„ONS BLAD” Bureau: HOF 6, ALKMAAR. - Telefoon: Rheumatiek Kloost erbalsem Un s— Rrnibotir wordt stitdo durdir- ---4 Advertentieprijs» No 3s>tf POSTGIRO 1D48M b- djn UIT DE PERS. HERDENKING. verdrijft de W Dingdag *1 Oeteber 19*4 - postgiro imw& «Se J aargang Abonnementsprijs» ter kwartaal voor Alkmaar fipeVkt V 2.— Koor buiten Alkmaar ;*ï*7*f; J f285 Met Oeflluafreerd Zondagsblad0 60 f booger. De Oostersche Kerk. Van 1—5 regels f 1.25; elke regel meer f 0.25; VedM^ per regel f 0.75; Rubriek «Vraag en aanbod* b| vof uitbetaling per plaatsing f 0.60. alle abonné’s wordt op aanvrage gratis een poli» verstrekt welke hen verzekert tegen ongevallen tot een bedrag van f 500,—, f 400,—, f 200,—, f 1OO,—f 60,—, f 35,—, f 15,1 BUITENLAND. MOSOEL. FEUILLETON. Het roode testament. 1 ■C d. hoorde Wordt vervolgd) a Wél ontvang tjjnscho Kerk g. gedaanten. De Oosterlingen hebben een zeer sterk ont- ADMINISTRATIE No. 433 REDACTIE No. 63» HET BEZETTE GEBIED. De Franschen zouden hedenochtend vroeg bet kasteel en de haven van Mannheim ont ruimen. De geallieerde douane-kantoreu te Erna en Dusseldorp zijn gisteren opgeheven. Vanwege den generalen staf der Fran- sche bezettingstroepen te Dusseldorp wordt V«« Roomboter niet te onderscheiden en de helft goedkooper in De (arnyter's hoogfljne Melange. Per pond slechte 80 et Alléén in De Grnyter’i winkels! NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD f' Op welke wyze nu leven onïe Oostersche „huisgenooten des geloofs"’ hun Katholicisme uit? Over ’t algemeen mag en moet getuigd worden, dat de Oostersche christen in ’t algemeen ook de schismatiek zeer gods dienstig is, diep leeft in zijn geloof en niet tsrugdeinst voor groote moeiten en opoffe ringen, waar het geldt de vervulling van jodsdienstplichten. Dit laatste blijkt o.a. heel sterk uit de wy- le waarop de Oostersche katholiek zich door rasten versterft: De vasten-regels zijn er zeer streng en worden er ook zeer angstvallig onderhouden; bovendien zjjn er in het Oosten veel meer -asten- en onthoudingsdagen dan in het Wes- len. De Groote Vasten begint er een week vroe ger dan hier, en is daar nog geenszins ver zacht; voor iederen dag is het hoofdregel, dat men tot 12 uur nuchter blijft en dat men aa zonsondergang nog slechts een kleine col- Wij lezen in het „Ctr.”; Te Amsterdam is Zondag de stichting van de Eerste Internationale in 1864 herdacht en de lof daarvan gezongen door eenige sociaal democratische redenaars. Maar de heer Van Kol, die nog lid dier Eerste Internationale is geweest, moest in zijn rede toch ook memoreeren, dat zij in 1871 utteenspatte en in 1876 werd opgehe ven. De eenheid, door Marx en de zijnen bedoeld is uitgebleven. Het socialisme heeft veel strijd in de we reld gebracht en ook veel strjjd tusseben de socialisten onderling. Zij splitsten zich in tal van groepen met tal van benamingen. En nergens was de strijd heviger, dan juist in en tusschen de elkander bekampende revolutionnaire partijen. Zoo was het in 1871 en zoo is het nog. Er zjjn thans verschillende Internationales; en evenzeer als de verdwijning van Marx’ schepping leveren zij het bewijs, dat het so cialisme geen eenheid en geen vrede brengt, de beide onmisbare voorwaadBen voor het welzijn der maatschappij. bijzonder oplettend. „Bloedarmoede.” Dat was toch de ziekte, die hij dacht, dat Paul ook had en waarover hij zich zoo on gerust maakte. De twee vreemdelingen waren Jacques lAgarde en Pascal Saunier, of zoogenaamd dokter Thompson en zijn secretaris. In het publiek en overal, waar zij veron derstelden, dan men hen hooren kon, spra ken ze niet alleen zóó, dat geen verdenking op ben kon vallen, maar ook zóó, dat zij zich hoe langer boe meer in hun rol oefenden en tegelijk reclame maakten voor den toekom- stigen specialist. Voorzeker was bloedarmoede geen on bekende kwaal voor de tweede helft der negentiende eeuw en een .bewijs daarvan is, dat verschillende schrijvers er al van gesproken hebben onder de namen „hype- mia, panhypemia, spanemia, chlorosis en nog andere, door welke namen alleen een betreurenswaardige verwarring veroorzaakt kon worden en de nasporingen der weten schap op een dwaalspoor gebracht konden worden en in onzen tijd is die kwaal aan merkelijk uitgebreid door omstandigheden en do omgeving, waarin zij zich ontwikkelt, ’t Ia een toestand, waarbij het bloedvocht onvoldoende in in kwantiteit en tevens ook in kwaliteit. „Je zult binnenkort voor mij een memo randum moeten oversohrjjven, dat ik van de katholieke bisschoppen ambtshalve sena tor in het parlement. Dezen vooruitgang dankt men in Roemenie aan de betrekkelijk goede volksvoorlichting, aan de aldaar niet onbeteekenende provin ciale pers. Geen wonder, dat men vooral door middel van nieuw te stichten katholieke provinciale organen in heel het Oosten de schismatieke wereld tot den gelukkigen overgang wil trachten te brengen. Er is echter méér noodig, en wel voorM meer priesters! Liefst priesters uit het ei^cn land, doch zoolang deze nog niet in genoegzaam aantal aanwezig zijn, kunnen ook priesters van den Griekschen ritus uit het Westen iri het Oosten grooten apostolischen arbeid verrichten. Voor de toekomst is echter het oog geves tigd op de Oostersche jeugd: er moet een nieuwe priesterstand gevormd worden, en reeds hebben sommigen in hun ijver voor ’t Oosten het denkbeeld geopperd, hier te lande of in België een opleidingsinstituut voor Oostersch-katholieke priesters te stich ten, voor Oostersche jongelingen dus. Tot verkrijging van deze en andere hulp middelen ter bekeering van het Oosten 13 echter naast veel geestelijke en moreels medewerking ook veel materieele hulp noodig. De Oostersche Congregatie te Rome waarvan 21 H. de Paus zelf prefect, waar van Z.Em. Kardinaal Tacci secretaris en Mgr. Is. Papadopoulos accessor is zoude voor den apostolischen arbeid in het Oosten moeten kunnen beschikken over groot© fun- datie's voor jeugdvorming, priesteropleiding, pers, kerkenbouw, enz. Door dóArtoe bij te dragen, zou de katho lieke wereld van het Westen zich onverge- lijkelijko geestelijke verdiensten vergaderen: bij een door God gezegend welslagen der apostolische actie toch zouden millioenen zielen voor do ware kerk van Christus her wonnen worden! Zal een offer, tot dit doel gebracht, ooit te groot kunnen heeten? latie gebruikt; in den loop van het jaar zjjn alle Woensdagen en Vrijdagen vasten dagen* terwjjl aan de hoogfeesten van Kerst mis, Petrus en Paulus, Maria-ten-Hemelop- neming en Kruisverheffing telkens een 10- daagsche vasten vooraf gaat. Als bjjzonder strenge vastendagen zjjn voorts te vermelden: de eerste dag der 40- daagsche vasten, de Vrjjdag en de Zaterdag van de Goede Week, de Vigiliën van St. Joseph (18 Maart), van Maria-Boodschap (24 Maart), van Pinksteren, van den H. Jo hannes den Dooper (23 Juni), van de H. H. Apostelen Petrus en Paulus (28 Juni), van Maria-ten-Hemelopneming (14 Augustus), van Allerheiligen (31 October) en van Kerstmis (24 December): voorts wordt er streng ge vast viermaal in t jaar op den vierden Vrjj dag en Zaterdag. Het gebruik van eieren en melk (om van vleesch in ’t geheel niet te spreken) is op de Vrjjdagen en Zaterdagen van de verschillende vastentijden en op Witten Donderdag slechts eenmaal per dag geoorloofd. Do monniken gebruiken er gedurende heel den vastentijd geen vleesch, en bovendien geen olie, geen wjjn, geen visch, geen eieren, enz. De gewone bevolking kan zich bezwaar lijk aan een zóó strengen regel houden, doch ’t is opmerkelijk, hoezeer de geloovigen in het algemeen de vrome monniken in dit op zicht trachten na te volgen. Hier heerscht nog de gestrengheid en de vaak vrijwillige zelfverloochening uit de eer ste tjjden van het christendom, en de men- schen zjjn aan deze tucht zoozeer gewend, zoozeer gehécht, dat zij zélf van geen ver zachting der vasten wetten zouden willen we ten. Men heeft ofis gevraagd, of in het Oosten ook evenals bjj ons do verplichting tot Mis- hooren bestaat. Ons antwoord zal sommigen op het eerste gehoor misschien vreemd klinken: In het Oosten bestaat die verplichting niet! Maar waaróm niet? Omdat het in het Oosten nimmer noodig geweest is, die verplichting officieel vast te leggen! Een zeker spreekwoord zegt: „De Wester ling richt de kerk naar zijn work, de Oos terling richt zjjn werk naar de kerk.” Dit moge ietwat te stout gesproken zjjn, een feit is het, dat de Oosterling uit zich zelf religieus genoeg gezind is om ook zonder uitdrukkelijke verplichting den Zondag te heiligen door net bijwonen der H. Mis, enz. Dit duidt op een diep-religieus primitief- christeljjk leven, hetwelk in den loop der eeuwen heerlijke vruchten van heiligheid heeft vóórtgebraebt. Een dergeljjk religieus gevoel bezielt ook nog de schismatieke broeders, wier sterk-ge- bleven geloofsleven velen toesohrijven aan de ook door hen steeds in hoogo eere gehouden H. Eucharistie, waarin ook wjj ons voor naamste aanknoopingspunt met het Oosten hebben te zien. Ill (Slot). Het doet ons, Katholiekei» van het Wes ten, in het eerst vreemd aan, wanneer wjj vernemen, dat daar ginds in het verre Oos ten millioenen échte Katholieken wonen, die hun geloofsleven in zich geheel gelijk aan het onze in velerlei opzicht op geheel an dere wijze uitvieren. Dat komt, doordat wjj hoewel we de wereld zoo vaak betrekkcljjk „klein” noe men! op zulk een klein gedeelte van den aardbodem leven, omdat onze gezichts kring zoo beperkt is, omdat we nooit an ders zagen en (over ’t algemeen ook) nooit anders léérden dan datgene, wat ons in het dageljjksch kerkelijk' leven eigen was. ’n Feit is het. dat alle wereldburgers, wAar ter aarde zjj ook wonen mogen, aan kortzich tigheid lijden juist omdat de wereld voor ons menscheljjk bevattings- en aanvoelings-ver- mogen zoogróót is! Echter: juist omdat wij katholiek d.w.z. algemeen over heel de wereld genoemd worden, moeten wij er ons aan wennen, de ééne, heilige, katholieke en apostolische Kerk van Christus als universeel over heel het aardrjjk te zien: Eenigo uiterljjke vormen mogen in ver band met historie, traditie of volksaard verschillen, indien de hierboven genoem de kenmerken der ware Kerk van Christus aanwezig zijn, dan behoeven wjj aan de waar achtigheid van het Katholicisme niet te twij felen. God is voor onze menscheljjke oogen zoo oneindig groot en onze kortzichtigheid leidt ertoe, dat wjj geneigd zjjn. Hem te zien vol gens ons aan plaats en rijd en ontwikkeling gebonden voorstellingsvermogen; het is echter zaak, dat we althans leeren aanne men, leeren begrijpen, dat Andere volken naar eigen aanleg, naar eigen ontwikkeling en naar eigen historie, „’s lands wjjs, ’s lands eer! dienzelfden God in dezelfde ééne, Koomsche Kerk op een ietwat andere wijze huldigen en daarbjj aan ietwat andere regels van kerkeljjke lucht onderworpen zjjn. Wie voor het eerst in een Dominicaner- kerk het H. Misoffer ziet opdragen, verwon dert zich over eenige van den algomeenen ritus afwijkende ceremoniën, en wio steeds gemeend heeft, dat de ritus in de Westcrsche Kerk overal geheel gelijk is, ver neemt niet zonder verbazing, dat te Milaan een Ambrosiaan&he, in eenige plaatsen van Spanje een Mesarabische en in eenige plaat sen van Frankrijk een Gallicaansche ritus gebruikelijk is. En toch zijn de geloovigen van deze ritus sen evenzeer Roomsch-Katholieken als wij, qvenals ook de Katholieken der Ooster sche K rk met haar geheel anderen ritus, welke -- zooals we in ons vorig artikel za gen in haar eenheid nog een zekere ver scheid ‘nheid biedt. ke, moorkleurige wangen zjjn een onweer legbaar kentceKen. Die jongeman heeft al veel te veel gewerkt. Dat is gevaarlijk. Als ik zjjn vader was zou ik angstig zjjn, maar misschien ziet hij niets.” Raymond had moeite zjjn ontroering voor Paul te verbergen. „En toch,” vervolgde de geneesheer, „hoe dreigend de toestand ook is, ben ik er van overtuigd, dat ik hem weer gezond en frisch zou kunnen maken”.... Eensklaps stond Raymond van zjjn stoel op. Wat er in dat oogenblik in hem omging^ valt niet te beschrijven. „Wat is er vader?” vroeg Paul. „Niets jongenik wou roepen.” „Heeft u iets noodig?” „Jawjjnje ziet, de flesch la leeg.” „Daar is de kellncr juistBreng oog een flesch."’ „Van den zelfden wjjn?” „Ja, nietwaar vader?” Raymond knikte toestemmend en de kelL ner ging heen. "Oostersch-katholieke statie’s ook statie’s van den Latijnschen ritus gevestigd zjjn. Hoe lichtelijk kan er voor den oppervlak- kigen beschouwer en voor den oningewjjdo ten deze geen verwarring ontstaan! Mogen wjj meerdere getuigenissen uit het Oosten gelooven, dan is de tjjd voor aposto lische actie thans zeer gunstig: evenals overal ter wereld, zoo is ook en vooral in het Oosten een zoekende strooming op te merken; de schismatieken voelen, dat zij bjj gebrek aan eenheid in hun geloofsleven den noodigen steun missen, én ze zoéken steun. Deze mentaliteit heeft hier en daar alreeds tot schoone resultaten geleid, vooral in Roe menië breidt de katholieke Kerk zich uit, en als is de schismatieke Kerk daar nog steeds Staatskerk, de katholieke godsdienst is er al reeds officieel als twééde in rang erkend, en evenals de schismatieke, zoo zjjn daar ook Hoo zal nu het Oostersche apostolaat be oefend kunnen en worden worden? Wjj zeiden het reeds: de Oostersche Katho- ’lieke Kerk zal de schismatieke wereld voor God moeten herwinnen: do Westersche Kerk toch staat naar het uiterljjke te vér van het Oostersche godsdienstleven af, dan dat de schismatieke broeder door directe apostoli sche actie uit het Westen gemakkelijk tot bekeering zou kunnen komen. Tot op zekere hoogte is het zelfs al jam- plan ben aan de goedkeuring van de Aca demie van Geneeskunde te onderwerpen, dat is voor-mjj van de meeste waarde. In dat memorandum zal ik aantoonen, dat de bloedarmoede zich kan voordoen en zich inderdaad voordoet op alle tjjdstippen des levens. De bloedarmoede kan voortkomen uit be lemmering in de voeding....’’ „Ik heb het bewijs dat op den ouderdom van één tot twaalf jaar, op de tien kinderen ten minste acht aan bloedarmoede lijden.” Raymond luisterde nog altjjd, terwjjl Paul niet bemerkte, dat zijn vader lette op het gesprek van de twee onbekenden. Voortgaande zeide de dokter, dat op ’t tjjdstip waarop het lichaam het meest versterking en rust noodig heeft, men het uitput door buitensporigheden of over matig werk. Stilzittend werk en bovenma tige studie brengt veelal armoede te weeg. „De geleerden zjjn er meer ontvankelijk voor, dan de menscheh, die zwaren hand arbeid verrichten.” ,Js u vóór het gebruik van jjzer voor de ze ziekte?” „Zeker, ik ben er vóór. Het jjzer is een der grondbestanddeelen der vloedvaten.” „Myns inziens is magnesium veel meer te verkiezen boven ijzerhoudende middelen. Mün behandeling zal een vermaardheid ver krijgen.” wikkeld gevoel voor schuld; weten zij zich aan eenige zonde schuldig, dan haasten zij zich, van dien last bëvrjjd te worden, en alvorens het heiligdom te betreden, knielen zij in de z.g; kerk der catechumenen voor den priester neer, die hun de stool over den schouder hangt, de belijdenis aanhoort en de H. Absolutie schenkt. Over het H. Priesterschap in do Oostersche Kerk valt te vermelden,’dat de priester-stu- denten huwen mogen, zoolang zij nog niet tot sub diaken gewijd zjjn; is men eenmaal subdiaken, dan mag men geen huwelijk meer aangaan en dan mag men bjj eventueel overlijden der vrouw niet opnieuw huwen. Bisschoppen moeten echter ongehuwd zijn, evenals allo ordepriesters; vandAAr, dat vrijwel steeds orde-priesters tot bisschop aangesteld werden en worden. Het blijkt in het Oosten duidelijk, dat bet volk aan den ongehuwden priester verre do voorkeur geeft boven den gehuwden, en een gelukkig verschijnsel is het, dat er in ’t Oosten langzamerhand veel priesters het ab-& sólute coelibaat beoefenen. De Oostersche katholieken kennen natuur lijk dezelfde H. H. Sacramenten als wji; al leen bestaan er enkele afwijkende gebruiken bij de toediening dorzelve. De Doop heeft plaats in een afzonderlijke doopkapel buiten het eigenlijke schip der kerk; dit houdt nog verband met het his- ■torische feit, dat ongedoopten in den ouden tijd het heiligdom niet mochten betreden en eerst verschillende graden van heiliging moesten hebben doorloopen, alvorens geheel als geloovigen, als christenen, erkend te worden. P© eerste christenen toch hebben zich na tuurlijk op min of meer gevorderden leef tijd bekeerd, en in verband met de gevaren der verraad-rijRe tijden moesten de bekeer lingen verschillende proeftijden dóórmaken: vandaar ook nóg de ceremonie in de Griek- sche H. Mis, waarbjj vóói de lezing van de geloofsbelijdenis alle catechumenen worden weggezonden en het bevel klinkt: „Tas thy- ras! Tas tliyras!” ,^Sluit de deuren! Sluit de deuren!”. De eerste H. Communie en het H. Vorm sel ontvingen de geloovigen daarginds bjj ééne plechtigheid uit de handen van eenen bisschop, en nog thans worden de H. Com munie en het H. Vormsel beschouwd als innig mer, dat hier en daar in het Oosten naast bjj elkaar te behooren. Men wacht met de toediening van deze H.H. Sacramenten niet tot het kind een ze keren leeftjjd heeft bereikt: reeds tegelijk met het H. Doopsel ontvangt het kind de H. Communie (in de gedaante van wjjn) en het H. Vormsel. Tot pl.m. 1400 is zulks ook in de Wester sche kerk gebruikelijk geweest. VDorheen ontvingen do mannen de H. Communie in de handen of in Ijjnwaad, de vrouwen enkel in lijnwaad: in heel oude (vervolgings-)tjjden mocht men de H. Communie ook mede naar huis nemen om baar aldaar te nuttigen; thans echter wordt alleen nog in de kerk ge communiceerd en wordt de H. Communie niet meer door de geloovigen aangeraakt. igt de geloovige in de Byzan- de H. Communie nog onder twee Volgens berichten uit Konstantiaopel is ’t Turksche antwoord op de jongste Engelsche nota inzake den status quo in Irak aan den Engdscben gezant ter hand gesteld. De no ta verklaart, dat den Turkschen bevelhebber opdracht is gegeven alle wrjjving te vermij den en geeft den wensch der regeering te kennen, dat de zaak spoedig door den Vol kenbond geregeld zal worden. DE BURGEROORLOG IN CHINA. De branden die in afzonderlijke plekken van het westelijk stadsgedeelte van Kanton hebben gewoed zjjn alle gebluscht. Slechts één twintigste gedeelte van de stad is ver brand of verwoest. Chineesche banken en banken van leening zjjn vernield, en verder porselein winkels. Slechts weinig woonhuizen en in het geheel geen zakengobouwen heb ben schade geleden. De schade wordt in to taal geschat op 10 millioen dollar. Een afdeeling van 50 man Britsch-Indische grenadiers met machinegeweren zijn naar Kanton gegaan waar zjj zjch naar de Euro- peesche wjjk hebben begeven als voorzorgs maatregel. Over de heelc uitgestrektheid van het front bjj Sjanhaikwan heeft een zware slag ge woed. De troepen van Tsjang Tso Lin vielen voortdurend aan; doch de aanvallen werden af geslagen. Bij Tsjioemen bleven de strijdkrachten van Tsjang Tso Lin in het defensief. Er zjjn daar versterkingen voor aangekomen, die bestemd zijn om mee te doen aan een omvattende be weging, waarvan belangrijke resultaten wor den verdacht. DE STRIJD OM MEKKA. De een maand geleden door den Sultan van Nejd uitgevaardigde proclamatie is te Djeddab thans ontvangen. Zjj beschuldigd koning Hoessein de rechten der heilige plaatsen verwaarloozen, te^en Nejd te in- trigeeren cn het volk van Nejd te verhinde ren pelgrimstochten naar Mekka te onder nemen. De actie van den Sultan, zoo vervolgt de proclamatie, werd noodzakeljjk toen koning Hoessein tijdens zijn jongste bezoek aan Transjordanië de verdeeling van Nejd eischte, waardoor de eenheid van Arabiit zou worden verbroken. De Sultan verklaart, dat hij geen bedoeling heeft ten opzichte van Hedjas of het Kalifaat; zjjn eenig doel is te zien, dat het Woord Gods het hoogste is, dat zjjn godsdienst wordt geëerd en dat de eer der Arabische wereld beschermd is. DE MOORD OP MATTE0TTI. Eenigen tijd geleden is melding gemaakt van een bericht, dat te Marseille, op aan wijzingen van den Italiaanschen consul- generaal, een medeplichtige aan den moord op Matteotti, den oud-kapitein van do na tionale militie, Malacria, was gearresteerd. Thans meldt de „Giornale d’Italia”, dat de Fransche regeering zijn uitlevering, wel ke door Italië was gevraagd, heeft gewei gerd. «8. Deze knikte alsof hij begreep. Paul en Raymond hadden hun gesprek weer hervat, toen de kellner het eerste ge recht kwam brengen. Gedurende de volgende oogenblikken hoorde men niets anders dan het geklik vau vorken en messen. Do twee vreemdelingen spraken met el kaar, maar hoewel ze zorg droegen niet te hard te praten, verstond toch Raymond, die een bijzonder fijn gehoor had, een groot deel van het gesprek. W’at Paul betreft, hij hoorde volstrekt niets. „Ja, dokter”, zei de jongste der twee mannen, „ik verzeker u, u heeft genoeg ge zag in de wetenschappelijke wereld, om in korten tjjd in Parijs een clientele van den eersten, rang te hebbdh en zoo groot, dat u ze ternauwernood zult kunnen be dienen"’. „Ik wil je voorspelling gelooven, Pascal, maar ik wil zjjn, wat men hier in Frankrijk noemt een specialist. Ik wil een van de ge- duebtste en meest verspreide ziekten over winnen, „Bloedarmoede.” Raymond, die tol dan toe slechts terloops KCb’t’hrd. werd door dit laatste woorP Jacques schoof dicht naar Pascal en fluis terde, zoo stil, dat Raymond het niet meer verstaan kon: „Een vermaardheid", waardoor we in de gelegenheid zijn, ons met ernstig werk be zig te houden."’ Pascal glimlachte: „In hoeveel tijd denkt u met Uw nieuwe geneesmiddelen een geval van bloedarmoe-^ de te kunnen keeren „In hoogstens zes maanden voor erge aandoening. Voor een mindere aandoening ongeveer twee of drie maanden.” ,,Kjjk”, voegde hjj er bij, naar Paul wij zend, die jongeman daar, die daar met z’n vader zit, zie je hcpi?” ,Ja....En?” Raymond had het geboord. Een ontzaglijke angst maakte zich tan hem meester.* „Die jongeman lijdt aan volslagen bloed armoede.” Raymond huiverde over het geheele lichaam, alsof hjj een doodsklok hoorde lui den. Dan vervolgde Jacques: „Bjj hem heeft de kwaal zich erg ontwik- weld en als de uitbreiding ervan met tegen- gehouden wordt, is zjjn leven er mee gei*" moeid.” „Waarom denkt u, dat die jongen aan bloedarmoede Ijjdt?” .^Vooreerst om zjjn gelaatskleur. Die

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1924 | | pagina 1