„Noord-Hollandsch Dagblad” <a 1 Geloofsverdediging. ■o 80. Vrijaag IT Onta 1024 Tafereelen uit het Evangelie. I EPISTEL EK EVANGELIE. Weekkalender. KERKLIJSTEN. ALKMAAR. DE H. COMMUNIE ONDER ééN GEDAANTE. t 4 ■W 1 de 3e leerjaar, vraag: zielen I OFFICIEEL KERKBERICHT van het ;e- le- ins zeer behulpzaam en tegemoetko- Maria meer dan anderen. Zoo kan men voorbereid om Jesus’ moeder let denkbeeld zelfs van een ,Jk beken geenen andere, rustig en te veranderen. nder feestpredikatie en toewijding «ie aan het H. Hart. I Kaptein, die met de laatste H. H. Sacramen- V. En ook tot godsdienstig leven. Want de vrouwen gingen op den sabat ter synagoog, zoowel als de mannen; zjj ook moesten dag, 4jks sommige gebeden bidden. Voorlezen d. n*el i*i de synagoog; maar de ge- wyde boeken waren haar even dierbaar als aan de mannen. Vrouwen hebben doorgaans meer godsdienstzin dan mannen; by de Ga- lueesche vrouwen .zou Jesus veel volgelin gen hebben. e Echt Joodsche ouders zullen dan aan hun dochtertjes het lezen geleerd hebben zoowel als aan de knapen. Evenals Joseph las de jonge Mana uit de gewjjde boeken Israëls vervlogen grootheid, doch ook zjjn bljjdo Nazarethsche meis- en als over een ge- Wy zouden verkeerd doen, met - -p _Lj een natuur lijke spruit uit den Galileeschen grond. En kel mét te seggen wat wjj over haar uit het Evangelie weten, komt zjj voor als een eenig KAD<wntuk. Gods genade heeft in dat kind ge heen en terug, ter- Ite aannam van n In priesters en phariseën in gelijkenissen, zeide: Het ryk der hemelen is geljjk oenen koning, die voor zjjnen zoon eene bruiloft had aangericht. En hjj zond zjjne knechten om de genooden ter bruiloft te roepen, en zjj wilden niet komen. Hij zond wederom andere knechten en zeide: Zegt den -genoo den: Ziet, ik heb mijn maal bereid, mijne ossen en gemeste beesten zyn geslacht, en alles is gereed; komt ter bruiloft. Maar zjj achtten het niet, en gingen henen de een naar zijn landgoed, en de ander naar zynen koophandel; en de overige namen zy ne knechten, en ben smadelijk behandelende Bij de triomfen van haren Zoon zal zij la ter bescheid»" achter blyven. Die stille be scheidenheid moet al in het kind gelegen hebben. Zy was geen wildzang. Dat zyn do Oostersche volksmeisjes meestal ook niet. Het vroegtijdig werken maakt haar ernstig. Zy kunnen ernstiger zyn, evenwichtiger en rustiger dan wjj meenen. Want het is ver keerd, de Oostersche volksvrouwen te be- oordeelen naar de ontgoochelde haremdames uit de burgery. Die liggen den ganschen dag te droomen op tapijten en kussens, te mid den der wulpsche wpelde van bedwelmend reukwerk, sappig fruit en fijne likeuren. De volksvrouwen hebben geen tijd tot droomen en driften opjagen. Met die rustige bescheidenheid hing bij Ma ria t'en keurig schaamtegevoel samen, een schuwheid om zelfs maar over schijnbaar on eerbare zaken te spreken. Over het wonder door Gods Geest in haar uitgewerkt, zal zjj zelf aan haren verloofde niets zeggen. Dat fyn, keurig gevoel is eigenlijk ,en vrucht van eeuwen Christendom. Bij Maria was het reeds ongewoon ryp, en daardoor liep tij eeuwen vooruit op haren tijd. De Joodsche vrouwen van toen waren wel niet schaamte loos gelijk de Muselmansche burger-vrou- wen. Maar over dingen, die wij oneerbaar heeten, spraken zjj vrijer dan wy, soms zelfs ruw realistisch, gewoonweg, en niemand nam daar aanstoot aan. De zeden waren zoo ver fijnd niet als onze Christel» stemming. Maria alleen had dit kieskeurig Christen gevoel vóór het Christendom. Doch die fijne eerbaarheid steunde op een stevigen ondergrond: do jonge verloofd© had beslist maagd te blijven zelfs in het huwe lijk, en het lijkt wel dat haar verloofde daar mee instemde. Wat dat jonge meisje aldus deed, was eenvoudig ongehoord, eenig. Daar mee ging zy in tegen geheel het Oosten, te gen gansch de Oostersche oudheid. Door dit besluit wierp dat kind de eeuwenoude opvat tingen omver, die de oude1 beschaving be- heerscht hadden. Alle Oostersche vrouwen verlangen im mers naar het moederschap; het is haar droom, haar groot© reden van bestaan. Een kinderlooze man kan zich nog doen gelden door macht of rijkdom; een kinderlooze vrouw is niets, zy mist haar eenige waarde. Dan kunnen zy ongelukkig zijn en zuchten tot zelfs in haar ouden dag, zooals Elisabeth of in razernij naar dolle middelen grijpen, zooals te lezen stond in de oude boeken, over de dochters van Loth en over Thamar. Maagdom was een onzin io het Oosten. overl. fam, om 12 uur Cat. in de kerk, om 7 uur Lof ter eere van den H. Joseph met de Octobergebeden Do. 7 uur voor de overl. fam. Kraakman- Kaandorp en daarna de Octobergebeden, des avonds van 56 uur de oefening van het H. Uur. Vr. om 7 uur voor Christian us Duinmeyer en overl. kinderen en daarna de Octoberge beden. Za. om 7 uur voor de lev. en afgestorven leden en zelatricen van het Genootschap van het H. Hart. Des middags van 48 uur gele genheid om te biechten, 7 uur het Lof voor de bekeering der zondaars met de Octoberge beden. Zo. om 7 uur voor Cornelia Pepping, Geer» truida Houtenbos en overl. fam. EGMOND AAN ZEE. Oefeningen der H. Missie Van 182*‘> October. Za. 7 uur plechtig Lof openingspredikatie i Van 3—7 uur gelegenheid om te biechten. Zo. 7 uur stille H. Mis met predikatie, 10 werkt, wellicht zonder dat zij zelf het ver moedde. Die genade heeft haar een hooger hart gegeven dan anderen, en hare begaaf- heden in een wonderbaar evenwicht gezet. Geljjk zy zich weldra zal ontplooien als vrouw en als moeder, zoo moet zij reeds in hare jeugd geweest zyn. Gedienstig en voorkomend voor allo hulp behoevenden. Haar bloedverwante uit Judea zal dit weldra ondervinden; de vrienden uit Kana en hoeveel anderen misschien nog! zullen daar een mirakel om zien gebeuren. Wel opgevoede Oostersche vrouwen zyn doorgaai mend. M haar denken in ’t kleine huis harer ouders. Zoo ook elders, bjj de bron namelijk, die in 't leven der Oostersche volksvrouwen zulke ruime plaats inneemt. Als daar vreemde rei zigers te paard? per ezel of per kemel aan komen, doet zy gelijk Rebekka; zy legt de volle waterkruik op haar hand om de ruiters te laten drinken, zy spoedt zich den trap op en af óm de steenen waterbakken vol te gie ten voor de lastdieren. Als een jonge meid of zwakke vrouw sukkelt met haar kruik, helpt Maria die op baar hoofd, zonder trotsch te zyn op eigen handigheid of de sukkelaar ster spottend na to kijken. dezelve. Toen de koning dit hjj vergramd zond zijne legers moordenaars en stak hunne OP DEN NEGENTIENDEN ZONDAG NA PINKSTER. Epistel uit den brief van den H. Apostel Paulus aan de Epbesiërs; IV, *23— 28. Broeders, vernieuwt u in den geest van uw gemoed, en doet aan den nieuwen mensch, die naar God in rechtvaardigheid en in ware heiligheid geschapdh is. Daarom legt af de leugentaal, een ieder spreke de waarheid met zynen naaste; want wy zyn leden met elkander; wordt gram, maar zon digt niet, de zon ga niet onder over uwe gramschap. Geeft den duivel geene plaats; die gestolen heeft, stele niet meer; maar hy arbeide liever en werke iets goeds met zyne handen, opdat hjj iets hebbe, om mede te deelen dengene, die in nood is. Evangelie volgens den H. Mattheus; XXII, 1-14. dien tjjde sprak Jezus tot de over- en En toch bedreef dat volkmeisje dien onzin, en zohder misschien zelf de dracht van haar willen reeds heelcmaal in te zien, ging zy in tegen gansch het verleden en het heden van de oudheid en maakte den weg open voor een nieuwe vrouwengrootheid, den maagdom. Hoe was dat besluit in haar gerjjpt? Zeker niet onder den drang van haar omgeving, alles riep haar op naar het moederschap; ook niet uit gewonen Joodschen godsdienstzin, want die zag in het moederschap een der schoonste zegeningen van God. Er blijft maar één werkelijke uitleg over: Gods ge nade had in haar gewerkt en haar ondei stillen drai te worden, woon, aardsch moederschap mocht haar beroeren. En dat besluit is ten tjjde harer verloving met haar wezen vergroeid, ’t Is geen opwel ling van voorbijgaande geestdrift. Want ala haar het moederschap over Gods Zoon aa» geboden wordt, antwoordt «ij heel gewooa» „Ik beken geenen man-’. Dat ie zóó en niet anders, rustig en zeker. Daar vaU niet» aaa Lof 'Vi der p. Ma. uur gez. H. Mis voor de gel. zielen 8 uur en kwart over acht H. Mis. Di., Wo., Do. en Vr. de H. H. Missen te 7. 8 en kwart over acht. Za. 6 uur bij de Eerw. Zusters, 7 en 8 uur H. H. Missen. Van 48 uur gelegenheid om i te biechten, half 7 hot Lof ter eere van de H. Maagd. en predikatie. Ma., Di., Wo?, D., Vr. en Za. .7 uur ge zongen H. Mis met predikatie, 12 uur Roz. en onderrichting voor de kinderen in de kerk, 7 uur avondoefening en predikatie. Wo. 7 uur gez. H. Mis voor de afgestor venen die als parochianen van O. L. Vr. On bevlekt Ontv. in den Heer zyn overleden. Vr. avond om 7 uur pl. eereboete aan het Godd. Hart van Jezus. Zo. dag van aanbidding, 7 uur uitstelling van het Allerh. en stille H. Mis met toespraak en algemeene H. Communie voor de parochie 10 uur de Hoogmis met predikatie. Half twee gemeenschappelijke aanbidding voor de kinderen, 3 uur gez. aanbidding voor de parochie. 7 nu.’ slotoefening, plechtig Lof met predikatie, plechtige hernieuwing der Doopbeloften en van de toewijding aan Ma ria, processie, Te Deum en Apost. zegen. AKERSLOOT. Zo. half acht voor de parochie, 10 uur v. Pieter Boon en Elisabeth Tomas, half twee Cat., half 3 Lof met Rozenkr., lied 55. Heden de collecte voor het Seminarie Ha- gt-veld. Ma. kwart voor acht voor Nic. Velseboer en Clasina Velseboer, Di. voor overl. ouders. Wo. voor Geertje Dekker, hsvr. van Ger- brand Welboren. Do. voor Sirhon Duin en Christina Groot. Vr. voor Geertruida van der Laan wed. van Gerbrand Boon. Za. voor een overledene. Zo. half acht voor CorneHs Balvers. 10 uur voor de parochie. De gebeden worden verzocht voor Jacobus ten der Stervenden is voorzien. CASTRICUM. Zo. half 7 Vroegmis, acht uur H. Mis voor de kinderen, waaronder de eerste H. Com munie. '0 uur de Hoogmis, des middags pi. Maar over dat geringe je kan men niet spreke wone vrouw, T~"i haar enkel te beschouwen als SCIIOORL. Zo. oin half acht de Vroegmis en om 10- uur de Hoogmis, kwart over 1 de Cat., en om 2 uur het Lof met Rozenhoedje en ver dere gebeden. Do. avond om 7 uur het Lof ter eere van Maria met Rozenkransgebed. Za. middag van 37 uur gelegenheid om te biechten. De gebeden worden verzocht voor Maria RoozendaalSmit, die met de laatste H. H. Sacramenten der Stervenden is voorzien. LI M MEN. Zo. Euch. dag. half acht stille H. Mis, om 10 uur de Hoogmis, kwart over 1 Cat., 2 uur Vespers met Rozenhoedje, daarna H. Familie afd. mannen. Wo. half 9 stille H. Mis met trouwplechtig heid, 7 uur Lof ter eere van het H. Sacr. met Rozenh. doodden zij hoorde, werd vernielde die stad in brand. Toen zeide hjj tot zjjne knech ten: De bruiloft is wel bereid, maar de ge nooden waren die niet waardig. Gaat dan tot de uiteinden der wegen, en noodigt allen die gjj vindt, ter bruiloft En zjjne knechten gingen naar de wegen verzamelden allen, die zjj vonden, goeden en kwaden, en de bruiloft werd vol gasten. Maar de koning kwam binnen, om de gas ten te zien, en zag. daar eenen mensch, die geen bruiloftskleed aan had. En hjj zeide hem: Vriend! hoe zjjt gjj hier binnen geko men zonder bruiloftskleed? En hij verstomde Toen zeide de koning aan de dienaren: Bindt hem handen en voeten, en werpt hem in de uiterste duisternis, daar geween en ge knars der tanden zal zjjn. want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren ZONDAG 19e Zondag na Pinksteren. Ged. H. Petrus van Alcantara. Bel., aldus naar zjjn geboorteplaats genoemd, werd Francis caan. Heel buitengewoon zjjn de strenge boetplegingen welke hjj zich bij voortduur oplegde. Hooge beschouwingen en zielsver rukkingen waren daarvoor zyn loon. Hjj was was de geestelijke leidsman van Teresia. t 1562. MAANDAG. H. Joannes van Kenti (zjjn ge boorteplaats, in Polen gelegen) professor aan de universiteit van Krakan. Daarna priester in de zielzorg. Ten slotte ging hjj in de afzondering leven. Hij was buitenge wóón milddadig jegens de armen, wien hjj dikwjjls zjjn eigen kleederen tot dekking gaf t 1473. DINSDAG. II. Hilarion, stelde zich onder de geestelijke leiding van den H. Antonius den kluizenaar in Egypte. Naar zjjn vader land, Palestina, teruggekeerd, volgde hij het leven van den woestijnvader na. Om zich aan het bestuur en de veelvuldige bezoeken te onttrekken vluchtte hjj naa Egypte, moest echter nog meerdere malen van woonplaats veranderen tot hij stierf op het eiland Cyprus t 372. Gedi H. Ursula en haie gezellinnen, maag den, martelaressen. Zjj was dochter van Brit- tenkoning Dionetus en voer met hare gezel linnen den Rijn op naar Keulen, welke stad door de hunnen belegerd werd. Zjj verkozen den marteldood boven de schending hunner maagdelnkheid (5e eetw). WOENSDAG van den dag. Mis van vori- gen Zondag, zonder Gloria en Credo. 2e ge bed A cunctus (Zie Misboek, verschill. gebe den no. 2). 3c naar keuze. DONDERDAG hetzelfde als Woensdag. VRIJDAG H. Aartsengel Raphael (is Ge neesmiddel Gods), leidde den jongen Tobias op zjjn langen reis veilig wjjl hjj daarbjj de gestalt koopmans zoon, die aan Tobias met name be kend wae. Hij verloste de jeugdige echtge- noote van Tobias van verdere aanslagen des duivels en genas door de ingewanden van den visch de blindheid van den ouden To bias? ZATERDAG. Zaterdagsch officie van Ma ria. Ged. H. Chrysanthus en Daria echtge- noote te Rome die voor het geloc' onder ‘n steenhoop levend werden begraven t 284. H. LAURENTIUS. Morgen tusschen 46 uur moeten de jon gens komen biechten van de Groote Nalee- Zo. 19c Zondag na Pinksteren, half 7, kw. voor acht en 9 unr de stille H. H. Missen, half 11 de Hoogmis, half 1 groote Naleering voor de jongens, 1 uur voor de meisjes. Van 24 uur is de kerk open om t^ komen bid den, 6 uur Broederschapslof met predikatie en de Octoberinaandgebeden, waarna Con gregatie van den H. Aloysius. lederen avond om 7 uur Octobermaandlof Ma. avond Congregatie voor de meisjes. Di. avond Congregatie voor de mannen. Wo. avond Congregatie voor de vrouwen. Vr. 4 uur moeten de schoolkinderen komen biechten, voor wie Zaterdag half acht alge meene H. Communie. Za. van 46 en van half 79 uur bieehth. te 4 uur moeten de meisjes komen biechten van de groote Naleering en van de Woens- Dezer dagen schreef een der lezers ons en vroeg, hoe het toch mogeljjk is, dat do Kerk de H. Communie onder beide gedaan ten beeft afgeschaft. Hjj bad van een Pro- toetantsche kennis gehoord, dat het vroeger altjjd in de Kerk zoo was geweest; ja zelfs, dat Christus uitdrukkelijk heeft gewild en bevolen, dat alle geloovigen onder beide gedaanten zouden communiceeren. Ais Christus het zoo heeft ingesteld kan de Kerk het dan veranderen? Alvorens wjj dit punt gaan behandelen, stollen wjj eerst voorop, wat wjj vroeger In onzen catechismus hebben geleerd, dat Christus onder ieder der beide gedaanten geheel en onverdeeld tegenwoordig is, zoo- dat iemand, die ofwel onder de gedaante van brood ofwel onder de gedaante van wjjn, Communiceert, het geheele Sacrament in even volkomen volheid ontvangt, als badde hjj het onder beide gedaanten genut tigd. Hieruit volgt dus, dat de leeken, die enkel en alleen de H. Hostie ontvangen, in geljjken mate deel hebben aan Christus’ Lichaam en Bloed, als de priesters, die on der de H. Mis onder beide gedaanten nut tigen. Zelfs Luther’ was na zjjn afval nog zoo innig van deze waarheid-overtuigd, dat hjj als onverdacht verdediger van de H. Com munie onder ééne gedaante, optrad. Zoo lezen wjj bjj Gibbons: „Het Geloof onzer Vaderen,” de volgende aanhaling: „Indien een Concilie het gebruik van beide gedaan ten zou bevelen of toestaan, zouden wjj er ons nooit bjj neerleggen, maar in spjjt van de Kerkvergadering en hare beslissingen, zouden wjj ééne gedaante bljjven gebruiken, of geen van beide, maar nooit beide.” (De formula Missae). Het is ons echter een raadsel, waar die Protestantsche kennis de wjjsheid opdiept, dat Christus de H. Communie onder beide gedaanten zou bevolen hebben. Alleen Je priesters, wanneer zy het H. Misoffer opdra gen, zjjn verplicht de H. Communie ondei beide gedaanten te ontvangen. En ook slechts alleen in dit geval. Als zjj dus het H. Sacrificie der H. Mis opdragen, ontvangen ook de geestelijken van allen rang, de II. Communie onder één gedaante, de gedaante van brood. Nergens in de H. Schrift vindt men het bevel om onder beide gedaanten de geloo vigen te doen communiceeren. Men vindt er alleen het voorschrift om te communiceeren^ maar de wjjze waarop, de regeling, hoe «Ut Sacrament moet worden toegediend, heelt Christus aan de wijsheid en de zorg van de Kerk overgelaten. Het is dus een zaak vau kerkeljjke tucht, ’n zaak, die geregeld wordt door 't kerkeljjk gezag, waaraan Christus de zorg over zjjn Sacramenten heeft toever- trouwa. Of zou die kennis op het oog hebben: lobs VI 54, wa4 we lezen: „Tenzjj gjj het Weesch van den Zoon des menschen eet en Zjjn Bloed drinkt, zult gij het leven in u niet hebben.”? Maar hier wordt toch niet gesproken van de beide gedaanten, maar van het Lichaam en.Bloed, die onder elke gedaante tegen woordig zjjn. Wie dus één gedaante nuttigt, eet het Lichaam en drinkt bet Bloed des Heeren. Even later. Jobs VI, 59, zegt Chris tus: „Wie dit Brood eet, zal leven in eeuwig heid.” Dezelfde uitwerking, het eeuwig le ven, wordt ook toegeschreven aan het eten alleen, de nuttiging van één gedaante. De woorden van Mt. XXVI, 28: „Drinkt allen hieruit,” sprak Christus niet tot het volk in ’t algemeen, maar alleen, tot de Apostelen. In de H. Schrift is dus van dien wil en dat bevel van Christus niets te vin den. De regeling is overgelaten aan de Kerk. In de geschiedenis der Kerk vinden wij het volgende medegedeeld. In de eerste elf eeuwen was de H. Communie onder belde gedaanten algemeen in gebruik, doch ook bestond de H. Communie onder één gedaan te. De Kerkvaders deelen ons mede, dat de kluizenaars het H. Sacrament mede droegen naar de woestijn, om het dageljjks te nut tigen. De geloovigen namen het H. Sacra ment onder broodsgedaanto mede, naar huis dagsché leering. Wo. acht uur H. Mis voor de leden van de Katholieken Kring. Wo. acht uur H. Mis voor de leden van den tonius Jol. Do. 9 uur gez. H. Mis voor de leden van den Levenden Rozenkrans. Zo. a.s. kwart voor 8 voor Anton Koen- ders, voorzitter van de Handelsreizigersver- eeniging „St Christoffel”. 4 ST. DOMINTCUS. Heden de 19e Zondag na Pinksteren te 6 uur, half acht en 9 uur de stille H. H. Missen met onderrichting, half 11 de Hoogmis met predikatie. Onder alle H. H. Missen de schaal- collecte voor het Seminarie Hageveld. Half 1 Cat. voor de groote leering, 5 urn Congre gatie voor de mannen, 6 uur voor de jongens 7 uur Lof en oefeningen der Octcbermaand. De geheele week des avonds te 7 uur Lof en oefeningen der Octobermaand. Ma. avond half acht aanbidding voor de leden van den Euch. Bond. Di. 6e der 15 Dinsdagen ter eere van den H. Dominicus, van 7 uur af uitstelling van -- het Allerh., 9 uur gez. H. Mis. Dinsdagmid- uur «^^8 J»et predtkafae. 3 uur oe emng dag moeten alle kinderen biechten cm Woens *“ir^v“-5 rU,8w** 7 uur avondo«tening dagmorgen te kwart over 7 gezamenlijk te "TP‘ communiceeren. Di. avond half 9 conferentie door den Z. Eerw. Pater Otten over de Ceremoniën der H. Mis. Wo. 9 uur de H. Mis ter eere van de H. Kindsheid. Wo. avond half acht Congr. v. d. vrouwen. Do. avond half acht voor de meisjes. ST. JOSEPH. Zo. collecte voor de kerk, half acht- en 9 uur de stille H. H. Missen, half 11 de Hoog mis voor de lev. en overl. leden der Broe derschap van O. L. Vrouw ter Nood, half 7 het Lof. Di. 6e der 15 Dinsdagen ter eere van den H. Vader Dominicus, volle aflaat, onder de H. Mis van half acht algemeene H. Com munie voor alle kinderen, 7 uur Lof met ge beden en gezangen ter eere van d‘-n H. Va der Dominicus. Do. half 10 Veni Creator en gez. Huwe lijksmis. In de Octobermaand eiken avond in week te 7 uur Lof, Roz. en gebeden. Ma. en Di. 12 uur in de kerk voorbereiding voor de kinderen, die 30 October hun eerste H. CommCmie moeten doen. KATECHISMUSLESSEN VOOR DE STAD ALKMAAR. Gekend moet worden in de week van 19 October: Kleine Katechismus voor Communicanten le leerjaar, Acte van Liefde. Uittreksel uit den kleinen Katechismus, 2e leerjaar, vraag: 2426. Kleine Katechismus, 36—40. Uittreksel uit den grooten Katechismus, 4e leerjaar: vraag: 71—80. Groote Katechismus zonder kleine letters, 5e leerjaar: vraag: 92—104. Groote Katechismus geheel, 6e en 7e leer jaar, vraag: 131—145. BERGEN. Zo. half 7 en 7 uur uitreiking van de H. Communie, half acht de Vroegmis, 10 uur de Hoogmis, 1 uur Cat., 2 uur Lof met Rozenh., dtarna de H. Familie voor de vrouwen, half 5 Mariacongregatie voor de meisjes in de ka pel der Eerw. Zusters, half 7 Mariacongre-’ gatie voor de jongens. Ma. avond en verdere avonden der week te 7 uur Rozenkranslof. Za. middag van 5half 9 uur gelegenheid om te biechten. De gebeden worden verzocht voor Catha rina Jonker, hsvr. van Petrus leering, die wet de laatste H. H. Sacrmenien der Sterven den is voorzien en voor Nicolaas Zut, Joan nes Durivou en Elisabeth Zomerdjjk, hsvr. van Frans Roobeek. die in den Heer zjjn overleden. EGMOND AAN DEN HOEF. Zo. om 7 uur de Vroegmis voor de ovéri. fam. Oorthuis en Kleverlaan, om half 10 de Hoogmis, om 2 uur de Congregatie voor de mannen, 7 uur het Lof ter eere vau de Allerh. Maagd met Octobergebeden. Ma. 7 uur voor de meest verlaten en daarna Octobergebeden. Di. om 7 uur voor Joannes Glorie en daar na de Octobergebeden. Wo. 7 uur voor Margaretha van Djjk en voor de huiscommunie. Aan de zieken werd de H. Communie alleen onder de gedaante van brood, en als 't niet anders kon, alleen onder de gedaante van wjjn, gegeven. Iedere Katholiek kent de geschiedenis van den H. Knaap Tarcicius, den martelaar van het H. Sacrament, hoe hjj bet Lichaam des Heeren naar de Marmertjjnsche gevangenis droeg en onderweg door knapen en heidenen werd overvallen en gedood. De H. Paus Damasus vervaardigde voor hem een grafschrift, waaruit iedereen kan zien, dat in de eerste Christentjjden het geloof aan de werkelijke tegenwoordigheid van Chris tus in het H. Sacrament des Altaars het zelfde was als nu. Wjj lezen in „Fabiola” van Kardinaal Wiseman: „De ontheiligende hand der menigte eischte snooa, Dat Christus’ Sacrament den spot tér prooi zou strekken, Tarcicius, die *t droeg verkoos veeleer den dood. Dan ’t Hemetech Lichaam voor hun schendend oog te ontdekken.” Hieruit volgt, dat in de eerste tjjden reeds de H. Communie ook wel onder één gedaan te werd ontvangen. Had Christus het andsrs bevolen, dan zou toch deze practjjk in de oudheid niet zjjn gevolgd. In de twaalfde eeuw kwam in ’t Westen de H. Communie enkel onder broodgedaanto meer en meer in zwang en werd op ’t einde der dertiende eeuw algemeen. Op de Kerkvergadering van Constanz, die in het jaar 1414 bjjeen kwam, werd bepaald, dat de geloovigen het H. Sacrament slechts onder de gedaante van brood mochten ont vangen. Dit concilie was gericht tegen de Kettersche Hussieten, die verklaarden, dat het gebruik van den kelk absoluut nood- zakeljjk was. Deze bepaling was dus de praktische weerlegging van de ketterij. In ’t jaar 1562 werd door het Concilie van Trente de leekenkeik verboden en daardoor de liturgische éénheid verzekerd. De voornaamste redenen, waarom de Kerk de H. Communie onder de gedaante van Wjjn heeft afgeschaft, vinden we vermeld In den catechismus van het Concilie van Trent» (Pars. II LXVI). Het gevaar voor uitstorting van het H. Bloed: de schaarscbte aan zuiveren wyn in sommige landen: de moeilijkheid, om de ge daante van wjjn te kunnen bewaren en ver volgens do weerzin van velen, om uit een gemeenschappeljjken kelk te drinken. Zoo moge het dus bljjken, dat door het afschaffen van den kelk aan het Goddelijk bevel van Christus niets veranderd is; enkel en alleen heeft de Kerk haar praktijk vol gens de tijdsomstandigheden P. M. VERHOOFDSTAÏ), Pr.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1924 | | pagina 10