PROGRAMMA’S
HOORN.
Dc
edegedeeid werd dat voor de Kerst-
f
i
DRUKKERIJ
»r
I-
r-
„ONS BUUT.
433
MODELBOEK TER INZAGE’
- SPOEDIGE LEVERING -
JVTST-FR1LS ,.ic R. K. KOREN-
BOND.
‘A-s- Woensdagmiddag zal in het Ge
zellen huis te 2 uur een vergadering van
den West-Friesche Korenbond worden
gehouden, waarbij eenige nummers in
net Gregoriaanse^ zullen worden uit
gevoerd
ST. FRANC1SCA ROM AN A VEREE-
N1GINO.
ndijk, zijn aangewezen bii
.‘gt. Inf. te Amersfoort G.
C. Koomet^voor opleiding
luni wordt in-
.ustartilterie te
drag is aan,
den daarop i
verkrijgen.
Van enkele landeigenaren van den
Vennewaterspokter, voorzomer deze
Onder Egmond-binncn ligt, te zanten be
zittende de grootste oppervlakte van
deze landerijen? was eveneens oen ac-
coortLverklaring ontvangen met de
voorwestelde f3.per jaar. Besloten
werd van dit aanbod nog geen ge-
HEILO.
HElLOO. St. Willibrordus Vrip
dagavond hield bovengenoemde Coöp.
Veiiingsveieeniging een algetneene ver
gadering in het lokaal van den heer
van Straalen- Aanwezig 31 leden.
De voorzitter, de heer J. Admiraal
opende de bijeenkomst en heette de
leden welkom.
De notulen werden ongewijzigd vast
gesteld. i
Hierna werd door den voorzitter me
degedeeld, dat het bestuur uit de ver
gadering wenscht te vernemen, hoe ge
handeld zal worden met die leden, die
«ie veiling met hun producten passee-
ren en ook in gebreke blijven aan hun
financieele verjUichtingen te voMoen.
Nadat over dit punt een drukke be
spreking was gehouden, werd besloten
het besttnir te machtigen deze leden
gerechtelijk te vervolgen. i
Medegedeeld werd vervolgens, dat
het bestuur een aantal hoornen wenscht
te verkoopen op het terrein bij de vei
ling, hetgeen door de vergadering werd
goedgevonden. De verkooping zal na
der worden bekend gemaakt en ge
schieden in het veilinggebouw over de
klok.
Aankoop sloffen. Door den voorzitter
werd medegedeeld, dat gebruikte slof
fen moeilijk zijn te verkrijgen en daar
om een aanbieding is ingekomen voor
nieuwe sloffen. De prijs zal ongeveer
jijn ruim 15 ct.
Na eenige besprekingen werd door
de leden een flink kwantum besteld.
Hierna behandeling Art. 8 van het
Huish. Reglement
Voorgestekl werd aan de leden van
het bestuur voor hunne werkzaamheden
over het afgeloopen jaar een vergoeding
te geven van f25. De vergoeding voor
xden voorzitter en den secretaris werd
bepaald op resp. f75 en t 100. 1
Door den heer Korthouder werd voor
gesteld om in het vervolg deze vergoe
dingen te bepalen bij den aanvang van
het jaar. Spr. verzocht dit voorstel op
de agenda der eerstvolgende jaarver
gadering te plaatsen. l i
Goedgevonden. II I i
Vervolgens vaststelling van het per
centage voor de bruto opbrengst der te
veilen goederen voor 1925.
Besloten werd deze te bepalen op 8
pCt. voor groenten en 5 pCt voor aard
beien en Fruit.
Ten slotte vaststelling der contributie
voor het volgend jaar. Het afgeloopen
jaar heeft dit bedragen f 10 per lid,
thans stelde het bestuur voor dit te be
palen op f2 50.
Na eenige besprekingen werd dit aan
genomen-
Benoeming 2 Commissieleden tot het
nazien der rekening en balans. Aange
wezen werden de heeren J. Korthouder
en O. Schouten-
Bij de rondvraag stelde de heer Kort
houder voor om defecte zakken en em
ballage te doen herstellen door de leden,
waardoor een belangrijke bezuiniging
zal worden verkregen. Na eenige be
spreking-werd dit voorstel aangenomen.
De Voorzitter verzoekt alle leden hier
in krachtig mede te werken.
De heer van der Steen zal deze zaken
ba de leden afgeven.
Medegedeeld werd dat voor de Kerst
dagen met op Woensdag doch on Dins
dag .zal worden geveild, terwijl aan
voerders van witlof werden verzocht
hiervan vroegtijdig kennis te geven, op
dat het bestuur de afnemers kan berich
ten. Hierna sluiting.
Fropagandadub St Wifljbrondus”.
Dinsdagavond 16 Dec. 1924 ’s avonds
om 7% uur in het Bnmogebouw zal de
WelEerw. Heer v. Kessel een lezing
houden vóór de leden van 3e Prqpa-
gandadub St. Willjbrordus”.
Onderwerp: De grondwet der Sociale
Actie He deel.
1. De Bonden.
2. De Christelijke Democratie.
3. De onderdanigheid aan de Kerk.
De Eendracht.
PROVINCIAAL NIEUWS.
EGMOND-BINNEN.
’tZal én voor bestuur én voor me
dewerkende een groote zelfvoldoening
jtijn, vele arme en behoeftige kinderen
in dit gne iaa\’■tijde met een Kerst-
gave (n blijde rststemming te zien
huiswaarts keeren.
BURGERLIJKE STAND.
HOORN.
HANDEL EN MARKT.
ALKMAAR. 15 Dec. Op de Veemarkt
waren aangevoerd: 43 verte koeien f 180
—f500, 5 vette kalveren f 130—180, »<L
per ned. pond f 1.70-1.90, 19 nuchtere
kalveren f 12 -34, 9 vette schapen f 38-
f41, 979 vette varkens per ned. pond
f0.78—0.82, zouters f0.68—0.74, Lon-
densche f 0.68—0-72.
HOORN, 13 Dec. Op de Veemarkt
waren aangevoerd: 67 biggen f1018,
357 schapen f 500—60,lammeren f38—
f51, 2 paarden f 180-225. Handel vh«.
BROEK OP. LANGENLMJK, 13 Dec.
100 stuks bloemkool f 9.50 per 100 sti&s;
7500 KG. wortelen f2—2.50. 19.7OQ
K.G. roode kool le soort f2.804.90l
2e f2.40—260, 23.200 K.G. gele kooi
le f2.50 470, 2e f 1.10-2.30, 18.800
K G. witte kool f 1.30-3.70, 16.800 K.O
uien f7—8.20, drielingen f 10.50-11.40,
neo f11,50, alles per 100 K.G.
NOORD-SCHARWOUDE, 13 Dec.
Qrovc uien f6.10—6.30, uien f7.20
f7.40, drielingen f 10.70—11.20, nep
li .40, peen f 2-30, roode kool f3.10
f 5.80, doorschot f2.40—5-30, gele kool
f3.W —4.80, doorschot 12.20-3.90, D.
w. kool f2.403.50, doorschot f 1.80.
Aanvoer; 5450 K-O- uien,, 2500 K.O.
peen, 09.200 KG. roode kool, 31.200
K.O. gele kool en 49.500 K.O. D. witte
kool.
WARMENHUIZEN, 13 Dec. Roode
kool f 3.20-5 50, 2e soort f 2.50-4.00
uitschot rood f 0-90—1.40, stort rood
fl.4d-X00, gele kool f 2.80-3.80, sterf
geel f 1.10—1.70, Deensche witte kooi
*2.20—3.30, uien f 6 40—7.40, grove uien
f5 50—5.70, drielingen f 10.5<)—12, nep
f 10.80-11.50.
WINKEL. Appelen f3—12, peren fl
—f7 uien f 2—5. witlof f 8—16, bieten
f0.5Ó-0.8o, spruitkoo! t 5—10. alles per
50 K O. i I
BOVENKARSPEL, 13 Dec. „Dt
Tuinbouw.’’ Blauwe aardappelen f2#45
per baal; groote gele uien f3.10—3.60
id. kL gele f5.65—5.80, id. driehoger
f5-35—5-85 per baal. Bloemkool le srt
f 16.25-26 50, 2e srt. f 8.00-14.00, 3t
srt. f2.20 -6.00 per 100 stuks. Roode
Kool f 2.20—6.00. id. gele f 1JQ-3J3Q
id. Witte f 2.20-3.00 per IOO .K.O.T1
tmuk te maken co af te wachten of
met alle cjgeoaren het voorstel aanoe
men. .Van een paar bestond hierover
reeds zekerheid, al was er van dezen
peen sdhriftelijke toezegging? gekomen.
De wed.. Bruin wordt ontheffing ver
leend van den boete, omdat de brug,
waarover klachten waren, inmiddels
was terwijderd.
Den heer Straathof werd vergunning
verleend tot het leggeti van een dam
aan den Hoogendijk.
Besloten werd verder het paardenpad
langs de Kaasfabriék te verhoogen en
te vernieuwen.
BLOKKER.
HARENKARSPEL.
BARSINGERHORN.
BARS1NGERHORN. Verkocht.
Het bekende café Het Wapen van
Barsingerliorn” van de fa. U de Jong,
is overgegaan aan den heer W. Manfe
te Amsterdam.
WINKEL.
t
s-
VJJI
put
>aa Cue
ic van. 20
et
U!
De
den 1
hierin op kostbare dorh atdoen
letails te treden, wil ik wel zeggen,
an
au
en-
oni
I
k
i
i
t
Hofplein
Te’
!ft
ik
ïi-
b
H
tl
Ik-
en
en
tr.
pr
St
an
:r-'
er'
C
4
jet telde Communie, schepen
liepgang (tot 6.50 M.) kon
NoordhoiiauUsch Kanaal
voor dien tijd verwonder!
Van de eerste-eteenlegL
van Goudriaan aan de sluizen aan het Tol
huis is een verslag te vinden in de Ainster-
DE AANKOOP VAN HET PERCEEL
KENNEMERSTRAATWEG 13.
Op het op ons bureau ter teekening ge
legen hebbende protesadree tegen den aan
koop van het perceel Kennermerstraatwcg 13
door het Hoogheemraadschap „Noord-Hol
land* Noordderkwartier” hebben 324 per
sonen hun handteekening geplaatst.
De „Alkm. Crt.” die een vollucligen dienst
voor de buitengemeenten organiseerde, en er
aldus een sport van maakte, om het aantal
handteekeningea zoo hoog mogelijk op te
voeren had Zaterdag ongeveer 800 hand-
tcekeningen verzameld, waaraan heden uit
5 gemeenten 221 haudteekeningen werden
toe gevoegd.
«o< ae sluizen aan het Tolliate in>et ka-
naalgedeelte tot Purmerend de ingtripeur 2e
klasse J. van Asperen Kz.
Mat de sluizen te Purmerend en het ka-
naalgedeelte tot benouden Alkmaar Je insre-
nienr 2e klasse M. Meren*.
Met de sluizen van liet Nieuwe Diep en bet
Jatthalgedeelto door de Zijpe «t Doordenker
de uigeuieur 2e klasse J. Glimmerveen, ifij
werd 1 Januari 1824 ingenieur le klasse eu
•verleed 18 November van dat jaar even
▼uor de opening van het Kanaal.
Het was Blanken, die deor züne energie
men zijli bezoek verwachten.
Wie Blanken goed wil teeren kennen, moet
het werk van tien ingenieur J. W. Weicker*
j.B< Lekdijk bovendams”, lezen.
Daarin wordt zijn karakter geheel ontbet
en ook verschillende zijner eigenaardigheden
medegedeeld. Zeker is dei bouw van het
i öd» jaar ecuo
;e prestatie.
g door van Tets
voor het Kanaal
voor
statistieken.
^Pr- 8iug hierop nader in door een verge
lijking te maken van de scheepvaartbewe-
ging op drie plaatsen aan het N.-H. Kanaal,
n.1. Nieuwediep, Pnrmerend en Amsterdam.
Ook van het goederenvervoer per spoor gaf
spr. verschillende cijfers, waarna hy aan do
hand daarvan concludeerde, dat het groote
belang vanhet Noord Ilollandsche Kanaal
zonneklaar is bewezen. Het goederenvervoer
op het kanaal klom van 1912 tot 1914 van
508000 op 669000 ton, daalde tot 1919 tot
435000 en klom tot 1928 weer tot 745000 ton
Dat op de spoorwegen Helder—Alkmaar,
Alkmaar Hoorn, AlkmaarUitgeest, Hoorn
Medcmblik en Hoorn—Enkhuizen klom
van 1912 tot 1918 van 326000 tot 575000
ton en daalde tot 1923 tot 288000 ton.
Hoewel strikt genomen niet tot mijn onder
werp (het verleden) behoorende, wil ik toch
mot het oog op ht praktisch belang der zaak
een woord zeggen over de toekomst, aldus
spr.
Wjjlen de secretaris van Schuttevacr O. 8.
Vlieger heeft cr in zijne brochure „De ka-
naïisatie van Weet Friesland’’ op geweaM,
VOOR ALLEN DIE SUKKELEN
met moeilijken en ouregelinatigen stoelgang
zijn Mijnhardt's Laxeertabietten onmisbaar.
Zij werken vlug en radicaal en veroorzaken
niet de minste kramp. Doos 60 cL By
apotli. en drogisten.
damsche Courant van 8 Mei'1820.
Van het bezoek van den Koninjr
sluizen vindt men een verslag in
Juli 1821, vau Zr. Ms. bezoek aan het Kanaal
tot bij Koedjjk in die van 28 Juli 1821.
Van de eerste bevaring van het geheele
Kanaal vindt men beschrijvingen in de
Haariemsch-' Courant van 14, 16 en 18 De-
oetnlier 1824.
Toen bet Kanaal nauwelijks gereed was,
uain Blanken maatregelen voor de afdam
ming van het IJ, maar toen kwam Am
sterdam met bezwaren: de vaart naar de
Zuiderzee zou afgesloten worden eu het on
derhoud der diepte daarbuiten op den duur
ondoenlijk. Blanken deed een ander voorstel
waarbjj o.m. een tunnelkauaal door het
eiland Marken zou worden gegraven.
De noodige gronden werden in 1826 ge
kocht. maar tot uitvoering kwam het plan
niet, dank zjj de Amsterdamsche bezwaren,
misschien mede ten gevolge van de pension-
neering van Blanken, wiens dienst tijdeljjk
werd waargenomen door zijn ambtgenoot
A. F. Goudriaan die zjjn vriend niet was.
Door den aanleg van het Kanaal was dé
Amsterdamsche zeevaart nu volkomen gehol
pen. Alleen was tijdens strengp wiutens de
vaart gesloten. Maar ook hier wist men raad.
In Januari 1880, toen 8 klipperschepen te
Purmerend iugevroren waren, werd het jjs
in ’t Kanaal van daar tot het Neuwodiep
doorgezaagd en het gevolg was, dat de sche
pen nog tijdens den vorst zee konden kiezen.
Een aantal jaren na den aanleg van het
Kanaal bleek het zoute water de metselwer
ken en de paalworm do zeesluizen zoodanig
té hebben aangetast, dat afbreken van de
Koopvaardersluis aan het Nieuwe Diep in
1850 noodig was. Van 18511855 werd een
nieuwo gebouwd, (enigszins grooter, maar
toch nog kleiner dan die te Purmerend en
aan het Tolhuis. Men heeft zich zoolang er
zeevaart van beteekenis in het Kanaal was,
beholpen door bij gelijk water te schutten.
Van 1861 tot 1864 is aan het Tolhuis naast
de Willemsluis oen nieuwe sluis gebouwd,
die, ingevolge voorstellen van een door mi
nister Simous ingestelde Commissie, schepen
met grooteren diepgang (tot 6.50 M.) kon
doorlaten (De oude sluis kon dit slechts tot
4.80 Meter.) De oude sluis naar Willem T
genoemd, de nieuwe doopte men Willem lil)
is van 1865 tot aan 1868 vernieuwd.
Verder aan het Kanaal niets verbeterd
dan het in den loop der jaren afsnijden van
eenige hinderlijke bochten en do vervanging
van eenige vlotbruggen van andere soort.
De reden was, dat middelerwijl de plannen
voor ’t Noordzeekanaal tot rijpheid kwamen
In 1852 benoemde de raad van Amsterdam
eene commissie ten einde haar gevoelens
daarover medo te deelen, en deze commis
sie maakte oen ontwerp op, gepubliceerd in
185.1
Maar het duurde tot 1861, toen aan den
Amsterdamschei
sio voor dezen
en tot 1863, toen eene wet verscheen in ver
band met den aanleg. Het werd geopend in
1876 en sedert gaan er nagenoeg geen zeil
schepen door het Noordhollandsch Kanaal
meer. Die, welke er nog gaan zQn van vrfj
geringe afmetingen.
Dit neemt niet weg, dat zoowel thans als
voorheen het Noordhollandsch Kanaal voor
de binnenscheepvaart van het hoogste be
lang is. Juist door zjjne ruime afmetingen
al is zijn richting eenigezins kronkelend,
geeft het zooveel gemak aan de schepen,
die het bevaren.
Spr. had het hierna over het beheer en on
derhoud van het kanaal, dat in 1826 onder
den waterstaatsdienst ressorteerde, daarna
kwam het bij het opgerichte Amorti-
satioKyndicaat, maar bij opheffing hiervan
ging het in 1841 naar Waterstaat terug.
Gedurende een halve eeuw is het Groot
Noordhollandsch Kanaal de hoofdbron van
voorspoed voor Amsterdam geweest Na ope
ning van het Noordzeekanaal was het be
lang van Amsterdam daarbij belangrijk go-
rnger, maar voor geheel Noord-Holland be
noorden het IJ bleef het de hartader. Toen
kwamen, bij andere streken vergeleken vrij
laat, de spoorwegen.
Het is bekend, dat er tussehen spoorwe
gen en kanalen cene wisselwerking plaats
heeft. In den nanvang vermindert als 'n con-
curreerende spoorweg in exploitatie komt 't
verkeer op het kanaal. Maar na eenige jaren
herstelt zich dit door de meerdere welvaart
die de spoorweg heeft aangebracht, en het
eindresultaat is, dat beide samen kunnen be
staan. Dit blijkt ook uit de van Rijkswege
voor het Kanaal en vanwege de spoorweg-
besturen voor de spoorwegen uitgegeven
EGMOND-B1NNEN. Oningepolderde
Landen. Maandagavond vergaderde
het bestuur van genoemd watersuhap.
Aan de orde was de verbetering van
de Peperstraat. Het werd wensdielijk
geacht, deze straat te verbreeden en
op minstens 3 M. te brengen. Nu echter
reeds de Dorpsstraat geheel op kosten
van den polder in orde wordt gemaakt,
bestaat er bezwaar tegen de groote
kosten. Besloten werd daarom aan het
Gemeentebestiuur te vemooeken degci
verbetering te willen tot stand brengen,
waarvoor dan de polder alle geschikte
steenen uit Dorpsstraat en Peperstraat
wil afstaan. i
Van het Waiers^iap de Samnierspol-^
der was bericht ingekomen, dat het*
actoord gaat met het voorstel om in *t
vervolg een jaarlijksche bijdrage van
f3.— per H.A. te betalen. Enkele leden
vreesden, dat dit bedrag door Provin
ciale Staten niet zal aangenomen wor
den, omdat het niet hoog genoeg is.
Daar echter van de Onmgepoiderde
Landen het voorstel voor genoemd be-
igegaan, zal getracht wor
de noodige goedkeuring te
ca Romana vereeniging is dank zü de
belanglooze medewerking der dames-
collectrices en ijverige heïpsters en werk
sters er wederom in geslaagd den 2e
Kerstdag een Kerstboom met daaraan
verbonden gaven- te kunnen zetten voor
daarvoor in aanmerking komende kin
deren.
Even schitterend, ja zelfs nog schitte
render dan vorige iaren zal deze Kerst
boom prijken belaaen met liefdesgaven
en geplant door Christelijke naastenlief
de. l
HARMONIE „APOLLO*.
De trekking der oterty der Harmonie „Apoi
lo” zal niet worden gehouden op 15 doel
op 29 Dc. a.s.
van 7 tot en met 13 Dec. 1924.
GEBOREN: Heter Hendrik, s. Adrianos
Gerrit Groot en Aafje Schuurman. Reinier,
z. v. Cornelia Anthouius d Oreuw en Anna
de Groot. Betje Cornelia, d. Headrk Lem
mers en Johauna Christina Paap. Margaretha
en Maria dochters van Pieter 3^m en Ma
ry tje de Boer.
ONDERTROUWD: Jacob Hendrik Vottm en
Trijntje Boeder. Pietnr Hendrik Dal en Jo
hanna Cornelia Kraak.
OVERLEDEN: Reinder Rinse Poatuma, 16
jaar. Agatha Fontein, 49 jr. chtgnoote van
Wilhelmus Antouius Hendricua van E|sdML
Maria Susanna Garel, 75 jr„ echtgenote
van Simon Petrus Kaagman. Willempje No
bel, 69 jr. echtgenoote van Jan MoL
bet dubbele aaatel «zelen had van de »n aai»-
Ej daarop volgeode in het nieuwe Koninkrijk
(Gent) aaa eea behoorlijke? waterweg naar
’see te helpen. De Koning gaf op eene hem
IvoorgelegJe kaart de richting, die thans het
Noordzeekanaal heeft, aau. Maar Jaa W«-
tken, inapectcur-generaal van den Nederland-
i ook. iu vaa
[noleon was geweest, was terecht van oor-
Meel dat dit ondoenlijk was met het oog op
fet groote grondvervoor; dit kanaal moest
over 1500 Meter lengte zeer hoog(- li?(‘nen
■doorsneden en bovendien over 8000 Meter
«vrij hoogea geestgrond. Ook zoodon daar aan
(see zeer kostbare dammen noodig zyn, die
aan het NIeuwcdiep gemist koaden worden.
Do Koniag was onmiddellijk bekeerd en
Rfeoeg in ,l«t« aan Blanken hot ontwerpen
'op van een kanaal in de richting zooals het
van 1819 tot 1824 is uitgevoerd.
Spr. ging hierop de richting van het kanaal
na, darbij opmerkende dat de in 1817 aan
.gelegde zeedjjk langs de oostz|.ie van het
'kanaal tevens de bedijking vormt van het
Koegrae. dat in de omstreeks 1840 geschre
ven „Camera Obecura' nog een woestyn
wordt genoemd, maar thans .-en vry vrucht-
bar© iw»
Langs het geheele kanaal wrden aan
weereetfden jaagpaden aangelegd- I>«
schepen werden met 6 of 8. sobm nog meer
paarden getrokken.
De lengte van het kanaal is 80100 M-, ter
wijl nog oen zykanaal is aangelegd van i a-
•bH het uiteinde aan het Nieuwe IMep naar een
meer noordelijk gelegen militaire sluis, de
Zoedokduis. Dit zijkanaal 1560 M. lang,
eeu in 1828 naar dc Helder .aangelegds ka
naal van geringe afmeting is 3150 M.
Tjjdeus den aanleg van het kanaal was het
IJ iu open verbinding met de Zuiderzee, en
kwamen daarin de stormvloeden voor, bij
welke het water tot 2.50 Meter boven A. P.
kon stjjgen. Aan het Nieuwe Diep kan het
tot 2.48 Meter boven dat peil stR^en. De alui-
«en op beide plaatsen met hunne deuren
moesten dus hooger reiken.
Het peil van Waterland (van het Tolhuis
tot Purmerend) was vroeger 1.10 fpch is
thans verlaagd tot 1.30 Meter onder A.P.
Dat van Schermeerboezem, het complex wa
teren, waarvan het kanaal tussehen Purmer
end en het Nieuwediep deel uitmaakt, is
0.58 M. onder A. P.
B(j den aanleg werden vlotbruggen over
het Kanaal gebouwd, een uitvinding van
Blanken. Zy zijn goedkooper dan andere
bruggen, maar bewegen zeer langzaam. Er
liggen er n|g 7 over het kanaal, vorder zijn
er 2 draaibruggen (behalve ie 3 spoorweg-
draaibruggen), 1 basculebrug en 8 jx>nten.
Het kanaal was voor dien tijd oen zeer
merkwaardig werk. Er waren nimmer h.tnd-
taggerbeugels gebruikt oin den bodem tot
een diepte van 8A0 Meter ouder het maai
veld uit te graven zonder het terrein vooraf
droog te malen. En dit droogmalen was ón
mogelijk voor het gedeelte kanaal tussch-m
het U en Spijkerboor, da. over ongeveer
24000 Meter lengte. Daar is de veen- of der-
riegrond van deselfde geaardheid als te Am-
sterdam. Rotterdam en elders in Holland, en
moeet de tegendruk van het water het inval
len der hellingen tegengaan. Toch bleek het,
dat men de ingravingen hier moest doen
onder hellingen van 2 voor basis op 1 voor
hoogte, op sommige plaatsen nog flauwer.
De drooghouding der sluisputten geschied
de mot door paarden gedreven molens. Het
was een boven-paardeljjke arbeid, die van die
dieren gevordred werd (dit was noodig omdat
er voor een grooter aantal paarden in den
reen plaats was), en er werd dan ook ge-
jd, dat do sluizen heel wat paardenvleesch
verslonden hadden.
De man, aan wiens energie te danken is,
dat het kanaal in den betrekkelijk teer kor
ten tijd van 5H jaren tot stand gekomen is,
is de inspecteur- generaal van dea water
staat Jan Blanken Janz., die door Willem I
bjj zijne betrekking met die van hoofdinge
nieur voor dezen aanleg belast werd.
Bjj den aanleg van net Noord-IIollandscb
Kanaal wcnschte Blanken tevens het IJ aan
de Oostzijde af te dammen, waarin hij een
groot voordeel zag voor den waterstand.
Hjj wist den gouverneur van Noord-Holland,
mr. Van Tets van Goudriaan, van het nut,
ervan te overtuigen en deze bracht op 3
Januari 1819 den A’damachen gemeenteraad
er toe, genoegen met de afiamniingute nemen
uit vrees, dat anders van het Kanaal niots
zou komen. Amsterdam zou een millboen gul
den voor aanleg van het Kanaal geven, de
afdamming zelf tot stand luengen en tevens
het vaarwater van Amsterdam tiaar het Tol
huis door het IJ even diep maken als het
Kanaal zou worden.
Voor deze .gezamenlijke werken zon het
ryk een ton subsidie 'geven.
Op dezen grondslag kwam het koninklijk
besluit van 18 Maart 1819 tot stand.
De Amsterdamsche raad liad een commissie
benoemd onder voorzittci.-chap van een der
burgemeesters, mr. Elias, die de afdamming
een gevaarlijk werk noenvle. De Koning, hoe
wel hjj schreef het met Blanken cens te zijn,
gaf aan de wensclien van Amsterdam t->e en
toen een kon. besluit on'15 April 1819 de
finitief tot den kanaalaanleg besloot, werd
daarby bepaald, dat met den aMuitdjjk eerst
zou worden begonnen als het Kanaal «Treed
was.
Blanken ging in het voorjaar van 1819 mot
eenige ingenieurs te Nieuwediep wonen. Zij
waren leden van het korps ingenieurs van
den waterstaat, dat in navolging van het
Fransche korps ties ponts et chauasees was
imrosteld bjt Koninklijk besluit ran 25 De
cember 1816.
Tegelijk met de jtlaataing van Blanken t.an
het Nieuwediep werden belast:
Mot de slnizen aan het Tolliais in Ji
naalgedeelte tot Purmerend de ingiet
klasse J. van Asperen Kz.
alten wkt aan te varen. Hjj was aan goaJ
paardrijder en op alle aren van den dag kon
fata weinig kanalen vaa beteekenia deaa
streek heeft.
dannen van den hoofd ingenieur van
jkswaterstaat J. A. Ringers voorzien
>p kostbare doch atdoemic wijze. Zon
der in details te treden, wil ik wel zeggen,
dat mijn grootste sympathie de hoofdsdiotel
van die plannen, het kanaal AlkmaarHoorn
Enkhuizen heeft. Dit kanaal zal in West-
Friesland dezelfde rol vervullen al« het Nrd-
Hollandsch kanaal in de streek, waar het
door loopt het zal eene hartader worden,
waarop kleinere kanalen moeten aansluiten.
Als men ziel, hoe de groote veiling' bjj het
station Bo\ enk arspel—Groot ebrook moet
bereikt worden met kleine sohuitjee door
slooten, dan moet men tot de overtuiging ko
men, dat ook nog andere kanalen noodig zijn
maar waar juist hunne plaats moet zjjn, laat
ik in het midden.
Zeer goed is het van den heer Ringers in
gezien, dat hjj de onteigening voor de kana
len met het oog op de toekomst behoorlijk
breed maakt. Een kanaal wordt dikwyls
langzamerhand aan beide zyden bebouwd,
en dan komt van eene noodige verbreeding
dikwyls niets 'wegens de hooge kosten van
onteigening.
Alkmaar en de Zuiderzee!
Op 8 October 1573 begon van Alkmaar
de victorie. Drie dagen later won de burge
meester van Monnikendam, Coruels Dirksz,
den slag op de Zuiderzee. Deze gelijktijdig
heid zij een symbool van de samenhorigheid
vau Alkmaar met de Zuiderzee, die eerst be-
zegeld kan worden door 'o kanaal ter hun
ner verbinding.
Spr. uitte den wensch, dat het Noord-
Holiandscti Knaal tot in lengte vau dagen
en pp den duur ook zjjne zijtakken een eco
nomische zegen voor geheel Noord-Holland
benoorden het IJ moge zyn.
Spr. dankte de heeren D. J. Scheffel en
J. Scharf voor de welwillendheid, waarmede
zy hem gegevens betreffende het kanaal had
den verstrekt. (Applaus.)
De heer W. G. Gelinck, boofdingenieur-
directeur der Rijkswaterstaat in dc directeie
Noord-Holland, stelde er prjjs op nog enkele
woorden te zeggen. Spr. heeft nagegaan of
hij nog iets omtrent de geschiedenis van het
Noord-H>>llandsvh kanaal kon vinden, doch
dit onderzoek is oj een negatief resultaat uit-
geloopen. De reden hiervan is wel, dat bet
kanaal oorspronkelijk niet onder d»pi gewo
nen dienst van de Waterstaat ressorteerde.
Spr. weee op de aargename verhouding
tussehen Alkmaar en den rijkswaterstaat. De
burgemeester heeft gesproken over het Nrd.
Hollandsdti Kanaal als zeekanaal en ata bin
nenvaart. Rpr. wilde hier nog aan toevoegen
een derde pha.se, n.l. het Noord-Holland.scii
Kanaal als toe voerkanaal tot dc toekom
stige West-Frieeche kanalen.
De heer Wendelaar dankte de heeren Ra-
maer en Gelinck voor hun woorden. Spr.
•telt de aangename samenwerking van Wa
terstaat en Alkmaar eveneens op hoogen prijs
Spr. wees er op, dat juist Alkmaar met bui
tengewone belangstelling de West-Frieschc
kanaalplannen volgt; spr. acht deze kanalen
onmisbaar. Spr. deelde dan mede, gelijk
wy eenigen tijd geleden reeds berichtten
dat bet comité naast dezen middag het eeuw
feest van het Noord-Hollandseh kanaal desen
zomer iu het betere seizoen nog wil
herdenken door een groot waterfeest. Door
het kanaal dan bevaren, wil men de groote
'beteekenis van het kanaal demonstreereu.
Spr. zou het op prjje stellen ala alle aanwe
zigen dan ook van de pzrtij wikten zijn. Hot
comité stelt zich verder voor een groote
leemte aan te vullen door het uitgeven van
een gedenkboek.
De aanwezigen verspreidden zich daarna
over de tentoonstelling in het Stcd Museum
en over de Sober in een aal, waar verfrisschia-
gen werden aangeboden.
BLOKKER* Coöperatieve Brandstof
fenaankoop. Reeds gedurende
kele weken gingen hier stemmen op
te komen tot gezamenlijken aankoop
van winterbranJstof.
De plannen hiertoe hebben thans een
vasteren vorm verkregen, doordat be
sloten is een algemeene vergadering
te belegpen va'i belanghebbenden. AL
zoo zal er a.s. Dinsdagavond zeven uur
in het Patronaatsgebcxiw vergaderd
worden, ter bespreking van het voorge
stelde doel.
Ontwikkelingsavond. A.s. Woens
dag zal de volgende ontwikkelingsavond
van de KS.A. gehouden worden. Als
spreker zal optreden de heer C. P. Jong
met het onderwerp: Financiën.
HARENKARSPEL. Herbenoemd.
Tot besfwjrslid van den polder Wonds-
meer is herbenoemd de heer F. de Boer
te Otrdkarspel.
WINKEL- Dienstplicht Voor de
lichting 1925 z.iüen worden ingelijfd
tussctiën 21--25 Maart C. Ham, tus-
schen 1 —5 Mei C. Bestovaer en C.
Koomen, tussehen 21—25 Juli J. Hooii
en P. Langer
het 21ste Re,
Bestevaer en 1
onderofficier, van 15
gelijfd J. Smit bii de
Helder.
notaris J. G. Jttger conces-
!anaalaanleg verleend werd