„ONS BLAD»
Bureau: HOF 6, ALKMAAR. - Telefoon:
De Zuiderzee-werken.
if
POtfOfltO M4MX
18e Juargug.
UT*. postgiro m«mx IMasdag 1» postgiro immx -
Advertentieprijs
Van 1—5 regels f 1.25; elkeregel meer f 0.25; Veda*
per regel f 0.75; Rubriek „Vraag en aanbod* bfj rog
uitbetaling per plaatsing f 0.60
in (Slot).
BUITENLAND.
NA DE CONFERENTIE
TE LONDEN.
HOE DE VERBINDING VAN EWYCKSLU1S-WIERINGEN
TOT STAND KWAM.
Abonnementsprij»!
kwartaal voor Alkmaar
buiten Alkmaar f285
Oefllustreerd Zondagsblad 0 60 f hooger.
allo abonné's wordt op aanvrage gratis een polis verstrekt, welk» hen verzekert tegen ongevallen tot een bedrag van f 5OO,—, f 400,—. f 200,—, f 1OO,—f 60.—. f 35.—. f 15.^
tg-
I
goederenstation s-
verleenen ter vergemakkelijking
im een idee
it J-
bet begrijpelijkerwijze
doch
’t was een typisch I
de Wieringerkust aan de Noordzijde
ADMINISTRATIE No. 4S»
REDACTIE No. M3
gewt-neebt hoogte
as dijk van beide
de
over een afstand van vele bentalien meters wordt het zand door buizen
voortgestuwd
De conferentie heeft een motie aangeno
men, waarin gezegd wordt, dat de toepas
sing van het plaa-Daw?s afhangt van do
leening van 800 rrfnioen goudmarken. De ge
allieerde regeeringen, wenschende dat deze
leening met succes wordt geplaatst, en over
wegende, dat deze leening allereerst afhan
kelijk is van de daartoe verstrekte waar
borgen, zullen de centrale banken in haar
landen uitnoodigen, haar goede diensten te
van het
NODRD-HOLLANDSCH DAGBLAD
Wanneer de dijk nJ. door ftiiddel van kei-
leem-storting tot op zekere hoogte boven
het water is dpgehaald. wordt hij verder op
gehoogd door middel van zeezand-opspuiting:
uit groote vergaarbakken, waarin het zand
door middel van waterspoeling geregeld tot
een zachte brei verdund wordt, wordt de
zandpap-massa door buizen van 40 tot 50
van waterspoeling gere
gel^ tot een
emplacement: zóó rijkelijk hadden we hier de
gelegenheid te struikelen over een menigte
van rails en alle mogelijke andere oneffen
heden en hindernissen.
Op vele plaatsen v
nog allesbehalve droo^, dochmoed
verwint het all en al vóórtbaggorend kre
gen we al spoedig een nog veel interessanter
schouwspel voor oneen.
Zagen wij een grqpkraan van reusachtige afmetingen Aldoor maar vervaarlijke
„happen” kleileem in zee storten
uit groote vergaarbakken, waarin het zand door middel
zachte brei verdund wordt, w ordt de zandpap-massa door buizen van 40
tot 50 c.M. middellijn opgezogen
Toen wy ons op het Wieringer-dyk-einde
eenigszins georiënteerd hadden, bleek het ons
alras, dat wij om de eigenlijke afsluitings-
werkzaamheden goed te kunnen gadeslaan
een bezoek dienden te brengen aan de
overzijde, waar de dijk vanaf van Ewqcksluis
met een schijnbaar nog betrekkelijk geringe
tusschenruimte „aankwam.”
Want, hoe interessant hier de heele om
geving ook voor ons was, *t was b.v. een
typisch schouwspel, den hoek tusschen het
Wieringer dijk-einde en de Wieringerkust
aan de Noordzijde door middel van tallooze
kruiwagens-zandladingcn te zien aanplempen
méér werd onze aandacht getrokken naar
ginds, waar wij van uit de verte groote wa-
terbouwmachines met lange, dikke buizen,
groote grqpkranen met vervaarlijke „kap
pers”, enz. in werking zagen:
dAAr werden de eigenlijke afsluitingswerk-
zaamheden verricht, dAAr moesten wij
zijn.
schouwspel, den hoek tusschen het Wieringerdjjk-einde en
Noordzijde door middel van tallooze kruiwagens-zandiadingen
te zien aanplempen
gen de dijkhelling aangedrukt bljjvenf
boven het peil van 0.70 M. -j- N. A. P. wordt
de dijk ten slotte bekleed met natuurlijke
steen, met klinkers en met w'r.terkrammaL
130 .deter breedte, terwijl de breed*.van de
kruin rond 70 Meter zal bedragen, waarvan
ongeveer 30 meter aangewen zal kunnen
worden voor wegen-aanleg.
Men begrijpt, dat onze leeken bes Jbrjjving
van de Zuiderzee-werken niet an-’ers kan
zijn. dan de waterbouwkundige wetenschap
ten deze investzakformaat, oftewel,
de Zuiderzee-afsluitdiik in ’n lucifersdoosie.
Dit laatste was echter gemakkelüker ge-
gd dan gedaanI
DAAr moesten we zijn!
Jawéll
Na den tijd, welken wij er aan besteed had
den om op en om Wieringen onze indrukken
op te doen en onze opnamen te maken, be
hoefden wij ons niet meer te paaien met do
hoop, dat we het reieur-postbootje in de ha
ven nog zouden kunnen pakken, en tóch
moesten wjj aan de overzijde komen, liefst
zoo gauw mogelijk, en liefst aan het (meest
interessante) eindpunt van den dijk, waar
we aan gene zijde van den woesten, he-
vig-golvenden stroom het drukke werk-
gewemel waarnamen.
En om vanaf Van Ewijcksluis weer dAAr te
komen, dat zou natuurlqk nog eens een
extra „long way” beteekenen.
Er zat niets anders op dan dat wjj ons
voor geld en goede woorden een overtocht
verzekerden over den stroom, welke op den
dag van ons bezoek de beide dijk-einden nog
gescheiden hield.
Hoewel een dergelijk waterpartijtje ons
allesbehalve zee-vaste landbewoners nu
juist niet bijster kon aanlokken!
Zóó sterk toch was de stroom, welke zich
van Noord naar Zuid tusschen de beide land-
tor
gim
fell.
De Duitsche leening.
Naar van bevoegde zijde verluidt, zal de
Duitsche leening niet zoo spoedig tot stand
komen als algemeen verwacht werd en zal
het wel October worden, vóórdat het >n-
tract met do bankiers wordt gesloten. En
kele bankiers opperen nog bedenkingen ten
opzichte van de getroffen regeling inzake
de sancties en de ontruiming van het Roer
gebied, doch de geallieerde regeeringen ho
pen deze bezwaren te overwinneri door de
toezegging, dat de circulatiebanken in de
betrokken landen de uitgifte der leening zoo
veel mogelijk zullen steunen. De Amerikaan-
sche reservebanken zullen in afwachting van
de leening Duitschland in staat te stellen door
het verleenen van credieten de noodigo
grondstoffen voor de Duitsche nijverheid,
vooral katoen en koper, aan te koopen. Op
voorstel v. d. Amerikaanschen gezant Kei-'
logg worden intusschen de onderhandelingen
over de leening direct tusschen de bankiers
en de Duitschers gevoerd.
Bovendien wordt het werk niet overal op
gelijke wjjze uitgevoerd: verschillende plek
ken in zee stellen verschillende eis.-hen,
.slechts in hóófdtrekken vindt men het
werk in het bovenstaande geschetst.
Inmiddels hopen wij, dat de door ons weer
gegeven indrukken den lezer eeuig idee zul
len hebben bijgebracht van het giganten-
werk, dat hier door het kleine Holland- ver
richt wordt en waarop onze natie zoo te
recht fier mag zijn.
hebben kunnen vormen van het complex van
werkzaamheden, Wélke tezamen de afsluiting
tot een feit gemaakt hebben.
Daar ginds in volle zee waren enkele zwa
re baggermolens in werking om van den
bodem der zee de zware kleileem naar boven
te halen; meer aan de zijde der Noord-
Hollandsche kust lagen zware schepen,
waarvan decimeters-dikke buizen den zeebo
dem zochten om het deeg van zeezand in ge
weldige hoeveelheden op te slorpen
Waar we bet dijk-einde der welhaast Be
reikte overzijde tamelijk van nabij passeer
den, zagen wjj een grjjpkraan van reusachti
ge afmetingen Aldoor maar vervaarlijke
„happen" kleileem in zee storten, zóó, dat
de dyk wel zienderoogen moest aangroeien.
Aan wal gestapt dankbaar voor den be
houden overtocht kregen wjj gelegenheid
het keileem-stortingswerk do eigenlijke
fundamenteering van den dijk geheel te
overzién.
Het leek hier wel een
Over een afstand van vele tientallen me
ters wordt het zand door buizen voortge
stuwd,
om ten slotte hoog opgespoten te worden,
zóó, dat de zandmassa blijft l’ggen en het
water vanzelf wegspoelt.
Heeft men de hier beschreven werkzaam
heden eenmaal goed gad-gcslag. n, dan
krijgt men spoedig een juist begrip van,
den gang van ’t gansche werk:
de keileem-stortingen vormen zooals
we reeds zeiden de eigeni’jke fundamen
teering van den dijk, door zaniopspui-
ting wordt de djjk op de
gebracht, daarna wordt
zijden beschut tegen de waterspoeling
door middel van de zinkstukken, welke wq
op Wieringen zagen vervaardigen en welke
door middel van de geweldige basalt- en
graniet-blokken, welke evu;eens cp Wie
ringen onze aandacht getrokken hadden, te-
Hoe het ons op onzen tocht verder ver
ging?
We hebben van Ewycksluis, voortstap
pend over den nieuwen dijk, ten slotte we
ten te bereiken, maar niet dan nadat wq
onzen fotograaf eenmaal bijna hadden zien
wegzakken in een vlakte van versehe zand-
brei, niet dan nadat we nog tallooze ma
len door aütóriteiteb en autoriteitjes waren
„aangehouden"
En och! Wél hadden we gelegenheid,
ons te verdiepen in de Hildebrandsche over
weging:
Hoe warm het was en boe ver!
Indien we niet aan beide zijden zee ge
weten hadden, zouden we ons nu en dan in
de Sahara gewaand hebben!
Niettemin zal het steeds een aardige her-
zooverre „over land” van Wieringen naar
van'Ewycksluis getogen zqn.
En nu spitsen wjj ons erop, nog eenmaal
in bet volledig comfort, dat het moderne
verkeer biedt, bij gelegenheid deze streek,te
doorreizen, om dan te kunnen getuigen:
hier hebben wq onze stappen gezet, toen de
dyk nog uit de zee kwam opduiken!
>ngen dóór moest wringen, dat wo daar
nds enorm lange zee-vrachtschepen op de
felle golfjes als in een draaikolk zagen rond
tollen.
Men vertelde ons, dat daar ginds de direc-
tie-motorboot peilingen aan het verrichten
was, misschien kwam dit vaartuig hier
straks even aan land, en héél misschien moch
ten we daarmee den overtocht doen.
Of andersstraks moest een drietal
arbeiders per roeiboot oversteken: mogelijk
dat we dAArVan gebruik wilden maken!
Aangezien we de dfrectie-boot-kansen te
wisselvallig vonden en bovendien liever zoo
weinig mogeljjl; met directie-materiaal in aan
raking kwamen (we vernamen immers, dat
de directie het niet erg begrepen had op vrij
moedige journalisten en dito fotografen), be
sloten we hoewel telkens nog beduchte
blikken werpend op gindschen stroom de
aangeboden roeiboot-gelegenheid njet te
versmaden.
Ijjdien er „iets" gebeuren mocht, dan zou
m ieder geval van ons getuigd kunnen wor
den, dat we op het vela van eer „in 't har
renas” gestorven waren!
Over een smalle, vele meters lange plank
bereikten we een boven de klotsende golven
genoegelqk wieberend vondertje, vanwaaraf
we vriendelqk' uitgenoodigd werden een
sprong in de ”epte in het op zee deinen
de, nietige bootje te wagen.
Alles liep natuurlijk! zonder onge
lukken af, met mannenmoed bekampten
onze gebruinde, gespierde roeiers de baren,
en langzaam, heel langzaam vorderden wij,
in do gewenschte richting.
H Is op dezen tocht, dat
plaatsen der leening.
Duitsehland’s eenheid.
Het herstel van de fiscale en economische
eenheid van Duitschland zal omstreeks 5
October voltooid zijn; de Duitsche admini
stratie in het bezette gebied, die vóór 11
Januari 1923 bestond, moet dan eveneens
hersteld worden en alle industrieele en an
dere ondernemingen in het Roergebied aan
de eigenaars teruggeven. De spoorwegmaat
schappij ingevolgenet plan-Dawes zal op 20
September het Duitsche spoorwegstelsel
overnemen en de onder Fransch-Belgische
regie staande lijnen zullen geheel aan -die
maatschappij worden overgedragen op 20
November.
Geschillen naar aanleiding van dse over
eenkomst ontstaande, kunnen in Den Haag
door het Internationale Hof beslecht worden.
Sancties zullen er niet worden toegepast
Zal dit gedeelte van den a'riuit'qk een
maal geheel gereed zijn, dan za van Ewyck
sluis met Wieringen verbonden rijn door een
dqk vm rond 2200 Meter lengte, ruftend op jnnermg jn ons leven blijven, dat wq een
den b< dem der zee op een vc 4«tuk van rond ^„ten waren, die op deze wqze in-
-
X -** ar.
om ten slotte boog opgespoten te worden