„Noord-Hollandsch Dagblad”
<a
1
Geloofsverdediging.
■o 80.
Vrijaag IT Onta 1024
Tafereelen uit het
Evangelie.
I
EPISTEL EK EVANGELIE.
Weekkalender.
KERKLIJSTEN.
ALKMAAR.
DE H. COMMUNIE ONDER ééN
GEDAANTE.
t
4
■W
1
de
3e leerjaar, vraag:
zielen
I
OFFICIEEL KERKBERICHT
van het
;e-
le-
ins zeer behulpzaam en tegemoetko-
Maria meer dan anderen. Zoo kan men
voorbereid om Jesus’ moeder
let denkbeeld zelfs van een
,Jk beken geenen
andere, rustig en
te veranderen.
nder feestpredikatie en toewijding
«ie aan het H. Hart.
I Kaptein, die met de laatste H. H. Sacramen-
V.
En ook tot godsdienstig leven. Want de
vrouwen gingen op den sabat ter synagoog,
zoowel als de mannen; zjj ook moesten dag,
4jks sommige gebeden bidden. Voorlezen d.
n*el i*i de synagoog; maar de ge-
wyde boeken waren haar even dierbaar als
aan de mannen. Vrouwen hebben doorgaans
meer godsdienstzin dan mannen; by de Ga-
lueesche vrouwen .zou Jesus veel volgelin
gen hebben. e
Echt Joodsche ouders zullen dan aan hun
dochtertjes het lezen geleerd hebben zoowel
als aan de knapen. Evenals Joseph las de
jonge Mana uit de gewjjde boeken Israëls
vervlogen grootheid, doch ook zjjn bljjdo
Nazarethsche meis-
en als over een ge-
Wy zouden verkeerd doen, met
- -p _Lj een natuur
lijke spruit uit den Galileeschen grond. En
kel mét te seggen wat wjj over haar uit het
Evangelie weten, komt zjj voor als een eenig
KAD<wntuk. Gods genade heeft in dat kind ge
heen en terug, ter-
Ite aannam van n
In
priesters en phariseën in gelijkenissen,
zeide: Het ryk der hemelen is geljjk oenen
koning, die voor zjjnen zoon eene bruiloft
had aangericht. En hjj zond zjjne knechten
om de genooden ter bruiloft te roepen, en
zjj wilden niet komen. Hij zond wederom
andere knechten en zeide: Zegt den -genoo
den: Ziet, ik heb mijn maal bereid, mijne
ossen en gemeste beesten zyn geslacht, en
alles is gereed; komt ter bruiloft.
Maar zjj achtten het niet, en gingen henen
de een naar zijn landgoed, en de ander naar
zynen koophandel; en de overige namen zy
ne knechten, en ben smadelijk behandelende
Bij de triomfen van haren Zoon zal zij la
ter bescheid»" achter blyven. Die stille be
scheidenheid moet al in het kind gelegen
hebben. Zy was geen wildzang. Dat zyn do
Oostersche volksmeisjes meestal ook niet.
Het vroegtijdig werken maakt haar ernstig.
Zy kunnen ernstiger zyn, evenwichtiger en
rustiger dan wjj meenen. Want het is ver
keerd, de Oostersche volksvrouwen te be-
oordeelen naar de ontgoochelde haremdames
uit de burgery. Die liggen den ganschen dag
te droomen op tapijten en kussens, te mid
den der wulpsche wpelde van bedwelmend
reukwerk, sappig fruit en fijne likeuren. De
volksvrouwen hebben geen tijd tot droomen
en driften opjagen.
Met die rustige bescheidenheid hing bij Ma
ria t'en keurig schaamtegevoel samen, een
schuwheid om zelfs maar over schijnbaar on
eerbare zaken te spreken. Over het wonder
door Gods Geest in haar uitgewerkt, zal zjj
zelf aan haren verloofde niets zeggen. Dat
fyn, keurig gevoel is eigenlijk ,en vrucht van
eeuwen Christendom. Bij Maria was het
reeds ongewoon ryp, en daardoor liep tij
eeuwen vooruit op haren tijd. De Joodsche
vrouwen van toen waren wel niet schaamte
loos gelijk de Muselmansche burger-vrou-
wen. Maar over dingen, die wij oneerbaar
heeten, spraken zjj vrijer dan wy, soms zelfs
ruw realistisch, gewoonweg, en niemand nam
daar aanstoot aan. De zeden waren zoo ver
fijnd niet als onze Christel» stemming. Maria
alleen had dit kieskeurig Christen gevoel
vóór het Christendom.
Doch die fijne eerbaarheid steunde op een
stevigen ondergrond: do jonge verloofd© had
beslist maagd te blijven zelfs in het huwe
lijk, en het lijkt wel dat haar verloofde daar
mee instemde. Wat dat jonge meisje aldus
deed, was eenvoudig ongehoord, eenig. Daar
mee ging zy in tegen geheel het Oosten, te
gen gansch de Oostersche oudheid. Door dit
besluit wierp dat kind de eeuwenoude opvat
tingen omver, die de oude1 beschaving be-
heerscht hadden.
Alle Oostersche vrouwen verlangen im
mers naar het moederschap; het is haar
droom, haar groot© reden van bestaan. Een
kinderlooze man kan zich nog doen gelden
door macht of rijkdom; een kinderlooze
vrouw is niets, zy mist haar eenige waarde.
Dan kunnen zy ongelukkig zijn en zuchten
tot zelfs in haar ouden dag, zooals Elisabeth
of in razernij naar dolle middelen grijpen,
zooals te lezen stond in de oude boeken,
over de dochters van Loth en over Thamar.
Maagdom was een onzin io het Oosten.
overl. fam, om 12 uur Cat. in de kerk, om 7
uur Lof ter eere van den H. Joseph met de
Octobergebeden
Do. 7 uur voor de overl. fam. Kraakman-
Kaandorp en daarna de Octobergebeden, des
avonds van 56 uur de oefening van het H.
Uur.
Vr. om 7 uur voor Christian us Duinmeyer
en overl. kinderen en daarna de Octoberge
beden.
Za. om 7 uur voor de lev. en afgestorven
leden en zelatricen van het Genootschap van
het H. Hart. Des middags van 48 uur gele
genheid om te biechten, 7 uur het Lof voor
de bekeering der zondaars met de Octoberge
beden.
Zo. om 7 uur voor Cornelia Pepping, Geer»
truida Houtenbos en overl. fam.
EGMOND AAN ZEE.
Oefeningen der H. Missie
Van 182*‘> October.
Za. 7 uur plechtig Lof openingspredikatie
i Van 3—7 uur gelegenheid om te biechten.
Zo. 7 uur stille H. Mis met predikatie, 10
werkt, wellicht zonder dat zij zelf het ver
moedde. Die genade heeft haar een hooger
hart gegeven dan anderen, en hare begaaf-
heden in een wonderbaar evenwicht gezet.
Geljjk zy zich weldra zal ontplooien als
vrouw en als moeder, zoo moet zij reeds in
hare jeugd geweest zyn.
Gedienstig en voorkomend voor allo hulp
behoevenden. Haar bloedverwante uit Judea
zal dit weldra ondervinden; de vrienden uit
Kana en hoeveel anderen misschien nog!
zullen daar een mirakel om zien gebeuren.
Wel opgevoede Oostersche vrouwen zyn
doorgaai
mend. M
haar denken in ’t kleine huis harer ouders.
Zoo ook elders, bjj de bron namelijk, die in 't
leven der Oostersche volksvrouwen zulke
ruime plaats inneemt. Als daar vreemde rei
zigers te paard? per ezel of per kemel aan
komen, doet zy gelijk Rebekka; zy legt de
volle waterkruik op haar hand om de ruiters
te laten drinken, zy spoedt zich den trap op
en af óm de steenen waterbakken vol te gie
ten voor de lastdieren. Als een jonge meid
of zwakke vrouw sukkelt met haar kruik,
helpt Maria die op baar hoofd, zonder trotsch
te zyn op eigen handigheid of de sukkelaar
ster spottend na to kijken.
dezelve. Toen de koning dit
hjj vergramd zond zijne legers
moordenaars en stak hunne
OP DEN NEGENTIENDEN ZONDAG NA
PINKSTER.
Epistel uit den brief van den H. Apostel
Paulus aan de Epbesiërs; IV, *23— 28.
Broeders, vernieuwt u in den geest van
uw gemoed, en doet aan den nieuwen
mensch, die naar God in rechtvaardigheid
en in ware heiligheid geschapdh is. Daarom
legt af de leugentaal, een ieder spreke de
waarheid met zynen naaste; want wy zyn
leden met elkander; wordt gram, maar zon
digt niet, de zon ga niet onder over uwe
gramschap. Geeft den duivel geene plaats;
die gestolen heeft, stele niet meer; maar hy
arbeide liever en werke iets goeds met zyne
handen, opdat hjj iets hebbe, om mede te
deelen dengene, die in nood is.
Evangelie volgens den H. Mattheus;
XXII, 1-14.
dien tjjde sprak Jezus tot de over-
en
En toch bedreef dat volkmeisje dien onzin,
en zohder misschien zelf de dracht van haar
willen reeds heelcmaal in te zien, ging zy
in tegen gansch het verleden en het heden
van de oudheid en maakte den weg open
voor een nieuwe vrouwengrootheid, den
maagdom.
Hoe was dat besluit in haar gerjjpt? Zeker
niet onder den drang van haar omgeving,
alles riep haar op naar het moederschap; ook
niet uit gewonen Joodschen godsdienstzin,
want die zag in het moederschap een der
schoonste zegeningen van God. Er blijft
maar één werkelijke uitleg over: Gods ge
nade had in haar gewerkt en haar ondei
stillen drai
te worden,
woon, aardsch moederschap mocht haar
beroeren.
En dat besluit is ten tjjde harer verloving
met haar wezen vergroeid, ’t Is geen opwel
ling van voorbijgaande geestdrift. Want ala
haar het moederschap over Gods Zoon aa»
geboden wordt, antwoordt «ij heel gewooa»
„Ik beken geenen man-’. Dat ie zóó en niet
anders, rustig en zeker. Daar vaU niet» aaa
Lof 'Vi
der p.
Ma. uur gez. H. Mis voor de gel. zielen
8 uur en kwart over acht H. Mis.
Di., Wo., Do. en Vr. de H. H. Missen te
7. 8 en kwart over acht.
Za. 6 uur bij de Eerw. Zusters, 7 en 8 uur
H. H. Missen. Van 48 uur gelegenheid om
i te biechten, half 7 hot Lof ter eere van de
H. Maagd.
en predikatie.
Ma., Di., Wo?, D., Vr. en Za. .7 uur ge
zongen H. Mis met predikatie, 12 uur Roz.
en onderrichting voor de kinderen in de
kerk, 7 uur avondoefening en predikatie.
Wo. 7 uur gez. H. Mis voor de afgestor
venen die als parochianen van O. L. Vr. On
bevlekt Ontv. in den Heer zyn overleden.
Vr. avond om 7 uur pl. eereboete aan het
Godd. Hart van Jezus.
Zo. dag van aanbidding, 7 uur uitstelling
van het Allerh. en stille H. Mis met toespraak
en algemeene H. Communie voor de parochie
10 uur de Hoogmis met predikatie.
Half twee gemeenschappelijke aanbidding
voor de kinderen, 3 uur gez. aanbidding voor
de parochie. 7 nu.’ slotoefening, plechtig Lof
met predikatie, plechtige hernieuwing der
Doopbeloften en van de toewijding aan Ma
ria, processie, Te Deum en Apost. zegen.
AKERSLOOT.
Zo. half acht voor de parochie, 10 uur v.
Pieter Boon en Elisabeth Tomas, half twee
Cat., half 3 Lof met Rozenkr., lied 55.
Heden de collecte voor het Seminarie Ha-
gt-veld.
Ma. kwart voor acht voor Nic. Velseboer
en Clasina Velseboer,
Di. voor overl. ouders.
Wo. voor Geertje Dekker, hsvr. van Ger-
brand Welboren.
Do. voor Sirhon Duin en Christina Groot.
Vr. voor Geertruida van der Laan wed.
van Gerbrand Boon.
Za. voor een overledene.
Zo. half acht voor CorneHs Balvers. 10
uur voor de parochie.
De gebeden worden verzocht voor Jacobus
ten der Stervenden is voorzien.
CASTRICUM.
Zo. half 7 Vroegmis, acht uur H. Mis voor
de kinderen, waaronder de eerste H. Com
munie. '0 uur de Hoogmis, des middags pi.
Maar over dat geringe
je kan men niet spreke
wone vrouw, T~"i
haar enkel te beschouwen als
SCIIOORL.
Zo. oin half acht de Vroegmis en om 10-
uur de Hoogmis, kwart over 1 de Cat., en
om 2 uur het Lof met Rozenhoedje en ver
dere gebeden.
Do. avond om 7 uur het Lof ter eere van
Maria met Rozenkransgebed.
Za. middag van 37 uur gelegenheid om
te biechten.
De gebeden worden verzocht voor Maria
RoozendaalSmit, die met de laatste H. H.
Sacramenten der Stervenden is voorzien.
LI M MEN.
Zo. Euch. dag. half acht stille H. Mis, om
10 uur de Hoogmis, kwart over 1 Cat., 2 uur
Vespers met Rozenhoedje, daarna H. Familie
afd. mannen.
Wo. half 9 stille H. Mis met trouwplechtig
heid, 7 uur Lof ter eere van het H. Sacr.
met Rozenh.
doodden zij
hoorde, werd
vernielde die
stad in brand. Toen zeide hjj tot zjjne knech
ten: De bruiloft is wel bereid, maar de ge
nooden waren die niet waardig. Gaat dan
tot de uiteinden der wegen, en noodigt allen
die gjj vindt, ter bruiloft
En zjjne knechten gingen naar de wegen
verzamelden allen, die zjj vonden, goeden en
kwaden, en de bruiloft werd vol gasten.
Maar de koning kwam binnen, om de gas
ten te zien, en zag. daar eenen mensch, die
geen bruiloftskleed aan had. En hjj zeide
hem: Vriend! hoe zjjt gjj hier binnen geko
men zonder bruiloftskleed? En hij verstomde
Toen zeide de koning aan de dienaren:
Bindt hem handen en voeten, en werpt hem
in de uiterste duisternis, daar geween en ge
knars der tanden zal zjjn. want velen zijn
geroepen, maar weinigen uitverkoren
ZONDAG 19e Zondag na Pinksteren. Ged.
H. Petrus van Alcantara. Bel., aldus naar
zjjn geboorteplaats genoemd, werd Francis
caan. Heel buitengewoon zjjn de strenge
boetplegingen welke hjj zich bij voortduur
oplegde. Hooge beschouwingen en zielsver
rukkingen waren daarvoor zyn loon. Hjj was
was de geestelijke leidsman van Teresia.
t 1562.
MAANDAG. H. Joannes van Kenti (zjjn ge
boorteplaats, in Polen gelegen) professor
aan de universiteit van Krakan. Daarna
priester in de zielzorg. Ten slotte ging hjj
in de afzondering leven. Hij was buitenge
wóón milddadig jegens de armen, wien hjj
dikwjjls zjjn eigen kleederen tot dekking gaf
t 1473.
DINSDAG. II. Hilarion, stelde zich onder
de geestelijke leiding van den H. Antonius
den kluizenaar in Egypte. Naar zjjn vader
land, Palestina, teruggekeerd, volgde hij het
leven van den woestijnvader na. Om zich
aan het bestuur en de veelvuldige bezoeken
te onttrekken vluchtte hjj naa Egypte, moest
echter nog meerdere malen van woonplaats
veranderen tot hij stierf op het eiland
Cyprus t 372.
Gedi H. Ursula en haie gezellinnen, maag
den, martelaressen. Zjj was dochter van Brit-
tenkoning Dionetus en voer met hare gezel
linnen den Rijn op naar Keulen, welke stad
door de hunnen belegerd werd. Zjj verkozen
den marteldood boven de schending hunner
maagdelnkheid (5e eetw).
WOENSDAG van den dag. Mis van vori-
gen Zondag, zonder Gloria en Credo. 2e ge
bed A cunctus (Zie Misboek, verschill. gebe
den no. 2). 3c naar keuze.
DONDERDAG hetzelfde als Woensdag.
VRIJDAG H. Aartsengel Raphael (is Ge
neesmiddel Gods), leidde den jongen Tobias
op zjjn langen reis veilig
wjjl hjj daarbjj de gestalt
koopmans zoon, die aan Tobias met name be
kend wae. Hij verloste de jeugdige echtge-
noote van Tobias van verdere aanslagen des
duivels en genas door de ingewanden van
den visch de blindheid van den ouden To
bias?
ZATERDAG. Zaterdagsch officie van Ma
ria. Ged. H. Chrysanthus en Daria echtge-
noote te Rome die voor het geloc' onder ‘n
steenhoop levend werden begraven t 284.
H. LAURENTIUS.
Morgen tusschen 46 uur moeten de jon
gens komen biechten van de Groote Nalee-
Zo. 19c Zondag na Pinksteren, half 7, kw.
voor acht en 9 unr de stille H. H. Missen,
half 11 de Hoogmis, half 1 groote Naleering
voor de jongens, 1 uur voor de meisjes. Van
24 uur is de kerk open om t^ komen bid
den, 6 uur Broederschapslof met predikatie
en de Octoberinaandgebeden, waarna Con
gregatie van den H. Aloysius.
lederen avond om 7 uur Octobermaandlof
Ma. avond Congregatie voor de meisjes.
Di. avond Congregatie voor de mannen.
Wo. avond Congregatie voor de vrouwen.
Vr. 4 uur moeten de schoolkinderen komen
biechten, voor wie Zaterdag half acht alge
meene H. Communie.
Za. van 46 en van half 79 uur bieehth.
te 4 uur moeten de meisjes komen biechten
van de groote Naleering en van de Woens-
Dezer dagen schreef een der lezers ons
en vroeg, hoe het toch mogeljjk is, dat do
Kerk de H. Communie onder beide gedaan
ten beeft afgeschaft. Hjj bad van een Pro-
toetantsche kennis gehoord, dat het vroeger
altjjd in de Kerk zoo was geweest; ja zelfs,
dat Christus uitdrukkelijk heeft gewild en
bevolen, dat alle geloovigen onder beide
gedaanten zouden communiceeren. Ais
Christus het zoo heeft ingesteld kan de Kerk
het dan veranderen?
Alvorens wjj dit punt gaan behandelen,
stollen wjj eerst voorop, wat wjj vroeger
In onzen catechismus hebben geleerd, dat
Christus onder ieder der beide gedaanten
geheel en onverdeeld tegenwoordig is, zoo-
dat iemand, die ofwel onder de gedaante
van brood ofwel onder de gedaante van
wjjn, Communiceert, het geheele Sacrament
in even volkomen volheid ontvangt, als
badde hjj het onder beide gedaanten genut
tigd. Hieruit volgt dus, dat de leeken, die
enkel en alleen de H. Hostie ontvangen, in
geljjken mate deel hebben aan Christus’
Lichaam en Bloed, als de priesters, die on
der de H. Mis onder beide gedaanten nut
tigen.
Zelfs Luther’ was na zjjn afval nog zoo
innig van deze waarheid-overtuigd, dat hjj
als onverdacht verdediger van de H. Com
munie onder ééne gedaante, optrad. Zoo
lezen wjj bjj Gibbons: „Het Geloof onzer
Vaderen,” de volgende aanhaling: „Indien
een Concilie het gebruik van beide gedaan
ten zou bevelen of toestaan, zouden wjj er
ons nooit bjj neerleggen, maar in spjjt van
de Kerkvergadering en hare beslissingen,
zouden wjj ééne gedaante bljjven gebruiken,
of geen van beide, maar nooit beide.” (De
formula Missae).
Het is ons echter een raadsel, waar die
Protestantsche kennis de wjjsheid opdiept,
dat Christus de H. Communie onder beide
gedaanten zou bevolen hebben. Alleen Je
priesters, wanneer zy het H. Misoffer opdra
gen, zjjn verplicht de H. Communie ondei
beide gedaanten te ontvangen. En ook
slechts alleen in dit geval. Als zjj dus het H.
Sacrificie der H. Mis opdragen, ontvangen
ook de geestelijken van allen rang, de II.
Communie onder één gedaante, de gedaante
van brood.
Nergens in de H. Schrift vindt men het
bevel om onder beide gedaanten de geloo
vigen te doen communiceeren. Men vindt er
alleen het voorschrift om te communiceeren^
maar de wjjze waarop, de regeling, hoe «Ut
Sacrament moet worden toegediend, heelt
Christus aan de wijsheid en de zorg van de
Kerk overgelaten. Het is dus een zaak vau
kerkeljjke tucht, ’n zaak, die geregeld wordt
door 't kerkeljjk gezag, waaraan Christus
de zorg over zjjn Sacramenten heeft toever-
trouwa.
Of zou die kennis op het oog hebben:
lobs VI 54, wa4 we lezen: „Tenzjj gjj het
Weesch van den Zoon des menschen eet en
Zjjn Bloed drinkt, zult gij het leven in u
niet hebben.”?
Maar hier wordt toch niet gesproken van
de beide gedaanten, maar van het Lichaam
en.Bloed, die onder elke gedaante tegen
woordig zjjn. Wie dus één gedaante nuttigt,
eet het Lichaam en drinkt bet Bloed des
Heeren. Even later. Jobs VI, 59, zegt Chris
tus: „Wie dit Brood eet, zal leven in eeuwig
heid.” Dezelfde uitwerking, het eeuwig le
ven, wordt ook toegeschreven aan het eten
alleen, de nuttiging van één gedaante.
De woorden van Mt. XXVI, 28: „Drinkt
allen hieruit,” sprak Christus niet tot het
volk in ’t algemeen, maar alleen, tot de
Apostelen. In de H. Schrift is dus van dien
wil en dat bevel van Christus niets te vin
den.
De regeling is overgelaten aan de Kerk.
In de geschiedenis der Kerk vinden wij het
volgende medegedeeld. In de eerste elf
eeuwen was de H. Communie onder belde
gedaanten algemeen in gebruik, doch ook
bestond de H. Communie onder één gedaan
te. De Kerkvaders deelen ons mede, dat de
kluizenaars het H. Sacrament mede droegen
naar de woestijn, om het dageljjks te nut
tigen. De geloovigen namen het H. Sacra
ment onder broodsgedaanto mede, naar huis
dagsché leering.
Wo. acht uur H. Mis voor de leden van de
Katholieken Kring.
Wo. acht uur H. Mis voor de leden van den
tonius Jol.
Do. 9 uur gez. H. Mis voor de leden van
den Levenden Rozenkrans.
Zo. a.s. kwart voor 8 voor Anton Koen-
ders, voorzitter van de Handelsreizigersver-
eeniging „St Christoffel”. 4
ST. DOMINTCUS.
Heden de 19e Zondag na Pinksteren te 6
uur, half acht en 9 uur de stille H. H. Missen
met onderrichting, half 11 de Hoogmis met
predikatie. Onder alle H. H. Missen de schaal-
collecte voor het Seminarie Hageveld. Half
1 Cat. voor de groote leering, 5 urn Congre
gatie voor de mannen, 6 uur voor de jongens
7 uur Lof en oefeningen der Octcbermaand.
De geheele week des avonds te 7 uur Lof
en oefeningen der Octobermaand.
Ma. avond half acht aanbidding voor de
leden van den Euch. Bond.
Di. 6e der 15 Dinsdagen ter eere van den
H. Dominicus, van 7 uur af uitstelling van --
het Allerh., 9 uur gez. H. Mis. Dinsdagmid- uur «^^8 J»et predtkafae. 3 uur oe emng
dag moeten alle kinderen biechten cm Woens *“ir^v“-5 rU,8w** 7 uur avondo«tening
dagmorgen te kwart over 7 gezamenlijk te "TP‘
communiceeren.
Di. avond half 9 conferentie door den Z.
Eerw. Pater Otten over de Ceremoniën der
H. Mis.
Wo. 9 uur de H. Mis ter eere van de H.
Kindsheid.
Wo. avond half acht Congr. v. d. vrouwen.
Do. avond half acht voor de meisjes.
ST. JOSEPH.
Zo. collecte voor de kerk, half acht- en 9
uur de stille H. H. Missen, half 11 de Hoog
mis voor de lev. en overl. leden der Broe
derschap van O. L. Vrouw ter Nood, half 7
het Lof.
Di. 6e der 15 Dinsdagen ter eere van den
H. Vader Dominicus, volle aflaat, onder de
H. Mis van half acht algemeene H. Com
munie voor alle kinderen, 7 uur Lof met ge
beden en gezangen ter eere van d‘-n H. Va
der Dominicus.
Do. half 10 Veni Creator en gez. Huwe
lijksmis.
In de Octobermaand eiken avond in
week te 7 uur Lof, Roz. en gebeden.
Ma. en Di. 12 uur in de kerk voorbereiding
voor de kinderen, die 30 October hun eerste
H. CommCmie moeten doen.
KATECHISMUSLESSEN VOOR DE
STAD ALKMAAR.
Gekend moet worden in de week van 19
October:
Kleine Katechismus voor Communicanten
le leerjaar, Acte van Liefde.
Uittreksel uit den kleinen Katechismus, 2e
leerjaar, vraag: 2426.
Kleine Katechismus,
36—40.
Uittreksel uit den grooten Katechismus, 4e
leerjaar: vraag: 71—80.
Groote Katechismus zonder kleine letters,
5e leerjaar: vraag: 92—104.
Groote Katechismus geheel, 6e en 7e leer
jaar, vraag: 131—145.
BERGEN.
Zo. half 7 en 7 uur uitreiking van de H.
Communie, half acht de Vroegmis, 10 uur de
Hoogmis, 1 uur Cat., 2 uur Lof met Rozenh.,
dtarna de H. Familie voor de vrouwen, half 5
Mariacongregatie voor de meisjes in de ka
pel der Eerw. Zusters, half 7 Mariacongre-’
gatie voor de jongens.
Ma. avond en verdere avonden der week te
7 uur Rozenkranslof.
Za. middag van 5half 9 uur gelegenheid
om te biechten.
De gebeden worden verzocht voor Catha
rina Jonker, hsvr. van Petrus leering, die
wet de laatste H. H. Sacrmenien der Sterven
den is voorzien en voor Nicolaas Zut, Joan
nes Durivou en Elisabeth Zomerdjjk, hsvr.
van Frans Roobeek. die in den Heer zjjn
overleden.
EGMOND AAN DEN HOEF.
Zo. om 7 uur de Vroegmis voor de ovéri.
fam. Oorthuis en Kleverlaan, om half 10 de
Hoogmis, om 2 uur de Congregatie voor de
mannen, 7 uur het Lof ter eere vau de Allerh.
Maagd met Octobergebeden.
Ma. 7 uur voor de meest verlaten
en daarna Octobergebeden.
Di. om 7 uur voor Joannes Glorie en daar
na de Octobergebeden.
Wo. 7 uur voor Margaretha van Djjk en
voor de huiscommunie. Aan de zieken werd
de H. Communie alleen onder de gedaante
van brood, en als 't niet anders kon, alleen
onder de gedaante van wjjn, gegeven.
Iedere Katholiek kent de geschiedenis van
den H. Knaap Tarcicius, den martelaar van
het H. Sacrament, hoe hjj bet Lichaam des
Heeren naar de Marmertjjnsche gevangenis
droeg en onderweg door knapen en heidenen
werd overvallen en gedood. De H. Paus
Damasus vervaardigde voor hem een
grafschrift, waaruit iedereen kan zien, dat
in de eerste Christentjjden het geloof aan
de werkelijke tegenwoordigheid van Chris
tus in het H. Sacrament des Altaars het
zelfde was als nu. Wjj lezen in „Fabiola”
van Kardinaal Wiseman:
„De ontheiligende hand der menigte
eischte snooa,
Dat Christus’ Sacrament den spot tér
prooi zou strekken,
Tarcicius, die *t droeg verkoos veeleer
den dood.
Dan ’t Hemetech Lichaam voor hun
schendend oog te ontdekken.”
Hieruit volgt, dat in de eerste tjjden reeds
de H. Communie ook wel onder één gedaan
te werd ontvangen. Had Christus het andsrs
bevolen, dan zou toch deze practjjk in de
oudheid niet zjjn gevolgd. In de twaalfde
eeuw kwam in ’t Westen de H. Communie
enkel onder broodgedaanto meer en meer
in zwang en werd op ’t einde der dertiende
eeuw algemeen.
Op de Kerkvergadering van Constanz, die
in het jaar 1414 bjjeen kwam, werd bepaald,
dat de geloovigen het H. Sacrament slechts
onder de gedaante van brood mochten ont
vangen. Dit concilie was gericht tegen de
Kettersche Hussieten, die verklaarden, dat
het gebruik van den kelk absoluut nood-
zakeljjk was. Deze bepaling was dus de
praktische weerlegging van de ketterij.
In ’t jaar 1562 werd door het Concilie van
Trente de leekenkeik verboden en daardoor
de liturgische éénheid verzekerd.
De voornaamste redenen, waarom de Kerk
de H. Communie onder de gedaante van
Wjjn heeft afgeschaft, vinden we vermeld In
den catechismus van het Concilie van Trent»
(Pars. II LXVI).
Het gevaar voor uitstorting van het H.
Bloed: de schaarscbte aan zuiveren wyn in
sommige landen: de moeilijkheid, om de ge
daante van wjjn te kunnen bewaren en ver
volgens do weerzin van velen, om uit een
gemeenschappeljjken kelk te drinken.
Zoo moge het dus bljjken, dat door het
afschaffen van den kelk aan het Goddelijk
bevel van Christus niets veranderd is; enkel
en alleen heeft de Kerk haar praktijk vol
gens de tijdsomstandigheden
P. M. VERHOOFDSTAÏ), Pr.