van I Eirsti bloem uit dan Kof van den Carmei geplukt, 9^ No 41. Vrijdag Dwtinbw 1324 en G. G. O ïafereelen uit het Evangelie. BURGERBRIG. KERKLIJSTEN. Amsterdam. PAROCHIEKERK VAN O. L. Vr. ONBEVLEKT ONTVANGEN EPISTEL LK EVANGELIE. uur g®- Slaman 8 Dorothea voor en 1 H. en yr ■j I •—.horen en gewasschen. warn in het huis van Zacharias en 1 over van ONDERDIJK. Zo. half 8 tot bijzondere intentie. Half 10 voor de parochie. Ma. half 8 voor de geloovige zielen. Di. half 8 voor Nic. Schoenmaker en Ma ria Schouten. Wo. half Spreeuw. OFFICIEEL KERKBERICHT het MNoord-Hollandsch Dagblad” Let eigenlijk geboortefeest aangericht; dan werd de knaap besneden. Die besnijden i< geschiedde thuis, en mocht door iedereen verricht worden. Wel zal men steeds daarvoor en bedreven man gehaald hebben, gelijk nu nog bij Je Arabieren. 1 >ij eiken stam is zoo'n vakman: in sommige stre ken doet hij elk jaar of allo twee jaar zijn ronde, om knapen te besnjjd»>ri>s Dan kreeg ook het knaapje zijnen naam, en doorgaans van de genoodigden, met in stemming natuurlijk van ouders. Die naam werd niet in het u ilde genomen, maar moest een beteekenis of toch een reden hebben. Bij do Jo len gaf men gewooidjjk aan den eersten zoon den naain v an zjjn va.Ier, of althans van iemand uit de' maagschap. Bij die besnijdenis werd, als Je ouders het doen konden, een familie- en vriendenfeestje aangericht, met rundvleeseh bij do rjjken, schapenvleesch bij de minderen, en bij de ge- ringen met fijne meelkoeken in olijfolie ge bakken. BÜ Zacharias kwamen de buren en ver wanten Je 8en dag 't kind besnijden en noem den het met den naam zijns vaders Zacharias. Doch zijn moeder nam het woord en zeide: „Neen, maar Joannes zal hij heeten.” En ze zeiden tot haar: „Er is niemand in uw maagschap die dezen naam draagt.” En ze gaven een teeken aan zqn vader, hoe hq hem wilde genoemd hebben. En hij vroeg een schrijfbord je on schreef met de ijzeren griffes in het was. WESTWOUD. Zo. half acht de Vroegmis, 10 uur Hoog mis, half 3 de Vespers. In de week de H.H. Missen om half acht en acht uur. Voor en onder de H. H. Missen gelegen heid om te biechten. Voer en ouder de H. H. Missen geldger- heid om te eommuniceeren. Za. half 12 gelegenheid om te biechten de kinderen. Za. middag tot half acht voor de andert parochianen. Zo. bij hooge uitzondering, zoomede voor diegenen die verafgelegen hunne woonplaats hebben, biechthooren. Cat. voor de meisjes in de zusterschool bq den Pastoor. Cat. voor de jongens in de jongensschqql bij den Kapelaan. Cat. voor hen, die plechtig ?Qn aangeno men en van de school af zijn. T ZAND. Zo. de H. H. Missen te half acht en. te 10 uur. Na de Hoogmis Cat., te half 3 Vespers, daarna oefening voor de kinderen van de EdelwachL Ma. feestdag der Onb. Ontr. van Maria te acht uur gez. H. Mis, des avonds om 7 uur het Jjof. Di. te acht uur gez. H. Mis ter eere van den H. Antonius. Za. van 5--8 uur gelegenheid om te biech ten. Rustend aan bet Hart van Jezus, Dien ge zoo hebt liefgehad O helpt ons U daar te volgen Icings het veil’ge kleine pad. En allen verwonderden zich. Maar aanstonds werd zqn mond en zijn tong ontbonden, en hjj sprak en zegende God. En hij werd vervuld van Geest, en hjj profeteerde «n Zo. 2e Zondag van dej 8 de Vroegmis en om 10 uur de Hoogmis voor onze weldoeners. Des middags om half 3 gez. Vespers en Lof. Ma. feestdag van Maria Onb. Ontv., patro nes van onze orde en tevens van ons kloos ter en kerk, dag van devotie. Gen. Absolutie voor de ledén der Derde Orde en te verdie nen volle af Iaat voor alle geloovigen. De H.H. Missen om 6 uur en half 7 en om 8 uur gez. Hoogmis voor onzó ^weldoeners, des avonds kwart voor 6 Lof. Di. avond kw. voor 6 Lof ter eere van den H. Antonius. Vr. avond kw. voor 6 Lof. N.B. Dezo week iederen dag een H. Mis cm 6 uur, half 7 en half 8. DE FAMILIE UIT JUDE/. V. ’t Was misschien de eerste keer van haar leven, dat Maria in Judea kwam. Knapen gingen van jongsaf mee ter beevaart naar Jerusalem, maar kleine meisjes minder. Dan heeft dat jonge meisje vreemd moeten opkijken. Want dat was een heel andere streek dan Galilea. Wel scheen daar dezelfde heete zon, wel groeiden daar dezelfde hoo rnen en vruchten als bq haar; maar het land zelf was wilder, woester, steenachtiger. Op de witgrqze hellingen met bonkige rotsen wiegden zulke weelderige korenvelden niet als in Galilea; de valleien waren niet breed en waaierachtig gelijk om Nazareth, maar eng en woest. Daar konden de tortelduiven in de kloven rustig heele dagen zitten, te kirren; daar sprongen nog reeën en hinden schuchter over de heuvelen weg. Die waren niet meer te zien in het welbebouwde, ▼ruchtbare Galika. Hier deden de menschen veel meer aan wijnbouw en veefokkerij. Aan haar Zoon zal later dat verschil tusschen de «twee provin ciën ook opvallen: in Galilea zal Hq meer spreken over graanvelden, in Judea over wijngaarden en schapen. Links en recht» van den weg, op elke heuvclrloeüng. lagen de wijngaarden. met weest wegens de waarheid Gods, om de be loften der Vaderen te bevestigen; maar, dat de Heidenen God om zijne barmhartigheid moecei. vei beerlijken, gelijk er geschreven staat- Daarom o Heer, zal ik U onder de Heidenen loven, en nwen naam lof zingen En wederom zegt hq: Verblijdt o, gij Heide nen, met zijn Volk. En elders: lx>oft den Heer, alle Heidenen, en verheerlijkt hem alle volken. En ook zegt Isaias: Ei zal een wor tel van Jesse zqn, en die daaruit op zal staan om over de Heidenen te heerschen, op Hei» zullen de Heidenen hopen. De God van hoop vervullc u dan in het geiooven met alle vreugde en vrede; opdat gij moogt overvloedig zijn in de hoop door de werking des heiligen Geestes. Rector Cremer schrjjft ons: Heb zal den 8sten December a.s. vier jaren geleden zqn, dat ’n kleine stoet van Maag den, van uit de Frankelandschekerk, bege leid door den overleden Pater Verhoeven z.g. toen Deken, en door den tegenwoordigen Deken, den Hoogeerw. heer Sehraag, trok naar de bekende vijla in de Warande van de familie Nolet, voorloopig ingericht tot klooster der Zusters Theresianen. De stoet der door God uitverkorenen was inderdaad klein, slechts zes in getal. Voorop ging ’n vaantje van O. L. Vrouw van den Berg Carmei dragend, ’n postulante. Wie was zjj, op wier gelaat alle omstanders niets dan vreugde konden Jezen? Zij was de eenige zuster, die nog niet gekleed, dus ook nog niet geprofest was, doch die zich vrijwillig aange boden had voor de waarljjk zware taak om n nieuw klooster der Theresianen op te richten en dus, wat onafscheidelijk daarmee gepaard gaat, nog grooter armoede te gaan Ijjden, nog meer zich te moeten behelpen in den eersten tqd van het pas begonnen kloos ter. Den 18en Maart daaropvolgend mocht ze het overgroote geluk smaken door den weleerw. Pater Aloysius Oorsprong, toen Rector, het kleed van deze Orde te ontvangen met het bljjde vooruitzicht ’t volgend jaar op Sint Jozef baar tjjdeljjke Geloften af te leggen, betgeèn ze ook heeft nogen doen tot baar door de wereld niet te begrijpen vreugde. Die vaandraagster, die dame, die bet ge tik in de wereld tcelachte, die ’n schoon figuur daar bad kunnen maken, met wie ieder een gaarne omging wegens haar pleizhrig, vrooljjk karakter, van wie menigeen hier den 8sten December 1920 zeide: „Onbe^rjjpeljjk, dat zulk ’n persoon met die prachtige voor uitzichten zich achter die dikke tralie’s gaat verbergen”, die voorloopster der andere vjjf Theresianen, is geworden 'n eerste Bloem, die 0. L. Heer Zich Zelven heeft geplukt in den Hof van den Carmei bier opgericiit. Hoe, op welke wjjze? L.L Zaterdag is ze in allen eenvoud grafwaarts gedragen. Wie ze was? Ze heette in de wereld An nie van Vlymen, in verschillende kringen bekende zangeres, met een neerlqk stemor gaan. Ze was ’n dochter van den bekenden Generaal-Majoor van Yljjmen, wonëhd -te Schjjndèl, jaren lang afgevaardigde voor de Tweede Kamer van bet district Veghel. Be- trekkelqk vroegtijdig verloor Annie baar goe ie moeder, in zoover, dat haar opleiding nog niet voltooid mocht neeten. Doch vader van Vlijmen verstond deze echt Christelijke kunst in die mate, dat al zijn kinderen personen zjiu geworden, die een waardig figuur maken in ile maatschappij, ook als echte, degelijke ka tholieken. Na vyf weken ziek te zijn geweest *s An nie van Vlqmen, in het Klooster zuster Ma ria Electa genaamd, zacht sluimerend ge storven 1.1. Donderdag in den nacht; na daags te voren met volle kennis ontvangen te hebben de H. Teertpjjze, welke gunst ze gesmaakt had dagen achtereen na hare Be diening. Men zou lichtelijk geneigd zjjn te zeggen: „Die zuster Electa hééft spoedig het hemeHche geluk verkregen na zoo’n korten tyd in het klooster doorgebraebt te heb ben”. En toch vergist men zich deerlijk in die bewering, ’t Is waar slechts korten tyd heeft ze mogen doorbrengen in het uiterst strenge klooster dei; Theresianen. Doch bij dien tyd mag men gerust rekenen de jaren en zeker de tien jaren vóór haar intrede. Al die jaren brandde ze van ’t vurigst verlangen zich te mogen begeven in deze, strenge Orde □n was haar in- en uitwendig leven, hoewel in ’t midden der wereld zich bevindend, over eenkomstig het heilig verlangen zich geheel en al te mogen geven aan baren Schepper. Tien jaren werd ze weerhouden door haren' biechtvader en eindelijk kreeg ze verlof. Tien jaren bad ze zich voorbereid voor die i intrede. Wilt ge ’n enkel bewijs onder de I velen. Dezer dagen getuigde ’n naaste bloed- I verwante: Ze had Annie gedurende acht ja ren nooit zien leunen op stoel of wat ook, i als ze in biddende houding was, doch ge- I durende dien tyd, dat uurr, zat ze rechtop ge- I knieid. Wist-ze misschien toen reeds, dat de Theresianen, eiken dag, des morgens en des avonds ,’n geheel uur in overweging door brengen op den harden grond geknield zon der eenigen steun? Was Annie in de kerk, dan gebruikte ze nooit haar kerkboek, doch was steeds zoo verzonken in God, dat ze dit niet noodig had. o God heeft deze Hem toegewqde Maagd tot zich genomen, nadat ze op baar sterfbed haar eeuwige Professie had afgelegd. Wat dunkt u? Ik heb te veel gezegd? God heeft Zijn eersten Bloem hier in Zqn Hof van den Carmei geplukt. Waarom deze van ons weggenomen fi guur zoo naar voren gebracht? Omdat er nog zoo menig katholiek gevonden wordt die het nut der Slotzusters niet inzien. Voor Zieken en Schoolzusters heeft men alle achting, doch wat voordeel is er in gelegen, dat vrouwen zich van de wereld afzonderen om niets te doen dan bidden en verstervingen plegen? I-aat U dit gezegd zyn voor altijd. Volgens den H. Thomas zyn die Orden de voornaam ste in rang, welke uit de volheid van bet in wendige leven zich wyden aan de onmid- dellyke bekeerin^ cn heiliging van geloovi gen of ongeloovigcu, omdat die Orden het leven leiden en den werkkring navolgen van den Verlosser zelven. Hiertoe kunnen dus alleen Priester-orden behooren. Na deze vol gen in rang de slotkloosters, waarin men zich onmiddelqk wijdt aan den dienst van de Goddelyke Majesteit van Gods altaren. Ein- deljjk komen die Orden, welke naast zelf heiliging het liefdewerk van den evennaaste nastreven: godsdienstige onderwysopvoeding van weezen en verlaten kinderen, verpleging van zieken en krankzinnigen. Onthouden we ook dit goed: De H. Franciseus Xaverius heeft volgens de gcschiedboeken honderd duizenden heidenen tot ’t ware Geloof be keerd. Een vrome overlevering verhaalt, hoe de Theresia méér zielen voor Christus won, dan de wereldberoemde apostel van Indië. Dit zal in Gods oogen zeker geen overdrij ving zyn, als men weet uit de vele en belang rijke openbaringen der heiligen, dat Jezus voornamelijk op de in strenge afzondering en verborgenheid levende zielen steunde, om de H. Kerk, Zqn Bruid in krachtdadig leven te houden. Ten slotte: ’n Gedicht door een barer me dezusters ter eere der Overledene vervaar digd: Tot weerziens, Zusje, by den Vader In Zyn schoenen Hemelhof, Waar gjj nu, wjj geloovep *t bl^le Reeds voor eeuwj^aiiiak-Ztini^M^^^ j Wat moet wel Uw zieFverrukt zyn, ■‘^<2 Badend, na zoo kor lei strqria - In de Liefde en Schoonheid zelve Voor geheel een eeuwigheid. OBDAM. Zo. Aanbiddingsdag voor den Euch. Bond half acht de Vroegmis, 10 uur Hoogmis, half 2 Cat., half 3 Vespers. Ma. te acht uur gez. H. Mis te 7 uur Lof met Rozenkrans. Za. middag van 3—half 5 en van half C tot half 8 biechthooren. WARMENHUIZEN. Zo. om 7 uur de Vroegmis, half 10 de Hoogmis, 1 uur Vat., 2 uur oefening fan den Kruisweg. Ma. feestdag van de H. Maria Onbevlekt Ontvangenis, dag van devotie, half acht; gez. H. Mis des avonds 7 uur Iz>f met Rozenh. Do. avond om 7 uur het 1-of. Za. na de H.H. Missen en des namiddags van 48 uur bieehthoóreu. De gebeden worden verzocht voor Joan na Oudhuis, die in den Heer is overleden. Zo. half acht de Vroegmis en om 10 uur Hoogmis, half drie vergadering Derde Orde. Za. van 3—4 en van 7 l^alf 8 gelegenheid om te biechten. De gebeden worden verzojht voor Lau- rentius Kamper, die met de laatste H. H. Sacramenten der Stervenden is voorzien. LI MM EN. Zo. half acht stille H. Mis, 10 uur Hoog mis, kwart over één Cat.. 2 uur Vespers met Rot., daarna H. Fam., afd. vrouwen. Vr. avond 7 uur oefening van den Krnisw eg. - F.vaMtelie volgens den H. Mattheua; XI, 2-10. In dien tyde, als Johannes in de gevan genis de werken van Christus hoorde, zou.l hjj twee zjjner leerlingen, en liet Hem vra gen: Zyt Gij het, die komen moet, of hcli- ben wjj eeneu andoren te wachten? En Je sus antwoordde, cn zeide hun: Gaat en bood scliapt aan Joannes, hetgeen gy geboord en gezien hebt. De blinden tien, de kreupe len wandelen, de melaatscben worden ge zuiverd, de dooven hooren, de dooden ver rijzen, den armen wordt het Evangelie ver kondigd, en zalig is by, die zich in mij niet ergert. Als zjj dan weggingen, begon Jezus tot het volk van Joannes te zeggen: Wat ryt gjj in de woestijn gaan tien? Een riet dat door den wind geslingerd wordt? Maar wat zjjt gy gaan tien? Een mensch in lach te kleederen? Ziet, die tachte klccderen dra gen, zqn in de buizen der koningen. Maar wat zqt gij gaan zien? Eenen Profeet? Ja, ik zeg u, en hij is meer dan een Profeet Want hq is degene, van wien geschreven is: Zie, ik zend mijnen Engel voor uw aanschijn die uwen weg voor u bereiden zat PAROCHIEKERK VAN DEN H. NICOLA AS. Prins Hendrikkade. Om 7 unr. half V en 12 uur de stille H H Missen. en 10 uur de Heotrmls De Posthoorn. Haarlemnferstraat bij de Eeritroornshiu. De H. JLWissen tialf 7. half 8, 0, 12 -iur on half II 4e Hoogmis. dagen om 7 uut H. Mis In de kloóraraap*I en kwart over 8 H. Mis in de pahreUfkerk. Parochiekerk van de h. maria MAGDALENA. 8paarmian1*ier-traat. Zo. de H II. Mi'sen oin 5, 7, nalf 9 cn 12 uren. Om 10 uur Hoogmis. SPANBKJEK. Zo. half acht de Vroegmis, 10 uur Ho«>g- mis. Deze week aalf acht de H Mis. Za. van half 3-7 uur biochthour-n. MEDEMBLIK. Zo. 7 uur Vroegmis, 10 uur Hoogmis. Hoogmis. OOSTER BLOKKER. Zo. ball aeht <le Vrtcgmis, half 10 H Kg- mis, 2 nur Vespers. lederen dag kwart over 8 de R. Mis. WESTER l’I.O CKER. Zo. 7 utrr de Vroegmis, half 13 de Hoog mis, des middags 2 uur Lol. In de weel: de H. U. Missen kwart over 7 en half tii-gen. Do. avond oni 7 uur Lof. Za. *811,4—8 uur biechthooren. WEPVERSHOOF. Zo. 7-nnr Vroegmis, lu uur Hoogmis, half 8 Lof met Rozenh. In de week alle dagen de H. H. Missen om 7 en 8 nnr mijnen redder, Omdat Hij heeft nedergezien Op de geringheid zijner dienstmaagd. Want zie, van heden af Zullen mjj zalig prijzen.alle geslachten, Omdat mjj groote dingen heeft gedaan De Machtige, en heilig is zijn naam.” Maria nu bleef ongeveer drie maanden bij baar. Voor Elisabeth intussehen verliep dc tjjd der bevalling en ze baarde eenen zoon. En bare buren en verwanten hoorden jiat de Heer haar groote erbanning gedaan had, en verheugden zich met haar. De vrouwen vooral komen zich de eerste Jagen met de moeder verheugen en het wichtje bewonderen. Den achtsten dag werd En hjj schreef: «Joannes is sim naam." sprong het kind in haren schoot op, cn Eli sabeth werd vervuld van den heiligen Gee<t. En ze hief aan met luider stemme, zooals de uitbundige Oo-terlingen gereedelijk doen en zeide: „Gezegend zijt gij onder alle vrouwen, en gezegend is de vrucht van uweu schoot. En vanwaar geschiedt mij dit, dat de moeder mjjns hecren tot mjj komt? Want zie, zoodra de woorden van uw groet mjj in de ooren klonken, is het kind in mjjnen schoot van vreugde opgesprongen. En zalig gjj, die ge loofd hebt, want voleindigd zal worden wat vanwege den Heer tot u gesproken is.” En Maria zeide: „Mjjne ziel verheft den Heer, Én gejuicht heeft mijn geest in God, een muur van losse steenen er omh-j/n. Scmmige hellingen waren door stutmuren cn aangevoerden grond gemaakt tot reuzen- trannen van groene terrassen.*In voorname wjjnbergen stonden ronde torens, waarin te gen het rjjpen der druiven, de wachters konden schuilen. De knoestige wjjnstokken kruipen den steenachtigen grond, of slingeren den eenen vjjgeboom op den anderen. Over den muur komt do zoete geur der druiven. Jenge meisjes met duivenoogen, haast van Maria’s jaren, slenterden tusschen de stron ken en onder de bofhnen. Op hare borst heb ben zij een bundeltje welriekende thymus gestoken. Zij moeten do kleine vossen ver jagen, die zoo graag de sappige wjjngaard- stronken afknagen. In de kronkelende dalen met hun witte leliën, op de steenachtige bergen met hun spichtig gras, zjjn vreedzame kudden vale schapen en zwarte geiten aan ’t grazen. De herder met zjjn donkeren mantel en zjjn lan gen kromstaf steekt er boven uit. Op de middaghitte liggen zij in 't lommer van de oljjfboomen of van enge valleien; de trage kopkens der rustende schapen kjjken het vreemde meisje na. Bjj de bronnen worden schapen gesel Maria kwaï groette Elisabeth met den ouden Oosterschen groet dien nu de Arbieren nog bezigen en die in Christen-üturgie is overgegaan: „De vre de met ui” 4 En zendra Elisabeth 'Maria'* groet hoorde. i den heiligen zeide: „Gezegend de heer, de God van Israël, Dat Hjj zjjn volk bezocht en verlossing ge bracht heeft.... En gij. kind, zult profeet des Allerhoogsten heeten, Want uitgaan zult gij voor des Hee;en aansChjjn, En zjjn wegen bereiden Om de kennis des heils te brengen aan zijn volk, Tot vergeving hunner zonden, Door innig teedere erbanning van onzen God, Waarmede ons bezocht de Opgaande uit den hooge, Ter verlichting van hen die in de duisternis En in de schaduw des doods zijn gezeten, Om onze schreden te richten Op den weg des vredes.” En vrees kwam over al hunne buren; en over geheel het gebergte van Judea werden deze woorden verbreid. En allen Jio het hoorden overdachten het in bun hart er. zeiden: „Wat zal toch dit kind worden? Want de hand des Heeren was ook met hem.” Do. half 8 voor Corn. Dol en Wilh. Groot. Vrjj. half 8 voor Cornells Zwart. Za. half 8 uit dankbaarheid. r Zo. half 8 voor Jan Mol en Aafje Ettes, half 10 voor de parochie. Heden 2e Zondag van den advent, te 7 uur communie-uitreiken, ten half 8 de Vroeg mis, te half 10 de Hoogmis, te half 2 Kate- ■-.hisnius, te half 3 Ix>f met Rozenhoedje en lied no. 3. In de week de H. Mis te half 8. Vóór en onder de H. Mis Conimunie-uitreiken. Ma. feest van Maria Onbevl. Ontvangen, te half 8 de gez. H. Mis, avonds geen Lof. Na do H. Mis de generale Absolutie. Di. feest van de Z. Delphina, volle aflaat voor de Tertiarissen. .Do. avond te 7 uur Lof ter eere van het H. Sacrament, lied no. 4. Za. te half 12 biechthooren voor de kinde ren eu van 5—8 uur voor de overigen. HEER HUGOWAARD. H. Hart. Zo. half 8 voor Nicolaas Vlaming, 10 uur voor de parochie, half 3 Lof. Ma. half 8 en half 9 tot zekere intentie. Di. half 8 voor Jan en Willem Komen, half 9 voos P. Stoop, C. Smit en overl. fam. Wo. half 8 voor A. Beers hvr. van W. Groot, half 9 voor Cath. Graaf. Vrjj. half 8 voor Jan Ursem en Maria Schouten, half 9 voor Petnis Ger. Graaf. Za. half 8 en half 9 tot zekere intentie, 7 uur Lof. NIEUWE filEDORP. Kloosterkerk. tui Advent, om half 0 uur de WOON UIL lederen Zondag om bal! acht de Vroegmis om half 10 de Hoogmis en om twee uur de Vespers. Za. van half 34 en van 57 tegenheid om te biechten. HEM EN VENHUIZEN. Zo, bblf acht de Vroegmis, 10 c*ir de Moog nk In de week de H Mis om acht uur. HEILOO. Zo, 7 uur voor overl. fam. Brouwer en Schouten, half 9 tot zekere intentie, 10 uur voor de parochie, half 3 Congr. H. Fam. afd. vrouwen, 7 uur Marialof. Ma. 7 lur voor Helena ZonneveldHollen berg, half 9 voor Petronella BroersDoes- wjjk, 10 uur ter eere van de Zalige Theresia van het Kindje Jezus om haar Heiligverkla ring te bevorderen. Te 7 uur Marialof met rozenhoedje. Di. 7 uur voor wed. Joanna Mon-ehAd miraal, kwart over 8 voor- Joannes Kraak man. Wo. 7 uur géz. Requiemmis voor hen. wier namen op de Doodeeel sMan. Do. 7 uur gez. H. Mis ter eere van het Genootschap van de Gedurige Aanbidding. Vrjj. 7 uur voor Nic. Kuiper en overl. ouders. Zaterdag 7 uur voor Jacob Verduin en Wilhelmina Kuis, van 4—8 uur biechlhoo- ren, te 7 uur Maria-Lof. R1NNEGOM. Zo. half acht voor Wilh. Zuurbier. 10 uur voor de parochie, sehaaleollecte voor de ar men, 1 uur Cat., daarna vergadering van de Derde Orde Cat. volgens gewoonte. Ma. voor Petrus Melker, feest van Maria Onb. Ontv„ dag van devotie, half 7 Lof met preek, gen. abs voor de 3e Orde. Di. voor Joannes Liefting en overl. ouders. Wo. voor Martha LieftingHaarman. Do voor Cath. Dekker—Baltus cn overl. familie, half 7 Lof. Vr. voor Anna StraathofNoort. Van 4 tot 7 uur biechthooren. Za. voor Anna Tervoort—Admiraal. Van 38 uur biechthooren. Zo. a.s. voor Jan en Gcertruida 4 astricum 10 uur voor de parochie. De gebeden worden verzocht voor Maar- tje KoolLevering, Cath. TwiskVerhoogt en Augustinus Levering, die met de laatste H. H. Sacramenten der Stervenden zijn voor zien erf voor Petrus Melker, die in den Heer is overleden. Van volkomen overgave En kinderlijk vertrouwen bei, Opdat, Zusjelief, Daarboven - ’t Weerzien eenmaal heerlijk zjj! II. ZONDAG VAN DEN ADVENT. Epistel uit den brief van den H. apostel Paulus aan de Romeinen; - XV, 4-13. Broeders', al wat er geschreven is, is ter onzer onderrichting geschreven; opdat wjj door het geduld cn de vertroosting der Schriften, de hoop zouden behouden. De God van geduld en vertroosting geve u, dat' gjj onder elkander eensgezind zjjt volgens Jezus Christus; opdat gjj eendrachtig uit éc-nen mond, den God, en Vader van ooien Heer Jezus Christus u opgenomen heeft ter verheerlijking Gods. Want ik zeg, dat Chris tus Jezus de bedienaar der besnijdenis is ge-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1924 | | pagina 5