6. GEUS' lichte ongesausde pruimtabak
GEUS, Magdalenenstraat 14.
Z. V. V. II.
Hlcmaria Vidrix II.
Alkmaar.
Amsterdamse tie Beurs
vbb de IWderlandsclte Is*Mdbo<iwb*i91c.
uu
EU»
«o»/,
^•1.
lO»*/.
Zondag a.s. 2 uur
F
•Raverfrtfbaar na smaak, 12 caaf aar X aaa,
valdae' da meeat verwende priimar
176*4
132
127*/,
78
71»/,
72
71»/.
72
108*/,
166M
20
20
Lebong
327*/.
381
366
342
342
163
1Ö7H
167»/,
H4«
158
IVO
a
86
26H
2tt«
81
123
128
110
15
ff
>rij» voor de Fabrieks-
1
Ni
193
uit
193 stapels.
168
370
en door de week zakenman, zoo
wel eens gezegd heeft; ’t is onze
te constateeren. De
edammers werd n.l.
161
314‘/è
176»/,
132
127M
103
126
68
141M
136
129
156
318
164H
164
436
374
360
176
182
175»/.
132
127*/.
437H
376
488
379
Aan voer in stapels
Aanvoer in kilo’s
Boerenedammers
met merk
Fabrieksedammer»
met merk
JU8
162
ul3
86
46*/,
166
164
435
874
136
1z7h
325
364
344
436
374
298
lo2
316
80*4
164
13»
128
1757.
132
163
326
óu5
6,3*4
i7
67*/,
U2*/.
127
20H
325
364
344
50.—
52.—
48.—
52.—
v.j.
160
153
318»/.
177H
132/,
,U7-(,
126
zO*/,
Terrein Alc. Victrix.
168
Öo* g
wUÖ
v
.70/,
.oo
z42
1O
189
1W4‘).
127*/.
66.—
63.—
61. —
63.—
62. —
65.—
58 stapels.
18 stapels.
36 stapels.
78 stapels.
1 metselaar, 1 opperman, 1 sigarenmaker, 1
tabaksbewerker en 20 losse arbejders.
Vrouwen. x
Aangeboden: 1 dienstbode, 1 huishoudster,
156»i,
78
- 88
.63
164H
437*4
o73-/,
obl
.30
.27*4
*°V.
167»,
Met vertrouwen durven wij rekenen op de
gewaardeerde en noodzakelijke medewerking
van Ouders, heeren Onderwijzers en Pa
troons, opdat het geheele triduum door allen
worde gevolgd.
Het groot aantal leden maakt een persoon
lijk verzoek van onzen kant ondoenlijk, doch
w|j zijn er van overtuigd dat, waar het hier
om zeer hooge belangen gaat, deze mededee-
ling de zoo noodzakelgke medewerking zal
♦ongevoige hebben.
TH. O. VAN HAASTER, Pr.
Directeur
17 October 1924
V.K. L30
zegd, dat bij vacature een arbeider benoemd
zou worden. Hieraan is niet voldaan
De voorz. zal dit onder de aandacht van
dit bestuur brengen.
De heer Haring maakte een opmerking
naar aanleiding van de rede van den Wel-
Eerw. heer Helmer. Spr. wees er op, dat het
-wel gebeurt, dat de patroonsorganisaties op
een schandalige manier tegen de arbeiders
optreden. Spr. vraagt of de geestelijken hier
niet méér tegen op kunnen treden Op de
tevredenheid die de gezellen wordt ingeprent
wordt door de patroons gespeculeerd. Spr.
zegt, dat men dergeljjke menschen evengoed
te communie ziet gaan en zou willen dat
hierop door den biechtvader aanmerking
wordt gemaakt.
De Weleerw. heer Helmer zegt, dat als
onrechtvaardige menschen zooals de heer
Haring bedoelt, toch te biecht gaan en die
onrechtvaardigheid niet belijden zij d. biecht
tot een bespotting maken. De biechtvader
kan, als het geen openbare zonde betreft,
moeilijk een oordeel vellen of iemand on
rechtvaardig is of niet. Het eigenaardige ka
rakter van den biecht is dat men zich zelf
beschuldigt, zoodat de biechtvader zich
houdt aan wat gezegd wordt Den biecht
vader kan dus geen Verwijt treffen. De on
rechtvaardigheid is natuurlijk niet goed te
praten.
De heet Haring gaat hierover nog door
en zegt ten slotte, dat er altijd gezegd wordt
dat de werkman tevreden moet zgn.
Kap Helmer; de anderen ook. Z.Eerw.
wees er op, dat men in arbeiderskringen dik
wijls zegt, dat de geestelijken liever bij de
„rgken” komen dan bij ben; in die „rijke”
kringen zegt men echter dikwijls dat de gees
telijken zich te veel met de arbeiders be
moeien. Z.Eerw. trekt hieruit de conclusie
dat over het algemeen dé guide midden
weg wel bewandeld wordt
De heer Willemsen wees er nog op, dat bij
het conflict in de textielindustrie wel degelijk
uitgekomen is toen bleek, dat de arbeiders te
kort gedaan werd, dat de geestelijkheid toen
vóór de arbeiders was.
Na nog enkele woorden hierover, sluit de
voorz. de vergadering met den Christelijken
groet.
TE WATER.
Gistermiddag te ongeveer 5 uur geraakte
een jongentje, dat op een aan den 7.ijdam
liggend vlotje speelde, te water.
Zijn vader, die in de nabijheid werkte, haal
de hem spoedig op het droge.
BIJ VOORBAAT.
Men maakt er ons attent op, dat een mis
verstand omtrent de wijze, waarop wij onze
inlichtingen betreffende de gemeenteleening
ad 700.000.kregen, gezien een vroe
ger gebleken graag-verdenkende mentaliteit
niet uitgesloten is.
Daarom zij thans reeds bij voorbaat ver
klaard, dat wij een en ander danken aan
indirecte relatie’s in bank-kringen.
Nadere mededeelingen kunnen wij natuur
lijk niet geven.
BRAM DE WILDE JUBILEERT.
Het is vandaag 25 jaar geleden dat Bram
de Wilde de populaire Alkmaarsche or
gelman zijn tochten door de stad en in
de omgeving met ’n draaiorgel begon. Ter ge
legenheid van dit jubileum was ’t orgel met
papieren slingers, vlaggetjes en roosjes ver
sierd, terwijl in het midden een bord prijkte
met het opschrift: „Hulde aan den jubilaris”.
Tot ons genoegen mochten wg bemerken,
dat de velen die wekelijks van Bram z’n
muziek genieten den vriendeljjken or
gelman met een extra-gift bedachten. Over
al, waar Bram kwam, werd hjj gefeliciteerd
en mgest hg van zijn musicus-loopbaan ver
tellen. Het gevolg van een en ander was,
dat hg later dan gewoonlgk bij zijn verschil
lende „klanten” arriveerde.
Intusschen is het voor den jubilaris en zijn
vrouw die nimmer bij de wekelgksche
tochten ontbreekt een bewgs, dat men hen
gaarne ziet.
Moge Bram nog vele jaren Alkmaar en
omgeving van zgn muziek laten genieten.
NAGEMAAKT HANDELSMERK.
Op de gisteren te St. Nikolaas (België)
gehouden weekmarkt is door den Commis
saris van Politie aldaar, op aanwijzing van
den Directeur der Coöp. Zuivel Export Ver.
„Noord-Holland’j alhier, proces verbaal op
gemaakt tegen een firma te Antwerpen, die
het gedeponeerde handelsmerk dezer coöpe
ratie nagemaakt had.
TRIDUUM
voor de leden der St. Aloysius-Congregatie
Woensdag 22Zondag 26 October a.s.
in de Kapel van het Gezellenhuis.
Woensdag 22 Oct. ’s avonds 7 uur opening.
Donderdag 23 Oct. ’s morgens kwart vóór
zeven H. Mis met korte toespraak,
’s avonds half acht oefening.
Vrgdag 24 Oct. evenals Donderdag.
Zaterdag namiddag gelegenheid om te biech
ten.
Zondag 26 Oct. ’s morgens half acht in de
kapel H. Mis met algemee^e H. Communie.
’s Avondo G uur plechtige sluiting in de
Kerk met feestpredikatie en opdracht der
nieuwe leden.
Na afloop in de bovenzaal van het ge-
zelienhuis tijdens den feestavond, de aan
neming der nieuwe leden van het Patro
naat.
u8
SpOC
lid tc
4
GEMEENTELIJKE DIENST DER
WERKLOOSHEIDSVERZEKERING
EN ARBEIDSBEMIDDELING.
Districts-Arbeidsbeurs.
Kostelooze bemiddeling voor werkgevers
en werknemers. Geopend alle werkdagen
van v.n». 91 uur en n.m. van 4—5 uur.
Voor werknemers uitsluitend van 912 uur
en Maandag- en Donderdagavond van 78
uur. Des Zaterdags alleen van 91 uur.
Mannen.
Aangeboden: 1 baggerman, 2 bakkers, 1
bankwerker, 1 betonwerker, 1 boekdrukker,
1 boonikweeker, 2 cacaobewerkers, 2 chauf
feurs, 3 eleclriciens, 1 fundeeringwerker, 13
grondwerkers, 1 instrumentmaker, 4 kan
toorbedienden, 2 kelners, 1 kleermaker, 1
loopjongen, 1 loopknecht, 1 magazijnbedien
de, 1 metaaislijper, 1 motorhersteller, 4 op
perlieden, 2 pakhuisknechts, 2 reizigers, 2 rij
wielherstellers, 19 schilders, 1 schipper, 1
schrijver, 1 smid, 1 stoker, 1 tabaksbewer
ker, 5 timmerlieden, 1 timmermansleerling,
1 tuinman, 1 winkelbediende, 1 sigaretten-
kistenplakker, 1 sigarensorteerder, 28 siga
renmakers en 58 losse arbeiders.
Geplaatst: 1 electricien, 13 grondwerkers,
UIT DE MARKTCOMMISSIE.
Naar wg vernemen, zgn in de Zaterdag ge
houden vergadering van de Marktcommissie
enkele besluiten genomen, welke thans al
reeds wél de vermelding waard zgn.
Eerstens is in genoemde commissie het be
sluit genomen, aan den Raad voor te stellen,
In het Waaggebouw een viifde schaal te doen
aanbrengen, en wel ter hoogte van de plaats,
waar in het gebouw thans het kleine hou
ten kantoortje staat, waarop de bekende
spreuk van „Een valsche Wage....” prijkt;
zoodoende komt de nieuwe schaal vlak
voor de znidwestelijke poort
Deze vgfde schaal werd voornamelijk noo-
dig geacht met het oog op de varkensmarkt,
waarop de aanvoer den laatsten tijd zeer
groot is, terwgl er door belanghebbenden bij
zonder prjjs op gesteld wordt, dat de markt
snel verloopt; indertijd is door de Alk
maarsche slagers in dien geest dan ook reeds
aan autoriteiten geadresseerd.
Het ligt in de bedoeling, dat de werkzaam
heden spoedig zullen aanvangen, opdat de
nieuwe schaal zoo gauw mogelijk in gebruik
genomen zal kunnen worden.
Voorts is in de Marktcommissie besloten,
aan den Raad voor te stellen, de belooning
der kaasdragers thans definitief te regelen
in dien zin, dat per 100 K.G. zonder meer
0.20 draagloon zal worden toegekend.
Tot op heden bedraagt dit loon 0.15, ter
wijl er aan toeslag, rgloon, enz. nog wel zoo
veel bgkomt, dat men per 100 K.G. op 0.18
4 0.19 kwam.
«4. K. VOLKSBOND.
Gisterenavond te 8 uur heeft de afd. Alk
maar van den Ned. R. K. Volksbond in St.
Willibrord een algemeeue ledenvergadering
gehouden.
De opkomst was bevredigend goed, aan
wezig waren ongeveer 60 leden.
De voorzitter de beer J. baart opent de
vergadering met den Chr. groet heet allen
welkom en noemt de gïooie opkomst ven
vreugde. Laten wg hopen, dat wg in dezeu
geest voortgaau. bpr. heet den Geestelgk ad
viseur, als spreker van dezen avond in het
bgzonder welkom.
De notulen der vorige vergadering wor
den onveranderd goedgekeurd.
De voorzitter spoort de lenen aan zich Lij
het tonds „Eigen Huis aan te sluiten. Spr.
memoreert de voordee.Ien van dit fonos.
Spr. deelt mede, dat zich 3 nieuwe leden
he boen aaugemeld, feliciteert ben met hun
toetreding en hoopt dat *zg goede leden van
den bonu zullen zgn.
Hierna worden 3 wees-gegroeten gebeden
voor de overleden leden.
Hierna verkrggt de WelEerw. Heer Kap.
Heimer het woord tot het uitspreken van
zgn rede: De plaats van den katholiek in het
openbaar leven en zgn plichten aldaar.
Z.Eerw. vindt het een bijzonder genoe
gen voor den Volksbond op te treden. De
Volksbond telt 450 leden en nu ziet Z.Eerw.
dat er maar een paar weggebleven zgn .ge
lach). Z. Eerw. wil hen daarom niet lastig
vallen. Z.Eerw. noemt het begrijpelijk, dat
men zich meer wil terugtrekken uit het ver-
eenigingsleven en zich begeeft in den huise-
Ijjken kring. Dit is ook niet het geval,, want
komt men in de zalen der publieke vermake
lijkheden, dan ziet men ze daar wel. Ook ae
kinderen worden daar al vroeg binnenge
laten.
Als mensch nemen wg in het openbare
leven een plaats in en hebben wg daar
onze plichten te vervullen,
Spr. wil nu de plaats aangeven, die wg
moeten innemen in het openbare leven. Spr.
zou kunnen roepen: „Return No varum”, dat
wel eens op verschillende wgzen wordt ver
taald, maar strijdkreten konden vroeger bg
een stormaanval wel eens tot overwinning
leiden, een blijvende overwinning bereikte
men er niet mee. Gelet op den Hollandschen
volksaard is spr. in dit opzicht sceptisch ge
zind. Hetgeen nog aan strijdrumoer herinnert
zgn de vloeken en verwenschingen die men
in werkplaatsen e.d. hoort om iemand tot
iets te brengen, maar dergeljjke strgdme-
tboden hebt gij niet te duchten.
Men noemt de Katholieke kerk aan de an
dere zjjde wel een eerbiedwaardig instituut
lit de middeleeuwen, dat toen veel goeds ge
daan heeft al leest men wel van slechte pau
zen, index, Galilei enz., maar men vindt, dat
er niets o verblijft van de vrjje gedachte.
Dergeljjke punten worden meermalen aan
geraakt tenzjj onze overtuiging wordt dood
gezwegen.
De ongeloovige Dr. Knabbel schreef eeiu
cZ
.jo
*11»
3/
10»
Bijkantoor Alkmaar.
(Ontvangen per draadlooss telefoon).
wel de hersenen gevuld maar het onderwijs
bezit geen elementen waardoor de godsdien
stige aanleg wordt ontwikkeld. Een derge
lijke toestand is die van passieve negatie.
Niet alleen het belachelijke dóódt maar iets
kan ook worden doodgezwegen.
Met dergelijke meeningen voorop bespre
ken wg onze houding in het openbare lo
ven. Daartegen helpt een enkele strijdleus
niet. Bespreken wg de sociale kwestie op
haar breedst. Liberalisme en socialisme stem
men hierin overeen, dat zg, sprekend van
menschelgke samenleving, den mensch zelve
uitschakelen. Geloof in God en zedelijkheid
worden opzg geschoven, ondat men niet
weet, waar men ze anders mbet laten.
De oplossing is te zoeken in de christelij
ke wereldbeschouwing. Deze zegt, dat de
mensch aan God beiioort en behoort daar
door ook aan zichzelf en aan de samenle
ving.
Dit vinden we in de geboden om God te
beminnen bovenal en den evennaaste te f>e-
minnen als zichzelf.
We moeten ook niet alleen Katholiek zgn
op Zonda/
als ieman
plicht ons altjjd ter beschikking van God
te stellen. Met alles moeten wij Hem onder
danig zgn.
Men wil den mensch gebruiken als proef
kongn om te zien, of een ideale staat mo
gelijk is. Mislukt de proef dan wordt het ma
teriaal weggeworpen.
Hoe veilig staat daar tegenover de geloo-
viire Christen, die zich onder leidimr stelt
Aan voer en prgzen.
H.
193
156.000 154.000 150.000
60. —
62.—
61. —
64.—
Boerencomm. 67.66.53^—
Fabriekscomm. 64.63.53—-
Wederom viel er een belangrijke stijging
- prijs voor de Fabrieks-
f 1.hooger dan ver
leden week. Ook de aan voer was grooter.
Commissiekazen stegen eveneens in prjjs.
INGEKOMEN EN VERTROKKEN
PERSONEN.
8TAATSLEENINGEN
6 Nederland 1828
Ned. indifl 1928
BANKINSTELLINGEN
Koloniale Bank
Indische Bank
Hajuta| NpÜ-
INDU8TR. UND. BINNENLAND
Insulinde Oliefabrieken
Jurgens
Oude Philips
Furuess-Stokvia-Aand
INDUS IK. UND. HUI lENI.AND
Anaconda
Steel comm.
CUL1UUK MAATSCHAPPIJEN
Cultuur Vorstenlanden
Dito Actions
H. V. A.
Java Cultuur
Muurmaan a Cu
Ned. ind. Suiker UnH
Puerwuredjo
Compauia
MIJNEN
Kcdjaug
PETROLEUM
Durdtscbe PeUoleom
Gec. HulL olie
Kon. Ned. Petroieöm
tiUanuA HumuiAA
RUBULK-MA A 1 SCHAPPIJEN
Amaterd. Rubber
Bandar Rubber
Dell Bak Rubber
Indische Rubber
lutereoutin. Rubber
Keudeug Lemboe
Koloniale Rubber
Lampuug Sumatra Rubber
OuM-Java Rubber
Nederk Rubber
Serbadjadi
Sil au
Wai bua> Rubber
SCHEEPVAAR1EN
HoiL Amer. Ljjn
HolL Stoomboot
HoU. Lluyd
Kon. Boot
Sloom vaan My. „Neder bind.
Paketvaart
Scheepvaart Unie
Marine Common.
Marine Preferent
Niev. Uoodriaan
TABAKKEN
Besoekl
Dell Batavia
Deü-MaatscbappQ
Senembah
AMER. SPOORWEGEN.
Erie Spoor
Sou tin ra Rails
Unio Pacific
Wabash. Railway
Jjjke eer te yereenigen met de menscheljjke
eer. Wij bevinden ons in een slaglinie met
oen onoverwinnelgken veldheer aan het
hoofd. De mensch behoort ook aan zichzelf.
Er is geen macht dan die van God komt.
Wie van autonomie van den mensch spreekt
drjjft den spot met ons. Dan komt hg in
plaats van vrfj te zijn in aanraking met mach
ten van binnen en van buiten.
Men zegt wel: vinden wij dan geen groo-
te mannen onder de Grieken en Romeinen
toen de staat alleenheerscher was en den
mensch als zijn eigendöm verklaarde?
Spreek niet van Jnlins Caesar, deze was 'n
misdadige zwakkeling, die in den tegenwoot-
digen tijd al lang in de gevangenis bad ge
zeten Spreek niet van Diogenes, want zegt
Socrates niet, dat hoogmoed door zgn
lompen gluurde? Slaven waren het. Zg de
den alles onder den druk van staatswetten-
Zg droegen altgd vergift hij zich voor het
geval, dat zij zich de ongenade van den staat
op den hals haalden. Niets was aan eigen
oordeel of overuiging overgelaten. Dat is
dan ook een van de redenen geweest waar
om de eerste christenen staatsgevaarlijk
werden genoemd.
De mensch handelt naar z^u geweten en
het geweten is de stem Gods. Dat geweten
verplicht ons aan de gemeenschap. Tegen
de eerste Christenen zeide de H. Paulus:
We zgn alleen één in Christus. Het geweten
is ook een bewaarengel der maatschappij.
Het Christendom past niet in een wereld van
egoisme en zelfvergoding. Alleen de opper
ste wetgever kan een Igu trekken, waar
langs het particulier en openbaar leven zich
moet richten.
De menschen hebben elkander noodig. De
opvoeder Furster stelde zgu leerlingen een»
de vraag of zg er wel eens aan gedacht had
den hoeveel menschen er voor hun ontbijt
gezorgd hebben. En dan bleek dat een on
noemelijk getal menschep, hun arbeid eraan
hadden gegeven.
De sainenleviAg zit vooral de katholieken
in merg en been. Hieruit volgt, dat de sa
menleving, speciaal het vereenigingsleven
niets van zijn kracht verliest als hel Goa
erkent. De menschelgke samenleving vindt
haar oorsprong in God. De mensch, en niet
de staat, is het middelpunt, waaromheen
zich alles beweegt. Spr. wijst er op, dat do
vereeniging niet boven de menschelgke on
volmaaktheden is verheven. Spr. doet een
beroep op het gezond verstand en dat ge
zond kerstand gaat uit naar de samenle
ving. We zouden tekort doen aan de ge
meenschap als we niet in het openbaar leef
den. Dit behoeft er nog niet toe te leiden
het gezin te verwaarloozen ofschoon dit wel
voorkomt. Hoe komt dat? Dat komt door lat
alles op de schouders van enkelen wordt
geladen. Dat is wel een schaduwzijde van
het vereenigingsleven. Een andere schaduw
zijde, dat het vereenigingsleven soms leidt
tot verruwing. We motte* eikaars bedoelin
gen waardeeren en zak el ifk blijven. Als er
iets niet naar uw zin gaat moet ge dit uiten
en niet zeggen, dat de vereeniging niet
deugt, maar dat gij zelf niet deugt, want de
vereeniging zgt gij zelf. Als er iets in een
vereeniging niet goed gaat dan vordert uw
katholieke manneneer juist een plaats mid
den in de vereeniging.
Wanneer, naar wg hopen het vereenlglrgs-
leven weer eens andere tgden tegemoet gaat,
dan zullen wg Katholieken onze inzichten
misschien wat moet wijzigen.
Dat het ledental zoo snel gedaald is, Is
om dezelfde reden als waarom het in de
mobilisatie zoo snel omhoog ging. Dat ging
om het materialisme en is een bewgs, dat er
iets aan hapert. Men moet meeleven op de
enkele keeren als er belangrijke zaken wor
den besproken. Dat werkt dadelijk op het
vergadetjngbezoek.
De statuten van den Volksbond duiden
op de geestelijke en zedelgke verheffing van
de leden, maar wat kan het bestuur doen,
als de leden niet komen? Laten wg den
naam en de eer van onze vereeniging hoog
houden, ook bg de zwakkere broeders, -lie
hun vereeniging al ten halve den rug toe
gekeerd hebben.
De Eerw. spr. deelde mede, dat op de on
langs gehouden adviseursvergadering be
sproken is de vergaderingen in de kerk te
doen beginnen. Daar zouden dan eenige
liederen gezongen worden, de adviseur zou
een toespraak houden en dan zou men naar
het Vereenigingsgebouw gaan. Men meende,
dat dit een middel was om het Volksbond-
leven te bevorderen. Spr. laat in het midden
of dit middel ook* voor Alkmaar gewenscht
uv ungduuvige ioi. ovuicci cïn.- maar er blijkt toch uit, dat het de aa-
>ver het onderwijs op neutrale H. B. S. of I yi curs ter harte gaat, dat het Volksbond-
Gymnasium en vraagt wat voor indruk dat. 00 kwijnend is.
onderwijs maakt op een kind van godsdien- 'egde hierna in enkele woorden uit
tigen huize. Die jongens en meisjes worden t. h> iingen van de instellingen van den
Bon'; WcJuwensetun en Winterzorg, en
<’e leden aan van deze instellingen
'en. (Applaus).
De voorz. gelooft dat de adviseur dit win
terseizoen heeft geopend op een wijze, die
wjj allen ter harte zullen nemen. Spr. dankt
daarvoor. Spr. spoort ook aan lid van de in
stellingen van den bond tc worden. Spr. deelt
mede, dat het bestuur besloten heeft zoo
mogelgk de volgende maand een feestavond
te geven. Met de tooneelvereeniging is in
overleg getreden, Laten wg hopen, dat allen
met hun vrouwen zullen komen. Zoo moge-
Igk zal deze feestavond op Zondag en Maan
dag gehouden worden.
Spr. zegt, dat de secretaris voorstelt den
ambtenaar in zgn plaats als secretaris te be
noemen. Spr. stelt voor, dit op de jaarver
gadering te behandelen. Goedgevonden.
Rondvraag.
De heer Snel stelt voor, dat op de feest
avonden een collecte gehouden wordt waar
van de opbrengst gedeeld kan worden door
den Bond en Hulp in Nood.
De voorz. zegt, dat dit de bedoeling was.
De heer Bruinenberg zou graag willen, dat
in het R. K. Schoolbestuur ook een arbeiders
afgevaardigde zitting krijgt
Do voorz. gelooft, dat hier veel voor te
zeggen is. Spr. had dat ook'al eens voor het
armbestuur voorgesteld. Spr. zal deze zaak
in het bestuur bespreken.
De heer Bruinenberg zou het oAc goed
▼inden als een oudercommüsie werd ge
vormd.
Ingekomen:
D. J. Groot n.h., smid Kooltuin 21 Zgpe.
T. van Egk, r.k., timmerman DgkgraafBtr. 18
Bergen. (N. H.) W. Groeneveld, n.h., bloe
mist, KI. Nieuwland 2 Hoorn. J. H. van
Beek, r.k., winkelbed. Oude Gracht 104 Am
sterdam A. P. Couwenhoven, n.h, landbou
wer, Kanaeldgk 23, Oterleek. M. Zwaaf, nl;
winkelbed. Payglop 13, A,dam. W. Hooge-
boom, rk., z. b., Vondelstr. 5 Oudkarpsel.
H. A. Koersluis, geen, z. b.. Leeuwenhoek
se 9 Enschede. B. G. Godün, geen, handels-
reiziger Staringstr. 6 Zaandam P. H. Ruseh
geen, monteur Staringstraat 6 Zaandam. A.
M. Levering r.k„ d. b., Stat.weg 106 Limroen
R. Piersma, l.d.h., transported). Zeglis 81
R.dam. L. A. Has, geen, leerares Stat.weg
48 A’dam. J. B. Ngland n.h., leerares oost,
naaien, Pr. Hendrikstr. 44 A’dam. J. F. Krgt,
n.h., d. b„ Kenn.strw. 79 Deventer. M. De®
geen, winkeljuffr. Vrouwenstr. 5 Vlaardin-
gen. C. J. Brouwer r.k., modiste, Nieuw.Sin-
gel 78 Zand voort. M. Weel r±., d. b. Snaar-
mansl. 61 Wognum. H. Tb. Bakker, r±., z. b.
Schagenstr. 2 Oudenbosch. H. A. Bunder, rA.
kantbed. Geest 25a den Haag. H. A. A. Mari
rA. koperslager' Oosterkolkstr. 29 Span
broek. M. L. A. Niessen rA., d. b. Stuartstr.
87 Helmond. B. van Boekel n.h., d. b. Tons-
«ainstr. 18 Renkum H. de Bruin, n.h., reizi
ger, Spoorstraat 30 A’dam. S Groenwoudt
n.h., apoth.ass. Koorstraat 47 Cpmeer A. D.
de Greeuw rA., winkeljuffr. Nieuwl.singel 70
Hoorn. T. R. Teitsma gA., z. b. Nieuwplaas
77 Helder. C. Krap n.h., metselaar, Hoever-
kade 7 Winkel. J. Terhaak n.h„ 2e mact
koopvaardij Westerweg 114, Helder. A, dt
Moll rA., colporteur stofzuiger, Dijk 21 Am-
I erdam. P. Voor th ui zen n.h., timmerman
'ocherstraat 26a Blokker. L. de Keizer l.d.b.
«>ff L d. H. Limmerhoek 40 A’dam J- Wom
1 kantoorbediende en 4 werksters.
Geplaatst: 1 dienstbode.
KAASMARKT.
De aauvoer van heden bestond
stapels wegende4 156000 K.G.
Fabrieksedammers
Fabriekscommissies
Boerenedammers
Boerencominissies
geleden door bet Par. Armbestuur is toege»