van het
HOUT
„Noord-Hollandsch Dagblad”
tl
Omtrent Gazelle Fietsen,
erkend ah de beste en goedkoopste
(maf I BS
8 tl L‘s Seta- «Lederhandel,
MA0DALMEMIT1AAT 11-11,
tegenover elkander.
ALKMAAR.
Germania Schoenen
sijn anders daa andoren, so lijn
beter ou goeftoopor.
6ERMANIA SCHOENHANDEL,
nikmaar VtrdraakaaaorM TL
Naaimachines I
I in ALLE MERKEN voorradig. I
I Grootste keuze. Laagste pryaen. I
I A Heen-vertegenwoordiger der I
GUUS KLüNNEN
S. J. A. KEESOM,
Alkmaar Waagpleia 1,
Tel et oom 15».
STEUN, ih m Zei Wil!».-
P. II. I>E ROVER,
Hokelatraat 2S, Alkmaar, Talat. 17.
Levert uitsluitend eerste kwaliteit
Rund-, Vit kilts- h VarkeosYluscli.
Veritas" - Machines
I Machiuea f ld.-
Gratis Borduur- in Stoplissin.
RegeulassiB
Pantalons
I
I
1
Wirtaaisklii-
t
-
Wilt icij Timmeren
Koopt dan uw
I. I1LLE, litsiTMrt. ilÏBiii ïtl 401
KERK LIJS TEM.
Koopt uw Sohoonon
IN
HET GOEDKOOPSTE ADRES VOOR:
RIJPE BANANEN
ea voor steeds
vnrscb Bibraidi Pinda's
ie bfl
JAN VAN DER POL.
Laat Uta, Tetetoce 211, la da Baiaaa.
Het goedkoopste adree voor hot opmaken van
Fijne Fruitmanden.
ten ™ZdUjZ°P de“ °'Ufb<,rg g^
Ziet Italata Vwv«l|kt artjna.
JLaat uw baekea tijdig
▼óór 1 Jaaaari iarichtea
deor brt Accoantaataicaa-
taor vaa
MISAANW1JZER.
WEEKKALENDER.
EPISTEL EN EVANGELIE.
-----
keere niet terug, om zjjn kleed te halen.
Maar wee haar, die in die dagen zwanger
zjjn, en zuigen. Bidt ook, dat uwe vluóht
niet in den winter noch op den sabbatdag
voorvalle. Want de verdrukking zal alsdan
zoo groot zjjn, ais er van het begin der
wereld tot nu toe geene geweest ia, noch zjjn
zal. En zoo die dagen niet ingekort werden
geen vleesch bleef er behouden; maar die
dagen zullen om de uitverkorenen ingekort
worden. Als iemand u dan zal zeggen: Zie,
H
Oiarjiuii y
diog Pittii.
fOV. Mis van Zondag gebeden ala gte-
eere ran oo-
om
van
de
j
oigotba
od ver-
•r
,4B™i
«■wwSa»-
officieel kerkbericht
het hart te binden:
dagen uws levena
30 NOV. H. Andreas.
1 DEC- Z, Joannes 2 Den.
aangenomen, voor wie Zaterdag om half 8
algem. H. Communie.
Za. van 46 en van half 7-9 uur gelegen
heid om te biechten. Tusachen 4 en 6 uur
moeten de jongens komen biechten die pl.
zgn aangenomen.
wulken in aeht te nemen op Straf-
feiste vervolging
OEEPT GRATIS INLICHTINGEN-
De Gen. Vert
de bladen uitloopen, dan weet
tner nabij is, too ook, au
tiet, weet dan, dat het nal
is. Voorwaar Ik zeg u: DH geslacht tal niet
voorbijgaan, eer al de te dingen geschieden.
Hemel en aarde tullen voorbijgaan; maar
Jdijae woorden tullen niet voorbijgaan
ia er
avon
Do. 8 uur 1ste H. Communie der kinderen
en te 4 uur bet Lof.
Do. en Vr. 7 uur Lof.
Vr. om vier uur moeten de meisjes ko
men biechten welke nog niet plechtig tjjn
Steeds ADRES voor PRIMA WAAR.
Neemt proet met de ROVER’8
fijne Vleeechwaren,
eigen tabnkaat.
ui ui ■innam
lem lag, i
daar dat
eerste plaats tot ben
aanbevolen bergen bel
idag na
I. Catha-
morgen enkel bepalen
de uitleg
van het tweede deel komt dan tot ijjn recht
wanneer wq volgende week het parallei-
bvangelie onder de oogen krjjgen.
snit tien staan...
plaats gaat
Zo. a-s. late Zondag v. d. Advent, te ver
dienen een vollen aflaat.
Zo. as met bijzondere Blsschonneltfke
goedkeuring buitengewone collecte voor do
oprichting en installatie van een meiajee-pa-
tronaat in onze parochie
Wo. half 10 Veni Creator en gezongen Hu
welijksmis. j
zen H. Vader Dominions, van 7 uur af uit-
stelling van bet Allerheiligste, te 9 uur ges
H. Mis, en des avonds 7 uur Lof.
IH. moeten alle kinderen biechten
Woensdagmorgen te kwart over zeven geza
menlijk te Communiceereu.
Wo. avond om 7 uur Congregatie voor de
vrouwen.
Do. avond 7 u, Congr. voor de meisjes
Ie klas Reperatie-Inriebting.
Olie, Naalden, Onderdoeleu. I
NA AIM ACH1NE-TAFELTJES. I
INRUILEN VAN GEBRUIKTE I
MACHINES.
Laat 14* hoek Krobbeeteog,
I TEIFFOON «71.
25 NOV. 27ste en laatete Zoni'
Pinksteren. Tweede gebed van de H.
rina.
N NOV. Feestdag van den H. Silvester
Tweede gebed van den H. Petrus.
27 NOV. Feestdag van den H. Albrfcua,
V. 1927 B. 12, tweede gebed A cunctte, der
de' gebed naar keuze.
28 NOV. Mis van Zondag Tweede gebed
A cunctis, derde gebed naar keuze.
29 NOV. Feestdag van den H. Radboud
V. 1929 B. 12 tweede gebed van de Vigilia
van den H. Andreas, derde gebed van den
H. Saturnius. Laatste Evangelie van de vi-
gjlie.
30 NOV. Feestdag van dan Apostel Andre
as. Credo.
1 DEC. Feestdag van den H. Eligius V.
1824, B. 12. Tweede gebed voor den Paus.
DOMIN1CAANSCHE KALENDER
25 NOV. Laatste Zondag na Pinksteren
blz. 463. Tweede gebed van d» H. Catharina
M NOV. Z. Jacobus 2» Nov, Tweede en
«srde gebed, blz. 392.
27
teren.
28 NOV. Ah gisteren.
29 NOV. Mis van gis teren. Tweede gebed 1
van den H. Saturnius, derde gebed blz 392 I
hun wijze van vluchten, geeft Jezia het mo
tief waarom moest uitgeweken worden.
Want de verdrukking zal alsdan zoo groot
zjjn, nis er van het begin der wereld tot nü
toe gene geweest ia, noch zjjn zat
Broers: Ging bet dan zoo bar bty dat be
leg van Jeru.ialem?
Pastoor: Zoo bar, dat het in waarheid do
schrikkelijks te bladzijde uit de mensebenge-
schiedenis geworden te, aooala de misdaad
die toen' werd uitgeboet, de Godamoord, do
schrik kei qk ate aller misdrijven was. De nau
we omsluiting van de volkrijke veste ver
oorzaakte zoo wrueden hougerr.ood, dat
men moeders hun kinderen zag kuoken en
upeten. Bjj de inname der stad werden meer
dan een miiiioen inwoners over de kling ge
jaagd; bqua 100.(00 zagen zich tot den
kruisdood veroordeeld of weggevoerd in
slavernij. Zulk een menigte vau kruisen be
dekte de wallen, dat men zeggen kon: er
waren voor de veroordeelden geen kruisen
genoeg en er was geen plaats genoeg voor
do kruisen.
Jansen: En dan volgt er nog wei: Zoo die
dagen niet ingekort werden, geen vleeech
bleef behouden.
Pastoor: Indedaad werd het beleg, dat
niet langer dan vjjf maanden duurde, ver
kort en beëindigd deels deor de nalatigheid
der Joodscbe krijgers, die verzuimden den
binnenmuur voldoende te versterken; deels
door de krijgskunde van l'itus, die bq ver
rassing zijn troepen tot den aap val en do
verovering leidde. Ware dit niet geschied,
geen belegerde had >ien val der vesting
overleefd, zoozeer woudde ziekte en hon
gersnood binnen de muren.
Wat verder volgt slaat op het naderend
wereldeinde en bewaren we voor aanstaan
den Zondag; de voorzegging van Jerusa
lems verwoesting eindigt hier.
IH wr nieniAiid begrtxjp Jetus to©n. Dst
Jerusalem nog eenmaal iou worden uiige-
moord,, wel mogeljjk. Maar wat had die toe
komstige uitmoording met den Man, die
vóór ben stond, te maken? Jerusalem vpr-
stoad niet, wat binnenkort op Goigotha
stond te gebeuren, ah de stad, die God ver
koren had, het vermetele bestaan zou om
Gods eigen lieven Zoon, om den Beloofde
der Vaderen, om Israël Messias ah Goits-
n ir.bin sar aan bet kruh te slaan.
Maar wij, die Gods oordeelen aanschouwd
hebben willen niet deelen in Uraëh misdaad
invzr in Hem tien afgezant des Vaders erkeh
nvu en aanbidden Gods eigen lieven Zoon, dte
aal komen oordeelen et» dooden MAX.
de apostel bindt hier zijn lezers
hart, goed acht te slaan op
Heeren, dat ze toch
neer en
hadden.
Secretaria: Die dan in Judea zjjn, vluch
ten naar de bergen.
Ceetius Gallus, met een leger kwam opda
gen om de oproerige stad omver te werpen.
Tot in het hart van Jerusalem drong hij
door, verbrandde de voorstad en sloeg zijn
legerplaats tegenover het paleis van Hero-
des op. De Romeinsche adelaar zegevierend
opgeheven in de stad Gods, binnen de heili
ge wallendat was de gru wel der ver
woesting, bet aangeduide teek en, waarop
de Christenen te wachten hadden. Tever
geefs hernamen de Joodscbe strijders het of
fensief en vervolgden bet leger van den
landvoogd in de bergpassen van Judea,
waar v^ duizend Romeinsche soldaten bet
leven lieten; de Christenen waren niet meer
te houden, trokken weg uit Jerusalem, sta
ken den Jordaan over, namen de vlucht
naar Perea. Het werd tijd, want kort daarop
vielen de Ror-einsche legers opnieuw Judea
binnen en begonnen den veldtocht, die zou
eindigen met de verwoesting van Jerusa
lem.
Jansen: Ik zie hier: „die het leest, zie bet
te verstaan". Hier breakt mijn klomp! Chris
tus heeft naar ik meen zjjn voorspel
lingen toch niet laten drukken.... Hoe zit
dat dan
Pastoor: Een waarsebuvring tot opmerk
zaamheid door den Evangelist tuMchen de
woorden des Zaligmakers gevoegd. Op bet
oogenblik dat hij voor de bekeerde Joden
van Palestina zijn Evangelie schreef, lagen
de voorzegde gebeurlijkheden geenszins ach
ter den rug, maar stonden nog te wachten
en de apostel bindt hier zijn leaers op het
deze profetie des
_»en zouden wan-
met welk een spoed zij te vluchten
ST. DOMIN1CUS.
Heden de 27ste en laatste Zondag na Pink
steven, 8 uur, half acht en 9 uur de stille
H. H. Missen met onderrichting ten half H
de Hoogmis met predikatie, onder alle H H.
Misken de schaal collecte voor de scholen, te
half een de Cat. voor de groote leering, te
5 uur Congregatie voor de mannen te 6 uur
voor de jongens, te 7 uur Lof voor de Gel.
Zielen.
Di 12e der 15 LMnsdagen ter
OP DEN LAATSTEN ZONDAG NA
PINKSTEREN.
Epistel uit den brief van den H. s post el
Paulus aan de Coloesenaen; I, 9-14.
Broeders, wq houden niet op, om voor u
«e bidden en te uneekeu, dat gij vervuld
u>oogt worden met de kennis van den wil
Gods is alle wijsheid en geestelijk begrip,
opdat gq waardig wandelt, en God in allee
behaagt; dat gq vruchten voortbrengt in al
le goede werken, en toeneemt in de kennis
Gods, dat gq in alle kracht versterkt worde*
door de macht Zqner heerlijkheid, om in alles
lijdzaam, en lankmoedig met vreugde, God
den Vader te danken, dis nas waardig ge
maakt beeft, om aandeel te. hebben ja da
erfenis der heiligen in bet Mcht; die ons uit
bet rtjk van Zijnen welbeminden Zoon over-
gevoerd heeft, ia wise wjj door Zijn bloed
de macht des duisternissen gerukt, on qpt
ie verlossing, de vergeving der zonden heb-
Evangelie volgens den H. Matt heus;
XXIV, 15—35.
In dien tijde zeide Jezus aan Zijne leer
lingen: Wanneer gij in de heilige plaats zult
zien staan den gruwel der verwoesting, die
door den profeet Daniël, voorgezegd ia, die
het leest, zie het te verstaan. Die dan in
- Jndea zijn, vluchten naar de bergen, en die
op het dak is kome niet af, om iets uit
zijn huis te balen; selfs die op het land is,
Pastoor: Méér dan de Galileërs stonden
de inwoners van Judea, dat vlak bjj Jerusa-
aan bet dreigend gevaar bloot; van
zjjn waarschuwend woord op de
gericht ie. Onder de
iboen we het gebergte
in het Over-Jordaansche te verstaan, dat op
goeden afstand van de tot ondergang ge
doemde hoofdstad en bovendien door de ri
vier van Judea gescheiden lag. Inderdaad
zochten de Christenen in de tallooze holen en
spelonken dezer bergen een schuilplaat»,
toen de nood aan den man kwam, niet het
minst in de buurt van Pella en.... brachten
gelukkig het leven af.
kuisen: Dank zq de wenken, die hun hier
omtrent die vlucht gegeven werden? Overi-
Secretaria: Natuurlijk over Jerusalem, de
Heilige stad, middelpunt en heiligdom van
bet uitverkoren Bondsvolk en speciaal over
den tempel, waar dat oogenblik aller oogen
op gericht waren.
Pastoor: Jerusalem moest bet dus ontgel
den om zijn trouweloos gedrag tegenover
den Messias, maar als de profetie tot ver
vulling kwam, zouden er in Jerusalem en in
gaiitch Judea tal van Christenen onder de
Joden wonen. Het was van belang, dat de
leerlingen des Heeren gespaard bleven voor
de kastijding aan de vijanden des Heeren
weggelegd. Vandaar dat Christus hen met
nadruk aanzet tot vluchten en het geschikte
oogenblik daartoe als met den vinger aan
wijst: wanneer gq den gruwel der verwoes
ting in de heilige plaats zult zien.
Jansen- ik voor mij zou het misschien te
laat op een ioopen gezet hebben, aangezien
ik op geen stukken na snap, wat een gruwel
der verwoesting zjjn kan.
Pastoor: Bq de Joden evenwel was dit
een populaire uitdrukking, daar allen de ver
maar de profetie van Daniël kenden en in
gedachten hielden. Letterlijk staat daar in
het Hebreeuws: over den gruwelqken vleu
gel za! een verwoester zjjn.
Gruwel beteekent niet zelden: de afgode
rij of den afgoden toegrwqd; vleugel slaat
op de afgodisch vereerde standaarden van
bet vqandelijke leger, hetwelk Jerusalem
weldra omsingelen zou, want als op vleuge
len, op de gevleugelde arenden der Romein-
ache «andaarden, kwam de verwoesting d.L
de verwoester zelf als aangevlogen. Maar
was het eenmaal zoover gekomen, dan zou
het reeds te laat zjjn voor de vlucht: al de
belegerden immers zouden worden gevan
gen. (ütgemoord, gekruisigd of als slaaf ver
kocht. Juist voor dit schrikkelijk lot wilde
Jezus zjjn discipelen vrijwaren en hun een
teeken geven, waaraan ze hun tjjd van uit
te wjjken zouden kennen.
Jansen: En dat teeken was?
Pastoor: Dertig jaren na Christus’ dood
■toud Jerusalem onder een Rotneinsch Pro
curator, opvolger van Pontius Pilatus, ge
naamd Gessius Florua. Daar diens streng
optreden aanleiding tot voortdurende klach
ten gaf, koelde hij zjjn wraak daarover met
drie duizend Joden in de straten der hoofd
stad over de kling te jagen Dat werd het
teeken tot een oproer op groote schaal; de
Joden bemachtigden den burcht Antonia en
doodden op hun beurt het Romebiech co
hort, dat daar in garnizoen lag. Alstoen ge
beurde het dat de landvoogd van heel Synë
gen» echte paardenmiddelen, meen ik, want
overmits de vliegmachine toen nog niet uit
gevonden zal zjjn geweest, vraag ik me af:
hoe kan iemand het op een Ioopen zetten,
als hem wordt aangersden: die op bet dak
is kome niet af om iets uit zjjn buis te ha
len.
Pastoor: Het dak van de huizen in het
Oosten is gewoonijjk plat en van een borst
wering voorzien. Het is de geliefkoosde
verblijfplaats in den beerleken avond na
den snioorheeten dag. Aan sommige buizen
vindt men de trap naar het dak aan
straatzijde, bjj anderen binnenshuis.
Aangexien <ie huixeu gemeenlijk dezelf
de hoogte hebben en tegen elkaar gebouwd
zijn, U bet gemakkeljjk van bet eene dak
op het andere te komen, waarvan meerma
len gebruik gemaakt wordt. Dit verklaart
den raad van den Heer Jezus aan Zijne leer
lingen om als de oordeelen over het Land
zouden losbarsten er niet aan te denken
om naar beneden te komen teneinde iets uit
huis mede te nemen, indien zjj toevallig op
het dak waren, als bet nieuws hen bereikte.
Liever moesten zjj langs den buitentrap
of van het eene dak op het andere vluchten
en zoo uitkomen. Ook de volgende raadge
vingen zjjn gebaseerd op Oosterache manier
van leven. „Die op het land is, kome niet
terug, om xjjn kleed”, dat ia zijn reismantel
welke thuis bewaard bleet, op te halen.
„Wee de jonge vrouwen, die zwanger zjjn
of kleine kinderen te verzorgen hebben en
met haar kostbaren iaat niet spoedig uit de
voeten kunnen." „Bidt ook, dat uw vlucht
niet in den winter valle," daar de onbegaan
bare wegen een snellen aftocht alsdan oo-
mogelqk maken.
Jansen: Stop, stop, slaat wat over.
„Noch op den Sabbatdag," staat er wel ds-
geljjk bjj en nu weet Ik wel, dat de rasechte
Jood op dien dag slechts een kilometer af
mocht leggen, maar allereerst gaat bet hier
niet over Joden, doch over Christenen, die
bovendien den Zondag en geenszins den
Sabbatdag te heiligen hadden.
Pastoor: Waarop ik antwoord: met zich
op Zatendag op weg te begeven, hadden de
Christenen het met de Pbariseën aan den
stok gekregen, die tegen elke ontheiliging
van de Sabbatrust nauwlettend waakten.
Tot aan de verwoesting van Jeruaaleu»
waren de Palestqnscbe Christenen, levend
te midden van Joden, wel verplicht de na
tionale - - -
fs van
Na die heilzame wenken ten opzichte van
hier is de Christus, of daar h Hij. gelooft
het niet; want daar zuHen valsche Christus
sen en valsche profeten ópstaan, en zij zul
len groote teek enen en wonderen doen, zoo-
dat ook de uitverkorenen, Indies bet moge
lijk ware, in doling sonden gebracht worden
Ziet, Ik heb het u voorgezegd. Als men u
dan za! zeggen: Ziet. Hj| fa fa de woestijn
gaat niet uit; ziet. Hij is daar binnen, ge
looft bet niet. Want gelijk de bliksem uit het
oosten komt, en tot in het westen schijnt
zoo zal ook de komst van den Zoon d«
menschen zijn. Waar een lichaam is, daar
zullen de arenden vergaderen. Terstond nu
na de ve-dnikking raa dis thgen. tal de zon
verduisterd worden, én de maan zal haar
licht niet geven, de sterren zullen van den
hemel vallen, en de. krachten der hemelen
zullen beroerd wordee; daa zal bet teeken
van den Zoon des menachen fa den hemel
verschenen: dan zullen alfa geslachten der
aarde weenen, en zjj zuilen den Zoon des
menschen zien komen op de wolken des he
mels met groote macht en heerlijkheid. Hij zal
Zjjne Enrelen zenden met eene bazuin en
groot gelnM, en die zuHen Zijne uitverko
renen biinen vers-aderen van de vier winden
van het bovenste tot bet onderste der he
melen Tx-ert dan van den vfieehoom deze
geljjkenla: Ala de takken nu teeder zjjn, en
.1 gq, dat de zo-
I al deze dingen
en voor de deur
H. LAURENT1US.
Zo. de laaste Zondag van bet Kerkelijk
jaar half 7, kwart voor acht ent9 ur de
stille H. H. Missen, half 11 de Hoogmis. De
jaarljjksche collecte voor het R. K. Bijzon
der Onderwjjs, 1 uur Bybel en Liturgie Van
24 uur ia.de kerk open om den Kruisweg
te komen bidden voor de Gei Zielen in bet
Vagevuur, 6 uur Broederzcbapslof met pre
dikatie te kwart voor 7 Congregatie vaa
den H. Aloysiua
Ma. 7 uur Congr. voor de mefajsa.
kwart voo, aotat voor d. maa-
Wo. half 8 Congr. vóór de vrouwen
Wo. half 11 vergadering vaa de Zelatrlces
van bet H Hart.
Ma DL en Wo. moeten de kinderen, dis
a.a. I>ot»4ar<iag tot de ie H. Communie wor
den toegelaten te 12 uur in de kerk komen
voor de oefeningen Wo. te 4 uur ook om
te biechten.
Voor de ouders en familie dier kinderen
stegen heid om te biechten Woensdag-
van half 7 tot half 8.
regens deelen, willen wq scherp in het
en ons van i
Jerusalem slaat;
v°igende week
_j oogen ki
ak Jezus op den
discipelen:
den gruwel der ver woes
Pastoor: Over welke
het hier?
27e ZONDAG NA PINKSTEREN.
Foorzpellmj ton de verwoestini
JenuaUm en het wrreldeinc
Bvangeli» volgens <len H Msttbeus;
XXIV, 15—36.
Pastoor: Wie kan mg duidelijk maken,
waarom de Kerk juist vandaag met soo'n
s waar wichtig Evangelie aan komt dragen?
Secretaris: Houdt dat g»ou verband met
het feit, dat we vandaag den laststen Zon
dag van het Kerkelfck Jaar beleven en ds
Kerk het oorbaar acht on» den laauten zoo
wel eersten dag het einde aller din
gen voor oogen te stellen?
Jansen: Als om ons oa
Gedenkt uw uiterste sue
en gq zult in eeuwigheid niet zondigen.
Broers. Du» krjjgen we volgende week, op
den eersten AdvenfaZoodag, nog eens het
zelfde te hooren?
Pastoor: Niet geheel hetzelfde. Het voor
gelezen Evangelie is van de hand van Mat-
theiu, van den eersten Zondag van den
Advent van Lu ca» doch er fa meer verschil
Peelers: Hfar staat de rebua opgeloat: vol-
gena mijn Bijbeltje krqgen we aanstaande
•nlu’1 ’OorwiKKiiig over bet we
re deinde, terwql vandaag bet einde der we-
reld ea van Jeruzalem te zamen voorspeld
worden.
Precies, de Apostelen - vol
bloed Joden als zq waren meenden, dat
de verwoesting van hun tempel het signaal
tot bet algemeen wereldeinde geven zou.
Toen zq die question brUlante aan den Meet
ter voorlegden, sloeg de vraag: wanneer zul
len deze dingen geschieden in hun gedachte
op beide gebeurlijkheden. Zonder zich moei
te te geven om dit misverstand uit den weg
te ruimen, antwoordt Jezus op bun vraag en
beschrqft met verzwqging van den datum
de voorteekenen, eerst van de verwoesting
vaq Jenwalem, dan van het einde der w<^
reld. Die acheidingslqn tuaacben twee hete-
oog
houden cz zzz
hetgeen op
van het tweede
Steeds ruim gesor
teerd ia
Sp«eiaal adrte
tvot