Noord-Hollandsch
Dagblad.
I
I
DERDE BLAD.
Hoorn.
RECHTZAKEN.
I
I
j 1
1
CASTRICUM.
GEMENGD NIEUWS.
*T ZAND.
WIJDE WORMER.
OUDE NIEDORP.
ZWAAG
ANNA PAULOWNA.
WORMER VEER.
BERGEN.
PROVINCIAAL NIEUWS.
BARSINGERHORN.
LIMMEN.
J. Duin-
C. Hage-
niui. P. Hollenberg, J. J. Kuijs, P.
(Jjs G. Louter, Th Metselaar, J. de
J. M. Olgers, G. N. Peijs, T. C.
lirRaad. de Ruijter, Th. Beentjes,
fr A Schermer D. S. Slop, K. Stuif
bergen. C. B. Twjsk, P. eldt, J. H. de
Vries J. Zomerdijk, E. Zonneveld, J.
Le.-age. allen geschikt.
■l’
F
2QtfI
a
en
van dit w egennet is
,1
yf-
1590
2811
5474
7996
emaakt.
heeren
493
2153
4236
7302
8888
.763
3338
6671
8332
10099 10371
1744
3M>5
6107
8042
aan
tijd
tensiet auto-verkeer, dat in de toekomst
noj^zaf toenemen.
alle wegen, doch vindt men op
VRIJDAG 9 MEI 1924
weg.
wedr
M „p uen hehnina van der Chife
Kaken Lu*Mag, welke den 2en Pinksterdag1 sen, 44 laar. zonder L
t z. -I nrnplic
DE PETROLEUMKACHELS VAN JAMIN.
Voor de Haagscbe rechtbank is gister
middag behandeld de zaak tegen de heeren
-P. H. L. Jamin. A. H. F. Jamin cn H. P. C.
Jannu, alle drie fabrikanten te Rotterdam,
leden der firma C. Jamin. wegens overtreding
van een Iteschikking van den minister vxi
Arbeid, waarbij was bepaald, dat winkels,
waarin jtersoueel werkte verwarmd moesten
worden door een kolenkachel, een eiectrische
kachel of een gaskachel met afvoer. 1* t*ekl.
hadden huu winkel in de Haarlemmerstraat
te Leiden verwarmd met petroleumkachels,
niet vooriien van een af voer voor de ver
brande gassen naar buiten.
Het O. M., waargenomen door inr. Bauduin,
kon niet meegaan met den kantonrechter te
Leiden, die da dagvaardiging nietig had ver
klaard. Naar spr. oordeel voldoet de ge dag-
vaardigde volkomen aan de eischen der wot.
Volgens art. 10 van de arbeidswet kan de
minister voorschriften geven omtrent arbeid
voor vrouwen en kindeeren .anits deze voor
schriften tot ondergond hebben: de zorg
voor de gezondheid’’. Heeft de minister zich
daaraan m deze zaak gehouden? Aan de
hand van de verklariugei
meende, spr. van niet. De
CASTRICUM. Keuring De uitslag*
van de op 30 j\pril gehouden keuring
voor een Dienstplicht voor de inge
schrevenen dezer gemeen.e is als voigt;
C. Bakker, C. Beentjes, A. M. Benders,
C. Brakenhoff f. Castricum,
meijer A. Groot, G. de Groot,
huwl P. Hollenberg,
Kt/js G. Louter, Th
Ni
d<
VOETBAL
Hollandia heeft voor a.s. Zondagmid
dag een wedstrijd .georganiseerd. Hol-
landia I zal den strijd aanbitiden tegen
het voetbalelftal van het Amsterdam*
sche Politiecorps.
HOLLAND’S NOORDERKWAR.
TIER.
(Vervolg.,
Na de pauze heet de voorzitter den
hrei Jhr. Reigersman, hoofdingenieur
van den Provincialen Waterstaat wel
kom en brengt hem dank, dat hit bereid
was naar hier te komen om in deze ver
gadering het ontworpen wegenpian na
der toe te lichten.
Jhr. Re.gersman heeft gaarne de uit-
noodigmg aanvaard, omdat hij over
tuigd was. dat voor dit wegenplan <xkk
in landbouw kringen belangstelling zou
zijn. Het wegenvraagstuk houdt zeer
nauw verband met het verkeersvraag
stuk en in het buitenland eisetft dit vraag
stuk reeds zeer groote offers.
Ook binnen onze grenzen eischt deze
zaak aandacht, al is er in de verschil
lende deelen van ons land verschil in de
wijze; van voorziening.
Allereerst hebben wij in ons land de
rijkswegen. al zijn deze, behalve in Nrd.-
Holland, echter geen hoofdwegen.
In Zutd-Holland zijn 13 hoofdwegen
verbeterd vanwege de provincie, met
steun van gemeenten. De provincie
neemt de wegen over, waarbn 50 pCt.
der kosten door de gemeenten .worden
(gedragen.
;en der deskundigen
ij rechtbank zal het
betreffende voorschrift ran den mhii-ter niet
kunnen accepteeren, daar deze buiten de be
voegdheid, hem gegeven bjj art. 10 der ar
beidswet. is gegaan.
Spr. vroeg ontslag van rechtsvervolging
voor du beklaagden.
I»L SPOORWEGRAMP BIJ WEESP.
Het Gerechtshof wees heden arrest in de
procedures van slachtoffers der spoorweg
ramp bij Weesp tegen de H. IJ. S. M.
Het Hof besliste, dat het aangevallen von
nis der rechtbank van 22 Juni 1922. waarbij
de H. IJ. 8. M. aaneprakelijk gesteld en ver
oordeeld werd, wordt bekrachtigd. Het Hof
bekrachtigde ook .het vonnis der rechtbank
waarbjj de vordering der H. IJ. 8. M. tot op
roeping van den staat tot vrijwaring werd af
gewezen.
ZIÈKTE ONDER HET VEE.
Evenals op verschillende plaatsen in de
omgeving van Eindhoven zijn te Wjjchen en
omgeving onder het vee eeuige aiektegevaUen
geconstateerd, die hetzelfde kaarkter dragen
in Brabant.
Van de 12 aangetaste koeien zijn binnen
enkele dagen 2 gestorven. De rjjksveearts al
hier die een onderzoek in de stallen heeft
ingestuki. heeft evenwel verklaard, dat bjj
tjjdige hulp, genezing tot stand kan komen.
Hij meent, dat hier geen sprake is \au een
besmettelijke ziekte, doch dat de oorzaak
moet worden gezocht in het voederen der
beesten met sojameel.
Hedenmiddag komt de hoogleeraar, prof.
J. J. Wester, van de veeartsenjjkuiidige Hoo-
gescbool te Wjjchen aan, om aldaar de ge
neesmethode van den rijksveearts bjj te wo
nen.
'T ZAND. Rectificatie Onder
hei ingezonden stuk betreffende de Mis-
siecentoorstelling in ons blad van
Woensdag, is abusievelijk de naam van
den her A. F. Meijer geplaatst. Het stuk
gaat uit van het sub-comité voor Pers
en Propaganda.
WIJDEWORMER. Butg. Sand April.
GeborenSiimen z- v. Simon Beunder
en Antie Ren.
Overleden: Guurtje Vink, oud 24 jaar,
echtgenoot^ van Jacob Dirk Jonker.
Ondenrotiwd Jacobus Johannes de
Rutj.er, 24 jaar, van Oosthuizen en Ali-
da Theodora van Boheetnen, 21 jaar,
van Wijdewormer. Martheus de Jong,
30 jaar en Cornelia Anna van Gelderen,
27 jaar beiden van Wijdewormer.
Theodorus Alphonsus Schipper. 24 j.
van llrsem en Catharina Cornelia Co
nijn, 25 jaar. van Wijdewormer.
Gehuwd: Jacobus Johannes de Ruii-
ler en Alida Theodora van Boheemen.
OUDE NIEDORP. Omslag Veefonds. Al
hier waren in het afgeloujien kwartaal ver
zekerd 450 stuks vee. Er werden b stuks af
gekeurd en niet geschikt voor de consumptie
verklaard, waardoor de omslag boog werd
De omslag werd bepaald over het geheele
kwartaal op 3.90 per rund.
ZWAAG. Een dure dag. Voor verschil
lende veehouder? was het eergisteren een du
ren dag. wjjl er dien dag niet minder dan vier
koeien het leven verloren.
Een verdronk, de anddre drie stierven
waarschijnlijk aan verstopping.
ANNA PAULOWNA. Benoeming. De
beer P. J. Chrispjjn, stationschef alhier, is als
zoodanig benoemd te Driebergen.
Postduif. Bjj A. Wiggers, hotel „Vlas- en
Korenbeurs" is aan komen vliegen een post
duif, zilveren ring om de rechterpoot, ge
merkt 2307 N.Z. 22.
Verkoop. Het woonhuis van den heer
H. Visser, aan de kleine Sluis, is in onderhand
schen verkoop overgegaan aan den heer H.
Boekel te Wieringerwaard.
WORMERVEER. Onder de wapenen.
De aandrig H. Engel, uit dzee gemeente,
zal zijn verplichten werkeljjken dienst dit'
jaar vervullen van 14 tot en met 2 Augustus
»4. bij het 21c Regiment Infanterie te Amers
foort.
B u rg. Sta ndd over de maand
April’1924. Geboren: Egber^i, z. van
Jacob Bruin en Alida Susanna de Zeeuws
Theodora, d. van Otto Johannes Ver
kerk qn Johanna Maria Winkelaar.
Eljzabew. AWa. d. van |acob Boon en
Rensje Elizabeth Bak. -- Nicolaas Pe
trus-, z. van Cornelis Heijnis en Anna
Maria Vlootman. Anna Maria d. van
Nicolaas Kloet cn Catharina Maria Koo
ter. Catharina, d. van Cornells Johan
nes Admiraal en Alida van Wonderen.
Overleden: Pieter Jonker weduwnaar
van Trijntje van den Berg, oud 86 jaar.
Cornelia Hoebe. weduwe van |acob
Admiraal, oud 74 jaar. Aaltje Stroo
mer oud 15 jaar. Levenloos aartgega
ven kind van Franciscus Wilhe mua
'■Schrijer en Wilhelmina Maiia Maas.
Gehuwd: Johannes Adriantts Korte
72 jaar, medisch adviseur, alhier
In. van Margarerha Luthera Wil-
„‘..lis en Johanna Jans
beroep, alhier.
Cornelis Blokker. 30 jaar, landbou
wer alhier en Necitje van der Woude
30 jaar zonder beroep alhier. Ger
’ardus Goemans. 26 jaar, tes.eller, wo
nende te Breda en Maria Winder. 21 j.
zonder beroep, alhier. - Herman de
Haan, 32 jaar, winkel er,wonende \e
Alkmaar en Anna Kaandorp, 30 jaar,
zonder beroep, alhier, onlangs te Alk
maar. Pieter Groenveld. 25 iaar,
landbouwer, wonende te Zijpe en Trijn
tje Biersteker, 22 jaar, zonder beroep,
alhier.
934
2429
5310
7480
9263
11030 11424 11586 11600 12279 12459
12665 12906 13152 13167 13396 13952
14910 14922 14950 I539>
16022 16418 16488 17055
17212 17343 17792 18297 18650 18735
18W2 18974 19143 19358 20002 20262 20454
20699 20746 20940 21053 21099 21131
21312 21433 21603 21726 22029 22079 22403
22415 22425 22467 22793' 22874
289
2112
3816
6761
8408
10409
12491
14019 14456 14548
15455 15480 15653
17144
4& NCO. STAATSLOTERIJ
Trekkkic van Domierdac 8 Md.
4e Klasse 4e l Hst.
Hooce prijzen»
21313 5000.
«756 1000.
9600 200.
17755 ƒ100.
Prüzcn van /Mt
1412
2483
5426
7753
9438 10067
foort
DIST RICTS-ARBEIDSBEURS.
Aangeboden
A. Mannen: 1 behanger-stoffeerder. 1
stucadoor. 4 grondwerkers, 3 opperlie
den, 4 kistenmakers, 1 graveur, 1 hui-
denzouter 3 .goudsmeden, 1 bankwer
ker, 1 smtd-stoker, 1 koperslager, 1
Oelectro-monteur. 1 chauffer, 1 boekbin
der, 5 sigarenmakers, 1 aank. tabaksker-
ver. 1 landarbeider, 1 magazijnbedien
de. 2 kantoorbedienden, 1 boekhouder,
1 aank. kantoorbediende. 48 losse ar
beiders.
B. Vrouwen: 3 winkelbedienden, 2
kantoorbedienden, ,1 waschvrouw.
Gevraagd
A. Mannen: 2 kappersleeriingen, 1
loopjongen. 2 aank. timmerlieoen, 1
aank. rijwielhersteller.
B. Vrouwen: 3 Jtulp in de huishou
ding 4 dienstboden, 1 dagmeisje, 1
tv eede-modiste.
DE ZAANLANDtóCHE
COMMUNICATIEWEG.
Dezer dagen is de Zaanlandsche Cviumn-
nieati< weg getransporteerd eu gesteld op
naam der proviucie Noord-Hollaud.
Sedert Zondagnacht 12 uur worden de tol
len niet meer geheven. Reeds is ca. 20.000
beschikbaar gesteld voor het zoo Iroog noodi-
ge onderhoud van wegaek en bermen. Do
provincie zal de maatschappij in staat stellen
haar obligatieleening geheel (i pari) af te los
sen, turft jjl voor aandeelhouders ook nog en
kele procenten zullen o verschieten.
KATHOLIEKE LANDDAG.
Naar wij vernemen, zullen op den Katbo-
I’-1V
'J Juni, te Schagen wordt gehouden, a-1
sjtrekers- optreden twee bekende re
denaar.-, n.l. Pastoor Koek te Amsterdam
en Mr. Dr. J. van Best Eindhoven.
BREEZAND
BREEZAN< Onder de wapenen. De
Vaandrig C. Kooiman, uit de gemeente Bree-
zand (N.-Hj, zal zjjn verpichten werkeWken
dienst dit jaar vervullen van 11 tot en met
3C» Augustus a.s. bjj het 21 Regiment Infau;
t^iie te Amersfoort.
BEVERWIJK
BEVERWIJK. *Onder de wapenen TV
reserve tweede-luitenant E. H. de Vries, uit
deze gemeente, zal zijn verplichten werkeljj-
ken dienst dit jaar vervullen van 11 tot en
met 30 Augustus a.s. bij het 21e Regiment
Infanterie te Amersfoort.
BARSINGERHORN. Benoemd. De heer
D. van der Oord alhier, is benoemd tot di
recteur van de coöperatie Boerenleenbank,
alhier.
LLM.MEN. Bijz. Vrjjw. Landstorm.
Woensdagavond hield de Vrjjw. Landstorm
alhier, een algemeeue vergadering in liet
koffiehuis van den heer 8. Schuit. Aauwezig
waren met de plaatselijke Commi-ise, 25 le
den.
J>e oonztter, Burgemeester Nieuwen-
huijzen, opent de bijeenkomst en heet de aan
wezigen welkom, deelt mede, dat deze ver
gadering door bjjzondere omstandigheden
wat laat wort gehouden. Spr. vindt het
jammer, dat niet meer leden zjjn opgekomen,
omdat hedenavond de gedenkplaat van H. M.
de Koningin worden uitgereikt.
Spr. weet echter dat het geen gebrek
belangstelling is, doch de ongunstige
voor vergaderen hiervan oorzaa^i-.
Hierop verkrjjgt de heer ^Dolders het
woord, die zegt, dat deze gedenkplaat een
privé-geschenk van H. M. zelf is, als blijk
van waardeering voor het plaatsen der hand-
teekening in het Album ter gelegenheid van
Haar P geerings-jubileum. Spr. iiAopt, dat
de mooie foto £en gunstig plaatsje in de
huiskamer zal bekomeu.
Hierna werd tot uiereiking overgegaan. De
afwezige leden kunnen deze gedenkplaat als
nog bekomen bjj den Commandant, den heer
Nlc. de Groot, Rjjksstraatweg B 74.
Vervolgens had een bespreking plaats
over het Landstormblad, hetgeen alle leden
gratis ontvangen. De hoofdbedoeling is nau
wer contact te brengen tusschen de I^tnd-
stormers over het geheele land. Deze uit
gave vordert echter groote financieele of
fers, reilen waarom een beroep wordt gedaan
op de leden om door een vrijwillige bijdrage
^van minstens 50 cent eenigszins in de kosten
bij te dragen. Na eenige korte bespreking
werd- een lijst ter teekening aangeboden,
waarop bijna alle leden hunne handteekening
plaatsten.
Ten slotte werden besproken de schiet
oefeningen voor 1924. Mededeeling werdge
daan, dat dezen zomer zullen gehouden wor
den 5 oefeningen (vorig jaar 4), alsmede een
plaatselijk wedstrijd en een verbandswed-
strjjd. Er zal een zilveren medaille beschik
baar w’orden gesteld vqpr hen, die aan deze
5 oefeningen heeft deelgenomen en het
hoogste aantal punt heeft behaald. Bespre
kingen zullen gehouden worden met het t>e-
stuur der Burgerwacht, omtrent het gebruik
der schietbaan en.de aan vang der oefeningen
Door verschillende leden werden klachten
geuit over den minder goeden toestand der
geweren. Toezegging wer gedaan dat hieriti
«a! worden voorzien.
Hierna sluiting.
selin^ .wera een'ruim gebruik g
Wti vermelden er van. dat de
Kaan en Commandeur van meenixrg zijn,
dat de prtrvincie. behalve de primaire,
ook de secundaire wegen hettoon te
onderhouden cn zii zijn nietTfVenuigd
dat de laatste wegen bevrijd zullen zim
van het auto-verkeer. Verder wijst de
heer Commandeur op de groote leem
te. dat er peen primaire weg Schagen
Hoorn is opgenomen, zoodat men eerst
naar Alkmaar of Medemblik moet, om
aldus Hoorn te bereiken en ten slotte
vtaagt hij. of de gemeen cn .ot biidrage
kunnen worden verplicht, i
De heer V. Kaii merkt tegenover de
bewering van den inleider op dat de
Zes Noord-Hollandjche Steden toch sub
siöie voor onderhoud der wegen ont
vangen. terwijl hij tegenover den steun
van Amsterdam yooi deze .autobanen”
n et zoo gerust is.
De heer de Boer wil er op wijz-n.
dat dit plan weder een anti-soc-a'.e daad
is tegenover de Spoorwegmaatschajvpii-
en. die mjllioenen te kort komen, daar
’“voor de binnenscheepvaart cn het auto
verkeer allesx netjes wordt kiaar ge
maakt .terwjjC de Spoorwegmaatschap
pij haat-^derkeerswegen zelf moet be
kostigen. Gaarne zou spr. vernemep hoe
men de bijdragen voor onderhoud en
aanlbg.denkt te regelen.
De heer Viseer is van njeemng dat als
men. wat toch wel in de bedoeling zal
liggen ook de autobus houders enz. zal
doen betalen in de kosten der wegen,
dit verkeer zeker zoo ernstig zal ver
minderen. dat de vraag is, of dit wegen
net wel noodzakeliik zal zijn
De heer Reigersman nfeent, dat de
eer Visser toch abuts-ls als hu meent
dat bet goed zou zim dit verkeer op
deze wijze onmogelijk te maken en dat
dit ingaat tegen de technische ontwik
keling in de maatschappij.
Wat de opmerkingen van de heeren
Kaan en Commandeur betreft acht spr.
’t finamieel onmogelijk dat de provin
cie eveneens de secundaire wegen in be
heer en onderhoud zou nemen waar dit
2b52 K.M. weg betreft. Wel is ’t na
tuurlijk soms moeilijk de grens te trek
ken tusschen pr maire en secundaire we
gen.
Wat Fc gemis van een primaire weg
Hoorn—Scnagen betreft, dit is juist,
doch spr. kan wijzen op meer, kacnnen,
doch is gebonden aan de mogeliicheid
van uitveering van het plan en heeft
dus alles nagelaten wat niettemin zeer
livenschelijk is.
emeenten kunnen met tot bijdragen
verplicht worden daar Prov. Staten al
leen verordeningen doch geen wenen
maken Daarom worden de lasten ge
legd op de jjefxtuwde eigendommen,
al is dit omslachtig
Tegenover den neer Kan merkt spr.
op dat inderdaad de Zes Nd.-Holl Ste
den subs die ontvangen echter alleen
omdat tot overname van den weg in de
naas.e toekomst was besloten.
Ernstig komt spr. op tegen diens uit
drukking „auto-banen aaar alleen de
eischen van veiligheid en verkeer en
niet de zucht naar auto-banen-aan deze
plannen ten grongslag Iggen.
Spr. is het geheel eens met den heer
de Boer, dat hier de wegert en kanalen
worden klaar gemaakt voor het gebruik
en een belasting op _de gebruikers .zou
billijk zjjn. Spr. heeft over de finan-
Lede zijde niet gesproken, omdat, hij
daarvan niets weet daar dit aan andoren
ter uitvoering is.
In Engeland echter is een wegenbe
lasting voor mechanisch verkeer inge
steld. waarvoor men wordt aangesla
gen met f12.— per r>aardekracht. Eep
bordje van 20 P K. betaalt daar f240.—
voor wegbclasting autobussen f800.—.
in Noord-Brabant en Groningen heft
men eveneens belasting, die niet gering
is. b.v. voor motorrijwielen f20.
In ons land schijnt men echter be
lasting voor een bepaald doel onjuist
te achten men int wel belasting van
bepaalde objecten, doch geelt deze oj>-
brengst geen vooraf vasigestekie be
stemming. Deze achten in tegenstelling
met andere plaatsen onze oeconomen
blijkbaar ongewenscht.
De heer de Boer: Ons land heeft geen
oeconomen (Gelach.) In welke rich
ting .Prov. Slaten hier zullen gaan, zal
moeten worden afgewacht.
H erna brengt de voorzitter den heer
Reigersman dank voor zijn uiteenzetting.
Nadat bij de rondvraag de regeerings-
vertegenwoordiger de neer Van Hoek,
in waardeerende woorden het nuttig
werk van deze vereeniging waarvoor
hij alle sympathie gevoelt, had uitge
sproken werd de vergadering met dank
aan de aanwez gen en de jvers gesloten.
ONDER DE WAPENEN.
De reservc-eerste-luitenant P. Kaag
uit deze gemeente zal zijn verplichten
wericelijken dienst dit jaar vervuilen van
14 Juli lot en met 2 Augustus a.s bij
het 21e Reg.ment Infanterie te Amers-
Burg. Stand. Ondertrouvvzi:
Gijsberius Augustinus Nootebos. 24 .j,
wagenmaker, en Geertruida Groentjes,
20 jaar. beiden te Castricum.
Overleden: Maria Beentjes, 6 maan
den, te (Ji^tncum. Johannes Petrus
Kijzers 10 dagen, te Castricum.
Kiezerslijst. Het aantal
zers in deze gemeente voor de Tw<
Kamer bedraagt 186'2. voor de J’
Staten 1839 cn voor den Gemeenteraad
1763.
Financiën. Bu besluit van Ged.
Sia.en van Noord-Holland van 30 April
i.l. zijn goedgekeurd de besluiten van
den Raad dezer gemeente tot het aan
gaan van een geldleening van f6500.
voor den bouw van een 6 retortsgas-
oven en een geldleening van f6000
voor de uitbreidingen van het gasbui
zennet in 1923.
Kwade posten. Het aandeel in
de kwade posten over 1920 der Per-
soneele belasting heeft voor-deze ge
meente bedragen de som van f83.72
en dat der Vermogensbelasvng over
1921-22 f4.-.
Kookdemonst irauic. Naar
wil vernemen zal vanwege de directie
der gemeentelijke lichtbedrijven op
Dinsdag 13 Met a.s. een demonstratie
gegeven worden van het koken, bakken
en oraden op fen gasfornuis in de zaal
van „de Rustende Jager" alhier en wet
des n.m. te 2i/, uur.
leder, die daarin belang stelt en het
wjl leeren met een gasfornuis om te
gaan, zal daarop welkom zijn.
Voornamelijk voor degenen, die in liet
bezit zijn van een gasfornuis, is het bii-
vvonen van deze demonstratie aan te
bevelen waarbii zii veel zullen kunnen
leeren
Gasoven. Het bouwen an een
gasoven in de gasfabriek alhier is door
Burg en Weth. opgedragen aan de f r-
ma ri. Burgemeister te Heerlen, voor de
som van f7095.—.
In dien, oven zullen worden aange
bracht zoogenaamde doorloopende re
torten, zoodat de cokes achter de retor
ten wordt uitgestooten cn een gedeel
te daarin blijft, welke door midde. van
het inblazen van stoom ook tot gas zul
len worden ged suLecrd. Op deze wijze
hoopt men een hoogere opbrengst te
krijgen per verw erkte 100 K.G. kolen.
Bii invoering van bovenbedoe de werk
wijze zal dus het trekken van de cokes
niet meer noodlg zijn hetgeen een doel
matiger wijze van werkejj kan genoemd
worden.
In Zeeland en Gelderland is de we-
eenverbetenng in voorbereiding; in
Friesland en Oijverijsel echter doet men
nog niets.
In Noord-Holland hebben Ged. Sta
ten aan spr. opgedragen een wegenpian
te ontwerpen, dat kosteloos op aan
vrage te verkrijgen is aan de Provinciale
Gritfic te Haarlem.
Behalve de rijkswegen zijn de andere
wegen in beheer bii gemeenten, water
schappen en bii derden.
Voor aanleg van wegen werd wel
subsidie gegeven, voor onderhoud ech
ter niet. i
Alleen in de provincte Limburg ,w er-
den voorheen stoomwalsen ter beschik
king gesteld, waaraan echter thans ook
een einde is gemaakt.
lu 1921 wilde de provincie aldaar
de wegen ovememen, als de helft der
kosten door de gemeenten werden ge
dragen.
In Nd.-Holland was 18.8 K.M. weg bij
de provincie in onderhoud, wat luist
Dinsdag is uitgebreid door de overname
van deh Zaanschen communicauew eg.
Njemand zal ontkennen, dat het karak
ter van het verkeer sterk gewijzigd is
de laatste jaren en het vervoer van lo
caal tot interlocaal en zells internatio
naal is overgegaan door de opvolging
van riiwjel, auto en autobussen.
De eischen voor het mechanisch ver-
-keer stellen geheel andere eischen aan
c’e wegen dan voorheen noodig was.
Vroeger kon men volstaan met veel
smallere en veel minder verhade wegen
dan thans.
De wegen zijn niet geschikt voor in-
e I*
zaf toenemen.
it verkeer vindt men echter niet op
J de
hoofdw egen en daarom kan dus een pri
mal r-wegennet voor dit verkeer een
klein gedeelte beslaan en zijn de andere
wegen als mazen daarvan te beschou
wen. Deze wegen van lagere orde zullen
niettemin ip goeden staat moeten zijn,
al hebben zij niet te voldoen aan de hoo-
ge eischen der 'piimaire-wegen.
Het primaire-wegennet zal zich over
de geheele provincie moeten uitstrek
ken en allereerst rekening moeten hou
den met het verkeer van thans en in
de toekomst en niet alleen letten op de
bestaande hoofdwegen.
Zaandam en Amsterdam b.v. missen
doorloopend verkeer te scheiden van
een behoorlijken verkeersweg en toch
is dit zeer noodig
De provinciê gaat dus niet onder
houden wegen >n straten in de bebouw
de kommen, waarvan het onderhoud en
den aanleg tot de taak der gemeente
behoort.
Een pnmaire-weg zal wil hit aan
de te stellen eischen voldoen, bu.aanleg
een flinke breedte moeten hebben en
voor auto-verkeer alleen reeds een rer-
hardingsbreedte van minstens 5 M.
De fundeering der wegen zal zeer
hecht moetep zijn zoomede zal het stof-
bezwaar moeten worden tegengegaan,
dat niet alleen schadelijk is. doch daar
naast slijtage van den weg beteekent
Daarom zal dus stofvrije benarding noo
dig jijn. waarvoor echter nog.gezocht
wordt naar hei beste middel, daar hier
omtrent de meeningen verdeeld zijn.
Naast dezen verhardingsweg zal aan
elke zijde een fietsjiad van l‘z M. wor
den aangebracht terwijl daarnaast, ook
nog eenige ruimte voor de voetgangers,
die er toch ook nog zijn en voor aan
planting van boomen noodig is. zoodat
een primaire-w eg een minnnum-breedte
van 12 a 13 M. zal moeten hebben, ter
wijl voor drukke verkeerswegen een
groo ere breedte noodig zal zim
Hei tracé van vele bestaande wegen
is bochtig en voorzoover van bestaande
wegen gebruik zal w ordeiu gemaakt,
zullen deze bochten moeten worden
weggenomen, terwijl de kunstwerken in
die wegen aan zware belasting zullen
moeten voldoen.
Voor wie mocht meenen. dat de breed
te voor de print ai re-w egen te royaal is
genomen, verwijst spr. naar de verschjj-
lende rijkswegen. welke varieeren in
breedte van 14 tot 32.50 M.
H.erna gaf spr. op de in de zaal aan
gebrachte kaarten het ontworpen jzlan
voor primaire-w egen aan waarvan wii
vermelden den weg Haarlem—Helder,
Schagen—Alkmaar Schagen—Medetn-
blili. Hoorn—Medemblik, Hoorn—Enk-
huizen. waarvan de weg door de Streek
niet meer als primaire-weg dienst zal
doen .doch de nieuwe weg zal loopen
Keem—Zwaagdiik enz. naar Enkhuizen.
Hoorn—Amsterdam en Hoorn—Alk
maar.
Bij hei ontwerpen van dit wegennet is
rexeninp gehouden met de Kanaalplan-
nen. al zuilen afgescheiden daarvan mis
schien nog enkele wijzigingen om fi-
nancieele redenen noodig zim.
Door Amsterdamsche Statenleden is
de volle steun van de gemeente Am-
s.erdam toegezegd als het wegennet
althans voor Ams.crdam belang -heeft en
spr. meent dat dit zeker het geval is.
Het ontworpen torimuir-wegenuet
heeft een lengte van pl.m. 324 K.M..
20(1 K.M boven het H en 120 KM
beneden het IJ cn omvat 8 pCt. van het
totaal wegennet in Noord-Holland.
Daarnaast heeft de provincie reeds in
beheer 75 K.M primaire-weg, zoodat I
hei totaal dus zou krijgen 400 K.M. pri-
trtaire weg.
De eventueele uitvoering van dit werk
zal geru^men tüd vorderen en mede af
hangen van de financiën en den steun
van belanghebbenden.
Spr. hoopt, dat ’t hem gelukt is het
besef bii te brengen, dat de vvegenver-
betering .niet alleen een zaak is van de
provincie, doch ook van Vereen pingen
en Waterschappen en groote offers zal
eischen .niet alleen finantieele, doch ook
persoonlijke .(Applam.)
Van de gelegenheid tot gedachtenwis-