Noofd-Holhndsch
Dagblad.
V
TWEEDE BLAD.
'i
Hoorn.
Alkmaar.
-
flM
BRIEVEN UIT FRANKRIJK.
HANDEL FN MARKT.
PROVINCIAAL NIEUWS.
HEILO.
OBDAM.
HOOGWOUD.
SCHOORL.
Vergadering van den Raad
dri-gf er
loosheid wetteljjk
huidige
van
de Laat te plaatsen.
om
op
vergadering <de
is het met den
zegt spoed toe.
Si
voor
i
dank
doeld
HET AUTO VERKEER EISCHT
STRENGERE MAATREGELEN.
In de nabijheid van Parjjs is een autodró-
me
wjj
18e JAARGANG.
VRIJDAG 24 OCTOBER.
1 “C 1 -J' vjv 1 t.&jvj.jv» |^Vt
100 stuks^ roode kool f 1.40—4.40, gele
•oote bieten f 12—26, icL
per 1000 stuks^sla-
ENKHUIZEN, 23 Oct Vischïnarkt
Aangevoerd door 12 vaartuigen 2419
pond hoekbot a f 32.50—34.90, door
1 vaartuig. 88 pon<
1 vaartuig 28 v
f 30.15 per 100 pond.
BEVERWIJK.
veiling in de hal van
y’J -
hij door den laatsetn trein Amsterdam.
Enkhuizen te zijn overreden.
NATIONAAL HULDEBLIJK. 1
Voor het Nationaal Huldeblijk, te
schenken aan de Noord- en Zuid-HolL
Maatschappij tot redding van schipbreu
kelingen, zullen Zaterdag a.s. langs de
straat speldfes in den vorm van een red
dingboei worden verkocht. Tevens zul
len circulaires met inteekenbiljetten
dit doel worden verspreid.
1 FEESTAVOND. ‘1
Zoals reeds vermeld is zal op 15
Nov. a.s. fn ae groote Parkzaal een
feestavond worden gehouden, waarvan
de opbrengst gestort zal worden in de
algemeene kas tot oprichting van een
Tehuis voor Oud-Verpleegsters. Begin
November zullen door de verpleegsters
der ziekenhuizen alhier, programma.s
gangsbewijzen zijn voor dien avond,
worden verkochte die dan tevens toe-
Behalve muziek, tooneelspel en een dans
uitgevoerd door eenige joqge dames,
zal er in de pauze een verloting plaats
vinden, waar reeds keurjge prijzen voor
ziin .gegeven, o a. een aanaekteede' pop,
handwerken, eau de cologne en zeen
die de firma Nierop en Slothoub^r
schonk en een mand fruit, die door den
heer Visser voor dien avond beschikbaar
is gesteld. utiw>
De heer KEJJSPER
aan in de volgende
zaak te bezien.
De heer OOVERS
heer Veen eens.
De VOORZITTER
In Februari wordt het terrein verpacht
en voor dien zal de zaak in den raad
zijn gebracht. Spr. ontraadt het voor
stel van den heer Veen. Wordt de ker
mis overgeplaatst, dan moeten er toch
biizondere regelingen getroffen worden.
De heer OOVERS vreest, dat van
uitstel afstel zal komen, als B. en W.
het straks druk krijgen.
De VOORZITTE*. begrijpt niet, dat
de raad geen praeadvies wil. De poli
tieverordening moet veranderd worden.
De heer SIETSMA wil de zaak niet
a bout portant vandaag in den Raad
brengen.
De heer VOGELAAR meent, dal
van lang .uitstel geen sprake kan zijn.
Spr. gaat met het voorstel van B. en
w. accoord.
De heer KUSTERS merkt op, dat
het raadsbesluit van verleden jaar een
proef inhield.
De heer VnEN trekt zijn voorstel in.
Het voorstel van B. en W. wordt aan
genomen.
e. een adres d.d. 6 October i.l, van
de dagelijksche besturen van den Di-
ocesanen Land- en Tuinbouwbond L.
T. B. en de Hollandsche Maatschappij
van Landbouw, daarbij verzoekende in
het vervolg bij de weging ter Waag
van landbouwproducten en vee alleen
het bruto gewicht vast te stellen.
Alsvoren.
f. een adres d.d. 12 October j.l. van
de vereeniging Laat-winkeliers, Koor-
straat—Zoutstraat, houdende adhaesie-
betuiging aan het adres van de Neder-
landsche Vereeniging van kermisvakge
nooten d.d. 3 Oct. j.l. inzake het we
der plaatsen van de kermis op de Laat
Gevoegd bii het adres sub d.
g. een adres d.d. 24 September j.L
van den A. N. W. B., Toeristenbond
voor Nederland daarbij in overweging)
gevende in het belang van de veilig
heid van het verkeer, over te gaan tot
het aanleggen zooveel mogelijk
yan rijwielpaden.
I HULDIGING MEVR. VAN WES-
TERHOVENj
Ter gelegenheid van het 50-jarig,ju
bileum als tooneelspeelster werd gister
avond Mevr. Westerhoven op groot-
sche wijze gehuldigd.
Des avonds 6 uur werd het gezel
schap verwelkomd door eenige comité-
leden. Het gezelschap, voorafgegaan
door de Harmonie „Apollo”, maakte
daarna per auto een rondgang door de
stad. Ongeveer kwart voor zeven werd
aan de rubilaresse een serenade gebracht
door de muziekvereeniging „Kunst na
Arbeid”.
Het stuk, waarin Mevr, van Wester
hoven jubileerd, is getiteld u’n Nieuw
Stuk”.
Na afloop van het stuk werd Mevr,
van Westerhoven toegesproken door
den heer Joh. Wilson, die haar in een
hartelijke toespraak een prachtige stoel
aanbood, welke afkomstig was vaar haar
leermeesteres, n.l. Mevr. Klein-! iart-
man. Deze stoel was vanaf 1885 in het
bezit van Dr. de Boer, alhier, welke
heer terstond bereid werd gevonden
de stoel voor dit doel aan Mevr Van
Westerhoven af te staan;
Mevr, van Westerhoven bracht harte
lijk dank voor hetgeen Hoorn voor deze
huldiging had gedaan.
„OUDuHOORN”
De vereeniging „Oud-Hoorn” hield
Donderdagavond een ledenvergadering
in het ..Doelen-Hotel”.
Ongeveer kwart over acht opende de
voorzitter, de heer C. Kerkmeijer, de
bijeenkomst en heette de aanwezigen
hartelijk welkom. Deze vergadering is
hoofdzakelijk uitgeschreven ter voorzie
ning in de vacature-Mr. W. W. Osinga.
De heer Kerkmeijer sprak hierna eeni
ge waardeerende woorden van dank aan
net adres van den reeds vertrokken heer
Mr. W. W. Osinga-
De notulen werden hierna gelezen en
goedgekeurd.
Tot bestuurslid in de vacature-Mr.
W. W. Osinga werd gekozen de heer
S. H. Boot.
Voorstel wijziging redactie van het
jaarverslag 1922.
De Burgemeester n.l. kan zich niet
vereeniging met de redactie in het jaar
verslag inzake de beschrijving van het
Munnikenveld.
Na een bespreking van den voorzitter
met den burgemeester werd aan de ver
eeniging voorgesteld de redactie van
bedoelde beschrijving zoodanig te wijzi
gen, dat beide partijen tevreden kun
nen zijn.
Door den voorzitter werd medege
deeld. dat de restauratie van „de Wute
Engel” niet meer dit jaar kon worden
uitgevoerd en in verband met de slechte
weersgesteldheid zal de verbouwing
moeten wachten tot ’t volgend vooraar.
Medegedeeld werd, dat door de Ge
meente f 500 subsidie werd verleend
voor de restauratie van het Klaas Sta-
pelshoffe. De voorzitter brengt dank
aan het Gemeentebestuur voor
besluit.
Binnenkort zal er iets gedaan worden
^«4? ^‘uKïdFe ^^Ua&^art
vereeniging.
De excursies zullen ook dit jaar niet
meer plaats kunnen hebben.
Van de rondvraag maakte de heer
Vlette gebruik door te vragen naar den
gevel van het St. Jans-gasthuis.
De heer Faber deelt mede, dat zoo
veel mogelijk in den oorspronkelijken
trant is gewerkt.
De neer Lankester vroeg naar de
beteekenis van de Roosteen/Klasmarkt.
De WelEerw. Heer Kapelaan Roo-
zen deelde mede, dat in Arnhem of
Nijmegen voor het stadhuis een blauwe
steen Igit, in Haarlem heeft men de
Karen Steenbrug. Z.Eerw. meende dan
ook, dat op de plaats waar de Roode
steen ligt, in Haarlem heeft men de
gericht en de executie plaats had.
Z.Eerw. informeerde naar de opge
richte vereeniging West-Friesland.
De heer Kerkmeijer deelde een en
ander mede, o. m. dat het de bedoeling
der vereeniging is het West-Friesch
dailect te bestudceren en voor geheel
.West-Friesland een archief samen te
stellen.
Kap. Roozen vroeg of bii de bloot
legging der fundeeringen van het St
Pietershof nog foto’s zijn gemaakt.
De voorzitter deelde mede, dat zulks
niet is geschied, daar de aannemer we
gens den grooten haast, welke bii het
werk voorzat, niet kon medewerken.
Voorts vroeg kap. Roozen of er bii
het graafwerk nog meer voor den dag
is gekomen? waarop de voorzitter ant
woordde, dat verschillende scherven
zijn gevonden.
Kap Roozen .zeide toe op de vol
gende vergadering enkele scherven
mede te brengen.
Hierna sloot de voorzitter onder dank
zegging de vergadering.
EERBIED IN GODS HUIS.
Beurtdienst op Zondag 26 October:
te 7 uur no. 6; te 8.30 uur nos. 7. 8
en 9; te 10.30 uur nos. 10, 11, 12 en 1.
In het lof no. 6.
R .K. VOLKSBOND.
In de Gezellen-vereeniging zal op
Dinsdag 28 October a s., ’s avonds 8 uur
een algemeene ledenvergadering wor
den gehouden.
De agenda luid: Opening. Notulen.
Ingekomen stukken. Mededeeling. Ver
kiezing bestuursleden. Verkiezing voor
zitter. Rondvraag. Sluiting.
HET ONGELUK AAN DEN
i HOOLEWEG.
Omtrent dit ongeluk kunnen wij na
der mededeelen, dat de verongelukte
persoon is de heer J. Munk, kastelein
der Sociëteit aan de Noorderstraat
Hoogstwaarschijnlijk is hij eerst te
water geraakt, daar tusschen zijn kiee-
ren zich kroot bevond. Daarna schijnt
VEILINGO^RZÏCHI
R. K. Codp. Tuindersvereeniging „Ren-'
nemerland”.
„.CJifchoon tot dusverre nog steeds drie
van geen beteekenis meer e“
ook tengevolge van onbeduidende aan
voer spoedig tijdelijk stop gezet worden.
Dit „tiidelijk” beteekent ottdat in het
voorjaar de nieuwe groenten weer wor
den aangevoerd, aangezien in den win
ter tweemaal per week veilen van win-
terproducten voldoende is, temeer daar
geen artikelen voor export worden aan
gevoerd. Er zijn zelfs vele tuinders,
die gedurende de wintermaanden niets
aanvoeren, wier hoofdteelt zich alleen
bepaald tot aardbeien en boonen en
in het voorjaar vroege groenten, ais spi
nazie en sla. Het spreekt dus van zelf,
dat waar van een groot deel der tuin
ders hunne inkomsten thans geëindigd
zijn, dat dus ook van invloed is op den
omzet der veiling. Spreekwoordelijk is
hier dan ook, dat een tuinder met No
vember zijn rekening wel kan ojunaken,
hetgeen ook van toenassinj zou zijn op
de veiliro. Gelukkig althans voor velefi
dat de uitkomsten van het bedrijf dit
jaar beverdigend kan worden genoemd,
daar de oogst vna de hoofdproducten
als boonen en aardbeien goed kunnen
worden genoemd Dat de belangen der
tuinders zeer nauw verband nouden
met de belangen der veilingen, spreekt
van zelf, waar niet geproduceerd wordt
kan ook niet worden aangevoerd. Toen
dan ook een vorig jaar ten^fevolge van
mislukking der aardbeienoogst niet kon
worden aangevoerd, was het allerminst
de producent, maar daarnaast de vei
ling, gie beiden op gevoelige wijze het
nadeel ondervonden, hetgeen duidel.-k
bliikt uit den omzet van 1923—’24. Zoo
werden o.m. in 1923 aan de Tuinders
vereeniging „Kennemerland” geveild
aan aardbeien f 144695.85, terwijl in
1924 aan aardbeien de omzet bedroeg
f510525.89. Eveneens gat ook de^ om
zet aan groenten een belangrijk ver
schil in cijfers aan. Op 1 Oct. 1923
bedroeg de omzet aan; groenten
f 396705.02, daarentegen op 1 Oct. 1924
f496443.88. Het spreekt van zelf, dat
waar op deze veiling gunstige resul
taten zijn bereikt, dit ook bii de andere
hier bestaande veilingen het geval is,
zoodat zeker me treden kan worden ge
zegd, dat deze gunstige cijfers van 1924
weder een opleving jn het tuinders-
bedrijl tengevolge zullen hebben.
de handel stug.
VOORLOOPIG MARKTBERICHT.
ALKMAAR, 24 Oct. Op de Kaas
markt waren heden aangevoerd 175
stapels, wegende 146.000 K.G.
Eabriekskaas kleine m. merk f65.
z. merk f 63.—, commissie m. m. 164.
Boerenkaas kleine m. merk f64.—, z. m.
f 62commissie m. merk 166.—. Han
del matig.
SCHmGEN, 23 Oct. Eierveiling.
4750 kipeieren f 11.60-12.30, 3599 eend
eieren 17.80—8.20 per 110 stuks.
BROEK OP LANGENDIJK, 23 O<±
18.400 stuks bloemkool le soort f 8.40
118.50; 2e soort 12.50—7.30 per 100 st;
2800 K.G. wortelen f 1.60—2.00, 58.300
K.G. roode kool f 3.10-6 40, 31.500 KG.
gele kool f2.4O-5.l0, 62.600 KG. witte
kool f 1.30-1.70, 12.500 K.G. uien L4.80
f 6.20, drielingen 15.80—7.30, nep f7.50
-rd 7.80, 3200 K.G. bieten f 1.60—2.80,
alles per 100 K.G.
NOORD-SCHARWOUDE, 23 Oef.
Bl^aardappelen f 3.70, grove uien f 5.80
t6,'jjien f5.10—6.50, drielingen f5.20
—f6.20, nep f7.60—7.80, peen fl.30—
f 1.50, roode kool f 3—5.70, witte kool
f 1.40—1.70, gele kool f2—4.80, bloem
kool f 11.60—20.80, 2e soort f2—5.60.
Aanvoer: 300 K.G. aardappelen, 5000
K.GG. Uien. 7500 K.G- neen, 48 800 K.G.
roode kool, 110.300 K.G. witte kool,
13.800 K.G. gele kool en 1700 stuks
bloemkool.
WARMENHUIZEN, 23 Oct. Roode
kool f3—5.50, gele kool f 2.70—4.10.
witte kool fl.451.55, witte kool per
wagon f 136—145, groote uien f4.60, ge
wone uien f6.10—6.50, drielingen fo?10-
—f6.50, nep f7.20.
BOVENKARSPEL, 23 Oct De Tuin
bouw.” Aardappelen blauwe f 2.50, bon
te f 230 per taal; groote gele uien f2.05
—f3, kleine f3.35—3.40, driel. 12.80-3
per baal; bloemkool Ie soort f 16.50—
f 29, 2e f 6.25-15-75, 3e f 4.25-8 50 per
100 stuks; roode kool f 1.40—4.40, gele
kool f2.10—3.40, witte kool f 1.10—1.70
per 100 K.O.; gro< ------
kleine f 6.75-9.25
bwnen f 1.50—5.25^per zak 15 K.G.
Aangevoerd door 12 vaartuigen
1 i f 32.50-34.90. uw.
.id korbot a f 27.70, door
pond ziidennettenbot a
I
K, 23 Oct. Bloembollen-
vciuug; in uc vaii Kennemerland”.
Aanvoer 300 manden, nandel vlug.
Oladiolenvejling. 12 en op: Glaa. Foch
f2.10, Red. Emperor 3.40, Electra f5.60,
America 2.40, White Cient 2.70, Brenck-
Ivensis 3.20, Prince of Wales 2.—, Odin
2.40, Baron Hulst 2.60, Gloty of Hol-
41and 2.40, War X—, Primul Souvenir
2.60, Helleii 2-30, Francis King 2.50,
Hollandia 5.Panama 2.60, Lieoenfeu-
er 5.80, Scheuben 2.80, Red. Kanna 2.30,
Rubin 3.50, Pink Beauty 2.30.
Gladiolen 100—12; Primulinus Orange
Brilliant 3.60, Prim. Adeleide de Lumen
burg 2.10, Prim Souvenir 1.60, Prim
Maiden-blush 1.90.
Glad. Foch 1.—, Red. Emperor f2.10,
Eledra 2.80, American 0 90, Red. Kanna
1—Schwa ben 1.90, White Cient 1.
WillbrinckO.75, Bienckl ensic 1 50, Prin
ce of Wales 0.85, Baron Hulst 1.20, Hal-
leii 0.90, Kaprese of India 0.80, Glorie
ot Holland 1.20, Panama 11 cM. 1.60,
Lucretia 1.—, Baron Hullot 1 IcM. 2.80,
War 1.20, Liebesfeuer 2.70, Niagara
1.90.
DE WEGEN EN VAARTEN DER
ZES STEDEN.
De afd. Hoorn van de Holl. Maat
schappij van Landbouw betuigde adhae-
sie aan het door „Waterschapsbelangen
en Verkeerswegen” aan Ged. Staten
verzonden bezwaarschrift teg.n de voor
gestelde regeling van onderhoud en be
heer van de wegen en vaarten der Xes
Stedea.
perking, waaraan de hand wordt gehouden,
is geboden en wordt van meerdere zjjden
gevorderd.
Ongetwijfeld, de controle Is moeilijk, maar
niet onmogelijk.
De plaatseljjke politie zal voldoende zjjn
om toezicht in de kommen der gemeenten te
houden. Voor de groote heirwegen zullen
verkeersinspecteurs dienen ingesteld, die
zelf in auto's gezeten, op ongeregelde tjjden
de snelheid der hen voorbjjsnorrende wa
gens kunnen opnemen. Eerst dan wanneer
een autobestuurder niet weet of hij door een
dergeljjken inspectevRrordt bespied, of de
hem passeerende auto een controleur bevat,
kan redelijkerwijze worden aangenomen,
dat diens onvermoede aanwezigheid zjjn
snelheidszucht zal beperken.
Deze inspecteurs zouden tevens een nut
tigen arbeid kunnen verrichten door belast
te worden met toezicht op den staat en het
onderhoud der wegen. Deze en andere maat
regelen worden thans onder de oogen ge
zien en zjjn binnen niet al te langen tijd te
verwachten.
Algemeen is men ’t eens over den onhoud-
baren toestand van 't oogenblik. De voet
ganger biet alleen in Parijs dient beschermd,
ook op de groote verkeerswegen en in bosch
rijke streken dient hjj zonder levensgevaar
zijn weg te kunnen gaan en van de natuur
te kunnen genieten. En de autobestuurders,
die geen waarde aan een menschenleven
schijnen te hechten. •oct<n aan den lijve
ondervinden dat 1 loosheid wettelijk
strafbaar is.
Men kan de auto-fabrikanten moeilijk.ver
bieden motoren af te leveren, die een vaart
van meer dan 100 K. M. per uur toelaten;
nen kan de bestuurder wel verbieden dat
cijfer te bereiken. Auto-renbanen en snel
heidswedstrijden zjjn niet de juiste middelen
gematigdheid en voorzichtigheid te leeren.
Woorden wekken, voorbeelden trekken.
Een strenge.wet is urgent om de levens-
zekerheid te her teljen, door het huidige
auto-wezen in gevaar gebracht.
Parus, 22 October 1924.
Mr. P. v. S.
HEILOO. „Heiloo Vooruit”. De aftreden
de bestuursleden, de heeren A. J. C. Maas
Geesteranus en F. W. Bujjze, van do veree
niging „Heiloo Vooruit” stellen zich als zoo
danig niet meer herkiesbaar, terwijl de ove
rige bestuursleden, de heeren G. L. Vermejj,
L. Bouman en L. Hoekstra, bedanken. Alzoo
zal op de a.s. Donderdag te houden verga
dering een geheel nieuw bestuur gekozen
moeten worden. -w
Veilingomzet. Naar wjj vernemen is dit
jaar tot op heden door do veilingvereeni-
ging „St. Willibrordus” verveild een bedrag
van 160.000, terwjjl het vorig jaar voor
slechts 68.000 is verveild geworden.
Voorzeker een
den tuinbouw in
gelukkig verschijnsel voor
deze streken.
Collecte. Zooals uit een in dit
nummer tio b^kt zat
Inef een collecte voor het^tênuu.
leenstaandc blinden te Wolfhezen gehouden
worden.
Deze stichting mag waarlijk een Natio
nale heeten die met recht aanspraak maakt
op den steun van het geheele Nederlandsche
volk. Blinden van alle gezindten uit geheel
Nederland vinden er een liefderijk Tehuis.
Maar wat dit Tehuis bovenal zoo sympa
thiek maakt, is haar doel, dat zij er voor de
eerste plaats is voor de alleenstaande anno
blinden.
Arm en blind, bliud cn verlaten. Het lot
der armsten dor armen, waarnaar geen
bloedverwant omziet trekt zij zich zooal niet
uitsluitend, dan toch bjj voorkeur aan. On-
verinogonden zjjn dan ook geheel kosteloos
ojigenomen. Daartpe is echter veel geld
noodig. Dringend vraagt het Tehuis dan
ook oui aller steun. Is het niet een plicht,
van ons die gaan in den Dag, de hand te
reiken aan onze naasten, wier oogen ver
duisterd zjjn, en die in hun verlatenheid
schreien om hulp.
HOOGWOUD. Dienstplicht. Van de
loteliugen der lichting 1925, uit deze ge
meente, zjjn do navolgende jongelieden aan
gewezen tot gewoon dienstplichtige te wo-
ten: Pieter Zee, Theodorus de Jong, Dirk
Breebaart, Gerrit Klomp, Johannes Rood,
Cornells Dekker en Jacob Kager en de
overige negen tot buitengewone dienstplich
tigen.
Uitslag van de ten overstaan van No
taris H. de Boer alhier, gehouden vcrko>
ping op Woensdag 22 October j.l. ’s avonds
7 uur in het koffiehuis van den heer O.
Schenner aldaar, van een woon- en winkel
huis aan de Kerkelaan, sectie D no. 888,
groot 3 Aren, 60 centiaren, waarvan het
westelijk deel is verhuurd aan den kapper
C. Pool en het oosteljjk deel aan H. Garrit-
sen, eigendom van wijlen den heer T. A. L.
Eilennan te Alkmaar. Kooper de heer p.
Luiken te Opmeer, voor f
SCHOORL. Schoorlsche koemarkt. Op
de Woensdag gehouden koemarkt warden
do volgende prjjzen toegekend:
Voor koeien: le prjjs II. Polle; 2e prijs
C. Paarlberg.
Voor vaarzen: le prijs K. leeuwenkamp;
2c prijs A. Leegwater, allen te Schoorl.
De aan voer was gering, de prijzep boog,
der gemeente ALKMAAR, op Donder
dag 23 October 1924, 's namiddags 1
uur.
Voorzitter: de heer mr. W. C. Wen
delaar.
Secretaris: de heer Soelma.
Afwezig de heer Sluis.
De VOORZITTER opent de verga
dering en spreekt de beste wenschen
uit voor een spoedig herstel van den
heer Sluis (instemming).
De notulen van de vorige vergade
ring worden vastgesteld.
Ingekomen stukken.
De VOORZITTER deelt mede, dat
zijn ingekomen:
a. een brief van Ged. Staten d.d. 17
September j.l. ten geleide van een af
schrift van een uittreksel uit het Ko
ninklijk Besluit d.d. 3 September j.l.
nr. 47 houdende goedkeuring van het
Raadsbesluit tot heffing eener belas
ting pp de honden.
Aangenomen voor kennisgeving.
b. een brief d.d: 2 October i.l. van
Mr. G. C. B. van der Feen de Lille,
houdende mededeeling dat hij de her
benoeming tot lid der Commissie tot
wering van schoolverzuim aanneemt.
Aangenomen voor kennisgeving.
c. het proces verbaal van de opne
ming van boeken en kas van den ge
meente ontvanger.
Aangenomen voor kennisgeving.
d. een adres d.d. 3 Octotar j.|.
den Algemeen Secretaris der Neder-
lanH«-«'*-- -icV"<*Kge-
noofen ,.Ons Belang” te Zaandam,
daarbij verzoekende de kermisinrichtin
gen, die dit jaar geplaatst waren op den
Koningsweg mei ingang van het iaat
1925 weder op de Laat te plaatsen.
B. en Wstellen voor, dit adres in han
den van B. en W. te stellen om berich<
en raad.
De heer VEEN beoleit het idee,
de kermis weer op de Laat te houden.
Het verkeer was dikwijls gestremd.
Spr. wil nu een beslissing nemen.
De VOORZITTER wil- dit voorstel
thans niet behandelen. Men moet de
beswaren eers£ onder de oogen zien.
geopend. Enkele dagen geleden hebben
daar de auto's zien voortjakkeren langs
een steile baan, 200 K.M. en meor per uur.
De aanblik was ontstellend en angstwek
kend. Wjj meenden in een gekkenhuis te
zjjn aangeland. Bovendien: het schouwspel
was eentonig en vervelend.
Enkele oogenblikken volg je met nieuws
gierige belangstelling die snelheidsmaniak
ken, sta je verbaasd over hun koelbloedig
heid en schuldige doodsverachting, maar
nauweljjks is het gezonde verstand terugge
keerd of je vraagt je af, waartoe die waan
zin, dat rjjden op leven en dood. Een op
sensatie belust publiek, in spanning wach
tend of er niets bijzonders zal gebeuren,
moge al sinaak vinden in dergeljjke vertoo-
ningen, de autoindustrie moge al beweren,
dat zij nuttig zjjn om de capaciteit der mo
toren te beproeven, de overheid moest wjj-
zer zjjn en geen toestemming verleenen
voor die levensgevaarlijke sportbeoefening.
Op alle mogeljjke wjjze beproeft zij de
veiligheid van het auto-verkeer te verzeke
ren langs de groote wegen; roept zjj nieu
we verkeersmaatregelen in Parjjs zelf, in ’t
leven, en tegeljjkertjjd staat zjj toe, dat een
leerschool voor snelheids waanzin de poor
ten opent. Want het overgroote aantal
auto’s moge zeker een der oorzaken hee
ten dat een voetganger het centrum van
Parjjs niet zonder moeite en gevaar door
kruist, de ongetemde lust steeds sneller
voort te jagen, eischt het grootst aantal
slachtoffers, waarvan de ongeluksstatistie-
ken dagelijks gewagen.
Wjj hebben hierover enkele maanden ge
leden het een en ander verteld. Wjj willen
thans terugkomen op enkele maatregelen,
gedeeltelijk getroffen, gedeeltelijk door de
Regeering in overweging genomen, om de
veiligheid te bevorderen.
De voorwaarden verhouden aan het ver
krijgen van een rjjbewjjs zjjn daarvan niet
do minst belangrijke. Welke deze zjjn, zal
ouie latidgenoofen temeer interesseeren.
ook in Nederland
het verkrijgen .C.. afhankelijk
zal worden <>esteld van een proetni, na„.vy
tevens eenige theoretische kennis van den
motor zal worden geeischt.
Sedert eenigen tjjd worden hier de rjj-
bev, ijzen niet meer verstrekt vau Rijkswege
door ingenieurs daartoe aangewezen, wier
arbeid trouwens bezwaarlijk toeliet als af
nemers van een auto-examen op te treden,
maar door de „Union nationale des Associa
tions de Tourisme’’, in samenwerking met
jilaaiseljjko automobielclubs. Het is dit li
chaam dat thans, met officieel gezag, dezen
dienst voor het Rjjk waarneemt en de on
geveer 90.000 candidaten per jaar aan een
niet al te gemakkeljjk examen onderwerpt.
Deze associatie is daardoor te eerdet
aangewezen, waar zjj reeds belast was met
toezicht* op het auto-verkeer en derhalve
het naleven van de „Code de la Route” een
noodzakeljjke aanvulling is van haar taak.
De kosten aan dergeljjke examens verbon
den, brengen geen zwarigheid voor 's Rjjks
schatkist mede, en zullen dit ook in Neder
land niet behoeven te doen.
Wie een rjjbewjjs verlangt betaalt de be
scheiden som van 65 francs om tot een
proefrit te worden toegeiateu. Slaagt hjj do
eerste maal niet, dan wordt hem voor de
volgende keeren een bedrag van 15 francs
in rekening gebracht. Hieruit kuunen vol
doende de kosten der examinatoren, veelal
gepensionneerde deskundigen, worden be
streden, terwijl zelfs nog een niet onbelang
rijk batig saldo overbljjft, om de verdere
kosten van de auto-verkeersregeling te be
strijden.
Het examen zelf omvat eenige oefeningen
op heuvelaehtig terrein, waarbij het ge
bruik van beide remmen een belangrijke rol
speelt. In Parjjs en de meeste groote steden
wordt vooral rekening gehouden met de
drukte van het verkeer en do proefrit vindt
plaats op een der drukste verkeerspunten.
Verschillende eischen worden gesteld
naarmate men bestuurder wenseht te zjjn
van een klein wagentje, een vrachtauto of
een groote luxe wagen.
De theorie bestaat uit enkele vragen over
de inrichting van den motor, den carbura
teur, d«n radiatenr, de bougies enz., waar-
bjj in het bjjzonder rekening wordt gehou
den met de noodzakelijkheid te weten, hoe
in geval van storing moet worden gehan
deld om niet „en panne” te blijven.
De bepalingen van de „Code de la Route”
betreffende Rjjkswegen, provinciale en
plaatseljjke wegen, het geVen van seinen
door handbeweging, het dooven der groote
lichten in geval men een anderen auto te
gen komt, dienen uitnemend gekend.
Het is niet het minst deze theoretische
kennis die de proefrjjder voor een her
examen in aanmerking doet komen.
tiet groote nut van dit examen is vooral,
dat men gedwongen is te voren zich te
oefenen onder leiding en niet, geljjk in Hol
land nog het geval is, alleen met een ad
ministratieve toestemming zonder meer, ge-
rechtjgd is achter het stuurrad plaats te
Dit bewjjs van eenige technische vaardig
heid is echter nog geen waarborg tegen de
allo perken te buitengaande snelheid, waar
mede tegenwoordig wordt gereden. Hier-
yoor zjjn andere maatregelen noodig die te
m d®. wet °P de verkeerswegen I
worden gezocht. Een wettige snelheidsbe- j