PROGRAMMA’S HOORN. Dc edegedeeid werd dat voor de Kerst- f i DRUKKERIJ »r I- r- „ONS BUUT. 433 MODELBOEK TER INZAGE’ - SPOEDIGE LEVERING - JVTST-FR1LS ,.ic R. K. KOREN- BOND. ‘A-s- Woensdagmiddag zal in het Ge zellen huis te 2 uur een vergadering van den West-Friesche Korenbond worden gehouden, waarbij eenige nummers in net Gregoriaanse^ zullen worden uit gevoerd ST. FRANC1SCA ROM AN A VEREE- N1GINO. ndijk, zijn aangewezen bii .‘gt. Inf. te Amersfoort G. C. Koomet^voor opleiding luni wordt in- .ustartilterie te drag is aan, den daarop i verkrijgen. Van enkele landeigenaren van den Vennewaterspokter, voorzomer deze Onder Egmond-binncn ligt, te zanten be zittende de grootste oppervlakte van deze landerijen? was eveneens oen ac- coortLverklaring ontvangen met de voorwestelde f3.per jaar. Besloten werd van dit aanbod nog geen ge- HEILO. HElLOO. St. Willibrordus Vrip dagavond hield bovengenoemde Coöp. Veiiingsveieeniging een algetneene ver gadering in het lokaal van den heer van Straalen- Aanwezig 31 leden. De voorzitter, de heer J. Admiraal opende de bijeenkomst en heette de leden welkom. De notulen werden ongewijzigd vast gesteld. i Hierna werd door den voorzitter me degedeeld, dat het bestuur uit de ver gadering wenscht te vernemen, hoe ge handeld zal worden met die leden, die «ie veiling met hun producten passee- ren en ook in gebreke blijven aan hun financieele verjUichtingen te voMoen. Nadat over dit punt een drukke be spreking was gehouden, werd besloten het besttnir te machtigen deze leden gerechtelijk te vervolgen. i Medegedeeld werd vervolgens, dat het bestuur een aantal hoornen wenscht te verkoopen op het terrein bij de vei ling, hetgeen door de vergadering werd goedgevonden. De verkooping zal na der worden bekend gemaakt en ge schieden in het veilinggebouw over de klok. Aankoop sloffen. Door den voorzitter werd medegedeeld, dat gebruikte slof fen moeilijk zijn te verkrijgen en daar om een aanbieding is ingekomen voor nieuwe sloffen. De prijs zal ongeveer jijn ruim 15 ct. Na eenige besprekingen werd door de leden een flink kwantum besteld. Hierna behandeling Art. 8 van het Huish. Reglement Voorgestekl werd aan de leden van het bestuur voor hunne werkzaamheden over het afgeloopen jaar een vergoeding te geven van f25. De vergoeding voor xden voorzitter en den secretaris werd bepaald op resp. f75 en t 100. 1 Door den heer Korthouder werd voor gesteld om in het vervolg deze vergoe dingen te bepalen bij den aanvang van het jaar. Spr. verzocht dit voorstel op de agenda der eerstvolgende jaarver gadering te plaatsen. l i Goedgevonden. II I i Vervolgens vaststelling van het per centage voor de bruto opbrengst der te veilen goederen voor 1925. Besloten werd deze te bepalen op 8 pCt. voor groenten en 5 pCt voor aard beien en Fruit. Ten slotte vaststelling der contributie voor het volgend jaar. Het afgeloopen jaar heeft dit bedragen f 10 per lid, thans stelde het bestuur voor dit te be palen op f2 50. Na eenige besprekingen werd dit aan genomen- Benoeming 2 Commissieleden tot het nazien der rekening en balans. Aange wezen werden de heeren J. Korthouder en O. Schouten- Bij de rondvraag stelde de heer Kort houder voor om defecte zakken en em ballage te doen herstellen door de leden, waardoor een belangrijke bezuiniging zal worden verkregen. Na eenige be spreking-werd dit voorstel aangenomen. De Voorzitter verzoekt alle leden hier in krachtig mede te werken. De heer van der Steen zal deze zaken ba de leden afgeven. Medegedeeld werd dat voor de Kerst dagen met op Woensdag doch on Dins dag .zal worden geveild, terwijl aan voerders van witlof werden verzocht hiervan vroegtijdig kennis te geven, op dat het bestuur de afnemers kan berich ten. Hierna sluiting. Fropagandadub St Wifljbrondus”. Dinsdagavond 16 Dec. 1924 ’s avonds om 7% uur in het Bnmogebouw zal de WelEerw. Heer v. Kessel een lezing houden vóór de leden van 3e Prqpa- gandadub St. Willjbrordus”. Onderwerp: De grondwet der Sociale Actie He deel. 1. De Bonden. 2. De Christelijke Democratie. 3. De onderdanigheid aan de Kerk. De Eendracht. PROVINCIAAL NIEUWS. EGMOND-BINNEN. ’tZal én voor bestuur én voor me dewerkende een groote zelfvoldoening jtijn, vele arme en behoeftige kinderen in dit gne iaa\’■tijde met een Kerst- gave (n blijde rststemming te zien huiswaarts keeren. BURGERLIJKE STAND. HOORN. HANDEL EN MARKT. ALKMAAR. 15 Dec. Op de Veemarkt waren aangevoerd: 43 verte koeien f 180 —f500, 5 vette kalveren f 130—180, »<L per ned. pond f 1.70-1.90, 19 nuchtere kalveren f 12 -34, 9 vette schapen f 38- f41, 979 vette varkens per ned. pond f0.78—0.82, zouters f0.68—0.74, Lon- densche f 0.68—0-72. HOORN, 13 Dec. Op de Veemarkt waren aangevoerd: 67 biggen f1018, 357 schapen f 500—60,lammeren f38— f51, 2 paarden f 180-225. Handel vh«. BROEK OP. LANGENLMJK, 13 Dec. 100 stuks bloemkool f 9.50 per 100 sti&s; 7500 KG. wortelen f2—2.50. 19.7OQ K.G. roode kool le soort f2.804.90l 2e f2.40—260, 23.200 K.G. gele kooi le f2.50 470, 2e f 1.10-2.30, 18.800 K G. witte kool f 1.30-3.70, 16.800 K.O uien f7—8.20, drielingen f 10.50-11.40, neo f11,50, alles per 100 K.G. NOORD-SCHARWOUDE, 13 Dec. Qrovc uien f6.10—6.30, uien f7.20 f7.40, drielingen f 10.70—11.20, nep li .40, peen f 2-30, roode kool f3.10 f 5.80, doorschot f2.40—5-30, gele kool f3.W —4.80, doorschot 12.20-3.90, D. w. kool f2.403.50, doorschot f 1.80. Aanvoer; 5450 K-O- uien,, 2500 K.O. peen, 09.200 KG. roode kool, 31.200 K.O. gele kool en 49.500 K.O. D. witte kool. WARMENHUIZEN, 13 Dec. Roode kool f 3.20-5 50, 2e soort f 2.50-4.00 uitschot rood f 0-90—1.40, stort rood fl.4d-X00, gele kool f 2.80-3.80, sterf geel f 1.10—1.70, Deensche witte kooi *2.20—3.30, uien f 6 40—7.40, grove uien f5 50—5.70, drielingen f 10.5<)—12, nep f 10.80-11.50. WINKEL. Appelen f3—12, peren fl —f7 uien f 2—5. witlof f 8—16, bieten f0.5Ó-0.8o, spruitkoo! t 5—10. alles per 50 K O. i I BOVENKARSPEL, 13 Dec. „Dt Tuinbouw.’’ Blauwe aardappelen f2#45 per baal; groote gele uien f3.10—3.60 id. kL gele f5.65—5.80, id. driehoger f5-35—5-85 per baal. Bloemkool le srt f 16.25-26 50, 2e srt. f 8.00-14.00, 3t srt. f2.20 -6.00 per 100 stuks. Roode Kool f 2.20—6.00. id. gele f 1JQ-3J3Q id. Witte f 2.20-3.00 per IOO .K.O.T1 tmuk te maken co af te wachten of met alle cjgeoaren het voorstel aanoe men. .Van een paar bestond hierover reeds zekerheid, al was er van dezen peen sdhriftelijke toezegging? gekomen. De wed.. Bruin wordt ontheffing ver leend van den boete, omdat de brug, waarover klachten waren, inmiddels was terwijderd. Den heer Straathof werd vergunning verleend tot het leggeti van een dam aan den Hoogendijk. Besloten werd verder het paardenpad langs de Kaasfabriék te verhoogen en te vernieuwen. BLOKKER. HARENKARSPEL. BARSINGERHORN. BARS1NGERHORN. Verkocht. Het bekende café Het Wapen van Barsingerliorn” van de fa. U de Jong, is overgegaan aan den heer W. Manfe te Amsterdam. WINKEL. t s- VJJI put >aa Cue ic van. 20 et U! De den 1 hierin op kostbare dorh atdoen letails te treden, wil ik wel zeggen, an au en- oni I k i i t Hofplein Te’ !ft ik ïi- b H tl Ik- en en tr. pr St an :r-' er' C 4 jet telde Communie, schepen liepgang (tot 6.50 M.) kon NoordhoiiauUsch Kanaal voor dien tijd verwonder! Van de eerste-eteenlegL van Goudriaan aan de sluizen aan het Tol huis is een verslag te vinden in de Ainster- DE AANKOOP VAN HET PERCEEL KENNEMERSTRAATWEG 13. Op het op ons bureau ter teekening ge legen hebbende protesadree tegen den aan koop van het perceel Kennermerstraatwcg 13 door het Hoogheemraadschap „Noord-Hol land* Noordderkwartier” hebben 324 per sonen hun handteekening geplaatst. De „Alkm. Crt.” die een vollucligen dienst voor de buitengemeenten organiseerde, en er aldus een sport van maakte, om het aantal handteekeningea zoo hoog mogelijk op te voeren had Zaterdag ongeveer 800 hand- tcekeningen verzameld, waaraan heden uit 5 gemeenten 221 haudteekeningen werden toe gevoegd. «o< ae sluizen aan het Tolliate in>et ka- naalgedeelte tot Purmerend de ingtripeur 2e klasse J. van Asperen Kz. Mat de sluizen te Purmerend en het ka- naalgedeelte tot benouden Alkmaar Je insre- nienr 2e klasse M. Meren*. Met de sluizen van liet Nieuwe Diep en bet Jatthalgedeelto door de Zijpe «t Doordenker de uigeuieur 2e klasse J. Glimmerveen, ifij werd 1 Januari 1824 ingenieur le klasse eu •verleed 18 November van dat jaar even ▼uor de opening van het Kanaal. Het was Blanken, die deor züne energie men zijli bezoek verwachten. Wie Blanken goed wil teeren kennen, moet het werk van tien ingenieur J. W. Weicker* j.B< Lekdijk bovendams”, lezen. Daarin wordt zijn karakter geheel ontbet en ook verschillende zijner eigenaardigheden medegedeeld. Zeker is dei bouw van het i öd» jaar ecuo ;e prestatie. g door van Tets voor het Kanaal voor statistieken. ^Pr- 8iug hierop nader in door een verge lijking te maken van de scheepvaartbewe- ging op drie plaatsen aan het N.-H. Kanaal, n.1. Nieuwediep, Pnrmerend en Amsterdam. Ook van het goederenvervoer per spoor gaf spr. verschillende cijfers, waarna hy aan do hand daarvan concludeerde, dat het groote belang vanhet Noord Ilollandsche Kanaal zonneklaar is bewezen. Het goederenvervoer op het kanaal klom van 1912 tot 1914 van 508000 op 669000 ton, daalde tot 1919 tot 435000 en klom tot 1928 weer tot 745000 ton Dat op de spoorwegen Helder—Alkmaar, Alkmaar Hoorn, AlkmaarUitgeest, Hoorn Medcmblik en Hoorn—Enkhuizen klom van 1912 tot 1918 van 326000 tot 575000 ton en daalde tot 1923 tot 288000 ton. Hoewel strikt genomen niet tot mijn onder werp (het verleden) behoorende, wil ik toch mot het oog op ht praktisch belang der zaak een woord zeggen over de toekomst, aldus spr. Wjjlen de secretaris van Schuttevacr O. 8. Vlieger heeft cr in zijne brochure „De ka- naïisatie van Weet Friesland’’ op geweaM, VOOR ALLEN DIE SUKKELEN met moeilijken en ouregelinatigen stoelgang zijn Mijnhardt's Laxeertabietten onmisbaar. Zij werken vlug en radicaal en veroorzaken niet de minste kramp. Doos 60 cL By apotli. en drogisten. damsche Courant van 8 Mei'1820. Van het bezoek van den Koninjr sluizen vindt men een verslag in Juli 1821, vau Zr. Ms. bezoek aan het Kanaal tot bij Koedjjk in die van 28 Juli 1821. Van de eerste bevaring van het geheele Kanaal vindt men beschrijvingen in de Haariemsch-' Courant van 14, 16 en 18 De- oetnlier 1824. Toen bet Kanaal nauwelijks gereed was, uain Blanken maatregelen voor de afdam ming van het IJ, maar toen kwam Am sterdam met bezwaren: de vaart naar de Zuiderzee zou afgesloten worden eu het on derhoud der diepte daarbuiten op den duur ondoenlijk. Blanken deed een ander voorstel waarbjj o.m. een tunnelkauaal door het eiland Marken zou worden gegraven. De noodige gronden werden in 1826 ge kocht. maar tot uitvoering kwam het plan niet, dank zjj de Amsterdamsche bezwaren, misschien mede ten gevolge van de pension- neering van Blanken, wiens dienst tijdeljjk werd waargenomen door zijn ambtgenoot A. F. Goudriaan die zjjn vriend niet was. Door den aanleg van het Kanaal was dé Amsterdamsche zeevaart nu volkomen gehol pen. Alleen was tijdens strengp wiutens de vaart gesloten. Maar ook hier wist men raad. In Januari 1880, toen 8 klipperschepen te Purmerend iugevroren waren, werd het jjs in ’t Kanaal van daar tot het Neuwodiep doorgezaagd en het gevolg was, dat de sche pen nog tijdens den vorst zee konden kiezen. Een aantal jaren na den aanleg van het Kanaal bleek het zoute water de metselwer ken en de paalworm do zeesluizen zoodanig té hebben aangetast, dat afbreken van de Koopvaardersluis aan het Nieuwe Diep in 1850 noodig was. Van 18511855 werd een nieuwo gebouwd, (enigszins grooter, maar toch nog kleiner dan die te Purmerend en aan het Tolhuis. Men heeft zich zoolang er zeevaart van beteekenis in het Kanaal was, beholpen door bij gelijk water te schutten. Van 1861 tot 1864 is aan het Tolhuis naast de Willemsluis oen nieuwe sluis gebouwd, die, ingevolge voorstellen van een door mi nister Simous ingestelde Commissie, schepen met grooteren diepgang (tot 6.50 M.) kon doorlaten (De oude sluis kon dit slechts tot 4.80 Meter.) De oude sluis naar Willem T genoemd, de nieuwe doopte men Willem lil) is van 1865 tot aan 1868 vernieuwd. Verder aan het Kanaal niets verbeterd dan het in den loop der jaren afsnijden van eenige hinderlijke bochten en do vervanging van eenige vlotbruggen van andere soort. De reden was, dat middelerwijl de plannen voor ’t Noordzeekanaal tot rijpheid kwamen In 1852 benoemde de raad van Amsterdam eene commissie ten einde haar gevoelens daarover medo te deelen, en deze commis sie maakte oen ontwerp op, gepubliceerd in 185.1 Maar het duurde tot 1861, toen aan den Amsterdamschei sio voor dezen en tot 1863, toen eene wet verscheen in ver band met den aanleg. Het werd geopend in 1876 en sedert gaan er nagenoeg geen zeil schepen door het Noordhollandsch Kanaal meer. Die, welke er nog gaan zQn van vrfj geringe afmetingen. Dit neemt niet weg, dat zoowel thans als voorheen het Noordhollandsch Kanaal voor de binnenscheepvaart van het hoogste be lang is. Juist door zjjne ruime afmetingen al is zijn richting eenigezins kronkelend, geeft het zooveel gemak aan de schepen, die het bevaren. Spr. had het hierna over het beheer en on derhoud van het kanaal, dat in 1826 onder den waterstaatsdienst ressorteerde, daarna kwam het bij het opgerichte Amorti- satioKyndicaat, maar bij opheffing hiervan ging het in 1841 naar Waterstaat terug. Gedurende een halve eeuw is het Groot Noordhollandsch Kanaal de hoofdbron van voorspoed voor Amsterdam geweest Na ope ning van het Noordzeekanaal was het be lang van Amsterdam daarbij belangrijk go- rnger, maar voor geheel Noord-Holland be noorden het IJ bleef het de hartader. Toen kwamen, bij andere streken vergeleken vrij laat, de spoorwegen. Het is bekend, dat er tussehen spoorwe gen en kanalen cene wisselwerking plaats heeft. In den nanvang vermindert als 'n con- curreerende spoorweg in exploitatie komt 't verkeer op het kanaal. Maar na eenige jaren herstelt zich dit door de meerdere welvaart die de spoorweg heeft aangebracht, en het eindresultaat is, dat beide samen kunnen be staan. Dit blijkt ook uit de van Rijkswege voor het Kanaal en vanwege de spoorweg- besturen voor de spoorwegen uitgegeven EGMOND-B1NNEN. Oningepolderde Landen. Maandagavond vergaderde het bestuur van genoemd watersuhap. Aan de orde was de verbetering van de Peperstraat. Het werd wensdielijk geacht, deze straat te verbreeden en op minstens 3 M. te brengen. Nu echter reeds de Dorpsstraat geheel op kosten van den polder in orde wordt gemaakt, bestaat er bezwaar tegen de groote kosten. Besloten werd daarom aan het Gemeentebestiuur te vemooeken degci verbetering te willen tot stand brengen, waarvoor dan de polder alle geschikte steenen uit Dorpsstraat en Peperstraat wil afstaan. i Van het Waiers^iap de Samnierspol-^ der was bericht ingekomen, dat het* actoord gaat met het voorstel om in *t vervolg een jaarlijksche bijdrage van f3.— per H.A. te betalen. Enkele leden vreesden, dat dit bedrag door Provin ciale Staten niet zal aangenomen wor den, omdat het niet hoog genoeg is. Daar echter van de Onmgepoiderde Landen het voorstel voor genoemd be- igegaan, zal getracht wor de noodige goedkeuring te ca Romana vereeniging is dank zü de belanglooze medewerking der dames- collectrices en ijverige heïpsters en werk sters er wederom in geslaagd den 2e Kerstdag een Kerstboom met daaraan verbonden gaven- te kunnen zetten voor daarvoor in aanmerking komende kin deren. Even schitterend, ja zelfs nog schitte render dan vorige iaren zal deze Kerst boom prijken belaaen met liefdesgaven en geplant door Christelijke naastenlief de. l HARMONIE „APOLLO*. De trekking der oterty der Harmonie „Apoi lo” zal niet worden gehouden op 15 doel op 29 Dc. a.s. van 7 tot en met 13 Dec. 1924. GEBOREN: Heter Hendrik, s. Adrianos Gerrit Groot en Aafje Schuurman. Reinier, z. v. Cornelia Anthouius d Oreuw en Anna de Groot. Betje Cornelia, d. Headrk Lem mers en Johauna Christina Paap. Margaretha en Maria dochters van Pieter 3^m en Ma ry tje de Boer. ONDERTROUWD: Jacob Hendrik Vottm en Trijntje Boeder. Pietnr Hendrik Dal en Jo hanna Cornelia Kraak. OVERLEDEN: Reinder Rinse Poatuma, 16 jaar. Agatha Fontein, 49 jr. chtgnoote van Wilhelmus Antouius Hendricua van E|sdML Maria Susanna Garel, 75 jr„ echtgenote van Simon Petrus Kaagman. Willempje No bel, 69 jr. echtgenoote van Jan MoL bet dubbele aaatel «zelen had van de »n aai»- Ej daarop volgeode in het nieuwe Koninkrijk (Gent) aaa eea behoorlijke? waterweg naar ’see te helpen. De Koning gaf op eene hem IvoorgelegJe kaart de richting, die thans het Noordzeekanaal heeft, aau. Maar Jaa W«- tken, inapectcur-generaal van den Nederland- i ook. iu vaa [noleon was geweest, was terecht van oor- Meel dat dit ondoenlijk was met het oog op fet groote grondvervoor; dit kanaal moest over 1500 Meter lengte zeer hoog(- li?(‘nen ■doorsneden en bovendien over 8000 Meter «vrij hoogea geestgrond. Ook zoodon daar aan (see zeer kostbare dammen noodig zyn, die aan het NIeuwcdiep gemist koaden worden. Do Koniag was onmiddellijk bekeerd en Rfeoeg in ,l«t« aan Blanken hot ontwerpen 'op van een kanaal in de richting zooals het van 1819 tot 1824 is uitgevoerd. Spr. ging hierop de richting van het kanaal na, darbij opmerkende dat de in 1817 aan .gelegde zeedjjk langs de oostz|.ie van het 'kanaal tevens de bedijking vormt van het Koegrae. dat in de omstreeks 1840 geschre ven „Camera Obecura' nog een woestyn wordt genoemd, maar thans .-en vry vrucht- bar© iw» Langs het geheele kanaal wrden aan weereetfden jaagpaden aangelegd- I>« schepen werden met 6 of 8. sobm nog meer paarden getrokken. De lengte van het kanaal is 80100 M-, ter wijl nog oen zykanaal is aangelegd van i a- •bH het uiteinde aan het Nieuwe IMep naar een meer noordelijk gelegen militaire sluis, de Zoedokduis. Dit zijkanaal 1560 M. lang, eeu in 1828 naar dc Helder .aangelegds ka naal van geringe afmeting is 3150 M. Tjjdeus den aanleg van het kanaal was het IJ iu open verbinding met de Zuiderzee, en kwamen daarin de stormvloeden voor, bij welke het water tot 2.50 Meter boven A. P. kon stjjgen. Aan het Nieuwe Diep kan het tot 2.48 Meter boven dat peil stR^en. De alui- «en op beide plaatsen met hunne deuren moesten dus hooger reiken. Het peil van Waterland (van het Tolhuis tot Purmerend) was vroeger 1.10 fpch is thans verlaagd tot 1.30 Meter onder A.P. Dat van Schermeerboezem, het complex wa teren, waarvan het kanaal tussehen Purmer end en het Nieuwediep deel uitmaakt, is 0.58 M. onder A. P. B(j den aanleg werden vlotbruggen over het Kanaal gebouwd, een uitvinding van Blanken. Zy zijn goedkooper dan andere bruggen, maar bewegen zeer langzaam. Er liggen er n|g 7 over het kanaal, vorder zijn er 2 draaibruggen (behalve ie 3 spoorweg- draaibruggen), 1 basculebrug en 8 jx>nten. Het kanaal was voor dien tijd oen zeer merkwaardig werk. Er waren nimmer h.tnd- taggerbeugels gebruikt oin den bodem tot een diepte van 8A0 Meter ouder het maai veld uit te graven zonder het terrein vooraf droog te malen. En dit droogmalen was ón mogelijk voor het gedeelte kanaal tussch-m het U en Spijkerboor, da. over ongeveer 24000 Meter lengte. Daar is de veen- of der- riegrond van deselfde geaardheid als te Am- sterdam. Rotterdam en elders in Holland, en moeet de tegendruk van het water het inval len der hellingen tegengaan. Toch bleek het, dat men de ingravingen hier moest doen onder hellingen van 2 voor basis op 1 voor hoogte, op sommige plaatsen nog flauwer. De drooghouding der sluisputten geschied de mot door paarden gedreven molens. Het was een boven-paardeljjke arbeid, die van die dieren gevordred werd (dit was noodig omdat er voor een grooter aantal paarden in den reen plaats was), en er werd dan ook ge- jd, dat do sluizen heel wat paardenvleesch verslonden hadden. De man, aan wiens energie te danken is, dat het kanaal in den betrekkelijk teer kor ten tijd van 5H jaren tot stand gekomen is, is de inspecteur- generaal van dea water staat Jan Blanken Janz., die door Willem I bjj zijne betrekking met die van hoofdinge nieur voor dezen aanleg belast werd. Bjj den aanleg van net Noord-IIollandscb Kanaal wcnschte Blanken tevens het IJ aan de Oostzijde af te dammen, waarin hij een groot voordeel zag voor den waterstand. Hjj wist den gouverneur van Noord-Holland, mr. Van Tets van Goudriaan, van het nut, ervan te overtuigen en deze bracht op 3 Januari 1819 den A’damachen gemeenteraad er toe, genoegen met de afiamniingute nemen uit vrees, dat anders van het Kanaal niots zou komen. Amsterdam zou een millboen gul den voor aanleg van het Kanaal geven, de afdamming zelf tot stand luengen en tevens het vaarwater van Amsterdam tiaar het Tol huis door het IJ even diep maken als het Kanaal zou worden. Voor deze .gezamenlijke werken zon het ryk een ton subsidie 'geven. Op dezen grondslag kwam het koninklijk besluit van 18 Maart 1819 tot stand. De Amsterdamsche raad liad een commissie benoemd onder voorzittci.-chap van een der burgemeesters, mr. Elias, die de afdamming een gevaarlijk werk noenvle. De Koning, hoe wel hjj schreef het met Blanken cens te zijn, gaf aan de wensclien van Amsterdam t->e en toen een kon. besluit on'15 April 1819 de finitief tot den kanaalaanleg besloot, werd daarby bepaald, dat met den aMuitdjjk eerst zou worden begonnen als het Kanaal «Treed was. Blanken ging in het voorjaar van 1819 mot eenige ingenieurs te Nieuwediep wonen. Zij waren leden van het korps ingenieurs van den waterstaat, dat in navolging van het Fransche korps ties ponts et chauasees was imrosteld bjt Koninklijk besluit ran 25 De cember 1816. Tegelijk met de jtlaataing van Blanken t.an het Nieuwediep werden belast: Mot de slnizen aan het Tolliais in Ji naalgedeelte tot Purmerend de ingiet klasse J. van Asperen Kz. alten wkt aan te varen. Hjj was aan goaJ paardrijder en op alle aren van den dag kon fata weinig kanalen vaa beteekenia deaa streek heeft. dannen van den hoofd ingenieur van jkswaterstaat J. A. Ringers voorzien >p kostbare doch atdoemic wijze. Zon der in details te treden, wil ik wel zeggen, dat mijn grootste sympathie de hoofdsdiotel van die plannen, het kanaal AlkmaarHoorn Enkhuizen heeft. Dit kanaal zal in West- Friesland dezelfde rol vervullen al« het Nrd- Hollandsch kanaal in de streek, waar het door loopt het zal eene hartader worden, waarop kleinere kanalen moeten aansluiten. Als men ziel, hoe de groote veiling' bjj het station Bo\ enk arspel—Groot ebrook moet bereikt worden met kleine sohuitjee door slooten, dan moet men tot de overtuiging ko men, dat ook nog andere kanalen noodig zijn maar waar juist hunne plaats moet zjjn, laat ik in het midden. Zeer goed is het van den heer Ringers in gezien, dat hjj de onteigening voor de kana len met het oog op de toekomst behoorlijk breed maakt. Een kanaal wordt dikwyls langzamerhand aan beide zyden bebouwd, en dan komt van eene noodige verbreeding dikwyls niets 'wegens de hooge kosten van onteigening. Alkmaar en de Zuiderzee! Op 8 October 1573 begon van Alkmaar de victorie. Drie dagen later won de burge meester van Monnikendam, Coruels Dirksz, den slag op de Zuiderzee. Deze gelijktijdig heid zij een symbool van de samenhorigheid vau Alkmaar met de Zuiderzee, die eerst be- zegeld kan worden door 'o kanaal ter hun ner verbinding. Spr. uitte den wensch, dat het Noord- Holiandscti Knaal tot in lengte vau dagen en pp den duur ook zjjne zijtakken een eco nomische zegen voor geheel Noord-Holland benoorden het IJ moge zyn. Spr. dankte de heeren D. J. Scheffel en J. Scharf voor de welwillendheid, waarmede zy hem gegevens betreffende het kanaal had den verstrekt. (Applaus.) De heer W. G. Gelinck, boofdingenieur- directeur der Rijkswaterstaat in dc directeie Noord-Holland, stelde er prjjs op nog enkele woorden te zeggen. Spr. heeft nagegaan of hij nog iets omtrent de geschiedenis van het Noord-H>>llandsvh kanaal kon vinden, doch dit onderzoek is oj een negatief resultaat uit- geloopen. De reden hiervan is wel, dat bet kanaal oorspronkelijk niet onder d»pi gewo nen dienst van de Waterstaat ressorteerde. Spr. weee op de aargename verhouding tussehen Alkmaar en den rijkswaterstaat. De burgemeester heeft gesproken over het Nrd. Hollandsdti Kanaal als zeekanaal en ata bin nenvaart. Rpr. wilde hier nog aan toevoegen een derde pha.se, n.l. het Noord-Holland.scii Kanaal als toe voerkanaal tot dc toekom stige West-Frieeche kanalen. De heer Wendelaar dankte de heeren Ra- maer en Gelinck voor hun woorden. Spr. •telt de aangename samenwerking van Wa terstaat en Alkmaar eveneens op hoogen prijs Spr. wees er op, dat juist Alkmaar met bui tengewone belangstelling de West-Frieschc kanaalplannen volgt; spr. acht deze kanalen onmisbaar. Spr. deelde dan mede, gelijk wy eenigen tijd geleden reeds berichtten dat bet comité naast dezen middag het eeuw feest van het Noord-Hollandseh kanaal desen zomer iu het betere seizoen nog wil herdenken door een groot waterfeest. Door het kanaal dan bevaren, wil men de groote 'beteekenis van het kanaal demonstreereu. Spr. zou het op prjje stellen ala alle aanwe zigen dan ook van de pzrtij wikten zijn. Hot comité stelt zich verder voor een groote leemte aan te vullen door het uitgeven van een gedenkboek. De aanwezigen verspreidden zich daarna over de tentoonstelling in het Stcd Museum en over de Sober in een aal, waar verfrisschia- gen werden aangeboden. BLOKKER* Coöperatieve Brandstof fenaankoop. Reeds gedurende kele weken gingen hier stemmen op te komen tot gezamenlijken aankoop van winterbranJstof. De plannen hiertoe hebben thans een vasteren vorm verkregen, doordat be sloten is een algemeene vergadering te belegpen va'i belanghebbenden. AL zoo zal er a.s. Dinsdagavond zeven uur in het Patronaatsgebcxiw vergaderd worden, ter bespreking van het voorge stelde doel. Ontwikkelingsavond. A.s. Woens dag zal de volgende ontwikkelingsavond van de KS.A. gehouden worden. Als spreker zal optreden de heer C. P. Jong met het onderwerp: Financiën. HARENKARSPEL. Herbenoemd. Tot besfwjrslid van den polder Wonds- meer is herbenoemd de heer F. de Boer te Otrdkarspel. WINKEL- Dienstplicht Voor de lichting 1925 z.iüen worden ingelijfd tussctiën 21--25 Maart C. Ham, tus- schen 1 —5 Mei C. Bestovaer en C. Koomen, tussehen 21—25 Juli J. Hooii en P. Langer het 21ste Re, Bestevaer en 1 onderofficier, van 15 gelijfd J. Smit bii de Helder. notaris J. G. Jttger conces- !anaalaanleg verleend werd

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1924 | | pagina 3