PUROL 30 PURMEREND. HELDER. R. K. K1ESVEREENIG1NG. w~.'küi^.rös re. Ct. I 1 s HANDEL EN MARKT. ALKMAAR, 15 Dec, Op de Veemarkt 1 vette koeien f 180 1- b t. n a- is* gen in 1910 f33.40, in 1921 139.20 pe* s lagen uitgespreid. Alle var. diverse - van personen, niet minder dan kïeedingBtukken tot eenvoudige en doel- J >r- n<l or or is, st en ie- per ned. kalveren 1 r f41, 979 vette varkens per ned. 6f 0.78—0.82, - voren komen niet gemotiveerd zjjn, maar men densche f0.68 0.72. geregeld worden tesschen troon en arbeider. Voor woningbouw is iii^^jeven door deze regeerir^g f700 millioeu. Dan heb ben we de nieuwe Leger wet, de instel ling van het Georganiseerd Oveiieg, de landbouw-ongevallenwet, de nieuwe sa lariswet 1922, die onder den schijn van welvaart en opleving is gekomen. Ge dacht werd, dat er na den oorlog eca welvaart zou komen. Fabrieken weeded gebouwd, maar door de kapit&afaver nietiging in andere landen kwam dt welvaart nie* over ons land, er kwam ft* tegendeel een inzinking- Toen kwarneu we voor moeilijke probleem en. Del staatsfinanciën waren in de war geraakt, onze staatsschuld in 10 iaren verdub- beid. Per hoofd bedroeg die schuld m 1913 f200—, in 1923 f442. De totale uitgaven beliepen in .1913 f 238 mdlioen in 1924 f 630 miMocn. De directe belastingen waren f 0.78—0.82, zouters f 0.68—74, Lon-' HOORN, 13 Dee Op de Veemarkt waren aangevoerd: 67 biggen flO—18, 357 schapen f500—60, lammeren f38— f51, 2 paarden f 180225. Handel vlug. BROLK OP. LANGtNLHJK, 13 Dec. 100 stuks bloemkool f 9.50 per 100 stuks; 7500 K.G. wortelen f2—2.50, K.G. roode kool le soort f2 81 2e 2.40—2.60, 23.200 K.G. gei le f 2.50-4-70, 2e f 1.10-2.30, 19.700 G-4.90. :1e kool K.G. witte kool f 1.30—3.70, 16.800 K.G uien f7—8.20, drielingen f 10.50—11.40, neo f 11.50, alles per 100 K.O. NOORD^CHARWOUDE, 13 Dec. Grove uien f6.10—6.30, uien f7.20— f7.40, drielingen f 10.70—11.20, nep f 11.40, peen f 2.30, roode kool f3.10 f 5-80, doorschot f 240—5.30, gele kool f 3.10-4.80, doorschot 12.20-i.90, D. w. kool f2.40—3.50, doorschot f 1.80. Aanvoer: 5450 K G. uien,, 2500 K.G. peen, 99.200 K»O« roode kool, 31.200 K.O. gele kool en 49.500 K.Q. D. witte kool. - heeft <h loezqjgmg joedaan. uat zü gis de mutueien fiünie*’ vboeie*^ de meerdere opbrengsten voor bét be zoldigingsbesluit zal aanwenden. i Wat de defensie-politiek betreft, merkt spr. op, dat bij een ontwapening ook momenteel nog 70 milfioen noodig ao» zijn voor wachtgelden, pensioenen eniE. Daaruit hadden dus de 130 millioen. welke te kort was, nooit kunnen komen. Hierna werd van gedachten gewisseld. Te'twaalf uur werd de vergïderinp? gesloten. f700. In 1923 waren er btj de arbddsbeuw zen niet minder dan 15G000 werklooretf ingeschreven. Dan behandelt spr» de sala ris verlag»- gen en toont duidelijk aan de motieven, welke daartoee leidden. Het wan om- tegenzeggelijk een harde niaatiged. Lra i economische toestand gebood het ecW- Zno’n tentoonstelling is inderdaad mooi en i Ier. We hadden anders ooit een inflatie i 1-1M J a V»n RAf OaLI Vitnnon b-nxvazn Fha» niet meerderen een kykje komen nemen. Dat op I Medemblik 1 i i r Daarnaast was er een tombola met waarde- vierwielig motofrijtuig xonder verlicht ach- f ovitiimTYinr An ach tor I van Vrou- van I d«n van het .nte s op de toekomst behoorlyk len kanaal wordt dikwijls bebouwd, J L t aan zee- meer en tot 186. band met lU- ik s- ver van VERLOREN. H. P. alhier heeft de politie kennis gege ven van het verliezen van een portefeuille in houdende een één millioen-markhiljet, een ry- en en nummorbewys. Het moet enkele weken geleden verloren zyn op den weg tusschen Purmerend en Enk hnixen. Alk- ;den en Kjv- Mr. Spr het- vaa ieb- ver- eter’ -er-' eeft dijk rei- i, s t. GESPRONGEN HANDEN RUWE, SCHRALE HUID SPRINGENDE LIPPEN HUIDWONDJES Bij Apotb. en Drogisten. ie te fi le rf n ir r waren van j verlegen of door den invloed van j m-vnzl/w* «wvA*- zlAn Ir el- I0C liip eei ol- i ik >ej 31 at al tr- Tl. ii- ZAL DAT MUISJE EEN STAARTJE HEBBEN Gisternacht werd de politie opgebeld door de Hollandia fabriek en werd medegedeeld dat op het terrein aldaar zich en verdacht persoon ophield. De politie zich daarheen be gevend, ontmoette onderweg een zekere C. II. van hier, die volgens inededeeling van den nachtportier de verdachte moest zyn. Hoewel U., ontkende, werd hjj, nadat de por tier vol hield, dat hij de verdachte was, door de politie gofouillerd. Echter werd niets ver dachts op hem gevonen. Hij is toon weer vry gelaten. bedenke dat ook de middenstand bezwaren «.^a «->»., heeft, waarvoor spr. verwijst naar de 79 ver oordeelde bakkerspatroons, de ongelijke con currentie enz. Spr. hoopt, dat de eenheid voor wat Helder ook betreft bewaard zal blyven en dat alleen zullen staan als oen man achter de R. K. Staatspartij. (Applaus). Hierna was het woord aan den heer Her- masns. Rede Hermans. Spr. begint een uiteenzetting te geven -over het meeningaverschil. Onze partij mag zich voortdurend in een waro belangstelling verheugen. Het gaat met onze Staatspartij als met een mooi meisje op een dorp. Overal waar zij verschijnt heeft zij aanbidders. Daar heeft men den Vrijheidsbond cn de S.D.A.P. Komen zij wat dichter bij dan tooncn zij zich aanbidders. Achteraf beschouwen ze ons als te conservatief en te vooruitstrevend. Zij benijden onze eenheid. Hieruit blijkt wel, dat het by ons niet is „een dooie boel.” Ons partyleven Blaakte een winterslaap waaruit zy plotseling tegen de verkiezingen Een der Mangrijkste vragen was natuur lek hoe Amsterdam, de stad, die meer dan liet dubbele aantal zielen' had van de In aan tal daarop volgende in het nieuwe Koninkrijk (Gent) aan een behoorlijken waterweg naar zee te helnen. De Koning gaf oo eene hem voorgeleg.le. kaart de richtiu". die Huw* het Noordzeekanaal heeft, aan. Maar Jan Rlfin- ken. inspecteur-generaal van den Nederland- •ohen waterstaat, die ook In dienst van Na poleon was geweest, was terecht van oor deel, dat dit ondoenljjk was met bet oog op bet groote srrondvervocr: dit kanaal moest over 1500 Meter lemrte zeer hooge dninen doorsnijden en bovendien over 3000 Meter vry hoogen geestgrond. Ook «ouden daar aan see «eer kostbare dammen noodig zyn. die aan het Nieuwediep gemist konden worden. De Koning was onmiddelijjk bekeerd en droeg in 18Ï8 aan Blanken liet ontwerpen op van een kanaal in de richting zooala het van 1819 tot 1824 is uitgevoerd. Spr. ging hierop de richting van het kanaal na, daarbij opmerkende dat de in 1817 aan gelegde zeedijk langs de oostzijde van het kanaal tevens de bedijking vormt van het Kocgras, dat in de omstreeks 1840 geschre ven „Camera Obscura” nog een woestyn wordt genoemd, maar thans een vrij vrucht bare streek is. Langs het gehecle kanaal werden weerszoden jaagpaden aangelegd. De schepen werden met 6 of 8, soms nog paarden getrokken. De lengte van het kanaal is 80300 M„ ter wijl nog een «ijkauaal is aangelegd van i-a- bij het uiteinde aan het Nieuwe Diep naar een moer noordelijk gelegen militaire sluis, de Zeedoksluis. Dit zykanaal is 1560 M lang, een in 1828 naar de Helder aangelegds ka naal van geringe afmeting is 3150 M. Tijdens den aanleg van het kanaal was het IJ in open verbinding met de Zuiderzee, en kwamen daariu de storm vloeden voor, by welke het water tot 2.50 Meter boven A. P. koo stygen. Aan het Nieuwe Diep kan het tot 2.48 Motor boven dat peil stü-'en. De «lui zen op beide plaatsen met hunne deuren moesten dus hooger reiken. Het peil van Waterland (van het Tolhuis tot Purmerend) was vroeger 1.10 doch is than» verlaagd tot 1.30 Meter ond.-r A.P. Dat van Scbènneerboexem, het complex wa teren, waarvan het kanaal tusschen Punuer- end en het Nieuwediep deel uitmaakt, is 0.58 M. onder A. P. By den aanleg werden vloibruggen het Kanaal gebouwd, een uitvinding Blanken. Zy zijn goedkooper dan andere bruggen, maar bewegen zeer langzaam. Er liggen er nog 7 over het kanaal, verder zijn er 2 draaibruggen (behalve de 3 sjworweg draai bruggen), 1 bascnlebrtig en 3 ponten. Het kanaal was voor dien HM en zeer merkwaardig werk. Er waren nimmer hind- t-Aggerbeugels gebruikt om den boibm tot een diepte van 8.50 Meter onder het maai veld uit te graven tonder het terrein vooraf droog te malen. En dit droogmalen was ón mogelijk voor het gedeelte kanaal tusschen het IJ en Spijkerboor. <l.i. over ongeveer 24000 Meter lengte. Daar i.< de veen- of der- riegrond van dezelfde geaardheid ^Is te Am sterdam, Rotterdam en elders in Holland, en moest de tegendruk van het water het inval len der hellingen tegengaan. Toch bleek het, dat men de ingravtngen hier moest 'doen onder hellingen van 2 voor basis op 1 voor hoogte, op sommige plaatsen nog flauwer. De drooghomling der slui-"'ui»cn "escLied- de met door paarden gedreven molens. Het was een boven-paardelyke arbeid, die van die dieren gevordred werd (dit was noodig omdat er voor een grooter aantal paarden in den put geen plaats was), en er werd dan ook ge zegd, dat de sluizen heel wat paardenvleosch verslonden hadden. De man, aan wiens energie te danken is, dat het kanaal in den betrekkelijk «eer kor ten tijd van 554 jaren tot stand gekomen is, is de inspecteur- generaal van den water staat Jan Blanken Janz., die door Willem I by zyne betrekking met «He van hoofdinge- nieur voor dezen aanleg belast werd. Bij den aanleg van het Noord-Holl>ui.lseh Kanaal wenschte Blanken tevens het IJ aan de Oostzyde af te dammrm waarin nij een groot voordeel zag voor den waterstan I. Hjj wist den gouverneur van Noord-Holland. mr. Van Tets van Goudriaan, van bet nut ervan te overtuigen en deze bracht op 3 Januari 18J9 den A’damschen gemeenteraad er toe, genoegen met de afdamming te nemén uit vrees, dat anders vAn het Kanaal niets zou komen. '<-.lan> zou een niiilioon gul den voor aanleg van het Kanaal geven, de afdamming zeil tot stand brengen en Levens hot vaarwater van Amsterdam naar het Tol huis door het IJ even diep maken als het Kanaal zou worden. Voor deze gezamenlijke werken zou het ryk een ton subsidie geven. Op dezen grondslag kwam het koninklijk besluit van 18 Maart 181» tot stand. De Amsterdamsche raad had een commissie benoemd onder voorzitterschap van een der burgemeesters, mr. Elias, die de afda ing een gevaarlijk werk no< >e Koirtng, hoe wel hy schreef bet met Blanken cens te zijn gaf aan de wenschen van Aci»t<.->1ln t-,c ,,n’ toen een kon. besluit oo 15 April 1819 de finitief tot den kanaala<tr leg besloot, daarbij bepaald, dat met den aL-hiitdng De R.K. Kiesvereeniging alhier hield Vrij- dagavond een druk bezochte vergadering, waarin de heer Hermans een heldere rede heeft gehouden over den politieken toestand. De voorzitter opende te half negen de ver gadering op de gebruikelijke wyze; waarna hij een woord van welkom toerieep alsof tr een verschil van meening bestaat in de R.K. Staatsparty, waardoor de eenheid in gevaar zou komen. Het in gevaar brengen der een» JiAia *rw> «tin fft hAtriiiivAn r.mrlaf vro nn v-WT. tig jaar een rwnltaat heben bereikt waarvoor J 1 500, 5 vette kalveren f 13Ó—180, id« pond fl.701.90, 19 nuchtere f 12—34, 9 vette schapêh' t 38— - .2. pond V --i «.IV{..JV, 18.800 TEUN BOOT NAAR DAVOS. On«c stadgenoot de heer Teun Boot zal ook dit iaar wederom de. Hollandse-he kleu- ren in Zwitserland verdedigen op de ver schillende aldaar te houden wedstrijden. 4 Januari a.s. vertrekt hij ij zal dan dade lijk na aankomst met trainiuc betrinnen. DE SCHOOLKWESTIE OPGELOST? B. en W. zijn met het bstuur van de School met den Bijbel tot. overeenstemming gekomen. Zq zullen aan den Raad voqrstel- len vier lokalen af te staan van het gebouw aan de Nicuwstraat. Deze vier lokalen gren zen directaan het gymnastieklokaal aldaar en de ingang is door de thans bestaande hoefdingang an dat gebouw. Voor de opénbare school welke de overige lokalen n dat gebouw in gebruik zal blijven nemen zou dan een oudere ingang moeten worden gemaakt, welke een verandering een kosten van ruim 5000 met ziel» zou bren gen. EEN BELASTING OP Rt ITU'GEN. Onze lezers zullen zich herinneren, dat de hecrcn Edel en Schreuder in de vorige raads vergadering hun voornemen hebben te ken nen gegeveu om een voorstel u te dienen om van alle automobielen en ook rijtuigen oen saangeld te heffen. Doch reeds toen ter raadsvergadering werd door enkelen leden bezwaar daartegen gemaakt. Ook in andere kringen meenen wij die bjjwareu te beluiste ren. O.a. van de zijde van den middenstand, waar men beweert dat on« stad het vreem» delingen verkeer moet bevorderen in plaats van de bezoekers dezer stad door ’n belas ting te weren. TENTOON STELIJNG BROKKENHUIS. In ’t Patniaatsgebouw bad Zondag de ten toonstelling van ’t Brokkenhuis plaats. Direct na de Hoobmis werd de lentoons- stelliug geopnd door Mevr, de WolfMiddel- hoff, presidente vtn de afdeeling van den R. K. Vroiswenhood, die naast het welkom aan den HoogEw. Heer Deken Holenberg en i de dames bestuursleden van het Brokkeuhuis, i die met onverschrokken ijver voor deze goe- i de zaak werken. Iedere week opnieuw kom-jn zij te zamen om te werken in ’t belang der I belang zon nek op het kanaal klom van 1912 tot 1914 508000 op 669000 ton,' daalde tot 19111 435000 en klom tot 1923 weer tot 745000 ton Dat op de spoorwegen Helder—Alkmaar, AlkmaarHoorn, AlkmaarUitgeest, Hoorn 1 en HoornEnkbuizen klom en het ka- j van 1912 tot 1918 van 326000 tot 575000 Hoewel strikt genomen niet tot myn onder werp (het vvrlvden) behoorende, wil ik toch met het oog op-ht praktisch belang der zaak ccn woord zeggen over de toekomst, aldus spr. Wylcn de secretaris van Schuttè .aer G. S. Vlieger heeft er in zijne brochure „De ka nalisatie ran W«st-Frie»land” «d eewcaea, ryk^ een ton subsidie grondslag kwam het konfnkigk 18 Maart 1819 tot stand. ----Mvt-Ka l VIUHH.-'XhJ benoemd onder voorzitterschap van een der burgemeesters, mr. Elias, die de afda ing een gevaarlijk werk no< >>e Koirtng, lio/- wd hy schreef het met Blanken cens te zyn gaf aan de wenschen van Anisto- ’nm r -c en toen een kon. besluit oo 15 April 1819 de finitief tot den kanaalMr log bcsïoof, werd daarbij bepaald, dat met den af-hiitdiik eerst zou wpnlen begonnen als liet Kanaal "ereed was. Blanken ging in het s ot jaar van 1819 net ceuige ingenieurs te Nieuwediep wonen. Zij waren leJcn van het korps ingenieurs van den waterstaat, dat in •••oiging van het Franschc korps deq ponts et chausseas was ingesteld bij Koninklijk besluit van 25 De cember 1816. Tegelijk met de plaat-ing van Blanken :.an het Nieuwediep werden belast: Met de slumen aan het Tolhuis in het ka- naalgedoclte tot Purmerend de ingenieur 2e klasse J. van Asperen Kz. Met de sluizen te Purmerend I is wakkar gesctuid met herrie in de hut. De vorige keer de herrie met de N. K. en Volkspartij- nu met „St. Michafil” Men kan «preken van overmoed, maar ook v*n bezadigdheid onder de ouderen en vooruit strevendheid der jongeren, waardoor het' noozakelijk evenwicht aan enthotmiuwB® wint voor een goede politiek. Nu is spr. minder gerust MeenbigSTerscWH kan bestaan, dit is echter geen wantrouwen. Wantrouwen is een gevaar voor onze een» heid, want eenheid moet steunen op beginse len en op vertrouwen. Niemand wil varen onder een andere vlig, dan de Katholieke vlag. De Jont schuift in .een gebrek in de organisatie, tusschen Ina ders en leden, kiezers en ^gekozenen. Dit is) oen vraagstuk, dat later aan de orde moet worden gesteld. Het is in hooge mate onbil lijk als het rogeeringsbeleid wordt beoor deeld naar de laatste drie jaren. Spr. splitst de zeven-jarige regeeringsperiode van het kabinet-Ruys in drieën, n.L: le. Het moeilijke werk by den aaavaag; 2e. de periode, waarin het begin der crMs ontstond; 3e. de aanvaarding der criss, zooal» die is. Onder de moeilykste omstandigheden in 1918, toen de wereld in den oorlog was, trad de regeering op. De regeering behoefde niet alleen te .lonken aan den vrede en vrijhei* van het land, maatregelen moesten worden genomen tot bet verstrekken van levenw ting van het Duitsche leger. De Duitsc.1m middelen enz. Plotseling kwam de in een-toe- troepen trokken door Limburg. De soeialfs- tenleider dreigde met revolutie. Dat de vrede bewaard is gebleven, danken wy aen ttf Ministerie-Ruys. We kregen een regeerfcigs- program, dat de bewondering vroeg v»« iedereen. Dresselhuys zeide toen: Al» drt ax les tot stand moet komen, dan kunnen w< hier wel dag en nacht zitten. Spr. komt dan aan de arbektsM'-ei 1 de conferentie m Washington kou de 1 Nederlandsche afgevaardigde dr. No- lens zggnn: 4,bij ons lïstaet di wet”, terwijl in andere landen waar socialisten - „T -. regeerden dit nog niet het geval wes. behocftigon. Wel stuiten die dame» vaak op i Dat (We sociale wetgeving niet nrao- uioeilijkheden en afkeuring van hun werk, t tisdi is, geeft spr. toe. De wel^evra^ doch dat weeriioudt hen niet. Spr. gevoelde t moej geregeld worden tvsscheifi’ pa- zidh dan ook verplidit deze dame» en de wel- - w doeners, die hen in hun arbeid steunen, in ’t bijzonder dank te zeggen. Zij sprak den wensch uit, dat de offervaardigheid in ’t be lang der minder bedeelden zal blijven oe- staan. De HoogEerw. Deken, alsnu het woord ver krijgend, vergelijkt het werk van het Brok- kenhuis met het werk \an een werkelijk huis, waarvan de matrialen, als dg stcenen en het hout, de diverse geschonken kleeding- stukkeu enz. kunnen worden genoemd, welke bij elkander worden geplaatst en gehouden door de naastenliefde, waarvoor de dames van ’t Brokkenhuis zich alle moeite getroos ten. Want voor vodharding van dit werk is veel liefde noodig. Wat hier te aanschouwen is, is door naas tenliefde by elkander gebracht en Z.H.Ew. wenscht. de dames, hun weldoeners en wel doensters toe, dat die liefde bestendigd moge blijven. Hiermede was de tentoonstelling geopend i en kon men ’t werk bewonderen. Talrijk waren de «tukken, welke op de tafels lagen uitgespreid. Alle var. diverse I oude matige dingen vermaakt. Hier Ietwat 1 het- weer minder mooi geworden lappen ka toen of flanel ondergoederen gemaakt, ders weer wat anders. Zoo ook vtjgl oude nog zeer goed bruikbare kleedingstukken ter doelmatige verdeeling aan ’t Brokkenhuis af gestaan. I VOETBAL TE HELDER. De wedstryden welke gisteren zouden wor- i den gespeeld werden alle wegens terrehiaf- 'i keuring uitgesteld. VOOR ALLEN DIE SUKKELEN met moeilijken en onregelmatigea «toegang zyn Mijnhardt’s Laxeertabletten onmisbaar. Zij werken vlug en radicaal en veroorzaken niet de minste kramp. Doos 60 o* Bij apoth. en drogisten. MAANDAG: Volksbond. DINSDAG: Ijzing van den Heer E(runa WOENSDAG: Jongclingenvercen., Verga dering Loc XIII. Sparen en contribuie beta len. Meisjespatronaat. H. Familie Vrouwen. Van 8—4 Bibliotheek. DONDERDAG: Naaikrans Jonge wenbond. VRIJDAG: Zangkoor. ZATERDAG en ZONDAG als naar ge woonte. Zondag ne dc Hoogmis openstelling de biblioheek voor buiteuwonenden.. BENOEMD. Tot t^delijk onderwijzeres ean school C., hoofd do heer Faber, is benoemd mej. F. Hel lingman alhier. hoe wehug Kanalen ran beteekenk deze streek beeft. De plannen van den hoofdingenteur va* den Rijkswaterstaat J. A. Ringen voorzien hierin on kostbare doch aldocnde wijze. Zon der in details te treden, wil ik wel zeggoi). dat mijn grootste sympathie de hoofdschotel van die plannen, het kanaal AlkmaarHoorn Enkbuizen heeft. Dit kanaal zal in West» Friesland dezelfde rol vervullen als het Nrd- Hollandsch kanaal in de streek, wkar het door loopt, het zal eene hartader worden, waarop kleinere kanalen moeten aansluiten. Als men ziet, hoe de groote veiling bij het station BovenkarspelGroot<4»roek moet bereikt worden- met kleine schuitjes door slooten, dan moet men tot de overtuiging ko men, dat ook nog andere kanalen noodig zyn maar waar jukt hunne plaats moet zijn, laat fk in het midden. Zeer goed is het van den heer Riugers in gezien, dat hy de onteigening voor de kana len met het o breed maakt, langzamerhand aan beide zijden en dan komt van eene_noodige verbreeding dikwijls niets wegens de hooge kosten van onteigening. Alkmaar en de Zuiderzee! Op 8 October 1573 begon van Alkmaar dé victorie. Drie dagen later won de burge meester \nn Monnikendam, Cornels Dirksz, den slag op de Zuiderzee. Deze gdy^tydig- heid zy eeu symbool van de samenhorigheid van Alkmaar met de Ziiiderzèë, Hie eerst be zegeld kan worden door ’n kanaal ter hun ner verbinding. Spr. uitte den wensch, dat., het Noord- Hollandseh Knaal tpt in lengte van dagen en op den duur ook zyne zijtakken een eco nomische zegen voor geheel Noord-Holland benowden het IJ moge zyn. Spr. dankte de heeren D. J. Schoffel en J. Scharf voor de welwillendheid, waarmede zy hem gegevens betreffende het kanaal had den verstrekt. (Applaus.) De heer W. G. Gelinck, hoofdiugenieur- directeur der Rijksw aterstaat in dc directoie Noord-Holland, «telde er prijs op nog enkele woorden te zeggen. Spr. heeft nagegaan of hy nog iet» omtrent de geschiedenis van het Noord-Hollandseh kanaal kon vinden, doch dit onderzoek is op een negatief resultaat uit- geloopen. De reden hiervan is wel, dat bet kanaal oorspronkelijk niet onder den gewo nen dienst van de Waterstaat ressorteerde. .Spr. wees op de aargename verhouding tusschen Alkmaar en den rijkswaterstaat. De burgemeester heeft gesproken over het Nrd. Hollandses Kanaal ais zcekauaal en als bin nenvaart. Spr. wilde hier nog aan toevoegen een derde phase, n.l. het Noord-Hollaudseh Kanaal als toe voerkanaal tot de toekom stige West-Friesche kanalen. De heer Wendelaar dankte de heeren Ra- inaer en Gelinck voor hun woorden. Spr. stelt de aangename samenwerking van W&- i terstaat en Alk maat e veneens op hoogen prijs Spr. weeg er op, dat juist Alkmaar met bui tengewone belangstelling de West-Friesche kanaalplannen volgt: «pi. acht deze kanalen onmi&baar. Spr. doekte T-au mede, gclyk wy eenigen tijd geleden reeds berichtten dat het comité naast dezen middag het eeuw feest van het Noord-Hollandsch kanaal dezen zomet in bet betere seizoen nog wil herdenken door een groot waterfeest. Door het kanaal dan bevaren, wil men de groote betcekenis van het kanaal demonstreeren. Spr. zou het op pry« «tellen als alle aanwe zigen dan ook van de party wilden zyn. Hét comité stelt zich verder voor oen groote leemte aan te vullen door liet uitgeven van een 'gedenkboek. De aanwezigen verspreidden zien daarna over de tentoonstelling in het Sted. Museum en over de Sciiermesreaal, waar verfriasdrin- gen werden aangeboden. heid zou zijn te betreuren, omdat we na vyf- j waren aangevoerd: 43 hard gewerkt is, en dat een gebouw is ge- I woorden wat staat als een burcht, waartegen andere partyen zich te pletter kunnen loopqn. Spr. zegt dat verschillende grieven die naar kezin I 4 n r» w x o o A T nr n o aa 4- zv a1 a I iizicvo v w v* tn u wmbswwi* uid iTAztl’iC- j volle en zeer aardige pryzen. Vele geschen ken toonden ook hier dat men voelt voor ’t werk van ‘*t Brokkeirlmis. Hier zyn ’t mooie kunstvoorwerpen, welke voor de tombola zyn afgestaan, daar heeft oen ander zich ver dienstelijk gemaakt door mooie portretlijstjes van houtsny- en figuurzaagwerk te maken. De belangstelling was, hoewel bevredig' nd niet geheel zooals vorige jaren. De opbrengst der tombola wa« f R5.R? en die van de collectebussen f 17.57. BEKEURD. Tegen H. C. te den Helder is procee-ver- l>aal ojtgeinaakt wegens het rijden met een ternummer en achterlicht. AGENDA: Muzik, Spaarkas, Bestuur alt»n «rist aan te. vwrow. was een »oe.1 paar dry der en op alle uren van den dag kon meh zitn bezoek verwachten.. Wie Bldnken goed wti leeren kennen, moet hef werk van dén intrènieur J. W. Wekker, „De Lekdijk bovendam»”, lezen. Daarin wordt, zijn karakter geheel ..ntl^ed en ook verschBlendé zijner eigenaardigheden medegedeeld. Zeker is de bouw van liet Noordho!1and«eh 'Kanaal in 5 $4 Jaar eene voor dien tijd verwonderlijke prestatie. Van de eerste-steenleggbig door van Tets van Gondriaan aau de sluizen aan het Tol huis is een verslag te vinden in do Amster- dnmsehe Courant van 8 Mei 1820. Van het bezoek van den Koning ‘>«n die sluizen vindt men een verslag in die van 20 Juli 1821. van Zr. Ms. bezoek aan het banaal tot by Koedyk in die van 28 Juli 1821. Van de eerste bevaring van het geheele Kanaal vindt men besclirüvingen in de Haarlemse!» Courant van 14. 16 en 18 De- 'ember 1824. Toen het Kanaal nauwelijks gereed was, nam Blaukeu maatregelen voor de afdam ming van het IJ, maar toen kwam Am sterdam met bezwaren: de vaart naar de Zuiderzee zóu afgesloten worden en bet on derhoud der diepte daarbuiten op den duur ondoenlyk. Blanken deed een ander voorstel waarbij o.m. een tunnelkanaal door het eilaud Marken zou worden gegraven. De noodige gronden werden in 1826 ge kocht, maar tot uitvoering kwam het plan niet, dank zy de Amsterdamsche bezwaren, misschien m(*do ten gevolge van de j>ension- neering van Blanken, wiens dienst tijdelijk werd waargenomen door zjju ambtgenoot A. F. Gondriaan die zyn vriend niet was. Door den aanleg van het Kanaal was de Amsterdamsche zeevaart uu volkomen gehol pen. Alben was tjjdens strenge winters de vaart gesloten. Maar ook hier wist men raad. In Janaari 1830, toen 8 klippersehejien te Purmererid ingovforen waren, werd het ijs in 't Kanaal van daar tot het Neuwediep doorgezaagd en het gevolg was, dat de sche pen nog tijdens deu vorst zeo konden kiezen. Een aantal jaren na den aanleg van bet Kanaal bleek het zoute water de metselwer ken en de paalworm dc zeesluizen zoodanig te hebben aangetast, dat afbreken van do Koojivaardereluis aaji het Nieuwe Diep in 1850 noodig wa«. Van 1851 1855 werd oen nieuwe geboftwd, eenigszins grooter, maar toch i.og‘ kleiner dan die te Purmerend en aan het Tolhuis. Men heeft zich zoolang er zeevaart van beteekenis in het Kanaal was, beholpen door bij gelijk water te schutten. Vau 1861 tot 1864 is aau bet Tolhui» naast de Willemsluls een nieuwe sluis gebouwd, die, ingevolge voorstellen van een door mi nister Simons ingestelde Commissie, schepen met grooteren diepgang (tot 6.50 M.) kon doorlaten (De oude sluis kon dit slechts tot 4.80 Meter.) Dc oude sluis naar Willem I genoemd, de nieuwe doopte men Willem III) is van 1865 tot aan 1868 vernieuwd. Vorder is aan het Kanaal niets verbeterd dan het in den loop der jaren afsnijden van eenige hinderlijke bochten en de vervanging van eenige vlotbruggen van andere soort. De reden was-, <lat middelerwijl de plannen voor 't Noordzci kanaal tot rijpheid kwamen Iti 1852 benoemde de. raad van Amsterdam eene commissie ten einde haar gevoelens daarover medo te deelen, en deze commis sie maakte een ontwerp op, gepubliceerd in 1853. Maar hot duurde tot 1861, toen aan den Amsterdamschon notaris J. G. Jkger conces sie voor dezen Kanaalaanleg verleend werd toen eene wet verscheen in ver in aanleg. Het werd geopend in 1876 cn sedert gaan er nagenoeg geen zeil schepen door het Noordhollaudsch Kanaal meer. Die, welke er nog gaan zyn van vry geringe afmetingen. Dit neemt niet weg, dat zoowel thans als voorheen het Noordhollandscb Kanaal voor de binnensebcepvaart van het hoogste be- I lang is. Juist door zijne ruime afmetingen al is. zyn richting eenigszins kronkelend, 1 geeft het zooveel g< mak aan dc schepen, die het bevaren. Spr. Iiad het hierna over het beheer en on derhoud van het kanaal, dat in 1826 ouder den waterstaatsdienst ressorteerde, daarna kwam het bij het opgerichte Amorti satiesyndicaat, maar by opheffing hiervan ging het in 1841 naar Waterstaat terug. Gedurende een halve eeuw is het Groot Noordhollandsch Kanaal de hoofdbrou van voorspoed voor Amsterdam geweest Na ope ning van het Noordzeekanaal was het be lang van Amsterdam daarbij belangrijk ge- rngcr, maar voor geheel Noord-Holland be noorden het IJ bleef het de hartader. Toon kwamen, bij andere streken vergeleken vrij laat, de spoorwegen. Het is bekend, dat er tusschen spoorwe gen en kanalen eene wisselwerkiug plaats heeft. In den aanvang vermindert als ’n con- currecrende spoorweg in exploitatie komt ’t verkeer op het kanaal. Maar na eenige jaren herstelt zich dit door de meerdere welvaart die de spoorweg heeft aangebraeht, en het eindresultaat is, dat beide samen kunnen be staan. Dit bljjkt ook uit de van Rijkswege voor het Kanaal en vanwege de «poorweg- bestureu voor de spoorwegen uitgegeven statistieken. i-.^Vf- ging hierop nader in door een verge- lyking te maken van de schcepvaartbewe- ging op drie plaatsen aan het N.-II. Kanaal, n.l. Nieuwediep, Purmerend en Amsterdam. Ook van het goederenvervoer per spoor gaf spr. verschillende cijfers, waarna hij aan. de hand daarvan concludeerde, dat het groote van het Noord Hollandscho Kanaal klaar is bewezen. Het goederenvervoer 1 van - op 669000 ton, daalde tot 1919 tot AlMLIildl-IIA naalgeOeclte tot benoorden Alkmaar de ing»- tou en «laaide tot 1923 tot 288000 ton nicur 2e klasse M. Meren». Met de sluizen van het Nieuwe Diep en liet kaaaalgedeelte door de Zijpe en noordèlrjker de ingenieur 2e klasse J. Glimmerveen. Hij werd 1 Jannari 1824 ingenieur le klasse en overleed 18 November van dat jaar, even voor de opening van het Kanaal. «et was Blanken, di« foor r.ijne vn.-rgie

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1924 | | pagina 9