a M flollandsch Dagblad. TWEEDE BLAD 18« JAARGANG. Alkmaar. - I 1 Vergadering van den Raad BRIEVEN UIT FRANKRIJK» J. B. dat LEESBERG: Overname straten. Voorstel töt overname van straten op het terrein van „Rochdale”. Aangenomen. noegen derwjjs VRIJDAG 24 OCTOBER. de uren blijft nog als ar- tent den toestand in de oorlogsjaren met iet stelsel der toeslagen. Door bet feit, dat Amerongen toegeeft, dat ont slag mogelijk is, bewyst hjj tevens, dart er 2 betrekkingen zijn. De garantie behoudt hjj. rjjksregeling en dan hecht spr. groot» waarde aan de opvatting van den Minister. Wethouder WESTERHOF leest uit de ver ordening 758, dat er 2 betrekkingen zjjn, als men aan 2 scholen verbonden is. De VOORZITTER vindt het een bjj uit- stek juridische kwestie. Spr. heeft met ge- gehoord, hoe de wethouder van on- de kwestie uiteenzette. Spr. wil hier» Mr. P. v. S. DER GEMEENTE ALKMAAR. Vervolg. Ontbinding huurovereenkomst Voorstel tot ontbinding van de huur overeenkomst met den Voogdijraad. Aangehouden. het recht van aansluiting op het gemeen te- riool, waaraan het volgende is ontleend: Arikel 8. De belaslng is giet verschuldigd voor een gebouwd eigendom: a. waarvan de gemeente of een barer in stellingen eigenares is; b. dat uitsluitend gebezigd wordt voor den openbaren eeredienst of tot instelling van weldadigheid, ais bedoeld in artikel 2 der Armenwet; c. waarvoor de eigenaar ten tjjde van de aansluiting een bedrag in de gemeentekas beeft gestort ten bedrage van het tienvoud der belasting, welke voor het betreffende perceel in bet eerste jaar van de aansluiting verschuldigd zou zjjn geweest. II. Vast te stellen een verordening op de invordering van de belasting voor het recht van aansluiting op het gemeenteriooi in de gemeente Alkmaar. Aangenomen. .Keuringsdienst van waren. Voorstel inzake wijziging van de begroo ting voor den keuringsdienst van waren, dienst 1924. Aangenomen. men aan het departement heeft aeinfor-» meerd. Spr. lijkt dit wel gewenscSt. 1 De heer SIÉTSMA meent, dat de heer van Amerongen in zijn volste recht staat en zal daarom tegen het voorstel van B. en W. stemmen. De heer OFFERS vindt het een be langrijke kwestie, zoowel voor de jze* meente als voor den heer Van Ameroo* gen. De argumenten in de bijlage kd- m.?n.sPr- n,et zóó klemmend voor, dat hit .zich met 't voorstel kan vereenjgen. Spr mist ee.n advies van een onder- wijsautoriteit en geeft daarom in -over weging, de beslissing aan te houdetf en eerst advies te vragen van een on- derwiisautoriteit en een jurist De heer KLAVER zal voor het voor stel van B. en W. stemmen, omdat als dit voorstel aangenomen wordt de heer Van Amerongen toch in beroep bii de Kroon zal gaan. Wethouuder WESTERHOF meent, dat de zaak beslist wordt door de vraag, ot we ons verantwoorden kun nen, met het uitgebreide personeel aan de Handelsschool te handhaven. We verschillen niet van meening over de vraag ot er onrecht gebeurt, als ie mand ontslag wordt gegeven. Het ad vies van den Inspecteur lijkt spr. over bodig, omdat deze de gevolgen van bef ontslag .wel overzien zaT hébben. En de Inspecteur heetf aangeraden, ontslag te verleenen. B. en W. meenen, den heer Van Amerongen te kunnen ontslaan en beroepen zich daartoe op 2 artikelen. De uren, die men aan een inrichting heeft, worden gegarandeerd. Er staat niet in de verordening, dat ook die uren worden gegarandeerd, welke men geeft aan een school, waaraan men la ter komt. De heer Van Amerongen was 6 jaar aan het Gymnasium en heeft toen aan de Handelsschool gesoUiciteeréL Men beroept zich nu qd 1 salaris en 1 garantie. Is dat «juist?^Waarom heeft de gemeente'l salaris gemaakt?' De ge meente bedoelde er bezuiniging mee. Garantie schept men, om, als iemand eenmaal een bepaald aantal uren heeft hij steeds een bestaan zal houden Heeft men zooveel uren aan één school, dat men een bestaan heeft, dan geeft men geen garantie voor 2 scholen. Dit laat ste is ook niet wenschelijk. Hier is de garantie in ’t wachtgeld aanwezig. Het verzet tegen het ontslag, dat men needs een jaar terqg >vilde geven, was, omdat er geen wachtgeldregeling was. De hea Van Amerongen derft aan salaris 11954. Hii ;al evenwel aan salaris en wacht geld ontvangen: de eerste 6 maanden f4594; de Ml f4314; f4155 Werkverschaffing. Voorstel. otn het terrein bjj de Uitenbosch- straat op te doen hoogen in werkverschaf fing. De heer GOVERS verbaast zich grooteljjks over dit voorstel. Het grondbedrijf wil met ophooging wachten tot zich een kooper aan nleldt. Bjj den Tienenwal kan men voldoen- toezicht wil deze lesuren het heele jaar de grond ophoogen, om te bebouwen met n on niof ino,!. r w arbeiderswoningen. Als men er een speeltuin maakt, zal men er toch niets aan hebben. Dat is gebleken met het terrein bij Oostwijk. De kinderen, kwamen er niet te spelen. De heer VAN SLINGERLAND acht het van belang voor de gemeente, zooveel Ho gelijk bouwrjjpen grond te hebben. Wethouder LEESBERG is tegen het vooi- stel van B. en W. De raad neemt precies oen tegenovergestelden houding aan, vergeleken bjj verleden jaar. Het stuk grond is zeer goed ver huurd tegen 5000 per jaar. Ophooging zal ten schade van het grondbedrijf en de ge meente zjjn. Het terrein bjj den Tienenwal biedt plaats voor 80 arbeiderswoningen. Dit kan bouwrjjp gemaakt worden. Achter „Roch dale” wordt bovendien bouwrjjp terrein ge maakt. Er is dus voldoende grond en voor de werkverschaffing is er ook voldoende werk. Wethouder RINGERS noemt bet idee van nden heer Govers, inzake een speelterrein, geheel nieuw. Wel is er sprake- va»- ee» Verkoop grond. Voorstel tot verkoop grond aan de Ju- liauastraat. Wethouder LEESBERG deelt mede, dat er een verschil van meening bestaat tus- schen B. en W. en den kooper. Op het niet bouwen binnen een bepaalden tjjd willen B. en W. nu een boete stellen van 1000. Dezen termijn wenseben B. en W. te bepa len op 2 jaar en 6 maanden. De heer SIETSMA merkt op, dat in het volgende voorstel ee» teranjjn van 1 jaar is bepaald. Waarom is hier .weer met twef maten gemeten? Spr. 'wil dé termjjéen ge- Ijjk stellen. W’ethouder LEESBERG ï?gt, dat *B. en W. trachten ecu zoo kort mogeljjken ter mjjn te krjjgen. De een heeft bezwaar tegen een korten termjjn en de ander niet. Het is eenvoudig een kwestie van vraag en aan bod. De heer GOVERS merkt op, dat de koo per zelf den termjjn heeft vastgesteld. De heer SIETSMA heeft ook geconsta teerd, dat in de bjjlage de Impaling voor komt, dat arbeiders over de arbeidsbeurs genomen moeten worden ,en in de andere niet. Wethouder LEESBERG antwoordt, dat de. een zelf bouwt en de ander slechts den grond koopt. Dat is de reden. Het voorstel wordt aangenomen evenals de amendementen van den heer Leesberg. De VOORZITTER verzoekt den raad het rooken eenigtzins te beperken, omdat een niet-rooker hem dat verzocht 1 eft. Nogmaals verkoon van grond Voorstel tot verkoop van grond aan de Van Leeuwenhoekstraat. A- -. - 'nomen. Wethouders WESTERHOF zegt nog, dat de heer De Miranda nu zjjn grondsalaris be houdt. De heer De Miranda liep de kans slechts een paar uur te krjjgen, en dan zou het hem 1000 gescheeld hebben. Dat is niet in verhouding tot de vergoeding van reis kosten. Door de samenvoeging van 2 betrek kingen krjjgt hjj het grondsalaris. B. en W. meenen de belangen het best te hebben ge diend. De heer KUsTERS weet niet, of in .ie nieuwe regeling de laboratoriumuren be rekend zullen worden. Over enkele weken komt deze regeling. Houden we nu dit voor stek aan. dan weten we het zeker. Spr. hand haaft verder zjjn -bezwaar ten aanzien van ’t lesgeven door twee leeraren in dezelfde klas. Spr. dringt er op aan het voorstel aan te houden. Wethouder WESTERHOF merkt op, dat dit bezwaar ook zou gelden voor het En- gelsch. Daartegen had de directeur geen bezwaar. Spr. gelooft niet, dat in de nieuwe regeling «Ie laboratoriumuren niet betaald zullen worden. Bjj de betaling per uur ver valt het grondsalaris en dan helpen de labo ratoriumuren toch niet. Het voorstel van B. en W. wordt aange nomen. Tegen stemde de heer Kusters. Verordening rioolbelasting. Gevolg gevende aan hun in bjjlage nr. 68 medegedeeld voornemen, bieden B. en W. den Raad hierbij verordeningen aan op de heffing en invordering van een belasting voor de aansluiting op het rioolnet der ge meente van de gebouwde eigendommen, liggende aan het gedeelte v. d. Westerweg tusschen de algemeene begraafplaats en den Kalkovensweg. Krachtens raadsbesluit van 24 April 1924 is met den aanleg van een riool in dat weg» gedeelte een^regin gemaakt. De kosten daar van bedragen rond 2400.Waar de aan dezen weg grenzende terreinen voor bebou wing in de toekomst zjjn aangewezen, lijdt het geen twjjfel of langzamerhand zal de aangebrachte leiding tot den Kalkovensweg moeten worden verlengd. De totale kosten zullen alsdan ongeveer 5000.beloopen. Wanneer de gemeente zich deze kosten getroost, is het billijk, dat de eigenaars van de aan dezen weg te stichten gebouwen met een gedeelte ervan, in den vorm van eene jaarlijksche bijdrage worden belast. Artikel 242c der gemeentewet geeft daar toe uitdrukkelijke bevoegdheid. De wet staat toe, dat een billjjke bijdrage in de kosten van aanleg en onderhoud ge vorderd wordt. B. en W. meenea derhalve ’t tarief niet hoog te moeten stellep. Bjj arti kel 5 van de verordening hebben B. en W. de belasting bepaald op 2% van de opbrengst welke de gebouwde eigendommen, volgens de kadastrale leggers, «pleveren. Het spreekt vanzelf, dat de uitgaven, die de gemeente terzake van retReverjjes,;waardevermindering en onderhoud zal hebben te c rend de ontvangst Uit deze heffing belang rijk aalletr te boven gaan, al wordj .^e-vee-- houding gunstiger, naarmate de bebouwing vprdert\ Berekeningen hieromtrent kunnen uiteraard thans nog niet worden overgeleg» Ift-hnt-ontwerp is ermede rekening gehouden dat krachtens de vroegere regelingen bedra gen in ens vrschuldigd waren. Zjj, die aan een dergeljjke kapitaalsuitgave, ook thans de voorkeur geven, behooren uiteraard van de belas tin-- te worden vrijgesteld. Burgemeester en Wethouders stellen den Raad voor vast te stellen een ver- Wijziging beslui* Voorstel tot wijziging van het besluit in zake den verkoop van grond aan de Maat- schanjijj „Nooitgedaeht”. De heer SIETSMA begrijpt niet dat de vergissing ten aanzien van de -rootte van het terrein begaan is. Wethouder LEESBERG zet dé kwestie uiteen. Door mi-ver’tand is het cijfer te laag genoemd. Het was een dwaling in de stukken, waaruit niettemin bleek, dat de bedoeling was, het geheele stuk te verkoo- pen. Het voorstel wordt aangenomen. Verzoek schadevergoeding. Voorstel inzake het verzoek van den heer Ir. D. A. Wittop Koning, om schadevergoe ding in verband met de verdeeling van les uren aan de handelsscholen. De heer KUSTERS verzoekt aanhouding van de bijlage. De heer De Miranda heeft vorig jaar 3 lesuren minder gehad, welke B. en W. hem nu willen geven. De commissie van - - - geven en niet, zooals B. en W. willen,'tot 1 Januari a.s. De heer Wittop Koning krijgt nu 2 uur van den heer De Miranda. Is hier over het advies van den directeur gevraagd? Spr. gelooft van niet. Tegen Januari is een nieuwe salrisverordening weten dan niet, of de laboratoriumuren uit betaald worden. Daarom wil spr. de bjjlage aanhouden. Daar komt nog bjj, de verg>e- ding van reis- en verblijfkosten. Door deze ven dan; HET AUTO-VERKEER EISCHT STRENGERE MAATREGELEN. In de nabijheid van Parjjs is een autodrö- me geopend. Enkele dagen geleden hebben wjj daar de auto's zien voortjakkeren langs een steile baan, 200 K.M. en meer per uur. De aanblik was ontstellend en angstwek kend. Wjj meenden in een gekkenhuis te zjjn aangeland. Bovendien: het schouwspel was eentonig en vervelend. Enkele oogenblikken volg je met nieuws gierige belangstelling die snelheidsmaniak- Ken, sta je verbaasd over hun koelbloedig heid en schuldige doodsverachting, maar nauwelijks is het gezonde verstand terugge keerd of je vraagt ie af, waartoe die waan zin, dat rjjden op leven en dood. Een op sensatie belust publiek, in spanning wach- *end of er niets bijzonders zal gebeuren, moge al sinaak vinden in dergeljjke vertoo- ningen, de autoindustrie moge al beweren, dat zjj nuttig zjjn om de capaciteit der mo toren te beproeven, de overheid moest wij zer zjjn en geen toestemming verleenen voor die levensgevaarlijke sjjortbeoefening. óp alle mogeljjke wijze beproeft zjj de veiligheid van het auto-verkeer te verzeke ren langs de groote wegen; roept zjj nieu we verkeersmaatregelen in Parijs zelf, in 't leven, en tegelijkertijd staat zjj toe, dat een leerschool voor snelheidswaanzin de poor- .‘cn opent. Want het overgroote aantal auto's moge zeker een der oorzaken liee- 'cn dat een voetganger het centrum van Parjjs niet zonder moeite en gevaar door kruist, de ongetemde lust steeds sneller voort te jagen, eischt het grootst aantal slachtoffers, waarvan de ongeluksstatistie- Ken dageljjks gewagen. Wjj hebben hierover enkele maanden ge- eden het een en ander verteld. Wjj willen thans terugkomen op enkele maatregelen, gedeeltelijk getroffen, gedeeltelijk door de Regeering in overweging genomen, om de veiligheid te bevorderen. De voorwaarden verbonden aan het ver krijgen van een rjjbewjjs zjjn daarvan niet de minst belang: ijke. Welke deze zjjn, zal onze landgmooten temeer intrresseeren. .vaar, naar ik verneem, ook in Nederland het verkrijgen van een rjjverlof afhankelijk '51 worden -'-egteld rgn een proefri', waarbij evens eenige theoretische kennis van den naUor zal worden geefscht. Sedert eeni^en tyd wordén hier de rjj- ijzen niet meer verstrekt vkti Rijkswege t<; >ringenieurs daartoe aangewezen, wier •itht’ld trouwens bezwaarlijk toeliet als af- nemers van een auto-examen op te treden, naar door de „Union nationale des Associa- Jons de Tourisme”, in samenwerking met plaatseljjke automobielclubs. Het is dit li chaam (lat thans, met officieel gezag, dezen uienst voor het Rjjk waarneemt en de on geveer 90.000 candidaten per jaar aan een niet al te gemakkeljjk examen onderwerpt, Deze associatie is daardoor te eerder aangewezen, waar zjj reeds belast was met toezicht op het auto-verkeer en derhalve het naleven van de „Code de la Route” een iioodzakeljjkc aanvulling is van haar taak. De kosten aan dergelyke examens verbon den, brengen geen zwarigheid voor ’s Rijks schatkist mede, en zullen dit ook in Neder land niet behoeven te doen. Wie een rjjbewjjs verlangt betaalt de be scheiden som van 65 francs om tot een proefrit te worden toegclaten. Slaagt hjj de eerste maal niet, dan wordt hem voor de volgende keeren een bedrag van 15 francs in rekening gebracht. Hieruit kunnen vol doende de kosten der examinatoren, veelal gejiensionneerde deskundigen, worden be streden, terwjjl zelfs nog een met onbelang rijk batig saldo overbljjft, om de verdere kosten van de auto-verkeersregeling te be strijden. Het examen zelf omvat eenige oefeningen op heuvelachtig terrein, waarbjj het ge bruik van beido remmen een belangrijke rol speelt. In Parjjs en de meoüto groote steden wordt vooral rekening gehouden met de drukte van het verkeer en de proefrit vindt plaats op een der drukste verkeerspunten. Verschillende eischen worden gesteld naarmate men bestuurder wenscht te zjjn van een klein wagentje, een vrachtauto of een groote luxe wagen. De theorie bestaat uit enkele vragen over ie inrichting van den motor, den carbura- '®ur, den radiateur, de bougies enz., waar bij in het bijzonder rel "iring wordt gehou- ien met de noodzakeli.' heid te weten, hoe ■n geval van storing moet worden gehan deld om niet „en panne” te blijven. De bepalingen van de „Code de la Route" betreffende Rjjkswegen, provinciale en plaatseljjke wegen, het geven van sèjncn loor handbeweging het tlooven der groote lichten in geval men een anderen auto te genkomt, dienen uitnemend gekend. Het is niet het minst deze theoretische kennijj die de proefrjjder voor een her- examèn'in. aanmerking doet komen. Het groote nut van dit examen is vooral, lat men gedwongen is te* voren zich te refenen onder leiding en niet, geljjk in Rol and nog het geval is, alleen met een ad- uinistratieve toestemming zonder meer, ge rechtigd is achter het stuurrad plaats te nemen. r Dit bewjjs van eenige technische vaardig- .Md is echter nog geen waarborg tegen de alle perken te buitengaande snelheid, waar mede tegenwoordig wordt gereden. Hier voor zjjn andere maatregelen noodlgdiete vergeefs in de wet op de verkeerswegen worden gezocht. Een wettige sneihddsbe- peralng, vqaaraan a» hana worut gehouden, (géUea). is geboden en wordt van meerdere, zijden gevorderd. Ongetwijfeld, de controle is moeilijk, maar niet ónmogelijk. De plaatseljjke politie zal voldoende zjjn om toezicht in de kommen der gemeenten te houden. Voor de groote heirwegen zullen verkeersinsjiecteurs dienen ingesteld, die zelf in auto’s gezeten, op ongeregelde tijden de snelheid der hen voorbijsnorrende wa gens kunnen opnemen. Eerst dan wanneer een autobestuurder niet weet of hij door een dergelijken inspecteur wordt bespied, of de hem passeerende auto een controleur bevat, kan redelijkerwijze worden aangenomen, dat diens onvermoede aanwezigheid zjjn snelheidszucht zal beperken. Deze inspecteurs zouden tevens een nut tigen arbeid kunnen verrichten door belast te worden met toezicht op den staat en het onderhoud der wegen. Deze en andere maat regelen worden thans onder de oogen ge zien en zqn binnen niet al te langen tjjd te verwachten. Algemeen is men ’t eens over den onhoud- baren toestand van 't oogenblik. De voet ganger niet alleen in Parjjs dient beschermd, ook op de groote verkeerswegen en in bosch rijke streken dient hjj zonder levensgevaar zjjn weg te kunnen gaan en van de natuur te kunnen genieten. En de autobestuurders, die geen waarde aan een menschenleven schijnen te hechten, moeten aan den lijve ondervinden dat hun roekeloosheid wetteljjk strafbaar is. Men kan de auto-fabrikanten moeilijk ver bieden motoren af te leveren, die een vaart van meer dan 100 K. M. per uur toelaten; nen kan de bestuurder wel verbieden dat cjjfer te bereiken. Auto-renbanen en Snel heidswedstrijden zjjn niet de juiste middelen gematigdheid en voorzichtigheid te leeren. Woorden wekken, voorbeelden trekken. Een strenge wet is urgent om de levens- zekerheid te her ‘ellen, door het huioigo auto-wezen in gevaar gebracht. Parjjs, 22 October 1924. goed, is, zulken het z Wethouder WESTERHOF is |iehmet den ^liugerland eens. Het vernddgt de alsimen eerst dan den grond' <il verhoogen als zich een kooper aanbiedt. Als dit stuk grond klaar is, zal er spoedig op gezegd, is. laarbjj uit van den geest der verordening en niet- van de letter. Over het algemeen hebben we veel waar- deering voor de adviezen van den heer Kla ver. In dit geval gaat hjj echter te ver. Het is wel gemakkelijk^ om het departement een kwestie te laten uitmaken. Dan kunnen we voortaan alleen wel over do voorstellen stemmen. Spr. ondersteunt het voorstel van den heer Offers, om een onderwijsdeskundige te hooren. Aan zoo’n advies kunnen we ons beter boliden dan nu een slag in de lucht te doen. De garantiebepaling is overgenomen uit de van den Minister. in overweging. We va<»ia xixvip vax> l<aUvl<1 betaald worden. Daarom wil 2. aanhouden. Daar komt nog bjj, de vergje- goeding gaat hjj in salaris achteruit, ni- iks de goede bedoelingen van B. en W. Onjuist vindt spr. voorts, dat hetzelfde vak in één klas door twee leeraren wordt gedoceerd. Wethouder WESTERHOF merkt op, het aantal uren is gedaald door de inkor ting der lessen. Stellen we de zaken als de heer Kusters, dan is bjj deze regeering niets zeker. Spr. vindt het moeiljjk, om nu al tekening te houden met wat misschien ko men gaat. Wethouder LEESBERG: Daar moet je véftrouWen vdor in de regeering hebben i maanden i 6 maanden 19 jaar lang: wachtgeldpen- sioen. De finantieele positie van den en is dus schitte- t de kwestie aan. Het eene salaris is van de gemeente ge weest, zegt t zulke gevallen, welke ten nadeele van de l tnenschen een grondsalaris te waarbor gen. Gat de heer Van Amerongen 11 uur les (5 aan de Handelsschool en 6 Gymnasium), dan miste hii een rondsalaris van f840. De gemeente de bedoeling gehad, om door speelterrein acuter oe ijzerfabriek. Bjj de Uitenboschstraat is industrie en daarvoor heeft men arbeiderswoningen noodig. Daar om doen B. en W. dit voorstel dat spr. aan beveelt, en niet alleen uit een oogpunt van werkverschaffing. De heer SIETSMA zal tegen de bjjlage stemmen. De heer VEEN adviseert, de bjjlage aan te nemen. Wethouder THOMSEN zal tegen stemmen omdat er hier aan bouwterrein geen behoef te is. Ook heeft het land voor de boerderij „Oostwijk” groote waarde. De heer PLEVIER bestrijdt de meening, dat hier geen behoefte aan bouwterrein is. Spr. gelooft verder niet, dat het practisch is, bjj den Tienenwal te bouwen. De heer GOVERS repliceert. Spr. meent, dat het niet goed, is, zulken vruchtbaren grond onder het^ zand te gooien. beer Van, animo niei gebouwd worden. Wethouder THOMSEN heeft niet l dat bier geen behoefte aan bouwterrein Spri heeft op dit terrein gedoeld. De heer KLAVER vindt het kinderlijk voor het bedrjjf op „Oostwjjk” als hier ge bouwd wordt. Driemaal is het mislukt dit terrein te verkoopen. Spr. geeft de verzeke ring dat het opgehoogde terrein speelterrein zal worden. Men kan er slechts 24 woningen bouwen en by Tienenwal 80. Wethouder WESTERHOF: Dat Is niet ge- wenscht. Het voorstel van B. en W. wordt verwor pen met 11 tegen 7 stemmen. Voor stemden de S. D. A. P. ’ers en de heeren Ringers en Van Slingerland. Wethouder LEESBERG is bereid, straten aan te leggen bjj Tienenwal. Dit zal in de volgende vergadering wor den besproken. Voorstel eervol ontslag van Amerongen. In de Raadsvergadering van 25 September j.l. namen B. en W. op verzoek van den heer J. B. van Amerongen hun in bjjlage 154 op genomen voorstel om obk aan hem wegens opheffing zijner betrekking aan de haudels- dagschool eervol ontslag te verleenen, terug, om hem in de gelegenheid te stellen, zjjn bezwaren tegen dat voorstel uiteen te zet ten, bezwaren welke de heer Van Ameron gen ontleende aan de regeling zjjner rechts positie in de desbetreffende verordeningen, die naar zjjn oordeel het nemen van den door B. en W. voorgestel den maat regel niet mogeljjk zou maken. B. en W. hebben den heer Van Ameron gen in de gelegenheid gesteld, zjjn bezwaren toé te lichten in een onderhoud, waarin zjjn standpunt nader werd verdedigd door een lid van het hoofdbestuur der Algemeene Voreenijpng van leeraren bjj het middellaar 1 - - öBderwys. Opk na kennisneming van die bezwaren zijn B. en W. niet tot de overtuiging geko- men'dat hun voorstel om aan den heer Van Amerongen eervol ontslag te verleent», stryd zou oproepen met een gemeente-ver- orriening'. Wjj hebben reeds uitvoerig melding ge maakt van de meeningen pro en contra en vermelden nu nog slechts, dat B. en W. geen aanleiding hebben, in eenig opzicht terug te komen op hun voorstel, opgenomen in .wv. „v - bjjlage 154, om aan den heer Van Amerbn- ordening op de heffing van een belasting voor ^en eerv°l ontslag te verleenen als leeraar I aan de handelsdagschool. Zjj stellen dan ook voor, bem eervol ont slag te verleenen. De heer VOGELAAR zou het ontslag op zichzelf geen bezwaar yinden, omdat de Handelsschool achteruitgaat. Zijn er voor de gemeente echter geen finan- tieele gevolgen aan verbonden? Moet de heer Van Amerongen toch hetzelfde salaris worden uitbetaald, dan acht spr. het beter, hem niet te ontslaan. De leer aren kunnen uit één betrekking geen ontslag vragen. Er is dus maar eén be trekking. Ontslag heeft dus geen ande re beteekems dan vermindering van het aantal lesuren. Hebben we te doen piet 1 ot 2 garanties, vraagt spr. vóórts. Is er 1 garantie, dan kunnen we moeilijk zeggen; ben je aan 2 inrichtingen, dan is er 1 garantie, doch word je aan 1 inrichting ontslagen, dan zijn er 2 ga ranties. Uit den geest van de (verorde ning meent spr. op te maken, dat er 1 garantie is. Als de gemeente er inder daad mee at is, als zii den heer Van Amerongen aan 1 inrichting ontslaat en hem dan wachtgeld toekent, dan is spr. voor het voorstel van B. en W. In het andere geval moet hij zich er tegen ver klaren. De heer KUSI ERb wil de kwestie sociaal aldus stellen: waarom wordt sa laris gegeven? Uit contraprestatie voor wat de man verricht. Dat salaris kan ver schillend zijp. B.v. salaris en garantie Deze twee nu vormen een onverbreek-^ baren schakel. B. en W. zeggen, dat er 2 betrekkingen en 2 salarissen zijn, doch 1 garantie. Spr. ziet slechts 1 betrekking 1 salaris en oijgevolg 1 garantie. De heer Van Amerongen heert 2 aanstellir gen gehad. Formeel zijp B. en W. d juist. Maar we hebben hier te maU met verschillende andere leerkracuï die in hetzelfde geval vericeeren. Een aanstelling kan niet, omdat B. en W. de voordracht ter benoeming aan de Han delsschool opmaken en aan het Gymna sium doen curatoren dit. Mogeliik is dus, dat men 2 verschillende voordrach ten krijgt. Heeft men 2 betrekkingen, dan zijn er ook 2 salarissen. Hier ge beurt dit niet. Waar de gemeente hier .voordeel heeft, beschouwt ze zelf ook de twee functies als één betrekking. Dit blijkt hieruit dat B. en W. weigeren een leeraar uitil betrekking ontslag te verlee nen. Kan men nu over 2 waarborgen spreken, vraagt spr. Men heeft de veror denmg nu eenmaal en moet zich daaraan houden. De garantie is één en onver breekbaar. Spr. vraagt voorts, of men het advies van den Inspecteur van bet Handelsonderwijs heeft gevraagd en of ik ig- dan vol^nde 6 dan 5 jaar en f en daarna nog f 2640 salaris f 1000 heer Van Amerongen "is rend. En hierover Jjehoeft dus niet te gat... in het voordeel :gt men. Spr. noemt echter 4 Sik gemeente zijn geweest, enkel om de gen. Gat de heer Van Amerongei uur les (5 aan de Handelsschool aan het Gymnasium), dan miste hii een grondsalaris van f840. De gemeente heeft dus l J2 1 salaris, de menschen stabiele loonen te geven. Het geldt hier~2 betrekkingen, wapt in de verordening staat, dat, uren aan een school gegeven, slechts gegarandeerd worden. Is dit niet waar, dan heeft iemand aan 2 scholen veel meer voordeelen, want zoo iemand moet tweemaal ontslagen worden. Er zjjn betrekkingen, hetgeen, spr. bewjjst door het feit, dat er 2 aanstellingen zjjn en overigens uit de verordening. Dan kan er ook ontslag volgen, zonder dat de garantie voor de samengevoegc Wethouder LEESBERG noemt gumi het i de heer Van lOgeljjk ikkinge maar in den vorm van wachtgeld. Wethouder WESTERHOF bestrijdt de meening van den heer Van Amerongen, dat het onredeljjk is, den directeur van de Han delsschool zooveel uren te geven, en hem aan te stellen, toen er geen behoefte aan ’n leeraar in het Engelsch was. Elke directeur krjjgt lesuren. Aan het gymnasium geeft de rector 14 uren, nu is het toch zoo bezwaar lijk niet, dat de directeur er 2 meer geeft. De hoofden der scholen geven evenveel les als de onderwijzers. Bovendien hebben zjj nog een uitvoerige administratie. De direc teur geeft 10 tot 15 uur minder les dan een leeraar met bet maximum aantal uren. En spr. verzekert, dat de directeur in deze uren de administratie best af kan. De heer KUSTERS merkt op, dat de wachtgeldregeling niets te maken heeft met de kwestie, ook al zou de heer Van Ame rongen door bet wachtgeld meer krijgen, dan hjj nu verdient B. en W. zeggen, dat er 1 2 betrekkingen, 1 salaris en 2 garanties zjjn. Spr. ziet niet anders dan 1 garantie en gaat

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1924 | | pagina 9