Hooid-Hollandsch G. GEUS' lichte ongesausde pruimtabak Dagblad. 0. GEUS, Magdalenenstraat 14. S. C. I- Alcmana Victrii I 1- 'F1 Alkmaar. TWEEDE BLAD. Amsterdamsciie Beurs I 1 i» 43.95 36.35 1197, ali» 3u *7». J 7» Opgave vaa de Nrderlaadsche Laadbeuwbank. WEERBERICHT. omertrtftiar na snaak, 12 seat par H aas, voldeai Pa naast verwende pruimer BURGERLIJKE STAND. IN EN OM ALKMAAR. MALLE GEVALLEN. FINANCIEELE RUBRIEK bondag a s. uur KUNST EN KENNIS. I tLLGHAMMEN. HANDEL EN MARKT. o L uit 154 154 1JO 1.45 t» 174 ICC*/, 75 74',, 74*/. 74 dat 109 11 9'/, de I5«H 422H 355 17’(, Lebuog 317H 330 33U 322 159'/, 159 ló«H 159 1Ó9H 2.3 lv2 z8 X7 i7*l 28 27 1 t 79 79 128 zeer 275 O 18 17 s> twee milliocn stemmen MKMRnMHHaM Morgenochtend de keuring v< irovinciale be- curing 105 129 157H 331 o zóó, dat de toenmi bliek e Werken, die 67.32»/» 1148 67.40 44.— 36.45 48.42»/» 318 1577, 332*/ 156 331 175 134H 11» 315 159*/ 329 135H 127 74'/. 380 174H 134>h 118 157H 331 136 128 421M 368 la2 121 174\ 134/. n«7. 158K 331/, 174'/, 134'1, 118*/, 77*/, ;U9'/, 175*/. 1347. 340 376 3cU 128 1U 3'H -5 A 156H 56 *23*/. 370 76 87*/, 209 >zO 3o3 18e JAARGANG. VRIJDAG 7 NOVEMBER. óBl. 75»/, 377H J 70 .43 *39 128*/. 17*/. 42244 370 ;3ó»/ 127H 275 3»0 375 361 47. — 48. — 47.— 49. — 48.50 51.— 61.— 64.- 60.50 6/150 65.50 63.50 70 142h 17 56 17 24 57 lóO iol *27H -74 >7o .40 .2/’/, 'H .o3H 106 (28 9* 38 105*/, JLJL-s- draadloos» telefoon), ovember 1924 V. K. 160*/, 7'7. a8H zU9 .82 '*l -w t>4 tob tag waren er dan verleden vernieuwing van maar liefst drie bruggen: één bq Ropjeskuil, één aan den Kennt Hoeveel geld deze drie bruggen ons kos- l - - - dat voor eenigen tqd de brug bq Ropjeskuil een Bijkantoor Alkmaar. (Ontvangen per 7 Nov Hoogste stand 777.0 te Aberdeen. Laagste stand 745.9 te Haparanda. Verwachting: Meest zwakke Noord oostelijke tot noordwestelijke wind, ne velig of zwaarbewolkt, weinig of geen regen. Zelfde temperatuur. rijk heeft verrijkt* spreekt van zelf. De Ibach-vleugel was uit het magazijn der firma Ypma alhier. w. S. ON'DERTROUWD: Cornelis Marinus de Groot en (ohan- na Geus. Willem Gerrit Evert Valk en Elisabeth Pater. Hendrikus Kaag en Catharina Hazes. Tennis van der Vliet en Johanna Tukkers. Willem Stoop en Anna van Boheftien. Rein hard Herman Ferdinand Carl Berent- zen en Agnes Borgloh. David van Daalen en Evelina LeenanL GEBOREN: Cornelia Hendrica, d. v. Fredericks Johannes Kemps en Catharina Marga- retha G'ling Pieter Roelf, z. V. Roelf Barkema én Trijntje Titia Datema. II (Slot Zooals men weet, is in deze dagen de brug over de Zandersloot aan den Kennemersln- gel beter bekend als „het bruggetje bij m'nheer v. d. Bosch” geheel vernieuwd. Nog een weinig tqds en het bruggetje zal weer voor het publiek worden opengesteld, waarbij een ieder er zich van zal kunnen overtuigen, dat de nieuwe brug (de plannen tot verbreeding van den Kennemersingel in aanmerking genomen) twee meter te smal is uitgevallen. We hebben dit op zich zélf al een tame lijk „mal geval" gevonden, doch nog voet maller is het geval ons gebleken/ sinds wq tengevolge van opmerkingen, welke wq naar aanleiding van onze desbetreffende pu blicatie vernamen tot de conclusie en tot de overtuiging gekomen zqn, dat deze nieu we brug welke een slordige 10.000 kos ten moet heelemaal niet gebouwd had be- booien te worden! In het finantieel belai dit ZanderMootje vanaf aan de Singelgracht den: daartegen bestoni Berlijn p. Parijs Brussel Weenen Londen Stockholm Kopenhagen Christiania Bazel Rome New-York Praag Totaal Aanvoer en prijzen. H. v.w. v.j. 154 174 166 127.000 144.000 117.000 60. — 63.— 59.— 61. — 63.— 61.50 51.— —f14.25, 102 hl. rogg< gerst chey. f 12.50—1' Y0I* f '3 f 13.50^15.25, bruine ïd.'f 30-41 ci troen id. f48—52, duiven id. f 15—15.50, witte id. f 48-54, 2 hl. rood en geel mosterdzaad 1 hl. koolzaad *0 hL karwijraad -, 131 hl. blauwmaan- zaad f50, 446 hl. erwten kleine groene f 18-23, aroate id. f 14—28, grauwe id. H f42 perlQQ Kilo> dempen en het overtollige water door eeu spuiriool-in den Singel te loozen, doch aller lei bezwaren hebben ons van dit denkbeeld doen afzien.” Méér woorden achtten B. en W. niet noo- dig om hun dure zin in dit dure vraagstuk ingewilligd te kiqgen, en.... ze hebben ge lijk -gehad. De nieuwe Raad was niet op de hoogte van het vraagstuk, de heer Veen hi-!d z’n mond, en zonder dat men bevroed ie, hoeveel hier bezuinigd kon worden, zondar dat men zelfs wist, wat er te voren over dit vraagstuk al te doen geweest was, voteerde men het gevraagde geld, dat we nü onnoodig! kwijt zqn! spteKca waren over den als een auto mobiel nitziendbn tractor, die links van den weg reed en verwarring stichtte.” Voor een groot deel vinden wq in het bo venstaande de geschiedenis der Alkmaarschc. tractortram weer. En nu vragen wq, of we te Alkmaar ook het verder verloop van het Amsterdamsche tractortram-geval te verwachten hebben. Zullen ook te Alkmaar de tram rails spoe dig versleten zqn? En krqgen we dan ook autobussen daarvoor in de plaats? Zal men dan te Alkmaar óók zeggen: „Ge lukkig, dat de tractortram is opgedjektf’? Ondanks het feit, dat met deze liefhebbe rij een f 40 000.reddeloos verloren ging’? KAASMARKT. De aanvoer van heden bestond stapels, wegende 127.000 K.G. Fabrieks edammers F abriekscommissies Boerenedammers Boerencommissies WISSELKOERSEN en koersen VOOR BANKPAPIER. Opgave van de Nederl Landbo'Jwbank. (Ontvangen pet draadl telefoon). Vor. koers 2 uur 3 uur. bill. 0.59», 0.59’/» O.W/» 13.13»/, 13.22V, 13.20 J2.07 12.127» 12.10 0 0035», 0.0J35»/» 0.0035*'. 11.47»/. - 11.487» 67.15 43.85 36.53 48.40 (48.45 10.91 »/a .10.90 251%' 2.51W 7.47.7, Aan voer staftels Aanvoer kilo's Boerenedamnnrs met merk Fabr.edammers met merk Boereucouun. Fabriekscomm. Middelbare Het is al duidelijk te constateeren, de winter in aantocht is, want de aanvoer neemt elke week af. Vanda: maar liefst 17000 K.G. minder week. De handel was iets kalmer, hoewel prqzen toch goed waren. KEURING VAN AUTOBUSSEN. Hedenmorgen is met de keuring van auto bussen volgens de nieuwe provinciale be palingen aangevangen. De keuring vindt plaats in de Muzieklaan. De heer Bakker, de door den Commissa ris^ der Koningin in Noord-Holland aange wezen deskundige, verricht de keuring. Onze indruk is, dat de bussen, zoowel in- al» uitwendig, streng onderzocht wor den. De motor, de inhoud, de bouw, de loopende deelen, alles wordt aan een on derzoek onderworpen. Tot hedenmiddag toe zqn alle onderzoch te autobussen voorloopig goedgekeurd, slechts kleine veranderingen of aanvullin gen moesten aangebracht worden. Eén autobushouder trok zioh op advies van den deskundige vaa het onderzoek terug. Reeds nu kon dus geconstateerd worden, dat de in de omgeving van Alkmaar rqden- de autobuasen over het algemeen tamolqk wel aan de ne gestelde eischen vol- tfoen. 1 en morgenmiddag wordt voortgefot. R. K. VÖtKSBOND. Jlondaft 16 en Maandag 17 November zal Voor de leden van den K. K. vutKtrv^i.a hunné dames een uitvoering gegeven wor den in de zaal van» den heer Mooq, des avonds om acht uur. De tooneelvereeniging „Vondel” zal opvoeren: „’t Is vandaag de Eerste" en „Dichter et Student”. Eeu en an der zal door „8t. Caeeilia” met muziek wor den opgeluisterd. Toegangsbewijzen zullen vanaf Zaterdag a.s. van 58>nur veKzijghaar worden- ge steld in het bondsgefcouw ad 10 cent per persoon, waaronder 5» programma is inbe grepen. Ook Maandag 10 November van 78 uur en Zaterdag 15 November van 58 uur kan men zich van plaatsbewijzen voorzien. De entrée-prqs i» zoo laag mogelqk ge steld^ opdat elkeen van deze uitvoering zal kunnen genieten LICHTEN OP. Morgen voor rijwielen en motorrijtuigen om 4.50 uur lichten op. - -■-- ROEMLOOS EINDE. Al.-, wq hier of daar in de-bladen eens iets over ’n tractortram aantreffen, dan zijn we steeds aanstonds geheel en al aandacht. Sinds wq te Alkmaar een dergelqk ver voermiddel rqk zqn, interesseeren Alle* trac tortrams ons buitengewoon. Thans namen wq weer eens met groote belangstelling kennis van een tractortram- verdu^ning. In „De Telegraaf” van gisterenavond la zen wq: „Naar wq vernemen zal het rollend materieel op ljjn 20 (Andreas t^phelfhout- straat-»-Akerweg) te Amsterdam vervan gen worden door motorbussen. Deze Iqn was voor de annexatie van de gemeente Sloten in handen van een particuliere maatschappij, die er paardentrams liet rqden I^ater werd zq door de gemeente Amsterdam overgenomen en na eenigen tijd voerde men motdr-tractie in. Daar de Iqn smalspoor heeft, deed de directie eenige oude bijwagens van groot model ombouwen, voor de trekkracht werden benzine-motortractorg gebezigd, die van gummibanden voorzien waren en dus niet op de rails behoefden te rqden. Slqtage’van de baan is oorzaak, dat tot busexploitatie zal worden overge- resn. Sommige gedeelten van het spoor dat 5140 meter lang 1», zqn slecht en ver nieuwing zou zeer veel geld kosten. Van daar dat de rails geheel zullen worden weggenomen. Is de tractortram verdwe nen, dan zal hiermede tevens tegemoet gekomen zijn aan de bezwaren van tal van automobilisten, ~dfè iftiej goed te Reeds tien jaar geleden zijn B. en W. trou wens van meening geweest, dat het stin kend slootje een groot inconvenient was: met het oog op de verontreiniging van het water hebben indertqd dan ook alreeds de eigenaars der noordelijk gelegen pereeelen (op eigen kosten!) hun rioïeermg naar elders moeten la/en verleggen; me degedeeld werd toen, dat het volgend jaar de eigenaars der zuidelijk gelegen pereee len daartoe zouden moeten overgaan, doch (alweer een mal geval op zichzelf!) de zuidelijke pereeelen loozen nog steeds al hun viezigheid in het slootje, zoodat de „noordelijke” eigenaars hier letterlijk „stank voor dank” hebben gekregen tot op heden. We zouden, iadfetv we" Sit wenschten, nog méér „malle gevallen” kunnen signa- leeren (zoo heeft zich b.9.’ bfl het groote malle geval van de nieuwe brug nog een klein mal gevalletje voorgedaan, doordat bq het maken van een schoeiiug dubbel wara verricht werd) en we zqn ervan over tuigd, dat de malle gevallen welke wij op merken, slechts een déél vormen van het schoone malle-gevallen-geheeL doch voorloopig zq 't weer genoeg. Eindigen wq onze nieuwe dithyrambe op het overheidsbeleid met de simpele vraag: „Hoeveel duizenden guldens zouden de ze en dergelqko „malle gevallen” aan de aime burgers van Alkmaar jaarlijks kos ten?” Wie 't weet mag het zeggen. Maar wio 't weet,.... die zégt het niet! Die zal daar wel zalig voor oppassen! CONCERTZAAL,.’TGULDEN VLIES/’ Liederenavond Birgit Engell (sopraan). Lotus Scnnitzler (aan den vleugel). Als men deze zangeres „de Deensche Nachtegaal” noemt, is dit voorzeker met overdreven, want haar stem is reeds van nature van buitengewone pracht, zelfs de hoofdstem, die bii velen in de hoo- gere ligging iets metaal-achtigs heeft, bezit hier 'n fluweelachtig timbre, en bii de grootste forti, blijft haar stem edel van toon. Dan is zij ook op de eerste plaats kunstenares, met groote technische gave, die door haar gemak kelijke manier van zingen bijna met wordt opgemerkt Wat een ideaal „mes- sa di voce” in ,.Care Selve” van Handel en parelende coleratuur, zoo helder als kristal in „AmariDi” van Ouiho Cac- cini. Hierna 'n belangrijk deel gewild aan F. Schubert. Zijn liederen werden door de zangeres, vooral wat de voor dracht betreft, op geniale wijze vertolkt bijv. „Liebhaber in allen Gestalten zeer geestig gekarakteriseerd, en wat een groote expressiviteit in „Sprache der Liebe”. Muss es eine Trennung geben” v<m Brahms, was om de groote dramatiek, van ontroerende schoonheid. Na ’n paar juweeltjes uit „Des Knaben Wundertiorn” van Gustav Mahler, ’n viertal liederen van Hugo Wolf. Voor al in het laatste „Der Knabe und das Immlein”, werden wij door de scherpe karakteristiek en den sprekenden hu- mor van den componist getroffen. De vele toehoorders wisten door veel ap- plans noo* twee nummers als toeeift te verkrijgen en wel „Wiegeliedje van Schnitzler en „Standchen van Richard Straus, 'n Waardiger partner dan Louis Schnitzler als accompagnateur, hadden wii moeilijk kunnen denken. Ondanks de groote bescheidenheid was iedere begeleiding 'n meesterschap van pianis tisch kunnen.. Dat de firma Klooster en Kiebert dodiilare beinjddelwg met deze abonnements-concerten het artistiek muziekleven qan Aldaar weer belang- Werken zeer nauwkeurig 'Ogen, of niet tot demping overgegaan rde te worden. In *t algemeen was de Commissie van oordeel, dat aan den Raad geadviseerd moest worden, de sloot te doen verdwijnen, zóó, dat de toenmalige wethouder van Pu blieke Werken, die niet veel voor demping voelde, toezegde, dat de zaak opnieuw in studie genomen zou worden. Die studie” beeft geduurd, totdat de oude Raad, en dus ook de oude Commissie 1 voor Publieke Werken, werden afgedankt na de verkieximren, en totdat een nieuwe Raad en eeu nieuwe Commissie als boveu- ge- mrt waren opg< Het toeval heeft gewild, dat alleen de heer G. Veen uit de oude Commissie in de pieuwe ovei heer in de was, heeft hjj heelemaal niets van zich laten DEMONSTRAT1EVERBOD. Nadat de Plaatselqke Commandant te Gravenhage aanvankelijk had beslist, lat het aan militairen verboden was in unifo 'm gekleed deel te nemen aan de optocht np 8 November te 's Gravenhage, is dit verbod thans zoodanig uitgebreid, dat het aan r.e militairen verboden is om op den openbaren weg deel te nemen aan eene betooging vau welken aard ook, zoowel in burgerkleeding als in uniform. Ingevolge een geheim schrijven van <ieri Minister van Oorlog mag i<n de militairen v^ui de Landmacht voor bqwonen van nei Congres van „Ons Belang” geen vrij van dienst worden verleend. DE PRESIDENTSVERKIEZING IN, AMERIKA. X WASHINGTON 6 Nov.^ f Bij de verkiezingen voor het President schap heoben Coolidge ongeveer 17.060.000. Davis ongeveer 9000.000 en La Follette on geveer 4.000.000 stemmen verkregen. Coolid ge kreeg ongeveer meer dan Harding. STAATS LEENINGEN 6 Nederland 1928 Ned. in.li« 1928 BANK INSTELLINGEN Koloniale Bank Indische Bank Handel Mpq. INln SIR. UNU BINNENLAND Insulinde t Hiefabriekou Jurgeus Vude Philip. Furuea»-8tokvi»-Aaud IMnoiK 'ND. BUITENLAND Anaconda Stoei cumm. CULiLUK MAATSCHAPPIJEN Cultuur Vorstenlanden Dito Actions H. V. A. Java Cultuur Mourmauu On. Ned. tod. buikec Unie Puerworedjo Couipania MUNf-.N Kcujaug PElKuLEUM DordWclie Petroleum Gec. Holt olie Eun. Ned. Petroleum bVeaua Kumaua RlBiij.K-MA A 1 SCHAPPIJEN Amsterd. Rubber a Bandar Rubber Deü Bak Rubber inductie Rubber interconlin. Rubber Keudeug Lembue Koloniale Rubber Lampuug Sumatra Rubbe» Ouet-Java Rubber NMI+'ri.* Iffff***** - Hl BCRE&'VAAKIEN HolL Amer. Lqa Huil. Stoomboot HoU. Lloyd Kou. Boot Stuum vaart My. „Nederland.' Paket vaart Scheepvaart 'Jnie Marine Common. Manue Preferent Kiev. Goodriaan TABAKKEN Besoeki Dell oatavia Deli-MaatscbappQ Sen» Hi*>aii a AMIJL SPUUKWEGEN. Erie Spoor S(>u:li(rii Rails Urr- Pacific Wabash. Railway We willen hier de schuldvraag de vraag, aan wie we deze geldverspilling te wqten hebben niet aan de orde stellen: een samenloop van omstandigheden is hier in 't spel geweest: de leden der vroegere Commissie van Publieke Werken de hee- ren van den Bosch, Mr. W. C. Bosman, H. E. Bosman, Mr. Leesberg, J. Ringers, G. Veen en mevrouw Aukes-Timmers kwa men (behoudens de heeren Ringers, Lees berg en Veen) geen van allen terug in den nieuwen Raad; Mr. Leesberg, die boven dien min of meer tégen demping was, werd als wethouder vervangen door den heer Ringers, en de heer Veen we hebben het reeds gezegd zwéég. In deze omstandigheden is het voorstel van B. en W. zonder tegenkanting aange nomen. Doch wié er ook schuld of geen schuld hebben mag voor ons staat het vast, dat hier weer een duur „mal geval" te consta teeren valt. Hier zqn en worden alweer onnoodig dui zenden guldens uitgegeven. Terwql het vieze watertje voor bqua al le omwonenden niet alleen een sCnkende ergernis, doch bovendien een gevaar voor de gezondheid blijft. Hoe ernstig dit laatste gevaar geacht moet worden, blqkt o.a. zeer sterk, hieruit, dat een Alkmaarsch dokter kortgeleden in een aan Ropjeskuil wonend gezin voor schreef, dat een ziek kind niet aan den voorkant van het huis voor het raam mocht liggen. •etreden. gewild, dat irging; en hoewel genoemde oude Commissie vóór demping hooren, toen B. en W. bq bqlage van 8 Oc tober 1923 doodbedaard als ware er ■niets gebeurd voorstelden, de brug over de Zandersloot bq den Singel te vernieuwen. B. en W. kenden hun Pappenheimers. In genbemde bqlage zeiden zfj slechts ter loops: „Eerst hebben wij gemeend de koeten voor het bouwen vaa een nieuwe brug te kunnen vermijden, door U voor te stellen Oen gedeelte van de Zandersloot te doen .ng der gemeente had de Metiusgracht tot gedempt moeten wor- iden geen overwegende bezwaren: met bet .oog op de waterloozing was deze demping indien een rioleerings- buis van ongeveer 75 c.M. werd gelegd zeer goed mogelqk; eigenaars of (en) bewoners van omliggende pereeelen behoet- den van de demping geen schade te Iqden, en ook voor schending van het stadsschoon behoefde men niet bevreesd te zqn, aange zien het gedempte terrein in mooie tuinen herschapen had kunnen worden. Nu weten wq wel, dat eenige betrokken eigenaars, met het oog op hun tuin, liet slootje liever behouden zagen, en dat door den voormaligen directeur der Cadetten school de vrees is uitgesproken, dat bq demping van de Zandersloot het water in de grachten rondom de Cadettenschool na verloop van jaren door geleidelijke ver stopping der rioleering niet genoeg verver- sching zou krqgen, doch daar staat tegen over, dat bqna alle omwonenden al sinds jaar en dag naar de demping van het hy- giénisch-gevaarlqke en stinkende slootje verlangd hebben, en dat volgens het wel overwogen oordeel van meerdere deskun digen de waterloozing door middel van een aan te brengen riool zeer goed zou kunnen functioneeren. Waar de zaak zóó staat, had de Raad zich moeten laten leiden door de overwe ging, dat hier voor de gemeente een groote bezuiniging was te bereiken. Een zeer groote bezuiniging: Natuurlqk zou de aanleg van de riolee- ringsbuis, alsook de demping zelf, eenig geld gekost hebben, doch daar staat tegen over, dat de gemeente dan ten eeuwigen dage gevrijwaard geweest zou zqn van het onderhoud en van de (op z'n tqd noodige) irnieqyring -«-»-•. j-,- •-- één in de Lindelaan en den Kennemersingel. ten, kan men bevroeden indien men nagaat dure beurt gehad heeft/ dat thans de bij den Kennemersingel ongeveer 10.000.kost, en dat binnenkort ook zal moeten worden voorgesteld, de Lindelaan- brug te verbeteren. Hoeveel duizenden guldens kosten ons deze bruggen zoodoende nu al niet in enkele jaren tqds? En na dezen tqd komt er nóg een tijd! Het is voor meerderen onzer vroede vaderen geenszins een hieuw gezichtspunt, 't welk wq hier openen. En dat maakt liet geval juist nog maller. Er is vóór eenige jaren in de (vroegere) Commissie Voor Publieke Werken over de al dan niet demping van dit slootje al heel wat Ie doen geweest: Naar aanleiding van een adres der Rop- joskuilbewonerg', waarin verzocht werd met het oog op gezondheid en reine lucht de vieze sloot te dempen, is in de Commissie voor Publieke Werken zeer ovcrw( behoorde te worden. HOOG WATER. T1EL. 7 Nov. De Waal is hedennacht ruim 13 c.M. wassen. De woningen op de Uiterwaarden en buiten den dijk worden ontruimd. ALKMAAR, 7 Nov. Op de Graan markt waren heden aangevoerd totaal 3180 hectoliters, als: 365 hl. tarwe f 10 - (e f 12-13, 649 hL 4.25, 1249 hl. ha- f 10.50—12, 225 hl. paardeboonen troejTid. f 48^-52, duiven id. f'J5—15.50, mosterdzaad 1 hL koolzaad a 1 1*11 lal lal hl.'erwten kleine groene c icL f 14—28, grauwe kt

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1924 | | pagina 7