EN EVANGELIE. ----- keere niet terug, om zjjn kleed te halen. Maar wee haar, die in die dagen zwanger zjjn, en zuigen. Bidt ook, dat uwe vluóht niet in den winter noch op den sabbatdag voorvalle. Want de verdrukking zal alsdan zoo groot zjjn, ais er van het begin der wereld tot nu toe geene geweest ia, noch zjjn zal. En zoo die dagen niet ingekort werden geen vleesch bleef er behouden; maar die dagen zullen om de uitverkorenen ingekort worden. Als iemand u dan zal zeggen: Zie, H Oiarjiuii y diog Pittii. fOV. Mis van Zondag gebeden ala gte- eere ran oo- om van de j oigotba od ver- •r ,4B™i «■wwSa»- officieel kerkbericht het hart te binden: dagen uws levena 30 NOV. H. Andreas. 1 DEC- Z, Joannes 2 Den. aangenomen, voor wie Zaterdag om half 8 algem. H. Communie. Za. van 46 en van half 7-9 uur gelegen heid om te biechten. Tusachen 4 en 6 uur moeten de jongens komen biechten die pl. zgn aangenomen. wulken in aeht te nemen op Straf- feiste vervolging OEEPT GRATIS INLICHTINGEN- De Gen. Vert de bladen uitloopen, dan weet tner nabij is, too ook, au tiet, weet dan, dat het nal is. Voorwaar Ik zeg u: DH geslacht tal niet voorbijgaan, eer al de te dingen geschieden. Hemel en aarde tullen voorbijgaan; maar Jdijae woorden tullen niet voorbijgaan ia er avon Do. 8 uur 1ste H. Communie der kinderen en te 4 uur bet Lof. Do. en Vr. 7 uur Lof. Vr. om vier uur moeten de meisjes ko men biechten welke nog niet plechtig tjjn Steeds ADRES voor PRIMA WAAR. Neemt proet met de ROVER’8 fijne Vleeechwaren, eigen tabnkaat. ui ui ■innam lem lag, i daar dat eerste plaats tot ben aanbevolen bergen bel idag na I. Catha- morgen enkel bepalen de uitleg van het tweede deel komt dan tot ijjn recht wanneer wq volgende week het parallei- bvangelie onder de oogen krjjgen. snit tien staan... plaats gaat Zo. a-s. late Zondag v. d. Advent, te ver dienen een vollen aflaat. Zo. as met bijzondere Blsschonneltfke goedkeuring buitengewone collecte voor do oprichting en installatie van een meiajee-pa- tronaat in onze parochie Wo. half 10 Veni Creator en gezongen Hu welijksmis. j zen H. Vader Dominions, van 7 uur af uit- stelling van bet Allerheiligste, te 9 uur ges H. Mis, en des avonds 7 uur Lof. IH. moeten alle kinderen biechten Woensdagmorgen te kwart over zeven geza menlijk te Communiceereu. Wo. avond om 7 uur Congregatie voor de vrouwen. Do. avond 7 u, Congr. voor de meisjes Ie klas Reperatie-Inriebting. Olie, Naalden, Onderdoeleu. I NA AIM ACH1NE-TAFELTJES. I INRUILEN VAN GEBRUIKTE I MACHINES. Laat 14* hoek Krobbeeteog, I TEIFFOON «71. 25 NOV. 27ste en laatete Zoni' Pinksteren. Tweede gebed van de H. rina. N NOV. Feestdag van den H. Silvester Tweede gebed van den H. Petrus. 27 NOV. Feestdag van den H. Albrfcua, V. 1927 B. 12, tweede gebed A cunctte, der de' gebed naar keuze. 28 NOV. Mis van Zondag Tweede gebed A cunctis, derde gebed naar keuze. 29 NOV. Feestdag van den H. Radboud V. 1929 B. 12 tweede gebed van de Vigilia van den H. Andreas, derde gebed van den H. Saturnius. Laatste Evangelie van de vi- gjlie. 30 NOV. Feestdag van dan Apostel Andre as. Credo. 1 DEC. Feestdag van den H. Eligius V. 1824, B. 12. Tweede gebed voor den Paus. DOMIN1CAANSCHE KALENDER 25 NOV. Laatste Zondag na Pinksteren blz. 463. Tweede gebed van d» H. Catharina M NOV. Z. Jacobus 2» Nov, Tweede en «srde gebed, blz. 392. 27 teren. 28 NOV. Ah gisteren. 29 NOV. Mis van gis teren. Tweede gebed 1 van den H. Saturnius, derde gebed blz 392 I hun wijze van vluchten, geeft Jezia het mo tief waarom moest uitgeweken worden. Want de verdrukking zal alsdan zoo groot zjjn, nis er van het begin der wereld tot nü toe gene geweest ia, noch zjjn zat Broers: Ging bet dan zoo bar bty dat be leg van Jeru.ialem? Pastoor: Zoo bar, dat het in waarheid do schrikkelijks te bladzijde uit de mensebenge- schiedenis geworden te, aooala de misdaad die toen' werd uitgeboet, de Godamoord, do schrik kei qk ate aller misdrijven was. De nau we omsluiting van de volkrijke veste ver oorzaakte zoo wrueden hougerr.ood, dat men moeders hun kinderen zag kuoken en upeten. Bjj de inname der stad werden meer dan een miiiioen inwoners over de kling ge jaagd; bqua 100.(00 zagen zich tot den kruisdood veroordeeld of weggevoerd in slavernij. Zulk een menigte vau kruisen be dekte de wallen, dat men zeggen kon: er waren voor de veroordeelden geen kruisen genoeg en er was geen plaats genoeg voor do kruisen. Jansen: En dan volgt er nog wei: Zoo die dagen niet ingekort werden, geen vleeech bleef behouden. Pastoor: Indedaad werd het beleg, dat niet langer dan vjjf maanden duurde, ver kort en beëindigd deels deor de nalatigheid der Joodscbe krijgers, die verzuimden den binnenmuur voldoende te versterken; deels door de krijgskunde van l'itus, die bq ver rassing zijn troepen tot den aap val en do verovering leidde. Ware dit niet geschied, geen belegerde had >ien val der vesting overleefd, zoozeer woudde ziekte en hon gersnood binnen de muren. Wat verder volgt slaat op het naderend wereldeinde en bewaren we voor aanstaan den Zondag; de voorzegging van Jerusa lems verwoesting eindigt hier. IH wr nieniAiid begrtxjp Jetus to©n. Dst Jerusalem nog eenmaal iou worden uiige- moord,, wel mogeljjk. Maar wat had die toe komstige uitmoording met den Man, die vóór ben stond, te maken? Jerusalem vpr- stoad niet, wat binnenkort op Goigotha stond te gebeuren, ah de stad, die God ver koren had, het vermetele bestaan zou om Gods eigen lieven Zoon, om den Beloofde der Vaderen, om Israël Messias ah Goits- n ir.bin sar aan bet kruh te slaan. Maar wij, die Gods oordeelen aanschouwd hebben willen niet deelen in Uraëh misdaad invzr in Hem tien afgezant des Vaders erkeh nvu en aanbidden Gods eigen lieven Zoon, dte aal komen oordeelen et» dooden MAX. de apostel bindt hier zijn lezers hart, goed acht te slaan op Heeren, dat ze toch neer en hadden. Secretaria: Die dan in Judea zjjn, vluch ten naar de bergen. Ceetius Gallus, met een leger kwam opda gen om de oproerige stad omver te werpen. Tot in het hart van Jerusalem drong hij door, verbrandde de voorstad en sloeg zijn legerplaats tegenover het paleis van Hero- des op. De Romeinsche adelaar zegevierend opgeheven in de stad Gods, binnen de heili ge wallendat was de gru wel der ver woesting, bet aangeduide teek en, waarop de Christenen te wachten hadden. Tever geefs hernamen de Joodscbe strijders het of fensief en vervolgden bet leger van den landvoogd in de bergpassen van Judea, waar v^ duizend Romeinsche soldaten bet leven lieten; de Christenen waren niet meer te houden, trokken weg uit Jerusalem, sta ken den Jordaan over, namen de vlucht naar Perea. Het werd tijd, want kort daarop vielen de Ror-einsche legers opnieuw Judea binnen en begonnen den veldtocht, die zou eindigen met de verwoesting van Jerusa lem. Jansen: Ik zie hier: „die het leest, zie bet te verstaan". Hier breakt mijn klomp! Chris tus heeft naar ik meen zjjn voorspel lingen toch niet laten drukken.... Hoe zit dat dan Pastoor: Een waarsebuvring tot opmerk zaamheid door den Evangelist tuMchen de woorden des Zaligmakers gevoegd. Op bet oogenblik dat hij voor de bekeerde Joden van Palestina zijn Evangelie schreef, lagen de voorzegde gebeurlijkheden geenszins ach ter den rug, maar stonden nog te wachten en de apostel bindt hier zijn leaers op het deze profetie des _»en zouden wan- met welk een spoed zij te vluchten ST. DOMIN1CUS. Heden de 27ste en laatste Zondag na Pink steven, 8 uur, half acht en 9 uur de stille H. H. Missen met onderrichting ten half H de Hoogmis met predikatie, onder alle H H. Misken de schaal collecte voor de scholen, te half een de Cat. voor de groote leering, te 5 uur Congregatie voor de mannen te 6 uur voor de jongens, te 7 uur Lof voor de Gel. Zielen. Di 12e der 15 LMnsdagen ter OP DEN LAATSTEN ZONDAG NA PINKSTEREN. Epistel uit den brief van den H. s post el Paulus aan de Coloesenaen; I, 9-14. Broeders, wq houden niet op, om voor u «e bidden en te uneekeu, dat gij vervuld u>oogt worden met de kennis van den wil Gods is alle wijsheid en geestelijk begrip, opdat gq waardig wandelt, en God in allee behaagt; dat gq vruchten voortbrengt in al le goede werken, en toeneemt in de kennis Gods, dat gq in alle kracht versterkt worde* door de macht Zqner heerlijkheid, om in alles lijdzaam, en lankmoedig met vreugde, God den Vader te danken, dis nas waardig ge maakt beeft, om aandeel te. hebben ja da erfenis der heiligen in bet Mcht; die ons uit bet rtjk van Zijnen welbeminden Zoon over- gevoerd heeft, ia wise wjj door Zijn bloed de macht des duisternissen gerukt, on qpt ie verlossing, de vergeving der zonden heb- Evangelie volgens den H. Matt heus; XXIV, 15—35. In dien tijde zeide Jezus aan Zijne leer lingen: Wanneer gij in de heilige plaats zult zien staan den gruwel der verwoesting, die door den profeet Daniël, voorgezegd ia, die het leest, zie het te verstaan. Die dan in - Jndea zijn, vluchten naar de bergen, en die op het dak is kome niet af, om iets uit zijn huis te balen; selfs die op het land is, Pastoor: Méér dan de Galileërs stonden de inwoners van Judea, dat vlak bjj Jerusa- aan bet dreigend gevaar bloot; van zjjn waarschuwend woord op de gericht ie. Onder de iboen we het gebergte in het Over-Jordaansche te verstaan, dat op goeden afstand van de tot ondergang ge doemde hoofdstad en bovendien door de ri vier van Judea gescheiden lag. Inderdaad zochten de Christenen in de tallooze holen en spelonken dezer bergen een schuilplaat», toen de nood aan den man kwam, niet het minst in de buurt van Pella en.... brachten gelukkig het leven af. kuisen: Dank zq de wenken, die hun hier omtrent die vlucht gegeven werden? Overi- Secretaria: Natuurlijk over Jerusalem, de Heilige stad, middelpunt en heiligdom van bet uitverkoren Bondsvolk en speciaal over den tempel, waar dat oogenblik aller oogen op gericht waren. Pastoor: Jerusalem moest bet dus ontgel den om zijn trouweloos gedrag tegenover den Messias, maar als de profetie tot ver vulling kwam, zouden er in Jerusalem en in gaiitch Judea tal van Christenen onder de Joden wonen. Het was van belang, dat de leerlingen des Heeren gespaard bleven voor de kastijding aan de vijanden des Heeren weggelegd. Vandaar dat Christus hen met nadruk aanzet tot vluchten en het geschikte oogenblik daartoe als met den vinger aan wijst: wanneer gq den gruwel der verwoes ting in de heilige plaats zult zien. Jansen- ik voor mij zou het misschien te laat op een ioopen gezet hebben, aangezien ik op geen stukken na snap, wat een gruwel der verwoesting zjjn kan. Pastoor: Bq de Joden evenwel was dit een populaire uitdrukking, daar allen de ver maar de profetie van Daniël kenden en in gedachten hielden. Letterlijk staat daar in het Hebreeuws: over den gruwelqken vleu gel za! een verwoester zjjn. Gruwel beteekent niet zelden: de afgode rij of den afgoden toegrwqd; vleugel slaat op de afgodisch vereerde standaarden van bet vqandelijke leger, hetwelk Jerusalem weldra omsingelen zou, want als op vleuge len, op de gevleugelde arenden der Romein- ache «andaarden, kwam de verwoesting d.L de verwoester zelf als aangevlogen. Maar was het eenmaal zoover gekomen, dan zou het reeds te laat zjjn voor de vlucht: al de belegerden immers zouden worden gevan gen. (ütgemoord, gekruisigd of als slaaf ver kocht. Juist voor dit schrikkelijk lot wilde Jezus zjjn discipelen vrijwaren en hun een teeken geven, waaraan ze hun tjjd van uit te wjjken zouden kennen. Jansen: En dat teeken was? Pastoor: Dertig jaren na Christus’ dood ■toud Jerusalem onder een Rotneinsch Pro curator, opvolger van Pontius Pilatus, ge naamd Gessius Florua. Daar diens streng optreden aanleiding tot voortdurende klach ten gaf, koelde hij zjjn wraak daarover met drie duizend Joden in de straten der hoofd stad over de kling te jagen Dat werd het teeken tot een oproer op groote schaal; de Joden bemachtigden den burcht Antonia en doodden op hun beurt het Romebiech co hort, dat daar in garnizoen lag. Alstoen ge beurde het dat de landvoogd van heel Synë gen» echte paardenmiddelen, meen ik, want overmits de vliegmachine toen nog niet uit gevonden zal zjjn geweest, vraag ik me af: hoe kan iemand het op een Ioopen zetten, als hem wordt aangersden: die op bet dak is kome niet af om iets uit zjjn buis te ha len. Pastoor: Het dak van de huizen in het Oosten is gewoonijjk plat en van een borst wering voorzien. Het is de geliefkoosde verblijfplaats in den beerleken avond na den snioorheeten dag. Aan sommige buizen vindt men de trap naar het dak aan straatzijde, bjj anderen binnenshuis. Aangexien <ie huixeu gemeenlijk dezelf de hoogte hebben en tegen elkaar gebouwd zijn, U bet gemakkeljjk van bet eene dak op het andere te komen, waarvan meerma len gebruik gemaakt wordt. Dit verklaart den raad van den Heer Jezus aan Zijne leer lingen om als de oordeelen over het Land zouden losbarsten er niet aan te denken om naar beneden te komen teneinde iets uit huis mede te nemen, indien zjj toevallig op het dak waren, als bet nieuws hen bereikte. Liever moesten zjj langs den buitentrap of van het eene dak op het andere vluchten en zoo uitkomen. Ook de volgende raadge vingen zjjn gebaseerd op Oosterache manier van leven. „Die op het land is, kome niet terug, om xjjn kleed”, dat ia zijn reismantel welke thuis bewaard bleet, op te halen. „Wee de jonge vrouwen, die zwanger zjjn of kleine kinderen te verzorgen hebben en met haar kostbaren iaat niet spoedig uit de voeten kunnen." „Bidt ook, dat uw vlucht niet in den winter valle," daar de onbegaan bare wegen een snellen aftocht alsdan oo- mogelqk maken. Jansen: Stop, stop, slaat wat over. „Noch op den Sabbatdag," staat er wel ds- geljjk bjj en nu weet Ik wel, dat de rasechte Jood op dien dag slechts een kilometer af mocht leggen, maar allereerst gaat bet hier niet over Joden, doch over Christenen, die bovendien den Zondag en geenszins den Sabbatdag te heiligen hadden. Pastoor: Waarop ik antwoord: met zich op Zatendag op weg te begeven, hadden de Christenen het met de Pbariseën aan den stok gekregen, die tegen elke ontheiliging van de Sabbatrust nauwlettend waakten. Tot aan de verwoesting van Jeruaaleu» waren de Palestqnscbe Christenen, levend te midden van Joden, wel verplicht de na tionale - - - fs van Na die heilzame wenken ten opzichte van hier is de Christus, of daar h Hij. gelooft het niet; want daar zuHen valsche Christus sen en valsche profeten ópstaan, en zij zul len groote teek enen en wonderen doen, zoo- dat ook de uitverkorenen, Indies bet moge lijk ware, in doling sonden gebracht worden Ziet, Ik heb het u voorgezegd. Als men u dan za! zeggen: Ziet. Hj| fa fa de woestijn gaat niet uit; ziet. Hij is daar binnen, ge looft bet niet. Want gelijk de bliksem uit het oosten komt, en tot in het westen schijnt zoo zal ook de komst van den Zoon d« menschen zijn. Waar een lichaam is, daar zullen de arenden vergaderen. Terstond nu na de ve-dnikking raa dis thgen. tal de zon verduisterd worden, én de maan zal haar licht niet geven, de sterren zullen van den hemel vallen, en de. krachten der hemelen zullen beroerd wordee; daa zal bet teeken van den Zoon des menachen fa den hemel verschenen: dan zullen alfa geslachten der aarde weenen, en zjj zuilen den Zoon des menschen zien komen op de wolken des he mels met groote macht en heerlijkheid. Hij zal Zjjne Enrelen zenden met eene bazuin en groot gelnM, en die zuHen Zijne uitverko renen biinen vers-aderen van de vier winden van het bovenste tot bet onderste der he melen Tx-ert dan van den vfieehoom deze geljjkenla: Ala de takken nu teeder zjjn, en .1 gq, dat de zo- I al deze dingen en voor de deur H. LAURENT1US. Zo. de laaste Zondag van bet Kerkelijk jaar half 7, kwart voor acht ent9 ur de stille H. H. Missen, half 11 de Hoogmis. De jaarljjksche collecte voor het R. K. Bijzon der Onderwjjs, 1 uur Bybel en Liturgie Van 24 uur ia.de kerk open om den Kruisweg te komen bidden voor de Gei Zielen in bet Vagevuur, 6 uur Broederzcbapslof met pre dikatie te kwart voor 7 Congregatie vaa den H. Aloysiua Ma. 7 uur Congr. voor de mefajsa. kwart voo, aotat voor d. maa- Wo. half 8 Congr. vóór de vrouwen Wo. half 11 vergadering vaa de Zelatrlces van bet H Hart. Ma DL en Wo. moeten de kinderen, dis a.a. I>ot»4ar<iag tot de ie H. Communie wor den toegelaten te 12 uur in de kerk komen voor de oefeningen Wo. te 4 uur ook om te biechten. Voor de ouders en familie dier kinderen stegen heid om te biechten Woensdag- van half 7 tot half 8. regens deelen, willen wq scherp in het en ons van i Jerusalem slaat; v°igende week _j oogen ki ak Jezus op den discipelen: den gruwel der ver woes Pastoor: Over welke het hier? 27e ZONDAG NA PINKSTEREN. Foorzpellmj ton de verwoestini JenuaUm en het wrreldeinc Bvangeli» volgens <len H Msttbeus; XXIV, 15—36. Pastoor: Wie kan mg duidelijk maken, waarom de Kerk juist vandaag met soo'n s waar wichtig Evangelie aan komt dragen? Secretaris: Houdt dat g»ou verband met het feit, dat we vandaag den laststen Zon dag van het Kerkelfck Jaar beleven en ds Kerk het oorbaar acht on» den laauten zoo wel eersten dag het einde aller din gen voor oogen te stellen? Jansen: Als om ons oa Gedenkt uw uiterste sue en gq zult in eeuwigheid niet zondigen. Broers. Du» krjjgen we volgende week, op den eersten AdvenfaZoodag, nog eens het zelfde te hooren? Pastoor: Niet geheel hetzelfde. Het voor gelezen Evangelie is van de hand van Mat- theiu, van den eersten Zondag van den Advent van Lu ca» doch er fa meer verschil Peelers: Hfar staat de rebua opgeloat: vol- gena mijn Bijbeltje krqgen we aanstaande •nlu’1 ’OorwiKKiiig over bet we re deinde, terwql vandaag bet einde der we- reld ea van Jeruzalem te zamen voorspeld worden. Precies, de Apostelen - vol bloed Joden als zq waren meenden, dat de verwoesting van hun tempel het signaal tot bet algemeen wereldeinde geven zou. Toen zq die question brUlante aan den Meet ter voorlegden, sloeg de vraag: wanneer zul len deze dingen geschieden in hun gedachte op beide gebeurlijkheden. Zonder zich moei te te geven om dit misverstand uit den weg te ruimen, antwoordt Jezus op bun vraag en beschrqft met verzwqging van den datum de voorteekenen, eerst van de verwoesting vaq Jenwalem, dan van het einde der w<^ reld. Die acheidingslqn tuaacben twee hete- oog houden cz zzz hetgeen op van het tweede Steeds ruim gesor teerd ia Sp«eiaal adrte tvot

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1923 | | pagina 5