99 Geloofsverdediqina. rx Vrii Februari 1925 N® KERKLIJSTEN. Weekkalender. Tafereelen uit het Evangelie. EPISTEL f-N EVANGELIE- i van Maria. H. Haar- 7 wat er geworden is van I I meer in arbeid, veel Beer in gevangenissen, I ‘Z - Vijfmaal heb ik van de en de De gebeden word' n verzocht voor Cor nelia van Tiel, wed. van Engel Adrichem, die met de laatste H. H. Sacramenten der Stervenden is voorzien. T KALE ZAANDAM. Zo. om half acht de Vroegmis en om 10 u, de Hoogmis, 2 uur Cat., kwart voor drio oefening van den H. Kruisweg en daarna vergadering van de derde Orde. Do half 11 H. Mis met Huwelijksinzege ning en Veni Creator, 7 uur Lof. T ZAND. Zo. te H. H. Missen te half acht en te 10 uur de Hoogmis. Na de Hoogmis Cat., te half drie de Vespers. Do. avond om 7 uur het Lof ter eere van het H. Sacrament. Za. middag van 38 uur gelegenheid om te biechten.- wen, waren ’s morgens heel vroeg op, maar aten dan weinig of niets. Zelfs aan vrienden ingeboden, al moesten zjj dan reis. Het was ongerijmd te be- EVANGELIE. Evangelie volgens den H. Lucas; vin, 4-n. In dien tijde, als een groote menigte bijeen kwam, en uit de steden tot Jezus ijlde, zei- de Hü in gelijkenis: Een zaaier ging uit om zijn zaad te zaaien, en terwijl bij zaaide, viel een deel bij den weg. en bet werd vertreden, en de vogelen des hemels aten bet op. En een ander deel viel op den steenrots, en toen bet uitschoot, verdorde bet omdat het geen vochtigheid bad. Ook viel een deel'tusschidi de doornen, en de doornen tegelijk opgroei- enden. verstikten het Weder viel een deel op goede aarde, en opwassende, bracht het honderd van deze vruchten voort. Dit zeg gende. riep Hü- Die ooren heeft om te booren die hoore. En zijn leerlingen vroegen Hem, wat dit voor eene gelijkenis ware. Hij zeide hun: U i» bet gegeven de verborgenheid van het nik Gods te kennen, maar aan anderen in gelijkenissen: opdat zij ziende, niet zien, en hoorende. niet verstaan. Dit is dan de ge lijkenis: Het zaad is bet woord Gods. Daar CASTRICUM Zo. 7 uur H. Mis, half 9 H. Mis voor de kinderen, 10 unr de Hoogmis, 1 uur de Cat, 2 uur het Lof en daarna de Maria-congrega- tie. Ma., Di., Wd„ Dd. en Vr. de H. H. Missen te 7. 8 en kwart over acht. Z.i. 6 uur H. Mis bij de Eerw. Zusters, 7 en 8 uur H. H. Missen. Van 48 uur gele genheid om te biechten, half 7 Lof ter eere ZONDAG 15 Febr. Sexagesima, tweede Zon- dag van den vóór-vastentijd. Ged. der H-H. Broeders Faustinas en JovUa Mart, te Brescia 121. MAANDAG. Officie van den dag. De H. MIs van gisteren zonder Gloria, en zonder Cre do en Tractus. DINSDAG. Hetzelfde als gisteren. WOENSDAG H. Simeon, zoon van Cleophas en Maria (Cleophas was ’n broer van Sint Joseph) en broeder van 8. Jacobus den Mindere, volgde deze op als Bisschop van Jerusalem: In dien tijd toen alle af stammelingen van koning David werden gegrepen trof Simeon, die een bloedver want van Christus was, dit lot ook. Hij werd ten slotte gekruisd op 120-jarlgen leeftijd in 106. DONDERDAG.‘Gelijk Maandag. VRIJDAG Gelijk Maandag. ZATERDAG. Zaterdagsch officie van Maria. ZONDAG. Quinquagesima. Ged. van St Pie ters Stoel te Antiochië en van den H. Apostel Paulus tot dorp, het gebergte in. De rijke pachters- vrouwen kochten van hen een stuk purper om schoon te zijn op hoogdagen; "gewone huisvrouwen moesten somstjjds wel een stuk wol of lijnzaad koopen. Maar zorgzame vrouwen, die niet te veel werk met haar huishouden hadden, sponnen ea weefden zelf. Die van Judea maakten vooral wellen kleederen, want in de bergen en in de woestijn werden veel schapen ge fokt; die van Galiea sponnen meest lijnwaad, wijl haar vruchtbaar bouwland veel vlas voortbraebt. Meria kocht wol en vlas, zij arbeidde bij spil en spinrok, en desnoods zat zjj den gan- schen nacht bij haar olielampje te spinnen'. Lijfrokken kon zij weven, zelfs geheel uit één stuk, zonder naad, gordels die zij met rood en blauw garen doorstikte, mantels voor Joseph en Jesus, hoofdsluiers en mut sen voor haar zelve. Voor een Jood moet het erg geweest zjjn, asl hjj geen moeder, vrouw of zuster meer had die voor zjjn kleeren zorgde. Als Jesus later zijn apostelen aanmaande om hun fa milie te verlaten en Hem te volgen, zag Hjj wel Iran kommernis en beloofde hjj hun, dat Gods’ Voorzienigheid in de plaats zou tre den van hun moeders, vrouwen of zusters: „Wat zjjt gij bekommerd over kleeding? Be schouwt Je leliën des velds, hoe zij gloeien: zjj arbeiden en spinnen niet. En toch zeg Ik u, dat zelfs Salomon in al zjjn heerlijkheid niet gekleed was als één van deze. Als God nu het kruid dee velds, dat heden is en mor gen in den oven wordt geworpen, zóó kleedt, hoeveel te meer dan u, kleingeloovigen?' Dan moet Hjj* aan zjjn moeder gedacht heb ben, die Hjj zoo dikwijls voor Hem had zien spinnen, maar voor mij wil ik.jiiet roemen, als in mjj- 'I indien ik wilde roe- I ulet dwaas zjjn; want I zeggen; doch ik laat lij hoogei aebte, dan bij lij boort. En opdat de Jsahe ringen mij niet zon verheffen; zoo is m? gegeven een prikkel in het vleesch. een engel des satans, om mij te kwellen. Derhalve heb' ik driemaal den Heei* gebeden, om daarvan bevrijd te worden Maar hij zeide mjj: Mijne genade is u genoeg; want mijne kracht wordt In zwakheid vol komen. Ik wil derbhlve gaarne iö mijne zwak heden roemen, opdat de kracht vab CHRIS TUS in mij verblijve. 3FFICIEEL KERK3ERICHT van het ..Noord-Hollandsch Dagblad” er boven op. Binnen in dien pot brandde j het vuur en de kleverige brooden werden ge lijk pannekoekën aan den buitenkant van den pot geplakt. Een paar geiten en schapen wellicht ga ven bun wat melk. Die werd versch gedron ken, of eerst uitgeboterd. De huisvrouw goot ze in ’n zak van geiten- of schapenhuid, liirg dien onder een houten driepikkel, en schom melde hem tot de zaan boven zwom. Daar kon zij dan zure kaas uit maken, die in do voorraadkamer op de steenen werd te dro gen gelegd. Dat was frissche kóst in de zo merhitte, vooral op reis. De werkende menschen, vooral de vrou wen, waren ’s morgens heel vroeg op, - die overnacht hadden werd in de vroegte geen maal aan, ock weer op i.™ - werén, dat vóór het derde uur van den morgen - ons negende uur een Jood het bij den weg valt. zjjn degenen, die bet hooren; daarna komt de duivel, en neemt bet weg van hun hart, opdat zjj niet door te gelooven zouden zalig worlen Daar het op de steenrots valt zjjn zjj. die. als zjj het woord hooren het met vreugde aannemen; maar zjj h«bben geënen wortel:want zjj go- looven voor een tijd, en ten tijde der be proeving vallen zjj af. Maar daar het tus- schen de doornen valt zijn diegenen, nadat zij het woord gehoord hebben, en door de be kommernissen en rjjkdcmmen en wellusten dei, leven» heengaaqde vcr»tiKt wnrden. en gene vrucht vóórtbrengen. Maar hetgeen op goede aarde valt zjjn degenen, die het woord met een goed en oprecht hart booren. het bewaren, en vrucht voortbrengen in Ijjdzaam heid. RINNEGOM. Zo. half acht voor Cornells Apeldoorn en Agnes Bussing, 10 uur voor de parochie. 1 u Cat., 2 uur Vespers Cat. volgens gewoonte. Ma. voor Cath. AdmiraalGaarthuis. Di. voor Marg, van DamBaart en over) kinderen. Wo. voor Guurtje Groen Do. voor Martinus kaptein, half 7 bet Lof Vr. voor Ide Bakkum en Theodora Ver- duin. Van 4-6 uur biechtbooren. Za. voor Maria GreenZonneveld. Van 38 uur bieebthooren. Zo. a.s. voor Joannes Swart en zoon te 10 uur voor de parochie. De gebeden worden verzocht voor Petrus Adrianus Valkering die met de laatste HH. Sacramenten der Stervenden is voorzien en voor Wed AdmiraalStam, die in den Heer is overleden. CHRISTUS HEEFT EEN ZICHTBARE KERK GESTICHT. Vil (Slot). De Kerk van Christus is onvergankelijk. Zjj draagt den strijd der eeuwen. De geschie denis van de Kerk is een geschiedenis van ontzaglijken strjjd, maar ook van voortdu rende overwinning. Christus zelf had den strjjd aangekondigd: „Zie ik zend u als schapen onder de wolven, Indien de wereld u haat, weet dan, dat zjj Mij eerder gehaat heeft. Indien gij van do wereld waart, zou de wereld het hare lief hebben, doch omdat gij van de wereld niet zjjt, maar Ik u uit de wereld heb uitverkoren, daarom haat u de wereld. Her inner u het woord, dat ik u gezegd heb: een dienstknecht is niet grooter dan zjjn heer. Hoeft men mjj vervolgd, men zal ook u ver volgen (Joes XV 18 20.) De ure komt, dat al wie u doodt, meenen zal Gode een dienst te bewijzen. (Joes XVT 1. 2.) Dr. A. Pierson (Geschiedenis van het Roomsch-Katholicisme. (IV, bldz. 330) heeft eens neergeschreven: „Als algemeene uit komst van het historisch onderzoek mag men wel zeggen: de Kerk heeft voortdurend in een toestand verkeerd, waarvan mensche- lijke wjjsheid prognosticeeren moest: zóó kan het geen 14 dagen meer duren.” Maar de Kerk had Christus’ belofte: „Zie ik beu niet ii tot aan het einde der eeuwen.” De plaatsruimte Iaat niet toe, om in den I breede dezen strjjd te schilderen. Eenige pun ten mogen wjj hier aanstippen. =^ar\Kh>in en onaanzienlijk was de Kerk nog, foen men reeds gereed stond haar te verdel gen met het zwaard. Werden niet de apos- i telen, onmiddelliik door den Hoogen Raad I vervolgd, in den kerker geworpen, en zijn zij 1 niet allen, behalve Johannes, geweldadig ter dood gebracht? Denkt aan de vervolgingen, door de Ro- meinsche Keizers drie eeuwen lang; aai» do Hunnen, Vandalen. Gothcn en andere Bar- baarsche volken, die Europa overstroomden, het Romeipsche Rijk vernietigden en alle» wat de Kerk had opgebouwd met den on dergang bedreigden. Stelt u voor den geest den stormloop det Mahomedanen, tien eeuwen lang, 'tegen de Kerk, In Europs; nadat zjj Klein-Afrika had- den overweldigd. Denkt aan de ketterijen van Albigenzen en Katharen, aan het allerdroevigste Wes- tersche Schisma; dan het Protestantisme en later het Jansenisme; voegt daarbjj den stormloop van de ongeloovige wetenschap, van ongelooxigc wjjsgeeren, van een Rous seau en Voltaire met zjjn „écraser l'imfame”, verdelg de eerlooze! en zoovelen die hen zjjn gevolgd. Noemt ook het ’werken van heele vereenl- gingen: Vrjjmetselarjj, Vrjjdenkersbeweging, Evangelische Maatschappij. Neemt daarbjj de goddelooze drukpers, die 'dagelijks uit duizenden monden leugen en las ter spuwt tegen de Kerk en hare bediena ren en dit alles geeft nog slechts een flauw beeld van den ontzettenden strjjd, welke in den loop der eeuwen tegen de Kerk is ge voerd. Maar ondanks dien hevigen strjjd, staat die Kerk nog, volgens het getuigenis van een Protestantsch geleerde, in onuitput- teljjke kracht en schoonheid ,,a.ls de zon aan den hémel.” Telkens en telkens treedt zjj weer ver jongd en verheerlijkt uit den strjjd, heerljjk, zooals de zon met haar lichtpracht door don kere wolken breekt en haar juichende weelde van glansen neerjubelt over de aarde. En zien wij nu haar vervolgens! Zjj zjjn gestorven en voorbijgegaan; hun namen worden bjjkans niet meer genoemd; onder koude zerken ligt hun verwoede kracht HEILOO. Zó. om 7 uur voor de bekeering der zon daars, half 9 tot zekere intentie, 10 uur voor de parochie, te halt drie H. Fam. afd. vrou wen, te 7 uur Lof ter eere vain den H. Willi- brordus. Ma. om 7 uur voor Simon Hoedjes, te kwart over acht voor Joannes Kraakman. Di. 7 uur voor overl. fam. Kok, kwart over acht voor Wilh. Joan. Hoetjes. Wo. 7 uur voor Geertruida Divera Tamis v. Koningsbrugge, 9 uur gezongen Huwelijks mis. Do. 9 uur gcz. H. Mis bjj gelegenheid van eem 40-jarig Huwelijksfeest, 10 uur gez. Hu welijksmis. Vr. 7 uur voor overl. fam. Rozing en Kui per, kwart over acht Jaardienst voor Simorf van der Peet. Za. om 7 uur uit dankbaarheid, 9 uur gez H. Mis bjj gelegenheid van oen 2^-jarig Hu welijksfeest. Van 48 uur. gelcgenhéid om U» biechten, 7 uur Marialof. SCHOORT* Zo. om half acht de Vroegmis en om 10 ti de Hoogmis, te kwart over 1 de Cat., 2 uur Vespers Do. avond om 7 uur het Lof Za. namiddag van 37 uur gelegenheid om te biechten De gebeden worden verzocht voor Wil helmina LouwePolio. die met de laatste H. H. Sacramenten der Stervenden is voorzien AKERSLOOT. Zo. Sexagesima, half acht voor Cath. Ger ritsen hsvr. van Jan Mulder, 10 uur voor do parochie, half 2 Cat., half 3 Vespers lied. Ma. acht uur voor Afra dc Groot, hsvr. van Cornells Hoek. Di. voor Joannes Verduin en C?’’’ man. Wo. voor Jaantje de Greef. Do. voor Corneli» Kaandorp. Vr. voor Piéter Verduii en Marai buur. Van 5—7 uur gelegenheid om te biechten uur het Lof met preek ter inleiding van het 40-urengebed. Za. Twee H. H. Missen, 7 uur voor Nic. van den Dain en Guurtje van de Kamer 8 uur voor Joannes Kramer en Simon van den Dam en des namiddags van 38 uur gele genheid om te biechten Zo. Quinquagesima. Veertigurengebed, te 7 uur uitstelling en uitreiking van de H. Com munie ook na do Vroegmis en te half 9 half acht H. Mis voor de leden der Broeder schap van de Altjjdd. Aanbidding, 10 uur voor de parochie, collect'! voor de sieraden. HIJ WAS HUN RNDERDANIG. III. Daar was ook de groote wasscherjj van het dorp. Ronde putten zjjn in den rotswand mtgehold. Maria legde haar goed daarin, goot er water uit do kruik over, en stond het barrevoets te trappen, met de beide han den in de djjen, al luisterend naar het bab- beien en uitvragen van haar kind. Bakkerijen waren in steden en misschien ook op sommige dorpen. Daar gingen dc heden brood koopen of lieten het in korven Ihurs brengen. Doch de arme menschen bak ten zelf en maalden ook hun graan. Rijke menjehen en groote boeren konden tarwebrood eten, de geringen hadden slechts ferst. De huisvrouwen maalden haar graan met een kleinen handmolen: twee zware ronde platte stcenen, ongeveer als- twee sljjpstec- Jen, die op elkaar lagen. J)e onderste lag /ast; de bovenste draaide op een spil over den onderste en schuurde het graan. Dat was «*stig, zwaar werk, en vorderde langzaam. ?et e€rste dagwerk van Maria, /oor het hcht was moest zjj opstaan om te na.en. Utt de meeste huisjes van Nazar-th j ?et ^“tonig geluid van de mo lens. En dat zware en lange werk moest alle dagen opnieuw begonnen worden: zjj kon telkens maar voor één dag malen, want het >eel bederft allicht bjj die groote hitte. <edwen morsten, als het kind wakker werd, zag Hij zqn moeder in een houten of steenen De volksmenschen op de dorpen gaven niet veel geld uit voor het bewerken van hun mondkost. Bjj ons zou een timmermans- familie van denzelfden stand als die van Na zareth, niet voortkunnen zonder hulp van een viertal andere bedrjjven: landbouwer, veefokker, maalder, bakker. De Joodsche dorpelingen deden dat allemaal zelf. Zelfs den wever en den kleermaker kon den zjj missen. Wel kwamen er rondleurders uit de stad, hun stok op den schouder en daaraan een pak kleergoéd. Te voet gingen zij van dorp beschonken kon zjjn. Ten hoogste namen zij ’s morgens een slok water met een brok brood, zooals de Arabieren nu enkel een koffie nuttigen. Na het derde uur werd ont beten; het stevigste maal echter werd geno men tegen den avond. Bjj open weer kookte de huisvrouw bui ten. over een houtvuur dat in een steenen pot lag; desnoods zelfs stookte zjj in een holte in den bodem. Enkel bjj slecht wéder ki ckte zjj binnenshuis. Als er voorname gasten waren of op feest dagen wellicht, at de familie aan de lagj ronde tafel, en lagen zjj op matten en kus sens op den grond. Anders werden dc ge rechten gezet op een mat, een huid of een stuk leder op den (Mond, en zaten de disch- -genooten daar omheen, op den grond. Meest al buiten. Vleesch kwam bij geringe lieden zelden op tafel. Dat was een weelde op hoogdagen of voor gasten. Brood was het hoofdgerecht, en dat zou Jesus dan later in het Onze Vader ali'en vermelden. Maar daar kwamen nog verschillende toespijzen bjj. en zeer afgewis seld Naast het stapeltje ronde* platte gerste- brooden, stonden op de mat groote potaar den schotels met versche of ingemaakte oljjven, versche of gedroogde druiven, vijgen en dadels, sneden van gestampte vjjgenkoc- ken of van gestampte dadelkoeken met ho- ningl honingraten, gekookte erwten, boonen en linzen, geroosterd graan, dikke roode brij van bittere kruiden met azijn, melk, boter, kaas, eieren, gedroogde visch, en daar te Nazareth, niet verre van het meer, soms versche, gebraden visch zelfs; bollen van fjjn meel in olijfolie gebakken, een pot olie om ’t brood in te doopen; daarbij een kruik water of jonge wjjn. Vóór het maal nam Joseph een di'r broo den in zjjn handen, blikte ten hemel, en ze gende het met het gebed uit te spreken: „Ge prezen zjj God voor het brood dat wjj gaan eten.” Dc moeder en het kind zegden dit dankgebed na. Dan brak de huisvader het brood en reik te een brok over aan Maria en Jesus, even zoo dc voorname toespijzen, zooals visschen. Dat gebruik was overgebleven uit den ouden tjjd, toen dc huisvader het voedsel moest geven aan elk zjjncr huisgeuooten. I-t-jds of vorken kwamen niet op den disch; elkeen haalde met dc hand uit de schctels; zjj staken hun handen in dezelfde schotel, doopten in brij, saus of olie, en dronken uit dezelfde kruik. Bjj feestgelegenheden at de huisvader zelf eerst, en gaf dan het overige aan de disch- genooten: of om lief te doen, doopte hij een bete broods in saus of olie en reikte ze toe aan Maria of Jesus. Na het maal blikte Joseph ten hemel, en zegde het dankgebed voor: „Geprezen zij God voor het voedsel dat wij gegeten bob ben.” EGMOND AAN ZEE. Zo. 7 uur de Vroegmis, 10 uur Hoogmis, half 2 Cat., half 3 vergadering van de leJen van de Derde Orde van St. Franciscus, 7 uur Lof' ter eere van dc H. H Martelaren van Gorcum. Ma. acht uur de H. Mis. Di. 8 uur de H. Mis. Om kwart over 3 on derrichting en biechtbooren voor de kin le ren. Wo. half acht de H. Mis en algemeene Communie der kinderen. Do. en volgende dagen 8 uur de H. Mis Za. nam. van 38 uur gelegenheid om te biechten Om 7 uur Lof ter eere van do Al- lerh. Maagd. EGMOND AAN DEN HOEF. Zo. Sexagesima, half acht voor de par., 10 unr jaardienst voor Hendrikus Scholten om 2 uur Congregatie voor de mannen vrouwen, om 3 uur Lof ter eere van Allerh. Maagd. Ma. half acht voor alle gel. zielen, half }9 tot zekere intentie, des avonds om 7 uur ge legenheid om te sparen aan de pastorie. Di. half acht voor mej Petronella Ignatia Maria BroersDoeswijk, hal» 9 voor Adria ans Zcndveld. Wo. half acht voor Johannes Glorie, half 9 voor de meest verlaten zielen, 12 uur Cat. in de kerk, om 7 uur Lof ter eere van den H. Joseph. Do. half acht voor Petrus de Waard, Edu- aulg Noort en overl. kinderen, half 9 voor <TS meest verlaten zielen, des avonds van 56 uur oef. van het H. Uur. ‘Vr. half acht voor Gerardus Belleman en Maria Levering, half 9 voor de meest ver laten zielen. Za. half acht voor Hendrikus Ranzjjn, half 9 voor de meest verlaten zielen. Des namid dags van 48 uur gelegenheid om te biech ten. Zo. half acht uit dankbaarheid bjj gele genheid van een 12 J4-jarig Huwelijksfeest. ZONDAG SEXAGESIMA. EPISTEL Epistel uit den tweeden brief van den H. apostel Paulus aan de Corinthiërs; XI.. 19—33: XII. 1—9 Broeders, gjj verdraagt eaarne ie onwjj- zeu. wjjl gjj zelven wjjs zjju want gjj ver draagt beu als iemand u ovrrheerschu als iemand u verslindt, als iemand u berooft, als iemand zich verheft als iemand u in bet aangezicht slaat. Ik zeg bet to: oneer, als kom het meel kneden en en er het auurdceg ondermengen. In zjjn parabelen zou Hij rpre- ken van dit werk zjjner moeder: „Het rijk der hemelen is geljjk aan zuurdeeg, dat een vrouw nam en mengde onder drie malen meel, totdat het meel geheel was gezuurd.” Lat waren lieve herinneringen aan het ont waken uit zjjn kinderjaren. De bakoven stond buiten. Dat was een laag, steenen hokje, ongeveer geljjk de hon denhokken op onze hofsteden. Op een iaag gelijke steenen werden de geknede brooden gelegd, die dunne en platte schijven waren Over die brooden zette Maria dan een pot aarden schaal, en daarop legde zjj een vuur tje aan van bout, dor kruid of droge mest. Ofwel stond in den oven een steenaarden pot zonder bodem, een booge buis met deksel gebroken, maar de Kerk van Christus bleef staan in vernieuwde glorie! (Men leze „On overwinnelijkheid en heiligheid der Kath. Kerk in de 19e eeuw door J. K. Kleyntjes S. J „Nero ging voorbjj als een wervelwind, een storm, een vuurbol, als krjjg of dood voorbijgaan, maar de Kerk van Petrus staat nog immer de eeuwentartend van de Vatl- caansche hoogte, stad en wereld haar macht doende gevoelen” („Quo Vadis” van H. Sien- kiwicz, vertaald door H. Pyttersen 2e dr. blz. 489). Eenmaal stond de zwakke grjjsaard Pius VIL voor den geweldenaar Napoleon, die de lotgevallen van Europa in zjjn hand scheen te hebben. Wie zal overwinnen? Uiterljjk, voor korten tijd, het ruwe geweld. Pius gaat in ballingschap. „Ik voer den laatsten Pius weg." sprak zeg’evierend generaal Raclet. Na poleon is voorbij gegaai».maar na dezen Pius, kwam weer een 8ste, een 9e, een 10e, on 11de Pius, die weer nieuwe kracht en luis ter hebben geschonken aan de Kerk. Ondanks alle bestrijding, staat de Katho lieke Kerk. naar het getuigenis van Prof. Blok, in zjjn „Verspreide Studiën op het ge bied der geschiedenis” blz. 230 „in de wereld als een machtig lichaam, dat aan aio eene zjjde bekommeringen wekt bjj de voor standers van een voor ’n ieder vrjj onderzoek naar de dingen des geloofs, maar aan de an dere zijde een gevoel van bewondering bij elkeen, die een open oog heeft voor het grootsche in de Verschijnselen der wereldge- schiedenis.” ”iehier dan de ééne, zichtbare, onvergan kelijke Kerk, door Christus gesticht, waartoe wij allen moeten behooren, want zij is dc al léén zaligmakende Kerk. En daarom besluiten wij deze artikelen met de woorden van pastoor van Noort (De Chris tus. hlz. 179.): ..De oude moeder-kerk! O hoe groot is het geluk dergenen, die tot haar behooren; hoe groot het voorrecht van ons, die zonder moeitevol zoeken, zonder de angsten en de offers aan een overgang verbonden, als kin- deren in haren schoot werden optrenomen." Dordrecht. P. M. VERHOQF8TAD Pr. of wjj hierin zwak geweest waren. Doch, ik zeg het onwjjsefjjk: -• waarop iemand zich durft te beroeméto. durf ik ook Zjjn zjj Hebreën. ik ook. ziju zjj laraelieten. ik ook; zjjn zij afstammelingen van Abraham, ik ook; zjjn zjj dienaren van Christus. ik zeg bet min wjjseljjü ik meer dan zjj: in sJMgen bove mate.- dik wjjl» in doodsgevaar Joden veertig sla gen, min één. ontvangen. Driemaal ben ik met roeden gegeeseld, eens ben ik gestee- nigd. driemaal heb ik schipbreuk geleden, één dag en één nacht, ben ik in de diepte der zee geweest, menigmaal op reis, in ge vaar van waterstroomen, in gevaar van roo- vers. in gevaar onder mijn eigen volk; in gevaar onder de heidenen, in gevaar in de stad, in gevaar op het land, in gevaar op zee. in gevaar van valsche broederen. In arbeid en kommer, in veel waken, in hon ger en dorst, in veel vaaten. in konde en naaktheid. Behalve deze dingen, die uitwen dig zjjn. druk’ mjj degelijk» de zorg voor alle kerken. Wie «ordt er zwak, zonder dat ik zwak worde? Wie ergert zich, zonder dat het mij kwelt? Indies men roemen moet, dan wil Ik op mijne strakheden roemen. God en de Vader van onzen Beer Jezus Chris tus. die in eeuwigheid gezegend is. weet, dat ik niet lieg. Te Damascus bezette de Stedehouder van Koning Aretas de stad der Damascener», om mij te vangen; doch ik werd door een venster in eene mand, langs den muur nedergelaten. en aldus ont kwam ik zijne handen. Indien men toch roemen moet, het is wel niet dienstig, dan wil ik op de gezichten en openbaringen des Heeren komen. Ik ken een men«cb in Chris tus. die voor veertien jaren of in het li chaam. ik weet het niet uf buiten het li chaam. ik weet het niet God weet het opgenomen werd tot den derden hemel. En ik weet dat deze meuseb hetzij dan in het lichaam, of buiten het lichaam, ik weet het niet. God weet het opgenomen werd tot in bet Paradij», en geüeime woorden hoor do die het eenen menseb niet geoorloofd is te spreken Op zulk,eenen wil ik roemen, j-k - !1- ƒ■-»- -- ne zwakheden. Doei men. ik zoude daarcu ik zoude do waarbeii het omdat niemand n in mq ziet, of van u uitnemendheid der m

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1925 | | pagina 13