I „ONS BLAD” Mo 221 DERDE BLAD. Bureau: HOF 6, ALKMAAR. - Telefoon: I i Donderdag 95 September 1924 postgiro 104863 ISe J argaag Abonnementsprijs: Per kwartaal voor Alkmaarf 2 Koor bui'en Alkmaar.f28) Het Geïllustreerd Zondagsblad 0 60 f hooger kan a!'a abonné's wordt op aanvrage gratis een polis verstrekt, welke hen verzekert tegen ongevallen tot een bedrag van f 500,—. f 400,-. f 200,—, f 1OO,—f 6Q—f 35.—, f 157- De kunstig bewerkte van chocolade vervaardigde poort draagt de op deze photo niet zichtbare volgende bij schriften» „De Stad is ons” Zoo riep de Spanjool op de wallen, „Maar dat is mij" Zoo riep er een, en meteenen Maaide hij beide zijn’ beenen. Advertentieprijs. Van i —5 regels f 1.25; elke regel meer f 0.25; Vedaflf per regel f 0.75; Rubriek „Vraag en aanbod" bfl vof uitbetaling per plaatsing f 0.60 - - 4 een f De advertentie. POSTGIRO 104861 Het publiek verlangt naar nieuws thouidasme en inspiratie. Een goed gestelde advertentie wint net het uit- allang te voeren, die het bezit aan- inenten aan re- AOMINISTRATIE No. 43» REDACTIE No. «33 NOORD-HOLLANÜSCH DAGBLAD menteerd aangeprezen worden en als de ar tikelen of zaken zich er ook maar eenigs- zins toe leenen, dan is een beredeneerd en suggestief aanprijzen in de eerste plaats aan te bevelen. Vaak wordt beweerd, en de leek op de zaak waar het om gaat, om ongeveer in het midden van de advertentie het culmina tiepunt van het betoog te bereiken om dan Rammei maar op de Friesche Poort Don Frederik van Spanje I U jagen Alkmaar’s dapperen voort, Bij ’t kloeke burgemeesterswoord „Wij sterven met Oranje," taalt naarmatp mftn het nnbliek weet I leiden in de richting, die men wenscht. Natuurlijk moet wijdloopigheid word-m vermeden. Men streve naar 1 bracht. Iemand met gebrek aan argumenten zal ’t altijd moeten afleggen tegen één die ze groot zee van tjjd heeft om de krant van begin tot eind te lezen en dat de doorsnee zakenman in deze een tamelijk subjectief beoordeelaar is. ’n Groot euvel is, dat de i dikwijls te weinig interessant zijn. Als de adverteerders allen hun best deden wan hun advertenties te maken, wat er van gemaakt kan worden, dan zouden de adver- tentie-pagina’s nog met veel meer aandacht gelezen worden en dan zou er over het thans nog aan' de orde zijnde probleem: „Veel of weinig tekst” geen discussie meer gevoerd behoeven te worden. In Amerika en Engeland is V* VVV - - -------O woord, mits op de juiste wijze te pas ge- lijken vorm, opdat de advertentie een beela geeft van de zaak, waarvan ze uitgaat. Slaagt men daarin, dan zal men ook er varen, dat de argumenteerende tekst be- wel ter zjjner beschikking heeft en er uiting taalt naarmate men het publiek weet te teiessante dingen te vertellen, d.w.z. argu- aan geeft. leiden in de richting, die men wenscht. i, mei ecus, uwii inenten aan te voeren, die het bezit aan- Natuurlijk moet wijdloopigheid wordn Daarmede is dan ook het doel van adver- op andere wijze. trekkelijk en dus het koopen wenschelijk vermeden. Men streve naar beknoptheid. I teeren bereikt. - i geleidelijk over te gaan naar het persoonlijke element en te eindigen met naam, adres en 1 verdere noodwendige bijzonderheden. Er gaat in adverteeren niets boven het >rengen, liefst op oorepronke- “h d—to 1 al dadelijk de aandacht vraagt. Een zin advertenties adverteeren dan vader en grootvader, dan echter die min of meer verband houdt met advertentie met een si i collega's en zoovele anderen, die niet anders het geadverteerde. Die trefzin is het uit- J*“ J 1 weten te adverteeren dan dat zij het besté, f garigspunt van de verdere beredeneeriug van fijnste en goedkoopsteverkoopen. Er is en thousiasme voor noodig. Dat maakt wel sprekend en dan komt de inspiratie als van- zelf. Om een bepaalde groep onder het publiek op de juiste wjjze voor zjjn zaken te winnen heeft men argumenten noodig en deze moet men uitwerken, waarvoor men ruimte be hoeft om bjj het publiek vooral den indruk te vestigen dat de vakman aan het woord is. Dit wekt vertrouwen. Bijna van alle zaken of artikelen zijn in- Mfet het geschreven woord heeft men in de reclame het eerst en het meest van doen. Een onderwerp, waar veel over gestreden is, is, of een advertentie veel of weinig tekst moet bevatten. Dit hangt in de eerste plaats af van ver schillende factoren, niet het minst van de zaak of het artikel waar het om gaat. In Amerika en Engeland is men i Bijna alle onderwerpen kunnen geairgu- over dat punt heen. En niemand zal toch j beweren, dat in die sterk geïndustrialiseer de landen de gemiddelde krantenlezer meer tijd heeft dan hier„ Het is slechts de kwestie of de adverteer- i der den lezer weet te boeien, niet eens, doch I voortdurend, telkens weer I. T. en 1 -Vergelijke worcteUy-he^ den willen wjj enkele woorden wijden aan geschreven gedeelte van het publiek tegenwoordig HUUIU. «TC auwitviitiv. I Het geschreven woord heeft een buiten- j gewone waarde. Het gesproken woord ver- vliegt snel, maar het geschreven woord blijft, een gelezen gedachte maakt in den regel een dieperen iudruk dan een monde linge uiting. Met het geschreven woord heeft men Daarin bestaat de kunst van den knappen adverteerder. Maar, hoe kan men nu voor mijn prozaï sche, banale artikelen en zaken, boeiend ad vertieren? Dat is een kwestie van durf, kennis, en thousiasme en inspiratie. In de eerste plaats moet men het artikel waarvoor men wil adverteeren door en door kennen en zijn gedachten goed onder woor den kunnen bi Ijjke wijze. Men moet ook anders durven- te Het zakelijke, krachtige, overtuigende te- X1 U-4.,11.^ i andere wijze van adverteeren. Dit nog te als men in z’n advertenties een een toepasselijke illustratie, die de argu- i persoonlijk cachet weet te leggen en daar- menten onderstreept. Eerder zegt mén te aan charme weet te geven, waardoor ze rich weinig ‘dan te veel, hoewel de middenweg boven andere onderscheiden. J j Een goed gestelde advertentie wint net Pas echter op dat niet meer wordt be- van alle andere, zü zal niet nalaten den in- Niemand zal tenslotte weerstand kun.uvi I bieden aan de reclame door middel van een suggestieven, pakken- den en overtuigenden inhoud. Teneinde de advertentie dien inhoud te geven, heeft men argumenten noodig, die elk artikel en elke zaak steeds en ondst alle omstandigheden in meerdere of mindere mate oplevert. Alle beschikbare krachten moeten worden j geconcentreerd op het onder woorden bren gen van die argumenten in den best mogi- I - - x -d 4 4 1 - 1— t i geeft van de zaak, waarvan ze uitgaat. i clamegebied is daar in den regel het sterkst I in, dat het publiek de advertenties niet of i slecht leest. Als bewijs voert hjj aan, dat I hy zelf de advertenties zeer vluchtig leest en zijn familie en kennissen, voor zoover hij weet, eveneens. i Men vergete echter niet, dat een vloed uit te oefenen, dien men wenscht. Begin de advertentie met een trefzin, die j I”-2 --12 1 al dadelijk de aandacht vraagt. is i collega's en zoovele anderen, die niet anders het geadverteerde. Die trefzin Schreven wij in ons nummer van Maand; eert en ander over de G. A.^ welke reclame-waarde aan eet tentoonstelling toegekend moet de reclame-waarde van het woord: de advertentie. maken. Het zakelijke, krachtige, overtuigende te- j Adverteeren is zakennieuws verspreiden, i toog zal het op den duur winnen van elke Het publiek verlangt naar nieuws in aan- I ~~J-tv. trekkeljjken vorm. Verlucht het geheel met j eerder, __2”j de argu- i onderstreept. Eerder zegt mén te 1 an te veel hoewel de midden wee* in deze ook weer de juiste mag heeten. Pa< echter on dat niet meer wordt. weerd dan kan worden verantwoord.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1924 | | pagina 13