van
I
Eirsti bloem uit dan Kof van den
Carmei geplukt,
9^
No 41.
Vrijdag Dwtinbw 1324
en
G.
G.
O
ïafereelen uit het
Evangelie.
BURGERBRIG.
KERKLIJSTEN.
Amsterdam.
PAROCHIEKERK VAN O. L. Vr.
ONBEVLEKT ONTVANGEN
EPISTEL LK EVANGELIE.
uur g®-
Slaman
8
Dorothea
voor
en
1
H.
en
yr
■j
I
•—.horen en gewasschen.
warn in het huis van Zacharias en
1
over
van
ONDERDIJK.
Zo. half 8 tot bijzondere intentie.
Half 10 voor de parochie.
Ma. half 8 voor de geloovige zielen.
Di. half 8 voor Nic. Schoenmaker en Ma
ria Schouten.
Wo. half
Spreeuw.
OFFICIEEL KERKBERICHT
het MNoord-Hollandsch Dagblad”
Let eigenlijk geboortefeest aangericht; dan
werd de knaap besneden.
Die besnijden i< geschiedde thuis, en mocht
door iedereen verricht worden. Wel zal men
steeds daarvoor en bedreven man gehaald
hebben, gelijk nu nog bij Je Arabieren. 1 >ij
eiken stam is zoo'n vakman: in sommige stre
ken doet hij elk jaar of allo twee jaar zijn
ronde, om knapen te besnjjd»>ri>s
Dan kreeg ook het knaapje zijnen naam,
en doorgaans van de genoodigden, met in
stemming natuurlijk van ouders. Die naam
werd niet in het u ilde genomen, maar moest
een beteekenis of toch een reden hebben. Bij
do Jo len gaf men gewooidjjk aan den eersten
zoon den naain v an zjjn va.Ier, of althans
van iemand uit de' maagschap.
Bij die besnijdenis werd, als Je ouders het
doen konden, een familie- en vriendenfeestje
aangericht, met rundvleeseh bij do rjjken,
schapenvleesch bij de minderen, en bij de ge-
ringen met fijne meelkoeken in olijfolie ge
bakken.
BÜ Zacharias kwamen de buren en ver
wanten Je 8en dag 't kind besnijden en noem
den het met den naam zijns vaders Zacharias.
Doch zijn moeder nam het woord en zeide:
„Neen, maar Joannes zal hij heeten.”
En ze zeiden tot haar: „Er is niemand
in uw maagschap die dezen naam draagt.”
En ze gaven een teeken aan zqn vader,
hoe hq hem wilde genoemd hebben.
En hij vroeg een schrijfbord je on schreef
met de ijzeren griffes in het was.
WESTWOUD.
Zo. half acht de Vroegmis, 10 uur Hoog
mis, half 3 de Vespers.
In de week de H.H. Missen om half acht
en acht uur.
Voor en onder de H. H. Missen gelegen
heid om te biechten.
Voer en ouder de H. H. Missen geldger-
heid om te eommuniceeren.
Za. half 12 gelegenheid om te biechten
de kinderen.
Za. middag tot half acht voor de andert
parochianen.
Zo. bij hooge uitzondering, zoomede voor
diegenen die verafgelegen hunne woonplaats
hebben, biechthooren.
Cat. voor de meisjes in de zusterschool
bq den Pastoor.
Cat. voor de jongens in de jongensschqql
bij den Kapelaan.
Cat. voor hen, die plechtig ?Qn aangeno
men en van de school af zijn.
T ZAND.
Zo. de H. H. Missen te half acht en. te 10
uur. Na de Hoogmis Cat., te half 3 Vespers,
daarna oefening voor de kinderen van de
EdelwachL
Ma. feestdag der Onb. Ontr. van Maria
te acht uur gez. H. Mis, des avonds om 7
uur het Jjof.
Di. te acht uur gez. H. Mis ter eere van
den H. Antonius.
Za. van 5--8 uur gelegenheid om te biech
ten.
Rustend aan bet Hart van Jezus,
Dien ge zoo hebt liefgehad
O helpt ons U daar te volgen
Icings het veil’ge kleine pad.
En allen verwonderden zich.
Maar aanstonds werd zqn mond en zijn
tong ontbonden, en hjj sprak en zegende
God.
En hij werd vervuld van
Geest, en hjj profeteerde «n
Zo. 2e Zondag van dej
8 de Vroegmis en om 10 uur de Hoogmis
voor onze weldoeners. Des middags om half
3 gez. Vespers en Lof.
Ma. feestdag van Maria Onb. Ontv., patro
nes van onze orde en tevens van ons kloos
ter en kerk, dag van devotie. Gen. Absolutie
voor de ledén der Derde Orde en te verdie
nen volle af Iaat voor alle geloovigen.
De H.H. Missen om 6 uur en half 7 en om
8 uur gez. Hoogmis voor onzó ^weldoeners,
des avonds kwart voor 6 Lof.
Di. avond kw. voor 6 Lof ter eere van den
H. Antonius.
Vr. avond kw. voor 6 Lof.
N.B. Dezo week iederen dag een H. Mis
cm 6 uur, half 7 en half 8.
DE FAMILIE UIT JUDE/.
V.
’t Was misschien de eerste keer van haar
leven, dat Maria in Judea kwam. Knapen
gingen van jongsaf mee ter beevaart naar
Jerusalem, maar kleine meisjes minder.
Dan heeft dat jonge meisje vreemd moeten
opkijken. Want dat was een heel andere
streek dan Galilea. Wel scheen daar dezelfde
heete zon, wel groeiden daar dezelfde hoo
rnen en vruchten als bq haar; maar het land
zelf was wilder, woester, steenachtiger. Op
de witgrqze hellingen met bonkige rotsen
wiegden zulke weelderige korenvelden niet
als in Galilea; de valleien waren niet breed
en waaierachtig gelijk om Nazareth, maar
eng en woest. Daar konden de tortelduiven
in de kloven rustig heele dagen zitten, te
kirren; daar sprongen nog reeën en hinden
schuchter over de heuvelen weg. Die waren
niet meer te zien in het welbebouwde,
▼ruchtbare Galika.
Hier deden de menschen veel meer aan
wijnbouw en veefokkerij. Aan haar Zoon zal
later dat verschil tusschen de «twee provin
ciën ook opvallen: in Galilea zal Hq meer
spreken over graanvelden, in Judea over
wijngaarden en schapen.
Links en recht» van den weg, op elke
heuvclrloeüng. lagen de wijngaarden. met
weest wegens de waarheid Gods, om de be
loften der Vaderen te bevestigen; maar, dat
de Heidenen God om zijne barmhartigheid
moecei. vei beerlijken, gelijk er geschreven
staat- Daarom o Heer, zal ik U onder de
Heidenen loven, en nwen naam lof zingen
En wederom zegt hq: Verblijdt o, gij Heide
nen, met zijn Volk. En elders: lx>oft den
Heer, alle Heidenen, en verheerlijkt hem alle
volken. En ook zegt Isaias: Ei zal een wor
tel van Jesse zqn, en die daaruit op zal
staan om over de Heidenen te heerschen, op
Hei» zullen de Heidenen hopen.
De God van hoop vervullc u dan in het
geiooven met alle vreugde en vrede; opdat
gij moogt overvloedig zijn in de hoop door
de werking des heiligen Geestes.
Rector Cremer schrjjft ons:
Heb zal den 8sten December a.s. vier jaren
geleden zqn, dat ’n kleine stoet van Maag
den, van uit de Frankelandschekerk, bege
leid door den overleden Pater Verhoeven
z.g. toen Deken, en door den tegenwoordigen
Deken, den Hoogeerw. heer Sehraag, trok
naar de bekende vijla in de Warande van
de familie Nolet, voorloopig ingericht tot
klooster der Zusters Theresianen. De stoet
der door God uitverkorenen was inderdaad
klein, slechts zes in getal. Voorop ging ’n
vaantje van O. L. Vrouw van den Berg
Carmei dragend, ’n postulante. Wie was zjj,
op wier gelaat alle omstanders niets dan
vreugde konden Jezen? Zij was de eenige
zuster, die nog niet gekleed, dus ook nog niet
geprofest was, doch die zich vrijwillig aange
boden had voor de waarljjk zware taak om
n nieuw klooster der Theresianen op te
richten en dus, wat onafscheidelijk daarmee
gepaard gaat, nog grooter armoede te gaan
Ijjden, nog meer zich te moeten behelpen in
den eersten tqd van het pas begonnen kloos
ter.
Den 18en Maart daaropvolgend mocht ze
het overgroote geluk smaken door den
weleerw. Pater Aloysius Oorsprong, toen
Rector, het kleed van deze Orde te ontvangen
met het bljjde vooruitzicht ’t volgend jaar
op Sint Jozef baar tjjdeljjke Geloften af te
leggen, betgeèn ze ook heeft nogen doen tot
baar door de wereld niet te begrijpen vreugde.
Die vaandraagster, die dame, die bet ge
tik in de wereld tcelachte, die ’n schoon
figuur daar bad kunnen maken, met wie ieder
een gaarne omging wegens haar pleizhrig,
vrooljjk karakter, van wie menigeen hier den
8sten December 1920 zeide: „Onbe^rjjpeljjk,
dat zulk ’n persoon met die prachtige voor
uitzichten zich achter die dikke tralie’s gaat
verbergen”, die voorloopster der andere vjjf
Theresianen, is geworden 'n eerste Bloem,
die 0. L. Heer Zich Zelven heeft geplukt in
den Hof van den Carmei bier opgericiit. Hoe,
op welke wjjze? L.L Zaterdag is ze in allen
eenvoud grafwaarts gedragen.
Wie ze was? Ze heette in de wereld An
nie van Vlymen, in verschillende kringen
bekende zangeres, met een neerlqk stemor
gaan. Ze was ’n dochter van den bekenden
Generaal-Majoor van Yljjmen, wonëhd -te
Schjjndèl, jaren lang afgevaardigde voor de
Tweede Kamer van bet district Veghel. Be-
trekkelqk vroegtijdig verloor Annie baar goe
ie moeder, in zoover, dat haar opleiding nog
niet voltooid mocht neeten. Doch vader van
Vlijmen verstond deze echt Christelijke kunst
in die mate, dat al zijn kinderen personen zjiu
geworden, die een waardig figuur maken in
ile maatschappij, ook als echte, degelijke ka
tholieken.
Na vyf weken ziek te zijn geweest *s An
nie van Vlqmen, in het Klooster zuster Ma
ria Electa genaamd, zacht sluimerend ge
storven 1.1. Donderdag in den nacht; na
daags te voren met volle kennis ontvangen
te hebben de H. Teertpjjze, welke gunst ze
gesmaakt had dagen achtereen na hare Be
diening. Men zou lichtelijk geneigd zjjn te
zeggen: „Die zuster Electa hééft spoedig het
hemeHche geluk verkregen na zoo’n korten
tyd in het klooster doorgebraebt te heb
ben”. En toch vergist men zich deerlijk in
die bewering, ’t Is waar slechts korten tyd
heeft ze mogen doorbrengen in het uiterst
strenge klooster dei; Theresianen. Doch bij
dien tyd mag men gerust rekenen de jaren
en zeker de tien jaren vóór haar intrede. Al
die jaren brandde ze van ’t vurigst verlangen
zich te mogen begeven in deze, strenge Orde
□n was haar in- en uitwendig leven, hoewel
in ’t midden der wereld zich bevindend, over
eenkomstig het heilig verlangen zich geheel
en al te mogen geven aan baren Schepper.
Tien jaren werd ze weerhouden door haren'
biechtvader en eindelijk kreeg ze verlof.
Tien jaren bad ze zich voorbereid voor die i
intrede. Wilt ge ’n enkel bewijs onder de I
velen. Dezer dagen getuigde ’n naaste bloed- I
verwante: Ze had Annie gedurende acht ja
ren nooit zien leunen op stoel of wat ook, i
als ze in biddende houding was, doch ge- I
durende dien tyd, dat uurr, zat ze rechtop ge- I
knieid. Wist-ze misschien toen reeds, dat de
Theresianen, eiken dag, des morgens en des
avonds ,’n geheel uur in overweging door
brengen op den harden grond geknield zon
der eenigen steun? Was Annie in de kerk,
dan gebruikte ze nooit haar kerkboek, doch
was steeds zoo verzonken in God, dat ze dit
niet noodig had.
o God heeft deze Hem toegewqde Maagd tot
zich genomen, nadat ze op baar sterfbed
haar eeuwige Professie had afgelegd. Wat
dunkt u? Ik heb te veel gezegd? God heeft
Zijn eersten Bloem hier in Zqn Hof van
den Carmei geplukt.
Waarom deze van ons weggenomen fi
guur zoo naar voren gebracht? Omdat er nog
zoo menig katholiek gevonden wordt die het
nut der Slotzusters niet inzien. Voor Zieken
en Schoolzusters heeft men alle achting, doch
wat voordeel is er in gelegen, dat vrouwen
zich van de wereld afzonderen om niets te
doen dan bidden en verstervingen plegen?
I-aat U dit gezegd zyn voor altijd. Volgens
den H. Thomas zyn die Orden de voornaam
ste in rang, welke uit de volheid van bet in
wendige leven zich wyden aan de onmid-
dellyke bekeerin^ cn heiliging van geloovi
gen of ongeloovigcu, omdat die Orden het
leven leiden en den werkkring navolgen van
den Verlosser zelven. Hiertoe kunnen dus
alleen Priester-orden behooren. Na deze vol
gen in rang de slotkloosters, waarin men zich
onmiddelqk wijdt aan den dienst van de
Goddelyke Majesteit van Gods altaren. Ein-
deljjk komen die Orden, welke naast zelf
heiliging het liefdewerk van den evennaaste
nastreven: godsdienstige onderwysopvoeding
van weezen en verlaten kinderen, verpleging
van zieken en krankzinnigen. Onthouden we
ook dit goed: De H. Franciseus Xaverius
heeft volgens de gcschiedboeken honderd
duizenden heidenen tot ’t ware Geloof be
keerd. Een vrome overlevering verhaalt, hoe
de Theresia méér zielen voor Christus won,
dan de wereldberoemde apostel van Indië.
Dit zal in Gods oogen zeker geen overdrij
ving zyn, als men weet uit de vele en belang
rijke openbaringen der heiligen, dat Jezus
voornamelijk op de in strenge afzondering en
verborgenheid levende zielen steunde, om de
H. Kerk, Zqn Bruid in krachtdadig leven te
houden.
Ten slotte: ’n Gedicht door een barer me
dezusters ter eere der Overledene vervaar
digd:
Tot weerziens, Zusje, by den Vader
In Zyn schoenen Hemelhof,
Waar gjj nu, wjj geloovep *t bl^le
Reeds voor eeuwj^aiiiak-Ztini^M^^^ j
Wat moet wel Uw zieFverrukt zyn, ■‘^<2
Badend, na zoo kor lei strqria -
In de Liefde en Schoonheid zelve
Voor geheel een eeuwigheid.
OBDAM.
Zo. Aanbiddingsdag voor den Euch. Bond
half acht de Vroegmis, 10 uur Hoogmis, half
2 Cat., half 3 Vespers.
Ma. te acht uur gez. H. Mis te 7 uur Lof
met Rozenkrans.
Za. middag van 3—half 5 en van half C
tot half 8 biechthooren.
WARMENHUIZEN.
Zo. om 7 uur de Vroegmis, half 10 de
Hoogmis, 1 uur Vat., 2 uur oefening fan den
Kruisweg.
Ma. feestdag van de H. Maria Onbevlekt
Ontvangenis, dag van devotie, half acht; gez.
H. Mis des avonds 7 uur Iz>f met Rozenh.
Do. avond om 7 uur het 1-of.
Za. na de H.H. Missen en des namiddags
van 48 uur bieehthoóreu.
De gebeden worden verzocht voor Joan
na Oudhuis, die in den Heer is overleden.
Zo. half acht de Vroegmis en om 10 uur
Hoogmis, half drie vergadering Derde Orde.
Za. van 3—4 en van 7 l^alf 8 gelegenheid
om te biechten.
De gebeden worden verzojht voor Lau-
rentius Kamper, die met de laatste H. H.
Sacramenten der Stervenden is voorzien.
LI MM EN.
Zo. half acht stille H. Mis, 10 uur Hoog
mis, kwart over één Cat.. 2 uur Vespers met
Rot., daarna H. Fam., afd. vrouwen.
Vr. avond 7 uur oefening van den
Krnisw eg. -
F.vaMtelie volgens den H. Mattheua;
XI, 2-10.
In dien tyde, als Johannes in de gevan
genis de werken van Christus hoorde, zou.l
hjj twee zjjner leerlingen, en liet Hem vra
gen: Zyt Gij het, die komen moet, of hcli-
ben wjj eeneu andoren te wachten? En Je
sus antwoordde, cn zeide hun: Gaat en bood
scliapt aan Joannes, hetgeen gy geboord
en gezien hebt. De blinden tien, de kreupe
len wandelen, de melaatscben worden ge
zuiverd, de dooven hooren, de dooden ver
rijzen, den armen wordt het Evangelie ver
kondigd, en zalig is by, die zich in mij niet
ergert. Als zjj dan weggingen, begon Jezus
tot het volk van Joannes te zeggen: Wat
ryt gjj in de woestijn gaan tien? Een riet
dat door den wind geslingerd wordt? Maar
wat zjjt gy gaan tien? Een mensch in lach
te kleederen? Ziet, die tachte klccderen dra
gen, zqn in de buizen der koningen. Maar
wat zqt gij gaan zien? Eenen Profeet? Ja,
ik zeg u, en hij is meer dan een Profeet
Want hq is degene, van wien geschreven is:
Zie, ik zend mijnen Engel voor uw aanschijn
die uwen weg voor u bereiden zat
PAROCHIEKERK VAN DEN
H. NICOLA AS.
Prins Hendrikkade.
Om 7 unr. half V en 12 uur de stille H H
Missen. en 10 uur de Heotrmls
De Posthoorn. Haarlemnferstraat bij
de Eeritroornshiu.
De H. JLWissen tialf 7. half 8, 0, 12 -iur on
half II 4e Hoogmis.
dagen om 7 uut H. Mis In de
kloóraraap*I en kwart over 8 H. Mis in de
pahreUfkerk.
Parochiekerk van de h. maria
MAGDALENA.
8paarmian1*ier-traat.
Zo. de H II. Mi'sen oin 5, 7, nalf 9 cn 12
uren. Om 10 uur Hoogmis.
SPANBKJEK.
Zo. half acht de Vroegmis, 10 uur Ho«>g-
mis.
Deze week aalf acht de H Mis.
Za. van half 3-7 uur biochthour-n.
MEDEMBLIK.
Zo. 7 uur Vroegmis, 10 uur Hoogmis.
Hoogmis.
OOSTER BLOKKER.
Zo. ball aeht <le Vrtcgmis, half 10 H Kg-
mis, 2 nur Vespers.
lederen dag kwart over 8 de R. Mis.
WESTER l’I.O CKER.
Zo. 7 utrr de Vroegmis, half 13 de Hoog
mis, des middags 2 uur Lol.
In de weel: de H. U. Missen kwart over 7
en half tii-gen.
Do. avond oni 7 uur Lof.
Za. *811,4—8 uur biechthooren.
WEPVERSHOOF.
Zo. 7-nnr Vroegmis, lu uur Hoogmis, half
8 Lof met Rozenh.
In de week alle dagen de H. H. Missen
om 7 en 8 nnr
mijnen redder,
Omdat Hij heeft nedergezien
Op de geringheid zijner dienstmaagd.
Want zie, van heden af
Zullen mjj zalig prijzen.alle geslachten,
Omdat mjj groote dingen heeft gedaan
De Machtige, en heilig is zijn naam.”
Maria nu bleef ongeveer drie maanden bij
baar.
Voor Elisabeth intussehen verliep dc tjjd
der bevalling en ze baarde eenen zoon. En
bare buren en verwanten hoorden jiat de
Heer haar groote erbanning gedaan had, en
verheugden zich met haar.
De vrouwen vooral komen zich de eerste
Jagen met de moeder verheugen en het
wichtje bewonderen. Den achtsten dag werd En hjj schreef: «Joannes is sim naam."
sprong het kind in haren schoot op, cn Eli
sabeth werd vervuld van den heiligen Gee<t.
En ze hief aan met luider stemme, zooals
de uitbundige Oo-terlingen gereedelijk doen
en zeide:
„Gezegend zijt gij onder alle vrouwen, en
gezegend is de vrucht van uweu schoot. En
vanwaar geschiedt mij dit, dat de moeder
mjjns hecren tot mjj komt? Want zie, zoodra
de woorden van uw groet mjj in de ooren
klonken, is het kind in mjjnen schoot van
vreugde opgesprongen. En zalig gjj, die ge
loofd hebt, want voleindigd zal worden wat
vanwege den Heer tot u gesproken is.”
En Maria zeide:
„Mjjne ziel verheft den Heer,
Én gejuicht heeft mijn geest in God,
een muur van losse steenen er omh-j/n.
Scmmige hellingen waren door stutmuren cn
aangevoerden grond gemaakt tot reuzen-
trannen van groene terrassen.*In voorname
wjjnbergen stonden ronde torens, waarin te
gen het rjjpen der druiven, de wachters
konden schuilen.
De knoestige wjjnstokken kruipen
den steenachtigen grond, of slingeren
den eenen vjjgeboom op den anderen. Over
den muur komt do zoete geur der druiven.
Jenge meisjes met duivenoogen, haast van
Maria’s jaren, slenterden tusschen de stron
ken en onder de bofhnen. Op hare borst heb
ben zij een bundeltje welriekende thymus
gestoken. Zij moeten do kleine vossen ver
jagen, die zoo graag de sappige wjjngaard-
stronken afknagen.
In de kronkelende dalen met hun witte
leliën, op de steenachtige bergen met hun
spichtig gras, zjjn vreedzame kudden vale
schapen en zwarte geiten aan ’t grazen. De
herder met zjjn donkeren mantel en zjjn lan
gen kromstaf steekt er boven uit. Op de
middaghitte liggen zij in 't lommer van de
oljjfboomen of van enge valleien; de trage
kopkens der rustende schapen kjjken het
vreemde meisje na. Bjj de bronnen worden
schapen gesel
Maria kwaï
groette Elisabeth met den ouden Oosterschen
groet dien nu de Arbieren nog bezigen en die
in Christen-üturgie is overgegaan: „De vre
de met ui” 4
En zendra Elisabeth 'Maria'* groet hoorde.
i den heiligen
zeide:
„Gezegend de heer, de God van Israël,
Dat Hjj zjjn volk bezocht en verlossing ge
bracht heeft....
En gij. kind, zult profeet des Allerhoogsten
heeten,
Want uitgaan zult gij voor des Hee;en
aansChjjn,
En zjjn wegen bereiden
Om de kennis des heils te brengen aan zijn
volk,
Tot vergeving hunner zonden,
Door innig teedere erbanning van onzen
God,
Waarmede ons bezocht de Opgaande uit
den hooge,
Ter verlichting van hen die in de duisternis
En in de schaduw des doods zijn gezeten,
Om onze schreden te richten
Op den weg des vredes.”
En vrees kwam over al hunne buren; en
over geheel het gebergte van Judea werden
deze woorden verbreid. En allen Jio het
hoorden overdachten het in bun hart er.
zeiden: „Wat zal toch dit kind worden?
Want de hand des Heeren was ook met hem.”
Do. half 8 voor Corn. Dol en Wilh. Groot.
Vrjj. half 8 voor Cornells Zwart.
Za. half 8 uit dankbaarheid. r
Zo. half 8 voor Jan Mol en Aafje Ettes,
half 10 voor de parochie.
Heden 2e Zondag van den advent, te 7
uur communie-uitreiken, ten half 8 de Vroeg
mis, te half 10 de Hoogmis, te half 2 Kate-
■-.hisnius, te half 3 Ix>f met Rozenhoedje en
lied no. 3.
In de week de H. Mis te half 8. Vóór en
onder de H. Mis Conimunie-uitreiken.
Ma. feest van Maria Onbevl. Ontvangen,
te half 8 de gez. H. Mis, avonds geen Lof.
Na do H. Mis de generale Absolutie.
Di. feest van de Z. Delphina, volle aflaat
voor de Tertiarissen.
.Do. avond te 7 uur Lof ter eere van het
H. Sacrament, lied no. 4.
Za. te half 12 biechthooren voor de kinde
ren eu van 5—8 uur voor de overigen.
HEER HUGOWAARD.
H. Hart.
Zo. half 8 voor Nicolaas Vlaming, 10 uur
voor de parochie, half 3 Lof.
Ma. half 8 en half 9 tot zekere intentie.
Di. half 8 voor Jan en Willem Komen,
half 9 voos P. Stoop, C. Smit en overl. fam.
Wo. half 8 voor A. Beers hvr. van W.
Groot, half 9 voor Cath. Graaf.
Vrjj. half 8 voor Jan Ursem en Maria
Schouten, half 9 voor Petnis Ger. Graaf.
Za. half 8 en half 9 tot zekere intentie,
7 uur Lof.
NIEUWE filEDORP.
Kloosterkerk.
tui Advent, om half
0 uur de
WOON UIL
lederen Zondag om bal! acht de Vroegmis
om half 10 de Hoogmis en om twee uur de
Vespers.
Za. van half 34 en van 57
tegenheid om te biechten.
HEM EN VENHUIZEN.
Zo, bblf acht de Vroegmis, 10 c*ir de Moog
nk
In de week de H Mis om acht uur.
HEILOO.
Zo, 7 uur voor overl. fam. Brouwer en
Schouten, half 9 tot zekere intentie, 10 uur
voor de parochie, half 3 Congr. H. Fam. afd.
vrouwen, 7 uur Marialof.
Ma. 7 lur voor Helena ZonneveldHollen
berg, half 9 voor Petronella BroersDoes-
wjjk, 10 uur ter eere van de Zalige Theresia
van het Kindje Jezus om haar Heiligverkla
ring te bevorderen.
Te 7 uur Marialof met rozenhoedje.
Di. 7 uur voor wed. Joanna Mon-ehAd
miraal, kwart over 8 voor- Joannes Kraak
man.
Wo. 7 uur géz. Requiemmis voor hen. wier
namen op de Doodeeel sMan.
Do. 7 uur gez. H. Mis ter eere van het
Genootschap van de Gedurige Aanbidding.
Vrjj. 7 uur voor Nic. Kuiper en overl.
ouders.
Zaterdag 7 uur voor Jacob Verduin en
Wilhelmina Kuis, van 4—8 uur biechlhoo-
ren, te 7 uur Maria-Lof.
R1NNEGOM.
Zo. half acht voor Wilh. Zuurbier. 10 uur
voor de parochie, sehaaleollecte voor de ar
men, 1 uur Cat., daarna vergadering van de
Derde Orde
Cat. volgens gewoonte.
Ma. voor Petrus Melker, feest van Maria
Onb. Ontv„ dag van devotie, half 7 Lof met
preek, gen. abs voor de 3e Orde.
Di. voor Joannes Liefting en overl. ouders.
Wo. voor Martha LieftingHaarman.
Do voor Cath. Dekker—Baltus cn overl.
familie, half 7 Lof.
Vr. voor Anna StraathofNoort. Van 4
tot 7 uur biechthooren.
Za. voor Anna Tervoort—Admiraal. Van
38 uur biechthooren.
Zo. a.s. voor Jan en Gcertruida 4 astricum
10 uur voor de parochie.
De gebeden worden verzocht voor Maar-
tje KoolLevering, Cath. TwiskVerhoogt
en Augustinus Levering, die met de laatste
H. H. Sacramenten der Stervenden zijn voor
zien erf voor Petrus Melker, die in den Heer
is overleden.
Van volkomen overgave
En kinderlijk vertrouwen bei,
Opdat, Zusjelief, Daarboven
- ’t Weerzien eenmaal heerlijk zjj!
II. ZONDAG VAN DEN ADVENT.
Epistel uit den brief van den H. apostel
Paulus aan de Romeinen; -
XV, 4-13.
Broeders', al wat er geschreven is, is ter
onzer onderrichting geschreven; opdat wjj
door het geduld cn de vertroosting der
Schriften, de hoop zouden behouden. De
God van geduld en vertroosting geve u, dat'
gjj onder elkander eensgezind zjjt volgens
Jezus Christus; opdat gjj eendrachtig uit
éc-nen mond, den God, en Vader van ooien
Heer Jezus Christus u opgenomen heeft ter
verheerlijking Gods. Want ik zeg, dat Chris
tus Jezus de bedienaar der besnijdenis is ge-