van het „Noord-Hollandsch Dagblad •I I S E DN, aan de Zes Wis.en. 8 IJ I's Seinen- en LedeiUandel, MASDALBUIOSTBAAT I J-l I. laganover «iksndsr. GUUS KLüNNEN S. J. A. KEESOM, Alkmaar Waagploin I, "eUfoou I5'P. H. I>K ROVER, Hakalstraat 29, Alkmaar, Talef 27. Levert uitsluitend eerste kwaliteit Runa-, Vetkalts- en Varksnsvleesch Steeds ADRES voor PRIMA WAAR. Neemt proel met de ROVER’S fijne Vleeschwaren, eigen labris ast. GERMANIA SCHOENHANOEL, Germanik Schoenen anderen, se zijn Naaimachinesl G in ALLE MERKEN voorradig. I 1 Grootste keuze. Laagste prijzen. I j AHeen-veriegenwoordiger der ,.Veritas“ - Machines Mnchiaeo vanat t 1O.- iifatis Borduur* en Stoplessen. OmtrBnt Sazsils FtCtscn, erkend als de beste en goedkoopste (vanai t 85 J. HILLE, Uitstrooit, Vkrur lol 406 Oven^seo Regenjassen Pantalons A JekKufs 8 /O Werkmansklee ding en Petten Mc. 53. Ziet Etalage i Sidoniua de ^Jong, Wiliacij i immeren Koopt dan uw HO U T ALTA ARTAPIJTEN. Koopt uw Schoenen in A L, K M A A it. Hamburger Rib uitgesnedna delicaat. HET GOEDKOOPSTE ADRES VOOR: RIJPE BANANEN en voor steeds verstil gebrande Pinda's is bij JAN VAN DER TOL, Laai 148a. Tele te en 217, la de Banaat. Het goedkoopste adres voor bet opmaken van Fijne Fruitmanden. Alkmaar Vertfronkenoord 72. Vergelijkt orgiën. KERKUJSTEN. ALKMAAR. F. MISAANWIJZER. fcPlblH h'N EVAIMiFLIE. IV ZONDAG VAN DEN ADVENT. - 1 EVANGELIE-VERKLARIIM i r.nibt uw b«e»ra tijdig; vóór I Jannari inrirhtea floor brt Aceonnfaatokau* toor van A- Mis zal de H. Communie aan twee Communie van bekend als de aproi wo i Laat 148 hoek Kraobaaiaag, TEIEFOON 87i. MTE1TT 19 MJ Vraei’t jprljzezx, X^Cozxatara, Taelcozxlzxvezx Wo. 2e Kerstdag, half acht en 9 uur de stil le H. H Missen half 11 de Hoogmis met feest predikatie, half 7 het Lof Do. avon-otn 7 uur het Lof ter eer? van het H. Sacrament. Za. begint het Triduum ter eere van den Zoten Naam Jezus 7 nur Lof ter eere van den Zoeten Naam Jezus. OFFICIEEL KERKEERICH zijn anders dan beter en goedkooper. bet 1ste drietal H. H. Missen begint te half 6 met eeu plechtige H. Mis. De geloovigen wor den verzocht ouder de derde H. Mis de Kerst liederen op blz. 2, 3 ei. 5 mee te zingen, bet tweede drietal H. H Missen te half acht, het derde drietal H H. Missen te hall 10 om half 11 de Hoogmis, van 4naif 7 uur gelegen heid om te biechten eu om half. 7 plechtig Lof - Ie klas Reparatie-lnrichting. 0 Olie, Naalueu, Onderdeden. Z NAAIM ACHINE-TAFELTJE8. I INRUILEN VAN GEBRUIKTE I MACHINE». Laat 148 hoek Kraobaaiaeg, J TEltFOON 87l. I Profeet: Eene stem van die in de woestijn roept: Bereidt den weg des Heeren, maakt zyne paden recht! Alle dal zal gevuld eu alle berg en heuvel geslecht worden, en de krom me wegen zullen recht en de oneffene we gen effen worden, en alle vleesch zal de zaligheid Gods zien. H. LANRENT1US. Zo half 7, kwart vcui acht en 9 uur de stil le H H Missen, hall elf di Hoogmis, collec te voor de 8t. Josephsebool. Van 24 uur GEFFT O AIIS INLICHTINOEN- De Gen. Vert I ST. DOM1NTCUS. Heden de 4e Zondag van den Advent. 8 uur, half acht en 9 uur de stilk H. H. Missen half 11 de Hoogmis. Onder alk H. H. Missen scbaalcoUecte voor de scholen bah 1 de Cat voor de groote leering. 5 uur de Congregatie voor de mannen, 6 uur voor de jongens, half 7 het Lof waarna de repetitie van de Kerst liederen, die door de geloovlgen in den Kerst nacht gezongen worden Ma. Vigilie van Kerstmis gebo len vasten en ontbuudingsdag des morgens tot 10 uur, en na den middag van 4 —9 uur gelegenheid om te biechten des avonds 7 uur bet Lof en oefeningen der Noveen. Di. Hoogfeest van Kerstmis of de Geboor te Onzes Heeren Jesus Christus, met vollen aflaat van den Allerh. Rozenkrans, half de Solemneele Nachtmis, waarua twee stille H. H. Missen waaronder Kerstliederen worden gezongen. Oumiddelljjk na de Solemneele H. vier machthebbers upgenoemd, die ouder vorschillende titelatuur, maar allen onder souvereiuiteit van keizer Tiberius bet Heilige Land toentjjds bestuurden. Doch na het Bur gerlek gezag komt de Kerkelyke overheid. Secretaris: Onder de Hoogpriesters Annas en Caipbas. Jauseu: Geen gebrek aan adellijke hanzen daar. Na al die viervorsten krijgen we twee Hoogepriesters tegelijk. Pastoor: Eigenlijk mocht er maar één hoogepriester zyu, want die werd voor het leven aaugesteld. Doch de Romeinen had den die wet, als zoovele andere aan bun laarzen gelapt en Pilatus' voorganger deed den wettigeb hoogepriester fijntjes afzetten, en door zijn schoonzoon Caiphas vervangen. Doch tegen de bepalingen van bet Joodsche recht door den Romeinschen Procurator uit zijn bediening ontzet, had Annas over zijn opvolger een overwegenden invloed behou den en gold'bij de ijveraars der Joodsche Wet nog altijd als de eeuigrechtmatige Hoo gepriester. Blijkbaar om deze reden noemt Sint Lucas ze beiden op, terwjjl bet overi gens waarschijnlijk is, dat de schoonvader en schoonzoon beiden een vergelijk getroffen hadden om beurt om beurt de boogepriester- ijjke bediening waar te nemen, elk voor een jaar. Secretaris: Hier volgt eindelijk de gebeur- tenis door den Evangelist zoo plechtig aan geduid en iugeluid: Het woord dos Heeren kwam tot Jobauues Pastoor: Wie was die Johannes? Secretaris: De zoon van Zacharias! Pastoor: En wie was Zacharias? Secretaris: De echtgenoot van Sinte Eli sabeth, die weer eeo nicht was van de Hei lige Maagd. Hjj was priester en terwjjl hy zyn functie in deu tempel waa. nam, ver scheen hem de engel Gabriël, die hem voor zegde, dat hjj een zouu zou krijgen, alhoe wel beide echtelieden reeds hoogbejaard van leeftijd waren. Pastoor: Waar deed die roepstem des Hee ren zich hooren? Jansen zou hier vragen: waar bad Sint Jan zyu residentie? Jau»en: in de woestijn, staat er, maar nu weet ik nog uiet veel. Pastoor: Die plaats is m woestyn van Johannes den Dooper. 't la een eenzaam oord, door geen ander menscheljjk wezen dan door een enkelen herder bezocht In de verlatenheid bad Sint Jan zich reeds jong teruggetrokken, ging er gekleed in een langs zyn neus gekeken.. Die data slaan op b predikambt of op den predik tocht van Siut Jan den Dooper, die daarmee aaiiving wei nige maanden vóór bet openbaar leven on zes Heeren. Hoe oud was Jezus toen Hjj aan zuig le prediken? Secretaris: Degiig jaren! Pastoor: Vergelijken we nu gevolgeijk de aangegeven tjjdsbepa.mgen: In bet vijftiende jaar der regeering van keizer Tiberius. Wür regeerde Tib...i.s? Jansen: In Rome! Pastoor: Palestina was dus een deel van bet Romeinsche Rijk. Jansen: Ja dat weten we al uit het Kerst- Evangelie, aangezien Jozef en Maria naar Bethlehem togen vanwege de uitgeschreven volkstelling van keizer Augustus. Pastoor: Precies, maar to< Jezus geboren werd, regeerde in Palestina een koning, on der de suprematie van het Romeinsche Rijk— Jansen Herwies, de kindermoordenaar. Pastoor; Maar nu, dertig jaren later, zien we den staat van zaken zeer veranderd. Pa lestina is in stukken gesneden en onder het gezag van verschillende bewind voer, Iers ge steld, die allen evenwel onder de auspiciën van den Romeinschen keizer rogeeren Jansen: O daar komen dan die gekke na men uit ons Evangelie vandaan. Pastoor: En om aan de weet te komen, waar die namen thuis hooren, moet go u Palestina voorstellen als van boven naar be neden doorsneden van een groote rivier, die bet land in twee ongelyk? deden verdeelt de JorjJaau geuaam<L Het Westelijk deel van het Heilige Land, verreweg het voornaamste wordt dus van den eenen kant door den Jor- daan van den anderen kant door de wateren der oude Middelzee bespoeld Het bestaat uit drie provinciën, de zuidelykste Secretaris: Heet Judea. Pastoor: Dat hierom voor de belangrijkste goht, wijl het Jerusalem binnen zyn grenzen had, de hoofdstad des Rijks. In dat Judea nu bad Rome elke schaduw van koninklijke macht weggevaagd, cr een landvoogd gezet, die bet wingewest bestuurde in naam des keizers, zoo op de manier als onze Gouver- neur-generaal dat in Oost-Indië doet. Secretaris: Toen Poulins Pliatis, Stede houder van Judea was Pastoor: Benoorden JmieA komen we in Sayiaria. Later zullen we het over den ow ing der Samaritanen hebben, nu hebben aUecn to weten, dat ook deze provincie ouder het bestutir van Bouuus Pilatus stuud Aldoor meer noordwaarts treffen wjj Gali- lea aan, waarin Nazareth ligt, de bevoor rechte verblijfplaats van Jezus' verborgen leven. Wie in dat Galilea de lakens uitdeel de, weel iedereen. Jansen: Herodes viervorst van Galilea. Pastoor: Maar wat precies een.... viervorst was, dat weet geen mensch. 't Is het hoofd van een land, dat té klein is om zich de luxe van een Jtouing te kunnen permitteeren, al- zoo de vorst van een vierde En juist ten tjjde van Lucas was Palestina politiek gevieren deeld; vooreerst heblien we Judea waarvan Pilatus om zoo te zeggen viervorst was. Ver volgens Galilea met den tetrarch Herodes. Jansen: Dezelfde die den Dooper in de ge vangenis sloot. Hoe heette zjjn hoofdstad? Pastoor: Gewoonljjk hield hjj zyn residen tie m Tiberiadis aan de oevers van dat meer Doch aaugezien hjj het Jodendom beleed, be gaf hy zich jaarlijks voor het Paaschfeest I naar Jerusalem. Jansen: Waar hem toen op dien goeden Vrjjdag Jezus toegezonden werd door den landvoogd Pilatus. Pastoor: Herodes' broeder wordt ingeljjks door den Evangelist genoemd Secretaris: Zjjn broeder Fhilippus, viervorst van Iturea en het iandschap Trachouitis. Pastoor: Die namen uoodigen ons deu Jor- daan over te steken, aan welks oosteljjken oever zich het minst belangrijk deel van Pa lestina uitstrek t, Perea genaamd Jansen: En waar Sint Lucas geen woord van zegt Pastoor: Um de open reden dat bet hoorde tot bel gebied van Herodes, reeds genoemd Maar noordelijk Perea vinden we twee klei ne provincies grenzend aan eik. eerst Tracho nitis, dan Itrurie, bet domein van viervorst Philippus. Jansen: Ik moet weten, waar al die lui bun leven sleten, wat was zijn boofdstad? Pastoor: Ceserea-Pbilippi, een stad met een naam die kliukt als een klok, al was het en kel maar omdat de Meester daar zjjn aller belangrijkste woord gesproken beeft: Gjj zjjt Petrus en op de steenrots zal Ik nijja Kerk bouwenMaar om er een eind aan te maken, niet aan de Kerk, maar aan onze ge- ograpbische beschouwing: hoog in het noor den strekt zich nog de kleine provincie Abi lene uit, waarvan de viervorst.... Secretaris: Lysauias heette Pastoor: Daajmeo beeft de Evangelist de WEEKKALENDER. 23 DEC. Vierde Zon’ag van den Advent, Tweede gebed van di H Maagd, derde ge bed Eccleeiae of voor den Paus. 24 DEC. Vigilie van Kerstmis. 25 DEC. feestdag van de Gebaorte van Christus. Credo Eiger praefatie. 26 DEC. feestdag van den H. Stephanus tweeds gebed van Kerstmis. 27 DEC. feestdag van den H Apostel Jo annes tweede gebed van Kerstmis. 28 DEC. feestdag van de Onnoozele Kin deren. Tweede gebed van Kerstmis geen Glo ria Credo. 29 DEC. feestdag van den H Thomas van Canterburg. Tweede gebed van Kerstmisr DOMINICAANSCHE KALENDER. 23 DEC. Vierde Zondag van den A,»venL Tweede gebed van de Z Margarita, derde gebed blz. 55. 24 DEC'. Vigilie van Kerstmis. 25 DEC. Feestdag van 's Heeren Geboorte 26 DEC. Feestdag van den H. Stephanus Tweede gebed van Ketstmis. 27 DEC. Feestdag van den H. Joannes. Twsedt gebed 'in Kerstmis, derde gebed va.i den H. Stephanus. 28 DEC. Feestdag van de Onnoozele Kin deren Tweedt gebed van Kerstmis, derde gebed van den H. Stephanus vierde gebed vr den H. Joannes 29 DEC. H. Thomas van Canterburg Ge- beduu als gisteren. 5« gebed van de Onnoo zele Kindem. Epistel uit den eersten brief van den H. apos tel Panics aan de Corintbiërs; IV, 1 5. Breeders, men lieschouwe ons als dienaien ▼ae (brietus, en nitileelers van Go-ls gohei- meu. Nu. in mldeelera wordt vereischt, dat nu getrouw lievunden worde Dan voor mij, 1 Ik arht het zeer weinig dat ik door u ge- eerdeeld worde, of door eenig menschel ijk- veenu, ook oordeel ik mij zei ven niet. Ik tien mij wel niet bewust; maar ik ben daarom niet gerechtvaardigd, dan de Heer zal my «wrdeelea. Oordeelt dan niet voor den tjjd ve»r ,.at de Heer komt, die de duistere ver- >'«rgewh«deti zal aau bet Hebt brengen, m de beraadslagen der banen openbaren; en daa zal een ieder zijnen lof van God ont- vaagM. is de kerb open om te komen bidden ‘voor de bekeering der zondaren, 1 uur bijbel en Li turgie. 6 uur Broederschapslof met predika tie, kwart voor zeven Congregatie van den H. Aloysius. Ma. Vigilie van Kerstmis, geboden vasten en onthoudingsdag Voormiddags biechthoo- ren van 711 uur en des namiddags van 4 tot 6 en van half 7 tot 9 uut. Di Hoogfeest van Kerstmis of de Geboorte des Heeren, half 5 de Nachtmis en verder van half 6 tot half 11 elk half uur een H. Mis. Collecte voor de jeugdorganisatie van onze parochie. I Moge het Kerstkindje uw offer voor uwe kinderen groot maken. Des gvoads van 68 nur gelegenheid om te biechten 6 uur Lof met feestpredikatie. Op Isten Kerstdag des morgens geen biechthooren Wo. 2e Kerstdag geen verplichting van Zondagviering of Mishooreu. Collecte voor de Piusstichtiug. De H H. Missen als op Zondag des avonds 6 uur Lot mei Roz< ub. Do. na de H Mi« van 9 uui Bjjbelscbe Ge schiedenis voor de schoolmeisjes, half elf ver gadering van de zelatncen van het H. Hart, 7 uur Lof ter eere van het Allern. Sacrament Vr. na de H. Mis van 9 uur Bijbelsche Ge schiedenis voor de schooljongens, te 4 uur moeten de meisjes kumer biechten, die nog niet plechtig zijr aangenomen voor wie Za terdag half acht algemeen? H Communie 7 uur Lof ter eere van hel H. Hart, Za. biechthooren alleen van 56 en van half 7half 9. Te 5 uur moeten de schooljon gens komen biechten die plechtig zjjn aan genomen. Zo. a.s. onder de H. H. Missen van kwart v acht, 9 en half 11 uur iiefdadigheidspredl- katie door den Een»Pater Bonaventura, waarna collecte ten beboevt der St Martha- gpareeniainff tot beacboriuigg weisjM. N B. Men wacht? ilctf voortij tfydeus de Nachtmis voor die vei pi M^keurotlers. La ten de dames haar taschjcs meenemen in den biechtstoel en naar dt communiebank In het middenpad staat eei schaal voor of fertjes voor waslicht bjj bet Kerstkribbetje. ST. JOSEPH. Zo. de collecte tot schulddelging der kerk half 7 en 9 uur de stille H. H. Sjissen half 11 de Hoogmis, half 7 Lof voor de geloovige zielen. Ma. Vigilie van Kerstmis, gebodeu vasten en onthoudingsdag Deu gebeelen dag, uit genomen van 123 uui gelegenheid um te biechten, 7 uu; het Lof te. eere van den H. Petrus. Mart., Patroon der zieken Di. Hoogfeest van KersUuh, volle aflaat EVANGELIE VOLGENS DEN H. LUCAS; III, 1 6. ha bet vyftiende jaar der regeering de» ketssr TTberius, toen Pontius Pilatus Stmiohenndar was van Judea. Herodes, Vier vorst van Galilea, zjjnb roeder Pbilippus, Viervorst van Iturea eu het laudschap Traeh- ooitis en Lysanius, Viervorst van Abilene; oaiior de Hoogepriesters Annas en Caiphas kwam het woord des Heerun tot Juliannes, deo zoon van Zacharias, in de woestijn. En hj| giag in al het land omtrent de Jordaan dea doop der boetvaardigheid prediken ter vorgoving der zouden, gelijk geschreven ia in het loek der woorden \an Idas oen VIBEDE ZONDAG VAN DEN ADVENT. Zending van St. Johannes den Dooper. Evangelie volgens den H. Lucas. Hl. 1—6. Seerotaris: Ik kan niet zeggen waar het in zit, maar mij dunkt, dat er iets ongewism» ieu buitensporigs in dit Evangelie schuilt. Jaasen: Heeft me ook al gefrappeerd, maar ik meen de oplossing gevonden te heb ben. 't Zit ’em hierin, dat we dermate ge wend zyn bet Zondags-Evangolie met: Te dien tjjde te bezien beginnen, dat bet ons choqueert het een unkele maal te zien weg gelaten. Pastoor: Te dien tjjde is de gewone formu le om sen prediking of voorval in te luideu, dal door den Evangelist niet nauwkeurig ge’’ ‘oord is. Vanzelf dat het hier weg mocht bljjoea, waar met jaar en dag de datum aan- gegevon wordt. Peeters: Zelfs meer dan één, 't beslaat ons halve Evangelie. Putoor: En daar was reden voor. Richt men ht onzen tjjd een mon nent op, dan wordl ia deu eersten-oéee et.i oorkonde ge metseld, waarop in lapiu .ir-stjjl de voor- naaaaste data dier gebeurtenis beschreven eb in. Onder de regeering van dien koning, bet bestuur van dien Burgemeester,-enz. Het Evangelie vangt met een dergeljjke oorkon de aan, waarin het tijdsgewricht eener groot- sche gebeurtenis gepreciseerd wordt. Broers: Maar bet betreft hier toch geen eerste steenlegging? Pastoor: Ia dat zoo zeker?!Kwam ons Heer geen Kerk op aarde stichten, die Hjj in de drie moeitevolle jaren r.yuer predi king beeft opgebouwd? Wie heeft van dat geboaw den eersten steeu gelegd? Jaasen: Johannes de Dooper, meen ikt Putoor: Juist, vorigen Zondag zagen we hem in volle actie, bezig met zjjn werk van Vnoriooper, dat wil zeggen, bezig met den weg voor den Messias te bereiden, dien hjj aaakoadigde en met den vinger aanwees. De no«per metselde als 't ware de fundamenten voer 4e Kerk, die de Zaligmaker stichten kwam. En dezen merkwaardigen datum wil de Sint Lucas zorgvuldig vastleggen door de inscriptie aan bet hoofd van zjjn Evangelie dat we zoo juist gelezen hebben.- - Secretaris: Ik heb altjjd in de meening ver koord, dat al ide wijzigingen op de geboor te van het Kerstkind sloegen. Pastoor: Dan heeft de Secretaris altjjd tuniek van kauioelsliaar met een koperen gordel om het middel vastgesnoerd en voed de zich met spiiukiiaueu eu wiblo^buniug. Daar wachtte hy iu vasteu en waken de roep stem van zyn G-al tot het woord des Hee ren tot bem kwam eu hjj zonder morren Peetere:.... Ging in al bet land omtrent den Jordaan deu doop der boetvaardigheid prediken ter vergeving der zouden. Pastoor: Daar was iaugs de Ueele lengte der rivier eeu heerbaan, die vau de Doode zee tot Jericho den Linkeroever van deu Jor- daau volgde, om daai aau de overzijde de richting naar Jerusalem iu te slaan. Bjj dat veer aan den gruuten weg hield zich Jo- hanues iu deu regel op eu maakte hjj den weg de»F Heeren recht. In de harten zjjuer hoorders vond bjj hinderpalen eu struikel blokken voor de komst vau den Messias te over. De berg en heuvel die geslecht moest worden, verbeelden bouvaardjj eu eigenwaan eu zelfbehagen, kan God uiet neerdalen, God die de houvaardigen in de gedachten huns harten wederstaat. Wanneer eeu mensch gaat zeggen: ik beb geen verlossing, geen vergiffenis noodig, boe wilt ge dat de Mes sias tol hem komt? Als een berg verheft zich zjjn eigengerechtigheid tusseben deu Za ligmaker en zyn ziel De man iu kemrlsha- reu boetekleed leerde bun alle hoogheid neer te slaan, alle dal van lediggang eu plichtver zuim te vulleu, en de kromme wegen van bedriegelykbeid te effeueu eu dan pas, als in de regionen der ziel die voorbereiding bad plaats gegrepen, dan pas zou alle vleesch de zaligheid Gods zien Is dat geen vingerwijzing ook voor de viering vau ons Kerstfeest? Als ge op uw beurt de wereld varen iaat en af ziet van alle creatuur en den sehyn er aan geeft eu tegen wil eu uauk in uw zouden wordt iugeleid en de schrik, de uulzettmg vau uw schuld en uw verdoomeuis slaat um de ziel en alles wordt duister om u en al donkerder pakken zich de wolken van God» toorn sameu en dryveu u als met eeu on we der voort, en dreigen u te doen om komen op den weg uwer wuistelmgen, zeg zelf, wat baal u dan alle andere naam. Wal zou u dan elk ander licht vertroosten kunnen. God blaast het uit met zyn wervelwinden en slechts één schynsm is er dat iu die duister nis der ziel u weer hope kaar loeflonkercn, het is het licht dat stfaak en wenkt boven Bethelems' kribbe. w«r de< Ac re ld Vedoo- -•«es. steed» ruim gesor teerd in

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1923 | | pagina 5