van het
„Koord-Hollandsch Dagblad”
I
J
J
Bij het 40-urengebed.
Vrijdag 10 October 1924
J
ria
J
EPISTEL EN EVANGELIE.
<*11
(S
I
Tafereelen uit het
cl ven gei ie.
BURGERBRUG.
MISAANWIJZER.
WEEKKALENDER.
KERKLIJSTEN.
ALKMAAR.
T
des
van
van
A
de
o
worden
gnt^pn-nulna
xü «Heen dat treble-
OFFICIEEL KERKBERICHT
uur
moeten
u
ACHTTIENDE ZONDAG NA PINKSTER.
Epistel ilit den eersten brief van den
H. apostel Paulus aan de Korinthiërs;
schlam slachtte,
Meester: „Waar
’T ZAND.
Zo. wordt te 7 uur de H. Communie uitge
reikt, de H. H. Missen zyn te half acht en te
10 uur, te half 3 Vespers.
Vandaag geen Catechismus.
Di. te acht uur gezongyp. H. Mis ter eere
van den H. Antonins
Do. avond te 7 uur Lof ter eere van het H.
Sacrament.
Za. middag van 5 tot 8 uur gelegenheid om
te biechten.
Zo. morgen alleen voor die veraf wonen.
De gebeden worden verzocht voor Corne
lia Krujjer, geb. Strooper, die met de laatste
H. H. Sacramenten der Stervenden is voor
zien.
loving wordt niet gezegd, maar het is beat
geweest zijn, misschien vijftien, zestien
Wat er ook van zij, zy waren nagenoeg
denzelfden stand als Joseph, geringe
-v-~f am
bachtslieden van Nazareth. Want dat hoorde
zoo. Joseph moest by de verloving aan de
ouders der bruid en aan hare naaste familie,
oor. In zooverre, dat n«.
Palestina hun vrouw
„dochter mijner moei” heeten. Zjj zullen niet
'U vv "'n^
de dochter
vrouwen
maa:
van mijnen oom.” Dat duldt wel aan,
dit gebruik is ingeworteld.
had Maria naar afstamming van
David niet kunnen nawijzen, toch werd zy
door haar huwelijk bjj dat geslacht ingeljjfd.
ÜMt aam iezua zou a*Ua met Toffe recht
Di. 7 nur voor Jabocus Schuit en daarna de
van half 7 tot ACHT Octobergebeden.
uur j
de
rede en zeiden: „1
kan bet hooren?”
van Jezus’ almacht overtuigd,
’s Heeren woorden rechtgeloovig
berusten. Jezus, nu, wetende bij Zichzelven,
biechten, voor wie Zaterdag half acht H. Com.
Za. van 4 tot 8 en 1
gelegenheid om te biechten, te 4
en de jongens komen biechten van
groote Naleering.
Ma. en Di. moeten al de kinderen, v
Wo. tot de le H. Communie zullen word'"-'
toegelaten, de jongens zoowel als de me’ j- s
te 12 uur in het meisjespatronaat komen.
Wo. 8 uur le H. Communie der kinderen en
voor die kinderen Woensdag 4 uur Lof.
Wo. avond 7 uur Lof met de Octobermaand
gebeden.
Di. van 6 tot half 7 biechthooren voor do
ouders en familie der le Communiekinderen.
Wo. half 10 Veni Creator en gezongen Hu
welijksmis.
Do. half 10 Veni Creator en gezongen Hu
welijksmis.
EGMOND AAN ZEE.
Zo. 7 uur de Vroegmis, 10 uur Hoogmis,
half 2 Cat., half 3 Congregatie van de H. Fa
milie, half 7 Lof.
Deze week om acht uur de H. Mis, om half
7 Lof met Octobergebeden.
Za. om acht uur de H. Mis. Van 37 uur
gelegenheid om te biechten. Om 7 uur plech
tig Lof en opening der H. Missie.
EGMOND AAN DEN HOEF.
Zo. 7 uur de Vroegmis, Jaardienst voor Si
mon Kabel, om half 10 de Hoogmis, om 2
uur Congregatie voor de vrouwen, om 7 uur
Lof ter eere van de Allerh. Maagd met Octo
bergebeden.
Ma. om 7 uur voor de meest verlaten zie
len en daarna de Octobergebeden.
laphamaum, in de Synagoge, sprak
ben het brood
zanten met ’n schrijven waarin dezen
volle maat goudstukken werd beloofd,
hij Wilfried levend of dood uitleverde.
Aldgisl liet dit schryven in ’t publiek voor
lezen en verscheurde het vervolgens voor de
oogen der gezanten, zeggende: „zoo vernie-
tige God degenen die het heilig Verbond
van gastvrijheid willen schenden. Brengt dit
antwoord over aan uw heer en meester.”
Daardoor steeg het aanzien van Wilfried nog
meer, zoodat hjj veel volk voor Christus won.
In Rome won hij zjjn zaak en werd in zijn
bisdom hersteld. Daar wjjdde hij in 692 de
H. Swietbert tot bisschop, die met St. Willi-
brord arbeidde aan de bekeering van ons va
derland. Nadat de H. Wilfried andermaal ver
jaagd en wederom op zyn bisschopszetel her
steld was, stierf hjj in 709.
MAANDAG. H. Eduard kon. van Engeland
bevorderde den godsdienst en stierf na ’n ge
lukkige en roemvolle regeering in 1066.
DINSDAG H. Callixtus, Paus en Mart. Een
der catacomben te Rome door hem uitgebreid
draagt zijn naam t 224.
WOENSDAG. H. Teresia, Maagd, de groo
te hervormster der Carmelieten-orde in Span
je. Groote liefde tot God, voor wien ze steeds
meer lijden wilde verduren. Bouwde vele
kloosters, wonderbaar geholpen door St. Jo
seph voor wien ze ’n buitengewone veree-
ring had. Heeft heerlijke geschriften nagela
ten over het geestelijk leven en de wonderba
ren omgang met God, zooals vele heiligen
met haar hebben mogen smaken t 1582.
DONDERDAG Officie van den dag, Mis
van vorigen Zondag zonder Gloria en Credo.
VRIJDAG H. Hedwig, hertogin van Polen
ging met toestemming van haar gemaal in 't
klooster te Trebnitz, waar haar dochter later
tot overste werd gekozen. Ofschoon zy geen
geloften aflegde onderhield Hedwig toch stipt
den regel. Muntte uit door liefdewerken
t 1248.
ZATERDAG. H. Lucas Evangelist was 'n
bekeerde geneesheer van Antiochie en leer-
Mng van den H. Apostel Paulus. Eene legende
uit de 6e eeuw vermeldt Lucas als schilder
Aan hem worden toegeschreven een Moeder
Godsbeeld hangende in de Mariakerk Ara-
coeli en eene in de kerk Maria de Meerdere
beiden in Rome.
Wo. 7 uur voor mej. Petronella Ignatia Ma
ria Broers-Doeswijk. om 12 uur Cat. in da
kerk, om 7 uur Lof ter eere der H. Joseph
met Octobergebeden.
Do. om 7 uur voor Reinier Kleverlaan en
overl. ouders en daarna Octobergebeden dee
middags van 3 tot 8 uur gelegenheid om te
biechten. Van 5 tot 6 uur de oefening van
het H. Uur.
Vr. feestdag van de H. Margaretha Maria
Alacoqae, patrones van deze parochie, tevens
dag van Aanbidding, om 6 uur wordt de
H. Communie uitgereikt, om 7 uur de Vroeg
mis voor Eduarda Waard-Noort, om half 10
de Hoogmis voor de lev. - en overl. leden
van het Heiligdom van Eerherstel, des avonds
7 uur plechtig Lof met feestpredikatie, te
houden door den Weleerw. Heer E. J. Hel
mer, kapelaan te Alkmaar, en processie.
Za. 7 uur voor Pieter Straat en Catharina
Melten des middags van 4 tot 8 uur gelegen
heid om te biechten. 7 uur Lof met October
gebeden.
Zo. 7 uur voor fam. Oorthuis en Kleverlaart
RINNEGOM.
Zo. de H. Mis van 7 uur voor Maria van
Duin, half 10 voor de parochie, 1 uur Cat.,
2 uur Lof met nreek en Octobergebeden. Van
daag Euch. dag.
In deze week Cat. volgens gewoonte.
Ma. de H. Mis voor Ltieia Valkering er
echtgenoot.
Di. voor Cornelis Zuurbier.
Wo. ter eere van den H. Joseph.
Do. ter eere van den H. Gerardu? MajMïa
7 uur Lof met Octoberoefening.
Vr. voor Geertruida de Wit-Zuurbier. Van
4 tO 7 uur biechthooren.
voor Joanna Pronk. Van 3 tot 8 uur
biechthooren.
De gebeden worden verzocht voor Maartje
Kool-Levering en Cath. Twisk-Verhoogt. die
met de laatste H. H. Sacramenten der Ster
venden zijn voorzien
HEEMSKERK.
Zo. de H. H. Missen te 7, half 9, en 10 uur
de Hoogmis, te half 2 Cat., half 3 vergade
ring van de leden der Derde Orde, half 5
Mariacongregatie Jongenspatronaat, te half 7
H. Familie.
Ma. de H. H. Missen te 7 en 8 uur. Overige
;en te 7, half 8 en 8 uur.
)o. de H. H. Missen te 7 en 8 uur en te 9
jezongen H. Mis met Veni Creator voor
Op den eersten dag der ongezuurde broo-
den, wanneer men het
zeiden de discipelen tot
wilt Gy, dat wjj gaan, en voor u bereiden,
om het paasohmaal te eten?” Jezus zond
dan twee van Zyn leerlingen en sprak tot
hen: „Gaat naar de stad, en gjj zult een
mensch ontmoeten, dragende een kruik
water, volgt dien, en waar hjj binnengaat
zeg tot den heer dee huizes: „De Meester
zegt: Waar Is Mijn eetzaal, waar Ik het
paaschlam met Mijn leerlingen eten zal?” En
hjj zal u aanwjjzen een groote, weltoeberei
de eetzaal, en maakt voor ons aldaar ge
reed."
De discipelen gingen heen en kwamen
in de stad, en zij bevonden gelijk de Mees
ter hun gezegd had en zij bereidden het
paasohmaal.
ALs het avond geworden was, kwam Je
zus met de twaalven. Wanneer zjj nu aten,
nam Jezus het brood, zegende het, brak het
en zeide: „Neemt en eet, dit is Mijn Li
chaam, dat voor u zal worden overgele
verd”; eveneens nam Hij den kelk met wjjn,
zeggende: „Drinkt allen hieruit, want dit ie
Mijn Bloed, dat voor u zal vergoten worden.
Doet dit ter mijner gedachtenis.”
Zóó wend do belofte des Heeren ingolost:
„Het brood, dat Ik geven zal, is Mijn
Vleesch voor het leven der wereld.” De
woorden der instelling zyn voor eiken onbe
vooroordeelde klaar en duidelijk. Met de
slotwoorden: „Doet dit ter Mijner gedach
tenis”, gaf Christus aan Zijne apostelen
en aan alle priesters de macht en den plicht
tevens, om dezelfde offerande, die Hij op
droeg, voortdurend op to dragen en het H.
Sacrament des Altaars onder ons te besten
digen.
Ziedaar het geloof, het hoogst redelijk
geloof, van negentien eeuwen, zoodat wij
met Petrus getuigen: Gy Hepr. hebt de woor
den des eeuwigen levens. Wij hebben ge
loofd en erkend, dat Gij de Christus zjjt, de
Zoon Gods. Dat geloof brengt waarheid in
gedachten, dat wjj in de woestijn des levens
niet van gebrek zullen omkomyn. Dat geloof
brengt heiligheid in onze genegenheden, om
do wereld niet lief te hebben, noch de din
gen, welke in de wereld zijn. Dat geloof
schenkt verdienste aan onze goedo werken,
welke wij uit dankbare wederliefde verrich
ten. Dat geloof is het bljjde licht, hetwelk
ous levenspad bestraalt, totdat de groote
dag van het eeuwig licht aanbreekt.
Alkmaar, 10 October 1924.
M. P. A. OOM8,
Deken-Pastoor.
maar haar vinnige zwarte oogkens kyk.u
blyde van onder den bussel uit: moeder zal
tevreden zyn over de vracht.
In de vroege morgenuren zit zij op d;n
grond, de platte molen staat tusschen haar
beiden in. Allebei hebben zjj het handvat
vast, en draaien dat de molensteenen er van
krjjschen. Wel moet moeder al het geweld
doen, de kinderarnj is nog te slap
maar met dat meedraaien komt de zwier m
kinderarm. Later zal zy wel alleen malen.
DE TIMMERMAN EN ZIJN VERLOOFDE.
IV.
Maria, zyn verloofde, wordt van de hoog
ste Christelijke oudheid af geëerd als lid van
David’s huis, gerekend by bet geslacht dor
Bene-David.
Het is wel heel denkbaar, dat zy zelfs een
taaste bloedverwante, misschien wel een
eigen nicht van Joseph was. In het Oosten
Immers wordt bij het uithuwelijken van
jonge meisjes dikwyls de voorkeur gegeven
aan de naaste bloedverwanten, aan de vol to
neven of kozijns. Wanneer die aan hun voor
keurrecht verzaken, kunnen de ouders der
huwbare naar elders uitzien. Die huwelijken
tasschen bloedeigen nicht en kozjjn kwamen
immer zeer talrjjk vi
nog vele Araben in
zeggen: „Vraag dat aan myn wouw” ma*
^vraag dat aan bintammi”, „aan d“
myner moei”. Evenzoo, als de
plechtig spreken, heetep zjj baren
-zoon va
hoe diep
Zelfs al
uur gi
Bruidegom en Bruid.
Des avonds om 7 uur Lof ter eere van het
H. Sacrament met Rozenhoedje en voorge
schreven gebeden.
Za. middag van 4 uur af gelegenheid om
te biechten, te half 7 Lof ter eere van Maria
met Rozenhoedje en voorgeschreven gebeden.
In deze week Cat. als naar gewoonte.
Biechthooren voor de 3e en 4e klasse.
ZWAAG.
Zo. om 7 uur de Vroegmis, kwart over 2
Vespers met gebeden der Octobermaand.
Uitreiking van de H. Communie onder
Vroegmis en te kwart voor 9.
In de week de H. Mis om kwart voor acht
met gebeden der Octobermaand.
Za. 3 uur gelegenheid om te biechten.
Zo. half acht Vroegmis, 10 uur de Hoogmis,
half 3 Lof met voorgeschreven gebeden.
Wo., Do. en Za. Leering.
Za. van 3 tot 4 en van 7 tot half acht
biechthooren.
David's zoon geweest zjjn, met evenveel
recht als wanneer Hjj door den bloede van
David voortkwam. Want by de Oosterlingen
is het wetteljjk maagschap zoo hecht au»
bloedverwantschap. Qm dat te begrijpen
moeten wy onze Weetersche opvattingen
aan den kant zetten, en vooral ze ulet op
dringen aan menschen met andere zeden.
In het zwagers-huwelyk, waarin iemand de
kinderlooze weduwe van zyn broeder huwde,
werd de eerste zoon uit dit huwelyk aange
zien als de zoon van den afgestorvene: hjj
droeg diens naam en trad in zyn erfenis en
al zyn rechten. De band van het bloed moest
dus wjjken voor den wettelyken band; de
natuurlijke vader was de vader niot meur.
Evenzop kon men door aanneming in een
andere familie overgaan; de banden van
het bloed werden gedelgd. Een Araab kan
tegenwoordig nog by een vreemden stam
aangenomen worden; hjj verzaakt daardoor
zyn vroegeren stamnaam en zyn bloedver
wantschap; hij krijgt den naam van den
vreemden stam, en wordt als bloedeigen lid
daarvan gerekend; de Araben heeten dat
zelfs, lid worden „met naam en met bloed.”
Lie opvatting over het wettelyk verwant
schap hebben wij niet. In het Oosten kwam
en komt zy nu nog veel voor. Daardoor zou
Maria, zelfs al was zjj niet afgestamd van
David, nochtans tot diens familie behoord
hebben, en zou Jezus met volle recht „zoon
van David” geweest zijn. Een Jood, bjj wien
men die rechten zou betwist hebben, zou
ZONDAG 18e Zondag na Pinksteren Ged.
H. Wilfried, bisschop van York in Engeland
Onrechtmatig van zyn bisdom beroofd, trok
hij naar Rome, landde echter op onze kusten
en werd door Aldgisl koning der Friezen, te
Utrecht goed ontvangen. Vele opperhoofden
zelfs lieten zich met het volk doopen. Ebröin
fcofmejjer van Theodor III, kon. van
Neustrië zond aan den kon. der Triesen ge-
een
zoo
ST. DOMINICUS.
Heden de 18e Zondag na Pinksteren, te 6
uur, half 8 en 9 uur de stille H. H. Missen met
onderrichting, half 11 Hoogmis met predika
tie. Onder alle H. H. Missen schaalcollecte
voor de Piusstiöhting, half 1 Cat. voor de
Groote Leering, half 4 voorbereiding voor de
kinderen, die Woensdag worden aangenomen
5 uur Congregatie voor de mannen, 6 uur v.
de vrouwen, 7 uur Lof en oefeningen der
Octobermaand. De geh.eele week Lof en oefe
ningen der Octobermaand.
Ma. en Di. moeten_<ie kinderen die worden
aangenomen des morgeus _te 8 uur en
middags kwart over 12 in <ie kerk zyn.
Di. 5e der 15 Dinsdagen ter eere van den
H. Dominicus, van 7 uur af uitstelling
het Allerheiligste, te 9_uur S‘H. Mis.
Dinsdagmiddag moeten alle kinderen biech
ten om Woensdagmorgen Kwart voor 7 uur
gezamenlijk te Communiceeren.
Wo. half acht gezongen H. Mis waaronder
de Eerste H. Communie der kinderen Ouders
en familie kunnen onmiddellyk na de kinde
ren communiceeren. Na den middag tc 3 uur
Lof voor de kinderen.
Wo. avond half acht Congregatie voor de
vrouwen.
Do. avond half acht voor de meisjes.
ST. JOSEPH.
Zo. 2e Zondag der maand, byzonder toe
gewijd aan den Zoeten Naam Jezus. Collecte
voor het Pinsgesticht, half 8* er 9 uur de
stille H. H. Missen, half 11 Hoogmis, half 7
Lof.
Ma. van 4 tot 5 uur biechten voor de kin
deren.
Di. 5e der 19 Tlinsdagen ter eere van den
H. Vader Dominicus, volle aflaat, onder de
H. Mis van half acht algemeenc H. Commu
nie voor de kinderen.
Do. Lof en oefening voor de leden
„Voor Eer en Deugd” met toespraak.
In de Octobermaand eiken avond in de
week te 7 uur Ix>f met Rozenhoedje en gez.
In deze week zullen de dames der vereeni-
ging van de H. Catharina van Senen een
collecte houden langs de huizen voor de
arme zieken, welke collecte wy bjjzonder aan
bevelen.
Di. avond om 7 uur Lof met gebeden en
gezangen ter ecie van den H. Vader Do
minicus.
Ma. en Di. om 12 uur moeten de kinderen
der 2e klas, die hun eerste H. Communie nog
niet gedaan hebben, de voorbereiding leering
voor de 1ste H. Communie in de kerk bij
wonen.
Trots die bedrijvigheid en dat vroegtijdig
arbeiden, waren de Jaodsche vrouwen en
meisjes niet ongelukkig. Men moet ze niet
gelijkstellen met de Arabische vrouwen uit
sommige arme dorpen of die van eenige
zwerversstammen; die zyn wa&rljjk slavin
nen. In de groote dorpen en de steden van
thans zien de volksvrouwen er niet ongeluk
kig uit. Het Is zelfs een lust, ze onder elkaar
te hooren kwetteren en snateren vooral by
de bron of den put, terwyl de putemmer
tegen de wanden aanbotst, en het overplas
sende water naar beneden pletst. Dan voelt
men, dat haar arbeid en haar minderwaarde
onder haren man toch den levenslust niet
afsnijden. De Galileeeche vrouwen wareft
nog veel zelfstandiger, veel vijjer dan de
huidisre Arabische; haar blijde levenslust zal
dan seker veel grooter geweest zjjn. Tt|l
vrouwenpret en sohuldelooze
bleef nöf tod genoeg ovw.
IJ, 13 en 14 October.
lederen dag, geachte lezer en lezeres, op
het verheven oogenbHk der H. Consecratie,
herinnert onze Moeder de H. Kerk hare die
naren, dat het H. Sacrament des Altaars is
bfj uitstek: Mysterium fidei, Geheim des
g^loofs. Geloof in dit aanbiddelijk geheim
xyner liefde, vorderde de Zaligmaker van de
Mfbare der Joden, van Zijn leerlingen en
vap Zijne apostelen.
Te Caphamaum, in de 8yn.
de Meester tot de Joden; „Ik I
<Jps levens; uwe vaderen hebben in de woes
tijn het manna gegeten en zyn gestorven. Ik
ben het levende brood. Die uit den hemel
bon neergedaald, zoo iemand van dit brood
eet, hij zal leven in eeuwigheid; en het
brood, dat Ik geven zal, m Myn vleesch
voor het leven der wereld.” Ziedaar de
schoonste belofte, welke ooit uit den geze-
genden mond des Verlossers werd verno
men.
De Joden echter streden met elkander
over deze woorden, en zeiden: „Hoe kan
deze ons Zijn vleesch te eten geven?” Ous
antwoord ligt voor de hand: Met diezelfde
almacht, waarmede hij op de bruiloft te
Cana in Galilea, zes kruiken water in wijn
veranderde, met diezelfde almacht, waar
mede Hjj in de woestijn ipet vyf bcooden
vijf duizend mannen spijzigde tot vbrzadi-
gings toe.
De .loden hadden 's Heeren beloftc-
woorden juist opgevat. Dit blijkt overduide-
delijk uit de handelwijze des Heeren. Immers
bij verkeerde opvatting had de Leermeester
der waarheid hen beter moeten inlichten,
Doch toen zij ongeloovig heengingen, liet
Jezus hen gaan en sprak Hjj vormelijk en
plechtig met ’n soort van eed: „Voorwaarl
Voorwaar! Ik zeg u: indien gij 't vleesch van
den Zoon des Menschen niet eet en Zyn
bloed niet drinkt, zult gu het leven in u niet
hebben. Die myn vleecsh eet en myn bloed
drinkt, heeft het eeuwige leven; en Ik zal
hem opwekken ten jongste dage: want Mijn
vleesch is waarlijk spijs en Mijn bloed ;s
waarlijk dank. Die Myn vleesch eet en Mijn
bloed drinkt biyft in My e» Ik in hem. Gc-
lyk de levende Vader Mij gezonden heeft
en Ik leef door den Vader, zoo zal ook hij,
die My eet door My leven. Dit is het brood,
het welk uit den hemel is nedergedaald:
niet geljjk uwe vaderen het manna gegeten
hebben en gestorven zyn; die dit brood eet,
zai leven in eeuwigheid.”
Spraken de Joden by deze nouit volpre
zen belofte des Heeren: „Hoe kan Deze ons
Zijn vleesch te eten geven?” ook velen van
Zijne leerlingen namen aanstoot aan Zjjnc
,Dat woord is hard, wie
Door de vele wonderen
hadden zy in
moeten
wiuoiou. nu, wvwnw wij v» w„,
dat Zijne leerlingen hierover morden, zeide
tot hen: ,Ergert u dit? Als gij dan den
Zoon des menschen zult zien opvaren, waar
Hij te voren was, zult gij u dan nog ergeren
aan hetgeen Ik gesproken heb van Mijn
lichaam'? Gy hebt den levenden geest niet,
iaarom beoordeelt gij alles naar uw laag-
vleescheljjk begrip, hetwelk tot niets nut is,
omdat het niets begrijpt.”
Van toen af gingen vele Zjjner leerlingen
terug en wandelden niet meer met Hem.
Ook zij hadden de woorden juist verstaan,
in den letterlijken zin opgevat van het waar
achtig Lichaam en Bloed des Heeren, dat
hier beloofd werd.
De Leermeester liet ook hen heengaan. Ja,
Christus -wilde liever, dat alle leerlingen
Hem verlieten, dan dat' Hjj ook maar een
enkel woord terugnam. Daarom vroeg Hij
zelfs aan Zjjne apostelen: „Wilt ook gij weg
gaan?” Daarop antwoordde Hem Simon Pe
trus: „Heer! tot Wien zullen we gaan? Gij
hebt de woorden des eeuwigen levens, en
wij hebben geloofd en erkend, dat Gij zyt dc
Christus, de Zoon Gods!”
Die gdofte-woorden des eeuwigen levens
fijn in vervulling gegaan ongeveer een jaar
Ater, op den avond vóór ’s Heeren lijden,
ap Witten Donderdag.
H. LAURENTIUS.
Morgen v.m. van 7 tot half 11 en n.m. van
4 tot 6 en van half 7 tot 9 uur gelegenheid
om te biechten, tusschen 4 en 6 uur moeten
de meisjes komen biechten van de groote Na
leering en van de Woensdagsche leering.
Zo., Ma. en Di. 't Hoogfeest van het 40
urengebed. Jaarlyksche collecte voor het
Seminarie „Hageveld”.
Hedenmiddag half 3 luide aanbidding voor
de leden der mannen- en jongelingencongre
gaties s.v.p. Congregatieboekjes mee
brengen. Van 6 tot 7 uur gelegenheid om te
biechten 7 uur Lof met de Octobermaandge-
beden.
Ma. half 7 uitstelling van het Allerh. Sa
crament, 9 uur gezongen H. Mis, te 3 uur
luide aanbidding voor de meisjescongregatie
Van half 7 tot half 8 gelegenheid om te biech
ten. 7 uur Lof met de Octobermaandgebeden.
Di. half 7 uitstelling van het H. Sacram-nt
9 uur gez. H. Mis, 3 nur luide aanbidding
voor de vrouwencongregatie, te 7 uur plech
tig Lof, Octobermaandgebeden, feestpredika
tie door dén Weleerw. heer J. Langendyk,
kapelaan te Warmenhuizen en de lofzang Te
Deum.
Wo., Do., Vr. en Za. 7 uui Octobermaand-
lof. Wo. na het Lof Congregatie der vrouwen
Vr. 4 uur moeten de schooljongens komen
Broeders, ik dank mijnen God altyd uwent
wege, voor de genade Gods, die u in Jesus
Christus gegeven is, daar gjj in Hem ryk zyt
geworden in alles, in allen woord, en in alle
kennis, zoodat de getuigenis van Christus in
u bevestigd wordt zoodat u, die de openba
ring van onzen Heer Jesus Christus verwacht
geene genado ontbreke: Hjj zai u ook ten
einde toe voor zond» bewaren, tot den dag
der komste van onzen Heer Jesus Christus.
Evangelie volgens den H. Mattheus;
IX, 1-8.
In dien tyde klom Jestu in het schip, en
voer over, en kwam in Zjjne stad. En ziet,
zij brachten Hem eenen beroerde, die op een
bed lag. En Jcsus hun geloof ziende, zeide
tot den beroerde: Betrouw zoon, uwe zonden
worden u vergeven. En ziet, eenige schriftge
leerden zeiden by zich zelven: Hjj lastert. En
Jesus hunne gedachten ziende, zeide: Waar
om denkt gjj kwaao in uwe harten? Wat is
lichter, te zeggen: Uwe zonden worden u
vergeven, of te zeggen: Sta op, en wandel?
Opdat gjj echter zoudt weten, dat de Zoon
des menschen op aarde macht heeft om de
zonden te vergeven; zoo zeide Hjj tot den
beroerde: Sta op, neem uw bed op, en ga
naar uw huis. En hjj stond op, en ging naar
zjjn huis. Het volk nu dit ziende, werd ver
baasd, en verheerlijkte God, die zoodanige
macht aan de menschen gegeven heeft.
ven: zij alleen werken naarstig, terwyl hare
mannen meestal tot vadsigaards verworden
zijn. Gelukkig! Want in den arbeid ligt de
kracht en het behoud der Oostersche volks
vrouw!
Met de vorming tot toekomstige huis
moeder werd vroeg aangevangen; kleüie
meisjes speelden niet lang, want weldra zou
den zij huwbaar zjjn, en dan begon het eigen
huiswerk. Dat moesten zij gewend worden
zoodra het kon.
Arbeid was dan ook het eigenlijke spel
van Maria. Terwijl de knapen van haren
ouderdom nog de heuvelen op en af stoei
den, was het kind als doende als een naarstig
huismoedertje.
Van de bron kwam zij weer, op haar bloote
voetjes, met haar lang blauw kleed opge
houden door den gordel, en den hoofdsluier,
die van het hoofa over schouders en rug
viel, zoo ongeveer gekleed gelijk op haar
beeld te -Lourdes. Op haar kinderhoofdje
heeft moeder een kleine waterkruik gezet:
ze moet leeren, daarmee zwierig den heuvel
op te gaan; later zal zy eqn zware kruik
dragen.
Van buiten bet dorp kwam zjj weer, uit
de boschjes, waar zy dood hout raapte, v. de
heuveltoppen, waar zij droog kruid plukte tn
dikke doornstruiken uittrok. Daarmede zou
moeder het haardvuur stoken en den oven
verhitten. Zjj heeft baar vracht in een bussel
gebonden en op hagr hoofd gelegd. Haar
snoezig gerichtje glooit nu vin de hitte,
heel verwonderd opgekeken hebben.
De ouders van Maria komen in het Evan
gelie niet voor. Uit de overlevering verat,
men wjj dat zjj Joachim en Anna heetten. Of
zij nog leefden ten tyde van Maria's ver-
l o
denkbaar, omdat Maria nog tamelyk jong
kan
jaar.-
van -
boertjes, veefokkers, moeshoveniers of
Joseph moest by de verloving aan de
kleederen, wapenen, huisraad of iets ander»
ten geschenke geven; en die geschenken
werden gemeten naar den maatschappelijken
stand van het meisje. De geringe timmerman
moest dus zyn bruid kiezen bri geringe lieden
geljjk hjj zelf, anders schoten zjjn middelen
te kort. Bjj huwen vooral mag de Oostersche
jongen niet te hoog opzien.
Maria zal nog tameljjk jong geweest zQn,
bjj ons zelfs te jong om te trouwen. In het
Oosten echter zjjn d» meisjes doorgaans
huwbaar van veertien jaar af, en word'-n
zy dan ook op dien ouderdom of kort daarna
ten echt gegeven.
Maar trots dien jeugdigen ouderdom was
Maria, geljjk de meeste volksmeisjes, werk
zaam en vlijtig. De Galileeeche vrouwen
waren wel zoo bedrjjyig als _de mannen. E'n
tot o® onz» dagen tyn C