„ONS BLAD» Bureau: HOF 6, ALKMAAR. - Telefoon: De Zuiderzee-werken. if POtfOfltO M4MX 18e Juargug. UT*. postgiro m«mx IMasdag 1» postgiro immx - Advertentieprijs Van 1—5 regels f 1.25; elkeregel meer f 0.25; Veda* per regel f 0.75; Rubriek „Vraag en aanbod* bfj rog uitbetaling per plaatsing f 0.60 in (Slot). BUITENLAND. NA DE CONFERENTIE TE LONDEN. HOE DE VERBINDING VAN EWYCKSLU1S-WIERINGEN TOT STAND KWAM. Abonnementsprij»! kwartaal voor Alkmaar buiten Alkmaar f285 Oefllustreerd Zondagsblad 0 60 f hooger. allo abonné's wordt op aanvrage gratis een polis verstrekt, welk» hen verzekert tegen ongevallen tot een bedrag van f 5OO,—, f 400,—. f 200,—, f 1OO,—f 60.—. f 35.—. f 15.^ tg- I goederenstation s- verleenen ter vergemakkelijking im een idee it J- bet begrijpelijkerwijze doch ’t was een typisch I de Wieringerkust aan de Noordzijde ADMINISTRATIE No. 4S» REDACTIE No. M3 gewt-neebt hoogte as dijk van beide de over een afstand van vele bentalien meters wordt het zand door buizen voortgestuwd De conferentie heeft een motie aangeno men, waarin gezegd wordt, dat de toepas sing van het plaa-Daw?s afhangt van do leening van 800 rrfnioen goudmarken. De ge allieerde regeeringen, wenschende dat deze leening met succes wordt geplaatst, en over wegende, dat deze leening allereerst afhan kelijk is van de daartoe verstrekte waar borgen, zullen de centrale banken in haar landen uitnoodigen, haar goede diensten te van het NODRD-HOLLANDSCH DAGBLAD Wanneer de dijk nJ. door ftiiddel van kei- leem-storting tot op zekere hoogte boven het water is dpgehaald. wordt hij verder op gehoogd door middel van zeezand-opspuiting: uit groote vergaarbakken, waarin het zand door middel van waterspoeling geregeld tot een zachte brei verdund wordt, wordt de zandpap-massa door buizen van 40 tot 50 van waterspoeling gere gel^ tot een emplacement: zóó rijkelijk hadden we hier de gelegenheid te struikelen over een menigte van rails en alle mogelijke andere oneffen heden en hindernissen. Op vele plaatsen v nog allesbehalve droo^, dochmoed verwint het all en al vóórtbaggorend kre gen we al spoedig een nog veel interessanter schouwspel voor oneen. Zagen wij een grqpkraan van reusachtige afmetingen Aldoor maar vervaarlijke „happen” kleileem in zee storten uit groote vergaarbakken, waarin het zand door middel zachte brei verdund wordt, w ordt de zandpap-massa door buizen van 40 tot 50 c.M. middellijn opgezogen Toen wy ons op het Wieringer-dyk-einde eenigszins georiënteerd hadden, bleek het ons alras, dat wij om de eigenlijke afsluitings- werkzaamheden goed te kunnen gadeslaan een bezoek dienden te brengen aan de overzijde, waar de dijk vanaf van Ewqcksluis met een schijnbaar nog betrekkelijk geringe tusschenruimte „aankwam.” Want, hoe interessant hier de heele om geving ook voor ons was, *t was b.v. een typisch schouwspel, den hoek tusschen het Wieringer dijk-einde en de Wieringerkust aan de Noordzijde door middel van tallooze kruiwagens-zandladingcn te zien aanplempen méér werd onze aandacht getrokken naar ginds, waar wij van uit de verte groote wa- terbouwmachines met lange, dikke buizen, groote grqpkranen met vervaarlijke „kap pers”, enz. in werking zagen: dAAr werden de eigenlijke afsluitingswerk- zaamheden verricht, dAAr moesten wij zijn. schouwspel, den hoek tusschen het Wieringerdjjk-einde en Noordzijde door middel van tallooze kruiwagens-zandiadingen te zien aanplempen gen de dijkhelling aangedrukt bljjvenf boven het peil van 0.70 M. -j- N. A. P. wordt de dijk ten slotte bekleed met natuurlijke steen, met klinkers en met w'r.terkrammaL 130 .deter breedte, terwijl de breed*.van de kruin rond 70 Meter zal bedragen, waarvan ongeveer 30 meter aangewen zal kunnen worden voor wegen-aanleg. Men begrijpt, dat onze leeken bes Jbrjjving van de Zuiderzee-werken niet an-’ers kan zijn. dan de waterbouwkundige wetenschap ten deze investzakformaat, oftewel, de Zuiderzee-afsluitdiik in ’n lucifersdoosie. Dit laatste was echter gemakkelüker ge- gd dan gedaanI DAAr moesten we zijn! Jawéll Na den tijd, welken wij er aan besteed had den om op en om Wieringen onze indrukken op te doen en onze opnamen te maken, be hoefden wij ons niet meer te paaien met do hoop, dat we het reieur-postbootje in de ha ven nog zouden kunnen pakken, en tóch moesten wjj aan de overzijde komen, liefst zoo gauw mogelijk, en liefst aan het (meest interessante) eindpunt van den dijk, waar we aan gene zijde van den woesten, he- vig-golvenden stroom het drukke werk- gewemel waarnamen. En om vanaf Van Ewijcksluis weer dAAr te komen, dat zou natuurlqk nog eens een extra „long way” beteekenen. Er zat niets anders op dan dat wjj ons voor geld en goede woorden een overtocht verzekerden over den stroom, welke op den dag van ons bezoek de beide dijk-einden nog gescheiden hield. Hoewel een dergelijk waterpartijtje ons allesbehalve zee-vaste landbewoners nu juist niet bijster kon aanlokken! Zóó sterk toch was de stroom, welke zich van Noord naar Zuid tusschen de beide land- tor gim fell. De Duitsche leening. Naar van bevoegde zijde verluidt, zal de Duitsche leening niet zoo spoedig tot stand komen als algemeen verwacht werd en zal het wel October worden, vóórdat het >n- tract met do bankiers wordt gesloten. En kele bankiers opperen nog bedenkingen ten opzichte van de getroffen regeling inzake de sancties en de ontruiming van het Roer gebied, doch de geallieerde regeeringen ho pen deze bezwaren te overwinneri door de toezegging, dat de circulatiebanken in de betrokken landen de uitgifte der leening zoo veel mogelijk zullen steunen. De Amerikaan- sche reservebanken zullen in afwachting van de leening Duitschland in staat te stellen door het verleenen van credieten de noodigo grondstoffen voor de Duitsche nijverheid, vooral katoen en koper, aan te koopen. Op voorstel v. d. Amerikaanschen gezant Kei-' logg worden intusschen de onderhandelingen over de leening direct tusschen de bankiers en de Duitschers gevoerd. Bovendien wordt het werk niet overal op gelijke wjjze uitgevoerd: verschillende plek ken in zee stellen verschillende eis.-hen, .slechts in hóófdtrekken vindt men het werk in het bovenstaande geschetst. Inmiddels hopen wij, dat de door ons weer gegeven indrukken den lezer eeuig idee zul len hebben bijgebracht van het giganten- werk, dat hier door het kleine Holland- ver richt wordt en waarop onze natie zoo te recht fier mag zijn. hebben kunnen vormen van het complex van werkzaamheden, Wélke tezamen de afsluiting tot een feit gemaakt hebben. Daar ginds in volle zee waren enkele zwa re baggermolens in werking om van den bodem der zee de zware kleileem naar boven te halen; meer aan de zijde der Noord- Hollandsche kust lagen zware schepen, waarvan decimeters-dikke buizen den zeebo dem zochten om het deeg van zeezand in ge weldige hoeveelheden op te slorpen Waar we bet dijk-einde der welhaast Be reikte overzijde tamelijk van nabij passeer den, zagen wjj een grjjpkraan van reusachti ge afmetingen Aldoor maar vervaarlijke „happen" kleileem in zee storten, zóó, dat de dyk wel zienderoogen moest aangroeien. Aan wal gestapt dankbaar voor den be houden overtocht kregen wjj gelegenheid het keileem-stortingswerk do eigenlijke fundamenteering van den dijk geheel te overzién. Het leek hier wel een Over een afstand van vele tientallen me ters wordt het zand door buizen voortge stuwd, om ten slotte hoog opgespoten te worden, zóó, dat de zandmassa blijft l’ggen en het water vanzelf wegspoelt. Heeft men de hier beschreven werkzaam heden eenmaal goed gad-gcslag. n, dan krijgt men spoedig een juist begrip van, den gang van ’t gansche werk: de keileem-stortingen vormen zooals we reeds zeiden de eigeni’jke fundamen teering van den dijk, door zaniopspui- ting wordt de djjk op de gebracht, daarna wordt zijden beschut tegen de waterspoeling door middel van de zinkstukken, welke wq op Wieringen zagen vervaardigen en welke door middel van de geweldige basalt- en graniet-blokken, welke evu;eens cp Wie ringen onze aandacht getrokken hadden, te- Hoe het ons op onzen tocht verder ver ging? We hebben van Ewycksluis, voortstap pend over den nieuwen dijk, ten slotte we ten te bereiken, maar niet dan nadat wq onzen fotograaf eenmaal bijna hadden zien wegzakken in een vlakte van versehe zand- brei, niet dan nadat we nog tallooze ma len door aütóriteiteb en autoriteitjes waren „aangehouden" En och! Wél hadden we gelegenheid, ons te verdiepen in de Hildebrandsche over weging: Hoe warm het was en boe ver! Indien we niet aan beide zijden zee ge weten hadden, zouden we ons nu en dan in de Sahara gewaand hebben! Niettemin zal het steeds een aardige her- zooverre „over land” van Wieringen naar van'Ewycksluis getogen zqn. En nu spitsen wjj ons erop, nog eenmaal in bet volledig comfort, dat het moderne verkeer biedt, bij gelegenheid deze streek,te doorreizen, om dan te kunnen getuigen: hier hebben wq onze stappen gezet, toen de dyk nog uit de zee kwam opduiken! >ngen dóór moest wringen, dat wo daar nds enorm lange zee-vrachtschepen op de felle golfjes als in een draaikolk zagen rond tollen. Men vertelde ons, dat daar ginds de direc- tie-motorboot peilingen aan het verrichten was, misschien kwam dit vaartuig hier straks even aan land, en héél misschien moch ten we daarmee den overtocht doen. Of andersstraks moest een drietal arbeiders per roeiboot oversteken: mogelijk dat we dAArVan gebruik wilden maken! Aangezien we de dfrectie-boot-kansen te wisselvallig vonden en bovendien liever zoo weinig mogeljjl; met directie-materiaal in aan raking kwamen (we vernamen immers, dat de directie het niet erg begrepen had op vrij moedige journalisten en dito fotografen), be sloten we hoewel telkens nog beduchte blikken werpend op gindschen stroom de aangeboden roeiboot-gelegenheid njet te versmaden. Ijjdien er „iets" gebeuren mocht, dan zou m ieder geval van ons getuigd kunnen wor den, dat we op het vela van eer „in 't har renas” gestorven waren! Over een smalle, vele meters lange plank bereikten we een boven de klotsende golven genoegelqk wieberend vondertje, vanwaaraf we vriendelqk' uitgenoodigd werden een sprong in de ”epte in het op zee deinen de, nietige bootje te wagen. Alles liep natuurlijk! zonder onge lukken af, met mannenmoed bekampten onze gebruinde, gespierde roeiers de baren, en langzaam, heel langzaam vorderden wij, in do gewenschte richting. H Is op dezen tocht, dat plaatsen der leening. Duitsehland’s eenheid. Het herstel van de fiscale en economische eenheid van Duitschland zal omstreeks 5 October voltooid zijn; de Duitsche admini stratie in het bezette gebied, die vóór 11 Januari 1923 bestond, moet dan eveneens hersteld worden en alle industrieele en an dere ondernemingen in het Roergebied aan de eigenaars teruggeven. De spoorwegmaat schappij ingevolgenet plan-Dawes zal op 20 September het Duitsche spoorwegstelsel overnemen en de onder Fransch-Belgische regie staande lijnen zullen geheel aan -die maatschappij worden overgedragen op 20 November. Geschillen naar aanleiding van dse over eenkomst ontstaande, kunnen in Den Haag door het Internationale Hof beslecht worden. Sancties zullen er niet worden toegepast Zal dit gedeelte van den a'riuit'qk een maal geheel gereed zijn, dan za van Ewyck sluis met Wieringen verbonden rijn door een dqk vm rond 2200 Meter lengte, ruftend op jnnermg jn ons leven blijven, dat wq een den b< dem der zee op een vc 4«tuk van rond ^„ten waren, die op deze wqze in- - X -** ar. om ten slotte boog opgespoten te worden

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1924 | | pagina 1