Dagblad. bl *1 DERDE BLAD. ’t Vertelsel van Sint Fidelis. Zittriai 21 bril 1124. II llf.I 3 2 rts: im- cn tui en, x>i- tior ou ter M I. r Brieven uit Brazilië. ALKMAAR. I I an- ■at. de l Schoenmaker, Wieringerwaard. I europa (dio maar 6 onbekend. I- 4 5 id, an en an et n, o- MIU VO W HL t idelie y. 8>r I 5n ‘t- leek 1924 op •ond ER- na- too. en 6 r, 2 b voor pol keinscne telkens n< la nd be vol gebreid pa< verv< was mynheer Duivemdein naar de kamer deur gewandeld on riep door de deuropening de onbekendheid er diepe gang in met klin kende stem: Ide.Vrouwkom er eens hier!" Zoekend naar iets op de consol in de hoek, kwam mynheer, na gevonden te hebben, weerom geloopen, een sigarenkistje in de gezonde handen torsend voor zjjn af gerond geheel. En na de eerste stoffelijke bewijzen van welkom en gastvrijheid in <lc vorm van een sigaar te hebben aangeboden met de opmerking, dat er heel weinig Eer waardes ayn die niet rooken, liet hy zich m de zwaarte van zyn gewicht neerzinken in zijn leuningstoel. Zyn Ihiitsche pijp mankte blauwe iweefstrepeu in de stralen der avond zon, die schuins dottr de kamt r vielen en het roode tafelkleed en de bloeiende azalia maakten tot een kleurenweelde voor de oogen. Vroeger had mynheer Ihiivenstein een drukke schoenenzaak gehad. Sinds enkele jaren leefde hy stil, om met zijn vrouw de welverdiende rust te genieten na een werk zaam leven. God had hein gezegend en was hem goed geweest op aarde.hy ook wil de dankbaar zyn en goed voor allen, die om Gods wille zijn hulp behoefden. „Ryke men- schen, die geen noeinenswaardige kruisjes hebben als ik," zoo dacht hy, .moeten ook iets doen om aan de kost te komen in den Hemel”. Welke zorg zou hy immers nog heb ben, dan zich een mooi plaatsje te verze keren in den Hemel.... Zyn jongens waren allen op hun bestemming en hadden de de gelijkheid en Christendeugd van vader en moeder overgeuomen als een erfenis, waarde voller dati alle andere erflating, w aaraan som wijlen dan ook kunnen denken hartelooze kin deren, producten van een wereldsche, on godsdienstige opvoeding, vreemdsoortig schepsel als de inenseh is gedeeltel. gemaakt uit- en gemakkelyk verslingerd op het slijk der aarde. Zoo, kapelaan, wat u zegt, bent ti al zoon beetje gewend.... Ja, ja, het is hier druk in onze parochie. Al die vereenigingen en die congregaties en patronaten van te genwoordig. Ik zeg het al dikwijls tegen mijn vrouwwat een verschil met vroeger. Verdulleme...., als avond en middag. Toen was het immers ook zoo niet noodig. Maar tegenwoordig moeten de schaajnes langs nauwe hekjes in de poort van den Hemel gedreven worden, want anders dwalen ze weg naar andere poortjes. I! hebt zeker toch geen Patronaat gekregen? Want dat is een slavenleven voor ’n kapelaan. De sociëteit v»n de kapelaans zeggen ze wel eensf Maar ik zeg maar.... nou niet zoo pleizierig VREEMDSOORTIGE VERKIE ZINGEN. •Verleden Zondag hebben de manne- ■Bjke Braziliaanscheburgers (onze macon- nteke politici zijn doodsbang voor Room schë vrouwen aan de stembus!) dan we derom gelegenheid gehad „te laten we ien” door wie jx graag vertegenwoor digd waren «n de Kamer en m den JJenaat zou men zoo denken, dat in een tahd. waar 90 -• van de bevolking poli tiek discuteert, de deelname aan de al gemeens verkiezingen, ondanks afwe zigheid van stemplicht, toch wel enorm moet zijn en heet wat stof opiagen tot blind wordens toe bii de vele hee+e partij-tornooien. Het tegendeel is ech ter waar, dierbare lezers; hoe vreemd het ook moge klinken, er is tegenwoor dig geen enkele gebeurtenis, welke op ons Brazihaansche volk minder indrulc i maakt dan eene algemeene verkiezing en wet om de eenvoudige en zeer begrip pelijke reden, dat hier in werkelijkheid geen politieke partijen bestaan en reeds rang vóór de verkiezingen heel de avereki al weet, wie de gelukkige win naars zullen zij» van een Kamerstoel ot Senaatszetel. waarop dagelijks ’n 40 of 50 pop te verdienen zijn, of de regee- ringsfauteuii warm gezeten wordt of niet. De hooge Regeering n.t„ achter het masker van z.g. onafhankelifce poli tieke partijen, komt met eene volledige chapo” of „offideele candidatenlijst” aandragen en. wee, dengene. die het bestaan durft van 7?ti recht op vrije stemming.gebruik te maken door eigen candidaten te kiezen. Vervolging en broodeloosheid staan hem te wachten, voorat ais de man in regeeringwdienstis. Aangezien nu duizenden Braziliaan- sche kiezers, veelal omdat ze aan hard werken een broertje dood hebben, staatsambtenaren zijn en de Regeering litieke doeleinden die repubfc- ambtenarenplaag telkens en log vergroot en de eenvoudige iikng door een reusachtig uit- pacntsvsteem uit vrees voor oiging gewoonweg aan den politie- keu leiband loopt van de grootgrondbe zitters, die op hunne beurt weer slaven zijn van de regeenngskhek, spreekt het vanzelf, <dat de Regeering” er hare can didaten altijd door krijgt of mocht zi» het bij de stembus afleggen tegen eenen z.g. „arulos” of „extra-chapo -candi- daat ,dji. een „candidaat buiten de offi- cieele lijst”, dan weet zij er W^el een weg op, om toch haar mannetje er door te halen, door de stemmen uifgebracht op haren tegenstander, ongeldig te doen verklaren, te laten verscheuren of ver branden door gewetenlooze staatscom- teren stand -van zaken geheim stem recht buitengesloten is; de regeenngs- partij stuurt netjes hare vertrouwens mannen naar ieder stemlokaal met kant en klaar gedrukte stembiljetten, om ze aan hare stemslaven uit te reiken die dan nog op de vingers gekeken worden ook, of ze misschien geen b.ljet van de tegenpartij of een eigen gemaakt in de bus werpen, hrtgeen trouw ens tater bii de stemopneming gemakkelijk geverifi- ceerd wordt, aangezien de regeenngs- spionnen hunne trouwe klanten dóór en dóór kennen. Zeker, het gebeurt, dat een of andere kiezer ’n 5 or 10 pop opstriikt van een regeeringscandidaat, onder belofte van op dezen te stemmen en ’n andere dito aalmoes van de tegenpartij, welke ook al met reeds klaargemaakte stembiljet ten loopt te venten, en dan toch thuis bhjft, om geen ongenoegen te krijgen met de een of andere partij, maar in den regel wordt zijn bedrog dan aanstonds ontdekt en bhjft de wraak niet uit. Is de man een ambtenaar, spoedig wordt h ijvervangen door een ander, plant hii maïs op het land van een heerboer, hij kan z'n biezen pakken; is die ondeu gende kiezer winkelier, allebei de par tijen boycotten z’n nering. Het eenigste gevat mogen w e zeggen, waarin een candidaat buiten de oftici- eele lijst om als werkehflc gekozen er kend en als zoodanig toegelaten kan worden tot Kamer of Senaat is wet, wanneer een groote en rijke stad, w elke als beosting-meikkoe dienst doet voor de berooide schatkist, op atle vier haar pooten gaat staan, om haar eigen can didaat op het kussen te zetten. Maar die gevaHen zijn zeer schaarsch. omdat de meeste Brazihaansche steden jjeweldig in het krijt staan bii Vader Staat. Het kiezerskorps heeft over het algemeen de gelukkige keuze van dien Papa slechts te confinneeren. Wie in Brazilië nog ter stembus komt (van de ..onafhankelijke” kiezers ver schijnt slechts 3 op het appél) doet dit. of uit vrees voor wraak, of wel omdat ’n bloedverwant of vriend aan wierthii veel „verplicht” is, 't hem ge vraagd heeft en weigeren ondankbaar zijn zou. Anderen probeeren er, zooats ik reeds schreef, 'n slaadte uit te slaan en reeds vóór de verkteanig ziet men Jan Publiek overal flaneeren met nieu we schoenen, hoeden of jassen, waaraan voor ..ingewijden” een politiek luchtje zit. Voor 'n appel en 'n ei „koopt’* men hier een stem. Een onafhankelijk kiezer, die begrijpt, dat „time money” is en stemmen tijdverfeee. die nog wat hecht aan eer en karakter, en met de speelbal wit zijn van politieke tyran- nen, blijft thuis, 'n Massa fatsoenlijke menschen onthouden zich van stemmen en zoodoende komt de hooge Regeering erectitigden - a>u wil- igen naar de Brazihaansche Senaat. J aantal stemioozen legio is (85 der be volking is Analphabeet niet kiezer en de „dames” mogen niet meestem men' dan zal men geen hoog jdee krit- gen van de Brazihaansche democratie of regeering door het volk, maar aan stonds denken aan zuivere akgarchie. d.i. regeering van w einigen, met sterk en tendenz naar absolutisme, daar de „re geering” regeert met Kamers eigenlijk De uitstekende politieke krachten uit den laatsten tijd van het oude keizerrijk van Pedro II trokken zich al aanstonds in het private leven terug, weldra ge volgd door repubiikeinsciigezinde Ka tholieken, toen dezen bemerkten, dat de Braziiiaansche Constitutie met hare scheiding van Kerk en Staat en ver- doorgevoende verleeking van onderwijs enz. de natie aan zich ging vervreem den. De politiek, eertijds zoo eerfijk en vrij, werd door de maconnieke geluk zoekers verlaagd tot „eene onwaardige baantiesjageri/’ en een ,IXicultisch maai waarbij het vrije volk slechts ge bruikt werd ais sportiadder en trekdier. Men stemde niet meer op „program ma’s”. maar op „candidaten”; de prin- cipen” werden verwaarloosd, de .per soon” van den afgevaardigde was artes. En zoo is het. helaas, gebleven tot nu toe. 't Kost werkelijk ontzettende moei te den Braziliaan uit het hoofd te pra ten, dat ,,de godsdienst niets met de politiek te maken” heeft. Bijna allen zonder ulzondering zijn ten prooi ge vaHen aa, ei liberalisme in de politiek binnenshu.s zijn ze Katholiek en bii de stembus wordt het Katholiek geweten volstrekt niet geraadp’eegd. Werkelijc, ons volkje is door den maconn eken zuurdeesem uitgedi,d tot een wezen met twee gewetens ,n.l. een kerk- en een stembusgeweten. Dat uit deze anomalie nooit een sterke Katholieke partij kon groeien zooals wij die kennen in Holland, dat er zelfs van Christelijke coalitie nooit iets ko men kon bi| deze personenpolitiek zon der eenig re igieus fundamen', is zoo hel der als de Brazihaansche middagzon; er was geen gemeenschappelijke basis Hoezeer ons volkje ontgroeid is aan principieele politiek en absoluut niet meer vraagt om programma’s, moge blijken uit net feit, dat onlangs in Rjo de laneiro bi' de gemeenteraadsverkie zing waar voBedige kiesvrijheid heerschte, uit de bus kwamen: een aller schandelijkst en gemeen samenraapsel van mannen zonder godsdienst en ze delijkheid. zonder eenig program van werkzaamheden ten b^e der gemeen schap. Zoo laat zich hPl vok van den eenen kant allerlei regeeringscandida- ten zonder program opdringen en als het yrij kan kiezen geeft het, verleid door de gew efentooze dagbladpers van Rio de Janeiro, z’n stem aan den eer sten den besten brutalen schreeuwer, die een oratorisch talent bezit en tevens eene sterke neiging in zich voelt naar een lui leventje, zonder eenige oriëntatie in de edele w etenschap om volken te besturen, welke politie 14heet. geheel doortrokken van liberale grondbejr nse- len. welke God uithannen in de Staat huishoudkunde volstrekt niet begrij pende, dat het in geweten niet geoor loofd is, mede te werken tot de ver kiezing yan mannen zi n Ier godsdienst, zonder moraal deel uitmakende van ver baden genootschappen zooals b.v. de Vri>netM?larij. moeten ogze kaezers eerst „gekerstend” worden, daarna op de hoogte gebracht van de Christelijke politiek, vervolgens georganiseerd in sterke bonden, om dan met vereende krachten vriJieid van stemrecht te ver krijgen en Katholieke candidaten met een christeli.k regeeringsprogram, dat klinkt als ’n klok. fre* Consiantio van Eijk, O.F.M. studeeren in Freiburg. „Als student blonk hy uit, door knapheid en vooral door deugd; en daarom wisten de professoren, toen zij door eenige edellieden gevraagd waren, wie een goede en veilige reisgenoot voor hun jongens zou zyn op hun ontwikkelingsreis door Europa (dio maar li jaar zou duren), geen beteren aan te wyzen dan Marcus de la Key, onzen lateren Fidelis die over hen zou waken als een vader en hen in hun H. Geloof zou bewaren op hun waarlijk gevaarlijke reis door Europa, waar toen overal door de z.g. Hervorming de ge- loofsaval verwoestingen aanriebte en om hun deugd en goede zeilen door woord en voor beeld te beschermen.” ,fVaii zyn rei* teruggekeerd, wachtte hem een schitterende loopbaan, maar deze liep anders dan zyn wereldje dacht. Al zijn aan zienlijke rijkdommen gat hy weg aan do armen en de bekende en gevierde advocaat werd cajiucyn, barrevoeter eapucmi. „Hij kreeg^k n naam van Fidelis (d.i. ge trouwj; 34 jaW*i' is hy toen. By zyn profes sie gaf zijn overste hem als levensdevies inee: „Esto fidelis usque ad mortem et dabo tibi coronain vitae”; „Wees getrouw tot aan den dood en Ik zal u de kroon des eeuwigen levens schenken." (Openb. II 10). „Nu hy heeft er zich aan gehouden!” Mijnheer klopte zyn pijp eens uit; hy had vergeten er aan te trekken. „Zos jaar latct,” ging de kajielaan door, „werd hij al gardiaan gekozen van het Ca- jiucijuenklooster te Feldkirch in Zwitser land. Ze hadden hem zeker al. in de gaten. Daar hy door zijn reizen en trekken van vroeger, veel inenschenkennis bezat en eerst als rechtsgeleerde en nu als Godgeleerde een zeer groote kennis had verkregen, werd bij bestemd om door prediking den opko menden afvol en de dwalingen d. z.g. Jlervor mers, tegeft te gaan. In het woeste Grauw- bunderland, waar de bergen even woest en ontoegankelijk waren als hun onbeschaaf de afvalige bewoners predikte hy in vreeso- lijke ontberingen en vervolging en verlaten heid. Barvoets trok hij langs de besneeuwde rotejiaden, uren ver, dikw ijls naar een een zaam berghutje voor een verdwaald schaap je. Ood echter weet hoeveleu zich bekeerden door zijn prediking eu vooral ook om zijn heilig leven! Duizenden en duizendenI Dagelijks bad hj) God in de H. Mis als een gunst om als martelaar te mogen sterven en nooit in een doodzonde te vallen.” „Ten slotte werd hij in 1622 in Bevis, na meerdere malen met den dood bedreigd te zjju, op beeetachtige wyze, na een door af vallige soldaten en boeren verstoorde preiii- Er was eens in Alkmaarneen, ik begin verkeerd. In een der kleinere steden van ons dier baar Vaderland Was in den tyd dor verschrik keljjke aardschuivingen van Amalfi in Italiö een verschuiving geschied van kapelaans.. Een oudere kapelaan, bestemd voor hooger, was op 's Biaschops stem naar elders ver trokken, betreurd door allen, die hem ken den; een nieuwe was verschenen om met Gods genade, zoo hoopte hij, veel te mogen medewerken aan het heil der zielen. Een vreemde was hy, maar als men hem enkele malen gezien had in de kerk meende men by bespreking, dat alles went. Nieuwe werkzaamheden in zyn nieuwe omgeving werden hem opgelegd, en., toen hy langza merhand begon thuis te geraken in de schit- derachtige straten van het oude stadje, trachtte hij na de straten ook de hem nieuwe parochianen te leeren kennen. En zoo ge schiedde het op een zonnigen voorjaars avond, dat hy kennis kwam maken bij myn heer Duivenstein. Duivenstein immers stond bekend als een van die echte Katholieken van den goeden ouden stempel, geacht en gezien bij al rjjii medeburgers om zijn een voud en oprecht karakter, vol welwillend heid voor allen, die tot raad en daad zyn hulp^ kwamen inroepen.. Voor de armen van de Parochie en vooral voor hen, die in stil- to hun gebrek uit aangeboren familie-ecr zoo gaarne verlxwgen hielden, was h(j de wel doener, zoogenaamd onbekend.... Maar ieder ten slotte wist het! „Ahmynheer Kapelaan, als ik hot goed heb.... Zoo, kapelaan, dat doet me plezier, dat u eens komt kijken.... Kape laan van Gerpen, meen ik gehoord te heb ben b „Van Gerbder", verbeterde de Eerwaarde. ,A1 die nieuwe namen en die nieuwe ka pelaans zyn ook niet te onthouden zoo in aène Duivenstein had zelf de deur ojM'iige- daau en ging Heeroom over den smallen loo- P«r, langzaam vooruitkomend, vóór naay <le huiskamer. „We hebben er al heel wat moeten verande t*n, kapelaan, in den LaaUten tyd.... En bent u al gewend in de stad? Dat zal wei,” «et bjj er een weinig lichtvaardig oordeelend onmiddelljjk op volgen, „dat zal wel, want alle kapelaans van vroeger waren hier altyd |TW> zeiden ze....” En voordat mynheer (Kapelaan goed en wel antwoord kon geven, en meer keer verzamelen! Eiken Zoiniag en soms meerdere malen |>er week optrekkeu met de jongens.... En het zyn me soms druiven in die vlegeljaren....” .Mynheer vouwde zyn handen over zyn buik en her haalde nog eens nadrukkelyk: „Verdulleme t zijn me soms druiven terwijl hij zwaar aan zyn pijp trok. „Nou”, meende de nieuwe kajielaaii. „zoo erg is 't nu niet. Ze hebben bovendien nog heqrers, hung ommissie-heerenMsar onderwijl ging de deur open en de vrouw des huizes, waarnaar kapelaan Gerbder al eventjes nieuwsgierig had uitgezien, ver scheen in de oj>ening. Aanstonds herkende hij haar: een zyner cougregagDten, vooraan, oj) de eerste bank, gezeten in de Congrega tie. zonder natuurlijk tot heden haar naam te weten zijn gekomen. Na kennismaking en oprechte uitnoodiging en overwinning om toch „iet- gebruiken, de goede gave vïni haar man in ilen vorm van een geurige sigaar niet tellend, werd het gesprek weer opgenomen. Mevrouw dribbelde weg in Mar tha’s' zorg over koffiejiot en presenteerblad, •om weldra terug te komen. „Neen,” zei Kapelaan, „de patronaten hier zyn at uitstekend van Directeur voor zien. Maar nu we er toch over spreken toch zal daarnaast voor de geheele stad dan, een St. Fidelis-Vereeniging opgericht moeten worden. Daar zal ik zoo'n beetje voor moeten zorgen. I>e I’aUonaats-Diree- teuren kunnen mi eenmaal niet afles doen. Dat is ook een Patronaat, waar de jongen-, die niet op een Jeugdorganisatie zyn of kwamen en die het voor later toch allerhard en jirimo-primario noodig hebben, naar best vermogen bijeengebracht zullen worden. Een naoogst, om zoo te noemen.” En terwyl dit werd uitgelegd, zei Mijnheer: „Ja, ik heb er ook al iets van gehoord.... Maar hoe komt u toch aan den naam van 8t. Fi delis-Vereeniging, terwjjl het in Amsterdam toch St. Franciscus-Liefdewerk heet?” „Ja” was het antwoord, „verschillende rede nen. Bijvoorbeeld, oj> andere plaatsen draagt het ook al dien naam. Maar als (J weet, wie St. Fidelis van Sigmaringen, onze Patroonheilige, was, zult u het een mooien doopnaam vinden.” En kapelaan, zyn rechter- over zyn linker knie deponeereiïd, begon onderwijzend: „St. Fidelis van Sigmaringen, eind 16de eeuw, zooals 't al zegt, in Sigmaringen in Zuid-Duitachlaml geboren, later capucjjn geworden, heette van zjjn wwreidseben naam: Marcus de la Rey. Toen zyn vader, de Burgemeester v. dat plaatsje, zyn goeden aanleg zag, liet hij hem voor rechtsgeleer«le CENTRALE STiERENKEURING. De uitslag van de op.Vrijdag' 24 April gehouden stierenkeunng was a?s volgt: Vier jarige stieren. j Ie klasse. I f Constaniijn 28. Eig.WetL P. de Geus e. a„ Stompetoren. Constantie 40. Eij?.: C. Posch, B n- nepwijzend. t 2e klasse. - Jan 40. Eig P. Wijdcnes e.a.t Twsk. Gerard. Eig.Fokvercen. Oostwoud. Drie-jarige stieren. Ie klasse. I Adriaan 3. Eig.P. Jonges Dz., Beem- ster. Maximiliaan 16. Eig.: Firma Kaan, Wieringeru aard. I 2e klasse. Meine varj Hborn 2. Eig C. D Kaas- kooper, Oosthuizen. Frans Max 2. Eig.: Rundveefokv. As cendent. Twee jarige stieren. Ie klasse. Sibfeeuie’s Verw achting Eig.Joh H. Köhne, Beemster. Emma’s Wodan. Eig Gebr. Ruvter, Ooster-Blokker. Frans Karet. Eig K. Feeke, Kromme- ntedijk. Wüson. Eig.; Gebr. Commandeur. Ooster-Blokker. 2e klasse. Balder 50. Eig.: K Smal. Wogmecr. Constanten 13. Eig.: F. Groot. S:hel- Linkhout. 3e klasse. Constanujn 43. Eig.: Fokver. Runner. Constantijn Jacob 23. Eig.: J. P. Kraak man, Akersloot. Constantijn 25 Eig.: K. Bos, Opmeer. Jonge Meine 4. Eig.D. Rus, Stompe toren. Een-iarige stieren le klasse. Constantijn Lize Eig.|ni. Blaauboer Kz., Barsingerhorn, Constantijn |acob 49. Eig.: Jm. Blaau boer Kz., Barsingerhorn.’ Meine 3. Eig.: L>. Kaan Kz., Wietin- gerwaard. Stemon. Eig A. Brak Jr St. Maarten. Max Constantijn. Eig.: Firma Kaan. Wk-rmgerwaard. Meine 4. Eig l». Kaan Kz., Wierin- gerwaatd. Maximiliaan 20. Eig.: Fiona Kaan. VI ienngerw aard. Frans Nicolaas Eig.: F. A. F. Gro- Retnan, Wieringerwaard. Nico Frans Eig A. Dz Sleutel, Wieringerwaard. Wodan. Eig.Gebr. Ruyter, Ooster- Blokker. De Lente. Eig.: N. Ruvter, Hauwert 2e klasse. Frans Adolf ‘30. Eg F. A. F.. Grone- maji, Wieringerwaard. Meneiaus. Eig.D. Hoogkarspet. Frans. Eig.: Gebr. Ruvter, Ooster- Blokker. Markus. Lig Gebr. Ruyter. Ooster- blokker. w Jehje’s Constantijn. Eig Abr. Over, Constantijn Albert. Eig.: Feeke, Stompetoren. Nero. Eig K Bregman. Beemster. Wodan lan. Eig N. Ruyter, Hauw ert. Constantijn |acob 38. Eig Jb. lint- mink Hz., Barsingerhorn Jonge Max 28. Eig.: Firma Kaan, Wieringerwaard. 11 1 katie, doodgeslagen. Hoensjioedend uit du kerk, werd liij overvallen en met een byi werd hem een diepe wonde in het achter hoofd geslagen. In schimjiende razernij wa ren ze oj> hem ingeslogen: „Slaat hem dood, de hond.... Verzaak je geloof.... Geef je overVreeaeiyk bloedend, moeizaam zich oprichtend, sprak hy de schooue Chris telijke woorden, de laatst*, die hij zeide: „Vader, vergeef het hun. want ze weten, niet wat ze doen.” Een knuppel verpletterde hem den schedel maar hoe meer hij sidderend en gekneusd daar neerlag, zoo verhaalde later een zijner beulen, die zich bekeerde, straalde blijder zijn gezicht. Zwijgend, naar het voorbeeld van zyn Goddeljjken Meester, wachtte hy den dood en gaf hy blijmoedig zjjn edelmoedige ziel aan God terug. Alle ribben waren hem aan de eene zjjde inge slagen; meer dan twintig steken had hij in de borst. Den 24sten April 1662 stierf hij, zyn leven gevend voor het heil der zielen, voor de waarheid en uitbreiding van zijn H. Geloof.” „Zyn zorg was dus geweest voor hen, die groot gevaar liepen verloren te gaan of hun Geloof te verliezen, vooral zooala hy begon bezorgd voor hen, die nog jong cn onbedreven waren!” Mijnheer Duivenstein had aandachtig ge luisterd en zijn pijpje was uitgegaan. Me vrouw pinkte even langs haar oogen om den Heiligen Martelaar: Ze had vergeten om haar koffie op te dienen. Maar één ding b«*dachteu ze wel: de vereeniging, die dat voorbeeld wil volgen verdient wel den steun van allen, die God en Zijn kinderen om wills van God liefhebben. En toen de kapelaan iet* later wegging, gaf Mynheer hem iets in de hand, een kleine enveloppe met iets erin, wat Kapelaan, be- seheidenhotdshalve, nog niet durfde te be zienMaar thuis gekomen, dankte hij O. L- Heer, die hem uit de moeilijkheden had geholpen, om onbekend als hy was in de nieuwe omgeving terwyl hij zoo vurig verlangde ta kunnen doen, wat voor zijn jongens noodzakelijk was en wegens gebrek aan middelen niet gedaan kon wor den, wat minder belemmerd te kunnen gaan werken tot eer van God en 't heil der zielen. Het vertelsel, waarde lezer en lezeres, van SL Fidelia zélf is historisch juist. Het overige verhaal is tot heden toe, helaas, nog niet in al zjjn oderdeelen historisch vastgesteld. geen enkel w elsvoorstel. Voortgebracht door de edelmogende hersenen van een afgevalrdigde. heeft kam op aanneming or uitvoering. a!s het niet eerst voorzien wordt van het presidiale resTf- Zeer dikwijls verrichten de deputé’s slechts het werk van regeeringsspreekbuizen en stellen enkel wetjes voor, uitgebroed in het brein van den Regeeringsnresident. Veel meer macht beril dan ook de Pre sident van de z.?. democratische repu bliek Brazilië dan de Koningin van het constituhoneele koninkrijk Holland. Zelfs de Ministers zijn slechts .Secreta rissen” van den President, zoodat alles goed beschouwd, alleen deze verant woordelijk is voor den goeden of kwa den koers van het Staatsschip, vooral voor ’s lands financiën. Nog onlangs bleek duidelijk, hoever de macht van Brazilië's President zich urtstrekt, toen de Katholieke President Dr. Arthur Bernardes, die, zooals het geweten hem gebood algemeene be zuiniging over de geheele line, in z’n regeeringsprogram. geschreven heeft op de iaarnjk<:d)e begroeting- voor 1924 een tekort van 75 millioen gulden w ist weg te werken en door allerlei bezui nigingsmaatregelen en noodzakeii^e belastingverhooging daarvoor in de plaats zette ’n saldo van 3 ton. Een sterk staaltje van Roomsche wilskracht tevens. Nu kan dit voor ’t republikeinsch absolutisme w et z’n goede zijde hebben, a.s een mewetensvol man’ zooals Dr. Bernardes. aan ’t bewind is en de beide Kamers absoluut niet het ,.vri,e” Room- moeten bescho*vd worden a's onder sche volk vertegenwoordigen en eerder curateele te stellen gewetenlooze schat kistschuimers. wie het wel en wee des volks ijskoud laat, maar bii de republi- keinsche heilloos korte regeeringsf.erio- de van slechts vier jaren, waarna uit de politieke „konketretort” weer ’n ras echte maconnieke verkwister en opma ker kan gedistilleerd worden, zonder dat de Katholieken stem in het kapit tel krijgen, past dit stelsel niet, daar vroeg of laat van dit absolutisme het grootste misbruik kan gemaakt wor- - den tegen de Katholieke Kerk. Wat we hier noodig hebben is een nationale regeering d w z. eene welke zooals Mussolini in Italië, de innigste wenschen van de goedgezinde Katho lieke Brazilianen tracht te vervullen door voort te bouwen op Roomscbe tradities, w elke zijn geboren bij de wieg van ons yolk en tegelijk daarmee zijn opgegroeid tot nu toe. eene regeering welke toenadering, ja vereeniging zoext met den nattonalen godsdienst <n zijn bedienaren en bii alle regeeringsdaden als toetssteen van zedelijke geoorloofd heid neemt de eetiwge geboden van God. De regeeringsvorm kan de repu- blikeinsche blijven, als zijnde gelegiti meerd door de aanneming yan het volk en als beter zich aan passende aan het Amerikaansche karakter, maar de Brazi- liaansche republiek moet verkathohek t, verroomscht. d. w. z. genationaliseerd, worden. Dan, en dan alleen, zal er een einde komen aan die hatehAe echtschei ding tusschen officieele atneistische re geering en Katholiek volk, welke el kaar nimmer begrijpen zullen, zoolang de natioriale godsdienst ze niet weer bii elkaar brengt. De grootste schuld van die noodltuige vervreemding tusschen volk en rtgeering ligt bij deze laatste, welke sinds 1880 ecji Roomsch volk A. A. v. d. BERG, Pr, Kapelaan te Alkmaar. Alkmaar, Feestdag van C - maringeu, 24 April 1924. slechts met 3 der stenige aan de weet ,wie „het volk len af vaan Kamer en Neemt men nu in aanmerk ng. dat het aantal stemioozen legio es volking is Analphabeet heeft willen wringen ui een atheïstisch missles van onderzoek naar geldigheid. Een ieder begrijpt, dat bit dezen du:s-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1924 | | pagina 9