111 >A1A van het „Noord-Hollandsch Dagblad” W1 I tel De Rozenkransmaand. r-Ti No 58. Vrgdag 3 October 1534 4 - 3 3 KERKLIJSTEN. EPISTEL Eb EVANGELIE. KERK EN SCHOOL. OPROEP. Tafereelen uit het Evangelie. MISAANWIJZER. beth Zomerdjjk hsvr. van Fians Ma- trudis de Boer. bouwon heil der I die voor haar It hare handen van den Propaganda, om een prioraat te stichten in Ijsland, niet aanvaard. ■ootste j zult eren\ kniell kon Hem een woord antwoorden, noch heeft iemand Hem van dien dag af meer durven ondervragen. F" en Marg. 'erduin en hield hem liever in de nabijheid stond hem toe *n klooster te roote Kar- Bruno f van het haar weg gaat, in- ïus en Bacchus, officieren _j leger, wilden niet aan daarvoor gemarteld in ICIEEL KERKBERICHT ven: Meester, welk is het gro de Wet? Jezus zeide hem: Gij uwen God beminnen uit geheel uw hart, uit geheel uwe ziel, en uit geheel uw. verstand Dit ia het grootste en het eerste gebod. En het tweede aan dit gelijk is: Gij zult uwe naaste beminnen gelijk u zelven. Van deze twee geboden hangt de geheele Wet en de Profeten af. Daar nu de Phariseën bijeen waren, ondervroeg Jezus hen en zeide: Wat dunkt u van den Christus? Wiens zoon is Hy? Zy antwoordden Hem in den geest dan zoolang de indeeling in volksstammen recht was gebloven, kende iedereen zijn stam vader. Maar sinds eeuwen was de bevolking in Palestina dooreengeechud gelijk in een korf, vreemde volken, vooral in Gaiilea waren tot het Jodendom overgegaan en met de oer-Joden vermengd geraakt. Sommige families, die uit de ballingschap van Baby lonia waren gekomen en zich te Jerusalem on in Judea hadden gevestigd, bleven mis schien trotach gaan op de reinheid en de oudheid van hun geslacht. Maar de geringe landlieden, ambachtsmannen, visschers, kerne) drijvers en sjacheraars, uit Gaiilea vooral, zullen zich daar al heel weinig om bekreund en misschien niets meer vanaf geweten heb ben. Waarschijnlijk konden vele menschen niet meer doen gelijk te Jerusalem de profetes Anna, dochter van Phanuel, die nog wist dat zij uit den stam van Aser was. De meeste Joden droegen enkel als familienaam den naam van hun vader: Bimon zoon van Jonas, Joannes en Jakob van Zebedeus, Levi van Alpheus, Jakob van Alpheus; ofwel werden zij geheeten naar hun woonplaats, zooals Joeeph van Arimathea, Judas Iskarioth, Je zus van Nazareth. Het is echter best mogelijk dat Joeeph een geschreven stamboom in zjjn koffer bewaar- De geslachtsregisters, die in het Evangelie van Mattheus en in dat van Lukas staan, zijn daar wellicht uittreksels uit. Zjj Ijjken echter van elkander af te wijken, en zelfs elkander tegen te spreken. Naat Mattheus komt Joseph voort uit David’s zoon Salomon en uit de koningen na icm; naar Lukas stamt hij af van een anderen taak, namelijk van David’s zoon Nathan; bti Mattheus heet Joseph’s vader Jakob, bfj Lukas, Heli. Toch kunnen die twee registers best sa men aan. Het is mogelijk, dat SalathiM, zoon van Neri uit Nathan's tak, tot pleeg zoon aangenomen was dooi den kinderloozen Jechonias uit Salomon's tak; en dat Joseph zelf de zoorf was vkn Heli, doch aangeno men werd door Jakob. Die aanneming van andermans zonen komt voel voor bij de Semieten. Joseph kgte dus langs twee verschWende takken w David voortspniitete Paulus aan de Ephesiërs IV, 16. 1 __j Heere gevangen t den - m/irr 101 en AVdiDL. Naar de „Leidsche Crt.” verneemt, heeft de abdij der paters Trappisten van Achel de opdracht van Z. Em. Kardinaal van Rossum, prefect van de Congregatie d'»r BERGEN, Van Zaterdag op Zondagnacht worden de klokken een uur teruggezet. Zo. feest van den H. Rozenkrans, te ver dienen een vollen aflaat onder de bekende voorwaarden. Om half 7 en 7 uur uitreiking der H. Communie, half acht de Vroegmis en te 10 uur de Hoogmis. Desgewenscht wordt ook te half tien de H. Communie uitgereikt, om 1 uur Cat.. 2 uur Lof en Rozenhoedje, half drie de H. Familie voor de vrouwen, half 5 Mariacongregatie v. de meisjes in de kapel der Eerw. Zusters Maandag en volgende dagen der week te 7 uur Rozenkranslof. Za. middag van 5half 9 uur gelegenheid om te biechten. Dinsdag 7 October, Woensdag 8 Oct. en Donderdag 9 Oct., zullen de plaatsen in de nieuwe kerk verkocht worden. Zondag zullen nadere inlichtingen daarom trent worden verstrekt De gebeden worden verzocht voor Cathari na Jonker, hsvr. van Petrus Leering, Elisa beth Zomerdijk hsvr. van Fians Roobeek die met de laatste H. H. Sacramenten der Ster venden zijn voorzien en voor Nicolaas Zut, die in den Heer is overleden. In den ondertrouw zjjn opgenomen: Joës Hillen, wend, van Gerarda*van Kra- lingen en Elis. Eijmer. Petrus Corn. van Ejjk wedn. van Maria van Rijthoven en Ger- ZEVENTIENDEN ZONDAG NA PINKSTER. Epistel uit den briet van den H. apostel F- Broeders, ik die in dsn F ben, bid u, dat gij waardig bewandelt staat waartoe gij geroepen zjjt; verdraagt elkander in liefde, met alle nederigheid, zacht moedigheid en lankmoedigheid. Bevljjtigt u de eenheid des geestee dooi den band van vrede te bewaren. Gij zjjt een licnaam en een geest gelijk gij uok tot eene hoop van uwen roep geroepen zjjt. Daar is een Heer, een geloof. een doop, een God en Vader van allen, die boven allen, door allen, en in ons allen is, die gezegen 1 in alle eeuwigheid. Amen. Evangelie volgens den H. Mattheus; X.X!1_ 35-46. In dien tijde kwamen de Phariseën bij Je zus en een van hen, zjjnde een leeraar der Wet, ondervroeg Hem om Hem te beproe- gebod in den Heer CASTRICUM. Zo. 7 uur en half 9 de stille H. H. Missen om 10 uur de Hoogmis, 1 uur Cat., 2 uur Lof en daarna Mariacongregatie. Ma., Di., Wo. en Do. de H. H. Missen te 7, 8 en kwart over 8 uur Vr. 6 uur H. Mis bjj de Eerw. Zusters te 7 en 8 uur H. Mis Za. 7 en 8 uur H. Mis. Van 48 uur ge legenheid om te biechten en te half 7 Lof ter eere van Maria. RINNEGOM. Zo. 17e Zondag na Pinksteren, de H. Mis van 7 uur voor Joanna Swart en zoon, te half 10 voor de parochie, 1 uur de Cat., 2 uur Vespers, daarna vergadering der Derde Orde. Maandel. collecte voor de armen. Cat. volgens gewoonte. Ma. 7 uur de H. Mis voor Cornelia Schip per, echtgenoote en overl. kinderen. Di. H. Mis voor Jacobus Schuit. Wo. de H. Mis voor Joanna Straathof— Noort. Do. de H. Mis voor Wilhelmus Petrus Roo- vers, des avonds om 7 uur het Lof met de Octoberoefening. Vr. de H. Mis voor Petrus Brakenhof en Cath. de Waard. Van 47 uur gelegenheid om te biechten Za. de H. Mis voor Pieter Leek en Maartje Groen. Van 3—8 uur gelegenheid om te biechten De gebeden worden verzocht voor Mej. Maartje KoolLevering, en Cath. Twisk— Verhoogt, die met de laatste H. H. Sacramen ten der Stervenden zijn voorzien. m Spanje. Later werd hij, zeer in gekozen tot generaal der orde, lerde in de rij t 1572. ZATERDAG Zaterdagsch officie van ria. naar zijne gi van het dal. serbergen. De Paus en in Calabrië, waar dus ’t tweede gr thuizerklooster werd gebouwd. H. 1101. De Karthuizers maken de strengste orde uit die er in de kerk bestaat. Hun eerste kloos ter, de beroemde „Grande Chartreux” is in Itovx door de Fransche kerkvervolgers in be slag genomen. DINSDAG feest van den Allerh. Rozen krans van Maria, waarvan de plechtige vie ring gesteld worat op den Isten Zondag van October. Ged. H. Marcus I, Paus en Bel. f 386. Ged. H. H. Sergii in het Romeineche de afgoden offerer 800. Ook van H. H. Apulejus en Maroellue, vroeger leerlingen van Simon den toovenaar maar door den H. Petrus bekeerd. Stierven den marteldood, 1ste eeuw. WOENSDAG. Octaaf van het feest van St. Bavo, patroon van de Kathedraal en de Bis schopsstad. Ged. H. Brigitta, Zweedsche prinses. Na den dood van haar gemaal Ulpho, prins van Norcië, legde zij zich nog meer op de vol maaktheid toe. De Zaligmaker schonk haar bjj Zjjn menigvuldige verschijningen menige openbaring aangaande Zjjn lijden en sterven Zjj deed bedevaart naar het H. Land en naar Rome, waar zjj stierf in 1873. Haar dochter is de heilige maagd Catha rina. DONDERDAG. H. Dyonisius den Areopa- pet, aldus genaamd wjjl hij lid was van den Hoogen Raad van Athene, welks paleis stond op den heuvel, toegewjjd aan den oorlogsgod Area, en welke daarom areopaag, ie Ares- heuvel genoemd werd. De H«oge Raad werd naar de plaats van hun bijeenkomst meest al Areopaag genoemd, en ’n lid van dien raad op den Areopaag heette daarom Areopagiet Dionysius bekeerde zich bjj de prediking die Paulus hield voor den Areopaag, werd diens leerling en bisschop van Athene. Door Paus Clemens met den priester Rusti- cus en den diaken Elentherius naar Gallic gezonden, kwamen zjj te Parjjs. De prefect Tescennhis, woest over de vele bekeerlingen <”- geeselem Toen Diony»kr, njn beiew- troertewe, werd hjj gevangen ge- sohap van den H. Dominions, verschijning neerknielt en uil den rozenkrans ontvangt. Door nog meer feiten wordt de vervulling van Maria’s beloften bewezen. De H. Franciscus Xaverius vond kracht en sterkte door den rozenkrans, bjj zjjn moeilijken arbeid onder de heidenen. Hjj leerde hun dat gebed en verrichtte zelfs wonderen door den rozenkrans. Paulus Nava-~us hing een rozenkrans om zjjn hals en beklom aldus den brandstapel. En zoo diep hadden de geloofsverkondi gers in China en Japan hun bekeerlingen den rozenkrans ingeprent, dat enkele dor pen, niettegenstaande zjj 200 jaar lang zon der priesters waren, toch hun geloof met ver loren en de verkondigers van het ware Evangelie weder herkenden aan het bidden van den rozenkrans. De grootste overwinning door de kracht van het rozenkransgebed ooit behaald, is de zege, die in het jaar 1071, door de Chris tenen op de Turken werd bevochten. Den 7en October lag de Turk met een vloot van 860 schepen en 120.000 manschap pen in de Grieksche wateren. Daartegen over telde de vloot der christenheid maar weinig schepen en de bemanning uit ver schillende landen saamgegaard was onvoor bereid en verstond nauwelijks den bevelheb ber Don Juan van Oostenrjjk. Dienzelfden dag nog kwam het tot een treffen. Christe lijk Europa hield feestelijke processie om door de kracht van het rozenkransgebed de overwinning af te smeeken. En hun ge bed werd schitterend verhoord. Vijfduizend Turken werden gevangen genomen, zee maal zooveel gedood, 94 schepen verbrand, 20.000 christenslaven bevrjjd. Uit dankbaarheid stelde Paus Pius V voor den eersten Zondag van October een jaar- lljksch feest in, dat thans den titel draagt van „Feeet van den Allerheiligsten Rozen krans”. Als door de kracht van het rozenkrun■- gebed zooveel gunsten en weldaden over de Kerk zijn neergedaald, zou dan Maria, onze hemelsche Moeder ook ons niet verhooren, als wjj door het rozenkransgebed hare hulp en steun vragen. „Laten wjj daarom de Allerheiligste Moe der Gods door deze haar zoo aangename oefening vereeren, opdat zij, die door het rozenkransgebed van het christenvolk aan geroepen, zoo dikwjjls haren bijstand ver leende, aardsche vjjanden te verdelgen, ook ons moge balpen de helsche machten te overwinnen.” (Rozenkransfeeet, lecL 6.) P. M. VERHOOFSTAD, Pr. kende, dat hjj uit de familie van David was? Doordat hjj diens familienaam droeg, en vol uit heette „Joseph zoon Davids”, wij zouden zeggen Joseph Davidte” en zoo aangesproken wordt. Die familienaam gaat natuurlijk over op Jezus, die dan ook dik wijls, zonder bijbedoeling, aangeroepen woydt.als Jezus, zoon Davids.” Zelfs buiten Gaiilea, in de streek van Tyr en Bidon wordt Hjj zoo door de Kananeeeche vrouw gehee ten: „Heer, zoon van David.” o De afstammelingen van den grooten ko ning hadden dan den gemeenscbappeljjken stam- of geslachtsnaam „Benê-David”, „zonen van David’”; geljjk andere geslach ten naar hun stamvader benaamd wérd-m, zooals de Benê-Jonadab. Tegenwoordig zjjn bjj de bewoners van Palestina en Arabic nog soortgelijke geslachtsnamen in gebruik: de Beni-Sakher, de zonen van Sakher, de Beni- Hammad, de Beni-Hasan enz. Joseph was niet de eenige nog erkende afstammeling van David; zelfs een eeuw later leefden er nog in Palestina. Onder de keizers Vespasiaan, Domitiaan en Trajaan werden door de Romeinen al de Joden uit David’s geslacht in Palestina opgezocht en gedood, om aan de Joden elke hoop op het HEILOO. Zo. om 7 uur voor Jan Vriend en Arie Dekker, half 9 voor Marg. Kops—Oud, half 11 op kapel voor de parochie. Heden plechtige viering van het feest van O. L Vr. van den Allerh. Rozenkrans, te vens de groote bedevaartsdag van onze pa rochie naar O. L Vrouw ter Nood. Te half 11 op Kapel de plechtige Hoogmis, te 1 uur Kruiswegoefening Op den Kruisberg predi katie, te 3 uur plechtig Lof met predikatie en processie, des avonds te 7 uur plechtig Lof in de parochiekerk met predikatie en Octobergebeden en Te Deum. Ma. 7 uur bij de Eerw. Zusters voor Z.E. heer Joan. Geurs, 7 uur in de kerk voor Ger trudes KlaverHoogland, acht uur voor fund. Stichter. Di. 7 uur voqi Corn. PaouGw TOOrW;^«. Hoetjes. Wo. 7 uur voor Theod. Pepping Hoogewerf, acht uur voor Jacob Vi Wilhelm. Kuis. Do. 7 uur gez. H. Mis voor de leden van de Broederschap van de Ged. Aanbidding, 8 uur voor Wilh. Joan. Hoetjes. door dit gebed de ketters zouden overwonnen, het ware geloof zou o verspreid en vele gunsten en zegeningen over de Kerk zouden nederdalen. Maria’s be loften werden schitterend vervuld. Door den Heer, zeggende: De Heer heeft tot mijnen rozenkrans werd de ketterij overwonnen. In dit verband wordt ons ook verklaar baar de afbeelding, die wjj in zoovele huls eindelijk onthoofd op meer dan 100-jarigen leeftijd. De overlevering meldt dat Dionysius zijn afgehouwen hoofd in de handen nam en twee duizend schreden ver wegdroeg, naar de plaats welke tegenwoordig naar hem nog heet St. Dionysius (in *t Fransch Saint-De nis), alwaar een groot klooster is gebouwd met de beroemde kerk, welke eeuwen geweest is de begraafplaats der Fransche koningen. VRIJDAG. H. Franciscus Borgia,»Bel. ach terkleinzoon van Ferdinand V. de Katholie ke koning van Spanje en Napels, kwam aan het hof van Keizer Karel V. Bij den dood der Koningin Isabella, ziende hoe haar schoon gelaat door het bederf van den dood afschuwelijk was geworden, besloot hij zoo- dra mogeljjk, zich van de wereld te ontdoen en alleen de Koning der Koningen te dienen Nog te midden van zjjn wereldsche beslom meringen was hij reeds ’n toonbeeld van vol maaktheid. Na den dood van zijne gemalin Eleonora de Castro, trad hjj in de sociëteit van Jezus, waar hij door de allerstrengste boetedoeningen tot hooger volmaaktheid kwam, zoodat de H. Ignatius hem aanstelde tot eerste Commissaris-Generaal der Jesuie- ten-orde van tegen zijn zin alzoo den d< Te Rome werd een bond opgericht jongelieden, die zich „Ridders van Arend” van Lisieux noemen. Hun vaandel, met de beeltenis van de Zal. Theresia op de eene, en de wapens der vereenigng op do andere zjjde, werd door Z. E. Kardinaal Laurenti gewjjd. Een bruin-wit lint, waar op o.a. het wapen van de Orde der Karme lieten, siert het smaakvol ontworpen vaan del. Het doel dezer ridders is: ie. Jezus beminnen gelijk Zuster Theresia 2e. Iedereen dag eenige rozeblaadjes van opoffering te strooien, 3e. Dagelijks bidden voor het priesters. Een mooi idee van die jongelingen in Rome, een vereeniging te vormen van rid ders, die den „Arend van Lisieux” willen dienen! Mhr. Martin heeft zijn dochtertje een profetischen naam gegeven. Zjj is waar lijk een kleine koningin, maar een koningin zoo machtig, dat zjj de geheele wereld ver overt. Een koningin moet een hofstoet heb ben en daarom draagt J’Esquadrille della Aquila" mjjn bijzondere sympathie weg. Zou den onze mannen en jongelingen zich ook niet willen vereenigen om deze koningin te eeren, niet met de laffe vleierijen dezer we reld, maar door de standvastige navolging barer deugden? Zouden zjj niet onder haar vaandel willen strjjden, om veroveringen te maken in ’t rijk der zielen? Tot een hofstoet behooren echter niet al leen ridders. Er zjjn ook edelvrouwen. Wel aan dan, vrouwen en meisjes van Neder land, die zoo dweept met het lieve Treeeje, bedenkt, dat het haar liefste wensch is, dat gij den kleinen dien zij bewandeld heeft. Wat dunkt u, dien wjj allen, die haar zoo vaak aanroepen ons eens gingen vereenigen evenals de jon gelingen van Rome, om le. Jezus te beminnen gelijk Zuster The resia. 2e. lederen dag eenige rozeblaadjes van opoffering te strooien. 3e. Dagelijks te bidden voor het heil der priesters. Alles voor de liefde, dat zal onze leiue zijn! Wie zich als ridder of edelvrouw wil laten aanwerven, schrijve aan ondergeteekende. Wij zullen gaarne voor een passend insigne zorgen, die wjj aan de heilige overblijfse len der Zalige zullen laten aanraken mits 't aantal ridders en edelvrouwen groot genoeg zal wezen. Wie doet er mee? P. TIMOTHEUS a 8. Ther. Klooster Karmelieten, Rijkawezr Gel^"- die Dionysius maakte liet hem en de zijnen I DE TRAPPISTEN VAN ACHEL. rrnaonlnn Tnnn I'kirZTlUflirt" .2 f X «sx i «x. werd hjj gevangen ge nomen en na veelvuldige martelingen, waar onder die op ’n rooster met vuur er onder DE TIMMERMAN EN ZIJN VERLOOFDE. III. En ook door geboorte. Wel vernemen niets over Joseph’s ouders; zelfs niet of nog leefden ten tijde zijner verloving. De naam zijner moeder wordt nergens vermeld; volgens zjjn geslachtsboom bü Mattheus heette zjjn vader Jakob; volgens dien bjj Lukas zou hjj Heli geheeten hebben. Maar in elk geval was de geringe dorps- timmerman van koninklijken bloede, stamde hjj van koning David af. Kon de timmerman Joeeph, zelfs al had bjj geen geschreven stamboom gehad, toch met zekerheid weten dat hjj uit David's ge dacht was? En hoe dat? Hoe weet iemand bjj ons, dat hjj uit een familie Peetere ie? Gewoonweg doordat bjj Peetere heet, den familienaam Peeters draagt Hoe weet iemand dat hjj uit een familie Davidte te? Doordat hjj den familie naam Davidte draagt Hoe wist nu Joseph, en iedereen die htm WEEKKALENDER. ZONDAG, 5 October. 17e Zondag na Pink steren. Ged. v. oct. van St. Bavo en van de H.H. Martelaren Placidus en gezellen. De H. Placidus werd als knaap door zjjn vader. Ter- tullus, aan de zorgen van den H. Benedictus toevertrouwd. Spoedig werd hij een toon beeld van volmaaktheid, zoodat de H. Bene dictus niet aarzelde hem te belasten met de oprichting van een klooster op het eiland Sicilië. Daar werd Placidus met zjjne mon niken, met zjjne broeders Eutychius en Vic- torinus en met zjjne zuster Floria door Sara- eeensche zeeroovers gedood f 541 (Volksmis- boek). - MAANDAG. H. Bruno Bel. geboren te Keulen, uit aanzienlijke' en deugdzame ou ders. Na ’n vroom-ernstige jeugd studeerde hg aan de Hoogeschool te Pargs en behaal de daar de doctorsgraden in de wijsbegeerte en godgeleerdheid. Spoedig daarop werd hjj kanunnik aan da Kathedraal van Reims. Na eenige jaren wilde hjj de wereld verlaten en ging met zes anderen naar den H. Hugo Bisschop van Grenoble. Deze erkende hen dezelfden als die hjj ’s nachts in den slaap als zeven sterren aan zjjne voeten had zien neervallen, en wees hen als vertjljjf de woeste bergen aan, genaamd de Karthuisers. Onder zjjn geleide begaf Bruno zich met de zjjnen daarheen en leidde daar een klui zenaarsleven. Paus Drbanus II die zjjn leer- Mr~ was geweest, riep hem naar Rome om zjjn wjjzen raad in te winnen, te midden van do zorgelijke moeilijkheden der kerk. De Paus bood hem ’t Aartsbisdom Reygio (Z. Italië) aan. Bruno weigerde en wilde liever zjjne gezellen terug in de eenzaamheid Chartreux tusschen de Karthui- herstel van het oude koningshuis te bene- men. Was de timmerman van Nazareth, hoewel zjjn familie vervallen was, toch fier genoeg op zjjn afstamming gebleven, om geschre ven geslachtsregisters op perkament of pa pyrus in zjjn kleerkoffer te bewaren, gelijk adellijk vervallen families doen? Itet zou ons niet verwonderen. Vele Joodsche familiën hadden zoo’n ge schreven stamboom. De priesters, namelijk, moesten daardoor hun afstamming uit het huis van A&ron kunnen bewijzen, anders werden zjj uit den priesterstand met zjjn talrijke voorrechten gesloten. Van vrouwen ook werd de stamboom ongemaakt: de priesters toch mochten enkel Joodsche vrou wen huwen, en die moesten de reinheid van haar Israëlitisch bloed kunnen duidelijk ma ken. De geslachtsregisters van adellijke priesterfamilies lagen zelfs bewaard in de staatsoorkonden. Wie er belang bjj had, er rechten of aan spraken mee moest staven, zorgde wel voor zoo’n kostbaar document. Maar, naast die belanghebbenden zullen ook vele Joden niet meer geweten hebben, uit welken stam of uit welke familie zjj voortkwamen. Vroeger Een niet-katholieke Duitsche auteur Fr. Naumann kon zich eens niet weerhouden deze woorden neer te schrjjven: „Maria van Nazareth, moeder van Jezus Christus, wjj kunnen het niet zoover brengen voor uw al taar neer te knielen, want wjj weten, dat gjj niet dezelfde natuur hadt geljjk wjj, maar niettegenstaande dat alles, dwingt de heilige Kersttijd ons tot u te komen en tot u te spreken: Wees gegroet Maria.” Zoo spreekt een man, die van de katholieke kerk en haar Maria-vereering verre verwijderd staat. En wjj Katholieken, die van jongsaf zjjn ingeleefd, in de devotie tot Maria, wjj, die zoo gaarne de feestdagen vieren der aller heiligste Maagd, wjj zullen ook in dezen maand niet achterblijven, maar met heel de Christenheid jjsfbn ook wjj ons gedrongen gevoelen ipd^renVvond voor Maria’s beelte nis neerne knielkn om telkens en telkens weer te herhalen: „Wees gegroet Maria”. Daarom kan het wellicht zijn nut hebben, nu wjj staan in 't begin der Octobennaand, de maand van den rozenkrans, eenige bij zonderheden daaromtrent mede te deelen. Behalve den tegenwoordig algemeenen naam van „rozenkrans” gebruikte men vroe ger voor deze wjjze van bidden vrjj alge meen den naam van „Pater noster”. In som mige plaatsen van ons vaderland komt de ze naam nog wel eens voor. Een minder bekende benaming is die van „Maria- of Mariaansch Psalterium”. Geljjk bet Psalterium van David 150 psalmen heeft, zoo telt de rozenkrans 150 Weesge groeten. Vandaar de overeenkomst In naam. Somtijds noemt men hem „kroon” („Corona”) der H. Maagd; ook wel „Leeke- brevier", om de volgorde der gebeden. Het ontstaan van den rozenkrans wordt afgeleid van een gebruik der oude kluize naars. Dit waren zooveel als de klooster lingen uit de eerste eeuwen der kerk. Zjj leefden in de woeetjjn en verdeelden hun tjjd tusschen arbeid en gebed. Meestal na men zjj de verplichting op zich, dagelijks 'n zeker aantal gebeden te verrichten. Zoo le zen wjj van den H. Paulus, kluizenaar, die in de vierde eeuw In de woeetjjn Thebe leefde, dat hjj dagelijks 300 bepaalde gebeden deed. Om zich niet te vergissen in het getal, bediende hjj zich van steentjes. Telkens als hjj een gebed geëindigd had, wierp hjj er een van weg. Zooals zich laat begrijpen, was het gebruik van losse steentjes niet een van de gemakkelijkste methoden. Vandaar vervaardigde men al spoedig snoeren, waar in men evenveel knoopen legde, of steentjes of graankorrels reeg, als men gebeden wil de storten. In dén beginne was het dus niete anders, dan een veilig hulpmiddel, om zich in het tellen zjjner gebeden niet te vergissen. De eer, den rozenkrans zoo verspreid en geleend te hebben, als wjj dien kennen, komt volgens de meeste schrjjven toe aan den H. Dominions. In het begin der 18e eeuw, woedde in het zuiden van Frankrijk, de ketterjj der Albl- genzen, aldus genoemd naar de stad AlbL Deze ketters even gevaarlijk voor de kerk, «Is voor den staat, verwoestten alles te vuur en te zwaard. Paus Innocentius III predikte tegen deze vermetele en gevaar lijke ketten en kruistocht en zond zjjn ge zanten naar den Koning van Frankrijk om steun. Veel meer echter dan door wapen geweld, werd aan de ketterjj een einde ge maakt doos het rozenkransgebed. Reeds voor den Albigenzen-oorlog was op aanra den van den Paus, bisschop Diego van Os ma en de H. Dominions een missie onder de ketten begonnen. Door preeken, vasten en gebed trachtte hjj hun bekeering te bewer ken. Doch alles tevergeefs. Eens toen hjj drie dagen en nachten ge vast had, viel hjj uitgeput van vermoeienis op den grond in slaap. En ziet, daar ver scheen hem de H. Maagd. Zjj leerde Domini ons den rozenkrans en beloofde hem, dat worden worden Heer gezegd: Zit aan mjjn rechterhand, tot dat ik Uwe vjjanden stelle tot een voethauj* uwer voeten 1 gezinnen aantreffen: de H. Maagd in g«»-» - - k hk Iltreint, hoe 18 Hj) zyn zoon? En niemand 1

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1924 | | pagina 9