f
Waakt voor Uw
- Priesters.
No 43»
Vrijdag 1» December 1SZ4
EPISTEL tN EVANGELIE.
IV ZONDAG VAN DEN ADVENT.
KERKLIJSTEN.
met
17/
Tafereelen uit het
Evangelie^
Weekkalender.
A
van
Ge-
<le
Tot
de
bij
die
I
Apostel en
dien
do
hy ging in al het land omtrent de Jordaan
den doop der boetvaardigheid prediken ter
vergeving der zonden, gelijk geschreven
is in het boek der woorden van Isias den
Profeet: Eene stem van die in de woestijn
roept: Bereidt den weg des Heeren, maakt
zijne paden rechtl Alle dal zal gevuld en alle
berg en heuvel geslecht worden, en de krom
me wegen zullen recht en de oneffene we
gen effen worden, en allo vleesch zal de
zaligheid Gods zien.
en
een
losse keien. Boven :>p dien
Epistel uit den eersten brief van den H. apos
tel Paulus aan de Corinthiërs; IV, 1 5.
Broeders, men besehouwe ons als dienaren
van Christus, en uitdeelers van Gods gehei
men. Nu, in uitdeelers wordt vereischt, dat
men getrouw bevonden worde. Dan voor mij,
ik acht hel; zeer weinig dat ik door u ge
oordeeld worde, of door eenig menschclyk-
vonnis, ook oordeel ik mij zelven niet. Ik ben
mij wel niet bewust; maar ik ben daarom
niet gerechtvaardigd, dan de Heer zal mij
oordeelen. Oordeelt dan niet voor den tijd
voor dat de Heer komt, die de duistere ver
borgenheden zal aan het licht brengen, eu
de beraadslagen der harten openbaren; eu
dan zal een ieder zijnen lof van God ont
vangen.
EVANGELIE VOLGENS DEN H. LUCAS;
III, 1 6.
In het vijftiende jaar der regeering van
den keizer Tiberius, toen Pontius Pilatus
Stedehonuder was van Judea. Herodes, Vier
vorst van Galilea, zijnb roeder Philippus,
Viervorst van Iturea en het landschap Trach-
onitis en Lysanius, Viervorst van Abilene;
onder de Hoogepriesters Annas en Caiphas
kwam het woord des Heeren tot Johannes,
den zoen van Zacharias, in de woestijn. En
T VELD.
Zo. de H.H. Mssen te half aem. en tialf 11
uur, half 3 Vespers, 3 uur Edelwacht. Van
68 uur bieehthooren.
Wo. Vigilie, geboden vasten- en onthon-
dingsdag, 3 uur H. Kruisweg met kort Imf.
Vau half 45 en van 69 uur gelegenheid
om te biechten.
Do. Hoogfeest van Kerstmis, te vieren als
Zondag, plechtige Nachtmis te 5 uur, waar
na 2 H-H. Misseiï, voorts de H.H. Missen te
9, half 10 e-n 10 uur, half 3 feestvespers en
biechtgelegenheid tot 5 uur, en voorts van
69 uur, 7 uur H. Lof met predikatie.
Vr. 2e Kerstdag en tegelijk alhier de jaarl
plecht. Aanbiddingsdag. Geen strikte ver
plichting van Müdiooren. Van half 7 af ge
legenheid oni te communiceerén, 7 uur plech
tige uitstelling, de H.H. Missen te half 8, 8
en 10 uur de plechtige Hoogmis, half 3 feest
vespers, 7 uur plechtig Lof, predikatie en
proceseie.
Za. feestdag van den H. Joannes, evange
list, kwart voor aHit gez. H. Mis, 3 uur I^of
met Roz. Van 35 en van 68 uur gele
genheid om te biechten.
De gebeden worden verzocht voor Rensje
Veldman, hsvr. van Corn. Jonker, die in den
Heer is overleden.
>1
I
Kent gij wel genoegzaam de 449ste vraag
van den Katechismus met het antwoord?
En gedraagt gij u ook daarnaast*
Vraag: Wat zijn de Geloovigen aan hunne
Priesters verschuldigd?
Antwoord: De Geloovigen zijn aan hunne
Priesters, als dienaren en gezanten van God,
eerbied en gehoorzaamheid verschuldigd, en
moeten in hun levensonderhoud voorzien.
Komt gij in geen dezer drie punten te
kort?
Beseft gij wel voldoende, dat wie het al
taar bedient, ook van het altaar leven moet;
en dat hij, die onderricht ontvangt, mededee-
len moet, van alles wat hij bezit, aan den-
gene, die. onderricht geeft?
sche
pen,
1
Griekenland en KI. Azië, en schrijft daar zjjn
boek der Openbaring (Apocalyps). Keert te
rug naar Ephese eu schrijft daar zjjn Evan
gelie en zjju drie brieven en sterft bijna 100
jaar oud.
Joannes bet.: de Heer is genadig. Hij was
een broeder van Jacobus den Meerdere en
zoon van Zebedeus en Salome.
ZONDAG. Feest der H.H. Onnoozelo Kin
deren.
ZAANDAM.
Zo. de H.H. Missen te 7, 9 en half 11 uur,
12 uur ('at., na den middag van 38 "uur
uitstelling en aanbidding van het H. Sacr.
Van half 5half 6 Patronaat, 7 uur plech
tig Ixif met preek.
Ma., Di. en Wo. de H.H. Missen te 7, 8
en 9 uur.
Ma. te lialf acht oefening van de H. Fam.
Di. middag van 5halt acht bieehthooren
Wo. Vigilie van Kerstmis, geboden vas
ten- eu onthoudingsdag, des morgens tot 12
uur en na den middag van 4 uur af bieeht-
hooreu.
Do. Hoogfeest van Kerstmis, te 5 uur de
plechtige gezongen en te half 7 en 7 uur ge
lezen H.H. Missen. Daarna van 810 uur
gelezen eu te half 11 gezongen H. Mis. Te
4 uur Vespers met.preek en daarna biecht-
hooren tot 7 uur.
Vr. feestdag van den H. Stephanus,
dag van devotie. De H.H. Missen als op
Zondag. Na den middag te 4 -uur Lof.
Za. feestdag van den H. Apost. Joannes,
dag van devotie, te 4 uur bieehthooren, te
7 uur Ix>f.
Heden blijft do onthoudingswet verplich
tend.
ZATERDAG. H. Joannes,
Evangelist. De maagdeljjke leerling
Christus liefhad. Hij bljjft met Maria,
Moeder des Heeren te Jerusalem tot Haar
dood. Werkt in KI. Azië, vooral als bisscb-
van Ephese. Wordt te Rome voor do I-atjju-
poort in een vat kokendo olio gewor-
doch komt er ongedeerd uit. Wordt ver
bannen naar Patmos, een eiland tussyhen
En weer strompelt het paar door do straat
jes, dio nu aan ’t donker worden zijn. De
timmerman kent niemand to Bethlehem; hij
vreemden kan hjj niet aankloppen. Onder
den blooten hemel slanen is zoo erg niet in
OFFICIEEL KERKBERICHT
van het „Noord-Hollandsch Dagblad”
22 Dec. O Rex Gentium. 0 Koning der vol
ken en voorwerp van hun verlangen! Hoek
steen, twee volken tot één makend! Kom, en
red den menseh, dien G| uit het slijk ge
vormd hebt.
23 Dcc. O Emmanuel. 0 Emmanuel (God
biet ons)! Onze Koning en Wetgever, ver
wachting der volken en hun redder: Kom
om ons te redden, Heer, onze God.
Dezo zeven antiphonen bevatten volgens
den geleerden Benedictijner abt Dom Gué-
ranger heel do kruim des adventsliturgie,
en behooren tot do schoonste parels, welke
het wondervol gebedenboek der M. Kerk
versieren.
Allo zeven zijn gericht tot den Zaligma
ker. Alle zeven bestaan pit twee duidelijk af
gebakende gedeelten.
’t Eerste gedeelte is *n lofspraak, ’t tweede
'n smeekgebed.
In do lofspraak wordt do Verlosser recht
streeks aangesproken met ’n titel aan bet
oud-Testament ontleend, en door verschil
lende teksten uit do H. Schrift uitgebreid en
nader bepaald. Het smeekgebed vraagt den
Zalignrakcr to willen komen om Zijn verlos
singswerk in ons te voltrekken.
In iedere antiphoon begint dit tweede deel
met het woord: Venl, Kom, dat zoo dikwijls
en zoo welsprekend tevens de gemoedsstem
ming der H. Kerk gedurende den Advent
weergeeft.
Christus’ Verlossingswerk wordt ons voor
gesteld in ’n afwisselende beeldspraak, die
gewoonljjk betrekking heeft op do eereti-
tels, waarmede de Verwachte in het eersto
lid begroet wordt.
Als Wijsheid wordt hij gesmeekt ons te
komen oncjprrichten. Maar wijl het weinig
zou baten onderricht te worden, zoo wo
niet tevens worden vrijgekocht, wordt Hij
in de 2e antiphoon gebeden als Adonaï, aan
voerder van Israël ons vrij te koopen uit de
Egyptische slavernij (n.I. des duivels). On
derricht en vrijgekocht moeten we niet ge
vangen gehouden worden. Daarom wordt
Christus als Wortel van Jesse, die opwast
tot 'n wonderteeken voor koningen en vol
keren gesmeekt ons vrij te maken.
Dit alweder zou weinig baten als niet te
vens de belemmerendo boeien (der zonden)
volledig werden lesgebonden. Daarom wordt
in do volgende Antiphoon Christus ais
Sleutel van David, gevraagd, den kerker to
openen en den geboeidp vrij uit te - leiden.
In den kerker zijn dw.jjogën aan bet lieht
ontwend en kunnen we na ouzo bevrjjdiug
niet zoo gauw zien waar we gaan. Daarom
wordt in de verdere antiph. Christus als Op
stijgende morgenzon gebeden om zijn licht
Over ons to zenden. Onderricht, bevrijd uit
slavernij, kerker en boeien, en verlicht, heb
ben wo nog noodig, gered en tot zijn Kjjk
toeglaten to worden. De zesde antiph. O
Koning der volken (heidenen) vraagt om de
heidenen te redden, do zevende O Emmanuel
om de Joden te redden.
Allo zeven Antiphonen zjju getoonzet in
den 2en Gregoriaanschen Kerkliouw en van
gen op gelijke wijze aan. Merkwaardig is
ook dat als men achtereenvolgens do eerste
letter van elko antiphoon neemt, to begin
nen met de laatste men do woorden krijgt:
Ero eras.
Deze woorden komen zoo eerst in zijn ge
heel to voorschijn op den laatste der zeven
dagen. Immers do eerste antiphoon o[( 17
Dec. begint met het woord Sapientia; do
beginletter S is de laatste leter van boven
staande twee woorden. De laatste antiph.
op 23 Dcc. begint met F—i».anuel, do eerste
leter van dit woord is E en vormt de eerste
letter van dit woord is E en vormt do eersto
Is dit niet het troostend antwoord van den
zoo vurig afgesmeekten Verwachte, die bij
het wegsterven der laatste aanroeping ons
toefluistert: „Uw gebed is verhoord, uw ver
langen zal vervuld worden: morgen zal ik
bij u zijn.”
Dio antiphonen worden altjjd gezongen als
op ’n dubbel feest le of 2e klas d.w.z. in
haar geheel vóóf en na de Magnificat. Vroe-
EGMOND AAN ZEE.
Zo. 7 uur de Vroegmis, 10 uur de Hoogmis
half 2 Cat., half 3 Congr. der H. Familie,
7 uur het Lof.
Ma. en Di. om acht uur de H. Mis.
Wo. acht uur de H. Mis. Van 38 uur
gelegenheid om te biechten. Geen Lof
Do. Hoogfeest van Kerstmis, om 5 uur de
Nachtmis, gevolgd door 2 stille H. H. Missen
8 uur wordt de H. Communie uitgereikt, om
10 uur de Hoogmis, om 3 uur Vespers en
predikatie. Tot 5 uur gelegenheid om te
biechten.
Vr. 7 uur -de Vroegmis, 10 uur de Hoog
mis, 3 uur Lof.
Za. acht uur H. Mis. Van 3—8 uur Gele
genheid om te biechten, 7 uur Ix>f ter eere
van de Allerh. Maagd.
Daar alleen kunnen Joseph en Maria over
nachten, als zij geen kennissen te Bethlmein
hebben. Want wjj moeten ons geen overdre
ven denkbeeld maken van de OostJ.'sche
gastvrijheid. Bij do zwervers in de woestijn
is die blijven bloeien. Daar mag een vreem
deling onder de eersto de beste tent om eten
en onderdak vragen; die worden hem gul
gegeven. Maar in de steden en zelfs in de
grooto dorpen is dat anders. Daar do deuren
Maar open voor vrienden, bekenden en voor
name vreemdelingen, juist gelijk in onze
Westerlanden. Guller en meer gemeend wel
licht, Doch de oude herbergzaamheid, aio
eiken -reiziger als een broeder aanziet, is
weg; dat heeft de beschaving gedaan.
In steden bekommert men zich heeV'nfttal
niet meer om de vreemden. Daar zijn open
bare khans voor, waar zjj, mits betaling aan
den herbergier, kunnen slapen onder do
gaanderij of een kamerkeu op de verdieping
betrekken.
Als Joseph en Maria bij Hen klian aanko
men ligt het binnenhof propvol. Kameelen,
paarden, muilezels en efels liggen tusschcn
pakken, kisten, manden en zakken; pndrr
de gaanderij liggen de vermoeide kameel
drijvers en ruiters, in hun mantel gewikkeld,
reeds te snorken; al de kamerkens op de ver
diepingen zijn bezet. De herbergier zegt hun
dat met een paar korte zinnen, cn wenscht
hun den vrede.
ger werden zo drieevoudig gezongen (ritu
triplici) n.I. Vóór en na do magnificat en
bovendien nog vóór het Gloria Patri in do
Magnificat. Heel plechtig werden zo aange
heven onder begeleiding van muziek en or
gelspel en het luiden der klokken. Ze werden
op do beurt gezongen door de waardigheid-
bekleeders van kerk, kapittel of klooster.
Schrijvers en predikers verklaarden zo tot
stichting van priesters en geloovige, die in
grooto getale het zingen der O-Antifonen
kwamen bijwonen.
Dczo antiphono alzoo druko de grondge
dachte uit van do vnrigo verlangens en
smeekingen der kerk vooryl in de laatste
zeven dagen vóór de Vigilie van Kerstmis.
In do overige antiphonen klinkt het: Zie
de Heer zal komen, de eerste van alle konin
gen der aasde. Zie God onze. Zaligmaker zal
komen. Uit Sion zal de Almachtige Heer
komen om zijn volk zalig te maken. De Heer
onze Wetgever, onze Koning. Hjj zal komen
en ons verlossen. Kom Heer en wil niet toe
ven. Wees gereed Israël om uw Heer tege
moet te gaan, want Hjj komt.
De Heer zal komen cn niet toeven. Blaast
de bazuin op Sión wan de dag des Heeren
is nabij. Hij zal komen om ons to verlossen.
Zie Hij zal komen de door alle vokeren Ver
langde.
En op den vijfden dag vóór Kerstmis
luidt de Antiphoon van do Benedictus in do
Lauden: Wilt niet vreezen, want over vijf
dagen zal onze Heer tot u komen.
En daags voor den Vigiliedag: Zio vervuld
is alles wat door do Engel aangaande de
Maagd Maria gezegd is. En op den Vigilie
begint het Goddelijk Officie met den jubel
kreet: Heden zult Gij weten dat de Heer zal
komen en morgen zult gij zijn heerlijkheid
zien. En verder: Heiligt u heden en woest
breid, want morgen zult Gij de Majesteit
Gods hi u zien. Morgen zal do boosheid der
wereld gedelgd worden, en zal do Zaligma
ker der wereltid over ons heerschen. En in
den II. Kerstnacht, openen de nachtclijke
Metten met do feestelijke uitnoodiging: Chris
tus is ons geboren, komt laten we hem aan
bidden. En als het vollo dag is geworden,
juicht de kerk opnieuw bij het begin der
Hoogmis: Puit natus est nobis: Een Kind is
ons geboren, een zoon is ons gegeven.
Gelukkig do Christen, die met do H. Kerk
meebidt, meoboet, meeleeft, en op de feest
dagen dan ook met haar van ganscher harte
kan meejuliclen, zulk een heeft bet Rijk
Gods iu zioli. Dezo. bezit den Goddelijk
schoonen vrede, welko het Christuskind op
aarde hoeft gebracht.
KERSTMIS»
II.
Tegen hét ondergaan der zon zullen Jo
seph en Maria te Bethlehem aangekomen
zyn.
In dat avonduur klimt het leven van het
stadje op de platte daken der huizen. De
bitte is dan afgekoeld, de frisebte komt uit
het Westen, van, de groote Zee. Maar tot
wandelen gelijk in onze steden hebben de
Oosterlingen geen trek. Want breede straten
en ruime lanen hébben zij niet; in de enge
stegen en straatjes blijft de loomo hitte
hangen. Boven op de dakën is het frisch.
Daar wemelt het dan ook. Mannen hurken
op deu rand of tegen de borstwering als
er een is en praten met een buurman op
het naaste dak; vrouwen met heldere blauwe
roodeof gele kleeren zitten bijeen, knapen
en meisjes met snoezige gezichtjes en zwarte
kroeskoppen spelen en vechten dooreen ge
lijk jonge katten.
Een eenzame landman met de houweel op
den schouder, klimt nog uit de vallei p;
een paar pelgrims, die te Jerusalem het
avondoffer bijgewoond hebben en den pries
terzegen gekregen, komen den grooten weg
af. Voor hen uit rijdt een vrouw op een ezel;
haar man stapt er naast.
Van op de terrassen kijken manuen en
vrouwen naar die twee late reizigers. Door
de hobbelige, kronkelende straatjes tijden
zij naar de openbare herberg toe.
het Oosten, dat doen geringe lieden gereede
lijk. Daar boven op het hooggebergte, moet
men zich enkel houden tegen den dauw 's
nachts. Dio is soms zoo overvloedig.'Jat de
kleeren er van doorweekt zijn. Doch Ie tce-
stand van Maria vergt een onderdak.
In het gebergte om Bethlehem, naar den
Oost- en Zuidkant, treft men haast in elke
vallei natuurlijke grotten aan, waarvan som
mige tot diip in den berg voortkruipen. Daar
g:lan de reizigers in overnachten, en schuilen
de herders met hun kudden, als het buiten
stormt of te killig is.
Langs den Oostkant, even buiten de stad,
op de afhelling gaan Joseph en Maria zoo n
grot binnen. Zjj is tamelijk diep, maar riet
breed. De herders uit de buurt kennen ze cn
hebben ze tot schapstal ingericht. Eene na
tuurlijke holto onderaan in den wand, heb
ben zjj langs den voorkant met leem bijge-
werkt, eu er een kribbe van geniaakt. Daar
uit kunnen zjj desnoods hun schapen en gei
ten laten drinken.
Vau achter, in deu hoek, ligt nog een laag
grjjze asch met zwarte, half verbrande hout
kolen, waarop herders eu vreemdelingen hun
eten bereid hebben. De wanden zien zwaït
van den rook.
In zoo’n grot kan het lekker zjju ’s nachts,
als het. stormt door de dalen, en de broze
tenten daar omver zouden vliegen. V xiral
als een kudde geiten of schapen er diolit bij
een in een hoek dromt, eu het behaaglijk
maakt met warmen adem en zoeten roelk-
geur
En als Maria en Joseph daar waren, wer
den do dagen vervuld dat zjj baren zou; <n
ze baarde haren eerstgeboren Zoon, en wik-
OVER DE ZEVEN
GkÖOTE ANTIPHONEN „O”.
Do gansebe Liturgie van den Advent is ’n
dichterlijke en roerende ontboezeming van
het vurig verlangen der H. Kerk, naar do
komst van haar welbeminden Bruidegom.
Hoe meer do dag van Christus’ geboorte
nadert, des te vuriger en uitbundiger drukto
de Kerk haar stijgend verlangen uit.
Dit komt eiken Zondag in het officie (Mis
en Breviergebed) bijzonder uit: Ook iederen
dag van den Advent is er ’n bijzondere an
tiphoon voor den Lofzang Benedictus (in de
Lauden of Dageraadsgotyden) met het vers:
„’n Stem roept in do woestijn: bereidt den
weg des Heeren, maakt zjjn paden recht”,
en voor den Lofzang Magnificat (in de Ves
pers of avondgetjjden) mek het vers: „Rora-
te Coeli” enz. „Dauwt hemelen van boven
en dat de wolken den gerechte regenen,
dat do aarde wordo geopend en den Verlos
ser uitspruite.” Een heel bijzondere voorbe
reiding echter vormt do laatste week vóór
Kerstmis, te beginnen met 17 Dec.: De Lau
den en Vespers ontvangen dan bijdo v jjf
psalmen voor eiken dag afzonderlijke anti
phonen, waarin do Kerk in heilig overwegen
en blij verwachten do oogen vestigt op den
aangekondigden Zaligmaker en zjjne geze
gende Moeder. De innige gevoelens in die
antiphonen uit^edrukt, worden dan op nog
meer geestdriftige wijze weergegeven, in de
antiphoon van het jubelend Magnificat, dat
Maria zong als uitstorting van dankbare
vreugde over haar gezegend moederschap.
Deze laatste antiphonen zijn de beroemde
zeven groote O’s, zoo genoemd, omdat ze
allen beginnen met O!, uittoep van bewon
dering en verlangen. Ze-volgen hier, en wel
hef iu bet Latjjn:
Sapientia. 0 Wijsheid, dio aan
den mond des Allerhoogsten zjjt ontsproten,
dio van bet eene uiteinde tot het andere
reikt en alles schikt met kracht en zacht
heid: Kom om ons den weg der voorzichtig
heid te leeren.
18 Dec. O AdonaL 0 Adonaï (d. I. Heer-
scher), aanvoerder van het huis van Israël,
dio U aan Mozes te midden van bet vuur
van het brandende braambosch vertoondet,
en hem op den Sinal uwe wet hebt gegeven,
kóm om ons vrij te koopen in do kracht van
uwen arm.
19 Dec. O Radix Jesse. O Wortelspruit
van Jesse, die staat tot een standaard der
volkeren; wien do Koningen zwijgend zullen
bewonderen, tot wien do volken hun bedo
zullen sturen: Kom om ons vrij to maken,
wil niet langer toeven.
20 Dec. O Clavis David. O Sleutel van
David en schepter van het huis van Israël!
Gij doet open en niemand sluit. Gjj sluit en
niemand opent: Kom, en leid uit den kerker
den geboeide, dio zit in do duisternis en do
schaduw des doods.
21 Dec. O Orlens. O Opdagende! luister
van het eeuwige lieht, en zon der gerechtig
heid: Kom, en spreid uw licht over hen dio
zitten in de,duisternis en do schaduw des
doods.
vrees.
En de Engel zeide hun: „Vreest niet, want
zie, ik boodschap u groote vreugde dio voor
geheel uw volk zal zijn: dat u heden ten Za
ligmaker is geboren, die de Messias do Heer
is, in de stad van David.
„En dit zij u ten teeken: ge zult een wicht
vinden, in doeken gewikkeld en in een kribbe
gelegen.”
En plotseling bevond zich bij, den Engel
een menigte uit het hemelsche heer, die G-M.
lof zongen en zeiden:
„Eere aan God in den hooge.
en op aarde vrede bij de menséhen van
goeden wil!”
En zoodra de Engelen van hen, weg voeren
ten hemel, spraken de herders tot elkander:
„Laten we heengaan naar Bethlehem, om
te zien hetgeen geschied is, wat de Heer ons
geopenbaard heeft.”
En ze gingen met spoed naar de grot met
Je kribbe die zjj kenden, en vonden Maria
en Joseph en liet wicht in de kribbe gelegen.
En het ziende openbaarden ze het woord,
dat hun over dit kind gesproken was.
Eu allen die het hoorden verwonderden
zich over hetgeen de herders tot hen spra
ken.
Maria, intusschen, onthield al deze dingen
cn overwoog ze in haar hart.
En Je herders keerden terug, God vcf-
beerlijkend en lofzingend over alles wa^jBB
gehoord en gezien hadden zooals tot hen ga-,
sproken was.
Denkt daar met Kerstmis eens ernstig
over na, en handelt ook daarnaarl
Gij en ook uwe kinderen I
Leert ook uwo kinderen do goddelijke
gave van geven!
kelde Hem in doeken en legde Hem neder in
de brikke
En daar waren herders in die streek, die
buiten nachtwacht hielden over hun kudde'.
Overdag zwierven zjj rond met de kndlen,
die rjjke fokkers hun toevertrouwden. Dan
was er geen gevaar: met zyn knods kon de
herder de roofdieren, jakhalzen en hyena’s
wel weren; met zyn waakzaam oog, en des
noods met zyn dolk, hield hij de struikruovers
weg. Maar ’s nachts was er gevaar voor de
eenzamen: ze waren immers vlak bij
woestijn.
Dan kwamen zij met eenigen bijeen
dreven hun kudden in een per,k met
hoogen muur van
muur legden zij nog een laag doornen.
Vóór de deur van dien schaapsstal steken
zjj een vuur aan .van droog kruid, dorre tak
ken of veemest, trekken bun' warm, wollig
overkleed uit schapenvel San, slapen vp den
grond, hurken om beurt bij het vuur neer
om do wacht te houden, eu zitten zonder
peinzen in den rossen gloed te staren.
Geringe lieden waren het meestal,
herders. Wapt aantrekkelijk was nun leven
niet. Overdag konden zij zich ongenadig vt r-
velen, uren en uren aan een stuk, en spelen
op do dobbelfluit uit tydverbljjf. By dag
werden zjj vaak geroosterd door de hitte, en
’s nachts konden zjj niet slapen van de voch
tige kilte. Maar zjj moesten waken; want als
een der dieren gestolen werd, moesten zij zelf
hot vergoeden.
En terwjjl zjj daar bjj hun vuur neerge
hurkt waakten, zie, daar stond een Engel
de» Heeren bjj hen, en de glorie doe H< eren
ontstraalde hen. en ie vreesden «et jroote
ZONDAG 21 Dec. 4e Zondag van den Ad
vent.
MAANDAG. H. Thoma», Apostel, ’t He-
breeuwsche woord Thomas en het Griek-
sche woord Didymus, waarmede deze apos
tel ook wel genoemd wordt beteekenen
beide „tweeling”.
De ongeloovigo Thomas, die niet aan
Christus’ verrjjzenis gelooven wilde, voordat
hjj de Kruiswonden van den verrezen Hei
land betast had, beeft onzen twyfo) opgehe
ven. Hjj predikte onder do Partben, de Me
den en Perzen tot in Indië waar hy te Ca la
mina den marteldood stierf.
Ged. II. Hunger, 12e bisschop van Utrecht
Bjj de invallen der Noormannen werd
Utrecht met kerken en klooster verwoest en
moest hy met 8.1- Odulf vluchten. Hjj vlucht
te naar het St. Petrus-klooster to Odiliën-
berg waar hjj ’n kapittel stichtte en van
waaruit hjj zjjn bisdom bestuurde. Lotha-
rius II had hem die veilige schuilplaats ge
geven. Toen deze koning echter zjjn wettige
ichtgenooto Theutberga verstooten en in
'en Klooster opgesloten en daarna met 'n.
zekere Waldrada 'a zoogenaamd huwelijk
gesloten had, stond Honger aan de.zjjdo van
Paus Nicolaas I en trad onverschrokken tc-^
gen den plichtvergeten en ergernisgevenden’
vorst op- Hij stierf als balling op hoogen
leeftjjd in 860.
DINSDAG. Officie van den dag.
WOENSDAG. Vastendag. Vigilie
Kerstmis.
DONDERDAG. Hoogfeest van do geboor
te des Heeren of Kerstmis (beteekent Christ-^
tusmis, vroeger zei men in plaats van Chris
tenman: Kerstenman, inplaats van Christus-
mis, Kerstenmis bij afkortitig Kerstmis, wel
ke uitdrukking is gebleven.
In de le of Nachtmis vieren we
boorte des Heeren te Bethlehem.
In de 2e of Dageraadsmis, ’t bezoek der
herders bij de Kribbe, daarom ook wel Her-
dersmis genaamd, en vieren we bijzonder de
geestelijke geboorte onzes Heeren in onze
zielen.
Heden gedachtenis der H. Anastasia, mar
telares 804, welke gedachtenis iu dezo 2e
Mis wordt gehouden.
In do 3e of Dagmis vieren wc de eeuwige
geboorte van Christus als God do Zoon
uit God den Vader. Daar in do 3e Mis als
Evangelie gelezen wordt dat van St. Jan: In
*t begin was 't Woord, enz. wordt als laatste
Evangelie gelezen ’t Evangelie uit de Mis
van Driekoningen.
VRIJDAG 2e Kerstdag. Dag van devotie,
zooveel mogelijk als Zondag te vielen.
Feest H. Stepbanus, diaken en eërsto mar
telaar.