„Noord-Hollandsch Dagblad”
Gelootsverdedipinq.
No 2a
Vrijdag 9 Januari 1928
S
t
EPISTEL EN EVANGELIE.
Tafereelen uit het
Lvangeliew
DE PASGEBOREN KONING DER JODEN.
BURGERBRUG.
KERKLIJSTEN.
Amsterdam.
PAROCHIEKERK VAN 0. U Vr.
ONBEVLEKT ONTVANGEN
o
A.
5
van 57 uur ge-
uur,
i
over,
ditie.
Vele
kunnen
WOGNUM.
lederen Zondag oin half «ebt de Vroegmis
zadel
rood in
k, in starre on-
kbare Rota!
óm half 10 de Hoogmis en om twee uur de
Vespers.
Za ean half 34 en
legenheid om te biechten
HEM VENHUIZEN.
stond toch de naani van den Jodenkining
manneren
zag het volk met ontzag
■rooten vorst.
‘De koning der Joden was dan
t^
Joden naar hun Messias, naar een vorst <lie
OP
een gewieh-
OFFICIEEL KERKBE
van het
WARMENHUIZEN.
Zo. 7 uur Vroegmis, half~10 Hoogmis, 1
uur catechismus, 2 uur Vespers.
Do. avond 7 uur Lof.
Za. na de H.H. Missen en dee namiddags
van 4—8 uur biechthooren.
P. M. VERHOOF^TAD, Pr.
EERSTE ZONDAG NA DRIEKONINGEN.
EVANGELIE
Lezing uit den brief van den H. Apostel
Paulus aan de Romeinen. C. 12, 15.
Broeders: Ik bid u bij de barmhartigheid
van God, dat gü uwe lichamen als eene le
vende. heilige en Gode welgevallige offeran
de opdraagt, hetgeén uw eeredienst is door
uw verstand aangegeven. En maakt u niet
gelqkvormig aan deze wereld, maar her
vormt u zei ven door de vernieuwing van uw
gemoed, zoodat gü moogt onderscheiden wel
ke Gods goede, welbehagelqke en volmaakte
wil is. Ik zeg dan door de geaade, die mq
gegeven is tot ieder van u, geen hooger ge
dachte van u zelven te vormen dat het be
taamt. maar met bescheidenheid over u zelf,
uur gelegenheid
RICHT
vet te denken en volgens de maat van het
geloof, die God aan een ieder heeft toebe
deeld. Want gelijk wij aan één lichaam vele
ledematen hebben, zonder dat alle ledematen
dezelfde werking hebben, zoo zijn wij. velen,
HEEMSKERK.
Zo. de H.H. Missen 4c 7 uur, half 9 en
10 uur de Hoogmis, half 2 Katechismus, half
3 vergadering van de Derde Orde, waaronder
inkleeding nieuwo leden en professie. Half 5
Mariacongregatie, jongenspatronaat, half 7
H. Familie.
Ma. de H.H. Missen te 7 en 8 uur, overige
dagen te 7 uur, half 8 en 8 uuV.
Wo. de H.H. Missen te 7 en 8 uur en 9 uur
gez. II. Mis van Requiem, ’s middags om 3
uur Mariacongregatie.
Do. avond half 7 Lof ter eero van het AL
lerh. Sacrament des Altaars met rozenh.
Za. middag van .4 uur af gelegenheid om
te biechten, half 7 Marialof met rozenhoedje.
één lichaam in Christus, en zijn wij elk af
zonderlijk ledematen de een van den ande-
ren In Christus Jezus onzen Heer.
Vervolg van het heilig Evangelie volgens
Lucas. C. 2. 4252 J
Toen Jezus twaalf jaar oud was. en zq
op gingen haar Jeruzalem, volgens feestge-
bruik. en na afloop der feestdagen terug
keerden. bleef de knaap'Jezus te Jeruzalem
en zijne ouders wisten het niet Maar in de
meening dat* Htf bü het reisgezelschap was.
legden ze eene dagreis af. en zochten Hem
onder de verwanten ei. bekenden. En daar
ze Hem niet vonden, keerden ze. Hem zoe
kende. naar Jeruzalem terug. En na drie da
gen vonden ze Hem in den tempeL zittende
in het midden der leeraren en hen hoorende
en, oiyl er vragende. Allen intusschen. die
Hem hoorden, waren verbaasd Over zijne
schranderheid en zijne antwoorden. En Hem
ziei;de stonden ze verslagen. En zijne moe-
d< r zeide tot Hem: Kind, waarom hebt Ge
ons dit aangedaan? Zie. uw vader en ik
zochten U met droefheid. En Hq zeide tot
hen: Waarom zocht ge Mij? Wist ge niet, dat
Ik behoor te zqn in hetgeen mqns Vaders is?
En zq begrepen bet woord niet, dat Hij tot
hen sprak. En Hij ging ret hen mede, en
kwam te Nazareth. En Hq was bun onder
danig. En zqne moeder bewaarde al deze
woorden in haar hart. En Jezus ging vooruit
in wqsheid en leeftijd en behagelqkbeid bq
God en menseben.
en Damaskus kwam de karavaan der Magi
ërs met eenige slaven over den Samaritaan-
schen weg bij de buitenwijk van Jerusalem
zaam te Jerusalem. Haast eiken dag, behal
ve in het regenseizoen, kwamen er aan tij
den tempel. Araben met opgesloofden rok
en donkeren mantel, Egyptenaren met lan
ge flodderende kleeren, Romeinen en Grie
ken met korten Iqfrok en soms met toga
aan, slenterden over het heidenenvoorhof,
knielden'op den marmeren vloer en onder
de zuilenhallen als de zilveren bazuinen iq
het altaar schetteren, en walmende rook
van het brandoffer boven de booge muren
opkronkclde. De Joden waren aan die
klee<lsels en talen gewend.
Maar Babyloniëra kwamen er niet alle
dagen. Tegenwoordig heeft de hooge pun
tige mijter der Perzen nog veel bekijks te
Jerusalem. Zoo ook keken de Jodeft van
dien tijd nieuwsgierig naar de Magiërs met
bun platten mijter, waarvan twee breede lin
ten op hun schouders afhingen.
Terwql dc slaven de tenten nog schikken,
zqn de voorname vreemden de neergehurkte
kjjkers aan 't uithooren:
„Waar is do pasgeboren koning der Jo<
den?”
Daar weten de hurkeas niet vao af. An
dere Joden uog, die de poort in ep uitgaan,
komen om de vreemdelingen staan. Die we
ten ook van niets. Herodes is koning. Dat is
een oude, haast versleten man. Van een pas
geboren kind in zqn harem vernamen zq
niets.
Datvinden de vreemdelingen wel zonder»
ling: „Wjj hebben toch zqn ster in het Ooste*
gezien en zqn gekomen om Hem te aanbid»
den.”
half 7 Lof.
Vrij, voor Gecrtruida de Wit—Zuurbier,
van 47 uur biechthooren.
Za. voor Joannes Liefting Gz.
A.s. Zondag half 8 voor Piet van Dam en
Maria Groot, 10 uur voor de parochie.
De gebeden worden verzocht voor Maartje
Koolfevering, Cath. TwiskVerhoogt, die
met de laatste H.H. Sacramenten der Ster
venden zqn voorzien en voor Augustinus
Levering, die in den Heer is overleden.
SCHOORL
Zo. half 8 Vroegmis, 10 uur Hoogmis,
kwart over 1 Catechismus, 2 uur Vespers.
Wo. 9 uur gezougen Maandstond voor
Anna DruqvenGomUblom.
Do. avond 7 uur I-of.
Za. namiddag van 3—7 uur biechthooren.
AKERSLOOT.
Zo. Feestdag van het H. Huisgezin, half
8 voor do parochie, 10 uur voor Hendrik
Verduin, half 2 Kat., half 8 Vespers, lied 99.
Ma. 8 uur voor Jaantje de Greef.
Di. voor Cornelia Betjes huisvr. van Com.
Lute overt, te Alkmaar.
Wo. voor Nicolaas Boon en Joannes Boon.
Do. voor Geertnikia van der Daan wed.
Gerbrand Boon.
Vrij, voor Nic. Velzeboer en Maria Corne-
lisde.
Za. voor Joannes Overpelt en Maria Zent-
veld.
Zo. half 8 voor Nicolaas van Duin, 10 uur
voor do parochie.
In den ondertrouw zijn opgenomen: Mat-
theus Joannes Groot, weduwnaar van Maria
Velzeboer en Guurtje Schuit, beiden van
Akersloot.
niet zeer uitgestrekt: Palestina zelf bestaat
nagenoeg dezelfde oppervlakte als het hui
dige België; daarbq beheerde Herodes mg
andere streken, Gaulan en Hauran; maar
alles bqeengekomen was zqn rijk amper --ens
zoo groot als ons land. Doch door zqn ge
slaagde veldtochten, zijn sluwe diplomatic,
zqn bouwlust, zqn vrijgevigheid voor kun
stenaars en geleerden, maar ’t meest neg
door zijn vrijgevigheid voor vele vreemde
stedep, was hq door gansch het Oosten ver
maard.
Zware sommen gelds schonk hij aan ste
den uit het buitenland, zooals Beiruth en An-
tiochië; liet Jaar theaters, zullenh illcn,
tempels bouwen, straten en pleinen op rqn
kosten plaveien; ja, tot in Klein-Azié en*
Griekenland reikte zijn milde hand. Zqn
eigen onderdanen moesten die kwistigheid
uitzweeten en ten slotte de kosten van die
pralerq betalen; maar in velo groote steden
met gouden letters gebeiteld op
gedenkplaten, en
op naar dien gi
De koning de--
tig man in het Oosten. En het uitzien Her
op zqn minst nog veel machtiger zou zjjn
dan Herodes, ja zelfs de geheele wereld aan
zqn voeten zou zien, moest de nieuwsgierige
belangstelling der heidenen gaande makinr.
Het moet dan ook niet verwonderen, dat
Babylonische sterrenkundigen, die in het
Westen een nieuwe ster ontdekten,
daarin het teeken zagen van de geboorte
van den verwachten Jodenkoning.
Wellicht lazen zq de gewqde boeken der
Joden, gelqk ook de Grieke» uit Egypte de-
een bevel uitgevaardigd, dat zij Rome uit
moesten, weleens op doodstraf. Maar bet
baatte niet. De hoogste politieke mannen
ontboden hen immer weder. Zij waren n-
trouw aan de machjdragers, bedrogen do
lichtgeloovigen. werden steeds weer v< r-
bannen, maar oleven ook steeds weer in de
hoofdstad.
Zoo verging het hun in Italië, in Grieken
land, in Egypte, gansch bet Romeinsche
keizerrijk door. In Palestina zelf stonden zij
in aanzien bq het Hof der Herodianen waar
zij de droomen der koningen moesten uit
leggen.
Het staat niet vermeld of de Magiërs die
te Jerusalem aankwamen/ wichelaars of
echte sterrenkundigen waren. In elk geval
door hun kunde waren zq de geboort% van
den nieuwen Koning der JoJen to weten
gekomen.
JJat de Joden een Messias, een gro-iten
koning verwachtten, was in aHe steden van
Babylonië bekend. Sinds Je ballingschap
krioelde het daa? van Joden waaronder ve
len door handel en geldwezen hoog in aan
zien stonden. Zij bemantelden hun gods
dienst niet, maar qverden er voor. Als zij
met hun korf vol juweelen, kleerstoffan en
reukwerken in de rqke^,huizen binnenkwa
men, spraken zq, onder het uitstallen hun
ner waren, over hunnen God, en over hun
nen tempel, en oveu hunne Wet. ^n over de
beenqdenis. Zelfs adellqke families, ja ko
ningen lieten zich overhalen door die rond
reizende kooplieden, deden zich besnqleu,
en deden pelgrimsreizen naar Jerusalem.
Door koning Herodes was de achting
- vergroot
was wel
CHRISTUS HEEFT EEN ZICHTBARE
KERK GESTICHT.
V.
De zichtbare Kerk door Christus gesticht
bestaat nog: Zij is onvergankelijk. In don
kere kleuren schilderen de Profeten in het
Oude Testament de ontrouw van Israël en
Qods strafgericht, dat door de zond?n wordt
afgeroepen. De H. Stad Jeruzalem zal een
puinhoop worden en hare bewoners zuilen
door een gruwelqken overwinnaar worden
vertreden en verjaagd. „Daarom, om uwent-
ken, zqn genademiddelen uit do deelen, zqn
volk te besturen, in den loop der eeuwen weer
andere mannen (b.v. Luther en Calvqn) zou
opwekken, om een ander Rijk te stichten dat
wezenlqk zou verse hi Hen van het eerste.
Wat bet gezond verstand uitspreekt, wordt
reeds bevestigd door het Oude Testament,
zooals we hierboven hebben gezien, maar
ook allerduidelqkst door het Nieuwe Testa
ment
Christus beeft beloofd een onvergeteliike
Kerk te stichten; en met die Kerk blijft HH
tot het einde der wereld.
Hij sprak tot Petrus: „Gq zyt Kepba en op
deze Kepba zal Ik mijne Kerk bouwen en de
wii,”zaÏ8ioiï alsATkerian^ I haar niet overweldi-
en Jeruzalem zal aan een steenhonn <re>ulr .,J*U J ,ö'-. k
Chistus is de wqze man, die zooals Hq bq
Matth. VII 24-25 zegt: „zqn huis bouwde op
de rots”.
Nu staat zqn huis, zqn KerL
wrikbaarhejd op do onschokl
Die Kerk zal door geen enkele vqandelijke
macht overwonnen kunnen worden, ook niet
al zou de heele hel tegen haar losbreken!
Zij zou echter overwonnen worden, als zij
ooit ophield te bestaan of als ooit haar leer
zou vervalscht worden.
Wq lezen in Matth. XXVIII. 18—20. „Mq
is alle macht gegeven in den hemel en op
aarde. Gaat dan en onderwqst alle volkeren,
doopt hen enz., doet hen alles onderhouden,
wat Ik u bevolen heb: en zie: Ik ben met U,
alle dagen, tot de voleinding der eeuwen.”
Dit is een absolute belofte, zonder voor
waarden!
Lees Joës XIV. 16: „Ik zal den Vader
bidden en Hq zal u een anderen Helper ge
ven, om in eeuwigheid bjj u te bUjven.”
En de apostelen, die zoo goed den wil van
Christus kenden, stelden daarom opvolgers
aan, zooals blqkt uit den Bqbel en de Tra-
getuigenissen der H. Vaders zouden
worden aapgehaald tot bevestiging
van de onvergankelqkheid der Kerk: wq wil
len met één volstaan.
De H. Augustinus „de koning der Latqn-
sche Kerkvaders” (aldus Prof. Moll) „de
grootste leeraar der eeuwen”* (aldus Dr. A.
W. Bronsveld) schrijft: „Zq is de Kerk, de
ééne Kerk, de ware Kerk, de Katholieke
Kerk, strijdende tegen alle ketterijen; zq kan
strijden, maar overwonnën worden niet. Alle
ketterden zqn van haar weggegaan, als nut-
telooze twijgen van den wqnstok af gesneden;
zq echter blqft in haar wortel, in haar wijn
stok, in haar liefde. De poorten der hel over
winnen baar niet”. (De Symb. ad Catecb. no.
14).
De zichtbare Kerk van Christus bestaat
dus nog. Zq is nooit ondergegaan! Zij is en
blqft: „de zuil en grondveste der waarheid”.
0 Tim. III. 15)
Want in de onvergankelqkheid der Kerk
ligt opgesloten de onbederfelykheid van haar
leer.
Christus blqft in zqn Kerk tot ons spre
ken! Dobr zqn Kerk ons heiligen en bestu
ren!
en Jeruzalem zal aan een steenhoop ge’ijk,
en de berg des tempels tot woudhoogten wor
den”, zoo had Micheas voorspeld (III. 12).
Dat is de donkere achtergrond.
Maar in weelde van licht verheft zich van
den donkeren achtergrond het beeld van het
nieuwe Sion.-jvaarin een nieuw Godsvolk le
ven en wonen-aal. Dit nieuwe Rijk, waarin de
Messias troont zal niet ondergaan.
Hoort boe Isaias (XXXII 20, 21) het nieu
we onverwinnelqke Sion ziet:
„Aanschouw Sion, de stad onzer hoogtij
den! Uwe oogen zullen Jeruzalem zien, een
rqke woonstede, een tent, die geenszins kan
worden opgebroken! Neen hare pinnen zullen
niet worden uitgetrokken in eeuwigheid en al
hare koorden zullen nimmer breken. Want
beerlqk alleen daar is onze Heer: het is een
oord van stroomen, zeer wqde en breede ri
vieren, waar geen roeischip door zal varen,
en waar geen groote galei kan oversteken”
(door geen vqanddqk schip te benaderen).
Hoort, boe Isaias (IX 6.7.) het onvergan
kelijke R|jk van den grooten Vredevorst
schildert: „Een kind is ons geboren, een
zoon is ons geschonken, op zqn schouder zal
Hq het kenteeken zqner vorstelqke waardig
heid dragen; en Hq zal genoemd worden: Be-
wonderenswaardige, Raadsman, God, Sterke,
Vader der toekomstige eeuw, Vorst des Vre-
des Zqn Rqk zal zich meer en meer uit
weiden en de vrede zal zqn zonder einde; hij
zal zich op den troon van David plaatsen en
nq zal zqn rflk bezitten om het taMevestigen
en te versterken door het recht en de recht
vaardigheid van nu af tot in eeuwigheid.”
Daarom zal het nieuwe Sion „de trots der
seuwen” en „de vreugde van geslacht tot ge
slacht” zqn (60. 15.)
Hoort nu nog den profeet Daniël (II. 44).
Jn de dagen nu dier rjjken, zal de God des
hemels een rqk oprichten, dat in eeuwigheid
niet zal vernietigd worden en zqn heerschap
pij zal aan geen ander volk worden gege
ven; maar vergruizen en te niet doen zal het
al die rqken en zelf zal het staan in eeuwig-
Na deze voorspellingen kwam de engel
Gabriël tot Maria om de werkelqkheid in te
leiden: „Hq zal groot zqn en de Zoon des
Allerhoogstcn genoemd worden. God zal Hem
den troon van David schenken. Hq zal eeu
wig heerschcn en zjjn rjjk zal zonder einde
z(jn. (Lc. I. 32.33).
We merken hier op, dat bet Rqk van dén
Messias, door de Profeten aangekondigd,
geen ander is, dan de Kerk. Want in de
Kerk hééft Christus zün godsdienst beli
chaamd. Als dus de Kerk zou vergaan, dan
zou daardoor ook het Messias-Rijk zijn on
dergegaan.
Wat zegt ons nu het gezono verstand?
Als we bedenken, dat in en door Christus
de volle Openbaring van God aan de men
seben geschonken werd: dat Christus kwam
om alle mensohen door Zqn waarheid te
leeren, door zqn Iqden te verlossen, en door
zqn genade te heiligen, dan is bet ondenkbaar,
dat er na het ééne Rqk door Christus ge
sticht, waarin alle menschen zouden onder
wezen worden in dezelfde waarheid, en ge
heiligd door dezelfde genademiddelen, ooit
oog een ander Rqk zou gesticht worden.
Ondenkbaar, dat Christus, na mannen aan
gesteld te hebben, om zqn waarheid te prec-
III.
Maar van de zevende eeuw» vóór J. C. af
bleef het niet meer bij willekeurige sterren
wichelarij. De Babyloniërs begonnen te doen
aan wetenschappelqke sterrenkunde. Zij
teekenden de bewegingen van do hemel
lichamen op, legden tafels aan, en bereken
den daarnaar de bewegingen van de sterren,
zon- en maaneclipsen, enz. Dat ging met
veel zoeken en veel gebreken; maar daar
door werd de eerste grondslag gelegd voor
onze hedendaagsche sterrenkunde.
Die wetenschappelqke sterrenkunde kwam
«aar Griekenland en naar Alexandria
na de veldtochten van Alexander, en lever
de de eerste bestanddeelen voor de weten
schappelijke vorschingen der Grieken.
Maar meer nog waaide de bqgeloovige
sterrenwichelarij naar het Westen over. Tot
Rome toe krioelde weldra van Kaldeërs, aar
dige mannen met donkere droomerige oogen,
met n platten mijterop, een lang veelkleurig
kleed aan, die traag en statig over het Fo-
dames uit de hoogste
- - --- 1 van den
avond aan hun huisjes ergens in de beuedén-
stad aankloppen; senatoren, politici, ja zelfs
tot keizers toe deden hen ’s nachts on het
«a.w
invloed werd bqtqds
machtigen die z(j
den, dóór het volk aan hun aanstaanden voor het Jodendom aanmerkelijk
▼al to doen gelooven. Dan werd er telkens in het buitenland. Zün koninkrqk
il.
Deze weck katechismus als naar gewoonte en
biechthooren voor 5e en 6e klas.
WESTWOUD.
Zo. half 8 de Vroegmis, 10 uur de Hoog
mis, half drie dé Vespers.
In de week de H.H. Missen om half acht
en acht uur. Voor en onder de H.H. Missen
uitreiking van de H. Communie uitgenomen
die van half acht. Voor en onder do H.H.
Missen gelegenheid om te biechten.
Za. half 12 gelegenheid om te biechten
voor de kinderen.
Zo. moriren bq hooge uitzondering, zoome
de voor diegenen die verafgelegen hun woon
plaats hebben, biechthooren.
Za. middag tot half acht voor de andere
parochianen.
Katechismus voor de meisjes in de Zuster
school bij den pastoor. Katechismus voor de
jonsrens in de jongensschool bü den kaïx laan
Zo. Katechismus voor hen die plechtig zqn
aangenomen en van de school af zijn.
OBDAM.
Zo. half 8 Vroegmis, 10 uur Hoogmis, half
2 Katechismus, half 3 Vespers.
Do. half 7 Ix)f.
Za. van bat! 3half 5 en van half 6half
8 biechthooren.
De gebeden worden verzocht voor Petrus
Koeineester, die in den Heer is oyerleden.
Zo. half 8 Vroegmis, 10 uur Hoogmis, half
Za. biechthooren van 34 uur en van 7—-
half 8.
Leering zooaN gewoonlük.
T* ZAND.
Zo. de H. Missen te half 8 en te 10 uur,
na de Hoogmis Catechismus, te half 3 Ves->
pers.
Di. te 8 uur gezongen H. Mis ter eere van
den H. Antonius.
Do. ’s avonds te 7 uur Lof-ter eere van het
H. Sacrament- r
Za. ’s middags van 58
om te biechten.
ZAANDAM.
Zo. de H.H. Missen te 7 uur, 9 uqt ea
half 11, 12 uux Katechismus, 4- uur Vespers
half ^_en half ff Patronaat, 7 uur JongeRngs-
congregatie.
Ma. do H.H. Missen te 7 uur, 8 uur en 9
uur.
Di. de H.H. Missen te 7 en 8 uur gelezen.'
Te 10 uur gezougen.
Wo. te 7, 8 en 9 unr.
Do. te 7, 8 en 10 uur.
Vr. en Za. te 7, 8 en 9 uur.
Wo. hal ('ongr. voor de Meisjes.
Do. te 7 uur Ix>f.
Za. te 4 uur biechthooren, te 7 uur Lot
T KALF (Zaandam.)
Zo. half 8 Vroegmis, 10 uur Hoogmis, geen
katechismus, kwart voor 3 Vesper».
Do. 7 uur Lof.
NIEUWE NIEDORP.
Kloosterkerk.
Z«>. om half 8 dc Vrbegmis en om 10 uui
de Hoogmis voor onze weldoeners. Vandaag
feestdag van de H. Familie. Vandaag ondet
beide H.H. Missen Aihaalcollecte voor d«
'Afrikaansche Missiën. Dezen middag om hall
3 Lof met Rozenhoedje voor do bekeering
van Noord-Holland.
Ma. om 6 uur en half 8 een H. Mis.
Vrij, feestdag van de H.H. Bernardus en
Gezellen. Eerste Martelaars onzër orde, te
verdienen volle aflaat voor alle gelopvigen.
P. 8. Deze week vanaf Dinsdag iederen
dag een H. Mis om 6 uur, half 7 en 7 uur
•n om 8 uur gezougen H. Mis vpor onze wel-
doenefs en iederen avond om kwart voor 6
Lof.
PAROCHIEKERK van den
H. NICOLAAS.
Prins Hendrikkade.
Om 7 uur, half 9 en 12 uur de stille H. H.
Missen, en 10 uur de Hoogmis
De Posthoorn. Hanri. inriu-rstraat b(j
de Eenbuurii.-luis.
De H. H. Missen half 7. half 8 9. 12 tur en
half 11 de Hoogmis.
Overig» dagen uea 7 ■‘“IJ- ^e
kloosterkapel en kwart over 8 TT.‘Mia in oe
parochiekerk.
PAROCHIEKERK VAN DE H. MARIA*
MAGDALENA.
Bpaarudammerslraat.
Zo. de H. H. Missen om 5, 7, nait 9 en 12
oren. Om 10 uur Hoogmis.
SPANBROEK.
Zo. half acht de Vroegmis, 10 uur Hoog
mis.
Deze week half acht de H. MK
Za. van half 3-7 uur biechthoor n.
MEDEMBLIK.
Zo. 7 uur Vroegmis, 10 uur Hoogmis.
Hoogmis.
OOSTER BLOKKER.
Zo. half acht de Vrtegmis, half 10 Hxy-
mis, 2 uur Vespers.
lederen dag kwart over 8 de H. Mis.
WESTER BLOKKER.
Zo. 7 uur de Vroegmis, half 10 de Hoog
mis, des middags 2 uur Lof.
In de weel: de H. H. Missen kwart over 7
en half negen.
Da avond om 7 uur Lof.
7a van 4 n,niir biechthooren.
WEPVERSHOOF.
Zo. 7 unr Vroegmis, 1U uur Hoogmis, half
3 Lof met Rozenh.
In de week alle dagen de H. H. Missen
om 7 en 8 uur
den. Daaruit konden zij het orakel van Bi-
leam over den Messias kennen:
„Ecu ster zal opgaan uit Jakob,
Een skeptcr zal opkomen uit Israël.
Die zal de palen der Moabieten omslaan,
Ert al de kinderen van Both verstoren.”
Maar dat kan hun sterrenlezen toch niet be
ïnvloed hebben. Want in dat orakel is do
ster, louter figuur; daarin wordt niet de ver
wachting van een ster uitgesproken, maar
wel van den Messias. De Magiërs zijn dan
tot hun witleg ’gekomen uit andere beweeg
redenen, namelük uit hun eigen kunde en
uit de bekende Messiasverwachting.
Wü vernemen niet met hoeveel zü waren,
aan. (lp hooge kameelen. Over het
ligt een. kleurig tapijt, waarvan
geel borduurwerk en kwasten over dc düen
van het rqiiier hangen. Boyen op Jen Imo
gen bochel zitten do ruitesé, niet de bennen
kruiselings, zooals de kleermakers. Op n rij
loopen de kaïneelen met lange schreden.
Buiten de stadsmuur, onder olijfboomen,
tusschen huizen en villa’s in, spannen de
slaven de donkerbruine tenten, maken pak
ken en manden van den rug der neerge
knielde kameden los, en sjouwen ze de don
kere tenten binnen.
Ix-egloopiT» en straatalqpen zooals er
immer rond een Oostersehe stad liggen, ko
men loom uaderbü, hurken in 'n halven
cirkel voor de tenten, gapen de vreemden
aan, spuwen naar links en mompelen dan
een paar woorden naar rechts lot hun bw-
man: „Ja!”
Vreemdelingen waren echter niet zcld-
De overlevering laat ze met hun drieën ko
men omdat ae drie geschenken geven.
Van uit het Noorden wellicht, over Alenpo
HEM VENHUIZEN.
1 Zo. dc H.H. Missen om 7 en half 9 en om
10 uur de Hoogmis, half 3 Vespers.
BERGEN.
Zo. te half 7 en 7 uur uitreiking van de H.
Communie, half 8 Vroegmis te 10 uur de
Hoogmis; collecte voor de Afrikaansche mis
siën. 1 uur Katechismus, 2 uur Lof en daar
na H. Familie voor de vrouwen, half 5 >(p-.
riacongregatio voor de meisjes in de kapel
der Eerw. Zusters, half 7 Mariacongregatie
voor de jongens.
Di. Algemeene H. Communie voor de meis
jes der Mariacongregatie.
Do. avond 7 uur Lof ter eere van het H.
Sacrament.
Za. nam. van 5half 9 biechtgelegen
heid.
In dén ondertrouw zijn opgenomen: Her
manns van Wonderen, weduwqaar van All-
da Ouwens en Maria Chri«‘ina Detrie.
RINNEOOM.
Zo. half 8 voor de parochie, 10 uur Ven!
Creator, daarna de H. Mis voor een zilveren
huwelq'kspaar. Euch. dag. 2 uur Lof met
aanbidding. Catechismus volgens géSoonte.
Ma. voor Nicolaas Beukers.
Di. voor Willem Mooij.
Wo. voor Gerrit Bocndermaker en Grietje
Kabel.
Do. voor Anna do Boer en Maria ZentveM,
nog waaide de bijgcloovige
v-- w v VVIV11
Rome toe krioelde,weldra van Kaldeërs,
met ’n platten mqterop,
traag en statig over'het Fo
rum wandelden. Rqke c>1.
burgerq kwamen bü het vallen
etad^aankloppen^ senatoren, politici, ja zelfs
--—CT „vt
dakterras staan turen naar de sterren. Hun
>qtqds gevaarlqk voor Je
“et hun orakelen bedreig-