Geloofsverdedqinq. V ia** Weekkalender. EPISTEL EN EVANGELIE. KERKLIJSTEN Amsterdam. Faffereelen uit het Evangelie. Joden vrijlate?” maar lie verkon- 1 hebben. Nazareth, tot een maagd, die verloofd was aan een I van David, en de naam der Missen, en 10 uur de Hoogmis. PAROCHIEKERK VAN O. L. Vr. ONBEVLEKT ONTVANGEN De Posthoorn. Haarlemmerstraat bjj de Een hoorns Inis. De H. H. Missen half 7, half 8, 9, 12 inr en WARMENHUIZEN. Zo. de plechtige viering van de H. H. Ur sula en hare Gezellinnen Maagden en Marte laressen, 7 uur Vroegmis, half 10 Hoogmis. 2 uur Vespers met de voorgeschreven gebe den, 7 uur Lof met predikatie. Di., Do. en Vr. 7 uur Lof met de voorge schreven gebeden. Op de anderen dagen ge- sciiiydcn deze gebeden na de eerste H. Mis Vr. Vigiliedag, geboden vasten- en onthou- dmgsdag. Na de H. H. Missen en des namid dags van 48 uur biechthooren. Za. Hoogfeest van Allerheiligen, 7 uur de Vroegmis, half 10 Hoogmis, 2 uur Vespers, WOGNUk. lederen Zondag om half acht de Vroegmis om half 10 de Hoogmis en om twee uur de Vespers. Za. van half 34 en van 67 uur ge legenheid om te biechten. HEM EN VENHUIZEN. Zo. half acht de Vroegmis, 10 uur de .loog mis. In de week de H Mis om acht nar. Maria, processie. Te Deum en Apostolische!) Zegen. Ma. en volgende dadgen om acht uur d« H. Mis en om 7 uur Lof met Rozenkrans. Vr. Vigilie van Allerheiligen geboden vas tendag. Van 38 uur gelegenheid om U biechten. Za feestdag van Allerheiligen te vierer als Zondag. Om 7 uur de Vroegmis: om 16 uur de Hoogmis, 3 uur Vespers 7 uur Lof met Rozenkrans. Allerzielen wordt gevierd op Maandag 3 November. uur Hoog- blyft by haar familie inwonen; de bruidegom mag met haar nu vaker spreken. De band echter tusschen de verloofde Is van nu af zoo sterk als de huwelijksband; ontrouw van wege de bruid wordt even hoog opgenomen als echtbreuk. Bij overspel van een gehuwde vrouw werd zij evenals haar medeplichtige ter dood gebracht; een ver loofde die zich slecht gedragen had werd eveneens met haar verleider gesteenigd. De verloofde kon dus, om wille dier rechten, reeds de ..man* van Maria geheeten worden. ZONDAG 26 Oct. 20e Zondag na Pinkster Ged. H. Evaristus, Paus en Mart. 109. 3e gebed A cunctis. Praef. H. Drieënheid. MAANDAG Vigilie van de H. H. Apostelen Simon en Judas. Mis zonder Gloria en credo 2c gebed Concede (zie bjj de%Votiefmisse, de Mis der H. Maagd van Lichtmis tot den Ad- vint) 3 gebed voor de kerk of dfn Paus. DINSDAG H. H. Apostelen Sinrn en Ju das (Thst’ceus). Simon iii vcrkooiing) bijge naamd Je fhaiHn'tr fl--'t. ij»e-aar) of Zelo- t:s ('t GTi“ksche woord vtcr ijveraar) pre dikte in igvftc Judas (Hebratvwsch is lofprijzing) bygt- r.vuml Judas van Jaci tus. wijl hij een broe der van Jac-bus tien n.luCere was, of ook Thadd< ns (Syrisch woord, dat hetzelfde als het. H< breeuwsche woord Judas heteekent n.l. lofprijzing) of ook Lebbens hetgeen leeuw beteekent maar volgens de H. Hieronymurf wif zeggen: hartje, in benaming waarschijn lijk uit z(jn kinderjaren bjjgebleven, waarin ouders hun kind wel toespreken met: mijn hartje, mjjn liefje, predikte in Mesopotanië. Beide Apostelen kwamen ten slotte te zamen in Perzië, waar ze na ’n vruchtbaar aposto laat de marteldood stierven in het jaar 71, Simon te Sumnia waar hy overlangs werd do^ygezaagd en Judas te Junnia, de wyk van zijn terdoodbrenging is niet bekend, men beeldt hem dikwyls met ’n bijl af. Dag van devotie. Heden jaardag van de bisschopswijding van Z. D. H. onzen Bisschop. Vandaar het 2e gebed in de HT. Mis voor de Bjsschop. WOENSDAG officie van den dag. Mis van vorigen Zondag. Zonder Gloria en Credo, 2e gebed A cunctis (verschill. geb. no. 2) So naar keuze. DONDERDAG: Hetzelfde als gisteren. VRIJDAG: Geboden vasten- en onthóu- dingsdag. Vigilie van ’t feest Allerheiligen. ZATERDAG: Hoogfeest van Allerheiligen Verplichte Zondagviering. ZONDAG: de 21e na Pinkster. N.B. Allerzielen wordt niet heden maar morgen gevierd. TWINTIGSTE ZONDAG NA PINKSTER. Epistel uit den brief van den H. Apostel Paulus aan de Epbesiers; 15—21. Broeders, ziet toe, <Mt gjj voorzichtig wan delt, niet als dwazen, maar als wyzen; koopt den tyd af, want de dagen zyn boos; weest derhalve niet onverstandig, maar bevroedt, wat de wil Gods zy. En drinkt u niet dron ken aan wyn, waarin wulpochbeid is; maar wordt vervuld met den heiligen Geest On derhoudt elkander met psalmen, lofzangen en geestelyke liederen; zirgt en looft den Heer in uwe harten; dankt God den Vader altijd voor alles, in den naam van onzen Heer Jesus Christus, zynde elkander onder geschikt in de vrees van Christus. Evangelie uolgens den H. Joannes; IV. 46 - 53. In dien tyde was er een kouinklyk hove ling, wiens zoon u> Caphariiaum ziek lag. Fly hqprende, dat Jesus uit Judea naar Galilea was gekomen, ging naar Hem. en verzocht Hem, dat Hy wilde komen, en zynen zoon genezen, wijl hy begon te sterven. Jesus zeide hem dan: Tenzij gy teekenen en wonderen ziet zoo gelooft gij niet. De ho veling zeide Hem: Heer, kom toch, eer tnyn zoon sterft. Jesus zeide hem: Ga henen, uw zoon leeft De man geloofde het woord, het welk Jesus hem zeide, en ging h< nen. Als hij nu henen ging, kwamen zijne knechten hem te gemoet, boodschapten hem, en zeiden, dat zyn zoon leefde. Hij vroeg hen dan naar het uur, waarin hij beter gewórden was. En zij antwoordden hem: Gisteren te zeven uren heeft de koorts hem .verlaten. De vader er kende nu, dat dit hetzelfde uur was, waarin Jesus hem zeide: Uw zoon leeft. En hy ge loofde en zyn geheel huisgezin. PAROCHIEKERK VAN DEN H. NICOLAAS. Prins Hendrikkade. Om 7 uur, half 9 en 12 uur de stille R H groet, Koning Boven het k opschrift: „Ics„o nmg der Joden.” DE TIMMERMAN EN ZIJN VERLOOFDE VI. Evenwel had die gelofte Maria niet ver hinderd zich met Joseph te laten verloven, ■'•j aanvaardde het vooruitzicht van het »iu- v.-elyk, niet uit natuuraandrang, -maar >m- lat haar ouders of familie dat zoo beslisten. Wellicht kende Joseph toen reeds de gelofte a:i het meisje. Want tij kenden elkaar vóór de verloving, i de dorpen, en zelfs in de steden hadden e jongelieden honderden gelegenheden om Ikaar te ontmoeten. Alleen by groot valk •ende de bruidegom dikwyls zjjn brui 1 niet 'óór het huwelijk, en zag hy ze voor <ie>. ■ereten keer op den bruiloftsdag. Hetzelfde «wam voor bij de zwervende stammen uit net Overjordaattsohe, als de bruid uit een vreemden stam gehaald werd. Maar te Nazareth v._.^ tóo yry als in onze dorpen; zy gingen gwhuerd over de straat, zy baden in zelfde synagoog als de mannen; in a» - vrye huizen barer vaders werden tn -- - - OFFICIEEL KERKBERICHT van het „Noord-Hollandsch Dagblad” HEEMSKERK. Zo. de H. H. Missen te 7, half 9 en 10 uur de Hoogmis, half 2 de Cat., half 3 Vespers met Rozenh., half 5 Mariacongreg'-.tie Jon gens patronaat, half 7 H. Familie. Ma. de H. H. Missen te 7 en 8 uur overige dagen, 7, half acht en acht uur. Wo. de H. H. Missen te 7 en 8 uur, 9 uur gez. H. Mis van Req. Do. avond half 7 Lof ter eere vanjiet Al icia. Sacrament des Altaars met Rozenh. Vr. Vigilie van Allerheiligen geboden vas ten- en onthondingsdag des middags van 4 uur af gelegenheid om te biechten. In deze week Cat. als naar gewoonte ei biechthooren voor de le en 2e klasse. Za. feest van Allerheiligen te vieren alt Zondag. De II. H- Missen als op Zondag, det middags half 3 Vespers met Rozenhoedje. Na de Vesper» gelegenheid om te biechten WESTWOUD. Zo. half acht de Vroegmis, 10 uur Hoog mis, half 3 Vespers. In de week de H. H. Missen om half acht en acht uur. Voor en onder de H. H. Missen gelegen heid om te biechten. Voor en onder de H. H. Missen uitreiking van de H. Communie. Za. half 12 gelegenheid om te biechten v. de kinderen. Za. middag tot half acht voor de andere parochianen. Zo. morgen bij hooge uitzondering, zoome de voor diegenen die verafgelegen hunne woonplaats hebben, biechthooren. Cat. voor de meisjes in de Zusterschool by deu Pastoor. Cat. voor de jongens in de jongensschoo’ bij den Kapelaan. Zo. Cat. voor hen die plechtig zyn aange nomen en van de school af zyn Gedurende de Octobermaand wordt onder de H. Mis van acht uur het Rozenhoedje ge beden, uitgenomen dan wanneer er des av. Lof is. gastmalen en oogstfeesten kwamen mannin ensvrouwen byeen en leerden elkander ken nen. In de hooge standen was vóór 't huwe lijk geen plaats voor echte liefde; by het ge wone volk koy die integendeel licht voor komen. Maria kan wellicht nog tamelyk jong ge weest zijn; van rond veertien jaar zijn de meisjes huwbaar. Daar was echter geen ver- pHehting toe haar reeds zotk jong uit te hu welijken. Joseph was gewis geen bejaard man, bijna een grijsaard, gelijk hij soms afgebeeld wordt. Want de Joodsche mannen wachtten niet te lang met het huwelyk. Al thans, hij was een type jongeling: dat zien wij uit zyn rustige, verstandige, vreedzime houding als hij argwaan krijgt over zyn bruid. Zoo toch zou een piepjonge kerel niet gedaan hebben. De onderliandelingen over het huwelijk werden gevoerd door de ouders van wenrs- zijde, of bij ontstentenis door de naaste bloed verwanten. Als Joseph's ouders nog leef Jen, deden die de- aanvraag by Maria’s vader; waren zy gestorven, dan een oudere broeder of een oom; had hy niemand meer, dan deed hij het zelf. Die lange besprekingen konden maanden duren: zij liepen vooral over de waarde der geschenken, die don aanzoeker aan zyn bruid en haar familie geven zou. In rechte beslisten de ouders der bruid A - En toen gebeurde het groote wonder. Maria was in het huisje van haar ouders of haar familie, alleen wellicht. Wat zij deed vernemen wy niet: huiswerk? bidden? een gewijd boek lezen? Wy kunnen enkel het ongekunsteld en toch zoo ingrijpend verhaal uit Lukas’ Evangelie overschryven dat door Maria zelf moet verteld geweest zyn. Aan zulke dingen mag men met de pen niet peu teren. „De Engel Gabriel werd door God naar een stad van Galilea gezonden, met name I, IV, Wil UIAO^U, VIV waiwav W «,4 man met name Joseph, uit het huis r Maagd Maria. En tot haar binnengetreden zeide de En gel: Gegroet, gy vol van genade; de Heer is met u, gezegend rijt gij onder de vrouwsn. Maar zy hem ziende, ontstelde van zijn woord, en bedacht wat dit voor een liegroo- ting zijn mocht. En de Engel zeide haar: Vrees niet, Maria, want gij hebt genade gevonden by God. En zie, gij zult iu uwen schoot ontvangen en een Zoon baren, en zyn naam Jezus noemen. Hij zal groot zijn en Zoon des Allerhoogste!» genoemd worden, en de Heere God zal Hem den troon van zyn vader David geven, en Hij zal koning zijn over het buis van Jakoo in eeuwi heid, en zyn koninkrijk zal geen einde hebben. Maar Maria zeide tot den Engel: Hoe zal dit wezen, daar ik geen man beken? En de Engel antwoordde en zeide baar: Dc heilige Geest za) over u nederdalen t.» de kracht des Allerhoogsten u overschadu wen; daarom zal ook het heilige dat uit u geboren werdt, Gods Zoon genoemd warden. En zie, Elisabeth, uw bloedverwante, ook zy heeft een zoon ontvangen in haren ouder dom, en dit is de zesde maand voor haar die onvruchtbaar heet. Want by God is geez ding onmogelyk. Maria nu zeide: Ziehier de dienstmaagd des Heven; mjj geschiede naar uw wooro. En 9 Engel ging van haar weg-" opperm&chtig; zy hoefden zelfs naar hare nteening niet te vragen. Feitelyk echter, vooral als zij reeds groot was, had zij mee- zeggenschap. In het familieleven vooral, bjj oirs zoowel als in ’t Oosten, ligt een hemels breed verschil tusschen theorie en praktijk, rechten en feiten. Geraakten de twee families tot overeen stemming, dan had de verloving plaats. Daar waren geen bijzondere plechtigheden voor. Zij bestond hierin, dat de jongeling aan <fe ionkvouwen haar familie een deel der be dongen geschenken overgaf.oHet ge\cn en aanvaarden van dit geld was een wederzyn- sciie belofte, een verbintenis, die niet licht kon verbroken worden. Joseph gaf aan Maria en haar familie ge schenken naar den stand van het meisje. Bij geringe lieden waren die meestal heel prak tische dingen: voor de vrouwen mutsen, die met linten op het hoofd werden vastgebo i- den, lange kleederen of kleurige gordels, soms juweelen, zooal» ringen of halssnoeren van glas of paarlemoer; voor de mannefi: mantels uit wol of kemelhaar, huisraad, werkgereedsebappen, wapen; soms een schaap of geit, of kruiken olie en wyn. Van dien stond waren zy verloofd, hadden bet recht om op va^lgesteldeu tijd te trou wen. Doch meer niet. De verloving gaf het recht niet tot huwelijksomgang. De bruid half 11 de Hoogmis. Overitre dagen om 7 uur H Mis in de kloosterkapel en kwart over 8 H. Mis in de parochiekerk. SPANBROEK. Zo. half acht de Vroegmis, 10 mia. Deze week half acht de TI. Ml«. Za. van half 3—7 nnr Nochthoor n. MEDEMBLIK. Zo. 7 uur Vroegmis, 10 uur Hoogmis. Hoogmis. OOST^p BLOKKER. Zo. half acht de Vrcegniis, half 10 H mis. 2 uur Vespers. lederen dag kwart over 8 de H. Mis. WESTER-BLOKKER. Zo. 7 uur de Vroegmis, half 10 de Hoog mis. des middags 2 uur Lof. In de weel: de H. H. Missen kwart over 7 en half negen. Do. avond om 7 uur Lof. Za. van 4-8 nnr biechthooren. PAROCHIEKERK VAN DE H. MARIA MAGDALENA. Spaarudammerstraat. Zo. de H. H. Missen om 5, 7, naif 9 en 12 oren. Om 10 uur Hoogmis. WÉPVERSHOOF. Zo. 7 uur Vroegmis, 10 uur Hoogmis, hslf 3 Lof met Rozenh. In de week alle dagen de H. H. Missen om 7 en 8 uur EGMOND AAN DEN HOEF. Zo. 7 uur Vroegmis voor Cornelia Pepping Geertrulda Houtenbos en overl. familie, om half 10 de Hoogmis, om 2 uur Lof ter eere van de Allerh. Maagd met Octobergebeden. Ma. om 7 uur vr or de meest verlaten zie len, en daarna de Octobergebeden. Di. 7 uur voor Petrus de Waard, Eduarda Noort en overl. kinderen en daarna de Octo bergebeden. Wo. 7 uur voor mej. Petiqnella Ignatia Ma ria BroersDoeswijk, om 12 uur Cat. in de kerk, om 7 uur Lof ter eere van den H. Joseph met Octobergebeden. Do. 7 uur voor Hendriku» Ranzy'n en daar na de Octobergebeden, des avonds van 5—6 uur de oefening van het H. Uur. Vr. Vigilie van Allerheiligen, geboden vas tendag, om 7 uur voor overl. leden van de vereeniging vah de Lev. Rozenkrans en daar na de Octobergebeden, des middags van 48 uur gelegenheid om te biechten. Za. feestdag van Allerheiligen, te vieren als Zondag, om half acht de Vroegmis voor Oscar Eduard Angela van Campen. om 10 uur de Hoogmis, des middags 2 uur Lof ter eere van de Allerh. Maagd voor de bekeering der zondaars met Octobergebeden, daarna biecht hooren tot 6 uur. N.B. Zaterdag 8 November begint de H. Missie, zorgt toch vooral heel veel tyd vrij te maken, om de oefeningen bij te wonen. «GMOND AAN ZEE. Zo. laatste dag der H. Missie en dag van aanbidding. Om 7 uur uitstelling van het Al- lerheiligste en stille H. Mis niet toespraak en 1 algem. H. Communie der parochie, 10 uur de Hoogmis met predikatie, halt 2 gemeenschap- pelyke aanbidding voor de kinderen. 3 uur gemeenschappelijke aanbidding voor de vol wassenen met Octobergebeden. 7 uur slotoefe ning, plechtig Lof met predikatie, vernieu wing der Doopbeloften en toewijding aan CHRISTUS HEEFT EEN ZICHT BARE KERK GESTICHT I- Het was een gewichtig oogenblik. De Meester bevona zich met zijn leerlin gen in ’t gebied der sta4 Caecarea-Phi- lippi, waar een der beken, die de bron ztjn van den lordaan, bii de grot van Banias ontspringt. Het landschap aan den zuidelijken voet van den majestueu- zen Hermon vereenigt lieflijkheid en grootschheid tezamen. Het was een his torische plaats. Heidendom en Joden dom raakten elkander, daar, aan de noordelijke grens van Jesus’ aardschen werkkring. In de nabijheid lag de stad Dan, waar de stam van dien zelfden naam eertijds zijn afgodendienst en ko ning Jeroboam later den kalverendienst had ingtricht (3 Kon. 12, 28 vlgdj Niet ver van daar bevond zich ten tijde van Christus het Panejon, een oud heilig dom van Pan, den god met bokkevoe- ten: verder een tempel, die door Hero- des den Groote voor keizer Augustus was gebouwd. Deze keizer immers was onder het getal der góden opgenomen. Deze plaats was Pen vorstelijke residen tie, hun lievelingsverblijf, vooral sinds Herodes’ zoon Jmilippus het oude Pan- eas verfraaid en versterkt had en ter eere van den wereldheerscher Tiberius het den keizersnaam Caesarea had ge schonken. nu, op de grens van volkeren en godsdiensten, waar de ontaarde Heide nen en afgedwaalde Joden hun knie bo gen voor vergoddelijkte dieren en voor vergode menschen wierook brandden, waar de vorsten der aarde troonden en boven hen, de^ vorst dezer wereld, heeft lesus Christus, de overwinnaar der we reld en herder der volkeren, de stichter van een nieuw rijk, den zijnen de vraag gesteld: „Wat dunkt u van den Chris tus? Wiens Zoon is Hij?” Het antwoord luidt verschillend. .Sommigen zeggen (oannes de Dooper; anderen meenen Elias; anderen Jeremias of een der Profeten.” Maar als de ande ren zwi-gen verheft zich een stem en Simon Petrus spreekt pledrtig: ,.Gij zijt de Gezalfde, de Zoon van den levenden God Die vraag, eenmaal door Jezus ge steld, herhaalt zich onophoudelijk sedert 10 eeuwen en beh re récht ook heden ten dage nog de geesten van talloos elen onder alle hemelstreken. En gelijk in Christus’ tijd het antwoord verschil lend was, zoo ook nog in onze dagen, la, men gaat zelfs zoover, dat men het beslaan van Christus durft ontkennen. L>. F. Strauss (t 1874) noemt den Chris tus der Evangeliën ,.L>E VRUCHT van te verbeelding.” ,.De Jesus der Evangeliën, de z.gn. stichter van het Christendom, heeft niet bestaan,” schrijft „de Dageraad” (jrg. 1880-1881, Di. II, Hz. 4). ffc. Bakels stelt Jesus op één lijn met Mahomet en zegt in zijn boekje: „Bou- quetje Polemiek” blz. 167: ,.Wie is Je sus eigenlijk? Dat weet geen mensch precies.” De socialist Bebel spreekt van een „nevélachtig bestaan van Christus”. De anarchist Domela Nieuwenhuis zegt in zijn boek ,.Het leven van Jesus”: als iemand mij vraagt of Jesus werke lijk bestaan heelt, dan kan het antwoord op die vraag niet vlakaf „neen”, ook niet vlakaf ja” zijn.” Men zou aan deze dwaze beweringen te veel eer bewijzen, door ze te weer- eggen. Wij, die aannemen de hisrorische be trouwbaarheid der Evangeliën, zijn cr diep van overtuigd, dat Christus heeft bestaan en waarlijk de Afgezant is van God. Zijn eigen getuigenis, zifn boven- menschelijke leer, de voorspellingen, die eeuwenlang' vóór Hem zijn gedaan en in Hem alleen zijn vervuld, zijn wonde ren, die Hij heert gewrocht en vooral Zijn verrijzenis, leveren ons het zeker ste bewijs. Is Jesus dus de gezant van God, dan heeft Hij ook een zending moeten ver vullen. Welnu, Hij, de Zoon van God, kwam in de wereld als PRIESTER, LEFRAAR en KONING. Hij kAvam als Priester, om door het offer van zijn eigen bloed en leven den losprijs aan te bieden aan zijn Hemel- schen Vader voor de zonden der men schen. Dewijl wij dan EEN GROOTEN HOOGEPRIESTER hebben, die de he melen is doorgegaan, Jesus, den Zoon van God, zoo laat ons vasthouden aan de belijdenis.” (Hebr. IV, 14.) „HÖÓGEPRIESTER naar de orde van Melchisedech.” (Hebr. V, 10.) „Hij is de verzoening voor onze zon den en niet voor de onzen alleen, maar voor die VAN GEHEEL DE WERELD” (I joes II. 2.) „Hij heeft onze zonden gedragen in zijn lichaam op TIET HOUT (des krui ses)”. (1 Petr. II, 24.) „God heeft ons ontrukt aan de macht der duisternis, en ons overgebracht in het rijk van ziin geliefden Zoon, in w(en wii vriikooping hebben door zijn BLOED.’’ (Coloss. I, 14.) Christus heeft ons liefgehad en zich zelven voor ons als een OFFERANDE en slachtoffer gegeven.” (Ephes. V, 2.1 Christus kwam niet alleen als Pries ter, maar ook als Leeraar, als Profeet, om de menschen te leeren, wat zü moe ten weten en doen, om aan zijn voldoe ning en verdienste deelachtig te worden. Hij vindt goed, dat men Hem Leeraar en neer noemt. „Gij spreekt mij aan met Leeraar en Heer en ge zegt wel. want dat ben Ik.” (Joes XIII, 13.) „Daartoe ben ik geboren en daartoe in de wereld gekomen verklaarde Hii aan Pilatus -» om te getuigen voor de waarheid. Alwie uit de waarheid is, luistert naar zijn stem.” (Joes XV, 37.) Onder de strengste straffen gebood fleze Leeraar zijn leer aan te nemen: „die geloofd zal hebben zal zalig wor den; maar die niet geloofd zal hebben, zal veroordeeld worden.” (Mate. XVI. 15—16.) Wij moeten de leer van Christus belij den en van niemand anders, al was die persoon nog zoo verheven, al was het een engel. Al zou EEN ENGEL UIT DEN HEMEL u een ander Evangelii digen, dan wij u verkondigd hij zii vervloekt. (Gal. i, 8.) Cmistus op de derde plaats ook ais Koning, maar als Koning van een geestelijk Koninkrijk. „Zijt Gij de Koning der Joden?” vraagt Pilatus. Jesus antwoordde: „Mijn Koninkrijk is niet van deze wereld Pilatus dan zeide Hem: „Gij zijt dan toch Koning?” Jesus antwoordde: „Gij zegt het: Ik ben Koning.” (Joes XVII, 33-37) Omdat Christus zich koning heeft ge noemd, vraagt Pilatus aan het volk: „Wilt gij dus, dat ik den Koning der Joden vrijlate?” Daarom spotten de soldaten: „Oe- k'r.niqg der joden.” Kruis plaatste Pilatus het esus van Nazareth, de Ko- Lié Apostelen verkondigden zijn ko ningschap. Van Paulus en Silas en die te i hessalonika in Christus geloofden, heet het: „Dezen doen allen tegen des keizers bevelen, omdat ze zeggen, dat er een andere Koning is: Jesus.” (Hand. XVII, 7.) Uit alle teksten blijkt dus duidelijk, dat Christus op aarde is gekomen, als Priester, Leeraar en Koning. Over datgene wat Christus als zoo danig heeft gedaan, in een volgend artikel. P. M. VERHOOFDSTAU Pr. ZWAAG. Zo. 7 uur <1e Vroegmis, 10 uur de Hoogmis, kwart over 2 Vespers mot gebeden van de Octobermaand. Uitreiking van de H. Communie onder de Vroegmis en te kwart voor 9. Onder de H. H. Missen Liefdadigheidspre- dikatie en colleete door den Z.E< rw. Pater Laurentius Schouten, ten bate lijner missie op de Philippynen. In de week de H. Mis te kwart voor acht met gebeden der Octobermaand. T KALF ZAANDAM. Zo. half acht Vroegmis, 10 uur Hoogmis, 2 uur Cat., kwart voor 3 oefening van den Kruisweg, daarna vergadering van de Derde Orde. Do. avond om 7 uur Lof. Vr. geboden vasten en onthoudingsdag. Van 68 uur biechthooren. Za. Hoogfeest van Allerheiligen, te vieren als Zondag, de H. H» Missen te half acht en 10 uur, .3 uur Vespers, daarna gelegenheid om te biechten. Mg hy ze voor deu voor bij de twervende vreeiudcn stam gehaald werd. -j wareh de volksmeisjes i on- «v de~ synagoog als de mannen; in de gast- auizen harer vaders werdeu ma tuien jongelingen bij den diseb onthaald; by

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1924 | | pagina 11