van het „Koord-Hollandsch Dagblad” I J J Bij het 40-urengebed. Vrijdag 10 October 1924 J ria J EPISTEL EN EVANGELIE. <*11 (S I Tafereelen uit het cl ven gei ie. BURGERBRUG. MISAANWIJZER. WEEKKALENDER. KERKLIJSTEN. ALKMAAR. T des van van A de o worden gnt^pn-nulna xü «Heen dat treble- OFFICIEEL KERKBERICHT uur moeten u ACHTTIENDE ZONDAG NA PINKSTER. Epistel ilit den eersten brief van den H. apostel Paulus aan de Korinthiërs; schlam slachtte, Meester: „Waar ’T ZAND. Zo. wordt te 7 uur de H. Communie uitge reikt, de H. H. Missen zyn te half acht en te 10 uur, te half 3 Vespers. Vandaag geen Catechismus. Di. te acht uur gezongyp. H. Mis ter eere van den H. Antonins Do. avond te 7 uur Lof ter eere van het H. Sacrament. Za. middag van 5 tot 8 uur gelegenheid om te biechten. Zo. morgen alleen voor die veraf wonen. De gebeden worden verzocht voor Corne lia Krujjer, geb. Strooper, die met de laatste H. H. Sacramenten der Stervenden is voor zien. loving wordt niet gezegd, maar het is beat geweest zijn, misschien vijftien, zestien Wat er ook van zij, zy waren nagenoeg denzelfden stand als Joseph, geringe -v-~f am bachtslieden van Nazareth. Want dat hoorde zoo. Joseph moest by de verloving aan de ouders der bruid en aan hare naaste familie, oor. In zooverre, dat n«. Palestina hun vrouw „dochter mijner moei” heeten. Zjj zullen niet 'U vv "'n^ de dochter vrouwen maa: van mijnen oom.” Dat duldt wel aan, dit gebruik is ingeworteld. had Maria naar afstamming van David niet kunnen nawijzen, toch werd zy door haar huwelijk bjj dat geslacht ingeljjfd. ÜMt aam iezua zou a*Ua met Toffe recht Di. 7 nur voor Jabocus Schuit en daarna de van half 7 tot ACHT Octobergebeden. uur j de rede en zeiden: „1 kan bet hooren?” van Jezus’ almacht overtuigd, ’s Heeren woorden rechtgeloovig berusten. Jezus, nu, wetende bij Zichzelven, biechten, voor wie Zaterdag half acht H. Com. Za. van 4 tot 8 en 1 gelegenheid om te biechten, te 4 en de jongens komen biechten van groote Naleering. Ma. en Di. moeten al de kinderen, v Wo. tot de le H. Communie zullen word'"-' toegelaten, de jongens zoowel als de me’ j- s te 12 uur in het meisjespatronaat komen. Wo. 8 uur le H. Communie der kinderen en voor die kinderen Woensdag 4 uur Lof. Wo. avond 7 uur Lof met de Octobermaand gebeden. Di. van 6 tot half 7 biechthooren voor do ouders en familie der le Communiekinderen. Wo. half 10 Veni Creator en gezongen Hu welijksmis. Do. half 10 Veni Creator en gezongen Hu welijksmis. EGMOND AAN ZEE. Zo. 7 uur de Vroegmis, 10 uur Hoogmis, half 2 Cat., half 3 Congregatie van de H. Fa milie, half 7 Lof. Deze week om acht uur de H. Mis, om half 7 Lof met Octobergebeden. Za. om acht uur de H. Mis. Van 37 uur gelegenheid om te biechten. Om 7 uur plech tig Lof en opening der H. Missie. EGMOND AAN DEN HOEF. Zo. 7 uur de Vroegmis, Jaardienst voor Si mon Kabel, om half 10 de Hoogmis, om 2 uur Congregatie voor de vrouwen, om 7 uur Lof ter eere van de Allerh. Maagd met Octo bergebeden. Ma. om 7 uur voor de meest verlaten zie len en daarna de Octobergebeden. laphamaum, in de Synagoge, sprak ben het brood zanten met ’n schrijven waarin dezen volle maat goudstukken werd beloofd, hij Wilfried levend of dood uitleverde. Aldgisl liet dit schryven in ’t publiek voor lezen en verscheurde het vervolgens voor de oogen der gezanten, zeggende: „zoo vernie- tige God degenen die het heilig Verbond van gastvrijheid willen schenden. Brengt dit antwoord over aan uw heer en meester.” Daardoor steeg het aanzien van Wilfried nog meer, zoodat hjj veel volk voor Christus won. In Rome won hij zjjn zaak en werd in zijn bisdom hersteld. Daar wjjdde hij in 692 de H. Swietbert tot bisschop, die met St. Willi- brord arbeidde aan de bekeering van ons va derland. Nadat de H. Wilfried andermaal ver jaagd en wederom op zyn bisschopszetel her steld was, stierf hjj in 709. MAANDAG. H. Eduard kon. van Engeland bevorderde den godsdienst en stierf na ’n ge lukkige en roemvolle regeering in 1066. DINSDAG H. Callixtus, Paus en Mart. Een der catacomben te Rome door hem uitgebreid draagt zijn naam t 224. WOENSDAG. H. Teresia, Maagd, de groo te hervormster der Carmelieten-orde in Span je. Groote liefde tot God, voor wien ze steeds meer lijden wilde verduren. Bouwde vele kloosters, wonderbaar geholpen door St. Jo seph voor wien ze ’n buitengewone veree- ring had. Heeft heerlijke geschriften nagela ten over het geestelijk leven en de wonderba ren omgang met God, zooals vele heiligen met haar hebben mogen smaken t 1582. DONDERDAG Officie van den dag, Mis van vorigen Zondag zonder Gloria en Credo. VRIJDAG H. Hedwig, hertogin van Polen ging met toestemming van haar gemaal in 't klooster te Trebnitz, waar haar dochter later tot overste werd gekozen. Ofschoon zy geen geloften aflegde onderhield Hedwig toch stipt den regel. Muntte uit door liefdewerken t 1248. ZATERDAG. H. Lucas Evangelist was 'n bekeerde geneesheer van Antiochie en leer- Mng van den H. Apostel Paulus. Eene legende uit de 6e eeuw vermeldt Lucas als schilder Aan hem worden toegeschreven een Moeder Godsbeeld hangende in de Mariakerk Ara- coeli en eene in de kerk Maria de Meerdere beiden in Rome. Wo. 7 uur voor mej. Petronella Ignatia Ma ria Broers-Doeswijk. om 12 uur Cat. in da kerk, om 7 uur Lof ter eere der H. Joseph met Octobergebeden. Do. om 7 uur voor Reinier Kleverlaan en overl. ouders en daarna Octobergebeden dee middags van 3 tot 8 uur gelegenheid om te biechten. Van 5 tot 6 uur de oefening van het H. Uur. Vr. feestdag van de H. Margaretha Maria Alacoqae, patrones van deze parochie, tevens dag van Aanbidding, om 6 uur wordt de H. Communie uitgereikt, om 7 uur de Vroeg mis voor Eduarda Waard-Noort, om half 10 de Hoogmis voor de lev. - en overl. leden van het Heiligdom van Eerherstel, des avonds 7 uur plechtig Lof met feestpredikatie, te houden door den Weleerw. Heer E. J. Hel mer, kapelaan te Alkmaar, en processie. Za. 7 uur voor Pieter Straat en Catharina Melten des middags van 4 tot 8 uur gelegen heid om te biechten. 7 uur Lof met October gebeden. Zo. 7 uur voor fam. Oorthuis en Kleverlaart RINNEGOM. Zo. de H. Mis van 7 uur voor Maria van Duin, half 10 voor de parochie, 1 uur Cat., 2 uur Lof met nreek en Octobergebeden. Van daag Euch. dag. In deze week Cat. volgens gewoonte. Ma. de H. Mis voor Ltieia Valkering er echtgenoot. Di. voor Cornelis Zuurbier. Wo. ter eere van den H. Joseph. Do. ter eere van den H. Gerardu? MajMïa 7 uur Lof met Octoberoefening. Vr. voor Geertruida de Wit-Zuurbier. Van 4 tO 7 uur biechthooren. voor Joanna Pronk. Van 3 tot 8 uur biechthooren. De gebeden worden verzocht voor Maartje Kool-Levering en Cath. Twisk-Verhoogt. die met de laatste H. H. Sacramenten der Ster venden zijn voorzien HEEMSKERK. Zo. de H. H. Missen te 7, half 9, en 10 uur de Hoogmis, te half 2 Cat., half 3 vergade ring van de leden der Derde Orde, half 5 Mariacongregatie Jongenspatronaat, te half 7 H. Familie. Ma. de H. H. Missen te 7 en 8 uur. Overige ;en te 7, half 8 en 8 uur. )o. de H. H. Missen te 7 en 8 uur en te 9 jezongen H. Mis met Veni Creator voor Op den eersten dag der ongezuurde broo- den, wanneer men het zeiden de discipelen tot wilt Gy, dat wjj gaan, en voor u bereiden, om het paasohmaal te eten?” Jezus zond dan twee van Zyn leerlingen en sprak tot hen: „Gaat naar de stad, en gjj zult een mensch ontmoeten, dragende een kruik water, volgt dien, en waar hjj binnengaat zeg tot den heer dee huizes: „De Meester zegt: Waar Is Mijn eetzaal, waar Ik het paaschlam met Mijn leerlingen eten zal?” En hjj zal u aanwjjzen een groote, weltoeberei de eetzaal, en maakt voor ons aldaar ge reed." De discipelen gingen heen en kwamen in de stad, en zij bevonden gelijk de Mees ter hun gezegd had en zij bereidden het paasohmaal. ALs het avond geworden was, kwam Je zus met de twaalven. Wanneer zjj nu aten, nam Jezus het brood, zegende het, brak het en zeide: „Neemt en eet, dit is Mijn Li chaam, dat voor u zal worden overgele verd”; eveneens nam Hij den kelk met wjjn, zeggende: „Drinkt allen hieruit, want dit ie Mijn Bloed, dat voor u zal vergoten worden. Doet dit ter mijner gedachtenis.” Zóó wend do belofte des Heeren ingolost: „Het brood, dat Ik geven zal, is Mijn Vleesch voor het leven der wereld.” De woorden der instelling zyn voor eiken onbe vooroordeelde klaar en duidelijk. Met de slotwoorden: „Doet dit ter Mijner gedach tenis”, gaf Christus aan Zijne apostelen en aan alle priesters de macht en den plicht tevens, om dezelfde offerande, die Hij op droeg, voortdurend op to dragen en het H. Sacrament des Altaars onder ons te besten digen. Ziedaar het geloof, het hoogst redelijk geloof, van negentien eeuwen, zoodat wij met Petrus getuigen: Gy Hepr. hebt de woor den des eeuwigen levens. Wij hebben ge loofd en erkend, dat Gij de Christus zjjt, de Zoon Gods. Dat geloof brengt waarheid in gedachten, dat wjj in de woestijn des levens niet van gebrek zullen omkomyn. Dat geloof brengt heiligheid in onze genegenheden, om do wereld niet lief te hebben, noch de din gen, welke in de wereld zijn. Dat geloof schenkt verdienste aan onze goedo werken, welke wij uit dankbare wederliefde verrich ten. Dat geloof is het bljjde licht, hetwelk ous levenspad bestraalt, totdat de groote dag van het eeuwig licht aanbreekt. Alkmaar, 10 October 1924. M. P. A. OOM8, Deken-Pastoor. maar haar vinnige zwarte oogkens kyk.u blyde van onder den bussel uit: moeder zal tevreden zyn over de vracht. In de vroege morgenuren zit zij op d;n grond, de platte molen staat tusschen haar beiden in. Allebei hebben zjj het handvat vast, en draaien dat de molensteenen er van krjjschen. Wel moet moeder al het geweld doen, de kinderarnj is nog te slap maar met dat meedraaien komt de zwier m kinderarm. Later zal zy wel alleen malen. DE TIMMERMAN EN ZIJN VERLOOFDE. IV. Maria, zyn verloofde, wordt van de hoog ste Christelijke oudheid af geëerd als lid van David’s huis, gerekend by bet geslacht dor Bene-David. Het is wel heel denkbaar, dat zy zelfs een taaste bloedverwante, misschien wel een eigen nicht van Joseph was. In het Oosten Immers wordt bij het uithuwelijken van jonge meisjes dikwyls de voorkeur gegeven aan de naaste bloedverwanten, aan de vol to neven of kozijns. Wanneer die aan hun voor keurrecht verzaken, kunnen de ouders der huwbare naar elders uitzien. Die huwelijken tasschen bloedeigen nicht en kozjjn kwamen immer zeer talrjjk vi nog vele Araben in zeggen: „Vraag dat aan myn wouw” ma* ^vraag dat aan bintammi”, „aan d“ myner moei”. Evenzoo, als de plechtig spreken, heetep zjj baren -zoon va hoe diep Zelfs al uur gi Bruidegom en Bruid. Des avonds om 7 uur Lof ter eere van het H. Sacrament met Rozenhoedje en voorge schreven gebeden. Za. middag van 4 uur af gelegenheid om te biechten, te half 7 Lof ter eere van Maria met Rozenhoedje en voorgeschreven gebeden. In deze week Cat. als naar gewoonte. Biechthooren voor de 3e en 4e klasse. ZWAAG. Zo. om 7 uur de Vroegmis, kwart over 2 Vespers met gebeden der Octobermaand. Uitreiking van de H. Communie onder Vroegmis en te kwart voor 9. In de week de H. Mis om kwart voor acht met gebeden der Octobermaand. Za. 3 uur gelegenheid om te biechten. Zo. half acht Vroegmis, 10 uur de Hoogmis, half 3 Lof met voorgeschreven gebeden. Wo., Do. en Za. Leering. Za. van 3 tot 4 en van 7 tot half acht biechthooren. David's zoon geweest zjjn, met evenveel recht als wanneer Hjj door den bloede van David voortkwam. Want by de Oosterlingen is het wetteljjk maagschap zoo hecht au» bloedverwantschap. Qm dat te begrijpen moeten wy onze Weetersche opvattingen aan den kant zetten, en vooral ze ulet op dringen aan menschen met andere zeden. In het zwagers-huwelyk, waarin iemand de kinderlooze weduwe van zyn broeder huwde, werd de eerste zoon uit dit huwelyk aange zien als de zoon van den afgestorvene: hjj droeg diens naam en trad in zyn erfenis en al zyn rechten. De band van het bloed moest dus wjjken voor den wettelyken band; de natuurlijke vader was de vader niot meur. Evenzop kon men door aanneming in een andere familie overgaan; de banden van het bloed werden gedelgd. Een Araab kan tegenwoordig nog by een vreemden stam aangenomen worden; hjj verzaakt daardoor zyn vroegeren stamnaam en zyn bloedver wantschap; hij krijgt den naam van den vreemden stam, en wordt als bloedeigen lid daarvan gerekend; de Araben heeten dat zelfs, lid worden „met naam en met bloed.” Lie opvatting over het wettelyk verwant schap hebben wij niet. In het Oosten kwam en komt zy nu nog veel voor. Daardoor zou Maria, zelfs al was zjj niet afgestamd van David, nochtans tot diens familie behoord hebben, en zou Jezus met volle recht „zoon van David” geweest zijn. Een Jood, bjj wien men die rechten zou betwist hebben, zou ZONDAG 18e Zondag na Pinksteren Ged. H. Wilfried, bisschop van York in Engeland Onrechtmatig van zyn bisdom beroofd, trok hij naar Rome, landde echter op onze kusten en werd door Aldgisl koning der Friezen, te Utrecht goed ontvangen. Vele opperhoofden zelfs lieten zich met het volk doopen. Ebröin fcofmejjer van Theodor III, kon. van Neustrië zond aan den kon. der Triesen ge- een zoo ST. DOMINICUS. Heden de 18e Zondag na Pinksteren, te 6 uur, half 8 en 9 uur de stille H. H. Missen met onderrichting, half 11 Hoogmis met predika tie. Onder alle H. H. Missen schaalcollecte voor de Piusstiöhting, half 1 Cat. voor de Groote Leering, half 4 voorbereiding voor de kinderen, die Woensdag worden aangenomen 5 uur Congregatie voor de mannen, 6 uur v. de vrouwen, 7 uur Lof en oefeningen der Octobermaand. De geh.eele week Lof en oefe ningen der Octobermaand. Ma. en Di. moeten_<ie kinderen die worden aangenomen des morgeus _te 8 uur en middags kwart over 12 in <ie kerk zyn. Di. 5e der 15 Dinsdagen ter eere van den H. Dominicus, van 7 uur af uitstelling het Allerheiligste, te 9_uur S‘H. Mis. Dinsdagmiddag moeten alle kinderen biech ten om Woensdagmorgen Kwart voor 7 uur gezamenlijk te Communiceeren. Wo. half acht gezongen H. Mis waaronder de Eerste H. Communie der kinderen Ouders en familie kunnen onmiddellyk na de kinde ren communiceeren. Na den middag tc 3 uur Lof voor de kinderen. Wo. avond half acht Congregatie voor de vrouwen. Do. avond half acht voor de meisjes. ST. JOSEPH. Zo. 2e Zondag der maand, byzonder toe gewijd aan den Zoeten Naam Jezus. Collecte voor het Pinsgesticht, half 8* er 9 uur de stille H. H. Missen, half 11 Hoogmis, half 7 Lof. Ma. van 4 tot 5 uur biechten voor de kin deren. Di. 5e der 19 Tlinsdagen ter eere van den H. Vader Dominicus, volle aflaat, onder de H. Mis van half acht algemeenc H. Commu nie voor de kinderen. Do. Lof en oefening voor de leden „Voor Eer en Deugd” met toespraak. In de Octobermaand eiken avond in de week te 7 uur Ix>f met Rozenhoedje en gez. In deze week zullen de dames der vereeni- ging van de H. Catharina van Senen een collecte houden langs de huizen voor de arme zieken, welke collecte wy bjjzonder aan bevelen. Di. avond om 7 uur Lof met gebeden en gezangen ter ecie van den H. Vader Do minicus. Ma. en Di. om 12 uur moeten de kinderen der 2e klas, die hun eerste H. Communie nog niet gedaan hebben, de voorbereiding leering voor de 1ste H. Communie in de kerk bij wonen. Trots die bedrijvigheid en dat vroegtijdig arbeiden, waren de Jaodsche vrouwen en meisjes niet ongelukkig. Men moet ze niet gelijkstellen met de Arabische vrouwen uit sommige arme dorpen of die van eenige zwerversstammen; die zyn wa&rljjk slavin nen. In de groote dorpen en de steden van thans zien de volksvrouwen er niet ongeluk kig uit. Het Is zelfs een lust, ze onder elkaar te hooren kwetteren en snateren vooral by de bron of den put, terwyl de putemmer tegen de wanden aanbotst, en het overplas sende water naar beneden pletst. Dan voelt men, dat haar arbeid en haar minderwaarde onder haren man toch den levenslust niet afsnijden. De Galileeeche vrouwen wareft nog veel zelfstandiger, veel vijjer dan de huidisre Arabische; haar blijde levenslust zal dan seker veel grooter geweest zjjn. Tt|l vrouwenpret en sohuldelooze bleef nöf tod genoeg ovw. IJ, 13 en 14 October. lederen dag, geachte lezer en lezeres, op het verheven oogenbHk der H. Consecratie, herinnert onze Moeder de H. Kerk hare die naren, dat het H. Sacrament des Altaars is bfj uitstek: Mysterium fidei, Geheim des g^loofs. Geloof in dit aanbiddelijk geheim xyner liefde, vorderde de Zaligmaker van de Mfbare der Joden, van Zijn leerlingen en vap Zijne apostelen. Te Caphamaum, in de 8yn. de Meester tot de Joden; „Ik I <Jps levens; uwe vaderen hebben in de woes tijn het manna gegeten en zyn gestorven. Ik ben het levende brood. Die uit den hemel bon neergedaald, zoo iemand van dit brood eet, hij zal leven in eeuwigheid; en het brood, dat Ik geven zal, m Myn vleesch voor het leven der wereld.” Ziedaar de schoonste belofte, welke ooit uit den geze- genden mond des Verlossers werd verno men. De Joden echter streden met elkander over deze woorden, en zeiden: „Hoe kan deze ons Zijn vleesch te eten geven?” Ous antwoord ligt voor de hand: Met diezelfde almacht, waarmede hij op de bruiloft te Cana in Galilea, zes kruiken water in wijn veranderde, met diezelfde almacht, waar mede Hjj in de woestijn ipet vyf bcooden vijf duizend mannen spijzigde tot vbrzadi- gings toe. De .loden hadden 's Heeren beloftc- woorden juist opgevat. Dit blijkt overduide- delijk uit de handelwijze des Heeren. Immers bij verkeerde opvatting had de Leermeester der waarheid hen beter moeten inlichten, Doch toen zij ongeloovig heengingen, liet Jezus hen gaan en sprak Hjj vormelijk en plechtig met ’n soort van eed: „Voorwaarl Voorwaar! Ik zeg u: indien gij 't vleesch van den Zoon des Menschen niet eet en Zyn bloed niet drinkt, zult gu het leven in u niet hebben. Die myn vleecsh eet en myn bloed drinkt, heeft het eeuwige leven; en Ik zal hem opwekken ten jongste dage: want Mijn vleesch is waarlijk spijs en Mijn bloed ;s waarlijk dank. Die Myn vleesch eet en Mijn bloed drinkt biyft in My e» Ik in hem. Gc- lyk de levende Vader Mij gezonden heeft en Ik leef door den Vader, zoo zal ook hij, die My eet door My leven. Dit is het brood, het welk uit den hemel is nedergedaald: niet geljjk uwe vaderen het manna gegeten hebben en gestorven zyn; die dit brood eet, zai leven in eeuwigheid.” Spraken de Joden by deze nouit volpre zen belofte des Heeren: „Hoe kan Deze ons Zijn vleesch te eten geven?” ook velen van Zijne leerlingen namen aanstoot aan Zjjnc ,Dat woord is hard, wie Door de vele wonderen hadden zy in moeten wiuoiou. nu, wvwnw wij v» w„, dat Zijne leerlingen hierover morden, zeide tot hen: ,Ergert u dit? Als gij dan den Zoon des menschen zult zien opvaren, waar Hij te voren was, zult gij u dan nog ergeren aan hetgeen Ik gesproken heb van Mijn lichaam'? Gy hebt den levenden geest niet, iaarom beoordeelt gij alles naar uw laag- vleescheljjk begrip, hetwelk tot niets nut is, omdat het niets begrijpt.” Van toen af gingen vele Zjjner leerlingen terug en wandelden niet meer met Hem. Ook zij hadden de woorden juist verstaan, in den letterlijken zin opgevat van het waar achtig Lichaam en Bloed des Heeren, dat hier beloofd werd. De Leermeester liet ook hen heengaan. Ja, Christus -wilde liever, dat alle leerlingen Hem verlieten, dan dat' Hjj ook maar een enkel woord terugnam. Daarom vroeg Hij zelfs aan Zjjne apostelen: „Wilt ook gij weg gaan?” Daarop antwoordde Hem Simon Pe trus: „Heer! tot Wien zullen we gaan? Gij hebt de woorden des eeuwigen levens, en wij hebben geloofd en erkend, dat Gij zyt dc Christus, de Zoon Gods!” Die gdofte-woorden des eeuwigen levens fijn in vervulling gegaan ongeveer een jaar Ater, op den avond vóór ’s Heeren lijden, ap Witten Donderdag. H. LAURENTIUS. Morgen v.m. van 7 tot half 11 en n.m. van 4 tot 6 en van half 7 tot 9 uur gelegenheid om te biechten, tusschen 4 en 6 uur moeten de meisjes komen biechten van de groote Na leering en van de Woensdagsche leering. Zo., Ma. en Di. 't Hoogfeest van het 40 urengebed. Jaarlyksche collecte voor het Seminarie „Hageveld”. Hedenmiddag half 3 luide aanbidding voor de leden der mannen- en jongelingencongre gaties s.v.p. Congregatieboekjes mee brengen. Van 6 tot 7 uur gelegenheid om te biechten 7 uur Lof met de Octobermaandge- beden. Ma. half 7 uitstelling van het Allerh. Sa crament, 9 uur gezongen H. Mis, te 3 uur luide aanbidding voor de meisjescongregatie Van half 7 tot half 8 gelegenheid om te biech ten. 7 uur Lof met de Octobermaandgebeden. Di. half 7 uitstelling van het H. Sacram-nt 9 uur gez. H. Mis, 3 nur luide aanbidding voor de vrouwencongregatie, te 7 uur plech tig Lof, Octobermaandgebeden, feestpredika tie door dén Weleerw. heer J. Langendyk, kapelaan te Warmenhuizen en de lofzang Te Deum. Wo., Do., Vr. en Za. 7 uui Octobermaand- lof. Wo. na het Lof Congregatie der vrouwen Vr. 4 uur moeten de schooljongens komen Broeders, ik dank mijnen God altyd uwent wege, voor de genade Gods, die u in Jesus Christus gegeven is, daar gjj in Hem ryk zyt geworden in alles, in allen woord, en in alle kennis, zoodat de getuigenis van Christus in u bevestigd wordt zoodat u, die de openba ring van onzen Heer Jesus Christus verwacht geene genado ontbreke: Hjj zai u ook ten einde toe voor zond» bewaren, tot den dag der komste van onzen Heer Jesus Christus. Evangelie volgens den H. Mattheus; IX, 1-8. In dien tyde klom Jestu in het schip, en voer over, en kwam in Zjjne stad. En ziet, zij brachten Hem eenen beroerde, die op een bed lag. En Jcsus hun geloof ziende, zeide tot den beroerde: Betrouw zoon, uwe zonden worden u vergeven. En ziet, eenige schriftge leerden zeiden by zich zelven: Hjj lastert. En Jesus hunne gedachten ziende, zeide: Waar om denkt gjj kwaao in uwe harten? Wat is lichter, te zeggen: Uwe zonden worden u vergeven, of te zeggen: Sta op, en wandel? Opdat gjj echter zoudt weten, dat de Zoon des menschen op aarde macht heeft om de zonden te vergeven; zoo zeide Hjj tot den beroerde: Sta op, neem uw bed op, en ga naar uw huis. En hjj stond op, en ging naar zjjn huis. Het volk nu dit ziende, werd ver baasd, en verheerlijkte God, die zoodanige macht aan de menschen gegeven heeft. ven: zij alleen werken naarstig, terwyl hare mannen meestal tot vadsigaards verworden zijn. Gelukkig! Want in den arbeid ligt de kracht en het behoud der Oostersche volks vrouw! Met de vorming tot toekomstige huis moeder werd vroeg aangevangen; kleüie meisjes speelden niet lang, want weldra zou den zij huwbaar zjjn, en dan begon het eigen huiswerk. Dat moesten zij gewend worden zoodra het kon. Arbeid was dan ook het eigenlijke spel van Maria. Terwijl de knapen van haren ouderdom nog de heuvelen op en af stoei den, was het kind als doende als een naarstig huismoedertje. Van de bron kwam zij weer, op haar bloote voetjes, met haar lang blauw kleed opge houden door den gordel, en den hoofdsluier, die van het hoofa over schouders en rug viel, zoo ongeveer gekleed gelijk op haar beeld te -Lourdes. Op haar kinderhoofdje heeft moeder een kleine waterkruik gezet: ze moet leeren, daarmee zwierig den heuvel op te gaan; later zal zy eqn zware kruik dragen. Van buiten bet dorp kwam zjj weer, uit de boschjes, waar zy dood hout raapte, v. de heuveltoppen, waar zij droog kruid plukte tn dikke doornstruiken uittrok. Daarmede zou moeder het haardvuur stoken en den oven verhitten. Zjj heeft baar vracht in een bussel gebonden en op hagr hoofd gelegd. Haar snoezig gerichtje glooit nu vin de hitte, heel verwonderd opgekeken hebben. De ouders van Maria komen in het Evan gelie niet voor. Uit de overlevering verat, men wjj dat zjj Joachim en Anna heetten. Of zij nog leefden ten tyde van Maria's ver- l o denkbaar, omdat Maria nog tamelyk jong kan jaar.- van - boertjes, veefokkers, moeshoveniers of Joseph moest by de verloving aan de kleederen, wapenen, huisraad of iets ander» ten geschenke geven; en die geschenken werden gemeten naar den maatschappelijken stand van het meisje. De geringe timmerman moest dus zyn bruid kiezen bri geringe lieden geljjk hjj zelf, anders schoten zjjn middelen te kort. Bjj huwen vooral mag de Oostersche jongen niet te hoog opzien. Maria zal nog tameljjk jong geweest zQn, bjj ons zelfs te jong om te trouwen. In het Oosten echter zjjn d» meisjes doorgaans huwbaar van veertien jaar af, en word'-n zy dan ook op dien ouderdom of kort daarna ten echt gegeven. Maar trots dien jeugdigen ouderdom was Maria, geljjk de meeste volksmeisjes, werk zaam en vlijtig. De Galileeeche vrouwen waren wel zoo bedrjjyig als _de mannen. E'n tot o® onz» dagen tyn C

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1924 | | pagina 7