Noofd-Holhndsch Dagblad. V TWEEDE BLAD. 'i Hoorn. Alkmaar. - flM BRIEVEN UIT FRANKRIJK. HANDEL FN MARKT. PROVINCIAAL NIEUWS. HEILO. OBDAM. HOOGWOUD. SCHOORL. Vergadering van den Raad dri-gf er loosheid wetteljjk huidige van de Laat te plaatsen. om op vergadering <de is het met den zegt spoed toe. Si voor i dank doeld HET AUTO VERKEER EISCHT STRENGERE MAATREGELEN. In de nabijheid van Parjjs is een autodró- me wjj 18e JAARGANG. VRIJDAG 24 OCTOBER. 1 “C 1 -J' vjv 1 t.&jvj.jv» |^Vt 100 stuks^ roode kool f 1.40—4.40, gele •oote bieten f 12—26, icL per 1000 stuks^sla- ENKHUIZEN, 23 Oct Vischïnarkt Aangevoerd door 12 vaartuigen 2419 pond hoekbot a f 32.50—34.90, door 1 vaartuig. 88 pon< 1 vaartuig 28 v f 30.15 per 100 pond. BEVERWIJK. veiling in de hal van y’J - hij door den laatsetn trein Amsterdam. Enkhuizen te zijn overreden. NATIONAAL HULDEBLIJK. 1 Voor het Nationaal Huldeblijk, te schenken aan de Noord- en Zuid-HolL Maatschappij tot redding van schipbreu kelingen, zullen Zaterdag a.s. langs de straat speldfes in den vorm van een red dingboei worden verkocht. Tevens zul len circulaires met inteekenbiljetten dit doel worden verspreid. 1 FEESTAVOND. ‘1 Zoals reeds vermeld is zal op 15 Nov. a.s. fn ae groote Parkzaal een feestavond worden gehouden, waarvan de opbrengst gestort zal worden in de algemeene kas tot oprichting van een Tehuis voor Oud-Verpleegsters. Begin November zullen door de verpleegsters der ziekenhuizen alhier, programma.s gangsbewijzen zijn voor dien avond, worden verkochte die dan tevens toe- Behalve muziek, tooneelspel en een dans uitgevoerd door eenige joqge dames, zal er in de pauze een verloting plaats vinden, waar reeds keurjge prijzen voor ziin .gegeven, o a. een aanaekteede' pop, handwerken, eau de cologne en zeen die de firma Nierop en Slothoub^r schonk en een mand fruit, die door den heer Visser voor dien avond beschikbaar is gesteld. utiw> De heer KEJJSPER aan in de volgende zaak te bezien. De heer OOVERS heer Veen eens. De VOORZITTER In Februari wordt het terrein verpacht en voor dien zal de zaak in den raad zijn gebracht. Spr. ontraadt het voor stel van den heer Veen. Wordt de ker mis overgeplaatst, dan moeten er toch biizondere regelingen getroffen worden. De heer OOVERS vreest, dat van uitstel afstel zal komen, als B. en W. het straks druk krijgen. De VOORZITTE*. begrijpt niet, dat de raad geen praeadvies wil. De poli tieverordening moet veranderd worden. De heer SIETSMA wil de zaak niet a bout portant vandaag in den Raad brengen. De heer VOGELAAR meent, dal van lang .uitstel geen sprake kan zijn. Spr. gaat met het voorstel van B. en w. accoord. De heer KUSTERS merkt op, dat het raadsbesluit van verleden jaar een proef inhield. De heer VnEN trekt zijn voorstel in. Het voorstel van B. en W. wordt aan genomen. e. een adres d.d. 6 October i.l, van de dagelijksche besturen van den Di- ocesanen Land- en Tuinbouwbond L. T. B. en de Hollandsche Maatschappij van Landbouw, daarbij verzoekende in het vervolg bij de weging ter Waag van landbouwproducten en vee alleen het bruto gewicht vast te stellen. Alsvoren. f. een adres d.d. 12 October j.l. van de vereeniging Laat-winkeliers, Koor- straat—Zoutstraat, houdende adhaesie- betuiging aan het adres van de Neder- landsche Vereeniging van kermisvakge nooten d.d. 3 Oct. j.l. inzake het we der plaatsen van de kermis op de Laat Gevoegd bii het adres sub d. g. een adres d.d. 24 September j.L van den A. N. W. B., Toeristenbond voor Nederland daarbij in overweging) gevende in het belang van de veilig heid van het verkeer, over te gaan tot het aanleggen zooveel mogelijk yan rijwielpaden. I HULDIGING MEVR. VAN WES- TERHOVENj Ter gelegenheid van het 50-jarig,ju bileum als tooneelspeelster werd gister avond Mevr. Westerhoven op groot- sche wijze gehuldigd. Des avonds 6 uur werd het gezel schap verwelkomd door eenige comité- leden. Het gezelschap, voorafgegaan door de Harmonie „Apollo”, maakte daarna per auto een rondgang door de stad. Ongeveer kwart voor zeven werd aan de rubilaresse een serenade gebracht door de muziekvereeniging „Kunst na Arbeid”. Het stuk, waarin Mevr, van Wester hoven jubileerd, is getiteld u’n Nieuw Stuk”. Na afloop van het stuk werd Mevr, van Westerhoven toegesproken door den heer Joh. Wilson, die haar in een hartelijke toespraak een prachtige stoel aanbood, welke afkomstig was vaar haar leermeesteres, n.l. Mevr. Klein-! iart- man. Deze stoel was vanaf 1885 in het bezit van Dr. de Boer, alhier, welke heer terstond bereid werd gevonden de stoel voor dit doel aan Mevr Van Westerhoven af te staan; Mevr, van Westerhoven bracht harte lijk dank voor hetgeen Hoorn voor deze huldiging had gedaan. „OUDuHOORN” De vereeniging „Oud-Hoorn” hield Donderdagavond een ledenvergadering in het ..Doelen-Hotel”. Ongeveer kwart over acht opende de voorzitter, de heer C. Kerkmeijer, de bijeenkomst en heette de aanwezigen hartelijk welkom. Deze vergadering is hoofdzakelijk uitgeschreven ter voorzie ning in de vacature-Mr. W. W. Osinga. De heer Kerkmeijer sprak hierna eeni ge waardeerende woorden van dank aan net adres van den reeds vertrokken heer Mr. W. W. Osinga- De notulen werden hierna gelezen en goedgekeurd. Tot bestuurslid in de vacature-Mr. W. W. Osinga werd gekozen de heer S. H. Boot. Voorstel wijziging redactie van het jaarverslag 1922. De Burgemeester n.l. kan zich niet vereeniging met de redactie in het jaar verslag inzake de beschrijving van het Munnikenveld. Na een bespreking van den voorzitter met den burgemeester werd aan de ver eeniging voorgesteld de redactie van bedoelde beschrijving zoodanig te wijzi gen, dat beide partijen tevreden kun nen zijn. Door den voorzitter werd medege deeld. dat de restauratie van „de Wute Engel” niet meer dit jaar kon worden uitgevoerd en in verband met de slechte weersgesteldheid zal de verbouwing moeten wachten tot ’t volgend vooraar. Medegedeeld werd, dat door de Ge meente f 500 subsidie werd verleend voor de restauratie van het Klaas Sta- pelshoffe. De voorzitter brengt dank aan het Gemeentebestuur voor besluit. Binnenkort zal er iets gedaan worden ^«4? ^‘uKïdFe ^^Ua&^art vereeniging. De excursies zullen ook dit jaar niet meer plaats kunnen hebben. Van de rondvraag maakte de heer Vlette gebruik door te vragen naar den gevel van het St. Jans-gasthuis. De heer Faber deelt mede, dat zoo veel mogelijk in den oorspronkelijken trant is gewerkt. De neer Lankester vroeg naar de beteekenis van de Roosteen/Klasmarkt. De WelEerw. Heer Kapelaan Roo- zen deelde mede, dat in Arnhem of Nijmegen voor het stadhuis een blauwe steen Igit, in Haarlem heeft men de Karen Steenbrug. Z.Eerw. meende dan ook, dat op de plaats waar de Roode steen ligt, in Haarlem heeft men de gericht en de executie plaats had. Z.Eerw. informeerde naar de opge richte vereeniging West-Friesland. De heer Kerkmeijer deelde een en ander mede, o. m. dat het de bedoeling der vereeniging is het West-Friesch dailect te bestudceren en voor geheel .West-Friesland een archief samen te stellen. Kap. Roozen vroeg of bii de bloot legging der fundeeringen van het St Pietershof nog foto’s zijn gemaakt. De voorzitter deelde mede, dat zulks niet is geschied, daar de aannemer we gens den grooten haast, welke bii het werk voorzat, niet kon medewerken. Voorts vroeg kap. Roozen of er bii het graafwerk nog meer voor den dag is gekomen? waarop de voorzitter ant woordde, dat verschillende scherven zijn gevonden. Kap Roozen .zeide toe op de vol gende vergadering enkele scherven mede te brengen. Hierna sloot de voorzitter onder dank zegging de vergadering. EERBIED IN GODS HUIS. Beurtdienst op Zondag 26 October: te 7 uur no. 6; te 8.30 uur nos. 7. 8 en 9; te 10.30 uur nos. 10, 11, 12 en 1. In het lof no. 6. R .K. VOLKSBOND. In de Gezellen-vereeniging zal op Dinsdag 28 October a s., ’s avonds 8 uur een algemeene ledenvergadering wor den gehouden. De agenda luid: Opening. Notulen. Ingekomen stukken. Mededeeling. Ver kiezing bestuursleden. Verkiezing voor zitter. Rondvraag. Sluiting. HET ONGELUK AAN DEN i HOOLEWEG. Omtrent dit ongeluk kunnen wij na der mededeelen, dat de verongelukte persoon is de heer J. Munk, kastelein der Sociëteit aan de Noorderstraat Hoogstwaarschijnlijk is hij eerst te water geraakt, daar tusschen zijn kiee- ren zich kroot bevond. Daarna schijnt VEILINGO^RZÏCHI R. K. Codp. Tuindersvereeniging „Ren-' nemerland”. „.CJifchoon tot dusverre nog steeds drie van geen beteekenis meer e“ ook tengevolge van onbeduidende aan voer spoedig tijdelijk stop gezet worden. Dit „tiidelijk” beteekent ottdat in het voorjaar de nieuwe groenten weer wor den aangevoerd, aangezien in den win ter tweemaal per week veilen van win- terproducten voldoende is, temeer daar geen artikelen voor export worden aan gevoerd. Er zijn zelfs vele tuinders, die gedurende de wintermaanden niets aanvoeren, wier hoofdteelt zich alleen bepaald tot aardbeien en boonen en in het voorjaar vroege groenten, ais spi nazie en sla. Het spreekt dus van zelf, dat waar van een groot deel der tuin ders hunne inkomsten thans geëindigd zijn, dat dus ook van invloed is op den omzet der veiling. Spreekwoordelijk is hier dan ook, dat een tuinder met No vember zijn rekening wel kan ojunaken, hetgeen ook van toenassinj zou zijn op de veiliro. Gelukkig althans voor velefi dat de uitkomsten van het bedrijf dit jaar beverdigend kan worden genoemd, daar de oogst vna de hoofdproducten als boonen en aardbeien goed kunnen worden genoemd Dat de belangen der tuinders zeer nauw verband nouden met de belangen der veilingen, spreekt van zelf, waar niet geproduceerd wordt kan ook niet worden aangevoerd. Toen dan ook een vorig jaar ten^fevolge van mislukking der aardbeienoogst niet kon worden aangevoerd, was het allerminst de producent, maar daarnaast de vei ling, gie beiden op gevoelige wijze het nadeel ondervonden, hetgeen duidel.-k bliikt uit den omzet van 1923—’24. Zoo werden o.m. in 1923 aan de Tuinders vereeniging „Kennemerland” geveild aan aardbeien f 144695.85, terwijl in 1924 aan aardbeien de omzet bedroeg f510525.89. Eveneens gat ook de^ om zet aan groenten een belangrijk ver schil in cijfers aan. Op 1 Oct. 1923 bedroeg de omzet aan; groenten f 396705.02, daarentegen op 1 Oct. 1924 f496443.88. Het spreekt van zelf, dat waar op deze veiling gunstige resul taten zijn bereikt, dit ook bii de andere hier bestaande veilingen het geval is, zoodat zeker me treden kan worden ge zegd, dat deze gunstige cijfers van 1924 weder een opleving jn het tuinders- bedrijl tengevolge zullen hebben. de handel stug. VOORLOOPIG MARKTBERICHT. ALKMAAR, 24 Oct. Op de Kaas markt waren heden aangevoerd 175 stapels, wegende 146.000 K.G. Eabriekskaas kleine m. merk f65. z. merk f 63.—, commissie m. m. 164. Boerenkaas kleine m. merk f64.—, z. m. f 62commissie m. merk 166.—. Han del matig. SCHmGEN, 23 Oct. Eierveiling. 4750 kipeieren f 11.60-12.30, 3599 eend eieren 17.80—8.20 per 110 stuks. BROEK OP LANGENDIJK, 23 O<± 18.400 stuks bloemkool le soort f 8.40 118.50; 2e soort 12.50—7.30 per 100 st; 2800 K.G. wortelen f 1.60—2.00, 58.300 K.G. roode kool f 3.10-6 40, 31.500 KG. gele kool f2.4O-5.l0, 62.600 KG. witte kool f 1.30-1.70, 12.500 K.G. uien L4.80 f 6.20, drielingen 15.80—7.30, nep f7.50 -rd 7.80, 3200 K.G. bieten f 1.60—2.80, alles per 100 K.G. NOORD-SCHARWOUDE, 23 Oef. Bl^aardappelen f 3.70, grove uien f 5.80 t6,'jjien f5.10—6.50, drielingen f5.20 —f6.20, nep f7.60—7.80, peen fl.30— f 1.50, roode kool f 3—5.70, witte kool f 1.40—1.70, gele kool f2—4.80, bloem kool f 11.60—20.80, 2e soort f2—5.60. Aanvoer: 300 K.G. aardappelen, 5000 K.GG. Uien. 7500 K.G- neen, 48 800 K.G. roode kool, 110.300 K.G. witte kool, 13.800 K.G. gele kool en 1700 stuks bloemkool. WARMENHUIZEN, 23 Oct. Roode kool f3—5.50, gele kool f 2.70—4.10. witte kool fl.451.55, witte kool per wagon f 136—145, groote uien f4.60, ge wone uien f6.10—6.50, drielingen fo?10- —f6.50, nep f7.20. BOVENKARSPEL, 23 Oct De Tuin bouw.” Aardappelen blauwe f 2.50, bon te f 230 per taal; groote gele uien f2.05 —f3, kleine f3.35—3.40, driel. 12.80-3 per baal; bloemkool Ie soort f 16.50— f 29, 2e f 6.25-15-75, 3e f 4.25-8 50 per 100 stuks; roode kool f 1.40—4.40, gele kool f2.10—3.40, witte kool f 1.10—1.70 per 100 K.O.; gro< ------ kleine f 6.75-9.25 bwnen f 1.50—5.25^per zak 15 K.G. Aangevoerd door 12 vaartuigen 1 i f 32.50-34.90. uw. .id korbot a f 27.70, door pond ziidennettenbot a I K, 23 Oct. Bloembollen- vciuug; in uc vaii Kennemerland”. Aanvoer 300 manden, nandel vlug. Oladiolenvejling. 12 en op: Glaa. Foch f2.10, Red. Emperor 3.40, Electra f5.60, America 2.40, White Cient 2.70, Brenck- Ivensis 3.20, Prince of Wales 2.—, Odin 2.40, Baron Hulst 2.60, Gloty of Hol- 41and 2.40, War X—, Primul Souvenir 2.60, Helleii 2-30, Francis King 2.50, Hollandia 5.Panama 2.60, Lieoenfeu- er 5.80, Scheuben 2.80, Red. Kanna 2.30, Rubin 3.50, Pink Beauty 2.30. Gladiolen 100—12; Primulinus Orange Brilliant 3.60, Prim. Adeleide de Lumen burg 2.10, Prim Souvenir 1.60, Prim Maiden-blush 1.90. Glad. Foch 1.—, Red. Emperor f2.10, Eledra 2.80, American 0 90, Red. Kanna 1—Schwa ben 1.90, White Cient 1. WillbrinckO.75, Bienckl ensic 1 50, Prin ce of Wales 0.85, Baron Hulst 1.20, Hal- leii 0.90, Kaprese of India 0.80, Glorie ot Holland 1.20, Panama 11 cM. 1.60, Lucretia 1.—, Baron Hullot 1 IcM. 2.80, War 1.20, Liebesfeuer 2.70, Niagara 1.90. DE WEGEN EN VAARTEN DER ZES STEDEN. De afd. Hoorn van de Holl. Maat schappij van Landbouw betuigde adhae- sie aan het door „Waterschapsbelangen en Verkeerswegen” aan Ged. Staten verzonden bezwaarschrift teg.n de voor gestelde regeling van onderhoud en be heer van de wegen en vaarten der Xes Stedea. perking, waaraan de hand wordt gehouden, is geboden en wordt van meerdere zjjden gevorderd. Ongetwijfeld, de controle Is moeilijk, maar niet onmogelijk. De plaatseljjke politie zal voldoende zjjn om toezicht in de kommen der gemeenten te houden. Voor de groote heirwegen zullen verkeersinspecteurs dienen ingesteld, die zelf in auto's gezeten, op ongeregelde tjjden de snelheid der hen voorbjjsnorrende wa gens kunnen opnemen. Eerst dan wanneer een autobestuurder niet weet of hij door een dergeljjken inspectevRrordt bespied, of de hem passeerende auto een controleur bevat, kan redelijkerwijze worden aangenomen, dat diens onvermoede aanwezigheid zjjn snelheidszucht zal beperken. Deze inspecteurs zouden tevens een nut tigen arbeid kunnen verrichten door belast te worden met toezicht op den staat en het onderhoud der wegen. Deze en andere maat regelen worden thans onder de oogen ge zien en zjjn binnen niet al te langen tijd te verwachten. Algemeen is men ’t eens over den onhoud- baren toestand van 't oogenblik. De voet ganger biet alleen in Parijs dient beschermd, ook op de groote verkeerswegen en in bosch rijke streken dient hjj zonder levensgevaar zijn weg te kunnen gaan en van de natuur te kunnen genieten. En de autobestuurders, die geen waarde aan een menschenleven schijnen te hechten. •oct<n aan den lijve ondervinden dat 1 loosheid wettelijk strafbaar is. Men kan de auto-fabrikanten moeilijk.ver bieden motoren af te leveren, die een vaart van meer dan 100 K. M. per uur toelaten; nen kan de bestuurder wel verbieden dat cijfer te bereiken. Auto-renbanen en snel heidswedstrijden zjjn niet de juiste middelen gematigdheid en voorzichtigheid te leeren. Woorden wekken, voorbeelden trekken. Een strenge.wet is urgent om de levens- zekerheid te her teljen, door het huidige auto-wezen in gevaar gebracht. Parus, 22 October 1924. Mr. P. v. S. HEILOO. „Heiloo Vooruit”. De aftreden de bestuursleden, de heeren A. J. C. Maas Geesteranus en F. W. Bujjze, van do veree niging „Heiloo Vooruit” stellen zich als zoo danig niet meer herkiesbaar, terwijl de ove rige bestuursleden, de heeren G. L. Vermejj, L. Bouman en L. Hoekstra, bedanken. Alzoo zal op de a.s. Donderdag te houden verga dering een geheel nieuw bestuur gekozen moeten worden. -w Veilingomzet. Naar wjj vernemen is dit jaar tot op heden door do veilingvereeni- ging „St. Willibrordus” verveild een bedrag van 160.000, terwjjl het vorig jaar voor slechts 68.000 is verveild geworden. Voorzeker een den tuinbouw in gelukkig verschijnsel voor deze streken. Collecte. Zooals uit een in dit nummer tio b^kt zat Inef een collecte voor het^tênuu. leenstaandc blinden te Wolfhezen gehouden worden. Deze stichting mag waarlijk een Natio nale heeten die met recht aanspraak maakt op den steun van het geheele Nederlandsche volk. Blinden van alle gezindten uit geheel Nederland vinden er een liefderijk Tehuis. Maar wat dit Tehuis bovenal zoo sympa thiek maakt, is haar doel, dat zij er voor de eerste plaats is voor de alleenstaande anno blinden. Arm en blind, bliud cn verlaten. Het lot der armsten dor armen, waarnaar geen bloedverwant omziet trekt zij zich zooal niet uitsluitend, dan toch bjj voorkeur aan. On- verinogonden zjjn dan ook geheel kosteloos ojigenomen. Daartpe is echter veel geld noodig. Dringend vraagt het Tehuis dan ook oui aller steun. Is het niet een plicht, van ons die gaan in den Dag, de hand te reiken aan onze naasten, wier oogen ver duisterd zjjn, en die in hun verlatenheid schreien om hulp. HOOGWOUD. Dienstplicht. Van de loteliugen der lichting 1925, uit deze ge meente, zjjn do navolgende jongelieden aan gewezen tot gewoon dienstplichtige te wo- ten: Pieter Zee, Theodorus de Jong, Dirk Breebaart, Gerrit Klomp, Johannes Rood, Cornells Dekker en Jacob Kager en de overige negen tot buitengewone dienstplich tigen. Uitslag van de ten overstaan van No taris H. de Boer alhier, gehouden vcrko> ping op Woensdag 22 October j.l. ’s avonds 7 uur in het koffiehuis van den heer O. Schenner aldaar, van een woon- en winkel huis aan de Kerkelaan, sectie D no. 888, groot 3 Aren, 60 centiaren, waarvan het westelijk deel is verhuurd aan den kapper C. Pool en het oosteljjk deel aan H. Garrit- sen, eigendom van wijlen den heer T. A. L. Eilennan te Alkmaar. Kooper de heer p. Luiken te Opmeer, voor f SCHOORL. Schoorlsche koemarkt. Op de Woensdag gehouden koemarkt warden do volgende prjjzen toegekend: Voor koeien: le prjjs II. Polle; 2e prijs C. Paarlberg. Voor vaarzen: le prijs K. leeuwenkamp; 2c prijs A. Leegwater, allen te Schoorl. De aan voer was gering, de prijzep boog, der gemeente ALKMAAR, op Donder dag 23 October 1924, 's namiddags 1 uur. Voorzitter: de heer mr. W. C. Wen delaar. Secretaris: de heer Soelma. Afwezig de heer Sluis. De VOORZITTER opent de verga dering en spreekt de beste wenschen uit voor een spoedig herstel van den heer Sluis (instemming). De notulen van de vorige vergade ring worden vastgesteld. Ingekomen stukken. De VOORZITTER deelt mede, dat zijn ingekomen: a. een brief van Ged. Staten d.d. 17 September j.l. ten geleide van een af schrift van een uittreksel uit het Ko ninklijk Besluit d.d. 3 September j.l. nr. 47 houdende goedkeuring van het Raadsbesluit tot heffing eener belas ting pp de honden. Aangenomen voor kennisgeving. b. een brief d.d: 2 October i.l. van Mr. G. C. B. van der Feen de Lille, houdende mededeeling dat hij de her benoeming tot lid der Commissie tot wering van schoolverzuim aanneemt. Aangenomen voor kennisgeving. c. het proces verbaal van de opne ming van boeken en kas van den ge meente ontvanger. Aangenomen voor kennisgeving. d. een adres d.d. 3 Octotar j.|. den Algemeen Secretaris der Neder- lanH«-«'*-- -icV"<*Kge- noofen ,.Ons Belang” te Zaandam, daarbij verzoekende de kermisinrichtin gen, die dit jaar geplaatst waren op den Koningsweg mei ingang van het iaat 1925 weder op de Laat te plaatsen. B. en Wstellen voor, dit adres in han den van B. en W. te stellen om berich< en raad. De heer VEEN beoleit het idee, de kermis weer op de Laat te houden. Het verkeer was dikwijls gestremd. Spr. wil nu een beslissing nemen. De VOORZITTER wil- dit voorstel thans niet behandelen. Men moet de beswaren eers£ onder de oogen zien. geopend. Enkele dagen geleden hebben daar de auto's zien voortjakkeren langs een steile baan, 200 K.M. en meor per uur. De aanblik was ontstellend en angstwek kend. Wjj meenden in een gekkenhuis te zjjn aangeland. Bovendien: het schouwspel was eentonig en vervelend. Enkele oogenblikken volg je met nieuws gierige belangstelling die snelheidsmaniak ken, sta je verbaasd over hun koelbloedig heid en schuldige doodsverachting, maar nauweljjks is het gezonde verstand terugge keerd of je vraagt je af, waartoe die waan zin, dat rjjden op leven en dood. Een op sensatie belust publiek, in spanning wach tend of er niets bijzonders zal gebeuren, moge al sinaak vinden in dergeljjke vertoo- ningen, de autoindustrie moge al beweren, dat zij nuttig zjjn om de capaciteit der mo toren te beproeven, de overheid moest wjj- zer zjjn en geen toestemming verleenen voor die levensgevaarlijke sportbeoefening. Op alle mogeljjke wjjze beproeft zij de veiligheid van het auto-verkeer te verzeke ren langs de groote wegen; roept zjj nieu we verkeersmaatregelen in Parjjs zelf, in ’t leven, en tegeljjkertjjd staat zjj toe, dat een leerschool voor snelheids waanzin de poor ten opent. Want het overgroote aantal auto’s moge zeker een der oorzaken hee ten dat een voetganger het centrum van Parjjs niet zonder moeite en gevaar door kruist, de ongetemde lust steeds sneller voort te jagen, eischt het grootst aantal slachtoffers, waarvan de ongeluksstatistie- ken dagelijks gewagen. Wjj hebben hierover enkele maanden ge leden het een en ander verteld. Wjj willen thans terugkomen op enkele maatregelen, gedeeltelijk getroffen, gedeeltelijk door de Regeering in overweging genomen, om de veiligheid te bevorderen. De voorwaarden verhouden aan het ver krijgen van een rjjbewjjs zjjn daarvan niet do minst belangrijke. Welke deze zjjn, zal ouie latidgenoofen temeer interesseeren. ook in Nederland het verkrijgen .C.. afhankelijk zal worden <>esteld van een proetni, na„.vy tevens eenige theoretische kennis van den motor zal worden geeischt. Sedert eenigen tjjd worden hier de rjj- bev, ijzen niet meer verstrekt vau Rijkswege door ingenieurs daartoe aangewezen, wier arbeid trouwens bezwaarlijk toeliet als af nemers van een auto-examen op te treden, maar door de „Union nationale des Associa tions de Tourisme’’, in samenwerking met jilaaiseljjko automobielclubs. Het is dit li chaam dat thans, met officieel gezag, dezen dienst voor het Rjjk waarneemt en de on geveer 90.000 candidaten per jaar aan een niet al te gemakkeljjk examen onderwerpt. Deze associatie is daardoor te eerdet aangewezen, waar zjj reeds belast was met toezicht* op het auto-verkeer en derhalve het naleven van de „Code de la Route” een noodzakeljjke aanvulling is van haar taak. De kosten aan dergeljjke examens verbon den, brengen geen zwarigheid voor 's Rjjks schatkist mede, en zullen dit ook in Neder land niet behoeven te doen. Wie een rjjbewjjs verlangt betaalt de be scheiden som van 65 francs om tot een proefrit te worden toegeiateu. Slaagt hjj do eerste maal niet, dan wordt hem voor de volgende keeren een bedrag van 15 francs in rekening gebracht. Hieruit kuunen vol doende de kosten der examinatoren, veelal gepensionneerde deskundigen, worden be streden, terwijl zelfs nog een niet onbelang rijk batig saldo overbljjft, om de verdere kosten van de auto-verkeersregeling te be strijden. Het examen zelf omvat eenige oefeningen op heuvelaehtig terrein, waarbij het ge bruik van beide remmen een belangrijke rol speelt. In Parjjs en de meeste groote steden wordt vooral rekening gehouden met de drukte van het verkeer en do proefrit vindt plaats op een der drukste verkeerspunten. Verschillende eischen worden gesteld naarmate men bestuurder wenseht te zjjn van een klein wagentje, een vrachtauto of een groote luxe wagen. De theorie bestaat uit enkele vragen over de inrichting van den motor, den carbura teur, d«n radiatenr, de bougies enz., waar- bjj in het bjjzonder rekening wordt gehou den met de noodzakelijkheid te weten, hoe in geval van storing moet worden gehan deld om niet „en panne” te blijven. De bepalingen van de „Code de la Route” betreffende Rjjkswegen, provinciale en plaatseljjke wegen, het geVen van seinen door handbeweging, het dooven der groote lichten in geval men een anderen auto te gen komt, dienen uitnemend gekend. Het is niet het minst deze theoretische kennis die de proefrjjder voor een her examen in aanmerking doet komen. tiet groote nut van dit examen is vooral, dat men gedwongen is te voren zich te oefenen onder leiding en niet, geljjk in Hol land nog het geval is, alleen met een ad ministratieve toestemming zonder meer, ge- rechtjgd is achter het stuurrad plaats te Dit bewjjs van eenige technische vaardig heid is echter nog geen waarborg tegen de allo perken te buitengaande snelheid, waar mede tegenwoordig wordt gereden. Hier- yoor zjjn andere maatregelen noodig die te m d®. wet °P de verkeerswegen I worden gezocht. Een wettige snelheidsbe- j

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1924 | | pagina 7