„ONSBLAD”
Bureau: HOF 6, ALKMAAR. Telefoon:
Bwaderdag I» JTual Mt4
Me. I*»
Het nieuwe Provinciale
Wegennet.
i
4
s
I
f
I
18e Jaargttag
fik -
Advertentieprljsi
Van 1—5 regels f 1.25; elke regel meer f 0.25; Veda*
per regel f 0.75; Rubriek «Vraag en aanbod" b| v<x
uitbetaling per plaatsing f 0.60.
f 2OO,—, f 1OO,—f 60,— f 35,—, t 15
Abonnementsprijs
Per kwartaal voor Alkmaar f x—
Voor buiten Alkmaar f 285
Met Oeflluatreerd. Zondagsblad 0 60 f hooger.
Mm alle abonné'a wordt op aanvrage gratis een polis verstrekt, welke hen verzekert tegen ongevallen tot een bedrag van ,f 500,f 400,
POSTGIRO 1M863,
J
over de
i
H***
3
bouwen tjjdeljjke op- I geprojecteerd tot den Boekelweg, die daarna
■J&
I
De voorstellen van den Hoofdingenieur.
Een beschrijving van de plannen.
i
ADMINISTRATIE No. 433
REDACTIE No. «33
i een
Ie kom
NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD
reg en den Friesche-
Attmaar worden be-
1 gowaard gekruist en de Middenweg bereikt
I die gevolgd wordt tot den Provincialen weg
Huigen ijkUrsem; van laatstgenoemden
weg wordt een lengte van 210 M. gebruikt,
terwjjl tenslotte over de Breelaan, den Oudor
perweg, den Munnikenwr
weg de Friescbebrug te J
reikt. Lengte 24.3 K.M.
IV.
Van den Middenwi
(tracé III) langs den
ongeveer 200 M. ten Westen van do be
staande ophaalbrug een nieuwe brug ont
worpen. Van de Amsterdamsche Poort te
Punnerend wordt wederom de Zes Steden,
weg gevolgd tot Ilpendam; ter vermijding
van het bochtige tracé door Ilpendam. is <J«
weg aldaar over 675 M. geprojecteerd
langs het Noord-Hollandsch Kanaal. Tot het
Schouw valt de weg samen met die van ae
Zes Steden, terwjjl van dat punt af een nieu
we weg is ontworpen bewesten de trambaan
via halte Zunderdorp naar Buiksloot. Lengte
28.6 K.M.
de Schennerringvaart; tenslotte wordt de
weg langs de noordzijde van de Noorder-
vaart gevolgd tot den Omval. Lengte 22.6
K.M.
VIII. Alkmaar—KnollendamWestzaan.
Van den Omval langs het Noord-Hol
landsch Kanaal over den Schermerdjjk tot
de Vlotbrug bij den Kogerpolder en van dat
punt langs het Kogerpolderkanaal en de
Markervaart tot Knollendam; van Knollen
dam met een te bouwen brug over de Tap-
sloot langs den Noorddjjk en den weg naar
Moltjesveer; ten slotte langs de Nauernasche
Vaart over een nieuwe aarden baan, die de
spoorbaan ZaandamUitgeest even bezui
den Krommenie kruist, tot ter hoogte van
den Watertoren te Westzaan. Lengte 19.V
K.M.
IX. Hoorn—PurmerendAmsterdam.
Van de aansluiting met detf Aikinaarschen
Jaag weg (tracé VII) wordt de bestaande
Zes Stedenweg verder
zen; over de brug over
gevolgd tot Oosthui-
de Beemsterringvaart
volgt dan een nieuwe weg in westelijke rich
ting tot aan Jen Purmerenderweg, die ge
volgd wordt tot Purmerend. Aldaar is op
Algemeen* bijzonderheden.
riet op de kaart aaugegeven primaire net,
heeft een totale lengte van 324 K.M., waar
van ruim 2tn> K.M. benoorden en on—
120 K.il. bezuiden Buiten debrtxnjw-
-o sommen zjjti in Noord-Holland gelegen
2652 K.M. verharde rjjweg, 894 K.M. onver
harde rjjweg, 66 KJ!. verhard voetpad en
265 K.M. ouverbard voetpad. Het ontworpen
net van wegen voor doorgaand verkeer om
vat dus ruim 12 pCt. van de totale lengte
/erbarden rjjweg en omstreeks 8 pCt, van
het gebeele wegennet in de Provincie.
De provinciale weg HuigendjjkUrsem is
niet in bet primaire net opgenomen, omdat
verbreeding an den zuidelijken djjk v. den
aeerhugowaard te kostbaar zou worden; in-
ilaats daarvan kan de weg (VII) door de
Schermeer dienen. Evenmin is de weg langs
den Amstel tot Vrouwenakker, die voor het
gedeelto Uithoorn-Vrouwenakker reeds iu
beheer bjj de Provincie is, ais een onderdeel
van het primaire nel aangemerkt, omdat de
bochtige weg langs den Ainstel zonder groo-
te schade aan het landschap en zonder zeer
groote uitgaven, niet voor doorgaand ver
keer geschikt bleek te maken.
Van de wegen, welke reeds in beheer bij
de Provincie zjjn, of welke de Provincie
waarschjjnljjk in do naaste toekomst in be-
heer zal moeten nemen, zjjn verder de
volgende niet tot het primaire net gerekend,
omdat zjj voor het doorgaand verkeer niet
van voldoende beteekenis worden geacht.
1. de weg Schouw—MonnikendamEdam
EdamOosthuizen(IXa);
2. de zjjtakken van den Zaanlandscben
Communicatieweg door het dorp Westzaan
en in do richting Uitgeest; alsmede het ge
deelte van dien weg, dat ligt ten zuidwesten
van den Oosterweg in de richting van Be
verwijk (XIHa, b on c);
3. de zjjtak van het Zandpad Amsterdam-
Weesp van Uitermeer in de richting Neder-
horst den Berg (XlXa).
Dit wil evenwel niet zeggen, dat bij toene
ming van het verkeer, b.v. de sub 1 genoem
de weg op den duur niet voor verbetering
en verbreeding in aanmerking zou kunnen
komen.
Volgens het hierboven gestelde zou de
Provincie, behalve het primaire wegennet,
nog te onderhouden hebben een lengte van
ongeveer 75 KJf. weg van lagere orde,
waaronder dan tevens zjjn begrepen de we
gen welke thans in beheer bjj de Provincie
zjjn.
Hoewel mag worden aangenomen, dat aan
een doorgaanden verbindingsweg Amslers
damIJmuiden behoefte bestaat, is een der-
geljjke weg niet in het ontwerp opgenomen,
omdat daarbjj belangen van het Rjjk en
van dc gemeente Amsterdam dermate direct
zjjn betrokken, dat de aanleg van een pro
vincialen weg tusschen die plaatsen minder
fcCigcnd «chjjnt.
De uitvoering van do plannen zal onver-
r’_”
De volgorde van uitvoert
afhankelijk
te, maar voor een groot deel ook van de
r
belanghebbenden zal worden ondervonden.
Wijziging en uitbreiding van het plan mo
gen guenszine uitgesloten worden geacht,
«angezien verandering van inzichten, ver-
verder wordt gevolgd tot Lambertschaag;
tusschen Lambertschaag en den zeedijk is
een nieuw gedeelte gedacht in ’t verlengde
van den Boekelweg; tenslotte wordt de weg
op den berm van den Westerdjjk van de
Vier Noorder Koggen gevolgd tot Medem
biik. Lengte 19.6 K.M.
V. Medembiik—Hoorn.
Van Medembiik worden met snijding
van een haaksche bocht de Brakersweg
en de Wjjmersweg gevolgd tot de Poel; van
dat punt wordt langs een nieuwe aarden
baan Oostwoud bereikt; verder gaat de weg
langs den Nieuwe Weg naar Hauwert en
langs den Hauwerterweg naar den Zwaag
dijk, die gevolgd wordt over het Keent
wordt Hoorn bereikt. Lengte 18.2 K.M.
VI. Zwaagdijk—Enkhuizen.
Van den Zwaagdijk over 1200 M. in Zui
delijke richting langs den Noorder Boeker-
weg en daarna Oostwaarts afbuigende
over een nieuwe aarden baan langs de Oude
Gouw, het Valkje en de Zandsloot door den
polder naar ’t Grootaiag te Enkhuizen. Leng
te 12.7 K.M.
Lengte 1 K.M.
XlIIc. Zijtak van den Zaanlandscben Com-
municatieweg in de richting Beverwijk.
Van den Oosterweg tot het Café „de
Vriendschap” aan den Rjjksstraatweg Haar
lemAlkmaar. Lengte 2.4 K.M.
XIV. WestzaanNauernaBuitenhuizen
Haarlem.
Van den watertoren te Westzaan langs do
westzijde van de Naqernasche Vaart en den
Pareldjjk en verder langs een nieuwen weg
door den polder Assendelft tot het p-jntveer
bij Buitenhuizen; ten Zuiden van bet Noord-
zeekanaal langs de oostzijde van Zjjkanaal C
naar Spaarndam en daarna door de kom van
Spaarndam langs de fortgracht on langs het
Spaarne tot aan de kom v. Schoten. Lengte
12.2 K.M.
XV. Haarlem—SchipholAmstelveen
OuderkerkDiemerbrug.
Van den Rijksweg HaarlemAmsterdam,
bjj het fort Liede langs een nieuwen weg cn
over een nieuwe brug naar den ringdijk van
den Haarlemmermeerpolder, vervolgens
langs den Spaarnwouderdwarsweg tot Schip
hol, aldaar, met eene nieuwe brug over do
ringvaart en daarna langs de Schipholkade
en over een nieuwe brug naar Amstelveen.
Van Amstelveen wordt het Groote Loop
veld gevolgd tot nabjj den Amstel; daar
gaat de weg achter en door de bebouwing
van Ouderkerk met eene nieuwe brug over
den Amstel naar de Ouderkerkcriaan (Zwar
te Weg), die gevolgd wordt tot een punt
even ten westen van dc spoorljjn Amster
damUtrecht; tenslotte wordt de weg ge
leid om het toekomstige rangeeremplace-
ment Dnivendrecht, langs de oostzijde van
de toekomstige ringbaan tot het snijpunt
met het Zandpad AmsterdamWeesp.
Lengte 25.4 K.M.
XVI. Heemstede—AalsmeerUithoorn. 1
Vanaf do oostgrens der bebouwde kom
van Heemstede langs den Meerweg, over de
brug bjj het stoomgemaal de Cruquis en ver
der langs den Kruisweg naar Aalsmeer. Bjj
Aalsmeer met een nieuwe brug over de ring
vaart en langs een nieuwe aarden baan ten
noordoosten van de bebouwde kom van
AalsmeerAmsterdam en verder steeds
over een nieuw» aarden baan door den
Stommeer-, Hommeer-, Noorder-Legmeeiv
Veenhuizen-Lambertschaag-Medemblik
'eg in de Heerhugowaard
i Donkereweg, den Veen-
huizer Middenweg en den Veenhuizer Kerk-
weg tot de Langereis, deze vaart overste
kende en verder langs de oostzijde van de
vaart tot aan den Wester Boekelweg, die
gevolgd wordt tot aan den locaalspoorweg I
Schagen—Wognum; hier is ten Zuiden van
den Dorpsweg in Hoogwoud een nieuwe weg
Vla. HoornEnkhuizen.
Door de Streek. Lengte 18.2 K.M.
VIL HoornAlkmaar.
Van het stationsplein te Hoorn over een
nieuwe aarden baan naar de Zandbakken en
verder langs den Jaagweg der Zes Steden
naar den Alkmaarschen Jaagweg, die ge
volgd irordt tot Avenhom; daarna loopt de
weg langs den Hoofdweg naar de brug
imsterringvaart, vervolgens langs
den Middenweg tot de Schermerhornesloot
en langs die sloot over een nieuwe sarden
baan naar den Schermhomscheweg, die ge
volgd wordt tot de Beemsterringvaart; in
het verlengde van bovengenoemden weg is
ten Noorden van de trambaan blijvende, een
nieuwe weg geprojecteerd door den EÓand-
polder met bruggen over de Beemster- en
IXa. OosthuizenEdamMonnikendam—
Broek in Waterland—Schouw
Buiksloot. Lengte 25.5 K.M.
De bestaande Zes Stedenweg.
X. Purmerenderweg—Sehermerhornsloot.
Van den Purmerenderweg langs den Oost-
huizerweg tot den Middenweg en lang? dien
weg lot de Scbennerhornerdoot. Lengte 4
XI. Purmerend—Wijde Wormer—Zaaudijk.
Van de westzjjde van het Nocr '-Hol-
landsch Kanaal langs een nieuwe narden
baan ten Zuiden van den Nekkerwcg tot de
ringvaart van de Wjjde Wormer, eene
met eene nieuwe brug over die ringvaart
naar en verder langs den Ringdjjk en langs
den Zuiderweg tot het Heerenhuis; langs
een nieuwe brug over de Zaan (1250 M. be
noorden de Noorderbrug te Koog aan do
Zaan) naar Zaandjjk ter hoogte van het
eindpunt van den Zaanlandscben Commutu
catieweg. Lengte 10.3 K.M.
XII. KoogZaandjjkZaandamHembrug^
Van het kruispunt van het Guispad met
de spoorlijn tot de Hembrug; de weg snjjdt
den spoorweg ZaandamPunnerend onmid
dellijk ten (kisten van het splitsingspunt.
Lengte 6.1 K.M.
XII!. ZaandijkWestzaanAssendelft
HeemskerkNoorddorp.
Van de ophaalbrug in het Guispad ten
Westen van de spoorbaan Zaandam—Uit
geest langs genoemden weg en het Wjjver
tot de Dorpsstraat in Westzaan; in weste
lijke richting doorgaande langs eene nieuwe
aarden baan'en met eene nieuwe brug over
de Nauernasche Vaart naar den Watertoren
vervolgens langs den Communicatieweg.
naar het Assumer Tolhek, langs den Tolweg
tot den Oosterweg, die gevolgd wordt tot de
kom van Heemskerk, en verder langs
nieuwen weg, die ten Noorden van de
den Oosterweg weer bereikt; daarna loopt
de weg langs den Oosterweg tot de Noorder-
laan en ten slotte langs die laan tot den
Rjjksstraatweg HaarlemAlkmaar. Lengte
13.4 K.M.
XIHa. Zijtakken van den Zaanlandscben
Communicatieweg in Westzaan.
Het Watermolenpad en de Dorpsstraat
vanaf het Wjjver tot den Noorder IJdjjk.
Lengte 4.6 4Ï.M.
XIHb. Zijtak van den Zaanlandscben
Communicatieweg in de richting Uitgeest.
ZuW«««c wervês
haalbrug in dien weg, voerende naar den
afsluitdijk van de Zuiderzee in de richting
van Wieringen en de Friesche kust 14.8 K.M.
II. Schagen—De Stolpen.
Van Schagen langs den Lagedjjkerweg tot
500 M. ten oosten van den Westfrieschen-
dijk, van dat punt langs een nieuwe aarden
baan, blijvende ten Noorden van den locaal
spoorweg SchagenAlkmaar, door een
nieuw te bouwen coupure in genoemden bin-^
nendjjk naar den Schagerweg, die gevolgd
wordt tot aan den Rjjksweg Alkmaar—Nieu-
wediep. Lengte 4,5 K.K.
Hl. Schagen—Niedorper Verlaat—Alkmaar.
Van den spoorwegovergang ten Zuiden van
het station Schagen langs den Laanderweg
en den Groote Walterweg tot Lollebrug, van
daar langs een nieuwe aarden baan naar het
noordelijk uiteinde van den Vernikkerweg
tot de kerk te Zijdewind; daarna loopt het
tracé over 825 M. ten Westen achter de be
bouwing van het dorp Zijdewind om verder
den Oude Niedorpcrweg te ivolgen tot het
Niedorper Verlaat, Met oen nieuwe brug
wordt daarna de ringvaart van de Heerhu-
In aansluiting op besprekingen omtrent
bet wegenbeheer in de laatste zitting der
Provinciale Staten van Noord-Holland,
waarbij Gedeputeerde Staten werden uitge-
noodigd een plan voor een wegennet bjj de
Staten ter vaststelling in te dienen, heeft de
Hoofd-ingenieur-Directeur van den Provin
cialen Waterstaat, op verzoek van Gedepu
teerde Staten een avant-project voor een
zoodanig wegennet aan het College doen
toekomen.
't Bljjkt ons en dit is geenszins te ver
wonderen dat deze plannen in de gebeele
provincie groote belangstelling gewekt heb-
>en.
Inderdaad gaat het hier ook om een kwes
tie van zeer groot belang. Het ligt immers
in de bedoeling een wegennet voor de Pro
vincie te ontwerpen, dat tegemoet komt aan
ie eischen van bet modem verkeer en snel-
vervoer.
Elke plaats cn elk bestuur van polder en
gemeente, dat ccu weinig iu de toekomst
vooruit ziet hoeft er belang bjj dat met bet
jntwerpen van dit wegcupian met de belan
gen van hun gewest wordt rekening gehou
den.
immers kan ’t feit, of een gemeente of
volder aan of dichtbij het wegennet ligt,
voor de beteekenis van een gemeente van
groot velaug xjju.
Wjj hebben ons daarom de moeite getroost
uog eens uitvoerig melding te maken van de
plannen let wel, bet zjjn slechts plannen
die door den Hoofd-ingenieur Directeur
van den Provincialen Waterstaat zjjn ont-
vprpen au aan dc Provinciale Staten ter
goedkeuring zuilen worden voorgelegd.
kccrsoischen cn omstandigheden daarop van
grooten invloed zullen zjjn.
NADERE OMSCHRIJVING DER TRACE’S
Schagen— Het Wad— Van Ewijckslui*.
Van Schagen langs den weg de Lange
Sneven tot nabjj het kruispunt met den
Nesweg en evenwijdig aan laatstgenoemden
weg over een nieuwe aarden baan tot aan
den Burenweg (Burgweg), verder dezen weg
volgende tot de Gouw en daarna over een
nieuwe aarden baan met een S-bocht naar
Het Wad volgt de weg na kruising van den
Westfrieschendjjk en Slikkendjjk, den
N.-Zjjperweg tot het gehucht Oude
Sluis, den weg op de kruin van
den Zjjperzeedjjk, den Lagedjjk en den van
Ewjjckvaartsweg, tot aan de vanwege de
1
flijdeljjk geruimen tjjd vorderen.
De volgorde van uitvoering zal niet alleen
afhankelijk zjjn van de oumiddelljjke behoef
te, maar voor een groot deei ook van de
medewerking, welke van de zjjde der naast-
^jlaaghebbenden aal worden ondervonden.
Wijziging an uitbreiding van het plan mo-
«angeiien verandering ran in zich tan,