„Noord-Hollandsch Dagblad” Gelootsverdedipinq. No 2a Vrijdag 9 Januari 1928 S t EPISTEL EN EVANGELIE. Tafereelen uit het Lvangeliew DE PASGEBOREN KONING DER JODEN. BURGERBRUG. KERKLIJSTEN. Amsterdam. PAROCHIEKERK VAN 0. U Vr. ONBEVLEKT ONTVANGEN o A. 5 van 57 uur ge- uur, i over, ditie. Vele kunnen WOGNUM. lederen Zondag oin half «ebt de Vroegmis zadel rood in k, in starre on- kbare Rota! óm half 10 de Hoogmis en om twee uur de Vespers. Za ean half 34 en legenheid om te biechten HEM VENHUIZEN. stond toch de naani van den Jodenkining manneren zag het volk met ontzag ■rooten vorst. ‘De koning der Joden was dan t^ Joden naar hun Messias, naar een vorst <lie OP een gewieh- OFFICIEEL KERKBE van het WARMENHUIZEN. Zo. 7 uur Vroegmis, half~10 Hoogmis, 1 uur catechismus, 2 uur Vespers. Do. avond 7 uur Lof. Za. na de H.H. Missen en dee namiddags van 4—8 uur biechthooren. P. M. VERHOOF^TAD, Pr. EERSTE ZONDAG NA DRIEKONINGEN. EVANGELIE Lezing uit den brief van den H. Apostel Paulus aan de Romeinen. C. 12, 15. Broeders: Ik bid u bij de barmhartigheid van God, dat gü uwe lichamen als eene le vende. heilige en Gode welgevallige offeran de opdraagt, hetgeén uw eeredienst is door uw verstand aangegeven. En maakt u niet gelqkvormig aan deze wereld, maar her vormt u zei ven door de vernieuwing van uw gemoed, zoodat gü moogt onderscheiden wel ke Gods goede, welbehagelqke en volmaakte wil is. Ik zeg dan door de geaade, die mq gegeven is tot ieder van u, geen hooger ge dachte van u zelven te vormen dat het be taamt. maar met bescheidenheid over u zelf, uur gelegenheid RICHT vet te denken en volgens de maat van het geloof, die God aan een ieder heeft toebe deeld. Want gelijk wij aan één lichaam vele ledematen hebben, zonder dat alle ledematen dezelfde werking hebben, zoo zijn wij. velen, HEEMSKERK. Zo. de H.H. Missen 4c 7 uur, half 9 en 10 uur de Hoogmis, half 2 Katechismus, half 3 vergadering van de Derde Orde, waaronder inkleeding nieuwo leden en professie. Half 5 Mariacongregatie, jongenspatronaat, half 7 H. Familie. Ma. de H.H. Missen te 7 en 8 uur, overige dagen te 7 uur, half 8 en 8 uuV. Wo. de H.H. Missen te 7 en 8 uur en 9 uur gez. II. Mis van Requiem, ’s middags om 3 uur Mariacongregatie. Do. avond half 7 Lof ter eero van het AL lerh. Sacrament des Altaars met rozenh. Za. middag van .4 uur af gelegenheid om te biechten, half 7 Marialof met rozenhoedje. één lichaam in Christus, en zijn wij elk af zonderlijk ledematen de een van den ande- ren In Christus Jezus onzen Heer. Vervolg van het heilig Evangelie volgens Lucas. C. 2. 4252 J Toen Jezus twaalf jaar oud was. en zq op gingen haar Jeruzalem, volgens feestge- bruik. en na afloop der feestdagen terug keerden. bleef de knaap'Jezus te Jeruzalem en zijne ouders wisten het niet Maar in de meening dat* Htf bü het reisgezelschap was. legden ze eene dagreis af. en zochten Hem onder de verwanten ei. bekenden. En daar ze Hem niet vonden, keerden ze. Hem zoe kende. naar Jeruzalem terug. En na drie da gen vonden ze Hem in den tempeL zittende in het midden der leeraren en hen hoorende en, oiyl er vragende. Allen intusschen. die Hem hoorden, waren verbaasd Over zijne schranderheid en zijne antwoorden. En Hem ziei;de stonden ze verslagen. En zijne moe- d< r zeide tot Hem: Kind, waarom hebt Ge ons dit aangedaan? Zie. uw vader en ik zochten U met droefheid. En Hq zeide tot hen: Waarom zocht ge Mij? Wist ge niet, dat Ik behoor te zqn in hetgeen mqns Vaders is? En zq begrepen bet woord niet, dat Hij tot hen sprak. En Hij ging ret hen mede, en kwam te Nazareth. En Hq was bun onder danig. En zqne moeder bewaarde al deze woorden in haar hart. En Jezus ging vooruit in wqsheid en leeftijd en behagelqkbeid bq God en menseben. en Damaskus kwam de karavaan der Magi ërs met eenige slaven over den Samaritaan- schen weg bij de buitenwijk van Jerusalem zaam te Jerusalem. Haast eiken dag, behal ve in het regenseizoen, kwamen er aan tij den tempel. Araben met opgesloofden rok en donkeren mantel, Egyptenaren met lan ge flodderende kleeren, Romeinen en Grie ken met korten Iqfrok en soms met toga aan, slenterden over het heidenenvoorhof, knielden'op den marmeren vloer en onder de zuilenhallen als de zilveren bazuinen iq het altaar schetteren, en walmende rook van het brandoffer boven de booge muren opkronkclde. De Joden waren aan die klee<lsels en talen gewend. Maar Babyloniëra kwamen er niet alle dagen. Tegenwoordig heeft de hooge pun tige mijter der Perzen nog veel bekijks te Jerusalem. Zoo ook keken de Jodeft van dien tijd nieuwsgierig naar de Magiërs met bun platten mijter, waarvan twee breede lin ten op hun schouders afhingen. Terwql dc slaven de tenten nog schikken, zqn de voorname vreemden de neergehurkte kjjkers aan 't uithooren: „Waar is do pasgeboren koning der Jo< den?” Daar weten de hurkeas niet vao af. An dere Joden uog, die de poort in ep uitgaan, komen om de vreemdelingen staan. Die we ten ook van niets. Herodes is koning. Dat is een oude, haast versleten man. Van een pas geboren kind in zqn harem vernamen zq niets. Datvinden de vreemdelingen wel zonder» ling: „Wjj hebben toch zqn ster in het Ooste* gezien en zqn gekomen om Hem te aanbid» den.” half 7 Lof. Vrij, voor Gecrtruida de Wit—Zuurbier, van 47 uur biechthooren. Za. voor Joannes Liefting Gz. A.s. Zondag half 8 voor Piet van Dam en Maria Groot, 10 uur voor de parochie. De gebeden worden verzocht voor Maartje Koolfevering, Cath. TwiskVerhoogt, die met de laatste H.H. Sacramenten der Ster venden zqn voorzien en voor Augustinus Levering, die in den Heer is overleden. SCHOORL Zo. half 8 Vroegmis, 10 uur Hoogmis, kwart over 1 Catechismus, 2 uur Vespers. Wo. 9 uur gezougen Maandstond voor Anna DruqvenGomUblom. Do. avond 7 uur I-of. Za. namiddag van 3—7 uur biechthooren. AKERSLOOT. Zo. Feestdag van het H. Huisgezin, half 8 voor do parochie, 10 uur voor Hendrik Verduin, half 2 Kat., half 8 Vespers, lied 99. Ma. 8 uur voor Jaantje de Greef. Di. voor Cornelia Betjes huisvr. van Com. Lute overt, te Alkmaar. Wo. voor Nicolaas Boon en Joannes Boon. Do. voor Geertnikia van der Daan wed. Gerbrand Boon. Vrij, voor Nic. Velzeboer en Maria Corne- lisde. Za. voor Joannes Overpelt en Maria Zent- veld. Zo. half 8 voor Nicolaas van Duin, 10 uur voor do parochie. In den ondertrouw zijn opgenomen: Mat- theus Joannes Groot, weduwnaar van Maria Velzeboer en Guurtje Schuit, beiden van Akersloot. niet zeer uitgestrekt: Palestina zelf bestaat nagenoeg dezelfde oppervlakte als het hui dige België; daarbq beheerde Herodes mg andere streken, Gaulan en Hauran; maar alles bqeengekomen was zqn rijk amper --ens zoo groot als ons land. Doch door zqn ge slaagde veldtochten, zijn sluwe diplomatic, zqn bouwlust, zqn vrijgevigheid voor kun stenaars en geleerden, maar ’t meest neg door zijn vrijgevigheid voor vele vreemde stedep, was hq door gansch het Oosten ver maard. Zware sommen gelds schonk hij aan ste den uit het buitenland, zooals Beiruth en An- tiochië; liet Jaar theaters, zullenh illcn, tempels bouwen, straten en pleinen op rqn kosten plaveien; ja, tot in Klein-Azié en* Griekenland reikte zijn milde hand. Zqn eigen onderdanen moesten die kwistigheid uitzweeten en ten slotte de kosten van die pralerq betalen; maar in velo groote steden met gouden letters gebeiteld op gedenkplaten, en op naar dien gi De koning de-- tig man in het Oosten. En het uitzien Her op zqn minst nog veel machtiger zou zjjn dan Herodes, ja zelfs de geheele wereld aan zqn voeten zou zien, moest de nieuwsgierige belangstelling der heidenen gaande makinr. Het moet dan ook niet verwonderen, dat Babylonische sterrenkundigen, die in het Westen een nieuwe ster ontdekten, daarin het teeken zagen van de geboorte van den verwachten Jodenkoning. Wellicht lazen zq de gewqde boeken der Joden, gelqk ook de Grieke» uit Egypte de- een bevel uitgevaardigd, dat zij Rome uit moesten, weleens op doodstraf. Maar bet baatte niet. De hoogste politieke mannen ontboden hen immer weder. Zij waren n- trouw aan de machjdragers, bedrogen do lichtgeloovigen. werden steeds weer v< r- bannen, maar oleven ook steeds weer in de hoofdstad. Zoo verging het hun in Italië, in Grieken land, in Egypte, gansch bet Romeinsche keizerrijk door. In Palestina zelf stonden zij in aanzien bq het Hof der Herodianen waar zij de droomen der koningen moesten uit leggen. Het staat niet vermeld of de Magiërs die te Jerusalem aankwamen/ wichelaars of echte sterrenkundigen waren. In elk geval door hun kunde waren zq de geboort% van den nieuwen Koning der JoJen to weten gekomen. JJat de Joden een Messias, een gro-iten koning verwachtten, was in aHe steden van Babylonië bekend. Sinds Je ballingschap krioelde het daa? van Joden waaronder ve len door handel en geldwezen hoog in aan zien stonden. Zij bemantelden hun gods dienst niet, maar qverden er voor. Als zij met hun korf vol juweelen, kleerstoffan en reukwerken in de rqke^,huizen binnenkwa men, spraken zq, onder het uitstallen hun ner waren, over hunnen God, en over hun nen tempel, en oveu hunne Wet. ^n over de beenqdenis. Zelfs adellqke families, ja ko ningen lieten zich overhalen door die rond reizende kooplieden, deden zich besnqleu, en deden pelgrimsreizen naar Jerusalem. Door koning Herodes was de achting - vergroot was wel CHRISTUS HEEFT EEN ZICHTBARE KERK GESTICHT. V. De zichtbare Kerk door Christus gesticht bestaat nog: Zij is onvergankelijk. In don kere kleuren schilderen de Profeten in het Oude Testament de ontrouw van Israël en Qods strafgericht, dat door de zond?n wordt afgeroepen. De H. Stad Jeruzalem zal een puinhoop worden en hare bewoners zuilen door een gruwelqken overwinnaar worden vertreden en verjaagd. „Daarom, om uwent- ken, zqn genademiddelen uit do deelen, zqn volk te besturen, in den loop der eeuwen weer andere mannen (b.v. Luther en Calvqn) zou opwekken, om een ander Rijk te stichten dat wezenlqk zou verse hi Hen van het eerste. Wat bet gezond verstand uitspreekt, wordt reeds bevestigd door het Oude Testament, zooals we hierboven hebben gezien, maar ook allerduidelqkst door het Nieuwe Testa ment Christus beeft beloofd een onvergeteliike Kerk te stichten; en met die Kerk blijft HH tot het einde der wereld. Hij sprak tot Petrus: „Gq zyt Kepba en op deze Kepba zal Ik mijne Kerk bouwen en de wii,”zaÏ8ioiï alsATkerian^ I haar niet overweldi- en Jeruzalem zal aan een steenhonn <re>ulr .,J*U J ,ö'-. k Chistus is de wqze man, die zooals Hq bq Matth. VII 24-25 zegt: „zqn huis bouwde op de rots”. Nu staat zqn huis, zqn KerL wrikbaarhejd op do onschokl Die Kerk zal door geen enkele vqandelijke macht overwonnen kunnen worden, ook niet al zou de heele hel tegen haar losbreken! Zij zou echter overwonnen worden, als zij ooit ophield te bestaan of als ooit haar leer zou vervalscht worden. Wq lezen in Matth. XXVIII. 18—20. „Mq is alle macht gegeven in den hemel en op aarde. Gaat dan en onderwqst alle volkeren, doopt hen enz., doet hen alles onderhouden, wat Ik u bevolen heb: en zie: Ik ben met U, alle dagen, tot de voleinding der eeuwen.” Dit is een absolute belofte, zonder voor waarden! Lees Joës XIV. 16: „Ik zal den Vader bidden en Hq zal u een anderen Helper ge ven, om in eeuwigheid bjj u te bUjven.” En de apostelen, die zoo goed den wil van Christus kenden, stelden daarom opvolgers aan, zooals blqkt uit den Bqbel en de Tra- getuigenissen der H. Vaders zouden worden aapgehaald tot bevestiging van de onvergankelqkheid der Kerk: wq wil len met één volstaan. De H. Augustinus „de koning der Latqn- sche Kerkvaders” (aldus Prof. Moll) „de grootste leeraar der eeuwen”* (aldus Dr. A. W. Bronsveld) schrijft: „Zq is de Kerk, de ééne Kerk, de ware Kerk, de Katholieke Kerk, strijdende tegen alle ketterijen; zq kan strijden, maar overwonnën worden niet. Alle ketterden zqn van haar weggegaan, als nut- telooze twijgen van den wqnstok af gesneden; zq echter blqft in haar wortel, in haar wijn stok, in haar liefde. De poorten der hel over winnen baar niet”. (De Symb. ad Catecb. no. 14). De zichtbare Kerk van Christus bestaat dus nog. Zq is nooit ondergegaan! Zij is en blqft: „de zuil en grondveste der waarheid”. 0 Tim. III. 15) Want in de onvergankelqkheid der Kerk ligt opgesloten de onbederfelykheid van haar leer. Christus blqft in zqn Kerk tot ons spre ken! Dobr zqn Kerk ons heiligen en bestu ren! en Jeruzalem zal aan een steenhoop ge’ijk, en de berg des tempels tot woudhoogten wor den”, zoo had Micheas voorspeld (III. 12). Dat is de donkere achtergrond. Maar in weelde van licht verheft zich van den donkeren achtergrond het beeld van het nieuwe Sion.-jvaarin een nieuw Godsvolk le ven en wonen-aal. Dit nieuwe Rijk, waarin de Messias troont zal niet ondergaan. Hoort boe Isaias (XXXII 20, 21) het nieu we onverwinnelqke Sion ziet: „Aanschouw Sion, de stad onzer hoogtij den! Uwe oogen zullen Jeruzalem zien, een rqke woonstede, een tent, die geenszins kan worden opgebroken! Neen hare pinnen zullen niet worden uitgetrokken in eeuwigheid en al hare koorden zullen nimmer breken. Want beerlqk alleen daar is onze Heer: het is een oord van stroomen, zeer wqde en breede ri vieren, waar geen roeischip door zal varen, en waar geen groote galei kan oversteken” (door geen vqanddqk schip te benaderen). Hoort, boe Isaias (IX 6.7.) het onvergan kelijke R|jk van den grooten Vredevorst schildert: „Een kind is ons geboren, een zoon is ons geschonken, op zqn schouder zal Hq het kenteeken zqner vorstelqke waardig heid dragen; en Hq zal genoemd worden: Be- wonderenswaardige, Raadsman, God, Sterke, Vader der toekomstige eeuw, Vorst des Vre- des Zqn Rqk zal zich meer en meer uit weiden en de vrede zal zqn zonder einde; hij zal zich op den troon van David plaatsen en nq zal zqn rflk bezitten om het taMevestigen en te versterken door het recht en de recht vaardigheid van nu af tot in eeuwigheid.” Daarom zal het nieuwe Sion „de trots der seuwen” en „de vreugde van geslacht tot ge slacht” zqn (60. 15.) Hoort nu nog den profeet Daniël (II. 44). Jn de dagen nu dier rjjken, zal de God des hemels een rqk oprichten, dat in eeuwigheid niet zal vernietigd worden en zqn heerschap pij zal aan geen ander volk worden gege ven; maar vergruizen en te niet doen zal het al die rqken en zelf zal het staan in eeuwig- Na deze voorspellingen kwam de engel Gabriël tot Maria om de werkelqkheid in te leiden: „Hq zal groot zqn en de Zoon des Allerhoogstcn genoemd worden. God zal Hem den troon van David schenken. Hq zal eeu wig heerschcn en zjjn rjjk zal zonder einde z(jn. (Lc. I. 32.33). We merken hier op, dat bet Rqk van dén Messias, door de Profeten aangekondigd, geen ander is, dan de Kerk. Want in de Kerk hééft Christus zün godsdienst beli chaamd. Als dus de Kerk zou vergaan, dan zou daardoor ook het Messias-Rijk zijn on dergegaan. Wat zegt ons nu het gezono verstand? Als we bedenken, dat in en door Christus de volle Openbaring van God aan de men seben geschonken werd: dat Christus kwam om alle mensohen door Zqn waarheid te leeren, door zqn Iqden te verlossen, en door zqn genade te heiligen, dan is bet ondenkbaar, dat er na het ééne Rqk door Christus ge sticht, waarin alle menschen zouden onder wezen worden in dezelfde waarheid, en ge heiligd door dezelfde genademiddelen, ooit oog een ander Rqk zou gesticht worden. Ondenkbaar, dat Christus, na mannen aan gesteld te hebben, om zqn waarheid te prec- III. Maar van de zevende eeuw» vóór J. C. af bleef het niet meer bij willekeurige sterren wichelarij. De Babyloniërs begonnen te doen aan wetenschappelqke sterrenkunde. Zij teekenden de bewegingen van do hemel lichamen op, legden tafels aan, en bereken den daarnaar de bewegingen van de sterren, zon- en maaneclipsen, enz. Dat ging met veel zoeken en veel gebreken; maar daar door werd de eerste grondslag gelegd voor onze hedendaagsche sterrenkunde. Die wetenschappelqke sterrenkunde kwam «aar Griekenland en naar Alexandria na de veldtochten van Alexander, en lever de de eerste bestanddeelen voor de weten schappelijke vorschingen der Grieken. Maar meer nog waaide de bqgeloovige sterrenwichelarij naar het Westen over. Tot Rome toe krioelde weldra van Kaldeërs, aar dige mannen met donkere droomerige oogen, met n platten mijterop, een lang veelkleurig kleed aan, die traag en statig over het Fo- dames uit de hoogste - - --- 1 van den avond aan hun huisjes ergens in de beuedén- stad aankloppen; senatoren, politici, ja zelfs tot keizers toe deden hen ’s nachts on het «a.w invloed werd bqtqds machtigen die z(j den, dóór het volk aan hun aanstaanden voor het Jodendom aanmerkelijk ▼al to doen gelooven. Dan werd er telkens in het buitenland. Zün koninkrqk il. Deze weck katechismus als naar gewoonte en biechthooren voor 5e en 6e klas. WESTWOUD. Zo. half 8 de Vroegmis, 10 uur de Hoog mis, half drie dé Vespers. In de week de H.H. Missen om half acht en acht uur. Voor en onder de H.H. Missen uitreiking van de H. Communie uitgenomen die van half acht. Voor en onder do H.H. Missen gelegenheid om te biechten. Za. half 12 gelegenheid om te biechten voor de kinderen. Zo. moriren bq hooge uitzondering, zoome de voor diegenen die verafgelegen hun woon plaats hebben, biechthooren. Za. middag tot half acht voor de andere parochianen. Katechismus voor de meisjes in de Zuster school bij den pastoor. Katechismus voor de jonsrens in de jongensschool bü den kaïx laan Zo. Katechismus voor hen die plechtig zqn aangenomen en van de school af zijn. OBDAM. Zo. half 8 Vroegmis, 10 uur Hoogmis, half 2 Katechismus, half 3 Vespers. Do. half 7 Ix)f. Za. van bat! 3half 5 en van half 6half 8 biechthooren. De gebeden worden verzocht voor Petrus Koeineester, die in den Heer is oyerleden. Zo. half 8 Vroegmis, 10 uur Hoogmis, half Za. biechthooren van 34 uur en van 7—- half 8. Leering zooaN gewoonlük. T* ZAND. Zo. de H. Missen te half 8 en te 10 uur, na de Hoogmis Catechismus, te half 3 Ves-> pers. Di. te 8 uur gezongen H. Mis ter eere van den H. Antonius. Do. ’s avonds te 7 uur Lof-ter eere van het H. Sacrament- r Za. ’s middags van 58 om te biechten. ZAANDAM. Zo. de H.H. Missen te 7 uur, 9 uqt ea half 11, 12 uux Katechismus, 4- uur Vespers half ^_en half ff Patronaat, 7 uur JongeRngs- congregatie. Ma. do H.H. Missen te 7 uur, 8 uur en 9 uur. Di. de H.H. Missen te 7 en 8 uur gelezen.' Te 10 uur gezougen. Wo. te 7, 8 en 9 unr. Do. te 7, 8 en 10 uur. Vr. en Za. te 7, 8 en 9 uur. Wo. hal ('ongr. voor de Meisjes. Do. te 7 uur Ix>f. Za. te 4 uur biechthooren, te 7 uur Lot T KALF (Zaandam.) Zo. half 8 Vroegmis, 10 uur Hoogmis, geen katechismus, kwart voor 3 Vesper». Do. 7 uur Lof. NIEUWE NIEDORP. Kloosterkerk. Z«>. om half 8 dc Vrbegmis en om 10 uui de Hoogmis voor onze weldoeners. Vandaag feestdag van de H. Familie. Vandaag ondet beide H.H. Missen Aihaalcollecte voor d« 'Afrikaansche Missiën. Dezen middag om hall 3 Lof met Rozenhoedje voor do bekeering van Noord-Holland. Ma. om 6 uur en half 8 een H. Mis. Vrij, feestdag van de H.H. Bernardus en Gezellen. Eerste Martelaars onzër orde, te verdienen volle aflaat voor alle gelopvigen. P. 8. Deze week vanaf Dinsdag iederen dag een H. Mis om 6 uur, half 7 en 7 uur •n om 8 uur gezougen H. Mis vpor onze wel- doenefs en iederen avond om kwart voor 6 Lof. PAROCHIEKERK van den H. NICOLAAS. Prins Hendrikkade. Om 7 uur, half 9 en 12 uur de stille H. H. Missen, en 10 uur de Hoogmis De Posthoorn. Hanri. inriu-rstraat b(j de Eenbuurii.-luis. De H. H. Missen half 7. half 8 9. 12 tur en half 11 de Hoogmis. Overig» dagen uea 7 ■‘“IJ- ^e kloosterkapel en kwart over 8 TT.‘Mia in oe parochiekerk. PAROCHIEKERK VAN DE H. MARIA* MAGDALENA. Bpaarudammerslraat. Zo. de H. H. Missen om 5, 7, nait 9 en 12 oren. Om 10 uur Hoogmis. SPANBROEK. Zo. half acht de Vroegmis, 10 uur Hoog mis. Deze week half acht de H. MK Za. van half 3-7 uur biechthoor n. MEDEMBLIK. Zo. 7 uur Vroegmis, 10 uur Hoogmis. Hoogmis. OOSTER BLOKKER. Zo. half acht de Vrtegmis, half 10 Hxy- mis, 2 uur Vespers. lederen dag kwart over 8 de H. Mis. WESTER BLOKKER. Zo. 7 uur de Vroegmis, half 10 de Hoog mis, des middags 2 uur Lof. In de weel: de H. H. Missen kwart over 7 en half negen. Da avond om 7 uur Lof. 7a van 4 n,niir biechthooren. WEPVERSHOOF. Zo. 7 unr Vroegmis, 1U uur Hoogmis, half 3 Lof met Rozenh. In de week alle dagen de H. H. Missen om 7 en 8 uur den. Daaruit konden zij het orakel van Bi- leam over den Messias kennen: „Ecu ster zal opgaan uit Jakob, Een skeptcr zal opkomen uit Israël. Die zal de palen der Moabieten omslaan, Ert al de kinderen van Both verstoren.” Maar dat kan hun sterrenlezen toch niet be ïnvloed hebben. Want in dat orakel is do ster, louter figuur; daarin wordt niet de ver wachting van een ster uitgesproken, maar wel van den Messias. De Magiërs zijn dan tot hun witleg ’gekomen uit andere beweeg redenen, namelük uit hun eigen kunde en uit de bekende Messiasverwachting. Wü vernemen niet met hoeveel zü waren, aan. (lp hooge kameelen. Over het ligt een. kleurig tapijt, waarvan geel borduurwerk en kwasten over dc düen van het rqiiier hangen. Boyen op Jen Imo gen bochel zitten do ruitesé, niet de bennen kruiselings, zooals de kleermakers. Op n rij loopen de kaïneelen met lange schreden. Buiten de stadsmuur, onder olijfboomen, tusschen huizen en villa’s in, spannen de slaven de donkerbruine tenten, maken pak ken en manden van den rug der neerge knielde kameden los, en sjouwen ze de don kere tenten binnen. Ix-egloopiT» en straatalqpen zooals er immer rond een Oostersehe stad liggen, ko men loom uaderbü, hurken in 'n halven cirkel voor de tenten, gapen de vreemden aan, spuwen naar links en mompelen dan een paar woorden naar rechts lot hun bw- man: „Ja!” Vreemdelingen waren echter niet zcld- De overlevering laat ze met hun drieën ko men omdat ae drie geschenken geven. Van uit het Noorden wellicht, over Alenpo HEM VENHUIZEN. 1 Zo. dc H.H. Missen om 7 en half 9 en om 10 uur de Hoogmis, half 3 Vespers. BERGEN. Zo. te half 7 en 7 uur uitreiking van de H. Communie, half 8 Vroegmis te 10 uur de Hoogmis; collecte voor de Afrikaansche mis siën. 1 uur Katechismus, 2 uur Lof en daar na H. Familie voor de vrouwen, half 5 >(p-. riacongregatio voor de meisjes in de kapel der Eerw. Zusters, half 7 Mariacongregatie voor de jongens. Di. Algemeene H. Communie voor de meis jes der Mariacongregatie. Do. avond 7 uur Lof ter eere van het H. Sacrament. Za. nam. van 5half 9 biechtgelegen heid. In dén ondertrouw zijn opgenomen: Her manns van Wonderen, weduwqaar van All- da Ouwens en Maria Chri«‘ina Detrie. RINNEOOM. Zo. half 8 voor de parochie, 10 uur Ven! Creator, daarna de H. Mis voor een zilveren huwelq'kspaar. Euch. dag. 2 uur Lof met aanbidding. Catechismus volgens géSoonte. Ma. voor Nicolaas Beukers. Di. voor Willem Mooij. Wo. voor Gerrit Bocndermaker en Grietje Kabel. Do. voor Anna do Boer en Maria ZentveM, nog waaide de bijgcloovige v-- w v VVIV11 Rome toe krioelde,weldra van Kaldeërs, met ’n platten mqterop, traag en statig over'het Fo rum wandelden. Rqke c>1. burgerq kwamen bü het vallen etad^aankloppen^ senatoren, politici, ja zelfs --—CT „vt dakterras staan turen naar de sterren. Hun >qtqds gevaarlqk voor Je “et hun orakelen bedreig-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1925 | | pagina 10