Geloofsverdedqinq.
V ia**
Weekkalender.
EPISTEL EN EVANGELIE.
KERKLIJSTEN
Amsterdam.
Faffereelen uit het
Evangelie.
Joden vrijlate?”
maar
lie verkon-
1 hebben.
Nazareth, tot een maagd, die verloofd was
aan een I
van David, en de naam der
Missen, en 10 uur de Hoogmis.
PAROCHIEKERK VAN O. L. Vr.
ONBEVLEKT ONTVANGEN
De Posthoorn. Haarlemmerstraat bjj
de Een hoorns Inis.
De H. H. Missen half 7, half 8, 9, 12 inr en
WARMENHUIZEN.
Zo. de plechtige viering van de H. H. Ur
sula en hare Gezellinnen Maagden en Marte
laressen, 7 uur Vroegmis, half 10 Hoogmis.
2 uur Vespers met de voorgeschreven gebe
den, 7 uur Lof met predikatie.
Di., Do. en Vr. 7 uur Lof met de voorge
schreven gebeden. Op de anderen dagen ge-
sciiiydcn deze gebeden na de eerste H. Mis
Vr. Vigiliedag, geboden vasten- en onthou-
dmgsdag. Na de H. H. Missen en des namid
dags van 48 uur biechthooren.
Za. Hoogfeest van Allerheiligen, 7 uur de
Vroegmis, half 10 Hoogmis, 2 uur Vespers,
WOGNUk.
lederen Zondag om half acht de Vroegmis
om half 10 de Hoogmis en om twee uur de
Vespers.
Za. van half 34 en van 67 uur ge
legenheid om te biechten.
HEM EN VENHUIZEN.
Zo. half acht de Vroegmis, 10 uur de .loog
mis.
In de week de H Mis om acht nar.
Maria, processie. Te Deum en Apostolische!)
Zegen.
Ma. en volgende dadgen om acht uur d«
H. Mis en om 7 uur Lof met Rozenkrans.
Vr. Vigilie van Allerheiligen geboden vas
tendag. Van 38 uur gelegenheid om U
biechten.
Za feestdag van Allerheiligen te vierer
als Zondag. Om 7 uur de Vroegmis: om 16
uur de Hoogmis, 3 uur Vespers 7 uur Lof met
Rozenkrans.
Allerzielen wordt gevierd op Maandag 3
November.
uur Hoog-
blyft by haar familie inwonen; de bruidegom
mag met haar nu vaker spreken.
De band echter tusschen de verloofde Is
van nu af zoo sterk als de huwelijksband;
ontrouw van wege de bruid wordt even hoog
opgenomen als echtbreuk. Bij overspel van
een gehuwde vrouw werd zij evenals haar
medeplichtige ter dood gebracht; een ver
loofde die zich slecht gedragen had werd
eveneens met haar verleider gesteenigd. De
verloofde kon dus, om wille dier rechten,
reeds de ..man* van Maria geheeten worden.
ZONDAG 26 Oct. 20e Zondag na Pinkster
Ged. H. Evaristus, Paus en Mart. 109. 3e
gebed A cunctis. Praef. H. Drieënheid.
MAANDAG Vigilie van de H. H. Apostelen
Simon en Judas. Mis zonder Gloria en credo
2c gebed Concede (zie bjj de%Votiefmisse, de
Mis der H. Maagd van Lichtmis tot den Ad-
vint) 3 gebed voor de kerk of dfn Paus.
DINSDAG H. H. Apostelen Sinrn en Ju
das (Thst’ceus). Simon iii vcrkooiing) bijge
naamd Je fhaiHn'tr fl--'t. ij»e-aar) of Zelo-
t:s ('t GTi“ksche woord vtcr ijveraar) pre
dikte in igvftc
Judas (Hebratvwsch is lofprijzing) bygt-
r.vuml Judas van Jaci tus. wijl hij een broe
der van Jac-bus tien n.luCere was, of ook
Thadd< ns (Syrisch woord, dat hetzelfde als
het. H< breeuwsche woord Judas heteekent
n.l. lofprijzing) of ook Lebbens hetgeen leeuw
beteekent maar volgens de H. Hieronymurf
wif zeggen: hartje, in benaming waarschijn
lijk uit z(jn kinderjaren bjjgebleven, waarin
ouders hun kind wel toespreken met: mijn
hartje, mjjn liefje, predikte in Mesopotanië.
Beide Apostelen kwamen ten slotte te zamen
in Perzië, waar ze na ’n vruchtbaar aposto
laat de marteldood stierven in het jaar 71,
Simon te Sumnia waar hy overlangs werd
do^ygezaagd en Judas te Junnia, de wyk van
zijn terdoodbrenging is niet bekend, men
beeldt hem dikwyls met ’n bijl af. Dag van
devotie.
Heden jaardag van de bisschopswijding
van Z. D. H. onzen Bisschop. Vandaar het
2e gebed in de HT. Mis voor de Bjsschop.
WOENSDAG officie van den dag. Mis van
vorigen Zondag. Zonder Gloria en Credo, 2e
gebed A cunctis (verschill. geb. no. 2) So
naar keuze.
DONDERDAG: Hetzelfde als gisteren.
VRIJDAG: Geboden vasten- en onthóu-
dingsdag. Vigilie van ’t feest Allerheiligen.
ZATERDAG: Hoogfeest van Allerheiligen
Verplichte Zondagviering.
ZONDAG: de 21e na Pinkster.
N.B. Allerzielen wordt niet heden maar
morgen gevierd.
TWINTIGSTE ZONDAG NA PINKSTER.
Epistel uit den brief van den H. Apostel
Paulus aan de Epbesiers; 15—21.
Broeders, ziet toe, <Mt gjj voorzichtig wan
delt, niet als dwazen, maar als wyzen; koopt
den tyd af, want de dagen zyn boos; weest
derhalve niet onverstandig, maar bevroedt,
wat de wil Gods zy. En drinkt u niet dron
ken aan wyn, waarin wulpochbeid is; maar
wordt vervuld met den heiligen Geest On
derhoudt elkander met psalmen, lofzangen
en geestelyke liederen; zirgt en looft den
Heer in uwe harten; dankt God den Vader
altijd voor alles, in den naam van onzen
Heer Jesus Christus, zynde elkander onder
geschikt in de vrees van Christus.
Evangelie uolgens den H. Joannes;
IV. 46 - 53.
In dien tyde was er een kouinklyk hove
ling, wiens zoon u> Caphariiaum ziek lag. Fly
hqprende, dat Jesus uit Judea naar Galilea
was gekomen, ging naar Hem. en verzocht
Hem, dat Hy wilde komen, en zynen zoon
genezen, wijl hy begon te sterven.
Jesus zeide hem dan: Tenzij gy teekenen
en wonderen ziet zoo gelooft gij niet. De ho
veling zeide Hem: Heer, kom toch, eer tnyn
zoon sterft. Jesus zeide hem: Ga henen, uw
zoon leeft De man geloofde het woord, het
welk Jesus hem zeide, en ging h< nen. Als hij
nu henen ging, kwamen zijne knechten hem
te gemoet, boodschapten hem, en zeiden, dat
zyn zoon leefde. Hij vroeg hen dan naar het
uur, waarin hij beter gewórden was. En zij
antwoordden hem: Gisteren te zeven uren
heeft de koorts hem .verlaten. De vader er
kende nu, dat dit hetzelfde uur was, waarin
Jesus hem zeide: Uw zoon leeft. En hy ge
loofde en zyn geheel huisgezin.
PAROCHIEKERK VAN DEN
H. NICOLAAS.
Prins Hendrikkade.
Om 7 uur, half 9 en 12 uur de stille R H
groet, Koning
Boven het k
opschrift: „Ics„o
nmg der Joden.”
DE TIMMERMAN EN ZIJN VERLOOFDE
VI.
Evenwel had die gelofte Maria niet ver
hinderd zich met Joseph te laten verloven,
■'•j aanvaardde het vooruitzicht van het »iu-
v.-elyk, niet uit natuuraandrang, -maar >m-
lat haar ouders of familie dat zoo beslisten.
Wellicht kende Joseph toen reeds de gelofte
a:i het meisje.
Want tij kenden elkaar vóór de verloving,
i de dorpen, en zelfs in de steden hadden
e jongelieden honderden gelegenheden om
Ikaar te ontmoeten. Alleen by groot valk
•ende de bruidegom dikwyls zjjn brui 1 niet
'óór het huwelijk, en zag hy ze voor <ie>.
■ereten keer op den bruiloftsdag. Hetzelfde
«wam voor bij de zwervende stammen uit
net Overjordaattsohe, als de bruid uit een
vreemden stam gehaald werd.
Maar te Nazareth v._.^
tóo yry als in onze dorpen; zy gingen
gwhuerd over de straat, zy baden in
zelfde synagoog als de mannen; in a» -
vrye huizen barer vaders werden
tn -- - -
OFFICIEEL KERKBERICHT
van het „Noord-Hollandsch Dagblad”
HEEMSKERK.
Zo. de H. H. Missen te 7, half 9 en 10 uur
de Hoogmis, half 2 de Cat., half 3 Vespers
met Rozenh., half 5 Mariacongreg'-.tie Jon
gens patronaat, half 7 H. Familie.
Ma. de H. H. Missen te 7 en 8 uur overige
dagen, 7, half acht en acht uur.
Wo. de H. H. Missen te 7 en 8 uur, 9 uur
gez. H. Mis van Req.
Do. avond half 7 Lof ter eere vanjiet Al
icia. Sacrament des Altaars met Rozenh.
Vr. Vigilie van Allerheiligen geboden vas
ten- en onthondingsdag des middags van 4
uur af gelegenheid om te biechten.
In deze week Cat. als naar gewoonte ei
biechthooren voor de le en 2e klasse.
Za. feest van Allerheiligen te vieren alt
Zondag. De II. H- Missen als op Zondag, det
middags half 3 Vespers met Rozenhoedje.
Na de Vesper» gelegenheid om te biechten
WESTWOUD.
Zo. half acht de Vroegmis, 10 uur Hoog
mis, half 3 Vespers.
In de week de H. H. Missen om half acht
en acht uur.
Voor en onder de H. H. Missen gelegen
heid om te biechten.
Voor en onder de H. H. Missen uitreiking
van de H. Communie.
Za. half 12 gelegenheid om te biechten v.
de kinderen.
Za. middag tot half acht voor de andere
parochianen.
Zo. morgen bij hooge uitzondering, zoome
de voor diegenen die verafgelegen hunne
woonplaats hebben, biechthooren.
Cat. voor de meisjes in de Zusterschool by
deu Pastoor.
Cat. voor de jongens in de jongensschoo’
bij den Kapelaan.
Zo. Cat. voor hen die plechtig zyn aange
nomen en van de school af zyn
Gedurende de Octobermaand wordt onder
de H. Mis van acht uur het Rozenhoedje ge
beden, uitgenomen dan wanneer er des av.
Lof is.
gastmalen en oogstfeesten kwamen mannin
ensvrouwen byeen en leerden elkander ken
nen. In de hooge standen was vóór 't huwe
lijk geen plaats voor echte liefde; by het ge
wone volk koy die integendeel licht voor
komen.
Maria kan wellicht nog tamelyk jong ge
weest zijn; van rond veertien jaar zijn de
meisjes huwbaar. Daar was echter geen ver-
pHehting toe haar reeds zotk jong uit te hu
welijken. Joseph was gewis geen bejaard
man, bijna een grijsaard, gelijk hij soms
afgebeeld wordt. Want de Joodsche mannen
wachtten niet te lang met het huwelyk. Al
thans, hij was een type jongeling: dat zien
wij uit zyn rustige, verstandige, vreedzime
houding als hij argwaan krijgt over zyn
bruid. Zoo toch zou een piepjonge kerel niet
gedaan hebben.
De onderliandelingen over het huwelijk
werden gevoerd door de ouders van wenrs-
zijde, of bij ontstentenis door de naaste bloed
verwanten. Als Joseph's ouders nog leef Jen,
deden die de- aanvraag by Maria’s vader;
waren zy gestorven, dan een oudere broeder
of een oom; had hy niemand meer, dan deed
hij het zelf. Die lange besprekingen konden
maanden duren: zij liepen vooral over de
waarde der geschenken, die don aanzoeker
aan zyn bruid en haar familie geven zou.
In rechte beslisten de ouders der bruid
A -
En toen gebeurde het groote wonder.
Maria was in het huisje van haar ouders of
haar familie, alleen wellicht. Wat zij deed
vernemen wy niet: huiswerk? bidden? een
gewijd boek lezen? Wy kunnen enkel het
ongekunsteld en toch zoo ingrijpend verhaal
uit Lukas’ Evangelie overschryven dat door
Maria zelf moet verteld geweest zyn. Aan
zulke dingen mag men met de pen niet peu
teren.
„De Engel Gabriel werd door God naar
een stad van Galilea gezonden, met name
I, IV, Wil UIAO^U, VIV waiwav W «,4
man met name Joseph, uit het huis
r Maagd Maria.
En tot haar binnengetreden zeide de En
gel: Gegroet, gy vol van genade; de Heer is
met u, gezegend rijt gij onder de vrouwsn.
Maar zy hem ziende, ontstelde van zijn
woord, en bedacht wat dit voor een liegroo-
ting zijn mocht.
En de Engel zeide haar: Vrees niet, Maria,
want gij hebt genade gevonden by God. En
zie, gij zult iu uwen schoot ontvangen en
een Zoon baren, en zyn naam Jezus noemen.
Hij zal groot zijn en Zoon des Allerhoogste!»
genoemd worden, en de Heere God zal Hem
den troon van zyn vader David geven, en
Hij zal koning zijn over het buis van Jakoo
in eeuwi heid, en zyn koninkrijk zal geen
einde hebben.
Maar Maria zeide tot den Engel: Hoe zal
dit wezen, daar ik geen man beken?
En de Engel antwoordde en zeide baar:
Dc heilige Geest za) over u nederdalen t.»
de kracht des Allerhoogsten u overschadu
wen; daarom zal ook het heilige dat uit u
geboren werdt, Gods Zoon genoemd warden.
En zie, Elisabeth, uw bloedverwante, ook
zy heeft een zoon ontvangen in haren ouder
dom, en dit is de zesde maand voor haar
die onvruchtbaar heet. Want by God is geez
ding onmogelyk.
Maria nu zeide: Ziehier de dienstmaagd
des Heven; mjj geschiede naar uw wooro.
En 9 Engel ging van haar weg-"
opperm&chtig; zy hoefden zelfs naar hare
nteening niet te vragen. Feitelyk echter,
vooral als zij reeds groot was, had zij mee-
zeggenschap. In het familieleven vooral, bjj
oirs zoowel als in ’t Oosten, ligt een hemels
breed verschil tusschen theorie en praktijk,
rechten en feiten.
Geraakten de twee families tot overeen
stemming, dan had de verloving plaats. Daar
waren geen bijzondere plechtigheden voor.
Zij bestond hierin, dat de jongeling aan <fe
ionkvouwen haar familie een deel der be
dongen geschenken overgaf.oHet ge\cn en
aanvaarden van dit geld was een wederzyn-
sciie belofte, een verbintenis, die niet licht
kon verbroken worden.
Joseph gaf aan Maria en haar familie ge
schenken naar den stand van het meisje. Bij
geringe lieden waren die meestal heel prak
tische dingen: voor de vrouwen mutsen, die
met linten op het hoofd werden vastgebo i-
den, lange kleederen of kleurige gordels,
soms juweelen, zooal» ringen of halssnoeren
van glas of paarlemoer; voor de mannefi:
mantels uit wol of kemelhaar, huisraad,
werkgereedsebappen, wapen; soms een
schaap of geit, of kruiken olie en wyn.
Van dien stond waren zy verloofd, hadden
bet recht om op va^lgesteldeu tijd te trou
wen. Doch meer niet. De verloving gaf het
recht niet tot huwelijksomgang. De bruid
half 11 de Hoogmis.
Overitre dagen om 7 uur H Mis in de
kloosterkapel en kwart over 8 H. Mis in de
parochiekerk.
SPANBROEK.
Zo. half acht de Vroegmis, 10
mia.
Deze week half acht de TI. Ml«.
Za. van half 3—7 nnr Nochthoor n.
MEDEMBLIK.
Zo. 7 uur Vroegmis, 10 uur Hoogmis.
Hoogmis.
OOST^p BLOKKER.
Zo. half acht de Vrcegniis, half 10 H
mis. 2 uur Vespers.
lederen dag kwart over 8 de H. Mis.
WESTER-BLOKKER.
Zo. 7 uur de Vroegmis, half 10 de Hoog
mis. des middags 2 uur Lof.
In de weel: de H. H. Missen kwart over 7
en half negen.
Do. avond om 7 uur Lof.
Za. van 4-8 nnr biechthooren.
PAROCHIEKERK VAN DE H. MARIA
MAGDALENA.
Spaarudammerstraat.
Zo. de H. H. Missen om 5, 7, naif 9 en 12
oren. Om 10 uur Hoogmis.
WÉPVERSHOOF.
Zo. 7 uur Vroegmis, 10 uur Hoogmis, hslf
3 Lof met Rozenh.
In de week alle dagen de H. H. Missen
om 7 en 8 uur
EGMOND AAN DEN HOEF.
Zo. 7 uur Vroegmis voor Cornelia Pepping
Geertrulda Houtenbos en overl. familie, om
half 10 de Hoogmis, om 2 uur Lof ter eere
van de Allerh. Maagd met Octobergebeden.
Ma. om 7 uur vr or de meest verlaten zie
len, en daarna de Octobergebeden.
Di. 7 uur voor Petrus de Waard, Eduarda
Noort en overl. kinderen en daarna de Octo
bergebeden.
Wo. 7 uur voor mej. Petiqnella Ignatia Ma
ria BroersDoeswijk, om 12 uur Cat. in de
kerk, om 7 uur Lof ter eere van den H.
Joseph met Octobergebeden.
Do. 7 uur voor Hendriku» Ranzy'n en daar
na de Octobergebeden, des avonds van 5—6
uur de oefening van het H. Uur.
Vr. Vigilie van Allerheiligen, geboden vas
tendag, om 7 uur voor overl. leden van de
vereeniging vah de Lev. Rozenkrans en daar
na de Octobergebeden, des middags van 48
uur gelegenheid om te biechten.
Za. feestdag van Allerheiligen, te vieren
als Zondag, om half acht de Vroegmis voor
Oscar Eduard Angela van Campen. om 10 uur
de Hoogmis, des middags 2 uur Lof ter eere
van de Allerh. Maagd voor de bekeering der
zondaars met Octobergebeden, daarna biecht
hooren tot 6 uur.
N.B. Zaterdag 8 November begint de H.
Missie, zorgt toch vooral heel veel tyd vrij
te maken, om de oefeningen bij te wonen.
«GMOND AAN ZEE.
Zo. laatste dag der H. Missie en dag van
aanbidding. Om 7 uur uitstelling van het Al-
lerheiligste en stille H. Mis niet toespraak en
1 algem. H. Communie der parochie, 10 uur de
Hoogmis met predikatie, halt 2 gemeenschap-
pelyke aanbidding voor de kinderen. 3 uur
gemeenschappelijke aanbidding voor de vol
wassenen met Octobergebeden. 7 uur slotoefe
ning, plechtig Lof met predikatie, vernieu
wing der Doopbeloften en toewijding aan
CHRISTUS HEEFT EEN ZICHT
BARE KERK GESTICHT
I-
Het was een gewichtig oogenblik. De
Meester bevona zich met zijn leerlin
gen in ’t gebied der sta4 Caecarea-Phi-
lippi, waar een der beken, die de bron
ztjn van den lordaan, bii de grot van
Banias ontspringt. Het landschap aan
den zuidelijken voet van den majestueu-
zen Hermon vereenigt lieflijkheid en
grootschheid tezamen. Het was een his
torische plaats. Heidendom en Joden
dom raakten elkander, daar, aan de
noordelijke grens van Jesus’ aardschen
werkkring. In de nabijheid lag de stad
Dan, waar de stam van dien zelfden
naam eertijds zijn afgodendienst en ko
ning Jeroboam later den kalverendienst
had ingtricht (3 Kon. 12, 28 vlgdj Niet
ver van daar bevond zich ten tijde van
Christus het Panejon, een oud heilig
dom van Pan, den god met bokkevoe-
ten: verder een tempel, die door Hero-
des den Groote voor keizer Augustus
was gebouwd. Deze keizer immers was
onder het getal der góden opgenomen.
Deze plaats was Pen vorstelijke residen
tie, hun lievelingsverblijf, vooral sinds
Herodes’ zoon Jmilippus het oude Pan-
eas verfraaid en versterkt had en ter
eere van den wereldheerscher Tiberius
het den keizersnaam Caesarea had ge
schonken.
nu, op de grens van volkeren en
godsdiensten, waar de ontaarde Heide
nen en afgedwaalde Joden hun knie bo
gen voor vergoddelijkte dieren en voor
vergode menschen wierook brandden,
waar de vorsten der aarde troonden en
boven hen, de^ vorst dezer wereld, heeft
lesus Christus, de overwinnaar der we
reld en herder der volkeren, de stichter
van een nieuw rijk, den zijnen de vraag
gesteld: „Wat dunkt u van den Chris
tus? Wiens Zoon is Hij?”
Het antwoord luidt verschillend.
.Sommigen zeggen (oannes de Dooper;
anderen meenen Elias; anderen Jeremias
of een der Profeten.” Maar als de ande
ren zwi-gen verheft zich een stem en
Simon Petrus spreekt pledrtig: ,.Gij zijt
de Gezalfde, de Zoon van den levenden
God
Die vraag, eenmaal door Jezus ge
steld, herhaalt zich onophoudelijk sedert
10 eeuwen en beh re récht ook heden
ten dage nog de geesten van talloos
elen onder alle hemelstreken. En gelijk
in Christus’ tijd het antwoord verschil
lend was, zoo ook nog in onze dagen,
la, men gaat zelfs zoover, dat men het
beslaan van Christus durft ontkennen.
L>. F. Strauss (t 1874) noemt den Chris
tus der Evangeliën ,.L>E VRUCHT van
te verbeelding.”
,.De Jesus der Evangeliën, de z.gn.
stichter van het Christendom, heeft niet
bestaan,” schrijft „de Dageraad” (jrg.
1880-1881, Di. II, Hz. 4).
ffc. Bakels stelt Jesus op één lijn met
Mahomet en zegt in zijn boekje: „Bou-
quetje Polemiek” blz. 167: ,.Wie is Je
sus eigenlijk? Dat weet geen mensch
precies.”
De socialist Bebel spreekt van een
„nevélachtig bestaan van Christus”.
De anarchist Domela Nieuwenhuis
zegt in zijn boek ,.Het leven van Jesus”:
als iemand mij vraagt of Jesus werke
lijk bestaan heelt, dan kan het antwoord
op die vraag niet vlakaf „neen”,
ook niet vlakaf ja” zijn.”
Men zou aan deze dwaze beweringen
te veel eer bewijzen, door ze te weer-
eggen.
Wij, die aannemen de hisrorische be
trouwbaarheid der Evangeliën, zijn cr
diep van overtuigd, dat Christus heeft
bestaan en waarlijk de Afgezant is van
God. Zijn eigen getuigenis, zifn boven-
menschelijke leer, de voorspellingen, die
eeuwenlang' vóór Hem zijn gedaan en
in Hem alleen zijn vervuld, zijn wonde
ren, die Hij heert gewrocht en vooral
Zijn verrijzenis, leveren ons het zeker
ste bewijs.
Is Jesus dus de gezant van God, dan
heeft Hij ook een zending moeten ver
vullen. Welnu, Hij, de Zoon van God,
kwam in de wereld als PRIESTER,
LEFRAAR en KONING.
Hij kAvam als Priester, om door het
offer van zijn eigen bloed en leven den
losprijs aan te bieden aan zijn Hemel-
schen Vader voor de zonden der men
schen.
Dewijl wij dan EEN GROOTEN
HOOGEPRIESTER hebben, die de he
melen is doorgegaan, Jesus, den Zoon
van God, zoo laat ons vasthouden aan
de belijdenis.” (Hebr. IV, 14.)
„HÖÓGEPRIESTER naar de orde
van Melchisedech.” (Hebr. V, 10.)
„Hij is de verzoening voor onze zon
den en niet voor de onzen alleen, maar
voor die VAN GEHEEL DE WERELD”
(I joes II. 2.)
„Hij heeft onze zonden gedragen in
zijn lichaam op TIET HOUT (des krui
ses)”. (1 Petr. II, 24.)
„God heeft ons ontrukt aan de macht
der duisternis, en ons overgebracht in
het rijk van ziin geliefden Zoon, in w(en
wii vriikooping hebben door zijn
BLOED.’’ (Coloss. I, 14.)
Christus heeft ons liefgehad en zich
zelven voor ons als een OFFERANDE
en slachtoffer gegeven.” (Ephes. V, 2.1
Christus kwam niet alleen als Pries
ter, maar ook als Leeraar, als Profeet,
om de menschen te leeren, wat zü moe
ten weten en doen, om aan zijn voldoe
ning en verdienste deelachtig te worden.
Hij vindt goed, dat men Hem Leeraar
en neer noemt. „Gij spreekt mij aan
met Leeraar en Heer en ge zegt wel.
want dat ben Ik.” (Joes XIII, 13.)
„Daartoe ben ik geboren en daartoe
in de wereld gekomen verklaarde
Hii aan Pilatus -» om te getuigen voor
de waarheid. Alwie uit de waarheid is,
luistert naar zijn stem.” (Joes XV, 37.)
Onder de strengste straffen gebood
fleze Leeraar zijn leer aan te nemen:
„die geloofd zal hebben zal zalig wor
den; maar die niet geloofd zal hebben,
zal veroordeeld worden.” (Mate. XVI.
15—16.)
Wij moeten de leer van Christus belij
den en van niemand anders, al was die
persoon nog zoo verheven, al was het
een engel.
Al zou EEN ENGEL UIT DEN
HEMEL u een ander Evangelii
digen, dan wij u verkondigd
hij zii vervloekt. (Gal. i, 8.)
Cmistus op de derde plaats ook
ais Koning, maar als Koning van een
geestelijk Koninkrijk.
„Zijt Gij de Koning der Joden?”
vraagt Pilatus. Jesus antwoordde: „Mijn
Koninkrijk is niet van deze wereld
Pilatus dan zeide Hem: „Gij zijt dan
toch Koning?” Jesus antwoordde: „Gij
zegt het: Ik ben Koning.” (Joes XVII,
33-37)
Omdat Christus zich koning heeft ge
noemd, vraagt Pilatus aan het volk:
„Wilt gij dus, dat ik den Koning der
Joden vrijlate?”
Daarom spotten de soldaten: „Oe-
k'r.niqg der joden.”
Kruis plaatste Pilatus het
esus van Nazareth, de Ko-
Lié Apostelen verkondigden zijn ko
ningschap. Van Paulus en Silas en die
te i hessalonika in Christus geloofden,
heet het: „Dezen doen allen tegen des
keizers bevelen, omdat ze zeggen, dat er
een andere Koning is: Jesus.” (Hand.
XVII, 7.)
Uit alle teksten blijkt dus duidelijk,
dat Christus op aarde is gekomen, als
Priester, Leeraar en Koning.
Over datgene wat Christus als zoo
danig heeft gedaan, in een volgend
artikel.
P. M. VERHOOFDSTAU Pr.
ZWAAG.
Zo. 7 uur <1e Vroegmis, 10 uur de Hoogmis,
kwart over 2 Vespers mot gebeden van de
Octobermaand.
Uitreiking van de H. Communie onder de
Vroegmis en te kwart voor 9.
Onder de H. H. Missen Liefdadigheidspre-
dikatie en colleete door den Z.E< rw. Pater
Laurentius Schouten, ten bate lijner missie
op de Philippynen.
In de week de H. Mis te kwart voor acht
met gebeden der Octobermaand.
T KALF ZAANDAM.
Zo. half acht Vroegmis, 10 uur Hoogmis,
2 uur Cat., kwart voor 3 oefening van den
Kruisweg, daarna vergadering van de Derde
Orde.
Do. avond om 7 uur Lof.
Vr. geboden vasten en onthoudingsdag.
Van 68 uur biechthooren.
Za. Hoogfeest van Allerheiligen, te vieren
als Zondag, de H. H» Missen te half acht en
10 uur, .3 uur Vespers, daarna gelegenheid
om te biechten.
Mg hy ze voor deu
voor bij de twervende
vreeiudcn stam gehaald werd.
-j wareh de volksmeisjes
i on-
«v de~
synagoog als de mannen; in de gast-
auizen harer vaders werdeu ma tuien
jongelingen bij den diseb onthaald; by