GUUS KLüNNEN mi's MIttfolMI, MAttHALMdlRMSTRAAT I J B 1 (•••never •«•a«*a*r. A L KNAA K. Co Germania Schoenen zijn naders dan anderen, sa zjjn beter an goedkooper. GERMANIA SCHOEIHMia, Alkmaar Vardranknoortf 71 Oalreat Oaieliii Fietsen, erkend ah do beste en goedkoopste (nuf t S3 - 1 BILLE, litMvnrt. Altai» Til 401 S. J. A. KEESOM, Alkmaar Waajplaia 1, "elefeoa 15». I Naaimachines I in ALLE MERKEN veozradig. I Grootste keuze. Laagste prysen. Alleon-vertegonwoordiger dor Veritas’* - Machines Maehl mes vaaat f 1O.- bratis BoröBur- tn Stopifisssn. essrs^s WEEKKALENDER. I Wffkmmklftt- disg in Patten. Ovsr)a$sin HuibtyassM ranuioos Jamuns Wilt is IJ Timmeren Koopt dan uw HOUT STEUR, mli Zes Wie:». I*. H.DEROVER, Hekelotraat 29, Alkmaar, Tel«t 27. *4 -: i’i-?ia?f o? 1 BET GOEDKOOPSTE ADRES VOOR: RIJPE BANANEN 'Sidoniuê de ^Jong, ALTAARTAPIJTEN. Koopt uw Sohoonon IN ll«1 ttal>o« VvotHJkt prijm. Manaurytr Rib uitgesnadei müsmL JAN VAN DER POL, Laai i4U, ibiMoon 217, ia da saaaaa. Het goedkoopste adres voor hot opmaken van Fijne Fruitmanden. loi arw njwrt vóór 1 J*0«ari iarichtea doer kot Aceanataatakaa- toor vaa EVANGELIE-VERKLAR1NG. >O. S2r KERKUJSTEN. ALKMAAR. EPISTEL EN EVANGELIE. X 18—88. 16 DEC. Se Zondag van den Advent, twee- I de gebed van den Z. Sebastianus derde gebed blz. 55. IT DEC. Mis van Zondag, tweede gebed en derde gebed i da f> WIe behandrid: WM I Speciaal adres ▼oar Steeds ruim gesor teerd in sten wi ha* 1 mij komen zal, die voor mij geweest is, beo te ont- lethanie ge- ■X’ ie -ajezhtkx-a a-s» "Vreu«<t prtjsea. >',~ssisis ’Z,*«lc«XLlxa<e&. Hd der meisjee-congregati Di. 8 uur Janrwo’HA- von ragen ten hemel opgevaren en een andere profeet, Malachiaa, hid voorgezegd, schend van oleanders lulleren van j Doode Zee. Ze deelt Puieatina iljjke doelen, waarvan het 't Overjordaansche heet, 1 blz. BB. als gisteren. [«•gisteren. I. Dominicus, tweede gebed van Levert uitsluitend eerste kwaliteit hUBu-, VrIkbits- tn Varkensvieesch Bteeus ADRES voor PRIMA WAAR. Neemt prooi met de HOVER’S fijne Vloesohwaren, eigen fabrikaat. «K gj Ei ZUtgfl de Zij zeiden antwoord hebben? I Ik ben de stem van die in de woestijn roept: i maakt recht den weg des Hoeren, gelijk de Profeet Isaias gezegd heeft. En de afgezon- 10 DEC. 8e Zondag van gebed van den H. Ei de H. Maagd. Credo. 1. van do H Ma; loovigo zielen den Paus en voor steeds versch gebrands Pinda's is by OBEFT OHATIS INLICHTINOBN- De Ge's. Vort het eerste van Zjjn t, vandaag ia het de knecht, Pastoor: Goed gewen, d^Kerk stelt - ar uit Jezus1 4x>. öc zxjiHiMjf vau u0u Advent half 7, kw. I voor acht en 9 uur de stille H. H. Missen half 11 de Hoogmis, Collecte voor de kerk, 1 l’~^- 1) Isaias 40s8. 2) lakias 02:10. 11. deuen waren uit de Farizeön. En zjj vraagden en zeiden hem: Wat doopt gjj dan iudien gij noch zjjt de Christus, noch EUaa, noch de Profeet? Joannes antwoordde hun en zeide: Ik doop in water; staar midden ouder u beeft Hjj gestaan, dien gij niet kent. Hjj is het, die na i wiens schoenriem ik niet waard binden. Deze dingen zjjn te scbied over de Jordaan, daar Joannes doopte Geen der voornaamste wegen b geplaveid zoodat ze alle ia den winter geweldig te lij den hebben van de tropische regens. Nooit wordt eenige maatregel genomen osn ze te herstelloo, zoodat ze bij het jaar slechter worden. Het geheele karakter van het des potische Oosten brengt mee, dat goede din gen des te meer verzuimd en verwaariooed worden, naarmate se meer van algemeen nut zjjn. Niettegenstaande de groote wegen in ge- Uit ÜÜ- DERDE ZONDAG VAN DEN ADVENT. Deputatie van het Sanhedrin aan Johannes den Dooper. Pastoor: Wei, Secretaris, wat moet al aanstonds bij het lezen van dit Evangelie In het oog springen? Secretaris: Vrat mjj bet eerst is opgeval len b het feit, dat hM benoemen vaa een commissie bij lastige kwesties juist niet vaa onze bodondaagsebe Tweede Kamer dagtee- kent, aaugecien de Evaugeiht er in twee weken ona twee beschrijft. Verleden week een gezantschap van den Dooper aaa Ons Heer; vandaag soa deputatie vaa Jerusalem scha Joden naar Sint Jan. Jansen: En eigenaardig, in geeft de Zaligmaker getuigenis trouwen knecht, vandaag is het die voor Zjjn Meester getuigt. Pastoor: Goed gesion, de Kerk stelt ons dit Evangelie voor eogen om de lofspraak uit Jezus' eigen mond op dea Dooper als bet wars te aanctloaeeren, door de zorg in het licht te stellen, waarmede dece zich voor den Messias uederbuigt en Hem eer en glorie toebrengt. Het feit geviel op den veer tigsteu dag vaa 's Heeren vasten ter woes tijn ia Bemanie over den Jordaan, daar Jo hannes doopte. Jansen: En waar Lazarus woonde, zwsuit de doodeo had opgewekt. Pastoor: Goed bedoeld, maar slecht ge- troffanl Want vaa bet villadorp nah|j Je rusalem is hier geen sprake. Johannes im mers doopte in den Jordaan en deze rivier kronkelt zich tusschen oevers door die nu eens laag, dan weer boog zijn, nu eens van rotsen, aan weer van zaad, dan weer van modder en onderweg de voeten was- schend van oleanders sn terpentjjnboomen en zllvorpopulleren van 't Meer van Ga- 111 ea naar de dus in twee ongel minst belangrijke dat nu aaa de orde is. Twee mijlen boven de Doode Zee lag ons Bethanie aan een doorwaadbare plaats over de rivier, van waar het haar naam heeft, die .Veerhuis” beteekent. Jansen: En aan welke merkwaardigheid ongetwijfeld de residentie van den Dooper te danken vid, die immers zjjn leerlingen door onderdompeling in den Jordaan placht te heiligen. Pastoor: Maar hoe ver ouk van Jerusalem verwilderd ,j|„ ngHm tol IFFICIEEI. KERKBËRICHT van het „Noord-Hollandsch Dagblad” lo klas Roparatio-iariebting. Olie, Naalden, Ondsrdee'en. I NAA1M ACH1NE-TAEEL1JE8. I INRUILEN VAN GEBRUIKTE I I MACHINES. I Laat 14S hook Kr*toboata«fl, TBLBFOON 971. begrip 'h de vraag aan ins Elias wis. over heen te draaien, immers antwoordt hjj han dig met wal bij niet is. Pastoor: Hjj lette niet zoo «oer op wat zjj vroegen, als op wat zjj zich afvroegen. Ook ging er buiten kjjf bjj die vraag uaar zijn persoon een gemurmel onder zjjn leerlingen op dat hjj Johannes wel degelijk Ie Messias was. Maar de ootmoed ea waarheids liefde van den boetgezant kwamen tegen nitingen van dit allooi krachtig in verzet. Met grooten nadruk geeft hjj dus antwoord op de vraag, die zoo niet ep de lippen dan toah in de harten zijner ondervragers leefde en beleed: Ik ben de Christus niet. gevolgelijk werd nu de liaitolr behandeld: H. LAURENT1US. Zo. Se Zondag vau den Advent half 7, kw. half 11 de Hoogmis, Collecte voor de kerk, 1 uur Bjjbel en Liturgie vaa 24 uur is de kerk open om te komen bidden voor de be kkering der zondaren en ougeloovigen te 6 uur Broederschapslof met predikatie, kwart voor 7 Congregatie van den H. Aloysius. Ma. 7 uur Congregatie voor de meisjes. DL kwart voor acht voor de imumen. Wo. half acht voor de vrouwen. Do., Vr. en Za. 7 uur Lof. Triduum voor het 3e Eeuwfeest van den H. Franciscos van Sales. De geioovigeu wor dan verzocht die dagen de H. MIs en bet Lof te komen bjjwoaen. Wo, Vr. en Za. Quatertemperdagen gebo- deo vastendagen. Vr. 4 uur moeten de jongens komen biech ten, die nog niet plechtig zjju aangenomen voor wie Zaterdag half aeht algemeen? H. Communie. Za. van 4en van half 7 9 uur gelegen heid om te biechten. Tusschen 4 en 6 uur moeten de schoolmeisjes komen biechten die pleohüg zijn aangenomen. Heden collects voor de kerk, kwart voor acht H. Mis voor de leden van „Eerbied in Godshuis” Ma. 7 uur yez. tteq. voor Martina Admiraal 1 Hd der meisjee-congreggtie. DL 8 nur Jaarw?*voor Trijntje Godijn v. d. Laan Zo. aa. half 1 taJ Mis voor de overi. leden I der meisjes-*iigregatfc» ST DOMINICUS. Heden 8e Zondag van den Advent, 6 uur, half acht «n 9 da.stiHe H. Missen me* onderrichting, half 11 de Hoogmis met predi katie. Onder alle H. B. Missen de sehaaicol- lecte voor de jeugdorganisatie in dete paro chie, half een de Cau, voor de groote leering 5 uur Congregatie voor de mannen, 6 unr voor de jougem en 7 uur Lof en Veoi Crea tor tot opening der Novene tot voorberei ding van bet Hoogfeest vaa Kerstmis. Gedu rende die Noveen iederen avond te 7 uur de gebeden der Noveen. Na het Lof repetitie van KarstHederen te singen door de geioovigeu. Ma. avond 7 uur Lof en aanbidding voor de leden van den Euch. Bond. een veron- die de Joden maken konden, door Mozes voorzegde Profeet biechten otn Woensdagmorgen te kwart over 7 gezamenlijk te communiceeren. Wo. morgen 7 uur gezongen H. Mis ter eere van het Mysterie van Christus mensch- wording, van ouds genoemd de Gulden Mis Wo, Vr. en Za. zjjn Quatertemperdagen geboden vasten- en outhoudingsdagen. Wo. avond 7 uur Congregatie voor vrouwen. Do. avond Congr. voor de meisjes. Ouders worden verzocht zich te vergewis sen of hnn kinderen trouw de Congregatie by wonen. Vr. en Za. a?oad 7 uur het Lof en oefe ning der Noveen tot voorbereiding vaa Kerstmis. Zo. 4e Zondag van den Advent ST. JOSEPH. Zo. collecte voor bet Piusgesticht, half 8 en 9 uur stille H. H. Missen, half 11 de Hoog mis voor de lev. en overi. leden der Broeder- I schap van O. L. Vrouw ter Nood, half 7 Lof met gebeden en gezangen ter eere van O. L. Vrouw tbr Nood. Ma. van 46 uur biechten voor de kinde ren. 7 uur Lof ter eere van den H.'Petras Pastoor: Hjj die kwam om getuigenis te geven van het Licht, moest zelf een licht van waarheid ea eerlijkheid z|ju. Het ging hier om de vraag of hjj DE profeet was, dien Mozes in verre toekomst had aan schouwd en daarop had hjj alleen te ant woorden, dat hjj dit niet was, Maar nu ging men hem op den man af vragen, waarvoor hjj zich dan wel uitgaf en wat Hjj van zich zelf getuigde en ditmaal zal de boetgezant zjjn speciale zending onder de Joden moe ten blootleggen. Secretaris: Ea getuigen, dat Ml de Voot- leoper van den Messias is. Pastoor: Zeker, maar merk eens op hoe hjj om zoo te "zeggen zjjn nerf bulten het gedrang weet te houden, voorzegd als de eagei, dl» den weg des Heeren te bereiden had. ed kaak gi gebroedeer de rondte gedaan en was hun ter oore gelto- bovahl Maakt recht in de wMdernis een baan voor onzen GodI 1) Hoe treffend is de oproeping In den mond des profeten: Gaat door, gaat door, door de poortenI Bereidt den weg des volks! Verhoogt, verhoogt de heirbaan, ruimt de steenen weg! Steekt een banier op voor de volken! Ziet Jehovah heeft doen booren tot aaa de einden der aards Zeg tot de dochter van Zion: Zie uw heil komt! Zie, zjjn loon is met bem en zjjn arbeids loon is voor zjjn aangezicht! 2) Hier wordt de komst van Christus voor zegd es bet maken van toebereidselen voor de komst van dien koning bevolen door da schil-leracbüge zinspeling op de gewone be- velen om de heirbaan voor den koninklij ken stoet in gereedheid te brengen. De hei- densche volken krijgen bevel om door mp>Aen hunner steden naar buiten te gaan ên op de wegen alle hinderpalen en strui kelblokken uit den weg te ruimen. Zoo word* voor den Koning de weg gebaand en het pad recht (dat is geljjk) gemaakt, dooi berouw en door geloot. MAX. Di. laatste der 16 Dinsdagen tor eere van onzen H. Vader l*oiniuicus, vau 7 uur af uit stelling van het Alierh. des avonds te 7 uur Lof. DhiMiagmiddag moeten alle kinderen Secretaris: De voorspelling vau bet vorig Evangelie door Christus zei ven aangehaald. Pastoor: Juist, staar er bestond nog een vuilere profetie aan Isaias ontleend, die hem proclameerde al» de stem eens roepen den in de woestjjn. Van die beiden kiest Jo hannes de laatste, welke hem in het oor van zjjn publiek de minste glorie geeft. Ik ben de stem van die in de woestijn roept: maakt recht den weg des Heeren gelijk de profeet Isaias gezegd heeft. Jansen: Wat is io«b de eigenlijke en jui* te beteekenis van de uitdrukking die zoo vaak in de H. Schrift teragkeert: Maakt recht den weg des Heeren. PaMpor: Dat wil ik nog even uitleggen en daarmee zolleu we sluiten, naardien de rest van oos Evangelie geen moeilijkheid meer oplevert, lu geheel Palestina moet ge weten, is nauwelijks één goede weg te vin den. Reizigers, die met moeite hun paanien voortkrijgen over de schandelijk verwaar loosde h«ofdwegen, of een bijpad in dezelf de richting opzoeken, dat gewoonljjk min der slecht is ten minste op het vlakke laad, ▼ragen met vertiazing waar toch <ie groote ruwe steenen vandaan komen, <lie zoo bin- derljjk het voortgaan bemoeilijken. Dit ge- bcim werd m|j opgehelderd, verhaalt Dr. James N'eil, door den heer Schick, onzen be kwamen bouwkundige in Jenualem. Du drijvers van ezels, kanwelen en paarden hebben de dwaze en wreeds gewoonte van, zoodra ze zien dat bet dier ongelijk belas* is, en dus moeilijk dragen zal. aan de zjjde waar de lichtste vracht ligt een zwaren steen te leggen om het evenwicht to bewa ren; ze zjjn te gemakzuchtig om den last over te pukken en beter te verdoelen. Zoo'n steen ligt maar, zooals hjj toevallig komt te iiggeu en valt er gewoonljjk onder weg af. Een eindje verder wordt een andere opgeraapt en in zjjn plaats gelegd. Dat gaat zoo voort tot het einde van de dagreis, dan worden de dieren ontladen en de stee nes op den weg geworpen. Waar nog bjj kotnt, dat alle steenen, die men bjj het in orde maken vaa wijngaarden of bouwlan den vindt, eenvoudig op den naaatbijgelegen weg geworpen worden. H. Thomas, tweede gebed van idag. 8 DEC. Beschermfeest van de H. Maagd bli. *13, tweede gebed van Zondag. in ZONDAG VAN DUN ADVENT. Epistel uit den brief van den H. Apoktel Paulus aan de Philippensen; IV, 4—7 Broeders! verblijdt u altjjd in den Heer; wederom zeg ik: verblijdt u. Uwe zedigheid zjj allee meusohen bekend; want de Heer is nabij. Weest geenszins bekommerd; maar in tl uw gebed eu smeekmg draagt uwe begeer te met dauksQgging op aan God. En de vrede Gods, die alle begrip te boven gaat, beware uwe harten en gedachten In Christus Jesus, onzen Heer. Bvaagelia volgens dec H. Joannes; In dien tijde zouden de Joden van Jerusa lem Priesteren en Levieten tot Joannes, om hem te vragen: Wie zUt gjj? En bjj bekende nn loochende niet; en hjj beleed: ik beu de Christus niet En zjj vraagden hem: Wie dan? Zjjt gö Elias? En hij telde: Die beu ik uieL Zjjt gfl de Profeet? En hjj antwoordde: Neen 1 hem dan: Wie zjjt gjj, opdat wjj 1 geven dengenen, die ons gezonden Wat segtgQvau uaeiven? Hjj zeide j zjjude komst vau ueu beloofden Messias bet ▼aagstuk, dat hoofden en harten in span ning hield. Te meer wjjl de Joden meenden, dal die gebeurtenis door twee andere moest worden voorafgegaan.. Acht eeuwen gele den had er 'n profeet geleefd die groote won derwerken deed ea wiens gedachten ouder de zonen Abrahams voortleefde, la plaats van te sterven, was deze Godsgezant in een vurlgen w: dat Elips nogmaals Op aarde zou verschij nen. Broer*: Op het einde der dagen, als ik me goed rappeJeer. Pastoor: Precies, doch daar dachten de Joden ietwat anders over: Elias moest we derkomen om de laatste komst van den Zoon des menschen aaa te kondigen, doch zjj meenden, dat bjj verschijnen zou voor diens eerste komst. Jansen: Ah, nu I Johannes: of bjj soms Pastoor: Verbaasd en ontrust over de werken van Christus vroeg het Sanhedrin zich af: is Hjj de Messias? En zoo niet: Is Hjj Elias dan, die Hem vooraf moet gaan?.. Eea ander maal, indien niet: Is Hjj dan de Profeet waar Mozes van spreekt? Jansen: Mozes had dtu ook al een pro feet voorspeld? Pastoor: Dat had hjj, maar daarmee ver stonden de Joden dit averechts. Ze verkeer den in de meaning, dat waarschijnlijk Jere mies tegelijk met alias de komst van Chris tus zou komen inluiden. En fabuleerden ze misschien is Johannes de Dooper wei een van deze drie personen. Om dit aan de weet te komen, kozen ze den eenvoudig weg. Priesters en Levieten werden door Sanhedrin gecommitteerd om den Doo per de vraag te «teilenWie zjjt gjj? Pesten: Zat daar nu een vriendeljjke be doeling achter of broeide er weer iets. Jansen: Me dunkt'zoo, dat naar de per sonen gerekend de Phariseén met des ttren gen boetgezant niet veel hebben op gehad, kwade gezindheid ongemakkeljjk had esteld. Hjj Secretaris: Heel rest van bet requl dan? Zjjt gjj Ellas? Pastoor: Hier had de ondervraagde met bel volste recht kunnen verklaren: het is geenszins Elias, die de eerste komst van Christus in moet luiden, maar een bizonde- re Boodschapper door Malacbiaa voorzegd en die Voorlooper ben ik. Jansen: In dien geest sprekend had hjj niets dan de waarheid getuigd. Pastoor: Maar tegelijk zulk een eer en aanzien op zich afgetrokken, dat zjjn nede righeid daarvoor terugsehrikte. Hjj be;>aalt zich dus tot het preciese antwoord op de gestelde vraag: Die ben ik niet! Broers: Nu restte nog maar deratelling, dat hjj de zou zjjn. Pastoor: Juist de inhoud van bun derde interpellatie: Zjjt gQ de profeet? En bjj ant woordde: Neen! Jansen: Maar hoe zit dat nu? Verleden Zondag verklaart de Meester zelf voor de scharen, dat Johannes wel een profeet was en meer dan een profeet. Ea hier getuigt de Dooper van neen. woue tydeu nagenoeg altjjd onbruikbaar zjjn worden zjj nu en dan bjj buitangewooe ge legenheden zorgvuldig verbeterd. Dat ge schiedt wanneer een vorstelijk persoon ia aantocht is. En aooala m ging het ook eer tijds toe. Zoodra Jarasalem bekend werd dat een koning of een prins van den Moede zou komen, werden uaar alle steden en dorpen binnen het racbtngebied orders ge zonden om de wegen na te zien, waarlangs bjj reizen zou. Volgens gewoonte geschied de dat dan, evenals vtoeger, door gedwon gen arbeid. Dan werden de steenen wegge ruimd, de gebroken borstweringen herbouwd en glibberige gedeelten van de rots met een dunne laag aarde bedekt. De Europeaan, die in Palestina woont, heeft altjjd reden tot blijdschap, wanneer een of kruier vorstelijk bepsek wordt ver- waoht. Dat beteekent voor hem, dat de we gen, die bjj moet bereizen, onmiddeHjjk on der handen genomen en grondig verbeterd worden. Wie denkt hierbjj niet aan de levendige voorstelling, die de profeet Isaias van Jo hannes den Dooper geeft, den wegbereider ▼oor koning Moseins: Een stem des roependen: Zereidt in de woeet^a den weg ▼oor Je- dea Advent. Se den 57È"t^biu», derde gebed ren 17 DEC? Mis van Zondag, tweede gebed - derde gebed voor de ge- lelium, vierde gebed voor den 7aus of voor de kerk. 18 DEC. als gisteren, behalve het gebed Fiddlium. 19 DEC. als gisteren, tweede gebed van don Quatertemperdag. 20 DEC. Viligie tan het feest van den H. Thomas, tweede gebed van Zondag, derde ge bed van de H. Maagd. 21 DEC. feestdag van den H. Thomas, 3e gebed en laatste Evangelie van den Quater temperdag. 22 DEC. feestdag van den H. Hungerws V. 1827 B 12 tweede gebed en laatste evan- geile van den Quatertemperdag, derde gebed van de H. Maagd, vierde gebed voor den Paus. 1 DOMIN1CAANSCHB KALENDER. L 18 DEC. L 19 DEC. ali 20 DEC. H. Zond Zom' 22 Pastoor: Te meer omdat Johannes hun igemakkeljjk had aan had ben als „adderen- gebrandmerkt ea dat woord had Ie 1 men. *t Was dus juist geen bizondere vrien- schap, die deze ateezaaten naar BethaniS voerde. Het hoofd der missie legde het doel zjjner zending Moot en vro^j al aanstonds Johannes naar zjjn pas: Wie zjjt Mj? Secretaris: En hjj bekende en loochende piet ea hjj beleed; Ik ben de Christus niet! JansenZonder te willen profaneerCn gtomtnie Johannes toch om de kwestia

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1923 | | pagina 5