„ONSBLAD” Bureau: HOF 6, ALKMAAR. Telefoon: Bwaderdag I» JTual Mt4 Me. I*» Het nieuwe Provinciale Wegennet. i 4 s I f I 18e Jaargttag fik - Advertentieprljsi Van 1—5 regels f 1.25; elke regel meer f 0.25; Veda* per regel f 0.75; Rubriek «Vraag en aanbod" b| v<x uitbetaling per plaatsing f 0.60. f 2OO,—, f 1OO,—f 60,— f 35,—, t 15 Abonnementsprijs Per kwartaal voor Alkmaar f x— Voor buiten Alkmaar f 285 Met Oeflluatreerd. Zondagsblad 0 60 f hooger. Mm alle abonné'a wordt op aanvrage gratis een polis verstrekt, welke hen verzekert tegen ongevallen tot een bedrag van ,f 500,f 400, POSTGIRO 1M863, J over de i H*** 3 bouwen tjjdeljjke op- I geprojecteerd tot den Boekelweg, die daarna ■J& I De voorstellen van den Hoofdingenieur. Een beschrijving van de plannen. i ADMINISTRATIE No. 433 REDACTIE No. «33 i een Ie kom NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD reg en den Friesche- Attmaar worden be- 1 gowaard gekruist en de Middenweg bereikt I die gevolgd wordt tot den Provincialen weg Huigen ijkUrsem; van laatstgenoemden weg wordt een lengte van 210 M. gebruikt, terwjjl tenslotte over de Breelaan, den Oudor perweg, den Munnikenwr weg de Friescbebrug te J reikt. Lengte 24.3 K.M. IV. Van den Middenwi (tracé III) langs den ongeveer 200 M. ten Westen van do be staande ophaalbrug een nieuwe brug ont worpen. Van de Amsterdamsche Poort te Punnerend wordt wederom de Zes Steden, weg gevolgd tot Ilpendam; ter vermijding van het bochtige tracé door Ilpendam. is <J« weg aldaar over 675 M. geprojecteerd langs het Noord-Hollandsch Kanaal. Tot het Schouw valt de weg samen met die van ae Zes Steden, terwjjl van dat punt af een nieu we weg is ontworpen bewesten de trambaan via halte Zunderdorp naar Buiksloot. Lengte 28.6 K.M. de Schennerringvaart; tenslotte wordt de weg langs de noordzijde van de Noorder- vaart gevolgd tot den Omval. Lengte 22.6 K.M. VIII. Alkmaar—KnollendamWestzaan. Van den Omval langs het Noord-Hol landsch Kanaal over den Schermerdjjk tot de Vlotbrug bij den Kogerpolder en van dat punt langs het Kogerpolderkanaal en de Markervaart tot Knollendam; van Knollen dam met een te bouwen brug over de Tap- sloot langs den Noorddjjk en den weg naar Moltjesveer; ten slotte langs de Nauernasche Vaart over een nieuwe aarden baan, die de spoorbaan ZaandamUitgeest even bezui den Krommenie kruist, tot ter hoogte van den Watertoren te Westzaan. Lengte 19.V K.M. IX. Hoorn—PurmerendAmsterdam. Van de aansluiting met detf Aikinaarschen Jaag weg (tracé VII) wordt de bestaande Zes Stedenweg verder zen; over de brug over gevolgd tot Oosthui- de Beemsterringvaart volgt dan een nieuwe weg in westelijke rich ting tot aan Jen Purmerenderweg, die ge volgd wordt tot Purmerend. Aldaar is op Algemeen* bijzonderheden. riet op de kaart aaugegeven primaire net, heeft een totale lengte van 324 K.M., waar van ruim 2tn> K.M. benoorden en on— 120 K.il. bezuiden Buiten debrtxnjw- -o sommen zjjti in Noord-Holland gelegen 2652 K.M. verharde rjjweg, 894 K.M. onver harde rjjweg, 66 KJ!. verhard voetpad en 265 K.M. ouverbard voetpad. Het ontworpen net van wegen voor doorgaand verkeer om vat dus ruim 12 pCt. van de totale lengte /erbarden rjjweg en omstreeks 8 pCt, van het gebeele wegennet in de Provincie. De provinciale weg HuigendjjkUrsem is niet in bet primaire net opgenomen, omdat verbreeding an den zuidelijken djjk v. den aeerhugowaard te kostbaar zou worden; in- ilaats daarvan kan de weg (VII) door de Schermeer dienen. Evenmin is de weg langs den Amstel tot Vrouwenakker, die voor het gedeelto Uithoorn-Vrouwenakker reeds iu beheer bjj de Provincie is, ais een onderdeel van het primaire nel aangemerkt, omdat de bochtige weg langs den Ainstel zonder groo- te schade aan het landschap en zonder zeer groote uitgaven, niet voor doorgaand ver keer geschikt bleek te maken. Van de wegen, welke reeds in beheer bij de Provincie zjjn, of welke de Provincie waarschjjnljjk in do naaste toekomst in be- heer zal moeten nemen, zjjn verder de volgende niet tot het primaire net gerekend, omdat zjj voor het doorgaand verkeer niet van voldoende beteekenis worden geacht. 1. de weg Schouw—MonnikendamEdam EdamOosthuizen(IXa); 2. de zjjtakken van den Zaanlandscben Communicatieweg door het dorp Westzaan en in do richting Uitgeest; alsmede het ge deelte van dien weg, dat ligt ten zuidwesten van den Oosterweg in de richting van Be verwijk (XIHa, b on c); 3. de zjjtak van het Zandpad Amsterdam- Weesp van Uitermeer in de richting Neder- horst den Berg (XlXa). Dit wil evenwel niet zeggen, dat bij toene ming van het verkeer, b.v. de sub 1 genoem de weg op den duur niet voor verbetering en verbreeding in aanmerking zou kunnen komen. Volgens het hierboven gestelde zou de Provincie, behalve het primaire wegennet, nog te onderhouden hebben een lengte van ongeveer 75 KJf. weg van lagere orde, waaronder dan tevens zjjn begrepen de we gen welke thans in beheer bjj de Provincie zjjn. Hoewel mag worden aangenomen, dat aan een doorgaanden verbindingsweg Amslers damIJmuiden behoefte bestaat, is een der- geljjke weg niet in het ontwerp opgenomen, omdat daarbjj belangen van het Rjjk en van dc gemeente Amsterdam dermate direct zjjn betrokken, dat de aanleg van een pro vincialen weg tusschen die plaatsen minder fcCigcnd «chjjnt. De uitvoering van do plannen zal onver- r’_” De volgorde van uitvoert afhankelijk te, maar voor een groot deel ook van de r belanghebbenden zal worden ondervonden. Wijziging en uitbreiding van het plan mo gen guenszine uitgesloten worden geacht, «angezien verandering van inzichten, ver- verder wordt gevolgd tot Lambertschaag; tusschen Lambertschaag en den zeedijk is een nieuw gedeelte gedacht in ’t verlengde van den Boekelweg; tenslotte wordt de weg op den berm van den Westerdjjk van de Vier Noorder Koggen gevolgd tot Medem biik. Lengte 19.6 K.M. V. Medembiik—Hoorn. Van Medembiik worden met snijding van een haaksche bocht de Brakersweg en de Wjjmersweg gevolgd tot de Poel; van dat punt wordt langs een nieuwe aarden baan Oostwoud bereikt; verder gaat de weg langs den Nieuwe Weg naar Hauwert en langs den Hauwerterweg naar den Zwaag dijk, die gevolgd wordt over het Keent wordt Hoorn bereikt. Lengte 18.2 K.M. VI. Zwaagdijk—Enkhuizen. Van den Zwaagdijk over 1200 M. in Zui delijke richting langs den Noorder Boeker- weg en daarna Oostwaarts afbuigende over een nieuwe aarden baan langs de Oude Gouw, het Valkje en de Zandsloot door den polder naar ’t Grootaiag te Enkhuizen. Leng te 12.7 K.M. Lengte 1 K.M. XlIIc. Zijtak van den Zaanlandscben Com- municatieweg in de richting Beverwijk. Van den Oosterweg tot het Café „de Vriendschap” aan den Rjjksstraatweg Haar lemAlkmaar. Lengte 2.4 K.M. XIV. WestzaanNauernaBuitenhuizen Haarlem. Van den watertoren te Westzaan langs do westzijde van de Naqernasche Vaart en den Pareldjjk en verder langs een nieuwen weg door den polder Assendelft tot het p-jntveer bij Buitenhuizen; ten Zuiden van bet Noord- zeekanaal langs de oostzijde van Zjjkanaal C naar Spaarndam en daarna door de kom van Spaarndam langs de fortgracht on langs het Spaarne tot aan de kom v. Schoten. Lengte 12.2 K.M. XV. Haarlem—SchipholAmstelveen OuderkerkDiemerbrug. Van den Rijksweg HaarlemAmsterdam, bjj het fort Liede langs een nieuwen weg cn over een nieuwe brug naar den ringdijk van den Haarlemmermeerpolder, vervolgens langs den Spaarnwouderdwarsweg tot Schip hol, aldaar, met eene nieuwe brug over do ringvaart en daarna langs de Schipholkade en over een nieuwe brug naar Amstelveen. Van Amstelveen wordt het Groote Loop veld gevolgd tot nabjj den Amstel; daar gaat de weg achter en door de bebouwing van Ouderkerk met eene nieuwe brug over den Amstel naar de Ouderkerkcriaan (Zwar te Weg), die gevolgd wordt tot een punt even ten westen van dc spoorljjn Amster damUtrecht; tenslotte wordt de weg ge leid om het toekomstige rangeeremplace- ment Dnivendrecht, langs de oostzijde van de toekomstige ringbaan tot het snijpunt met het Zandpad AmsterdamWeesp. Lengte 25.4 K.M. XVI. Heemstede—AalsmeerUithoorn. 1 Vanaf do oostgrens der bebouwde kom van Heemstede langs den Meerweg, over de brug bjj het stoomgemaal de Cruquis en ver der langs den Kruisweg naar Aalsmeer. Bjj Aalsmeer met een nieuwe brug over de ring vaart en langs een nieuwe aarden baan ten noordoosten van de bebouwde kom van AalsmeerAmsterdam en verder steeds over een nieuw» aarden baan door den Stommeer-, Hommeer-, Noorder-Legmeeiv Veenhuizen-Lambertschaag-Medemblik 'eg in de Heerhugowaard i Donkereweg, den Veen- huizer Middenweg en den Veenhuizer Kerk- weg tot de Langereis, deze vaart overste kende en verder langs de oostzijde van de vaart tot aan den Wester Boekelweg, die gevolgd wordt tot aan den locaalspoorweg I Schagen—Wognum; hier is ten Zuiden van den Dorpsweg in Hoogwoud een nieuwe weg Vla. HoornEnkhuizen. Door de Streek. Lengte 18.2 K.M. VIL HoornAlkmaar. Van het stationsplein te Hoorn over een nieuwe aarden baan naar de Zandbakken en verder langs den Jaagweg der Zes Steden naar den Alkmaarschen Jaagweg, die ge volgd irordt tot Avenhom; daarna loopt de weg langs den Hoofdweg naar de brug imsterringvaart, vervolgens langs den Middenweg tot de Schermerhornesloot en langs die sloot over een nieuwe sarden baan naar den Schermhomscheweg, die ge volgd wordt tot de Beemsterringvaart; in het verlengde van bovengenoemden weg is ten Noorden van de trambaan blijvende, een nieuwe weg geprojecteerd door den EÓand- polder met bruggen over de Beemster- en IXa. OosthuizenEdamMonnikendam— Broek in Waterland—Schouw Buiksloot. Lengte 25.5 K.M. De bestaande Zes Stedenweg. X. Purmerenderweg—Sehermerhornsloot. Van den Purmerenderweg langs den Oost- huizerweg tot den Middenweg en lang? dien weg lot de Scbennerhornerdoot. Lengte 4 XI. Purmerend—Wijde Wormer—Zaaudijk. Van de westzjjde van het Nocr '-Hol- landsch Kanaal langs een nieuwe narden baan ten Zuiden van den Nekkerwcg tot de ringvaart van de Wjjde Wormer, eene met eene nieuwe brug over die ringvaart naar en verder langs den Ringdjjk en langs den Zuiderweg tot het Heerenhuis; langs een nieuwe brug over de Zaan (1250 M. be noorden de Noorderbrug te Koog aan do Zaan) naar Zaandjjk ter hoogte van het eindpunt van den Zaanlandscben Commutu catieweg. Lengte 10.3 K.M. XII. KoogZaandjjkZaandamHembrug^ Van het kruispunt van het Guispad met de spoorlijn tot de Hembrug; de weg snjjdt den spoorweg ZaandamPunnerend onmid dellijk ten (kisten van het splitsingspunt. Lengte 6.1 K.M. XII!. ZaandijkWestzaanAssendelft HeemskerkNoorddorp. Van de ophaalbrug in het Guispad ten Westen van de spoorbaan Zaandam—Uit geest langs genoemden weg en het Wjjver tot de Dorpsstraat in Westzaan; in weste lijke richting doorgaande langs eene nieuwe aarden baan'en met eene nieuwe brug over de Nauernasche Vaart naar den Watertoren vervolgens langs den Communicatieweg. naar het Assumer Tolhek, langs den Tolweg tot den Oosterweg, die gevolgd wordt tot de kom van Heemskerk, en verder langs nieuwen weg, die ten Noorden van de den Oosterweg weer bereikt; daarna loopt de weg langs den Oosterweg tot de Noorder- laan en ten slotte langs die laan tot den Rjjksstraatweg HaarlemAlkmaar. Lengte 13.4 K.M. XIHa. Zijtakken van den Zaanlandscben Communicatieweg in Westzaan. Het Watermolenpad en de Dorpsstraat vanaf het Wjjver tot den Noorder IJdjjk. Lengte 4.6 4Ï.M. XIHb. Zijtak van den Zaanlandscben Communicatieweg in de richting Uitgeest. ZuW«««c wervês haalbrug in dien weg, voerende naar den afsluitdijk van de Zuiderzee in de richting van Wieringen en de Friesche kust 14.8 K.M. II. Schagen—De Stolpen. Van Schagen langs den Lagedjjkerweg tot 500 M. ten oosten van den Westfrieschen- dijk, van dat punt langs een nieuwe aarden baan, blijvende ten Noorden van den locaal spoorweg SchagenAlkmaar, door een nieuw te bouwen coupure in genoemden bin-^ nendjjk naar den Schagerweg, die gevolgd wordt tot aan den Rjjksweg Alkmaar—Nieu- wediep. Lengte 4,5 K.K. Hl. Schagen—Niedorper Verlaat—Alkmaar. Van den spoorwegovergang ten Zuiden van het station Schagen langs den Laanderweg en den Groote Walterweg tot Lollebrug, van daar langs een nieuwe aarden baan naar het noordelijk uiteinde van den Vernikkerweg tot de kerk te Zijdewind; daarna loopt het tracé over 825 M. ten Westen achter de be bouwing van het dorp Zijdewind om verder den Oude Niedorpcrweg te ivolgen tot het Niedorper Verlaat, Met oen nieuwe brug wordt daarna de ringvaart van de Heerhu- In aansluiting op besprekingen omtrent bet wegenbeheer in de laatste zitting der Provinciale Staten van Noord-Holland, waarbij Gedeputeerde Staten werden uitge- noodigd een plan voor een wegennet bjj de Staten ter vaststelling in te dienen, heeft de Hoofd-ingenieur-Directeur van den Provin cialen Waterstaat, op verzoek van Gedepu teerde Staten een avant-project voor een zoodanig wegennet aan het College doen toekomen. 't Bljjkt ons en dit is geenszins te ver wonderen dat deze plannen in de gebeele provincie groote belangstelling gewekt heb- >en. Inderdaad gaat het hier ook om een kwes tie van zeer groot belang. Het ligt immers in de bedoeling een wegennet voor de Pro vincie te ontwerpen, dat tegemoet komt aan ie eischen van bet modem verkeer en snel- vervoer. Elke plaats cn elk bestuur van polder en gemeente, dat ccu weinig iu de toekomst vooruit ziet hoeft er belang bjj dat met bet jntwerpen van dit wegcupian met de belan gen van hun gewest wordt rekening gehou den. immers kan ’t feit, of een gemeente of volder aan of dichtbij het wegennet ligt, voor de beteekenis van een gemeente van groot velaug xjju. Wjj hebben ons daarom de moeite getroost uog eens uitvoerig melding te maken van de plannen let wel, bet zjjn slechts plannen die door den Hoofd-ingenieur Directeur van den Provincialen Waterstaat zjjn ont- vprpen au aan dc Provinciale Staten ter goedkeuring zuilen worden voorgelegd. kccrsoischen cn omstandigheden daarop van grooten invloed zullen zjjn. NADERE OMSCHRIJVING DER TRACE’S Schagen— Het Wad— Van Ewijckslui*. Van Schagen langs den weg de Lange Sneven tot nabjj het kruispunt met den Nesweg en evenwijdig aan laatstgenoemden weg over een nieuwe aarden baan tot aan den Burenweg (Burgweg), verder dezen weg volgende tot de Gouw en daarna over een nieuwe aarden baan met een S-bocht naar Het Wad volgt de weg na kruising van den Westfrieschendjjk en Slikkendjjk, den N.-Zjjperweg tot het gehucht Oude Sluis, den weg op de kruin van den Zjjperzeedjjk, den Lagedjjk en den van Ewjjckvaartsweg, tot aan de vanwege de 1 flijdeljjk geruimen tjjd vorderen. De volgorde van uitvoering zal niet alleen afhankelijk zjjn van de oumiddelljjke behoef te, maar voor een groot deei ook van de medewerking, welke van de zjjde der naast- ^jlaaghebbenden aal worden ondervonden. Wijziging an uitbreiding van het plan mo- «angeiien verandering ran in zich tan,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1924 | | pagina 1