a
M flollandsch
Dagblad.
TWEEDE BLAD
18« JAARGANG.
Alkmaar.
-
I
1
Vergadering van den Raad
BRIEVEN UIT FRANKRIJK»
J. B.
dat
LEESBERG:
Overname straten.
Voorstel töt overname van straten op het
terrein van „Rochdale”.
Aangenomen.
noegen
derwjjs
VRIJDAG 24 OCTOBER.
de uren blijft
nog als ar-
tent den toestand in de oorlogsjaren met
iet stelsel der toeslagen. Door bet feit, dat
Amerongen toegeeft, dat ont
slag mogelijk is, bewyst hjj tevens, dart er
2 betrekkingen zijn. De garantie behoudt hjj.
rjjksregeling en dan hecht spr. groot»
waarde aan de opvatting van den Minister.
Wethouder WESTERHOF leest uit de ver
ordening 758, dat er 2 betrekkingen zjjn,
als men aan 2 scholen verbonden is.
De VOORZITTER vindt het een bjj uit-
stek juridische kwestie. Spr. heeft met ge-
gehoord, hoe de wethouder van on-
de kwestie uiteenzette. Spr. wil hier»
Mr. P. v. S.
DER GEMEENTE ALKMAAR.
Vervolg.
Ontbinding huurovereenkomst
Voorstel tot ontbinding van de huur
overeenkomst met den Voogdijraad.
Aangehouden.
het recht van aansluiting op het gemeen te-
riool, waaraan het volgende is ontleend:
Arikel 8.
De belaslng is giet verschuldigd voor een
gebouwd eigendom:
a. waarvan de gemeente of een barer in
stellingen eigenares is;
b. dat uitsluitend gebezigd wordt voor den
openbaren eeredienst of tot instelling van
weldadigheid, ais bedoeld in artikel 2 der
Armenwet;
c. waarvoor de eigenaar ten tjjde van de
aansluiting een bedrag in de gemeentekas
beeft gestort ten bedrage van het tienvoud
der belasting, welke voor het betreffende
perceel in bet eerste jaar van de aansluiting
verschuldigd zou zjjn geweest.
II. Vast te stellen een verordening op de
invordering van de belasting voor het recht
van aansluiting op het gemeenteriooi in de
gemeente Alkmaar.
Aangenomen.
.Keuringsdienst van waren.
Voorstel inzake wijziging van de begroo
ting voor den keuringsdienst van waren,
dienst 1924.
Aangenomen.
men aan het departement heeft aeinfor-»
meerd. Spr. lijkt dit wel gewenscSt. 1
De heer SIÉTSMA meent, dat de heer
van Amerongen in zijn volste recht
staat en zal daarom tegen het voorstel
van B. en W. stemmen.
De heer OFFERS vindt het een be
langrijke kwestie, zoowel voor de jze*
meente als voor den heer Van Ameroo*
gen. De argumenten in de bijlage kd-
m.?n.sPr- n,et zóó klemmend voor, dat
hit .zich met 't voorstel kan vereenjgen.
Spr mist ee.n advies van een onder-
wijsautoriteit en geeft daarom in -over
weging, de beslissing aan te houdetf
en eerst advies te vragen van een on-
derwiisautoriteit en een jurist
De heer KLAVER zal voor het voor
stel van B. en W. stemmen, omdat
als dit voorstel aangenomen wordt
de heer Van Amerongen toch in beroep
bii de Kroon zal gaan.
Wethouuder WESTERHOF meent,
dat de zaak beslist wordt door de
vraag, ot we ons verantwoorden kun
nen, met het uitgebreide personeel aan
de Handelsschool te handhaven. We
verschillen niet van meening over de
vraag ot er onrecht gebeurt, als ie
mand ontslag wordt gegeven. Het ad
vies van den Inspecteur lijkt spr. over
bodig, omdat deze de gevolgen van bef
ontslag .wel overzien zaT hébben. En de
Inspecteur heetf aangeraden, ontslag te
verleenen. B. en W. meenen, den heer
Van Amerongen te kunnen ontslaan en
beroepen zich daartoe op 2 artikelen.
De uren, die men aan een inrichting
heeft, worden gegarandeerd. Er staat
niet in de verordening, dat ook die
uren worden gegarandeerd, welke men
geeft aan een school, waaraan men la
ter komt. De heer Van Amerongen was
6 jaar aan het Gymnasium en heeft toen
aan de Handelsschool gesoUiciteeréL
Men beroept zich nu qd 1 salaris en
1 garantie. Is dat «juist?^Waarom heeft
de gemeente'l salaris gemaakt?' De ge
meente bedoelde er bezuiniging mee.
Garantie schept men, om, als iemand
eenmaal een bepaald aantal uren heeft
hij steeds een bestaan zal houden Heeft
men zooveel uren aan één school, dat
men een bestaan heeft, dan geeft men
geen garantie voor 2 scholen. Dit laat
ste is ook niet wenschelijk. Hier is de
garantie in ’t wachtgeld aanwezig. Het
verzet tegen het ontslag, dat men needs
een jaar terqg >vilde geven, was, omdat
er geen wachtgeldregeling was. De hea
Van Amerongen derft aan salaris 11954.
Hii ;al evenwel aan salaris en wacht
geld ontvangen: de eerste 6 maanden
f4594; de Ml
f4314;
f4155
Werkverschaffing.
Voorstel. otn het terrein bjj de Uitenbosch-
straat op te doen hoogen in werkverschaf
fing.
De heer GOVERS verbaast zich grooteljjks
over dit voorstel. Het grondbedrijf wil met
ophooging wachten tot zich een kooper aan
nleldt. Bjj den Tienenwal kan men voldoen-
toezicht wil deze lesuren het heele jaar de grond ophoogen, om te bebouwen met
n on niof ino,!. r w arbeiderswoningen. Als men er een speeltuin
maakt, zal men er toch niets aan hebben.
Dat is gebleken met het terrein bij Oostwijk.
De kinderen, kwamen er niet te spelen.
De heer VAN SLINGERLAND acht het
van belang voor de gemeente, zooveel Ho
gelijk bouwrjjpen grond te hebben.
Wethouder LEESBERG is tegen het vooi-
stel van B. en W. De raad neemt precies oen
tegenovergestelden houding aan, vergeleken
bjj verleden jaar.
Het stuk grond is zeer goed ver
huurd tegen 5000 per jaar. Ophooging zal
ten schade van het grondbedrijf en de ge
meente zjjn. Het terrein bjj den Tienenwal
biedt plaats voor 80 arbeiderswoningen. Dit
kan bouwrjjp gemaakt worden. Achter „Roch
dale” wordt bovendien bouwrjjp terrein ge
maakt. Er is dus voldoende grond en voor
de werkverschaffing is er ook voldoende
werk.
Wethouder RINGERS noemt bet idee van
nden heer Govers, inzake een speelterrein,
geheel nieuw. Wel is er sprake- va»- ee»
Verkoop grond.
Voorstel tot verkoop grond aan de Ju-
liauastraat.
Wethouder LEESBERG deelt mede, dat
er een verschil van meening bestaat tus-
schen B. en W. en den kooper. Op het niet
bouwen binnen een bepaalden tjjd willen B.
en W. nu een boete stellen van 1000.
Dezen termijn wenseben B. en W. te bepa
len op 2 jaar en 6 maanden.
De heer SIETSMA merkt op, dat in het
volgende voorstel ee» teranjjn van 1 jaar
is bepaald. Waarom is hier .weer met twef
maten gemeten? Spr. 'wil dé termjjéen ge-
Ijjk stellen.
W’ethouder LEESBERG ï?gt, dat *B. en
W. trachten ecu zoo kort mogeljjken ter
mjjn te krjjgen. De een heeft bezwaar tegen
een korten termjjn en de ander niet. Het is
eenvoudig een kwestie van vraag en aan
bod.
De heer GOVERS merkt op, dat de koo
per zelf den termjjn heeft vastgesteld.
De heer SIETSMA heeft ook geconsta
teerd, dat in de bjjlage de Impaling voor
komt, dat arbeiders over de arbeidsbeurs
genomen moeten worden ,en in de andere
niet.
Wethouder LEESBERG antwoordt, dat
de. een zelf bouwt en de ander slechts den
grond koopt. Dat is de reden.
Het voorstel wordt aangenomen evenals
de amendementen van den heer Leesberg.
De VOORZITTER verzoekt den raad het
rooken eenigtzins te beperken, omdat een
niet-rooker hem dat verzocht 1 eft.
Nogmaals verkoon van grond
Voorstel tot verkoop van grond aan de
Van Leeuwenhoekstraat.
A- -. - 'nomen.
Wethouders WESTERHOF zegt nog, dat
de heer De Miranda nu zjjn grondsalaris be
houdt. De heer De Miranda liep de kans
slechts een paar uur te krjjgen, en dan zou
het hem 1000 gescheeld hebben. Dat is niet
in verhouding tot de vergoeding van reis
kosten. Door de samenvoeging van 2 betrek
kingen krjjgt hjj het grondsalaris. B. en W.
meenen de belangen het best te hebben ge
diend.
De heer KUsTERS weet niet, of in .ie
nieuwe regeling de laboratoriumuren be
rekend zullen worden. Over enkele weken
komt deze regeling. Houden we nu dit voor
stek aan. dan weten we het zeker. Spr. hand
haaft verder zjjn -bezwaar ten aanzien van ’t
lesgeven door twee leeraren in dezelfde
klas. Spr. dringt er op aan het voorstel aan
te houden.
Wethouder WESTERHOF merkt op, dat
dit bezwaar ook zou gelden voor het En-
gelsch. Daartegen had de directeur geen
bezwaar. Spr. gelooft niet, dat in de nieuwe
regeling «Ie laboratoriumuren niet betaald
zullen worden. Bjj de betaling per uur ver
valt het grondsalaris en dan helpen de labo
ratoriumuren toch niet.
Het voorstel van B. en W. wordt aange
nomen.
Tegen stemde de heer Kusters.
Verordening rioolbelasting.
Gevolg gevende aan hun in bjjlage nr. 68
medegedeeld voornemen, bieden B. en W.
den Raad hierbij verordeningen aan op de
heffing en invordering van een belasting
voor de aansluiting op het rioolnet der ge
meente van de gebouwde eigendommen,
liggende aan het gedeelte v. d. Westerweg
tusschen de algemeene begraafplaats en den
Kalkovensweg.
Krachtens raadsbesluit van 24 April 1924
is met den aanleg van een riool in dat weg»
gedeelte een^regin gemaakt. De kosten daar
van bedragen rond 2400.Waar de aan
dezen weg grenzende terreinen voor bebou
wing in de toekomst zjjn aangewezen, lijdt
het geen twjjfel of langzamerhand zal de
aangebrachte leiding tot den Kalkovensweg
moeten worden verlengd. De totale kosten
zullen alsdan ongeveer 5000.beloopen.
Wanneer de gemeente zich deze kosten
getroost, is het billijk, dat de eigenaars van
de aan dezen weg te stichten gebouwen met
een gedeelte ervan, in den vorm van eene
jaarlijksche bijdrage worden belast.
Artikel 242c der gemeentewet geeft daar
toe uitdrukkelijke bevoegdheid.
De wet staat toe, dat een billjjke bijdrage
in de kosten van aanleg en onderhoud ge
vorderd wordt. B. en W. meenea derhalve ’t
tarief niet hoog te moeten stellep. Bjj arti
kel 5 van de verordening hebben B. en W.
de belasting bepaald op 2% van de opbrengst
welke de gebouwde eigendommen, volgens de
kadastrale leggers, «pleveren. Het spreekt
vanzelf, dat de uitgaven, die de gemeente
terzake van retReverjjes,;waardevermindering
en onderhoud zal hebben te c
rend de ontvangst Uit deze heffing belang
rijk aalletr te boven gaan, al wordj .^e-vee--
houding gunstiger, naarmate de bebouwing
vprdert\ Berekeningen hieromtrent kunnen
uiteraard thans nog niet worden overgeleg»
Ift-hnt-ontwerp is ermede rekening gehouden
dat krachtens de vroegere regelingen bedra
gen in ens vrschuldigd waren. Zjj, die aan
een dergeljjke kapitaalsuitgave, ook thans de
voorkeur geven, behooren uiteraard van de
belas tin-- te worden vrijgesteld.
Burgemeester en Wethouders stellen den
Raad voor vast te stellen een ver-
Wijziging beslui*
Voorstel tot wijziging van het besluit in
zake den verkoop van grond aan de Maat-
schanjijj „Nooitgedaeht”.
De heer SIETSMA begrijpt niet dat de
vergissing ten aanzien van de -rootte van
het terrein begaan is.
Wethouder LEESBERG zet dé kwestie
uiteen. Door mi-ver’tand is het cijfer te
laag genoemd. Het was een dwaling in de
stukken, waaruit niettemin bleek, dat de
bedoeling was, het geheele stuk te verkoo-
pen.
Het voorstel wordt aangenomen.
Verzoek schadevergoeding.
Voorstel inzake het verzoek van den heer
Ir. D. A. Wittop Koning, om schadevergoe
ding in verband met de verdeeling van les
uren aan de handelsscholen.
De heer KUSTERS verzoekt aanhouding
van de bijlage. De heer De Miranda heeft
vorig jaar 3 lesuren minder gehad, welke
B. en W. hem nu willen geven. De commissie
van - - -
geven en niet, zooals B. en W. willen,'tot
1 Januari a.s. De heer Wittop Koning krijgt
nu 2 uur van den heer De Miranda. Is hier
over het advies van den directeur gevraagd?
Spr. gelooft van niet. Tegen Januari is een
nieuwe salrisverordening
weten dan niet, of de laboratoriumuren uit
betaald worden. Daarom wil spr. de bjjlage
aanhouden. Daar komt nog bjj, de verg>e-
ding van reis- en verblijfkosten. Door deze
ven
dan;
HET AUTO-VERKEER EISCHT
STRENGERE MAATREGELEN.
In de nabijheid van Parjjs is een autodrö-
me geopend. Enkele dagen geleden hebben
wjj daar de auto's zien voortjakkeren langs
een steile baan, 200 K.M. en meer per uur.
De aanblik was ontstellend en angstwek
kend. Wjj meenden in een gekkenhuis te
zjjn aangeland. Bovendien: het schouwspel
was eentonig en vervelend.
Enkele oogenblikken volg je met nieuws
gierige belangstelling die snelheidsmaniak-
Ken, sta je verbaasd over hun koelbloedig
heid en schuldige doodsverachting, maar
nauwelijks is het gezonde verstand terugge
keerd of je vraagt ie af, waartoe die waan
zin, dat rjjden op leven en dood. Een op
sensatie belust publiek, in spanning wach-
*end of er niets bijzonders zal gebeuren,
moge al sinaak vinden in dergeljjke vertoo-
ningen, de autoindustrie moge al beweren,
dat zjj nuttig zjjn om de capaciteit der mo
toren te beproeven, de overheid moest wij
zer zjjn en geen toestemming verleenen
voor die levensgevaarlijke sjjortbeoefening.
óp alle mogeljjke wijze beproeft zjj de
veiligheid van het auto-verkeer te verzeke
ren langs de groote wegen; roept zjj nieu
we verkeersmaatregelen in Parijs zelf, in 't
leven, en tegelijkertijd staat zjj toe, dat een
leerschool voor snelheidswaanzin de poor-
.‘cn opent. Want het overgroote aantal
auto's moge zeker een der oorzaken liee-
'cn dat een voetganger het centrum van
Parjjs niet zonder moeite en gevaar door
kruist, de ongetemde lust steeds sneller
voort te jagen, eischt het grootst aantal
slachtoffers, waarvan de ongeluksstatistie-
Ken dageljjks gewagen.
Wjj hebben hierover enkele maanden ge-
eden het een en ander verteld. Wjj willen
thans terugkomen op enkele maatregelen,
gedeeltelijk getroffen, gedeeltelijk door de
Regeering in overweging genomen, om de
veiligheid te bevorderen.
De voorwaarden verbonden aan het ver
krijgen van een rjjbewjjs zjjn daarvan niet
de minst belang: ijke. Welke deze zjjn, zal
onze landgmooten temeer intrresseeren.
.vaar, naar ik verneem, ook in Nederland
het verkrijgen van een rjjverlof afhankelijk
'51 worden -'-egteld rgn een proefri', waarbij
evens eenige theoretische kennis van den
naUor zal worden geefscht.
Sedert eeni^en tyd wordén hier de rjj-
ijzen niet meer verstrekt vkti Rijkswege
t<; >ringenieurs daartoe aangewezen, wier
•itht’ld trouwens bezwaarlijk toeliet als af-
nemers van een auto-examen op te treden,
naar door de „Union nationale des Associa-
Jons de Tourisme”, in samenwerking met
plaatseljjke automobielclubs. Het is dit li
chaam (lat thans, met officieel gezag, dezen
uienst voor het Rjjk waarneemt en de on
geveer 90.000 candidaten per jaar aan een
niet al te gemakkeljjk examen onderwerpt,
Deze associatie is daardoor te eerder
aangewezen, waar zjj reeds belast was met
toezicht op het auto-verkeer en derhalve
het naleven van de „Code de la Route” een
iioodzakeljjkc aanvulling is van haar taak.
De kosten aan dergelyke examens verbon
den, brengen geen zwarigheid voor ’s Rijks
schatkist mede, en zullen dit ook in Neder
land niet behoeven te doen.
Wie een rjjbewjjs verlangt betaalt de be
scheiden som van 65 francs om tot een
proefrit te worden toegclaten. Slaagt hjj de
eerste maal niet, dan wordt hem voor de
volgende keeren een bedrag van 15 francs
in rekening gebracht. Hieruit kunnen vol
doende de kosten der examinatoren, veelal
gejiensionneerde deskundigen, worden be
streden, terwjjl zelfs nog een met onbelang
rijk batig saldo overbljjft, om de verdere
kosten van de auto-verkeersregeling te be
strijden.
Het examen zelf omvat eenige oefeningen
op heuvelachtig terrein, waarbjj het ge
bruik van beido remmen een belangrijke rol
speelt. In Parjjs en de meoüto groote steden
wordt vooral rekening gehouden met de
drukte van het verkeer en de proefrit vindt
plaats op een der drukste verkeerspunten.
Verschillende eischen worden gesteld
naarmate men bestuurder wenscht te zjjn
van een klein wagentje, een vrachtauto of
een groote luxe wagen.
De theorie bestaat uit enkele vragen over
ie inrichting van den motor, den carbura-
'®ur, den radiateur, de bougies enz., waar
bij in het bijzonder rel "iring wordt gehou-
ien met de noodzakeli.' heid te weten, hoe
■n geval van storing moet worden gehan
deld om niet „en panne” te blijven.
De bepalingen van de „Code de la Route"
betreffende Rjjkswegen, provinciale en
plaatseljjke wegen, het geven van sèjncn
loor handbeweging het tlooven der groote
lichten in geval men een anderen auto te
genkomt, dienen uitnemend gekend.
Het is niet het minst deze theoretische
kennijj die de proefrjjder voor een her-
examèn'in. aanmerking doet komen.
Het groote nut van dit examen is vooral,
lat men gedwongen is te* voren zich te
refenen onder leiding en niet, geljjk in Rol
and nog het geval is, alleen met een ad-
uinistratieve toestemming zonder meer, ge
rechtigd is achter het stuurrad plaats te
nemen. r
Dit bewjjs van eenige technische vaardig-
.Md is echter nog geen waarborg tegen de
alle perken te buitengaande snelheid, waar
mede tegenwoordig wordt gereden. Hier
voor zjjn andere maatregelen noodlgdiete
vergeefs in de wet op de verkeerswegen
worden gezocht. Een wettige sneihddsbe-
peralng, vqaaraan a» hana worut gehouden, (géUea).
is geboden en wordt van meerdere, zijden
gevorderd.
Ongetwijfeld, de controle is moeilijk, maar
niet ónmogelijk.
De plaatseljjke politie zal voldoende zjjn
om toezicht in de kommen der gemeenten te
houden. Voor de groote heirwegen zullen
verkeersinsjiecteurs dienen ingesteld, die
zelf in auto’s gezeten, op ongeregelde tijden
de snelheid der hen voorbijsnorrende wa
gens kunnen opnemen. Eerst dan wanneer
een autobestuurder niet weet of hij door een
dergelijken inspecteur wordt bespied, of de
hem passeerende auto een controleur bevat,
kan redelijkerwijze worden aangenomen,
dat diens onvermoede aanwezigheid zjjn
snelheidszucht zal beperken.
Deze inspecteurs zouden tevens een nut
tigen arbeid kunnen verrichten door belast
te worden met toezicht op den staat en het
onderhoud der wegen. Deze en andere maat
regelen worden thans onder de oogen ge
zien en zqn binnen niet al te langen tjjd te
verwachten.
Algemeen is men ’t eens over den onhoud-
baren toestand van 't oogenblik. De voet
ganger niet alleen in Parjjs dient beschermd,
ook op de groote verkeerswegen en in bosch
rijke streken dient hjj zonder levensgevaar
zjjn weg te kunnen gaan en van de natuur
te kunnen genieten. En de autobestuurders,
die geen waarde aan een menschenleven
schijnen te hechten, moeten aan den lijve
ondervinden dat hun roekeloosheid wetteljjk
strafbaar is.
Men kan de auto-fabrikanten moeilijk ver
bieden motoren af te leveren, die een vaart
van meer dan 100 K. M. per uur toelaten;
nen kan de bestuurder wel verbieden dat
cjjfer te bereiken. Auto-renbanen en Snel
heidswedstrijden zjjn niet de juiste middelen
gematigdheid en voorzichtigheid te leeren.
Woorden wekken, voorbeelden trekken.
Een strenge wet is urgent om de levens-
zekerheid te her ‘ellen, door het huioigo
auto-wezen in gevaar gebracht.
Parjjs, 22 October 1924.
goed, is, zulken
het z
Wethouder WESTERHOF is |iehmet den
^liugerland eens. Het vernddgt de
alsimen eerst dan den grond' <il
verhoogen als zich een kooper aanbiedt. Als
dit stuk grond klaar is, zal er spoedig op
gezegd,
is.
laarbjj uit van den geest der verordening
en niet- van de letter.
Over het algemeen hebben we veel waar-
deering voor de adviezen van den heer Kla
ver. In dit geval gaat hjj echter te ver. Het
is wel gemakkelijk^ om het departement een
kwestie te laten uitmaken. Dan kunnen we
voortaan alleen wel over do voorstellen
stemmen.
Spr. ondersteunt het voorstel van den
heer Offers, om een onderwijsdeskundige te
hooren. Aan zoo’n advies kunnen we ons
beter boliden dan nu een slag in de lucht te
doen. De garantiebepaling is overgenomen
uit de
van den Minister.
in overweging. We
va<»ia xixvip vax> l<aUvl<1
betaald worden. Daarom wil 2.
aanhouden. Daar komt nog bjj, de vergje-
goeding gaat hjj in salaris achteruit, ni-
iks de goede bedoelingen van B. en W.
Onjuist vindt spr. voorts, dat hetzelfde
vak in één klas door twee leeraren wordt
gedoceerd.
Wethouder WESTERHOF merkt op,
het aantal uren is gedaald door de inkor
ting der lessen. Stellen we de zaken als de
heer Kusters, dan is bjj deze regeering niets
zeker. Spr. vindt het moeiljjk, om nu al
tekening te houden met wat misschien ko
men gaat.
Wethouder LEESBERG: Daar moet je
véftrouWen vdor in de regeering hebben
i maanden
i 6 maanden
19 jaar lang:
wachtgeldpen-
sioen. De finantieele positie van den
en is dus schitte-
t de kwestie
aan. Het eene salaris is
van de gemeente ge
weest, zegt t
zulke gevallen, welke ten nadeele van de
l
tnenschen een grondsalaris te waarbor
gen. Gat de heer Van Amerongen 11
uur les (5 aan de Handelsschool en 6
Gymnasium), dan miste hii een
rondsalaris van f840. De gemeente
de bedoeling gehad, om door
speelterrein acuter oe ijzerfabriek. Bjj de
Uitenboschstraat is industrie en daarvoor
heeft men arbeiderswoningen noodig. Daar
om doen B. en W. dit voorstel dat spr. aan
beveelt, en niet alleen uit een oogpunt van
werkverschaffing.
De heer SIETSMA zal tegen de bjjlage
stemmen.
De heer VEEN adviseert, de bjjlage aan
te nemen.
Wethouder THOMSEN zal tegen stemmen
omdat er hier aan bouwterrein geen behoef
te is. Ook heeft het land voor de boerderij
„Oostwijk” groote waarde.
De heer PLEVIER bestrijdt de meening,
dat hier geen behoefte aan bouwterrein is.
Spr. gelooft verder niet, dat het practisch
is, bjj den Tienenwal te bouwen.
De heer GOVERS repliceert. Spr. meent,
dat het niet goed, is, zulken vruchtbaren
grond onder het^ zand te gooien.
beer Van,
animo niei
gebouwd worden.
Wethouder THOMSEN heeft niet l
dat bier geen behoefte aan bouwterrein
Spri heeft op dit terrein gedoeld.
De heer KLAVER vindt het kinderlijk
voor het bedrjjf op „Oostwjjk” als hier ge
bouwd wordt. Driemaal is het mislukt dit
terrein te verkoopen. Spr. geeft de verzeke
ring dat het opgehoogde terrein speelterrein
zal worden. Men kan er slechts 24 woningen
bouwen en by Tienenwal 80.
Wethouder WESTERHOF: Dat Is niet ge-
wenscht.
Het voorstel van B. en W. wordt verwor
pen met 11 tegen 7 stemmen.
Voor stemden de S. D. A. P. ’ers en de
heeren Ringers en Van Slingerland.
Wethouder LEESBERG is bereid, straten
aan te leggen bjj Tienenwal.
Dit zal in de volgende vergadering wor
den besproken.
Voorstel eervol ontslag
van Amerongen.
In de Raadsvergadering van 25 September
j.l. namen B. en W. op verzoek van den heer
J. B. van Amerongen hun in bjjlage 154 op
genomen voorstel om obk aan hem wegens
opheffing zijner betrekking aan de haudels-
dagschool eervol ontslag te verleenen, terug,
om hem in de gelegenheid te stellen, zjjn
bezwaren tegen dat voorstel uiteen te zet
ten, bezwaren welke de heer Van Ameron
gen ontleende aan de regeling zjjner rechts
positie in de desbetreffende verordeningen,
die naar zjjn oordeel het nemen van den
door B. en W. voorgestel den maat regel niet
mogeljjk zou maken.
B. en W. hebben den heer Van Ameron
gen in de gelegenheid gesteld, zjjn bezwaren
toé te lichten in een onderhoud, waarin zjjn
standpunt nader werd verdedigd door een
lid van het hoofdbestuur der Algemeene
Voreenijpng van leeraren bjj het middellaar
1 - - öBderwys.
Opk na kennisneming van die bezwaren
zijn B. en W. niet tot de overtuiging geko-
men'dat hun voorstel om aan den heer Van
Amerongen eervol ontslag te verleent»,
stryd zou oproepen met een gemeente-ver-
orriening'.
Wjj hebben reeds uitvoerig melding ge
maakt van de meeningen pro en contra en
vermelden nu nog slechts, dat B. en W. geen
aanleiding hebben, in eenig opzicht terug
te komen op hun voorstel, opgenomen in
.wv. „v - bjjlage 154, om aan den heer Van Amerbn-
ordening op de heffing van een belasting voor ^en eerv°l ontslag te verleenen als leeraar I
aan de handelsdagschool.
Zjj stellen dan ook voor, bem eervol ont
slag te verleenen.
De heer VOGELAAR zou het ontslag
op zichzelf geen bezwaar yinden, omdat
de Handelsschool achteruitgaat. Zijn
er voor de gemeente echter geen finan-
tieele gevolgen aan verbonden? Moet
de heer Van Amerongen toch hetzelfde
salaris worden uitbetaald, dan acht spr.
het beter, hem niet te ontslaan. De leer
aren kunnen uit één betrekking geen
ontslag vragen. Er is dus maar eén be
trekking. Ontslag heeft dus geen ande
re beteekems dan vermindering van het
aantal lesuren. Hebben we te doen piet
1 ot 2 garanties, vraagt spr. vóórts. Is
er 1 garantie, dan kunnen we moeilijk
zeggen; ben je aan 2 inrichtingen, dan
is er 1 garantie, doch word je aan 1
inrichting ontslagen, dan zijn er 2 ga
ranties. Uit den geest van de (verorde
ning meent spr. op te maken, dat er 1
garantie is. Als de gemeente er inder
daad mee at is, als zii den heer Van
Amerongen aan 1 inrichting ontslaat en
hem dan wachtgeld toekent, dan is spr.
voor het voorstel van B. en W. In het
andere geval moet hij zich er tegen ver
klaren.
De heer KUSI ERb wil de kwestie
sociaal aldus stellen: waarom wordt sa
laris gegeven? Uit contraprestatie voor
wat de man verricht. Dat salaris kan ver
schillend zijp. B.v. salaris en garantie
Deze twee nu vormen een onverbreek-^
baren schakel. B. en W. zeggen, dat er 2
betrekkingen en 2 salarissen zijn, doch
1 garantie. Spr. ziet slechts 1 betrekking
1 salaris en oijgevolg 1 garantie. De
heer Van Amerongen heert 2 aanstellir
gen gehad. Formeel zijp B. en W. d
juist. Maar we hebben hier te maU
met verschillende andere leerkracuï
die in hetzelfde geval vericeeren. Een
aanstelling kan niet, omdat B. en W. de
voordracht ter benoeming aan de Han
delsschool opmaken en aan het Gymna
sium doen curatoren dit. Mogeliik is
dus, dat men 2 verschillende voordrach
ten krijgt. Heeft men 2 betrekkingen,
dan zijn er ook 2 salarissen. Hier ge
beurt dit niet. Waar de gemeente hier
.voordeel heeft, beschouwt ze zelf ook
de twee functies als één betrekking. Dit
blijkt hieruit dat B. en W. weigeren een
leeraar uitil betrekking ontslag te verlee
nen. Kan men nu over 2 waarborgen
spreken, vraagt spr. Men heeft de veror
denmg nu eenmaal en moet zich daaraan
houden. De garantie is één en onver
breekbaar. Spr. vraagt voorts, of men
het advies van den Inspecteur van bet
Handelsonderwijs heeft gevraagd en of
ik
ig-
dan vol^nde 6
dan 5 jaar en f
en daarna nog
f 2640 salaris f 1000
heer Van Amerongen "is
rend. En hierover Jjehoeft
dus niet te gat...
in het voordeel
:gt men. Spr. noemt echter 4
Sik
gemeente zijn geweest, enkel om de
gen. Gat de heer Van Amerongei
uur les (5 aan de Handelsschool
aan het Gymnasium), dan miste hii een
grondsalaris van f840. De gemeente
heeft dus l J2
1 salaris, de menschen stabiele loonen
te geven.
Het geldt hier~2 betrekkingen, wapt in de
verordening staat, dat, uren aan een school
gegeven, slechts gegarandeerd worden. Is
dit niet waar, dan heeft iemand aan 2
scholen veel meer voordeelen, want zoo
iemand moet tweemaal ontslagen worden.
Er zjjn betrekkingen, hetgeen, spr. bewjjst
door het feit, dat er 2 aanstellingen zjjn en
overigens uit de verordening. Dan kan er
ook ontslag volgen, zonder dat de garantie
voor de samengevoegc
Wethouder LEESBERG noemt
gumi
het i
de heer Van
lOgeljjk
ikkinge
maar in den vorm van wachtgeld.
Wethouder WESTERHOF bestrijdt de
meening van den heer Van Amerongen, dat
het onredeljjk is, den directeur van de Han
delsschool zooveel uren te geven, en hem
aan te stellen, toen er geen behoefte aan ’n
leeraar in het Engelsch was. Elke directeur
krjjgt lesuren. Aan het gymnasium geeft de
rector 14 uren, nu is het toch zoo bezwaar
lijk niet, dat de directeur er 2 meer geeft.
De hoofden der scholen geven evenveel les
als de onderwijzers. Bovendien hebben zjj
nog een uitvoerige administratie. De direc
teur geeft 10 tot 15 uur minder les dan een
leeraar met bet maximum aantal uren. En
spr. verzekert, dat de directeur in deze uren
de administratie best af kan.
De heer KUSTERS merkt op, dat de
wachtgeldregeling niets te maken heeft met
de kwestie, ook al zou de heer Van Ame
rongen door bet wachtgeld meer krijgen,
dan hjj nu verdient B. en W. zeggen, dat er
1 2 betrekkingen, 1 salaris en 2 garanties zjjn.
Spr. ziet niet anders dan 1 garantie en gaat