GUUS KLüNNEN
mi's MIttfolMI,
MAttHALMdlRMSTRAAT I J B 1
(•••never •«•a«*a*r.
A L KNAA K.
Co
Germania Schoenen
zijn naders dan anderen, sa zjjn
beter an goedkooper.
GERMANIA SCHOEIHMia,
Alkmaar Vardranknoortf 71
Oalreat Oaieliii Fietsen,
erkend ah do beste en goedkoopste
(nuf t S3 -
1 BILLE, litMvnrt. Altai» Til 401
S. J. A. KEESOM,
Alkmaar Waajplaia 1,
"elefeoa 15».
I Naaimachines
I in ALLE MERKEN veozradig.
I Grootste keuze. Laagste prysen.
Alleon-vertegonwoordiger dor
Veritas’* - Machines
Maehl mes vaaat f 1O.-
bratis BoröBur- tn Stopifisssn.
essrs^s
WEEKKALENDER.
I
Wffkmmklftt-
disg in Patten.
Ovsr)a$sin
HuibtyassM
ranuioos
Jamuns
Wilt is IJ Timmeren
Koopt dan uw
HOUT
STEUR, mli Zes Wie:».
I*. H.DEROVER,
Hekelotraat 29, Alkmaar, Tel«t 27.
*4
-: i’i-?ia?f o?
1
BET GOEDKOOPSTE ADRES VOOR:
RIJPE BANANEN
'Sidoniuê de ^Jong,
ALTAARTAPIJTEN.
Koopt uw Sohoonon
IN
ll«1 ttal>o« VvotHJkt prijm.
Manaurytr Rib uitgesnadei müsmL
JAN VAN DER POL,
Laai i4U, ibiMoon 217, ia da saaaaa.
Het goedkoopste adres voor hot opmaken van
Fijne Fruitmanden.
loi arw njwrt
vóór 1 J*0«ari iarichtea
doer kot Aceanataatakaa-
toor vaa
EVANGELIE-VERKLAR1NG.
>O. S2r
KERKUJSTEN.
ALKMAAR.
EPISTEL EN EVANGELIE.
X 18—88.
16 DEC. Se Zondag van den Advent, twee- I
de gebed van den Z. Sebastianus derde gebed
blz. 55.
IT DEC. Mis van Zondag, tweede gebed en
derde gebed
i
da
f>
WIe
behandrid:
WM
I
Speciaal adres
▼oar
Steeds ruim gesor
teerd in
sten wi
ha* 1
mij komen zal, die voor mij geweest is,
beo te ont-
lethanie ge-
■X’ ie -ajezhtkx-a a-s»
"Vreu«<t prtjsea. >',~ssisis
’Z,*«lc«XLlxa<e&.
Hd der meisjee-congregati
Di. 8 uur Janrwo’HA- von
ragen ten hemel opgevaren en een
andere profeet, Malachiaa, hid voorgezegd,
schend van oleanders
lulleren van
j Doode Zee. Ze deelt Puieatina
iljjke doelen, waarvan het
't Overjordaansche heet,
1 blz. BB.
als gisteren.
[«•gisteren.
I. Dominicus, tweede gebed van
Levert uitsluitend eerste kwaliteit
hUBu-, VrIkbits- tn Varkensvieesch
Bteeus ADRES voor PRIMA WAAR.
Neemt prooi met de HOVER’S
fijne Vloesohwaren,
eigen fabrikaat.
«K gj Ei
ZUtgfl de
Zij zeiden
antwoord
hebben? I
Ik ben de stem van die in de woestijn roept: i
maakt recht den weg des Hoeren, gelijk de
Profeet Isaias gezegd heeft. En de afgezon-
10 DEC. 8e Zondag van
gebed van den H. Ei
de H. Maagd. Credo.
1.
van do H Ma;
loovigo zielen
den Paus
en voor steeds
versch gebrands Pinda's
is by
OBEFT OHATIS INLICHTINOBN-
De Ge's. Vort
het eerste
van Zjjn
t, vandaag ia het de knecht,
Pastoor: Goed gewen, d^Kerk stelt
- ar
uit Jezus1
4x>. öc zxjiHiMjf vau u0u Advent half 7, kw.
I voor acht en 9 uur de stille H. H. Missen
half 11 de Hoogmis, Collecte voor de kerk, 1
l’~^-
1) Isaias 40s8.
2) lakias 02:10. 11.
deuen waren uit de Farizeön. En zjj vraagden
en zeiden hem: Wat doopt gjj dan iudien gij
noch zjjt de Christus, noch EUaa, noch de
Profeet? Joannes antwoordde hun en zeide:
Ik doop in water; staar midden ouder u beeft
Hjj gestaan, dien gij niet kent. Hjj is het, die
na i
wiens schoenriem ik niet waard
binden. Deze dingen zjjn te
scbied over de Jordaan, daar Joannes doopte
Geen der voornaamste wegen b geplaveid
zoodat ze alle ia den winter geweldig te lij
den hebben van de tropische regens. Nooit
wordt eenige maatregel genomen osn ze te
herstelloo, zoodat ze bij het jaar slechter
worden. Het geheele karakter van het des
potische Oosten brengt mee, dat goede din
gen des te meer verzuimd en verwaariooed
worden, naarmate se meer van algemeen
nut zjjn.
Niettegenstaande de groote wegen in ge-
Uit ÜÜ-
DERDE ZONDAG VAN DEN ADVENT.
Deputatie van het Sanhedrin aan
Johannes den Dooper.
Pastoor: Wei, Secretaris, wat moet al
aanstonds bij het lezen van dit Evangelie
In het oog springen?
Secretaris: Vrat mjj bet eerst is opgeval
len b het feit, dat hM benoemen vaa een
commissie bij lastige kwesties juist niet vaa
onze bodondaagsebe Tweede Kamer dagtee-
kent, aaugecien de Evaugeiht er in twee
weken ona twee beschrijft. Verleden week
een gezantschap van den Dooper aaa Ons
Heer; vandaag soa deputatie vaa Jerusalem
scha Joden naar Sint Jan.
Jansen: En eigenaardig, in
geeft de Zaligmaker getuigenis
trouwen knecht, vandaag is het
die voor Zjjn Meester getuigt.
Pastoor: Goed gesion, de Kerk stelt ons
dit Evangelie voor eogen om de lofspraak
uit Jezus' eigen mond op dea Dooper als
bet wars te aanctloaeeren, door de zorg in
het licht te stellen, waarmede dece zich
voor den Messias uederbuigt en Hem eer en
glorie toebrengt. Het feit geviel op den veer
tigsteu dag vaa 's Heeren vasten ter woes
tijn ia Bemanie over den Jordaan, daar Jo
hannes doopte.
Jansen: En waar Lazarus woonde,
zwsuit de doodeo had opgewekt.
Pastoor: Goed bedoeld, maar slecht ge-
troffanl Want vaa bet villadorp nah|j Je
rusalem is hier geen sprake. Johannes im
mers doopte in den Jordaan en deze rivier
kronkelt zich tusschen oevers door die
nu eens laag, dan weer boog zijn, nu eens
van rotsen, aan weer van zaad, dan weer
van modder en onderweg de voeten was-
schend van oleanders sn terpentjjnboomen
en zllvorpopulleren van 't Meer van Ga-
111 ea naar de
dus in twee ongel
minst belangrijke
dat nu aaa de orde is. Twee mijlen boven
de Doode Zee lag ons Bethanie aan een
doorwaadbare plaats over de rivier, van
waar het haar naam heeft, die .Veerhuis”
beteekent.
Jansen: En aan welke merkwaardigheid
ongetwijfeld de residentie van den Dooper
te danken vid, die immers zjjn leerlingen
door onderdompeling in den Jordaan placht
te heiligen.
Pastoor: Maar hoe ver ouk van Jerusalem
verwilderd ,j|„ ngHm tol
IFFICIEEI. KERKBËRICHT
van het „Noord-Hollandsch Dagblad”
lo klas Roparatio-iariebting.
Olie, Naalden, Ondsrdee'en. I
NAA1M ACH1NE-TAEEL1JE8.
I INRUILEN VAN GEBRUIKTE I
I MACHINES. I
Laat 14S hook Kr*toboata«fl,
TBLBFOON 971.
begrip 'h de vraag aan
ins Elias wis.
over
heen te draaien, immers antwoordt hjj han
dig met wal bij niet is.
Pastoor: Hjj lette niet zoo «oer op wat zjj
vroegen, als op wat zjj zich afvroegen. Ook
ging er buiten kjjf bjj die vraag uaar zijn
persoon een gemurmel onder zjjn leerlingen
op dat hjj Johannes wel degelijk Ie
Messias was. Maar de ootmoed ea waarheids
liefde van den boetgezant kwamen tegen
nitingen van dit allooi krachtig in verzet.
Met grooten nadruk geeft hjj dus antwoord
op de vraag, die zoo niet ep de lippen dan
toah in de harten zijner ondervragers leefde
en beleed: Ik ben de Christus niet.
gevolgelijk werd nu de
liaitolr behandeld:
H. LAURENT1US.
Zo. Se Zondag vau den Advent half 7, kw.
half 11 de Hoogmis, Collecte voor de kerk, 1
uur Bjjbel en Liturgie vaa 24 uur is de
kerk open om te komen bidden voor de be
kkering der zondaren en ougeloovigen te 6
uur Broederschapslof met predikatie, kwart
voor 7 Congregatie van den H. Aloysius.
Ma. 7 uur Congregatie voor de meisjes.
DL kwart voor acht voor de imumen.
Wo. half acht voor de vrouwen.
Do., Vr. en Za. 7 uur Lof.
Triduum voor het 3e Eeuwfeest van den
H. Franciscos van Sales. De geioovigeu wor
dan verzocht die dagen de H. MIs en bet Lof
te komen bjjwoaen.
Wo, Vr. en Za. Quatertemperdagen gebo-
deo vastendagen.
Vr. 4 uur moeten de jongens komen biech
ten, die nog niet plechtig zjju aangenomen
voor wie Zaterdag half aeht algemeen? H.
Communie.
Za. van 4en van half 7 9 uur gelegen
heid om te biechten. Tusschen 4 en 6 uur
moeten de schoolmeisjes komen biechten die
pleohüg zijn aangenomen.
Heden collects voor de kerk, kwart voor
acht H. Mis voor de leden van „Eerbied in
Godshuis”
Ma. 7 uur yez. tteq. voor Martina Admiraal 1
Hd der meisjee-congreggtie.
DL 8 nur Jaarw?*voor Trijntje Godijn
v. d. Laan
Zo. aa. half 1 taJ Mis voor de overi. leden I
der meisjes-*iigregatfc»
ST DOMINICUS.
Heden 8e Zondag van den Advent, 6 uur,
half acht «n 9 da.stiHe H. Missen me*
onderrichting, half 11 de Hoogmis met predi
katie. Onder alle H. B. Missen de sehaaicol-
lecte voor de jeugdorganisatie in dete paro
chie, half een de Cau, voor de groote leering
5 uur Congregatie voor de mannen, 6 unr
voor de jougem en 7 uur Lof en Veoi Crea
tor tot opening der Novene tot voorberei
ding van bet Hoogfeest vaa Kerstmis. Gedu
rende die Noveen iederen avond te 7 uur de
gebeden der Noveen. Na het Lof repetitie van
KarstHederen te singen door de geioovigeu.
Ma. avond 7 uur Lof en aanbidding voor
de leden van den Euch. Bond.
een veron-
die de Joden maken konden,
door Mozes voorzegde Profeet
biechten otn Woensdagmorgen te kwart over
7 gezamenlijk te communiceeren.
Wo. morgen 7 uur gezongen H. Mis ter
eere van het Mysterie van Christus mensch-
wording, van ouds genoemd de Gulden Mis
Wo, Vr. en Za. zjjn Quatertemperdagen
geboden vasten- en outhoudingsdagen.
Wo. avond 7 uur Congregatie voor
vrouwen.
Do. avond Congr. voor de meisjes.
Ouders worden verzocht zich te vergewis
sen of hnn kinderen trouw de Congregatie
by wonen.
Vr. en Za. a?oad 7 uur het Lof en oefe
ning der Noveen tot voorbereiding vaa
Kerstmis.
Zo. 4e Zondag van den Advent
ST. JOSEPH.
Zo. collecte voor bet Piusgesticht, half 8
en 9 uur stille H. H. Missen, half 11 de Hoog
mis voor de lev. en overi. leden der Broeder-
I schap van O. L. Vrouw ter Nood, half 7
Lof met gebeden en gezangen ter eere van
O. L. Vrouw tbr Nood.
Ma. van 46 uur biechten voor de kinde
ren. 7 uur Lof ter eere van den H.'Petras
Pastoor: Hjj die kwam om getuigenis te
geven van het Licht, moest zelf een licht
van waarheid ea eerlijkheid z|ju. Het ging
hier om de vraag of hjj DE profeet was,
dien Mozes in verre toekomst had aan
schouwd en daarop had hjj alleen te ant
woorden, dat hjj dit niet was, Maar nu ging
men hem op den man af vragen, waarvoor
hjj zich dan wel uitgaf en wat Hjj van zich
zelf getuigde en ditmaal zal de boetgezant
zjjn speciale zending onder de Joden moe
ten blootleggen.
Secretaris: Ea getuigen, dat Ml de Voot-
leoper van den Messias is.
Pastoor: Zeker, maar merk eens op hoe
hjj om zoo te "zeggen zjjn nerf
bulten het gedrang weet te houden,
voorzegd als de eagei, dl» den weg des
Heeren te bereiden had.
ed kaak gi
gebroedeer
de rondte gedaan en was hun ter oore gelto-
bovahl
Maakt recht in de wMdernis een baan
voor onzen GodI 1)
Hoe treffend is de oproeping In den mond
des profeten:
Gaat door, gaat door, door de poortenI
Bereidt den weg des volks!
Verhoogt, verhoogt de heirbaan, ruimt
de steenen weg!
Steekt een banier op voor de volken!
Ziet Jehovah heeft doen booren tot aaa
de einden der aards
Zeg tot de dochter van Zion:
Zie uw heil komt!
Zie, zjjn loon is met bem en zjjn arbeids
loon is voor zjjn aangezicht! 2)
Hier wordt de komst van Christus voor
zegd es bet maken van toebereidselen voor
de komst van dien koning bevolen door da
schil-leracbüge zinspeling op de gewone be-
velen om de heirbaan voor den koninklij
ken stoet in gereedheid te brengen. De hei-
densche volken krijgen bevel om door
mp>Aen hunner steden naar buiten te gaan
ên op de wegen alle hinderpalen en strui
kelblokken uit den weg te ruimen. Zoo
word* voor den Koning de weg gebaand en
het pad recht (dat is geljjk) gemaakt, dooi
berouw en door geloot. MAX.
Di. laatste der 16 Dinsdagen tor eere van
onzen H. Vader l*oiniuicus, vau 7 uur af uit
stelling van het Alierh. des avonds te 7 uur
Lof. DhiMiagmiddag moeten alle kinderen
Secretaris: De voorspelling vau bet vorig
Evangelie door Christus zei ven aangehaald.
Pastoor: Juist, staar er bestond nog een
vuilere profetie aan Isaias ontleend, die
hem proclameerde al» de stem eens roepen
den in de woestjjn. Van die beiden kiest Jo
hannes de laatste, welke hem in het oor
van zjjn publiek de minste glorie geeft. Ik
ben de stem van die in de woestijn roept:
maakt recht den weg des Heeren gelijk de
profeet Isaias gezegd heeft.
Jansen: Wat is io«b de eigenlijke en jui*
te beteekenis van de uitdrukking die zoo
vaak in de H. Schrift teragkeert: Maakt
recht den weg des Heeren.
PaMpor: Dat wil ik nog even uitleggen
en daarmee zolleu we sluiten, naardien de
rest van oos Evangelie geen moeilijkheid
meer oplevert, lu geheel Palestina moet ge
weten, is nauwelijks één goede weg te vin
den. Reizigers, die met moeite hun paanien
voortkrijgen over de schandelijk verwaar
loosde h«ofdwegen, of een bijpad in dezelf
de richting opzoeken, dat gewoonljjk min
der slecht is ten minste op het vlakke laad,
▼ragen met vertiazing waar toch <ie groote
ruwe steenen vandaan komen, <lie zoo bin-
derljjk het voortgaan bemoeilijken. Dit ge-
bcim werd m|j opgehelderd, verhaalt Dr.
James N'eil, door den heer Schick, onzen be
kwamen bouwkundige in Jenualem. Du
drijvers van ezels, kanwelen en paarden
hebben de dwaze en wreeds gewoonte van,
zoodra ze zien dat bet dier ongelijk belas*
is, en dus moeilijk dragen zal. aan de zjjde
waar de lichtste vracht ligt een zwaren
steen te leggen om het evenwicht to bewa
ren; ze zjjn te gemakzuchtig om den last
over te pukken en beter te verdoelen.
Zoo'n steen ligt maar, zooals hjj toevallig
komt te iiggeu en valt er gewoonljjk onder
weg af. Een eindje verder wordt een andere
opgeraapt en in zjjn plaats gelegd. Dat gaat
zoo voort tot het einde van de dagreis,
dan worden de dieren ontladen en de stee
nes op den weg geworpen. Waar nog bjj
kotnt, dat alle steenen, die men bjj het in
orde maken vaa wijngaarden of bouwlan
den vindt, eenvoudig op den naaatbijgelegen
weg geworpen worden.
H. Thomas, tweede gebed van
idag.
8 DEC. Beschermfeest van de H. Maagd
bli. *13, tweede gebed van Zondag.
in ZONDAG VAN DUN ADVENT.
Epistel uit den brief van den H. Apoktel
Paulus aan de Philippensen; IV, 4—7
Broeders! verblijdt u altjjd in den Heer;
wederom zeg ik: verblijdt u. Uwe zedigheid
zjj allee meusohen bekend; want de Heer is
nabij. Weest geenszins bekommerd; maar in
tl uw gebed eu smeekmg draagt uwe begeer
te met dauksQgging op aan God. En de vrede
Gods, die alle begrip te boven gaat, beware
uwe harten en gedachten In Christus Jesus,
onzen Heer.
Bvaagelia volgens dec H. Joannes;
In dien tijde zouden de Joden van Jerusa
lem Priesteren en Levieten tot Joannes, om
hem te vragen: Wie zUt gjj? En bjj bekende
nn loochende niet; en hjj beleed: ik beu de
Christus niet En zjj vraagden hem: Wie dan?
Zjjt gö Elias? En hij telde: Die beu ik uieL
Zjjt gfl de Profeet? En hjj antwoordde: Neen
1 hem dan: Wie zjjt gjj, opdat wjj
1 geven dengenen, die ons gezonden
Wat segtgQvau uaeiven? Hjj zeide j
zjjude komst vau ueu beloofden Messias bet
▼aagstuk, dat hoofden en harten in span
ning hield. Te meer wjjl de Joden meenden,
dal die gebeurtenis door twee andere moest
worden voorafgegaan.. Acht eeuwen gele
den had er 'n profeet geleefd die groote won
derwerken deed ea wiens gedachten ouder
de zonen Abrahams voortleefde, la plaats
van te sterven, was deze Godsgezant in een
vurlgen w:
dat Elips nogmaals Op aarde zou verschij
nen.
Broer*: Op het einde der dagen, als ik
me goed rappeJeer.
Pastoor: Precies, doch daar dachten de
Joden ietwat anders over: Elias moest we
derkomen om de laatste komst van den
Zoon des menschen aaa te kondigen, doch
zjj meenden, dat bjj verschijnen zou voor
diens eerste komst.
Jansen: Ah, nu I
Johannes: of bjj soms
Pastoor: Verbaasd en ontrust over de
werken van Christus vroeg het Sanhedrin
zich af: is Hjj de Messias? En zoo niet: Is
Hjj Elias dan, die Hem vooraf moet gaan?..
Eea ander maal, indien niet: Is Hjj dan de
Profeet waar Mozes van spreekt?
Jansen: Mozes had dtu ook al een pro
feet voorspeld?
Pastoor: Dat had hjj, maar daarmee ver
stonden de Joden dit averechts. Ze verkeer
den in de meaning, dat waarschijnlijk Jere
mies tegelijk met alias de komst van Chris
tus zou komen inluiden. En fabuleerden
ze misschien is Johannes de Dooper wei
een van deze drie personen. Om dit aan de
weet te komen, kozen ze den eenvoudig
weg. Priesters en Levieten werden door
Sanhedrin gecommitteerd om den Doo
per de vraag te «teilenWie zjjt gjj?
Pesten: Zat daar nu een vriendeljjke be
doeling achter of broeide er weer iets.
Jansen: Me dunkt'zoo, dat naar de per
sonen gerekend de Phariseén met des ttren
gen boetgezant niet veel hebben op gehad,
kwade gezindheid ongemakkeljjk had
esteld. Hjj
Secretaris: Heel
rest van bet requl
dan? Zjjt gjj Ellas?
Pastoor: Hier had de ondervraagde met
bel volste recht kunnen verklaren: het is
geenszins Elias, die de eerste komst van
Christus in moet luiden, maar een bizonde-
re Boodschapper door Malacbiaa voorzegd
en die Voorlooper ben ik.
Jansen: In dien geest sprekend had hjj
niets dan de waarheid getuigd.
Pastoor: Maar tegelijk zulk een eer en
aanzien op zich afgetrokken, dat zjjn nede
righeid daarvoor terugsehrikte. Hjj be;>aalt
zich dus tot het preciese antwoord op de
gestelde vraag: Die ben ik niet!
Broers: Nu restte nog maar
deratelling,
dat hjj de
zou zjjn.
Pastoor: Juist de inhoud van bun derde
interpellatie: Zjjt gQ de profeet? En bjj ant
woordde: Neen!
Jansen: Maar hoe zit dat nu? Verleden
Zondag verklaart de Meester zelf voor de
scharen, dat Johannes wel een profeet was
en meer dan een profeet. Ea hier getuigt de
Dooper van neen.
woue tydeu nagenoeg altjjd onbruikbaar zjjn
worden zjj nu en dan bjj buitangewooe ge
legenheden zorgvuldig verbeterd. Dat ge
schiedt wanneer een vorstelijk persoon ia
aantocht is. En aooala m ging het ook eer
tijds toe. Zoodra Jarasalem bekend werd
dat een koning of een prins van den Moede
zou komen, werden uaar alle steden en
dorpen binnen het racbtngebied orders ge
zonden om de wegen na te zien, waarlangs
bjj reizen zou. Volgens gewoonte geschied
de dat dan, evenals vtoeger, door gedwon
gen arbeid. Dan werden de steenen wegge
ruimd, de gebroken borstweringen herbouwd
en glibberige gedeelten van de rots met een
dunne laag aarde bedekt.
De Europeaan, die in Palestina woont,
heeft altjjd reden tot blijdschap, wanneer
een of kruier vorstelijk bepsek wordt ver-
waoht. Dat beteekent voor hem, dat de we
gen, die bjj moet bereizen, onmiddeHjjk on
der handen genomen en grondig verbeterd
worden.
Wie denkt hierbjj niet aan de levendige
voorstelling, die de profeet Isaias van Jo
hannes den Dooper geeft, den wegbereider
▼oor koning Moseins:
Een stem des roependen:
Zereidt in de woeet^a den weg ▼oor Je-
dea Advent. Se
den 57È"t^biu», derde gebed ren
17 DEC? Mis van Zondag, tweede gebed
- derde gebed voor de ge-
lelium, vierde gebed voor
den 7aus of voor de kerk.
18 DEC. als gisteren, behalve het gebed
Fiddlium.
19 DEC. als gisteren, tweede gebed van
don Quatertemperdag.
20 DEC. Viligie tan het feest van den H.
Thomas, tweede gebed van Zondag, derde ge
bed van de H. Maagd.
21 DEC. feestdag van den H. Thomas, 3e
gebed en laatste Evangelie van den Quater
temperdag.
22 DEC. feestdag van den H. Hungerws
V. 1827 B 12 tweede gebed en laatste evan-
geile van den Quatertemperdag, derde gebed
van de H. Maagd, vierde gebed voor den
Paus. 1
DOMIN1CAANSCHB KALENDER. L
18 DEC. L
19 DEC. ali
20 DEC. H.
Zond
Zom'
22
Pastoor: Te meer omdat Johannes hun
igemakkeljjk had aan
had ben als „adderen-
gebrandmerkt ea dat woord had
Ie 1
men. *t Was dus juist geen bizondere vrien-
schap, die deze ateezaaten naar BethaniS
voerde. Het hoofd der missie legde het doel
zjjner zending Moot en vro^j al aanstonds
Johannes naar zjjn pas: Wie zjjt Mj?
Secretaris: En hjj bekende en loochende
piet ea hjj beleed; Ik ben de Christus niet!
JansenZonder te willen profaneerCn
gtomtnie Johannes toch om de kwestia