II. HEUS, Magdalenenstraat 14. 6. GEUS' lichte ongesausde pruimtabak ft •a? Alkmaar. Amsterdamsc^ie Seurs MQ 16*A van de bedrifles zegd. t r.9’/, 105 305 161 320»,, 88 29k inovertrtfliiar van smaak, 12 cant par X ms, voldoet de meest verwende pruimer 7’A 68 NEDERLAND EN DE VOLKENBOND. Opgave van de Nederlandsche I^andbouwbanlc. Bijkantoor Alkmaar. (Ontvangen per draadlooze telefoon). BURGERLIJKE STAND. ALKMAAR. GETROUWD: Jan Rozeboom en Bijn Heertjes en Willem Henarik Johanna Hendriks. Ruurdje Aarts. Willem Hendrik Aarts en Engelina Zwart. Dirk Blom en Adriana Horn. Jan Govert den Hollander en Geer- truida Appelman. GEBOREN: [ohanna, d. v. Douwe Boersma en Dieuwke Aardema. Berichten opgenomen In een gedeelte onzer vorige oplage. DE VOLKENBOND. GENEVE, 2 October. In de nachUitting van den Volken bond hebben de vertegenwoordigers v. Engeland, Italië, Spanje, Belgie. Fin land, Noorwegep, Portugal, Yougo Sla vie en Denemarken de ^pedkeuring h m ner regeeringen aan het protocol to DE TOESTAND IN MEKKA, CAIRO, 2 October. I I De berichten uit Mekka spreken el- ur tegen. Volgens telegrammen Web- m allen, die de stad konden verlaten, VENHUj 1J0 1.46 zub IOC* 129 spoe-lig 7 69 68 349 <6* 113 U3H 167 167 4 VI 207 164H 15ÖH 160 162 Pauw, Candida hiur 243M 128 i5.-i.-iit I*- 291/. 29M 82 82H 82« 82 82M 127^ ■MÈ’> 262 V. 326 345 I 11 Boud kunnen Kon. Be- voor de auto- 193 106 123H 72« 148 306 168M 321 7 69 128 27 177M 133 V. 127M 188 127H 1Ó7H 32OH 436 384 176*/. 133*/. 176’/, 1337, 127M 158 318M 435 883 y, 158R 318k 182k 116k 485 384 134 ‘I, 128 329 371H 347 167 y, 169 439 384 159 322*/ 138 127*/, 436H 384 188 127k 2«4k 328 372* 347*/, 88*/. 29k 370 347 88 29 K 87 206k 68V, 170 438k 382 362 248 ‘3 J 7. 27*1, 154 81 86 -06 887. 297. 6 817. 154k 1397. 127k 10M «7. .80 115 ;59 237 155*/. 83 70 348 den, terwql voor alle automobielen op mas- sief-gui 20 K.M 127k 10k 41-z, Zjj moet de technische ontwikkeling /an de automobiel niet bemoeilijken. 4. Zij moet de uitnui 2 October 1924 ensioenraad. dat Wit door de ge meente Venhuizen als inkoopsom moet ge- -;y>’ 4 28*/, 101 148 16", jeheele pro- djjft echter, jeljjk is. Naar 'aanleiding van deze vraag zegt de voorzitter, dat men dergelijke klachten het beste tot het bondsbeetuur kan richten, dat 177 133'/* 12744 LONDEN, 2 October. Aan alle leiders der Labour-partjj is een waarschuwing gezonden om rekening te hou den met algemeene verkiezingen. Het wordt zeker geacht, dat regeering zal aftreden, óf in verband met de aanneming der motie van wantrouwen, óf in verband met de verwerping van het Engelsch-Rus- kisch verdrag, in welk geval MacDonald de kiezer» een uitspraak zal laten doen. DE MOORD TE CULEMBORG. De Commissaris van Politie te Culemborg is aldaar Dinsdagavond van zijn reis naar het buitenland teruggekeerd. Het parket uit Tiel verbleef Dinsdag zeer geruimen tijd te Culemborg om een onder zoek in te stellen. Zoowel in verband met de moordgeschie denis als met vroeger te Culemborg gepleeg de inbraken, zjjn een 20-tal personen in ver hoor genomen. DE BURGEROORLOG IN CHINA. SJANGHAI, 2 October. De strijd, die drie dagen geduurd heeft, is gisterenavond plotseling afgebroken, zon der dat aan beide zijden positieve vorderin gen zjjn gemaakt DEN HAAG, 2 October. Met betrekking tot het vefligheidsprotocol van Genève vernemen wij, dat, ofschoon het ontwerp in vele opzichten een belangrijken vooruitgang beteekent, het aanbeveling ver dient, dat de regeering noehthans gemeend heeft, met het oog op enkele punten, zien nog de gelegenheid te moeten voorbehouden om te bestudeeren en te overwegen alvorent zich te verbinden. Alleen de koning en zijn omgeving1 met de binden en gebrekkiger! zijn nop in de stad. i i i HEI ENGELSCH RUSSISCH VERDRAG. LONDEN, 2 October. l De politieke medewerker van de „Da ily Mail” meldt: De verwerping yan het Engelsch Russisch verdrag is 'komen vast te staan op een voltallige zitting .van de liberale partijL Het voornaam ste resultaat van deze vergadering was wel, dat de rpotie, ter verwerping van het verdrag, op ae agenda van het La gerhuis is geplaatst. Hij voegt hier aan toe, dat er niet de minste twijfel be staat, dat deze motie den steun zal ont vangen van de geheele sonservatieve party, EEN ERNSTIGE VERLAMMINGSEBI DEMIE. i KOPENHAGEN, 1 October. Gemeld wordt, dat sedert geruimen tiid op Ysland een zeer ernstige kinder verlammingsepidemie woedt. Tot nu toe hebben reeds meer dan 1000 gevallen van deze ziekte plaats gehad, waarvan meer dan 300 met doodelijken afloop. VERKIEZINGEN IN ZWEDEN. STOCKHOLM, 2 October. Het resultaat van de verkiezingen voor de Tweede Kamer van den Zweed schen Rijksdag is nog niet volledig be kend. Deze Kamer bestaat uit 230 afgc vaardigen. Momenteel zijn reeds gekozen: 101 Sociaal Democraten, 59 Conserva tieven, 30 Liberalen, 23 Landbouwers en 3 Communisten. HOLLAN—INDIE. PRAAG, 2 October. De Noderlandsche vliegers zjjn hedenmor gen te 8250 uur uit Praag vertrokken. A.8. MINISTERCRISIS IN ENGELAND? LONDEN, 2 October. Gemeld wordt, dat MacDonald bereid is af te treden, als de door de conservatieven In gediende motie van wantrouwen de volgen- rw>e Kunnen ae leaen van aen B. B. N. het meeste voordeel van hun lidmaatschap genieten? De heer Rauh gelooft, dat de aanwezigen uit de besprekingen op deze vergadering wel gehoord hebben welk nuttig werk de Bond verricht. Spr. noemde nog verschillen de voordeelen in verband met benzine-, olie- en brandstofverbruik, enz. die de Bond biedt. Na de rondvraag, die niets opleverde werd de vergadering gesloten. Besloten werd de Hoorn, te steunen. Alsnu werd overgegaan tot bestuursver kiezing. De aftredende bestuursleden. Mevr. De genaar, Dr. Korte weg en de heer Frese werden herkozen. Tot afgevaardigden ter algemeene verga dering werden benoemd de heeren D. Saai en Mr. H. J. M. Kusters. Tot lid van de commissie tot het nazien der rekening 1924. wegens aftreden van den heer C. Bosman, die niet herkiesbaar was, werd gekozen de heer Sellemans. Daarna kwam in behandeling de beschrij vingsbrief voor de algemeene vergadering. De afgevaardigden krijgen vrjj mandaat, alleen zullen zij hun stem moetgn uitbren gen op den heer Pauw, bjj de verkiezing van een hoofdbestuurslid. Verder zullen de afgevaardigden moeite doen, behalve de tentoonstelling, welke in 1925 in Alkmaar wordt gehouden. «><>k de algemeene vergadering dan hier to doen houden. Hilversum is eigenlijk aangewezen de al- geineene vergadering te ontvangen. De begrooting voor 1925 sluitende in ont vangst en uitgaaf op 9625.werd vast gesteld. De Voorzitter deelde tcnslttfte mede, dat het ledental per 1 Januari bedroeg 3452 ai thans 4433. Voor verplegingsmiddelen is in de af- geloopen 9 maanden uitgegeven 2000.—. Het magazijn is. thans dan ook in uitst<d< in den staat. Verder zijn voor rekening der af- deeliag 5 vrouwoliike patiënten verp! gd i.i Heideheuvel en 1 mannelijke patiënt op Bosch en Heide, alsmede 1 mannelijke en 1 vrouwelijke patiënt in een ander herstelling»- oor De heer Frese deelde nog mede dat Hei deheuvel steeds overbezet is en dan ook thans wel een sluitende exploitatie-rekening zal hebben. Daar de rondvraag niets opleverde, sloot de voorzitter onder dankzegging voor de opkomst de vergadering. LANDVERRAAD. ROTTERDAM, 2 October. De Rechtbank heeft heden tegen den 41- jarigen koopman J. H. M. Rijken, tegen wien terzake van landverraad, 4 Jaar gevangenis straf geëischt was, veroordeel*^ tot 1 jaar- en 6 maanden gevangenisstraf, met, aftrek van 10 maanden preventieve hechtenis. Java Cultuur Moormaan .4 Co. Ne<L Lnd. buik er Unie Poerworedju Couipania MIJNEN Rvdjaug Lebong PETROLEUM - Dordt-el'p Petroleum Gec. Holt olie Kon. Ned. Petroleum Steaua Romans RUBBER-MAAT8CHAPPUEN Amsterd. Rut>l>er Bandar Rubber Deli Bat. Rubber Indische Robber luterconlin. Rubber Kendeng l^mboe Koloniale Rubber t I^ampong Sumatra Robber Oost Java Robber NederL Robber Serbadjadi Sil au Wai Sum Rubber SCHEEPVAARTEN Hull. Amer. Lijn HolL Stoomboot HoU. Lloyd Kun. Boot Stoomvaart My. „Nederland.” Pakctvaart Scheepvaart Unie Marine Common. Marine Preferent Niev. Goodriaao TABAKKEN Besoeki Deii Batavia Dell Maatschappij SeiK-mbab AMER. SPOORWEGEN. Erie Spoor South* r:i Rails Tinto- Pacific Wabash. Railway STAATSLEENINGEN 6 Nederland 1928 6 Ned. Indië 1928 BANKINSTELLINGEN Koloniale Bank Indische Bank Handel Mpjj. INDUSTK. OND. BINNENLAND Insulinde Oliefabricken Jurgens Oude Philips Fun>ess-Stokvis-Aand INDI'SI'l ••ND. BUITENLAND Anaconda Steel comm. CULTUUR MAATSCHAPPIJEN Cultuur Vorstenlanden Dito Acti me H. V. A I I I I Na afloop der vergadering las een der be stuursleden het volgende stukje uit „Het Volk” voor: Een offensief op de auto-bussen. Het woord „offensief” doet reeds huiveren, voor al, wanneer het uit Alkmaar komt. Wat toch is het geval. In én der gehouden raadsver gaderingen is besloten een deskundigen kommissie te benoemen, welke zich tot taak heeft te stellen de ^autobussen na te gaan, of deze goed zjjn gebouwd. De kommissie Mestaat uit: den directeur van gemeentewer ken, den kommissaris van politie en twee deskundigen. Men mag veronderstellen, dat deze kommissie voltallig is. Dit is evenwel niet de meening van den kommissaris van politie en van den direkteur van gemeente werken. Eerstgenoemde heeft voor zjjn ,,omvangrjjke”(?) taak zich de medewerking verzekerd van: 1 hoofdinspekteur van poli tie, 1 hoofdagent van politie en 1 agent van politie. De direktev- van gemeentewerken heeft minder luxe-eigenschappen, doch meent toch nog terzjjde gestaan te worden door den ingenieur van gemeentewerken of een andere hoofdambtenaar. De overtollig heid van een viertal personen is overduide lijk, terwjjl daarnaast door genoemde auto riteiten een raadsbesluit „aan den laars wordt gelapt.” Zou hier van hooger hand niet eens op gewezen kunnen worden? HET WITTE KRUIS. In Café „Central” hield de afd. Alkmaar van „Het Witte Kruis” een algemeene er- gadering. De opbrengst was niet groot. Behalve hjl bestuur waren slechts 3 leden aanwezig. De Voorzitter. Dr. Pamejjer opende 13 vergadering en heette allen welkom. De secretaris, de heer H. W. Frese, las hierna de notulen, welke onveranderd werden goedgekeurd. Ingekomen wa« een schjjven betreffen ia tons autobus zou dan ongeveer 800 belas- candidaatstelling hoofdbestuur, ting per jaar moeten betalen. Een andere commissie (Patjjn) wilde de belasting voor alle automobielen verdriedubbelen. Ook de invoerrechten op benzine enz. worden ver hoogd. Het mes snijdt dus van twee kan ten. De staatscommissie neemt het stand punt in, dat alleen do automobielen aan de wegbelasting moeten bijdragen. De bond meent dat ook paard en wagens belast moe ten worden omdat die toch ook van een gooien weg profiteeren. Indien alle wegge bruikers medebetalen zullen de autohouders ongeveer moeten betalen dan voorge steld wordt, dns 1/9 van wat de Staatscom missie l’atjjn voorstelt. De Bond is van plan met zooveel moge- Ijjk lichamen actie te gaan voeren, evenals dit o.a. met de Tariefwet het geval was. Nu reeds heeft spr. ongeveer 50 lichamen, die de actie willen steunen. De heer Hoed meende dat het de bedoe ling was om geen belasting te doen heffen, omdat de autotractie een algemeen belang is. De heer Rauh zegt, dat het een standpunt kan zjjn, dat alle weggebruikers een belas ting betalen voor het bijzonder belang, dat oor hen naast het algemeen belang bestaat. De Bond kan ook geen enkele reden vinden, waarom een autobus meer moet betalen dan een andere auto. De voorzitter stelt voor, den Bond in de ze te steunen. Aldus besloten. Bespreking van het gewijzigde sluit van 1880 (dit speciaal vooi bus-ondememers). De heer Rauh deelt mede, dat deze wij ziging betreft het keuren van autobussen in het internationaal verkeer. Ook werd aan de gemeente de vrjjheid gelaten het rjjden met een autobus geheel te verbieden. De toestemming is nu aan den Commissaris der Koningin, die daarvoor keurmeesters be noemt. Een fout is echter volgens den Bond, dat geen hooger beroep mogeljjk is. De eeno keurmeester kan een autobus goed keuren, terwjjl de andere haar kan afkeuren. De Bond is nu bezig aan een algemeen keu- ringsreglement, waarin in deze dingen voor zien wordt. In Zuid- Holland zjjn verschil lende rayons, waarin een keurmeester door den Commissaris der Koningin wordt be- Doemd, die voor de provincie èn voor de gemeente keurt. De heer Spaans vraagt of de wet ook met terugwerkende kracht kan worden inge steld. De heer Rauh gelooft, dat wel eenige soe pelheid kan betracht worden. De heer Spaans vraagt wat men met een brand bluschapparaat in zjjn wagen moet doen. De heer Rauh weet dat niet, maar acht het niet bezwaarljjk zóo’n ding aan te schaf fen als men de menschen er tevreden mee kan stellen, de kosten zijn gering. De heer Spaans zegt, dat zoo’n apparaat 35 kost en gelooft niet dat zoo’n apparaat gebruikt zal worden. Een der aanwezigen wijst er nog op, dat de bepalingen voor Alkmaar en Hoorn soms -r. ^egen elkaar ingaan. r Rauh zegt, dat men nu bezig ia een algemeene eisch voor de vincie in te stellen. Het gekke bl dat er geen hoogerb eroep mog< Een schrijven van B. en W. der gemeente Hoorn, aangaande te nemen veiligheids maatregelen voor auto-omnibussen. Hierin werd medegedeeld, dat het voortaar ver boden is benzine in blikken mede te voeren sn wt- het aan de passagiers verboden is ie rooken in deze rjjtuigen. Op eene duide lijk zichtbare plaats moet een bord met een «anwjjzing van het rookverbod worden op gehangen. Voor kennisgeving aangenomen. Mededeeliug van den Pei voor den geneesheer J. de stort worden een bedrag van 1328. Behandeling der begrooting. Deze werd vastgesteld op 86.993.—, met een post'on- voorzien van 4388. Bjj den post onderhoud wegen, werd door den heer R. Bouwman aan den voorzitter gevraagd of het niet mogeljjk zou zjjn het straatje aan het Oosteinde van Venhuizen een weinig te verbeteren, daar er in don winter door de daar wonenden geschrobt moeten worden, maar dat genoemd voetpad bjjna niet te vinden is. Voorzitter beloofde hierin zoo mogeljjk verbetering te brengen. Bjj den post verwarming en verlichting Ier schoolgebouwen, vroeg de heer C. de Moei inlichting hoe deze brandstof geleverd werd. Voorzitter lichtte toe, dat aan iederen brandstoffenhandelaar e«n gedeelte gegund wordt. De heer de Moei stelde daaium voor dit een volgende maal aan te besteden, <lat zou voor de gemeente wel eens voorleelig kun nen zjjn. De Voorzitter zou hiervan nota nemen en in een volgende vergadering zal dit op .ie agenda woiden geplaatst. De begrooting van het G. E. B. werd zon der op- of aanmerking goedgekeurd. Bjj de rondvraag werd door den heer «io Moei verzocht of het niet inogeljjk was de begrooting en de andere stukken, die aan de raadsledeu ter visie worden toegezondnn, eerder te ontvangen, daar de tjjd die hier voor werd gegeven wel eens wat kort w..s. Hieraan zal zoo mogelijk gevolg worden gegeven. De heer R. Bouwman vroeg of het niet mogeljjk was dat bjj feesten zooals F’.oi-tlia. niet meer politie beschikbaar kon gestsld worden, want de laatste keer was het nogal erg rumoerig. De Voorzitter antwoordde dat de Rijks politie dien dag juist een anderen dienst had en ons volk toch dergeljjke opstootjes niet maakt. Dergeljjke dingen zjjn meestal aan vreemdelingen te wjjten. Hierbij maakt de voortitter tevens gebruik om te wjjzea op het kranig optreden van den gemeente veldwachter, die dien avond op zulk een vlugge manier alles in orde wist te brengen. Verder werd door den voorzitter voo; ge steld om op verschillende aanplakborden m de gemeente beschermingen aan te bren gen, zooals dit bjj het Raadhuis het geval is, daar de verschiliende aanplakbiljetten te vroeg worden afgescheurd. Algemeen goed gevonden. Niets meer aau de orde zjjnde, werd de openbare vergadering gesloten. OP *T KANTJE AF. Woensdagmiddag te ongeveer half vier Stopte een auto van de firma V.. aan de Baangracht bjj het achteruitrjjden uit de garage niet spoedig gepoeg, zoodat de ach terwielen over den walkant gingen. De chauffeur sprong er gauw uit en wist inct eenige voorbjjgangers te voorkomen, dat de auto geheel in het water terecht kwam. Met een hyschtoestcl had men de auto spot dig weer geheel op den wal staan. BOND VAN BEDRIJFSAUTOBUSSEN. Woensdagavond te half acht werd in <fé Schermerhorn een vergadering van den Bond van Bedrjjfsautobussen afd. Noord- Hollands Noorderkwartier, gehouden. De voorzitter, de heer S. Krom, heet al len welkom en opent de vergadering. De .notulen der vorige vergadering worden onveranderd goedgekeurd. De voorzitter deelt in aansluiting op de notulen mede, dat nog geen antwoord van de gemeente Alkmaar is ingekomen. Aan de orde is dan punt 1 der agenda, bespreking van hei daor den B.B.N aan den Minister te verzeaden antwoord intake ontwerp motor- en rjjwielwet betreffende de algemeene regeling voor het rjjden met zware auto’s op de Nederlandsche wegen. De secretaris van het Hoofdbestuur, de heer J. L. Rauh, zet een en. ander uiteen. Het wordt feiteljjk een gunst om met een zware auto te rjjden. Overschrijdt men de verordening, dan kan door de gemeente of provincie verboden worden met een zware auto te rijden. D.i* natuurlijk niet in orde. Ingediend is nu een ontwerp motor- en rij- wielreglement, waarop door den Bond practische aanwijzingen gedaan worden. Op verzoek van een der leden geeft de secretaris nog een klein overzicht van den opzet van het ontwerp-antwoord. Aan dit ontwerp-antwoord ontleenen wjj het volgende: Algemeene bezwaren tegen het ontwerp- nglemcnt. Allereerst vragen wjj ons af aan welke eischen ’n algemeene regeling van het ver keer met zware motorrijtuigen onder meer moet voldoen, om daarna het rapport der Commissie aan deze eischen te toetsen. 1. Zij moet de wegen voldoende bescher men (in de bebouwde kommen ook de buizen). 2. Zij moet eenvoudig zjjn voor de prak tijk. 8. ;-immiebanden een max. snelheid van .M. kan worden vastgesteld. Strevende naar het meest eenvoudige is een indecling der wegen in 3 klassen vol doende te achten, terwijl beroep over deze indecling bjj de Kroon mogelijk moet zjjn. Gelijktijdig met het in werking treden van. een uitvoerbare regeling van het zware autoverkeer, moeten maatregelen ten uit* voer gebracht worden, die een behoorlijke controle op de naleving ervan verzekeren, waardoor de regeling vrijgeviger voor de bedrijfsautohouders kan zjjn zonder nadeel voor het algemeen belang. Het door de Commissie voorgemelde sy steem tot merking van de auto’s is niet zoo eenvoudig als mogelijk is en daarom min der juist. De Commissie stelt zich tot doel een zoo danige regeling, dat dkardoor extra schade door de automobielen wórdt voorkomen; doch voor minder gelukkig geconstrueerde wagens zijn haar eischen zeker niet afdoen- dd. Dit doel is alleen zoo absoluut mogeljjk te bereiken door type-keuring. Bovendien leidt te ver doorgevoerde formuleering van eischen tot het onnoodig tegengaan van do ontwikkeling der automobiel-techniek. De door de Commissie voorgestelde max. snelheden zjjn veel lager dan noodig is. De automobielen friet een maximum wiel- belasting van 3600 K.G. moeten op massief gummibanden, zij het dan ook met beperkte snelheid, op de hoofdverbindingswegen wor den toegelaten. Aanhangwagens en automobielen op jjze- ren banden, niet zwaarder dan normale ge- Ijjksoortige wagens voor levende trek kracht, moeten zonder extra moeilijkheden of onthefingen op de wegen worden toege lat en. De voorzitter stelt voor dat ieder der aan wezigen het ontwerp-antwoord inziet en zijn bezwaren voor 1 November bjj het alge meen secretariaat indient. Deze bezwaren kunnen dan misschien daarin dan nog aan gebracht worden. Bespreking van het untwerp-automobiel- belasting als openbaar protest tegen dezen nieuwen aanslag op handel en industrie, in verband met het ontwerp tariefwet. De heer Rauh deelt mede, dat deze zaak in het orgaan uitvoerig is besproken. Spr. deelt mede, dat de Staatscommissie autobussen drie maal zoo zwaar wilde belasten als andere automobielen. Een 2- Ijjnrecht t< De heer nftuu vutguvuiug cu uev ciiauiieurBejuuiieu. Verkiezing van leden van het diatrictabc- Mits de automobielen aan behoorlijke ei schen voldoen, zjjn zj) niet schadeljjker dan paardenwagens, ook indien zjj voorzien zjjn van massieve rubberbanden. Om onnoodige last en kosten te besparen moeten alle auto’s met een wielbelasting tot 1800 K.G. op lucht-cushion of andere geljjkwaardige banden, aan geen extra be- VENHUIZEN. Raadsvergadering. Op I October werd een vergadering van den Raad dezer gemeente gehouden. Afwezig de heer T. Groot De notulen der vorige vergadering worden Voorgelezen en onveranderd goedgekeurd. Ingekomen stukken: wielwet, om eventueele wijzigingen in bet reglement De heer Rauh brengt enkele punten uit de kwestie van wet naar voren, vooral de schadevergoeding en het chauffeursexamen. TT* I. T a. a_ s w stuur. De voorzitter wordt bjj acclamatv' herkozen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1924 | | pagina 8