„ONS BLAD” A Bureau: HOF 6, ALKMAAR. - Telefoon: Het Eucharistisch Congres. Zaterdag »6 Jail 1924 POSTGIRO IM MX N« 17V. 18e Jaargaag. Abonnementsprijs j De Oostersche H. H. Missen. FEUILLETON. Avonturen van een Lord. Advertentieprijs: v«n I—5 regels f 1.25; elke regel meer f 0.25; ?ecbS per regel f 0.75; Rubriek „Vraag en aanbod” bQ va uitbetaling per plaatsing f 0.60. pn alle abonné's wordt op aanvrage gratis een polis verstrekt, welke hen verzekert tegen ongevallen tot een bedrag van f 500,—, f 400,—, f 200,—, f 1OO,—f 60,—, f 36,—, f 15, ste Avondmaal gevierd. UIT DE PERS. w I ^A.*.*.*.** *-***’ A POSTGIRO 1MM3. Grieksche een di< tien de Pontificale H. Mia het Stedeljjk Museum. Hont- igen en gebeden van de z.g. proskome- )f toebereiding, vooral do „slachting van ADMINISTRATIE No. 43» REDACTIE No. 333 Een aarzelende w somtijds overviel, maakte Jj°ven zjjn tegenzin om het respect van den nen, en dit gevoel dreef hem in tegenover* sectio Broeder en in van met hei- mgres, mgr. Hey- eeld, dat de slui- i hebben in de Willibrorduskerk, maar in het Stadion. bis- •klahama, en de Italiaansche pa- NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD Wél mocht de Zeereerw. Pater van Keu len C.S.S.R., die vóór de offerande de ge- loovigen toesprak, wijzen op het schoone van den Byzantijnschen ritus, en zulks te meer, nu alleen door middel van deze schoon heid de honderd vijftig millioen Schismatie- ken in het Oosten misschien eenmaal weder om teruggevoerd zullen kunnen worden tot den éénen schaapsstal, waartoe deze kudde van Grieksche katholieken behoort in kin derlijke onderdanigheid aan den Paus van Rome. Moge de Grieksche kerk nog eenmaal haar grooten Roomschen triomph vierenl „Daar kom ik aan toe. Ziet u eens, wij hebben allemaal hetzelfde respect voor de bank als wij voor de kerk hebben, en de vloot en den koning en soms het gouverne ment, maar niet altijd, niet wanneer ze bij voorbeeld krankzinnige goudwetten maken inplaats van op vriendelijke wijze naar u toe te komen en de zaak op een kalme manier te behandelen, zooaKjk dat doe." „Dat ben ik met u eens, my lord, maar ik hM> weinig tjjd en ik zou me verplicht ge vielen „Juist juist. Die denkbeelden zijn dan ook niet van mij. Ik wist van de crisis weinig af tot voor een dag of vier, toen mr. Alexander Corbitt, van Selmyn’s bank. U kent hem mis schien?” ,„lk ken mr. Corbitt, ja.” „Wel, dat zijn zijn denkbeelden en ik ben het met hem eens weet u.” „Mr, Corbitt is een autoriteit op financieel gebied,” antwoordde de gouverneur op een toon alsof hij hem laakte inplaats van hem te prijzen „Nu wat ik niet begrijp, aangaande dat goud, is dit. Een soverein weegt 123 grein en een fractie de breuk ben ik vergeten maar u zult hem wel kennen. Ik heb die din gen uooit kunnen onthouden. Zoodra als ik in de decimalen verward raak, ben ik verloren. Ik kan uitrekenen dat 2 plus 2 4 is, maar wat daar boven gaat.” ,.Ik verzeker u, my Lord,” onderbrak de De volgelingen van Ds. H. E. Gravemejjer die onder de congresbezoekers de beruchte misleidende vliegende blaadjes verspreiden, hebben na den dienst(!?) in de Nieuwe Kerk waar tegen Rome werd uitgevaren, Donder dagavond in het gebouw „Salvatori” te Amsterdam, een anti-paapsche vergadering in den ouderwetschcn trant gehouden. Men trachtte daar tegelijk de godsdienstige en politieke hartstochten gaande te maken. Ten slotte had men de onbeschaamdheid, „een boodschap tot Kardinaal van Rossum” to richten van zóó beleedigenden aard, als al leen aan onopgevoede lieden kan worden ingegeven. Intusschen zullen deze en dergelijke wan klanken van onverstand of hartstocht in niets afbreuk kunnen doen aan de betoo- ging, welke tot dusver een zoo schitterend verloop heeft genomen.” gouverneur „dat heel wat menschen zoover nog niet komen. Als u de vriendelijkheid wil hebben, om niet te zeggen de goedgunstig heid, om mij precies te zeggen wat u wenscht dan wil ik u verzekeren dat bet antwoord kort en krachtig zal zijn.” „Heel goed. Om dan de zaak maar eens in het hart te treffen, zjjn er 12 onsen in een pond goud of 16 De gouverneur trommelde met zjjn vingers op de tafel. Hjj keek zjjn bezoeker aan, maar zei niets. „Heusch als ik in die decimalen of gewone breuken verward raak dan is dat al erg ge noeg, maar als ik niet weet of één pond goud, waarmede ik iets uit te staan heb, 12 onsen of 16 onsen heeft, dan wordt de zaak wan hopig ah juist, u heeft haast. Nu hoeveel zou dan de waarde zijn van een staaf goud wegende 100 pond. Geeft u mjj maar eens een ruwe schatting.” Ix>rd Stranleigh”, zei de gouverneur op gevaarlijk kalmen toon „is u hier geko men, onder den indruk dat de Bank van Engeland een kinderschool is?” Lord Stranleigh bloosde totdat zijn wan gen zoo rood werden als die van een meisje dat haar eerste aanzoek ontvangt. De ver achting van den man voor hem, was zoo duidelijk, dat de arme Stranleigh dacht dat hij ze haast kon voelen; het was als ware de atmosfeer er vol van. Hij volgde toen een andere richting. verstikte de hoop die hij eens evoed nu hij begreep dat deze glimlach idioot nooit de neus ex mechanica kon zijn; een god in ge stalte was hij gelijk maar een dergelijke glimlach zou zelfs Jupiter tot een gek heb ben gestempeld. „Wat kan ik voor u doen, my Lord?” zei- de hij barsch. „Wel, mijnheer” lijmde Stranleigh, „daar zjjn verschillende zaken waarin u mij van dienst kunt zijn. In de eerste plaats vindt u het zeker wel goed dat ik ga zitten, niet? Het schijnt me toe dat ik beter praten kan als ik zit Ik ik ben nooit in staat geweest om een speech te maken, alleen omdat men er bij staan moet.” „Ik hoop, my Lord, dat u het niet noodig zult vinden op dit oogenblik een speech te maken.” „Neen, neen, ik wilde alleen maar eens kalm met u praten," zei zijn Lordschap, zon der uitnoodigingr gaande zitten en zijn stoel dichter bij schuivende. „Ziet u eens# van cijfers heb ik geen verstand, en van zaken weet ik zoo weinig af dat ik er twaalf rechts geleerden op na houd om mijn zaken te doen. „Ja, ja, ja,” beet de gouverneur hem toe. „Kijk eens, gouverneur zoo nu en dan doe ik wel eens wat zonder het advies van die menschen. Eigenlijk dom, niet, er twaalf hon den op na te houden en zelf te staan blaffen. „Ja, maar wat heeft dat alles nu uit staan met de bank van Engeland”. WERKLOOSHEIDSBESTRIJDING. In de jaarvergadering eener Britsche in- dustrieele maatschappij heeft de voorzitter, kolonel 0. C. Armstrong, de positie der Britsche nijverheid in ’t algemeen en in verband met de werkloosheid besprekend een denkbeeld geopperd, dat ook buiten zijn land verdient te worden overwogen. Hij wil aldus lezen wjj in het „Hdbd. volgende tien minuten beschouwd zou wor den als dé grootste gek in Londen. Toch be schouwde hjj zichzelf niet als zoodanig, en zjjn talent gevoel van humor verhinderde hem in gesprek zooveel wijsheid te leggen als in overeenstemming scheen met deze som bere kamer. Toen de secretaris van den gouverneur dezen Lord Stranleigh’s brief gegeven had, had het hoofd van do bank volstrekt ge weigerd zjjn tjjd te verknoeien door een lid van de aristocratie te ontvangen van wien hjj niets af wist, maar de secretaris wiens zaak het was alles te weten, had geantwoord met een korten zin, die de aandacht van den gouverneur had getrokken. „Het is de rijke Lord Stranleigh.” Het woord rjjk was de stroohalm geweest waaraan de drenkeling zich vast had ge klemd. Hier was de verlichamcljjking van den geest van Piccadilly en Bondstreet ge steld tegenover den door zorgen gekwelden dictator van Threadneedle Street; een som bere uitdrukking op het gerimpelde voor-' hoofd van den eenen, een idiote glimlach op de lippen van den ander. Op het gezicht van dien glimlach zag de gouverneur dat zjjn eerste gedachte de juiste was geweest, maar hjj had voor zich de her culische taak gesteld om *t insL waarover hjj presideerde binnen 5 dagen aan 70 millioen pond te helpen, of anders zou hjj voor het oog van de wereld geblameerd zjjn. Wanhoop Tot de aangrijpendste en luisterrjjkste plechtigheden, welke bjj gelegenheid van het Internationaal Eucharistisch Congres in de hoofdstad gevierd worden, behooren vooral de Pontificale H.H. Missen volgens de Oostersche ritussen (Byzantjjnseh, Oud- Slavisch en Grieksch), welke in deze dagen in de Kerk van O. L. Vrouw van den H. Rozenkrans, aan de Jacob Obrechtstraat zjjn opgedragen. De congressisten, zoowel van Amsterdam als van elders, van ’t nabije binnenland zoo wel als van het verst verwijderde buiten land, priesters zoowel als leeken, maar prièsters vooral! do congressisten schij nen dit algemeen begrepen te hebben, immers: waren MIe Pontificale H.H. Missen gedurende de Congresdagen druk, zeer druk bezocht, in de Obrechtstraat kwam er aan den stroom van geloovigen vóór het tijdstip waarop de Oostersche H.H. Diensten in deze dagen zouden aanvangen welhaast geen einde; vooral Donderdag, toen naar ’t algemeen heette do H. Mis met den gróótsten luister (volgens den Byzantijn schen ritus in het Grieksch) zou worden op gedragen, was do belangstelling overweldi gend: reeds lang vóór half 10, wanneer do plechtigheden een aanvang zouden nemen, was het groote, luchtige kerkgebouw, met iets Byzantynsch in zjjn bogen en lijnen en decoratie’s, tot in do uiterste hoeken ge vuld, en nog immer ontlaadde de stadstram aan de naastbjje halte stróómen van geloo vigen, nog immer brachten auto’s en rijtuigen méér bezoekers aan! Het is ons een raadsel gebleven, hoe ten slotte alle geloovigen zich een plaatsje ver overd hebben, en hoe men toen eindelijk de plechtigheden aanvingen in het mid denpad genoegzame ruimte heeft kunnen maken om den bisschoppeljjken celebrant Mgr. Isaia Papadopoulos, vergezeld van zjjn in wit en groen en geel en paars rjjk uitge- doschten pricsterstoet, vanf den hoofdin gang te laten vóórtschrjjden naar bet pries terkoor, waar op uitnemende wijze de Sec tie-vergaderingen. In de Belgische sectie behandelde pater van Clé gisteren het onderwerp: De heilige mis van eerherstel; in de Fransche sectio sprak Francois Veufllot over de Broeder schappen van het heilig sacrament en an dere eucharistische vereenigingen; in de Duitsche. en Oostenrjjksche vergadering hield prelaat D. Lansbach een lofrede op SL Thomas van Aquino ter gelegenheid van diens zesde eeuwfeest. Ook vegaderden de Amerikaansche sectie onder leiding van mgr. Tiben, Bisschop van Denver, de Italiaansche sectie (onderwerp: De Kiudercommunie, ingeleid door Poletti) en de Spaansche, Poolsche, Engelsche en lerscbe sectie. In de sectie van de Oostersche kerken sprak mgr. Chaptal, tit. bisschop van Ission- de, over de werken van christelijke naasten liefde, onder de Russische uitgeweke nen in Europa; en pater L. Bauduin, hoog- leeraar in de dogmatiek aan het Benedic- tjjnsch St Anselmus-college te Rome, over: De liturgie in de predikatie der Oosters* he kerkvaders. Mgr. Hollmann ernstig gewond. De Hoogeerw. Heer Generaal der Kruis- heeren Mgr. Hollmann, op weg naar het Congres zjjnde, is te Haarlem, afstappende van de tram, zoodanig komen te vMlen, dat hjj naar de Maria-stichting moest worden overgebracht Door de geneesheeren onder zocht, bleek, dat de beide enkelvliezeu zjjn gescheurd. Heden wordt Z.H.Eerw. vervoerd naar het klooster der Kruisheeren St. Aga tha en, naar gissing, zal Z.H-Eerw. ongeveer vier weken bedlegerig moeten zjjn. De plechtigheden in het Stadion op a.s. Zondag. Zondagochtend om 9 uur zal Z.Em. de Kardinaal-legaat uitrijden naar het Stadion om daar te n op te dragen. De stoet, die weder zal worden gevormd door de clairenee vaa Z. Em. en 13 rijtui gen, zal den volgenden weg nemen: Joh. Vermeerstraat, Gabriel Metsustraat, J. W. Brouwerplein, De Lairessestraat, Va- leriusplem, Valeriusstraat, Amstelveensche- weg (Lage gedeelte). De terugweg zal wor den genomen langs de volgende straten: Amstelveenscbeweg, Lomanstraat, Ockeghem straat, Valeriisslraat, Valeriusplein, Emma- laan, Prins Hendriklaan, Koningslaan, Wil lems Parkweg, van Baarlestraat, Paulus Pot terstraat, langi het Stedeljjk Museum, Hont- horststraat, Joh. Vermeerstraat- jTe 3 uur rijdt Z. Em. weder uit naar het Stadion voor de sluitingsplechtigheid, langs denzelfden heerweg als de vorige. De terugtocht wordt genomen langs de vol gende wegen: Amstelveenscbeweg (Lage ge deelte), Lomanstraat, Ockeghemstraat, Va leriusstraat, Valeriusplein, Emmalaan, Prins Hendriklaan, Koningslaan, van Eeghen- straat, van Baerlestraat, Jan Luyckenstraat, Hobbemastraat, Museumstraat, Honthorst- straat, Joh. Vermeerstraat. Algemeene vergaderingen. Gisteravond zjjn opnieuw algemeene ver gaderingen gehouden in de St. Willibrordus kerk, het Concertgebouw en het Stadion. De Scholo Cantorum luisterde de vergade ring in de Willibrorduskerk op met Gregori- aansche en Latjjnsche gezangen. Als Vlaamsch spreker trad daar op de heer Frans van Czuwelaert, burgemeester van Antwerpen, met het onderwerp: Het streven naar eerherstel afgeleid uit de na tuur zelve van de devotie tot het Goddeljjk Hart, uit de verlangens, uitgedrukt door Christus zelf bjj verschijningen en uit de voorbeelden van de H. Margaretha Maria. Als Waalsch redenaar trad op de heer Sinzot, lid van de Belgische Kamer, met het onderwerp: De Kerk en het eerherstel door het Misoffer. Pater Janvier, Fransch dominicaan, sprak ten slotte over het eerherstel, gelegen in de Eucharistische congressen, en de beteeke- nis van het congres te Amsterdam in dit verband. In bet Concertgebouw sprak mgr. J. A. S. van Schaik, president van het Klein-Semina- rie Culemborg, over de Sacramenten Mirakel, d. L de wonderen in verband het altaar-sacrament, waartoe meestal ligschennissen aanleiding waren. Verder spraken daar mgr. Kelley, schop van Oklal ter Vincenzo di Lorenzo over eucharistische onderwerpen. De vergadering in het Stadion stond on der leiding van den heer Charles Frencken, lid van de Provinciale Staten van N.-Bra- banL Pastoor Willenborg, te Bloemendaal, be sprak hier het godsdienstonderricht in het huisgezin, de intronisatie in de huisgezinnen, het mishooren als middel ter voldoening aan den plicht van aanbidding, voldoening, dankzegging en smeeking. De heer G. M. Hermans, lid van de Tweede Kamer, beval in een rede aan het gezamenljjk bidden in de gezinnen, ook met de dienstboden, en het zooveel mogeljjk be vorderen van de godsdienstige stemming in het huisgezin. De voorzitter van het coi len, heeft gisteren meegedeel tingsvergadering niet zal plaats Lord Stranleigh ging «aar beneden met de groote lift bjj het station van den onder- grondschen spoorweg en eenigen tjjd daarna verscheen hjj weer aan de oppervlakte bjj de Bank van Engeland. Hjj was in anti-chambre een paar minuten voor den vastgestelden tjjd, en precies op de minuut werd hjj ge roepen en binnen geleid in de tegenwoordig heid van den gouverneur, want stiptheid is een deugd van koningen en gouverneurs van de Engelsche Bank. De strenge, bevelende uitdrukking op het gelaat van den geldmonarch maakte dat hjj zich klein gevoelde als een worm. Stranleigh die veel beleefder was tegen een bedelaar dan tegen den koning, verzette zich tegen dat gevoel. Hjj zeide tot zich zelf: „Goede hemel als ik maar een man ont moet die ontzagwekkend genoeg is, zal ik mjj in mjjn ziel in bochten wringen zooals Schwartzbrod dat zjjn lichaam doet.” Een aarzelende wjjze van spreken, die hem somtijds overviel, maakte zieh nu ook van hem meester. Zoo kwam ook nu bjj hem Ijzeren man op een of andere wjjze te win nen, en dit gevoel dreef hem in tegenover gestelde richting. Hjj wist dat hjj voor de zal zijn gslacht vermelden?” Als de priester nu vervolgens de lans schuin in de rechterzijde boort, heft hjj de hostie op met de woorden: „Want Zjjn leven is van de aarde weggenomen.” Daarna vol gen nog eenige lansstooten en deze ceremo nie eindigt met de herdenking: „Een der soldaten doorstak Zjjno zijde met een lans”, aan welke woorden do priester na wjjn in den kelk gegoten te hebben ter stond toevoegt: ..En aanstonds vloeide er bloed.” Welk een heerlijke, symbolische herden king van Jezus’ slachtoffering! Wanneer nu na vele aandoenlyke gebeden de H. Gaven gezegend zijn, eindigt het eer ste gedeelte der H. Mis en vangt de z.g. Mis der Catechumenen aan. Vooral hiér treft het, hoe in den Griek- schen ritus het volk in de kerk voortdurend medeleeft met bet H. Offer, daartoe in de eigen taal (de huidige Grieken toch verstaan deze Grieksche taal zeer goed, al is ze ook meer „dood” en meer verstard dan het eigen Ijjke nieuw-Grieksch) telkens en telkens met Mlen aandrang aangemaand door den dia ken, die zich daartoe tot het volk begeeft; de gemeenschap tuschen volk en priester blijkt ook uit de herbaalde zegeningen van het volk met dc hand en met van bran dende kaarsen voorziene kandelabers, tenslotte vooral ook uit de uitdeeling van ’t tijdens de H. Mis gewjjde brood onder de geloovigen, die in het oosten dit brood daar toe zelf medebrengen en in de korven naast het altaar deponeeren. Met de lezimr van het Evancelic is de Mis der Catechumenen die door den dia ken zeer nadrukkeljjk worden weggezonden uit de kerk, omdat zij de heiligste gedeelten der H. Mis nog niet mogen bjjwonen, ge ëindigd. Het zou ons te ver voeren, indien wy den ganschen luisterrijken Dienst ook maar in ’t kort eenigszins beschrijven wilden. Volstaan wjj met het allerindrukwek- kendste: de Consecratie en de H. Communie. Het moment van déze consecratie zal ons onvergefelijk blijven: als evenzoovele Apos telen by het Laatste Avondmaal stonden de priesters rondom de offertafel geschaard, als heiligenbeelden, met zegenende hand, den rechterwijsvinger in extase-verwachting op geheven, terwijl de priester-bisschop als een andere Christus het brood nam en met luider stemme half-zóng de woorden: „LAwete, fdjete, toeto moe esti to so ma....” „Neemt en eet, dit is Mijn Lichaam.”.... Met dezelfde plechtigheid had de conse cratie van den wjjn plaats. Heerljjk moment ook, dat der H. Commu nie! eerbiedig, in grenzenloozo veroot moediging baden alle priesters de voorberei- dingsgebeden, waama de algem. H. Com munie onder twee gedaanten plaats had, waarbij den priesters een deel der H. Hostie in de hand gelegd werd; daarna „dronken de priesters één na één uit den heiligen kelk. Hier werd in waarheid wederom hét Laat- Voorzeker hebben de plechtigheden, di« ruim 2% uur duurden, op alle aanweziger een onuitwischbaren indruk gemaakt. Dank zjj ook het koor van Hollandsche zangers, dat onder leiding van den heer Piekert de Grieksche gezangen gezien de ontzettende moeilijkheden op waarlyk uitnemende wjjze ten gehoore bracht. De uitspraak van het Grieksch moge niet steeds even zuiver geweest zjjn (welk een verschil met de uitspraak der echte Grie ken!), de schoonheid en de indrukwek kendheid van het geheel waren er niet te minder om! Ontroerend was het, te zien, hoe vier en twintig Amsterdamsche Zusterkens tijdens deze H. Mis de Communie ontvingen volgen: den Griekschen ritus. priesterkoor-inrichting van kerk was aangebracht. In andere omstandigheden zou een derge- Ijjke overvolheid van een kerkgebouw men benutte zelfs de Communiebank en iemand had zich zoowaar een plaatsje bo ven op den biechtstoel verschaft! vau storenden en onstichtelyken invloed geweest zjjn, thans was aller aandacht zóózeer ge spannen en richtte aller devote geest zich zóó uitsluitend op de verheven plechtighe den, welke gevierd gingen worden, dat men zich door zjjn omgeving Biet ondevoot af-, leiden liet. Het heilige schouwspel daarginder, evenzeer als onze Latjjnsche H. Mis: de ver nieuwing van het Golgotha-kruisoffer hield aller aandacht onweerstaanbaar ge boeid, aller geest opgebeven in gewjjder sfeer. Vóór het priesterkoor was een met heili genbeelden in Byzantjjnschen stjjl rjjk be schilderde wand aangebracht, waarin ziïh drie hoogpoorten een groote in het mid den en twee kleine terzijde bevonden, welke met een in plooien neerhaugend licht kleurig gordjjn waren afgesloten; op de zen wand domineerden vooral de beeltenis sen van Christus en van de H. Maagd. Wanneer de Bisschop en zjjn priesters Mlen donkere, bebaarde, imponeerende ver schijningen met hun git-fonkelende en toch droomerig-diepe oogen in plechtige pro cessie, met gewaden van Oostersche vormen en kleuren-verscheidenheid omhaugen, voor de poorten der z.g. Ikonostasis (beelden- wand) genaderd zyn, neigen de priesters diep ter aarde en vangen de hMfluid gezeg de gebeden aan; wauneer deze verricht zjjn, wordt na de bede „Open ons de deur Uwer barmhartigheid” het voorhangsel der groote poort opengeschoven en begeven de priesters zich naar de beelden vau Christus en van de H. Maagd om deze met eerbied te begroeten. Dan treedt de stoet het heiligdom binnen: door de groote poort ziet men op den ach tergrond een gordjjn, ’t welk thans bet ge wone altaar aan het oog onttrekt, en waar- vóór op de xttaar-verbooging onder een baldakyn drie zetels zyn geplaatst. In bet midden van het heiligdom bevindt zich het altaar voor den Griekschen dienst: een schijnbaar gewone vierkante«tafel, met kleeden en heiligen-afbeeldingen (op iederen hoek een der vier H. Evangelisten) volgens Grieksch ritueel bedekt; de tafel bevat Mleen de voor de priesters benoodigde Mis boeken, naar wy later konden opmerken met de hand geschreven, voorts een Cricifix en enkele waskaarsen. In een hoek ter linkerzijde staat de Cre- denztafe), ter rechterzijde zien wjj twee korven, met brooden gevuld. Inmiddels worden de heilige handelingen voortgezet: de priesters kussen het Evange lieboek en het Altaar, zóó dat zij ook met 't voorhoofd het altaar raken, de celebrant en de diaken wasschen zich de handen, waarna de bisschop voor het H. Offer ge kleed wordt met onvergeljjkelyke praal en plechtigheid, evenals de diaken, welke in den Byzantjjuschen ritus in alle opzichten de leider der plechtigheden is en ook gere geld de gemeenschap tusschen de geloovigen en do offerende priesters onderhoudt. Na de kleeding wanneer den Bisschop ook de Byzantynsche kroon is opgezet gaat de diaken naar de Credenztafel en plaatst daarop den kelk en de pateen, eerst ieder afzonderlijk, en later beide te zanten met een veluiq bedekkend; voorts bevindt zich daar de „heilige lans”, een tweesnij dend zwaardje, met een kruis als heft, cn tenslotte een spons tot reiniging der heiligo vaten en der handen van priester en dia ken. Treffend en schoon hoezeer ook vreemd voor onze begrippen zjjn de han delingen en gebeden vau de z.g. proskome- die of toebereiding, voorM de „slachting van het Lam”; wanneer de priester de offergaven geordend heeft, neemt hjj in de linkerhand de hostie een rechthoekige hostie van godeesemd brood, waarop in Grieksche let ters te lezen staat: „Jezus Christus overwint; driemaal maakt dc priester met de lans het kruisteeken over het brood, telkens zeg gend: „Ter gedachtenis van onzen Heer, God en Zaligmaker, Jezus Christus”, dan doorsteekt hjj de rechterzijde der hostie met de woorden „Gelijk een schaap werd hjj ter slachtbank geleid”, en wanneer hjj de linkerzijde doorsteekt, klinkt het uit zjjn mond: „Als een smetteloos lam, stom voor den scheerder, opende Hij zjjn mond niet; bjj dezelfde handeling in het bovenste ge deelte spreekt de priester: .Jn zjjn nederig heid is Zjjn oordeel verheven”, en bjj de doorboring van het onderste gedeelte: „Wie WANKLANKEN. „De Tijd” schrijft: „Enkele bladen en kringen trachten door het uiten van wanklanken de grootsche har monie te verstoren, waarmee op het oogen blik de verborgen God der altaren wordt gevierd. De anti-papisten en socialisten vin den elkander met de Dageraadsluidjes in de actie tegen het Eucharistisch Congres. Zoo schrijft „Het Volk” een even plat als dom artikel, dat wel materialistisch, maar niet historisch is, om aan zyn lezers duidelijk te maken, dat de Katholieke Eucharistie „zich in niets onderscheidt” van de Ger- maansche heidensche drinkgelagen en offer maaltijden, zelfs niet van de Mithras-, Isis- en Bacchus-bacchanalen. Ook worden „do weelde en rjjkdom, die bij dit Congres ten toon gespreid worden”, natuurlijk door ver keerde voorstellingen uitgebuit voor de ron de propaganda. ernstig gewond, iraal der Kruis heeren Mgr. Hollmann, op weg de tram, zoodanig komen te vMlen, dat hjj naar de Maria-stichting moest t zocht, bleek, dat de beide enkelvliezeu zjjn

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1924 | | pagina 1