van het
„Noord-Hollandsch Dagblad
•I
I
S E DN, aan de Zes Wis.en.
8 IJ I's Seinen- en LedeiUandel,
MASDALBUIOSTBAAT I J-l I.
laganover «iksndsr.
GUUS KLüNNEN
S. J. A. KEESOM,
Alkmaar Waagploin I,
"eUfoou I5'P.
H. I>K ROVER,
Hakalstraat 29, Alkmaar, Talef 27.
Levert uitsluitend eerste kwaliteit
Runa-, Vetkalts- en Varksnsvleesch
Steeds ADRES voor PRIMA WAAR.
Neemt proel met de ROVER’S
fijne Vleeschwaren,
eigen labris ast.
GERMANIA SCHOENHANOEL,
Germanik Schoenen
anderen, se zijn
Naaimachinesl
G in ALLE MERKEN voorradig. I
1 Grootste keuze. Laagste prijzen. I
j AHeen-veriegenwoordiger der
,.Veritas“ - Machines
Mnchiaeo vanat t 1O.-
iifatis Borduur* en Stoplessen.
OmtrBnt Sazsils FtCtscn,
erkend als de beste en goedkoopste
(vanai t 85
J. HILLE, Uitstrooit, Vkrur lol 406
Oven^seo
Regenjassen
Pantalons A
JekKufs
8 /O
Werkmansklee
ding en Petten
Mc. 53.
Ziet Etalage
i
Sidoniua de ^Jong,
Wiliacij i immeren
Koopt dan uw
HO U T
ALTA ARTAPIJTEN.
Koopt uw Schoenen
in
A L, K M A A it.
Hamburger Rib uitgesnedna delicaat.
HET GOEDKOOPSTE ADRES VOOR:
RIJPE BANANEN
en voor steeds
verstil gebrande Pinda's
is bij
JAN VAN DER TOL,
Laai 148a. Tele te en 217, la de Banaat.
Het goedkoopste adres voor bet opmaken van
Fijne Fruitmanden.
Alkmaar Vertfronkenoord 72.
Vergelijkt orgiën.
KERKUJSTEN.
ALKMAAR.
F.
MISAANWIJZER.
fcPlblH h'N EVAIMiFLIE.
IV ZONDAG VAN DEN ADVENT.
- 1
EVANGELIE-VERKLARIIM i
r.nibt uw b«e»ra tijdig;
vóór I Jannari inrirhtea
floor brt Aceonnfaatokau*
toor van
A-
Mis zal de H. Communie aan twee Communie
van
bekend als de
aproi
wo i
Laat 148 hoek Kraobaaiaag,
TEIEFOON 87i.
MTE1TT 19
MJ
Vraei’t jprljzezx, X^Cozxatara,
Taelcozxlzxvezx
Wo. 2e Kerstdag, half acht en 9 uur de stil
le H. H Missen half 11 de Hoogmis met feest
predikatie, half 7 het Lof
Do. avon-otn 7 uur het Lof ter eer? van het
H. Sacrament.
Za. begint het Triduum ter eere van den
Zoten Naam Jezus 7 nur Lof ter eere van
den Zoeten Naam Jezus.
OFFICIEEL KERKEERICH
zijn anders dan
beter en goedkooper.
bet 1ste drietal H. H. Missen begint te half 6
met eeu plechtige H. Mis. De geloovigen wor
den verzocht ouder de derde H. Mis de Kerst
liederen op blz. 2, 3 ei. 5 mee te zingen, bet
tweede drietal H. H Missen te half acht, het
derde drietal H H. Missen te hall 10 om half
11 de Hoogmis, van 4naif 7 uur gelegen
heid om te biechten eu om half. 7 plechtig
Lof
- Ie klas Reparatie-lnrichting.
0 Olie, Naalueu, Onderdeden. Z
NAAIM ACHINE-TAFELTJE8. I
INRUILEN VAN GEBRUIKTE I
MACHINE».
Laat 148 hoek Kraobaaiaeg,
J TEltFOON 87l. I
Profeet: Eene stem van die in de woestijn
roept: Bereidt den weg des Heeren, maakt
zyne paden recht! Alle dal zal gevuld eu alle
berg en heuvel geslecht worden, en de krom
me wegen zullen recht en de oneffene we
gen effen worden, en alle vleesch zal de
zaligheid Gods zien.
H. LANRENT1US.
Zo half 7, kwart vcui acht en 9 uur de stil
le H H Missen, hall elf di Hoogmis, collec
te voor de 8t. Josephsebool. Van 24 uur
GEFFT O AIIS INLICHTINOEN-
De Gen. Vert
I
ST. DOM1NTCUS.
Heden de 4e Zondag van den Advent. 8
uur, half acht en 9 uur de stilk H. H. Missen
half 11 de Hoogmis. Onder alk H. H. Missen
scbaalcoUecte voor de scholen bah 1 de Cat
voor de groote leering. 5 uur de Congregatie
voor de mannen, 6 uur voor de jongens, half
7 het Lof waarna de repetitie van de Kerst
liederen, die door de geloovlgen in den Kerst
nacht gezongen worden
Ma. Vigilie van Kerstmis gebo len vasten
en ontbuudingsdag des morgens tot 10 uur,
en na den middag van 4 —9 uur gelegenheid
om te biechten des avonds 7 uur bet Lof en
oefeningen der Noveen.
Di. Hoogfeest van Kerstmis of de Geboor
te Onzes Heeren Jesus Christus, met vollen
aflaat van den Allerh. Rozenkrans, half de
Solemneele Nachtmis, waarua twee stille H.
H. Missen waaronder Kerstliederen worden
gezongen. Oumiddelljjk na de Solemneele H.
vier machthebbers upgenoemd, die ouder
vorschillende titelatuur, maar allen onder
souvereiuiteit van keizer Tiberius bet Heilige
Land toentjjds bestuurden. Doch na het Bur
gerlek gezag komt de Kerkelyke overheid.
Secretaris: Onder de Hoogpriesters Annas
en Caipbas.
Jauseu: Geen gebrek aan adellijke hanzen
daar. Na al die viervorsten krijgen we twee
Hoogepriesters tegelijk.
Pastoor: Eigenlijk mocht er maar één
hoogepriester zyu, want die werd voor het
leven aaugesteld. Doch de Romeinen had
den die wet, als zoovele andere aan bun
laarzen gelapt en Pilatus' voorganger deed
den wettigeb hoogepriester fijntjes afzetten,
en door zijn schoonzoon Caiphas vervangen.
Doch tegen de bepalingen van bet Joodsche
recht door den Romeinschen Procurator uit
zijn bediening ontzet, had Annas over zijn
opvolger een overwegenden invloed behou
den en gold'bij de ijveraars der Joodsche
Wet nog altijd als de eeuigrechtmatige Hoo
gepriester. Blijkbaar om deze reden noemt
Sint Lucas ze beiden op, terwjjl bet overi
gens waarschijnlijk is, dat de schoonvader
en schoonzoon beiden een vergelijk getroffen
hadden om beurt om beurt de boogepriester-
ijjke bediening waar te nemen, elk voor een
jaar.
Secretaris: Hier volgt eindelijk de gebeur-
tenis door den Evangelist zoo plechtig aan
geduid en iugeluid: Het woord dos Heeren
kwam tot Jobauues
Pastoor: Wie was die Johannes?
Secretaris: De zoon van Zacharias!
Pastoor: En wie was Zacharias?
Secretaris: De echtgenoot van Sinte Eli
sabeth, die weer eeo nicht was van de Hei
lige Maagd. Hjj was priester en terwjjl hy
zyn functie in deu tempel waa. nam, ver
scheen hem de engel Gabriël, die hem voor
zegde, dat hjj een zouu zou krijgen, alhoe
wel beide echtelieden reeds hoogbejaard van
leeftijd waren.
Pastoor: Waar deed die roepstem des Hee
ren zich hooren? Jansen zou hier vragen:
waar bad Sint Jan zyu residentie?
Jau»en: in de woestijn, staat er, maar nu
weet ik nog uiet veel.
Pastoor: Die plaats is m
woestyn van Johannes den Dooper. 't la een
eenzaam oord, door geen ander menscheljjk
wezen dan door een enkelen herder bezocht
In de verlatenheid bad Sint Jan zich reeds
jong teruggetrokken, ging er gekleed in een
langs zyn neus gekeken.. Die data slaan op b
predikambt of op den predik tocht van Siut
Jan den Dooper, die daarmee aaiiving wei
nige maanden vóór bet openbaar leven on
zes Heeren. Hoe oud was Jezus toen Hjj aan
zuig le prediken?
Secretaris: Degiig jaren!
Pastoor: Vergelijken we nu gevolgeijk de
aangegeven tjjdsbepa.mgen: In bet vijftiende
jaar der regeering van keizer Tiberius. Wür
regeerde Tib...i.s?
Jansen: In Rome!
Pastoor: Palestina was dus een deel van
bet Romeinsche Rijk.
Jansen: Ja dat weten we al uit het Kerst-
Evangelie, aangezien Jozef en Maria naar
Bethlehem togen vanwege de uitgeschreven
volkstelling van keizer Augustus.
Pastoor: Precies, maar to< Jezus geboren
werd, regeerde in Palestina een koning, on
der de suprematie van het Romeinsche Rijk—
Jansen Herwies, de kindermoordenaar.
Pastoor; Maar nu, dertig jaren later, zien
we den staat van zaken zeer veranderd. Pa
lestina is in stukken gesneden en onder het
gezag van verschillende bewind voer, Iers ge
steld, die allen evenwel onder de auspiciën
van den Romeinschen keizer rogeeren
Jansen: O daar komen dan die gekke na
men uit ons Evangelie vandaan.
Pastoor: En om aan de weet te komen,
waar die namen thuis hooren, moet go u
Palestina voorstellen als van boven naar be
neden doorsneden van een groote rivier, die
bet land in twee ongelyk? deden verdeelt
de JorjJaau geuaam<L Het Westelijk deel van
het Heilige Land, verreweg het voornaamste
wordt dus van den eenen kant door den Jor-
daan van den anderen kant door de wateren
der oude Middelzee bespoeld Het bestaat uit
drie provinciën, de zuidelykste
Secretaris: Heet Judea.
Pastoor: Dat hierom voor de belangrijkste
goht, wijl het Jerusalem binnen zyn grenzen
had, de hoofdstad des Rijks. In dat Judea
nu bad Rome elke schaduw van koninklijke
macht weggevaagd, cr een landvoogd gezet,
die bet wingewest bestuurde in naam des
keizers, zoo op de manier als onze Gouver-
neur-generaal dat in Oost-Indië doet.
Secretaris: Toen Poulins Pliatis, Stede
houder van Judea was
Pastoor: Benoorden JmieA komen we in
Sayiaria. Later zullen we het over den ow
ing der Samaritanen hebben, nu hebben
aUecn to weten, dat ook deze provincie
ouder het bestutir van Bouuus Pilatus stuud
Aldoor meer noordwaarts treffen wjj Gali-
lea aan, waarin Nazareth ligt, de bevoor
rechte verblijfplaats van Jezus' verborgen
leven. Wie in dat Galilea de lakens uitdeel
de, weel iedereen.
Jansen: Herodes viervorst van Galilea.
Pastoor: Maar wat precies een.... viervorst
was, dat weet geen mensch. 't Is het hoofd
van een land, dat té klein is om zich de luxe
van een Jtouing te kunnen permitteeren, al-
zoo de vorst van een vierde En juist ten tjjde
van Lucas was Palestina politiek gevieren
deeld; vooreerst heblien we Judea waarvan
Pilatus om zoo te zeggen viervorst was. Ver
volgens Galilea met den tetrarch Herodes.
Jansen: Dezelfde die den Dooper in de ge
vangenis sloot. Hoe heette zjjn hoofdstad?
Pastoor: Gewoonljjk hield hjj zyn residen
tie m Tiberiadis aan de oevers van dat meer
Doch aaugezien hjj het Jodendom beleed, be
gaf hy zich jaarlijks voor het Paaschfeest I
naar Jerusalem.
Jansen: Waar hem toen op dien goeden
Vrjjdag Jezus toegezonden werd door den
landvoogd Pilatus.
Pastoor: Herodes' broeder wordt ingeljjks
door den Evangelist genoemd
Secretaris: Zjjn broeder Fhilippus, viervorst
van Iturea en het iandschap Trachouitis.
Pastoor: Die namen uoodigen ons deu Jor-
daan over te steken, aan welks oosteljjken
oever zich het minst belangrijk deel van Pa
lestina uitstrek t, Perea genaamd
Jansen: En waar Sint Lucas geen woord
van zegt
Pastoor: Um de open reden dat bet hoorde
tot bel gebied van Herodes, reeds genoemd
Maar noordelijk Perea vinden we twee klei
ne provincies grenzend aan eik. eerst Tracho
nitis, dan Itrurie, bet domein van viervorst
Philippus.
Jansen: Ik moet weten, waar al die lui
bun leven sleten, wat was zijn boofdstad?
Pastoor: Ceserea-Pbilippi, een stad met een
naam die kliukt als een klok, al was het en
kel maar omdat de Meester daar zjjn aller
belangrijkste woord gesproken beeft: Gjj zjjt
Petrus en op de steenrots zal Ik nijja Kerk
bouwenMaar om er een eind aan te
maken, niet aan de Kerk, maar aan onze ge-
ograpbische beschouwing: hoog in het noor
den strekt zich nog de kleine provincie Abi
lene uit, waarvan de viervorst....
Secretaris: Lysauias heette
Pastoor: Daajmeo beeft de Evangelist de
WEEKKALENDER.
23 DEC. Vierde Zon’ag van den Advent,
Tweede gebed van di H Maagd, derde ge
bed Eccleeiae of voor den Paus.
24 DEC. Vigilie van Kerstmis.
25 DEC. feestdag van de Gebaorte van
Christus. Credo Eiger praefatie.
26 DEC. feestdag van den H. Stephanus
tweeds gebed van Kerstmis.
27 DEC. feestdag van den H Apostel Jo
annes tweede gebed van Kerstmis.
28 DEC. feestdag van de Onnoozele Kin
deren. Tweede gebed van Kerstmis geen Glo
ria Credo.
29 DEC. feestdag van den H Thomas van
Canterburg. Tweede gebed van Kerstmisr
DOMINICAANSCHE KALENDER.
23 DEC. Vierde Zondag van den A,»venL
Tweede gebed van de Z Margarita, derde
gebed blz. 55.
24 DEC'. Vigilie van Kerstmis.
25 DEC. Feestdag van 's Heeren Geboorte
26 DEC. Feestdag van den H. Stephanus
Tweede gebed van Ketstmis.
27 DEC. Feestdag van den H. Joannes.
Twsedt gebed 'in Kerstmis, derde gebed
va.i den H. Stephanus.
28 DEC. Feestdag van de Onnoozele Kin
deren Tweedt gebed van Kerstmis, derde
gebed van den H. Stephanus vierde gebed
vr den H. Joannes
29 DEC. H. Thomas van Canterburg Ge-
beduu als gisteren. 5« gebed van de Onnoo
zele Kindem.
Epistel uit den eersten brief van den H. apos
tel Panics aan de Corintbiërs; IV, 1 5.
Breeders, men lieschouwe ons als dienaien
▼ae (brietus, en nitileelers van Go-ls gohei-
meu. Nu. in mldeelera wordt vereischt, dat
nu getrouw lievunden worde Dan voor mij, 1
Ik arht het zeer weinig dat ik door u ge-
eerdeeld worde, of door eenig menschel ijk-
veenu, ook oordeel ik mij zei ven niet. Ik tien
mij wel niet bewust; maar ik ben daarom
niet gerechtvaardigd, dan de Heer zal my
«wrdeelea. Oordeelt dan niet voor den tjjd
ve»r ,.at de Heer komt, die de duistere ver-
>'«rgewh«deti zal aau bet Hebt brengen, m
de beraadslagen der banen openbaren; en
daa zal een ieder zijnen lof van God ont-
vaagM.
is de kerb open om te komen bidden ‘voor
de bekeering der zondaren, 1 uur bijbel en Li
turgie. 6 uur Broederschapslof met predika
tie, kwart voor zeven Congregatie van den
H. Aloysius.
Ma. Vigilie van Kerstmis, geboden vasten
en onthoudingsdag Voormiddags biechthoo-
ren van 711 uur en des namiddags van 4
tot 6 en van half 7 tot 9 uut.
Di Hoogfeest van Kerstmis of de Geboorte
des Heeren, half 5 de Nachtmis en verder van
half 6 tot half 11 elk half uur een H. Mis.
Collecte voor de jeugdorganisatie van onze
parochie.
I Moge het Kerstkindje uw offer voor uwe
kinderen groot maken. Des gvoads van 68
nur gelegenheid om te biechten 6 uur Lof met
feestpredikatie.
Op Isten Kerstdag des morgens geen
biechthooren
Wo. 2e Kerstdag geen verplichting van
Zondagviering of Mishooreu. Collecte voor de
Piusstichtiug. De H H. Missen als op Zondag
des avonds 6 uur Lot mei Roz< ub.
Do. na de H Mi« van 9 uui Bjjbelscbe Ge
schiedenis voor de schoolmeisjes, half elf ver
gadering van de zelatncen van het H. Hart,
7 uur Lof ter eere van het Allern. Sacrament
Vr. na de H. Mis van 9 uur Bijbelsche Ge
schiedenis voor de schooljongens, te 4 uur
moeten de meisjes kumer biechten, die nog
niet plechtig zijr aangenomen voor wie Za
terdag half acht algemeen? H Communie 7
uur Lof ter eere van hel H. Hart,
Za. biechthooren alleen van 56 en van
half 7half 9. Te 5 uur moeten de schooljon
gens komen biechten die plechtig zjjn aan
genomen.
Zo. a.s. onder de H. H. Missen van kwart v
acht, 9 en half 11 uur iiefdadigheidspredl-
katie door den Een»Pater Bonaventura,
waarna collecte ten beboevt der St Martha-
gpareeniainff tot beacboriuigg weisjM.
N B. Men wacht? ilctf voortij tfydeus de
Nachtmis voor die vei pi M^keurotlers. La
ten de dames haar taschjcs meenemen in den
biechtstoel en naar dt communiebank
In het middenpad staat eei schaal voor of
fertjes voor waslicht bjj bet Kerstkribbetje.
ST. JOSEPH.
Zo. de collecte tot schulddelging der kerk
half 7 en 9 uur de stille H. H. Sjissen half 11
de Hoogmis, half 7 Lof voor de geloovige
zielen.
Ma. Vigilie van Kerstmis, gebodeu vasten
en onthoudingsdag Deu gebeelen dag, uit
genomen van 123 uui gelegenheid um te
biechten, 7 uu; het Lof te. eere van den H.
Petrus. Mart., Patroon der zieken
Di. Hoogfeest van KersUuh, volle aflaat
EVANGELIE VOLGENS DEN H. LUCAS;
III, 1 6.
ha bet vyftiende jaar der regeering
de» ketssr TTberius, toen Pontius Pilatus
Stmiohenndar was van Judea. Herodes, Vier
vorst van Galilea, zjjnb roeder Pbilippus,
Viervorst van Iturea eu het laudschap Traeh-
ooitis en Lysanius, Viervorst van Abilene;
oaiior de Hoogepriesters Annas en Caiphas
kwam het woord des Heerun tot Juliannes,
deo zoon van Zacharias, in de woestijn. En
hj| giag in al het land omtrent de Jordaan
dea doop der boetvaardigheid prediken ter
vorgoving der zouden, gelijk geschreven
ia in het loek der woorden \an Idas oen
VIBEDE ZONDAG VAN DEN ADVENT.
Zending van St. Johannes den Dooper.
Evangelie volgens den H. Lucas. Hl. 1—6.
Seerotaris: Ik kan niet zeggen waar het
in zit, maar mij dunkt, dat er iets ongewism»
ieu buitensporigs in dit Evangelie schuilt.
Jaasen: Heeft me ook al gefrappeerd,
maar ik meen de oplossing gevonden te heb
ben. 't Zit ’em hierin, dat we dermate ge
wend zyn bet Zondags-Evangolie met: Te
dien tjjde te bezien beginnen, dat bet ons
choqueert het een unkele maal te zien weg
gelaten.
Pastoor: Te dien tjjde is de gewone formu
le om sen prediking of voorval in te luideu,
dal door den Evangelist niet nauwkeurig
ge’’ ‘oord is. Vanzelf dat het hier weg mocht
bljjoea, waar met jaar en dag de datum aan-
gegevon wordt.
Peeters: Zelfs meer dan één, 't beslaat ons
halve Evangelie.
Putoor: En daar was reden voor. Richt
men ht onzen tjjd een mon nent op, dan
wordl ia deu eersten-oéee et.i oorkonde ge
metseld, waarop in lapiu .ir-stjjl de voor-
naaaaste data dier gebeurtenis beschreven
eb in. Onder de regeering van dien koning,
bet bestuur van dien Burgemeester,-enz. Het
Evangelie vangt met een dergeljjke oorkon
de aan, waarin het tijdsgewricht eener groot-
sche gebeurtenis gepreciseerd wordt.
Broers: Maar bet betreft hier toch geen
eerste steenlegging?
Pastoor: Ia dat zoo zeker?!Kwam
ons Heer geen Kerk op aarde stichten, die
Hjj in de drie moeitevolle jaren r.yuer predi
king beeft opgebouwd? Wie heeft van dat
geboaw den eersten steeu gelegd?
Jaasen: Johannes de Dooper, meen ikt
Putoor: Juist, vorigen Zondag zagen we
hem in volle actie, bezig met zjjn werk van
Vnoriooper, dat wil zeggen, bezig met den
weg voor den Messias te bereiden, dien hjj
aaakoadigde en met den vinger aanwees. De
no«per metselde als 't ware de fundamenten
voer 4e Kerk, die de Zaligmaker stichten
kwam. En dezen merkwaardigen datum wil
de Sint Lucas zorgvuldig vastleggen door de
inscriptie aan bet hoofd van zjjn Evangelie
dat we zoo juist gelezen hebben.- -
Secretaris: Ik heb altjjd in de meening ver
koord, dat al ide wijzigingen op de geboor
te van het Kerstkind sloegen.
Pastoor: Dan heeft de Secretaris altjjd
tuniek van kauioelsliaar met een koperen
gordel om het middel vastgesnoerd en voed
de zich met spiiukiiaueu eu wiblo^buniug.
Daar wachtte hy iu vasteu en waken de roep
stem van zyn G-al tot het woord des Hee
ren tot bem kwam eu hjj zonder morren
Peetere:.... Ging in al bet land omtrent
den Jordaan deu doop der boetvaardigheid
prediken ter vergeving der zouden.
Pastoor: Daar was iaugs de Ueele lengte
der rivier eeu heerbaan, die vau de Doode
zee tot Jericho den Linkeroever van deu Jor-
daau volgde, om daai aau de overzijde de
richting naar Jerusalem iu te slaan. Bjj dat
veer aan den gruuten weg hield zich Jo-
hanues iu deu regel op eu maakte hjj den
weg de»F Heeren recht. In de harten zjjuer
hoorders vond bjj hinderpalen eu struikel
blokken voor de komst vau den Messias te
over. De berg en heuvel die geslecht moest
worden, verbeelden bouvaardjj eu eigenwaan
eu zelfbehagen, kan God uiet neerdalen, God
die de houvaardigen in de gedachten huns
harten wederstaat. Wanneer eeu mensch
gaat zeggen: ik beb geen verlossing, geen
vergiffenis noodig, boe wilt ge dat de Mes
sias tol hem komt? Als een berg verheft
zich zjjn eigengerechtigheid tusseben deu Za
ligmaker en zyn ziel De man iu kemrlsha-
reu boetekleed leerde bun alle hoogheid neer
te slaan, alle dal van lediggang eu plichtver
zuim te vulleu, en de kromme wegen van
bedriegelykbeid te effeueu eu dan pas, als
in de regionen der ziel die voorbereiding bad
plaats gegrepen, dan pas zou alle vleesch de
zaligheid Gods zien Is dat geen vingerwijzing
ook voor de viering vau ons Kerstfeest? Als
ge op uw beurt de wereld varen iaat en af
ziet van alle creatuur en den sehyn er aan
geeft eu tegen wil eu uauk in uw zouden
wordt iugeleid en de schrik, de uulzettmg
vau uw schuld en uw verdoomeuis slaat um
de ziel en alles wordt duister om u en al
donkerder pakken zich de wolken van God»
toorn sameu en dryveu u als met eeu on we
der voort, en dreigen u te doen om komen
op den weg uwer wuistelmgen, zeg zelf, wat
baal u dan alle andere naam. Wal zou u dan
elk ander licht vertroosten kunnen. God
blaast het uit met zyn wervelwinden en
slechts één schynsm is er dat iu die duister
nis der ziel u weer hope kaar loeflonkercn,
het is het licht dat stfaak en wenkt boven
Bethelems' kribbe. w«r de< Ac re ld Vedoo-
-•«es.
steed» ruim gesor
teerd in