111
>A1A
van het
„Noord-Hollandsch Dagblad”
W1
I
tel
De Rozenkransmaand.
r-Ti
No 58.
Vrgdag 3 October 1534
4
-
3
3
KERKLIJSTEN.
EPISTEL Eb EVANGELIE.
KERK EN SCHOOL.
OPROEP.
Tafereelen uit het
Evangelie.
MISAANWIJZER.
beth Zomerdjjk hsvr. van Fians
Ma-
trudis de Boer.
bouwon
heil
der
I
die voor haar
It hare handen
van
den
Propaganda, om een prioraat te stichten in
Ijsland, niet aanvaard.
■ootste
j zult
eren\
kniell
kon Hem een woord antwoorden, noch heeft
iemand Hem van dien dag af meer durven
ondervragen.
F"
en Marg.
'erduin en
hield hem liever in de nabijheid
stond hem toe *n klooster te
roote Kar-
Bruno f
van
het
haar
weg gaat,
in-
ïus en Bacchus, officieren
_j leger, wilden niet aan
daarvoor gemarteld in
ICIEEL KERKBERICHT
ven: Meester, welk is het gro
de Wet? Jezus zeide hem: Gij
uwen God beminnen uit geheel uw hart, uit
geheel uwe ziel, en uit geheel uw. verstand
Dit ia het grootste en het eerste gebod. En
het tweede aan dit gelijk is: Gij zult uwe
naaste beminnen gelijk u zelven. Van deze
twee geboden hangt de geheele Wet en de
Profeten af. Daar nu de Phariseën bijeen
waren, ondervroeg Jezus hen en zeide: Wat
dunkt u van den Christus? Wiens zoon is
Hy? Zy antwoordden Hem in den geest dan
zoolang de indeeling in volksstammen recht
was gebloven, kende iedereen zijn stam
vader. Maar sinds eeuwen was de bevolking
in Palestina dooreengeechud gelijk in een
korf, vreemde volken, vooral in Gaiilea
waren tot het Jodendom overgegaan en met
de oer-Joden vermengd geraakt. Sommige
families, die uit de ballingschap van Baby
lonia waren gekomen en zich te Jerusalem
on in Judea hadden gevestigd, bleven mis
schien trotach gaan op de reinheid en de
oudheid van hun geslacht. Maar de geringe
landlieden, ambachtsmannen, visschers, kerne)
drijvers en sjacheraars, uit Gaiilea vooral,
zullen zich daar al heel weinig om bekreund
en misschien niets meer vanaf geweten heb
ben.
Waarschijnlijk konden vele menschen niet
meer doen gelijk te Jerusalem de profetes
Anna, dochter van Phanuel, die nog wist
dat zij uit den stam van Aser was. De meeste
Joden droegen enkel als familienaam den
naam van hun vader: Bimon zoon van Jonas,
Joannes en Jakob van Zebedeus, Levi van
Alpheus, Jakob van Alpheus; ofwel werden
zij geheeten naar hun woonplaats, zooals
Joeeph van Arimathea, Judas Iskarioth, Je
zus van Nazareth.
Het is echter best mogelijk dat Joeeph een
geschreven stamboom in zjjn koffer bewaar-
De geslachtsregisters, die in het Evangelie
van Mattheus en in dat van Lukas staan,
zijn daar wellicht uittreksels uit.
Zjj Ijjken echter van elkander af te wijken,
en zelfs elkander tegen te spreken. Naat
Mattheus komt Joseph voort uit David’s
zoon Salomon en uit de koningen na icm;
naar Lukas stamt hij af van een anderen
taak, namelijk van David’s zoon Nathan; bti
Mattheus heet Joseph’s vader Jakob, bfj
Lukas, Heli.
Toch kunnen die twee registers best sa
men aan. Het is mogelijk, dat SalathiM,
zoon van Neri uit Nathan's tak, tot pleeg
zoon aangenomen was dooi den kinderloozen
Jechonias uit Salomon's tak; en dat Joseph
zelf de zoorf was vkn Heli, doch aangeno
men werd door Jakob.
Die aanneming van andermans zonen
komt voel voor bij de Semieten. Joseph kgte
dus langs twee verschWende takken w
David voortspniitete
Paulus aan de Ephesiërs IV, 16.
1 __j Heere gevangen
t den
- m/irr 101 en AVdiDL.
Naar de „Leidsche Crt.” verneemt, heeft
de abdij der paters Trappisten van Achel
de opdracht van Z. Em. Kardinaal van
Rossum, prefect van de Congregatie d'»r
BERGEN,
Van Zaterdag op Zondagnacht worden de
klokken een uur teruggezet.
Zo. feest van den H. Rozenkrans, te ver
dienen een vollen aflaat onder de bekende
voorwaarden. Om half 7 en 7 uur uitreiking
der H. Communie, half acht de Vroegmis en
te 10 uur de Hoogmis.
Desgewenscht wordt ook te half tien de
H. Communie uitgereikt, om 1 uur Cat.. 2 uur
Lof en Rozenhoedje, half drie de H. Familie
voor de vrouwen, half 5 Mariacongregatie v.
de meisjes in de kapel der Eerw. Zusters
Maandag en volgende dagen der week te
7 uur Rozenkranslof.
Za. middag van 5half 9 uur gelegenheid
om te biechten.
Dinsdag 7 October, Woensdag 8 Oct. en
Donderdag 9 Oct., zullen de plaatsen in de
nieuwe kerk verkocht worden.
Zondag zullen nadere inlichtingen daarom
trent worden verstrekt
De gebeden worden verzocht voor Cathari
na Jonker, hsvr. van Petrus Leering, Elisa
beth Zomerdijk hsvr. van Fians Roobeek
die met de laatste H. H. Sacramenten der Ster
venden zijn voorzien en voor Nicolaas Zut,
die in den Heer is overleden.
In den ondertrouw zjjn opgenomen:
Joës Hillen, wend, van Gerarda*van Kra-
lingen en Elis. Eijmer. Petrus Corn.
van
Ejjk wedn. van Maria van Rijthoven en Ger-
ZEVENTIENDEN ZONDAG NA
PINKSTER.
Epistel uit den briet van den H. apostel
F-
Broeders, ik die in dsn F
ben, bid u, dat gij waardig bewandelt
staat waartoe gij geroepen zjjt; verdraagt
elkander in liefde, met alle nederigheid, zacht
moedigheid en lankmoedigheid. Bevljjtigt u
de eenheid des geestee dooi den band van
vrede te bewaren. Gij zjjt een licnaam en
een geest gelijk gij uok tot eene hoop van
uwen roep geroepen zjjt. Daar is een Heer,
een geloof. een doop, een God en Vader van
allen, die boven allen, door allen, en in ons
allen is, die gezegen 1 in alle eeuwigheid.
Amen.
Evangelie volgens den H. Mattheus;
X.X!1_ 35-46.
In dien tijde kwamen de Phariseën bij Je
zus en een van hen, zjjnde een leeraar der
Wet, ondervroeg Hem om Hem te beproe-
gebod in
den Heer
CASTRICUM.
Zo. 7 uur en half 9 de stille H. H. Missen
om 10 uur de Hoogmis, 1 uur Cat., 2 uur Lof
en daarna Mariacongregatie.
Ma., Di., Wo. en Do. de H. H. Missen te
7, 8 en kwart over 8 uur
Vr. 6 uur H. Mis bjj de Eerw. Zusters te
7 en 8 uur H. Mis
Za. 7 en 8 uur H. Mis. Van 48 uur ge
legenheid om te biechten en te half 7 Lof
ter eere van Maria.
RINNEGOM.
Zo. 17e Zondag na Pinksteren, de H. Mis
van 7 uur voor Joanna Swart en zoon, te
half 10 voor de parochie, 1 uur de Cat., 2
uur Vespers, daarna vergadering der Derde
Orde. Maandel. collecte voor de armen.
Cat. volgens gewoonte.
Ma. 7 uur de H. Mis voor Cornelia Schip
per, echtgenoote en overl. kinderen.
Di. H. Mis voor Jacobus Schuit.
Wo. de H. Mis voor Joanna Straathof—
Noort.
Do. de H. Mis voor Wilhelmus Petrus Roo-
vers, des avonds om 7 uur het Lof met de
Octoberoefening.
Vr. de H. Mis voor Petrus Brakenhof en
Cath. de Waard. Van 47 uur gelegenheid
om te biechten
Za. de H. Mis voor Pieter Leek en Maartje
Groen. Van 3—8 uur gelegenheid om te
biechten
De gebeden worden verzocht voor Mej.
Maartje KoolLevering, en Cath. Twisk—
Verhoogt, die met de laatste H. H. Sacramen
ten der Stervenden zijn voorzien.
m Spanje. Later werd hij, zeer
in gekozen tot generaal der orde,
lerde in de rij t 1572.
ZATERDAG Zaterdagsch officie van
ria.
naar zijne gi
van het dal.
serbergen.
De Paus
en
in Calabrië, waar dus ’t tweede gr
thuizerklooster werd gebouwd. H.
1101.
De Karthuizers maken de strengste orde uit
die er in de kerk bestaat. Hun eerste kloos
ter, de beroemde „Grande Chartreux” is in
Itovx door de Fransche kerkvervolgers in be
slag genomen.
DINSDAG feest van den Allerh. Rozen
krans van Maria, waarvan de plechtige vie
ring gesteld worat op den Isten Zondag van
October. Ged. H. Marcus I, Paus en Bel. f
386.
Ged. H. H. Sergii
in het Romeineche
de afgoden offerer
800. Ook van H. H. Apulejus en Maroellue,
vroeger leerlingen van Simon den toovenaar
maar door den H. Petrus bekeerd. Stierven
den marteldood, 1ste eeuw.
WOENSDAG. Octaaf van het feest van St.
Bavo, patroon van de Kathedraal en de Bis
schopsstad.
Ged. H. Brigitta, Zweedsche prinses. Na
den dood van haar gemaal Ulpho, prins van
Norcië, legde zij zich nog meer op de vol
maaktheid toe. De Zaligmaker schonk haar
bjj Zjjn menigvuldige verschijningen menige
openbaring aangaande Zjjn lijden en sterven
Zjj deed bedevaart naar het H. Land en naar
Rome, waar zjj stierf in 1873.
Haar dochter is de heilige maagd Catha
rina.
DONDERDAG. H. Dyonisius den Areopa-
pet, aldus genaamd wjjl hij lid was van den
Hoogen Raad van Athene, welks paleis stond
op den heuvel, toegewjjd aan den oorlogsgod
Area, en welke daarom areopaag, ie Ares-
heuvel genoemd werd. De H«oge Raad werd
naar de plaats van hun bijeenkomst meest
al Areopaag genoemd, en ’n lid van dien raad
op den Areopaag heette daarom Areopagiet
Dionysius bekeerde zich bjj de prediking die
Paulus hield voor den Areopaag, werd diens
leerling en bisschop van Athene.
Door Paus Clemens met den priester Rusti-
cus en den diaken Elentherius naar Gallic
gezonden, kwamen zjj te Parjjs. De prefect
Tescennhis, woest over de vele bekeerlingen
<”-
geeselem Toen Diony»kr, njn beiew-
troertewe, werd hjj gevangen ge-
sohap van den H. Dominions,
verschijning neerknielt en uil
den rozenkrans ontvangt.
Door nog meer feiten wordt de vervulling
van Maria’s beloften bewezen.
De H. Franciscus Xaverius vond kracht
en sterkte door den rozenkrans, bjj zjjn
moeilijken arbeid onder de heidenen. Hjj
leerde hun dat gebed en verrichtte zelfs
wonderen door den rozenkrans.
Paulus Nava-~us hing een rozenkrans om
zjjn hals en beklom aldus den brandstapel.
En zoo diep hadden de geloofsverkondi
gers in China en Japan hun bekeerlingen
den rozenkrans ingeprent, dat enkele dor
pen, niettegenstaande zjj 200 jaar lang zon
der priesters waren, toch hun geloof met ver
loren en de verkondigers van het ware
Evangelie weder herkenden aan het bidden
van den rozenkrans.
De grootste overwinning door de kracht
van het rozenkransgebed ooit behaald, is
de zege, die in het jaar 1071, door de Chris
tenen op de Turken werd bevochten.
Den 7en October lag de Turk met een
vloot van 860 schepen en 120.000 manschap
pen in de Grieksche wateren. Daartegen
over telde de vloot der christenheid maar
weinig schepen en de bemanning uit ver
schillende landen saamgegaard was onvoor
bereid en verstond nauwelijks den bevelheb
ber Don Juan van Oostenrjjk. Dienzelfden
dag nog kwam het tot een treffen. Christe
lijk Europa hield feestelijke processie om
door de kracht van het rozenkransgebed
de overwinning af te smeeken. En hun ge
bed werd schitterend verhoord. Vijfduizend
Turken werden gevangen genomen, zee
maal zooveel gedood, 94 schepen verbrand,
20.000 christenslaven bevrjjd.
Uit dankbaarheid stelde Paus Pius V voor
den eersten Zondag van October een jaar-
lljksch feest in, dat thans den titel draagt
van „Feeet van den Allerheiligsten Rozen
krans”.
Als door de kracht van het rozenkrun■-
gebed zooveel gunsten en weldaden over de
Kerk zijn neergedaald, zou dan Maria, onze
hemelsche Moeder ook ons niet verhooren,
als wjj door het rozenkransgebed hare hulp
en steun vragen.
„Laten wjj daarom de Allerheiligste Moe
der Gods door deze haar zoo aangename
oefening vereeren, opdat zij, die door het
rozenkransgebed van het christenvolk aan
geroepen, zoo dikwjjls haren bijstand ver
leende, aardsche vjjanden te verdelgen, ook
ons moge balpen de helsche machten te
overwinnen.” (Rozenkransfeeet, lecL 6.)
P. M. VERHOOFSTAD, Pr.
kende, dat hjj uit de familie van David was?
Doordat hjj diens familienaam droeg, en vol
uit heette „Joseph zoon Davids”, wij
zouden zeggen Joseph Davidte” en zoo
aangesproken wordt. Die familienaam gaat
natuurlijk over op Jezus, die dan ook dik
wijls, zonder bijbedoeling, aangeroepen
woydt.als Jezus, zoon Davids.” Zelfs buiten
Gaiilea, in de streek van Tyr en Bidon wordt
Hjj zoo door de Kananeeeche vrouw gehee
ten: „Heer, zoon van David.” o
De afstammelingen van den grooten ko
ning hadden dan den gemeenscbappeljjken
stam- of geslachtsnaam „Benê-David”,
„zonen van David’”; geljjk andere geslach
ten naar hun stamvader benaamd wérd-m,
zooals de Benê-Jonadab. Tegenwoordig zjjn
bjj de bewoners van Palestina en Arabic nog
soortgelijke geslachtsnamen in gebruik: de
Beni-Sakher, de zonen van Sakher, de Beni-
Hammad, de Beni-Hasan enz.
Joseph was niet de eenige nog erkende
afstammeling van David; zelfs een eeuw
later leefden er nog in Palestina. Onder de
keizers Vespasiaan, Domitiaan en Trajaan
werden door de Romeinen al de Joden uit
David’s geslacht in Palestina opgezocht en
gedood, om aan de Joden elke hoop op het
HEILOO.
Zo. om 7 uur voor Jan Vriend en Arie
Dekker, half 9 voor Marg. Kops—Oud, half
11 op kapel voor de parochie.
Heden plechtige viering van het feest van
O. L Vr. van den Allerh. Rozenkrans, te
vens de groote bedevaartsdag van onze pa
rochie naar O. L Vrouw ter Nood. Te half
11 op Kapel de plechtige Hoogmis, te 1 uur
Kruiswegoefening Op den Kruisberg predi
katie, te 3 uur plechtig Lof met predikatie
en processie, des avonds te 7 uur plechtig
Lof in de parochiekerk met predikatie en
Octobergebeden en Te Deum.
Ma. 7 uur bij de Eerw. Zusters voor Z.E.
heer Joan. Geurs, 7 uur in de kerk voor Ger
trudes KlaverHoogland, acht uur voor
fund. Stichter.
Di. 7 uur voqi Corn. PaouGw
TOOrW;^«. Hoetjes.
Wo. 7 uur voor Theod. Pepping
Hoogewerf, acht uur voor Jacob Vi
Wilhelm. Kuis.
Do. 7 uur gez. H. Mis voor de leden van
de Broederschap van de Ged. Aanbidding, 8
uur voor Wilh. Joan. Hoetjes.
door dit gebed de ketters zouden
overwonnen, het ware geloof zou o
verspreid en vele gunsten en zegeningen
over de Kerk zouden nederdalen. Maria’s be
loften werden schitterend vervuld. Door den Heer, zeggende: De Heer heeft tot mijnen
rozenkrans werd de ketterij overwonnen.
In dit verband wordt ons ook verklaar
baar de afbeelding, die wjj in zoovele huls
eindelijk onthoofd op meer dan 100-jarigen
leeftijd.
De overlevering meldt dat Dionysius zijn
afgehouwen hoofd in de handen nam en twee
duizend schreden ver wegdroeg, naar de
plaats welke tegenwoordig naar hem nog
heet St. Dionysius (in *t Fransch Saint-De
nis), alwaar een groot klooster is gebouwd
met de beroemde kerk, welke eeuwen geweest
is de begraafplaats der Fransche koningen.
VRIJDAG. H. Franciscus Borgia,»Bel. ach
terkleinzoon van Ferdinand V. de Katholie
ke koning van Spanje en Napels, kwam aan
het hof van Keizer Karel V. Bij den dood
der Koningin Isabella, ziende hoe haar
schoon gelaat door het bederf van den dood
afschuwelijk was geworden, besloot hij zoo-
dra mogeljjk, zich van de wereld te ontdoen
en alleen de Koning der Koningen te dienen
Nog te midden van zjjn wereldsche beslom
meringen was hij reeds ’n toonbeeld van vol
maaktheid. Na den dood van zijne gemalin
Eleonora de Castro, trad hjj in de sociëteit
van Jezus, waar hij door de allerstrengste
boetedoeningen tot hooger volmaaktheid
kwam, zoodat de H. Ignatius hem aanstelde
tot eerste Commissaris-Generaal der Jesuie-
ten-orde van
tegen zijn zin
alzoo den d<
Te Rome werd een bond opgericht
jongelieden, die zich „Ridders van
Arend” van Lisieux noemen. Hun vaandel,
met de beeltenis van de Zal. Theresia op de
eene, en de wapens der vereenigng op do
andere zjjde, werd door Z. E. Kardinaal
Laurenti gewjjd. Een bruin-wit lint, waar
op o.a. het wapen van de Orde der Karme
lieten, siert het smaakvol ontworpen vaan
del. Het doel dezer ridders is:
ie. Jezus beminnen gelijk Zuster Theresia
2e. Iedereen dag eenige rozeblaadjes van
opoffering te strooien,
3e. Dagelijks bidden voor het
priesters.
Een mooi idee van die jongelingen in
Rome, een vereeniging te vormen van rid
ders, die den „Arend van Lisieux” willen
dienen! Mhr. Martin heeft zijn dochtertje
een profetischen naam gegeven. Zjj is waar
lijk een kleine koningin, maar een koningin
zoo machtig, dat zjj de geheele wereld ver
overt. Een koningin moet een hofstoet heb
ben en daarom draagt J’Esquadrille della
Aquila" mjjn bijzondere sympathie weg. Zou
den onze mannen en jongelingen zich ook
niet willen vereenigen om deze koningin te
eeren, niet met de laffe vleierijen dezer we
reld, maar door de standvastige navolging
barer deugden? Zouden zjj niet onder haar
vaandel willen strjjden, om veroveringen te
maken in ’t rijk der zielen?
Tot een hofstoet behooren echter niet al
leen ridders. Er zjjn ook edelvrouwen. Wel
aan dan, vrouwen en meisjes van Neder
land, die zoo dweept met het lieve
Treeeje, bedenkt, dat het haar liefste
wensch is, dat gij den kleinen
dien zij bewandeld heeft. Wat dunkt u,
dien wjj allen, die haar zoo vaak aanroepen
ons eens gingen vereenigen evenals de jon
gelingen van Rome, om
le. Jezus te beminnen gelijk Zuster The
resia.
2e. lederen dag eenige rozeblaadjes van
opoffering te strooien.
3e. Dagelijks te bidden voor het heil der
priesters.
Alles voor de liefde, dat zal onze leiue
zijn!
Wie zich als ridder of edelvrouw wil laten
aanwerven, schrijve aan ondergeteekende.
Wij zullen gaarne voor een passend insigne
zorgen, die wjj aan de heilige overblijfse
len der Zalige zullen laten aanraken mits 't
aantal ridders en edelvrouwen groot genoeg
zal wezen.
Wie doet er mee?
P. TIMOTHEUS a 8. Ther.
Klooster Karmelieten,
Rijkawezr Gel^"-
die Dionysius maakte liet hem en de zijnen I DE TRAPPISTEN VAN ACHEL.
rrnaonlnn Tnnn I'kirZTlUflirt" .2 f X «sx i «x.
werd hjj gevangen ge
nomen en na veelvuldige martelingen, waar
onder die op ’n rooster met vuur er onder
DE TIMMERMAN EN ZIJN VERLOOFDE.
III.
En ook door geboorte. Wel vernemen
niets over Joseph’s ouders; zelfs niet of
nog leefden ten tijde zijner verloving.
De naam zijner moeder wordt nergens
vermeld; volgens zjjn geslachtsboom bü
Mattheus heette zjjn vader Jakob; volgens
dien bjj Lukas zou hjj Heli geheeten hebben.
Maar in elk geval was de geringe dorps-
timmerman van koninklijken bloede, stamde
hjj van koning David af.
Kon de timmerman Joeeph, zelfs al had
bjj geen geschreven stamboom gehad, toch
met zekerheid weten dat hjj uit David's ge
dacht was? En hoe dat?
Hoe weet iemand bjj ons, dat hjj uit een
familie Peetere ie? Gewoonweg doordat bjj
Peetere heet, den familienaam Peeters
draagt Hoe weet iemand dat hjj uit een
familie Davidte te? Doordat hjj den familie
naam Davidte draagt
Hoe wist nu Joseph, en iedereen die htm
WEEKKALENDER.
ZONDAG, 5 October. 17e Zondag na Pink
steren. Ged. v. oct. van St. Bavo en van de
H.H. Martelaren Placidus en gezellen. De H.
Placidus werd als knaap door zjjn vader. Ter-
tullus, aan de zorgen van den H. Benedictus
toevertrouwd. Spoedig werd hij een toon
beeld van volmaaktheid, zoodat de H. Bene
dictus niet aarzelde hem te belasten met de
oprichting van een klooster op het eiland
Sicilië. Daar werd Placidus met zjjne mon
niken, met zjjne broeders Eutychius en Vic-
torinus en met zjjne zuster Floria door Sara-
eeensche zeeroovers gedood f 541 (Volksmis-
boek). -
MAANDAG. H. Bruno Bel. geboren te
Keulen, uit aanzienlijke' en deugdzame ou
ders. Na ’n vroom-ernstige jeugd studeerde
hg aan de Hoogeschool te Pargs en behaal
de daar de doctorsgraden in de wijsbegeerte
en godgeleerdheid. Spoedig daarop werd
hjj kanunnik aan da Kathedraal van Reims.
Na eenige jaren wilde hjj de wereld verlaten
en ging met zes anderen naar den H. Hugo
Bisschop van Grenoble. Deze erkende hen
dezelfden als die hjj ’s nachts in den slaap
als zeven sterren aan zjjne voeten had zien
neervallen, en wees hen als vertjljjf de woeste
bergen aan, genaamd de Karthuisers.
Onder zjjn geleide begaf Bruno zich met
de zjjnen daarheen en leidde daar een klui
zenaarsleven. Paus Drbanus II die zjjn leer-
Mr~ was geweest, riep hem naar Rome om
zjjn wjjzen raad in te winnen, te midden van
do zorgelijke moeilijkheden der kerk. De
Paus bood hem ’t Aartsbisdom Reygio (Z.
Italië) aan. Bruno weigerde en wilde liever
zjjne gezellen terug in de eenzaamheid
Chartreux tusschen de Karthui-
herstel van het oude koningshuis te bene-
men.
Was de timmerman van Nazareth, hoewel
zjjn familie vervallen was, toch fier genoeg
op zjjn afstamming gebleven, om geschre
ven geslachtsregisters op perkament of pa
pyrus in zjjn kleerkoffer te bewaren, gelijk
adellijk vervallen families doen? Itet zou
ons niet verwonderen.
Vele Joodsche familiën hadden zoo’n ge
schreven stamboom. De priesters, namelijk,
moesten daardoor hun afstamming uit het
huis van A&ron kunnen bewijzen, anders
werden zjj uit den priesterstand met zjjn
talrijke voorrechten gesloten. Van vrouwen
ook werd de stamboom ongemaakt: de
priesters toch mochten enkel Joodsche vrou
wen huwen, en die moesten de reinheid van
haar Israëlitisch bloed kunnen duidelijk ma
ken. De geslachtsregisters van adellijke
priesterfamilies lagen zelfs bewaard in de
staatsoorkonden.
Wie er belang bjj had, er rechten of aan
spraken mee moest staven, zorgde wel voor
zoo’n kostbaar document. Maar, naast die
belanghebbenden zullen ook vele Joden niet
meer geweten hebben, uit welken stam of
uit welke familie zjj voortkwamen. Vroeger
Een niet-katholieke Duitsche auteur Fr.
Naumann kon zich eens niet weerhouden
deze woorden neer te schrjjven: „Maria van
Nazareth, moeder van Jezus Christus, wjj
kunnen het niet zoover brengen voor uw al
taar neer te knielen, want wjj weten, dat gjj
niet dezelfde natuur hadt geljjk wjj, maar
niettegenstaande dat alles, dwingt de heilige
Kersttijd ons tot u te komen en tot u te
spreken: Wees gegroet Maria.” Zoo spreekt
een man, die van de katholieke kerk en
haar Maria-vereering verre verwijderd staat.
En wjj Katholieken, die van jongsaf zjjn
ingeleefd, in de devotie tot Maria, wjj, die
zoo gaarne de feestdagen vieren der aller
heiligste Maagd, wjj zullen ook in dezen
maand niet achterblijven, maar met heel de
Christenheid jjsfbn ook wjj ons gedrongen
gevoelen ipd^renVvond voor Maria’s beelte
nis neerne knielkn om telkens en telkens
weer te herhalen: „Wees gegroet Maria”.
Daarom kan het wellicht zijn nut hebben,
nu wjj staan in 't begin der Octobennaand,
de maand van den rozenkrans, eenige bij
zonderheden daaromtrent mede te deelen.
Behalve den tegenwoordig algemeenen
naam van „rozenkrans” gebruikte men vroe
ger voor deze wjjze van bidden vrjj alge
meen den naam van „Pater noster”. In som
mige plaatsen van ons vaderland komt de
ze naam nog wel eens voor.
Een minder bekende benaming is die van
„Maria- of Mariaansch Psalterium”. Geljjk
bet Psalterium van David 150 psalmen
heeft, zoo telt de rozenkrans 150 Weesge
groeten. Vandaar de overeenkomst In
naam. Somtijds noemt men hem „kroon”
(„Corona”) der H. Maagd; ook wel „Leeke-
brevier", om de volgorde der gebeden.
Het ontstaan van den rozenkrans wordt
afgeleid van een gebruik der oude kluize
naars. Dit waren zooveel als de klooster
lingen uit de eerste eeuwen der kerk. Zjj
leefden in de woeetjjn en verdeelden hun
tjjd tusschen arbeid en gebed. Meestal na
men zjj de verplichting op zich, dagelijks 'n
zeker aantal gebeden te verrichten. Zoo le
zen wjj van den H. Paulus, kluizenaar, die in
de vierde eeuw In de woeetjjn Thebe leefde,
dat hjj dagelijks 300 bepaalde gebeden
deed. Om zich niet te vergissen in het getal,
bediende hjj zich van steentjes. Telkens als
hjj een gebed geëindigd had, wierp hjj er
een van weg. Zooals zich laat begrijpen,
was het gebruik van losse steentjes niet een
van de gemakkelijkste methoden. Vandaar
vervaardigde men al spoedig snoeren, waar
in men evenveel knoopen legde, of steentjes
of graankorrels reeg, als men gebeden wil
de storten.
In dén beginne was het dus niete anders,
dan een veilig hulpmiddel, om zich in het
tellen zjjner gebeden niet te vergissen.
De eer, den rozenkrans zoo verspreid en
geleend te hebben, als wjj dien kennen,
komt volgens de meeste schrjjven toe aan
den H. Dominions.
In het begin der 18e eeuw, woedde in het
zuiden van Frankrijk, de ketterjj der Albl-
genzen, aldus genoemd naar de stad AlbL
Deze ketters even gevaarlijk voor de kerk,
«Is voor den staat, verwoestten alles te
vuur en te zwaard. Paus Innocentius III
predikte tegen deze vermetele en gevaar
lijke ketten en kruistocht en zond zjjn ge
zanten naar den Koning van Frankrijk om
steun. Veel meer echter dan door wapen
geweld, werd aan de ketterjj een einde ge
maakt doos het rozenkransgebed. Reeds
voor den Albigenzen-oorlog was op aanra
den van den Paus, bisschop Diego van Os
ma en de H. Dominions een missie onder de
ketten begonnen. Door preeken, vasten en
gebed trachtte hjj hun bekeering te bewer
ken. Doch alles tevergeefs.
Eens toen hjj drie dagen en nachten ge
vast had, viel hjj uitgeput van vermoeienis
op den grond in slaap. En ziet, daar ver
scheen hem de H. Maagd. Zjj leerde Domini
ons den rozenkrans en beloofde hem, dat
worden
worden
Heer gezegd: Zit aan mjjn rechterhand, tot
dat ik Uwe vjjanden stelle tot een voethauj*
uwer voeten 1
gezinnen aantreffen: de H. Maagd in g«»-» - - k hk
Iltreint, hoe 18 Hj) zyn zoon? En niemand 1