Hooid-Hollandsch
G. GEUS' lichte ongesausde pruimtabak
Dagblad.
0. GEUS, Magdalenenstraat 14.
S. C. I-
Alcmana Victrii I
1-
'F1
Alkmaar.
TWEEDE BLAD.
Amsterdamsciie Beurs
I
1
i»
43.95
36.35
1197,
ali»
3u
*7».
J 7»
Opgave vaa de Nrderlaadsche Laadbeuwbank.
WEERBERICHT.
omertrtftiar na snaak, 12 seat par H aas,
voldeai Pa naast verwende pruimer
BURGERLIJKE STAND.
IN EN OM ALKMAAR.
MALLE GEVALLEN.
FINANCIEELE RUBRIEK
bondag a s. uur
KUNST EN KENNIS.
I tLLGHAMMEN.
HANDEL EN MARKT.
o
L
uit 154
154
1JO
1.45
t»
174
ICC*/,
75
74',,
74*/.
74
dat
109
11 9'/,
de
I5«H
422H
355
17’(,
Lebuog
317H
330
33U
322
159'/,
159
ló«H
159
1Ó9H
2.3
lv2
z8
X7
i7*l
28
27
1
t
79
79
128
zeer
275
O
18
17
s>
twee milliocn stemmen
MKMRnMHHaM
Morgenochtend
de keuring v<
irovinciale be-
curing
105
129
157H
331
o
zóó, dat de toenmi
bliek e Werken, die
67.32»/»
1148
67.40
44.—
36.45
48.42»/»
318
1577,
332*/
156
331
175
134H
11»
315
159*/
329
135H
127
74'/.
380
174H
134>h
118
157H
331
136
128
421M
368
la2
121
174\
134/.
n«7.
158K
331/,
174'/,
134'1,
118*/,
77*/,
;U9'/,
175*/.
1347.
340
376
3cU
128
1U
3'H
-5 A
156H
56
*23*/.
370
76
87*/,
209
>zO
3o3
18e JAARGANG.
VRIJDAG 7 NOVEMBER.
óBl.
75»/,
377H
J
70
.43
*39
128*/.
17*/.
42244
370
;3ó»/
127H
275
3»0
375
361
47. —
48. —
47.—
49. —
48.50
51.—
61.—
64.-
60.50
6/150
65.50
63.50
70
142h
17
56
17
24
57
lóO
iol
*27H
-74
>7o
.40
.2/’/,
'H
.o3H
106
(28
9*
38
105*/,
JLJL-s-
draadloos» telefoon),
ovember 1924
V. K.
160*/,
7'7.
a8H
zU9
.82
'*l
-w
t>4
tob
tag waren er
dan verleden
vernieuwing van maar liefst drie bruggen:
één bq Ropjeskuil,
één aan den Kennt
Hoeveel geld deze drie bruggen ons kos-
l - - -
dat voor eenigen tqd de brug bq Ropjeskuil
een
Bijkantoor Alkmaar.
(Ontvangen per
7 Nov
Hoogste stand 777.0 te Aberdeen.
Laagste stand 745.9 te Haparanda.
Verwachting: Meest zwakke Noord
oostelijke tot noordwestelijke wind, ne
velig of zwaarbewolkt, weinig of geen
regen. Zelfde temperatuur.
rijk heeft verrijkt* spreekt van zelf. De
Ibach-vleugel was uit het magazijn der
firma Ypma alhier. w. S.
ON'DERTROUWD:
Cornelis Marinus de Groot en (ohan-
na Geus. Willem Gerrit Evert Valk
en Elisabeth Pater. Hendrikus Kaag
en Catharina Hazes. Tennis van der
Vliet en Johanna Tukkers. Willem
Stoop en Anna van Boheftien. Rein
hard Herman Ferdinand Carl Berent-
zen en Agnes Borgloh. David van
Daalen en Evelina LeenanL
GEBOREN:
Cornelia Hendrica, d. v. Fredericks
Johannes Kemps en Catharina Marga-
retha G'ling Pieter Roelf, z. V. Roelf
Barkema én Trijntje Titia Datema.
II
(Slot
Zooals men weet, is in deze dagen de brug
over de Zandersloot aan den Kennemersln-
gel beter bekend als „het bruggetje bij
m'nheer v. d. Bosch” geheel vernieuwd.
Nog een weinig tqds en het bruggetje zal
weer voor het publiek worden opengesteld,
waarbij een ieder er zich van zal kunnen
overtuigen, dat de nieuwe brug (de plannen
tot verbreeding van den Kennemersingel in
aanmerking genomen) twee meter te smal
is uitgevallen.
We hebben dit op zich zélf al een tame
lijk „mal geval" gevonden, doch nog voet
maller is het geval ons gebleken/ sinds wq
tengevolge van opmerkingen, welke wq
naar aanleiding van onze desbetreffende pu
blicatie vernamen tot de conclusie en tot
de overtuiging gekomen zqn, dat deze nieu
we brug welke een slordige 10.000 kos
ten moet heelemaal niet gebouwd had be-
booien te worden!
In het finantieel belai
dit ZanderMootje vanaf
aan de Singelgracht
den: daartegen bestoni
Berlijn p.
Parijs
Brussel
Weenen
Londen
Stockholm
Kopenhagen
Christiania
Bazel
Rome
New-York
Praag
Totaal
Aanvoer en prijzen.
H. v.w. v.j.
154 174 166
127.000 144.000 117.000
60. —
63.—
59.—
61. —
63.—
61.50
51.—
—f14.25, 102 hl. rogg<
gerst chey. f 12.50—1'
Y0I* f '3
f 13.50^15.25, bruine ïd.'f 30-41 ci
troen id. f48—52, duiven id. f 15—15.50,
witte id. f 48-54, 2 hl. rood en geel
mosterdzaad 1 hl. koolzaad *0
hL karwijraad -, 131 hl. blauwmaan-
zaad f50, 446 hl. erwten kleine groene
f 18-23, aroate id. f 14—28, grauwe id.
H f42 perlQQ Kilo>
dempen en het overtollige water door eeu
spuiriool-in den Singel te loozen, doch aller
lei bezwaren hebben ons van dit denkbeeld
doen afzien.”
Méér woorden achtten B. en W. niet noo-
dig om hun dure zin in dit dure vraagstuk
ingewilligd te kiqgen, en.... ze hebben ge
lijk -gehad.
De nieuwe Raad was niet op de hoogte
van het vraagstuk, de heer Veen hi-!d
z’n mond, en zonder dat men bevroed ie,
hoeveel hier bezuinigd kon worden, zondar
dat men zelfs wist, wat er te voren over dit
vraagstuk al te doen geweest was, voteerde
men het gevraagde geld, dat we nü
onnoodig! kwijt zqn!
spteKca waren over den als een auto
mobiel nitziendbn tractor, die links van
den weg reed en verwarring stichtte.”
Voor een groot deel vinden wq in het bo
venstaande de geschiedenis der Alkmaarschc.
tractortram weer.
En nu vragen wq, of we te Alkmaar ook
het verder verloop van het Amsterdamsche
tractortram-geval te verwachten hebben.
Zullen ook te Alkmaar de tram rails spoe
dig versleten zqn? En krqgen we dan ook
autobussen daarvoor in de plaats?
Zal men dan te Alkmaar óók zeggen: „Ge
lukkig, dat de tractortram is opgedjektf’?
Ondanks het feit, dat met deze liefhebbe
rij een f 40 000.reddeloos verloren ging’?
KAASMARKT.
De aanvoer van heden bestond
stapels, wegende 127.000 K.G.
Fabrieks edammers
F abriekscommissies
Boerenedammers
Boerencommissies
WISSELKOERSEN en koersen
VOOR BANKPAPIER.
Opgave van de Nederl Landbo'Jwbank.
(Ontvangen pet draadl telefoon).
Vor. koers 2 uur 3 uur.
bill. 0.59», 0.59’/» O.W/»
13.13»/, 13.22V, 13.20
J2.07 12.127» 12.10
0 0035», 0.0J35»/» 0.0035*'.
11.47»/. - 11.487»
67.15
43.85
36.53
48.40 (48.45
10.91 »/a .10.90
251%' 2.51W
7.47.7,
Aan voer staftels
Aanvoer kilo's
Boerenedamnnrs
met merk
Fabr.edammers
met merk
Boereucouun.
Fabriekscomm.
Middelbare
Het is al duidelijk te constateeren,
de winter in aantocht is, want de aanvoer
neemt elke week af. Vanda:
maar liefst 17000 K.G. minder
week.
De handel was iets kalmer, hoewel
prqzen toch goed waren.
KEURING VAN AUTOBUSSEN.
Hedenmorgen is met de keuring van auto
bussen volgens de nieuwe provinciale be
palingen aangevangen. De keuring vindt
plaats in de Muzieklaan.
De heer Bakker, de door den Commissa
ris^ der Koningin in Noord-Holland aange
wezen deskundige, verricht de keuring.
Onze indruk is, dat de bussen, zoowel
in- al» uitwendig, streng onderzocht wor
den. De motor, de inhoud, de bouw, de
loopende deelen, alles wordt aan een on
derzoek onderworpen.
Tot hedenmiddag toe zqn alle onderzoch
te autobussen voorloopig goedgekeurd,
slechts kleine veranderingen of aanvullin
gen moesten aangebracht worden. Eén
autobushouder trok zioh op advies van den
deskundige vaa het onderzoek terug.
Reeds nu kon dus geconstateerd worden,
dat de in de omgeving van Alkmaar rqden-
de autobuasen over het algemeen
tamolqk wel aan de ne gestelde eischen vol-
tfoen.
1 en morgenmiddag wordt
voortgefot.
R. K. VÖtKSBOND.
Jlondaft 16 en Maandag 17 November zal
Voor de leden van den K. K. vutKtrv^i.a
hunné dames een uitvoering gegeven wor
den in de zaal van» den heer Mooq, des
avonds om acht uur. De tooneelvereeniging
„Vondel” zal opvoeren: „’t Is vandaag de
Eerste" en „Dichter et Student”. Eeu en an
der zal door „8t. Caeeilia” met muziek wor
den opgeluisterd.
Toegangsbewijzen zullen vanaf Zaterdag
a.s. van 58>nur veKzijghaar worden- ge
steld in het bondsgefcouw ad 10 cent per
persoon, waaronder 5» programma is inbe
grepen.
Ook Maandag 10 November van 78 uur
en Zaterdag 15 November van 58 uur kan
men zich van plaatsbewijzen voorzien.
De entrée-prqs i» zoo laag mogelqk ge
steld^ opdat elkeen van deze uitvoering zal
kunnen genieten
LICHTEN OP.
Morgen voor rijwielen en motorrijtuigen
om 4.50 uur lichten op.
- -■--
ROEMLOOS EINDE.
Al.-, wq hier of daar in de-bladen eens iets
over ’n tractortram aantreffen, dan zijn we
steeds aanstonds geheel en al aandacht.
Sinds wq te Alkmaar een dergelqk ver
voermiddel rqk zqn, interesseeren Alle* trac
tortrams ons buitengewoon.
Thans namen wq weer eens met groote
belangstelling kennis van een tractortram-
verdu^ning.
In „De Telegraaf” van gisterenavond la
zen wq:
„Naar wq vernemen zal het rollend
materieel op ljjn 20 (Andreas t^phelfhout-
straat-»-Akerweg) te Amsterdam vervan
gen worden door motorbussen. Deze Iqn
was voor de annexatie van de gemeente
Sloten in handen van een particuliere
maatschappij, die er paardentrams liet
rqden I^ater werd zq door de gemeente
Amsterdam overgenomen en na eenigen
tijd voerde men motdr-tractie in. Daar
de Iqn smalspoor heeft, deed de directie
eenige oude bijwagens van groot model
ombouwen, voor de trekkracht werden
benzine-motortractorg gebezigd, die van
gummibanden voorzien waren en dus
niet op de rails behoefden te rqden.
Slqtage’van de baan is oorzaak, dat
tot busexploitatie zal worden overge-
resn. Sommige gedeelten van het spoor
dat 5140 meter lang 1», zqn slecht en ver
nieuwing zou zeer veel geld kosten. Van
daar dat de rails geheel zullen worden
weggenomen. Is de tractortram verdwe
nen, dan zal hiermede tevens tegemoet
gekomen zijn aan de bezwaren van tal
van automobilisten, ~dfè iftiej goed te
Reeds tien jaar geleden zijn B. en W. trou
wens van meening geweest, dat het stin
kend slootje een groot inconvenient was:
met het oog op de verontreiniging van het
water hebben indertqd dan ook alreeds de
eigenaars der noordelijk gelegen pereeelen
(op eigen kosten!) hun rioïeermg naar
elders moeten la/en verleggen; me
degedeeld werd toen, dat het volgend jaar
de eigenaars der zuidelijk gelegen pereee
len daartoe zouden moeten overgaan, doch
(alweer een mal geval op zichzelf!) de
zuidelijke pereeelen loozen nog steeds al
hun viezigheid in het slootje, zoodat de
„noordelijke” eigenaars hier letterlijk
„stank voor dank” hebben gekregen tot op
heden.
We zouden, iadfetv we" Sit wenschten,
nog méér „malle gevallen” kunnen signa-
leeren (zoo heeft zich b.9.’ bfl het groote
malle geval van de nieuwe brug nog een
klein mal gevalletje voorgedaan, doordat
bq het maken van een schoeiiug dubbel wara
verricht werd) en we zqn ervan over
tuigd, dat de malle gevallen welke wij op
merken, slechts een déél vormen van het
schoone malle-gevallen-geheeL doch
voorloopig zq 't weer genoeg.
Eindigen wq onze nieuwe dithyrambe op
het overheidsbeleid met de simpele vraag:
„Hoeveel duizenden guldens zouden de
ze en dergelqko „malle gevallen” aan de
aime burgers van Alkmaar jaarlijks kos
ten?”
Wie 't weet mag het zeggen.
Maar wio 't weet,.... die zégt het niet!
Die zal daar wel zalig voor oppassen!
CONCERTZAAL,.’TGULDEN VLIES/’
Liederenavond
Birgit Engell (sopraan).
Lotus Scnnitzler
(aan den vleugel).
Als men deze zangeres „de Deensche
Nachtegaal” noemt, is dit voorzeker met
overdreven, want haar stem is reeds van
nature van buitengewone pracht, zelfs
de hoofdstem, die bii velen in de hoo-
gere ligging iets metaal-achtigs heeft,
bezit hier 'n fluweelachtig timbre, en
bii de grootste forti, blijft haar stem
edel van toon. Dan is zij ook op de
eerste plaats kunstenares, met groote
technische gave, die door haar gemak
kelijke manier van zingen bijna met
wordt opgemerkt Wat een ideaal „mes-
sa di voce” in ,.Care Selve” van Handel
en parelende coleratuur, zoo helder als
kristal in „AmariDi” van Ouiho Cac-
cini. Hierna 'n belangrijk deel gewild
aan F. Schubert. Zijn liederen werden
door de zangeres, vooral wat de voor
dracht betreft, op geniale wijze vertolkt
bijv. „Liebhaber in allen Gestalten
zeer geestig gekarakteriseerd, en wat
een groote expressiviteit in „Sprache
der Liebe”. Muss es eine Trennung
geben” v<m Brahms, was om de groote
dramatiek, van ontroerende schoonheid.
Na ’n paar juweeltjes uit „Des Knaben
Wundertiorn” van Gustav Mahler, ’n
viertal liederen van Hugo Wolf. Voor
al in het laatste „Der Knabe und das
Immlein”, werden wij door de scherpe
karakteristiek en den sprekenden hu-
mor van den componist getroffen. De
vele toehoorders wisten door veel ap-
plans noo* twee nummers als toeeift te
verkrijgen en wel „Wiegeliedje van
Schnitzler en „Standchen van Richard
Straus, 'n Waardiger partner dan Louis
Schnitzler als accompagnateur, hadden
wii moeilijk kunnen denken. Ondanks
de groote bescheidenheid was iedere
begeleiding 'n meesterschap van pianis
tisch kunnen.. Dat de firma Klooster en
Kiebert dodiilare beinjddelwg met deze
abonnements-concerten het artistiek
muziekleven qan Aldaar weer belang-
Werken zeer nauwkeurig
'Ogen, of niet tot demping overgegaan
rde te worden.
In *t algemeen was de Commissie van
oordeel, dat aan den Raad geadviseerd
moest worden, de sloot te doen verdwijnen,
zóó, dat de toenmalige wethouder van Pu
blieke Werken, die niet veel voor demping
voelde, toezegde, dat de zaak opnieuw in
studie genomen zou worden.
Die studie” beeft geduurd, totdat de
oude Raad, en dus ook de oude Commissie 1
voor Publieke Werken, werden afgedankt
na de verkieximren, en totdat een nieuwe
Raad en eeu nieuwe Commissie als boveu-
ge- mrt waren opg<
Het toeval heeft gewild, dat alleen de
heer G. Veen uit de oude Commissie in de
pieuwe ovei
heer in de
was, heeft hjj heelemaal niets van zich laten
DEMONSTRAT1EVERBOD.
Nadat de Plaatselqke Commandant te
Gravenhage aanvankelijk had beslist, lat
het aan militairen verboden was in unifo 'm
gekleed deel te nemen aan de optocht np
8 November te 's Gravenhage, is dit verbod
thans zoodanig uitgebreid, dat het aan r.e
militairen verboden is om op den openbaren
weg deel te nemen aan eene betooging vau
welken aard ook, zoowel in burgerkleeding
als in uniform.
Ingevolge een geheim schrijven van <ieri
Minister van Oorlog mag i<n de militairen
v^ui de Landmacht voor bqwonen van nei
Congres van „Ons Belang” geen vrij van
dienst worden verleend.
DE PRESIDENTSVERKIEZING IN,
AMERIKA. X
WASHINGTON 6 Nov.^ f
Bij de verkiezingen voor het President
schap heoben Coolidge ongeveer 17.060.000.
Davis ongeveer 9000.000 en La Follette on
geveer 4.000.000 stemmen verkregen. Coolid
ge kreeg ongeveer
meer dan Harding.
STAATS LEENINGEN
6 Nederland 1928
Ned. in.li« 1928
BANK INSTELLINGEN
Koloniale Bank
Indische Bank
Handel Mpq.
INln SIR. UNU BINNENLAND
Insulinde t Hiefabriekou
Jurgeus
Vude Philip.
Furuea»-8tokvi»-Aaud
IMnoiK 'ND. BUITENLAND
Anaconda
Stoei cumm.
CULiLUK MAATSCHAPPIJEN
Cultuur Vorstenlanden
Dito Actions
H. V. A.
Java Cultuur
Mourmauu On.
Ned. tod. buikec Unie
Puerworedjo
Couipania
MUNf-.N
Kcujaug
PElKuLEUM
DordWclie Petroleum
Gec. Holt olie
Eun. Ned. Petroleum
bVeaua Kumaua
RlBiij.K-MA A 1 SCHAPPIJEN
Amsterd. Rubber a
Bandar Rubber
Deü Bak Rubber
inductie Rubber
interconlin. Rubber
Keudeug Lembue
Koloniale Rubber
Lampuug Sumatra Rubbe»
Ouet-Java Rubber
NMI+'ri.* Iffff***** -
Hl
BCRE&'VAAKIEN
HolL Amer. Lqa
Huil. Stoomboot
HoU. Lloyd
Kou. Boot
Stuum vaart My. „Nederland.'
Paket vaart
Scheepvaart 'Jnie
Marine Common.
Manue Preferent
Kiev. Goodriaan
TABAKKEN
Besoeki
Dell oatavia
Deli-MaatscbappQ
Sen» Hi*>aii a
AMIJL SPUUKWEGEN.
Erie Spoor
S(>u:li(rii Rails
Urr- Pacific
Wabash. Railway
We willen hier de schuldvraag de
vraag, aan wie we deze geldverspilling te
wqten hebben niet aan de orde stellen:
een samenloop van omstandigheden is hier
in 't spel geweest: de leden der vroegere
Commissie van Publieke Werken de hee-
ren van den Bosch, Mr. W. C. Bosman, H.
E. Bosman, Mr. Leesberg, J. Ringers, G.
Veen en mevrouw Aukes-Timmers kwa
men (behoudens de heeren Ringers, Lees
berg en Veen) geen van allen terug in den
nieuwen Raad; Mr. Leesberg, die boven
dien min of meer tégen demping was, werd
als wethouder vervangen door den heer
Ringers, en de heer Veen we hebben
het reeds gezegd zwéég.
In deze omstandigheden is het voorstel
van B. en W. zonder tegenkanting aange
nomen.
Doch wié er ook schuld of geen schuld
hebben mag voor ons staat het vast, dat
hier weer een duur „mal geval" te consta
teeren valt.
Hier zqn en worden alweer onnoodig dui
zenden guldens uitgegeven.
Terwql het vieze watertje voor bqua al
le omwonenden niet alleen een sCnkende
ergernis, doch bovendien een gevaar voor
de gezondheid blijft.
Hoe ernstig dit laatste gevaar geacht moet
worden, blqkt o.a. zeer sterk, hieruit, dat
een Alkmaarsch dokter kortgeleden in een
aan Ropjeskuil wonend gezin voor
schreef, dat een ziek kind niet aan den
voorkant van het huis voor het raam
mocht liggen.
•etreden.
gewild, dat
irging; en hoewel genoemde
oude Commissie vóór demping
hooren, toen B. en W. bq bqlage van 8 Oc
tober 1923 doodbedaard als ware er
■niets gebeurd voorstelden, de brug over
de Zandersloot bq den Singel te vernieuwen.
B. en W. kenden hun Pappenheimers.
In genbemde bqlage zeiden zfj slechts ter
loops:
„Eerst hebben wij gemeend de koeten
voor het bouwen vaa een nieuwe brug te
kunnen vermijden, door U voor te stellen
Oen gedeelte van de Zandersloot te doen
.ng der gemeente had
de Metiusgracht tot
gedempt moeten wor-
iden geen overwegende
bezwaren: met bet .oog op de waterloozing
was deze demping indien een rioleerings-
buis van ongeveer 75 c.M. werd gelegd
zeer goed mogelqk; eigenaars of (en)
bewoners van omliggende pereeelen behoet-
den van de demping geen schade te Iqden,
en ook voor schending van het stadsschoon
behoefde men niet bevreesd te zqn, aange
zien het gedempte terrein in mooie tuinen
herschapen had kunnen worden.
Nu weten wq wel, dat eenige betrokken
eigenaars, met het oog op hun tuin, liet
slootje liever behouden zagen, en dat door
den voormaligen directeur der Cadetten
school de vrees is uitgesproken, dat bq
demping van de Zandersloot het water
in de grachten rondom de Cadettenschool
na verloop van jaren door geleidelijke ver
stopping der rioleering niet genoeg verver-
sching zou krqgen, doch daar staat tegen
over, dat bqna alle omwonenden al sinds
jaar en dag naar de demping van het hy-
giénisch-gevaarlqke en stinkende slootje
verlangd hebben, en dat volgens het wel
overwogen oordeel van meerdere deskun
digen de waterloozing door middel van een
aan te brengen riool zeer goed zou kunnen
functioneeren.
Waar de zaak zóó staat, had de Raad
zich moeten laten leiden door de overwe
ging, dat hier voor de gemeente een
groote bezuiniging was te bereiken.
Een zeer groote bezuiniging:
Natuurlqk zou de aanleg van de riolee-
ringsbuis, alsook de demping zelf, eenig
geld gekost hebben, doch daar staat tegen
over, dat de gemeente dan ten eeuwigen
dage gevrijwaard geweest zou zqn van het
onderhoud en van de (op z'n tqd noodige)
irnieqyring -«-»-•. j-,- •--
één in de Lindelaan en
den Kennemersingel.
ten, kan men bevroeden indien men nagaat
dure beurt gehad heeft/ dat thans de
bij den Kennemersingel ongeveer
10.000.kost, en dat binnenkort ook zal
moeten worden voorgesteld, de Lindelaan-
brug te verbeteren.
Hoeveel duizenden guldens kosten ons
deze bruggen zoodoende nu al niet in enkele
jaren tqds?
En na dezen tqd komt er nóg een tijd!
Het is voor meerderen onzer vroede
vaderen geenszins een hieuw gezichtspunt,
't welk wq hier openen.
En dat maakt liet geval juist nog maller.
Er is vóór eenige jaren in de (vroegere)
Commissie Voor Publieke Werken over de
al dan niet demping van dit slootje al heel
wat Ie doen geweest:
Naar aanleiding van een adres der Rop-
joskuilbewonerg', waarin verzocht werd met
het oog op gezondheid en reine lucht de
vieze sloot te dempen, is in de Commissie
voor Publieke Werken zeer
ovcrw(
behoorde te worden.
HOOG WATER.
T1EL. 7 Nov.
De Waal is hedennacht ruim 13 c.M.
wassen. De woningen op de Uiterwaarden en
buiten den dijk worden ontruimd.
ALKMAAR, 7 Nov. Op de Graan
markt waren heden aangevoerd totaal
3180 hectoliters, als: 365 hl. tarwe f 10
- (e f 12-13, 649 hL
4.25, 1249 hl. ha-
f 10.50—12, 225 hl. paardeboonen
troejTid. f 48^-52, duiven id. f'J5—15.50,
mosterdzaad 1 hL koolzaad
a 1 1*11 lal lal
hl.'erwten kleine groene
c icL f 14—28, grauwe kt