II. HEUS, Magdalenenstraat 14.
6. GEUS' lichte ongesausde pruimtabak
ft
•a?
Alkmaar.
Amsterdamsc^ie Seurs
MQ
16*A
van de bedrifles
zegd.
t
r.9’/,
105
305
161
320»,,
88
29k
inovertrtfliiar van smaak, 12 cant par X ms,
voldoet de meest verwende pruimer
7’A
68
NEDERLAND EN DE
VOLKENBOND.
Opgave van de Nederlandsche I^andbouwbanlc.
Bijkantoor Alkmaar.
(Ontvangen per draadlooze telefoon).
BURGERLIJKE STAND.
ALKMAAR.
GETROUWD:
Jan Rozeboom en
Bijn Heertjes en
Willem Henarik
Johanna Hendriks.
Ruurdje Aarts.
Willem Hendrik Aarts en Engelina
Zwart. Dirk Blom en Adriana Horn.
Jan Govert den Hollander en Geer-
truida Appelman.
GEBOREN:
[ohanna, d. v. Douwe Boersma en
Dieuwke Aardema.
Berichten opgenomen In een
gedeelte onzer vorige oplage.
DE VOLKENBOND.
GENEVE, 2 October.
In de nachUitting van den Volken
bond hebben de vertegenwoordigers v.
Engeland, Italië, Spanje, Belgie. Fin
land, Noorwegep, Portugal, Yougo Sla
vie en Denemarken de ^pedkeuring h m
ner regeeringen aan het protocol to
DE TOESTAND IN MEKKA,
CAIRO, 2 October. I I
De berichten uit Mekka spreken el-
ur tegen. Volgens telegrammen Web-
m allen, die de stad konden verlaten,
VENHUj
1J0
1.46
zub
IOC*
129
spoe-lig
7
69
68
349
<6*
113
U3H
167
167
4
VI
207
164H
15ÖH
160
162
Pauw,
Candida hiur
243M
128
i5.-i.-iit I*-
291/.
29M
82
82H
82«
82
82M
127^
■MÈ’>
262
V.
326
345
I
11
Boud
kunnen
Kon. Be-
voor de auto-
193
106
123H
72«
148
306
168M
321
7
69
128
27
177M
133 V.
127M
188
127H
1Ó7H
32OH
436
384
176*/.
133*/.
176’/,
1337,
127M
158
318M
435
883 y,
158R
318k
182k
116k
485
384
134 ‘I,
128
329
371H
347
167 y,
169
439
384
159
322*/
138
127*/,
436H
384
188
127k
2«4k
328
372*
347*/,
88*/.
29k
370
347
88
29 K
87
206k
68V,
170
438k
382
362
248
‘3 J 7.
27*1,
154
81
86
-06
887.
297.
6
817.
154k
1397.
127k
10M
«7.
.80
115
;59
237
155*/.
83
70
348
den, terwql voor alle automobielen op mas-
sief-gui
20 K.M
127k
10k
41-z,
Zjj moet de technische ontwikkeling
/an de automobiel niet bemoeilijken.
4. Zij moet de uitnui
2 October 1924
ensioenraad. dat
Wit door de ge
meente Venhuizen als inkoopsom moet ge-
-;y>’
4
28*/,
101
148
16",
jeheele pro-
djjft echter,
jeljjk is.
Naar 'aanleiding van deze vraag zegt de
voorzitter, dat men dergelijke klachten het
beste tot het bondsbeetuur kan richten, dat
177
133'/*
12744
LONDEN, 2 October.
Aan alle leiders der Labour-partjj is een
waarschuwing gezonden om rekening te hou
den met algemeene verkiezingen.
Het wordt zeker geacht, dat regeering zal
aftreden, óf in verband met de aanneming
der motie van wantrouwen, óf in verband
met de verwerping van het Engelsch-Rus-
kisch verdrag, in welk geval MacDonald de
kiezer» een uitspraak zal laten doen.
DE MOORD TE CULEMBORG.
De Commissaris van Politie te Culemborg
is aldaar Dinsdagavond van zijn reis naar
het buitenland teruggekeerd.
Het parket uit Tiel verbleef Dinsdag zeer
geruimen tijd te Culemborg om een onder
zoek in te stellen.
Zoowel in verband met de moordgeschie
denis als met vroeger te Culemborg gepleeg
de inbraken, zjjn een 20-tal personen in ver
hoor genomen.
DE BURGEROORLOG IN CHINA.
SJANGHAI, 2 October.
De strijd, die drie dagen geduurd heeft,
is gisterenavond plotseling afgebroken, zon
der dat aan beide zijden positieve vorderin
gen zjjn gemaakt
DEN HAAG, 2 October.
Met betrekking tot het vefligheidsprotocol
van Genève vernemen wij, dat, ofschoon het
ontwerp in vele opzichten een belangrijken
vooruitgang beteekent, het aanbeveling ver
dient, dat de regeering noehthans gemeend
heeft, met het oog op enkele punten, zien
nog de gelegenheid te moeten voorbehouden
om te bestudeeren en te overwegen alvorent
zich te verbinden.
Alleen de koning en zijn omgeving1
met de binden en gebrekkiger! zijn nop
in de stad. i i
i HEI ENGELSCH RUSSISCH
VERDRAG.
LONDEN, 2 October. l
De politieke medewerker van de „Da
ily Mail” meldt: De verwerping yan het
Engelsch Russisch verdrag is 'komen
vast te staan op een voltallige zitting
.van de liberale partijL Het voornaam
ste resultaat van deze vergadering was
wel, dat de rpotie, ter verwerping van
het verdrag, op ae agenda van het La
gerhuis is geplaatst. Hij voegt hier aan
toe, dat er niet de minste twijfel be
staat, dat deze motie den steun zal ont
vangen van de geheele sonservatieve
party,
EEN ERNSTIGE VERLAMMINGSEBI
DEMIE. i
KOPENHAGEN, 1 October.
Gemeld wordt, dat sedert geruimen
tiid op Ysland een zeer ernstige kinder
verlammingsepidemie woedt. Tot nu toe
hebben reeds meer dan 1000 gevallen
van deze ziekte plaats gehad, waarvan
meer dan 300 met doodelijken afloop.
VERKIEZINGEN IN ZWEDEN.
STOCKHOLM, 2 October.
Het resultaat van de verkiezingen
voor de Tweede Kamer van den Zweed
schen Rijksdag is nog niet volledig be
kend. Deze Kamer bestaat uit 230 afgc
vaardigen.
Momenteel zijn reeds gekozen:
101 Sociaal Democraten, 59 Conserva
tieven, 30 Liberalen, 23 Landbouwers en
3 Communisten.
HOLLAN—INDIE.
PRAAG, 2 October.
De Noderlandsche vliegers zjjn hedenmor
gen te 8250 uur uit Praag vertrokken.
A.8. MINISTERCRISIS IN ENGELAND?
LONDEN, 2 October.
Gemeld wordt, dat MacDonald bereid is af
te treden, als de door de conservatieven In
gediende motie van wantrouwen de volgen-
rw>e Kunnen ae leaen van aen B. B. N.
het meeste voordeel van hun lidmaatschap
genieten?
De heer Rauh gelooft, dat de aanwezigen
uit de besprekingen op deze vergadering
wel gehoord hebben welk nuttig werk de
Bond verricht. Spr. noemde nog verschillen
de voordeelen in verband met benzine-,
olie- en brandstofverbruik, enz. die de Bond
biedt.
Na de rondvraag, die niets opleverde
werd de vergadering gesloten.
Besloten werd de
Hoorn, te steunen.
Alsnu werd overgegaan tot bestuursver
kiezing.
De aftredende bestuursleden. Mevr. De
genaar, Dr. Korte weg en de heer Frese
werden herkozen.
Tot afgevaardigden ter algemeene verga
dering werden benoemd de heeren D. Saai
en Mr. H. J. M. Kusters.
Tot lid van de commissie tot het nazien
der rekening 1924. wegens aftreden van den
heer C. Bosman, die niet herkiesbaar was,
werd gekozen de heer Sellemans.
Daarna kwam in behandeling de beschrij
vingsbrief voor de algemeene vergadering.
De afgevaardigden krijgen vrjj mandaat,
alleen zullen zij hun stem moetgn uitbren
gen op den heer Pauw, bjj de verkiezing van
een hoofdbestuurslid.
Verder zullen de afgevaardigden moeite
doen, behalve de tentoonstelling, welke in
1925 in Alkmaar wordt gehouden. «><>k de
algemeene vergadering dan hier to doen
houden.
Hilversum is eigenlijk aangewezen de al-
geineene vergadering te ontvangen.
De begrooting voor 1925 sluitende in ont
vangst en uitgaaf op 9625.werd vast
gesteld.
De Voorzitter deelde tcnslttfte mede, dat
het ledental per 1 Januari bedroeg 3452 ai
thans 4433.
Voor verplegingsmiddelen is in de af-
geloopen 9 maanden uitgegeven 2000.—.
Het magazijn is. thans dan ook in uitst<d< in
den staat. Verder zijn voor rekening der af-
deeliag 5 vrouwoliike patiënten verp! gd
i.i Heideheuvel en 1 mannelijke patiënt op
Bosch en Heide, alsmede 1 mannelijke en 1
vrouwelijke patiënt in een ander herstelling»-
oor
De heer Frese deelde nog mede dat Hei
deheuvel steeds overbezet is en dan ook
thans wel een sluitende exploitatie-rekening
zal hebben.
Daar de rondvraag niets opleverde, sloot
de voorzitter onder dankzegging voor de
opkomst de vergadering.
LANDVERRAAD.
ROTTERDAM, 2 October.
De Rechtbank heeft heden tegen den 41-
jarigen koopman J. H. M. Rijken, tegen wien
terzake van landverraad, 4 Jaar gevangenis
straf geëischt was, veroordeel*^ tot 1 jaar-
en 6 maanden gevangenisstraf, met, aftrek
van 10 maanden preventieve hechtenis.
Java Cultuur
Moormaan .4 Co.
Ne<L Lnd. buik er Unie
Poerworedju
Couipania
MIJNEN
Rvdjaug Lebong
PETROLEUM -
Dordt-el'p Petroleum
Gec. Holt olie
Kon. Ned. Petroleum
Steaua Romans
RUBBER-MAAT8CHAPPUEN
Amsterd. Rut>l>er
Bandar Rubber
Deli Bat. Rubber
Indische Robber
luterconlin. Rubber
Kendeng l^mboe
Koloniale Rubber t
I^ampong Sumatra Robber
Oost Java Robber
NederL Robber
Serbadjadi
Sil au
Wai Sum Rubber
SCHEEPVAARTEN
Hull. Amer. Lijn
HolL Stoomboot
HoU. Lloyd
Kun. Boot
Stoomvaart My. „Nederland.”
Pakctvaart
Scheepvaart Unie
Marine Common.
Marine Preferent
Niev. Goodriaao
TABAKKEN
Besoeki
Deii Batavia
Dell Maatschappij
SeiK-mbab
AMER. SPOORWEGEN.
Erie Spoor
South* r:i Rails
Tinto- Pacific
Wabash. Railway
STAATSLEENINGEN
6 Nederland 1928
6 Ned. Indië 1928
BANKINSTELLINGEN
Koloniale Bank
Indische Bank
Handel Mpjj.
INDUSTK. OND. BINNENLAND
Insulinde Oliefabricken
Jurgens
Oude Philips
Fun>ess-Stokvis-Aand
INDI'SI'l ••ND. BUITENLAND
Anaconda
Steel comm.
CULTUUR MAATSCHAPPIJEN
Cultuur Vorstenlanden
Dito Acti me
H. V. A
I I I I
Na afloop der vergadering las een der be
stuursleden het volgende stukje uit „Het
Volk” voor:
Een offensief op de auto-bussen. Het
woord „offensief” doet reeds huiveren, voor
al, wanneer het uit Alkmaar komt. Wat toch
is het geval. In én der gehouden raadsver
gaderingen is besloten een deskundigen
kommissie te benoemen, welke zich tot taak
heeft te stellen de ^autobussen na te gaan,
of deze goed zjjn gebouwd. De kommissie
Mestaat uit: den directeur van gemeentewer
ken, den kommissaris van politie en twee
deskundigen. Men mag veronderstellen, dat
deze kommissie voltallig is. Dit is evenwel
niet de meening van den kommissaris van
politie en van den direkteur van gemeente
werken. Eerstgenoemde heeft voor zjjn
,,omvangrjjke”(?) taak zich de medewerking
verzekerd van: 1 hoofdinspekteur van poli
tie, 1 hoofdagent van politie en 1 agent van
politie. De direktev- van gemeentewerken
heeft minder luxe-eigenschappen, doch
meent toch nog terzjjde gestaan te worden
door den ingenieur van gemeentewerken of
een andere hoofdambtenaar. De overtollig
heid van een viertal personen is overduide
lijk, terwjjl daarnaast door genoemde auto
riteiten een raadsbesluit „aan den laars
wordt gelapt.”
Zou hier van hooger hand niet eens op
gewezen kunnen worden?
HET WITTE KRUIS.
In Café „Central” hield de afd. Alkmaar
van „Het Witte Kruis” een algemeene er-
gadering.
De opbrengst was niet groot. Behalve hjl
bestuur waren slechts 3 leden aanwezig.
De Voorzitter. Dr. Pamejjer opende 13
vergadering en heette allen welkom. De
secretaris, de heer H. W. Frese, las hierna
de notulen, welke onveranderd werden
goedgekeurd.
Ingekomen wa« een schjjven betreffen ia
tons autobus zou dan ongeveer 800 belas- candidaatstelling hoofdbestuur,
ting per jaar moeten betalen. Een andere
commissie (Patjjn) wilde de belasting voor
alle automobielen verdriedubbelen. Ook de
invoerrechten op benzine enz. worden ver
hoogd. Het mes snijdt dus van twee kan
ten. De staatscommissie neemt het stand
punt in, dat alleen do automobielen aan de
wegbelasting moeten bijdragen. De bond
meent dat ook paard en wagens belast moe
ten worden omdat die toch ook van een
gooien weg profiteeren. Indien alle wegge
bruikers medebetalen zullen de autohouders
ongeveer moeten betalen dan voorge
steld wordt, dns 1/9 van wat de Staatscom
missie l’atjjn voorstelt.
De Bond is van plan met zooveel moge-
Ijjk lichamen actie te gaan voeren, evenals
dit o.a. met de Tariefwet het geval was. Nu
reeds heeft spr. ongeveer 50 lichamen, die
de actie willen steunen.
De heer Hoed meende dat het de bedoe
ling was om geen belasting te doen heffen,
omdat de autotractie een algemeen belang
is.
De heer Rauh zegt, dat het een standpunt
kan zjjn, dat alle weggebruikers een belas
ting betalen voor het bijzonder belang, dat
oor hen naast het algemeen belang bestaat.
De Bond kan ook geen enkele reden vinden,
waarom een autobus meer moet betalen dan
een andere auto.
De voorzitter stelt voor, den Bond in de
ze te steunen. Aldus besloten.
Bespreking van het gewijzigde
sluit van 1880 (dit speciaal vooi
bus-ondememers).
De heer Rauh deelt mede, dat deze wij
ziging betreft het keuren van autobussen
in het internationaal verkeer. Ook werd aan
de gemeente de vrjjheid gelaten het rjjden
met een autobus geheel te verbieden. De
toestemming is nu aan den Commissaris der
Koningin, die daarvoor keurmeesters be
noemt. Een fout is echter volgens den Bond,
dat geen hooger beroep mogeljjk is. De
eeno keurmeester kan een autobus goed
keuren, terwjjl de andere haar kan afkeuren.
De Bond is nu bezig aan een algemeen keu-
ringsreglement, waarin in deze dingen voor
zien wordt. In Zuid- Holland zjjn verschil
lende rayons, waarin een keurmeester door
den Commissaris der Koningin wordt be-
Doemd, die voor de provincie èn voor de
gemeente keurt.
De heer Spaans vraagt of de wet ook met
terugwerkende kracht kan worden inge
steld.
De heer Rauh gelooft, dat wel eenige soe
pelheid kan betracht worden.
De heer Spaans vraagt wat men met een
brand bluschapparaat in zjjn wagen moet
doen.
De heer Rauh weet dat niet, maar acht
het niet bezwaarljjk zóo’n ding aan te schaf
fen als men de menschen er tevreden mee
kan stellen, de kosten zijn gering.
De heer Spaans zegt, dat zoo’n apparaat
35 kost en gelooft niet dat zoo’n apparaat
gebruikt zal worden.
Een der aanwezigen wijst er nog op, dat
de bepalingen voor Alkmaar en Hoorn soms
-r. ^egen elkaar ingaan.
r Rauh zegt, dat men nu bezig ia
een algemeene eisch voor de
vincie in te stellen. Het gekke bl
dat er geen hoogerb eroep mog<
Een schrijven van B. en W. der gemeente
Hoorn, aangaande te nemen veiligheids
maatregelen voor auto-omnibussen. Hierin
werd medegedeeld, dat het voortaar ver
boden is benzine in blikken mede te voeren
sn wt- het aan de passagiers verboden is
ie rooken in deze rjjtuigen. Op eene duide
lijk zichtbare plaats moet een bord met een
«anwjjzing van het rookverbod worden op
gehangen.
Voor kennisgeving aangenomen.
Mededeeliug van den Pei
voor den geneesheer J. de
stort worden een bedrag van 1328.
Behandeling der begrooting. Deze werd
vastgesteld op 86.993.—, met een post'on-
voorzien van 4388.
Bjj den post onderhoud wegen, werd door
den heer R. Bouwman aan den voorzitter
gevraagd of het niet mogeljjk zou zjjn het
straatje aan het Oosteinde van Venhuizen
een weinig te verbeteren, daar er in don
winter door de daar wonenden geschrobt
moeten worden, maar dat genoemd voetpad
bjjna niet te vinden is.
Voorzitter beloofde hierin zoo
mogeljjk verbetering te brengen.
Bjj den post verwarming en verlichting
Ier schoolgebouwen, vroeg de heer C. de
Moei inlichting hoe deze brandstof geleverd
werd.
Voorzitter lichtte toe, dat aan iederen
brandstoffenhandelaar e«n gedeelte gegund
wordt.
De heer de Moei stelde daaium voor dit
een volgende maal aan te besteden, <lat zou
voor de gemeente wel eens voorleelig kun
nen zjjn.
De Voorzitter zou hiervan nota nemen en
in een volgende vergadering zal dit op .ie
agenda woiden geplaatst.
De begrooting van het G. E. B. werd zon
der op- of aanmerking goedgekeurd.
Bjj de rondvraag werd door den heer «io
Moei verzocht of het niet inogeljjk was de
begrooting en de andere stukken, die aan de
raadsledeu ter visie worden toegezondnn,
eerder te ontvangen, daar de tjjd die hier
voor werd gegeven wel eens wat kort w..s.
Hieraan zal zoo mogelijk gevolg worden
gegeven.
De heer R. Bouwman vroeg of het niet
mogeljjk was dat bjj feesten zooals F’.oi-tlia.
niet meer politie beschikbaar kon gestsld
worden, want de laatste keer was het nogal
erg rumoerig.
De Voorzitter antwoordde dat de Rijks
politie dien dag juist een anderen dienst
had en ons volk toch dergeljjke opstootjes
niet maakt. Dergeljjke dingen zjjn meestal
aan vreemdelingen te wjjten. Hierbij maakt
de voortitter tevens gebruik om te wjjzea
op het kranig optreden van den gemeente
veldwachter, die dien avond op zulk een
vlugge manier alles in orde wist te brengen.
Verder werd door den voorzitter voo; ge
steld om op verschillende aanplakborden
m de gemeente beschermingen aan te bren
gen, zooals dit bjj het Raadhuis het geval
is, daar de verschiliende aanplakbiljetten te
vroeg worden afgescheurd. Algemeen goed
gevonden.
Niets meer aau de orde zjjnde, werd de
openbare vergadering gesloten.
OP *T KANTJE AF.
Woensdagmiddag te ongeveer half vier
Stopte een auto van de firma V.. aan de
Baangracht bjj het achteruitrjjden uit de
garage niet spoedig gepoeg, zoodat de ach
terwielen over den walkant gingen. De
chauffeur sprong er gauw uit en wist inct
eenige voorbjjgangers te voorkomen, dat de
auto geheel in het water terecht kwam. Met
een hyschtoestcl had men de auto spot dig
weer geheel op den wal staan.
BOND VAN BEDRIJFSAUTOBUSSEN.
Woensdagavond te half acht werd in <fé
Schermerhorn een vergadering van den
Bond van Bedrjjfsautobussen afd. Noord-
Hollands Noorderkwartier, gehouden.
De voorzitter, de heer S. Krom, heet al
len welkom en opent de vergadering.
De .notulen der vorige vergadering worden
onveranderd goedgekeurd.
De voorzitter deelt in aansluiting op de
notulen mede, dat nog geen antwoord van
de gemeente Alkmaar is ingekomen.
Aan de orde is dan punt 1 der agenda,
bespreking van hei daor den B.B.N aan
den Minister te verzeaden antwoord intake
ontwerp motor- en rjjwielwet betreffende
de algemeene regeling voor het rjjden met
zware auto’s op de Nederlandsche wegen.
De secretaris van het Hoofdbestuur, de
heer J. L. Rauh, zet een en. ander uiteen.
Het wordt feiteljjk een gunst om met een
zware auto te rjjden. Overschrijdt men de
verordening, dan kan door de gemeente of
provincie verboden worden met een zware
auto te rijden. D.i* natuurlijk niet in orde.
Ingediend is nu een ontwerp motor- en rij-
wielreglement, waarop door den Bond
practische aanwijzingen gedaan
worden.
Op verzoek van een der leden geeft de
secretaris nog een klein overzicht van den
opzet van het ontwerp-antwoord.
Aan dit ontwerp-antwoord ontleenen wjj
het volgende:
Algemeene bezwaren tegen het ontwerp-
nglemcnt.
Allereerst vragen wjj ons af aan welke
eischen ’n algemeene regeling van het ver
keer met zware motorrijtuigen onder meer
moet voldoen, om daarna het rapport der
Commissie aan deze eischen te toetsen.
1. Zij moet de wegen voldoende bescher
men (in de bebouwde kommen ook de
buizen).
2. Zij moet eenvoudig zjjn voor de prak
tijk.
8.
;-immiebanden een max. snelheid van
.M. kan worden vastgesteld.
Strevende naar het meest eenvoudige is
een indecling der wegen in 3 klassen vol
doende te achten, terwijl beroep over deze
indecling bjj de Kroon mogelijk moet zjjn.
Gelijktijdig met het in werking treden
van. een uitvoerbare regeling van het zware
autoverkeer, moeten maatregelen ten uit*
voer gebracht worden, die een behoorlijke
controle op de naleving ervan verzekeren,
waardoor de regeling vrijgeviger voor de
bedrijfsautohouders kan zjjn zonder nadeel
voor het algemeen belang.
Het door de Commissie voorgemelde sy
steem tot merking van de auto’s is niet zoo
eenvoudig als mogelijk is en daarom min
der juist.
De Commissie stelt zich tot doel een zoo
danige regeling, dat dkardoor extra schade
door de automobielen wórdt voorkomen;
doch voor minder gelukkig geconstrueerde
wagens zijn haar eischen zeker niet afdoen-
dd. Dit doel is alleen zoo absoluut mogeljjk
te bereiken door type-keuring. Bovendien
leidt te ver doorgevoerde formuleering van
eischen tot het onnoodig tegengaan van do
ontwikkeling der automobiel-techniek.
De door de Commissie voorgestelde max.
snelheden zjjn veel lager dan noodig is.
De automobielen friet een maximum wiel-
belasting van 3600 K.G. moeten op massief
gummibanden, zij het dan ook met beperkte
snelheid, op de hoofdverbindingswegen wor
den toegelaten.
Aanhangwagens en automobielen op jjze-
ren banden, niet zwaarder dan normale ge-
Ijjksoortige wagens voor levende trek
kracht, moeten zonder extra moeilijkheden
of onthefingen op de wegen worden toege
lat en.
De voorzitter stelt voor dat ieder der aan
wezigen het ontwerp-antwoord inziet en
zijn bezwaren voor 1 November bjj het alge
meen secretariaat indient. Deze bezwaren
kunnen dan misschien daarin dan nog aan
gebracht worden.
Bespreking van het untwerp-automobiel-
belasting als openbaar protest tegen dezen
nieuwen aanslag op handel en industrie, in
verband met het ontwerp tariefwet.
De heer Rauh deelt mede, dat deze zaak
in het orgaan uitvoerig is besproken. Spr.
deelt mede, dat de Staatscommissie
autobussen drie maal zoo zwaar wilde
belasten als andere automobielen. Een 2-
Ijjnrecht t<
De heer
nftuu vutguvuiug cu uev ciiauiieurBejuuiieu.
Verkiezing van leden van het diatrictabc-
Mits de automobielen aan behoorlijke ei
schen voldoen, zjjn zj) niet schadeljjker dan
paardenwagens, ook indien zjj voorzien zjjn
van massieve rubberbanden.
Om onnoodige last en kosten te besparen
moeten alle auto’s met een wielbelasting
tot 1800 K.G. op lucht-cushion of andere
geljjkwaardige banden, aan geen extra be-
VENHUIZEN. Raadsvergadering. Op
I October werd een vergadering van den
Raad dezer gemeente gehouden. Afwezig de
heer T. Groot
De notulen der vorige vergadering worden
Voorgelezen en onveranderd goedgekeurd.
Ingekomen stukken:
wielwet, om eventueele wijzigingen in bet
reglement
De heer Rauh brengt enkele punten uit de
kwestie van
wet naar voren, vooral de
schadevergoeding en het chauffeursexamen.
TT* I. T a. a_ s w
stuur. De voorzitter wordt bjj acclamatv'
herkozen.