99
Geloofsverdediqina.
rx
Vrii
Februari 1925
N®
KERKLIJSTEN.
Weekkalender.
Tafereelen uit het
Evangelie.
EPISTEL f-N EVANGELIE-
i
van Maria.
H.
Haar-
7
wat er geworden is van
I
I
meer in arbeid, veel Beer in gevangenissen,
I ‘Z -
Vijfmaal heb ik van de
en
de
De gebeden word' n verzocht voor Cor
nelia van Tiel, wed. van Engel Adrichem,
die met de laatste H. H. Sacramenten der
Stervenden is voorzien.
T KALE ZAANDAM.
Zo. om half acht de Vroegmis en om 10 u,
de Hoogmis, 2 uur Cat., kwart voor drio
oefening van den H. Kruisweg en daarna
vergadering van de derde Orde.
Do half 11 H. Mis met Huwelijksinzege
ning en Veni Creator, 7 uur Lof.
T ZAND.
Zo. te H. H. Missen te half acht en te
10 uur de Hoogmis. Na de Hoogmis Cat.,
te half drie de Vespers.
Do. avond om 7 uur het Lof ter eere van
het H. Sacrament.
Za. middag van 38 uur gelegenheid om
te biechten.-
wen, waren ’s morgens heel vroeg op, maar
aten dan weinig of niets. Zelfs aan vrienden
ingeboden, al moesten zjj dan
reis. Het was ongerijmd te be-
EVANGELIE.
Evangelie volgens den H. Lucas;
vin, 4-n.
In dien tijde, als een groote menigte bijeen
kwam, en uit de steden tot Jezus ijlde, zei-
de Hü in gelijkenis: Een zaaier ging uit om
zijn zaad te zaaien, en terwijl bij zaaide, viel
een deel bij den weg. en bet werd vertreden,
en de vogelen des hemels aten bet op. En
een ander deel viel op den steenrots, en toen
bet uitschoot, verdorde bet omdat het geen
vochtigheid bad. Ook viel een deel'tusschidi
de doornen, en de doornen tegelijk opgroei-
enden. verstikten het Weder viel een deel
op goede aarde, en opwassende, bracht het
honderd van deze vruchten voort. Dit zeg
gende. riep Hü- Die ooren heeft om te booren
die hoore. En zijn leerlingen vroegen Hem,
wat dit voor eene gelijkenis ware. Hij zeide
hun: U i» bet gegeven de verborgenheid van
het nik Gods te kennen, maar aan anderen
in gelijkenissen: opdat zij ziende, niet zien,
en hoorende. niet verstaan. Dit is dan de ge
lijkenis: Het zaad is bet woord Gods. Daar
CASTRICUM
Zo. 7 uur H. Mis, half 9 H. Mis voor de
kinderen, 10 unr de Hoogmis, 1 uur de Cat,
2 uur het Lof en daarna de Maria-congrega-
tie.
Ma., Di., Wd„ Dd. en Vr. de H. H. Missen
te 7. 8 en kwart over acht.
Z.i. 6 uur H. Mis bij de Eerw. Zusters, 7
en 8 uur H. H. Missen. Van 48 uur gele
genheid om te biechten, half 7 Lof ter eere
ZONDAG 15 Febr. Sexagesima, tweede Zon-
dag van den vóór-vastentijd.
Ged. der H-H. Broeders Faustinas en JovUa
Mart, te Brescia 121.
MAANDAG. Officie van den dag. De H. MIs
van gisteren zonder Gloria, en zonder Cre
do en Tractus.
DINSDAG. Hetzelfde als gisteren.
WOENSDAG H. Simeon, zoon van Cleophas
en Maria (Cleophas was ’n broer van Sint
Joseph) en broeder van 8. Jacobus den
Mindere, volgde deze op als Bisschop
van Jerusalem: In dien tijd toen alle af
stammelingen van koning David werden
gegrepen trof Simeon, die een bloedver
want van Christus was, dit lot ook. Hij
werd ten slotte gekruisd op 120-jarlgen
leeftijd in 106.
DONDERDAG.‘Gelijk Maandag.
VRIJDAG Gelijk Maandag.
ZATERDAG. Zaterdagsch officie van Maria.
ZONDAG. Quinquagesima. Ged. van St Pie
ters Stoel te Antiochië en van den H.
Apostel Paulus
tot dorp, het gebergte in. De rijke pachters-
vrouwen kochten van hen een stuk purper
om schoon te zijn op hoogdagen; "gewone
huisvrouwen moesten somstjjds wel een stuk
wol of lijnzaad koopen.
Maar zorgzame vrouwen, die niet te veel
werk met haar huishouden hadden, sponnen
ea weefden zelf. Die van Judea maakten
vooral wellen kleederen, want in de bergen
en in de woestijn werden veel schapen ge
fokt; die van Galiea sponnen meest lijnwaad,
wijl haar vruchtbaar bouwland veel vlas
voortbraebt.
Meria kocht wol en vlas, zij arbeidde bij
spil en spinrok, en desnoods zat zjj den gan-
schen nacht bij haar olielampje te spinnen'.
Lijfrokken kon zij weven, zelfs geheel uit
één stuk, zonder naad, gordels die zij met
rood en blauw garen doorstikte, mantels
voor Joseph en Jesus, hoofdsluiers en mut
sen voor haar zelve.
Voor een Jood moet het erg geweest zjjn,
asl hjj geen moeder, vrouw of zuster meer
had die voor zjjn kleeren zorgde. Als Jesus
later zijn apostelen aanmaande om hun fa
milie te verlaten en Hem te volgen, zag Hjj
wel Iran kommernis en beloofde hjj hun, dat
Gods’ Voorzienigheid in de plaats zou tre
den van hun moeders, vrouwen of zusters:
„Wat zjjt gij bekommerd over kleeding? Be
schouwt Je leliën des velds, hoe zij gloeien:
zjj arbeiden en spinnen niet. En toch zeg Ik
u, dat zelfs Salomon in al zjjn heerlijkheid
niet gekleed was als één van deze. Als God
nu het kruid dee velds, dat heden is en mor
gen in den oven wordt geworpen, zóó kleedt,
hoeveel te meer dan u, kleingeloovigen?'
Dan moet Hjj* aan zjjn moeder gedacht heb
ben, die Hjj zoo dikwijls voor Hem had zien
spinnen,
maar voor mij wil ik.jiiet roemen, als in mjj-
'I indien ik wilde roe-
I ulet dwaas zjjn; want
I zeggen; doch ik laat
lij hoogei aebte, dan bij
lij boort. En opdat de
Jsahe ringen mij niet zon
verheffen; zoo is m? gegeven een prikkel
in het vleesch. een engel des satans, om mij
te kwellen. Derhalve heb' ik driemaal den
Heei* gebeden, om daarvan bevrijd te worden
Maar hij zeide mjj: Mijne genade is u genoeg;
want mijne kracht wordt In zwakheid vol
komen. Ik wil derbhlve gaarne iö mijne zwak
heden roemen, opdat de kracht vab CHRIS
TUS in mij verblijve.
3FFICIEEL KERK3ERICHT
van het ..Noord-Hollandsch Dagblad”
er boven op. Binnen in dien pot brandde j
het vuur en de kleverige brooden werden ge
lijk pannekoekën aan den buitenkant van
den pot geplakt.
Een paar geiten en schapen wellicht ga
ven bun wat melk. Die werd versch gedron
ken, of eerst uitgeboterd. De huisvrouw goot
ze in ’n zak van geiten- of schapenhuid, liirg
dien onder een houten driepikkel, en schom
melde hem tot de zaan boven zwom. Daar
kon zij dan zure kaas uit maken, die in do
voorraadkamer op de steenen werd te dro
gen gelegd. Dat was frissche kóst in de zo
merhitte, vooral op reis.
De werkende menschen, vooral de vrou
wen, waren ’s morgens heel vroeg op,
-
die overnacht hadden werd in de vroegte
geen maal aan,
ock weer op i.™ -
werén, dat vóór het derde uur van den
morgen - ons negende uur een Jood
het bij den weg valt. zjjn degenen, die bet
hooren; daarna komt de duivel, en neemt
bet weg van hun hart, opdat zjj niet door te
gelooven zouden zalig worlen Daar het op
de steenrots valt zjjn zjj. die. als zjj het
woord hooren het met vreugde aannemen;
maar zjj h«bben geënen wortel:want zjj go-
looven voor een tijd, en ten tijde der be
proeving vallen zjj af. Maar daar het tus-
schen de doornen valt zijn diegenen, nadat
zij het woord gehoord hebben, en door de be
kommernissen en rjjkdcmmen en wellusten
dei, leven» heengaaqde vcr»tiKt wnrden. en
gene vrucht vóórtbrengen. Maar hetgeen op
goede aarde valt zjjn degenen, die het woord
met een goed en oprecht hart booren. het
bewaren, en vrucht voortbrengen in Ijjdzaam
heid.
RINNEGOM.
Zo. half acht voor Cornells Apeldoorn en
Agnes Bussing, 10 uur voor de parochie. 1 u
Cat., 2 uur Vespers
Cat. volgens gewoonte.
Ma. voor Cath. AdmiraalGaarthuis.
Di. voor Marg, van DamBaart en over)
kinderen.
Wo. voor Guurtje Groen
Do. voor Martinus kaptein, half 7 bet Lof
Vr. voor Ide Bakkum en Theodora Ver-
duin. Van 4-6 uur biechtbooren.
Za. voor Maria GreenZonneveld. Van
38 uur bieebthooren.
Zo. a.s. voor Joannes Swart en zoon te
10 uur voor de parochie.
De gebeden worden verzocht voor Petrus
Adrianus Valkering die met de laatste HH.
Sacramenten der Stervenden is voorzien en
voor Wed AdmiraalStam, die in den Heer
is overleden.
CHRISTUS HEEFT EEN ZICHTBARE
KERK GESTICHT.
Vil (Slot).
De Kerk van Christus is onvergankelijk.
Zjj draagt den strijd der eeuwen. De geschie
denis van de Kerk is een geschiedenis van
ontzaglijken strjjd, maar ook van voortdu
rende overwinning.
Christus zelf had den strjjd aangekondigd:
„Zie ik zend u als schapen onder de wolven,
Indien de wereld u haat, weet dan, dat
zjj Mij eerder gehaat heeft. Indien gij van do
wereld waart, zou de wereld het hare lief
hebben, doch omdat gij van de wereld
niet zjjt, maar Ik u uit de wereld heb
uitverkoren, daarom haat u de wereld. Her
inner u het woord, dat ik u gezegd heb: een
dienstknecht is niet grooter dan zjjn heer.
Hoeft men mjj vervolgd, men zal ook u ver
volgen (Joes XV 18 20.) De ure komt, dat al
wie u doodt, meenen zal Gode een dienst te
bewijzen. (Joes XVT 1. 2.)
Dr. A. Pierson (Geschiedenis van het
Roomsch-Katholicisme. (IV, bldz. 330) heeft
eens neergeschreven: „Als algemeene uit
komst van het historisch onderzoek mag
men wel zeggen: de Kerk heeft voortdurend
in een toestand verkeerd, waarvan mensche-
lijke wjjsheid prognosticeeren moest: zóó
kan het geen 14 dagen meer duren.” Maar de
Kerk had Christus’ belofte: „Zie ik beu niet
ii tot aan het einde der eeuwen.”
De plaatsruimte Iaat niet toe, om in den I
breede dezen strjjd te schilderen. Eenige pun
ten mogen wjj hier aanstippen.
=^ar\Kh>in en onaanzienlijk was de Kerk nog,
foen men reeds gereed stond haar te verdel
gen met het zwaard. Werden niet de apos- i
telen, onmiddelliik door den Hoogen Raad I
vervolgd, in den kerker geworpen, en zijn zij 1
niet allen, behalve Johannes, geweldadig ter
dood gebracht?
Denkt aan de vervolgingen, door de Ro-
meinsche Keizers drie eeuwen lang; aai» do
Hunnen, Vandalen. Gothcn en andere Bar-
baarsche volken, die Europa overstroomden,
het Romeipsche Rijk vernietigden en alle»
wat de Kerk had opgebouwd met den on
dergang bedreigden.
Stelt u voor den geest den stormloop det
Mahomedanen, tien eeuwen lang, 'tegen de
Kerk, In Europs; nadat zjj Klein-Afrika had-
den overweldigd.
Denkt aan de ketterijen van Albigenzen
en Katharen, aan het allerdroevigste Wes-
tersche Schisma; dan het Protestantisme en
later het Jansenisme; voegt daarbjj den
stormloop van de ongeloovige wetenschap,
van ongelooxigc wjjsgeeren, van een Rous
seau en Voltaire met zjjn „écraser l'imfame”,
verdelg de eerlooze! en zoovelen die hen zjjn
gevolgd.
Noemt ook het ’werken van heele vereenl-
gingen: Vrjjmetselarjj, Vrjjdenkersbeweging,
Evangelische Maatschappij.
Neemt daarbjj de goddelooze drukpers, die
'dagelijks uit duizenden monden leugen en las
ter spuwt tegen de Kerk en hare bediena
ren en dit alles geeft nog slechts een flauw
beeld van den ontzettenden strjjd, welke in
den loop der eeuwen tegen de Kerk is ge
voerd. Maar ondanks dien hevigen strjjd,
staat die Kerk nog, volgens het getuigenis
van een Protestantsch geleerde, in onuitput-
teljjke kracht en schoonheid ,,a.ls de zon aan
den hémel.”
Telkens en telkens treedt zjj weer ver
jongd en verheerlijkt uit den strjjd, heerljjk,
zooals de zon met haar lichtpracht door don
kere wolken breekt en haar juichende weelde
van glansen neerjubelt over de aarde.
En zien wij nu
haar vervolgens!
Zjj zjjn gestorven en voorbijgegaan; hun
namen worden bjjkans niet meer genoemd;
onder koude zerken ligt hun verwoede kracht
HEILOO.
Zó. om 7 uur voor de bekeering der zon
daars, half 9 tot zekere intentie, 10 uur voor
de parochie, te halt drie H. Fam. afd. vrou
wen, te 7 uur Lof ter eere vain den H. Willi-
brordus.
Ma. om 7 uur voor Simon Hoedjes, te
kwart over acht voor Joannes Kraakman.
Di. 7 uur voor overl. fam. Kok, kwart
over acht voor Wilh. Joan. Hoetjes.
Wo. 7 uur voor Geertruida Divera Tamis
v. Koningsbrugge, 9 uur gezongen Huwelijks
mis.
Do. 9 uur gcz. H. Mis bjj gelegenheid van
eem 40-jarig Huwelijksfeest, 10 uur gez. Hu
welijksmis.
Vr. 7 uur voor overl. fam. Rozing en Kui
per, kwart over acht Jaardienst voor Simorf
van der Peet.
Za. om 7 uur uit dankbaarheid, 9 uur gez
H. Mis bjj gelegenheid van oen 2^-jarig Hu
welijksfeest. Van 48 uur. gelcgenhéid om
U» biechten, 7 uur Marialof.
SCHOORT*
Zo. om half acht de Vroegmis en om 10 ti
de Hoogmis, te kwart over 1 de Cat., 2 uur
Vespers
Do. avond om 7 uur het Lof
Za. namiddag van 37 uur gelegenheid om
te biechten
De gebeden worden verzocht voor Wil
helmina LouwePolio. die met de laatste H.
H. Sacramenten der Stervenden is voorzien
AKERSLOOT.
Zo. Sexagesima, half acht voor Cath. Ger
ritsen hsvr. van Jan Mulder, 10 uur voor do
parochie, half 2 Cat., half 3 Vespers lied.
Ma. acht uur voor Afra dc Groot, hsvr. van
Cornells Hoek.
Di. voor Joannes Verduin en C?’’’
man.
Wo. voor Jaantje de Greef.
Do. voor Corneli» Kaandorp.
Vr. voor Piéter Verduii en Marai buur.
Van 5—7 uur gelegenheid om te biechten
uur het Lof met preek ter inleiding van
het 40-urengebed.
Za. Twee H. H. Missen, 7 uur voor Nic.
van den Dain en Guurtje van de Kamer 8
uur voor Joannes Kramer en Simon van den
Dam en des namiddags van 38 uur gele
genheid om te biechten
Zo. Quinquagesima. Veertigurengebed, te
7 uur uitstelling en uitreiking van de H. Com
munie ook na do Vroegmis en te half 9
half acht H. Mis voor de leden der Broeder
schap van de Altjjdd. Aanbidding, 10 uur
voor de parochie, collect'! voor de sieraden.
HIJ WAS HUN RNDERDANIG.
III.
Daar was ook de groote wasscherjj van
het dorp. Ronde putten zjjn in den rotswand
mtgehold. Maria legde haar goed daarin,
goot er water uit do kruik over, en stond
het barrevoets te trappen, met de beide han
den in de djjen, al luisterend naar het bab-
beien en uitvragen van haar kind.
Bakkerijen waren in steden en misschien
ook op sommige dorpen. Daar gingen dc
heden brood koopen of lieten het in korven
Ihurs brengen. Doch de arme menschen bak
ten zelf en maalden ook hun graan.
Rijke menjehen en groote boeren konden
tarwebrood eten, de geringen hadden slechts
ferst.
De huisvrouwen maalden haar graan met
een kleinen handmolen: twee zware ronde
platte stcenen, ongeveer als- twee sljjpstec-
Jen, die op elkaar lagen. J)e onderste lag
/ast; de bovenste draaide op een spil over
den onderste en schuurde het graan. Dat was
«*stig, zwaar werk, en vorderde langzaam.
?et e€rste dagwerk van Maria,
/oor het hcht was moest zjj opstaan om te
na.en. Utt de meeste huisjes van Nazar-th
j ?et ^“tonig geluid van de mo
lens. En dat zware en lange werk moest alle
dagen opnieuw begonnen worden: zjj kon
telkens maar voor één dag malen, want het
>eel bederft allicht bjj die groote hitte.
<edwen morsten, als het kind wakker werd,
zag Hij zqn moeder in een houten of steenen
De volksmenschen op de dorpen gaven
niet veel geld uit voor het bewerken van
hun mondkost. Bjj ons zou een timmermans-
familie van denzelfden stand als die van Na
zareth, niet voortkunnen zonder hulp van
een viertal andere bedrjjven: landbouwer,
veefokker, maalder, bakker. De Joodsche
dorpelingen deden dat allemaal zelf.
Zelfs den wever en den kleermaker kon
den zjj missen.
Wel kwamen er rondleurders uit de stad,
hun stok op den schouder en daaraan een
pak kleergoéd. Te voet gingen zij van dorp
beschonken kon zjjn. Ten hoogste namen zij
’s morgens een slok water met een brok
brood, zooals de Arabieren nu enkel een
koffie nuttigen. Na het derde uur werd ont
beten; het stevigste maal echter werd geno
men tegen den avond.
Bjj open weer kookte de huisvrouw bui
ten. over een houtvuur dat in een steenen
pot lag; desnoods zelfs stookte zjj in een
holte in den bodem. Enkel bjj slecht wéder
ki ckte zjj binnenshuis.
Als er voorname gasten waren of op feest
dagen wellicht, at de familie aan de lagj
ronde tafel, en lagen zjj op matten en kus
sens op den grond. Anders werden dc ge
rechten gezet op een mat, een huid of een
stuk leder op den (Mond, en zaten de disch-
-genooten daar omheen, op den grond. Meest
al buiten.
Vleesch kwam bij geringe lieden zelden op
tafel. Dat was een weelde op hoogdagen of
voor gasten. Brood was het hoofdgerecht,
en dat zou Jesus dan later in het Onze Vader
ali'en vermelden. Maar daar kwamen nog
verschillende toespijzen bjj. en zeer afgewis
seld Naast het stapeltje ronde* platte gerste-
brooden, stonden op de mat groote potaar
den schotels met versche of ingemaakte
oljjven, versche of gedroogde druiven, vijgen
en dadels, sneden van gestampte vjjgenkoc-
ken of van gestampte dadelkoeken met ho-
ningl honingraten, gekookte erwten,
boonen en linzen, geroosterd graan, dikke
roode brij van bittere kruiden met azijn,
melk, boter, kaas, eieren, gedroogde visch,
en daar te Nazareth, niet verre van het meer,
soms versche, gebraden visch zelfs; bollen
van fjjn meel in olijfolie gebakken, een pot
olie om ’t brood in te doopen; daarbij een
kruik water of jonge wjjn.
Vóór het maal nam Joseph een di'r broo
den in zjjn handen, blikte ten hemel, en ze
gende het met het gebed uit te spreken: „Ge
prezen zjj God voor het brood dat wjj gaan
eten.” Dc moeder en het kind zegden dit
dankgebed na.
Dan brak de huisvader het brood en reik
te een brok over aan Maria en Jesus, even
zoo dc voorname toespijzen, zooals visschen.
Dat gebruik was overgebleven uit den
ouden tjjd, toen dc huisvader het voedsel
moest geven aan elk zjjncr huisgeuooten.
I-t-jds of vorken kwamen niet op den
disch; elkeen haalde met dc hand uit de
schctels; zjj staken hun handen in dezelfde
schotel, doopten in brij, saus of olie, en
dronken uit dezelfde kruik.
Bjj feestgelegenheden at de huisvader zelf
eerst, en gaf dan het overige aan de disch-
genooten: of om lief te doen, doopte hij een
bete broods in saus of olie en reikte ze toe
aan Maria of Jesus.
Na het maal blikte Joseph ten hemel, en
zegde het dankgebed voor: „Geprezen zij
God voor het voedsel dat wij gegeten bob
ben.”
EGMOND AAN ZEE.
Zo. 7 uur de Vroegmis, 10 uur Hoogmis,
half 2 Cat., half 3 vergadering van de leJen
van de Derde Orde van St. Franciscus, 7 uur
Lof' ter eere van dc H. H Martelaren van
Gorcum.
Ma. acht uur de H. Mis.
Di. 8 uur de H. Mis. Om kwart over 3 on
derrichting en biechtbooren voor de kin le
ren.
Wo. half acht de H. Mis en algemeene
Communie der kinderen.
Do. en volgende dagen 8 uur de H. Mis
Za. nam. van 38 uur gelegenheid om te
biechten Om 7 uur Lof ter eere van do Al-
lerh. Maagd.
EGMOND AAN DEN HOEF.
Zo. Sexagesima, half acht voor de par.,
10 unr jaardienst voor Hendrikus Scholten
om 2 uur Congregatie voor de mannen
vrouwen, om 3 uur Lof ter eere van
Allerh. Maagd.
Ma. half acht voor alle gel. zielen, half }9
tot zekere intentie, des avonds om 7 uur ge
legenheid om te sparen aan de pastorie.
Di. half acht voor mej Petronella Ignatia
Maria BroersDoeswijk, hal» 9 voor Adria
ans Zcndveld.
Wo. half acht voor Johannes Glorie, half
9 voor de meest verlaten zielen, 12 uur Cat.
in de kerk, om 7 uur Lof ter eere van den
H. Joseph.
Do. half acht voor Petrus de Waard, Edu-
aulg Noort en overl. kinderen, half 9 voor
<TS meest verlaten zielen, des avonds van
56 uur oef. van het H. Uur.
‘Vr. half acht voor Gerardus Belleman en
Maria Levering, half 9 voor de meest ver
laten zielen.
Za. half acht voor Hendrikus Ranzjjn, half
9 voor de meest verlaten zielen. Des namid
dags van 48 uur gelegenheid om te biech
ten.
Zo. half acht uit dankbaarheid bjj gele
genheid van een 12 J4-jarig Huwelijksfeest.
ZONDAG SEXAGESIMA.
EPISTEL
Epistel uit den tweeden brief van den
H. apostel Paulus aan de Corinthiërs;
XI.. 19—33: XII. 1—9
Broeders, gjj verdraagt eaarne ie onwjj-
zeu. wjjl gjj zelven wjjs zjju want gjj ver
draagt beu als iemand u ovrrheerschu als
iemand u verslindt, als iemand u berooft,
als iemand zich verheft als iemand u in bet
aangezicht slaat. Ik zeg bet to: oneer, als
kom het meel kneden en en er het auurdceg
ondermengen. In zjjn parabelen zou Hij rpre-
ken van dit werk zjjner moeder: „Het rijk
der hemelen is geljjk aan zuurdeeg, dat een
vrouw nam en mengde onder drie malen
meel, totdat het meel geheel was gezuurd.”
Lat waren lieve herinneringen aan het ont
waken uit zjjn kinderjaren.
De bakoven stond buiten. Dat was een
laag, steenen hokje, ongeveer geljjk de hon
denhokken op onze hofsteden. Op een iaag
gelijke steenen werden de geknede brooden
gelegd, die dunne en platte schijven waren
Over die brooden zette Maria dan een pot
aarden schaal, en daarop legde zjj een vuur
tje aan van bout, dor kruid of droge mest.
Ofwel stond in den oven een steenaarden pot
zonder bodem, een booge buis met deksel
gebroken, maar de Kerk van Christus bleef
staan in vernieuwde glorie! (Men leze „On
overwinnelijkheid en heiligheid der Kath.
Kerk in de 19e eeuw door J. K. Kleyntjes
S. J
„Nero ging voorbjj als een wervelwind,
een storm, een vuurbol, als krjjg of dood
voorbijgaan, maar de Kerk van Petrus staat
nog immer de eeuwentartend van de Vatl-
caansche hoogte, stad en wereld haar macht
doende gevoelen” („Quo Vadis” van H. Sien-
kiwicz, vertaald door H. Pyttersen 2e dr.
blz. 489).
Eenmaal stond de zwakke grjjsaard Pius
VIL voor den geweldenaar Napoleon, die de
lotgevallen van Europa in zjjn hand scheen
te hebben. Wie zal overwinnen? Uiterljjk,
voor korten tijd, het ruwe geweld. Pius gaat
in ballingschap. „Ik voer den laatsten Pius
weg." sprak zeg’evierend generaal Raclet. Na
poleon is voorbij gegaai».maar na dezen
Pius, kwam weer een 8ste, een 9e, een 10e,
on 11de Pius, die weer nieuwe kracht en luis
ter hebben geschonken aan de Kerk.
Ondanks alle bestrijding, staat de Katho
lieke Kerk. naar het getuigenis van Prof.
Blok, in zjjn „Verspreide Studiën op het ge
bied der geschiedenis” blz. 230 „in de
wereld als een machtig lichaam, dat aan aio
eene zjjde bekommeringen wekt bjj de voor
standers van een voor ’n ieder vrjj onderzoek
naar de dingen des geloofs, maar aan de an
dere zijde een gevoel van bewondering bij
elkeen, die een open oog heeft voor het
grootsche in de Verschijnselen der wereldge-
schiedenis.”
”iehier dan de ééne, zichtbare, onvergan
kelijke Kerk, door Christus gesticht, waartoe
wij allen moeten behooren, want zij is dc al
léén zaligmakende Kerk.
En daarom besluiten wij deze artikelen met
de woorden van pastoor van Noort (De Chris
tus. hlz. 179.):
..De oude moeder-kerk! O hoe groot is het
geluk dergenen, die tot haar behooren; hoe
groot het voorrecht van ons, die zonder
moeitevol zoeken, zonder de angsten en de
offers aan een overgang verbonden, als kin-
deren in haren schoot werden optrenomen."
Dordrecht. P. M. VERHOQF8TAD Pr.
of wjj hierin zwak geweest waren. Doch,
ik zeg het onwjjsefjjk: -• waarop iemand
zich durft te beroeméto. durf ik ook Zjjn zjj
Hebreën. ik ook. ziju zjj laraelieten. ik ook;
zjjn zij afstammelingen van Abraham, ik
ook; zjjn zjj dienaren van Christus. ik
zeg bet min wjjseljjü ik meer dan zjj:
in sJMgen bove mate.- dik wjjl» in doodsgevaar
Joden veertig sla
gen, min één. ontvangen. Driemaal ben ik
met roeden gegeeseld, eens ben ik gestee-
nigd. driemaal heb ik schipbreuk geleden,
één dag en één nacht, ben ik in de diepte
der zee geweest, menigmaal op reis, in ge
vaar van waterstroomen, in gevaar van roo-
vers. in gevaar onder mijn eigen volk; in
gevaar onder de heidenen, in gevaar in de
stad, in gevaar op het land, in gevaar op
zee. in gevaar van valsche broederen. In
arbeid en kommer, in veel waken, in hon
ger en dorst, in veel vaaten. in konde en
naaktheid. Behalve deze dingen, die uitwen
dig zjjn. druk’ mjj degelijk» de zorg voor
alle kerken. Wie «ordt er zwak, zonder dat
ik zwak worde? Wie ergert zich, zonder dat
het mij kwelt? Indies men roemen moet,
dan wil Ik op mijne strakheden roemen. God
en de Vader van onzen Beer Jezus Chris
tus. die in eeuwigheid gezegend is. weet,
dat ik niet lieg. Te Damascus bezette de
Stedehouder van Koning Aretas de stad
der Damascener», om mij te vangen; doch
ik werd door een venster in eene mand,
langs den muur nedergelaten. en aldus ont
kwam ik zijne handen. Indien men toch
roemen moet, het is wel niet dienstig, dan
wil ik op de gezichten en openbaringen des
Heeren komen. Ik ken een men«cb in Chris
tus. die voor veertien jaren of in het li
chaam. ik weet het niet uf buiten het li
chaam. ik weet het niet God weet het
opgenomen werd tot den derden hemel. En
ik weet dat deze meuseb hetzij dan in
het lichaam, of buiten het lichaam, ik weet
het niet. God weet het opgenomen werd
tot in bet Paradij», en geüeime woorden hoor
do die het eenen menseb niet geoorloofd is
te spreken Op zulk,eenen wil ik roemen,
j-k - !1- ƒ■-»- --
ne zwakheden. Doei
men. ik zoude daarcu
ik zoude do waarbeii
het omdat niemand n
in mq ziet, of van u
uitnemendheid der m