f Waakt voor Uw - Priesters. No 43» Vrijdag 1» December 1SZ4 EPISTEL tN EVANGELIE. IV ZONDAG VAN DEN ADVENT. KERKLIJSTEN. met 17/ Tafereelen uit het Evangelie^ Weekkalender. A van Ge- <le Tot de bij die I Apostel en dien do hy ging in al het land omtrent de Jordaan den doop der boetvaardigheid prediken ter vergeving der zonden, gelijk geschreven is in het boek der woorden van Isias den Profeet: Eene stem van die in de woestijn roept: Bereidt den weg des Heeren, maakt zijne paden rechtl Alle dal zal gevuld en alle berg en heuvel geslecht worden, en de krom me wegen zullen recht en de oneffene we gen effen worden, en allo vleesch zal de zaligheid Gods zien. en een losse keien. Boven :>p dien Epistel uit den eersten brief van den H. apos tel Paulus aan de Corinthiërs; IV, 1 5. Broeders, men besehouwe ons als dienaren van Christus, en uitdeelers van Gods gehei men. Nu, in uitdeelers wordt vereischt, dat men getrouw bevonden worde. Dan voor mij, ik acht hel; zeer weinig dat ik door u ge oordeeld worde, of door eenig menschclyk- vonnis, ook oordeel ik mij zelven niet. Ik ben mij wel niet bewust; maar ik ben daarom niet gerechtvaardigd, dan de Heer zal mij oordeelen. Oordeelt dan niet voor den tijd voor dat de Heer komt, die de duistere ver borgenheden zal aan het licht brengen, eu de beraadslagen der harten openbaren; eu dan zal een ieder zijnen lof van God ont vangen. EVANGELIE VOLGENS DEN H. LUCAS; III, 1 6. In het vijftiende jaar der regeering van den keizer Tiberius, toen Pontius Pilatus Stedehonuder was van Judea. Herodes, Vier vorst van Galilea, zijnb roeder Philippus, Viervorst van Iturea en het landschap Trach- onitis en Lysanius, Viervorst van Abilene; onder de Hoogepriesters Annas en Caiphas kwam het woord des Heeren tot Johannes, den zoen van Zacharias, in de woestijn. En T VELD. Zo. de H.H. Mssen te half aem. en tialf 11 uur, half 3 Vespers, 3 uur Edelwacht. Van 68 uur bieehthooren. Wo. Vigilie, geboden vasten- en onthon- dingsdag, 3 uur H. Kruisweg met kort Imf. Vau half 45 en van 69 uur gelegenheid om te biechten. Do. Hoogfeest van Kerstmis, te vieren als Zondag, plechtige Nachtmis te 5 uur, waar na 2 H-H. Misseiï, voorts de H.H. Missen te 9, half 10 e-n 10 uur, half 3 feestvespers en biechtgelegenheid tot 5 uur, en voorts van 69 uur, 7 uur H. Lof met predikatie. Vr. 2e Kerstdag en tegelijk alhier de jaarl plecht. Aanbiddingsdag. Geen strikte ver plichting van Müdiooren. Van half 7 af ge legenheid oni te communiceerén, 7 uur plech tige uitstelling, de H.H. Missen te half 8, 8 en 10 uur de plechtige Hoogmis, half 3 feest vespers, 7 uur plechtig Lof, predikatie en proceseie. Za. feestdag van den H. Joannes, evange list, kwart voor aHit gez. H. Mis, 3 uur I^of met Roz. Van 35 en van 68 uur gele genheid om te biechten. De gebeden worden verzocht voor Rensje Veldman, hsvr. van Corn. Jonker, die in den Heer is overleden. >1 I Kent gij wel genoegzaam de 449ste vraag van den Katechismus met het antwoord? En gedraagt gij u ook daarnaast* Vraag: Wat zijn de Geloovigen aan hunne Priesters verschuldigd? Antwoord: De Geloovigen zijn aan hunne Priesters, als dienaren en gezanten van God, eerbied en gehoorzaamheid verschuldigd, en moeten in hun levensonderhoud voorzien. Komt gij in geen dezer drie punten te kort? Beseft gij wel voldoende, dat wie het al taar bedient, ook van het altaar leven moet; en dat hij, die onderricht ontvangt, mededee- len moet, van alles wat hij bezit, aan den- gene, die. onderricht geeft? sche pen, 1 Griekenland en KI. Azië, en schrijft daar zjjn boek der Openbaring (Apocalyps). Keert te rug naar Ephese eu schrijft daar zjjn Evan gelie en zjju drie brieven en sterft bijna 100 jaar oud. Joannes bet.: de Heer is genadig. Hij was een broeder van Jacobus den Meerdere en zoon van Zebedeus en Salome. ZONDAG. Feest der H.H. Onnoozelo Kin deren. ZAANDAM. Zo. de H.H. Missen te 7, 9 en half 11 uur, 12 uur ('at., na den middag van 38 "uur uitstelling en aanbidding van het H. Sacr. Van half 5half 6 Patronaat, 7 uur plech tig Ixif met preek. Ma., Di. en Wo. de H.H. Missen te 7, 8 en 9 uur. Ma. te lialf acht oefening van de H. Fam. Di. middag van 5halt acht bieehthooren Wo. Vigilie van Kerstmis, geboden vas ten- eu onthoudingsdag, des morgens tot 12 uur en na den middag van 4 uur af bieeht- hooreu. Do. Hoogfeest van Kerstmis, te 5 uur de plechtige gezongen en te half 7 en 7 uur ge lezen H.H. Missen. Daarna van 810 uur gelezen eu te half 11 gezongen H. Mis. Te 4 uur Vespers met.preek en daarna biecht- hooren tot 7 uur. Vr. feestdag van den H. Stephanus, dag van devotie. De H.H. Missen als op Zondag. Na den middag te 4 -uur Lof. Za. feestdag van den H. Apost. Joannes, dag van devotie, te 4 uur bieehthooren, te 7 uur Ix>f. Heden blijft do onthoudingswet verplich tend. ZATERDAG. H. Joannes, Evangelist. De maagdeljjke leerling Christus liefhad. Hij bljjft met Maria, Moeder des Heeren te Jerusalem tot Haar dood. Werkt in KI. Azië, vooral als bisscb- van Ephese. Wordt te Rome voor do I-atjju- poort in een vat kokendo olio gewor- doch komt er ongedeerd uit. Wordt ver bannen naar Patmos, een eiland tussyhen En weer strompelt het paar door do straat jes, dio nu aan ’t donker worden zijn. De timmerman kent niemand to Bethlehem; hij vreemden kan hjj niet aankloppen. Onder den blooten hemel slanen is zoo erg niet in OFFICIEEL KERKBERICHT van het „Noord-Hollandsch Dagblad” 22 Dec. O Rex Gentium. 0 Koning der vol ken en voorwerp van hun verlangen! Hoek steen, twee volken tot één makend! Kom, en red den menseh, dien G| uit het slijk ge vormd hebt. 23 Dcc. O Emmanuel. 0 Emmanuel (God biet ons)! Onze Koning en Wetgever, ver wachting der volken en hun redder: Kom om ons te redden, Heer, onze God. Dezo zeven antiphonen bevatten volgens den geleerden Benedictijner abt Dom Gué- ranger heel do kruim des adventsliturgie, en behooren tot do schoonste parels, welke het wondervol gebedenboek der M. Kerk versieren. Allo zeven zijn gericht tot den Zaligma ker. Alle zeven bestaan pit twee duidelijk af gebakende gedeelten. ’t Eerste gedeelte is *n lofspraak, ’t tweede 'n smeekgebed. In do lofspraak wordt do Verlosser recht streeks aangesproken met ’n titel aan bet oud-Testament ontleend, en door verschil lende teksten uit do H. Schrift uitgebreid en nader bepaald. Het smeekgebed vraagt den Zalignrakcr to willen komen om Zijn verlos singswerk in ons te voltrekken. In iedere antiphoon begint dit tweede deel met het woord: Venl, Kom, dat zoo dikwijls en zoo welsprekend tevens de gemoedsstem ming der H. Kerk gedurende den Advent weergeeft. Christus’ Verlossingswerk wordt ons voor gesteld in ’n afwisselende beeldspraak, die gewoonljjk betrekking heeft op do eereti- tels, waarmede de Verwachte in het eersto lid begroet wordt. Als Wijsheid wordt hij gesmeekt ons te komen oncjprrichten. Maar wijl het weinig zou baten onderricht te worden, zoo wo niet tevens worden vrijgekocht, wordt Hij in de 2e antiphoon gebeden als Adonaï, aan voerder van Israël ons vrij te koopen uit de Egyptische slavernij (n.I. des duivels). On derricht en vrijgekocht moeten we niet ge vangen gehouden worden. Daarom wordt Christus als Wortel van Jesse, die opwast tot 'n wonderteeken voor koningen en vol keren gesmeekt ons vrij te maken. Dit alweder zou weinig baten als niet te vens de belemmerendo boeien (der zonden) volledig werden lesgebonden. Daarom wordt in do volgende Antiphoon Christus ais Sleutel van David, gevraagd, den kerker to openen en den geboeidp vrij uit te - leiden. In den kerker zijn dw.jjogën aan bet lieht ontwend en kunnen we na ouzo bevrjjdiug niet zoo gauw zien waar we gaan. Daarom wordt in de verdere antiph. Christus als Op stijgende morgenzon gebeden om zijn licht Over ons to zenden. Onderricht, bevrijd uit slavernij, kerker en boeien, en verlicht, heb ben wo nog noodig, gered en tot zijn Kjjk toeglaten to worden. De zesde antiph. O Koning der volken (heidenen) vraagt om de heidenen te redden, do zevende O Emmanuel om de Joden te redden. Allo zeven Antiphonen zjju getoonzet in den 2en Gregoriaanschen Kerkliouw en van gen op gelijke wijze aan. Merkwaardig is ook dat als men achtereenvolgens do eerste letter van elko antiphoon neemt, to begin nen met de laatste men do woorden krijgt: Ero eras. Deze woorden komen zoo eerst in zijn ge heel to voorschijn op den laatste der zeven dagen. Immers do eerste antiphoon o[( 17 Dec. begint met het woord Sapientia; do beginletter S is de laatste leter van boven staande twee woorden. De laatste antiph. op 23 Dcc. begint met F—i».anuel, do eerste leter van dit woord is E en vormt de eerste letter van dit woord is E en vormt do eersto Is dit niet het troostend antwoord van den zoo vurig afgesmeekten Verwachte, die bij het wegsterven der laatste aanroeping ons toefluistert: „Uw gebed is verhoord, uw ver langen zal vervuld worden: morgen zal ik bij u zijn.” Dio antiphonen worden altjjd gezongen als op ’n dubbel feest le of 2e klas d.w.z. in haar geheel vóóf en na de Magnificat. Vroe- EGMOND AAN ZEE. Zo. 7 uur de Vroegmis, 10 uur de Hoogmis half 2 Cat., half 3 Congr. der H. Familie, 7 uur het Lof. Ma. en Di. om acht uur de H. Mis. Wo. acht uur de H. Mis. Van 38 uur gelegenheid om te biechten. Geen Lof Do. Hoogfeest van Kerstmis, om 5 uur de Nachtmis, gevolgd door 2 stille H. H. Missen 8 uur wordt de H. Communie uitgereikt, om 10 uur de Hoogmis, om 3 uur Vespers en predikatie. Tot 5 uur gelegenheid om te biechten. Vr. 7 uur -de Vroegmis, 10 uur de Hoog mis, 3 uur Lof. Za. acht uur H. Mis. Van 3—8 uur Gele genheid om te biechten, 7 uur Ix>f ter eere van de Allerh. Maagd. Daar alleen kunnen Joseph en Maria over nachten, als zij geen kennissen te Bethlmein hebben. Want wjj moeten ons geen overdre ven denkbeeld maken van de OostJ.'sche gastvrijheid. Bij do zwervers in de woestijn is die blijven bloeien. Daar mag een vreem deling onder de eersto de beste tent om eten en onderdak vragen; die worden hem gul gegeven. Maar in de steden en zelfs in de grooto dorpen is dat anders. Daar do deuren Maar open voor vrienden, bekenden en voor name vreemdelingen, juist gelijk in onze Westerlanden. Guller en meer gemeend wel licht, Doch de oude herbergzaamheid, aio eiken -reiziger als een broeder aanziet, is weg; dat heeft de beschaving gedaan. In steden bekommert men zich heeV'nfttal niet meer om de vreemden. Daar zijn open bare khans voor, waar zjj, mits betaling aan den herbergier, kunnen slapen onder do gaanderij of een kamerkeu op de verdieping betrekken. Als Joseph en Maria bij Hen klian aanko men ligt het binnenhof propvol. Kameelen, paarden, muilezels en efels liggen tusschcn pakken, kisten, manden en zakken; pndrr de gaanderij liggen de vermoeide kameel drijvers en ruiters, in hun mantel gewikkeld, reeds te snorken; al de kamerkens op de ver diepingen zijn bezet. De herbergier zegt hun dat met een paar korte zinnen, cn wenscht hun den vrede. ger werden zo drieevoudig gezongen (ritu triplici) n.I. Vóór en na do magnificat en bovendien nog vóór het Gloria Patri in do Magnificat. Heel plechtig werden zo aange heven onder begeleiding van muziek en or gelspel en het luiden der klokken. Ze werden op do beurt gezongen door de waardigheid- bekleeders van kerk, kapittel of klooster. Schrijvers en predikers verklaarden zo tot stichting van priesters en geloovige, die in grooto getale het zingen der O-Antifonen kwamen bijwonen. Dczo antiphono alzoo druko de grondge dachte uit van do vnrigo verlangens en smeekingen der kerk vooryl in de laatste zeven dagen vóór de Vigilie van Kerstmis. In do overige antiphonen klinkt het: Zie de Heer zal komen, de eerste van alle konin gen der aasde. Zie God onze. Zaligmaker zal komen. Uit Sion zal de Almachtige Heer komen om zijn volk zalig te maken. De Heer onze Wetgever, onze Koning. Hjj zal komen en ons verlossen. Kom Heer en wil niet toe ven. Wees gereed Israël om uw Heer tege moet te gaan, want Hjj komt. De Heer zal komen cn niet toeven. Blaast de bazuin op Sión wan de dag des Heeren is nabij. Hij zal komen om ons to verlossen. Zie Hij zal komen de door alle vokeren Ver langde. En op den vijfden dag vóór Kerstmis luidt de Antiphoon van do Benedictus in do Lauden: Wilt niet vreezen, want over vijf dagen zal onze Heer tot u komen. En daags voor den Vigiliedag: Zio vervuld is alles wat door do Engel aangaande de Maagd Maria gezegd is. En op den Vigilie begint het Goddelijk Officie met den jubel kreet: Heden zult Gij weten dat de Heer zal komen en morgen zult gij zijn heerlijkheid zien. En verder: Heiligt u heden en woest breid, want morgen zult Gij de Majesteit Gods hi u zien. Morgen zal do boosheid der wereld gedelgd worden, en zal do Zaligma ker der wereltid over ons heerschen. En in den II. Kerstnacht, openen de nachtclijke Metten met do feestelijke uitnoodiging: Chris tus is ons geboren, komt laten we hem aan bidden. En als het vollo dag is geworden, juicht de kerk opnieuw bij het begin der Hoogmis: Puit natus est nobis: Een Kind is ons geboren, een zoon is ons gegeven. Gelukkig do Christen, die met do H. Kerk meebidt, meoboet, meeleeft, en op de feest dagen dan ook met haar van ganscher harte kan meejuliclen, zulk een heeft bet Rijk Gods iu zioli. Dezo. bezit den Goddelijk schoonen vrede, welko het Christuskind op aarde hoeft gebracht. KERSTMIS» II. Tegen hét ondergaan der zon zullen Jo seph en Maria te Bethlehem aangekomen zyn. In dat avonduur klimt het leven van het stadje op de platte daken der huizen. De bitte is dan afgekoeld, de frisebte komt uit het Westen, van, de groote Zee. Maar tot wandelen gelijk in onze steden hebben de Oosterlingen geen trek. Want breede straten en ruime lanen hébben zij niet; in de enge stegen en straatjes blijft de loomo hitte hangen. Boven op de dakën is het frisch. Daar wemelt het dan ook. Mannen hurken op deu rand of tegen de borstwering als er een is en praten met een buurman op het naaste dak; vrouwen met heldere blauwe roodeof gele kleeren zitten bijeen, knapen en meisjes met snoezige gezichtjes en zwarte kroeskoppen spelen en vechten dooreen ge lijk jonge katten. Een eenzame landman met de houweel op den schouder, klimt nog uit de vallei p; een paar pelgrims, die te Jerusalem het avondoffer bijgewoond hebben en den pries terzegen gekregen, komen den grooten weg af. Voor hen uit rijdt een vrouw op een ezel; haar man stapt er naast. Van op de terrassen kijken manuen en vrouwen naar die twee late reizigers. Door de hobbelige, kronkelende straatjes tijden zij naar de openbare herberg toe. het Oosten, dat doen geringe lieden gereede lijk. Daar boven op het hooggebergte, moet men zich enkel houden tegen den dauw 's nachts. Dio is soms zoo overvloedig.'Jat de kleeren er van doorweekt zijn. Doch Ie tce- stand van Maria vergt een onderdak. In het gebergte om Bethlehem, naar den Oost- en Zuidkant, treft men haast in elke vallei natuurlijke grotten aan, waarvan som mige tot diip in den berg voortkruipen. Daar g:lan de reizigers in overnachten, en schuilen de herders met hun kudden, als het buiten stormt of te killig is. Langs den Oostkant, even buiten de stad, op de afhelling gaan Joseph en Maria zoo n grot binnen. Zjj is tamelijk diep, maar riet breed. De herders uit de buurt kennen ze cn hebben ze tot schapstal ingericht. Eene na tuurlijke holto onderaan in den wand, heb ben zjj langs den voorkant met leem bijge- werkt, eu er een kribbe van geniaakt. Daar uit kunnen zjj desnoods hun schapen en gei ten laten drinken. Vau achter, in deu hoek, ligt nog een laag grjjze asch met zwarte, half verbrande hout kolen, waarop herders eu vreemdelingen hun eten bereid hebben. De wanden zien zwaït van den rook. In zoo’n grot kan het lekker zjju ’s nachts, als het. stormt door de dalen, en de broze tenten daar omver zouden vliegen. V xiral als een kudde geiten of schapen er diolit bij een in een hoek dromt, eu het behaaglijk maakt met warmen adem en zoeten roelk- geur En als Maria en Joseph daar waren, wer den do dagen vervuld dat zjj baren zou; <n ze baarde haren eerstgeboren Zoon, en wik- OVER DE ZEVEN GkÖOTE ANTIPHONEN „O”. Do gansebe Liturgie van den Advent is ’n dichterlijke en roerende ontboezeming van het vurig verlangen der H. Kerk, naar do komst van haar welbeminden Bruidegom. Hoe meer do dag van Christus’ geboorte nadert, des te vuriger en uitbundiger drukto de Kerk haar stijgend verlangen uit. Dit komt eiken Zondag in het officie (Mis en Breviergebed) bijzonder uit: Ook iederen dag van den Advent is er ’n bijzondere an tiphoon voor den Lofzang Benedictus (in de Lauden of Dageraadsgotyden) met het vers: „’n Stem roept in do woestijn: bereidt den weg des Heeren, maakt zjjn paden recht”, en voor den Lofzang Magnificat (in de Ves pers of avondgetjjden) mek het vers: „Rora- te Coeli” enz. „Dauwt hemelen van boven en dat de wolken den gerechte regenen, dat do aarde wordo geopend en den Verlos ser uitspruite.” Een heel bijzondere voorbe reiding echter vormt do laatste week vóór Kerstmis, te beginnen met 17 Dec.: De Lau den en Vespers ontvangen dan bijdo v jjf psalmen voor eiken dag afzonderlijke anti phonen, waarin do Kerk in heilig overwegen en blij verwachten do oogen vestigt op den aangekondigden Zaligmaker en zjjne geze gende Moeder. De innige gevoelens in die antiphonen uit^edrukt, worden dan op nog meer geestdriftige wijze weergegeven, in de antiphoon van het jubelend Magnificat, dat Maria zong als uitstorting van dankbare vreugde over haar gezegend moederschap. Deze laatste antiphonen zijn de beroemde zeven groote O’s, zoo genoemd, omdat ze allen beginnen met O!, uittoep van bewon dering en verlangen. Ze-volgen hier, en wel hef iu bet Latjjn: Sapientia. 0 Wijsheid, dio aan den mond des Allerhoogsten zjjt ontsproten, dio van bet eene uiteinde tot het andere reikt en alles schikt met kracht en zacht heid: Kom om ons den weg der voorzichtig heid te leeren. 18 Dec. O AdonaL 0 Adonaï (d. I. Heer- scher), aanvoerder van het huis van Israël, dio U aan Mozes te midden van bet vuur van het brandende braambosch vertoondet, en hem op den Sinal uwe wet hebt gegeven, kóm om ons vrij te koopen in do kracht van uwen arm. 19 Dec. O Radix Jesse. O Wortelspruit van Jesse, die staat tot een standaard der volkeren; wien do Koningen zwijgend zullen bewonderen, tot wien do volken hun bedo zullen sturen: Kom om ons vrij to maken, wil niet langer toeven. 20 Dec. O Clavis David. O Sleutel van David en schepter van het huis van Israël! Gij doet open en niemand sluit. Gjj sluit en niemand opent: Kom, en leid uit den kerker den geboeide, dio zit in do duisternis en do schaduw des doods. 21 Dec. O Orlens. O Opdagende! luister van het eeuwige lieht, en zon der gerechtig heid: Kom, en spreid uw licht over hen dio zitten in de,duisternis en do schaduw des doods. vrees. En de Engel zeide hun: „Vreest niet, want zie, ik boodschap u groote vreugde dio voor geheel uw volk zal zijn: dat u heden ten Za ligmaker is geboren, die de Messias do Heer is, in de stad van David. „En dit zij u ten teeken: ge zult een wicht vinden, in doeken gewikkeld en in een kribbe gelegen.” En plotseling bevond zich bij, den Engel een menigte uit het hemelsche heer, die G-M. lof zongen en zeiden: „Eere aan God in den hooge. en op aarde vrede bij de menséhen van goeden wil!” En zoodra de Engelen van hen, weg voeren ten hemel, spraken de herders tot elkander: „Laten we heengaan naar Bethlehem, om te zien hetgeen geschied is, wat de Heer ons geopenbaard heeft.” En ze gingen met spoed naar de grot met Je kribbe die zjj kenden, en vonden Maria en Joseph en liet wicht in de kribbe gelegen. En het ziende openbaarden ze het woord, dat hun over dit kind gesproken was. Eu allen die het hoorden verwonderden zich over hetgeen de herders tot hen spra ken. Maria, intusschen, onthield al deze dingen cn overwoog ze in haar hart. En Je herders keerden terug, God vcf- beerlijkend en lofzingend over alles wa^jBB gehoord en gezien hadden zooals tot hen ga-, sproken was. Denkt daar met Kerstmis eens ernstig over na, en handelt ook daarnaarl Gij en ook uwe kinderen I Leert ook uwo kinderen do goddelijke gave van geven! kelde Hem in doeken en legde Hem neder in de brikke En daar waren herders in die streek, die buiten nachtwacht hielden over hun kudde'. Overdag zwierven zjj rond met de kndlen, die rjjke fokkers hun toevertrouwden. Dan was er geen gevaar: met zyn knods kon de herder de roofdieren, jakhalzen en hyena’s wel weren; met zyn waakzaam oog, en des noods met zyn dolk, hield hij de struikruovers weg. Maar ’s nachts was er gevaar voor de eenzamen: ze waren immers vlak bij woestijn. Dan kwamen zij met eenigen bijeen dreven hun kudden in een per,k met hoogen muur van muur legden zij nog een laag doornen. Vóór de deur van dien schaapsstal steken zjj een vuur aan .van droog kruid, dorre tak ken of veemest, trekken bun' warm, wollig overkleed uit schapenvel San, slapen vp den grond, hurken om beurt bij het vuur neer om do wacht te houden, eu zitten zonder peinzen in den rossen gloed te staren. Geringe lieden waren het meestal, herders. Wapt aantrekkelijk was nun leven niet. Overdag konden zij zich ongenadig vt r- velen, uren en uren aan een stuk, en spelen op do dobbelfluit uit tydverbljjf. By dag werden zjj vaak geroosterd door de hitte, en ’s nachts konden zjj niet slapen van de voch tige kilte. Maar zjj moesten waken; want als een der dieren gestolen werd, moesten zij zelf hot vergoeden. En terwjjl zjj daar bjj hun vuur neerge hurkt waakten, zie, daar stond een Engel de» Heeren bjj hen, en de glorie doe H< eren ontstraalde hen. en ie vreesden «et jroote ZONDAG 21 Dec. 4e Zondag van den Ad vent. MAANDAG. H. Thoma», Apostel, ’t He- breeuwsche woord Thomas en het Griek- sche woord Didymus, waarmede deze apos tel ook wel genoemd wordt beteekenen beide „tweeling”. De ongeloovigo Thomas, die niet aan Christus’ verrjjzenis gelooven wilde, voordat hjj de Kruiswonden van den verrezen Hei land betast had, beeft onzen twyfo) opgehe ven. Hjj predikte onder do Partben, de Me den en Perzen tot in Indië waar hy te Ca la mina den marteldood stierf. Ged. II. Hunger, 12e bisschop van Utrecht Bjj de invallen der Noormannen werd Utrecht met kerken en klooster verwoest en moest hy met 8.1- Odulf vluchten. Hjj vlucht te naar het St. Petrus-klooster to Odiliën- berg waar hjj ’n kapittel stichtte en van waaruit hjj zjjn bisdom bestuurde. Lotha- rius II had hem die veilige schuilplaats ge geven. Toen deze koning echter zjjn wettige ichtgenooto Theutberga verstooten en in 'en Klooster opgesloten en daarna met 'n. zekere Waldrada 'a zoogenaamd huwelijk gesloten had, stond Honger aan de.zjjdo van Paus Nicolaas I en trad onverschrokken tc-^ gen den plichtvergeten en ergernisgevenden’ vorst op- Hij stierf als balling op hoogen leeftjjd in 860. DINSDAG. Officie van den dag. WOENSDAG. Vastendag. Vigilie Kerstmis. DONDERDAG. Hoogfeest van do geboor te des Heeren of Kerstmis (beteekent Christ-^ tusmis, vroeger zei men in plaats van Chris tenman: Kerstenman, inplaats van Christus- mis, Kerstenmis bij afkortitig Kerstmis, wel ke uitdrukking is gebleven. In de le of Nachtmis vieren we boorte des Heeren te Bethlehem. In de 2e of Dageraadsmis, ’t bezoek der herders bij de Kribbe, daarom ook wel Her- dersmis genaamd, en vieren we bijzonder de geestelijke geboorte onzes Heeren in onze zielen. Heden gedachtenis der H. Anastasia, mar telares 804, welke gedachtenis iu dezo 2e Mis wordt gehouden. In do 3e of Dagmis vieren wc de eeuwige geboorte van Christus als God do Zoon uit God den Vader. Daar in do 3e Mis als Evangelie gelezen wordt dat van St. Jan: In *t begin was 't Woord, enz. wordt als laatste Evangelie gelezen ’t Evangelie uit de Mis van Driekoningen. VRIJDAG 2e Kerstdag. Dag van devotie, zooveel mogelijk als Zondag te vielen. Feest H. Stepbanus, diaken en eërsto mar telaar.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1924 | | pagina 7