:ooo
J
Óf
196
1212
1569
1792
1920
2114
2456
2744
2900
3088'
3394
3366
4285
4550
4889
4995
5266
5662
5975
6275
6738
7130
7520
7920
8216
8642
9043
9285
9784
Klein Allerlei.
LUCHTVAART.
Uit onze Oost
GEMENGD NIEUWS.
BMM 9992 10043
-- 184/1
18676 I87U9 18732
11132 11201
11292 11341
12553 12629 12711 12712 12755
8
n
095
9
n
1195
10
w
n
Totaal
1
Naar'het Haagschc
2 t
9
telei
meene vergadering bijeen, verzoeken
97
n
77
77
77
>7
77
77
77
77
77
77
77
99
97
99
3
4
5
6
7
2
3
846
920
608
99
99
kW" -- ---
20573 20654 20671 20678 20745 20710 20/8Ö
20811 20819 20855 20906 20951
18551
18907
19081
563
1000
500
De opsti
terrain te
57
460
808
1262
1572
1842
1941
2168
2483
2814
2933
3118
3421
4009
4439
4711
4900
5041
5352
5678
5978
6277
6785
7191
7623
7926
8331
8759
9090
9307
9872
123
465
854
1290
1622
1854
1973
2306
2553
2835
2954
3147
3513
4018
4448
4769
4902
5047
5405
5698
6013
6410
6845
7240
7703
7940
8416
8854
9107
9314
9900
290
652
1134
1495
1691
1900
2038
2384
2522
2877
3071
3297
3761
4226
4526
4885
4954
5148
5633
5916
6207
6671
7036
7325
7855
8109
8620
8938
9255
9704
9986
7^0
865
400
475
6171
6639
7035
7294
7797
8018
8594
8908
9193
9548
9939
820
812
K.M.
9»
1510
850
770
710
570
21
23
24
ojpgenomen.
.Ij toen
auto van den Oe-neesleundigen.
- - - - J 1
bracht Het voorwiel van den motor
was geheel onder de zijspan gedrukt.
Den bestuurder van de tram treft in
een schuld. De motor is
„Voerwezen” in beslag ge-
12
13
14
15
16
17
18
19/20
124
469
1038
1311
1646
1855
2013
2365
2558
2864
2979
3210
3574
4147
4474
4792
4909
5068
5432
572! 5735
6119
6636
6971
7247
7706
7664
8471
8870
9157
9477
9924
437e NCD. STAATS! OTE1MJ.
Trrtilcj tan Msamfax 21 November.
4958 IÖOO.
C'linge Dooreubos dicht In de „Tel.";
’t Is dus werkelijk geen sprookje
’t Staat héél duid’lyk in de krant;
De koloniale vliegers
Zijn in Indië geland!
Tusechen zwendel, brand en diefstal.
Kampen, tonnen-schade, moord.
Wordt dit nationaal succesje
Door ons als muziek gehoord.
Och, maakte Cornelia Houtman.
Die het met zijn zeilschip dcc,
Dezen tijd van lucht-emotia
Nog eens eventjes weer mee!
Hij is met zijn zeilschip via
Kaap de Goede Hoop gegaan.
En vol goede hoop, heeft nu ons
Zondagmiddag hadden zich 40 anti-mili-
tairisten opgesteld op verboden terrein vóór
de strafgevangenis aan den Pompstations-
weg te scheveningen. Daar zij zich niet wil
den verwijderen, heeft de politie hen met den
gummistok uit elkaar gejaagd.
Nog geen vijf jaar geleden werd te Di-
dam nabij het station, van rijkswege een
gebouw gesticht, ten behoeve van de poli-
tietroepen. De bouwkosten bedroegen on
geveer 14.000. Dezer dagetr is dit gebouw
verkocht voor 900.
H. H. V., te Noordwijk, wiens opspo
ring door den commissaris van politie al
daar was verzocht, wegens schaking van
een minderjarig meisje, is gearresteerd.
De 16-jarige zoon van Mr. J. Bynk, no
taris te Drnten. wordt vermist. Zondagavond
zou hij over Wamel en Tiel naar 's-Herto-
genbosch gaan, waar hy het gymnasium
bezocht; in Wamel is hjj nog gezien, daarna
niet meer. Zijn opsporing is verzocht.
Zodag tegen den avond is de boerderij
van W. te lieerde in brand geraakt, ver
moedelijk door het omvallen van een lampje.
De<eheele woning werd in de asch gelegd,
ook verhandden de groote hooimijt en 100
kippen.
loegejuiefate menigte,
r de vliegers in een
met bloemen versierde auto.
Het ging nu langs den weg Meester-Corne-
lis- Weltevreden. Ook hierlangs stonden dui
zenden geschaard, hoewel de lucht betrok.
Het werd voor de vliegers een ware zege
tocht.
KWELLENDE PIJNEN IN KIEZEN
tanden en aangezicht, verdrijft men door
Sanapirin-tabletten (Mijnhardt). Koker 75
ct. Bij apoth. en drogisten.
Een serenade aan mevr. v. d. Broeke.
Onder buitengewone belangstelling is gis
terenavond te Helder het Stedelijk Muziek
corps aan mevrouw Van den Broeke een se
renade gebracht. Vanwege de marine werd
den geheelen dag gelvagd.
Herinneringsborden.
Ter gelegenheid van het welslagen van nu
luchtreis HollandIndië heeft de Kon. Deift-
sche Aardewerkfabriek „De PorceUjne Hes"
te Delft een tweetal herinneringsborden m
blauw Delftsch vervaardigd, naar ontwerpen
van de bekenden kunstenaar Lcon Scaf, die
•cede thans verkrijgbaar zjjn.
De gïH’ wcnachcn.
Naar'het Haagschc Auelakantoor ver
neemt, zijn by bet comité vliegtocht Neder-
land-ln.lië de volgende telegrafische geluk-
wencslien ingekemen:
Uit de dagrapporten.
Aan de dagrapporten van den heer Van
der Hoop is het volgende ontleend:
De bemanning was bijzonder getroffen
door de uitstekende organisatie van de vlieg
velden in geheel Britsch-Indië. Den lOden
November werd te Karachi gestart met de
bedoeling, Multan over te slaan, hetgeen is
gelukt. Onderweg werd bemerkt dat de ma
chine niet geheel in orde was, en dat de mo
torkleppen lekten. Bij aankomst werd alles
zeer nauwkeurig nagezien. Besloten werd,
een dag te Ambala te blijven. Een reserve
cylinder werd gemonteerd. De herdenking
van den wapenstilstand werd met de Britten
meegevierd.
Op 12 Novembr werd naar Allahabad ver
der gevlogen. Het was een zeer belangwek
kende tocht over dit deel van Brltsch-Indiè
met zijn schitterende tempels en kaïneclka-
ravanen. Aan de bemanning werd een aller
hartelijkste ontvangst bereid. Op 14 Novem
ber ging het van Calcutta naar Akyab, waar
zich voor het eerst de tropische hitte deed
gevoelen. He^ vliegveld bleek klein, doch
lang, en wij zagen de verongelukte machine
van MacLaren. Het vliegveld te Rangoon Is
klein en midden in de stad gelegen, omgc ’cn
door hoornen. Een daling ware zonder onge
lukken misschien mogelijk, doch het tou
ondoenlijk zyn geweest, de zware machine
uit het gat onbeschadigd te doen opstijgen.
Doorvliegen naar Moulmein, in Siam, was
riskant wegens benzinetekort. Ten alottu
werd met liartzcer besloten, naar Akyab
terug te vliegen en met behulp van de oude
resten van MacLaren's toestel een extra-
benzinntank by te bouwen, toen Noordelijk
Brave vliegensvlugge vliegers.
Nu ge dat hebt gepresteerd
Hebt g’ in Nederlands annalen
’n Gulden bladzij gegraveerd.
Onze klnders zullen leeren
In hun vaderlandsche les-
Neg’tien honderd vier en twintig:
HollandIndië vliegsucecs.
Holland lééft nog! Holland hééft neg
Toffe jongens af en toe,
En de Nederlandsche Leeuw ia
Tooh nog geen vermomde koe.
Vliegers! Toen in Lnsnlinde
*t Einddoel duid’lyk vóór U lag,
Wat moet ze toen mooi geweest zyn
Onze Rood Wit Blauwe vlag!
22211
22471 -
22813 22835 22942 22965
13399 K.M.
Bravo!
I» Ktese Ie I hL
Hecet vrVieat
•7M 13450" 16674 18041 2!9T>S f 1« J
PrBzcn van /2D:
154
649
1088
1392
1666
1857
2014
2380
2591
2867
3020
3244
3597
4199
4510
4795
4929
5135
5575
ding te voorkomen tastte men ifen nranfl van
alle kanten tegelijk aan en trachtte men deze
ia te slniten, maar het vuur was zoa 1 evig,
dat 19 stralen op de waterleiding en 9 stralen
van de vier stoomspuiten alsmede 5 stralen
van de eigen brand inrichting, totaal dus 23
stralen, aanvankelijk macht en ooi bleken te
gen de vuurzee.
Meer dan anderhalf uur zette men onver
moeid den strijd tegen de vlammen voert.
Eerst om half twaalf was mindering merk
baar.
Het enorme blusschingswerk, dat duizen
den uit de stad naar de plaats des nheils
trok, werd zeer belemmerd door dikke ver
stikkende rookwolken.
De schade door dezen brand aaigericht
valt nog niet geheel te overzien, doch zij be
draagt ruw geschat aan gebouw en inventaris
zeker meer dan een ton.
Naar wy vernemen is De Handelskatner op
beurspolis verzekerd. Omtrent de oorzaak is
niets bekend.
z>e begroeting aoor ttc» iMHrtrtogd.
Reeds vroeg gkterenodhtend waren dui
zenden op het landingsterrein Tjililitan rcr-
«ameld om de aankomst der vliegers te ver
beiden.
langzamerhand komen verschillende au
toriteiten, waaronder de opperbevelhebbers
van leger en vloot, aan. Tegen 12 uur is ook
de landvoogd aanwezig.
Eindelyk komt het bericht, dat de Fokker
is gesignaleerd. Het vliegtuig heeft de tege-
raoet-ijlende legervliegers ontmoet en bege
leid door dit cere-escort, is het in aantocht.
Een koortsachti^e opwinding maakt zich van
de duizendkoppigé menigte meester. Einde
lijk, om 1 uur 10, vcrschynt aan den horizon
oen tiental stippen. Een siddering vaart door
het publiek, luide kroten weerklinken van:
Daar zyn ze! Eerst wordt nog over Welte
vreden gecirkeld.
Daarna komt liet eskader in jjlvlucht ter
rein waart s gevlogen. Terwijl de vliegers over
het terrein cirkelden, stijgt een opgewonden
gejuich op.
Te 1 uur 20 daalt dc H. N. A. C. C. neer
en taxiet iu ijken tot op 100 M. afstand voor
de tribune van den landvoogd. De muziek
zet het ..Wilhelmus" in. Het juichend pu
bliek stemt ontroerd in met het volkslied,
dat luide over het vliegveld uitschalt. Intus-
sehen ijlen de heer Muurling, voorzitter van
het vlic-gcomité en ettelijke fotografen naar
het toestel.
De eerste, die uitstapt, is de mecanicien
Van den Broeke.
Hy is in hemdsmouwen en gaat, zonder
zich van de donderende toejuichingen te veel
aan te trekken, nuchtcrtjes zyn machine na-
kyken. Daarna komt Van Weerdeu Poelman
uit de cabine. Van der Hoop blijft nog even
binnen voor het nemen van de laatste maat
regelen. Het publiek laat zich haast niet
tegenhouden en dringt onophoudelijk op.
Persmcnschen halen eindelijk Van der Hoop
te voorschijn en geleiden hem tot voor de tri
bune van den landvoogd. Deze houdt daarna
een warme toespraak, verklarend dat dc In
dische regeering en H. M. de Koningin ver
heugd zyn over de aankomst en met groote
belangstelling den tocht hebben gevolgd.
„Onmiddellyk gaat mr. Fock voort
heeft men ingezien, dat men na Philippope!
den tocht moest doorzetten en terstond be
grepen, dat dit in het belang van het vlieg-
wezen was. Hoe dit zich verder zou ont
wikkelen is niet bekend, doch uiteraard staat
vast, dat de „F Vil” daarin een groot aan
deel heeft.
De landvoogd stelt hierna de aviateurs
met de iuin verleende onderscheidingen in
kennis.
Het opdringend pubilek heft na deze me-
NA DEN VLIEGTOCHT HOLLAND-
INDIë.
Aardige herinnering.
Het plan bestaat het mailzakje, dat de
Fokkermachine meevoerde, in zilver uitge
voerd door den Post- en Telegraafdienst te
doen aanbieden aan Van der Hoop.
Interessante gegevens.
De Koninkl. Luchtvaart Maatschappij ver
strekte ons nog de volgende interessante ge
gevens:
Het benzineverbruik (aeroline) gedurende
deu tocht bedroeg 12.359 liter.
Olieverbruik (Castor oil) bedroeg 500 liter.
Gemiddelde snelheid was 130 K.M. per
uur.
Het aantal toeren van den Propeller be
draagt 17.208.600 en van de krukas
26.680.000.
Met cenige speling by de laatste cjjfcrs
moet natuurlijk worden gerekend.
De af gelegde weg.
Nu de vliegers te Batavia zyn aangekomen
geven wy hieronder nog even oen overzicht
van den door hen afgelegden weg.
1 Oct. AmsterdamPraag.
PraagBelgrado
BelgradoPlovdiv
4 Oct.1 Nov. Reparatie na
noodlanding.
2 Nov. PlovdivKonstantinopel
KonstantiuopelAngora
Rustdag.
AngoraAleppo
Aleppo—Bagdad
Bagdad—Basra
Boesjir
BoesjirBendcr-
Abbaa
BenderAbbas
Karachi
KarachiMoeltan
Ambala
Ambala—- Allahabad
Allahabad—-Calcutta m.
CalcuttaAkyab
AkyabRangoon
Rustdag.
RangoonBangkok
BangkokSengora
Kleppen schuren, nieu
we magneet plaatsen.
Sengora—Medan
MedanMuntok
MUntok—Batavia
de heeren v. d. Ven (in
belastingen te Heerlen),
(Eerste Kamerlid te Amsterdam), Menging,
Jurgens en v. d. Dries, die hunne benoeming
aanvaardden.
Eene commissie werd benoemd, waarin
gekozen werden de heeren Koehorst, t. Al-
phen en v. d. Dries, die de orgaankwestio
zal onderzoeken in de richting van een
maandblad. Langdurig werd vervolgens ge-
discussieenl over een voorstel-Amsterdam,
om te komen tot een diocesane indeellug
van den Bond.
Het Bomlsbestnur stond hiertegenover af
wijzend en ten slotte werd het voorstel af
geroerd.
Nog werden eenige andere voorstellen af-
gehanddd.
Daarop ging de vergadering uiteen.
TELEFOONDIENST.
Vanaf heden nemen alle Nederlandsclte
«iefooukantoren deel aan het telefoon ver
teer met En^-'znd.
NIEUWE AARDSCHOKKEN TE
WONOSOBO.
Zondagavond en gisterennacht zyu nieu
we aardschokken te Wonosobo gevoeld.
Geologen verwachten een verhoogde wer
king van den Lamongan en van den Papan
da jan.
INBRtKcR DOOLXiESCHOTEN.
De 30-jsrige H. L-. bij de politie en
in de misdadigerswereld bekend als ,,De
schrik van het Westland”, die Vrijdag
avond in den Franschen Bazar te Rot
terdam door de politie werd neergescho
ten en zwaar gewond, is Zondagmorgen
aan de gevolgen overleden.
EEN OVERVAL.
Zaterdagavond is de smid en rijwiel
handelaar A. M. Oostcrwijk, aan de
Molenstraat te Apeldoorn, die tevens
xassier is van de R- K- Boerenleenbank
en beheerdei der gelden van den
AartsbisSchoppclijken Boerentuinders-
bond, in zijn woning overvallen. Er
werd aan zijn woning geklopt, toen hii
alleen thuis was en dadelijk, toen hii
opendeed, werd hem een slag toege
bracht, die heln bewusteloos maakte.
Toen zijn vrouw thuis kwam, vond zii
haar man <*p den grond liggen. Het
bleek, dat zijn, sleutelbos, waaraan ook
de sleutel van de brandkast hing, uit
zijn broekzak was genomen en dat de
brandkast geopend was. Alle papier- en
geldswraarden, tot een bedrag van tus-
schen de drie- en vierduizend jjulden.
ware« er uit verdwenen. Tot heden is
van den dader of de daders niets be
kend.
dedeeling <lc aviateurs op de Behouders.
Viermaal wordt ecu rondgang met hen ge
maakt. Eindelijk werden zij voor den land
voogd teruggevoerd, die daarna de gelegen
heid krygt het wakkere drietal de bun ver
leende decoraties op de borst by Van den
Broeke op het doorzweet hemd te .«pelden.
De menigte is krankzinnig van opgewonden
heid en laat den landvoogd telkenmale nau
welijks ’uitspreken.
Mr. Fock vervolgde evenwel zoo goed en
zoo kwaad liet ging zyn redevoering zeg
gende:
„IVij weten niet of een vaste lucht
verbinding mogelijk aal zyn. Wat wy wel
weten is, dat gy, pioniers, getoond hebt,
ondanks groote moeilijkheden, den tocht
te kunnen volbrengen. Gy zyt mannen
van moed en durf, evenals de pioniers
uit het eind van de 15e en het begin
van de 16e eeuw”.
Voorts huldigde de landvoogd den Neder-
landscht n industrieel Fokker, die het toestel
ontwierp en daardoor de vlucht mogelijk
maakte.
Ten slotte bood Z.Exc. namens dc Indische
regeering met luide stemme den vliegers een
fiaaien gouden beker aan, gegraveerd met
het Nederlandsche wapen, geflankeerd door
wijnranken en voorzien van het onderschrift
„Je Mainticndrai”.
Nadat dc eerewyu was rondgediend, com
plimenteerden de overige aanwezige autori
teiten <!e vliegers. De vlootvoogd, vice-ad-
miraal Gooszen, wenschte hun geluk met hun
behouden aankomst, mede namens den minis
ter van Marine en de Koninklijke Marine.
Ten slotte ouderteekende dc landvoogd
zelf de oorkonde en vertrok daarop te 1.37
uur van het terrein.
Vrijgelaten door de mi
vertrokken eindelijk ook
van Rangoon de nieuwe racebaan werd out-
dekt, hetgeen Jen tocht redde en een ge
slaagde landing mogelijk, maakte.
ÜKW van het ge improviseer Ut
Rangoon den 17den November
voor den tocht naar Bangkok leverde geev
bezwaar op, dank zy de goede belangeloos
verleende hulp. Het was een interessante
vlucht over de oerbosschcn, die een even-
tueele noodlanding zouden hebben uitge
sloten. Daarna volgden eindelooze rijstvel
den, en tenslotte werd op het Don Muang-
terrein geland. Het terrein is in den natten
tijd slecht doch was op het oogenblik bruik
baar, al was thans iu den drogen tyd van
het reusachtige terrein slechts 300 mater
goed droog. Het dagrapport roemt de goede
Siameesche organisatie. i
Den 18den November, terwyF naar Sen
gora werd gevlogen, werd gemerkt, <lat de
kleppen lekten. De bemanning hoopte MeJar
te bereiken. Echter 's morgens durfde zy na
't proefdraaien, toen de motor 100 toeren te
weinig maakte, niet voor den tocht naai
Medan op te stygen. Men moest met tegen
zin in een tweedaagsch uitstel berusten. Wij
kregen vriendeljjke hulp van de Siameesehe
autoriteiten. Eerst 's middags 5 uur van den
20sten was de motor goed voor den tocht
Sengora-Medan, die een pleiziertoehtje was.
Boven Penang werd gecirkeld. Het was tin
zeldzaam weldadig gezicht, toon de Orion
zichtbaar werd, met de groote driekleur ovi.i
het tentendek uitgeepreid. Twee watert litg
tuigen begeleidden de F VU tot de kust vao
Sumatra, waar dc Pelikaan opdook. Bij Ber-
halle werd het land van Sumatra met treug-
de begroet. Wy passeerden, laag vliegend,
plaatsjes en ondernemingen op Medan en
kregen een heerlijken indruk van de enthou
siaste ontvangst.
De totaal-indruk van de dagrapporten van
Van der Hoop is, dat de tocht zwaar werk
was met groote verantwoordelijkheid vota
de bemanning, doch een heerlijke vlucht. Do
telkens vooraf verkregen gegevens verge
makkelijkten den toclt, waardoor Van der
Höop optimistischer was, dan het comité,
omdat hij wist, wat te verwachten was.
BRAND TE LEIDEN
Gisteravond, omstreeks halt tien, is te
Leiden een binnenbrand uitgebroken in
de opslagplaats van graan en lijnkoeken
van de firma dc la Bye aan den Mare-
singcl 20. De brandweer was spoedijr
ter plaatse en wist den brand tott die
opslagplaats te beperken. Hier lacr
.voor ongeveer f5000 aan graan en
.lijnkoeken. De schade, meerendeels wa
terschade. jvordt door verzekering ge
dekt. De oorzaak van den brand is on
bekend. De opslagplaats van de Rotter-
danische Huidenclub die eronder ligt,
kreeg eveneens v w aterschade.
DOOR EEN VALLENDEN MAST GE
TROFFEN.
Bii den aanbouw van de mijn Julia te
Eygelsho\en is gisterenmiddag .een ern
stig ongeluk gebeurd, waarblii twee
personen oedood werden en een ver
wond is. ty'erkheden van den aanne-
Voracqui moesten een drietal ijzeren
masten plaatsen. Twee masten stonden
reeds op hun plaats en de derde liet
men juist een halven meter zakken,
toen een blok hout uitschoot, waar
door de ijzeren naai naar beneden
kwam. De monteurs Rode en Van
Hoock uit Hoboken, bii Antwerpen,
die voor den Antwerpschen leveran
cier van het w erk op een en ander toe
zicht hielden, werden door het vallend
gevaarte gedood. Een derde nersoon,
de Nederlander M. K. werd vrii ernstig
verwond en moest naar het hospitaal
worden vervoerd.
ERNSTIG MOTORONGEVAL.
Gisterenavond omstreeks kwart over
achten is een ernstig motorongeluk ge
beurd in de Raadhuisstraat te Amster
dam. i
Met zeer groote snelheid reed een
motorrijder, de heer Svbrandts uit de
Bentinckstraat aldaar, met een ledig,
zijspan aan den rechterkant in de rich
ting van de Westermarkt.
Zoo groot was zijn snelheid, dat hïï
de korte bocht tusschen Heeren- en
Keizersgracht niet aan den rechter
kant kon nemen. Hij moest dientenge
volge links uithalen en heeft vermoede-
delnk dit nog willen doen voor den
tramwagen van lijn 17 die van de Wes-
termarkt kwam.
Hii wilde waarschijnlijk echter weer
oen rechterkant nemen voor hij bii
de tram was en niet om den tramwagen
zelf rijden.
De trambestuurder zag de botsing
aankomen. Hii remde uit alle macht
met het gevolg, dat de tram reeds stil-
stona toen de motor met groote kracht
tegen de tram botste. De berijder sloeg
over zijn stuur heen en werd lievig
bloedend en bewusteloos c~~
Zijn toestand w’as zeer ernstig
een r t: _:l
Dienst hem naar het Binnengasthuis
was geheel onder de zijspan gedrukt,
r
dit geval gi
door de afd.
nomen.
GROOTE BRAND TE GELDROP.
Zondagavond brak plotseling te Geldrop
in het perceel bewoond door de Wed. v. d.
Hurk aan den Heezerweg brand uit. Al spoe
dig werden ook de beide perceelen, bewoond
door de Wed. Maas en Bierings, welke vlak
by gelegen zyn en juist den wind hadden,
door de vlammen aangetast. Aan blusschen
viel niet te denken, zoodat men zich tevre
den moest stellen met te redden wat nog
mogelyk wtu. Slechts een klein gedeelte van
deu inboedel kon gered worden. Overigens
gingen de twee huizen en de boerderij van
Bierings in de vlammen oj>.
Bij de Wed. v. d. Hurk is een bedrag van
ongeveer 500 verloren gegaan. Assurantie
dekt gedeeltelijk de schade.
GEHEIMZINNIG.
Zaterdagavond omstreeks 8 uur meldde
zich aan het station te Voorschoten aan de
heer J. de Jong uit Rotterdam, die verklaar
de, uit den trein geworpen of gevallen te
xyn. Hy liad eenige wonden aan het hoofd.
Hy had tweede klas gereisd in den trein,
welke dien avond half zes uit Rotterdam
naar Amsterdam was vertrokken. By hem
in de coupé zaten eerst vier heeren, die in
Delft zyn uitgestapt. In Den Haag, waar de
trein 6.14 vertrok, was op het laatste oogen
blik een beer by hem in de coupé gekomen.
Diens signalement wist hy niet op te geven.
Tusschen Voorschoten en De Vink heeft hy
ongeveer een uur bewusteloos langs k den
spoorweg gelegen. Toen hy weer tot be
wustzijn gekomen was, is hy langs de spoor
baan naar Voorschoten geloopen. Van het
geld, dat hij bij zich had, werd niets ver
mist. By aankomst van d -i trein te Amster
dam werden zyn jas. hoed en actetasch in
de coupé, waarin hij had gereisd, aangetrpf-
fen.
DOOR EEN STIER OP DE HORENS
GENOMEN.
De 26-jarige knecht II. B., in dienst bij R.
Mulder te Glimmen (Gr.) is in den sta', door
een stier op de horens genomen en g dood.
GEWELDIGE BRAND TE ROTTERDAM.
Gisterenavond woedde te Rotterdam een
hevige brand zooals dit jaar nog nnt voor
kwam.
Tegen 10 uur bemerkten voorbijgangers
dat rook opsteeg uit een grooten houten
loods, die een oppert lakte heeft van circa
800 vierkante meter en in gebruik is bij de
coöperatieve groothJndelv- reeuiging ,_De
Handelskamer”, aan den Ruigeplaatweg.
Onmiddellijk werd de bruid weer gewaar
schuwd. Hoofdman O. A. J. Mirrer, die te
vens directeur van De Handelskamer is, be
sefte welk een gevaar er dreigde eu welk
een om vang de brand zou kunnen nsmen in
dien niet onmiddellyk op daartasten 1 wijze
het vuur werd aangepakt.
Hy maakte groot alarm en binnr.i een
klein half uur werd een ontzettende water
massa op bet vuur geworpen. Gebleken was
dat de loods, die geheel gevuld was met
zakken havermout en peulvruchten, suiker
en ochtendvoer, aan den kant van het hoofd
gebouw fel brandde. Om eventuede altbrei-
ANTMXEXICALE POLITIEK DER
FRAN9CHE REGEERING.
Gisterenavond is te 's Gravenhag* een
Èratastvergadering geliouden tegen de anti-
etericale politiek der Fransche regeering. T»e
veiwadering, welke belegd was door de Ka
tholieke Garde. was zeer druk bezocht. Xïs
sprekers traden op het Kamerlid ir. F.ber
en pater D. d. Geest.
Op voorstel van den voorzitter werd on
der daverend applaus besloten het volgende
m te zenden aan kardinaal Dubols;
Katholieken van Den Haag in alge-
'Eminentie de uitdrukking van hun gevoel ïns
van broederschap en bewondering te aan
vaarden voor hun Fransche broeders in hun
atrjjd voor de rechten der Kerk en de ware
cultuur van het Franschc volk en bidden
God U hij te staan.”
IS EEN SLAGERSWINKEL WERK
PLAATS IN DEN ZIN DER
ARBEIDSWET?
Naar de Haxgsche redacteur van de
„Msb." verneemt, heeft de Directie van den
Arbeid thans erkend, dat onderstaande
werkzaamheden in een slagerswinkel mogen
worden verricht zonder dat deze daardoor
werkplaats wordt: beenderen kleinhakken,
breken (verdeeling in stukken) van voor- en
achtervoet, karbonaden hakken, klaarmaken
van vteesch voor etaleeren opbergen van
vleesch in de ijskast, reinig-en van win
kel en gereedschap, schouder uitbeenen,
snijden van lappen, snyden van vleeschwa-
ren, uitbeenen van stukken vleesch in ver
band met directcn verkoop (werken op be
stelling is te beschouwen als directe ver
koop). uitpeilen van biefstuk en bakvleeseh,
varken uitsnjjden, ijskast vullen met ijs, en
«woerd van vet ontdoen
Voor slagerswinkels, waarin slechts lx>
vengenoemde werkzaamheden worden ver
richt, zjjn geen arbeidslijsten meer noodig.
R. K. BOND VOOR GROOTE GEZINNEN.
^^Zateniag en Zondag kwam deze Boud te
Vitrecht in vergadering bijeen onder voor
zitterschap van den beer J. W. F. van Mee
geren van Venlo, onder-voorzit ter. die mede
deelde, dat de voorzitter, dr. van der Heyde
als zoodanig had bedankt om gezondheids
redenen.
De heer H. van Alfen, secretaris van den
Bond, bracht het jaarverslag uit, waaruit
een weinig optimistische toon klonk, daar
van de 25 afdeeiingen er slechts weinige
teekenen van leven geven.
By de beraa»lslagingen over «lit verslag
merkte de beer Haazevoet bij bet Hoofdbe
stuur een zekere slapheid op en constateer
de, dat er te weinig actie van dit bestuur
■itgaat. Zoo is er o.a. nog geen initiatief ge
nomen voor een zoogenaamden kinderdag.
Hierop antwoordde de secretaris, dat het
hoofdbestuur de omstandigheden voor een
kinderdag niet gunstig achtte.
Zaterdagavond werd een feestavond aan
geboden door de afdecling Utrecht, waar
gezongen werd en ook de humor niet af
wezig bleef, terwijl de bekende Utrechtsche
vrouwenarts, dr. Ausems een belangryxu
rede hield over „De vijf talenten.”
In de Zondagvergadering werd tot voor
zitter gekozen dc beer Van Meegeren te
Venlo en tot plaats der volgende vergadering
werd aangewezen Breda. Daarna werd
breedvoerig beraadslaagd over het orgaan
HDe FamiUebode”. welker uitgave men be
sloot voort te zetten.
In het bestuur werden vervolgens gekozen
ecteur der directe
J. J. Haazevoet
3U
682
1171
1515
1771
1917
2040
2455
2737
2885
3077
3316
3814
4250
4548
4886
4990
5178
5652
5957
6250
6699
7056
7329
7887
8213
8639
8982
9266
9737
1ÖÏ80 10220 10241 10242 10311 1032U 10363
10394 10476 10477 10674 10576 10592 10651
10680 10725 10761 10800 10851 10855 10860
10689 10912 10924 11091 11132 11201 11272
11395 11403 11440 11476 11551
11555 11580 11637 11668 11674 11709 11755
11846 11863 11894 11909 12042 12119 12(39
12155 12164 12173 12219 12284 12328 12330
12426 12451 TZ
12780 12810 12883 12896 12923 12967 12996
12999 13050 13075 13’78 13263 13279 13323
13357 13467 13548 13678 13682 13700 13741
13765 13787 13960 13976 14035 14084 14091
14137 14203 14263 14293 14299 14337 14432
14503 14599 14615 14687 14722 14764 14797
14845 14855 14925 14995 15018 15081 15160
15170 15172 15187 15427 15523 15604 15610
15733 15736 15774 15775 15944 16014
16197 16279 16396 16470 16568
16859 16912 16976
15726
16071
16627 16641
17415 17423 17449 1754)
18113 18120 18153 18259 18265
18924 1893’ 1S936 1'7013 19028 19072
"“3 19ó?l
19676 19739 19776
-- 1 19933 19985
2ÓÓ1Ó 2Ó065 20079 20223 20’49 20255 20285
2UÏ02 20350 203W 20440 20458 2V482 205’5
20573 20654 ZZZZ'. "7 T*
ZZZ' Z2~~Z '1 20990 21051
2U 96 212*15 21287 21380 21403 21468 21514
21528 21536 21537 21548 21583 21613 21645
21793 21825 21826 21979 22049 22101 22203
22260 22317 22346 22386 22456 2J466
22506 2’510 22577 22653 22788 22812
16111
16656 16834
17019 17043 17050 17095 17116 17126 17139
17282 17415 17423 17449 1754) 17544 17551
17562 17618 17623 17720 17737 17755 17771
17830 18006 i;::c :z.—
18303 183C5 18324 14*27 18393 1 8467
18618 18646 18061
- - - 19028
Ï8H 4 19324 I9-V5 19330 19433
19533 19655 19662 19663 \ZZZZ
19793 19806 19835 19888 19901