binnenland. JACHTWET. KERK EN SCHOOL. r k M. st |r: I ik 1 f? ix voor. de heïk Dn STATEN-GFNERA AL. TWEEDE KAMER. Het 1ÓO-jarig bestaan van het Noord-Hollandsoh Kanaal. LANDBOUW EN VEETEELT N. V. EIERVE1LING t - TE ALKMAAR. ah*- 1M, id. e !S tl. i. over- Ali seehavsn heeft Alknaar 1884 slechte Dit blijkt wel het beet uit een request va* eerste* 4000 Nt> 24000 N. M. k****L den minis- itlating in de een groot over de modderige en schuitjagers begeleid werden. d. r- ‘V d. Ten slotte vraagt spr. uitvoering van de van het in. depart» sen; zelfs Voorstander» van vorm van orgj 2 erkend. De Ni r dus opgericht; de Raad van Commissarissen i ypo- De Minfater van Binnenlandsche Zaken en f^Qetet op artikel 60 der Jachtwet 1923; heeft goedgevonden; tot do sluiting van do jacht op wiMe gan zen aan alle houders van jachtneten to ver dunnen op den door hen gebruikten grond of op grond in gebruik bij anderen, van wio zij daartoe toestemming hebben verkregen, wilde ganzen te vangen door middel van 1 vang- of treknetten, waarvan do vluegels een lengte hebben van meer dan tien meter gemeten van stjjggaren tot styggaren, loc als bet is bevestigd aan de boveulyn en een breedte hebben van meer dan drie centi meter. ■rin<g r de met de.-s,; 1 op, iren, i Bi*.. Dtfa vor- i M| i donder, aat voor hem door de Directie der veilingen wordt vastgesteld. Op deze wijze wordt dus het geleverde aantal eieren en het gewicht direct bij de levering vastge steld. Aantal en gewicht worden telkens door de eierophalers in een register geboekt, alsme de in de eierbockjos, waarvan een exemplaar voorzien van het algemeen registemummer, aan iedcren eicrleverancier vanwege de Di rectie der veiling wordt verstrekt. Wellicht zal men zeggen: wat een moeite om al die eieren te wegen, enz. Laat ik daar op antwoorden, dat in heel Denemarken de eieren op die wjjzo opgehaald worden en toch zyn er in Denemarken dubbel zooveel kippen (20.000.000J als in ons land, dc be zwaren van sommige eierophalers waren daardoor dan ook totaal ontzenuwd. Iedere eierophaler is verplicht elke week de eieren op te balen en die elke week aan de veiling af te leveren. Dit moet echter ge beuren vóór Donderdagavond 6 uur, opdat de eieren aan de veiling gesehouwiVen ge sorteerd kunnen worden. Wordt vervolgd. EO MOND. „HOE ST. AELBRECHT AAN EEN KLOK KWAM.” Het was kort na ons bezoek aan den St. Adelbertsakker te Egmond, daags na het Intern. Eucharistisch Congres, waarvan Ken- nciner op „St. Theresia’s dag” verslag deed, dat een der bezoekers nijj schreef; „Reeds twee malen hebben wjj de St. Adel- berts-put bezocht met verschillende families, die er nog niets van afwisten”, welke medc- deeling gevolgd werd door eeu aansporing, om toch te zorgen, dat meer en meer bekend heid zou worden gegeven aan het kostbaar bezit, dat de Voorzienigheid ons in deze hei lige plaats heeft wedergesebonken. Moge het geen myn vriend mij'verder schreef, daartoe dienen; het was als volgt: „Dezer dagen zag ik te Bergen een oude torenklok met klepel te koop, in goeden staat, met opschrift: „Si Deus pro nobis, quis contra nos.” Zou deze van eenig nut voor de toekomstige St. Adelbertkapcl kun nen zijn?” Of dat wat voor St. Adelbertskapel kon xyn? Myn antwoord had ik al enmiddellyk klaar; het luidde kort en krachtig „en of”. Zoo toog ik dus er zonder toeven op uit, om mijn vriend te gaan spreken over die oude torenklok met klepel en wat waren wy het aanstonds hartroerend een». dat die ons niet mocht ontgaan. En nog den eigen avond ging een sebryven naar het Bestuur der St. AdelberUstiehting te Oosteriiout eu even spoedig kwam van ■‘Baar het antwoord, dat wy dio providenti- eelo gelegenheidskoop ons niet mochten la ten ontsnappen. Aan de, helaas, maar al to schrale kas werd niet gedacht, wel aan liet vertrouwvolle „JJominus providetur”, „de Baar «al aorgen”^ luidde het randschrift van’ - den klok niet. „Als God met ons is, wie zal dan tegen ons zijn?” en is de Heer niet met St. Aélbrocht’” Zoo werd dan die oude torenklok gekocht, en in myne Egmonder Aanteekeningen, ver meldde ik dit feit onder den titel: „Hoe St. Aêlbrecht aan een klok kwam’’. Maar veel meer dan wat hier vermeld wordt, viel niet te kronijken; alleen dat de klok, na gekocht te zijn, werd afgehaald en nu op de Abdy-hoevc „Het Klooster” te Eg- mond-Biifnen op de koestal staat, in afwach ting van den blijden dag. waarop hij zyn ver heven werk zal kunnen beginnen. Dat de kas schraal was, werd ook niet verzuimd te boe ken, als bewys van ona vertrouwen op do Goddelijke Voorzienigheid, die reeds voor een klok zorgde, nog voordat er een kapel gebouwd was. Nu hangt hot, onder ander.en, van u af, welwillende lezer, hoe eenmaal het verder verhaal zal luiden van wat als de titel klinkt van een mooie, oude legende; „Hoe St. Afl- breeht aan een klok kwam”. En my dunkt, het kan niet uitblyvcn, -lat verhaal zal eens weder getuigen, hoe vurig Roorusch Holland verlangt alles te herstel- niet verder dan Purmerend. Den 14en voer de „Bellona” voorbij Ilpen- dam, schutte om 12 uur 's middags door de Purmerender kanaalsluis in N.-Hollands bozem en zette de reis door de Beemsterring- aloot, langs ^Spijkerboor, tot des avonds 5 uur, onafgebroken voort tot Westgraftdijk, waar, wegens mist, vastgemaakt moest wor den. lu den avond van den 15en December, kwam de „Bellona” in het Zeglis te Alkmaar, aan. Den 16en December ging de reis van de „Bellona” door de Voormeer, om de stad, door de Koedijker vaart en de Zypo tot aan do schutsluis bij het Koegras. Het 3-mast fregat Christina Bemardina” kapt. H. H. Zylstra. van Batavia naar Am sterdam voor do eerste maal de reis door bet kanaal makend, voer de „Bellona” tus- schen de JSöhager- en St. Maartensvlotbrug in de Zypo voorbij, salueerde het oorlogsfre- gat met 9 kanonschoten, ondêr de tonen der muziek en luid hoerageroep. Op 17 December tusschen 9 en 10 uur ste vende do „Bellona” door de Zijper kanaal- sluis en kwam 's avonds 5 uur te Willem*, oord in de koopvaardersbinnenhaven. De reis van do „Belloua” had vier volle dagen geduurd. Het waren echter korte, ne- velachlige dagen, terwijl het fregat zonder .7 2__? aantal jaagpaarden, die, zwoegend lodderige kleiwegen, oude dijken i nog niet voltooide jaagwegen, door de De couranten van die dagen waren en thousiast over dezen tocht eu uitten woorden van bewondering over de tot standkoming der nieuwe verbinding tusschen het IJ en de Noordzee. Ook Alkmaar deelde in de feestvreugde. De „Bellona” was, zooals hierboven ver haald, 16 December Alkmaar gepasseerd, terwyl do „Christina Bemardina” hier 18 Dec. 1824 voorbij voer. Alkmaar liet op 16 December het carillon van den Waagtoren «herklinken de muziek len wat oen» voor ons verloren ging, zeker niet het minst den alouden 8t. Adelbertak- ker, waaraan het zoo veel dankt en welken' de Voorzienigheid ons wederschonk. Imifters, Holland het Missieland bij uitne mendheid, kan zyn eigen Groot-Missionori» niet vergeten, het zal Hem willen eeren op den grond door Hem geheiligd, overtuigd da? het herstel van St. Aêlorechta erfgoed zyn zegen zal afsmeeken over ons buiten- en bin nenland’s Missiewerk, over al onse Roomsch- Hollandsdw daden. Neen, Roomach Holland kan en zal niet vergeten, dat St. Adeloert het te Egmond de onschatbare gave des Geloofs schonk, evenmin drt zijn glonevolle geschie denis te Egmond aan vangt Eeuw aan eeuw bewaarde daar de heilige grond, de grondslagen van dat oude kerkge bouw, zoo nauw aan die geschiedenis ver want; God's nEgelen hebben ze tegen ver nietiging beschut; wy nebben ze wedsrge- vonden en straks zullen ze in hardsteen uit gelegd, de oude akker doen verhalen van het glorievol verleden dat was. toen St. Adel- bert Holland voor Christus won. Maar, laten wy dan ook zorgen, dal op die gezegende plek, ook weder een kapelletje komt, waar de H. Offerande zal worden op gedragen en ons spreken zal van de heer lijke en blijde toekomst, welke wij ook vau deze gezegende plaats, opnieuw mogen ver wachten. Geen dag toch gaat voorbij waarop wy niets vernemen van dat zielroerend heim wee vaa zoovele dwalendeu en zoekers naar den Heiland, Die verlossing zal brengen. Die licht zal geven aan het zoekend hart, dat geen voldoening vond in tal geluk belovende stelsels, die hun niet® als teleurstellingen brachten. Er is een Adventestemming over de we reld gekomen, ook over ons land, waarin duidelijk waarneembaar de oude smeekbede klinkt; „Dauwt Hemelen van Boven en gij, wolken regent den Rechtvaardige.” Waar beter zullen wij die smeekbede én voor ous zelve èn voor anderen kunnen uiten, dan op de heilige plaats, welke wjj met recht het Bethlehem van Holland kun nen noemen, omdat daar een» voor ons land, over Egmond’s velden de blijde boodschap der Engelen klonk: „Zie ik boodschap U grootc vreugde, die voor het gcheele volk zal zyn”. Op St. Aêlbrecütedag van het jaar 1923 schreven wjj, herdenkend het vele goede, dat God ons in het „Herlevend Kennemerlanó” heeft geschonken: „De Klokken luiden is Kennemerland” en wy eindigden aldus: Zo, moge, en met eenigen goeden wil kan he spoedig zijn, op een anderen St. Adelberts- dag de kapel worden ingewijd, waarvan het klokje onze vreugde, onze Roomsche blijd schap zal uitjubelen in het koor der Kenue- mer klokken.” Die bede moet werkelijkheid worden. Als wy 1925 schrijven, in het groote Jubel jaar, gaat, hopen wy. schrale kas of niet, de spade in den grond en wordi „St. AM- breont” beboscht, om een waardige omlys ting te schenken aan de in hardsteen tot ons sprekende lijnen van de oude grondsla- gen^.(fer oude „Kerck van Egmond” en van «e- fttA»® - nwn Olw g*- tuigd heelt eu getuigen -zal, hoe IKuiUiA dienaar Adelberr, den Apostel van nWKuTt daar verheerlijkt heeft. In dat Jubeljaar bouwen wjj, vertrouwen we, tenminste een voorfoopige kapel ter een» van den H. Adelbert en zal St. Adelbertc- klok allen roepen naar de Heilige plaats, en. weder de blyde boodschap te vernemen, wel ke St. Adelbert eens aan allen heeft gebracht cn aan uilen opnieuw wil brengen. Daarvoor worde nogmaals veler medewer king gevraagd van ieder awer, welwillende lezer in het bijzonder en zoo zal het dus van ieder uwer afhangen, hoe schoon het slot ’al zyn van het stichtend verhaal dat eens ge schreven mog«t worden: „HOE* St. AELBRECHT AAN EEN KLOK KWAM”. Alkmaar. Op den 2en Zondag van den Ad. vent, Feestdag van St. Ambrosius, 1924. G. TH. M. VAN DEN BOSCH. Mijn giro-mmnner is 79881. Allen, die dit Missiewerk als ijveraar of ijveraarster willen bevorderen, vragen my om inlichtingen. Alkmaar’» stadsbestuur aan den koning in November 1826, toen men hier vooi het bt» houd der rechtbank te Alkmaar ijverde. (Et bestonden plannen om de rechtbank te Alk maar op te heffen.) Het stadsbestuur schilderde den toestand aldus: „liet maken van het N. H. kanaal h noodlottig geweest voor de' welvaart. De sluikhandel ueeint toe (waardoor de stedelij- ko accynsen werden ontdoken) de behoeften van de schepen op de zee te Texel voor de bewoners van plaatsen benoorden Alkmaar, weleer te Alkmaar gekocht, laat men nu uit Amsterdam aanvoeren: do buitenlandsche rentjager» loopen. tot schade der winkeliers het platteland af, nemen hypotheek en ein digen met eigenaars der landgoederen te wor icn. De n hippors van benoorden de stad moes ten voorheen door de stad varen en betaal den hier mee in het onderhoud van water wegen. bruggen, kaaimuren enz., doch vareA nu over het Kanaal. Reizigers van en naar den Helder nachten niet meer in Alkmaar. De beurtschepen op Amsterdam betaalden nog 1200 recognitie^ de veerschuit op de Zjjpe f 300 per jaar. Thans niet» meer en de barge vaart „tot ongelooflijk meer gerief van het algemeen” dagclyks. zonder Alkmaar aan te doen.” Zoo luidden de jammerklachten in 1826. En nu, in 1924, zyn wij, Alkmaarders, trou op het Boole N. H. kanaal en zien we dankend terug op het grootache werk der mannen van 1824. Zij hadden vertrouwen iA Alkmaar'» toe komst. De burgemeester, die vaa Alkmaar in die jaren (Raadszitting 16 Juli 1819) getuigde dat deze plaat» nog een» „tot de hoogte van een aanzienlijke negotieetad sou kunnen worden verheven” heeft zich niet vergist. In 1860 rtvimebepen •Als 'de meest geeigendo vorm voor de vei ling werd de naamloozc vennootschap geko- i een anderen janisatie hebben dat ten slotte laamloozo Vennootschap werd werd "samengesteld uit dc hcéren D. do Boer Dzn. te Stompetoren, N. Dekker, te Obdam, H. Klaver te Alkmaar, W. van Slooten te Heerhugowaard en Jb. Zuurbier te Alkmaar, zeer zeker geen onbekenden voor do land bouwbevolking. De Directie zal in handen komen van de hccren P. G. Beekman en J. Steenhof voor- noetnd; als plaatsvervangend directeur is do heer A. J. Mulder, directeur van dc Ne- derlamlsche Landbouw bank Alkmaar be noemd; als technisch Adviseur is aan de vennootschap verbonden schrijver dezes, Hoofd Ass. Rijkspluimveeteeltconsulcnt te G raven hage. De vennootschap is aangegaan voor cir ca 30 jaren; dc koninklijke goedkeuring is aangevraagd. Ilct kapitaal is Isjwald op 25000,ver deeld iri 250 aandeelen op naam, ieder 100 groot; by de oprichting zyn 50 aandeelen ge plaatst eh volgestort. De Raad van Commissarissen bestaat uit tenminste drie en ten hoogste negen ledeu; hij oefent uitsluitend toezicht uit op den gang van zaken. De commissarissen worden uit en door de aandeel houders gekozen, en door dezen ontslagen. Nadat de reglementen door commissaris sen waren goedgekeurd, is door de Directie en den Technischcn adviseur eene vergade ring bijeen geroepen met nog een andere groep van belanghebbenden, n.i de eieroph i- lers, en tot ons genoegen kunnen wy nae-1e- deelen, dat hoew el eenige bezwaren werden geopperd, (bezwaren waarover nader over leg zal worden gepleegd) ook deze groep van Tjersonen zich bereid verklaard heeft met de veiling samen te werken en de door hen op te halen eieren aan de veiling te leveren. Wa re de beslissing dier personen anders geweest dan zou de Directie het verzamelen en opha len. waarvoor de organisatie reeds geheél ge reed was, zelf ter hand hebben genomen. Gelukkig zal dit niet noodig blijken en wan neer de ophalers zich aan de gestelde voor waarden houden,- za 1de veiling daartoe ook niet overgaan eu niemand wordt dan in zijn bestaan bedreigd. Verh]yd?nd was ook de medcdeeling, dat de eieren uit bepaalde streken, die voorheen in Amsterdam werden geveild, ook ter vei ling te Alkmaar zullen worden rangevoerd. Het aantal eieren dat hier werd toegezegd zal ver de 2.000.000 stuks overschrijden. Het ligt in de bedoeling de eerste veiling op Zaterdag 10 Januari 1925 te doen plaats vinden en verder geregeld iedcren Zaterdag tenzy tengevolge van feestdagen een andere dag zal moeten .worden vastgcsteld. Inmid dels hebben dc hoeren Beekman, als adtnini- stratief-lirecteur eu J, 8teenhof al» vaknian- directeur technisch nog heel wat te doen voor he* zqo ver is; aan my is opgedragen de pluimveehouders zelve in tc lichten. Gaarne had ik dit gedaan door middel van lezingen; Waar ik echter nog drie andere provincies voor mijn rekening heb, is my dat helaas ónmogelijk emaT ik dit propaganda middel alleen in bijzondere gevallen kunnen toepasten. Een ander middel om de pluiinv.-nfeouders te bereiken is het geschreven woord; deze methode heeft het voordeel, dat men daar mede meer belanghebbenden bereikt en dat zy vlugger werkt. Na bovenstaande beschouwingen wil ik thans nog een en ander medcdcclen aan gaande de organisatie en werking der vei ling zelf. Zooals ik reeds zeide, zullen de gewone eierophalers de eieren bij bun klan ten blyven ophalen, alleen sullen zij de eieren, zoodra zij voor de veiling gaan wer ken, bjj het in ontvangstnemen moeten we gen met behulp van een klein model bascu le, die zij op hun wagen of auto modene- men. Nadat de eieren gewogen zijn, tot op «en half ons nauwkeurig, (deelen van een half ontr worden verwaarloosd) worden ze in zoogenaamde cartonkisten, dat zyn kisten ieder voor 500 eieren, w-aarby elk ei in een carton vakje gaat, gepakt. Op (het eerste en laatste ei, dat gepakt wordt, wordt het num mer geplaatst van den leverancier-pluimvee- Vergadering van Donderdag. Vervolg. De heer VAN KAVE8TEYN herinnert er mui, dat de vlootplanuen van de regeering schipbreuk hebben geleden tengevolge van de agitatie onder het Nederlandsche volk. Toch heeft de regeering van haar plannen geen afstand gedaan. Hierna komt spr. tot de gebeurtenissen, die zich hebben voorgedaan onder het marine personeel in den Helder. Spr. juicht hetgeen daar is geschied, toe, omdat daaruit blijkt, dat, het marin(personeel zich niet langer alles maar ->t>’ 'tinen. Tcgci.o\i uc houding van den minister als de sterke uiau moet het personeel zich verweren als een sterke macht. Daarom juicht apr. de gepleegde .iaden u>e Mevr. BRONSVELD—VITRINGA gewaagt ▼mi de immoreele toestanden onder het ma rinepersoneel. Spr. overdrijft niet, wanneer zy zegt, dat het Nederlandsche volk jaar lijks meer dan 200.000 gulden moet opbren- gei^ voor de bestrijding van de onzedelijk heid by de marine. Spr. hoopt, dat de minis ter deze kwestie ernstig zal overwegen. rrv V -•* a Sa S .1 metio-Bonians^. inzake afdoening wetsontwerp tot instelling vmi ééi ment van defensie. De heer OUD merkt op, dat men titans, niettegenstaande de verwerping van de Vloot wet, tracht reed» zooveel mogelyk materiaal ▼oor de nieuwe vlootwet in de wacht te deepen. Voorts bespreekt hy de bevordering van de onderofficieren bij de marine en herin nert hy aan hetgeen hij het vorig jaar ter apiake heeft gebracht. Ook beklaagt »pr. zioh over het optreden ▼an den minister by zyn verbod tot deelne ming ami volkomen geoorloofde demonstra ties en over zyn houding tegenover de be sturen der organisatie». De heer VAN DER VOORT VAN ZIJP i» van meening, dat er wel degelijk op de ma rine is bezuinigd. De heer SCHAPER is van meening, dat wy met den bouw van kruisers de moderne techniek niet kunnen byhouden. Toch wil men een up to date vloot bennen. Maar vol gens spr. kunnen wij al dien duren rommel niet betalen. Het verbod tot bijwoning van vergaderin gen en demonstraties noemt spr. zeer klein. In tegenstelling met de bewering van den heer van der Bilt merkt spr. op, dat de ver schijnselen van sabotage wel degelijk door Het. Volk zijn afgekeurd. Ook »pr. keurt de sabotage af. De heer VAN SCHAIK vraagt ter naar aanleiding van een uitb vergadering vau de vereeniging ter bevorde ring van do krijgswetenschap, of het juist is dat. thans en ook in de toekomst voor de Nodentandsche marine geen oorlogstaak meer i» weggelegd. Als dit juist is zou spr. erop willen aandringen onze marine maar zoo spoedig mogelyk bij het departement van oorlog onder te brengen, wat tevens een aanmerkelijke bezuiniging zou opleveren. Ook in den vorm zooals de Vlootwet thans weer is ingediend beteekent «e niet anders dan dat ook hierby weer voor een jaar of acht aanbesteed wordt bet marinebeleid en daarvan is spr. gen voorstander. De vergadering wordt geschorst tot Vrijdag- dagen geduurd. Het waren echter korte, moest er op worden gezet, aldus de mast of zeil voer. Het werd getrokken door 114V nm ïwf hnnoal mot Jnla IftPry onn orriAf aantal ion.ynn r.lon xl«z» finitief voor het verkeer open te stellen. 1'-2221 was het kanaal sijn geheele leugte van Buiksloot tot Hot geheelc werk had natuurlijk nooit in zoo n kort tijdsbestek gereed kunnen zyn, indien men niet van bestaande wateren rumslooteu, vaarten, stadsgrachten en». gebruik had kunnen maken. Bet perste schip, hetwelk door het kanaal voer, van Buiksloot naar Nieuwe Diep, was van het oorlogsschip „Bellona”. De ,3eUona” werd op 13 December 1824, des nuddags door de Willemsslui» te Buik sloot uit bet U geschut. Dien da< kwam men der schutterij stond langs den wal om uiting to geven aan de feestvreugde der Alkmaar- ders, allerwegen word gevlagd. De gouverneur der provincie Noord-Hol- land sprak in de zitting van do staten van Noord-ftolland op 5 Juli 1825 met tooi vreugde over den nieuwen waterweg. „Het groot N. H. kanaal”, zeide hy, „beantwoordt geheel aan het verheven doel, tot hetwelk de koning het heeft daargosteld.” „Ongeveer 200 zeeschepen hebben dat kanaal tot 1 Juli (1825) bevareu, en dat getal zoude nog zeer veel vermeerderd zijn ge weest, indien de aftapping van het vloadwa- ter door alle zeesluizen niet ware beproefd geweest en even daardoor do vaart voor zeer diepgaande schepen niet had moeten gestopt worden.” De gouverneur had in 1823 in ’t vooruit zicht gesteld, dat het kanaal in Juli 1825 of ficieel geopend zou gorden, maar het wa» nu al in gebruik genomen wegen» „het wel gelukken der genomen proeven en het alge meen verlangen de reeders, bevrachters en schippers, om reeds in dezen min volkomen staat dat kanaal, boven de wisselvalligheden der Zuiderzee en de moeilijkheden van het Pampus, te bevaren”. De stoomkracht vond al in 1815 hier te lande toepassing bij do scheepvaart, maar door het in de vaart brengen van stoomzee- booten waren alle zeilschepen zoo maar in eens niet door zeestoomers vervangen. Nog vele jaren bleven de zeilschepen het grootgte aantal innemen in de rij der inko mende en uitgaande schepen. In de jaien liggende tusschen 1824 en 1876 (opening van het Noord zeekanaal, de verbinding tusschen het U en Umulden, .beeft bet Noord-Hollandsch kanaal aan de zeilvaart onschatbare diensten bewezen. De aeeetoomers hebben niet veel gebruik gemaakt van het N. H. kanaal daarentegen hebben de stoombooten in de binnenvaart 'n radicale omwenteling teweeg gebracht in ’t verkeer te water. door N. J. M. DRESCH. v- De opening van het Noord- Hoilandsch kanaal in 1824. By K. B. van 15 Jan. 1824 was een com missie benoemd, teneinde te overwegen en ▼oor te dragen wat ter opning en bevaring van het Groot N. H. kanaal (oek wei Groot Amsterdamseh kanaal genoemd) met het jaar 1825 zou behooren gedaan te worden. De commissie zeide in een schryven, d.d. Amsterdam 17 Juli 1824, dat zij een inspec tiereis langs het kanaal had gemaakt en er toen nog 300.000 gld. noodig waren om het kanaal geheel af te werken. In dit schrijven gaf de commissie verschil lende wenken en deed allerlei voorstellen. Een dier voorstellen hielcl *,1: aan <1® firnia Uedermooy Co. concessie te verlcenen, om met twee stoombooten een dienst voor passagiers en goederen tusschen Amsterdam en Nieuwe Diep te onderhouden. AH si conimissie, om het kauaal met Juli 1825 de- RetsU in December 1824 over v^.. ic Nienwo Diep bevaarbaar. Kippen houders! Er zyn in Noord-Hollaud een massa men- schen die, nu ja wel kippen houden, of omdat bet nu eenmaal bij hun bedrijf hoort, of omdat zij wed weten, dat moeder de vrouw met het wekelyksche eiergeld een aardig deel van de huishoud< lijke uitgaven bestrijdt, maar die toch uiteraard weinig weten van den pluimveeteelt en alles, wat daaraan vast- Velen van hen zullen allicht gedacht heb ben toen ze het bericht omtrent de oprichting dezer nieuw o eierveiling lazen: waarom toch al die eierveilingen tegenwoordig? Deugt tr nu opeens aan onzo eierophaler» en onze eiermarkten niets meer en moeten nu, omdat een stuk of wat personen uit de stad dat in hun kop hebben gezet, ineens alle eieren aan veilingen geleverd worden? Wat moeten dan do menseden beginnen, die al die jaten de eieren bij ons opgehaald hebben? Zy die in Noord-Holland van den pluimvee teelt meer of min een bestaan maken, en dat zijn er velen, zullen op djo vragen wel een antwoord kunnen geven. Zy toch weten heel goed, wat er zooal aan die eitjes, den eier- afzet en de eierprjjzen in Noord-Holland ha pert, al loopen ze er gewoonlyk niet mee te koop, omdat ze toch geen kans xjeu om aan de bestaande toestanden iets tipveranderen en hoogstens ieder voor zich trachten, iet of wat hooger prijzen voor bun eigen eieren le bedingen De nieuwe veiling nu is tc danken aan het initiatief van een zakenman uit Alkmaar, Jen heer P. G. Beekman, een der Directeuren vau de Nederlandsche Landbouwbank aldaar. Door toevallige omstandigheden kreeg hij een overzicht van en een inzicht in de zaken der groote eiermijn te Roermond, de grootste eierveiling van ons land (ruim 60.000.000 eieren in 1924) en op welke wyze die instel ling den pluimveeteelt in Limburg en Noord- Brabant bevordert ey tot bloei bracht, ten bate van kleine landbouwers en andere pluimveehouders. Toen hij dat had nagegaan, dacht hy: waarom bestaat in Noord-Holland niet zoo n instelling, waarom kan ook daar de pluimveeteelt niet worden verbeterd en uitgebreid? Dat denkbeeld liet hem niet meer lo». Hy informeerde rechts en links en stuitte daar bij spoedig op mij, die als ryksambtenaar is aangewezen voor de bevordering van den pluimveeteelt in Noord-Holland. Wy kwa men liyeen, lang en breed hebben we ge praat over wat er goed was in Noord-Hol land en over wat verbetering behoefde, over de kwalen en nooden, en nadat wy tot de slotsom waren gekomen, dat wy nu samen de kat de bel konden aanbintien, werden eenige vooraanstaande mannen uitgenoodigd, om met ons een commissie te vormen om de voorgenomen zaak verder te bespreken en uit te werken. Met vreugde mochten wy bemerken, dat niettegenstaande verschillenden van hen zich nog nimmer voor den pluimveeteelt hadden geïnteresseerd, zy reeds ua een enkele ver gadering overtuigd waren van dc groote be langen, die aan een betere organisatie van den eierafzet vast zaten; van bun steun en medewerking waren wjj verzekerd! Inmiddels vergaderden wy, de heer Beek man voornoemd, alsmede de beer J.- Steen hof, eierhandelaar en eigenaar van een hoen derpark te Ondorp en ik met verschillende groepen van belanghebbenden; met de han delaren, die geregeld op de markt te Alk maar koopen, met de groote pluimveehouders en zonder uit-ondering verklaarden alten, dat een goede veiling m hun aller belang zou zyn. De groote eierhandelaars vooral waren voorstanders, omdat zy oornamelyk behoef te hebben aan prima eieren, gesorteerd in bepaalde gewichten; op de markt in Noord- Holland wordt alleen ongeregeld en onge sorteerd goed aangevoerd, terwjjl een vei ling de gewenschte s^rteeringen maakt en door alle eieren te schouwen voor de kwa liteit kan instaan. Nadat wy ons dus hadden overtuigd, dat wy aan alle zyden op medewerking konden rekenen, is de organisatie der veiling ver der uitgewerkt en op papier gezet. weinig betcekenis gehad. Het eerst directe voordeel, hetwelk Alkmaar van den nieuwen zeeweg, het N. II. kanaal, heeft gehad, bleek pas 4 Mei 1825. Toen kwam het eerste schip „de Vriendschap kapt. R. R. Sap. met een lading klipzout, van Liverpool voor de fa. Anna Stuurman en Comp. hier ter stede aan. In de 18e eeuw onderhielden 35 beurtsche pen den dienst tusschen Amsterdam en Alk maar, welk aantal in het begin der 19c eeuw tot op 9 verminderd was. Van do dorj en voerden in de 18e eeuw nog geen schuiten op Amsterdam, maar ble ven liggen in dc buitengracht, benoorden do stad, waar zij de goederen van onzo beurt schepen overnamen. Ook in de dagen, toen tot aanleg van het No -d-Hollandsch kana;.I werd ov< gaan was hier veel vertier door overlading vau goederen enz. Maar toen in 1825 de eerste stoombarge» op het N. H. kanaal verschenen, do cohcnnentie tusschen de trekschuiten on derling toenam, gingen verschillende oudo goed rendeerende veeren op Alkmaar, o.a. het veer, door het Zyperschuitje onderhou den. teniet. Het N. H. kanaal heeft als binnenvaart zny beteekenis behouden en Alkmaar zou stellig niet in zulk een ruime mate geprofi teerd hebben van de ontwikkeling^der om beving, indien het N. H. kanaal niet door de stad was gelegd. Al in 1823’24_ bloeide de kaashandel hier geweldig. In 1824 werd een recordcijfer in do kaas productie bereikt. In 1823 bedroeg de hoeveelheid gemaak te kaas in Noord-Holland 9.114.806 Nederl. ponden, in 1824: 11.664.770 Nederl. ponden, waarvan alleen te Alkmaar te waag werden gebracht ongeveer 4 millioen. Wat zou do toekomst van Alkmaar zyn geweest, indien het N. H. kanaal deze stad sou syn ontgaan? Toch heeft Alkmaar aanvankelijk na 1824 geen onmiddellyk voordeel gehad van het

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1924 | | pagina 10