c is, bulten verrichten, het lossen en <-n door den Getril Hekelaar, Padjadijk 38, 3e heit vnaf ie Mpeeeaartt. Paarden- Schapenvleesch Biefstuk. Rollade of Rosbief. - Hoorn? Helder. Nog slechts tot on met 16 Mei. Purmerend. prima ROOKVLEEÜCH Werst teef SpM M ceet per paari. naar wo riten het EN THEE. AilAên ia ons filiaal U Purmerond. ■en verbetering Friesland en «og niets. LEVERT VOORTDUREND 1» KWALITEIT Neemt proef met onze zeer fijne Voor de Boterham Beleefd aanbevelend, I Door de is een schrijven aan den in ,i Hoorn—Alk- Bij het ontwerpen van dit wegennet ts rekening oen. al "Vliegongeval. VERDUISTERING. TIED 8 Md Voor de T:dsche reefrtbank stond He den berecht de gewezen directeur vait het post- en telegraafkantoor te Zaft- botnmel. wegens verduistering vaif f 16.000 uit de tas van he* postkantoor. Het O. M e schte veroordeeling tot aair gevangenisstraf. HET TFXTIFI-CONFLICT. ENSCHEDE 8 Mei. t Hedenmorgen zifrt opnieuw minder werkwil’gien de fabrieken ingegaan dan de vorige dagen. Bi enten zevolgv wal hef voor e-n aantal fabrieken niet mo ge! i A het bedrijf op .gang te brengen en heden rijlf de meeste fabrieken weet gesloten. ONTPLOFFING. MAASTRICHT 8 Mts. In de smederii Siaf ontplofte een pra«- Lamptoesle'. Het heele zware toestel vloog do^r het dak omhoog, doch v-et ook op (jezelfde plaats weer terug, maar veroorzaakte geen persoonlijke ongeluk ken. HANDEL EN MARKT. AMSTERDAM 8 Mei De aadappe lenprihen waren heden: Zeeuw, bomen ten ff0—10.75. idem blauwen f 10.50— til. idem red star rd7.55—7 75, Wem pooiers f6.Aanvoe rl lading. HOORN, 8 Mei. Kaasmarkt. Kleine f 4.3 50. commissie f45.—. fabriek f42.— fabriek commissie f 46.Aanvoer 3fï stapels, wegende 27.487. Handel vfuc. FAILLISSEMENTEN Failliet verklaard: Q. Roosje Jz., land bouwer. Hoorn; r.c mr. Dr. AWler. cur. mr. Thomas. ju ■og eenige ruimte voorde voêlgaègei <F«- er toch ook Planting van hoornen noodig is wiii 12 a 13 M. zal moeten hebben, ter wijl voor drukke verkeerswegen een «nx/ere breedte noodig zal ss bochtig s Wcggem.men. terw ijl de kunstweritën ia «ue wegen aan zw'are belasting zullen ■KJetep voldoen. Voor wje mocht meenen. dat de breed te voor de pnmaire-wegen te royaal is Benomen verwijst tpr. naar de vcrsdul- teude rrjksw'egeiij welke varieeren in breedte van 14 tot 32.50 M ’P* °D de in de zaal aan- Rebracme kaarten het ontworpen pün voor primaire-wepen aan. waarvan wii vermelden den weg Haarlem -Helder. Schagen—Alkmaar SfhagenMedem- buk. Hoorn—MedembSc, HoornEuk- ■juzen, waarvan de weg door de Streek primaire-nreg dienst zal «wh de nieuwe weg al laopai HET ZIEKENHUIS-VRAAGSTUK. fVervolg.) De dag van opname in het Hosnitaal wordt ais vaste verpleegdag berekend de dag van vertrek uit het Hospitaal wordt niet berekend, het vertrek utt het Hospitaal zal moeten plaats vinden op den voormiddag na gebruik van F.et eerste ontbijt. Bij overlijd*” wordt voor afleggen, gebruik van lijkenkamer. enz. een ver pleegdag in rekening gebracht; de zorg voor de begrafenis penist bij de nabe staanden. eventueel bii de gemeente, voor wier rekening de patiëntje) ver pleegd werd, terw ijl de kosten ervan ten laste der nabestaanden of der gemeen ten komen. Voor Roentgrn'oto’s moet vergoed: bii eene afm. van 13 x 18 per foto fi.van 18x24 per foto f 2 50. van 30 x 40 per foto f4. -. Voor patiënten die iin de 2e en ie kl worden verpleegd, resp fl.50. f3 en f5.—. Voor hoog'ezonbestraling moet wpr- den vergoed. Voor bovengenoemde categorieën van patiënten resp. f0.25 en f 1 50 peg bestraling. Als regel zulten de patiënten op den voormiddag ter opname moeten worden gezonden, spoede schende gevallen zul len ten allen tijde worden opgenomen Door de behandelende geneesheeren moet tijdig schriftelijk in urgente ge vallen mondeling of telefonisch aan den Chef van het Marine Hospitaal, onder ongave van den aard der ziekte, opname verzocht worden voor hunne patiënten. Voor het vervoer vaa lijders naar het Hospitaal (echter alleen binnen de kom der gemeente) zullen beschikbaar zijn een ziekenauto een riiwlelbrancard en raderbrancards Voor het overbrengen per brancard, alsmede voor het over brengen van patiënten, die geheel of gedeeltelijk voor rekening van de ge meente Helder worden opgenomen per ziekenauto, wordt niets in reekningjre- bracht; in alle andere gevallen wordt voor het over brengen per zieeknauto f2.50 per rit berekend. Aan den Directeur van den Gemeen telijken Geneeskundigen Dienst wordt toegestaan controle op alle patiënten, die geheel of gedeeltelijk voor rekening der gem. Helder worden verpleegd; hem wordt het recht toegekend om, onder zijne verantwoordelijkheid, ont slag van zulke patiënten uit het Hospi taal te vorderen. In het Hospita^ zullen worden be schikbaar gesteld 80 bedden, waarvan minstens 50 bedden voor vrouwen en kinderenw anneer de aanvraag om op name deze getallen overschrijdt dan zat bij voldoende plaatsruimte» daaraan wor den voldaan. ONDER DE WAPENEN. De reserve^sergeanten H. G Poort man en F. A. Oosterhout, uit deze ge meente. Zullen hun verpkditen werke lijke n dienst dit iaar vervuBen van 14 Juli tot en met 2 Augustus a.s. bi» het 21e Reg-ment infanterie fe Amersfoort. AGENDA VOLKSBOND. Zaterdag Spaarbank 71,-9^ uur. i EEN SCHRIJVEN AAN DEN RAAD. Sportvereenjging Oeel-Wit /en aan den Raad gezonden, verband met de verhooging van de zaalnuur voor ’t Gymiustieklokaal Oer M U LO, school, dat door de Sportver eniging wordt gebruikt BEGRAAFPLAATS, Ingediend is een voorstel tot vaststel ling eener verordening op de Algemee- ne Begraafplaats, alsmede van verorde ningen tot heffing en invordering van beg rafen-srechten. BURGERLIJKE STAND Bevallen: J. Bos— Noordergraaf D. M. v. Honk—Mooij Z. P v. d. Heuvel— Stiphes. Z. voetbal Woensdagavond speelde een H R C. com bin a ie tegen een Landmacht elftal. Een 6—0 overwinning voor H R C. w as het einde van dezen wedstrijd. Berichten opgenomen In een gedeelte onzer vorige oplage. ERNSTIG TREINONGEVAL.. NEW YORK. 7 Mei De .Central News” meldt, dat een ex pres-fretn bii de kruising van een weg, een groote automobiel aanreed cn ver nielde Alle acht inktenden werden ge dood HET ZWAKKE GESLACHT. HEERLEN. 8 Mei. In de Koestraat te Hoensbroek heeft een vechtpartij plaats gehad tusschen twee meisje., de 15-jarige D. en de 20—jarige L. De oorzaak hiervan was een liefdesgeschiedenis. Het meisje L. werd zoodan:g verwond dat zii met een- schedelbreuk een huis werd bin nengedragen. terwül de geneesheer, dié onmiddfffijk ontboden w'erd haar toe stand levensgevaarlijk achtte Naderhand is zi< ove^gebradit het Ziekenhusi te Heerlen De maréchaussee heeft de daders ge arresteerd. EEN NIEUWE BRIEF VAN MACDONALD? PARUS. 8 Mei. Gemeld wordt, dat de Britsclie eerste minister Ramsay Macdonald e°n nieuw schrijven heeft gericht tot den Fran- schen minis'emresident Poincare. DE AANSTAANDE PRESIDENTS VERKIEZING IN AMERIKA. NFW-YORK 7 Mei. Bi: de voor-ve'Aiezinjreu voor het pre sidentschap Je San Francisco verkreeg Coolidge ongeveer 240.000 stemmen en de Califomier Johnson 195 000 stem men. HET CONFLICT. IN DE DUITSCHE Ml JNlNlM'STRIE. BERLIJN 8 Mei Volgens een schar' ng van gisterena vond ziln 150 000 mijnwerkers uitgeste ten of in staking. Uit Opper Silezïë wordt gemeld dat op één na alle mijnen zijn gesloten. In deze eene mijn wordt 8' uur per dag gewerkt. Dresden meldt, dat in Saksen alle mil nen zijn gesloten, behalve de regeerings mijn, waarin acht uur per dag wxtrdt gewerkt. In West Silezie is 85 pCt. der mijnen gefloten Bochum mehft dat in 12 pCt der mijnen gewerkt wordt. De commandeerende Fransche gene raal heeft de mijneigenaren mede<ye- deekl. dat hil de staking onwettig acht De mijneigenaren zijn van meening, dat de staking zal mislukken wegen» on+bre' r-. van stalringsfondsen. Hoewel de staking iraat wegens de verlenging .van den arbeidstiid gelooft men toch, dat het voornamelijk te doen is om loomverhooging. stotvrye betarding center nog gezocht naar het beste mkMel. daar hier- meeningen verdeeld eijn. verhardingsweg zal aan - c*" vx «4. wor den aangebracht, terwijl daarnaast, ook ■og eenige mi arte voor de voetganger), •te er toch ook nog ziin en voor a<MB- ting van hoornen noodig is, zoodat ’iajLe’w*£’ *en m'nimum-bneedte verkeerswegen - lCLvaB bestaande wegen en voorzoover van bestaande :|?en gebrmk zal worden gemaakt en deze bochten moeten worden «Üe wegen Keera—Zwaagdijk enr. naar Enkhuizen. Hoorn—Amsterdam en maar. - V gehouden met de Kanaalplan- aiRen afgescheiden daarvan mis schien nog enkele wijzigingen om fi- nandeele redenen noodig zim. Door Amsterdamsche Statenleden is de volle steun van de gemeente Am sterdam toegezegd als het wegennet atthaps voor Amsterdam belang-heeft en spr. meent dat dit zeker het geval is. Het ontworpen primair- wegennet heeft een lengte van pl.m. 324 K.M 200 K.M. boven het H en 120 K.M beneden het IJ en omvat 8 pCt van het totaal wegennet jn Noord-Holland Daarnaast heeft de provincie reeds in beheer 75 K.M. primaire-weg. zoodat hc^totaal dus zou krijgen 400 K.M. pri maire weg. De eventueeie uitvoering van dit werk zal gcruimen tijd vorderen en mede af hangen van de financiën en den steuh van belanghebbenden. Spr." hoopt, dat ’t hem gelukt is het besef hij te brengen, dat de wegenver- beteri niet alleen een zaak is van de provincie, doch ook van Vereen ^ingen en Waterschappen en groote offers zal eischen .niet alleen finantieele, doch ook persoonlijke .(Applaus.) Van de gelegenhe d tof gedachtenu is- seliog werd een ruim gebruik gemaakt. Wi» vermeiden er van. dat de heeren Kaan en Coramandeuc van meening. ziin. dat de provincie, behalve de primaire, ook de secundaire wegen behoort te onderhouden en zii zijn met overtuigd dat de laatste wegen bevrijd zulten zijn van het auto verkeer. Verder wijst de heer Commandeur op de groote leem te dat er geen primaire weg Schagen Hoorn is opgenomen, zoodat men eerst naar Alkmaar of Medemblik moet, om aldus Hoorn te bereiken en ten slotte vraagt hij. of de gemeenten tot bijdrage kunnen worden verplicht. De heer Visser is van meening. dat als men, wat toch wel jn de bedoeling zal liggen, ook de autobushoudeis enz. za) doen betalen «n de kosten der wegen, dit verkeer zeker zoo ernstig zal ver minderen, dat de vraag is, of dit wegen net wel noodzakeli|c zat zijn. I>e heer Reigersman meent, dat de leer Visser toen abuis is als hii meent dat bei goed zou zun dit verkeer op i dene wijze ónmogelijk te maken en dat dit ingaat tegen de technische ontwik keling in de maatschappij. Wat de opmerkingen van de heeren Kaan en Commandeur betreft acht spr. 't finantteel ónmogelijk, dat de provin cie eveneens de secundaire wegen in be heer en onderhoud zou nemen, waar dit 2652 K.M. weg betreft. Wel is ’t na tuurlijk soms moeilijk de grens te trek ken tusschen primaire en secundaire we gen. Wat ke> gemis van een primaire weg Hoorn—Schagen betreft dit is juist, doch spr. kan wijzen op meer leemten, doch is gebonden aan de mop eliictieid van uitvoering van het plan en heeft dus al'es nagelaten wat niettemin zeer wenschelijk is. Gemeenten kunnen niet tot bijdragen verplicht worden, daar Prov. Staten al leen verordeningen, doch geen wetten «naken. Daarom worden de lasten ge legd op de gebouwde eigendommen, al is dit omslachtig Tegenover den heer Kan merkt spr. op, dat inderdaad de Ze» Nd.-HoH Ste den subsidie ontvangen, echter alleen omdat tot overname van den weg in de naaste toekomst wat besloten Ernstig komt spr. op tegen diens uit drukking „auto-banen daar alleen de eischen van veiligheid en verkeer en met de zucht naar auto-banen aan deze plannen ten grongslag Iggen. Spr. is het geheel eens met den heer de Boer, dat hier de wegen en kanalen worden klaar gemaakt voor het gebruik en een belasting op de gebruiker» zou billijk zjjn. Spr. heeft over de finan tieele zifte niet gesproken, omdat hii daarvan niets weet, daar dit aan anderen Ier uitvoering is. In Engeland echter is een wegenbe lasting voor mechanisch verkeer inge steld waarvoor men wordt aangesla gen met f 12.— per paardekracht. Een rordje van 20 P.K. betaalt daar f240. voor wegbelasting, autobussen f800.—. In Noord-Brabant en Groningen heft men eveneens belasting, die nim gering is b.v. voor motorrijwielen f20. In ons land schijnt men echter be lasting voor een bepaald doel opjuist te achten, men int wel belasting van bepaalde objecten, doch geeft deze op brengst geen vooraf vastgestelde be stemming. Deze achten in tegenstelling met andere plaatsen onze oeconomen blijkbaar ongewenscht. De heer de BoerOns land heeft geen oeconoméh. (Gelach) In we&e rich ting* Prov. S'aten hier zullen gaan, zat i moeten worden afgewacht. H erna brengt <ie voorzitter den heer Reigersman dank voor zijn uiteenzetting. Nadat bii de rondvraag de regeer'ngs- i vertegenwoordiger, de heer Van Hoek, in waardeerende woorden het nuttig werk van deze vereeniging. waarvoor hij alle sympathie gevoelt, had uitge sproken, werd de vergadering piet dank aan de aanwergen en de pers gesloten. 12 p. ons Dead I j Cbow Cream v h»_25 o*. half po**. i de EEN BAKKERSJONGEN gevraagd bjj R. v. BAAR, Neo- kerdjjk, Purmerend. v. Adrl- iter. t. v. rietje Mo- I A1« eenig te behandelen pmt stond op de agenda: Verzoek van de leden van den raad. G. Edel e.a.. tot het stellen vaa vragen aan B. en W. over een advertentie in de plaat selijke bladen intake de werkverschaffing. Morgen komen wij nader op deze vergade ring terug. BURG. STAND. GEBOREN: Gerardus Nicolaaj^z. anus Reitrs en Afra Jonker. -Piet Leendert Hendrik Hejjligers en Gr ienaar. GETROUWD: Sinion Rijscr en Johanna Alida Luttikhujjzeii. Petros Johannes Noojj en Hendriks Everarda RRser. OVERLEDEN: Een levenloos aangegeven kind van het mannelijk geslacht, van Jaco bus Bakker en Johanna Geertruida Sander. Maart je van Dijk. 74 jaar. echtgenoote van Willem Schaaf). VOETBAL TE PURMEREND. Zondag ar», speelt Punnersteijn een wed strijd tegen HoUaudia IT van Hoorn, res. 2e klasse N. V. B. Deze wedstrijd is van de eerste route om den Rauch-beker. Aanvang 5 nnr op het terrein over sluizen. dat op weg was naar Maceao is te P> par)odhpar n-ergs- stort en vernield. De inzittenden zijn niet gewond. VIERVOUDIGE MOORD. - Aneta meldt uit rahaya: Van Gelder, zijn inlandache vrouw en twee neefjes zQn alhier s -moord. De dader is onbekend. ING. AMSTERDAM, 8 Mei. Hedenmorgen 1« een stal’ig nitgebroken onder he‘ «v»rsoneel -“-‘«ren zou ▼•'W het S.S. ..Flandrfa" van de Kon. Holl. TJoyd. T reden hiervan was een nieuwe clausule in de monsterrol, art. 36. lid 2. waarin zee 4 wordt, dat bij stagnatie in «enige verr>1i«ht te ven. ieder schenelfrig boord die werkzaamheden welke verband honden i laden van mail en hs'-a -c schipper voor spoedige voortzetting van dn reis noodzakeliik worden geacht. Op advies van den Centralen Bond van Transportarbeiders is hedenmorgen door da schepelingen eenparig crwelcerd hierop in te gaan. nemen zal de wet van 3 Mei 1924 tot vorfS^ ging van den accijns oj* bier ea vaa het invoerrecht op bier en thee in werking treden met ingang van 12 Mei aa. EERSTE KAMER. DEN HAAG, 8 Mei. De Eerste Kamer heeft de Marinehegroo- ting aangenomen met 26 tegen 8 stemmen. Tegen stemden de soc.-dem. en vrjjf.-dem. De vergadering werd daarop veniaagd tot Dinsdag 20 Mei. ALLAHABAD, 8 Mei. Het Portupeesche vüefttnlp. 4. Peparjodhi HOLLAND’* NOORf>E4lKWAR^ (Vervolg.) Ha de oauze heet de voorzitter den |h, Reirmma*. hoofdmgemeur ian óen Provincial*» Waterstaat, wel kom en brengt hem dank, dat hit bereid was naar hier te komen om in deae ver gadering het ontworpen wegenplan na der toe te lichten. Jhr. Reigersman heeft gaarne de uit- eoödigins aanvaard, omdat hij over- tuigd was, drt voor dit wegen plan ook ia landbouwkringen belangstelling zou zijn Het wegenvraagstuk houdt zeer •*uw verbaad met net verkeersvraag stuk en in het buitenland erscht dit vraag «tuk reeds zeer groote offers. Ook binnen onze grenzen eischt deze aak aandacht, al is er in de verschil lende dee’en van ons bind verschil m de arnze van voorziening. Allereerst hebben wii in ons Land de «lieswegen, al zijn deze, behalve in Nrd.- Flolland echter geen boofdwegea. In Zuid-Holland zijn 13 hoofdvegen verbeterd vanwege de provincie, met steun van gemeenten De provincie neemt de wegen over, waarbn 50 pCt. «Ier kosten <kx>r de gemeenten worden gedragen. In Ze-land én Gelderland jS de we- ig in voorbereiding; in Oijverijsel echter doet men In Noord-Holland hebben Ged. Sta- en een wegenp’an osteloos op aan ton aan spr. opgedrag te ontwerpen dat k 1 vrage te verkrijgen is aan de Provinciale Griffie te Haarlem. Behalve de rijks wegen zijn de andere Wegen in beheer bit gemeenten, water schappen en bii derden. Voor aanleg van wegen werd wel subsidie gegeven, voor onderhoud ech ter niet. i AKeen in de provincie Limburg wer den voorheen stoomwalsen Ier beschik king gestekt. waaraan echter thans ook een etnde is gemaakt. In 1921 wilde de provincie aldaar de wegen overne ren. als de helft der kosten door de gemeenten werden-ge dragen In Nd.-Holland was 18.8 K.M weg bij de provincie in onderhoud, wat juist Dinsdag is uitg^reid door de overname van den Zaanschen communicaiiew eg. Niemand zal ontkennen dat bet karak ter van het verkeer sterk gewijzigd is de laatste jaren en het vervoer van lo caal tot Nsteriocaal en zelfs internatio naal is overgegaan, door de opvolging van rwwiei auto en autobussen. De eischen voor het mechanisch ver keer stellen geheel andere caschea aan de wegen dan voorheen nood< was. Vroeger kon men volstaan met veel smallere en veel minder wrhade wegen dan thans. De wegen zun niet geschikt voor in tensief auto-vetkeer. dat in de toekomst mjg zal loeuemen. Dit verkeer vindt men echter niet op •He w<gen doch vindt men op de hoofdw egen en daarom kan dus een pri- jnair-wegennet voor dit verkeer een fcle.n gedeehe beslaan en zijn de andere Wegen ah mazen daarvan te beschou wen Deze wegen van lagere orde zullen niettemin in goeden staat moeten rnn. sl hebben z»i -tiet t« voldoen aan de hoo- gr eischen Ser p.t «ire-wegen. Het primaire-wegeanet zal zich over de gebeele provincie moeten uitstrek ken en allereerst rekening moeten hou den met het re riteer van thans en in de toekomst en met atteen letten op de beslaande hoofdwegen. Zaandam en Amsterdam b.v. tnisnen doorioopeitd verkeer te scheiden van een behoorlijken verkeersweg en toch d* zeer noodig De provincie gaat dus niet onder houden wegen en straten in de bebouw de kommen, waarvan het onderiioud en den aanleg tot de taak der gemeente behoort. Een primaire-wep zal. wil hii aan de te stelen eischen voldoen, bü aanleg een flinke breedte moeten hebben en voor autoverkeer allee» reeds een ver bal dingsbreedte van minstens 5 M De fundeenng der wegen zal zeer meem moeten zijn, zoomede zal het stof- bezwaar moeten worden tegengegaan, dat B et alleea schadelijk is. doch daar naast shitage van den weg beteekent. Daarom zal dus stobrye behar<fing noo dig zijn waarvoor ei Wordt i omtrent de Naast dezen M <Ae zijde een fietspad van 1»/» M NET R. K. BURGERMEISJE gevraagd voor de huuh. Niet boven 20 j**r. Hoog loon. Goede behandeling vert. Menv. URBANU8, Adm. de Rnvtee- weg 201, Aawtedaaa. OE ACCIJNS OP BIER DEN HAAG, 8 Mei Naar wjj van zeer wel ingelichte rjjde ver- g. -J-- r-al ZiWl HINDERWET. Burg, en Wetli, brengen ter openbare ken nis, dat het versoek van P. de Wit te Ilpen- dam en M. Doet» te Beenwter om op het per- ceel, kadastraal bekend in Sectie E no. 452 een bemalingsinrichting te mogen oprichten door J»en is verdaagd. GEMEENTERAAD. De spoedeisebende raadsvergadering waar- *8 reeds gewaagden heeft hedenmiddag plaats gehad. NiodMs. j Ernies stjs» Diumhinjn Tr«M OUsriMMrtbonb 15»^-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1924 | | pagina 11