:ooo J Óf 196 1212 1569 1792 1920 2114 2456 2744 2900 3088' 3394 3366 4285 4550 4889 4995 5266 5662 5975 6275 6738 7130 7520 7920 8216 8642 9043 9285 9784 Klein Allerlei. LUCHTVAART. Uit onze Oost GEMENGD NIEUWS. BMM 9992 10043 -- 184/1 18676 I87U9 18732 11132 11201 11292 11341 12553 12629 12711 12712 12755 8 n 095 9 n 1195 10 w n Totaal 1 Naar'het Haagschc 2 t 9 telei meene vergadering bijeen, verzoeken 97 n 77 77 77 >7 77 77 77 77 77 77 77 99 97 99 3 4 5 6 7 2 3 846 920 608 99 99 kW" -- --- 20573 20654 20671 20678 20745 20710 20/8Ö 20811 20819 20855 20906 20951 18551 18907 19081 563 1000 500 De opsti terrain te 57 460 808 1262 1572 1842 1941 2168 2483 2814 2933 3118 3421 4009 4439 4711 4900 5041 5352 5678 5978 6277 6785 7191 7623 7926 8331 8759 9090 9307 9872 123 465 854 1290 1622 1854 1973 2306 2553 2835 2954 3147 3513 4018 4448 4769 4902 5047 5405 5698 6013 6410 6845 7240 7703 7940 8416 8854 9107 9314 9900 290 652 1134 1495 1691 1900 2038 2384 2522 2877 3071 3297 3761 4226 4526 4885 4954 5148 5633 5916 6207 6671 7036 7325 7855 8109 8620 8938 9255 9704 9986 7^0 865 400 475 6171 6639 7035 7294 7797 8018 8594 8908 9193 9548 9939 820 812 K.M. 9» 1510 850 770 710 570 21 23 24 ojpgenomen. .Ij toen auto van den Oe-neesleundigen. - - - - J 1 bracht Het voorwiel van den motor was geheel onder de zijspan gedrukt. Den bestuurder van de tram treft in een schuld. De motor is „Voerwezen” in beslag ge- 12 13 14 15 16 17 18 19/20 124 469 1038 1311 1646 1855 2013 2365 2558 2864 2979 3210 3574 4147 4474 4792 4909 5068 5432 572! 5735 6119 6636 6971 7247 7706 7664 8471 8870 9157 9477 9924 437e NCD. STAATS! OTE1MJ. Trrtilcj tan Msamfax 21 November. 4958 IÖOO. C'linge Dooreubos dicht In de „Tel."; ’t Is dus werkelijk geen sprookje ’t Staat héél duid’lyk in de krant; De koloniale vliegers Zijn in Indië geland! Tusechen zwendel, brand en diefstal. Kampen, tonnen-schade, moord. Wordt dit nationaal succesje Door ons als muziek gehoord. Och, maakte Cornelia Houtman. Die het met zijn zeilschip dcc, Dezen tijd van lucht-emotia Nog eens eventjes weer mee! Hij is met zijn zeilschip via Kaap de Goede Hoop gegaan. En vol goede hoop, heeft nu ons Zondagmiddag hadden zich 40 anti-mili- tairisten opgesteld op verboden terrein vóór de strafgevangenis aan den Pompstations- weg te scheveningen. Daar zij zich niet wil den verwijderen, heeft de politie hen met den gummistok uit elkaar gejaagd. Nog geen vijf jaar geleden werd te Di- dam nabij het station, van rijkswege een gebouw gesticht, ten behoeve van de poli- tietroepen. De bouwkosten bedroegen on geveer 14.000. Dezer dagetr is dit gebouw verkocht voor 900. H. H. V., te Noordwijk, wiens opspo ring door den commissaris van politie al daar was verzocht, wegens schaking van een minderjarig meisje, is gearresteerd. De 16-jarige zoon van Mr. J. Bynk, no taris te Drnten. wordt vermist. Zondagavond zou hij over Wamel en Tiel naar 's-Herto- genbosch gaan, waar hy het gymnasium bezocht; in Wamel is hjj nog gezien, daarna niet meer. Zijn opsporing is verzocht. Zodag tegen den avond is de boerderij van W. te lieerde in brand geraakt, ver moedelijk door het omvallen van een lampje. De<eheele woning werd in de asch gelegd, ook verhandden de groote hooimijt en 100 kippen. loegejuiefate menigte, r de vliegers in een met bloemen versierde auto. Het ging nu langs den weg Meester-Corne- lis- Weltevreden. Ook hierlangs stonden dui zenden geschaard, hoewel de lucht betrok. Het werd voor de vliegers een ware zege tocht. KWELLENDE PIJNEN IN KIEZEN tanden en aangezicht, verdrijft men door Sanapirin-tabletten (Mijnhardt). Koker 75 ct. Bij apoth. en drogisten. Een serenade aan mevr. v. d. Broeke. Onder buitengewone belangstelling is gis terenavond te Helder het Stedelijk Muziek corps aan mevrouw Van den Broeke een se renade gebracht. Vanwege de marine werd den geheelen dag gelvagd. Herinneringsborden. Ter gelegenheid van het welslagen van nu luchtreis HollandIndië heeft de Kon. Deift- sche Aardewerkfabriek „De PorceUjne Hes" te Delft een tweetal herinneringsborden m blauw Delftsch vervaardigd, naar ontwerpen van de bekenden kunstenaar Lcon Scaf, die •cede thans verkrijgbaar zjjn. De gïH’ wcnachcn. Naar'het Haagschc Auelakantoor ver neemt, zijn by bet comité vliegtocht Neder- land-ln.lië de volgende telegrafische geluk- wencslien ingekemen: Uit de dagrapporten. Aan de dagrapporten van den heer Van der Hoop is het volgende ontleend: De bemanning was bijzonder getroffen door de uitstekende organisatie van de vlieg velden in geheel Britsch-Indië. Den lOden November werd te Karachi gestart met de bedoeling, Multan over te slaan, hetgeen is gelukt. Onderweg werd bemerkt dat de ma chine niet geheel in orde was, en dat de mo torkleppen lekten. Bij aankomst werd alles zeer nauwkeurig nagezien. Besloten werd, een dag te Ambala te blijven. Een reserve cylinder werd gemonteerd. De herdenking van den wapenstilstand werd met de Britten meegevierd. Op 12 Novembr werd naar Allahabad ver der gevlogen. Het was een zeer belangwek kende tocht over dit deel van Brltsch-Indiè met zijn schitterende tempels en kaïneclka- ravanen. Aan de bemanning werd een aller hartelijkste ontvangst bereid. Op 14 Novem ber ging het van Calcutta naar Akyab, waar zich voor het eerst de tropische hitte deed gevoelen. He^ vliegveld bleek klein, doch lang, en wij zagen de verongelukte machine van MacLaren. Het vliegveld te Rangoon Is klein en midden in de stad gelegen, omgc ’cn door hoornen. Een daling ware zonder onge lukken misschien mogelijk, doch het tou ondoenlijk zyn geweest, de zware machine uit het gat onbeschadigd te doen opstijgen. Doorvliegen naar Moulmein, in Siam, was riskant wegens benzinetekort. Ten alottu werd met liartzcer besloten, naar Akyab terug te vliegen en met behulp van de oude resten van MacLaren's toestel een extra- benzinntank by te bouwen, toen Noordelijk Brave vliegensvlugge vliegers. Nu ge dat hebt gepresteerd Hebt g’ in Nederlands annalen ’n Gulden bladzij gegraveerd. Onze klnders zullen leeren In hun vaderlandsche les- Neg’tien honderd vier en twintig: HollandIndië vliegsucecs. Holland lééft nog! Holland hééft neg Toffe jongens af en toe, En de Nederlandsche Leeuw ia Tooh nog geen vermomde koe. Vliegers! Toen in Lnsnlinde *t Einddoel duid’lyk vóór U lag, Wat moet ze toen mooi geweest zyn Onze Rood Wit Blauwe vlag! 22211 22471 - 22813 22835 22942 22965 13399 K.M. Bravo! I» Ktese Ie I hL Hecet vrVieat •7M 13450" 16674 18041 2!9T>S f 1« J PrBzcn van /2D: 154 649 1088 1392 1666 1857 2014 2380 2591 2867 3020 3244 3597 4199 4510 4795 4929 5135 5575 ding te voorkomen tastte men ifen nranfl van alle kanten tegelijk aan en trachtte men deze ia te slniten, maar het vuur was zoa 1 evig, dat 19 stralen op de waterleiding en 9 stralen van de vier stoomspuiten alsmede 5 stralen van de eigen brand inrichting, totaal dus 23 stralen, aanvankelijk macht en ooi bleken te gen de vuurzee. Meer dan anderhalf uur zette men onver moeid den strijd tegen de vlammen voert. Eerst om half twaalf was mindering merk baar. Het enorme blusschingswerk, dat duizen den uit de stad naar de plaats des nheils trok, werd zeer belemmerd door dikke ver stikkende rookwolken. De schade door dezen brand aaigericht valt nog niet geheel te overzien, doch zij be draagt ruw geschat aan gebouw en inventaris zeker meer dan een ton. Naar wy vernemen is De Handelskatner op beurspolis verzekerd. Omtrent de oorzaak is niets bekend. z>e begroeting aoor ttc» iMHrtrtogd. Reeds vroeg gkterenodhtend waren dui zenden op het landingsterrein Tjililitan rcr- «ameld om de aankomst der vliegers te ver beiden. langzamerhand komen verschillende au toriteiten, waaronder de opperbevelhebbers van leger en vloot, aan. Tegen 12 uur is ook de landvoogd aanwezig. Eindelyk komt het bericht, dat de Fokker is gesignaleerd. Het vliegtuig heeft de tege- raoet-ijlende legervliegers ontmoet en bege leid door dit cere-escort, is het in aantocht. Een koortsachti^e opwinding maakt zich van de duizendkoppigé menigte meester. Einde lijk, om 1 uur 10, vcrschynt aan den horizon oen tiental stippen. Een siddering vaart door het publiek, luide kroten weerklinken van: Daar zyn ze! Eerst wordt nog over Welte vreden gecirkeld. Daarna komt liet eskader in jjlvlucht ter rein waart s gevlogen. Terwijl de vliegers over het terrein cirkelden, stijgt een opgewonden gejuich op. Te 1 uur 20 daalt dc H. N. A. C. C. neer en taxiet iu ijken tot op 100 M. afstand voor de tribune van den landvoogd. De muziek zet het ..Wilhelmus" in. Het juichend pu bliek stemt ontroerd in met het volkslied, dat luide over het vliegveld uitschalt. Intus- sehen ijlen de heer Muurling, voorzitter van het vlic-gcomité en ettelijke fotografen naar het toestel. De eerste, die uitstapt, is de mecanicien Van den Broeke. Hy is in hemdsmouwen en gaat, zonder zich van de donderende toejuichingen te veel aan te trekken, nuchtcrtjes zyn machine na- kyken. Daarna komt Van Weerdeu Poelman uit de cabine. Van der Hoop blijft nog even binnen voor het nemen van de laatste maat regelen. Het publiek laat zich haast niet tegenhouden en dringt onophoudelijk op. Persmcnschen halen eindelijk Van der Hoop te voorschijn en geleiden hem tot voor de tri bune van den landvoogd. Deze houdt daarna een warme toespraak, verklarend dat dc In dische regeering en H. M. de Koningin ver heugd zyn over de aankomst en met groote belangstelling den tocht hebben gevolgd. „Onmiddellyk gaat mr. Fock voort heeft men ingezien, dat men na Philippope! den tocht moest doorzetten en terstond be grepen, dat dit in het belang van het vlieg- wezen was. Hoe dit zich verder zou ont wikkelen is niet bekend, doch uiteraard staat vast, dat de „F Vil” daarin een groot aan deel heeft. De landvoogd stelt hierna de aviateurs met de iuin verleende onderscheidingen in kennis. Het opdringend pubilek heft na deze me- NA DEN VLIEGTOCHT HOLLAND- INDIë. Aardige herinnering. Het plan bestaat het mailzakje, dat de Fokkermachine meevoerde, in zilver uitge voerd door den Post- en Telegraafdienst te doen aanbieden aan Van der Hoop. Interessante gegevens. De Koninkl. Luchtvaart Maatschappij ver strekte ons nog de volgende interessante ge gevens: Het benzineverbruik (aeroline) gedurende deu tocht bedroeg 12.359 liter. Olieverbruik (Castor oil) bedroeg 500 liter. Gemiddelde snelheid was 130 K.M. per uur. Het aantal toeren van den Propeller be draagt 17.208.600 en van de krukas 26.680.000. Met cenige speling by de laatste cjjfcrs moet natuurlijk worden gerekend. De af gelegde weg. Nu de vliegers te Batavia zyn aangekomen geven wy hieronder nog even oen overzicht van den door hen afgelegden weg. 1 Oct. AmsterdamPraag. PraagBelgrado BelgradoPlovdiv 4 Oct.1 Nov. Reparatie na noodlanding. 2 Nov. PlovdivKonstantinopel KonstantiuopelAngora Rustdag. AngoraAleppo Aleppo—Bagdad Bagdad—Basra Boesjir BoesjirBendcr- Abbaa BenderAbbas Karachi KarachiMoeltan Ambala Ambala—- Allahabad Allahabad—-Calcutta m. CalcuttaAkyab AkyabRangoon Rustdag. RangoonBangkok BangkokSengora Kleppen schuren, nieu we magneet plaatsen. Sengora—Medan MedanMuntok MUntok—Batavia de heeren v. d. Ven (in belastingen te Heerlen), (Eerste Kamerlid te Amsterdam), Menging, Jurgens en v. d. Dries, die hunne benoeming aanvaardden. Eene commissie werd benoemd, waarin gekozen werden de heeren Koehorst, t. Al- phen en v. d. Dries, die de orgaankwestio zal onderzoeken in de richting van een maandblad. Langdurig werd vervolgens ge- discussieenl over een voorstel-Amsterdam, om te komen tot een diocesane indeellug van den Bond. Het Bomlsbestnur stond hiertegenover af wijzend en ten slotte werd het voorstel af geroerd. Nog werden eenige andere voorstellen af- gehanddd. Daarop ging de vergadering uiteen. TELEFOONDIENST. Vanaf heden nemen alle Nederlandsclte «iefooukantoren deel aan het telefoon ver teer met En^-'znd. NIEUWE AARDSCHOKKEN TE WONOSOBO. Zondagavond en gisterennacht zyu nieu we aardschokken te Wonosobo gevoeld. Geologen verwachten een verhoogde wer king van den Lamongan en van den Papan da jan. INBRtKcR DOOLXiESCHOTEN. De 30-jsrige H. L-. bij de politie en in de misdadigerswereld bekend als ,,De schrik van het Westland”, die Vrijdag avond in den Franschen Bazar te Rot terdam door de politie werd neergescho ten en zwaar gewond, is Zondagmorgen aan de gevolgen overleden. EEN OVERVAL. Zaterdagavond is de smid en rijwiel handelaar A. M. Oostcrwijk, aan de Molenstraat te Apeldoorn, die tevens xassier is van de R- K- Boerenleenbank en beheerdei der gelden van den AartsbisSchoppclijken Boerentuinders- bond, in zijn woning overvallen. Er werd aan zijn woning geklopt, toen hii alleen thuis was en dadelijk, toen hii opendeed, werd hem een slag toege bracht, die heln bewusteloos maakte. Toen zijn vrouw thuis kwam, vond zii haar man <*p den grond liggen. Het bleek, dat zijn, sleutelbos, waaraan ook de sleutel van de brandkast hing, uit zijn broekzak was genomen en dat de brandkast geopend was. Alle papier- en geldswraarden, tot een bedrag van tus- schen de drie- en vierduizend jjulden. ware« er uit verdwenen. Tot heden is van den dader of de daders niets be kend. dedeeling <lc aviateurs op de Behouders. Viermaal wordt ecu rondgang met hen ge maakt. Eindelijk werden zij voor den land voogd teruggevoerd, die daarna de gelegen heid krygt het wakkere drietal de bun ver leende decoraties op de borst by Van den Broeke op het doorzweet hemd te .«pelden. De menigte is krankzinnig van opgewonden heid en laat den landvoogd telkenmale nau welijks ’uitspreken. Mr. Fock vervolgde evenwel zoo goed en zoo kwaad liet ging zyn redevoering zeg gende: „IVij weten niet of een vaste lucht verbinding mogelijk aal zyn. Wat wy wel weten is, dat gy, pioniers, getoond hebt, ondanks groote moeilijkheden, den tocht te kunnen volbrengen. Gy zyt mannen van moed en durf, evenals de pioniers uit het eind van de 15e en het begin van de 16e eeuw”. Voorts huldigde de landvoogd den Neder- landscht n industrieel Fokker, die het toestel ontwierp en daardoor de vlucht mogelijk maakte. Ten slotte bood Z.Exc. namens dc Indische regeering met luide stemme den vliegers een fiaaien gouden beker aan, gegraveerd met het Nederlandsche wapen, geflankeerd door wijnranken en voorzien van het onderschrift „Je Mainticndrai”. Nadat dc eerewyu was rondgediend, com plimenteerden de overige aanwezige autori teiten <!e vliegers. De vlootvoogd, vice-ad- miraal Gooszen, wenschte hun geluk met hun behouden aankomst, mede namens den minis ter van Marine en de Koninklijke Marine. Ten slotte ouderteekende dc landvoogd zelf de oorkonde en vertrok daarop te 1.37 uur van het terrein. Vrijgelaten door de mi vertrokken eindelijk ook van Rangoon de nieuwe racebaan werd out- dekt, hetgeen Jen tocht redde en een ge slaagde landing mogelijk, maakte. ÜKW van het ge improviseer Ut Rangoon den 17den November voor den tocht naar Bangkok leverde geev bezwaar op, dank zy de goede belangeloos verleende hulp. Het was een interessante vlucht over de oerbosschcn, die een even- tueele noodlanding zouden hebben uitge sloten. Daarna volgden eindelooze rijstvel den, en tenslotte werd op het Don Muang- terrein geland. Het terrein is in den natten tijd slecht doch was op het oogenblik bruik baar, al was thans iu den drogen tyd van het reusachtige terrein slechts 300 mater goed droog. Het dagrapport roemt de goede Siameesche organisatie. i Den 18den November, terwyF naar Sen gora werd gevlogen, werd gemerkt, <lat de kleppen lekten. De bemanning hoopte MeJar te bereiken. Echter 's morgens durfde zy na 't proefdraaien, toen de motor 100 toeren te weinig maakte, niet voor den tocht naai Medan op te stygen. Men moest met tegen zin in een tweedaagsch uitstel berusten. Wij kregen vriendeljjke hulp van de Siameesehe autoriteiten. Eerst 's middags 5 uur van den 20sten was de motor goed voor den tocht Sengora-Medan, die een pleiziertoehtje was. Boven Penang werd gecirkeld. Het was tin zeldzaam weldadig gezicht, toon de Orion zichtbaar werd, met de groote driekleur ovi.i het tentendek uitgeepreid. Twee watert litg tuigen begeleidden de F VU tot de kust vao Sumatra, waar dc Pelikaan opdook. Bij Ber- halle werd het land van Sumatra met treug- de begroet. Wy passeerden, laag vliegend, plaatsjes en ondernemingen op Medan en kregen een heerlijken indruk van de enthou siaste ontvangst. De totaal-indruk van de dagrapporten van Van der Hoop is, dat de tocht zwaar werk was met groote verantwoordelijkheid vota de bemanning, doch een heerlijke vlucht. Do telkens vooraf verkregen gegevens verge makkelijkten den toclt, waardoor Van der Höop optimistischer was, dan het comité, omdat hij wist, wat te verwachten was. BRAND TE LEIDEN Gisteravond, omstreeks halt tien, is te Leiden een binnenbrand uitgebroken in de opslagplaats van graan en lijnkoeken van de firma dc la Bye aan den Mare- singcl 20. De brandweer was spoedijr ter plaatse en wist den brand tott die opslagplaats te beperken. Hier lacr .voor ongeveer f5000 aan graan en .lijnkoeken. De schade, meerendeels wa terschade. jvordt door verzekering ge dekt. De oorzaak van den brand is on bekend. De opslagplaats van de Rotter- danische Huidenclub die eronder ligt, kreeg eveneens v w aterschade. DOOR EEN VALLENDEN MAST GE TROFFEN. Bii den aanbouw van de mijn Julia te Eygelsho\en is gisterenmiddag .een ern stig ongeluk gebeurd, waarblii twee personen oedood werden en een ver wond is. ty'erkheden van den aanne- Voracqui moesten een drietal ijzeren masten plaatsen. Twee masten stonden reeds op hun plaats en de derde liet men juist een halven meter zakken, toen een blok hout uitschoot, waar door de ijzeren naai naar beneden kwam. De monteurs Rode en Van Hoock uit Hoboken, bii Antwerpen, die voor den Antwerpschen leveran cier van het w erk op een en ander toe zicht hielden, werden door het vallend gevaarte gedood. Een derde nersoon, de Nederlander M. K. werd vrii ernstig verwond en moest naar het hospitaal worden vervoerd. ERNSTIG MOTORONGEVAL. Gisterenavond omstreeks kwart over achten is een ernstig motorongeluk ge beurd in de Raadhuisstraat te Amster dam. i Met zeer groote snelheid reed een motorrijder, de heer Svbrandts uit de Bentinckstraat aldaar, met een ledig, zijspan aan den rechterkant in de rich ting van de Westermarkt. Zoo groot was zijn snelheid, dat hïï de korte bocht tusschen Heeren- en Keizersgracht niet aan den rechter kant kon nemen. Hij moest dientenge volge links uithalen en heeft vermoede- delnk dit nog willen doen voor den tramwagen van lijn 17 die van de Wes- termarkt kwam. Hii wilde waarschijnlijk echter weer oen rechterkant nemen voor hij bii de tram was en niet om den tramwagen zelf rijden. De trambestuurder zag de botsing aankomen. Hii remde uit alle macht met het gevolg, dat de tram reeds stil- stona toen de motor met groote kracht tegen de tram botste. De berijder sloeg over zijn stuur heen en werd lievig bloedend en bewusteloos c~~ Zijn toestand w’as zeer ernstig een r t: _:l Dienst hem naar het Binnengasthuis was geheel onder de zijspan gedrukt, r dit geval gi door de afd. nomen. GROOTE BRAND TE GELDROP. Zondagavond brak plotseling te Geldrop in het perceel bewoond door de Wed. v. d. Hurk aan den Heezerweg brand uit. Al spoe dig werden ook de beide perceelen, bewoond door de Wed. Maas en Bierings, welke vlak by gelegen zyn en juist den wind hadden, door de vlammen aangetast. Aan blusschen viel niet te denken, zoodat men zich tevre den moest stellen met te redden wat nog mogelyk wtu. Slechts een klein gedeelte van deu inboedel kon gered worden. Overigens gingen de twee huizen en de boerderij van Bierings in de vlammen oj>. Bij de Wed. v. d. Hurk is een bedrag van ongeveer 500 verloren gegaan. Assurantie dekt gedeeltelijk de schade. GEHEIMZINNIG. Zaterdagavond omstreeks 8 uur meldde zich aan het station te Voorschoten aan de heer J. de Jong uit Rotterdam, die verklaar de, uit den trein geworpen of gevallen te xyn. Hy liad eenige wonden aan het hoofd. Hy had tweede klas gereisd in den trein, welke dien avond half zes uit Rotterdam naar Amsterdam was vertrokken. By hem in de coupé zaten eerst vier heeren, die in Delft zyn uitgestapt. In Den Haag, waar de trein 6.14 vertrok, was op het laatste oogen blik een beer by hem in de coupé gekomen. Diens signalement wist hy niet op te geven. Tusschen Voorschoten en De Vink heeft hy ongeveer een uur bewusteloos langs k den spoorweg gelegen. Toen hy weer tot be wustzijn gekomen was, is hy langs de spoor baan naar Voorschoten geloopen. Van het geld, dat hij bij zich had, werd niets ver mist. By aankomst van d -i trein te Amster dam werden zyn jas. hoed en actetasch in de coupé, waarin hij had gereisd, aangetrpf- fen. DOOR EEN STIER OP DE HORENS GENOMEN. De 26-jarige knecht II. B., in dienst bij R. Mulder te Glimmen (Gr.) is in den sta', door een stier op de horens genomen en g dood. GEWELDIGE BRAND TE ROTTERDAM. Gisterenavond woedde te Rotterdam een hevige brand zooals dit jaar nog nnt voor kwam. Tegen 10 uur bemerkten voorbijgangers dat rook opsteeg uit een grooten houten loods, die een oppert lakte heeft van circa 800 vierkante meter en in gebruik is bij de coöperatieve groothJndelv- reeuiging ,_De Handelskamer”, aan den Ruigeplaatweg. Onmiddellijk werd de bruid weer gewaar schuwd. Hoofdman O. A. J. Mirrer, die te vens directeur van De Handelskamer is, be sefte welk een gevaar er dreigde eu welk een om vang de brand zou kunnen nsmen in dien niet onmiddellyk op daartasten 1 wijze het vuur werd aangepakt. Hy maakte groot alarm en binnr.i een klein half uur werd een ontzettende water massa op bet vuur geworpen. Gebleken was dat de loods, die geheel gevuld was met zakken havermout en peulvruchten, suiker en ochtendvoer, aan den kant van het hoofd gebouw fel brandde. Om eventuede altbrei- ANTMXEXICALE POLITIEK DER FRAN9CHE REGEERING. Gisterenavond is te 's Gravenhag* een Èratastvergadering geliouden tegen de anti- etericale politiek der Fransche regeering. T»e veiwadering, welke belegd was door de Ka tholieke Garde. was zeer druk bezocht. Xïs sprekers traden op het Kamerlid ir. F.ber en pater D. d. Geest. Op voorstel van den voorzitter werd on der daverend applaus besloten het volgende m te zenden aan kardinaal Dubols; Katholieken van Den Haag in alge- 'Eminentie de uitdrukking van hun gevoel ïns van broederschap en bewondering te aan vaarden voor hun Fransche broeders in hun atrjjd voor de rechten der Kerk en de ware cultuur van het Franschc volk en bidden God U hij te staan.” IS EEN SLAGERSWINKEL WERK PLAATS IN DEN ZIN DER ARBEIDSWET? Naar de Haxgsche redacteur van de „Msb." verneemt, heeft de Directie van den Arbeid thans erkend, dat onderstaande werkzaamheden in een slagerswinkel mogen worden verricht zonder dat deze daardoor werkplaats wordt: beenderen kleinhakken, breken (verdeeling in stukken) van voor- en achtervoet, karbonaden hakken, klaarmaken van vteesch voor etaleeren opbergen van vleesch in de ijskast, reinig-en van win kel en gereedschap, schouder uitbeenen, snijden van lappen, snyden van vleeschwa- ren, uitbeenen van stukken vleesch in ver band met directcn verkoop (werken op be stelling is te beschouwen als directe ver koop). uitpeilen van biefstuk en bakvleeseh, varken uitsnjjden, ijskast vullen met ijs, en «woerd van vet ontdoen Voor slagerswinkels, waarin slechts lx> vengenoemde werkzaamheden worden ver richt, zjjn geen arbeidslijsten meer noodig. R. K. BOND VOOR GROOTE GEZINNEN. ^^Zateniag en Zondag kwam deze Boud te Vitrecht in vergadering bijeen onder voor zitterschap van den beer J. W. F. van Mee geren van Venlo, onder-voorzit ter. die mede deelde, dat de voorzitter, dr. van der Heyde als zoodanig had bedankt om gezondheids redenen. De heer H. van Alfen, secretaris van den Bond, bracht het jaarverslag uit, waaruit een weinig optimistische toon klonk, daar van de 25 afdeeiingen er slechts weinige teekenen van leven geven. By de beraa»lslagingen over «lit verslag merkte de beer Haazevoet bij bet Hoofdbe stuur een zekere slapheid op en constateer de, dat er te weinig actie van dit bestuur ■itgaat. Zoo is er o.a. nog geen initiatief ge nomen voor een zoogenaamden kinderdag. Hierop antwoordde de secretaris, dat het hoofdbestuur de omstandigheden voor een kinderdag niet gunstig achtte. Zaterdagavond werd een feestavond aan geboden door de afdecling Utrecht, waar gezongen werd en ook de humor niet af wezig bleef, terwijl de bekende Utrechtsche vrouwenarts, dr. Ausems een belangryxu rede hield over „De vijf talenten.” In de Zondagvergadering werd tot voor zitter gekozen dc beer Van Meegeren te Venlo en tot plaats der volgende vergadering werd aangewezen Breda. Daarna werd breedvoerig beraadslaagd over het orgaan HDe FamiUebode”. welker uitgave men be sloot voort te zetten. In het bestuur werden vervolgens gekozen ecteur der directe J. J. Haazevoet 3U 682 1171 1515 1771 1917 2040 2455 2737 2885 3077 3316 3814 4250 4548 4886 4990 5178 5652 5957 6250 6699 7056 7329 7887 8213 8639 8982 9266 9737 1ÖÏ80 10220 10241 10242 10311 1032U 10363 10394 10476 10477 10674 10576 10592 10651 10680 10725 10761 10800 10851 10855 10860 10689 10912 10924 11091 11132 11201 11272 11395 11403 11440 11476 11551 11555 11580 11637 11668 11674 11709 11755 11846 11863 11894 11909 12042 12119 12(39 12155 12164 12173 12219 12284 12328 12330 12426 12451 TZ 12780 12810 12883 12896 12923 12967 12996 12999 13050 13075 13’78 13263 13279 13323 13357 13467 13548 13678 13682 13700 13741 13765 13787 13960 13976 14035 14084 14091 14137 14203 14263 14293 14299 14337 14432 14503 14599 14615 14687 14722 14764 14797 14845 14855 14925 14995 15018 15081 15160 15170 15172 15187 15427 15523 15604 15610 15733 15736 15774 15775 15944 16014 16197 16279 16396 16470 16568 16859 16912 16976 15726 16071 16627 16641 17415 17423 17449 1754) 18113 18120 18153 18259 18265 18924 1893’ 1S936 1'7013 19028 19072 "“3 19ó?l 19676 19739 19776 -- 1 19933 19985 2ÓÓ1Ó 2Ó065 20079 20223 20’49 20255 20285 2UÏ02 20350 203W 20440 20458 2V482 205’5 20573 20654 ZZZZ'. "7 T* ZZZ' Z2~~Z '1 20990 21051 2U 96 212*15 21287 21380 21403 21468 21514 21528 21536 21537 21548 21583 21613 21645 21793 21825 21826 21979 22049 22101 22203 22260 22317 22346 22386 22456 2J466 22506 2’510 22577 22653 22788 22812 16111 16656 16834 17019 17043 17050 17095 17116 17126 17139 17282 17415 17423 17449 1754) 17544 17551 17562 17618 17623 17720 17737 17755 17771 17830 18006 i;::c :z.— 18303 183C5 18324 14*27 18393 1 8467 18618 18646 18061 - - - 19028 Ï8H 4 19324 I9-V5 19330 19433 19533 19655 19662 19663 \ZZZZ 19793 19806 19835 19888 19901

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1924 | | pagina 2